Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Mijn huidige werkgever is het budget qua bijdrage aan thuiswerkers aan het herzien. Gezien onze aard van werkzaamheden is fulltime thuiswerken reeel, wat niet wil zeggen dat we dat blijven doen, maar het hindert het werk niet. Zelf werk ik al enkele maanden zo goed als fulltime thuis. Ik heb zelf goed bureau, goede stoel, fijne werkplek en nauwelijks verstoring.

Nu ben ik benieuwd wat zoal de budgetten zijn die andere werkgevers toekennen voor thuiswerken. Of er misschien nog andere varianten zijn waarin geen geld wordt vergoed maar bijv wel apparatuur of meubilair in bruikleen wordt geplaatst....

Graag jullie reacties.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Absoluut nul. En nu heb ik het salaris dat ik het zelf kan betalen, maar ik vind het wel erg krom. Alle reiskosten vergoedingen voor degene die verder weg wonen worden nog gewoon doorbetaald, ook al hebben ze nul reiskosten, maar een vergoeding voor thuiswerken zit er niet in. Excuus is dat we gewoon alles van het werk mogen meenemen om thuis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Laatst online: 31-05 20:43
Sissors schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:20:
Absoluut nul. En nu heb ik het salaris dat ik het zelf kan betalen, maar ik vind het wel erg krom. Alle reiskosten vergoedingen voor degene die verder weg wonen worden nog gewoon doorbetaald, ook al hebben ze nul reiskosten, maar een vergoeding voor thuiswerken zit er niet in. Excuus is dat we gewoon alles van het werk mogen meenemen om thuis te gebruiken.
Je mag dus wel een beeldscherm of stoel meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

We mogen hier al maanden stoelen, monitoren, docking-stations en dergelijken in bruikleen mee naar huis nemen + een éénmalige vergoeding van €100,- voor als je zelf nog iets moet aanschaffen.

Op ALLE diensten die m'n werkgever levert kregen we sowieso altijd al 50% personeelskorting (Provider).

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 31-08-2020 09:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:53
Thuiswerkvergoeding hoeft van mij niet per se. We hebben een duurzaaminzetbaarheidsbudget waar EUR 500 bruto per jaar wordt in gestopt door de werkgever. Deze mag aan arbo-materiaal (bureau, bureaustoel, beeldscherm, allen in hoogste verstelbaar) worden uitgegeven zonder dat daar inkomstenbelasting over betaald hoeft te worden. Voor alle overige uitgaven die van uit dat budget gedaan worden, moet wel inkomstenbelasting betaald worden.

Thuiswerken bespaart mij gemiddeld 2 uur reistijd per dag. Dat maakt het voor mij al een win-win-situatie. En de kosten voor koffie, toilet, verwarming, stroomverbruik, etc? Die neem ik dan voor lief.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, ik heb altijd al een onkostenvergoeding... soort van extra salaris voor dat soort dingen (internet thuis, werkplek, etc).

Het is belastingtechnisch niet eens mogelijk om nu ineens om iets extra's te vragen :+

Dat gezegd hebbende, zit praktisch iedereen gewoon op kantoor hier. We kunnen de anderhalve meter prima aanhouden. Ik zat altijd al met max 4 mensen op een hele verdieping hier, dus ach :)

Daarnaast liep de reiskostenvergoeding ook gewoon door in de maanden dat ik thuis zat.

[ Voor 39% gewijzigd door Lethalis op 31-08-2020 09:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bij ons is de reiskostenvergoeding stopgezet en krijgt iedereen € 15 p/m thuiswerkvergoeding. Bureaustoel, monitor etc mag je meenemen van kantoor als je dat even meld. Als je ook af en toe op kantoor werkt krijg je voor die dagen natuurlijk wel reiskostenvergoeding en kan je geen 'hardware' meenemen naar huis.
Bij ons wordt nog nagedacht over een 'definitieve' oplossing.

Over het algemeen wordt de regeling als prima ervaren, ook al zegt bijna iedereen dat € 15 niet genoeg is, en dat zal zeker 's winters onvoldoende zijn (stookkosten). Verder zijn er enkele uitzonderingen (waar nu overigens geen uitzondering voor wordt gemaakt), zo heb ik een collega die nog veel moet printen voor zijn werk (ouderwets systeem / proces, kan niet digitaal). Hij krijgt de cartridges niet vergoed, daar willen ze geen uitzondering voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:36
Wij mogen ook alles meenemen wat we nodig hebben om thuis te werken.
Sommige hebben alles meegenomen (bureau, stoel etc.) en sommige niks.

Op kantoor is nog genoeg aanwezig om daar ook te kunnen werken.

Staat geen vergoeding voor thuis werken verder. En reiskosten bij ons worden betaald per gereden kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Hier nabij nul, ondanks het verzoek in de eerste maanden om niet naar kantoor te komen. We konden een headsetje krijgen als je anders niet via Teams kon bellen. Ook de vaste reiskostenvergoeding is komen te vervallen. Sommige mensen hebben op eigen initiatief een laptopsteun of monitor (vaak ook van een ander) meegenomen. Op de laptop na, werk ik hier dus met m'n eigen spullen. Ik zit er verder niet mee trouwens, want m'n eigen spullen zijn een vooruitgang op de werkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hier is eenmalig een kleine extra uitkering gegeven bij het salaris, maar na belasting is daar maar de helft van over.
Echter is de reiskostenvergoeding gewoon in stand gehouden en is dat budget wel te uit te geven aan je situatie. Ik moet zeggen dat het niet hebben van reistijd mij ook gewoon veel waard is.

Bureaustoel wel opgehaald van kantoor, maar dat is het dan ook wel. (Verder ook niet op kantoor geweest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:46
Hier geen km vergoeding meer maar een thuiswerkvergoeding die in mijn geval zo goed als gelijk is. Goeie tip trouwens van @TRON , wij hebben ook zo'n duurzaamheidsbudget. Ik had er helemaal niet aan gedacht dat je een monitor enzo daar onder zou kunnen gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

jpiwf

licenced pepernootaddict

Hier ook nog niets geregeld, anders dan tools meenemen van kantoor.
de OR is er wel mee bezig. De belastingsienst vind er kennelijk ook dingen van: https://www.arbo-online.n...de-mogelijkheden-10121362

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 10:19

Remi

Moo!

Geen standaard vergoeding ivm "rijksbeleid".

Je kan wel een monitor krijgen voor thuis en je bent vrij om je eigen bureaustoel mee te nemen.
Overige middelen kunnen ook wel in overleg met je chef maar zijn niet standaard.

Ik zie een hoop collega's die behoefte hebben aan contact met collega's of vanwege de aard van hun werk/functie fysiek aanwezig moeten zijn.

Voor mij betekend het een besparing van 2,5 uur reistijd per dag en niet meer vroeg opstaan. Mij hoor je dus niet klagen.

Was ik het belangrijkste pluspunt nog vergeten. Fatsoenlijke koffie! 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Remi op 31-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Wij waren begonnen met dat je spullen van kantoor mee mocht nemen.

In juni ongeveer is dat uitgebreid met een budget van $1000 pp (na goedkeuring van je manager). Die 1k is wel puur om fatsoenlijk thuis te kunnen werken (stoel/bureau/monitor/webcam/etc). Die 1k was ook retroactief; de genen die in maart meteen al wat gekocht hadden mochten dat alsnog declareren.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat ik krom vind in dit alles is: Velen zagen tot voor kort thuiswerk als een privilege en vonden het fijn als het kon, ze haalden het niet in hun hoofd om om spullen te vragen, want veel te bang dat antwoord was: Als je geen goede thuiswerkplek hebt dan kom je maar op kantoor zitten. Nu met COVID draait zich dat om en moet de werkgever (bij wijze van spreken) gaan betalen voor de koffie en het glas water thuis?

Wij laten onze mensen thuiswerken en leggen vraag en verantwoordelijkhedi bij medewerker of er zaken zijn die daarin beperken, zodra je een budget stelt heeft ineens iedereen een nieuw scherm of bureaustoel nodig. Zeg je van: Je mag die van kantoor meenemen als je het nodig hebt, of we sturen hem naar je op is er ineens een stuk minder appetite... Verder zijn onze mensen vooral blij dat ze niet naar kantoor moeten en reiskosten besparen (met behoud van de vergoeding tot op heden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jpiwf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:29:
Hier ook nog niets geregeld, anders dan tools meenemen van kantoor.
de OR is er wel mee bezig. De belastingsienst vind er kennelijk ook dingen van: https://www.arbo-online.n...de-mogelijkheden-10121362
Dat is precies het punt: De werkkostenregeling komt weer om de hoek kijken wat werkgevers erg voorzichtig moet maken over wat ze kunnen verschaffen om geen 80% belasting te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Tehh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
Hij krijgt de cartridges niet vergoed, daar willen ze geen uitzondering voor maken.
Tja, ik weet niet hoe graag de werkgever wil dat dingen geprint worden... Maar dan is het betalen of wachten tot de bewuste werknemer weer op kantoor is om te printen.

Niet iedereen wordt verplicht om thuis te werken, en voor sommige is het misschien zelfs een ware weelde om dat nu te kunnen waar dat eerste niet mogelijk was (werkgevers van de oude stempel zeg maar).

Ik denk dat er ook nog wel wat thuiswerkers zijn die het iets beter willen hebben dan waar ze zo mogelijk recht op hebben.

Als werken op kantoor niet kan, of door de werkgever zelfs wordt aangegeven dat je thuis moet werken, moet daar ook een vergoeding tegenover staan. De spullen die je nodig hebt moet gewoon in worden voorzien.

Geneuzel over een bakje koffie, een wc rol en dat de verwarming/airco wat langer aan staat vind ik buiten andere mogelijke voordelen (voornamelijk in tijd) niet bepaald noemenswaardig. Als je die paar tientjes per maand extra niet kan ophoesten gaat er iets mis.

'En anders gaat ik gewoon naar kantoor toe, krijg ik corona? Dan zit mijn baas mooi met de kosten'...

In overleg kom je er wel uit, maar in een werkrelatie (in deze tijd) moet je ook niet de oortjes laten hangen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Reiskostenvergoeding is stopgezet, volgens krijg ik nu 25 euro per maand voor de koffie en de stroom thuis. Hoewel mijn werkplek thuis prima is, was de bureaustoel duidelijk niet geschikt om lang op te zitten. Ik gebruik nu in overleg de bureaustoel van mijn kantoor.

Maar goed, /care. De tijdwinst is mij genoeg waard.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:07
Ik ben inleen bij een grote organisatie.

Vanuit mijn detacheerder 0,0 handreiking en de opdrachtgever heeft mij voorzien van een 2e beeldscherm (uber brak ding, maar beter dan niks).

Voor de rest heb ik geen fatsoenlijk bureau + stoel om aan te werken, dus een lange dag werken op een keukenstoel is niet erg comfortabel.

Reiskostenvergoeding is bij mij op basis van gereden kilometers en moet ik dus wekelijks doorgeven.

Daardoor kies ik er dus voor om zoveel mogelijk op kantoor te werken, maar ik mag maar om de week op kantoor zijn, tenzij fysiek aanwezig noodzakelijk is.

Al met al had ik het fijn gevonden als ik mijn bureaustoel mee had mogen nemen vanuit werk, maar blijkbaar was dat niet mogelijk.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:02
Helemaal niks, we moeten via VPN de pc op het werk overnemen. De eigenaar van het bedrijf wil geen geld spenderen aan computers thuis. Dus je moet maar vanaf jou eigen systeem werken. Nu heb ik gewoon een goed systeem staan en werkte het thuiswerken prima. Collega's van mij hadden niet eens een pc thuis en moesten deze aanschaffen..

Inmiddels werkt hier 95% van de mensen weer gewoon fulltime op kantoor overigens.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Clifdon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:48:
Helemaal niks, we moeten via VPN de pc op het werk overnemen. De eigenaar van het bedrijf wil geen geld spenderen aan computers thuis. Dus je moet maar vanaf jou eigen systeem werken. Nu heb ik gewoon een goed systeem staan en werkte het thuiswerken prima. Collega's van mij hadden niet eens een pc thuis en moesten deze aanschaffen..

Inmiddels werkt hier 95% van de mensen weer gewoon fulltime op kantoor overigens.
Ik kan me niet zo heel goed voorstellen dat je privé voor je werkgever een computer moet aanschaffen om daarmee eigenlijk 100% zakelijk te gaan werken. Waarschijnlijk zijn er voldoende (kleinere?) werkgevers die dat zo aanpakken.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Laatst online: 01-06 22:30
Hier is het in mijn optiek echt niet goed geregeld.
  • Alle reiskostenvergoeding is stopgezet
  • Na 3 maanden aandringen op een verbetering van de thusiwerksituatie mochten we een toetsenbord, muis en laptopstandaard aanvragen via het bedrijf
  • Geen beeldscherm, stoel, bureau, headset of enige andere vergoeding in € of spullen
  • Wel een infosheet met hoe je goed achter je keukentafel moet zitten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lethalis schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:24:
Het is belastingtechnisch niet eens mogelijk om nu ineens om iets extra's te vragen
offtopic:
Natuurlijk wel. Je kunt best vragen je maandsalaris te verdubbeld ter compensatie van jengelende kinderen, het wordt dan alleen wel belast. 50% van 1 is meer dan 100% van 0.

Ik heb een halve kuub ( :+ ) aan MFP meegenomen van kantoor, toner kan ik wel declareren als dat aan de orde gaat zijn. Ik werkte altijd al vrij veel thuis, er is verder niets veranderd. Vooral zonde van de bijtelling van de auto die minder wordt gebruikt om dat er ook minder bezoekjes zijn etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Bij ons is er niets veranderd (maar 60-70% van de mensen werkt thuis).. Resiskostenvergoeding loopt gewoon door, lijkt me meer dan genoeg om de kosten van thuiswerken te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Sander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:35:
Wat ik krom vind in dit alles is: Velen zagen tot voor kort thuiswerk als een privilege en vonden het fijn als het kon, ze haalden het niet in hun hoofd om om spullen te vragen, want veel te bang dat antwoord was: Als je geen goede thuiswerkplek hebt dan kom je maar op kantoor zitten. Nu met COVID draait zich dat om en moet de werkgever (bij wijze van spreken) gaan betalen voor de koffie en het glas water thuis?

Wij laten onze mensen thuiswerken en leggen vraag en verantwoordelijkhedi bij medewerker of er zaken zijn die daarin beperken, zodra je een budget stelt heeft ineens iedereen een nieuw scherm of bureaustoel nodig. Zeg je van: Je mag die van kantoor meenemen als je het nodig hebt, of we sturen hem naar je op is er ineens een stuk minder appetite... Verder zijn onze mensen vooral blij dat ze niet naar kantoor moeten en reiskosten besparen (met behoud van de vergoeding tot op heden).
Dus? Het is toch allemaal aftrekbaar dus zoveel geld kost het niet. De medewerker kan niets aftrekken in dit geval en betaalt de volle pond terwijl ze hun eigen middelen gebruiken.
Een beetje investeren en compenseren is niets mis mee. Een budget van bijvoorbeeld 1k per medewerker is peanuts als het gaat om een bureatje, stoeltje, monitor.
Niet iedereen heeft een geschikte werkplek thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
Hier was het al dat je alleen reiskosten kreeg als je op kantoor kwam werken. Dus dat stopte automatisch al, verder is er geen vergoeding voor wat dan ook tot op dit moment. In overleg kon je een monitor van kantoor krijgen en een stoel.
Er is bij ons vooral gestuurd op kosten besparing, managers zijn ook geinstrueerd om geen "motivatie" cadeautjes te verstrekken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 22:49

MJV

Sander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:35:

Toch vind ik dat niet helemaal krom. Ook hier was thuiswerken voorheen een soort luxe. Nu is het effectief een verplichting, en heb je niet meer de keuze om toch naar kantoor te komen.

Zeker voor medewerkers die niet de financiele middelen hebben om zelf bijvoorbeeld een laptop aan te schaffen of te vervangen vind ik dat er een verplichting voor de werkgever is om hierin te faciliteren.

Neemt niet weg dat je misbruik van een regeleing zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen. Dus dan zijn 'tweedehands' spullen van kantoor in bruikleen een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:02
TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Ik kan me niet zo heel goed voorstellen dat je privé voor je werkgever een computer moet aanschaffen om daarmee eigenlijk 100% zakelijk te gaan werken. Waarschijnlijk zijn er voldoende (kleinere?) werkgevers die dat zo aanpakken.
ca. 120 werknemers. Waarvan 80 fabriekswerkers denk ik. Het ergste is dat we net een groot deel van de computer systemen hebben vervangen en deze in een rek in de loods staan. Waaronder ex FEM stations die voor het inloggen op een VPN meer dan overgekwalificeerd zijn.

Geopperd om deze in te zetten bij die mensen thuis maar nee dat kon niet want deze hadden geen HP support meer. |:(

Ach zoals gezegd iedereen werkt weer op kantoor en bij een eventuele tweede golf is het hier weer gewoon een chaos.

Peny wise pound foolish.. .

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb een thuiswerk plek.
Allereerst is die thuiswerk plek door mijn werkgever geleverd.
Daarnaast krijg ik netto €23.80 p.m. als vergoeding voor thuiswerken en nog €81,83 bruto p.m voor het thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

F_J_K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
Vooral zonde van de bijtelling van de auto die minder wordt gebruikt om dat er ook minder bezoekjes zijn etc.
Waarom is dat zonde? Die auto staat toch niet stil? De bijtelling betaal je omdat je er ook privé mee wilt rijden.
Als die bijv. 99% zakelijk wordt ingezet had je beter voor een auto zonder privé kilometers kunnen kiezen.

Een keertje langs de supermarkt kun je meestal wel op de rit tussen werk en thuis regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:38
Bij ons werkt zo goed als iedereen thuis.
Alle reiskosten zijn sinds april stopgezet.
Daarvoor in de plaats ontvangt iedereen nu een thuiswerkvergoeding van 50 euro netto.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
mrfatmen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
Bij ons werkt zo goed als iedereen thuis.
Alle reiskosten zijn sinds april stopgezet.
Daarvoor in de plaats ontvangt iedereen nu een thuiswerkvergoeding van 50 euro netto.
Nice. Groot/klein bedrijf?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:35: Verder zijn onze mensen vooral blij dat ze niet naar kantoor moeten en reiskosten besparen (met behoud van de vergoeding tot op heden).
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:56:
Bij ons is er niets veranderd (maar 60-70% van de mensen werkt thuis).. Resiskostenvergoeding loopt gewoon door, lijkt me meer dan genoeg om de kosten van thuiswerken te dekken.
Je realiseert je dat niet iedereen reiskostenvergoeding heeft? Nogal wiedes dat iemand die 50km van zijn werk woont (2 * 50km * €0.19 * 235 dagen) €4500 netto per jaar gratis en voor niks krijgt dit een prima regeling vindt en niet in ziet dat een thuiswerkvergoeding wel zo redelijk is. Maar degene die in exact dezelfde situatie zit maar 2km bij zijn werkgever vandaan woont, heeft nu exact dezelfde thuiswerkkkosten, maar krijgt niet €4500 netto op jaarbasis overgemaakt zonder bijbehorende kosten.

En dan denk ik dus: Pak alle reiskostenvergoedingen van iedereen die thuiswerkt nu, en verdeel die over alle thuiswerkende, dus onafhankelijk of ze 1km, 20km of 200km van hun werk af wonen.

Oftewel hoe dekt die €0 reiskostenvergoeding die ik krijg precies kosten van thuiswerken?

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 31-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Tehh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
Verder zijn er enkele uitzonderingen (waar nu overigens geen uitzondering voor wordt gemaakt), zo heb ik een collega die nog veel moet printen voor zijn werk (ouderwets systeem / proces, kan niet digitaal). Hij krijgt de cartridges niet vergoed, daar willen ze geen uitzondering voor maken.
Dan zou ik stoppen met printen en screenshots doormailen als er data nodig is.
Ik werk om te leven, niet andersom.

Zelf heb ik een relaxte werkgever, bonnetjes voor werkgerelateerde zaken worden binnen 2 weken uitbetaald.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:38
TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Nice. Groot/klein bedrijf?
Klein, 12 man.

Som van de reiskostenvergoedingen is groter dan die van de huidige thuiswerkvergoedingen.
Daarom was dit een prima oplossing voor zowel werknemer als werkgever.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Laatst online: 08:00
Ik vind dat de regering wel wat meer stimulering mag gaan geven aan thuiswerken. De verwachting is dat post Covid-19 veel medewerkers 2-3 dagen vanuit huis zullen blijven werken.

Dit levert de overheid veel voordelen op:
Minder files, minder co2 uitstoot, minder wegonderhoud en minder extra wegen aanleggen.
Minder druk op OV, reductie op uitbreiden sporen en materiaal ivm afname groei reizigers.

Het is in mijn ogen een win-win situatie.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BLACKfm schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Waarom is dat zonde? Die auto staat toch niet stil? De bijtelling betaal je omdat je er ook privé mee wilt rijden.
Als die bijv. 99% zakelijk wordt ingezet had je beter voor een auto zonder privé kilometers kunnen kiezen.

Een keertje langs de supermarkt kun je meestal wel op de rit tussen werk en thuis regelen.
offtopic:
Nee zonder woon-werkverkeer of woon-klantverkeer is er geen tussenstop meer mogelijk. Al is sowieso met de auto naar de supermarkt zonde vd benzine (qua milieu, de baas betaalt de benzine toch wel) als lopen/fietsen ook kan i.c.m. vaker minder kopen.

500km is niets, met familie op 150km afstand die ik wel twee maal in 12 maanden wil kunnen zien op gepaste afstand. Dus die bijtelling betaal ik. Maar Corona --> minder feestjes, etentjes uitjes en geen vakantie -> veel minder prive-kilometers. Dus zonde.

Al is dat natuurlijk erg een first world problem.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@Salvatore.NL Is geen win-win voor de regering. Het is ontzettend naief dat de regering er voor jou en mij is. Shell en co zijn hier totaal niet blij mee, daarom spreekt de regering zich ook niet echt uit, maar laten ze hun mening een beetje in het midden.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:15

LankHoar

Langharig tuig

TheGabeMan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:17:
Nu ben ik benieuwd wat zoal de budgetten zijn die andere werkgevers toekennen voor thuiswerken. Of er misschien nog andere varianten zijn waarin geen geld wordt vergoed maar bijv wel apparatuur of meubilair in bruikleen wordt geplaatst....

Graag jullie reacties.
Ik ben werkzaam bij een grote multinational. In het begin mochten mensen schermen e.d. mee naar huis nemen om hun werkplek te verbeteren. Nu het thuiswerken voor onbepaalde tijd door mag gaan moet dit spul weer ingeleverd worden, en in de plaats daarvan krijgt iedereen nu een eenmalige extra uitbetaling van 1.000 euro, vrij te besteden aan de apparatuur die je wilt. Er word nog gewerkt aan iets consistenters (wellicht bedrag per maand?) maar zoals wel vaker in grote bedrijven kan dat nog wel even duren :) Hiernaast konden we al korting krijgen op bepaalde producten (e.g. HP), en er word over gepraat om dit uit te breiden naar andere producten.

Ook niet geheel onbelangrijk: er is redelijk wat informatievoorziening rond gegaan betreft ergonomisch je werkplek inrichten, tips om je werktijd goed te verdelen, oefeningen om rugpijn e.d. tegen te gaan. Het idee is ook om meer begeleiding te geven in de keuze voor het kopen van apparatuur, zodat niet over 1 jaar ofzo de helft van de werknemers met klachten thuis zit omdat ze verkeerd aan het werk waren :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:30
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:56:
Dat zou thuiswerken zeker moeten compenseren, maar eigenlijk is dat ook beetje krom natuurlijk.

Stel je hebt twee medewerkers met salaris 2.000 netto:

medewerker 1 woont dichtbij krijgt een reiskostenvergoeding van 50,-
salaris 2000 + 50 = 2050,-

medewerker 2 woont veel verder weg en krijgt een reiskostenvergoeding van 300,-
salaris 2000 + 300 = 2300,-

Beide medewerkers zullen met thuiswerken nauwelijks reiskosten hebben, maar medewerker 2 profitieert er in dat geval behoorlijk meer van :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 16:38
Hier is voor thuiswerken ook niets geregeld, anders dan dat je wat spullen (als je die nog niet hebt) in bruikleen kunt krijgen.

Daarbij geldt overigens wel dat je ze zelf even moet ophalen tenzij het groot is (denk: bureau(stoel)) dat geldt ook voor vervangende spullen, dus even 60 km retour reis voor een oplader of iets dergelijks is gewoon onderdeel van het hele verhaal aan het worden nu.

Ik vraag me af hoeverre de kosten baten afwegen tegen het gewoon verzenden per post. 8)7

Bij mijn echtgenote gebeurd dat dus wel, alles wat nodig is om thuis te werken, aanvragen en wordt bezorgd. Ook daar geen reiskosten meer (afzonderlijke declaratie) en geen vergoeding voor thuiswerken.

Ondertussen is voor het merendeel van de medewerkers de reiskostenvergoeding in z'n geheel gestopt en moet dat op basis van gemaakte reizen gedeclareerd worden. Ik zit gelukkig in een soort buitendienst functie en heb de reiskostenvergoeding nog, al reizen we gewoon minder. Ik zie dat dan ook maar als een soort thuiswerkvergoeding.

Ik denk dat de werkgevers misschien gewoon de reiskosten als een soort verkapte thuiswerkvergoeding hadden moeten blijven uitbetalen, als reiskostenvergoeding, die fiscale ruimte is er toch.

Nu ga je aan de ene kant een hoop gedoe krijgen met mensen die kosten maken voor thuiswerken, en daar toch geld voor willen zien eigenlijk. (ik heb zelf even geïnvesteerd in het thuis wifi in het gehele huis, zijn de kids ook wel blij mee) Persoonlijk hoef ik die kosten ook niet zo nodig terug (heb er toch ook voordeel van) maar een gebaar van de werkgever had wel mooi geweest als het nodig is kun je een bijdrage declareren voor thuiswerken. Er zijn ook mensen die die kosten misschien helemaal niet kunnen maken.

Daarbij vind ik de administratie voor het declareren van afzonderlijke reizen voor heel veel medewerkers ook een nutteloze exercitie die alleen maar tijd en dus geld kost zowel voor de declarant, de manager als de HR afdeling.

Maar goed zoals velen zeggen, het gebrek aan reistijd is ook wel heel prettig en de dagen dat ik ergens verwacht wordt plan ik het buiten de drukte om en probeer ik zoveel mogelijk te combineren scheelt mij ook gewoon het meeste verlies in tijd.

Aanvulling:
Ten aanzien van de reiskostenvergoeding kent onze werkgever 3 regelingen 2 regelingen om OV te stimuleren 45 en 85 euro meen ik waarbij de tweede bedoeld is voor mensen die incidenteel afspraken met eigen vervoer doen.

De 3e regeling is gewoon de standaard regeling, iedereen die in de buitendienst werkt en dat met eigen vervoer doet krijgt op basis van 19 ct./km vergoed tot een max. van 30 km

Als ze voor al het personeel nou gewoon direct over waren gegaan op regeling 1 of 2 (uitzonderingen voor regeling 3 daargelaten) dan had je nu de discussie over thuiswerk ook niet gehad. Daarbij blijf ik erbij afschaffen is de werkgever heel goed in maar optuigen nieuwe regeling moet dan weer heel lang duren? :?

Dus dan gaan ze straks ineens vanaf een bepaalde periode nog even een thuiswerkvergoeding nabetalen? Waar ook weer discussie op komt want al het thuiswerk voor die periode dan? (het is ook nooit goed in NL :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 31-08-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

F_J_K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

offtopic:
Nee zonder woon-werkverkeer of woon-klantverkeer is er geen tussenstop meer mogelijk. Al is sowieso met de auto naar de supermarkt zonde vd benzine (qua milieu, de baas betaalt de benzine toch wel) als lopen/fietsen ook kan i.c.m. vaker minder kopen.

500km is niets, met familie op 150km afstand die ik wel twee maal in 12 maanden wil kunnen zien op gepaste afstand. Dus die bijtelling betaal ik. Maar Corona --> minder feestjes, etentjes uitjes en geen vakantie -> veel minder prive-kilometers. Dus zonde.

Al is dat natuurlijk erg een first world problem.
offtopic:
Ik doelde meer op het gebruik van een auto zonder privé kilometers. Ik rij op een dergelijke manier, en kan dus voor een boodschap (of andere zaken) nagenoeg zonder veel afwijkende kilometers die doelen bereiken. De persoon waar ik op reageerde vind het zonde van de bijtelling omdat die niet meer zoveel zakelijk forenst.
Een privé auto kost per maand (al staat die stil) waarschijnlijk meer. Of je moet een hele dure leasebak hebben natuurlijk :).

Maar verder zeker een FWP :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Bij ons werkt ook iedereen thuis (overheidsinstelling), reiskosten zijn stopgezet, wie op tijd was kon een monitor/stoel ophalen op kantoor de rest heeft pech.
Ik heb gelukkig een monitor en stoel op kunnen halen, de hele dag op een ikea stoel met een 14" laptop zou ik niet trekken.
Ik verbaas me er wel over, hoe snel de reiskosten zijn stopgezet, maar hoe lang moet nadenken om met een fatsoenlijke thuiswerkvergoeding te komen.

Heb trouwens ook m'n internet snelheid verhoogd, met teams bellen en de kids die netflix kijken en fortnite spelen vraagt toch wat meer van m'n verbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door T-8one op 31-08-2020 10:18 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:04
De overheid heeft de vrije ruimte dit jaar opgerekt van 1,7% naar 3%. Volgens mij moeten ze dat vooral een stukje ruimer maken om thuiswerken nog aantrekkelijker te maken.
Of specifiek ruimte maken voor een thuiswerkvergoeding.

Wij hebben hier een zogenaamd 'persoonlijk budget'; dit is een percentage van je loon wat je gewoon kan laten uitbetalen (je krijgt het dan dus bruto uitbetaald, netto is het dus een stuk minder :P). Maar je kan er ook vakantiedagen voor kopen.
Ook is het mogelijk om een aantal 'vitale' dingen (sportschoolabo, fiets, dat soort dingen) netto uit te laten betalen. Je krijgt dan dus bruto euro's netto uitbetaald. Vind ik zelf best een nette regeling. Als een dergelijk bedrag boven de 1,7% / 3% uitkomt, betaalt mijn werkgever dus extra belasting.

Het was imho ideaal geweest als je je thuiswerkplek kon upgraden met zo'n bruto/nettosysteem. Ik heb bijvoorbeeld een nieuwe bureaustoel in maart gekocht; zoiets zou je dan met brutoloon mogen betalen.
Echter, dat wordt dus vooral tegengehouden door de vrije ruimte. Of het gaat voor mijn werkgever een dure aangelegenheid worden :P

Juist in deze economische tijden denk ik dat je zo meer geld in de economie houdt, mensen blijven zo spullen aanschaffen. En burgers houden meer koopkracht over. Geld moet rollen, juist nu volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 31-08-2020 10:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
T-8one schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:14:
Ik verbaas me er wel over, hoe snel de reiskosten zijn stopgezet, maar hoe lang moet nadenken om met een fatsoenlijke thuiswerkvergoeding te komen.
Hoor je nooit meer wat van :P althans dat verwacht ik bij ons (ook overheid), alleen de papieren tijger van de vakbond gaat ervoor strijden maar komt met een compromis terug dat je ipv thuis mag werken als het de baas uitkomt je thuis mag werken wanneer het jou uitkomt.

1 januari allemaal weer lekker naar kantoor, en de standaard reactie bij HR: "je kan toch op kantoor werken" ;(

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 31-08-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 23:02
Reiskosten per april stop gezet behalve als je echt naar kantoor moest.
Monitor (Delll U3415W ) en bureau stoel mochten mensen mee nemen naar huis.
Geen vergoeding per maand of eenmalig.

Vriendin daar in tegen, krijgt 50 Netto per maand en eenmalig 300 euro om thuis situatie te verbeteren ( leuke headset van gekocht, goede PC had ze al )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook reis- en representatievergoeding stopgezet.

In maart heeft iedereen 1000dollar bruto aan vergoeding gekregen om te investeren in bureau/stoel/scherm etc. Er waren schermen en stoelen beschikbaar, maar dat was op een of andere manier beperkt.

Vind het zelf wel ff best zo, maar kan me voorstellen dat mensen er toch bij in schieten. Al was het maar de stapel koffiebonen die ik maandelijks naar binnen haal ;)
Mijn overweging is vooral dat er nu dusdanig veel wordt bespaard op reiskosten en benzinekosten dat dit een bijdrage levert aan het overeind houden van de hele tent.

Grootste probleem wat ik zie is vooral dat mensen gewoon geen huis hebben dat geschikt is om met twee partners thuis te werken.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:40
Mijn werkgever is wat karig in dit soort dingen. Gelukkig had ik thuis al een goed bureau en een goede stoel. Ik heb een overbodig geworden touchscreen verkocht en tweedehands twee dezelfde goede monitoren gekocht. Onder de streep kostte me dat 20 euro en dan zijn de spullen gewoon van mezelf. Thuis werkte ik privé ook al met laptop, laptopstandaard en port replicator, dus ik hoef alleen maar de werklaptop aan te sluiten en ik kan aan de slag.

Er waren op kantoor al een paar lege werkplekken, dus in principe kon iedereen ook wel een extra monitor, toetsenbord, muis, port replicator en extra bekabeling meenemen naar huis. Dat heb ik niet gedaan, maar het had wel gekund.

De zuinigheid van mijn werkgever is ook te zien in de financiële kant van het verhaal: een thuiswerkvergoeding is er niet en de reiskostenvergoeding is voor de thuiswerkdagen stopgezet.

Voor mij is het financieel toch lucratief, want de reiskostenvergoeding is gemaximaliseerd op voor een mij ontoereikend bedrag. Ik hoef nu voor drie dagen in de week niet zelf ongeveer de helft aan reiskosten te betalen. Voor dat geld kan ik heel veel koffie drinken thuis en de stroom voor een paar monitoren betalen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handigeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10-2022
Bij ons is het best wel aardig geregeld,
  • Eenmalige vergoeding van 400 EUR (voor de inrichting van een werkplek)
  • Maandelijkse vergoeding van 80 EUR (voor dagelijkse kosten, zoals lunch, koffie, snacks etc)
  • Accessoires scherm, toetsenbord, etc mag in bruikleen gebruikt worden
  • Internet, Mobiel Internet en Reiskosten vergoeding ongewijzigd, die kregen we al
De maandelijkse vergoeding is voorlopig tijdelijk tot het eind van het jaar, zodra het thuiswerken vrijwillig is zal die komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Geen vergoeding in geld hier, maar wel een laptop, stoel, monitor, laptopsteun etc.

Ik zit zelf liever op kantoor, ik heb gewoon niet te ruimte thuis om rustig thuis te kunnen werken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Martinusz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Dat zou thuiswerken zeker moeten compenseren, maar eigenlijk is dat ook beetje krom natuurlijk.

Stel je hebt twee medewerkers met salaris 2.000 netto:

medewerker 1 woont dichtbij krijgt een reiskostenvergoeding van 50,-
salaris 2000 + 50 = 2050,-

medewerker 2 woont veel verder weg en krijgt een reiskostenvergoeding van 300,-
salaris 2000 + 300 = 2300,-

Beide medewerkers zullen met thuiswerken nauwelijks reiskosten hebben, maar medewerker 2 profitieert er in dat geval behoorlijk meer van :)
Klopt.. verschillen houdt je toch.. sowieso is het bij ons gemaximeerd tot 25 km.. dus extreme verschillen zijn er niet. Max dat je krijgt is 120 euro per maand geloof ik. (De rest kan je wel fiscaal vriendelijk krijgen, maar weet zo niet of dat nog kan als je niet komt werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Salvatore.NL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:07:
Ik vind dat de regering wel wat meer stimulering mag gaan geven aan thuiswerken. De verwachting is dat post Covid-19 veel medewerkers 2-3 dagen vanuit huis zullen blijven werken.

Dit levert de overheid veel voordelen op:
Minder files, minder co2 uitstoot, minder wegonderhoud en minder extra wegen aanleggen.
Minder druk op OV, reductie op uitbreiden sporen en materiaal ivm afname groei reizigers.

Het is in mijn ogen een win-win situatie.
Werkgevers vinden zichzelf al heel flexibel door het uberhaupt toe te staan dat het 'mag', heb ik het idee. Ik denk dat je gelijk hebt en er inderdaad vanuit de regering meer stimulans moet komen. Anders gaat er weinig veranderen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
F_J_K schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Vooral zonde van de bijtelling van de auto die minder wordt gebruikt om dat er ook minder bezoekjes zijn etc.
Tja, dat kan je ook anders zien. Ik krijg normaal 19ct/km vergoeding, maar omdat de kilometers nu 0 zijn, is die vergoeding dus ook 0. Terwijl mijn niet-km gerelateerde auto-kosten gewoon doorlopen (belasting, verzekering e.d.). Dat vind ik overigens volkomen logisch en dit is dus ook geen klacht.

Maar mijn leasende collega's behouden nu wel hun lease-auto met alle voordelen die daar bij horen voor privé gebruik. Dus volgens mij is het voordeel in deze situatie toch voor de lease-rijder. Nogmaals, dit is geen klacht, ik heb er geen moeite mee als een situatie toevallig voor een ander voordeliger uitpakt. Het zou bijvoorbeeld ook onterecht zijn om alle lease-auto's nu direct in te gaan nemen, want dat zou juist een onverdedigbare extra last voor die mensen zijn omdat ze dan veelal ineens zonder auto zitten (los van het feit dat het juridisch niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Bensimpel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:31:
Geen vergoeding in geld hier, maar wel een laptop, stoel, monitor, laptopsteun etc.

Ik zit zelf liever op kantoor, ik heb gewoon niet te ruimte thuis om rustig thuis te kunnen werken.
Herkenbaar, zelf heb 3 weken verplicht thuis moeten werken, iedere collega van mijn locatie moest dat.
Hier stond ook geen vergoeding tegenover, nog steeds niet trouwens.
Daarom ben ik weer terug naar kantoor (Corona-proof).

We mochten spullen (keyboard, muis, laptop en monitoren) mee naar huis nemen als ze op je naam waren uitgegeven.
Op mijn werkplek stonden 2 monitoren, waarvan er slechts 1 op mijn naam stond.
De andere was gewoon neergezet door de country manager.

Aangezien ik gezeik zou krijgen als ik de verkeerde zou meenemen, had ik ze maar beide meegenomen voor de 3 weken.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

"0", WG vindt het al een supertoegeving dat we mogen thuiswerken...
"Denk eens aan al jullie tijdswinst die we jullie geven."

(sector zorg België - ondersteunend, geen verpleging)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Hele inboedel kantoor mee kunnen nemen maar nu wel mijn knutselhok/electronica-kamer moeten ombouwen tot kantoor. Geen reistijd is ietwat compensatie maar over het algemeen ben ik nu wel minder productief.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
De eerste paar weken tijdens de lockdown werd er wel thuis gewerkt, maar liever niet. Ze zijn hier als de dood voor veranderingen en gaan absoluut niet mee met de tijd. 'Thuiswerken? Geen denken aan, dat is nergens voor nodig'. Het enige voordeel is dat de eerste weken/maanden de reiskostenvergoeding gewoon doorliep, maar ik heb zelf een kantoorruimte thuis dus had ook niks nodig.

Meer mensen die bij bedrijven werken die er totaal niet op zitten te wachten dat mensen thuis gaan werken? Krijg het idee dat ze het liefst iedereen in de gaten willen houden en denken dat mensen op kantoor harder werken dan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 10:28

Orphu

(Space)nerd

Ik werk deels thuis. Ik krijg geen vergoeding hiervoor maar de baas betaald wel de volledige reiskostenvergoeding. Mijns inziens gewoon fair. Gezien ik ook maar slechts recht heb op een halve reiskostenvergoeding. Ik heb een ongebruikte laptop van de zaak voor thuis om op te werken en indien nodig kan spullen van mijn werkplek meenemen naar huis.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Jep. Hier hetzelfde verhaal. PC op je werk aan laten staan en met een VPN verbinding op afstand inloggen. Dan heb ik nog de mazzel dat ik een telefoon van de zaak heb. Anderen bellen ook op hun privéverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Pizza_Boom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Jep. Hier hetzelfde verhaal. PC op je werk aan laten staan en met een VPN verbinding op afstand inloggen. Dan heb ik nog de mazzel dat ik een telefoon van de zaak heb. Anderen bellen ook op hun privéverbinding.
Mijn privé-internetverbinding gebruiken, vind ik niet erg. 'k Zit niet vast aan limieten. Als je daar wel aan vast zit, kan ik me voorstellen dat dat niet wenselijk is en dat je daar middelen van je werkgever voor zou moeten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Mijn privé-internetverbinding gebruiken, vind ik niet erg. 'k Zit niet vast aan limieten. Als je daar wel aan vast zit, kan ik me voorstellen dat dat niet wenselijk is en dat je daar middelen van je werkgever voor zou moeten krijgen.
Ik zou het feit dat ik met een privételefoon moet bellen en klanten mijn nummer dan hebben, veel kwalijker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:04
Wij kunnen belastingvrij kantoormeubels (stoel en bureau etc) kopen (zit een max aan van 1500 uit mn hoofd.
Verder kregen we 250 netto vergoeding voor scherm en toetsenbord.
Standaard kreeg ik al een vergoeding voor internet thuis (jaarlijks declareren).

Voor alle andere zaken zoals koffie, lunch en wc papier verwacht ik eerder iets van de regering omtrent verlaging belasting van deze producten. Er zit veel belasting op producten als wc papier bijvoorbeeld, dacht dat die nog in 22% range vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ik jaag er nu wel een zak koffiebonen van 500gr elke week er doorheen. Dat ging vroeger wel een maandje mee :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:24
com2,1ghz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
Ik jaag er nu wel een zak koffiebonen van 500gr elke week er doorheen. Dat ging vroeger wel een maandje mee :P
offtopic:
Kan je nog wel slapen nu dan? :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
com2,1ghz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
Hier gaan de cupjes ook een stuk harder dan een jaar geleden.... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Hier gaan de cupjes ook een stuk harder dan een jaar geleden.... _/-\o_
Ben inmiddels maar begonnen met het sparen van de Douwe Egberts punten :P Begint nu wel interessant te worden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik zit in de detachering, dus dat is wat 'lastiger' in mijn ogen. Bijna elke collega zit op een andere klus en heeft andere regels. Wat doe je dan als werkgever? Dat antwoord is voor nu in ieder geval duidelijk, niets :+

Laptop hebben we al via mijn werkgever, telefoon ook. Er is (drie-)jaarlijks ruimschoots budget om ICT (rand)zaken van te kopen dus dat is in mijn ogen ook afgevangen. De leaseauto loopt uiteraard gewoon door. Die kost nu geld terwijl hij stilstaat in mijn geval, maar binnenkort staat de vakantie voor de deur en dan wordt hij ineens gebruikt om +/- 3000km in een paar weken te rijden. Daar hoor ik ze ook nooit over dus dat werkt twee kanten op.
Mijn huidige klant heeft de mogelijkheid gegeven om spullen van kantoor naar huis te halen om te kunnen werken, maar ik had thuis alle faciliteiten al (en beter).

Bij mijn vrouw is er een eenmalige vergoeding gekomen van ik geloof €300 en ook daar zijn er mogelijkheden om faciliteiten van kantoor naar huis te halen. Monitor, bureaustoel, dat soort zaken. Ook mijn vrouw had al een laptop en telefoon van de zaak en die werkte al 1 dag in de week vanuit huis. Dus ook daarvoor geldt: Die heeft alles en vaak beter al thuis dan op kantoor.

De grootste 'gift' die ik ontvangen heb: De realisatie dat ik nóóit meer 5 dagen in de week naar kantoor ga 130km verderop in het land.

Edit: We werken momenteel beide full-time vanuit huis. Dat gaat prima, ook daar waren we al op voorbereid met 2 in hoogteverstelbare bureaus :)

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 31-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
We leven in een nieuw tijdperk met bijzondere maatregelen.

Thuis werken betekend voor beide partijen winst, waar de 1 het voordeel heeft dat het werk doorgaat en er omzet wordt gemaakt, waar de ander geen reistijd meer heeft, wat toch 1 uur pd scheelt, wat alweer 22 uur PM is. Dat is 12.5% van je full time job, dus reken die 50% als extra loon eens op bij je inkomen.

Je hebt immers de vrije keus om die extra uren te besteden naar eigen keus, je kan bv die uren gebruiken om wat extra te verdienen, langer in bed liggen of lekker gamen oid.

Vrije tijd is kostbaarder dan je denkt.

Enige waar ik me druk om zou kunnen maken in een ergonomische werkplek, want niet iedereen heeft een aparte kamer vrij, waar een bureau en een goede stoel in kan.Je bent nog steeds 8 uur aan het werk en een goede werkhouding is wel erg belangrijk.

*edit* de % door de war gehaald met 1 werkeek ipv 1 maand*edit*
CR @Napo

[ Voor 4% gewijzigd door Unknown Alien op 31-08-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:40
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Klopt.. verschillen houdt je toch.. sowieso is het bij ons gemaximeerd tot 25 km.. dus extreme verschillen zijn er niet. Max dat je krijgt is 120 euro per maand geloof ik. (De rest kan je wel fiscaal vriendelijk krijgen, maar weet zo niet of dat nog kan als je niet komt werken)
Bij ons is de vergoeding dus stopgezet, dus dit soort verschillen zie je niet. Maar ook wij hebben dat maximum op 25km staan, terwijl ik het dubbele rijd. Die andere 25km betaalde ik normaliter uit eigen zak, dus je hoort mij nu niet klagen over een beetje stroomverbruik en wat koffieboontjes.

Al gaat er bij mij nu geen zak van 500 gram per week doorheen. Thuis drink ik toch duidelijk minder (maar wel lekkerder) koffie dan op kantoor...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:02

Koekfabriek

King Billy on the wall

Helemaal niks maar de reiskosten vergoeding wordt wel doorbetaald. Helaas krijg ik die niet i.v.m. <10km reisafstand. Die koffie/stroom etc. kosten vind ik niet zo interessant, maar zou een kleine vergoeding wel netjes vinden. Helemaal omdat sommige collega's 100 - 150 euro in de maand vergoeding krijgen voor niet gemaakt reizen.

Wel beetje zuur moet ik zeggen. Vooral omdat we in ons huis 1 goede werkplek hebben, maar we nu allebei thuis moeten werken moet je eigenlijk alles dubbel hebben. Gelukkig via het werk van mijn vriendin een goed scherm kunnen lenen. Maar al met al mag ik niet klagen, thuiswerken geeft ook heel veel vrijheid en flexibiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Koekfabriek schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:34:
Helemaal niks maar de reiskosten vergoeding wordt wel doorbetaald. Helaas krijg ik die niet i.v.m. <10km reisafstand. Die koffie/stroom etc. kosten vind ik niet zo interessant, maar zou een kleine vergoeding wel netjes vinden. Helemaal omdat sommige collega's 100 - 150 euro in de maand vergoeding krijgen voor niet gemaakt reizen.

Wel beetje zuur moet ik zeggen. Vooral omdat we in ons huis 1 goede werkplek hebben, maar we nu allebei thuis moeten werken moet je eigenlijk alles dubbel hebben. Gelukkig via het werk van mijn vriendin een goed scherm kunnen lenen. Maar al met al mag ik niet klagen, thuiswerken geeft ook heel veel vrijheid en flexibiliteit.
Het zal altijd wel krom blijven met de reiskosten, maar velen hebben ook een vervoersmiddel/abonnement waarvan de lasten en afschrijvingen doorgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:26:
Thuis werken betekend voor beide partijen winst, waar de 1 het voordeel heeft dat het werk doorgaat en er omzet wordt gemaakt, waar de ander geen reistijd meer heeft, wat toch 1 uur pd scheelt, wat alweer 22 uur PM is. Dat is 50% van je full time job, dus reken die 50% als extra loon eens op bij je inkomen.
Je calculatie gaat niet helemaal goed. Per maand werk je gemiddeld genomen 21 dagen en derhalve 168 uur (uitgaande van 40 uur per week) Per maand scheelt dat dan niet 50% maar 12.5%. Om eerlijk te zijn zou het echter ~11% zijn (21 uur van 189)

Je kan het niet bij je inkomen optellen zolang je de tijd niet omzet in inkomen (overuren zijn soms een optie maar 21 uur per maand zal menig werkgever niet waarderen). Het is dan ook eerder een verbetering van de quality of life dan inkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 31-08-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:30
Ik ben gedetacheerd bij een overheidsinstantie. Vanuit m'n werkgever krijg ik in ieder geval geen extra financiële vergoeding. In het begin, maart/april, liep de reiskostenvergoeding wel door maar dat was misschien wel gewoon een foutje. Dingen als een bureau of een stoel zou ik misschien kunnen vragen maar daar heb ik geen behoefte aan.

Bij m'n opdrachtgever zou ik een extra scherm kunnen aanvragen en een stoel erbij in bruikleen. En met Gods gratie misschien zelfs een laptop.

Ik zou een kleine vergoeding wel kunnen waarderen. Waarschijnlijk zit ik nog tot januari thuis. Als het kouder wordt mag ik wel m'n huis 5 dagen in de week warm gaan stoken en dat gaat waarschijnlijk wel in de papieren lopen. Dat beetje extra water en stroom maak ik me niet druk om. En ik kies zelf voor dure koffie dus dat kan ik ze ook niet echt aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:42

ep667

It doesn't hurt to help

Mijn werkgever heeft het (inmiddels) goed geregeld. Ik zet er inmiddels bij, omdat het wel even geduurd heeft.

Het bedrijf waar ik werk maakte eerder dan de overheid bekend dat iedereen van het hoofdkantoor thuis moest gaan werken. Dit was begin maart. Had je thuis geen spullen dan mocht je dingen zoals dockingstation, monitoren en toetsenborden van kantoor meenemen. Voorwaarde was dat dit geregistreerd werd door de leidinggevende, zodat IT en facilitair wisten wat er allemaal verdwenen was. Omdat ik thuis een prima werkplek heb, nam ik toen niets mee.

Pas in juli werd er meer mogelijk. Als je nu een bureau, bureaustoel, monitor of andere computerspullen nodig hebt dan worden die in principe gewoon thuis afgeleverd. Je bureau en stoel worden zelfs voor je ingesteld op locatie. Heb je slecht internet (door beperkte wifi-dekking) dan wordt er ook voor gezorgd dat je een mesh oplossing krijgt met een beperkte eigen bijdrage. Heel erg goed geregeld dus, maar het heeft wel even geduurd.

Daar moet ik wel direct bij vertellen dat mijn werkgever ook van ons verwacht dat we tot minimaal eind dit jaar continu thuiswerken behalve als het écht niet anders kan. Ik heb het gevoel dat mijn baas daarmee iets verder gaat dan de meeste Nederlandse of Belgische bedrijven. Maar het kan ook met het werk dat we op het hoofdkantoor doen (development, IT-beheer, marketing, finance, etc).

Omdat ik bij een groeiend bedrijf werk en het kantoor krap bemeten is, is de verwachting dat we na de COVID-crisis ook 50/50 thuis en op kantoor zullen werken.

EP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
We leven in een nieuw tijdperk met bijzondere maatregelen.

Thuis werken betekend voor beide partijen winst, waar de 1 het voordeel heeft dat het werk doorgaat en er omzet wordt gemaakt, waar de ander geen reistijd meer heeft, wat toch 1 uur pd scheelt, wat alweer 22 uur PM is. Dat is 50% van je full time job, dus reken die 50% als extra loon eens op bij je inkomen.
En kan je nu die 10-15 minuten fietsen bij mijn loon optellen? Wat ook nog eens gewoon wat lichaamsbeweging was die ik toch nodig heb. Hoe compenseert dat precies de kosten van thuiswerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 20:59

edit: @Napo was me voor :D Chapeau. Wat voor de ene de reistijd een last is is niet voor iedereen zo.

[ Voor 4% gewijzigd door MrStiffler op 31-08-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:24
MrStiffler schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

edit: @Napo was me voor :D Chapeau. Wat voor de ene de reistijd een last is is niet voor iedereen zo.
Exact dit (en ja, je haalt week en maand door elkaar Ray187). Thuiswerken vind ik heel fijn hoor, maar de reistijd was altijd prima. Podcastje aan en lekker in de auto hangen.

Even weer on-topic:

Thuiswerken waren ze bij ons niet echt fan van en werd alleen op de IT afdeling toegestaan. Toen moest opeens iedereen thuiswerken en is er supersnel van alles geregeld. Daarna hebben ze de bal wel even laten vallen moet ik zeggen.

We mochten wel apparatuur meenemen van kantoor, maar dat was het. Uiteindelijk zelf maar een set 27" 4k schermen aangeschaft om er voor te zorgen dat mijn vrouw en ik allebei fatsoenlijk konden thuiswerken.

Helaas gelden hier geen vergoedingen voor, wat op zich wel jammer is (je bent toch zo 1000 euro verder met wat fatsoenlijke monitoren).

Nu willen ze iedereen eigenlijk weer op kantoor hebben, maar daar zijn wij op de IT afdeling niet mee akkoord gegaan en blijven (na overleg natuurlijk) gewoon nog zoveel mogelijk thuis. Ik ga bijvoorbeeld 1 dag in de week naar kantoor (wanneer er bijna geen andere collega's zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Napo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Je calculatie gaat niet helemaal goed. Per maand werk je gemiddeld genomen 21 dagen en derhalve 168 uur (uitgaande van 40 uur per week) Per maand scheelt dat dan niet 50% maar 12.5%. Om eerlijk te zijn zou het echter ~11% zijn (21 uur van 189)

Je kan het niet bij je inkomen optellen zolang je de tijd niet omzet in inkomen (overuren zijn soms een optie maar 21 uur per maand zal menig werkgever niet waarderen). Het is dan ook eerder een verbetering van de quality of life dan inkomen.
KLopt, bedankt voor de herberekening d:)b

Onderin mijn tekst staat mijn doel van het bericht, met erboven de onderbouwing.Veel mensen rekenen rijkdom alleen om in geld, terwijl geld niet meer dan een middel is. Wil niet zeggen dat ik niet blij ben dat ik in de IT werk met bijhorende inkomen ;)
Sissors schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

En kan je nu die 10-15 minuten fietsen bij mijn loon optellen? Wat ook nog eens gewoon wat lichaamsbeweging was die ik toch nodig heb. Hoe compenseert dat precies de kosten van thuiswerken?
Je mist de essentie van mijn bericht. Ten eerste waarom moet een WG alle kosten dragen van de huidige maatregelen? Waarom niet samen, waarin de WN die zijn baan kan behouden (in de meeste gevallen) minder moet inleveren.
Of heb je liever dat een WG alle kosten mag dragen en na xx periode een berivcht vanuit HR stuurt, dat het bedrijf faiilisement kan voorkomen door xx collega's te moeten ontslaan. UWV gaat snellerr akkoord, omdat ze de keus krijgen of xx% de deur uit of allemaal.

We zijn geneigd om niet verder te kijken dan onze eigen portomonee.

Ik hoop overigens niet dat het WW (fietsen) de enige lichaams beweging is die je hebt.

Die 15 min. fietsen krijg je bij veel WGs uitbetaald 19c per km..Is toch ook inkomen en onbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:42

ep667

It doesn't hurt to help

sorted.bits schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:05:
[...]
Nu willen ze iedereen eigenlijk weer op kantoor hebben, maar daar zijn wij op de IT afdeling niet mee akkoord gegaan en blijven (na overleg natuurlijk) gewoon nog zoveel mogelijk thuis.
Ik hoor dit vaker, maar blijf het bijzonder vinden. De overheid adviseert vrij duidelijk dat thuiswerken nog altijd de norm is, sterker nog: Rutte heeft dit nog eens bevestigd omdat veel bedrijven het inderdaad wel welletjes vonden met dat thuiswerken. De realiteit is helaas dat bij veel bedrijven de anderhalve meter niet te handhaven is en de ventilatie is vaak ook maar zo-zo. Bij mijn werkgever zijn deze twee dingen de reden dat we nog minimaal tot einde jaar thuis blijven werken.

Er zijn helaas veel ouderwetse bedrijven waar de gedachte is dat er alleen iets gedaan wordt als de manager er kijk op heeft. Dat de werkelijkheid anders is, zie ik in mijn team, waar de productiviteit hoger is en het verzuim terug is gevallen naar 0.

EP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Je mist de essentie van mijn bericht. Ten eerste waarom moet een WG alle kosten dragen van de huidige maatregelen? Waarom niet samen, waarin de WN die zijn baan kan behouden (in de meeste gevallen) minder moet inleveren.
Of heb je liever dat een WG alle kosten mag dragen en na xx periode een berivcht vanuit HR stuurt, dat het bedrijf faiilisement kan voorkomen door xx collega's te moeten ontslaan. UWV gaat snellerr akkoord, omdat ze de keus krijgen of xx% de deur uit of allemaal.

We zijn geneigd om niet verder te kijken dan onze eigen portomonee.

Ik hoop overigens niet dat het WW (fietsen) de enige lichaams beweging is die je hebt.

Die 15 min. fietsen krijg je bij veel WGs uitbetaald 19c per km..Is toch ook inkomen en onbelast.
Volgens mij heb ik nergens geschreven dat het mijn enige lichaamsbeweging is, dus ik begrijp niet helemaal waarom je daarmee komt.

En volgens mij mis je nogal de essentie van mijn post: Mensen krijgen duizenden euros netto op jaarbasis voor niet bestaande kosten (reiskostenvergoeding), en diezelfde mensen gaan mij vertellen, terwijl ik €0 reiskostenvergoeding krijgt (onder het minimum, anders was het alsnog heel weinig geweest), dat een thuiswerkvergoeding niet noodzakelijk is omdat je toch zoveel voordeel hebt uit thuiswerken...

Die vergoedingen gewoon stopzetten en verdelen over alle thuiswerkenden zou de werkgever nul kosten, en een stuk eerlijker zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 31-08-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ep667 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Ik hoor dit vaker, maar blijf het bijzonder vinden. De overheid adviseert vrij duidelijk dat thuiswerken nog altijd de norm is, sterker nog: Rutte heeft dit nog eens bevestigd omdat veel bedrijven het inderdaad wel welletjes vonden met dat thuiswerken. De realiteit is helaas dat bij veel bedrijven de anderhalve meter niet te handhaven is en de ventilatie is vaak ook maar zo-zo. Bij mijn werkgever zijn deze twee dingen de reden dat we nog minimaal tot einde jaar thuis blijven werken.

Er zijn helaas veel ouderwetse bedrijven waar de gedachte is dat er alleen iets gedaan wordt als de manager er kijk op heeft. Dat de werkelijkheid anders is, zie ik in mijn team, waar de productiviteit hoger is en het verzuim terug is gevallen naar 0.
Je moet maar zo zien, je weet nu wat je waard ben als persoon en na deze ellende is het dan misschien tijd om eens wat anders te zoeken, waar de mens wel voorop wordt gesteld :)

Thuiswerken is de norm bij ons.
Kantoor alleen in overleg / op afspraak
Reiskosten worden gewoon doorbetaald, net zoals de leaserijders ook gewoon kunnen blijven tanken wat ze willen.
Je kon, vanwege de herstructurering ook stoelen en tafels etc halen van kantoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 31-08-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:24
[...]

Exact. Hier was dat ook een beetje het gevoel wat werd gecreeerd. Zonder toezicht werkten we gewoon door, maar kreeg bijvoorbeeld ook niemand wat mee van de overleggen die je nog steeds wel voert (via Teams dan).

Het verzuim is voor een groot deel verdwenen.

Dit viel me dan ook best wel tegen hoor, van een bedrijf wat 'jong en dynamisch' is. Ik ben met mijn 41 jaar bijna de oudste die er in dienst is.
Vorkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Je moet maar zo zien, je weet nu wat je waard ben als persoon en na deze ellende is het dan misschien tijd om eens wat anders te zoeken, waar de mens wel voorop wordt gesteld :)
Zo ver wilde ik niet gaan, maar het zijn wel dingen die je aan het denken zet.

[ Voor 13% gewijzigd door sorted.bits op 31-08-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Exact dit (en ja, je haalt week en maand door elkaar Ray187). Thuiswerken vind ik heel fijn hoor, maar de reistijd was altijd prima. Podcastje aan en lekker in de auto hangen.

Even weer on-topic:

Thuiswerken waren ze bij ons niet echt fan van en werd alleen op de IT afdeling toegestaan. Toen moest opeens iedereen thuiswerken en is er supersnel van alles geregeld. Daarna hebben ze de bal wel even laten vallen moet ik zeggen.

We mochten wel apparatuur meenemen van kantoor, maar dat was het. Uiteindelijk zelf maar een set 27" 4k schermen aangeschaft om er voor te zorgen dat mijn vrouw en ik allebei fatsoenlijk konden thuiswerken.

Helaas gelden hier geen vergoedingen voor, wat op zich wel jammer is (je bent toch zo 1000 euro verder met wat fatsoenlijke monitoren).

Nu willen ze iedereen eigenlijk weer op kantoor hebben, maar daar zijn wij op de IT afdeling niet mee akkoord gegaan en blijven (na overleg natuurlijk) gewoon nog zoveel mogelijk thuis. Ik ga bijvoorbeeld 1 dag in de week naar kantoor (wanneer er bijna geen andere collega's zijn).
Dus jij vindt dat jouw baas had moeten betalen omdat jij zonodig 4k schermen moest hebben? Volgens mij kan je met minder ook prima werken, niemand heeft monitoren van 1000 euro 'nodig', tenzij je iets fancy's in de film of media doet oid. Voor gewoon programmeerwerk volstaat minder ook dikke prima. Iedereen heeft daarin z'n eigen standaard en ik snap goed dat een werkgever geen behoefte heeft aan dat circus mee te gaan doen.

Hier kon je ook monitoren, stoelen en bureaus van kantoor op komen halen. En dat vind ik dikke prima, want dan heb je thuis uiteindelijk dezelfde standaard als op kantoor. Waarom zou ik thuis opeens meer moeten hebben, omdat het op kosten van de baas is?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Sissors schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Volgens mij heb ik nergens geschreven dat het mijn enige lichaamsbeweging is, dus ik begrijp niet helemaal waarom je daarmee komt.

En volgens mij mis je nogal de essentie van mijn post: Mensen krijgen duizenden euros netto op jaarbasis voor niet bestaande kosten (reiskostenvergoeding), en diezelfde mensen gaan mij vertellen, terwijl ik €0 reiskostenvergoeding krijgt (onder het minimum, anders was het alsnog heel weinig geweest), dat een thuiswerkvergoeding niet noodzakelijk is omdat je toch zoveel voordeel hebt uit thuiswerken...

Die vergoedingen gewoon stopzetten en verdelen over alle thuiswerkenden zou de werkgever nul kosten, en een stuk eerlijker zijn.
Eerlijk, tja dat is een andere discussie. Regel is simpel, maak je geen onkosten, dan hoeft er ook niks vergoedt te worden. Dat ze bij sommige collega's de onkosten vergoeding wel door laten lopen en bij andere niet, is verre van ok.

FYI, ik ben een IT teamlead die net zo hard vecht voor zijn teamleden als voor mezelf, dus ik ben nooit alleen voor mezelf bezig. Dus kijk altijd naar het groter geheel. Geloof me, ik ben nog geen leidingevende tegengekomen die daar blij mee is, aangezien ze zelf niet zo zijn helaas.

Ik kijk meer waarom zou mijn team en ik een x vergoeding moeten krijgen voor het thuis werken. Ik zou een lijst maken van kosten die gemaakt worden voor het thuis werken. Deze moeten aantoonbaar gemaakt moeten worden. En deze zou ik neerleggen bij HR.
Een goed vb zijn bv.
  • Stookkosten tijdens de wintermaanden.
  • Electra (lampen staan langer aan)
  • VAst nog meer zaken
Dat zijn kosten die je kan aantonen moeten wel in valuta aangetoond kunnen worden, desnoods met terug werkende kracht.

Mensen die a rgumenten gebruiken zoals thuis zelf de koffie moeten betalen of een extra koekje eten en die betaald willen krijgen. Extra slijtage van hun stoelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Wij mogen niks meenemen van onze werkplekken, terwijl de helft van de werkplekken niet mag worden gebruikt. Iedereen werkt maximaal 2 dagen op kantoor, voor de rest werk je thuis.

De reiskostenvergoeding gaat door, daar moeten we het mee doen. Ik krijg geen reiskosten vergoed (de luxe van een leaseauto), dus alle extra uitgaven zijn 100% voor eigen rekening. Ik heb het financieel goed, maar het is wel krom.

Mijn werk is niet te doen op een 13" laptop, dus ik heb het volgende nodig:
  • toetsenbord en muis (had ik nog liggen)
  • 24" monitor (gekocht, €149)
  • goede bureaustoel (wordt waarschijnlijk mijn volgende aankoop; nog adviezen???)
Het is de afgelopen zomer erg warm geweest, dus heb ik een mobiele airco gekocht, €200 tweedehands. Energiekosten voor koelen of verwarmen, laptop, monitor en verlichting altijd aan tijdens het werk, koffie, ..., thuiswerken is voor mij veel duurder dan op kantoor werken.

Aan de andere kant hadden we dit jaar een goedkope vakantie van 2 weken (vorig jaar een dure van 3 weken). Financieel sta ik er nu net zo voor als eind augustus vorig jaar, en heb ik niks te klagen. Aan de andere kant heb ik mijn geld uitgegeven aan zaken die nodig / wenselijk waren om mijn werk te kunnen doen. Het wordt tijd dat de belastingdienst iets communiceert, bv noodzakelijke IT apparatuur bruto / netto te verrekenen, of netto bijdragen van werkgevers niet te belasten, want ik heb het idee dat mijn werkgever daar op zit te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Helemaal niks, we moeten via VPN de pc op het werk overnemen. De eigenaar van het bedrijf wil geen geld spenderen aan computers thuis. Dus je moet maar vanaf jou eigen systeem werken.
Echt waar? Behalve dat dat niet netjes is van de baas naar zijn werknemers toe natuurlijk, lijkt me dat ook een vrij serieus veiligheidsrisico. Ik weet niet of alle werknemers van jullie bedrijf per definitie gevoelige (klanten) info op jullie systeem hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het als werkgever een fijn idee zou vinden als mijn werknemers op hun eigen systeem, waar ik verder niks van af weet, voor mij werken. Voor hetzelfde geld stikken die systemen van de malware en nemen medewerkers zelfs niet de meest basale veiligheidsmaatregelen in acht. Lijkt mij in ieder geval geen goed idee om er maar vanuit te gaan dat alle werknemers met hun eigen geld gaan zorgen dat hun eigen PC's veilig en geschikt zijn voor het werk van de baas.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
[...]

Hier ook. De directeur heeft er lak aan omdat hij zelf een workaholic is. Iedereen moet maar gewoon naar kantoor komen en als je daar iets van vindt wordt je aangekeken alsof ze water zien branden. Ze zijn als de dood dat ze niet de hele dag zien wat werknemers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Geen verandering in vergoeding. Wel de keuze om gebruik te maken van kantoorapparatuur (bureaustoel e.d.). Persoonlijk geen interesse omdat de setup (buiten bureau en bureaustoel om) thuis beter is, en ik heb persoonlijk geen zin om met een bureaustoel van werk te klooien, in het geval dat er iets gebeurt of ik van baan wissel. Reisvergoeding ging via gratis OV van/naar werk, deze heeft in de tussentijd 0 gebruik gehad, ik werk sinds april voltijd remote.

Alleen in de zomer met de hittegolf was dit lastig, vooral met de 9-5 verplichting (geen/matige airco + isolatie en ik kan extreem slecht tegen hitte). Vind het verder prima, maar meningen verschillen. Zou het wel waarderen als er iets meer bijkwam qua onkostenvergoeding o.i.d. (onafhankelijk van afstand) om als afschrijfkosten te dienen voor eigen apparatuur, i.p.v. semi-verplicht voelen om appratuur van de baas te gebruiken. Vind m'n IPS-monitoren toch iets leuker dan die cookie-cutter Dell TN-panelen, en smaken qua bureaustoel verschillen. Anderzijds zou ik het niet pikken als m'n pakket achteruit gaat omdat thuiswerken een "luxe voor de werknemer" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Dus? Het is toch allemaal aftrekbaar dus zoveel geld kost het niet. De medewerker kan niets aftrekken in dit geval en betaalt de volle pond terwijl ze hun eigen middelen gebruiken.
Een beetje investeren en compenseren is niets mis mee. Een budget van bijvoorbeeld 1k per medewerker is peanuts als het gaat om een bureatje, stoeltje, monitor.
Niet iedereen heeft een geschikte werkplek thuis.
Jij redeneert vanuit de portemonnee van een ander, altijd makkelijk. Aftrekken doe je van winst, die moet je dan in Corona tijden nog wel maken, zijn genoeg werkgevers waarbij dat hoogst onzeker is.

Daarnaast is mijn punt meer: Eerder was thuiswerk een privilege en vond men dat vaak fijn en handig en was er (in ons geval) een regeltje in HR handleiding dat er een goede plek moest zijn, maar daar bleef het bij.

Nu zijn er ineens allerlei eisen en verwachtingen, en die gaan nog eens veel verder dan de werkplek ook. Tot aan vakbonden die willen dat werkgevers internetverbindingen, elektra en zelfs koffie willen vergoeden. Heel raar, werkten die mensen voorheen niet thuis dan?

Overigens denk ik dat dit ook vaak een resultaat van een al verziekte relatie is, wij doen nu niet moeilijk over reiskosten en werkten al regelmatig remote/thuis. Hebben zelfs medewerkers gehad die een half jaar vanuit buitenland werkten als onderdeel van gecombineerde reis/werk periode. Maar dat is allemaal met wederzijds vertrouwen. Bij ons is al het bovenstaande niet van toepassing en zijn mensen vooral eager om weer af en toe naar kantoor te komen.

Enige waar ik me druk om zou kunnen maken in een ergonomische werkplek, want niet iedereen heeft een aparte kamer vrij, waar een bureau en een goede stoel in kan.Je bent nog steeds 8 uur aan het werk en een goede werkhouding is wel erg belangrijk.
Uiteindelijk is dit niet voor iedereen op te lossen en bij ons betekent dit dat een aantal collega's (met zeer regelmatig kinderen spelend/huilende/schreeuwende kinderen) tijdens hun (zelf aangegeven) werkuren vriendelijk verzocht om na inmiddels 6 maanden in huidige situatie toch permanentere oplossingen te zoeken in de vorm van flexplek elders of werk vanuit kantoor wat nu toch grotendeels leeg is.

[ Voor 34% gewijzigd door Sander op 31-08-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Jij redeneert vanuit de portemonnee van een ander, altijd makkelijk. Aftrekken doe je van winst, die moet je dan in Corona tijden nog wel maken, zijn genoeg werkgevers waarbij dat hoogst onzeker is.

Daarnaast is mijn punt meer: Eerder was thuiswerk een privilege en vond men dat vaak fijn en handig en was er (in ons geval) een regeltje in HR handleiding dat er een goede plek moest zijn, maar daar bleef het bij.

Nu zijn er ineens allerlei eisen en verwachtingen, en die gaan nog eens veel verder dan de werkplek ook. Tot aan vakbonden die willen dat werkgevers internetverbindingen, elektra en zelfs koffie willen vergoeden. Heel raar, werkten die mensen voorheen niet thuis dan?

Overigens denk ik dat dit ook vaak een resultaat van een al verziekte relatie is, wij doen nu niet moeilijk over reiskosten en werkten al regelmatig remote/thuis. Hebben zelfs medewerkers gehad die een half jaar vanuit buitenland werkten als onderdeel van gecombineerde reis/werk periode. Maar dat is allemaal met wederzijds vertrouwen. Bij ons is al het bovenstaande niet van toepassing en zijn mensen vooral eager om weer af en toe naar kantoor te komen.
Dit laatste over graag naar kantoor komen zal ook zeker voor veel mensen zo zijn. Even een verandering van omgeving en misschien zelfs dat de kantoortuin rustiger is dan je eigen kids achterin je eigen tuin :9

Ik denk dat het vooral om de verplichting gaat om thuis te werken. Als een wg / overheid zegt dat je zoveel mogelijk thuis moet werken kan die instantie ook wat doen om dat te ondersteunen. Een overheid kan bijv. de belastingvrije ruimte oprekken (wat ook gebeurd is).

Als een wg zegt dat je op kantoor moet komen verwacht je toch ook adequate werkomstandigheden? Waarom zou dat dan niet zo zijn als hij zegt dat je verplicht thuis moet werken? Nu het geen 'gunst' meer is maar juist een verplichting zijn de rollen een beetje omgedraaid. Los daarvan; De ene zal het inderdaad al gewend zijn en het wel prima vinden zo, terwijl de ander het een hel vindt vanwege herrie thuis en inefficiënte Zoom-meets.

In Zwitserland ging het zelfs nog verder.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 31-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Sander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

[...]

Uiteindelijk is dit niet voor iedereen op te lossen en bij ons betekent dit dat een aantal collega's (met zeer regelmatig kinderen spelend/huilende/schreeuwende kinderen) tijdens hun (zelf aangegeven) werkuren vriendelijk verzocht om na inmiddels 6 maanden in huidige situatie toch permanentere oplossingen te zoeken in de vorm van flexplek elders of werk vanuit kantoor wat nu toch grotendeels leeg is.
Kantoren gaan niet zomaar aan de bedelstaf vanwege de corona, die draaien grotendeels door. Als een bedrijf wilt voortbestaan, dan dienen ze te gaan investeren in het personeel die productiever aan de slag gaat. Je hebt niets aan je medewerker die thuis niet goed kan werken vanwege de ontbrekende middelen.

Ik ben het er mee eens dat de dagelijkse boodschappen en WC rollen wel overdreven is, maar enig vorm van compensatie en ondersteuning voor de dagelijkse werkzaamheden is wel op zijn plaats.
Dan heb ik het niet over de gore toetsenbord en muis uit het magazijn van Henk die vorig jaar vertrokken was.

Waar voorheen thuiswerken mogelijk een privilege was, kwam dat waarschijnlijk 1 of 2 dagen per week voor.
Nu wordt verwacht dat jij thuis fulltime aan het werk gaat, en dan is het immers normaal dat het personeel meer verwachtingen heeft vanuit het bedrijf.
Er is een verschil tussen een dag in de week op die gammele Ikea stoel te zitten dan 5 dagen in de week, voor een onbepaalde tijd.

Met 1000 euro per persoon aan investing gaat een bedrijf niet failliet van. Als dat wel het geval is, dan gaat die besparing het ook niet voorkomen.
Ik ben zelf freelancer en weet wel degelijk hoe en wat voor aftrekposten een bedrijf in aanmerking komt. Van die 1000 betalen ze waarschijnlijk nog net de helft uit hun eigen zak.

Die 1000 euro is een indicatief bedrag. Als je dat bedrag gaat vergelijke met het jaarsalaris van een medior programmeur van ongeveer 40k, dan hebben we het hier over de 1/40 ste van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Reiskostenvergoeding is blijven doorlopen, verder mochten we in februari/maart twee schermen, docking station meenemen. Stoelen/bureaus zijn blijven staan op kantoor. Dus ik werk nu zes maanden vanuit huis. Ik had nog een losse tafel over die fungeert als bureau plus een bureaustoel geregeld bij de kringloop. Maar het werkt minder fijn dan een zit/sta bureau op kantoor + stoel is minder ergonomisch dan die van kantoor.

Pas verleden week kwam er een bericht dat ze aan het nadenken zijn over een thuiswerkvergoeding. Om zo een werkplek thuis in te kunnen laten richten. Dus je kunt bureau, bureaustoel, schermen declareren zoals we nu ook een (e) bike, smartphone ed kunnen declareren. Ik ben benieuwd naar het budget per persoon, maar dan regel ik als eerste een betere stoel en bureau.

Beetje slim shoppen door een stoel en bureau tweedehands te regelen en ik kan twee fatsoenlijke monitoren fixen voor thuis :9 Denk aan een Bekannt bureau en Markuss stoel. Afhankelijk van het budget kan ik de twee 1080p schermen upgraden naar twee 1440p schermen. Niet alleen fijn voor gamen maar ook met werk. Winwin :+

Aan de reiskostenvergoeding had ik weinig voor die 5km die ik van kantoor af zit. Dus die mogen ze van mij schrappen. Of behouden ter compensatie van gestegen elektriciteitsverbruik plus water. Want dat merk ik nu wel. Die twee zijn sinds februari duidelijk toegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-06 22:08
Rijksoverheid. Geen thuiswerkvergoeding. Wel had ik de mogelijkheid om een bureaustoel, toetsenbord, muis of beeldscherm van het werk thuisbezorgd te krijgen. Daar had ik alleen geen behoefte aan. Het aantal collega's dat thuis geen echte werkplek heeft, maar enkel met een laptop aan de keukentafel zit bleek echter nogal groot, dus er zijn behoorlijk wat zaken bij mensen thuisbezorgd.

Een thuiswerkvergoeding boeit me eerlijk gezegd niet. Ik zou het vooral fijn vinden om gewoon weer eens structureel naar kantoor te mogen. De productiviteit thuis is bij mij een beetje op, eerlijk gezegd.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
In het begin helemaal op eigen middelen gewerkt. Inmiddels een laptop en scherm in bruikleen. Vergoeding is 0. Reiskostenvergoeding alleen voor de daadwerkelijk gemaakte reis. Ik vind thuiswerken heerlijk, maar iets van een compensatie vind wel op zijn plaats. Waar normaal op werkdagen de kachel nauwelijks aanstaat omdat het huis in de loop van de dag wel opwarmt, moet deze nu om 7 uur al aan. Auto heb ik nog steeds nodig om een keer per week a een keer per twee weken op het werk te kunnen komen, dus die vaste kosten blijven. Bureau en bureaustoel gelukkig reeds in bezit, maar dat slijt nu een stuk harder dan normaal natuurlijk. Ik hoef echt niet mijn wc-papier vergoed te hebben, maar het mag wel wat meer in verhouding. Werkgever bespaart behoorlijk nu. 30 procent van de werkplekken verdwijnt op korte termijn, nauwelijks reiskosten uitbetalen en dergelijke. Al krijg ik twee euro per werkdag, het is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Sefa schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:32:
Waar normaal op werkdagen de kachel nauwelijks aanstaat omdat het huis in de loop van de dag wel opwarmt, moet deze nu om 7 uur al aan.
De mussen vielen de afgelopen weken dood van het dak. waarom heb je in vredesnaam de verwarming aan (gehad)?

Hier krijgen we (nog) geen vergoeding. We werken allemaal naar eigen inzicht op kantoor/thuis met de uitgesproken wens dat men zoveel als mogelijk voor thuis kiest. De werkgever kondigde vorige week aan dat die situatie nog tot tenminste januari verlengt wordt. Ook wordt er gewerkt aan een vergoeding voor aanpassingen aan de thuiswerkplek, maar ik heb inmiddels zelf een fatsoenlijk 2e scherm gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Kraay89 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

De mussen vielen de afgelopen weken dood van het dak. waarom heb je in vredesnaam de verwarming aan (gehad)?
Als Koeling? _O- 25 graden binnen is koeler dan 35 graden buiten :+ @Sefa niet lullig bedoeld hoor :)

Ik merk het ook aan mijn vrouw hoor, die koelt gewoon heel erg af van bureau werk. Ik gooi alles open 's ochtends op ons "kantoor" zij zit er vervolgens bij alsof het -1000 is: vestje aan, warme thee deur of raam aan de andere kant dicht.

Ja toen het 30-35 graden was niet, maar de laatste dagen begint ze toch wel weer af te koelen achter haar laptopje.

Ik ben het overigens wel met @Sefa eens hoor, het gaat voor de meeste niet om het bedrag maar eerder om het gebaar. Ik zou zelf namelijk liever, al is het maar een deel, de kosten voor middelen declareren dan dat ik telkens even een 1 á 2 uur moet reizen om iets op te halen bij onze ICT afdeling.

Maar goed we gaan het zien hoe het de komende maanden gaat ontwikkelen nu de ook de vakbonden zich er mee gaan bemoeien. Al stemt dat me ook niet positief en zie ik een halfbakken compromis in het vooruitzicht, zoals wel vaker bij onze CAO.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 31-08-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 01-06 15:06
Heb gelukkig de luxe dat ik zelf al een mooi bureau, stoel, PC en scherm heb, maar als straks de winter begint en de verwarming weer aanmoet, dan zou het wel prettig zijn als dat vergoeding oplevert.

Verwarming gaat dan toch 10 uur extra aan per dag (dan ook tussen 7 en 5), dus dat is gewoon een ruime vedubbeling van de stookkosten.

Ik val onder de hoger onderwijs CAO, dus ik hoop dat er nu al wordt overlegt door de vakbonden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 13:07
eL_Jay schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:00:
Ik heb een thuiswerk plek.
Allereerst is die thuiswerk plek door mijn werkgever geleverd.
Daarnaast krijg ik netto €23.80 p.m. als vergoeding voor thuiswerken en nog €81,83 bruto p.m voor het thuiswerken.
Maar dan werk je fulltime thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
@Kraay89 Ik had het uiteraard niet over de zomer. Inmiddels duurt het al even, sinds maart of iets dergelijks? En het duurt niet lang meer voordat de kachel wel weer aanmoet denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Alle kantoorlocaties zijn "gesloten" en max vier keer per maand kun je een plek reserveren voor één dag op een kantoorlocatie. Qua vergoeding is er de mogelijkheid geweest om éénmalig max EUR 100 te declareren ter verbetering van de thuiswerkplek. Daarnaast schijnen er gesprekken gaande te zijn over toekomstige vergoedingen qua hoogte en vorm.
Op kantoor kunnen diverse zaken opgehaald worden zoals een stoel, monitor, keyboard, muis.
Geen idee qua reiskostenvergoeding, rijdt zelf een lease auto (ivm oproepdienst, 24x7) en dat gaat vooralsnog gewoon door (ook logisch, auto's kun je niet zomaar terug geven aan de lease maatschappij) alhoewel er niet nieuw besteld mag worden en je aangewezen bent op een auto uit de pool of verhuur.

Waar het (helaas) op uit zal draaien is dat de toekomst, ook na covid-19, er toch eentje is van veel meer thuiswerken en dat het dus een blijvertje is/wordt. Ik zou dolgraag dagelijks weer in de auto stappen en onderweg gaan naar kantoor, de extra vrije tijd die ik dan niet meer heb kan me gestolen worden als ik daarvoor in de plaats weer een huis terug krijg dat privé is en niet deels een kantoor.
Het gebrek aan scheiding werk/privé is wat me vooral tegenstaat, de werkgever is (teveel voor mij) binnen gedrongen in het privé domein. Thuis wil ik bij voorkeur zo min mogelijk geconfronteerd worden met het werk en dat gaat lastig als één ruimte ineens een soort van kantoor geworden is. Komt nog bij dat deze ruimte onze 'computerruimte' is en mijn vrouw niet meer op haar gemak achter haar PC kan zitten als ik werk en regelmatig Teams meetings heb.
Zal er in de toekomst op uitdraaien dat de logeerkamer op de bovenste verdieping een functie erbij krijgt als werkplek maar voorlopig wacht ik eerst even af tot er meer bekend is over de vergoeding waarmee men bezig is.

Heb bewust het (voor mij) negatieve aspect van thuiswerken meegenomen in de reactie omdat het imho vaak onderbelicht wordt. Niet meer in de auto, geen files, extra vrije tijd, veel meer vrijheid is wat je vooral hoort maar dat niet iedere thuissituatie zich leent voor fatsoenlijk (arbo?) thuiswerken hoor je veel minder over. Beschikbare (vrije) ruimte, kinderen, partner (ook thuis werken?), kosten tellen uiteindelijk toch ook mee. Vanwege covid-19 snap ik de noodzaak uiteraard en zijn de bezwaren voor mij op dit moment wat minder belangrijk maar voor de toekomst ben ik er absoluut niet happy mee dat het zo goed als zeker een blijvertje is maar ik denk wel dat ik er mee zal moeten leren leven want ik heb het vermoeden dat het gras niet groenen is bij de buren en dat veel meer bedrijven dit aangrijpen om een en ander blijvend anders te gaan doen.

De tijd zal het leren
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste