MetalSonic schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:16:
[...]
Niet iedereen heeft economie gehad hé.
En het klopt wat je zegt, combinatie van vraag & aanbod en natuurlijk winstoogmerk. Je ziet dat mensen een 3080 nog wel kopen voor 1500 euro. Als ik een webwinkel was dan wist ik het ook wel

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel inzicht meer in de lespakketten van hedendaagse onderwijs instellingen. De laatste keer dat ik een veel te zwaar Eastpak rugzakje over één schouder droeg is al weer ruim 20 jaar geleden en in die tijd kreeg ik als VMBO'er standaard economie les. Voor mij was het altijd meer wiskunde naast het vak Wiskunde zelf maar dan met meer tekst. Saai misschien maar wel essentieel voor de basis kennis van productie, distributie en consumptie en alles dat daar bij komt kijken. Maar oké, het is weekend, genoeg school voor deze week.
Winstoogmerk zal ook wel een rol spelen, maar niet zo groot als de meeste denken. Ik denk echter wel dat ons huidige koop gedrag dit meer kan gaan aansporen dan wel vergroten en daaruit normaliseren. Zover ik weet moet inflatie van prijs er normaal voor zorgen dat minder mensen het schaarse product in kwestie kopen waardoor de vraag afneemt en de productie het aanbod in zoverre weer kan aanvullen tot het punt dat de prijs weer naar beneden kan om het gegroeide aanbod vervolgens weer kwijt te kunnen. Probleem dat je nu echter ziet, en dat gaf jij ook al aan, is dat de prijs inflaties de koopkracht tot nu toe nauwelijks heeft doen afremmen. (Zit ik nou toch weer te schoolen?) Ik lees hier en in het AMD Zen 3 levertijden topic voornamelijk berichten van gebruikers die 100 tot 300 euro bovenop de msrp betalen om dat o zo gewilde product eindelijk in handen te krijgen. Dat zal de prijzen alleen maar verder omhoog duwen en voor langer daar houden. Ik weet niet of dat tot een nieuw "normaal" zal leiden wat webshops en hun prijzen betreft maar ergens denk ik niet dat zij er ook niet zo veel winst uithalen als de meeste van ons denken. Zij kunnen het product alvast wel verkopen maar ze hebben weinig tot geen voorraad. Het groeiende aantal bestellingen neemt dan dus alleen maar toe wat alsmaar meer werk met zich meebrengt en dus ook kans op fouten verhoogt. De wachttijden nemen daaruit dan weer toe wat tot meer annuleringen van bestellingen zal doen leiden. Dat is weer verlies plus extra werk. En dan zijn er nog de inkoop prijzen, die zijn volgens mij ook hoger waardoor de winstmarge voor die bedrijven gering blijft. Pin mij daar niet op vast hoor maar dat lijkt mij logischer dan het idee dat alle webshops in eens gierige geld wolven zijn geworden en woekerprijzen hanteren om hun zakken te kunnen vullen. Dan moet je toch echt bij de scalpers zijn. Die lui worden pas goed beloond voor hun gedrag want hoeveel mensen wel niet van hun kopen zeg.
Ik zeg het niet graag want het is niet leuk om te horen en te beseffen maar zolang de pandemie er is en de hoge vraag en het lage aanbod aanhoudt blijft dit allemaal stand houden, van stijgende advies prijzen tot scalpers. Wat we zouden kunnen doen om dit te verminderen is niet meer te kopen maar dat zie ik no way gebeuren. De meeste zijn al te 'invested' in en te 'hyped' voor die zeer gewilde harde waren en I can't blame them. Een beroerde combinatie van geweldig spul in een zeer slechte tijd.