Hier is voor thuiswerken ook niets geregeld, anders dan dat je wat spullen (als je die nog niet hebt) in bruikleen kunt krijgen.
Daarbij geldt overigens wel dat je ze zelf even moet ophalen tenzij het groot is (denk: bureau(stoel)) dat geldt ook voor vervangende spullen, dus even 60 km retour reis voor een oplader of iets dergelijks is gewoon onderdeel van het hele verhaal aan het worden nu.
Ik vraag me af hoeverre de kosten baten afwegen tegen het gewoon verzenden per post.
Bij mijn echtgenote gebeurd dat dus wel, alles wat nodig is om thuis te werken, aanvragen en wordt bezorgd. Ook daar geen reiskosten meer (afzonderlijke declaratie) en geen vergoeding voor thuiswerken.
Ondertussen is voor het merendeel van de medewerkers de reiskostenvergoeding in z'n geheel gestopt en moet dat op basis van gemaakte reizen gedeclareerd worden. Ik zit gelukkig in een soort buitendienst functie en heb de reiskostenvergoeding nog, al reizen we gewoon minder. Ik zie dat dan ook maar als een soort thuiswerkvergoeding.
Ik denk dat de werkgevers misschien gewoon de reiskosten als een soort verkapte thuiswerkvergoeding hadden moeten blijven uitbetalen, als reiskostenvergoeding, die fiscale ruimte is er toch.
Nu ga je aan de ene kant een hoop gedoe krijgen met mensen die kosten maken voor thuiswerken, en daar toch geld voor willen zien eigenlijk.
(ik heb zelf even geïnvesteerd in het thuis wifi in het gehele huis, zijn de kids ook wel blij mee) Persoonlijk hoef ik die kosten ook niet zo nodig terug
(heb er toch ook voordeel van) maar een gebaar van de werkgever had wel mooi geweest als het nodig is kun je een bijdrage declareren voor thuiswerken. Er zijn ook mensen die die kosten misschien helemaal niet kunnen maken.
Daarbij vind ik de administratie voor het declareren van afzonderlijke reizen voor heel veel medewerkers ook een nutteloze exercitie die alleen maar tijd en dus geld kost zowel voor de declarant, de manager als de HR afdeling.
Maar goed zoals velen zeggen, het gebrek aan reistijd is ook wel heel prettig en de dagen dat ik ergens verwacht wordt plan ik het buiten de drukte om en probeer ik zoveel mogelijk te combineren scheelt mij ook gewoon het meeste verlies in tijd.
Aanvulling:
Ten aanzien van de reiskostenvergoeding kent onze werkgever 3 regelingen 2 regelingen om OV te stimuleren 45 en 85 euro meen ik waarbij de tweede bedoeld is voor mensen die incidenteel afspraken met eigen vervoer doen.
De 3e regeling is gewoon de standaard regeling, iedereen die in de buitendienst werkt en dat met eigen vervoer doet krijgt op basis van 19 ct./km vergoed tot een max. van 30 km
Als ze voor al het personeel nou gewoon direct over waren gegaan op regeling 1 of 2 (uitzonderingen voor regeling 3 daargelaten) dan had je nu de discussie over thuiswerk ook niet gehad. Daarbij blijf ik erbij afschaffen is de werkgever heel goed in maar optuigen nieuwe regeling moet dan weer heel lang duren?
Dus dan gaan ze straks ineens vanaf een bepaalde periode nog even een thuiswerkvergoeding nabetalen? Waar ook weer discussie op komt want al het thuiswerk voor die periode dan?
(het is ook nooit goed in NL
)
[
Voor 17% gewijzigd door
TIGER1125 op 31-08-2020 10:19
]