• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 19:00
hier eenmalig 200 euro voor verbetering thuis werkplek plus we kunnen schermen/stoelen halen van het werk als we willen.

Verder geen enkele andere tegemoetkoming. Daar zouden ze een half jaar geleden met een regeling voor komen, maar nog niets van gehoord.

Maar ach , ik bespaar me ook 3 kwartier per dag reizen, dus kan er niet wakker van liggen..

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
breagor schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:31:
hier eenmalig 200 euro voor verbetering thuis werkplek plus we kunnen schermen/stoelen halen van het werk als we willen.

Verder geen enkele andere tegemoetkoming. Daar zouden ze een half jaar geleden met een regeling voor komen, maar nog niets van gehoord.

Maar ach , ik bespaar me ook 3 kwartier per dag reizen, dus kan er niet wakker van liggen..
Thuiswerkers kunnen bij ons de benodigde faciliteiten aanvragen en mee krijgen naar huis, verder krijgen we een tegemoetkoming van € 15/maand (volgens mij netto) totdat er een definitieve regeling was. Die is er inmiddels nog steeds niet, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo. Misschien dat het qua kosten niet helemaal uit kan maar ik heb echt honderden uren aan reistijd bespaard. Ik ben dus gewoon minder tijd kwijt met werken voor hetzelfde loon. En de tijd die ik werk kan ik ook nog flexibeler indelen.

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 13:53
Bij ons is het beleid niet helemaal wat ik verwacht/gehoopt had. Ondanks dat er aangeven wordt dat uit onderzoek blijk dat de efficiëntie en productiviteit wordt verhoogd bij de mogelijkheid om thuis te werken, en een aanstaande verhuizing naar een ander kantoor wordt thuiswerken niet bepaald gepromoot.

Ik had meer de nadruk op thuiswerken verwacht, omdat het blijkbaar efficiënter werkt (voor mij persoonlijk in ieder geval wel), maar ook omdat een goedkoper kleiner kantoor, en met minder dure parkeerplaatsen het bedrijf heel wat zou besparen. Het is wel zo dat we één vestiging zijn en het beleid wereldwijd is, en waarschijnlijk dat de impact op de verhuizing van één locatie niet materieel is voor de groep.

Bij ons is/(wordt het beleid 'na covid') dat je maximaal twee dagen thuis mag werken (en/of wat wettelijk is toegestaan, wat dat ook zou mogen betekenen, maar ik vermoed wat wettelijk is toegestaan en max. 2 dagen). Voor het thuiswerken krijg je geen compensatie of benodigde apparatuur. Het is dus wel de lusten, niet de lasten. Misschien ben ik te naïef, maar ik had verwacht dat covid wel voor boost naar het thuiswerken zou zorgen, maar bij mijn werkgever veranderd er praktisch niks.

Als de locatie van het nieuwe kantoor bekend is ga ik eens nadenken over wat ik ga doen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
HaNS1443 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:52:

Bij ons is/(wordt het beleid 'na covid') dat je maximaal twee dagen thuis mag werken (en/of wat wettelijk is toegestaan, wat dat ook zou mogen betekenen, maar ik vermoed wat wettelijk is toegestaan en max. 2 dagen). Voor het thuiswerken krijg je geen compensatie of benodigde apparatuur. Het is dus wel de lusten, niet de lasten. Misschien ben ik te naïef, maar ik had verwacht dat covid wel voor boost naar het thuiswerken zou zorgen, maar bij mijn werkgever veranderd er praktisch niks.
Wettelijk maakt het niet uit hoeveel je thuis wilt werken. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. Waar wel beperkingen aan zitten zijn vergoedingen. Een werkgever mag niet zomaar reiskostenvergoeding voor 5 dagen betalen terwijl je nooit op kantoor komt. Dat is immers voor zowel werkgever als werknemer een aantrekkelijke constructie om minder belasting te betalen. Nu wordt niet alles gecontroleerd maar de belastingdienst zal best wel eens steekproeven nemen. Of als een werkgever met een klein kantoor 1000 mensen reistkosten betaalt is dat ook een rode vlag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05 17:28
Ik snap de discussie van extra kosten thuis. Daar hoort een bijdrage bij. Maar ergens is een grens. Betalen voor de vierkante meters die je gebruikt vind ik nogal ver gaan. Extra energieverbruik, kosten voor aanschaf arbo-plek en wellicht wat extra etenskosten kan ik begrijpen. 2 euro per dag is wat weinig voor een arboplek, zeker omdat dit in vele gevallen een grote uitgave ineens is. Dan moet je minimaal X jaar thuiswerken om dat terug te verdienen met die 2 euro per dag.

Maar schade aan je laminaat door het rollen van je stoel, je hele huis duurzaam maken met airco's, HR+++ glas etc. gaat me wat ver. Ik had hier ook een collega die, met een zeer serieuze blik, wist te vertellen dat hij nu telkens thuis nummer 2 op de WC deed in plaats van op kantoor. Hij berekende dat dit hem jaarlijks 6,20 aan WC rollen kostte. Hij opperde ook dat hij, door langer thuis te zitten, een aantal keer ruzie met zijn vrouw had gehad. Daar hebben ze relatietherapie voor moeten ondernemen. Dat wilde hij ook allemaal betaald zien...

Er is dan toch een grens, want what's next? "ik moest een nieuw huis kopen want ik heb een werkplek nodig, werkgever kunt u mij even de kosten koper en meerprijs ten opzichte van mijn huidige woning aftikken?" Het zou wat worden als ik straks zelfs de zuurstof die ik adem bij mijn werkgever in rekening breng. Toen je naar kantoor ging droeg je toch ook een onderderbroek en sokken die je zelf had gekocht, of bracht iedereen dat ook in rekening? (of je draagt geen onderbroek, dat kan ook). Sommige kosten horen er nu eenmaal bij, toch?

En aan de andere kant, de werkgever kan ook opvoeren dat je allerlei kosten niet hebt door veel thuis te werken. Als we toch aan het mierenneuken zijn, moet hij dat dan ook gaan verrekenen? Je koopt minder nieuwe, formele, kleding, je hebt elke dag een besparing op reistijd en je hebt meer vrijheid voor het ontvangen van een pakketje of een snel wasje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:16
Die grens is inderdaad moeilijk te bepalen en zal voor iedereen anders zijn. En ja, er zijn mensen als je collega, maar ik hoop dat je doorhad dat zulk soort discussies hier niet echt hebben plaatsgevonden.

Voor mij zijn er vier dingen belangrijk om gecompenseerd te worden, en dat zijn dure dingen:
- Inrichting werkplek: uiteraard bureau, stoel laptop en schermen, maar ook zonwering en akoustische zaken
- Vergoeding voor gebruikte ruimte in huis
- Vergoeding voor gebruikskosten (met name stroom en gas)
- Vergoeding voor hogere vervoerskosten (de reiskostenvergoeding is weggevallen maar de vaste kosten voor mijn auto niet)

200-300 euro zou voor mij een rechtvaardig bedrag zijn. Dat is echter een stuk meer dan de huidige 30 die ik krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55
Sovieto schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:38:
Die grens is inderdaad moeilijk te bepalen en zal voor iedereen anders zijn. En ja, er zijn mensen als je collega, maar ik hoop dat je doorhad dat zulk soort discussies hier niet echt hebben plaatsgevonden.

Voor mij zijn er vier dingen belangrijk om gecompenseerd te worden, en dat zijn dure dingen:
- Inrichting werkplek: uiteraard bureau, stoel laptop en schermen, maar ook zonwering en akoustische zaken
- Vergoeding voor gebruikte ruimte in huis
- Vergoeding voor gebruikskosten (met name stroom en gas)
- Vergoeding voor hogere vervoerskosten (de reiskostenvergoeding is weggevallen maar de vaste kosten voor mijn auto niet)

200-300 euro zou voor mij een rechtvaardig bedrag zijn. Dat is echter een stuk meer dan de huidige 30 die ik krijg.
Dat is veel geld. Die auto snap ik trouwens niet. Waarom moet jouw werkgever jou compenseren voor het feit dat jij je auto niet meer gebruikt?

Mijn sarcasmeradar is stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Kalentum schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

Dat is veel geld. Die auto snap ik trouwens niet. Waarom moet jouw werkgever jou compenseren voor het feit dat jij je auto niet meer gebruikt?

Mijn sarcasmeradar is stuk
Omdat hij nog wel verwacht dat ik 1x per week naar kantoor kom. Daar kan ik geen auto voor aanhouden.

Het is geen sarcasme hoor. Ik ben serieus. Maar het is ook niet heel veel geld, want men was ook al 185 euro kwijt voor reiskostenvergoeding

[ Voor 14% gewijzigd door Sovieto op 20-08-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Sovieto schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Omdat hij nog wel verwacht dat ik 1x per week naar kantoor kom. Daar kan ik geen auto voor aanhouden.

Het is geen sarcasme hoor. Ik ben serieus
Dan niet gewoon een reiskostenvergoeding voor OV?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
hexta schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

***members only***
Nadeel is dat het slecht bereikbaar is met het OV. Maar ik ga nu inderdaad gewoon met het OV, dus dan is het ook oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

hexta schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje als @Sovieto OV is geen optie (werk is niet goed bereikbaar met OV en mijn huis nog veel slechter). Met die 19ct/km kwam ik net uit, als die wegvalt kost een auto mij behoorlijk wat geld. Maar wegdoen kan ook niet.

Voor de rest, extra stroom en extra water. Voor de rest heb ik geen extra kosten. Maar nu had ik al een werkplek met een goede stoel en twee monitoren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het kromme is nog dat mijn lease auto gewoon door loopt. Ik had berekent dat het in onze situatie net iets voordeliger was dan privé rijden op basis van een volle kilometervergoeding.

Die kilometervergoeding terugschroeven (en lease auto’s niet), lijkt me gewoon een aanpassing van je arbeidsvoorwaarden waar een navenante loonsverhoging ter compensatie tegenover mag staan imho.

Ik lease nog ff met mijn 30.000 privé kilometers per jaar 👋💸

- Edit:
Hier overigens eenmalige vergoeding van €300 en geen maandelijks / jaarlijks component nog.

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 23-08-2021 08:44 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Bij ons is de vaste kilometervergoeding ook stopgezet. Dit is erg nadelig voor een aantal collega's omdat ze met de kilometervergoeding een elektrische auto rijden via een private lease constructie. In zulke gevallen kan ik me voorstellen dat sommige mensen problemen hebben met het wegvallen van een vaste kilometervergoeding. Voor mij maakte het toch al niet uit, de dagelijkse vergoeding is gemaximeerd op 100 km woon/werk en mijn afstand is > 350 km (en thuiswerken door corona is voor mij een zegen).

Wel hebben we bij ons een (vind ik) royale eenmalige vergoeding gekregen van EUR 1.200,- netto/netto om een werkplek in te richten (laptop en telefoon uitgezonderd, want die krijg je sowieso al). Daarnaast nog EUR 2,- netto/netto per dag ter compensatie van klein nood zoals koffie en extra stookkosten en elektriciteitsverbruik. Zodra de situatie het weer toelaat, zullen we weer terug naar kantoor gaan. Dit zal echter niet meer 5 dagen per week zijn, waardoor die vaste kilometervergoeding definitief is komen te vervallen.
Ik vind dat mijn werkgever een goede compensatie geeft. Maar dat neemt niet weg dat er nog veel collega's zijn die aan de keukentafel werken met huisdieren en / of rondrennende kinderen in de buurt. Daar helpt geen enkele financiële compensatie tegen, gelukkig wordt voor zulke collega's de uitzondering gemaakt om op kantoor te werken.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:09
Bij ons wordt het in principe 3 dagen kantoor en 2 dagen thuis, maar ik vermoed dat de meesten slechts 1/2 dagen op kantoor zullen verschijnen. Ik verwacht van mijn team dat ze er in ieder geval 1 vaste dag zijn en voor de rest mogen ze het zelf weten. Met de kanttekening dat er natuurlijk van hogerhand kan worden ingegrepen om toch 3 dagen te komen, maar dat verwacht ik niet.

Iedereen heeft echter schermen, docking stations en stoelen van kantoor meegenomen, dus ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik zou momenteel al best een dagje per week naar kantoor willen, maar de hele dag op m’n laptop ipv 2 schermen is niet echt productief.

Qua kosten verwacht ik dat ze dit wel gaan bijstellen van 80 euro bruto die we momenteel krijgen naar 2/5e deel daarvan. Als mensen meer thuiswerken zal het wel gezien worden als pure vrijwillige keuze. Kilometers en reiskosten zullen obv werkelijke km/kosten gaan, dus dat wordt maandelijks declareren verwacht ik (voor de collega’s zonder lease auto).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:47

Soggney

Zeekomkommer

De werk van thuis/waar je wil regeling bij ons op het werk is ruim opgezet. 75 euro per maand erbij per weekdag je vanuit huis werkt: (tot 375 voor 5 dagen (i.e. alle weekdagen thuis = 375 per maand erbij, werk je 2 dagen per week thuis, is het 150euro/maand) Dat + het inleveren van mijn leasewagen zorgde ervoor dat ik er netto heel wat op vooruit ging.

daarnaast een budget van 1000 euro om je thuiskantoor in te richten. Met daarnaast een vervolg budget van ~ 500/jaar om uitgeleefd materiaal te vervangen in de toekomst.

[ Voor 36% gewijzigd door Soggney op 23-08-2021 14:09 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10
Als ik de reacties zo een beetje lees dan worden we hard genaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Figo112 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:01:
Als ik de reacties zo een beetje lees dan worden we hard genaait.
Kun je dit toelichten? Soggney laat in de post hierboven toch een mooie regeling zien? Of bedoel je het harde naaien in de positieve vorm?

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 14:21
Soggney schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:49:
De werk van thuis/waar je wil regeling bij ons op het werk is ruim opgezet. 75 euro per maand erbij per dag je vanuit huis werkt: (tot 375 voor 5 dagen). Dat + het inleveren van mijn leasewagen zorgde ervoor dat ik er netto heel wat op vooruit ging.

daarnaast een budget van 1000 euro om je thuiskantoor in te richten. Met daarnaast een vervolg budget van ~ 500/jaar om uitgeleefd materiaal te vervangen in de toekomst.
Je noemt het ruim, maar dit is een regeling die wat mij betreft goed in elkaar zit.

Ik verwacht niet dat mijn werkgever na rato de hypotheek gaat betalen, maar hij mag wel weten dat doordat hij 'binnendringt' in mijn prive, een deel woning niet meer 100% van mij is en gebruikt kan worden.
En ik heb helemaal geen zin om alles uit te splitsen naar stroom / gas / water / toiletpapier en koffie. Nee, gewoon een reëel bedrag wat je wel mag verwachten. En dan komt die 75€/per dag per maand wel in de buurt van wat redelijk is.

edit: 75€/per dag per maand om het iets duidelijker te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door frumper op 23-08-2021 12:55 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

frumper schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Je noemt het ruim, maar dit is een regeling die wat mij betreft goed in elkaar zit.

Ik verwacht niet dat mijn werkgever na rato de hypotheek gaat betalen, maar hij mag wel weten dat doordat hij 'binnendringt' in mijn prive, een deel woning niet meer 100% van mij is en gebruikt kan worden.
En ik heb helemaal geen zin om alles uit te splitsen naar stroom / gas / water / toiletpapier en koffie. Nee, gewoon een reëel bedrag wat je wel mag verwachten. En dan komt die 75€/dag wel in de buurt van wat redelijk is.
Voor EUR 75 / dag kun je ook een externe werkplek huren, bijv: https://www.my-office.nl/tijdelijk-kantoor/
Helaas krijg ik geen EUR 75 / dag (maar nog steeds dik tevreden met onze thuiswerkregelingen), anders zou ik het wel weten...

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Rizzi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Voor EUR 75 / dag kun je ook een externe werkplek huren, bijv: https://www.my-office.nl/tijdelijk-kantoor/
Helaas krijg ik geen EUR 75 / dag (maar nog steeds dik tevreden met onze thuiswerkregelingen), anders zou ik het wel weten...
De regeling waar het over ging was 75 euro per 4 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is 75 euro per maand per vaste werkdag in de week dat je thuis werkt. Dus maandag en dinsdag thuiswerken is 150 euro per maand extra. Dat tezamen met een budget om in te richten vind ik een goede deal, het compenseert alle extra kosten die je hebt en geeft een kleine vergoeding voor het gebruiken van een privé ruimte voor het werk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:09
Stuk beter dan mijn 16 euro per dag per maand!

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Rizzi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Kun je dit toelichten? Soggney laat in de post hierboven toch een mooie regeling zien? Of bedoel je het harde naaien in de positieve vorm?
wat betreft soggney wel, maar de meeste reacties laten toch wel een karige regeling zien. Ik zie dat bij mij zelf ook wel. Alleen al elektra is die vergoeding van 2 euro niet dekkend, laat staan als je nog gas, koffie werkplek etc zelf moet regelen. Weet je wat ik aan vergoeding heb gehad voor een bureaustoel? max 150 euro. De stoelen die we op kantoor hebben kosten waarschijnlijk bijna 1k. Ik zeg niet dat ze alles moeten betalen maar kom dan op zijn minst met de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Figo112 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Alleen al elektra is die vergoeding van 2 euro niet dekkend, laat staan als je nog gas, koffie werkplek etc zelf moet regelen.
Je verbruikt met thuiswerken bijna 10kWh per dag? Ik dacht dat wij veel stroom gebruikten (per dag), maar dat zou bijna een verdubbeling zijn van ons normale stroomverbruik...

Wij hebben in 2020 zo'n 500kWh extra verbruikt (t.o.v. 2019). Dat is zo'n 2kWh extra per werkdag (uitgaande van 20 werkdagen per maand). Dus zo'n 40 tot 50ct per dag extra aan stroomkosten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
[...]

wat betreft soggney wel, maar de meeste reacties laten toch wel een karige regeling zien. Ik zie dat bij mij zelf ook wel. Alleen al elektra is die vergoeding van 2 euro niet dekkend, laat staan als je nog gas, koffie werkplek etc zelf moet regelen. Weet je wat ik aan vergoeding heb gehad voor een bureaustoel? max 150 euro. De stoelen die we op kantoor hebben kosten waarschijnlijk bijna 1k. Ik zeg niet dat ze alles moeten betalen maar kom dan op zijn minst met de helft.
Ja, daar heb je gelijk in, er zijn wat uitschieters, mooie regelingen, een stukje meedenkwerk vanuit de werkgevers, maar dat zijn enkele uitschieters.
De meeste mensen krijgen eigenlijk weinig tot niets. 1,20 per dag voor stroom en koffie? Niet echt een vetpot.

Hier moet ik volledig mijn eigen spullen gebruiken, ik heb al 2 pc muizen versleten, ik moest een webcam aanschaffen, zorgen voor een goede stoel. Dan is de lunch die op kantoor gratis was natuurlijk vervallen.

Vroeger was het idee "reiskosten worden vergoed tot maximaal 150 euro per maand".
Nu is dat teruggeschroeft naar 6,50 per gereisde dag. Dat was even een flinke tegenvaller, want met het ov kost het me 20 euro. En een abbonement om dat wat omlaag te krijgen is ook geen optie meer.

Maar ik ben erg blij met de tijd die ik nu over heb, dus daar klamp ik me maar gewoon aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Wailing_Banshee schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Je verbruikt met thuiswerken bijna 10kWh per dag? Ik dacht dat wij veel stroom gebruikten (per dag), maar dat zou bijna een verdubbeling zijn van ons normale stroomverbruik...

Wij hebben in 2020 zo'n 500kWh extra verbruikt (t.o.v. 2019). Dat is zo'n 2kWh extra per werkdag (uitgaande van 20 werkdagen per maand). Dus zo'n 40 tot 50ct per dag extra aan stroomkosten.
mijn elektra is veel harder gestegen dan die van jou, wellicht dat ik teveel apparatuur heb aan staan, koffieapparaat, printers, monitoren die hele dag aanstaan. Daarnaast koken in het kader van ontbijt en lunch, waardoor de vaatwasser vaker moet draaien. Je ziet dat men je ook vaker lastig valt omdat ze denken je bent toch thuis waardoor ik voor het gemak computer etc niet snel uitzet. Maar conclusie is dat ik vroeger met reisvergoeding (met elektrische fiets naar werk) dat ik veel meer overhield dan nu met thuiswerken. Heb even globaal uitgerekend maar het thuiswerken kost mij 150 euro meer dan naar kantoor inclusief reisvergoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 18:18
Ik denk dat we van een "bijdrage" niet kunnen verwachten dat het alle kosten dekt.

En de bedoeling van een onkostenvergoeding is niet dat er geld aan over gehouden wordt, dat zou verkapt loon zijn.

Misschien valt het tegen als iemand geruime tijd hier wat aan heeft kunnen verdienen, maar wanneer dat een keer stopt, kan hier eigenlijk niet weer een andere vergoeding voor verwacht worden.

Mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

Dat is inderdaad behoorlijk karig. Je kunt je afvragen of je wel een ARBO-verantwoordelijke werkplek hebt. In het begin van de crisis is het begrijpelijk dat werkgevers niet massaal iets kunnen regelen voor thuiswerkende werknemers. Maar nu we 1,5 jaar verder zijn, vind ik dat een werkgever op z'n minst een ARBO-verantwoordelijke werkplek voor zijn medewerkers beschikbaar moet stellen. Althans, voor die werknemers die van hun werkgever moeten thuiswerken.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Figo112 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

mijn elektra is veel harder gestegen dan die van jou, wellicht dat ik teveel apparatuur heb aan staan, koffieapparaat, printers, monitoren die hele dag aanstaan. Daarnaast koken in het kader van ontbijt en lunch, waardoor de vaatwasser vaker moet draaien. Je ziet dat men je ook vaker lastig valt omdat ze denken je bent toch thuis waardoor ik voor het gemak computer etc niet snel uitzet. Maar conclusie is dat ik vroeger met reisvergoeding (met elektrische fiets naar werk) dat ik veel meer overhield dan nu met thuiswerken. Heb even globaal uitgerekend maar het thuiswerken kost mij 150 euro meer dan naar kantoor inclusief reisvergoeding.
Bij ons zou normaal niemand thuis zijn als we aan het werk zijn. Dus dat zijn 3 monitoren (ik 2, hij 1 21:9), beide met laptop.

Printer staat standaard aan (ook als we niet thuis zijn), koffie doen we niet aan (dat scheelt volgens mij het meest als ik die verhalen hier zo lees :p)

Ontbijt zou niet moeten uitmaken of je naar kantoor gaat of niet (als je voor die tijd niet ontbeet, waarom doe je het dan nu wel?) en koken voor de lunch, tja, op kantoor at ik ook altijd uit m'n broodtrommeltje :p

Maar ik vind een stijging van 10kWh per dag nog steeds errug veel. Wij gebruiken met z'n tweeën zo'n 12 tot 15kWh per dag. En dat is enorm veel (ons jaar verbruik is ongeveer gelijk als een gemiddeld gezin van 5 personen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:07
hexta schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in, er zijn wat uitschieters, mooie regelingen, een stukje meedenkwerk vanuit de werkgevers, maar dat zijn enkele uitschieters.
De meeste mensen krijgen eigenlijk weinig tot niets. 1,20 per dag voor stroom en koffie? Niet echt een vetpot.

Hier moet ik volledig mijn eigen spullen gebruiken, ik heb al 2 pc muizen versleten, ik moest een webcam aanschaffen, zorgen voor een goede stoel. Dan is de lunch die op kantoor gratis was natuurlijk vervallen.

Vroeger was het idee "reiskosten worden vergoed tot maximaal 150 euro per maand".
Nu is dat teruggeschroeft naar 6,50 per gereisde dag. Dat was even een flinke tegenvaller, want met het ov kost het me 20 euro. En een abbonement om dat wat omlaag te krijgen is ook geen optie meer.

Maar ik ben erg blij met de tijd die ik nu over heb, dus daar klamp ik me maar gewoon aan vast.
Hier een soortgelijke "regeling".
geen tegemoetkoming in de kosten. Wel zijn de standaard reiskosten komen te vervallen. Al met al ga ik er dus netto op achteruit. Ook allemaal met als motto: je hebt geen reistijd meer dus niet zeuren.
Wat mij betreft is vooral een budget voor inrichting van de werkplek nodig. De paar euro thuiswerkvergoeding vind ik wat mij betreft wel opwegen tegen de reistijd maar dat is uiteraard persoonlijk.

Vind persoonlijk het verslijten van 2 muizen in 1,5 jaar wel bijzonder. Ik werk al een jaar of 8 met dezelfde muis en die wordt ook nog(inmiddels heel beperkt maar vroeger meer) gebruikt voor het gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
superkoex9 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Vind persoonlijk het verslijten van 2 muizen in 1,5 jaar wel bijzonder. Ik werk al een jaar of 8 met dezelfde muis en die wordt ook nog(inmiddels heel beperkt maar vroeger meer) gebruikt voor het gamen.
Voor een stuk software was het nodig om het scrollwiel heel vaak in te drukken en/of ingedrukt te houden. Dat is blijkbaar een onderdeel dat het heel snel begeeft.
Ondertussen heb ik die knop ge-rebind. Ik denk dat dat het wel heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Om ook maar mijn situatie toe te lichten in dit topic, maak ik dankbaar gebruik van het lijstje van @Tsurany. Formeel heb ik een "buitendienst"-functie, maar dat is met corona een beetje veranderd. Er kwam een eerste regeling, maar die was dus niet van toepassing op mijn situatie omdat mijn standplaats niet kantoor zou zijn. Echter is mijn functie sowieso door de pandemie flink veranderd. Dus er komen nu nieuwe regelingen, ook voor mij.
  • Reserveren van woonoppervlakte voor werken. -> Ik ben altijd (ook) ondernemer geweest, een kantoor was voor mij sowieso een must bij het nieuwe huis. Maar inderdaad, als je een m2-prijs gemiddeld van 4000€ aanhoudt hier - dan is de reservering van dit kantoor in theorie eentje van 18m2. Weet niet zo goed wat de werkgever hiermee moet, een huurprijs / vergoeding per m2? Is dat eerlijk vergeleken met mijn kleiner wonende collega of collega in het buitengebied? Geen idee...
  • Inregelen van een arbo geschikte werkplek. Dus niet alleen een bureau en stoel maar ook meerdere monitoren, in hoogte verstelbare monitorarmen, toetsenbord, muis, laptop standaard, headset,... -> Bureau, stoel, monitor, headsets, toetsenborden -> kan ik allemaal prima verkrijgen via werkgever. Is keurig geregeld.
  • Leveren/vergoeden van gebruiksvoorwerpen zoals pen en papier -> Niet nodig, maar ligt op kantoor om te pakken, wij mogen immers ook gewoon naar kantoor.
  • Leveren van additioneel meubilair zoals akoestische panelen, vloerbeschermers,... -> Zou ik niet eens willen, maar fair point.
  • Leveren van middelen om digitaal vergaderen efficiënter te maken. Denk aan een wacom tablet om digitale whiteboard sessies te houden. -> Ik zou ook graag een iPad willen, schijnt aan gewerkt te worden.
  • Vergoeden van elektriciteit/gas voor apparatuur, verwarming, koeling,... -> Helemaal mee eens. Ik zou zelf een bijdrage van 5-10€ per dag ofzo wel netjes vinden. Dan heb je koffie, verwarming en elektra ongeveer wel afgedekt. Mijn werkgever werkt hieraan, maar komt er zo ik begreep nog niet helemaal uit met de fiscus (aantal maanden geleden).
  • Bijdrage om de thuiswerkplek ook in de zomer arbo geschikt te houden. Denk aan screens, (mobiele)airco, ventilatoren,... -> Vind ik ver gaan, voor mij niet nodig. Ik heb een Dyson hot & cold waardoor ik redelijk simpel 1 kamer kan verwarmen ipv hele huis.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Bij ons is nu eindelijk ook duidelijkheid.

Wij moeten sinds maart 2020 thuiswerken. Alleen bij hoge uitzondering naar kantoor.
Reiskostenvergoeding werd altijd uitbetaald per daadwerkelijk gereden kilometer; deze viel dus ook per direct weg.

We krijgen nu 300 euro eenmalig voor de afgelopen 18 maanden (dus net geen 17 euro per maand).

En daarna 25 euro netto per maand de komende 12 maanden.

Mwah.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:19
Per 2022 gaat er zo te zien wel wat veranderen. Werkgevers mogen 2 euro per werkdag onbelast uitkeren voor de thuiswerkvergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:58

FreakNL

Well do ya punk?

Helixes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:15:
Het beleid voor het bedrijf waarvoor ik werk is net geüpdatet (lekker op tijd jongens....)

- We kunnen opgeven hoeveel dagen we willen thuiswerken;
- Voor die dagen vervalt de reiskostenvergoeding (indien van toepassing);
- Daar staat een vergoeding van € 2 per dag tegenover ( -O- )
- En een vergoeding van € 500 per 5 jaar voor het inrichten van een werkplek.
Bij ons was de reiskostenvergoeding er al een jaar af. Gaat nu gewoon op declaratie-basis. Lijkt me toch het meest eerlijke.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 11:12
Ik krijg per dag dat ik thuiswerk 2 euro, daarnaast krijg ik nu nog mijn vaste reiskosten vergoeding tot de regeling van de overheid stopt. Dat is op dit moment 1 januari 2022, ik heb dus sinds het begin van de corona mijn vaste reiskosten gewoon uitgekeerd gekregen.

Echter is de 2 euro thuiswerk vergoeding pas enkele maanden geleden in gegaan. Daarnaast konden we een bureau/stoel en schermen declareren voor thuis.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Anoniem: 1641394

FreakNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:19:
[...]

Bij ons was de reiskostenvergoeding er al een jaar af. Gaat nu gewoon op declaratie-basis. Lijkt me toch het meest eerlijke.
Eerlijk, maar stimuleert OV gebruik niet. Want losse kaartjes haal je nooit met 19ct de km, en een abonnement haal je er vaak pas net uit als je 5 dagen reist.

Dus toch maar weer met de auto. :P

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:56:
[...]

Eerlijk, maar stimuleert OV gebruik niet. Want losse kaartjes haal je nooit met 19ct de km, en een abonnement haal je er vaak pas net uit als je 5 dagen reist.

OV kaartjes mag je van de fiscus volledig declareren en uit laten betalen.

Pizza_Boom schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:26:
[...]
OV kaartjes mag je van de fiscus volledig declareren en uit laten betalen.
Daar heeft mijn werkgever schijt aan. 19ct is wat je kan krijgen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
Daar heeft mijn werkgever schijt aan. 19ct is wat je kan krijgen.
Rest mag je aftrekken van de belasting. En anders inderdaad lekker de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-09-2021 09:30 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Op declaratiebasis is precies wat ik zeg. Dus je kan ct/km (bij ons overigens veel hoger dan .19) krijgen of je declareert je OV kosten.

Anoniem: 316512

psy schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:

Wij moeten sinds maart 2020 thuiswerken. Alleen bij hoge uitzondering naar kantoor.
Reiskostenvergoeding werd altijd uitbetaald per daadwerkelijk gereden kilometer; deze viel dus ook per direct weg.

We krijgen nu 300 euro eenmalig voor de afgelopen 18 maanden (dus net geen 17 euro per maand).

Mwah.
Redelijk matig met de nieuwe electra tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Het probleem is dat dat op declaraitebasis ook niet uit kan als niet 5 dagen in de week declareert. Want met de auto heb je ook vaste lasten als belasting en verzekering. Het zou nog best wel eens kunnen dat we 1 auto in de winter laten schorsen omdat het gewoon te duur wordt. En dat gaat inhouden dat ik niet altijd een auto tot mijn beschikking heb en dus minder mobiel ben (we rijden vaak samen, maar dat kan niet altijd, vandaar dat we twee auto's hebben).

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
Toch bijzonder om hier alle regelingen te lezen. Ik werk voor een bedrijf dat zichzelf graag op de borst mag slaan als het gaat om het belonen van haar medewerkers, maar hier hebben ze toch wel wat te winnen.

Sinds maart 2020 werkten alle buitendiensters fulltime thuis. Vanaf heden mag men weer op klantbezoek. Buitendienst mag zelf bepalen hoe vaak men op klantbezoek gaat. Norm is 50%.

Reiskosten heb je niet als buitendienst. Wel lease auto. Geen thuiswerkvergoeding, wel eenmalig 1000 (naar pt% rato) gekregen om bureau e.d aan te schaffen. Laptop, telefoon, etc. van de zaak.

Wel hebben we gedurende 2 jaar corona pandemie een vrijwillige bijdrage van ca 20 euro per maand doorbetaald voor verstrekkingen. (500 euro in 2 jaar per medewerker) Een dealtje die ze met de belastingdienst hebben omdat over het algemeen zo bont gemaakt wordt met verstrekkingen en feestjes dat het zonder die bijdrage als verkapt loon doorgaat. Daar stond vanzelfsprekend in corona tijd echter bar weinig tegenover. Het was wel chique geweest als ze die ook even tijdelijk on hold hadden gezet.

Affin, dat gedram over 2 euro aan wc papier en elektra per dag, dan moet je wel echt een hekel aan je werk of je werkgever hebben. Geen haar op mijn hoofd die daarover (of die 20 euro per maand) gaat lopen zeuren. Dat maken we komend jaar wel weer goed 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
@MagniArtistique als je vrijwillig €20 per maand aan bedrijfsuitjes bijdraagt dan zal je inkomen er ook wel naar zijn. Dan zal je die €40 aan thuiswerkkosten per maand ook wel niet missen inderdaad. Maar lang niet iedereen verdiend ver boven modaal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wailing_Banshee schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:19:
[...]

Het probleem is dat dat op declaraitebasis ook niet uit kan als niet 5 dagen in de week declareert. Want met de auto heb je ook vaste lasten als belasting en verzekering. Het zou nog best wel eens kunnen dat we 1 auto in de winter laten schorsen omdat het gewoon te duur wordt. En dat gaat inhouden dat ik niet altijd een auto tot mijn beschikking heb en dus minder mobiel ben (we rijden vaak samen, maar dat kan niet altijd, vandaar dat we twee auto's hebben).
Ik zie vaker mensen KMs maken om dan de vaste lasten van de auto “eruit” te halen. Ik vraag me echter af of je aan slijtage, brandstofkosten, eerder aan je beurtinterval zitten en sterker zakkende restwaarde niet al boven de 19ct/km zit.. Dan is je vaste lasten eruit halen vooral een sigaar uit eigen doos die je later vanzelf weer terugbetaald…

Tl/dr
Alleen als je variabele lasten lager zijn dan 19ct/km is KMs maken om de vaste lasten eruit te halen rendabel…

FreakNL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:36:
[...]

slijtage, brandstofkosten, eerder aan je beurtinterval zitten en sterker zakkende restwaarde niet al boven de 19ct/km zit
Vast, maar het is zeker goedkoper dan treinkaartjes, zelfs als je ze aftrekt van de belasting. Zeker als je een niet te dure tweedehands auto hebt die nog amper afschrijft. Dan hebben we het nog niet over de bus/ov-fiets gehad die je ook nog mee moet tellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1641394 op 23-09-2021 09:42 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eeum, die moet je me even uitleggen.

Als een gereden KM jou 22 cent kost aan variabele lasten en je krijgt er 19 van je WG is een 100% gedeclareerd treinkaartje natuurlijk goedkoper dan zelf rijden… (voor jou, voor de WG kan dat anders zijn)

Pas als je kosten van je gereden KM onder de KM vergoeding blijven is het “rendabel” om te rijden.

Mijn auto doet al 12ct/km aan brandstof. Dan is die 19ct niet ver weg meer. Maar gelukkig is mijn KM vergoeding hoger dan 19ct/km :)

/edit
Ah jij kan treinkaartjes niet declareren… Dan is het ander verhaal…

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2021 10:09 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of 19ct dekkend is, ligt m.i. vooral aan de afschrijving. Benzine is redelijk consistent en grootste kostenpost, banden, onderhoud, wegenbelasting, verzekering valt relatief gezien allemaal wel mee.

Ik rij een relatief oud maar betrouwbaar hok, die 3 jaar later net zoveel waard is als ik heb betaald (dus 0 afschrijving), en kwam pre-corona op ca. 15ct per km uit (waarvan ca. 11-12ct de benzine) op basis van 3150km/maand. Zou ik nog ca. 126 euro /maand (4ct x 3150km) aan afschrijving kunnen dragen. Zit je zo aan bij een iets modernere auto.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:07:
Eeum, die moet je me even uitleggen.

Als een gereden KM jou 22 cent kost aan variabele lasten en je krijgt er 19 van je WG is een 100% gedeclareerd treinkaartje natuurlijk goedkoper dan zelf rijden… (voor jou, voor de WG kan dat anders zijn)

Pas als je kosten van je gereden KM onder de KM vergoeding blijven is het “rendabel” om te rijden.

Mijn auto doet al 12ct/km aan brandstof. Dan is die 19ct niet ver weg meer. Maar gelukkig is mijn KM vergoeding hoger dan 19ct/km :)

/edit
Ah jij kan treinkaartjes niet declareren… Dan is het ander verhaal…
Vergeet niet nog een heel belangrijk element: tijd.

Ik vertrek normaal gesproken iets voor 7:00 en kom dan rond 7:30 op kantoor (met de auto).

Zou ik dat met het OV doen, moet ik om 6:19 vertrekken om op 7:53 op kantoor te komen... En dan kan mijn werkgever dan wel elke gereden kilometer vergoeden, wat hij niet vergoed zijn de gelopen kilometers (de dichtstbijzijnde bushalte is iets meer dan 2km lopen)

We hadden onze vorige auto bijna 9 jaar (februari 2011 gekocht, januari 2020 verkocht :p). Daar kwamen we op 25ct per gereden kilometer. Klopt, is meer dan die 19ct die ik vergoed kreeg voor de kilometers die ik voor woon/werkverkeer gereden heb, maar ik heb daar heel veel tijd mee bespaard en ook heel veel plezier mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 10:37
Ik lees hier vooral veel opmerkingen over niet gecompenseerde kosten. Is tijd en vrijheid niet ook iets waard? Die 60-120 minuten per dag die ik niet in de auto zit, en nu al als eigen tijd kan benutten, bespaart mij dus onder de streep 50 a 100 euro (bruto) per dag in mijn geval. Maar goed, ook voor de corona periode werkte ik zeker de helft van de tijd thuis, dus misschien zorgt dat ook voor ander perspectief.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 23-09-2021 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Paprika schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:32:
Ik lees hier vooral veel opmerkingen over niet gecompenseerde kosten. Is tijd en vrijheid niet ook iets waard? Die 60-120 minuten per dag die ik niet in de auto zit, en nu al als eigen tijd kan benutten, bespaart mij dus onder de streep 50 a 100 euro (bruto) per dag in mijn geval. Maar goed, ook voor de corona periode werkte ik zeker de helft van de tijd thuis, dus misschien zorgt dat ook voor ander perspectief.
Niet iedereen hoeft het halve land te doorkruizen om op werk te komen. Daarnaast als je op de fiets gaat heb je ook gelijk je lichaamsbeweging, dus een win-win situatie en heb je nu netto 0 tijdswinst als je nog steeds de zelfde lichaamsbeweging wilt halen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze regeling is 490 euro per jaar netto vergoeding voor thuiswerken. Dit is gespecificeerd als inrichting thuiswerkplek, koffie , sporten , etc.
Had van mij niet per se gehoeven, vind thuiswerken an sich al een luxe voorwaarde.

Oh ja en mijn reiskostenvergoeding vervalt, dat was 868 per jaar. (Ik fiets dus nauwelijks kosten).

Dus ga er eigenlijk iets op achteruit :P

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 23-09-2021 14:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Paprika
LordSinclair schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:36:
[...]

Niet iedereen hoeft het halve land te doorkruizen om op werk te komen. Daarnaast als je op de fiets gaat heb je ook gelijk je lichaamsbeweging, dus een win-win situatie en heb je nu netto 0 tijdswinst als je nog steeds de zelfde lichaamsbeweging wilt halen.
Als je op je fiets naar kantoor kunt, dan zullen er weinig werkgevers zijn die je nu niet binnen laten. Dan lost het probleem zich vanzelf op, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Paprika schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:37:
[...]

Als je op je fiets naar kantoor kunt, dan zullen er weinig werkgevers zijn die je nu niet binnen laten. Dan lost het probleem zich vanzelf op, of mis ik iets?
Ja, je mist corona, de reden waarom we "allemaal" thuis zitten de laatste 1,5 jaar. Of je nou wel of niet dichtbij kantoor woont had daar geen enkele invloed op.

• Paprika
LordSinclair schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:38:
[...]

Ja, je mist corona, de reden waarom we "allemaal" thuis zitten de laatste 1,5 jaar. Of je nou wel of niet dichtbij kantoor woont had daar geen enkele invloed op.
Zelfs de Amerikaanse werkgevers laten je al maanden binnen. Ik ben oprecht benieuwd waar je werkt dat het helemaal niet mag als je zo graag naar kantoor wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
Soggney schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:49:
De werk van thuis/waar je wil regeling bij ons op het werk is ruim opgezet. 75 euro per maand erbij per weekdag je vanuit huis werkt: (tot 375 voor 5 dagen (i.e. alle weekdagen thuis = 375 per maand erbij, werk je 2 dagen per week thuis, is het 150euro/maand) Dat + het inleveren van mijn leasewagen zorgde ervoor dat ik er netto heel wat op vooruit ging.

Dat is een erg mooie regeling!

Ik heb eenmalig 250 euro bruto gekregen en dat was het. Ik werk sinds dag 1 vanaf het thuiswerkadvies volledig thuis.

Helemaal met de stijgende gas en electra prijzen zal het komende jaar wel fors aantikken qua extra kosten. Normaliter zijn zowel ik als mijn partner helemaal niet thuis en gaat de verwarming pas ergens laat op de avond rond 20.00 aan wat inhoudt dat we even een half uurtje een houtkachtel stoken om de boel warm te maken. Ik denk dat ons verbruik nu al snel verdrievoudigt.

Nu moet immers de hele dag het huis worden verwarmd. Mijn kantoorruimte boven heb ik maar opgeheven omdat ik dan ook weer een extra verdieping moest verwarmen (zone regeling) om zo iig de kosten nog wat te drukken.

Veel mensen hier hebben het over het voordeel van het wegvallen van reistijd maar dat is voor mij 5 minuten heen en 5 minuten terug. Dus daar haal ik weinig voordeel uit. Al is thuis werken in je joggingbroek met eigen muziek natuurlijk best lekker.

Gek genoeg was er ooit wel een regeling: 50 euro per dagdeel per week dat je thuis werkte (bruto). Maar blijkbaar is die regeling er niet meer.

Wat er wel voor in de plek komt is een kwestie van de CAO afwachten die er al weet ik veel hoe lang niet is. Maar ik zou het toch wel terecht vinden dat de vergoeding toch iig de kosten dekt.

Verder initieel geen enkele vorm van ondersteuning gekregen. Geen stoel, bureau of wat dan ook. Uiteindelijk aangegeven dat mijn pc, die ik alleen voor werk gebruikte, op ontploffen stond en toen uiteindelijk een laptop van de zaak gekregen.

Erg karig allemaal.

• Axino
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 18:57
psy schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:

Mwah.
Collega gespot!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kevf schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:03:
[...]

Dat is een erg mooie regeling!

Ik heb eenmalig 250 euro bruto gekregen en dat was het. Ik werk sinds dag 1 vanaf het thuiswerkadvies volledig thuis.

Erg karig allemaal.
Wat let je om gewoon naar kantoor te gaan? Ik heb sinds corona nog niets gezien van mijn werkgever. Buiten de flexibiliteit. Zelf een airco laten hangen/verhangen op zolder, daarnaast 6m2 opgeofferd voor mijn vrouw en ik om te werken, maar goed we hadden al een bureau met 2 pc's. Stroom en gas betaald al 1,5 jaar lang. Ik klaag daar nog steeds niet over.

Ik snap het nog steeds niet, maar dat zei ik een paar pagina's geleden ook al.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
Paprika schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:40:
[...]

Zelfs de Amerikaanse werkgevers laten je al maanden binnen. Ik ben oprecht benieuwd waar je werkt dat het helemaal niet mag als je zo graag naar kantoor wilt.
Ben niet zo van het namen noemen maar bij ons als groot Nederlands bedrijf mag het dus niet en gaat het ook niet meer mogen tenzij speciale functie waarbij men van mening is dat je op kantoor moet zijn maar dat beslis je dus niet even zelf.
Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk 40-60 of andersom, dat wordt nog uitgewerkt, maar (groten)deels thuis werken is een blijvertje en de ruimte voor iedereen weer 100% op kantoor is er ook niet meer.
Zijn ook meerdere grote werkgevers die doorpakken en niet meer terug gaan naar pre corona, een aantal zijn ook wel in de media te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
loewie1984 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:18:
[...]

Wat let je om gewoon naar kantoor te gaan? Ik heb sinds corona nog niets gezien van mijn werkgever. Buiten de flexibiliteit. Zelf een airco laten hangen/verhangen op zolder, daarnaast 6m2 opgeofferd voor mijn vrouw en ik om te werken, maar goed we hadden al een bureau met 2 pc's. Stroom en gas betaald al 1,5 jaar lang. Ik klaag daar nog steeds niet over.

Ik snap het nog steeds niet, maar dat zei ik een paar pagina's geleden ook al.
Wij mogen niet naar kantoor. En het is uiteraard je goed recht om dat allemaal geen probleem te vinden om dat soort dingen voor niks te doen. Maar net zoals mijn baas mijn auto niet komt schoonmaken vind ik het niet ok als ik nu extra kosten maak dat ik die zelf moet dragen.

Helemaal nu de energieprijzen door het dak gaan hebben we het over een significant bedrag.

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 15:16
[...]

Ondanks het aandragen van Amerikaanse werkgevers doe je me erg wereldvreemd aan.

Ook hier moest je praktisch elke keer een briefje halen bij je manager voor een excuus om op kantoor te komen.

Weet dat ook voor de nodige organisaties van de rijksoverheid zelfs nu zonder 1,5m de stelregel geldt van thuiswerken als het kan, naar kantoor als het moet.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Helemaal niet mag, dat is het denk ik niet, maar volgens mij is heel corporate Nederland nog echt minimaal de helft van de tijd thuis aan het werk. Bij ons, grote financiële dienstverlener, is het nog steeds zoveel mogelijk thuis. De drempel om op kantoor te werken is flink verlaagd, maar nog steeds is thuis-als-het-kan de norm.

Bij ons is één van de CAO inzetten hoe hier nu precies mee omgegaan wordt. Een vaste combi reiskosten/thuiswerkvergoeding lijkt onhandig. Ik ben wel benieuwd wat daar uitkomt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat is heel erg verschillend. Ik werk ook voor een groot internationaal Amerikaans bedrijf (maar uiteraard technisch voor de Nederlandse vestiging) en we mogen net deze week weer naar kantoor, maximaal 2 dagen per week en maximaal 10 personen op een verdieping waar er normaal 40 zitten.
En als enige in het gebouw (waar meer bedrijven zitten) moeten wij mondkapjes op als we niet op de werkplek zijn.

Oh, en wat betreft de bijdrage: bij thuiswerken vervalt de reiskostenvergoeding (voor mij iets meer dan 3 euro per dag) en krijgen we een thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 29-09-2021 10:09 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Paprika
ZieMaar! schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:43:
[...]

Helemaal niet mag, dat is het denk ik niet, maar volgens mij is heel corporate Nederland nog echt minimaal de helft van de tijd thuis aan het werk. Bij ons, grote financiële dienstverlener, is het nog steeds zoveel mogelijk thuis. De drempel om op kantoor te werken is flink verlaagd, maar nog steeds is thuis-als-het-kan de norm.
Ik weet dat dit het geval is, maar hoeveel werkgevers zullen zeggen “stik er maar in” als je aangeeft dat je echt geen degelijke werkplek kunt inrichten thuis en dat je het niet meer ziet zitten.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 14:19

Whuzz

Dodgeball!

[...]

En hier nog maar één... ook een (héle grote) Amerikaanse werkgever: Nog steeds verplicht thuis werken, tenzij je speciale dispensatie hebt omdat jouw werk niet thuis kan.

Partner werkt voor een ander groot amerikaans bedrijf; die mogen sinds deze week weer één dag in de week naar kantoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Whuzz op 29-09-2021 17:36 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 14:32
Wij hebben geen 'extra' thuiswerkvergoeding gekregen, wel een budget voor het aanschaffen van een bureau, stoel monitor om een fatsoenlijke werkplek in te richten. Er is een nieuw beleid opgesteld en er word, min of meer verwacht dat je minimaal twéé dagen naar kantoor gaat (hoeven niet volle dagen te zijn), vooral om relaties en verbinding tussen collega's en afdelingen te bevorderen.

Gedurende het gehele jaar is de reiskostenvergoeding wel doorbetaald voor een volledige werkweek, dit zou al enkele keren i.v.m. belasting regels afgeschaft worden maar als ik het hier lees is er toch een loophole. Dit is, voor mij een zeer leuke financiële meevaller geweest dit jaar, geen kosten wel een vergoeding!

In dit topic kom ik bij meer mensen tegen dat de reiskostenvergoeding in eerste instantie gewoon doorliep, benieuwd of dat bij sommige nu toch is afgeschaft?

[ Voor 9% gewijzigd door thafusion op 30-09-2021 14:14 ]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:19
thafusion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:10:
Wij hebben geen 'extra' thuiswerkvergoeding gekregen, wel een budget voor het aanschaffen van een bureau, stoel monitor om een fatsoenlijke werkplek in te richten. Er is een nieuw beleid opgesteld en er word, min of meer verwacht dat je minimaal twéé dagen naar kantoor gaat (hoeven niet volle dagen te zijn), vooral om relaties en verbinding tussen collega's en afdelingen te bevorderen.

Gedurende het gehele jaar is de reiskostenvergoeding wel doorbetaald voor een volledige werkweek, dit zou al enkele keren i.v.m. belasting regels afgeschaft worden maar als ik het hier lees is er toch een loophole. Dit is, voor mij een zeer leuke financiële meevaller geweest dit jaar, geen kosten wel een vergoeding!

In dit topic kom ik bij meer mensen tegen dat de reiskostenvergoeding in eerste instantie gewoon doorliep, benieuwd of dat bij sommige nu toch is afgeschaft?
Ik heb vanaf Maart 2020 tot aan afgelopen salaris de vergoeding gekregen. Het lijkt erop dat ik deze ga behouden tot volgend jaar. Bij mij gaat het om 150 euro per maand.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
thafusion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:10:

Bij veel bedrijven is het gewoon doorgelopen omdat de belastingdienst het gedoogde. Wat ik hoorde is dat vanaf 1 oktober nog slechts daadwerkelijk gemaakte kilometers mogen worden vergoedt. Al moet dat "daadwerkelijk" ook weer niet te letterlijk worden genomen. Bij ons op het werk moest je aangeven of je 100% of 50% naar kantoor komt en op basis daarvan krijg je reiskostenvergoeding. Als je 50% kiest krijg je minder reiskostenvergoeding maar weer wel een extra thuiswerkvergoeding. Dus je hebt diverse parameters die je in je keuze kan overwegen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://www.belastingdien...te-reiskostenvergoedingen

Vaste reiskostenvergoedingen

Update: 30 augustus 2021

Krijgen uw werknemers een vaste reiskostenvergoeding van u, en werken zij vanwege het coronavirus (bijna) volledig thuis? Dan hoeft u de vaste vergoeding niet aan te passen.

In ieder geval tot 1 januari 2022 kunnen de bestaande vaste reiskostenvergoedingen door de werkgever nog onbelast worden vergoed. Ook al worden deze reiskosten als gevolg van het thuiswerken niet meer (volledig) gemaakt. Voorwaarde is dat het vaste vergoedingen betreft die al vóór 13 maart 2020 door de werkgever werden toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Hoi ik geef deze interessante discussie een schop omhoog omdat de laatste update van voor de jaarwisseling was.

Mijn werkgever heeft tot op heden een beperkt pakket aangeboden aan thuiswerkhardware (monitor, keyboard, muis. en op verzoek ook bureaus en stoelen) dit is belegd bij een hardware leverancier. De leverancier heeft een budget om de hardware van te kopen.

eenvoudig samengevat :

1. werknemer plaatst aanvraag
2. helpdesk beoordeelt deze op volledigheid en beleid
helpdesk stuurt bestelling naar leverancier
3. leverancier bezorgt bestelling bij werknemer (levering wordt tussen leverancier en werknemer geregeld)

In de praktijk gaat dit vaak goed, maar het zorgt ook voor heel veel micromanagement van de orders (die door de werknemers of leverancier steeds van wijzigingen worden voorzien ivm beperkte beschikbaarheid van de gewenste specs).
De levertijd van sommige hardware kan oplopen tot een half jaar. Een thuiswerkset in de EU kost zo al gauw 800, in sommige landen zelfs het dubbele.

Een alternatieve oplossing is het aanbieden van een thuiswerkbudget (500,-) waarmee de werknemer bij de leverancier kan kopen. Met dit beperkte budget wordt een volledige set kopen wel erg lastig. De verwachting is dan ook de de werknemer of dit geld als eenmalige bonus ziet, of dat ze het gebruiken om de specs te kopen die ze wel willen.

Nu wil ik graag weten of de overheid voorziet in aftrekposten voor thuiswerkplekken voor werknemers , ik meen dat er een regeling was waarin de werknemer eens in de 5 jaar voor 1800,- voor thuiswerkplek mag aftrekken mits die werknemer minimaal 20% contractueel thuiswerkt. Vorig jaar kon ik daar informatie over vinden, dit jaar niet meer.

Dit kon ik vinden Thuiswerkvergoeding van maximaal 2 euro per dag : https://www.rijksoverheid...thuiswerkkostenvergoeding
Verder nog wat artikels over de arbo eisen aan de thuiswerkplek, maar die bieden geen info over eventuele overheidsbijdragen.

Wie weet wat hiervan de huidige stand van zaken is? Is het nog mogelijk om de thuiswerkplek van de werknemer te subsidieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Tazzios

..

@FFW de vergoeding die je hebt gevonden is voor rijksambtenaren. Voor vergoeding kun je beter kijken naar de CAO waar je ondervalt. Is dat inderdaad rijksambtenaren kijk dan in P-direkt naar "Home > Financiën en salaris > Thuiswerkvergoeding en -voorzieningen > Thuiswerkvoorzieningen"

Het meeste budget zal beschikbaar zijn voor de werkplek zelf zijn(tafel stoel ed) en NIET de apparatuur zoals jij die noemt.

edit:
Financiële vergoeding:
• CAO kan geld gereserveerd hebben voor thuiswerkplek
• Daarnaast kan er IKB budget gebruikt worden
• vervolgens heb je misschien nog de mogelijkheid kosten van te trekken bij je belastingaangiften (Daar zal je ook meer op kunnen vinden dan op"overheidsbijdragen").

[ Voor 27% gewijzigd door Tazzios op 31-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39
Mijn werkgever is er sinds dit jaar ook uit. Reiskosten voor de dagen dat je bleef werken zoals gebruikelijk, de thuisdagen geen reiskosten maar wel €2 thuiswerkvergoeding en €0,80 internetvergoeding per dag. Dat laatste is het recentste wapenfeit van onze OR.
Bovendien kan je een goedkope lease-stoel met bureau krijgen voor thuis.

Twee jaar lang de reiskostenvergoeding vol doorbetaald krijgen en 2 dagen per week naar kantoor reizen had toch mijn voorkeur :+

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
Rijksambtenaren kunnen vanaf volgend jaar een vergoeding krijgen voor verduurzaming van hun woning. Dat kunnen zonnepanelen zijn bijvoorbeeld. Warmtepomp of zonwering kunnen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:12

Nitai

Live the life you love.

fisherman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:27:
Rijksambtenaren kunnen vanaf volgend jaar een vergoeding krijgen voor verduurzaming van hun woning. Dat kunnen zonnepanelen zijn bijvoorbeeld. Warmtepomp of zonwering kunnen ook.
Interessant! Heb je daar een bron van?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Nitai schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Interessant! Heb je daar een bron van?
Staat gewoon in de huidige CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:48
Moest zelf even zoeken, bedoel je wat hier beschreven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Er zijn ook werkgevers die dat doen: wij krijgen € 2500,- netto (om te declareren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Staat gewoon in de huidige CAO
Nou jippie € 1.500. Succes met het uitzoeken van een warmtepomp en zonnepanelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Nou jippie € 1.500. Succes met het uitzoeken van een warmtepomp en zonnepanelen.
Iets met een gegeven paard...
Dit is een bedrag wat bovenop een eventuele subsidie komt, dat helpt dus aanzienlijk mee in het terugbrengen van de terugverdientijd. En er is bijna altijd wel iets te verduurzamen. Dichter in de buurt van 'gratis geld' kom je niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
[...]

Het bedrag is bijna dekkend voor bijvoorbeeld vloerisolatie of spouwmuurisolatie, als je dat nu nog niet hebt. Of om een aantal ramen met oud dubbel glas of enkel glas te voorzien van HR++ glas.

En voor duurdere maatregelen is het toch een behoorlijke tegemoetkoming. Voor 5000-6000 euro heb je een leuk setje zonnepanelen. Als daarvan 25-30% door de werkgever betaald wordt is dat toch heel mooi meegenomen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Ik heb al zonnepanelen. Het gaat alleen om wat extra panelen, omdat ik sinds ik prive een elektrische auto rijd ik te weinig opwek.
Die extra panelen heb ik binnen een paar maanden terugverdiend.
Voor een warmtepomp heb ik het potje al klaar. Alleen even wachten, totdat het wat aantrekkelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:24:
Thuiswerken bespaart mij gemiddeld 2 uur reistijd per dag. Dat maakt het voor mij al een win-win-situatie. En de kosten voor koffie, toilet, verwarming, stroomverbruik, etc? Die neem ik dan voor lief.
Hoe denk je hier nu over ;)

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 01:28
JDx schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

:) Nog steeds hetzelfde. Maar ik besef me terdege dat er voldoende mensen zijn die hier anders over denken gezien de huidige prijzen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
JDx schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

De meeste mensen hebben nauwelijks last van gestegen (energie)prijzen. De meeste mensen houden gewoon een paar honderd euro minder over per maand om te verbrassen. Niks om wakker van te liggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er nog niet zo'n last van, ik heb wel gezien dat de prijs x 2,5 is maar we zijn vrij zuinig met energie. Mijn thuiswerkpc verbruikt ook maar 100 Watt. Ik ben deze week een dag op kantoor geweest en die dag is er meer energie verbruikt door mijn vrouw dan door ons samen als ik thuis werk. Het zou wel leuk zijn als de thuiswerkvergoeding ook x 2,5 ging.

Ik denk dat gas en stroom rond de 100 euro gaat kosten deze maand. Vorige maand was dat 40 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 18:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:44
Thuiswerkvergoeding hier gaat vanaf 1 oktober van 2 euro naar 3 euro, in lijn met wat het NIBUD adviseert. Zal nog niet genoeg zijn om alles te dekken, maar alles is meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door XFlame op 21-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
fisherman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

De meeste mensen hebben nauwelijks last van gestegen (energie)prijzen. De meeste mensen houden gewoon een paar honderd euro minder over per maand om te verbrassen. Niks om wakker van te liggen dus.
Die is redelijk kort door de bocht :P
Als je paar honderd euro minder hebt om te verbrassen heb je er wel degelijk last van (plus dat er minder geld word rondgepompt dus daar heeft de middenstand ook weer last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

fisherman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Feit dat de overheid met maatregelen komt zegt dat het wel degelijk flinke gevolgen heeft voor mensen.
(Plus dat de nodige bedrijven moeten sluiten vanwege die hoge energieprijzen, met als gevolg hogere werkloosheid, etc.)

Voedselbanken hebben het nog nooit zo druk gehad en dat komt onder andere door die fors gestegen energieprijzen.

Plus, "een paar honderd € minder per maand", is wel degelijk een gevolg voor mensen. Minder sparen, minder bufferopbouw, minder pensioen of minder versneld aflossen van hun hypotheek. Het heeft alleen, gelukkig, niet voor iedereen tot gevolg dat ze zich kunnen melden bij de voedselbank, rekeningen niet meer kunnen betalen en/of hun huis moeten verkopen

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
ybos schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Die is redelijk kort door de bocht :P
Als je paar honderd euro minder hebt om te verbrassen heb je er wel degelijk last van (plus dat er minder geld word rondgepompt dus daar heeft de middenstand ook weer last van)
Ik bedoelde meer dat het voor de meeste mensen slechts een klein beetje ongemakkelijker geworden is. Er is een heel klein groepje mensen dat er echt last van heeft. Dat wordt overal in de media behoorlijk overdreven.
Eigenlijk had er helemaal geen plafond moeten komen voor energie. Naast dat dat geld vooral naar de energiemaatschappijen gaat, hadden ze beter met dat geld kunnen verduurzamen door bijvoorbeeld iedereen of zonnepanelen geven of een vergoeding voor een warmtepomp. Nu gaan er vele miljarden verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
unezra schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Feit dat de overheid met maatregelen komt zegt dat het wel degelijk flinke gevolgen heeft voor mensen.
(Plus dat de nodige bedrijven moeten sluiten vanwege die hoge energieprijzen, met als gevolg hogere werkloosheid, etc.)

Voedselbanken hebben het nog nooit zo druk gehad en dat komt onder andere door die fors gestegen energieprijzen.

Plus, "een paar honderd € minder per maand", is wel degelijk een gevolg voor mensen. Minder sparen, minder bufferopbouw, minder pensioen of minder versneld aflossen van hun hypotheek. Het heeft alleen, gelukkig, niet voor iedereen tot gevolg dat ze zich kunnen melden bij de voedselbank, rekeningen niet meer kunnen betalen en/of hun huis moeten verkopen
Voedselbanken hebben volgens mij vooral de criteria aangepast, waardoor er veel meer mensen voor in aanmerking komen. Dat zal de voornaamste reden zijn dat het zo druk is daar. Dat heeft weinig met de stijgende energieprijzen te maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 12:30
Merk dat het thuiswerken/kantoor verhaal weer meer richting kantoor uitslaat nu de coronacrisis niet meer leeft bij de meeste mensen. Werkgevers zien graag dat werknemers weer naar kantoor gaan en het thuiswerken wordt meer gezien als een privilege. Ik verwacht dat de trend van thuiswerken nog meer zal afnemen, nu steeds meer mensen weer in de sleur van het kantoor terecht komen en dat als de norm beschouwen.

Het vergoeden van thuiswerken zal niet meer aan de orde zijn. De werkgever zal dan gewoon zeggen: kom maar naar kantoor.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
Dannydekr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:37:
Merk dat het thuiswerken/kantoor verhaal weer meer richting kantoor uitslaat nu de coronacrisis niet meer leeft bij de meeste mensen. Werkgevers zien graag dat werknemers weer naar kantoor gaan en het thuiswerken wordt meer gezien als een privilege. Ik verwacht dat de trend van thuiswerken nog meer zal afnemen, nu steeds meer mensen weer in de sleur van het kantoor terecht komen en dat als de norm beschouwen.

Het vergoeden van thuiswerken zal niet meer aan de orde zijn. De werkgever zal dan gewoon zeggen: kom maar naar kantoor.
Ik vraag me af of er door de tekorten op de arbeidsmarkt dan een schifting gaat komen en men kiest voor bedrijven met thuiswerkmogelijkheden, of dat mensen maar weer vrijwillig hun tijd doneren aan woon-werk verkeer.
Voor mij persoonlijk is thuiswerken wel een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde (al voor Corona trouwens). Die bijdrage vind ik dan minder belangrijk, dat is zo'n 3 a 4 tientjes per maand in ruil voor 20-30 uur in de auto zitten, plus een berg plan-hectiek. Dus ik weet wel waar voor ik zou kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 12:30
boxlessness schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Ik vraag me af of er door de tekorten op de arbeidsmarkt dan een schifting gaat komen en men kiest voor bedrijven met thuiswerkmogelijkheden, of dat mensen maar weer vrijwillig hun tijd doneren aan woon-werk verkeer.
Voor mij persoonlijk is thuiswerken wel een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde (al voor Corona trouwens). Die bijdrage vind ik dan minder belangrijk, dat is zo'n 3 a 4 tientjes per maand in ruil voor 20-30 uur in de auto zitten, plus een berg plan-hectiek. Dus ik weet wel waar voor ik zou kiezen ;)
Ikzelf beschouw het ook als een grote pre om enkele dagen thuis te kunnen werken. Met een kleine die op de opvang zit is dat ideaal met brengen/halen waardoor je veel meer tijd hebt en niet hoeft te haasten. Een vergoeding krijgen voor deze dagen zou ik nonsens vinden.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste