Hoi ik geef deze interessante discussie een schop omhoog omdat de laatste update van voor de jaarwisseling was.
Mijn werkgever heeft tot op heden een beperkt pakket aangeboden aan thuiswerkhardware (monitor, keyboard, muis. en op verzoek ook bureaus en stoelen) dit is belegd bij een hardware leverancier. De leverancier heeft een budget om de hardware van te kopen.
eenvoudig samengevat :
1. werknemer plaatst aanvraag
2. helpdesk beoordeelt deze op volledigheid en beleid
helpdesk stuurt bestelling naar leverancier
3. leverancier bezorgt bestelling bij werknemer (levering wordt tussen leverancier en werknemer geregeld)
In de praktijk gaat dit vaak goed, maar het zorgt ook voor heel veel micromanagement van de orders (die door de werknemers of leverancier steeds van wijzigingen worden voorzien ivm beperkte beschikbaarheid van de gewenste specs).
De levertijd van sommige hardware kan oplopen tot een half jaar. Een thuiswerkset in de EU kost zo al gauw 800, in sommige landen zelfs het dubbele.
Een alternatieve oplossing is het aanbieden van een thuiswerkbudget (500,-) waarmee de werknemer bij de leverancier kan kopen. Met dit beperkte budget wordt een volledige set kopen wel erg lastig. De verwachting is dan ook de de werknemer of dit geld als eenmalige bonus ziet, of dat ze het gebruiken om de specs te kopen die ze wel willen.
Nu wil ik graag weten of de overheid voorziet in aftrekposten voor thuiswerkplekken voor werknemers , ik meen dat er een regeling was waarin de werknemer eens in de 5 jaar voor 1800,- voor thuiswerkplek mag aftrekken mits die werknemer minimaal 20% contractueel thuiswerkt. Vorig jaar kon ik daar informatie over vinden, dit jaar niet meer.
Dit kon ik vinden Thuiswerkvergoeding van maximaal 2 euro per dag :
https://www.rijksoverheid...thuiswerkkostenvergoeding
Verder nog wat artikels over de arbo eisen aan de thuiswerkplek, maar die bieden geen info over eventuele overheidsbijdragen.
Wie weet wat hiervan de huidige stand van zaken is? Is het nog mogelijk om de thuiswerkplek van de werknemer te subsidieren?