Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:29
Okee, ik werk voor een vrij grote, internationale organisatie met hoofdkwartier in Nederland.

Hoewel ik hoor dat dat niet in alle landen het zelfde is, krijgen medewerkers in Nederland geen compensatie voor thuiswerken. Als ik met mensen spreek die in contact zijn met de business leaders, dan begrijp ik dat men nogal skeptisch is over het fenomeen thuiswerken, en het hele onderwerp vrij conservatief benaderd. Hoewel men de kantoren zo goed als gesloten heeft, is er geen facilitatie voor thuiswerken. Kantoorartikelen mogen niet mee naar huis worden genomen. Er is geen vergoeding voor inrichting van een thuiswerkplek, of het gebruiken van voorzieningen thuis.

Ik begrijp dat het doel is - zodra dat weer kan - mensen weer zo snel mogelijk naar kantoor te laten komen. Want, mensen zijn productiever wanneer ze op kantoor zijn. Zo is de gedachte, althans. Faciliteren nu zou in de toekomst alleen maar problemen opleveren, en een lui personeelsbestand opleveren. Het grappige is dat de lagen onder de raad van bestuur het volstrekt niet eens zijn met die opvatting, en een veel modernere opvatting hebben over werk en werken in de 21e eeuw. Maar goed. Die maken de beslissingen niet....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 10:43

Koekfabriek

King Billy on the wall

Orangelights23 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Hoe wil je dit ook gaan berekenen? Per vierkante meter in je huis 10 euro per maand? Op basis waarvan?

Veel te lastig, veel te ingewikkeld en vooral heel erg onnodig. Een werkgever hoort voor een goede werkplek te zorgen, niet voor een vergoeding voor gebruikte plekken in je eigen huis waar 99 van de 100 keer al een werkplek is ingericht. Het is immers 2021 en Tweakers werken grotendeels in de IT.
Zijn toch gewoon arbo-eisen vastgelegd over het minimale formaat in m2 van een kantoorwerkplek (6 m2 uit mijn hoofd). Dat kan je als baseline aanhouden. Niet meer dan redelijk om dit mee te nemen in de kosten voor het thuiswerken.

In ons huis is een werkplek/kantoor/pc kamer ingericht in een van de overgebleven slaapkamers, maar ons kleine huis is niet ingericht op 2 thuiswerkers. Ik kan geen extra werkplek kwijt in de slaapkamers dus zit er 1 iemand noodgedwongen in de woonkamer. Als je uitgaat van 6m2 voor een fatsoenlijke thuiswerkplek (bijna 10 procent van ons huis) gaat het in mijn wijk om 5700 * 6 = €34.200 aan "geclaimde ruimte".

Nu hebben wij ons geen zorgen te maken over onze baan en financieel zingen we het ook prima uit. Maar het zou wel netjes zijn als de werkgever bijdraagt aan de kosten ook aangezien zij geld uitsparen door het niet uitkeren van de reiskosten en zelfs het afstoten van kantoorlocaties post-corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Werkend voor een grote (technisch, met name medische producten) organisatie met hoofdkwartier in Nederland, bij ons gaan ze de richtlijn aanhouden van een thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag (NIBUD, https://www.nibud.nl/bero...swerken-kost-e-2-per-dag/). Nu is dat deels zuur omdat ik juist een zuinige auto was gaan rijden en daarmee winst maakte op de kilometervergoeding die ik hiervoor kreeg, maar als je je dan realiseert dat je 3-4 uur per dag in de auto zat is dat tientjeswerk verwaarloosbaar, mijn tijd is meer waard.

Wat alleen niet iedereen zich realiseert is dat we straks (omdat de Belastingdienst ook wakker is geworden, ik werkte al regelmatig thuis) als we weer deels naar kantoor gaan een flinke administratielast erbij krijgen: Iedereen zal dagelijks moeten bijhouden of hij/zij thuis werkt of op kantoor en de salarisadministratie moet dan ook per maand gaan kijken welke verdeling je hebt.

Daarnaast is er (was er al pre-corona maar werd extreem moeilijk over gedaan) een bruto-netto regeling te treffen voor het inrichten van een thuiswerkplek (max 1000 euro voor het besteden aan bureau/scherm/stoel/monitorarm), waardoor ik effectief voor 1000 euro aan spullen voor 505 euro netto kon kopen (uiteindelijk werd het budget wel overschreden, maar dat was mijn keus) In principe kan élke werkgever zo'n regeling aanbieden, het kost ze niets behalve de administratie eromheen.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 15-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:47
Koekfabriek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Zijn toch gewoon arbo-eisen vastgelegd over het minimale formaat in m2 van een kantoorwerkplek (6 m2 uit mijn hoofd). Dat kan je als baseline aanhouden. Niet meer dan redelijk om dit mee te nemen in de kosten voor het thuiswerken.

In ons huis is een werkplek/kantoor/pc kamer ingericht in een van de overgebleven slaapkamers, maar ons kleine huis is niet ingericht op 2 thuiswerkers. Ik kan geen extra werkplek kwijt in de slaapkamers dus zit er 1 iemand noodgedwongen in de woonkamer. Als je uitgaat van 6m2 voor een fatsoenlijke thuiswerkplek (bijna 10 procent van ons huis) gaat het in mijn wijk om 5700 * 6 = €34.200 aan "geclaimde ruimte".
Maar hoe dan verder? Hoe bereken je als werkgever wat je moet vergoeden qua prijs per vierkante meter? En wat moet je sowieso vergoeden, misgelopen ruimte in je eigen huis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Koekfabriek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Nu hebben wij ons geen zorgen te maken over onze baan en financieel zingen we het ook prima uit. Maar het zou wel netjes zijn als de werkgever bijdraagt aan de kosten ook aangezien zij geld uitsparen door het niet uitkeren van de reiskosten en zelfs het afstoten van kantoorlocaties post-corona.
Aan de ene kant snap ik je betoog, maar iemand die in een dure wijk woont meer betalen voor zijn werkruimte dan iemand die in een goedkope wijk vind ik een ongelijkheid die je als werkgever moet vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:09
pagani schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:20:
Wat alleen niet iedereen zich realiseert is dat we straks (omdat de Belastingdienst ook wakker is geworden, ik werkte al regelmatig thuis) als we weer deels naar kantoor gaan een flinke administratielast erbij krijgen: Iedereen zal dagelijks moeten bijhouden of hij/zij thuis werkt of op kantoor en de salarisadministratie moet dan ook per maand gaan kijken welke verdeling je hebt.
Dat is deels waar, ware het niet dat als je bijvoorbeeld afstemt dat je standaard 3 dagen kantoor werkt en standaard 2 dagen thuis per week, dat je dan weer wel een vaste vergoeding kan geven :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Orangelights23 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Maar hoe dan verder? Hoe bereken je als werkgever wat je moet vergoeden qua prijs per vierkante meter? En wat moet je sowieso vergoeden, misgelopen ruimte in je eigen huis?
Hoe bereken je dat een autokm 19 cent waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Orangelights23 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Zelfde manier als de km vergoeding wordt berekend, daar is een werkgever toch ook volledig vrij in.

Dus vast bedrag per maand of desnoods per m2 prijs per gemeente/provincie.
Bijv. in mijn situatie: 5700 * 6 = €34.200 "geclaimde ruimte" door de werkgever die bijv. half procent vergoeding voor betaald a 171 euro per maand. 171 /19 werkdagen per maand = €9 vergoeding per thuiswerkdag.

Je hoeft er niet financieel beter op te worden, het is immers een compensatie.

Zo "spaart" de werkgever van mijn vriendin 40+ euro per dag uit doordat reiskosten niet langer vergoed worden. Toch niet onredelijk dat een deel van dit bedrag als thuiswerkvergoeding bij de werknemer terug komt aangezien wij te maken hebben met hogere kosten, ongemak in huis en het claimen van privé ruimte door de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 13:52
loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Aan de ene kant snap ik je betoog, maar iemand die in een dure wijk woont meer betalen voor zijn werkruimte dan iemand die in een goedkope wijk vind ik een ongelijkheid die je als werkgever moet vermijden.
Iemand die verder van zijn werk woont ontvangt toch ook meer reiskosten vergoeding dan iemand die dichterbij woont? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Mijn voorkeur zou ook gewoon een vast bedrag per m2 zijn net zoals we de belastingvrije 19 cent de km hebben zonder dat er naar het type vervoer wordt gekeken.

Gewoon even voor de discussie:

Nouja in zekere zin doen we momenteel het omgekeerde.
Ik woon (momenteel nog) dicht bij mijn werk in de randstad en heb dus noodgedwongen een hogere hypotheek, duurdere m2 en krijg geen reiskosten (en heb "slechts" 25min reistijd).
Collega A woont buiten de randstad, woont goedkoper en krijgt compensatie voor zijn reiskosten. Daarentegen woont hij goedkoper en heeft langere reistijd (45 min).

Waarom krijgt collega A compensatie vanuit de werkgever voor zijn gemaakte hogere kosten voor het reizen naar het werk maar ik niet voor het hebben van hogere hypotheeklasten voor dichterbij het werk wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Tuttel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Iemand die verder van zijn werk woont ontvangt toch ook meer reiskosten vergoeding dan iemand die dichterbij woont? :+
Ik bedoel dat je in die berekening de mensen bevoordeelt die zich het kunnen veroorloven om te wonen in een dure wijk. Dat zal niet onderin de organisatie zijn, maar boven in, door de bank genomen. Oftewel, de directeur die in Wassenaar woont krijgt meer voor 6m2 werkplek dan de secretaresse in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik bedoel dat je in die berekening de mensen bevoordeelt die zich het kunnen veroorloven om te wonen in een dure wijk. Dat zal niet onderin de organisatie zijn, maar boven in, door de bank genomen. Oftewel, de directeur die in Wassenaar woont krijgt meer voor 6m2 werkplek dan de secretaresse in Den Haag.
Dat is in principe toch hetzelfde als reiskosten vergoeding?
Je moet het je maar net kunnen veroorloven om een auto te kunnen betalen om een goede reiskosten vergoeding te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:25:
[...]

In een 'dure wijk', de naam zegt het al, zijn m2's vaak ook duurder.

Het is meer een kwestie van nadeel van de grote steden tegenover voordeel van de wat minder populaire delen van het land. Tja. Dat is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Gomez12 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Dat is in principe toch hetzelfde als reiskosten vergoeding?
Je moet het je maar net kunnen veroorloven om een auto te kunnen betalen om een goede reiskosten vergoeding te kunnen krijgen.
Waarom zou je als autogebruiker een betere reiskostenvergoeding krijgen dan via een ander vervoersmiddel? Dan mankeert er in mijn ogen wat aan de reiskostenregeling. Het zou kostendekkend of een tegemoetkoming moeten zijn, niet een regeling waar je geld van overhoudt.

Yucon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:16:

[...]

In een 'dure wijk', de naam zegt het al, zijn m2's vaak ook duurder.

Het is meer een kwestie van nadeel van de grote steden tegenover voordeel van de wat minder populaire delen van het land. Tja. Dat is niet anders.
Daarom vergelijk ik Wassenaar met Den Haag, wat een factor 2 scheelt in gemiddelde huizenprijs per woonplaats. Anders had ik ook noordoost Groningen kunnen nemen. En qua reisafstand zullen de afstanden vanuit DH of Wassenaar vergelijkbaar zijn, waardoor de reiskostenvergoeding argumenten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Waarom zou je als autogebruiker een betere reiskostenvergoeding krijgen dan via een ander vervoersmiddel? Dan mankeert er in mijn ogen wat aan de reiskostenregeling. Het zou kostendekkend of een tegemoetkoming moeten zijn, niet een regeling waar je geld van overhoudt.
Niet in dat opzicht, maar mijn gedachtengang was meer dat als je enkel met de fiets moet dat je je werk minder ver moet kiezen dan als je een auto hebt, idem met OV.

Het kan best zijn dat je 2 uur in het OV zit, terwijl het een half uur in de auto kost. Dan ga ik dus die baan niet nemen als ik me geen auto kan veroorloven, dan zoek ik wel iets dichterbij (en krijg dus een lagere reiskostenvergoeding)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:57

MLLL

Palm Treo 650

Koekfabriek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Mijn voorkeur zou ook gewoon een vast bedrag per m2 zijn net zoals we de belastingvrije 19 cent de km hebben zonder dat er naar het type vervoer wordt gekeken.

Gewoon even voor de discussie:

Nouja in zekere zin doen we momenteel het omgekeerde.
Ik woon (momenteel nog) dicht bij mijn werk in de randstad en heb dus noodgedwongen een hogere hypotheek, duurdere m2 en krijg geen reiskosten (en heb "slechts" 25min reistijd).
Collega A woont buiten de randstad, woont goedkoper en krijgt compensatie voor zijn reiskosten. Daarentegen woont hij goedkoper en heeft langere reistijd (45 min).

Waarom krijgt collega A compensatie vanuit de werkgever voor zijn gemaakte hogere kosten voor het reizen naar het werk maar ik niet voor het hebben van hogere hypotheeklasten voor dichterbij het werk wonen?
toon volledige bericht
Jij kiest toch voor een duurder huis in een duurdere regio?Wat heeft dat met je collega te maken?
Bij mij ontgaat de logica volledig.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:57:
Gas is practisch gelijk gebleven (op zich logisch, ipv elke dag opwarmen wat meer gas kost, is het gasverbruik gelijkmatiger verdeeld over de dag)
Dat is wat iedereen gelooft maar niet klopt. De hele dag warm houden kost veel meer dan afkoelen en opwarmen als je thuis bent. Datzelfde misverstand bestaat over vloerverwarming, dat je die beter/goedkoper altijd aan moet houden. Dat klopt niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart2005 op 15-01-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

MLLL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Jij kiest toch voor een duurder huis in een duurdere regio?Wat heeft dat met je collega te maken?
Bij mij ontgaat de logica volledig.....
Kan je toch ook omdraaien? Waarom krijg je wel reiskosten als je er zelf voor kiest om buiten je woonplaats te gaan werken maar geen "toelage" voor het wonen in een duurdere regio?

Dit was meer een discussiepunt omdat we reiskostenvergoeding normaal vinden maar nu met verplicht thuiswerken een vergoeding voor het gebruik van prive woonoppervlakte vreemd vinden.

Zoals ik eerder zei, wat mij betreft geeft een goed werkgever een maandelijkse toelage boven op het reguliere loon die door de werknemer gebruikt kan worden voor het dekken van kosten van thuiswerken/reiskosten of iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Bart2005 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Dat is wat iedereen gelooft maar niet klopt. De hele dag warm houden kost veel meer dan afkoelen en opwarmen als je thuis bent. Datzelfde misverstand bestaat over vloerverwarming, dat je die beter/goedkoper altijd aan moet houden. Dat klopt niet.
Totaal off topic, maar die vlieger gaat niet op voor ENN-woningen met laagtemperatuurvloerverwarming aan een elektrische warmtepomp. Als ik hier de hele werkdag de verwarming uit zou zetten en 's avonds weer aan zou het ergens om vier uur 's nachts weer acceptabel warm zijn...(plus dat de warmtepomp dan een paar uur 3.5 kilowatt trekt, waar hij bij een normale dag een paar keer kort aanslaat)

De vloerverwarming staat hier het hele jaar op 21 graden (ik zou wel frisser willen, maar ja, mijn vrouw is een koukleum ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 15-01-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
pagani schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:20:
Totaal off topic, maar die vlieger gaat niet op voor ENN-woningen met laagtemperatuurvloerverwarming aan een elektrische warmtepomp.
Ja die ook. Alleen is dat meer een kwestie van tekortschietende apparaten die het inderdaad nooit meer warm krijgen binnen een acceptabele tijd wegens (te) geringe capaciteit. Daarom moeten ze altijd aan. Maar duurder is het zeker wel om het de hele dag aan te houden. Er is hier gewoon sprake van energiewetten (en het behoud daarvan). Die zijn onafhankelijk van wat je gebruikt om te verwarmen. Het is wel duidelijk dat "geloof" in deze meer een rol speelt dan feiten.

Maar wat off-topic inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 15-01-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Koekfabriek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Kan je toch ook omdraaien? Waarom krijg je wel reiskosten als je er zelf voor kiest om buiten je woonplaats te gaan werken maar geen "toelage" voor het wonen in een duurdere regio?

Dit was meer een discussiepunt omdat we reiskostenvergoeding normaal vinden maar nu met verplicht thuiswerken een vergoeding voor het gebruik van prive woonoppervlakte vreemd vinden.

Zoals ik eerder zei, wat mij betreft geeft een goed werkgever een maandelijkse toelage boven op het reguliere loon die door de werknemer gebruikt kan worden voor het dekken van kosten van thuiswerken/reiskosten of iets anders.
Ik denk dat de eerste vraag trouwens te beantwoorden is als volgt: een reiskostenvergoeding geef je als werkgever omdat je personeel nodig hebt. Blijkbaar vind je die niet in de directe omgeving, dus probeer je mensen van verder weg aan te trekken. Het aantrekken van personeel wordt makkelijker als je aangeeft dat ze de reiskosten vergoed krijgen.

De "toelage" voor het wonen in een duurdere buurt zou ik dan wel weer onzin vinden. Immers komt dat vaak al terug in de salarisonderhandelingen: een werknemer heeft X vaste lasten en levenswijze Y en vraagt daarvoor salaris Z.
Het is natuurlijk geen natuurwet, maar vaak zijn de lonen ook al hoger in gebieden waar prijzen (zoals woningen) ook hoger liggen.

--------
Wat betreft thuiswerkvergoeding zou ik als werkgever die €2 p/d aanhouden van het Nibud. Het lijkt me een beetje het idee van nemen en geven: veel kantoorkosten liggen lager, (een deel van de) reiskostenvergoedingen vallen weg, maar daar staat tegenover een zeer bescheiden vergoeding voor de kosten thuis.

Ideaal gezien wordt dat dan gecombineerd met een regeling waarbij je spullen van kantoor mee mag nemen of mag uitkiezen voor het netjes inrichten van een thuiswerkplek. (Of een budget zodat je zelf een prettige stoel/beeldscherm/bureau etc kan kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Uniciteit Jouw redenatie is een logische, en is ook genoeg voor te zeggen. Waarheid zit zoals zovaak in het midden.
Uniciteit schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:49:
Wat betreft thuiswerkvergoeding zou ik als werkgever die €2 p/d aanhouden van het Nibud. Het lijkt me een beetje het idee van nemen en geven: veel kantoorkosten liggen lager, (een deel van de) reiskostenvergoedingen vallen weg, maar daar staat tegenover een zeer bescheiden vergoeding voor de kosten thuis.

Ideaal gezien wordt dat dan gecombineerd met een regeling waarbij je spullen van kantoor mee mag nemen of mag uitkiezen voor het netjes inrichten van een thuiswerkplek. (Of een budget zodat je zelf een prettige stoel/beeldscherm/bureau etc kan kopen).
Dit vind ik persoonlijk ook een redelijke regeling. Gaat er wat mij betreft om dat de werkgever en werknemer evenredig profiteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Allemaal leuk en aardig die vergoedingen maar een extra kamer aan mijn huis koop ik er niet van.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Bart2005 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Ik geloof het omdat ik het bewijs heb. Ipv 5 uur per dag verwarming aan, staat hij nu 14 uur per dag aan. En het verbruik is practisch gelijk.
Wijnands schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:
Allemaal leuk en aardig die vergoedingen maar een extra kamer aan mijn huis koop ik er niet van.
Dat is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien. Leuk dat je dat bureau en die stoel krijgt, maar waar moet je die neerzetten?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:
Klopt, het heeft alleen nut als je óf ruimte over had (in ons geval was de zolder nog leeg) óf toch al van plan was om een deel van je huis als bureau in te richten (dus de werkplek ook privé gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 08:17

Whuzz

Dodgeball!

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Ik geloof het omdat ik het bewijs heb. Ipv 5 uur per dag verwarming aan, staat hij nu 14 uur per dag aan. En het verbruik is practisch gelijk.
Ik geloof het niet omdat ik het bewijs heb. Ipv 5 uur per dag verwarming aan, staat hij nu 14 uur per dag aan. En het verbruik is bijna verdubbeld.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:31:
Dan heb jij blijkbaar een goed geïsoleerd huis. Mijn kachel zakt 's avonds af van 19 naar 16 graden... Duurt ongeveer een uur, dan is de woonkamer gewoon weer 16 graden. Ik heb het enige tijd puur elektrisch verwarmd omdat de CV nog niet werkte, het op 14-16 graden kostte 25 kWh per dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:12
Whuzz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Ik geloof het niet omdat ik het bewijs heb. Ipv 5 uur per dag verwarming aan, staat hij nu 14 uur per dag aan. En het verbruik is bijna verdubbeld.
In mijn ongeisoleerde bovenwoning (ik kan tussen de dakpannen doorkijken) durf ik niet eens te berekenen hoeveel keer meer ik kwijt ben. Maar iets zegt me dat het meer dan NIBUD's 2 euro per dag is :'(.

Gelukkig krijg ik m'n reiskostenvergoeding doorbetaald. Al was dat al geen vetpot met maximalisatie op 25km.
Verder geen budget voor inrichten werkplek oid. Heb bureaustoel en scherm van kantoor meegenomen. Wat ook niet ideaal is want moet er nog af en toe heen :P. Bureau is het goedkoopste van de Jysk. Niet ideaal, maar ik wil liever niets investeren. Werkgever geeft continu aan zo snel mogelijk weer 'terug naar normaal' te willen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anatidae op 18-01-2021 10:03 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:09
Anatidae schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Gelukkig krijg ik m'n reiskostenvergoeding doorbetaald.
Waarschijnlijk niet lang meer, aangezien de wet is (of gaat veranderen per februari?) veranderd m.b.t. reiskosten en de werkgever niet zomaar reiskosten kan uitkeren als jij 5 dagen per week thuis zit ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 11:23
Martinusz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Waarschijnlijk niet lang meer, aangezien de wet is (of gaat veranderen per februari?) veranderd m.b.t. reiskosten en de werkgever niet zomaar reiskosten kan uitkeren als jij 5 dagen per week thuis zit ;)
Is al veranderd per 01-01. (https://www.ad.nl/werk/pe...te-thuiswerkers~a3cf55f1/)

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Pizza_Boom schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:00:
[...]
Dan heb jij blijkbaar een goed geïsoleerd huis. Mijn kachel zakt 's avonds af van 19 naar 16 graden... Duurt ongeveer een uur, dan is de woonkamer gewoon weer 16 graden. Ik heb het enige tijd puur elektrisch verwarmd omdat de CV nog niet werkte, het op 14-16 graden kostte 25 kWh per dag!
Huis uit 1900 :p En een relatief groot, vrijstaand huis (wat prettig is met thuiswerken omdat we beide een eigen werkkamer hebben)

Maar we gaan hier behoorlijk off-topic...
[...]

Ben ook benieuwd wat er gaat veranderen. Maar hetzelfde geldt natuurlijk dan ook voor lease rijders. Die hebben nu ook vaak recht op een lease auto omdat ze x aantal kilometers per jaar maken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:12
[...]

Klopt. Daar hebben we al bericht over gehad van HR. Daar hebben ze een prima regeling voor bedacht.
We moeten binnenkort (per 1 maart?) gaan bijhouden welke dagen we thuis werken en op basis daarvan krijgen we een toelage bij ons bruto loon, die netto overeen zou moeten komen met onze reiskostenvergoeding.
Niet handig voor mensen met toeslagen. Maar prima als je een hypotheek wil gaan aanvragen om je tochtige huurwoning te verlaten :9

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is oud nieuws:
RemcoDelft schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:08:
Mooi hoor, zo net voor de verkiezingen! Je kan er dus wel vanuit gaan dat het niet in februari alsnog de nek wordt omgedraaid.

https://www.belastingdien...te-reiskostenvergoedingen

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Th3CM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 14:51
Thuis werken heeft enorme voordelen minder reistijd etc. Zelf mag ik scherm en stoel lenen van uit werk, wat erg fijn is.We hebben budget voor kopen voor spullen die je nodig hebt om je werk te kunnen doen.

Het heeft ook heel veel voordelen voor het bedrijf, minder kosten voor water, elektriciteit, schoonmaak en geen kilometer vergoeding. Maar de extra water en elektriciteit kosten komen wel terecht op de bord van de medewerkers. Ik zou graag een vaste bedrag per maand willen krijgen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Sissors schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:20:
Absoluut nul. En nu heb ik het salaris dat ik het zelf kan betalen, maar ik vind het wel erg krom. Alle reiskosten vergoedingen voor degene die verder weg wonen worden nog gewoon doorbetaald, ook al hebben ze nul reiskosten, maar een vergoeding voor thuiswerken zit er niet in. Excuus is dat we gewoon alles van het werk mogen meenemen om thuis te gebruiken.
dus jij neemt de koffie, water en thee mee? handdoeken, schijtpapier? stroom? toiletpapier, bestek set, borden?

meteen een rede dus niet thuis te werken maar gewoon naar kantoor gaan. Laat je baas maar begrijpen dat het anders niet eerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
pagani schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Klopt, het heeft alleen nut als je óf ruimte over had (in ons geval was de zolder nog leeg) óf toch al van plan was om een deel van je huis als bureau in te richten (dus de werkplek ook privé gebruikt)
Hier is de zolder de gemeenschappelijke hobbykamer. Dus pianospelen is er bijna niet meer bij en de naaimachine staat nu regelmatig op de eettafel

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Ik schrik echt hier van sommige reacties. Wat denken bepaalde mensen wel niet.

Je mag op dit moment al blij zijn dat je nog een baan hebt en een dak boven je hoofd. Kijk eens goed om je heen hoeveel mensen de afgelopen 8 maanden zonder werk zijn komen te zitten. En dan zitten hier mensen te zeuren over onkosten, reiskosten, extra stroom/gas verbruik wat volgens hun zou moeten worden vergoed door hun werkgever. Bepaalde mensen zouden zich diep moeten schamen.

Laten we hopen dat er snel een einde komt aan deze Corona.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Dolbyadt schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:

Je mag op dit moment al blij zijn dat je nog een baan hebt en een dak boven je hoofd. Kijk eens goed om je heen hoeveel mensen de afgelopen 8 maanden zonder werk zijn komen te zitten. En dan zitten hier mensen te zeuren over onkosten, reiskosten, extra stroom/gas verbruik wat volgens hun zou moeten worden vergoed door hun werkgever. Bepaalde mensen zouden zich diep moeten schamen.

Dus omdat het erger kan moet je alles maar accepteren? Want die redenering kun je altijd gebruiken, er is altijd wel iemand die het minder heeft.

Hier hebben we in 2020 zoals het nu lijkt, een klein beetje minder omzet gedraaid, maar een flink hogere winst.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:03
Hier worden ook de reiskosten geschrapt. Maar ho maar dat er een bijdrage aan thuiswerken komt. Werk hier met een eigen scherm, eigen toetsenbord, eigen bureau, eigen bureaustoel. Niets kan, niets mag en alles wordt weggewuifd onder het mom van 'dan wil iedereen het'. Dus lekker kut werken met een laptopscherm + eigen scherm, ipv 2 volwaardige schermen. Een collega werkt aan een campingtafel, zelfs zij krijgt geen geld voor een bureau. Echt om te janken hoe hier naar thuiswerken wordt gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:48

Waar heb je het over? Werkloosheid momenteel daalt juist:
https://nos.nl/artikel/23...-meer-ww-uitkeringen.html
Renzzie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
Hier worden ook de reiskosten geschrapt. Maar ho maar dat er een bijdrage aan thuiswerken komt. Werk hier met een eigen scherm, eigen toetsenbord, eigen bureau, eigen bureaustoel. Niets kan, niets mag en alles wordt weggewuifd onder het mom van 'dan wil iedereen het'. Dus lekker kut werken met een laptopscherm + eigen scherm, ipv 2 volwaardige schermen. Een collega werkt aan een campingtafel, zelfs zij krijgt geen geld voor een bureau. Echt om te janken hoe hier naar thuiswerken wordt gekeken.
Is de werkgever niet verplicht om ook thuis voor een goede werkplek te zorgen? Hele dag op je laptop en een brakke stoel is een recept voor ellende.

[ Voor 32% gewijzigd door XFlame op 21-01-2021 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Lever jij ook 30% salaris in als je baas dat vraagt? Je mag immers blij zijn dat je nog een baan hebt dan. Zo niet - waar ligt dan de grens?

Op veel plekken draait het bedrijf gewoon door. Er wordt winst gemaakt. Werkgever bespaart op kantoorkosten. Reiskostenvergoedingen geschrapt. Het geld klotst tegen de plinten. En als je als werknemer dan een eerlijke vergoeding wilt voor de kosten die je maakt moet je je mond maar houden?

Tuurlijk, als de werkgever het moeilijk heeft heb ik begrip als het personeel daar last van heeft. Maar wanneer de werkgever geen last van Corona heeft (financieel), mag het personeel ook wel schadeloos gesteld worden. Verwijzen naar andere bedrijven die het moeilijk hebben is dan gewoon een vals argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:47
Bij mijn werkgever zijn we bezig om onze medewerkers van andere afdelingen een laptop, 2 schermen, docking station en randapparatuur uit te leveren.

Dat thuiswerken gaat in de toekomst echt een blijvertje zijn. Als mensen dan naar kantoor willen komen nemen ze hun laptopje mee en prikken met een USB-C kabeltje in. Zeer goed geregeld.

Verder ben ik persoonlijk wel klaar met dat thuiswerken, ik zit hier op een zolderkamer en mijn dochter van 11 kwam naar me toe en vroeg zich af hoe ik het hier al bijna een jaar uit kan houden en of het nog wel als werken aanvoelt :+

Woon-werkverkeer vind ik helemaal niet erg, dat doe ik op een high speed e-bike normaal gesproken en dat is dan gelijk mijn beweging. Dat begin ik nu toch wel heel erg te missen, af en toe fiets ik een rondje om het te compenseren maar dan heb je geen doel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
XFlame schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Waar heb je het over? Werkloosheid momenteel daalt juist:
https://nos.nl/artikel/23...-meer-ww-uitkeringen.html

[...]

Is de werkgever niet verplicht om ook thuis voor een goede werkplek te zorgen? Hele dag op je laptop en een brakke stoel is een recept voor ellende.
Geen idee, ik heb zelf een game pc met goede bureaustoel, dus ik klaag niet. Mijn collega begon onlangs wel een beetje te klagen dat het hij het aan de keukentafel zitten zat was, toen zij de manager: Ben vrij om op kantoor te komen werken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02

Dit is tamelijk overdreven.

Er zijn een aantal sectoren die het zwaar hebben, maar heel veel andere sectoren draaien vooralsnog als een tierelier. Waarom moet wie werkzaam is in een sector waar nog altijd goed geboerd wordt zich schamen wanneer hij/zij een fatsoenlijke vergoeding verwacht voor thuiswerken? Zeker nu deze werkgevers zelf veel minder kosten hebben aan elektra van het kantoorpand, reiskostenvergoedingen en/of brandstof (leaserijders), koffie en thee op de zaak, mogelijk ook verwarmingskosten omdat hele afdelingen niet aanwezig zijn en de kachel daar dus uit kan.

Over de hoogte van die vergoeding kun je discussiëren (hoort koffie en thee er wel of niet onder te vallen?), maar het lijk mij toch vrij normaal dat men van de werkgever verlangt dat deze de kosten van een ergonomische werkplek op zich neemt, van computer soft- en hardware. Van de benodigde elektriciteit.

Lastiger te waarderen zijn verwarmingskosten en een vierkante-meter vergoeding. Die eerste omdat het nogal uitmaakt of de werknemer in een huis met A-label woont, of met G-label. En of er een klein afgesloten werkkamertje is wat separaat van de woning verwarmd kan worden, of dat men in een loft woont met één open ruimte die dan dus maar volledig verwarmd moet worden. En die tweede omdat de kosten voor de gebruikte vierkante meters nogal verschillen per regio, jaar waarin de woning is aangekocht en de huurprijs van de woning of het rentepercentage waartegen de hypotheek is vastgezet. Voor dit soort punten zul je moeten zoeken naar een soort redelijk gemiddelde. Wie in een ongeïsoleerde loft met G-label in een dure binnenstad woont zal daar dan flink tekort aan hebben. Wie een mooi compact werkkamertje heeft in een A-label woning in een goedkopere woonplaats een eindje buiten de randstad met de hypotheekrente vastgezet tegen 1,2% zal aan zo'n gemiddelde vergoeding dan wat overhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 21-01-2021 13:17 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ivow85 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:15:
Lastiger te waarderen zijn verwarmingskosten en een vierkante-meter vergoeding. Die eerste omdat het nogal uitmaakt of de werknemer in een huis met A-label woont, of met G-label. En of er een klein afgesloten werkkamertje is wat separaat van de woning verwarmd kan worden, of dat men in een loft woont met één open ruimte die dan dus maar volledig verwarmd moet worden. En die tweede omdat de kosten voor de gebruikte vierkante meters nogal verschillen per regio, jaar waarin de woning is aangekocht en de huurprijs van de woning of het rentepercentage waartegen de hypotheek is vastgezet. Voor dit soort punten zul je moeten zoeken naar een soort redelijk gemiddelde. Wie in een ongeïsoleerde loft met G-label in een dure binnenstad woont zal daar dan flink tekort aan hebben. Wie een mooi compact werkkamertje heeft in een A-label woning in een goedkopere woonplaats een eindje buiten de randstad met de hypotheekrente vastgezet tegen 1,2% zal aan zo'n gemiddelde vergoeding dan wat overhouden.
Zo'n benadering accepteren we al decennia in de vorm van een vast bedrag per km aan reiskostenvergoeding. Wie met de fiets of kleine/elektrische auto reist houdt er misschien iets aan over, wie kiest voor een luxe SUV legt er op toe. Dat moet voor deze situatie ook wel werken.

En de hoogte? Begin maar eens met de totale hoeveelheid bespaarde reiskostenvergoeding gelijkmatig te verdelen over de thuiswerkers (kost de werkgever in eerste instantie niet meer of minder, en veel minder scheve gezichten onder werknemers). Dan kan je in de tussentijd een redelijk bedrag bepalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
Op veel plekken draait het bedrijf gewoon door. Er wordt winst gemaakt. Werkgever bespaart op kantoorkosten. Reiskostenvergoedingen geschrapt. Het geld klotst tegen de plinten. En als je als werknemer dan een eerlijke vergoeding wilt voor de kosten die je maakt moet je je mond maar houden?

Tuurlijk, als de werkgever het moeilijk heeft heb ik begrip als het personeel daar last van heeft. Maar wanneer de werkgever geen last van Corona heeft (financieel), mag het personeel ook wel schadeloos gesteld worden. Verwijzen naar andere bedrijven die het moeilijk hebben is dan gewoon een vals argument.
Precies. Minimale thuiswerkvergoeding (Nibud-fooi), home office investeringen afschuiven op overheid dmv werkkostenregeling, toegekende loonsverhogingen maanden uitstellen, maar wel winst maken / dividend uitkeren / aandelen inkopen / miljardenovernames doen.

Ik zal toch niet de enige zijn die al een flink bedrag (>2k) geinvesteerd heeft voor een fatsoenlijk homeoffice (kantoorspul is nauwelijks/niet geschikt voor thuissituatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Zo'n benadering accepteren we al decennia in de vorm van een vast bedrag per km aan reiskostenvergoeding. Wie met de fiets of kleine/elektrische auto reist houdt er misschien iets aan over, wie kiest voor een luxe SUV legt er op toe. Dat moet voor deze situatie ook wel werken.

En de hoogte? Begin maar eens met de totale hoeveelheid bespaarde reiskostenvergoeding gelijkmatig te verdelen over de thuiswerkers (kost de werkgever in eerste instantie niet meer of minder, en veel minder scheve gezichten onder werknemers). Dan kan je in de tussentijd een redelijk bedrag bepalen.
Dat is dan wel voor bedrijven die een volledige reiskostenvergoeding gaven.
Ik werk nu thuis, 1 dag onbetaald verlof per week, en gek genoeg hou ik netto meer over dan toen ik 5 dagen werkte en een groot deel van mijn reiskosten zelf moest betalen. Ook is er hier geen vergoeding voor thuiswerk, maar met kerst hebben we een warme trui als kerstpakket gehad.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hexta schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:18:
[..] met kerst hebben we een warme trui als kerstpakket gehad.
Geinig gebaar. Al zullen er vast veel cynische reacties op zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:35
Mijn werkgever heeft een bureau + stoel + monitor aangeboden ter waarde van 750 euro. Daarnaast is er ook nog een kleine maandelijkse vergoeding voor het thuiswerken. Weet even het bedrag niet maar dat zal tussen de 50 en 100 euro liggen denk ik zo. Daarnaast worden de reiskosten volgens mij ook nog doorbetaald ondanks dat we die niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:21:
Mijn werkgever heeft een bureau + stoel + monitor aangeboden ter waarde van 750 euro. Daarnaast is er ook nog een kleine maandelijkse vergoeding voor het thuiswerken. Weet even het bedrag niet maar dat zal tussen de 50 en 100 euro liggen denk ik zo. Daarnaast worden de reiskosten volgens mij ook nog doorbetaald ondanks dat we die niet hebben.
Dat is best netjes :)

Hier mag je spul meenemen van kantoor, indien mogelijk en nodig. Maar daar moet je net ruimte voor hebben natuurlijk. Wel is het zo dat elke dag dat je niet op kantoor komt, je geen reiskostenvergoeding krijgt. (en ook geen andere compensatie daarvan).

Let wel, als je werkgever je verplicht thuis te werken, dan is het niet meer dan normaal dat ze het verzorgen, daar de werkgever verplicht is je te voorzien in een werkplek die voldoet aan de arbo-regels.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:35
ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Dat is best netjes :)

Hier mag je spul meenemen van kantoor, indien mogelijk en nodig. Maar daar moet je net ruimte voor hebben natuurlijk. Wel is het zo dat elke dag dat je niet op kantoor komt, je geen reiskostenvergoeding krijgt. (en ook geen andere compensatie daarvan).

Let wel, als je werkgever je verplicht thuis te werken, dan is het niet meer dan normaal dat ze het verzorgen, daar de werkgever verplicht is je te voorzien in een werkplek die voldoet aan de arbo-regels.
In mijn geval is het geen keuze inderdaad. Thuiswerken is verplicht, toch ben ik wel heel blij met de geleverde kantoorartikelen. De kwaliteit is vrij goed, ze zijn zeker niet voor de goedkoopste opties gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 22:00
Ik krijg iedere maand 30 euro ivm ik al 6 jaar 4/5 thuis werk.
Daarnaast mag ik iedere 5 jaar een nieuw bureau/kastje/scherm/etc bestellen twv 1800 euro.
Toen ik mijn game-chair declareerde keken ze wel vreemd op maar hij is ergonomisch genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Renzzie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
heb jij nog geen collega's met ziekmeldingen door rug-/nekklachten dan van dit soort praktijken? :/ Getverdemme zeg, wat zijn er toch kortzichtige werkgevers. Je personeel is toch je grootste kapitaal voor veel kantoorbanen, is niet meer dan logisch om daar goed voor te zorgen.

Dat er bedrijven zijn die niks willen investeren omdat het binnenkort weer beter wordt zegt ook wel wat. Newsflash: het wordt niet binnenkort beter. Niet op basis van een paar maanden in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Laatst online: 06-06 14:34
Wij krijgen 0 vergoeding alleen mochten we een stoel en scherm meenemen.
Uiteindelijk zelf maar de portemonnee getrokken en een bureau aangeschaft..
Reiskosten vanaf dag 1 geschrapt, uiteindelijk hebben ze nu zelfs onze locatie permanent gesloten wat betekend dat als we weer naar kantoor mogen de reistijd verdubbeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:36
Fr33z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:15:
[...]

heb jij nog geen collega's met ziekmeldingen door rug-/nekklachten dan van dit soort praktijken? :/ Getverdemme zeg, wat zijn er toch kortzichtige werkgevers. Je personeel is toch je grootste kapitaal voor veel kantoorbanen, is niet meer dan logisch om daar goed voor te zorgen.

Dat er bedrijven zijn die niks willen investeren omdat het binnenkort weer beter wordt zegt ook wel wat. Newsflash: het wordt niet binnenkort beter. Niet op basis van een paar maanden in elk geval.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je je gewoon eens een een weekje ziekmeld met nek en schouderklachten..... O-) wellicht dat de werkgever dan toch goedkoop is duurkoop in zijn woordenboek opneemt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Vanmorgen gebeld door de manager, de reiskostenvergoeding stopt en wordt omgezet naar thuiswerkvergoeding, ala Nibud 2 euro de dag.
Natuurlijk, als je wel naar kantoor komt, dan wordt er weer een reiskostenvergoeding tegenover gezet, dus het is even bekijken hoe we dat gaan registreren.

Verder erg blij dat ik m'n bureaustoel mee kon nemen van het werk anders was het echt niet te houden. Beeldscherm had ook gekund, maar heb er zelf eentje.
Het was relaxter als ik ook m'n docking station en 2 schermen zou hebben, maar met laptop + 1 scherm werkt eigenlijk ook wel goed. Maar wie weet later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40
Cue_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:41:
Het was relaxter als ik ook m'n docking station en 2 schermen zou hebben, maar met laptop + 1 scherm werkt eigenlijk ook wel goed. Maar wie weet later.
Wij kunnen twee beeldschermen, een toetsenbord+muis, bureaustoel (en bij hoge uitzondering zelfs een bureau) meenemen. Maar dockingstation? Nope... Ik vertik het om +/- 150 euro uit te geven om de kabels hier op m'n bureau een beetje netjes weg te werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
sylvesterrr schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:12:
Wij kunnen twee beeldschermen, een toetsenbord+muis, bureaustoel (en bij hoge uitzondering zelfs een bureau) meenemen. Maar dockingstation? Nope... Ik vertik het om +/- 150 euro uit te geven om de kabels hier op m'n bureau een beetje netjes weg te werken. :+
Zou ik ook niet doen hoor als het niet hoeft. Als het werkt,dan werkt het.
Toetsenbord en muis heb ik trouwens ook, zag ik al snel over het hoofd hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40
Cue_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Zou ik ook niet doen hoor als het niet hoeft. Als het werkt,dan werkt het.
Toetsenbord en muis heb ik trouwens ook, zag ik al snel over het hoofd hehe.
Ik werkte al langer vaak vanuit huis, dus had thuis al een goede setup (twee beeldschermen, toetsenbord, muis, bureau en stoel). Al overweeg ik om wel een fatsoenlijke stoel via het werk te regelen, want de Ikea-bureaustoel die ik heb zit toch iets minder fijn dan de kantoorstoel. :+ Dan kan mijn huidige bureaustoel doorschuiven naar m'n vrouw die een minder goede stoel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:08:
Mooi hoor, zo net voor de verkiezingen! Je kan er dus wel vanuit gaan dat het niet in februari alsnog de nek wordt omgedraaid.

[...]
En precies zoals verwacht wordt de regeling verlengd tot 2 weken na de verkiezingen: https://www.rijksoverheid...ngen/belastingmaatregelen
Als werkgever hoeft u de vaste vergoeding niet aan te passen. Tot 1 april 2021 mag u blijven uitgaan van het (reis)patroon waarop de vergoeding was gebaseerd. Voorwaarde hierbij is wel dat het recht op de vaste vergoeding vaststond op uiterlijk 12 maart 2020.

Het pluche mag was kosten blijkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Hier geen vergoeding, kunnen eventueel wel een laptop van werk lenen. Mogen ook niet op werk (basisschool) komen.

Toevallig van de week mijn directeur gevraagd of er nog iets van een vergoeding komt; hij vindt zichzelf niet verantwoordelijk voor een thuis werkplek in deze tijd :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Voor als nog werk ik gedeeltelijk thuis (kan niet anders met mijn beroep) We werken met twee teams, om de bezetting te halveren en zo meer ruimte te creëren.

Mijn reiskosten worden voor de dagen dat ik thuis werk gewoon door gerekend, althans voor alsnog.
Dat betekend dat ik 52 km a la 0,19 per km per dag vergoed krijg, maar andere collega's die verder weg wonen meer vergoed krijgen.

Het is ook niet zo makkelijk gedacht dat als je thuis werkt, je niet rijdt en daardoor die kosten niet maakt. Een auto heeft ook afschrijving, ook al gebruik je hem niet, maar je kan de auto ook niet weg doen.

Ik woon alleen en als ik dus thuis moet werken, dan gaat alles alleen voor mij aan.
Mijn collega's zitten in de situatie dat hun partner ook thuis werken, dus daar zijn geen extra kosten voor nodig, omdat de kachel al brandt.

Ik ben geen voorstander van de geadviseerde 2 euro thuiswerk vergoeding. Voor 2 euro heb ik de kachel niet eens aan (standaard geïsoleerd hoekhuis).

Einde aan de streep kost het mij meer dan mijn collega's om thuis te werken en ik heb er persoonlijk ook geen baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
DBC87 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:59:
Einde aan de streep kost het mij meer dan mijn collega's om thuis te werken en ik heb er persoonlijk ook geen baat bij.
Een halfuur tot misschien een uur minder reistijd (geschat op basis van de kilometers) heb je wel extra op de dagen dat je thuiswerkt. Bij de meeste valt woon-werk verkeer niet onder de betaalde uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

President schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:58:
Toevallig van de week mijn directeur gevraagd of er nog iets van een vergoeding komt; hij vindt zichzelf niet verantwoordelijk voor een thuis werkplek in deze tijd :-P
Prachtig argument toch? Kun je zelf ook voor van alles gebruiken nu. :+

Hier hebben ze nu ook de workstations geschikt gemaakt voor thuiswerken, en het verzoek om te kijken of we willen/kunnen thuiswerken. Ik heb besloten het niet te doen. Ik heb maar een klein appartementje, en ben eigenlijk niet bereid ruimte daarvan te gaan inleveren (als ik niet op kantoor kom, krijg ik geen reiskostenvergoeding, geen thuiswerkcompensatie). Daarnaast werd ik in de periodes dat ik thuisgewerkt heb (met laptop) wel een tikkie gek en kwamen de muren behoorlijk op me af.

• Valorian
  • Laatst online: 22:56
Het is hier al eerder over de reiskostenvergoeding gegaan, hoe die bij veel mensen gewoon doorloopt ondanks thuiswerken en hoe dat door velen gezien wordt als "compensatie voor de onkosten thuis". Met als resultaat natuurlijk een weinig eerlijk systeem.

Bij mij loopt de km-vergoeding (privé auto) voor woon-werkverkeer ook gewoon door als ware ik 4 dagen per week op kantoor ben (net als voor corona). Ik ging er gemakshalve even vanuit dat hier verandering in zou komen omdat het fiscaal volgens mij niet meer toegestaan is om die onbelaste vergoeding uit te keren terwijl mensen niet meer de auto gebruiken. Heeft iemand hier nog iets over langs zien komen, is de coulance-regeling 'verlengd'? Of moet ik mij zorgen maken over een eventuele terugbetalen t.z.t.? En in dat laatste geval, moet ik bijv. km's registreren of ergens noteren voor de ritten die ik nog wél maak?

EDIT: Misschien had ik eerst even moeten google'n 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 25-02-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:07:
[...]

En precies zoals verwacht wordt de regeling verlengd tot 2 weken na de verkiezingen: https://www.rijksoverheid...ngen/belastingmaatregelen
Tegen mijn verwachting in is de belastingvrije reiskostenvergoeding 2 dagen geleden opnieuw verlengd: https://www.belastingdien...te-reiskostenvergoedingen
In ieder geval tot 1 juli 2021 kunnen de bestaande vaste reiskostenvergoedingen door de werkgever nog onbelast worden vergoed. Ook al worden deze reiskosten als gevolg van het thuiswerken niet meer (volledig) gemaakt. Voorwaarde is dat het vaste vergoedingen betreft die al vóór 13 maart 2020 door de werkgever werden toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
Bij ons is de reiskostenvergoeding stopgezet en krijgt iedereen € 15 p/m thuiswerkvergoeding. Bureaustoel, monitor etc mag je meenemen van kantoor als je dat even meld. Als je ook af en toe op kantoor werkt krijg je voor die dagen natuurlijk wel reiskostenvergoeding en kan je geen 'hardware' meenemen naar huis.
Bij ons wordt nog nagedacht over een 'definitieve' oplossing.
Hoewel we al meer dan een jaar thuiswerken is er nog geen definitieve oplossing. Ik vermoed dat dit komt omdat er ook verhuisplannen zijn. Ik hoop dat daarom gekozen wordt voor een wat riantere vergoeding i.c.m. een kleiner pand. Dat zou win/win zijn voor werkgever & werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58

tomtom901

Moderator General Chat
De regeling voor het onbelast uitkeren van reiskosten is verlengd tot 1 juli 2021. Aangezien ik onder normale omstandigheden flink woon-werkverkeer zou hebben is dit wel een aardige meevaller, gezien mijn werkgever dit gebruikt ter compensatie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hier ook een 'gelukkige' die nog gebruik kan maken van de vergoeding van 5 dagen woon-werkverkeer. Ik verwacht overigens dat ze gewoon kiezen voor verlengen zolang we in deze 'transitiefase' zitten rond corona. Nu afschaffen geeft denk ik veel trammelant en gedoe. Reis je dan bijvoorbeeld nog enkele dagen per week met een privéauto naar kantoor maar niet op vaste dagen of aantal dagen moet je dan 'bewijzen' aan de fiscus dat dit het geval is (en hoe?)? Of moet je van tevoren alles precies vastleggen en dan een km-registratie koppelen? Ik denk dat ze daar nu gewoon echt even geen zin in hebben.

Mijn verwachting: ze gaan gewoon de huidige setting steeds met enkele maanden verlengen tot we 'terug naar het normaal' kunnen (in praktijk: als alle spuitjes gezet zijn). Vervolgens kunnen mensen weer naar kantoor maar zal de wens (zowel vanuit sommige werkgevers als vanuit sommige werknemers) om meer thuis te blijven werken in veel gevallen ook uitgevoerd worden. Ik denk dat op dat moment de BD het systeem aanpast naar "alleen onbelaste vergoeding op basis van werkelijk gemaakte kilometers". Hoe dat administratief moet gaan werken zou ik niet weten overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Valorian schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:27:
e blijven werken in veel gevallen ook uitgevoerd worden. Ik denk dat op dat moment de BD het systeem aanpast naar "alleen onbelaste vergoeding op basis van werkelijk gemaakte kilometers". Hoe dat administratief moet gaan werken zou ik niet weten overigens.
Of gewoon de hele onbelaste reiskostenvergoeding afschaffen, misschien dat meer mensen dan blijven thuiswerken wat een positief effect heeft op het milieu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
Hier iemand die nog steeds wat 'verbitterd' is. Juist voor werk verhuist op loopafstand van kantoor om diverse redenen (tijd, praktisch, milieu, ....) Thuis niet de ruimte voor een aparte werkplek, maar dat was toen ook geen probleem. (Niet dat ik die ruimte wel had kunnen betalen als ik ergens anders had kunnen wonen.) De reiskosten/fietsvergoeding die iets van 15e in de maand was moest natuurlijk wel stopgezet worden.

Verder is werkgever me tegemoet gekomen in het kunnen lenen van een bureaustoel en 150e voor een monitor. Laptops schijnen eindelijk weer te bestellen zijn, dus die hoop ik ergens de komende maanden te verkrijgen. Moet zeggen dat ik nog wel voorruit kom met mijn eigen verouderde spullen, maar dat komt niet in de buurt tot de middelen waar we op kantoor mee werkten en nu staan te verstoffen.

Het kutste is gewoon om dag in dag uit, een jaar lang nu, in dezelfde kamer te leven. Niet dat daar een ruimere bijdrage iets aan gaat veranderen, maar het voelt wat wrang als men fiscale voordelen blijft verlenen voor kosten die al minstens een jaar niet gemaakt worden. Zero-sum bekeken betaal ik namelijk dan ook nog steeds mee aan dat onbelaste voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@President Dat is uiteraard ook een oplossing. Scheelt wel een hoop administratie ;)

@Tuttel Dat is balen ja. Kan mij voorstellen dat dat een vorm van afgunst oplevert als je mensen 50km verderop in een call hebt die lekker in de tuin zitten in hun dorpje waar de huizenprijzen laag zijn en dan ook nog een paar honderd euro onbelast op hun rekening krijgen waar jij inderdaad indirect aan meebetaalt als belastingbetaler...

Ben benieuwd of de post-corona (en voor veel bedrijven veel meer thuiswerkopties) straks voor stadverlaters gaat zorgen. Die trend wordt nu al af en toe over gesproken maar heb ik nog niet echt onderbouwd gezien met cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Valorian schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:59:
@President Dat is uiteraard ook een oplossing. Scheelt wel een hoop administratie ;)

@Tuttel Dat is balen ja. Kan mij voorstellen dat dat een vorm van afgunst oplevert als je mensen 50km verderop in een call hebt die lekker in de tuin zitten in hun dorpje waar de huizenprijzen laag zijn en dan ook nog een paar honderd euro onbelast op hun rekening krijgen waar jij inderdaad indirect aan meebetaalt als belastingbetaler...

Ben benieuwd of de post-corona (en voor veel bedrijven veel meer thuiswerkopties) straks voor stadverlaters gaat zorgen. Die trend wordt nu al af en toe over gesproken maar heb ik nog niet echt onderbouwd gezien met cijfers.
Ik ben gezond, niemand in mijn omgeving heeft echt te lijden gehad het afgelopen jaar en heb de zekerheid van mijn baan. Zolang ik zo nu en dan een beetje mag klagen als uitlaatklep word ik niet té verzuurd. :+

Al helpende de stijgende huizenprijzen ook niet mee voor het perspectief om aan een eigen koophuis te geraken. Ik ben voor mijn eerste baan naar de randstad verhuist, maar kom van origine uit de achterhoek. Nu moet niemand raar opkijken dat je in de randstad de hoofdprijs zou betalen, maar zie nu net dat de prijzen in de gemeente waar ik vandaan kom dit jaar met 17,3% zijn gestegen. Daar valt qua loon niet tegenop te groeien noch te sparen door o.a. relatief hoge lasten in de vrije huursector. Je wordt dan toch wat sneller afgunstig wetende dat je inderdaad indirect blijft meebetalen aan fiscale voordelen zoals de doorlopende reiskosten vergoeding, maar ook zaken zoals hypotheekrenteaftrek, voor hen die er al luxer bij zitten en minder of dus zelfs helemaal geen kosten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft

Mijn verwachting: ze gaan gewoon de huidige setting steeds met enkele maanden verlengen tot we 'terug naar het normaal' kunnen (in praktijk: als alle spuitjes gezet zijn). Vervolgens kunnen mensen weer naar kantoor maar zal de wens (zowel vanuit sommige werkgevers als vanuit sommige werknemers) om meer thuis te blijven werken in veel gevallen ook uitgevoerd worden. Ik denk dat op dat moment de BD het systeem aanpast naar "alleen onbelaste vergoeding op basis van werkelijk gemaakte kilometers". Hoe dat administratief moet gaan werken zou ik niet weten overigens.
Als we dan toch verwachting gaan strooien: ik verwacht dat ze het aan het nieuwe kabinet overlaten, en afhankelijk van wie daar in komt zal er best wat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
President schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Of gewoon de hele onbelaste reiskostenvergoeding afschaffen, misschien dat meer mensen dan blijven thuiswerken wat een positief effect heeft op het milieu.
Dat verschuift het rekensommetje gewoon in de richting van zakelijke lease, waar over het algemeen ook meer mee wordt gereden dan de eigen auto.
De reiskostenvergoeding heeft trouwens meer componenten dan alleen zakelijk verkeer, denk aan zorgkosten bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 26-03-2021 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik kan mij ook voorstellen dat het nieuwe kabinet een aanpassing aan de reiskostenveroeding meeneemt in een veel groter mobiliteitsvraagstuk, waarbij ook rekeningrijden een belangrijk issue wordt.

De vraag is overigens wat sneller gaat: onze formatie of de afronding van de vaccinaties (en daarmee weer normaliseren van de maatschappij binnen NL). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Reagerend op mensen die wel thuis moeten werken van de werkgever maar daarin niet gefaciliteerd worden, dit is nalatigheid van de werkgever. Een werkgever hoort je een veilige werkplek te voorzien, en als jij thuis moet werken is dat dus ook thuis. In de basis betekent dat dus:
- Arbo goedgekeurd buro + stoel
- Hoogte verstelbare monitor
- Dockingstation + los keyboard en muis voor laptop

Hier stond verder nog een heel verhaal dat hier verder op in ging, maar lees anders dit even door: https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken

In de praktijk vertalen steeds meer (verantwoordelijke) werkgevers dit naar: We verstrekken of vergoeden spullen en stuur even fotootje als het binnen is, die gaat in het HR dossier van die medewerker zodat er iig ook bewijs is bij lichamelijke klachten oid dat er een fatsoenlijke werkplek verstrekt is. Dat is zowel richting evt arbowetgeving alsook richting ziekte/arbeidsongeschiktheids verzekeringen die een werkgever heeft.

Los hiervan staat dat je als medewerker natuurlijk gewoon wil dat als je over dit soort onderwerpen wat aankaart dat je 'gehoord' wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sander op 26-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
Valorian schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:59:

Ik denk dat dat ook wel mee gaat vallen. Soms lijkt het natuurlijk idyllisch om lekker op in een leuk dorpje te gaan wonen en alles lekker remote te gaan doen. Maar een hoop mensen die nu in een stad wonen zullen een veel dingen gaan missen als ze in een dorpje wonen met weinig voorzieningen. En als je straks toch 2 a 3 dagen naar kantoor moet (of naar klanten) dan kan die afstand zich toch tegen je gaan keren. Voor sommige mensen zal het natuurlijk wel een optie zijn die goed bevalt maar ik verwacht geen exodus uit de stad.

Ik woon sinds een jaar zelf in een relatief klein appartement (72m2) op de Kop van Zuid in Rotterdam, maar voor geen goud zal ik daar weg gaan. Ook al koop je 100km verderop voor hetzelfde geld een groter huis, maar waar fuck all te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 12:34
Bij ons zijn ze ineens omgedraaid. Misschien vind ik dit nog wel gekker dan dat ze in het begin hebben aangegeven dat ze niets faciliteerden. Nu wordt er gevraagd om zo veel mogelijk op kantoor te werken maar is er wel budget gemaakt van €900,- p.p. om een bureau stoel en monitor aan de schaffen. 1/3 daarvan betaal je zelf maar het wordt vervolgens direct jouw eigendom. Super goede deal dus wat mij betreft.

Een jaar geleden moesten we dus zo veel mogelijk thuiswerken en kregen we nadrukkelijk niets. Nu willen ze ons op kantoor zien en krijgen we thuiswerkplekken. Nouja ik heb 2 monitoren besteld omdat ik die altijd wel kan gebruiken maar de timing is vreemd.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-aroq
Clifdon schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:33:
Nu wordt er gevraagd om zo veel mogelijk op kantoor te werken
Dat is raar in deze tijd. Buiten deze tijd ook achterhaald trouwens.
Clifdon schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:33:
maar is er wel budget gemaakt van €900,- p.p. om een bureau stoel en monitor aan de schaffen. 1/3 daarvan betaal je zelf maar het wordt vervolgens direct jouw eigendom. Super goede deal dus wat mij betreft.
Wij konden bureau en stoel bestellen op kosten van de werkgever en een monitor halen op kantoor. Formeel is het van het bedrijf maar er is al aangegeven dat het nooit terug hoeft (is ook helemaal geen ruimte meer voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Ik vind het thuiswerken wel erg bijzonder.
In de afgelopen jaren zijn namelijk allerlei investeringen gedaan in de werkplekken (op verzoek van collega's) om ze arbotechnisch in orde te krijgen, zoals in hoogte verstelbare bureaus, voetensteunen, aangepaste verlichting en andere ergonomische verbeteringen.
En na een jaar thuiswerken zien we in meetings mensen nog steeds achter een keukentafel met een slechte werkhouding en slechte verlichting zitten terwijl ze alles van kantoor mogen lenen. Een aantal collega's hebben hier inderdaad gebruik van gemaakt en hun bureaustoel, toetsenbord en andere zaken meegenomen. Maar veel andere mensen hebben echt helemaal niks opgehaald (of gevraagd om iets langs te brengen), en die vinden het prima zo. :(

Zijn er dan zoveel verschillen tussen werknemers van verschillende bedrijven die normaal 8 uur per dag op kantoor werken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Onbekend als die mensen aan een beroerd computertafeltje zaten was ik het met je eens. Maar als ze aan de keukentafel zitten zullen de mogelijkheden om ander meubilair neer te zetten toch wel beperkt zijn, dus tja, wat moeten ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Eens met @Yucon . Ik denk dat in een kantoor het mensen niet uitmaakt hoe lomp bureau ze hebben etc, daar is meestal ook genoeg ruimte. Dus als er dan opties zijn die plek ergonomischer te maken dan zien werknemers geen enkele reden om dat níet te doen. Moet zo’n werkplek thuis gemaakt (en vask zelfs twee werkplekken), dan wirdt er toch anders naar gekeken. Soms is er fysiek geen goede ruimte voor een beter bureau, of men weegt esthetiek af tegen gezondheid en kiest voor een keukentafel etc. Of dat op lange termijn problemen gaat geven zullen we wel zien. Feit is dat je natuurlijk ook een verstelbaar bureau kan neerzetten als tafel, maar dat zullen mensen vaak niet mooi vinden of te duur (als ze geen vergoeding krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
K-aroq schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:17:
[...]
Ik woon sinds een jaar zelf in een relatief klein appartement (72m2) op de Kop van Zuid in Rotterdam, maar voor geen goud zal ik daar weg gaan. Ook al koop je 100km verderop voor hetzelfde geld een groter huis, maar waar fuck all te doen is.
Tja kwestie van andere prioriteiten. Ik zou voor geen goud in een stad willen wonen, laat staan in Rotterdam. Ik woon midden in de randstad, heb een normaal huis met tuin (voor waarschijnlijk de helft van jouw huur/hypotheek) en heb altijd een parkeerplaats, weinig criminaliteit en mijn kinderen kunnen gewoon buitenspelen. Ik kan inderdaad niet naar 7 sushi tenten en laveloos op mijn fiets naar huis vanuit 16 kroegen, maar voorzieningen zijn prima en zit zo in Amsterdam, Den Haag of Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Onbekend schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:07:
Ik vind het thuiswerken wel erg bijzonder.
In de afgelopen jaren zijn namelijk allerlei investeringen gedaan in de werkplekken (op verzoek van collega's) om ze arbotechnisch in orde te krijgen, zoals in hoogte verstelbare bureaus, voetensteunen, aangepaste verlichting en andere ergonomische verbeteringen.
En na een jaar thuiswerken zien we in meetings mensen nog steeds achter een keukentafel met een slechte werkhouding en slechte verlichting zitten terwijl ze alles van kantoor mogen lenen. Een aantal collega's hebben hier inderdaad gebruik van gemaakt en hun bureaustoel, toetsenbord en andere zaken meegenomen. Maar veel andere mensen hebben echt helemaal niks opgehaald (of gevraagd om iets langs te brengen), en die vinden het prima zo. :(

Zijn er dan zoveel verschillen tussen werknemers van verschillende bedrijven die normaal 8 uur per dag op kantoor werken?
Lang niet iedereen zal ook de ruimte hebben om een extra bureau met bureaustoel kwijt te kunnen, hè...

En je vraag lijkt me vrij retorisch, toch? :P Dat zie je ook in ieders thuissituatie. De één kijkt samen met z'n partner Netflix op een 13" laptop of op z'n mobieltje, terwijl anderen een 75" tv hebben of zelfs een 120" beamerscherm.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Mij gaat het eigenlijk over 2 dingen.
1. Dat er hier wordt gezegd dat werkgevers veel te weinig investeren in de thuissituatie van de werknemers zodat het thuiswerken er beter op wordt.
2. En dat mensen bij een bedrijf voornamelijk klagen dat de werksituatie niet goed is, en dat er van alles verbeterd moet worden.

En vervolgens heb je als werkgever het voor elkaar dat mensen op kantoor alles hebben wat ze graag willen hebben en ze mogen dat zelfs naar huis meenemen, en dan is men ineens tevreden met wat ze thuis hebben staan wat totaal niet arbotechnisch verantwoord is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Onbekend schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:42:
Mij gaat het eigenlijk over 2 dingen.
1. Dat er hier wordt gezegd dat werkgevers veel te weinig investeren in de thuissituatie van de werknemers zodat het thuiswerken er beter op wordt.
2. En dat mensen bij een bedrijf voornamelijk klagen dat de werksituatie niet goed is, en dat er van alles verbeterd moet worden.

En vervolgens heb je als werkgever het voor elkaar dat mensen op kantoor alles hebben wat ze graag willen hebben en ze mogen dat zelfs naar huis meenemen, en dan is men ineens tevreden met wat ze thuis hebben staan wat totaal niet arbotechnisch verantwoord is.
Klopt. En dat komt omdat mensen alles tegen elkaar afwegen:
1 - esthetiek / hoe ziet het eruit
2 - arbotechnisch / gezondheid
3 - kosten

Iemand heeft op zijn werk meestal geen enkele boodschap aan kosten (want niet zijn/haar zorg) en esthetiek (want hij/zij is er alleen tijdens werk), dus zal zich hard maken voor arbotechnisch/gezondheid. Gaat het om een thuissituatie dan spelen die ander punten ineens wel mee. In geval wat jij noemt is kosten geen issue kennelijk (alles mag mee naar huis) maar esthetiek blijft dat wel. Dus kennelijk zijn er mensen die niet als moeten kiezen tussen "iets minder arbotechnisch verantwoord" en "veel lelijkere thuisomgeving" voor dat eerste kiezen. Niet zo raar, want het zal even gaan duren voor ze last gaan krijgen van nek/armen/rug. Als dat eenmaal het geval is zullen ze misschien alsnog overstag gaan.

EDIT: iets aangepast, had het nogal verwarrend neergezet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 28-03-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Klopt. En dat komt omdat mensen alles tegen elkaar afwegen:
1 - esthetiek / hoe ziet het eruit
2 - arbotechnisch / gezondheid
3 - kosten

Iemand heeft op zijn werk meestal geen enkele boodschap aan kosten (want niet zijn/haar zorg) en esthetiek (want hij/zij is er alleen tijdens werk), dus zal zich hard maken voor arbotechnisch/gezondheid. Gaat het om een thuissituatie dan spelen die ander punten ineens wel mee. In geval wat jij noemt is kosten geen issue kennelijk (alles mag mee naar huis) maar esthetiek blijft dat wel. Dus kennelijk zijn er mensen die niet als moeten kiezen tussen "iets minder arbotechnisch verantwoord" en "veel lelijkere thuisomgeving" voor dat eerste kiezen. Niet zo raar, want het zal even gaan duren voor ze last gaan krijgen van nek/armen/rug. Als dat eenmaal het geval is zullen ze misschien alsnog overstag gaan.

EDIT: iets aangepast, had het nogal verwarrend neergezet ;)
toon volledige bericht
Ik vraag me ook wel af hoe dit verder gaat spelen want naast jouw uiteenzetting geldt voor een (verantwoordelijke) werkgever dat:
- Je verplicht bent de werknemer te voorzien van een 'veilige' en 'verantwoorde' werkplek. Waarbij letterlijk wordt aangegeven dat laptop-werkers een beeldscherm etc moeten krijgen, burostoel, etc etc etc.
- Je een aansprakelijkheid hebt tav ARBO wet, maar dus ook tav je verzekeringen daarvoor op moment dat je dit niet op orde hebt.

Dan heb je dus een medewerker die zegt: Prima maar ik weiger om een lelijke burostoel neer te zetten. Dan is de status quo dus: Kom maar naar kantoor? En hoe dan met een dagje thuiswerken uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hier ook een 'gelukkige' die nog gebruik kan maken van de vergoeding van 5 dagen woon-werkverkeer. Ik verwacht overigens dat ze gewoon kiezen voor verlengen zolang we in deze 'transitiefase' zitten rond corona. Nu afschaffen geeft denk ik veel trammelant en gedoe. Reis je dan bijvoorbeeld nog enkele dagen per week met een privéauto naar kantoor maar niet op vaste dagen of aantal dagen moet je dan 'bewijzen' aan de fiscus dat dit het geval is (en hoe?)? Of moet je van tevoren alles precies vastleggen en dan een km-registratie koppelen? Ik denk dat ze daar nu gewoon echt even geen zin in hebben.
En hoe zit het dan met lease contracten? Heel veel werkgevers geven alleen lease contracten aan medewerkers die minimaal een x aantal kilometers rijden. Die halen nu vaak ook die kilometers niet meer.

Plus, in ons geval (wonend 30km van de grote stad, geen OV in de buurt), als ik geen kilometer vergoeding meer zou krijgen, gaat de tweede auto in de winter geschorst worden (MX5). Die hebben we onder normale omstandigheden gewoon nodig (twee werkenden). Maar zonder die kilometer vergoeding gaat dat gewoon te duur worden (ik krijg nog wel vergoeding, hij niet meer). Dat betekend dus weel dat als 1 van ons tweeën met de auto naar het werk is, de andere niet meer met de auto weg kan. En dat betekend dus dat mijn inzetbaarheid naar beneden gaat (gedetacheerd, zonder lease auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:52
ik heb een thuiswerkvergoeding gehad van netto pak hem beet 450 euro. Nu heb ik daar een sta bureau van gekocht wat exact met dat budget kan en wat mij betreft echt heel waardevol is. Een paar uur staand werken op een dag is echt een traktatie voor je onderrug. De stoel leen ik van de zaak en monitor heb ik zelf al staan. Nu valt het mij dus wel echt op dat ik echt de enige ben die zon bureau heeft aangeschaft en uberhaupt dat bedrag heeft geinvesteerd in de werkplek thuis. De rest interesseerd het niets en ziet het als een mooie verkapte bonus om lekker op te maken aan vanalles en nog wat

Wat mij betreft hadden ze ipv van een bruto bedrag bij het salaris uitkeren (met een shitload aan belasting) beter iedereen een X budget kunnen geven en bij inleveren van het bonnetje het bedrag vergoeden.

Ik ken collegas die gewoon met hun laptop op hun schoot op de bank werken of aan de keukentafel. Nee de gemiddelde nederlandse arbeider geeft thuis opeens niets meer om een arbo verantwoorde werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:29
https://www.businessinsid...en-vergoeding-ontevreden/

Uit dit onderzoek blijkt dat men nu niet heel tevreden is over de compensatie en hulp bij thuiswerken.

Vooral de financiële kant scoort slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-aroq
Sovieto schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:48:
https://www.businessinsid...en-vergoeding-ontevreden/

Uit dit onderzoek blijkt dat men nu niet heel tevreden is over de compensatie en hulp bij thuiswerken.

Vooral de financiële kant scoort slecht.
Moeilijk een oordeel over te geven als in het artikel niet staat om hoeveel compensatie het gaat. Mensen vergeten wel vaak dat ze geen reistijd meer hebben. Dat heeft ook een waarde lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 11:11
Als ik het hier zo lees heeft mijn werkgever het allemaal behoorlijk goed voor elkaar.

Wij krijgen:
- 25 euro netto thuiswerk vergoeding per maand
- 15 euro internet vergoeding (deze was er altijd al)
- Gratis bureau (zit/sta), bureaustoel, monitor, toetsenbord, muis, etc (in bruikleen)

Daarnaast heeft iedere werknemer (voor zover ik weet) sowieso een telefoon en een laptop.
Bureau etc word ook nog een thuis gebracht, naar de juiste verdieping, en thuis in elkaar gezet door de leverancier dus dat is wat bij betreft top geregeld.

Ik vind het echt nog steeds ideaal het thuiswerken, maar het scheelt mij dan ook 8-10 uur reistijd per week. Zelfs zonder de extra vergoeding vond ik het al een goede deal, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:45

mwa

Lang leve het thuiswerken voor mij. Dit scheelt zoveel reistijd in de week, tijd die ik niet hoef te stressen om de kinderen op tijd op school/bso te krijgen of te halen, meer tijd voor het gezin, in de lunchpauze lekker rommelen in de tuin. Ik krijg geen thuiswerk vergoeding, maar bovenstaande is mij meer waard dan in geld uit te drukken valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
K-aroq schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:57:
[...]

Moeilijk een oordeel over te geven als in het artikel niet staat om hoeveel compensatie het gaat. Mensen vergeten wel vaak dat ze geen reistijd meer hebben. Dat heeft ook een waarde lijkt me.
In hetzelfde artikel staat ook dat maar 25% thuis wil blijven werken na Corona. Dat betekend dus dat 75% geen probleem heeft met de reistijd maar wel het financieel negatief ervaart het laatste jaar.

Ik heb zelf maar 20~25 minuten reistijd per dag. Een mooie tijd om de gedachte te verzetten en van thuis naar werk mood te komen en omgekeerd. Daarnaast heb ik nu al ruim een jaar 8 uur extra per dag de kachel draaien, gebruik ik 400kWh meer elektriciteit op jaarbasis, de waterrekening moet ik nog krijgen. Ben thuis (woon) ruimte kwijt voor een werkplek en geen vergoeding meer voor de privé auto (want geen werkkilometers meer, maar wel grotendeels voor werk aangeschaft). En krijg welgeteld €0 vergoeding.
mwa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:08:
Ik krijg geen thuiswerk vergoeding, maar bovenstaande is mij meer waard dan in geld uit te drukken valt.
Dus je zou zelfs voor geen salaris graag thuis blijven werken? Of is er toch ergens een grens maar is die nu nog niet bereikt? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 15-04-2021 07:42 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:38:
[...]
Daarnaast heb ik nu al ruim een jaar 8 uur extra per dag de kachel draaien, gebruik ik 400kWh meer elektriciteit op jaarbasis, de waterrekening moet ik nog krijgen.
Ons gas verbruik in 2019: 1572m3
Ons gas verbruik in 2020 (thuiswerken vanaf 1 maart): 1583m3
Bij geen thuiswerken is het om 6:00 warm (thermostaat bepaalt zelf wanneer hij aan gaat om het om 6:00 warm te krijgen) en om 6:30 gaat de temperatuur weer naar beneden. Om 16:00 is het dan weer warm om om 20:00 weer uit te gaan.
Bij thuiswerken is het schema een stuk simpeler: 6:00 warm en 20:00 uit.

Stroom verbruik is wel met 400kWh toegenomen (2 personen die nu fulltime thuis werken).
geen vergoeding meer voor de privé auto (want geen werkkilometers meer, maar wel grotendeels voor werk aangeschaft).
Dat is iets waar ik ook mee zit. De eerste auto is niet grotendeels voor werk aangeschaft, maar de tweede voor de helft wel (de andere helft is omdat het gewoon een gaaf autootje is om in de zomer mee te rijden, aangezien het een cabrio is :p). Ik denk dat die tweede in de winter gewoon geschorst gaat worden, als ik geen reiskosten vergoeding meer zou krijgen. Maar dat wil dus wel zeggen dat wanneer de ene met de auto weg is, de andere niet meer weg kan (waar wij wonen is een auto bijna noodzakelijk, helemaal als je naar het werk wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:50
Bij mij op werk is er discussie. Jullie hulp graag.

Ze zijn van mening dat als de medewerker zelf thuis wil werken ze hier geen voorzieningen hoeven te treffen. Argument is, het mag van werk maar het hoeft niet, op werk staan spullen dus kom maar naar werk.

Als er een budget komt dan niet meer dan 600€, uit mijn inventarisatie is dit te weinig voor een stoel, bureau, monitor, docking en toetsenbord. Wat dacht ik minimaal wettelijk verplicht was.

Verder vinden ze dat na corona er alleen spullen mogen komen als iemand fulltime werkt en dan 3 dagen thuis werkt, dus mensen die 1 of 2 dagen thuis werken zouden geen recht hebben op spullen.

Hoe denken jullie hierover?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-06 15:55
Ik heb geen thuiswerkvergoeding maar heb wel mijn reiskostenvergoeding behouden.
Van kantoor heb ik mijn werkplek; dat wil zeggen twee monitoren,toetsenbord,muis en dockingstation meegenomen. Zelf heb ik een klein bureautje en bureaustoel aangeschaft. Het is nu redelijk ergonomisch.
Al moet ik zeggen dat pre-corona op kantoor bureaus op kantoor niet in hoogte verstel zijn en bureaustoelen ook vaak flut waren en/of niet goed instelbaar want hendels stuk,etc.

@Bschnitz Het blijft een verhaal waarbij het echt af hangt van de bedrijfscultuur denk ik. Wel interessant om te zien wat bijvoorbeeld een arbodienst hiervan zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:50
Willem30 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:26:
Ik heb geen thuiswerkvergoeding maar heb wel mijn reiskostenvergoeding behouden.
Van kantoor heb ik mijn werkplek; dat wil zeggen twee monitoren,toetsenbord,muis en dockingstation meegenomen. Zelf heb ik een klein bureautje en bureaustoel aangeschaft. Het is nu redelijk ergonomisch.
Al moet ik zeggen dat pre-corona op kantoor bureaus op kantoor niet in hoogte verstel zijn en bureaustoelen ook vaak flut waren en/of niet goed instelbaar want hendels stuk,etc.

@Bschnitz Het blijft een verhaal waarbij het echt af hangt van de bedrijfscultuur denk ik. Wel interessant om te zien wat bijvoorbeeld een arbodienst hiervan zal vinden.
Dat mag dus al niet meer hè, je hebt geen recht meer op reiskostenvergoeding. Belastingdienst heeft hier een stop op gezet helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste