Flee_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:53:
[...]
Uiteindelijk zitten we hier allebei maar wat te gokken zonder de interne data waar Nvidia en co. de prijselasticiteit van hun producten mee bekijken, maar persoonlijk denk ik dat de trend naar duurdere kaarten is ingezet.
Maar dat kun je dus helemaal niet zeggen op basis van de bereidheid van een relatief kleine groep gamers om meer te betalen tijdens een extreme marktsituatie, zoals jij lijkt te denken.
Op lange termijn is de normale marktprijs voor producten waar geen echte grens zit op de productie en waar goede concurrentie is, de kostprijs plus een gezonde marge. De kostprijs is daarbij trouwens niet alleen de productieprijs, maar ook transport, garantiekosten, verkoopkosten, etc.
Het is vrij duidelijk dat de kostprijs nu hoger is, deels door permanente kosten (zoals inflatie, hogere waferkosten op een kleiner proces, extra voorraden die bedrijven gaan aanhouden) en deels door tijdelijke kosten (zoals extra kosten om capaciteit te reserveren bij TSMC, hogere transportkosten, etc). Maar de marges zijn nu extreem. Nvidia maakte in 2022 ruim twee keer zoveel winst als in 2021, wat al een flink hogere winst was dan in 2020.
Als dat weer naar een normale winst gaat, dan zijn de prijzen een flink stuk lager. Hetzelfde geldt voor de andere schakels in de keten, die ook weer terug kunnen naar normale winsten.
Ik verwacht dat er nog wel een flinke nasleep zal zijn voordat de tijdelijke factoren echt weer normaliseren (vermoedelijk niet eerder dan 2025), maar dat de productie richting 2023 zo ver wordt opgevoerd dat de marges weer veel normaler worden.
De route naar proof of stake ziet er erg goed uit, dus ik verwacht een verdere afname van de vraag en veel meer tweedehands aanbod. Veel mensen hebben gewacht, dus er is nog veel opgebouwde vraag, wat de prijzen opdrijft. Maar dan nog verwacht ik dat de prijs van de 4060 richting de 400-450 euro zal zijn rond de introductie en dan verder gaan dalen. De 2060 en 3060 waren rond de 330/350, dus dan is het een stukje duurder, maar ook niet zo extreem.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason