Rombbb schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Ik begrijp die strategie nog steeds niet; wat heeft Nvidia erbij te winnen om die kaarten opzij te zetten tot de AMD launch ?
Lopen ze dan niet het risico dat iedereen helemaal klaar is met Nvidia vanwege het wachten en dat als er plots een keuze tussen A en B beschikbaar is dat ze uit wrok met B gaan ?
Ikzelf hou de AMD optie voor mezelf open want heb nog nooit zo'n sh*tshow meegemaakt. Een GPU kopen moet iets leuks zijn niet eindeloze frustratie. Dat is puur voor 100% Nvidia aan te rekenen.
Anyhows, (semi-)on-topic; het lijkt me dat Nvidia's beste strategie gewoon de simpelste is, zoveel mogelijk dozen schuiven vóór de AMD launch om die kopers voor zichzelf te claimen.
Nu houden ze de optie AMD-Nvidia voor iedereen open
AMD zal net als Nvidia in het begin de enorme vraag niet aankunnen. Op dit moment wordt er een enorme hype gemaakt rondom de Nvidia kaarten, hoe waardeloos de launch ook is, iedereen wil nu een kaart! Gezien de woekerprijzen hier en daar wordt er echt wel dikke winst gemaakt. Als straks AMD om de hoek komt met de launch van hun eigen kaarten dan zullen zij ook moeite hebben met leveren (want de vraag is enorm) en op dat moment komt Nvidia misschien met een grotere levering, afgezien van de AMD fanboys zullen mensen dan voor een quick fix gaan en springen op de inmiddels dan wel leverbare kaarten van Nvidia ondanks dat AMD kaarten misschien zelfs wel beter of gelijkwaardig zijn danwel lager qua prijs.
Volgende stap is dat Nvidia tegen de tijd dat AMD kaarten wel goed leverbaar zijn ineens met kaarten komt die dubbel het geheugen hebben. Dit was "per ongeluk" al zichtbaar bij sommige retailers.
Misschien vergezocht maar ik denk goede marketing en wij slikken het als zoete koek. Bovenstaande informatie is al een paar keer voorbij gekomen in dit topic, die gast van "Moore's law is dead" heeft hier ook een paar filmpjes van gemaakt.
Uiteraard allemaal op basis van beperkte informatie, geruchten en gelekte informatie maareh volgens mij heeft Nvidia niet te klagen qua kwartaalcijfers straks en de boze consument koopt straks gewoon lekker die kaarten.
Ik denk dat de schaarste redelijk gepland is, je wil niet gelijk al je resources spenderen aan de "instapkaarten" als straks je premium kaarten komen met dubbel geheugen.
Zolang ze kunnen is de schaarste diesel voor de hype train.