Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:22:
[...]

Wat is dat nu weer voor onzinvergelijking. De werkgever stelt verplicht dat je iets van jezelf nu voor het werk moet gebruiken. Als dat je auto, fiets of telefoon is vinden we het normaal dat daar een vergoeding tegenover staat. Maar als het je huis is hoeft dat ineens niet? Want dat huis 'had ik toch al'?

Volgens mij mag ik zelf weten waar ik mijn huis voor gebruik. Dat is niet om te werken, maar mijn werkgever verplicht me om dat toch te doen. Daar hoort dus inderdaad een vergoeding tegenover te staan, want hierdoor kan ik mijn huis niet meer gebruiken zoals ik dat voorheen deed. Mijn werkgever claimt mijn ruimte en betaalt daar niks voor. Dat klopt niet.
Je doet je naam wel eer aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:22:
want hierdoor kan ik mijn huis niet meer gebruiken zoals ik dat voorheen deed.
Hoezo, je hebt nu een 2e huis moeten kopen om heen te gaan na het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
RagingPenguin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:01:
[...]

Dit klinkt idd wel als geneuzel, maar in het agency en detacherings wereldje zijn uren de dingen die omzet en winst genereren en is een goede urenadministratie wel belangrijk. Wij moeten ook uren schrijven (want anders kunnen ze niet gefactureerd worden) maar niemand maakt zich druk of ik nu 41, 40 of 39 uur werk. En niet-facturable uren schrijven we dus ook niet dus niemand weet of ik nu minder gewerkt hebt of bv. een nieuwe collega heb ingewerkt.
Ik zit in dat wereldje en het is meer een formaliteit dingetje. Ene dag langere pauze gehad omdat ik een rondje ging lopen, de andere dag lekker in the flow een uurtje doorwerken. Of even een meeting die een uur uitloopt vanwege een incident.
Onder werken valt ook schijten, kop koffie halen en ouwehoeren met collega’s. Uiteraard binnen proporties. Hoever het binnen die proporties staat is afhankelijk van hoe je je werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
toolkist schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:47:
[...]

Er zullen ook vast mensen zijn die geen kamer over hebben om (rustig) te kunnen werken en vervolgens met allemaal spullen in huis zitten.

Wij hebben hier thuis sinds begin dit jaar ook geen kamer meer over, dus er staan op de eetkamertafel op 2 van de 6 plekken laptops en schermen en dergelijke. Kan mij verder niet interesseren maar persoonlijk kan ik me voorstellen dat wanneer je in een klein appartement woont een (leen)- bureau/bureaustoel/laptop/scherm best een flinke claim leggen op de toch al beperkte ruimte. In die zin vind ik ook wel dat PhilipsFan dat best mag zeggen, ik kan zijn situatie niet inschatten en eerlijk gezegd gaat me dat ook niet aan. Als hij dat zo ervaart vind ik dat een hoop werkgevers daar ook wel wat meer begrip voor mogen tonen in die zin.

Ik heb het geluk dat mijn werkgever mijn functie een vitale functie vind dus dat mijn reiskosten doorlopen, in tegenstelling tot andere collega's, maar anders had ik nu dus 2 auto's voor de deur gehad waarvan een gedeelte van de kosten doorlopen maar dus geen vergoeding voor komt. Terwijl de werkgever overigens wel verlangt dat ik binnen een uur tijdens een calamiteit ter plaatse ben. Dan ga ik persoonlijk toch ook een kosten baten analyse maken of ik die auto's werkeloos voor de deur laat staan.

Bedrijfswagens waren overigens geen opties omdat er nog niet bedacht was hoe besmettingsrisico beperkt kon worden, en er mocht niet per OV naar stallingsplek gereisd worden :+

Dus in die zin zal je mij voor mijn persoonlijke situatie niet horen maar, wel voor collega's onze organisatie heeft van hoog tot laag ook gewoon de hele crisis doorgewerkt zowel in als buiten de frontlinie, en ja de één vast meer dan de ander. Ik kan me daarom, de laatste tijd, persoonlijk ook heel erg ergeren aan mensen die alleen vanuit hun eigen situatie redeneren. (geen aanval richting jou hoor) Ik zie namelijk dagelijks mensen op ons intranet die zich geroepen voelen om collega's op hun plek te zetten voor wat betreft het niet krijgen van een thuiswerkvergoeding of dat er geen mogelijkheden waren om, al was het maar even, onder de mensen te kunnen komen. De standaard reactie is dan ineens dat die mensen maar blij moeten zijn met het feit dat ze hun baan nog hebben. (Tuurlijk zijn ze blij dat ze nog een baan hebben, maar het niet zo dat je de financiële, persoonlijke en/of psychische situatie van al je collega's kent om ze zomaar op die manier op hun plaats te kunnen zetten.)

Je kunt dan ook alles vinden van de bedragen in het CAO akkoord voor het Rijk, maar daar tonen ze wel een beetje waardering voor de werknemers die door moesten. Wat daarna voor de overige beroepen onder het Rijk de ruimte biedt om een soortgelijke eis neer te leggen. (Dus ook voor de zorg ja!) De CAO is tenslotte een afspraak tussen de sector en de werknemers en niet iets dat vanuit de Overheid geregeld wordt. Vervolgens lees ik het concept CAO bod voor onze sector, lagere overheid, waar vooral gesproken wordt over de onzekerheid voor de sector maar een bedankje voor de werknemers die in de frontlinie staan/stonden en door moesten, of een beperkte eenmalige vergoeding om gemaakte kosten te dekken?

Nee hoor, gewoon de bestaande arbeidsvoorwaarden verder uithollen. Never waste a good crisis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:27

Koekfabriek

King Billy on the wall

TIGER1125 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:28:
Je kunt dan ook alles vinden van de bedragen in het CAO akkoord voor het Rijk, maar daar tonen ze wel een beetje waardering voor de werknemers die door moesten. Wat daarna voor de overige beroepen onder het Rijk de ruimte biedt om een soortgelijke eis neer te leggen. (Dus ook voor de zorg ja!) De CAO is tenslotte een afspraak tussen de sector en de werknemers en niet iets dat vanuit de Overheid geregeld wordt. Vervolgens lees ik het concept CAO bod voor onze sector, lagere overheid, waar vooral gesproken wordt over de onzekerheid voor de sector maar een bedankje voor de werknemers die in de frontlinie staan/stonden en door moesten, of een beperkte eenmalige vergoeding om gemaakte kosten te dekken?

Nee hoor, gewoon de bestaande arbeidsvoorwaarden verder uithollen. Never waste a good crisis...
Toch zou je verwachten dat de lagere overheden net als het Rijk nog veel georganiseerd zijn, of is dat niet zo? In mijn sector zijn de bonden gelukkig nog erg machtig, soms wordt het daardoor stroperig maar het zorgt er wel voor dat er veel oog is voor de werknemers .

Zou goed zijn al mijn generatie ("jongeren") inziet dat je organiseren de enige manier is om collectief iets af te dwingen bij werkgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:28:
[...]

Er zullen ook vast mensen zijn die geen kamer over hebben om (rustig) te kunnen werken en vervolgens met allemaal spullen in huis zitten.

Wij hebben hier thuis sinds begin dit jaar ook geen kamer meer over, dus er staan op de eetkamertafel op 2 van de 6 plekken laptops en schermen en dergelijke. Kan mij verder niet interesseren maar persoonlijk kan ik me voorstellen dat wanneer je in een klein appartement woont een (leen)- bureau/bureaustoel/laptop/scherm best een flinke claim leggen op de toch al beperkte ruimte. In die zin vind ik ook wel dat PhilipsFan dat best mag zeggen, ik kan zijn situatie niet inschatten en eerlijk gezegd gaat me dat ook niet aan. Als hij dat zo ervaart vind ik dat een hoop werkgevers daar ook wel wat meer begrip voor mogen tonen in die zin.
Ik woon in een klein huis van 50m2 zonder ruimte om überhaupt een bureau neer te zetten. Mijn werklaptop staat op de vensterbank en daar zit ik zijwaards op de chaise longue van mijn bank op te werken.
Als ik die laptop daar niet had staan, tsja, dan stond er waarschijnlijk niks gezien m'n katten het er anders toch wel aftikken.

En nog steeds zie ik het probleem niet. Echt niet. Toen thuiswerken nog een gunst was ipv een verplichting vond ook niemand het een probleem. En nu het moet opeens wel, terwijl die ruimte die ingenomen wordt niet veranderd is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:41
toolkist schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:47:
[...]

Inderdaad. Zoals ik al eerder zei, ik heb geen kamer in huis waar ik kan werken en ik zit dus in de woonkamer met open keuken. Als mijn kinderen eten willen maken terwijl ik zit te vergaderen, dan geeft dat irritatie. Ze kunnen ook niet in de woonkamer tv kijken, eigenlijk zijn ze verbannen naar hun eigen kamer als ik vergader. En dat is best vaak. Daarnaast heb ik nu een bureaustoel achter de eettafel en een beeldscherm en allerlei andere werktroep op de eettafel, waar eigenlijk geen ruimte voor is.

Dus ja, de werkgever claimt mijn prive-ruimte voor zakelijk gebruik, daar heb ik (en mijn gezin) nadeel van. Dus daar hoort een vergoeding tegenover te staan. Als het een tijdelijke situatie was vanwege een noodgeval (kantoor afgebrand oid) dan zou ik dat kunnen accepteren, maar dit is semi-permanent. Ik heb mijn woonkamer niet om in te werken en ik voel me daar ook helemaal niet fijn bij. Als de werkgever mij (zoals het hoort) zou betalen voor kantoorruimte, dan zou ik kunnen uitkijken naar een groter huis. Niet dat ik dat meteen zou doen natuurlijk, maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik werk (helaas) niet voor Philips. Zijn al decennia geleden vertrokken uit mijn regio...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:58:
[...]
En nog steeds zie ik het probleem niet. Echt niet. Toen thuiswerken nog een gunst was ipv een verplichting vond ook niemand het een probleem. En nu het moet opeens wel, terwijl die ruimte die ingenomen wordt niet veranderd is.
Lekkere stroman (je weet wel, een drogreden).
Waarom denk je dat de mensen die vroeger graag thuiswerkten dezelfde mensen zijn die nu klagen dat ze thuiswerken niet prettig vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

Ik woon in een klein huis van 50m2 zonder ruimte om überhaupt een bureau neer te zetten. Mijn werklaptop staat op de vensterbank en daar zit ik zijwaards op de chaise longue van mijn bank op te werken.
Als ik die laptop daar niet had staan, tsja, dan stond er waarschijnlijk niks gezien m'n katten het er anders toch wel aftikken.
Dat er anders niks stond wil toch niet zeggen dat je werkgever zijn spullen er kan stallen? Want anders heb ik nog een stel verhuisdozen in opslag, die kom ik morgen dan wel even midden in jouw woonkamer neerzetten, daar stond toch nog niks? Nou, dan heb je er ook geen last van...
Begrijp je nu echt niet dat daar een enorm verschil in zit? Moet ik je echt uitleggen dat het een gunst is als het normaal is dat iedereen op kantoor is? En dat de werknemers die dat vragen daar zelf belang bij hebben? Meestal heeft het iets te maken met oppas of het binnenlaten van een monteur. Als je om een gunst vraagt is het toch logisch dat je daar dan niet te moeilijk over doet?

Werknemer tegen werkgever: "Ik wil graag morgen thuiswerken want ik kan geen oppas krijgen. Mag dat? O en bestel je dan ook even een bureaustoel, laptop, beeldscherm etc voor me?"
Werkgever: "WTF?"

vs.

Werkgever tegen werknemer: "Ik wil dat je vanaf morgen thuiswerkt. Regel je eigen bureaustoel, laptop en kantoorruimte maar, zolang het werk maar op tijd af komt."
Werknemer: "WTF?"

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Koekfabriek schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:47:
[...]

Toch zou je verwachten dat de lagere overheden net als het Rijk nog veel georganiseerd zijn, of is dat niet zo? In mijn sector zijn de bonden gelukkig nog erg machtig, soms wordt het daardoor stroperig maar het zorgt er wel voor dat er veel oog is voor de werknemers .

Zou goed zijn al mijn generatie ("jongeren") inziet dat je organiseren de enige manier is om collectief iets af te dwingen bij werkgevers.
Die organisatie is volgens nog wel redelijk goed, zal de komende jaren wel veel minder worden door de uitstroom van oudere werknemers maar in de laatste cao is een bijdrage voor de bonden uit onderhandeld om het verlies van leden financieel op te vangen. En op zich is er vanuit die kant wel oog voor de werknemers, het probleem zit vooral in het feit dat de onderhandelende partij dus niet onder dezelfde cao valt maar onder de cao van het Rijk.

Zij krijgen nu dus zelf 0,7% loonsverhoging, en daarmee verdwijnt voor hen dus ook de noodzaak om in de onderhandelingen een loonsverhoging mee te nemen waar ze zelf niet van profiteren. :+

Maar goed ik kan niet klagen over de hoofdlijnen van de laatste cao's, wel over de inzet van de werkgever, enkele details en weeffouten bij invoering van gesloten cao's.
[...]

Maar goed dat is jou situatie, projecteer daar dan nu op dat je een partner hebt die verplicht thuis moet werken en ook nog eens een kind hebt rondlopen. Ik kan me in die zin prima voorstellen dat er mensen zijn die dit om meerdere redenen niet trekken.

Zoals eerder gezegd ik vind het verder prima, de winst in reistijd en tijd thuis zijn me ook wat waard. Dus daar kan me verder ook niet druk om maken evenals de ruimte die ik hier moet inleveren.

Ik vind de vergelijking met de situatie voor de coronacrisis niet op gaan overigens, wij werkten hier ook thuis maar dat was beperkt en een enkele keer aan de eetkamertafel, nu is het structureel en staan er ook bij veel mensen (leen-)bureau's, stoelen, schermen, etc. in huis. Dat laatste doet op zijn beurt ook iets met de strikte scheiding die sommige mensen nodig hebben van hun werk.

Wat ik wil zeggen is dat de situatie voor iedereen anders is, maar misschien nog belangrijker ook anders ervaren wordt. Alleen kunnen een hoop mensen zich niet inleven in de situatie van een ander. (geen aanval op jou)

Enige kritiek puntje dat ik bij mijn werkgever heb is het feit zijn dat onze organisatie zo stroperig is dat je even doodleuk 2 uur moet reizen om een laadkabeltje voor je telefoon te halen bij een servicepunt, of andere spullen in plaats van het gewoon per post jou kant op te sturen. :9 Terwijl je met een beperkte thuiswerkvergoeding of een (gedeeltelijke) declaratie mogelijkheid dat soort onzinnige reisbewegingen dus ook zou afvangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:23:

Begrijp je nu echt niet dat daar een enorm verschil in zit? Moet ik je echt uitleggen dat het een gunst is als het normaal is dat iedereen op kantoor is? En dat de werknemers die dat vragen daar zelf belang bij hebben? Meestal heeft het iets te maken met oppas of het binnenlaten van een monteur. Als je om een gunst vraagt is het toch logisch dat je daar dan niet te moeilijk over doet?

Werknemer tegen werkgever: "Ik wil graag morgen thuiswerken want ik kan geen oppas krijgen. Mag dat? O en bestel je dan ook even een bureaustoel, laptop, beeldscherm etc voor me?"
Werkgever: "WTF?"

vs.

Werkgever tegen werknemer: "Ik wil dat je vanaf morgen thuiswerkt. Regel je eigen bureaustoel, laptop en kantoorruimte maar, zolang het werk maar op tijd af komt."
Werknemer: "WTF?"
Het is niet alsof jouw werkgever het voor zijn lol verplicht. We moeten allemaal wat inleveren en roeien met de riemen die we hebben zolang de covid crisis er is. Het is geven en nemen. Dus ja, het is niet ideaal, maar nodig om dat virus te bestrijden. Dan mag je wel wat meer begrip tonen wat mij betreft ja. Ik accepteer dat de situatie zeker niet ideaal is omdat ik weet dat het nodig is. Zo gauw het kan ben ik echt weer direct op kantoor te vinden.

En nergens zegt mijn werkgever dat odnerste, lol. Die zei juist "We moeten allemaal schikken aan de regels van de overheid, heb je een bureaustoel, schermen, toetsenborden nodig? Kom ze maar ophalen op kantoor maar maak wel een afspraak".

helaas heb ik geen ruimte voor dat soort dingen, anders had ik daar zeker gebruik van gemaakt. Geven en nemen. Voor zowel werkgever als werknemer.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 30-09-2020 07:37 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Man, wees blij dat je thuis mag of moet werken. Wij moeten elke dag verplicht naar werk toe: dagelijks zeker 25 kinderen in de klas die mij kunnen besmetten.

Collega's zonder klas moeten van de werkgever naar school komen, omdat 'dat wel zo eerlijk is naar de werknemers die wel voor de klas staan.'

En denk maar niet dat ik ook maar een euro extra heb gekregen voor het omschakelen naar lesgeven op afstand, thuis werken, etc. Los dat ik snap ook eigen computer moest gebruiken, ik mijn eigen telefoon moet gebruiken voor collega's wegens gebrek aan een werktelefoon, etc.

En heb je te weinig ruime om thuis te werken dan moet je maar beginnen met sparen, zodat je een tafel kan kopen om aan te werken (en aan te eten, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
President schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:52:

Collega's zonder klas moeten van de werkgever naar school komen, omdat 'dat wel zo eerlijk is naar de werknemers die wel voor de klas staan.'
Dat mag niet, zie rijksoverheid.nl: Werk thuis, behalve als het niet anders kan.

• President
RemcoDelft schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:56:
[...]

Dat mag niet, zie rijksoverheid.nl: Werk thuis, behalve als het niet anders kan.
Volgens mijn directeur gelden de regels niet voor het onderwijs, omdat er tijdens de laatste persconferentie werd gezegd dat er niks voor het onderwijs veranderde....

Bord voor de kop enzo.

Ook bij mijn vrouw hoor, werkt in de zorg. Had gisteren een cursus, maar was snot verkouden. Haar werkgever + cursus leider gaven aan dat ze gewoon naar de cursus moest...

En dan hebben we het over allemaal HBO functies, bij werknemers en werkgevers...

[ Voor 24% gewijzigd door President op 30-09-2020 08:03 ]

Verwijderd

PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:58:
[...]

Inderdaad. Zoals ik al eerder zei, ik heb geen kamer in huis waar ik kan werken en ik zit dus in de woonkamer met open keuken. Als mijn kinderen eten willen maken terwijl ik zit te vergaderen, dan geeft dat irritatie. Ze kunnen ook niet in de woonkamer tv kijken, eigenlijk zijn ze verbannen naar hun eigen kamer als ik vergader. En dat is best vaak. Daarnaast heb ik nu een bureaustoel achter de eettafel en een beeldscherm en allerlei andere werktroep op de eettafel, waar eigenlijk geen ruimte voor is.
een bureau / tafel in je eigen kamer of die van de kinderen (kunnen ze even niet op hun kamer , maar wel tv kijken/eten maken) een optie? Hier 'deel' ik ruimte met game hoek kinderen (overdag dus niet beschikbaar) en spullen voor de was, maar daar is bij gebruik teams niks van te zien en ik zit er sowieso met mijn rug naar toe.

meer ontopic: geen vergoeding, wel schermen en stoel mee kunnen nemen. voor mij prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 0,0 vergoeding. Alles uit eigen rekening: eigen laptop, eigen internetverbinding, eigen stroomverbinding, eigen stookkosten, eigen toetsenbord, eigen muis, eigen monitor, eigen bureau, eigen bureaustoel, etc.
Werkgever geeft aan dat er geen budget voor is i.v.m. de onzekerheid van Corona.
Heel leuk dat vakbonden het weer in de CAO's willen stoppen, maar maak het gewoon wettelijk verplicht i.p.v. alleen voor werknemers met CAO. Geef werknemers gewoon de mogelijkheid om enkele kosten van de inkomstenbelasting af te trekken.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
President schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:58:
[...]

Volgens mijn directeur gelden de regels niet voor het onderwijs, omdat er tijdens de laatste persconferentie werd gezegd dat er niks voor het onderwijs veranderde....

Bord voor de kop enzo.

Ook bij mijn vrouw hoor, werkt in de zorg. Had gisteren een cursus, maar was snot verkouden. Haar werkgever + cursus leider gaven aan dat ze gewoon naar de cursus moest...

En dan hebben we het over allemaal HBO functies, bij werknemers en werkgevers...
Mijn schoonbroer werkt bij een groot logistiek bedrijf in Nijmegen. Aangezien ze geen laptops hebben kunnen ze niet thuiswerken, dus gewoon allemaal naar kantoor. Schoonbroer heeft in het begin wel een paar dagen thuis gewerkt (zelf remote desktop installeren op werk PC en thuis eigen PC gebruiken om in te loggen) maar dat mocht natuulijk ook niet. Al een paar besmettingen in het bedrijf geweest maar dan word gewoon het hoekje waar de besmette medewerker heeft gezeten naar huis gestuurd totdat ze testuitslag hebben. Al het werk wat hij en zijn collega's doen kan prima via telefoon/chat/PC maar de bedrijfsleiding kan het gewoon niet bommen.

Ondertussen zijn zowel mijn wergever als huidige opdracht heel duidelijk: Thuiswerken! Mocht je spullen nodig hebben kan er opeens heel veel. Alles van kantoor mag mee naar huis en als er echt iets aangeschaft moet worden bieden ze beiden mogelijkheden. Opdrachtgever heeft zelfs een kortingsprogramma opgesteld waarmee je monitors kan kopen, ook voor privegebruik.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 15:56
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:22:
Hier 0,0 vergoeding. Alles uit eigen rekening: eigen laptop, eigen internetverbinding, eigen stroomverbinding, eigen stookkosten, eigen toetsenbord, eigen muis, eigen monitor, eigen bureau, eigen bureaustoel, etc.
Werkgever geeft aan dat er geen budget voor is i.v.m. de onzekerheid van Corona.
Heel leuk dat vakbonden het weer in de CAO's willen stoppen, maar maak het gewoon wettelijk verplicht i.p.v. alleen voor werknemers met CAO. Geef werknemers gewoon de mogelijkheid om enkele kosten van de inkomstenbelasting af te trekken.
Wanneer het van de inkomstenbelasting aftrekbaar was dan draait de belastingbetaler op voor de kosten van jouw thuiswerkplek. De werkgever is verplicht om jou een goede werkplek te faciliteren. Die kosten zullen dan dus ook daar verhaald moeten worden. Als de werkgever wil dat jij thuiswerkt, dan zal dat simpelweg ook moeten kunnen, zonder een (grote) investering van de werknemer.

Verwijderd

Terminus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:39:
[...]

Wanneer het van de inkomstenbelasting aftrekbaar was dan draait de belastingbetaler op voor de kosten van jouw thuiswerkplek. De werkgever is verplicht om jou een goede werkplek te faciliteren. Die kosten zullen dan dus ook daar verhaald moeten worden. Als de werkgever wil dat jij thuiswerkt, dan zal dat simpelweg ook moeten kunnen, zonder een (grote) investering van de werknemer.
Maar in hoeverre wilt de werkgever dat wanneer het een advies vanuit overheid is? En laten we nou niet doen alsof het zo 'onredelijk' is om de belastingbetaler hier voor op te laten draaien, want er zijn tal van andere belastingkortingen waar niet iedereen van profiteert: studiekosten, kindertoeslag, kinderopvangtoeslag, schenkingen aan goede doelen, etc. Dus ik zie geen bezwaar om dit niet belastingaftrekbaar te maken.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:37
Ik krijg zelf geen extra vergoeding maar ik zie dit niet echt als een probleem.

Zoals ik het bekijk:
Werken op kantoor = 1 uur per dag onbetaald in de auto zitten, en dan ook nog een een km vergoeding (0.19 cent) waar ik nooit mijn brandstof + onderhoud + afschrijving van kan betalen.
Werken thuis = een paar euro per dag extra kosten aan gas/stroom/koffie (en die is thuis wel lekker :P), werkplek had ik eigenlijk al, dus wat dat betreft geen extra investering nodig.

Ik kan er wel heel erg op gaan hameren dat ik van de baas thuis moet werken en dus een vergoeding moet krijgen, maar zonder vergoeding is de situatie ook all veel gunstiger voor mij, dus mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook 0 vergoeding, maar ik hoef ook geen vergoeding.. Ik ben allang blij dat ik nog een baan heb.. En eerlijk is eerlijk, ik ben in maart/april ook gewoon veel minder productief geweest. Er was ook daadwerkelijk minder te doen, dus soms was ik gewoon klaar om 14:00.. Dan bleef ik wel bereikbaar verder, maar ging ik toch voor mezelf een beetje zitten hobby-en.. De verhoogde kosten interesseren me verder ook niet.. Moet ik wel eerlijk zijn, ik zit op zolder en daar stoken wij niet, ook niet in de winter. Is namelijk niet nodig vanwege de apparatuur die daar de boel staat op te warmen. Het wordt daar nooit lager dan 18gr...

Er stond al een bureau op zolder (een oudje van mijn stage in 2005 waar er nieuwe bureaus kwamen). In hoogte verstelbaar, zeer robuust. Verslijt ik nooit meer. Kreeg ik toen gratis mee.. Heb ooit de helft weggegooid toen ik ging verhuizen, nog steeds spijt van... (kon het gehele blok niet kwijt hier op zolder)

Ik heb ook een goeie bureaustoel die ik ooit bij een andere werkgever heb kunnen overnemen (daar kregen we nieuwe stoelen).. Daar moest ik toen nog 50,- voor betalen.

Achteraf was die werkgever gewoon een mierenneuker want ik kreeg bij mijn stage mijn bureau gratis mee (zie boven) en bij mijn huidige WG heb ik in de loop der tijd de rest van mijn thuiswerkplek verzameld (pre-COVID).. Afdankmonitor hier (Lenovo 22" uit 2013), uitgefaseerd toetsenbord+muis daar, docking met deels defecte USB daar (2 vd vier USB poorten doen het niet)..

Dus ik heb nu gewoon een hoekje op zolder met een prima stoel/bureau + dockingstation en dual-screen.. Zelfs als vriendin+kind (3 jaar) thuis zijn kan ik me best nog redelijk terugtrekken. Maar ik zou er niet 5 dagen willen zitten, je wordt echt zo'n teruggetrokken zolderkamer-figuur met alleen wat contact via Teams.. Dus ik was er in april ook wel klaar mee.. Ben blij dat ik nu gewoon weer op pad kan (heb een buitenfunctie) maar in hoeverre dat houdbaar is de komende weken gaan we zien.. Zoniet, heb ik in ieder geval een goeie plek om te werken.. Enige nadeel; Warmte. In de zomer is het niet te doen.. Maargoed, voorlopig kan ik op zolder vooruit t/m april 2021...

Ik zit ook weleens aan de keukentafel te werken maar dat is leuk om even een mailtje weg te tikken. Verder zou ik daar echt niet fulltime willen werken, zeker niet in de situatie die we gehad hebben.. Vrienden zitten met zijn tweeën aan de keukentafel op een laptop zonder muis of toetsenbord.. Het hangt natuurlijk compleet van de functie af, maar ik ben dan veel minder productief.. En ik kan me voorstellen dat dat voor veel technische functies in de IT zo is.. Kijk, ben je manager en moet je vooral veel praten, bellen en af en toe een mailtje wegtikken dan gaat het misschien nog.. Maar als er ook maar iets van techniek bij komt kijken ben ik met twee schermen minimaal 50% meer productief... Al is het maar vanwege het feit dat je niet constant hoeft te switchen van screens...

Zoiets als dit:
[...]

Daar ben je toch na 2 dagen klaar mee? COVID gaat echt nog wel even duren.. 50 m2 is klein, maar ik zou toch proberen om iets te creeeren.. Dit is gewoon RSI waiting to happen... Als ik zo klein zou wonen maar toch fulltime thuis zou moeten werken zou ik proberen om wellicht op de slaapkamer iets te creeren? Een monitor (of 2) kan bijvoorbeeld aan de muur bevestigd worden.. Je laptop hoeft dan niet eens opengeklapt te worden als je gebruik maakt van een docking... Dan heb je nog maar een klein plekje nodig om te zitten en een plankje waar je muis+tobo opligt.. Het is vooral van belang dat je in een goede houding zit, je rug recht en je benen in een normale stand...

Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/HmJ6KMUCbK8/maxresdefault.jpg
Eventueel met 2 monitoren.. Kan prima nog een slag kleiner als je die ladekast + PC weglaat.. En met een beetje fantasie + handigheid zou je zelfs het "werkblad" inklapbaar kunnen maken..

Ik heb zelf ook weleens naar zoiets gekeken voor op zolder. Dan zou ik namelijk het complete bureau weg kunnen halen.. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik andere logeerbedden heb gekocht (had 2 fullblown boxsprings op zolder staan, vervangen door andere bedden die onder elkaar schuiven als je ze niet allebei tegelijk gebruikt dus de helft minder ruimte innemen)..

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2020 09:00 ]

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 15:56
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:52:
[...]

Maar in hoeverre wilt de werkgever dat wanneer het een advies vanuit overheid is? En laten we nou niet doen alsof het zo 'onredelijk' is om de belastingbetaler hier voor op te laten draaien, want er zijn tal van andere belastingkortingen waar niet iedereen van profiteert: studiekosten, kindertoeslag, kinderopvangtoeslag, schenkingen aan goede doelen, etc. Dus ik zie geen bezwaar om dit niet belastingaftrekbaar te maken.
Inhoudelijk is de discussie of de belastingbetaler hier aan moet bijdragen natuurlijk weinig relevant. In de basis is de werkgever namelijk verantwoordelijk voor jouw (thuis)werkplek. Als jij door een slechte werkplek gezondheidsklachten krijgt of je werk niet goed kunt uitvoeren dan is de werkgever namelijk ook verantwoordelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Oeh, dat is wel heel karig. Ik klaag wel eens over mijn kilometervergoeding, maar ik krijg toch zeker 100 keer zoveel.

Punctuality is the politeness of kings

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Haha flauw... Alsnog maakt hij een valide punt, 19ct (wat hij zal bedoelen) is nooit dekkend.. Mensen rekenen zich graag rijk met een KM-vergoeding (zeker in de vergelijking lease vs privé), maar een beetje auto kost al gauw 30/40ct/km als je alles eerlijk meerekent.. Maargoed, da's offtopic in deze...

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik had in januari denk ik een visioen van de toekomst :*)

Mijn werkkamer vernieuwd. Een zit-sta bureau. Nieuwe muis en tobo. Monitor arm. Helemaal thuiswerk ready.

Nu komt mijn WG met een eenmalige 150 euro die je mag besteden voor thuiswerkplek.

Verder bevalt het wel maar mis de sociale interactie met (de meeste) collega's. Je hoort gewoon veel minder wat er allemaal speelt.

Voor de rest zoals andere al zeiden. Lekker boodschappen doen tussendoor, beetje op de bank liggen.

En de 2 uur file per dag mis ik ook als kiespijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Mijn werkgever heeft inmiddels bedacht dat we 'na corona' meer moeten thuiswerken want dan hoeft er geen kantoorruimte bijgebouwd te worden. Er wordt verwacht dat er dan 40% wordt thuisgewerkt.
Daar ben ik wel boos om. Ik vind thuiswerken niet fijn, wil juist die privé-werkscheiding en tja dat het nu moet, soit, klote, maar ik heb een baan.
Ik woon te dicht bij werk voor reiskostenvergoeding (die anderen wel krijgen doorbetaald) en koffiegeld betalen we ook gewoon door. Prima, maar verwachten dat we het dus structureel blijven doen ... Dan mag dat allemaal ook wel op de schop.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• PhilipsFan
Man, wees blij dat je thuis mag of moet werken. Wij moeten elke dag verplicht naar werk toe: dagelijks zeker 25 kinderen in de klas die mij kunnen besmetten.

En denk maar niet dat ik ook maar een euro extra heb gekregen voor het omschakelen naar lesgeven op afstand, thuis werken, etc. Los dat ik snap ook eigen computer moest gebruiken, ik mijn eigen telefoon moet gebruiken voor collega's wegens gebrek aan een werktelefoon, etc.

En heb je te weinig ruime om thuis te werken dan moet je maar beginnen met sparen, zodat je een tafel kan kopen om aan te werken (en aan te eten, etc)
Ja, ik snap dat de problemen in het onderwijs nog veel groter zijn. Lesgeven op afstand gaat gewoon niet. Eigenlijk gaat het ook niet als de docent (zoals nu) niet door de klas mag lopen. Je raakt alle binding met de leerlingen kwijt. Om nog maar niet te spreken van het gebrek aan (ICT-)middelen in het onderwijs. Dat was voor de crisis al een probleem.

Maar dat wil niet zeggen dat ik blij moet zijn. Ik ben helemaal niet blij dat ik thuis moet (niet mag! groot verschil) werken. Ik heb deze baan (mede) vanwege de leuke contacten op het werk, dat valt nu helemaal weg. Ik snap dat het voor iedereen moeilijker is, maar mijn plezier in het werk is nagenoeg weggevallen. Voor een tijdje kun je dat prima accepteren, maar dit is geen tijdje meer, mijn werkgever heeft het erover dat het semi-permanent is. Prima, maar dan moet de werkgever mij wel gaan betalen voor gebruik van thuisruimte. Kantoorruimte komt ook niet gratis.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
FreakNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:23:
Haha flauw... Alsnog maakt hij een valide punt, 19ct (wat hij zal bedoelen) is nooit dekkend.. Mensen rekenen zich graag rijk met een KM-vergoeding (zeker in de vergelijking lease vs privé), maar een beetje auto kost al gauw 30/40ct/km als je alles eerlijk meerekent.. Maargoed, da's offtopic in deze...
Stiekem wordt het zelf een beetje ontopic. Mijn reiskostenvergoeding (van 19ct per km, dus €0,19 inderdaad) is gemaximaliseerd op 150 euro per maand. Iets met 'beleid' :X. Ik rijd echter zeker het dubbele weg per maand. En er staat een goed salaris tegenover, dus op zich is het niet heel erg

Bij ons is voor de thuiswerkdagen de reiskostenvergoeding stopgezet. Sommigen klagen dat ze nu dus kosten maken voor stroom of koffie, maar ik zie vooral het verschil tussen de vergoede kosten en de daadwerkelijke kosten. Dat verschil is veel groter dan de kosten voor koffie, stroom, pleepapier en wat dies meer zij.

In mijn geval dus een onbewuste en onbedoelde, maar niet minder bruikbare 'bijdrage' van mijn werkgever. Da's best ontopic :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyjoey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06-2021

Gelukkig is het maar 40 weken per jaar :)

• President
Poekie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:42:
. Prima, maar verwachten dat we het dus structureel blijven doen ... Dan mag dat allemaal ook wel op de schop.
Daar ben ik het absoluut mee eens hoor, dan moet de reiskosten voor een deel vervallen maar moet er in plaats daarvan een regeling komen voor een thuiswerkvergoeding per uur voor een fatsoenlijk bureau, stoel, etc.

Los daarvan vind ik het verplicht thuiswerken wel een groter probleem. Niet iedereen wil of kan dit. Dus structureel verplichten vind ik absurt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Ik heb hier eerder al eens gereageerd en gelukkig heb ik de mogelijkheid om deels op kantoor te kunnen werken, maar mijn huis is gewoon te klein om thuis te werken.

45m2 met 2 personen delen gaat voor prive nog wel, maar niet voor werk.... Mijn slaapkamer is met een bed en kast vol, dus daar kan ik ook niks inrichten.

Conclusie ik zit aan mijn veel te kleine eettafel in de woonkamer/keuken met 2 man elke dag dag al onze werkspullen - 2 laptops, 2 losse schermen, toestenborden, muizen en alle kabelbende - op en af te bouwen, zodat ik ook nog een plek heb om 's ochtends en 's avonds te eten.

Dan praat ik nog niet eens over de werkhouding die ik met die beperkte ruimte heb op een eentkamerstoeltje.

Ik heb gewoon geen ruimte voor bureaustoelen, schermen, bureaus en wat nog meer...
Dat is voor even geen ramp, maar ik wil toch echt niet met RSI en rugklachten kome te zitten op termijn.

Ik teken voor elke dag dat mijn werkgever mij toelaat om op kantoor te zijn.

Een groter huis staat in de planning, maar gaat helaas nog wel 2 jaar duren :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:23:
[...]

En dan zit er ook nog een significant verschil tussen een keer een dag op een eetkamerstoel zitten of zijwaarts op een chaise longue tegenover week in week uit dat doen. Ergonomisch is het zeker niet.

Momenteel dat het niet ideaal si is ook wel te accepteren maar daar kom je op een gegeven moment op het punt dat het wel gezond moet plaatsvinden (arbo regels gelden ook thuis). Zeker als je naar een permanente oplossing wil moet daar in geinvesteerd worden, of dat een thuiskantoor is of een bedrijfskantoor doet daar weinig aan af, de werkgever heeft zijn verantwoordelijkheden te nemen. Zowel moreel gezien alsmede voor de langdurige productieve inzetbaarheid van de medewerker.

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 30-09-2020 12:09 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:58:
Als de werkgever mij (zoals het hoort) zou betalen voor kantoorruimte, dan zou ik kunnen uitkijken naar een groter huis. Niet dat ik dat meteen zou doen natuurlijk, maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid.
Nou begin ik wel heel nieuwsgierig te worden wat voor bedragen je voor ogen hebt... Een groter huis kopen van een thuiswerk vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
toolkist schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:47:
[...]

Nou begin ik wel heel nieuwsgierig te worden wat voor bedragen je voor ogen hebt... Een groter huis kopen van een thuiswerk vergoeding?
Dat weet ik niet, maar het lijkt me dat als je permanent thuiswerkt, dan heb je daar toch echt een aparte kamer voor nodig waar je je bureau en andere spullen kunt stallen. Als je een nieuw huis koopt dan heb je dus een kamer meer nodig dan anders. Dat kost extra geld en beperkt de keus in huizen, dus daar moet een vergoeding tegenover staan.

In feite huurt je werkgever ruimte van jou, maar hij betaalt er niks voor. Een bedrag, tja, als ik in mijn regio zoek op kantoorruimte huren, dan kom ik op een bedrag van 330 euro voor 4 m2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
PhilipsFan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:19:
[...]

Dat weet ik niet, maar het lijkt me dat als je permanent thuiswerkt, dan heb je daar toch echt een aparte kamer voor nodig waar je je bureau en andere spullen kunt stallen. Als je een nieuw huis koopt dan heb je dus een kamer meer nodig dan anders. Dat kost extra geld en beperkt de keus in huizen, dus daar moet een vergoeding tegenover staan.

In feite huurt je werkgever ruimte van jou, maar hij betaalt er niks voor. Een bedrag, tja, als ik in mijn regio zoek op kantoorruimte huren, dan kom ik op een bedrag van 330 euro voor 4 m2...
De werkgever huurt helemaal niks. Wat hij wel doet is je betalen en daarvoor lever jij een prestatie.
Ik vind de hele thuiswerkvergoeding maar een vervelende discussie.

We zitten nu in een unieke tijd. Iedereen probeert hier zijn of haar weg in te vinden.
Ik weet niet of het verstandig is om allerlei werkgevers op kosten te jagen in deze crisis met allerlei thuiswerkvergoedingen.

Wel kan een werkgever volgens mij spullen vergoeden indien nodig.
Vergeet niet dat iedereen zijn reistijd nu 0 is geworden. Vrije tijd is ook wat waard, al zeg ik het persoonlijk.

wijze woorden

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Valandil schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:32:
[...]

De werkgever huurt helemaal niks. Wat hij wel doet is je betalen en daarvoor lever jij een prestatie.

We zitten nu in een unieke tijd. Iedereen probeert hier zijn of haar weg in te vinden.
Ik weet niet of het verstandig is om allerlei werkgevers op kosten te jagen in deze crisis met allerlei thuiswerkvergoedingen.

Vergeet niet dat iedereen zijn reistijd nu 0 is geworden. Vrije tijd is ook wat waard, al zeg ik het persoonlijk.
De werkgever heeft wel belastingvoordelen bij een vergoeding. Dus als ik €40 minder salaris krijg en wel €40 als vergoeding dan hou ik er meer van over dan de €40 extra loon. Dat scheelt €16 per maand.

Als we met die €40 verder rekenen die het per maand kost is het gewoon een loonsverlaging (netto) van ongeveer 2% voor mij. Een loonsverlaging van 2% moet je maar normaal vinden. :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

toolkist schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:47:
[...]

Uiteindelijk is de keuze van een werkgever om 'straks' (als het niet meer Covid-technisch noodzakelijk is) verplicht thuis te werken een behoorlijke wijziging in arbeidsvoorwaarden. Een wijziging waar de werkgever potentieel financieel baat bij heeft (minder kantoorruimte en reiskostenvergoeding). Ik snap wel dat dat steekt bij mensen die het op kantoor prettiger vinden werken en/of meer kosten maken door het thuiswerken.
[...]

Niet alleen nu, de crisistijd, is belangrijk maar ook de periode daarna. Er zijn veel werkgevers die plannen maken om straks verplicht 20-60% thuis te werken.
Uiterst persoonlijk natuurlijk. Mijn reistijd is 2x 15 minuten fietsen per dag. Dat doe ik 100x liever dan thuis een werkplek inrichten. Ik heb al spullen genoeg. Mijn huis gebruiken voor mijn eigen doelen is ook wat waard, al zeg ik het persoonlijk. Ook werk ik veel prettiger en effectiever op kantoor dan thuis. En een goede scheiding van werk en privé is ook wat waard, al zeg ik het persoonlijk.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

Mijn reistijd is van tien minuten fietsen naar nul gegaan, whooptidoo. Mijn werkgever verwacht dat we 40% blijven thuiswerken, ook als het niet meer moet van de overheid. Want het gaat nu toch ook zo goed en makkelijk en het scheelt een compleet extra gebouw neerzetten.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:57
In het algemeen vind ik het wel dat er een vergoeding op zijn plek is voor thuis werken. Je gebruik je eigen spullen zoals gas, stroom, water en internet. Spullen gaan achteruit door veel vaker gebruik zoals vloer, wc, soms nog stoelen, monitor, koffiezetapparaat. Normaal zijn het spullen die op de zaak achteruit gaan en die spullen zijn ook meestal gekocht of neer gezet voor zwaarder gebruik. Thuis heb je dat niet en kan het harder slijten. Bedrijven hebben ook een budget voor een werkplek. En daar besparen ze nu op.
Voor sommige zal het ook nog eens een verstoring in de rust zijn. Als je bv in je slaapkamer een plek moet maken. Dan sta je op en ga je naar bed en zie je spullen van werk staan.

Al is het voor sommige bedrijven wel lastig als het echt slecht gaat en niet zo op papier gezet wordt dat het slecht gaat om een vergoeding te geven. Maar denk dat er wel wat bedrijven zijn die er erg misbruik van maak.

• PhilipsFan
[...]

Mijn werkgever claimt mijn thuisruimte. Hij huurt inderdaad niks, want hij betaalt mij er niet voor. Hij gaat er vanuit dat ik die ruimte wel gratis beschikbaar kan stellen. Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat hier een vergoeding tegenover moet staan?
Ik weet ook niet of het verstandig is van werkgevers om werknemers op kosten te jagen. Of in de stress te jagen. Als het een tijdelijke situatie is: prima. Als het een permanente situatie is, waar het op lijkt, dan moet de werkgever zijn verantwoordelijkheid nemen. Mijn eettafel is geen werkplek.
Ik woon (bewust) op 15 minuten fietsen van mijn werk. Dat was meteen mijn dagelijkse lichaamsbeweging, dus netto kostte me dat helemaal geen tijd. Als je dagelijks 2 uur moest autorijden dan heb je er natuurlijk wel voordeel van.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Tehh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
Bij ons is de reiskostenvergoeding stopgezet en krijgt iedereen € 15 p/m thuiswerkvergoeding.
Zozo. 50 cent per dag. Genereus gebaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bart2005 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:42:
[...]

Zozo. 50 cent per dag. Genereus gebaar. :)
Ho ho, bijna een euro per werkdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:11

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb sinds maart een auto die 3 euro de kilometer kost.

Staat momenteel weer bij de garage dat lijkt zijn natuurlijke habitat te worden _/-\o_

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

https://www.ad.nl/ad-werk...ng-van-363-euro~adf8a2d8/
Rijksambtenaren krijgen meer loon en thuiswerkvergoeding van 363 euro
De 120.000 rijksambtenaren krijgen per 1 juli een loonsverhoging van 0,7 procent. Ook komt er een thuiswerkvergoeding van 363 euro netto, zo zijn de vakbonden met de overheid overeengekomen.
Ben bang dat meer werkgevers gaan volgen. Ik krijg nu jaarlijks een netto reiskostenvergoeding van 768 euro, daarbij mag ik eens per 3 jaar een nieuwe fiets kopen van het bruto salaris (fietsplan).

Ik ben geen (Rijks)ambtenaar, maar stel van wel, dan zou ik 0,7% erbij krijgen, dat is 490 euro bruto in mijn geval, en netto 363 euro. Dus eenmalig 650 euro, terwijl mijn huidige vergoeding jaarlijks 768 is....

Het is wel lucratief om onze stadswoning te verkopen (ca 700k) en een woonboerderij in Drenthe aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 19:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Sport_Life schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:51:
https://www.ad.nl/ad-werk...ng-van-363-euro~adf8a2d8/

[...]

Ben bang dat meer werkgevers gaan volgen. Ik krijg nu jaarlijks een netto reiskostenvergoeding van 768 euro, daarbij mag ik eens per 3 jaar een nieuwe fiets kopen van het bruto salaris (fietsplan).

Ik ben geen ambtenaar, maar stel van wel, dan zou ik 0,7% erbij krijgen, dat is 490 euro bruto in mijn geval, en netto 363 euro. Dus eenmalig 650 euro, terwijl mijn huidige vergoeding jaarlijks 768 is....
Die 768 euro is om je reiskosten te dekken, die je nu niet meer hebt, toch..? Je laat het klinken alsof je er minder op wordt.

The devil is in the details.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:55:
[...]

Die 768 euro is om je reiskosten te dekken, die je nu niet meer hebt, toch..? Je laat het klinken alsof je er minder op wordt.
Ik had geen reiskosten, dus ik zou er inderdaad op achteruit gaan.

En met mij heel veel mensen die met de fiets naar het werk gaan/gingen :).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Sport_Life schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:58:
[...]

Ik had geen reiskosten, dus ik zou er inderdaad op achteruit gaan.
Dat zei je er niet bij. Maar verder heel begrijpelijk dat je geen vergoeding meer zou krijgen voor iets wat je niet meer doet, toch?

Ik heb ook jarenlang €110 per maand reiskostenvergoeding gekregen, terwijl m'n treinabonnement €90 kostte. Dus ik verdiende elke maand €20 eraan. Nu helaas niet meer, maar ik zie dat als jarenlang er voordeel van hebben gehad, en niet als nu er op benadeeld worden.

The devil is in the details.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens werkte ik pre corona al regelmatig (1 a 2x per week) thuis, en ik zag dat min of meer als sec. arbeidsvoorwaarde. Dus alles was bij ons al geregeld (laptop, telefoon, etc)
Hahn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:03:
[...]

Dat zei je er niet bij. Maar verder heel begrijpelijk dat je geen vergoeding meer zou krijgen voor iets wat je niet meer doet, toch?
Ik fiets(te) tenminste nog. Ken mensen die helemaal niks doen voor nog veel meer (overheids) geld, maargoed dat is offtopic :+

Ik hoef gelukkig ook niet wakker te liggen van een paar honderd euro minder onkostenvergoeding. Waar het mij om gaat is dat dergelijke nieuwsartikelen worden gebracht alsof iedereen er per se op vooruit gaat, dat hoeft lang niet altijd zo te zijn :).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 21:10 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar die auto heb je (waarschijnlijk) sowieso nodig. Dus alles meerekenen is ook niet helemaal fair ;). Dat zou alleen gelden als je de auto uitsluitend voor werk gebruikt. Dus de vaste kosten (mrb, verzekering, aanzienlijk deel afschrijvingskosten) kun je buiten de berekening laten.
Alhoewel mijn vrouw enige jaren geleden zo'n 30.000 km per jaar woonwerk in onze (jonge) privé auto reed. Dat merkten we wel toen we m gingen inruilen ivm gezinsuitbreiding (1 > 3 kinderen).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 21:16 ]

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Pré corona hadden wij geen thuiswerkbudget, maar naar verzoek heeft iedereen vorige maand €200 netto bovenop zijn normale maandsalaris gehad.

Dit is bestemd voor aanschaf van thuiswerk spullen, maar bonnetjes of iets dergelijks hoeven ze niet te hebben. Best prima wat mij betreft.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Aangezien ik rijksambtenaar ben stopt mijn reiskostenvergoeding, erg jammer want dat was een leuk bedrag per maand. Maar wel begrijpelijk.

Gelukkig krijg ik dan wel nog die netto vergoeding van 363 in december. En daarnaast mogen we ook klein spul aanschaffen https://www.p-direkt.nl/a...-declareren-thuiswerkplek

Ik hoop dat deze regeling gaat helpen, zodat meer cao een vergoeding gaan geven voor het thuiswerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 30-09-2020 23:06 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
SmurfLink schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:35:
[...]

Het is niet alsof jouw werkgever het voor zijn lol verplicht. We moeten allemaal wat inleveren en roeien met de riemen die we hebben zolang de covid crisis er is. Het is geven en nemen. Dus ja, het is niet ideaal, maar nodig om dat virus te bestrijden. Dan mag je wel wat meer begrip tonen wat mij betreft ja. Ik accepteer dat de situatie zeker niet ideaal is omdat ik weet dat het nodig is. Zo gauw het kan ben ik echt weer direct op kantoor te vinden.

En nergens zegt mijn werkgever dat odnerste, lol. Die zei juist "We moeten allemaal schikken aan de regels van de overheid, heb je een bureaustoel, schermen, toetsenborden nodig? Kom ze maar ophalen op kantoor maar maak wel een afspraak".

helaas heb ik geen ruimte voor dat soort dingen, anders had ik daar zeker gebruik van gemaakt. Geven en nemen. Voor zowel werkgever als werknemer.
Mijn werkgever heeft het inderdaad niet voor zijn lol verplicht en in het begin had ik daar ook helemaal geen moeite mee want bijzondere situatie. De computerkamer in gebruik genomen waar de prive PC's staan van mij en m'n vrouw en daar m'n zakelijke laptop neergezet. Geen klein huis met z'n tweeën maar je hebt geen huis om daar kamers over te hebben voor dit soort situaties dus alles is in gebruik.
Ondertussen ben ik sinds begin maart volledig thuis, kantoor is verboden toegang en kan mijn vrouw al die tijd niet met goed fatsoen achter haar PC als ik werk en tig keer per dag mobiel of via Teams moet bellen.
Zou nog steeds niet zo'n probleem zijn als het tijdelijk was en bleef maar werkgever geeft steeds meer signalen af dat dit wel eens blijvend zou kunnen zijn en dan wordt het wat mij betreft wel een probleem en verwacht ik toch echt wel een tegemoetkoming in de kosten om toch iets fatsoenlijks te gaan organiseren in de logeerkamer die nu ook deels opslag is.

Reistijd boeit mij overigens niet en zie ik niet als winst. Tot drie kwartier enkele reis zie ik niet als een probleem als ik daar weer de scheiding werk en privé voor terug krijg. Dat zit me namelijk ook dwars, ik mis die scheiding ontzettend en zou thuis graag thuis willen houden en geen werkplek maar dat zit er voor de toekomst dus waarschijnlijk niet meer in en zou voor mij een reden kunnen zijn om uiteindelijk ander werk te zoeken.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

Grvy

Bot

@ninjazx9r98 en het probleem is wat precies? Als je werkgever en jij een andere visie hebben?

De werkgevers die iedereen op een stoeltje willen zien + de werknemers die liever op kantoor werken.
De werkgevers die dat niet persee hoeven en mensen liever thuis laten werken + de werknemers die thuiswerken geen probleem vinden.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grvy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:18:
@ninjazx9r98 en het probleem is wat precies? Als je werkgever en jij een andere visie hebben?

De werkgevers die iedereen op een stoeltje willen zien + de werknemers die liever op kantoor werken.
De werkgevers die dat niet persee hoeven en mensen liever thuis laten werken + de werknemers die thuiswerken geen probleem vinden.
Niet iedereen werkt in een vakgebied waar je zomaar even een nieuwe baan regelt. Als je werkgever de arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden eenzijdig aanpast, creëert hij dus een probleem. Daar zijn in NL strenge voorwaarden aan verbonden (instemming personeel/ondernemingsraad/vakbond), en niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Grvy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:18:

Het antwoord op deze vraag sluit ik mijn bericht toch mee af?
Het probleem dat ik er mee heb zou een reden kunnen zijn voor mij om uiteindelijk een andere baan te zoeken maar dat neemt niet weg dat ik niet meteen ga zoeken zodra mijn werkgever roept dat dat de toekomst gaat worden. Dwarsliggers houden het spoor recht en ik ga toch op z'n minst proberen of we er samen uit kunnen komen aangezien dit een flinke wijziging is in het huidige beleid en ik niet gekozen heb voor een werkgever waar thuis werken de norm is.

Los van mijn persoonlijke probleem is er echter ook nog gewoon wet en regelgeving waarbij de werkgever verantwoordelijk is voor een gezonde en veilige werkplek, ook als deze thuis is.
Met corona kan ik snappen dat het allemaal net even anders is en maak ik er zoals gezegd niet zo'n probleem van maar als het voorbij is mag ik toch hopen dat werkgevers die dat blijvend willen maken hun personeel wel op de een of andere manier tegemoet komen en dat hoeft niet perse een zak geld te zijn maar kan ook in de vorm van hulp/ondersteuning, bruikleen van bureau(stoel), korting op bureau(stoel) enz.

Overigens is het nog maar de vraag hoeveel werkgevers er in de toekomst nog graag mensen op een stoeltje zien of de mogelijkheid bieden dus het kan imho geen kwaad om wat meer aandacht te besteden aan mensen die niet zomaar even thuis kunnen/willen werken. Op dit moment moeten kennelijk best veel mensen weer op kantoor komen maar op de lange(re) termijn zou dat natuurlijk best wel eens anders kunnen worden en die signalen zijn er ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hoi,

Zoals jullie in mijn posthistorie kunnen nalezen, ben ik een medetweaker die zeer weinig berichten op Tweakers plaatst, maar ik wil toch hebben gezegd dat o.a. dit topic een zeer verfrissende kijk op zaken geeft.

Ik betrap mijzelf regelmatig erop dit topic in de gaten houden :+ . Heel veel berichten lees ik met een glimlach en begrip, sommige dan weer niet, maar het blijft interessant om de andere kant van de tafel te lezen (ervan uitgaande dat het bijna allemaal werknemers zijn die in dit topic reageren) :).

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Tuxxx schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:15:
Hoi,

Zoals jullie in mijn posthistorie kunnen nalezen, ben ik een medetweaker die zeer weinig berichten op Tweakers plaatst, maar ik wil toch hebben gezegd dat o.a. dit topic een zeer verfrissende kijk op zaken geeft.

Ik betrap mijzelf regelmatig erop dit topic in de gaten houden :+ . Heel veel berichten lees ik met een glimlach en begrip, sommige dan weer niet, maar het blijft interessant om de andere kant van de tafel te lezen (ervan uitgaande dat het bijna allemaal werknemers zijn die in dit topic reageren) :).
Het kan voor dit topic ook interessant zijn om jouw kant van de tafel te horen. Mogelijk dat de werknemer kant van de tafel dan ook wat (meer) begrip krijgt voor de werkgever kant van de tafel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Calamor schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:23:
In het algemeen vind ik het wel dat er een vergoeding op zijn plek is voor thuis werken. Je gebruik je eigen spullen zoals gas, stroom, water en internet. Spullen gaan achteruit door veel vaker gebruik zoals vloer, wc, soms nog stoelen, monitor, koffiezetapparaat. Normaal zijn het spullen die op de zaak achteruit gaan en die spullen zijn ook meestal gekocht of neer gezet voor zwaarder gebruik. Thuis heb je dat niet en kan het harder slijten. Bedrijven hebben ook een budget voor een werkplek. En daar besparen ze nu op.
Bijna goed :)
Die werkplek en ruimte is er nog steeds en de vaste lasten gaan niet ineens omlaag.
Als een werknemer toch soms naar het werk gaat, moet evengoed die werkplek blijven staan en onderhouden worden. Er zijn dus dubbele kosten als de werknemer vanaf meerdere plaatsen werkt.

Als er wordt besloten dat de werknemer nooit meer langs hoeft te komen en definitief 40 uur per week thuis gaat werken, dan kan er inderdaad flink bespaard worden. De lokale pc + monitoren kunnen verdwijnen en de koffiemachine kan vervangen worden door een huis-tuin-en-keuken-apparaatje om een paar bakjes koffie te zetten.
En nog mooier is dat het kantoorpand verkocht kan worden (of de huur opzeggen), want men werkt toch vanaf thuis op afstand in de cloud. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
s0ulmaster schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:00:
Ik heb hier eerder al eens gereageerd en gelukkig heb ik de mogelijkheid om deels op kantoor te kunnen werken, maar mijn huis is gewoon te klein om thuis te werken.

45m2 met 2 personen delen gaat voor prive nog wel, maar niet voor werk.... Mijn slaapkamer is met een bed en kast vol, dus daar kan ik ook niks inrichten.

Conclusie ik zit aan mijn veel te kleine eettafel in de woonkamer/keuken met 2 man elke dag dag al onze werkspullen - 2 laptops, 2 losse schermen, toestenborden, muizen en alle kabelbende - op en af te bouwen, zodat ik ook nog een plek heb om 's ochtends en 's avonds te eten.

Dan praat ik nog niet eens over de werkhouding die ik met die beperkte ruimte heb op een eentkamerstoeltje.

Ik heb gewoon geen ruimte voor bureaustoelen, schermen, bureaus en wat nog meer...
Dat is voor even geen ramp, maar ik wil toch echt niet met RSI en rugklachten kome te zitten op termijn.

Ik teken voor elke dag dat mijn werkgever mij toelaat om op kantoor te zijn.

Een groter huis staat in de planning, maar gaat helaas nog wel 2 jaar duren :X
Duidelijk verwoord.

En dan heb jij het nog niet over eventuele jonge kinderen of huisdieren die om eigenlijk continue aandacht vragen zolang je in dezelfde ruimte aanwezig bent.

Voor structureel meerdere dagen per week thuiswerken is gewoon een ingericht thuiskantoor nodig. Veel mensen hebben daar niet echt de ruimte voor. Elke vierkante meter woonruimte kost afhankelijk van de regio zo'n 2000 tot 7000+ euro in aanschaf. Een extra kamer in een appartement kan zelfs bij gelijk totaal vloeroppervlak de prijs vele tienduizenden euro's opdrijven. Daar moet je dan als werknemer maar net een hypotheek voor rond kunnen krijgen en kost je gewoon elke maand extra geld.

Ook is goed ergonomisch kantoormeubilair niet bepaald goedkoop en is de elektriciteit voor de computer en verlichting en gas of elektra voor verwarming van het thuiskantoor niet gratis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamaicaVink
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10-2020
*knip* Werving. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 06-10-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ivow85 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:13:
Voor structureel meerdere dagen per week thuiswerken is gewoon een ingericht thuiskantoor nodig.
Ik vraag me af: kan een vaste thuiswerkplek niet op één of andere manier fiscaal afgetrokken worden o.i.d.? Bij ZZP'ers met een kantoor aan huis (huisartsen, massagepraktijken, ...) is dit voor zover ik weet gebruikelijk. Dat is natuurlijk geen werknemer dus ik vraag me af of dat verschilt.

Zoals sommigen al aangeven: als je er echt een kamer voor moet reserveren is het niet gek om die kamer ook als zakelijke locatie te zien.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:57
Zelfs als zzp'er kan dat in beginsel niet, alleen als het kantoor zelfstandig is van de woning (eigen ingang, eigen toilet) dan mag en kan dat. Dat zal dus inderdaad voor de gemiddelde huisarts wel kunnen. Maar gewoon een zzp'er die een kamer in het huis gebruikt om te werken kan ook niks aftrekken qua inrichting (heeft ooit wel gekund, maar daar werd natuurlijk dermate misbruik van gemaakt dat er een grote streep door is gegaan al jaren geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier 30 euro/maand netto voor internetkosten en een 5-jaarlijks budget van 1800 euro vrij te besteden aan een werkplek zoals bureau, stoel, monitor etc. Verlaat je het bedrijf dan moet je het budget naar rato terugbetalen. Mijn werkgever deed overigens in de jaren 90 al aan thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Stel dat je die vijfjarige binding niet wil, wat zijn je alternatieven?

Een laptop lever je normaal op je laatste werkdag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Ik krijg dus helemaal niets...

Blijkbaar kan dat ook :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 20:42

Ale-Gu

'Eel Goe'

Geen vaste bijdrage thuiswerken, maar hier loopt de maximale reiskostenvergoeding gewoon door in Coronatijd.
Omdat deze lang niet dekkend was, maak ik er nu winst op. Ook niet 1 uur reistijd enkele reis.

Collega's die dichterbij wonen hebben dit voordeel dus niet, dat is m.i. wel oneerlijk, maar mij hoor je uiteraard niet klagen.

Toevallig al voor Corona goeie stoel geregeld op kosten van werkgever.

Laptops hadden we gek genoeg nog niet (ik ben developer), dus moesten tijdelijk prive laptop gebruiken, maar inmiddels zijn we voorzien van laptop.

Na Corona mogen waarschijnlijk degene die 100% naar kantoor willen dat weer, terwijl ik 3-4 dagen thuis kan blijven werken, wat ik ook zeker van plan ben.

In het algemeen is ruimte voor loonsverhogingen maar beperkt (vanuit directie, ik werk in het oosten van het land), dus mijn teamleider probeert de secundaire voorwaarden voor mij zo gunstig mogelijk te maken (vooralsnog naar tevredenheid).

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die reiskostenvergoeding is nu waarschijnlijk bovenmatig en dus belastbaar. Neemt de werkgever de loonbelasting op zich via de eindloonregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
t_captain schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:52:
Die reiskostenvergoeding is nu waarschijnlijk bovenmatig en dus belastbaar. Neemt de werkgever de loonbelasting op zich via de eindloonregeling?
Niet nodig, zie https://www.belastingdien...ingen-en-de-coronacrisis:
Mijn werknemers krijgen een vaste reiskostenvergoeding, maar zij werken nu (bijna) volledig thuis. Mag de reiskostenvergoeding toch hetzelfde blijven?

Ja. U mag blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding gebaseerd was, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

De maatregelen vanwege de coronacrisis gelden nog.
U hebt de vaste reiskostenvergoeding vóór 13 maart 2020 toegekend aan uw werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sportief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Zenix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:05:
Aangezien ik rijksambtenaar ben stopt mijn reiskostenvergoeding, erg jammer want dat was een leuk bedrag per maand. Maar wel begrijpelijk.

Gelukkig krijg ik dan wel nog die netto vergoeding van 363 in december. En daarnaast mogen we ook klein spul aanschaffen https://www.p-direkt.nl/a...-declareren-thuiswerkplek

Ik hoop dat deze regeling gaat helpen, zodat meer cao een vergoeding gaan geven voor het thuiswerken.
In het bericht wordt (o.a.) gesproken over dat je en stoel (en eigenlijk logischerwijs ook een bureau) nodig hebt, die arbo verantwoord zijn. Waar ik zit zijn dat nou net de dingen die je niet krijgt, je kan een stoel van kantoor lenen en die moet je dan zelf ophalen, en anders alleen op medische indicatie.

De vermeldingen in de media van de 300-something euro en 0,7% loonsverhoging in verband met corona levert weer het nodige ambtenaren-bashen op, en persoonlijk maakt het me gewoon niet zoveel uit, maar ik heb ook collega's voor wie de extra kosten door thuiswerken wel een probleem opleveren.

Verder vind ik het budget wel karig (max. € 182 voor een beeldscherm, max € 28 voor een muis, totaal krap € 250), maar dat is een algemene klacht over de voorzieningen, op kantoor gebruik ik ook een eigen toetsenbord en trackball.

Dit is voor mezelf niet zozeer een klacht, de thuiswerkplek is royaler dan de werkplek op kantoor, zoals dat bij wel meer tweakers het geval zal zijn. Alleen zoals sommige collega's hier, alleenstaande ouders met twee kinderen op een flat van 60 m2, is er gewoon de ruimte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Bert-Jan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

In het bericht wordt (o.a.) gesproken over dat je en stoel (en eigenlijk logischerwijs ook een bureau) nodig hebt, die arbo verantwoord zijn. Waar ik zit zijn dat nou net de dingen die je niet krijgt, je kan een stoel van kantoor lenen en die moet je dan zelf ophalen, en anders alleen op medische indicatie.

De vermeldingen in de media van de 300-something euro en 0,7% loonsverhoging in verband met corona levert weer het nodige ambtenaren-bashen op, en persoonlijk maakt het me gewoon niet zoveel uit, maar ik heb ook collega's voor wie de extra kosten door thuiswerken wel een probleem opleveren.

Verder vind ik het budget wel karig (max. € 182 voor een beeldscherm, max € 28 voor een muis, totaal krap € 250), maar dat is een algemene klacht over de voorzieningen, op kantoor gebruik ik ook een eigen toetsenbord en trackball.

Dit is voor mezelf niet zozeer een klacht, de thuiswerkplek is royaler dan de werkplek op kantoor, zoals dat bij wel meer tweakers het geval zal zijn. Alleen zoals sommige collega's hier, alleenstaande ouders met twee kinderen op een flat van 60 m2, is er gewoon de ruimte niet.
Wel deels te begrijpen natuurlijk. De hele economie staat 'in de fik', mensen verliezen hun baan, vele bedrijven bevriezen salaris, maar er is één werkgever met onbeperkt 'revenue growth', salarisverhoging en een (fijn) riante thuiswerkvergoeding...

En die werkgever haalt de 'revenue' op bij de eerstgenoemde groep, waar de pijn al reeds gevoeld wordt. Het zou de overheid sieren ook pas op de plaats te maken.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:47
s0ulmaster schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:00:
Dit was ook mijn probleem.Vanuit mijn werkgever konden we gratis een bureau, bureaustoel, dockingstation en scherm bestellen maar ik heb hier gewoon geen plek voor.

Dit heb ik aangekaart bij HR en op voorspraak van onze bedrijfsarts mag ik nu als uitzondering wel gewoon naar kantoor. Toch wel echt een hele opluchting, thuiswerken ging bij mij totaal niet. Naast fysieke klachten werd ik er ook bloedchagrijnig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik even niet snap is waarom niemand op de zaak zou mogen werken?

Bij ons is er gewoon gezegd dat er 20% bezetting op de zaak mag zijn mits men maar afstand etc houdt.

Als je een leeg kantoorpand hebt, dan kan je daar toch wel minimaal 1 persoon inzetten die gewoon niet thuis kan/wenst te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
Gomez12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:13:
Als je een leeg kantoorpand hebt, dan kan je daar toch wel minimaal 1 persoon inzetten die gewoon niet thuis kan/wenst te werken?
Dat is hier ook zo. Je kan je aanmelden voor dagen op kantoor werken als het thuis niet fijn gaat. Zo werk ik één dag op kantoor als mijn vrouw ook thuis werkt (maandag), en de kinderen school+bso hebben en vice versa. Scheelt weer een dag achter de laptop. Zij doet dat op donderdag.

[ Voor 13% gewijzigd door caspervc op 12-10-2020 11:17 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

Bij ons is er gewoon gezegd dat er 20% bezetting op de zaak mag zijn mits men maar afstand etc houdt.

Het gaat niet alleen om hoeveel personen er in het pand zitten, ze willen ook het totaal aantal reisbewegingen zoveel mogelijk beperken...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Jacen007 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:16:
Wij werken, net als zovelen sinds maart zoveel mogelijk vanuit thuis.

Bij ons is niets geregeld, geen vergoedingen, geen leen apparatuur van het kantoor...

Als je toevallig een laptop had vanuit je functie, dan mocht je die meenemen naar huis, maar zo niet dan moet je met je prive pc maar van thuis uit inloggen via remote desktop.

De reisvergoeding is onmiddellijk stopgezet, dat weer wel natuurlijk....

Met name het "tijdelijk" argument is lange tijd gebruikt om dit vanuit de werkgever te verantwoorden.

En het wordt nog mooier, omdat de werkgever geen toezicht kan houden op onze gewerkte uren worden alle werkdagen op 7,5 uur afgekapt, alle uren daarboven zijn helaas pindakaas. ;w
Mooie werkgever zeg.

Werkgever wil dat medewerkers hun eigen PC gebruiken?
Hij vertrouwt zijn medewerkers niet en dus worden alle werkdagen op 7,5 uur afgekapt?
Reiskosten per direct gestopt?

Hij/zij rekent toch volledig in eigen voordeel.

Mijn reactie zou dan zijn:
Met betrekking tot het gebruik van de privé PC:
Ik heb geen privé PC en heb ook geen privé PC nodig.
Heb hier een PC staan, als ik de browser opstart krijg ik direct 100 tabbladen met advertenties voor Viagra.
Gisteren had ik een brief geschreven in MS Word, maar nu krijg ik deze niet geopend... wel krijg ik een melding dat mijn bestanden zijn versleuteld en dat het €1000 euro in bitcoins kost om deze terug te krijgen.

Met betrekking tot het gebrek aan vertrouwen en een cap 7,5 uur per werkdag:
Lijkt me een goed idee als ik vanaf nu strak 7,5 uur werk, dan is de work life balance ook beter.
Wanneer ik die 7,5 uur heb gemaakt, zou ik een eventueel telefoontje van de werkgever beantwoorden met "Mijn voorraad werkuren die u mij gaf zijn op, morgen krijg ik vanaf 8:00 weer een nieuwe voorraad van u. Fijne avond."

Met betrekking tot reiskosten heeft de werkgever dan wel weer een punt, wat je niet maakt hoeft ook niet uitbetaald te worden.
Echter dat hij het per direct doet, is waarschijnlijk toegestaan.... maar laat de gierigheid wel zien.
[...]

Ik heb ook een kleine woning 56m2 met maar 2 kamers.
Thuiswerken heb ik nooit gewild, als de opdrachtgevers het ook goed vonden mocht het.
Als ik niet naar werk kon vanwege onderhoud aan CV of iets anders, nam ik meestal een vrije dag.
Wanneer dat niet uitkwam op het project, werkte ik wel thuis. (4 keer in 4,5jaar tijd.)

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
wimpie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Wel deels te begrijpen natuurlijk. De hele economie staat 'in de fik', mensen verliezen hun baan, vele bedrijven bevriezen salaris, maar er is één werkgever met onbeperkt 'revenue growth', salarisverhoging en een (fijn) riante thuiswerkvergoeding...

En die werkgever haalt de 'revenue' op bij de eerstgenoemde groep, waar de pijn al reeds gevoeld wordt. Het zou de overheid sieren ook pas op de plaats te maken.
Ja helemaal eens hoor, het is echt super toondoof om zoiets in deze tijd door te voeren.

Een flexibele regeling voor mensen die echt in de penarie komen, bijvoorbeeld met een krap inkomen (of beneden schaal X, of anderszins inkomensafhankelijk), alleenstaande ouders o.i.d., zouden mensen wel begrijpen maar voor mijzelf is dit gewoon extra zakgeld eigenlijk.

Ik heb nu de keus of ik wel of niet naar kantoor ga, en de dagen dat ik niet ga scheelt ook weer twee uur reizen per dag, beetje ondankbaar om dan om geld voor extra koffie en wc-papier thuis te komen bedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zenix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:05:

Geld die Bonus voor iedere rijksambtenaar? Dus ook mensen die al een betaalde thuiswerkplek hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

eL_Jay schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Geld die Bonus voor iedere rijksambtenaar? Dus ook mensen die al een betaalde thuiswerkplek hebben?
Bonus is het niet echt. Is op basis van het minimale volgens Nibud voor koffie, wc papier, elektra, gas en slijtage van meubels. Dus niet perse voor de thuiswerkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
Zenix schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Bonus is het niet echt. Is op basis van het minimale volgens Nibud voor koffie, wc papier, elektra, gas en slijtage van meubels. Dus niet perse voor de thuiswerkplek.
En voor welke periode? Is dat 1 jaar aan koffie etc. of 1 maand? Een kwartaal kan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik werk ook sinds maart thuis.

Dat gaat in feite prima. De werkgever is nu een plan op aan het zetten voor thuiswerk vergoeding. Wat er wel onder gaat vallen en wat niet.

Wij krijgen al het internet thuis vergoed en hadden al laptop van het werk. Wanneer er monitoren beschikbaar waren mocht je ook die thuis gebruiken. Zelf heb ik een eigen tweede beeldscherm in gebruik.

Ik hoef geen tientallen euro's ter compensatie. Ik vind een bijdrage voor de stook en Electra kosten wel prima. Tevens een eenmalige bijdrage voor een fatsoenlijk werkplek op te zetten lijkt me ook niet heel slecht, al hebben de meeste mensen hier al voor gezorgd inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

dehardstyler schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

En voor welke periode? Is dat 1 jaar aan koffie etc. of 1 maand? Een kwartaal kan ook nog?
Dat is vanaf maart tot het einde van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:45
Bij mij op 't werk is sinds vorige week ook een thuiswerkvergoedingsovereenkomst gesloten. Eenmalig een bedrag van 250,- als compensatie voor reeds aangeschafte spullen en als een soort van bonus, mag er tot max. €600,- voor het aanschaffen van werkplekgerelateerde zaken worden gedeclareerd en krijgen we een nette vergoeding van €3,- per dag bij een dag volledig thuiswerken.

Wel was de reiskostenvergoeding in mei al stopgezet.

Vind het zelf een nette regeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98

Dan zal dat in ieder geval een BHV'er moeten zijn om maar eens te beginnen. Daarna is het nog een beetje afhankelijk van type/grootte van het bedrijf maar verlichting, verwarming, schoonmaak frequentie, openen/sluiten, alarm zijn ook allemaal zaken waar je eventueel aan moet denken en wat voor moet regelen. Beperkt open voor een percentage of gewoon dicht is dan eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
De eerste maanden dacht ik ook; laten we gewoon de schouders er onder zetten en niet zo zeuren, maar 6 maanden later zit ik toch alweer regelmatig met rugklachten aan de etenstafel (30 jaar, fanatieke sporter). We hebben niets te klagen, maar een goede regeling voor thuiswerken zit er niet in.

Ons bedrijf wordt overigens amper geraakt door deze crisis, althans niet in de zin van significante verliezen. Het heeft zelfs een paar extra (kleine) projecten opgeleverd en er wordt ook flink bespaard op kosten, dus onder de streep halen we gewoon onze doelstellingen.

Blijf het een beetje dubbel vinden, toon je nou sympathie voor je werkgever voor wat voor iedereen een moeilijke tijd is? Of is het gewoon redelijk om te verwachten dat er ook iets tegenover staat dat de werknemers ervoor zorgen dat we eigenlijk nauwelijks problemen hebben (tent blijft draaien, klanten komen binnen, personeel klaagt nauwelijks). Het is een beetje geven en nemen, maar dat komt vooral neer op kat uit de boom kijken. Een jaar stilstaan in mijn salarisontwikkeling zou ik als jongere serieus vervelend vinden net als de kosten die ik gemaakt heb voor een goede thuiswerkplek (WG gaf aan dat ik een stoel en bureau van kantoor kon lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:48:
Blijf het een beetje dubbel vinden, toon je nou sympathie voor je werkgever voor wat voor iedereen een moeilijke tijd is?
Waarom blijven hier toch mensen maar zeggen dat het om de werkgever gaat? Het is gewoon de overheid die het beleid gemaakt heeft.

Wil je een vergoeding voor thuiswerken, tja dan moet je bij de overheid zijn daarvoor. Alleen houdt wel in je achterhoofd dat je die bij je volgende belastingaangifte simpelweg grofweg weer terug gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag mij af of er ook een goede regeling komt voor de mensen die niet thuis kunnen werken en daardoor de hele dag extra risco's lopen?

Mijn vrouw zal heel graag thuis willen werken in plaats elke dag voor de klas te staan met risco om besmet te worden met Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:48:
De eerste maanden dacht ik ook; laten we gewoon de schouders er onder zetten en niet zo zeuren, maar 6 maanden later zit ik toch alweer regelmatig met rugklachten aan de etenstafel (30 jaar, fanatieke sporter). We hebben niets te klagen, maar een goede regeling voor thuiswerken zit er niet in.
Voor €200 heb je een goed bureau en stoel.
Waarom zou je voor dat geld aan de eetkamertafel op een beroerde stoel blijven zitten?
Ons bedrijf wordt overigens amper geraakt door deze crisis, althans niet in de zin van significante verliezen. Het heeft zelfs een paar extra (kleine) projecten opgeleverd en er wordt ook flink bespaard op kosten, dus onder de streep halen we gewoon onze doelstellingen.

Blijf het een beetje dubbel vinden, toon je nou sympathie voor je werkgever voor wat voor iedereen een moeilijke tijd is? Of is het gewoon redelijk om te verwachten dat er ook iets tegenover staat dat de werknemers ervoor zorgen dat we eigenlijk nauwelijks problemen hebben (tent blijft draaien, klanten komen binnen, personeel klaagt nauwelijks). Het is een beetje geven en nemen, maar dat komt vooral neer op kat uit de boom kijken. Een jaar stilstaan in mijn salarisontwikkeling zou ik als jongere serieus vervelend vinden net als de kosten die ik gemaakt heb voor een goede thuiswerkplek (WG gaf aan dat ik een stoel en bureau van kantoor kon lenen).
Die kosten voor een werkplek thuis vallen wel mee, plus dat denk ik veel mensen al een fatsoenlijke werkplek thuis zullen hebben.

Sommige bedrijven houden reiskostenvergoeding gewoon aan, ongeacht of je naar kantoor komt of niet. Dat an-sich is denk ik in veel gevallen al een redelijke compensatie voor de extra kosten in verwarming, koffie en toiletgebruik die je thuis hebt.

Mijn werkgever geeft vooralsnog géén thuiswerkvergoeding, maar er word ook niet geminderd op reiskosten of mobiliteitsvergoeding. Zelfs al zou ik 100% thuis werken, dan nog krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar mijn volledige mobiliteitsvergoeding er in een maand aan gas, electra, water en koffie/thee doorheen te jagen. (Thee neem ik sowieso al zelf mee naar kantoor, koffie drink ik op kantoor eigenlijk nooit.)
Appelpie3000 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:31:
Bij mij op 't werk is sinds vorige week ook een thuiswerkvergoedingsovereenkomst gesloten. Eenmalig een bedrag van 250,- als compensatie voor reeds aangeschafte spullen en als een soort van bonus, mag er tot max. €600,- voor het aanschaffen van werkplekgerelateerde zaken worden gedeclareerd en krijgen we een nette vergoeding van €3,- per dag bij een dag volledig thuiswerken.

Wel was de reiskostenvergoeding in mei al stopgezet.

Vind het zelf een nette regeling :)
Hangt van je werkgever af. Voor mij zou het zwaar nadelig zijn. Mijn mobiliteitsvergoeding (die ik ook krijg als ik helemaal niet naar kantoor kom) is factoren (keer of 7) hoger dan die €3,- per dag die jij krijgt als thuiswerkvergoeding. :)

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 13-10-2020 07:23 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
unezra schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Waarom zou je voor dat geld aan de eetkamertafel op een beroerde stoel blijven zitten?

[...]

Die kosten voor een werkplek thuis vallen wel mee, plus dat denk ik veel mensen al een fatsoenlijke werkplek thuis zullen hebben.

[...]
Bij de Ikea koop je een bureau voor weinig en als je geluk hebt ook een stoel waarop je goed zit.

De plek om het spul neer te zetten is een ander verhaal. Wie geboren is vanaf pakweg 1985, heeft het op de woningmarkt niet makkelijk. Veel mensen zitten in een woning die eigenlijk een maatje te klein is.

Het enige dat werkgevers daaraan kunnen doen, zijn forse loonsverhogingen. Niet dat het woningtekort daarmee ineens verdwijnt, maar het verbetert de relatieve positie van werknemers op de woningmarkt t.o.v. andere groepen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-08 10:55
[...]

Haha een eetkamer? Mijn alleenstaande jongere collega's kunnen in de vrije sector alleen maar 1-kamer appartementen krijgen. Die hebben vaak wel een klein tafeltje of bureautje, maar geen plek voor een redelijk bureau. Die 200 euro zou op zich geen probleem moeten zijn, maar de ruimte (zoals in dit topic al eerder genoemd is) wel. Als je klein gaat wonen met het idee 'ik moet toch fulltime werken en ik heb verder geen gezinsleven', dan is het echt vervelend om thuis een werkplek in te moeten richten met ruimte die je simpelweg niet hebt. De meeste mensen die ik ken zien een huis alleen als een plek om te slapen, want een huis waar je in kan leven is niet te betalen.

Ik krijg ook geen vergoeding van de werkgever (maar ik heb dan ook geen CAO). Het zou theoretisch wel mogen, in België is een bedrag van 130 euro per maand vrijgesteld van belasting. Ik mocht geen bureau of stoel meenemen, wel eventueel mijn monitor. Het meubilair is voor mij geen probleem, maar de stroomkosten wel... Als vrij jonge werknemer woon ik nou niet bepaald in een paradijsje, maar in een slecht geïsoleerd huis met alleen maar straalkachels. Het is nog niet eens heel koud maar mijn stroomkosten zijn al met 100 euro per maand toegenomen. Het scheelt dat mijn webcam echt ruk is, dan zien mijn collega's niet dat ik 3 truien aan heb.

Tips om de winter thuiswerkend te overleven zijn welkom. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
t_captain schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

Bij de Ikea koop je een bureau voor weinig en als je geluk hebt ook een stoel waarop je goed zit.

De plek om het spul neer te zetten is een ander verhaal. Wie geboren is vanaf pakweg 1985, heeft het op de woningmarkt niet makkelijk. Veel mensen zitten in een woning die eigenlijk een maatje te klein is.

Het enige dat werkgevers daaraan kunnen doen, zijn forse loonsverhogingen. Niet dat het woningtekort daarmee ineens verdwijnt, maar het verbetert de relatieve positie van werknemers op de woningmarkt t.o.v. andere groepen.
Wat zijn precies die andere groepen? Niet werknemers kunnen over het algemeen niet echt een huis kopen. Tenzij je handelaren en woningcoöperaties bedoeld.

De huizen vliegen nu al als warme broodjes over de toonbank en er wordt al mega overboden.
Als de lonen structureel omhoog gaan, wordt er alleen maar nog meer overboden, en stijgen de huizenprijzen net zo hard als de lonen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
TheFes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:25:
[...]

Wat zijn precies die andere groepen? Niet werknemers kunnen over het algemeen niet echt een huis kopen. Tenzij je handelaren en woningcoöperaties bedoeld.

De huizen vliegen nu al als warme broodjes over de toonbank en er wordt al mega overboden.
Als de lonen structureel omhoog gaan, wordt er alleen maar nog meer overboden, en stijgen de huizenprijzen net zo hard als de lonen.
Niet als je, zoals t_captain schetst, slechts 1 groep verhoging geeft. Dan veranderen de verhoudingen op de woningmarkt. Maar dat is geen oplossing, slechts symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:45
[...]

Hangt van je werkgever af. Voor mij zou het zwaar nadelig zijn. Mijn mobiliteitsvergoeding (die ik ook krijg als ik helemaal niet naar kantoor kom) is factoren (keer of 7) hoger dan die €3,- per dag die jij krijgt als thuiswerkvergoeding. :)
Bij mij was m'n reiskostenvergoeding ook hoger, echter heb ik collega's die dicht bij het werk wonen en dus (bijna) geen reiskostenvergoeding krijgen. Wat dat betreft wordt met een thuiswerkvergoeding de boel eerlijker verdeeld.

En het werkt ook mee dat ik bij een overheid werk (niet het rijk), dat werd door het management ook nog als argument gebruikt om niet al te riant met dit soort zaken om te gaan. En daar hebben ze ook wel een punt, er zijn veel bedrijven en mensen die een stuk meer zorgen hebben dan het krijgen van een thuiswerkvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ramellose schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:24:
Haha een eetkamer? Mijn alleenstaande jongere collega's kunnen in de vrije sector alleen maar 1-kamer appartementen krijgen. Die hebben vaak wel een klein tafeltje of bureautje, maar geen plek voor een redelijk bureau. Die 200 euro zou op zich geen probleem moeten zijn, maar de ruimte (zoals in dit topic al eerder genoemd is) wel. Als je klein gaat wonen met het idee 'ik moet toch fulltime werken en ik heb verder geen gezinsleven', dan is het echt vervelend om thuis een werkplek in te moeten richten met ruimte die je simpelweg niet hebt. De meeste mensen die ik ken zien een huis alleen als een plek om te slapen, want een huis waar je in kan leven is niet te betalen.

Ik krijg ook geen vergoeding van de werkgever (maar ik heb dan ook geen CAO). Het zou theoretisch wel mogen, in België is een bedrag van 130 euro per maand vrijgesteld van belasting. Ik mocht geen bureau of stoel meenemen, wel eventueel mijn monitor. Het meubilair is voor mij geen probleem, maar de stroomkosten wel... Als vrij jonge werknemer woon ik nou niet bepaald in een paradijsje, maar in een slecht geïsoleerd huis met alleen maar straalkachels. Het is nog niet eens heel koud maar mijn stroomkosten zijn al met 100 euro per maand toegenomen. Het scheelt dat mijn webcam echt ruk is, dan zien mijn collega's niet dat ik 3 truien aan heb.

Ik heb een andere leuke uitdaging daarin... Mijn huis heb ik nog niet bewoonbaar, dus woon nog altijd bij mijn ouders (dat was echt mijn schrikbeeld 10-15 jaar terug, nu nog steeds daar wonen, mja, de woningmarkt heb je niet voor het kiezen). Maargoed, als oudste kind van het gezin zorgt dat wel voor wat andere lastigheden. Ik heb nog 3 huisgenoten (ouders en broer) die ook thuis zitten. We lopen elkaar gigantisch in de weg, want alhoewel het huis groot zat is, heeft iedereen zijn eigen hoek nodig. Die zijn er niet voldoende, dus zit er iemand aan de woonkamertafel en die werkt permanent met webcam aan (docent). Dus kan je weer niet de woonkamer in en keuken in. Een ander krijgt om de haverklap telefoon, geldt ook voor mij. Ik ben vooralsnog blij dat ik nog iedere dag naar mijn werk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 13:26
Ik tref het best aardig merk ik al.

Van ongeveer elke afdeling/positie (1e/2e/3e lijn, Customer Support, MT etc.) is er in principe elke dag 1 persoon op kantoor. Daarbij kan je je nog inschrijven voor 4 flexplekken én zijn er nog 2 werkplekken door het MT te vergeven voor mensen die écht niet thuis kunnen werken die dag. Zelfs met de aanwezigheid van BHV-ers houdt men rekening.

Daarbij wordt er ook aan de thuiswerkers gedacht, mocht je hardware (in welke vorm dan ook) missen of nodig hebben, wordt dat voor je besteld en mag je dat in bruikleen houden tot je het bedrijf verlaat. Vergoedingen blijven 'gewoon' doorgaan, zelfs de nieuwe leaseauto's zijn ~een maand geleden geleverd.
Het enige wat is verdwenen is, is de lunch. Het bedrijf wat de producten leverde is door de crisis over de kop gegaan dus nu mogen we zelf weer de bammetjes meenemen

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Bob Popcorn

Plop!

Mijn baas wil er niet aan, we hebben een klein kantoor met ruime opzet en dat is voldoende naar zijn mening. (8 personen in totaal, waarvan er 3 sowieso hier moeten zijn ivm logistiek en support) Mijn collega moet dagelijks uit Amsterdam komen met ov, maar die is alleenstaand en jong en heeft dus een piepklein kamertje waar ze niet kan werken. Van maart tot juni hebben we wel thuis gewerkt en toen heeft ze daadwerkelijk last van d'r rug gekregen.

Mijn baas z'n mening is dat hij ook verantwoordelijk is voor haar thuiswerkplek en zolang ze dat niet op orde heeft wil hij liever dat ze hier werkt. Ben ik in principe wel met hem eens. De rest komt gewoon met de auto of op de fiets.

Verder werk ik een kwartiertje fietsen van kantoor en ik blijf hier zo lang mogelijk gewoon werken. Ik heb thuis een kleine van 1 rondrennen en dat valt echt niet te combineren met werken.

Een vergoeding voor een thuiswerkplek vind ik redelijk, wij kunnen bijvoorbeeld alles meenemen en thuis opbouwen. Een vergoeding voor extra pleepapier en je internetverbinding vind ik echt dikke onzin en rieken naar profiteren van de situatie.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ramellose schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:24:
Stoelverwarming! Het verbaast me dat eenvoudige dingen zoals stoelverwarming en zelfs koeling die in auto's steeds meer standaard zijn totaal ontbreken in (dure!) kantoorstoelen.
Als jij 60W onder je kont en achter je rug hebt zit je voor 2 cent per uur warm. En een beetje Tweaker knoopt wel een voeding aan een afneembaar auto-setje.
Of nog eenvoudiger voor 2 tientjes: https://www.lidl-shop.nl/...EFq8kgjEGoTAaAlNWEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TheFes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:25:
[...]

offtopic:
Andere groepen woningzoekenden zijn uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden, anderen die van vermogen leven en ondernemers.

Er zit natuurlijk een paradox. Als 1 bedrijf zijn werknemers 20% extra gaat betalen, helpt het deze groep enorm. Als iedereen 20% extra krijgt, helpt het niets. Alle werknemers zit tussen de twee uitersten in, dichter aan de rechterkant.

Een echte oplossing is het natuurlijk niet. Er zijn twee manieren om een woningtekort op te lossen: meer woningen of minder mensen. Dat is vooral een onderwerp voor de tweede kamer, maar die kan of wil geen richting kiezen. De invloed van werkgevers op dit macro-niveau is zeer beperkt, hooguit zou je het aannemen van (kennis)migranten ter discussie kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:27

Koekfabriek

King Billy on the wall

Probleem voor veel mensen is dat je nu ineens 2 thuiswerkplekken nodig hebt, die ruimte heb ik niet in mijn huis. Dus noodgedwongen wordt de woonkamer overdag kantoor. De hardware die ik had was geschikt om hele dag op te werken, maar dat moet dusook keer 2. Waar ik een extra bureau en bureaustoel kwijt moet zou ik niet weten.

Nou is het fijn dat mijn werk "gewoon" door kan gaan ondanks Corona en dat ik mij geen zorgen moet maken om mijn baan. Maar ik krijg (als rijksambtenaar met andere CAO) geen enkele vorm van compensatie. Geen reiskosten want te dicht bij werk, geen thuiswerkvergoeding, geen budget voor aanschaf "werk""hardware. Moet zeggen dat ik dat toch vrij karig vind helemaal omdat de situatie nou al dik een half jaar duurt. Helemaal omdat nu het stook seizoen begint en dit toch aardig in de papieren gaat lopen.

Snap ook niet zo goed waarom die bash reacties komen op de ambtenaren CAO die iets regelt voor hun medewerkers. Wat het Rijk bespaart aan niet uitkeren van reiskosten/ov-abbo's is toch prima om te gebruiken als thuiswerkvergoeding.
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste