Gomez12 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
Apart, bij ons is het bedrijf slechts een lege term. En bepalen de poppetjes wat er gebeurt...
Waarbij de directie dus niet zomaar kan beslissen om de aandeelhouders geen dividend uit te keren, want aandeelhouders staan hoger dan directie(/directie is ook maar werknemer)
Directie kan een voorstel doen om dividend dit jaar te schrappen, maar aandeelhouders beslissen erover.
En de aandeelhouders beslissen weer niet over de salarissen / beloningen van het personeel, daarvoor is de directie.
[...]
Dit is gewoon een definitiespelletje wat je speelt. Of "het bedrijf" is een lege term, of "het bedrijf" is ook de werknemers en dan kiezen die er dus zelf voor om zichzelf uit te knijpen.
Maar jij gaat opeens "het bedrijf" selectief herbenoemen zodat een aantal werknemers er wel onder vallen en een aantal niet.
toon volledige bericht
Grapjas, volgens mij introduceer juist jij nu ineens een semantische discussie en bepaal je ook nog ineens welke twee definities gehanteerd mogen worden, want het is zo lekker makkelijk punten scoren als je alles zwart/wit maakt. Leuk dat je zo zelf een punt denkt te maken, maar wel in een discussie die de ander helemaal niet aan het voeren is in een zwart/wit realiteit die niet bestaat.
Misschien schatte ik je te hoog in en is het niet louter een irritante discussie techniek, maar mis je dat het vrij duidelijk uit de context te halen is dat kpg met de term bedrijf doelt op in ieder geval de mensen die de keuzes en de richting van het bedrijf bepalen.
Nu zijn er verschillende bedrijfsvormen, type aandeelhouders en bestuursstructuren waar vaak met het nodige pragmatisme ook invulling wordt gegeven aan de beslissingsstructuren. Dit van een enkele DGA tot meer complexe bestuursmodellen met bijvoorbeeld raden van bestuur, toezicht en commissarissen. Een bestuur kan inderdaad niet zomaar de dividend uitkering schrappen, maar andersom kunnen aandeelhouders niet zonder toestemming van het bestuur dividend laten uitkeren.
[...]
Yep, een jaartje Corona heeft echt geen bepalende invloed op de bedrijfsvoering...
Leuk dat je de woorden zo weet te verpakken om tot die conclusie te kunnen formulerne. Ik vermoed dat je kunst van het niet begrijpend willen/kunnen lezen wellicht parten speelt in het missen van het punt dat ik je duidelijk probeerde te maken, maar wellicht kan ik je tegemoet komen met een andere formulering en woordkeuze;
Ik doel erop dat Corona en de beperkingen die het met zich meebrengt voor bedrijven een gegeven is, daar hebben ze praktisch tot geen invloed op. De impact van de nieuwe omstandigheden op het bedrijf is echter wel iets waar ze invloed op hebben door de mate waarin ze met hun bedrijfsvoering hier op in kunnen spelen. En binnen de kaders van wat er mogelijk is, wordt de bedrijfsvoering toch echt bepaald door de keuzes die ze al dan niet maken dan wel keuzes die ze reeds in het verleden gemaakt hebben.
[...]
De enige structurele keuze die veel werkgevers zouden kunnen maken is mensen ontslaan.
Onder andere, al valt daar in algemene zin weinig zinnigs over te zeggen gezien een effectieve aanpak per bedrijf zal verschillen en/of het überhaupt haalbaar is. In plaats van proberen te doen wat ze altijd deden en verder alleen proberen kosten te drukken in de hoop Corona uit te kunnen zingen, hebben ook genoeg bedrijven kunnen laten zien zich weten aan te passen naar de nieuwe omstandigheden en soms zelfs nieuwe kansen te zien.
Bedenk ook dat keuzes in het verleden even goed van invloed zijn op de "dynamic capabilities" van een bedrijf en hun capaciteit om met verandering om te gaan, zelfs als het gaat om zoiets onverwachts en op een globale schaal als Corona. Denk aan het al eerder investeren in meer remote/thuis werken, digitale infrastructuur of zoiets basaals als restaurant zijnde al ervaring te hebben met bezorgen.
[...]
Dat is net zoiets als zeggen dat het een actief te maken keuze is voor een bedrijf om belasting te betalen.
Aandeelhouders zijn geen werknemers maar aandeelhouders, waar de directie etc gewoon werknemers zijn.
Directie kan aan de aandeelhouders voorstellen om geen dividend uit te keren, maar aan het eind van de rit staan de aandeelhouders boven de directie (en buiten het werkgevers / werknemers verhaal)
Ah weer een mooie zwart/wit weerspiegeling van de meer genuanceerde en tevens complexere werkelijkheid. Belasting betalen is een gegeven, maar zelfs daarin zijn actieve keuzes in te maken om bijvoorbeeld uitstel.
Ik zie aandeelhouders helemaal niet buiten het werkgever/werknemer verhaal en ik kan zelfs verklappen dat aandeelhouders zichzelf in de regel ook niet buiten het bedrijf plaatsen gezien juist hun (letterlijke) belang erin. Aandeelhouders hebben evengoed een aandeel in de keuzes die al dan niet gemaakt worden, zij het wellicht op andere niveaus van betrokkenheid maar welke even goed invloed hebben op het "werkgever/werknemer verhaal".
Bedenk ook dat het merendeel van de mensen werkt in het MKB waar de aandeelhouder(s) vaak een stuk nauwer betrokken zijn bij de bedrijfsvoering dan bij beursgenoteerde multinationals.