Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:51
@ninjazx9r98 Zelf ervoor zorgen dat je prive en werk gaat scheiden door aparte ruimtes te maken? Dan hoor ik de mensen alweer denken; Wie gaat dat betalen? Jijzelf?

Immers als je naar kantoor moet dien je vaak ook zelf een auto aan te schaffen. Van hetzelfde laken een pak.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
CryptoNL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:29:
@ninjazx9r98 Zelf ervoor zorgen dat je prive en werk gaat scheiden door aparte ruimtes te maken? Dan hoor ik de mensen alweer denken; Wie gaat dat betalen? Jijzelf?

Immers als je naar kantoor moet dien je vaak ook zelf een auto aan te schaffen. Van hetzelfde laken een pak.
Helaas heeft niet iedereen die luxe.
Ik zit gewoon aan mijn prive bureau in mijn woonkamer (want klein appartementje).

Dat maakt wat mij betreft ook meteen dat er praktisch geen scheiding meer bestaat tussen werk en prive. Iets wat beide kanten op werkt (afleiding tijdens werk, bezig met werk tijdens vrije tijd).

Ik weiger ook gewoon om te camera aan te zetten bij al die zoom/teams/etc meetings nu. Ik snap dat mimiek zien bijdraagt aan de vergadering, maar je hoeft niet mijn hele priveleven te zien en die van mijn vriendin in diezelfde ruimte (want die kan ook nergens heen).

Niet hoeven reizen en flexibel zijn rond huis is heerlijk, maar afgezien daarvan ben ik heel blij om op kantoor rond te lopen. Nu is dat voor mijn functie toch meer en meer nodig (heb allerhande hardware nodig op kantoor die ik niet kan en wil verslepen). Even de kop leegmaken op weg naar huis. Werk is werk, thuis is thuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11

Geen idee hoe (groot) jij leeft maar waar tover ik zomaar even een andere kamer vandaan? Wij wonen hier 18 jaar en alle kamers in huis hebben een functie en zijn dus vergeven. Blijft over de logeerkamer (is ook een beetje opslag bij gebrek aan een zolder) "verbouwen" maar dan nog steeds mis ik de scheiding omdat het nu eenmaal ons huis is en blijft. Nu werkt mijn vrouw in de zorg maar wat nu als die ook thuis zou (gaan )werken? Twee aparte ruimtes?
Komt er gewoon op neer dat ik in principe geen privé ruimte wil opofferen voor werk en als dat uiteindelijk toch zal moeten betaal dan ook maar mee aan hyptheek, gas, water, licht en (arbo goedgekeurde) inrichting.

Die auto zie ik overigens als een heel ander laken en dat zou ook nog een fiets/brommer/bus/trein/benenwagen kunnen zijn. Met een privé auto woon/werkverkeer (geen zakelijke ritjes) heb ik geen moeite mee, met de werkgever in huis wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Unknown Alien schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Eerlijk, tja dat is een andere discussie. Regel is simpel, maak je geen onkosten, dan hoeft er ook niks vergoedt te worden. Dat ze bij sommige collega's de onkosten vergoeding wel door laten lopen en bij andere niet, is verre van ok.

FYI, ik ben een IT teamlead die net zo hard vecht voor zijn teamleden als voor mezelf, dus ik ben nooit alleen voor mezelf bezig. Dus kijk altijd naar het groter geheel. Geloof me, ik ben nog geen leidingevende tegengekomen die daar blij mee is, aangezien ze zelf niet zo zijn helaas.

Ik kijk meer waarom zou mijn team en ik een x vergoeding moeten krijgen voor het thuis werken. Ik zou een lijst maken van kosten die gemaakt worden voor het thuis werken. Deze moeten aantoonbaar gemaakt moeten worden. En deze zou ik neerleggen bij HR.
Een goed vb zijn bv.
  • Stookkosten tijdens de wintermaanden.
  • Electra (lampen staan langer aan)
  • VAst nog meer zaken
Dat zijn kosten die je kan aantonen moeten wel in valuta aangetoond kunnen worden, desnoods met terug werkende kracht.

Mensen die a rgumenten gebruiken zoals thuis zelf de koffie moeten betalen of een extra koekje eten en die betaald willen krijgen. Extra slijtage van hun stoelen 8)7
toon volledige bericht
Als het slecht gaat met het bedrijf: dan vind je het helemaal niet erg als het bedrijf tegen je zegt: dat je voor je koffie en wc-papier op kantoor gaat betalen of zelf meenemen van huis.

Het is gewoon een beetje geven en nemen. Nu direct roepen om een vergoeding voor thuiswerken vind ik echt flauw.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 31-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 17-06 09:48
Mag ik ook een bijdrage melden in tooling? Wij hebben ons team allemaal maar onze prive accounts gekoppeld aan teams en gebruiken dit op eigen houtje. Omdat de directie zo mega traag is met het toestaan van investeringen in dit soort zaken. We mochten dan een monitor en (voor diegenen die er geen hadden) een laptop ophalen. Maar een stoel meenemen mag niet en een bureau ook niet. Werk bij een nogal ouderwetse fabrikant.

Verder loopt de reiskostenvergoeding bij ons nog altijd door. En dat is gewenst ook, want mijn diesel staat nu stil, maar de wegenbelasting erop niet. Dat zal ook gelden voor trajectkaarthouders. Dus in die zin is het terecht dat mensen die verderop wonen meer vergoed krijgen omdat hun vaste kostencomponent ook hoger is. Ik hou wel iets meer over per maand omdat ik eerder altijd moest toeleggen op vervoer. En nu hou ik er een paar tientjes per maand aan over.

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 31-08-2020 17:49 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kantoorruimte/mancave had ik (gelukkig) al. Bureau ook.

Stoel, dockingstation, 2 monitoren, laptopstand, laptop (i9 xps) etcetra meegenomen. Vaste verbinding naar glasvezel 100/100mbit.

Dockingstation verbonden met fatsoenlijk stereoset voor de muzikale werkvitamines 8)

Ondertussen ook airco in huis laten installeren.

Vergoeding 25 euro per maand en als het echt nodig is kan ik iets extra’s declareren.. maar nog niet nodig gehad :) .. Reiskostenvergoeding had ik al niet, werkend op 4km afstand :P

Mijn schermen zijn wel volgend jaar toe aan vervanging.. maar goed luxe probleem.

Voor windows activatie en virusscanner update maak ik af en toe contact via VPN, voor de rest werkt ons project via Azure/AzureDevops waar geen vpn voor nodig is. (Wel 2fa natuurlijk)

Enige wat ik mis is zonlicht in deze ruimte, maar er zijn plannen om een stukje glas te gaan plaatsen bovenaan de muur met de aansluitende ruimte.

* Falcon vind thuiswerken wel prima :)

Hologram achtige oplossing dmv ar bril zou ik nog wel een toevoeging vinden voor de meetings waar non-verbaal houdingen/emoties een rol spelen (retro/planning/etc)

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 31-08-2020 18:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Met een byos (bring your office stuff) en home office belastingregeling (monitor, stoel, tafel, verlichting uit brutoloon) hebben we het niet slecht.

Eerst wat spul van kantoor meegenomen, maar over tijd verlichting, ergonomisch keyboard+muis (MS Sculpt), monitor (27" ter vervanging dual screen op kantoor), stoel (refurbished Ahrend), usb hubjes, etc gekocht. Zal toch wel EUR 550pp gekost hebben waarvan ca 200 retour als uitgespaarde belasting.

Reiskosten etc worden doorbetaald, maar zijn minimaal omdat we doelbewust dichtbij wonen.

Degenen met slechte werkomstandigheden thuis konden dat aanvoeren als reden om met prioriteit weer op kantoor te werken (max bezetting).

Airco ook opdracht voor gegeven (normaal een goede reden om naar kantoor te gaan) in mei, maar helaas leveringsproblemen met de units. Betaalt de werkgever niet aan mee :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2020 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:52

Onbekend

...

Met verbazing zit ik dit topic te lezen.
Men meent recht te hebben op een thuiswerkvergoeding en extra aanpassingen thuis, maar men neemt niet mee dat voor een significant aantal bedrijven het thuiswerken minder effectief en efficiënt is?

Voor de mensen die bijvoorbeeld maar 80% effectief zijn i.p.v. de gebruikelijke 100%, leveren jullie dan ook 20% salaris in?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:42:
Men meent recht te hebben op een thuiswerkvergoeding en extra aanpassingen thuis,
Alles wat onder de ARBO valt is wel gewoon een (wettelijk) recht (Linkje naar de arbo website). En verder, productiviteitsverlies is in de eerste plaats ondernemersrisico. Of lever jij ook loon in als je minder productief was omdat je koter 's nachts lag te huilen en door slaapgebrek minder productief bent, om maar een voorbeeld te noemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-06 23:19

Voor de mensen die bijvoorbeeld maar 80% effectief zijn i.p.v. de gebruikelijke 100%, leveren jullie dan ook 20% salaris in?
Dat is afhankelijk hoe je werknemers er in staan. Wij hebben nu twee kwartaal meetings achter de rug. Tijdens deze meetings krijgen we inzicht in de globale financien (omzet/winst/verlies). Hieruit blijkt dat we het afgelopen half jaar meer facturabele uren hebben gedraaid dan daarvoor. Goed management doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CuBras schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:54:
[...]

Dat is afhankelijk hoe je werknemers er in staan. Wij hebben nu twee kwartaal meetings achter de rug. Tijdens deze meetings krijgen we inzicht in de globale financien (omzet/winst/verlies). Hieruit blijkt dat we het afgelopen half jaar meer facturabele uren hebben gedraaid dan daarvoor. Goed management doet wonderen.
Bij ons op de zaak zien we ook meer facturabele uren, maar als je dan verder gaat graven dan komt dat niet altijd door positieve dingen. Er gaan een hoop minder uren naar dingen die niet facturabaal zijn maar wel goed zijn zoals sollicitatiegesprekken, sales / upsales e.d. Dat is voor de lange termijn wel minder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fonsoy
Men meent recht te hebben op een thuiswerkvergoeding en extra aanpassingen thuis, maar men neemt niet mee dat voor een significant aantal bedrijven het thuiswerken minder effectief en efficiënt is?

Als ik thuiswerk ben ik productiever dan als ik op kantoor werk. Krijg ik helaas geen opslag voor :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05
40 euro netto per maand en 2 dagen reiskosten ipv 5. Daarnaast komt er nu een regeling om bureaustoelen en bureaus etc voordelig aan te schaffen. Maar deze mogen we ook van werk meenemen dus denk niet dat ik het gebruik..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:28
Ik krijg
- volle reiskosten a €285,- (maar maak geen kosten)
- lenen van stoel / monitor (Dell ultra sharp 4k)
- Deze maand eenmalig 500 euro extra, vrij te besteden

- Verder mag ik tot een max van 75,- per maand declareren, dit was eerder enkel voor fitness/wellness maar nu ook voor Electra/airco/internet/electronica etc.

Ook zitten wij nog tot juli 2021 thuis!!!
Al met al Is het voor mij dikke prima en hou meer centjes over aan het einde van de maand en heb meer tijd met mijn vrouw en kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Kantoren gaan niet zomaar aan de bedelstaf vanwege de corona, die draaien grotendeels door. Als een bedrijf wilt voortbestaan, dan dienen ze te gaan investeren in het personeel die productiever aan de slag gaat. Je hebt niets aan je medewerker die thuis niet goed kan werken vanwege de ontbrekende middelen.

Ik ben het er mee eens dat de dagelijkse boodschappen en WC rollen wel overdreven is, maar enig vorm van compensatie en ondersteuning voor de dagelijkse werkzaamheden is wel op zijn plaats.
Dan heb ik het niet over de gore toetsenbord en muis uit het magazijn van Henk die vorig jaar vertrokken was.

Waar voorheen thuiswerken mogelijk een privilege was, kwam dat waarschijnlijk 1 of 2 dagen per week voor.
Nu wordt verwacht dat jij thuis fulltime aan het werk gaat, en dan is het immers normaal dat het personeel meer verwachtingen heeft vanuit het bedrijf.
Er is een verschil tussen een dag in de week op die gammele Ikea stoel te zitten dan 5 dagen in de week, voor een onbepaalde tijd.

Met 1000 euro per persoon aan investing gaat een bedrijf niet failliet van. Als dat wel het geval is, dan gaat die besparing het ook niet voorkomen.
Ik ben zelf freelancer en weet wel degelijk hoe en wat voor aftrekposten een bedrijf in aanmerking komt. Van die 1000 betalen ze waarschijnlijk nog net de helft uit hun eigen zak.

Die 1000 euro is een indicatief bedrag. Als je dat bedrag gaat vergelijke met het jaarsalaris van een medior programmeur van ongeveer 40k, dan hebben we het hier over de 1/40 ste van de investering.
toon volledige bericht
Ehm, ja... Wat een onzin zeg. Meer dan genoeg "kantoren" die het nu moeilijk hebben doordat hun klanten geen inkomsten hebben en dus niet kunnen betalen. Tuurlijk kunnen die dan even 1k per werknemer extra uitgeven.
Verder ben ik heel benieuwd welke aftrekposten je zoal bedoelt (en dan niet voor een zzp-er, maar laten we zeggen een bedrijf met 100+ personeel) waardoor je uiteindelijk maar de helft betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Oh ik mag 20% van de tijd wat anders gaan doen dan werken? Dat wist ik niet, maar goed nieuws, dat compenseert idd wel het gebrek aan thuiswerkvergoeding. :X

En moet je bedenken hoeveel geld het de werkgever kost zonder die aanpassingen. Als straks de helft van zijn werknemers in de baas de tijd naar de fysio moet vanwege rugklachten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:34
Ik krijg
- 24 inch monitor
- Toetsenbord, muis, en laptop als je behoefte hebt
- Bureaustoel

Overige zaken zijn in overleg.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:12

Grvy

Bot

Met verbazing zit ik jouw reactie te lezen.
Jij meent het recht te hebben om voor die bedrijven te bepalen dat ze thuis minder efficiënt en effectief zijn? Ongeacht vakgebied of kennisniveau of motivatie? :P

Voor diegene die zoals jouw denken.. doe eens niet. Thuis is niet gelijk aan minder productief. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bij ons (internetbedrijf):
- Thuiswerken vanaf maart. Eind juni mochten er weer mensen op kantoor komen. Daar zat een limiet aan en je moet je inschrijven, maar het is er nog erg rustig.
- Je mag spullen van kantoor meenemen.
- Eenmalige vergoeding van 150 euro om je thuiswerkplek beter geschikt te maken.
- Reiskosten zijn stopgezet (leaserijders blijven natuurlijk wel hun auto houden). Daarvoor in de plaats is 15 euro per maand onkostenvergoeding gekomen.

Voor nu (en nog een paar maanden) vind ik dat netjes, we moeten ons allemaal even aanpassen.
Maar:
- Als mijn (twee jaar oude maar zuinige) auto stil staat blijft dat geld kosten: afschrijving, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Omdat je niet hoeft te reizen heb je geen reiskosten. Dat is logisch, maar de rekensom die ik bij aanschaf hebt gemaakt valt hierdoor anders uit. Ik draag dat risico zelf, maar bij leaserijders ligt dat geheel bij de werkgever. Dat is niet helemaal eerlijk.
- Mocht het thuiswerken blijvend zijn, dan lijkt een iets hogere onkostenvergoeding mij wat redelijker. Zeker in de winter waarbij je ook nog eens stookkosten hebt, dan zou deze situatie voor mij negatief uitpakken. In dat geval kan ik beter naar kantoor gaan en kijken of ik de reiskosten kan declareren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 31-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
  • Ik krijg $50 voor telefoon/internet kosten terug
  • Er is een standaard systeem om dingen voor thuis te bestellen direct vanaf onze site (muizen, webcams etc)
  • Als je 'meer' nodig hebt mag je in principe je spullen mee nemen vanaf kantoor
  • Je manager kan een hoger bedrag goedkeuren. Dan is het een ticket openen, vragen om een bureau oid en dan word het goed of afgekeurd.
Ik vind het allemaal maar overdreven. Verdien genoeg en had al een 'game' kantoor thuis dus wat kleine aanpassingen gemaakt voor de langere termijn en vind het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-06 14:36
Bij ons mogen we sinds Corona nog steeds naar kantoor, maar dan beperkt. Een klein deel van de lokale collega's maakt daar ook gebruik van, maar ik zit fulltime thuis.
Mijn werkgever heeft eenmalig 250 EUR netto uitgekeerd om uit te geven aan verbeteringen thuis aan de werkplek (of voor betere koffie of het extra water van je wc, wat je maar wilt zeg maar). Scherm, bureaustoel, etc. hebben we mogen ophalen. Qua afstand had ik daar alleen geen trek in (want het moet op een gegeven moment ook weer terug ;) ). Daarnaast zijn de NS-business cards abo's stop gezet, maar ik mag overigens wel gewoon gebruiken voor reizen (privé en zakelijk).
De OR is nu bezig voor de nieuwe onderhandelingen om te zien of hier nog meer aan te doen is en of het structureler kan, maar dan kom je ook in de klinch met de belastingdienst dus dat speelt ook een rol. Als ze nou inderdaad kantoorruimte kunnen afstoten levert het een besparing op dan wordt het pas echt interessant ;), maar zover zijn ze dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

RagingPenguin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
Alles wat onder de ARBO valt is wel gewoon een (wettelijk) recht (Linkje naar de arbo website). En verder, productiviteitsverlies is in de eerste plaats ondernemersrisico. Of lever jij ook loon in als je minder productief was omdat je koter 's nachts lag te huilen en door slaapgebrek minder productief bent, om maar een voorbeeld te noemen?
Het periodiek slaapgebrek komt bij het functioneringsgesprek wel terug, en a.d.h. daarvan wordt een eventuele salarisverhoging bepaald. Dit slaapgebrek kan je met thuiswerken ook hebben, dus is geen valide reden.

Die arbo ken ik wel. Maar als het kantoor zelf ook volledig coronaproof is ingericht, ben ik van mening dat een werkgever mag verwachten dat die persoon gewoon op kantoor komt te werken.
CuBras schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:54:
[...]
Dat scheelt soms echt wel. Helaas is dat niet bij alle bedrijven zo, dus vandaar dat ik in mijn post aangaf dat het niet voor alle bedrijven geldt. Er was/is een reden om mensen naar kantoor te laten komen.
fonsoy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:08:
[...]
Als ik thuiswerk ben ik productiever dan als ik op kantoor werk. Krijg ik helaas geen opslag voor :7
Dat kan je mooi aangeven bij jou functioneringsgesprek. :)
Sissors schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:12:
[...]
Oh ik mag 20% van de tijd wat anders gaan doen dan werken?
Nee, je werkt 100% van de tijd, terwijl je maar 80% van het werk doet. 20% komt gewoon niet af.
En moet je bedenken hoeveel geld het de werkgever kost zonder die aanpassingen. Als straks de helft van zijn werknemers in de baas de tijd naar de fysio moet vanwege rugklachten bijvoorbeeld.
Jammer dat de werknemer van alles eist vanuit hun kant, maar de baas niks mag eisen waar de thuiswerkplek aan moet voldoen. Immers de baas heeft niets te zeggen over de werknemer thuis. Met het gevolg dat deze nog steeds rugklachten krijgt, terwijl wel alle investeringen zijn gedaan. Ook weer een non-archument.
Grvy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Met verbazing zit ik jouw reactie te lezen.
Jij meent het recht te hebben om voor die bedrijven te bepalen dat ze thuis minder efficiënt en effectief zijn? Ongeacht vakgebied of kennisniveau of motivatie? :P
Voor diegene die zoals jouw denken.. doe eens niet. Thuis is niet gelijk aan minder productief. ;)
Eerst even goed lezen! Ik had het niet over ALLE bedrijven, maar over een significant deel. Sommige mensen zijn inderdaad erg productief, maar daarintegen zijn er ook mensen die nauwelijks iets doen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Onbekend schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:22:
[...]

Het periodiek slaapgebrek komt bij het functioneringsgesprek wel terug, en a.d.h. daarvan wordt een eventuele salarisverhoging bepaald. Dit slaapgebrek kan je met thuiswerken ook hebben, dus is geen valide reden.

Die arbo ken ik wel. Maar als het kantoor zelf ook volledig coronaproof is ingericht, ben ik van mening dat een werkgever mag verwachten dat die persoon gewoon op kantoor komt te werken.

[...]

Dat scheelt soms echt wel. Helaas is dat niet bij alle bedrijven zo, dus vandaar dat ik in mijn post aangaf dat het niet voor alle bedrijven geldt. Er was/is een reden om mensen naar kantoor te laten komen.

[...]

Dat kan je mooi aangeven bij jou functioneringsgesprek. :)

[...]

Nee, je werkt 100% van de tijd, terwijl je maar 80% van het werk doet. 20% komt gewoon niet af.

[...]

Jammer dat de werknemer van alles eist vanuit hun kant, maar de baas niks mag eisen waar de thuiswerkplek aan moet voldoen. Immers de baas heeft niets te zeggen over de werknemer thuis. Met het gevolg dat deze nog steeds rugklachten krijgt, terwijl wel alle investeringen zijn gedaan. Ook weer een non-archument.

[...]

Eerst even goed lezen! Ik had het niet over ALLE bedrijven, maar over een significant deel. Sommige mensen zijn inderdaad erg productief, maar daarintegen zijn er ook mensen die nauwelijks iets doen thuis.
toon volledige bericht
Is jouw werkgever soms recent teruggekomen op het thuiswerken? Het lijkt alsof je er geen voorstander van bent en dat is jammer, want in dit topic blijkt dat het voor velen wel goed werkt.

Een coronaproof kantoor is niet makkelijk. Meeste kantoren zijn tegenwoordig kantoortuinen waar de afstand niet te doen is. Verhuizen naar een groter pand is niet zomaar even gedaan.

Bovendien is het jammer dat je aangeeft dat de baas niets te zeggen heeft over de thuiswerkplek. Waar gaat het nu precies om? Dat het werk afkomt :) Ik zit thuis op een betere stoel dan die tot op de draad versleten zooi bij mijn werkgever. De werkgever mag best van alles zeggen over mijn thuiswerkplek als deze mij ook de middelen geeft. Ik wil best een groter huis kopen zodat ik een kamer van 25 vierkante meter kan gebruiken als thuiswerkplek. Graag zelfs ;) Wel graag opslag zodat ik het uberhaupt kan betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Volledig coronaproof betekent bij ons een max bezetting van ik meen iets van 30%
Eén toilet per toiletunit open, éénrichtingsverkeer door panden en dus soms via een andere verdieping (of buitenom) terug naar je plek, begeleiding naar een vooraf gereserveerde plek enz. De verwachting/regel is dan ook dat je juist niet naar kantoor komt en men neemt alvast een voorschot op de toekomst na corona. Een toekomst met minder/ kleinere kantoorpanden en (veel) meer mensen die grotendeels thuis werken.
[...]

De baas mag best wat zeggen over mijn thuiswerkplek en dat doen ze ook. Mooie documenten over een vrije ruimte, zonwering, stoelinstellingen, bureau hoogte en indeling, bureau plaatsing tov daglicht enz. Zoals eerder gezegd werk ik liever niet thuis en nu met corona kan ik me daar nog wel overheen zetten maar als dit het nieuwe normaal wordt qua werk lijkt het me niet zo vreemd om wat te verwachten van de baas.

Voor wat betreft de eisen thuis:
https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken
De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en voor een inrichting van de werkplek die aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast. Dit geldt ook voor je thuiswerkplek. Dit wordt de ‘zorgplicht’ van de werkgever genoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 31-08-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Grappig, maar bij ons meten ze dat en zien we het tegenover gestelde. En van collega's hoor ik dat bij veel andere instanties, bedrijven en instellingen er juist meer en beter werk wordt afgeleverd.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:44
0 euro hier. We mochten wel eventueel stoel, monitor, docking meenemen. Heb alleen het laatste. Kantoor zit tot het einde van t jaar dicht.
Er wordt gekeken naar mogelijke tegemoetkoming internetkosten. Echter die gaan niet omhoog met thuiswerken. Mijn gasrekening daarentegen gaat deze winter zeker verdubbelen. Normaal als ik op kantoor zit staat de verwarming hier op 16. Die gaat dan tussen 1800 en 2200 op 19 graden. Deze winter staat die van 0800 tot 1800 dan ook op 19 graden, dus dat brengt wel aardig wat kosten met zich mee. En het is niet mijn keuze om kantoor dicht te houden.

Ben benieuwd of ze daar ook nog naar gaan kijken.

Overigens liep bij ons de bijdrage restaurant (die je dus betaald) gewoon door, net als de woonwerkvergoeding die anderen zonder leasewagens krijgen. Beiden vind ik raar. Ik kan al maanden niet in t restaurant eten en de anderen hebben geen woonwerkkosten (lease auto betaal ik zelf bijdrage aan en staat nu ook 90% van de tijd stil, maar dat is niet zo’n probleem. Mensen zonder leasewagen krijgen een mobiliteitsbudget en woonwerkvergoeding).

[ Voor 3% gewijzigd door SunnieNL op 31-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Exact. Je levert nooit salaris in als je minder productief bent, dus waarom nu ineens wel? Wisselingen in productiviteit is altijd een ondernemersrisico (dat wel weer een beetje naar de werknemers kan worden overgedragen door bonusstructuren).

En je relative productiviteit t.o.v. andere werknemers komt idd terug tijdens je beoordelingsgesprek, ongeacht wat de reden is. Mensen die thuis extra minder productief zijn gaan dat waarschijnlijk ook gewoon terug zien, net zoals mensen die het in de huidige situatie extra goed doen.
Eh, nee. Gewoon een letterlijk quote van de arbo die nu al een paar is gelinkt: "De werkgever moet zijn werknemers actief instrueren". Een werkgever mag (en moet!) zich actief tegen de thuiswerkplek van de werknemers aanbemoeien.

[ Voor 3% gewijzigd door RagingPenguin op 31-08-2020 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Grootste gevaar van al dat thuiswerken, is (wat de reden is waarom veel kleine ondernemers toch een kantoor huren) dat thuis & werk te veel mixen, uiteindelijk heb je geen "thuis" meer. Uitkijken moeten we dat een WG dit niet zomaar kan verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
mvrhrln schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:04:
Grootste gevaar van al dat thuiswerken, is (wat de reden is waarom veel kleine ondernemers toch een kantoor huren) dat thuis & werk te veel mixen, uiteindelijk heb je geen "thuis" meer. Uitkijken moeten we dat een WG dit niet zomaar kan verplichten.
Ben wel benieuwd wat dit gaat doen met werkgerelateerde stress.

Aan de ene kant biedt thuiswerken de mogelijkheid om het huishouden en je prive leven dynamischer te laten lopen. Even een wasje tussendoor. Even boodschappen doen buiten de drukte om, even ....
Maar aan de andere kant is de drempel om permanent met werk bezig te zijn ook heel klein.

Afhankelijk van de persoon kan ik me wel voorstellen dat het of zorgt voor ontspanning, of voor veel meer stress (met de gevolgen van dien).
Maar dat gaat de tijd uitwijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
timberleek schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:23:
Aan de ene kant biedt thuiswerken de mogelijkheid om het huishouden en je prive leven dynamischer te laten lopen. Even een wasje tussendoor. Even boodschappen doen buiten de drukte om, even ....
Maar aan de andere kant is de drempel om permanent met werk bezig te zijn ook heel klein.
Als ik op kantoor werk, ben ik tussen 7:15u en 17:30u niet thuis. Als ik thuis werk, houd ik diezelfde tijd aan om met werk bezig te zijn. Ik begin lekker vroeg, doe tussendoor een boodschap, neem een lekker ruime lunchpauze (zit nu dus op de bank met een broodje en ga zo even een blokje om) en haal vanmiddag nog een keer de was uit de machine. Daarnaast verzet ik voor zeker een volle dag aan werk, als het niet meer is.

Om te zorgen dat ik niet te lang met werk bezig ben, houd ik die eindtijd wel enigszins in de gaten. Zo rond 17:30 klap ik echt de laptop dicht. En soms is dat al rond 16u, als ik niet tussendoor een boodschap heb gedaan. Maar in ieder geval is het nooit veel later dan 17:30. Gewoon om ervoor te zorgen dat mijn vrije avond ook echt voor mezelf is.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat klinkt als een prima methode.

Maar kan me zo voorstellen, dat er lui zijn die wat minder goed voor zichzelf in kunnen staan en waarbij de grenzen snel vervagen (al dan niet onder leiding van een pushende manager en/of onrealistische workload)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:46
Wij mogen spul van kantoor mee naar huis nemen, maar krijgen geen vergoeding als we zelf een bureau of stoel zouden aanschaffen. Ik merk dat ik last krijg van mijn nek omdat ik aan de keukentafel met een laptop werk. Na de verhuizing ga ik in het nieuwe huis een goede werkplek inrichten. De verwachting is namelijk dat we nooit meer fulltime naar kantoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:40
Justevo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:48:
De eerste paar weken tijdens de lockdown werd er wel thuis gewerkt, maar liever niet. Ze zijn hier als de dood voor veranderingen en gaan absoluut niet mee met de tijd. 'Thuiswerken? Geen denken aan, dat is nergens voor nodig'. Het enige voordeel is dat de eerste weken/maanden de reiskostenvergoeding gewoon doorliep, maar ik heb zelf een kantoorruimte thuis dus had ook niks nodig.

Meer mensen die bij bedrijven werken die er totaal niet op zitten te wachten dat mensen thuis gaan werken? Krijg het idee dat ze het liefst iedereen in de gaten willen houden en denken dat mensen op kantoor harder werken dan thuis.
Heel herkenbaar. Hier hadden ze alles omgezet (wachtkamers > Kantoor). Nu hebben ze alles terug gedraaid en zit iedereen weer op zijn eigen bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Krijg netto 65 euro reiskostenvergoeding doorbetaald, al heb ik nooit kosten behalve 1x per 5 jaar een nieuwe fiets.
Werkte voorheen 2x per week thuis , dat is nu 4x per week.
Wel zijn we minder aan deze regio (stad) gebonden qua woning. We zijn hier mede gaan wonen ivm werk, nu dat argument weg is gevallen zal de volgende woning wellicht buiten de stad zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RagingPenguin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:44:
[...]

Exact. Je levert nooit salaris in als je minder productief bent, dus waarom nu ineens wel? Wisselingen in productiviteit is altijd een ondernemersrisico (dat wel weer een beetje naar de werknemers kan worden overgedragen door bonusstructuren).

En je relative productiviteit t.o.v. andere werknemers komt idd terug tijdens je beoordelingsgesprek, ongeacht wat de reden is. Mensen die thuis extra minder productief zijn gaan dat waarschijnlijk ook gewoon terug zien, net zoals mensen die het in de huidige situatie extra goed doen.

[...]

Eh, nee. Gewoon een letterlijk quote van de arbo die nu al een paar is gelinkt: "De werkgever moet zijn werknemers actief instrueren". Een werkgever mag (en moet!) zich actief tegen de thuiswerkplek van de werknemers aanbemoeien.
toon volledige bericht
Diezelfde werkgever heeft wettelijk geen enkel recht om die plicht in te vullen. Wij bieden medewerkers alle tools, als iemand dan alsnog aan de keukentafel gaat zitten dan weet je dat als werkgever niet, zelfs het vragen om een fotootje of uitleg hoe iemand er thuis bij zit mag gewoon niet. Dus leuk dat de ARBO van alles roept, maar de omliggende regels en wetten passen er niet bij.

Overigens denk ik ook dat je in je opmerkingen over productiviteit even vergeet wat medewerkers met kinderen (en hun werkgevers) voor hun kiezen hebben gekregen in de Corona periode. Een gezin met 2 werkende ouders moest ineens ook thuis de kinderen opvangen en van onderwijs voorzien, bij de basisschool leeftijd en daaronder is dat gewoon onmogelijk te combineren met een normale werkdag en dat 'inhalen' in de avond of verleggen is een tikkende tijdbom. Effectief betekende dit een verlies van productiviteit in die weken dat de scholen en opvang dicht waren van rustig 25 tot 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
Mijn werkgever was enkele maanden terug redelijk snel met het stoppen van de reiskostenvergoeding toen het 100% thuiswerken werd. Ondertussen zat ik sinds half maart thuis en maakte thuis dus wel extra kosten (water en stroom), maar dat gaat niet om grote bedragen. Spullen die we tekort kwamen thuis, konden van kantoor opgehaald worden.

Sinds deze week werden we echter weer op kantoor verwacht. Een hele week op kantoor werken en hierna weer 3 weken thuis. Dit allemaal om de bezetting in de overvolle kantoortuin te beperken tot 25%. Dit zal voorlopig wel zo blijven. De resikosten worden weer voor 25% vergoed, maar verder helemaal niets. Maar nu zal het de komende maanden wel kouder gaan worden en dus verwarming aan overdag met het bijbehorende hogere gasverbruik. Normaal staat bij mij de verwarming alleen aan tussen 16:00 en 23:00. Dat wordt zo dadelijk dan tussen 8:00 en 23:00. Dus dat wordt meer dan 2 keer zo lang. Ik vind eigenlijk dat deze extra kosten door de werkgever vergoed zouden moeten worden, aangezien ze de reiskosten inhouden.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:13
dreamscape schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:36:
[...]

Als ik op kantoor werk, ben ik tussen 7:15u en 17:30u niet thuis. Als ik thuis werk, houd ik diezelfde tijd aan om met werk bezig te zijn. Ik begin lekker vroeg, doe tussendoor een boodschap, neem een lekker ruime lunchpauze (zit nu dus op de bank met een broodje en ga zo even een blokje om) en haal vanmiddag nog een keer de was uit de machine. Daarnaast verzet ik voor zeker een volle dag aan werk, als het niet meer is.

Om te zorgen dat ik niet te lang met werk bezig ben, houd ik die eindtijd wel enigszins in de gaten. Zo rond 17:30 klap ik echt de laptop dicht. En soms is dat al rond 16u, als ik niet tussendoor een boodschap heb gedaan. Maar in ieder geval is het nooit veel later dan 17:30. Gewoon om ervoor te zorgen dat mijn vrije avond ook echt voor mezelf is.
Zo doe ik het ook. Ik werkte op kantoor van 7:00 tot 15:30 en dat doe ik nu ook. Word ik daarna gebeld, jammer dan :)

Ergens vind ik ook dat je je werkgever dat verplicht bent. Mijn collega’s weten wat ze van me kunnen verwachten en vooral ook wanneer. Als ik de ene dag voor een spoedje om 17:30 bereikbaar ben, waarom dan de volgende dag niet? Nu gewoon niet, net als ‘vroeger’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Sander schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:49:
[...]

Diezelfde werkgever heeft wettelijk geen enkel recht om die plicht in te vullen. Wij bieden medewerkers alle tools, als iemand dan alsnog aan de keukentafel gaat zitten dan weet je dat als werkgever niet, zelfs het vragen om een fotootje of uitleg hoe iemand er thuis bij zit mag gewoon niet. Dus leuk dat de ARBO van alles roept, maar de omliggende regels en wetten passen er niet bij.
De arbo wetgeving zegt ook helemaal niet dat de werkgever de werknemer moet dwingen om iets wel of niet te doen. De arbo wet zegt wel wat de werkgever beschikbaar moet stellen zodat de werknemer is staat is om op een gezonde manier te werken. Dat is wel een cruciaal verschil wat je een beetje lijkt te missen. Gedrag afdwingen is heel iets anders (en gaat veel verder) dan middelen beschikbaar stellen om gedrag te vertonen.

Op kantoor heb je ook weinig rechten om een werknemer te dwingen om zich aan de arbo voorschriften te houden. Als je onderuit gezakt achter je bureau wilt zitten dan kan je werkgever je niet forceren om rechtop te zitten. Ja, het is een stuk makkelijker om die werkgever te confronteren en proactief beleid te voeren, maar als werkgever heb je altijd al praktisch geen rechten gehad als het om de arbo regelgeving gaat. Dat is niks nieuws of anders als het gaat om thuiswerken.

er zijn twee dingen die werkgever moet:
- zorgen voor een goede werkplek
- actief instrueren over hoe gezond te werken

En "actief instrueren" is echt het meest dwingen/opleggend een werkgever wordt verplicht te zijn (en inderdaad ook mag zijn).
Overigens denk ik ook dat je in je opmerkingen over productiviteit even vergeet wat medewerkers met kinderen (en hun werkgevers) voor hun kiezen hebben gekregen in de Corona periode. Een gezin met 2 werkende ouders moest ineens ook thuis de kinderen opvangen en van onderwijs voorzien, bij de basisschool leeftijd en daaronder is dat gewoon onmogelijk te combineren met een normale werkdag en dat 'inhalen' in de avond of verleggen is een tikkende tijdbom. Effectief betekende dit een verlies van productiviteit in die weken dat de scholen en opvang dicht waren van rustig 25 tot 30%
Ja en? De arbo wetgeving gaat niet op pauze als het financieel slecht gaat. Als je niet nat wilt worden moet je niet in de regen gaan lopen en als je geen ondernemersrisico wilt lopen moet je geen ondernemer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net even nagekeken: Bij ons kunnen we middelen lenen van de werkgever. Dit kunnen we aanvragen zodat het geregistreerd staat.

Verder is er nog een regeling "Duurzame inzetbaarheid" waarmee je naar het theater, sauna, zwembad etc kunt om te ontspannen maar ook nog wat andere zaken. De rekening daarvoor kun je indienen zodat het wordt uitgekeerd. Sinds april kun je voor die regeling ook ICT-middelen voor jezelf aanschaffen. De werkgever betaalt dan maximaal €130 mee bij een 1,0FTE aanstelling. Heb je een deeltijd aanstelling dan is het in verhouding.

Zonet een Stream Deck XL besteld. Uiteindelijk kost die mij zo'n €90. Dat is niet duur voor zo'n apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Sander schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:49:
[...]

Als regels en wetten er niet bij passen dan heeft deze blog (met links naar bronnen in de tekst) het dus helemaal mis?
https://www.bd-advocaten....-huishet-juridisch-kader/
Paar quotes
De introductie van het verlichte regime heeft werkgevers echter niet ontslagen van de verplichting zorg te dragen voor een ergonomisch ingerichte thuiswerkplek.
Concreet houdt dit in dat de werkgever erop moet toezien dat de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht en als dit niet het geval is, dient de werkgever te zorgen voor de juiste arbeidsmiddelen zoals een ergonomische stoel of bureau.
Controle kan plaatsvinden door een bezichtiging van de werkgever of arbo-deskundige, maar in voorkomende gevallen kan ook worden gekozen voor controle door middel van foto- of filmmateriaal.
In geval van corona zal dit nog kunnen gelden maar wat is incidenteel en korte tijd.
De verplichting tot het zorg dragen voor een ergonomisch ingerichte werkplek geldt niet indien dit redelijkerwijs niet van de werkgever kan worden gevergd. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer slechts incidenteel voor korte tijd thuis wordt gewerkt.
En dan nog de inspectie SZW zelf
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/inspectie-szw
Bevoegdheden Inspectie SZW
Om hun inspecties en onderzoeken goed te kunnen uitvoeren, hebben de inspecteurs de volgende bevoegdheden:

toegang tot alle plaatsen waar wordt gewerkt, ook in woningen als het gaat om onderzoek naar thuiswerk;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
Tom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:19:
- Als mijn (twee jaar oude maar zuinige) auto stil staat blijft dat geld kosten: afschrijving, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Omdat je niet hoeft te reizen heb je geen reiskosten. Dat is logisch, maar de rekensom die ik bij aanschaf hebt gemaakt valt hierdoor anders uit. Ik draag dat risico zelf, maar bij leaserijders ligt dat geheel bij de werkgever. Dat is niet helemaal eerlijk.
Je kunt natuurlijk gewoon je auto verkopen. Zuinige auto's zijn erg gewild. Het risico van een lagere afschrijving dan je oorspronkelijke budgettering ligt bij jezelf. Net zoals het risico van de restwaarde aan het einde van de gecalculeerde periode. Of ga je dan ook de hogere restwaarde met hem delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:15

Punkrocker

Mostly harmless

Nul euro vergoeding maar mocht wel de laptop en extra scherm(en) meenemen en er is een goeie bureaustoel thuis bezorgd.
Een goed bureau heb ik al.
Reiskostenvergoeding is per juli stopgezet. Maar die kreeg ik toch al niet voor die anderhalve kilometer.

Met het donker worden van de dagen merk ik wel dat ik te weinig licht heb op mijn werkplek.
Daglichtlamp zou goed zijn?
Heeft iemand er ervaringen mee en waar kan ik een goeie kopen?
Die zal ik ook wel niet kunnen declareren maar je moet toch wat. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09-2020
TRON schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:24:
Thuiswerkvergoeding hoeft van mij niet per se. We hebben een duurzaaminzetbaarheidsbudget waar EUR 500 bruto per jaar wordt in gestopt door de werkgever. Deze mag aan arbo-materiaal (bureau, bureaustoel, beeldscherm, allen in hoogste verstelbaar) worden uitgegeven zonder dat daar inkomstenbelasting over betaald hoeft te worden. Voor alle overige uitgaven die van uit dat budget gedaan worden, moet wel inkomstenbelasting betaald worden.

Thuiswerken bespaart mij gemiddeld 2 uur reistijd per dag. Dat maakt het voor mij al een win-win-situatie. En de kosten voor koffie, toilet, verwarming, stroomverbruik, etc? Die neem ik dan voor lief.
Educated guess: ik ben werkzaam bij een andere netbeheerder :-) Hier hetzelfde, ik heb geen gebruik van mijn DIB gemaakt want mijn eigen spullen voldoen. En we mogen ook zaken in bruikleen meenemen, kantoren staan toch goeddeels leeg sinds een half jaar.
Reistijd was bij mij gelijk, mobiliteitskaart al heel lang niet meer aangeraakt.

[ Voor 15% gewijzigd door jil_s op 07-09-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
Mijn werkgever deed er (naar mijn idee) wat langer over dan wat grotere branchegenoten, maar er is eea georganiseerd.
  • Vanaf maart thuiswerken, áls je nog geen laptop had, kon je die in bruikleen krijgen
  • Eind april een declaratiemogelijkheid ingevoerd voor aanschaf spullen thuiskantoor: beeldscherm, muis, toetsenbord van €200,- netto (blijft eigendom overigens van jezelf)
  • We konden een bureaustoel ophalen op kantoor
  • Reiskostenvergoeding vanaf mei gestopt
  • In de maand juni en augustus €100 netto uitgekeerd als onkostenvergoeding
  • Vanaf medio juni ook weer opgeschaald op kantoor tot een maximumbezetting van 65% totaal
  • Vanaf september maand een vaste vergoeding (naar rato dienstverband) van €50,- netto per maand
Voor corona was thuiswerken voor mijn werkgever een lastig onderwerp. Bedrijf is georganiseerd rondom 'persoonlijke dienstverlening' en is ervan overtuigd dat dit alleen kan worden bereikt door ook als collega's regelmatig bij elkaar te zitten op kantoor. Er kón al wel één dag per week / incidenteel thuis worden gewerkt, maar werd weinig toegepast. Nu wil men een nieuw thuiswerkbeleid opstellen, welke recht doet aan alle rechten en plichten die de werkgever en werknemer heeft bij thuis werken. Naar wat ik begreep laat de wetgever nogal wat zaken 'open' om te bepalen en is hier dus nog geen 'ei' over gelegd.

Het duurde even, maar volgens mij hebben ze bij ons een redelijke modus weten te vinden. Reistijd heb ik overigens weinig mee gewonnen (15 minuten per dag :9 ) Zeker als ik dat vergelijk met mijn vriendin (werkt voor een gemeente). Werd geacht volledig thuis te werken, kreeg nog wel een laptop, maar de rest mag ze volledig zelf organiseren. Doordat we inmiddels weer deels op kantoor werken is dat geen 'probleem' meer, we werken gewoon om-en-om en maximaal één dag samen thuis.

Overigens blijf ik ervan overtuigd dat dit niet een situatie is die alleen de werkgever moet oplossen, het helpt echter wel als de werkgever op het juiste moment de werknemer het gevoel geeft 'gehoord' te worden. Beide partijen worden geconfronteerd met extra kosten (of minstens andere).

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:14
dreamscape schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:36:
[...]

Het is heel belangrijk om een ruimte te hebben die je tot werkplek of kantoor kan om toveren. Een dedicated plek voor enkel en alleen werk. Dus niet de keukentafel of de bank met de laptop op schoot. Op die manier kan je inderdaad om bv 17:30 de laptop dichtklappen, de deur dicht en klaar.
Ik heb nu een kamer die ik als kantoor/werkplek heb ingericht. Deze gaat einde werkdag dicht en pas s'ochtends weer open.
Heb je dit niet, dan is de kans heel groot dat werk en prive helemaal niet meer gescheiden is en dat het uiteindelijk resulteert in het feit dat je alleen nog maar met werk bezig bent.

On topic: wij krijgen geen bijdrage voor thuiswerken. Geen idee of dit ooit nog komt. We zijn altijd vrij geweest om te thuis te werken wanneer we maar willen en kunnen altijd alle apparatuur daarvoor aanvragen (bureau, stoel, laptop stand, toetsenbord, extra schermen noem maar op). Ook hebben we altijd de ruimte gekregen om werktijd goed in te delen ivm thuis zittende kinderen of zorg voor ouders etc.
Sinds de zomer zijn ook de kantoren weer open en kan er een werkplek (met voldoende afstand) gereserveerd worden voor een dag. Alle vergoedingen die voorheen uitgekeerd werden zijn doorgegaan. Zo krijgt een consultant die in NL werkt elke maand 70 euro voor koffie, lunch etc onderweg.
Ik zelf werk internationaal en heb een creditcard en kan dus alles vergoeden, maar daar koop ik nu dan niet de koffie cups van hehe.

Sowieso vind ik het een beetje dubbel. We hebben met z'n allen (of een groot deel van de jongere werkenden) 'gevochten' om thuis te mogen werken. Al is het maar 1 dag... nu moet dat en kan dat en moeten we extra compensatie ontvangen omdat we thuis meer kosten maken. Anderzijds verbruik je meer terwijl je voor de baas werkt en verbruikt de baas minder omdat iedereen thuis werkt. En hoe gaat dat als we weer wat meer terug naar de oude situatie gaan? Wordt de bijdrage dan weer gekort? of naar rato hoevaak je per week thuis werkt? Dat kan dan dus ook niet meer flexibel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
bij ons krijg je eenmalig 100 euro waar je een scherm bureau en muis van moet kopen. Stoel of bureau meenemen van kantoor is niet mogelijk ivm flexplekken. En reiskosten is stop gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Nu online
Unknown Alien schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

KLopt, bedankt voor de herberekening d:)b

Onderin mijn tekst staat mijn doel van het bericht, met erboven de onderbouwing.Veel mensen rekenen rijkdom alleen om in geld, terwijl geld niet meer dan een middel is. Wil niet zeggen dat ik niet blij ben dat ik in de IT werk met bijhorende inkomen ;)

[...]

Je mist de essentie van mijn bericht. Ten eerste waarom moet een WG alle kosten dragen van de huidige maatregelen? Waarom niet samen, waarin de WN die zijn baan kan behouden (in de meeste gevallen) minder moet inleveren.
Of heb je liever dat een WG alle kosten mag dragen en na xx periode een berivcht vanuit HR stuurt, dat het bedrijf faiilisement kan voorkomen door xx collega's te moeten ontslaan. UWV gaat snellerr akkoord, omdat ze de keus krijgen of xx% de deur uit of allemaal.

We zijn geneigd om niet verder te kijken dan onze eigen portomonee.

Ik hoop overigens niet dat het WW (fietsen) de enige lichaams beweging is die je hebt.

Die 15 min. fietsen krijg je bij veel WGs uitbetaald 19c per km..Is toch ook inkomen en onbelast.
toon volledige bericht
Maar in de IT is het werk juist toegenomen, lekker de werknemer alles laten dragen. Geen reiskosten uitkeren, geen vergoeding voor werkplek, maar lekker 2x zo hard werken omdat het allemaal drukker is geworden. Dan heb ik het nog niet eens over koffie en elektra straks extra verwarming gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:01

MLLL

Palm Treo 650

Figo112 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:14:
[...]

Maar in de IT is het werk juist toegenomen, lekker de werknemer alles laten dragen. Geen reiskosten uitkeren, geen vergoeding voor werkplek, maar lekker 2x zo hard werken omdat het allemaal drukker is geworden. Dan heb ik het nog niet eens over koffie en elektra straks extra verwarming gehad.
Er zijn zat mensen die erger getroffen zijn door de Corona, wees blij dat je werk hebt zou ik zeggen, ben ik namelijk ook.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:58
Bij mijn werkgever zijn ze nog bezig met een vergoeding voor een thuiswerkpek. Er kan wel wat aangeschaft worden tot 250 euro, maar dat is wel heel karig.
Na goedkeuring kan je meer krijgen, maar een bureau gaat niet gebeuren. Dat kan blijkbaar alleen op basis van een medische indicatie.
Nu los ik dat gewoon ook op door minder uren te draaien per dag, om toch voldoende beweging te krijgen en zo klachten te voorkomen. Dus tussen de 5 en 6 uur per dag ipv 8 uur per dag.
Uiteindelijk zou een werkgever altijd goedkoper uit zijn om wel een volledige werkplek te vergoeden, zodat mensen wel gewoon die 8 uur thuis kunnen maken.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:48
Ik heb sowieso al een thuiskantoor functie, dus krijg standaard al een docking station, etc en mijn internet vergoed. Daarnaast krijgen we nu eenmalig $1000 (bruto) coronacompensatie, wat ik best netjes vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is nog lastig, ik heb een eigen werkkamer maar mijn vrouw loopt daar continu naar binnen. Soms heeft ze iets nodigs, soms is het zonder reden. Ik kan de deur op slot draaien, maar de discussie die daar uit komt die levert meer stres op dan het probleem dat je er mee probeert op te lossen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• fisherman

In tegenstelling tot een goede werkplek is een auto toch echt puur een luxe artikel. Er zijn immers ook andere manieren om naar kantoor te gaan, zoals een fiets of openbaar vervoer als je wat verder weg woont.

Als een werkgever je verplicht om thuis te werken, zonder daar de voorzieningen voor te verschaffen, moeten ze ook niet raar opkijken dat mensen minder uren draaien om geen lichamelijke klachten te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:39
com2,1ghz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Dus? Het is toch allemaal aftrekbaar dus zoveel geld kost het niet. De medewerker kan niets aftrekken in dit geval en betaalt de volle pond terwijl ze hun eigen middelen gebruiken.
Een beetje investeren en compenseren is niets mis mee. Een budget van bijvoorbeeld 1k per medewerker is peanuts als het gaat om een bureatje, stoeltje, monitor.
Niet iedereen heeft een geschikte werkplek thuis.
Mijn werkgever heeft een half miljoen mensen aan het werk, 1k wordt dan opeens een berg geld. Het moge duidelijk zijn, ik heb dus zelf maar zoveel mogelijk zaken aangeschafd, waaronder scherm, toetsenbord, extra bureau en bureaustoel, een jabra, et cetera. Welicht toch nog een upgrade van de internetverbinding aangezien mijn vrouw ook twee uit vijf dagen thuis werkt en ook volle bak MS Teams draait met video streams.

[ Voor 21% gewijzigd door Mvd1981 op 16-09-2020 16:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Ik vind dat ik erg veel nadeel heb van het thuiswerken.

Mijn werkgever is opzich de beroerdste niet. Wij mogen niet op kantoor werken, maar wel een bureaustoel lenen (zelf ophalen) en de fietsvergoeding gaat voorlopig nog door. Als je zelf geen PC hebt kun je een laptop in bruikleen krijgen.

Voor overige artikelen zoals toetsenbord, monitor zijn (karige) vergoedingen, met de opmerking dat de artikelen weer moeten worden ingeleverd als je uit dienst gaat of als het thuiswerken niet meer nodig is. Lekker dan, ik heb een Dell Ultrasharp gekocht voor het dubbele van de vergoeding omdat ik gewoon een fatsoenlijk scherm wil hebben. Maar de werkgever heeft aangegeven dat ze niet daadwerkelijk al die schermen weer gaan innemen, maar dat voor de belasting aangegeven moet worden dat je het scherm niet kado krijgt van de werkgever. Ik ga er dus maar even vanuit dat dat goed komt.

Gezeik over koffie en toiletpapier zal ik niet op ingaan, maar stookkosten zijn toch een behoorlijke post voor veel mensen. Met name als je alleen woont (en de kachel op werkdagen dus niet aan hoeft) kan je gasrekening zomaar verdubbelen, dan heb je het toch over 600 euro extra per jaar. Ik vind dat de werkgever daarin zeker tegemoet moet komen.

Maar het belangrijkste hoor ik niemand over: ruimte! Ik werk in de woonkamer omdat ik geen extra kamer heb. Maar ik heb een open keuken. Mijn kinderen zitten elk op hun eigen kamer, maar als ik zit te vergaderen en ze willen wat eten uit de keuken, dan geeft dat irritatie. Ook kunnen ze bijvoorbeeld niet TV kijken in de woonkamer. Voor een paar weken is dat niet erg, maar nu het semi-permanent wordt vind ik dat de werkgever daar een flinke vergoeding tegenover moet stellen. Mijn werkgever neemt feitelijk mijn woonkamer in beslag en betaalt daar helemaal niks voor. Dat is niet redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
Mvd1981 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:56:
[...]

Mijn werkgever heeft een half miljoen mensen aan het werk, 1k wordt dan opeens een berg geld. Het moge duidelijk zijn, ik heb dus zelf maar zoveel mogelijk zaken aangeschafd, waaronder scherm, toetsenbord, extra bureau en bureaustoel, een jabra, et cetera. Welicht toch nog een upgrade van de internetverbinding aangezien mijn vrouw ook twee uit vijf dagen thuis werkt en ook volle bak MS Teams draait met video streams.
Als ze een half miljoen man in dienst hebben dan draaien ze ook een omzet van tientallen miljoenen.

Stel dat ieder een salaris heeft van 30k, dan is dit een investering van 1/30 van de personeelskosten. Even simpel uitgerekend dan he.

• FireAge
  • Laatst online: 09:30
com2,1ghz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:00:
[...]

Als ze een half miljoen man in dienst hebben dan draaien ze ook een omzet van tientallen miljoenen.

Stel dat ieder een salaris heeft van 30k, dan is dit een investering van 1/30 van de personeelskosten. Even simpel uitgerekend dan he.
Tientallen miljarden neem ik aan. En inderdaad het aantal medewerkers maakt geen moer uit. Het is een bedrag per medewerker.

Heb al bij twee vrienden gehoord dat ook na Corona ze moeten blijven thuiswerken. Bedrijf heeft inmiddels helft van de kantoorruimte afgestoten :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
com2,1ghz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:00:
[...]

Omzet zegt niks, al draai je 1 miljard omzet, dan nog kan je verlies draaien ;)

Hoeveel werknemers je in dienst hebt maakt ook helemaal niks uit.
Het gaat om de hoeveelheid winst/geld die je per werknemer kan besteden.
simpel voorbeeld:
Als je met 10 man 100 euro winst maakt (10 euro per persoon) of
met 100.000 man 1.000.000 winst maakt (nog steeds 10 euro per persoon),
Dan maakt het dus geen klap uit hoeveel mensen je in dienst hebt, je hebt per persoon hetzelfde te besteden aan kosten per persoon.
(tuurlijk met enige nuance maar in de basis komt het hier wel op neer)

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 09:39
Even los van financiële zaken of kosten voor de werkgever.
Ik werk in de basis al sinds 2008 regelmatig thuis, door de tijd tot de conclusie gekomen dat er ook eigen verantwoordelijkheid is ten aanzien van gezondheid.

Qua hardware voorziet mijn werkgever alles wat nodig zou zijn t/m bureaustoelen.
Maar zelf heb ik dit jaar mijn (onze) oude bureaus vervangen door 2 elektrische in hoogte verstelbare exemplaren, kost wat, heb je ook wat. Mijn 12 jaar oude 21" scherm even vervangen voor 2x HP 23".
Heeft als groot voordeel dat ik niets hoef weg te doen als ik van baan wissel, heb volledige vrije keuze in materialen/merken/etc.

De kosten van koffie (vooral), toiletgebruik, verwarming, etc., heb ik door de jaren al geabsorbeerd. Was een kwestie van gewenning lijkt het. Maar dat in arbeidsvoorwaarden hier een regeling voor komt, al dan niet uitgewisseld met vervoersbudgetten zou op zich op z'n plaats zijn.

Ben benieuwd naar de eerste vastgelegde resultaten daar van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 15:24
Het lijkt alsof ik 1 van de weinige in dit topic ben die nergens veel moeite mee heeft met alle nieuwe maatregelen. Sterker nog, nadat ik even moest wennen in het begin aan het thuiswerken elke dag ( zeg een maandje ) ben ik juist veel voordeel gaan zien in thuiswerken:
- Boodschappen doen wanneer dit uit komt ( ik doe het liefst 3 - 5x per week boodschappen )
- Huis schoonmaken / wasje draaien of avond eten voorbereiden wanneer je wilt
- Alle andere zaken die eigenlijk moeten wachten tot in het weekend of in de avond uren

Dit zijn allemaal voordelen die nu mogelijk zijn omdat ik eigenlijk zelf geen vaste werktijden meer hanteer. Ja ik heb meetings en vaste afspraken, maar daar is altijd omheen te plannen. Zolang mijn werk af is, en ik gewoon net zo hard werk als op kantoor maakt het mij eigenlijk ( en de werkgever ) niet uit of ik dit overdag, in de avond uren of in het weekend doe, zolang je maar niets laat liggen :)

Zo mogen collega's mij ook bellen/appen of via teams in de avond uren ( weekend liever niet ). Als ik er geen zin in heb, of totaal niet met werk bezig ben dan neem ik ook gewoon niet op, of reageer ik dat ik later / morgen weer aan het werk ga. ( maar ik heb dan ook geen vrouw of kinderen )

Nou woon ik wel alleen, heb ik ruimte voor een groot bureau en verdien ik in de IT toch al behoorlijk goed. Voor mij wegen de vele voordelen aan thuiswerken ook wel op tegen de (minimale) kosten die je per maand/jaar maakt. Neemt niet weg dat ik het wel belangrijk vind dat er een potje vanuit werkgevers moet komen om dingen zoals bureaustoelen/bureaus aan te kunnen schaffen. Dingen zoals een (mooier) scherm/toetsenbord computer/laptop vind ik niet dat dit bij de werkgever hoort te liggen, zolang er maar een basislaptop wordt aangeboden

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 17-09-2020 15:08 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Nu online
MLLL schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:36:
[...]

Er zijn zat mensen die erger getroffen zijn door de Corona, wees blij dat je werk hebt zou ik zeggen, ben ik namelijk ook.....
Er zijn altijd mensen die harder getroffen zijn. Niet alleen in corona tijd. Betekent niet dat je dan alles goed moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PhilipsFan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:32:

Gezeik over koffie en toiletpapier zal ik niet op ingaan, maar stookkosten zijn toch een behoorlijke post voor veel mensen. Met name als je alleen woont (en de kachel op werkdagen dus niet aan hoeft) kan je gasrekening zomaar verdubbelen, dan heb je het toch over 600 euro extra per jaar. Ik vind dat de werkgever daarin zeker tegemoet moet komen.
Je hoeft niet je hele huis de hele dag te verwarmen. Een kamer waar je werkt.
Maar het belangrijkste hoor ik niemand over: ruimte! Ik werk in de woonkamer omdat ik geen extra kamer heb. Maar ik heb een open keuken. Mijn kinderen zitten elk op hun eigen kamer, maar als ik zit te vergaderen en ze willen wat eten uit de keuken, dan geeft dat irritatie. Ook kunnen ze bijvoorbeeld niet TV kijken in de woonkamer. Voor een paar weken is dat niet erg, maar nu het semi-permanent wordt vind ik dat de werkgever daar een flinke vergoeding tegenover moet stellen. Mijn werkgever neemt feitelijk mijn woonkamer in beslag en betaalt daar helemaal niks voor. Dat is niet redelijk.
Ja dat is een nadeel. Is een hoek van de slaapkamer geen optie? Of een kamer die minder gebruikt wordt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

hollandnick schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:06:
Dit zijn allemaal voordelen die nu mogelijk zijn omdat ik eigenlijk zelf geen vaste werktijden meer hanteer. Ja ik heb meetings en vaste afspraken, maar daar is altijd omheen te plannen. Zolang mijn werk af is, en ik gewoon net zo hard werk als op kantoor maakt het mij eigenlijk ( en de werkgever ) niet uit of ik dit overdag, in de avond uren of in het weekend doe, zolang je maar niets laat liggen :)
Maar dan was je al gewend aan een klein deel overwerken/thuiswerken?
Wij hebben een eigenlijk een soort todo-list. Wat niet af komt, komt morgen wel weer. Als je een dag minder efficient hebt gewerkt, gaat er gewoon meer werk naar de volgende dag of andere collega's. :)
Zo mogen collega's mij ook bellen/appen of via teams in de avond uren ( weekend liever niet ). Als ik er geen zin in heb, of totaal niet met werk bezig ben dan neem ik ook gewoon niet op, of reageer ik dat ik later / morgen weer aan het werk ga.
Is dat dan efficiënt? Collega's die jou proberen te bereiken en totaal niet weten of je aan het werk bent en zal reageren? :?

Die thuiswerkkosten zoals extra koffie en verwarming zijn vreemd om bij de werkgever neer te leggen, terwijl je aan de andere kant minder kosten hebt voor bijvoorbeeld de auto, representatie en reistijd. (Ja, voor mijzelf reken ik de reistijd ook als verborgen kosten mee. Mijn netto uurloon is het bedrag wat ik op mijn bankrekening krijg, gedeeld door de hoeveel tijd dat ik voor mijn werk van huis ben. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 15:24
Onbekend schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:09:
[...]

Maar dan was je al gewend aan een klein deel overwerken/thuiswerken?
Wij hebben een eigenlijk een soort todo-list. Wat niet af komt, komt morgen wel weer. Als je een dag minder efficient hebt gewerkt, gaat er gewoon meer werk naar de volgende dag of andere collega's. :)

[...]

Is dat dan efficiënt? Collega's die jou proberen te bereiken en totaal niet weten of je aan het werk bent en zal reageren? :?
Nee in principe niet want voor de Corona werkte ik maximaal 1x per week thuis. Daarnaast, maar dat vertelde ik er ook niet bij, neem ik vrijwel altijd de telefoon op voor collega's. Ze weten dat ze altijd kunnen bellen zolang ze een reden hebben daarvoor, dus dan neem ik altijd op. Als het voor gaat komen dat een collega om de meest kleine dingen elke avond gaat lopen bellen, dan kan ik ervoor kiezen niet op te nemen.

Daarnaast werken zij allemaal onder kantoor tijd, dus dan verwacht ik ook dat ze bellen met hun probleem/vraag. Uiteraard ga ik dat dan niet naast me neer leggen omdat ik zelf besloten heb 's avonds te gaan werken :) Je kan het inderdaad vergelijken met jullie to-do list, dat vind ik een mooie beschrijving :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 16:51
Tom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:19:
Aan de andere kant, je bijtelling van je auto gaat ook gewoon door bij een auto van de zaak, terwijl je er niet zakelijk in rijd.

Ik heb een aantal jaren ook een eigen auto genomen, maar krijgt wel een mobiliteitsvergoeding. Dit pakt nu heel goed uit.
- Mocht het thuiswerken blijvend zijn, dan lijkt een iets hogere onkostenvergoeding mij wat redelijker. Zeker in de winter waarbij je ook nog eens stookkosten hebt, dan zou deze situatie voor mij negatief uitpakken. In dat geval kan ik beter naar kantoor gaan en kijken of ik de reiskosten kan declareren.
Maar je hebt in de winter (en zomer) ook geen reistijd. Ik zou daar direct voor tekenen, tegen de extra kosten om het warm te krijgen.

Mijn grootste kostenpost is koffie momenteel, maar ook wel een stuk beter dan de koffie op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:04
De bijdrage is vrijwel 0. Wij hebben inmiddels thuis twee fatsoenlijke werkplekken gerealiseerd, en dat heeft ons in totaal meer dan €1000 gekost. Het voelt vreemd dat er geen compensatie tegenover staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:55
Rolfie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:04:
[...]

Aan de andere kant, je bijtelling van je auto gaat ook gewoon door bij een auto van de zaak, terwijl je er niet zakelijk in rijd.
De bijtelling is dan ook niet voor de zakelijke kilometers die je maakt ;)

De bijdrage in euro's is hier ook 0. Ik heb ondertussen wel alle hardware van kantoor hier naartoe gehaald. Ik ga geen kamer opofferen voor werk. Ik betaal voor mijn huis voor privé gebruik, als de werkgever hier een goede werkplek wil claimen mag die een kamer van mij huren.

In de winter gaat het extra gas wel een kostenpost worden. Dus geen loonsverhoging maar eerder een netto loonsverlaging . :/

[ Voor 38% gewijzigd door LordSinclair op 18-09-2020 10:53 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhilipsFan
Marzman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:53:
[...]
Je hoeft niet je hele huis de hele dag te verwarmen. Een kamer waar je werkt.
Voor mij maakt dat dus niet uit, want ik werk in de woonkamer. Dan nog is het alleen theoretisch, want de meeste verwarmingsinstallaties beschikken niet over de optie om alleen een slaapkamer te verwarmen. In de praktijk komt het erop neer dat bijna iedereen gewoon z'n hele huis gaat verwarmen.
[...]
Ja dat is een nadeel. Is een hoek van de slaapkamer geen optie? Of een kamer die minder gebruikt wordt?
Ja, duh. Als dat kon had ik dat toch allang gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
Rolfie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:04:
Mijn grootste kostenpost is koffie momenteel, maar ook wel een stuk beter dan de koffie op de zaak.
Dat is het issue hier ook inderdaad. Thuis drink ik graag een espresso of cappuccino van dure boontjes van een kleine lokale brander. Dat is inderdaad een flinke kostenpost, maar ik betaal hem graag. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
dreamscape schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:57:
[...]

Dat is het issue hier ook inderdaad. Thuis drink ik graag een espresso of cappuccino van dure boontjes van een kleine lokale brander. Dat is inderdaad een flinke kostenpost, maar ik betaal hem graag. :)
Ik zie dat juist als een (van de weinige) voordelen van thuiswerken. De koffie is goed. Ja, ik betaal het zelf, maar ik denk dat dat te verkiezen is boven slootwater drinken en af en toe een euro betalen voor fatsoenlijke koffie in de koffiebar op kantoor. Daar zat ik toch zeker wel 3x per week. Dus de kosten vallen eigenlijk nog mee. En dan heb ik het nog niet over de kosten die je bespaart door niet meer naar de kantine te lopen voor je lunch of een snack tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
Die kosten van de kantine die liepen bij ons gewoon door. Die heb ik nu zelf stopgezet (wij betalen een bedrag per maand voor het restaurant en dan mag je eten wat je wil). De stroomkosten vallen mee (doorgerekend komt het op 50 euro in t jaar) dus daar hoor je me niet over.
Ik heb echter ook de stookkosten alvast doorberekend en dat is inderdaad bij mij tussen de 400-600 euro meer dit jaar als ik tot het einde van het jaar thuis zou werken (in principe minimaal het dubbele van wat ik nu verbruik aan gas). Het vervangen van het CV systeem zodat alleen de werkkamer wordt verwarmd kost ongeveer 1500 euro, dus dat duurt ff voordat ik dat eruit zou halen (ik kan het zelf allemaal niet vervangen).
Gezien wij niet eens de mogelijkheid krijgen om (deels) op kantoor te werken, heb ik HR hierover al wel ingelicht, net als de ondernemingsraad. Laat ze maar kijken wat ze hier mee gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09
SunnieNL schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:59:
Het vervangen van het CV systeem zodat alleen de werkkamer wordt verwarmd kost ongeveer 1500 euro...
Ik las dit eerder ook. Waarom is dit zo'n probleem?
- alle radiatoren dicht
- alleen open in de werkkamer
- thermostaat handmatig aan/uit zetten om te verwarmen

Zelfs een "nette" oplossing met thermostaat in de werkkamer en kortsluitcircuit in de installatie kost een fractie van die 1500,- euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
Zwartoog schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:39:
[...]

- alle radiatoren dicht

Zelfs een "nette" oplossing met thermostaat in de werkkamer en kortsluitcircuit in de installatie kost een fractie van die 1500,- euro.
De thermostaat zit in de woonkamer. Dus als ik alle radiatoren uit zet, dan koelt de woonkamer af en wordt het bloedheet in de werkkamer omdat de CV blijft doorstoken, de woonkamer warmt dan niet op. Tuurlijk kan ik het handmatig in en uitschakelen, maar dat is toch niet nuttig? Wat heb ik dan nog aan de thermostaat? Daarnaast wordt het dan nooit een lekkere temperatuur omdat die blijft schommelen en ik elke keer weer moet bijsturen door de CV aan of uit te zetten.
En ik ga toch niet elke dag 2x door mijn huis om alle radiatoren weer open en dicht te draaien? Daarnaast zorgt dat er voor dat mijn waterzijdige inregeling weer niet meer klopt.

En waarom het zo duur is om dit goed te doen? Omdat alle knoppen moeten vervangen worden door thermostaatknoppen wil je het per kamer automatisch laten inregelen zonder dat je zelf alles dicht en open moet draaien en telkens de CV aan en uit moet zetten met de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door SunnieNL op 18-09-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:04
Ik denk dat ik de werkkamer elektrisch ga verwarmen, klein kamertje misschien 15-20m3 lucht.
Elektrisch met een thermostaat er in, gaat een hoop gas schelen door de rest van het huis niet te verwarmen.

En met dit formaat kamer, heb je het ook zo warm gestookt en ga ik er vanuit dat de elektra rekening ook wel mee valt... (zeker als je het warm houdt met je zelf, monitor & laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Tja hier ook eenmaal 50 euro gekregen..

Ga binnenkort onze afdelingsdirecteur vragen hoe het zit met de stookkosten. Van 5-uur per stoken, naar 14-uur per dag stoken (0800-2200 ipv 1700-2200) is nogal een verschil.

Ik ben benieuwd hoe dit zal lopen, want ik werk bij semi-overheid met CAO etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Zwartoog schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:39:
[...]

- alle radiatoren dicht

Dat zal best. Maar dan nog hoort de werkgever hier een vergoeding voor te geven. Of hij nu de stookkosten vergoedt voor het hele huis, of alleen voor de werkkamer en de aanpassing aan de cv-installatie, dat maakt niet echt uit. Maar het lijkt er nu op alsof de werkgevers hun kop in het zand steken.

Ik kan er ook niks aan doen dat hij naast mijn huis ook nog een kantoor heeft dat betaald moet worden. Hij mag ook zeggen dat ik weer naar kantoor kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 09:39
hollandnick schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:06:
Het lijkt alsof ik 1 van de weinige in dit topic ben die nergens veel moeite mee heeft met alle nieuwe maatregelen. Sterker nog, nadat ik even moest wennen in het begin aan het thuiswerken elke dag ( zeg een maandje ) ben ik juist veel voordeel gaan zien in thuiswerken:
- Boodschappen doen wanneer dit uit komt ( ik doe het liefst 3 - 5x per week boodschappen )
- Huis schoonmaken / wasje draaien of avond eten voorbereiden wanneer je wilt
- Alle andere zaken die eigenlijk moeten wachten tot in het weekend of in de avond uren

Dit zijn allemaal voordelen die nu mogelijk zijn omdat ik eigenlijk zelf geen vaste werktijden meer hanteer.
Je bent sowieso niet de enige, zie alleen maar voordelen.
Alleen zit ik sinds kort in een klus met een hoge vergadercultuur i.c.m. overheid.....
Dat veroorzaakt toch vaste(re) werktijden helaas. Overheid, of althans het gros van de medewerkers aldaar, heeft toch moeite met het loslaten van 9-17.. >:) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Basekid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:31:
Tja hier ook eenmaal 50 euro gekregen..

Ga binnenkort onze afdelingsdirecteur vragen hoe het zit met de stookkosten. Van 5-uur per stoken, naar 14-uur per dag stoken (0800-2200 ipv 1700-2200) is nogal een verschil.

Ik ben benieuwd hoe dit zal lopen, want ik werk bij semi-overheid met CAO etc.
Als je stookgedrag inderdaad anders wordt kan ik me wel voorstellen dat je enige compensatie wil. Een probleem voor de werkgever is dat ook mensen die geen hogere stookkosten hebben in deze tijd deze onkostenvergoeding van toepassingen zal zijn. Het zal dus niet alleen voor het handjevol personeel zijn, die daadwerkelijk hogere stookkosten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13-06 16:42
fisherman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:59:
[...]

Als je stookgedrag inderdaad anders wordt kan ik me wel voorstellen dat je enige compensatie wil. Een probleem voor de werkgever is dat ook mensen die geen hogere stookkosten hebben in deze tijd deze onkostenvergoeding van toepassingen zal zijn. Het zal dus niet alleen voor het handjevol personeel zijn, die daadwerkelijk hogere stookkosten hebben.
Klopt, maar ik kan me voorstellen dat deze situatie voor bijna alle medewerkers geld (bijna iedereen moet nog thuiswerken nu). Hiervoor was het beleid dat systematisch thuiswerken niet de bedoeling was.

Ze betalen bijv ook de reiskostenvergoeding van mensen die al maanden thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
fisherman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:59:
[...]

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat de werkgever van mij vraagt dat ik thuiswerk. Ik mag niet naar kantoor komen. Aangezien het een verplicht karakter heeft, moeten ze er ook een vergoeding voor geven, of ik die kosten nu daadwerkelijk maak of niet. Ja, het kan zijn dat ik een partner thuis heb zitten en dus die kosten sowieso al had. Maar dat doet er niet toe.

Hoe zou je het anders willen doen? Dat ik de werkgever allemaal details over mijn privesituatie moet gaan vertellen zodat hij kan nagaan of ik daadwerkelijk hogere kosten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Basekid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:02:
[...]

Klopt, maar ik kan me voorstellen dat deze situatie voor bijna alle medewerkers geld (bijna iedereen moet nog thuiswerken nu). Hiervoor was het beleid dat systematisch thuiswerken niet de bedoeling was.

Ze betalen bijv ook de reiskostenvergoeding van mensen die al maanden thuiswerken.
Inderdaad, ik krijg nog steeds iets van 30 euro fiets vergoeding, omdat ik 3,5 kilometer fiets naar kantoor normaal gesproken, maar nu tot volgend jaar zomer ofzo nog thuis moet werken. Ik werk overigens bij het rijk, dus de regelingen voor jou zullen waarschijnlijk grotendeels overeen komen. Wellicht zien ze die vergoeding als een soort compensatie.
Ik heb dag en nacht de temperatuur gewoon op 21,5 staan, het hele jaar door. Ik zie dus geen verschil in stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PhilipsFan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:12:
[...]

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat de werkgever van mij vraagt dat ik thuiswerk. Ik mag niet naar kantoor komen. Aangezien het een verplicht karakter heeft, moeten ze er ook een vergoeding voor geven, of ik die kosten nu daadwerkelijk maak of niet. Ja, het kan zijn dat ik een partner thuis heb zitten en dus die kosten sowieso al had. Maar dat doet er niet toe.

Hoe zou je het anders willen doen? Dat ik de werkgever allemaal details over mijn privesituatie moet gaan vertellen zodat hij kan nagaan of ik daadwerkelijk hogere kosten heb?
Heeft weinig met privé situatie te maken. Ik heb de verwarming ook aan als we een weekend weg zijn. Overdag is er ook vaak niemand thuis, maar de verwarming staat altijd op dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakkuz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2020
Niet elk bedrijf doet iets voor zijn werknemers helaas.

[ Voor 87% gewijzigd door Drakkuz op 25-09-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
Helaas inderdaad, maar dan weet je wel wat je waard bent voor je bedrijf.

[ Voor 82% gewijzigd door FoundYa op 25-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 17:40

Zenix

BOE!

Mijn reiskostenvergoeding loopt nog gewoon door. Met 400 per maand is dat wel dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik heb eigenlijk ook niet zoveel te klagen (niks eigenlijk :))

Heb voor de corona nooit thuis gewerkt maar wel altijd een hobby/computer kamer gehad. Daar is nu een laptop van kantoor bijgekomen, die ik aansluit op mijn eigen monitoren.

We mogen (bijna) alles meenemen van kantoor: stoel, beeldschermen, toetsenbord etc, maar mijn eigen zaken waren meestal beter.

Verder mochten we voor 1000 euro investeren in de thuiswerk plek, waar je dan via belasting voordeel ongeveer 40% van terug kreeg. Daar heb ik een mooie bureaustoel van gekocht.

Stookkosten zijn niet gestegen, thermostaat staat het hele jaar op dezelfde temperatuur. Reiskosten (die gewoon worden doorbetaald) heb ik bijna niet meer.

Ik ben vanaf maart nog maar 3x op kantoor geweest en het bevalt me eigenlijk prima: wat meer m'n eigen tijd indelen, en bijna 2 uur winst in tijd omdat ik geen reistijd meer heb.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Barrycade

Through the...

Ik zie mijn reiskostenvergoeding die gewoon nog doorloopt als compensatie voor de "kosten" die ik thuis maak.

Ja ik drink meer koffie thuis, maar geen relatief dure lunch meer op kantoor.

Kachel maakt niet veel uit (nieuwbouwhuis met eigenlijk altijd dezelfde temperatuur en waar nodig heb ik een elektrisch kacheltje op mijn werkkamer) hoewel dat een schatting is aangezien ik nog niet heb moeten stoken om mijn werkkamer te verwarmen deze crisis.

Ik heb al sinds maart geen andere kleren gekocht. Zit gewoon in mijn spijkerbroek en polo achter de webcam. Niemand die daar een issue van maakt.

Ik heb mijn mobiele abbo omlaag gezet, want ik ben grotendeels thuis, dus alles via wifi of huistelefoon waar al onbeperkt bellen op zat.

Ik ga denk ik maar 1 van de 2 auto's afstoten, na dit gebeuren verwacht ik eigenlijk dat ik hoogstens een paar keer per maand naar kantoor hoef, dat kan dan wel met 1 auto met enig plannen.

En bovenop dit alles heb ik 2 uur per dag qua reistijd terug gekregen.

Enige dat ik wel een beetje mis is de sociale contacten met collega's. Bellen/webcammen is dan toch anders.

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:23
Zojuist te horen gekregen dat alle werknemers (Fintech corporate in Berlijn) 500e belastingvrij krijgen om home office equipment van te kopen. We mochten al de spullen van kantoor mee naar huis nemen (vooral de 32" monitoren waren populair).
Beide acties gaan hand in hand met een remote working policy die voorschrijft dat je bijvoorbeeld altijd je camera aan moet hebben tijdens meetings, excuses dat je die niet hebt (want je gebruikt je desktop ipv je company laptop) gaan dus nu niet meer op.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
Ik zie ook voornamelijk voordelen. Bij ons word er ook steeds meer bekend over de 'permanente' gevolgen (dus hoe je, je kantoor functie om kan zetten naar een full remote functie. Welke landen/staten je wel mag werken en wat het bekent voor je salaris) en ik hou alles maar in de gaten.

Wij kunnen nu via een speciale business site alles bestellen (na goedkeuring van je manager) wat wel handig is maar ik heb er geen gebruik van gemaakt: Alles wat ik hier heb staan om te werken gebruik ik ook om te gamen :p mijn nieuwe aanwinst voor het thuis kantoor:

Naast mijn 2560x1440 (155hz) gaming monitor een 'standaard' 1920x1080 (60hz) die ik in landscape heb staan. Hier open ik dan Slack open of Firefox (of als ik game Discord/Twich/Firefox) en af en toe een scherm van mijn vergadering.
Ik vond het zelf onredelijk om m'n werk er voor te laten betalen want ik gebruik het echt 50/50 werk/prive. Scherm 1 zit via DisplayPort op mijn game PC, en via HDMI op mijn werk laptop, en scherm 2 precies omgekeerd. Hierdoor wisselen ze dus automatisch naar het systeem wat aanstaat :D

Ik mis mijn collega's wel maar, af en toe spreken we af voor een sociaal verantwoordelijke lunch (1,5 meter afstand dus) en dat is wel gezellig.

Ik denk dat het wel helpt dat ons internationale bedrijf al veel remote medewerkers had en, in veel landen opereert dus qua software waren we er behoorlijk op voorbereid.

Edit: Lees veel mensen klagen over koffie kosten. Ik heb een abonnement genomen op mijn favoriete koffie merk.. Kost geloof ik $60 per maand voor 3x per maand een zak koffie :P hiervoor gaf ik makkelijk $10/15 per dag uit aan lunch 5x per week en nu eet ik elke dag een bagel met kaas of ei voor $2 per dag. Volgens mij ben ik meer gaan overhouden. Stook kosten hebben we niet want het is elke dag 25 graden 8)

[ Voor 12% gewijzigd door ex87 op 26-09-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacen007
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 17:50
Wij werken, net als zovelen sinds maart zoveel mogelijk vanuit thuis.

Bij ons is niets geregeld, geen vergoedingen, geen leen apparatuur van het kantoor...

Als je toevallig een laptop had vanuit je functie, dan mocht je die meenemen naar huis, maar zo niet dan moet je met je prive pc maar van thuis uit inloggen via remote desktop.

De reisvergoeding is onmiddellijk stopgezet, dat weer wel natuurlijk....

Met name het "tijdelijk" argument is lange tijd gebruikt om dit vanuit de werkgever te verantwoorden.

En het wordt nog mooier, omdat de werkgever geen toezicht kan houden op onze gewerkte uren worden alle werkdagen op 7,5 uur afgekapt, alle uren daarboven zijn helaas pindakaas. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Jacen007 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:16:

En het wordt nog mooier, omdat de werkgever geen toezicht kan houden op onze gewerkte uren worden alle werkdagen op 7,5 uur afgekapt, alle uren daarboven zijn helaas pindakaas. ;w
Is 7.5 voor jullie een volledige werkdag? In dat geval is het gewoon "we werken niet over" en dat mag een werkgever afdwingen.

Is 8 een volledige werkdag, dan is her sprake van eenzijdig afgedwongen arbeidstijdverkorting, dat mag niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacen007
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 17:50
t_captain schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:24:
[...]

Is 7.5 voor jullie een volledige werkdag? In dat geval is het gewoon "we werken niet over" en dat mag een werkgever afdwingen.

Is 8 een volledige werkdag, dan is her sprake van eenzijdig afgedwongen arbeidstijdverkorting, dat mag niet zomaar.
Ja, 7,5 uur is een volledige dag bij ons.

Normaal gesproken is er echter een tijd voor tijd regeling, werk je 1 dag een uur extra, kun je andere dag een uur minder werken. Werk je nu een uur te veel dan is dat jammer dan, werk je de volgende de dag een uur korter dan wordt je gekort op je ADV/vakantie uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:53
En hoe komen ze er achter dat je korter werkt? ;)

Wij mogen ook een scherm en stoel mee naar huis nemen, maar verder wordt wel verwacht dat je op eigen middelen werkt. Heb je een laptop vanuit je functie, dan heb je geluk.
Reiskosten was bij ons al op basis van declaratie, dus die is gewoon een bak omlaag gegaan.

Helaas geen andere tegemoetkoming. Dus ik heb aangegeven dat ik weer naar kantoor kom als in mijn jaren 60 huis de verwarming weer volle bak aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Jacen007 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:03:
[...]

Normaal gesproken is er echter een tijd voor tijd regeling, werk je 1 dag een uur extra, kun je andere dag een uur minder werken. Werk je nu een uur te veel dan is dat jammer dan, werk je de volgende de dag een uur korter dan wordt je gekort op je ADV/vakantie uren.
Zo'n krampachtig beleid werkt nou juist in de hand dat werknemers rare toeren gaan uithalen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Jacen007 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:03:
[...]

Je oplossing is om zelf een schaduwadministratie van je uren te voeren. Je werkt 8.5 / 6.5 en schrijft 7.5 / 7.5. De werkgever zal het wellicht niet op prijs stellen, maar het is wel te verwachten dat mensen dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:57

NSG

Je weet niks!

Mijn opdrachtgever stuurde ons begin maart naar huis, sindsdien 2x op kantoor geweest. Het vaste personeel kan middels een formulier een monitor, toetsenbord + muis aanvragen. Daarnaast €450 bestedingsruimte om een bureau- stoel en/of tafel aan te schaffen.

Mijn eigen werkgever kwam ergens in mei met de vraag of ik een bureaustoel en/of monitor van kantoor wilde lenen. Wat een contrast, maar zo leer je je werkgever en opdrachtgever wel beter kennen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
Dat geneuzel om micromanagement om uren vind ik zo tenenkrommend altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:08:
En hoe komen ze er achter dat je korter werkt? ;)
En weten ze dat op kantoor ook wel of denken ze alleen maar dat ze daar controle uit oefenen? Want zolang je geen prikmachine of poortjes hebt valt een half uurtje meer of minder echt niet op. En dan heb je natuurlijk ook nog een verschil tussen 'werken' en 'aanwezig zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:28:
Dat geneuzel om micromanagement om uren vind ik zo tenenkrommend altijd.
Dit klinkt idd wel als geneuzel, maar in het agency en detacherings wereldje zijn uren de dingen die omzet en winst genereren en is een goede urenadministratie wel belangrijk. Wij moeten ook uren schrijven (want anders kunnen ze niet gefactureerd worden) maar niemand maakt zich druk of ik nu 41, 40 of 39 uur werk. En niet-facturable uren schrijven we dus ook niet dus niemand weet of ik nu minder gewerkt hebt of bv. een nieuwe collega heb ingewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46
PhilipsFan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:12:
[...]

Omdat iets verplicht is zou er een vergoeding tegenover moeten staan? Je zal ook niet naakt op je werk mogen verschijnen, maar toch denk niemand dat de werkgever hun kleding moet betalen. En als je geen reiskosten en reistijd meer hebt, is het dan ook redelijk als je werkgever dan verwacht dat je dan wat langer doorwerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Hielko schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:09:
[...]

Omdat iets verplicht is zou er een vergoeding tegenover moeten staan? Je zal ook niet naakt op je werk mogen verschijnen, maar toch denk niemand dat de werkgever hun kleding moet betalen. En als je geen reiskosten en reistijd meer hebt, is het dan ook redelijk als je werkgever dan verwacht dat je dan wat langer doorwerkt?
Wat is dat nu weer voor onzinvergelijking. De werkgever stelt verplicht dat je iets van jezelf nu voor het werk moet gebruiken. Als dat je auto, fiets of telefoon is vinden we het normaal dat daar een vergoeding tegenover staat. Maar als het je huis is hoeft dat ineens niet? Want dat huis 'had ik toch al'?

Volgens mij mag ik zelf weten waar ik mijn huis voor gebruik. Dat is niet om te werken, maar mijn werkgever verplicht me om dat toch te doen. Daar hoort dus inderdaad een vergoeding tegenover te staan, want hierdoor kan ik mijn huis niet meer gebruiken zoals ik dat voorheen deed. Mijn werkgever claimt mijn ruimte en betaalt daar niks voor. Dat klopt niet.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste