Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:45
Als rijksoverheid mag ik relatief gezien inderdaad niet klagen qua vergoeding, maar zelfs met het veelvoudige daarvan wordt mijn situatie er niet beter op in een appartement met nog 3 andere huisgenoten die ook noodgedwongen moeten thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:41
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Stoelverwarming! Het verbaast me dat eenvoudige dingen zoals stoelverwarming en zelfs koeling die in auto's steeds meer standaard zijn totaal ontbreken in (dure!) kantoorstoelen.
Als jij 60W onder je kont en achter je rug hebt zit je voor 2 cent per uur warm. En een beetje Tweaker knoopt wel een voeding aan een afneembaar auto-setje.
Of nog eenvoudiger voor 2 tientjes: https://www.lidl-shop.nl/...EFq8kgjEGoTAaAlNWEALw_wcB
Niets houd je tegen om een autostoel met stoelverwarming te gebruiken als bureaustoel. Op Reddit had iemand een Audi stoel verbouwd en daar werkte de stoelverwarming nog steeds met een 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
matty___ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Niets houd je tegen om een autostoel met stoelverwarming te gebruiken als bureaustoel. Op Reddit had iemand een Audi stoel verbouwd en daar werkte de stoelverwarming nog steeds met een 12V accu.
Ik gok zomaar dat je vrouw/vriendin je toch wel gaat tegenhouden bij dat soort acties... Dus om haar nou "niets" te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:41
Gomez12 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Ik gok zomaar dat je vrouw/vriendin je toch wel gaat tegenhouden bij dat soort acties... Dus om haar nou "niets" te noemen?
Ik zit nu ook op een autostoel omgebouwd tot bureaustoel. 10x beter dan die gamer stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
dehardstyler schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

En voor welke periode? Is dat 1 jaar aan koffie etc. of 1 maand? Een kwartaal kan ook nog?
Bij de Rijksoverheid/Belastingdienst is de thuiswerkvergoeding van 363 euro voor de periode van 14 maart 2020 t/m 31 december 2020. Het wordt naar rato berekend. https://ambtenarensalaris...esultaatCAORijk280920.pdf

Een bureau wordt alleen maar vergoed bij medisch indicatie. Het bureau mag maximaal 200 euro kosten en wordt eigendom van de overheid. Men heeft het bureau in bruikleen.
Een bureaustoel kan men in bruikleen krijgen als men fulltime thuiswerkt.
Ik zelf heb een bureau en bureaustoel op eigen kosten gekocht, omdat ik 2 x 9 uur thuiswerk. En geen zin heb in Arbo gerelateerde klachten.

Die 363 euro dekt dus niet de kosten die ik heb gemaakt voor de thuiswerkplek.

[ Voor 6% gewijzigd door Xfile op 13-10-2020 21:38 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Interessant om met iedereen mee te lezen. Ik en mijn partner zitten allebei sinds 1 april ongeveer samen thuis, mijn werk werd al wat eerder vanuit huis gedaan dan dat zij dat kon. Thuiswerken is het devies vanwege de sectoren en type werk wat we doen, en is in principe geen probleem.

Van mijn werkgever heb ik vorige week te horen gekregen dat onze arbeidsvoorwaarden gaan wijzigen, doel is per 1 november. De reiskostenvergoeding gaat voortaan van je echte kantoordagen afhangen, alle begrip voor. Ik heb al maanden mijn vergoeding in mijn zak mogen steken terwijl ik mijn kantoordagen op twee handen kan tellen sinds maart. Aanvullend op deze wijziging komt er een thuiswerkvergoeding. Bij ons is de Nibud berekening aangehouden voor het vaststellen van het bedrag per dag, dus we gaan 2 euro per dag ontvangen. Daar baal ik eerlijk gezegd wel van, persoonlijk vind ik de vergoeding niet erg ruim, zeker niet in de situatie waarin je helemaal niet voorbereid zijn op thuiswerken. Zo ernstig was het voor mij niet, maar ik heb vanwege het thuiswerken maar een nieuwe bureaustoel aangeschaft, en mijn bureau zie ik eigenlijk ook liever vervangen door een wat meer arbo-verantwoord exemplaar. Daarmee zou ik gemakkelijk mijn budget voor het komende jaar verbruiken, en dan heb ik dus nog geen minuut daadwerkelijk thuis gewerkt in mijn berekening. Ik ben vast niet de enige met dit probleem: het feit dat je alle kosten initieel al moet maken.
Dit zie ik dan nog even los van onze woon-/werkruimte, welke ook verre van ideaal is. We wonen in een loft, je kunt je voorstellen dat het echt behelpen is als je allebei een meeting hebt...

* toimoi denkt er ook maar niet teveel over na dat hij zijn thuiswerkvergoeding al bijna opdrinkt aan de vereiste dagelijkse dosis Nespresso... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
1 dag thuiswerken = 6 euro minder diesel maar 3 euro meer nespresso. Whatever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:48:

Blijf het een beetje dubbel vinden, toon je nou sympathie voor je werkgever voor wat voor iedereen een moeilijke tijd is? Of is het gewoon redelijk om te verwachten dat er ook iets tegenover staat dat de werknemers ervoor zorgen dat we eigenlijk nauwelijks problemen hebben (tent blijft draaien, klanten komen binnen, personeel klaagt nauwelijks).
Vraagt jouw werkgever ook om een vergoeding voor het af en toe gebruiken van het bedrijfsnetwerk of bedrijfslaptop voor privé gebruik? Of een bijdrage in de koffiekosten? Of een bijdrage in de printkosten omdat je af en toe vast ook weleens wat voor privé uitprint? Vraagt je werkgever ook om een bijdrage voor verloren werktijd want niemand werkt 8 uur per dag volledig aan alleen werk (denk aan een telefoontje naar huis of de huisarts)?

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 15-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 16:47

Dograver

>> Insert Title Here <<

Wij krijgen al jaar en dag vergoeding/bijdrage voor internet aansluiting thuis via het werk.
Tevens zijn we in de eerst golf thuiswerken qua reiskosten volledig doorbetaald en toch amper een kilometer gereden voor de baas. Daar heb ik wel een nieuwe 34 inch monitor en een goede bureaustoel voor gekocht.
Indien nodig kan ik van alles meekrijgen van mijn werk om thuis goed te kunnen functioneren.

Nu in de 2e run hebben we vooralsnog 50/50 bezetting op kantoor.
Ene week dus thuis, de andere week op de zaak.

Er valt dus niet veel te klagen, bureaustoel en monitor zijn van mij en toch heb ik er praktisch gezien niet voor betaald.

Ik merk wel dat er veel geklaagd wordt over het niet krijgen van vergoedingen en dergelijke, maar bedenk je wel dat je nog gewoon een job hebt.
Je zou maar thuis zitten ZONDER werk. Glas is ook eens half vol he?!

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 21:26
CyberMania schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Vraagt jouw werkgever ook om een vergoeding voor het af en toe gebruiken van het bedrijfsnetwerk of bedrijfslaptop voor privé gebruik? Of een bijdrage in de koffiekosten? Of een bijdrage in de printkosten omdat je af en toe vast ook weleens wat voor privé uitprint? Vraagt je werkgever ook om een bijdrage voor verloren werktijd want niemand werkt 8 uur per dag volledig aan alleen werk (denk aan een telefoontje naar huis of de huisarts)?
Soort van wel ja. Van de ruim 2 ton die ik aan omzet binnen haal, hou ik nog geen derde deel over. Als ik 'mijn project' reken dan gaat het om ca. een half miljoen, maar dat is niet wat je bedoelt zeker?

Al zeur ik niet om een bakje koffie of printje, maar wel de rugklachten waar ik als 30 jarige geen last van zou moeten hebben en de investering die ik gedaan heb in een goede thuiswerkplek (wordt vanmiddag geleverd).

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 15-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:24:
1 dag thuiswerken = 6 euro minder diesel maar 3 euro meer nespresso. Whatever :)
1 dag thuiswerken = 0 euro minder diesel maar 3 euro meer nespresso (+ zooi andere zaken). Het blijft indrukwekkend hoe de mensen die er enorm vooruit gaan qua reiskosten het allemaal prima vinden om geen thuiswerkvergoedingen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik woon op 5 minuten van de zaak dus mijn reiskostenvergoeding is nihil. En nu 0 want stopgezet.

Alsnog zit in niet op een vergoeding te wachten. Ben al blij dat ik nog steeds werk heb. Ik zie het feit dat ik heel wat minder productief ben dan in 2019 (deels ook door minder werk) en daar geen inkomensval of andere consequenties aan vast zitten al als ruime vergoeding.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21

ThunderNet

Flits!

Ik zou een vergoeding wel netjes vinden. Reiskosten worden bij mij direct stopgezet als ik niet inklok op kantoor. En die koffie boeit me niet extreem veel. Dat ik nu overdag moet warmstoken, dat ga ik wel behoorlijk in de portemonnee voelen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:07:
Ik woon op 5 minuten van de zaak dus mijn reiskostenvergoeding is nihil. En nu 0 want stopgezet.

Alsnog zit in niet op een vergoeding te wachten. Ben al blij dat ik nog steeds werk heb. Ik zie het feit dat ik heel wat minder productief ben dan in 2019 (deels ook door minder werk) en daar geen inkomensval of andere consequenties aan vast zitten al als ruime vergoeding.
Werkgever heeft lagere kosten doordat er geen hond op kantoor zit. Collegas hebben lagere kosten doordat ze geen reiskosten hebben, en wel betaald krijgen voor niet betaalde reiskosten. Ja dan ben ik niet erg blij dat ik alleen maar hogere kosten eraan overhoud.

En natuurlijk, het kan altijd erger. Dan kunnen we net zo goed direct gaan vergelijken met kinderen in Afrika die honger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb zojuist bij een sollicitatie/gekregen aanbod aangegeven dat, als ik geen gebruik maak van de reiskostenvergoeding, ik een thuiswerkvergoeding wil ontvangen. Dit heb ik ook berekend en komt neer op kosten voor warmte (grofweg 2 euro per dag) en elektriciteit zo'n 12 cent per uur (monitor, laptop, etc.) dus grofweg 1 euro per dag. Totaal 3 euro per dag, 15 euro per week, of grofweg 60 euro per maand.

Dit heb ik onderbouwd in een Google Sheets documentje met berekeningen.

Omdat niemand zit te wachten op eindeloos papierwerk besloten we gewoon af te zien van een specifieke vergoeding hiervoor, en 75 euro per maand bovenop het aangeboden salaris te drukken. Dit met het oog op de aanstaande winter en ook de noodzaak langere dagen te kunnen werken incidenteel.

Dit overigens wel naast een reiskostenvergoeding die ik toch per dag van de maand moet onderbouwen (per gewerkte dag waarop ik reis moet ik aangeven hoeveel kilometers ik heb gemaakt, en ik krijg 0,19 cent per kilometer uitbetaald bij mijn salaris.)

Daarna heb ik het gehad over de hardware die ik thuis gebruik, zoals een duur scherm wat ik momenteel gebruik (Eizo Foris 27" 144Hz 1440p) voor privé en werk. Ja, ik kan ook een scherm van kantoor ophalen (27" 1080p 60Hz) maar daar wil ik niet op werken :+ Ik heb de mogelijkheid gekregen om een monitor, toetsenbord, en muis te declareren voor thuiswerkzaamheden.

Die dingen heb ik allemaal wel, maar ik mag dus gewoon shoppen :7 Dan heb ik thuis gewoon hardware voor werk én harware voor privézaken. Dat vind ik helemaal prima. Als mijn dienstverband tot een einde komt krijgen ze hun eigen hardware gewoon terug.

Ik denk dat dit soort dingen, met de juiste onderbouwing, prima uit te leggen zijn. Als mijn toekomstige werkgever zich moeilijk had opgesteld bij het eerste gesprek dan zou ik hebben aangegeven dat ik helemaal niks thuis heb staan en een arboverantwoorde werkplek wil kunnen inrichten.

Dan had ik ze ook laten betalen voor een goede bureaustoel, bijvoorbeeld. Maar dat is niet nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Edho

Heeft Canon A570IS

Wij kregen max 180 euro voor de aanschaf voor een 'thuiswerkmonitor'.
Reiskosten werden gestopt, behalve als je toch een keer naar kantoor gaat.
Stoel mocht ik ophalen, gedaan, want ik had/heb een hele fijne bureaustoel.
Bureau had ik al thuis en ik heb 2 x 27 inch gekocht om aan mijn laptop te knopen. Werkt heerlijk! Ik heb er geen enkel probleem mee om zelf wat te investeren.
Ik ben er dik tevreden mee, de baas stuurt af en toe een opkikkerkadootje en geeft iedereen morele support.
Ik heb een fijne werkgever!

Edho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Werkgever heeft lagere kosten doordat er geen hond op kantoor zit. Collegas hebben lagere kosten doordat ze geen reiskosten hebben, en wel betaald krijgen voor niet betaalde reiskosten. Ja dan ben ik niet erg blij dat ik alleen maar hogere kosten eraan overhoud.

En natuurlijk, het kan altijd erger. Dan kunnen we net zo goed direct gaan vergelijken met kinderen in Afrika die honger hebben.
Mijn werkgever heeft door COVID aantoonbaar (veel) minder omzet gedraaid dit jaar. Dat gaat over miljoenen. We moeten oppassen dat we geen netto verlies gaan draaien, dat wordt kantje boord, terwijl we ook weleens meer dan 100 miljoen winst maken. Daarentegen is mijn geplande promotie en loonsverhoging in maart gewoon doorgegaan. Dan ga ik niet lopen miepen over klein bier zoals koffie die ik zelf moet betalen.
Blue-eagle schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:59:
Ik heb zojuist bij een sollicitatie/gekregen aanbod aangegeven dat, als ik geen gebruik maak van de reiskostenvergoeding, ik een thuiswerkvergoeding wil ontvangen. Dit heb ik ook berekend en komt neer op kosten voor warmte (grofweg 2 euro per dag) en elektriciteit zo'n 12 cent per uur (monitor, laptop, etc.) dus grofweg 1 euro per dag. Totaal 3 euro per dag, 15 euro per week, of grofweg 60 euro per maand.
..
Ik weet niet hoe het hele gesprek gegaan is maar kan het niet gewoon zo zijn dat er sowieso nog onderhandelingsruimte was? Jij denkt nu als "winnaar" uit de strijd te komen maar de WG denkt misschien; "wat een verhaal, als hij gewoon 100 bruto meer gevraagd had zonder dat compleet te onderbouwen was het ook prima geweest"..

Als je het salaris al helemaal uitonderhandeld had en je hebt daarna hierbovenop dit nog uitonderhandeld is het natuurlijk wel prima.. Maar de keren dat ik kei- en keihard over salaris onderhandeld heb (inclusief dus gewoon figuurlijk weglopen) moest ik daarna niet meer met zoiets als dit aankomen....

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:27:

[...]

Ik weet niet hoe het hele gesprek gegaan is maar kan het niet gewoon zo zijn dat er sowieso nog onderhandelingsruimte was? Jij denkt nu als "winnaar" uit de strijd te komen maar de WG denkt misschien; "wat een verhaal, als hij gewoon 100 bruto meer gevraagd had zonder dat compleet te onderbouwen was het ook prima geweest"..

Als je het salaris al helemaal uitonderhandeld had en je hebt daarna hierbovenop dit nog uitonderhandeld is het natuurlijk wel prima.. Maar de keren dat ik kei- en keihard over salaris onderhandeld heb (inclusief dus gewoon figuurlijk weglopen) moest ik daarna niet meer met zoiets als dit aankomen....
Het salaris was al wel besloten eigenlijk, en ik ga er erg leuk op vooruit :) Maar ik heb nog even een signon-bonus erbij onderhandeld + deze thuiswerkcompensatie. Ze willen me erg graag hebben dus dat schept ruimte voor mij om te onderhandelen.

Ik ga d'r ongeveer +60% op vooruit :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Mijn werkgever heeft door COVID aantoonbaar (veel) minder omzet gedraaid dit jaar. Dat gaat over miljoenen. We moeten oppassen dat we geen netto verlies gaan draaien, dat wordt kantje boord, terwijl we ook weleens meer dan 100 miljoen winst maken. Daarentegen is mijn geplande promotie en loonsverhoging in maart gewoon doorgegaan. Dan ga ik niet lopen miepen over klein bier zoals koffie die ik zelf moet betalen.
Natuurlijk maakt de situatie uit, en wat voor werk je doet en hoe het qua salarissen en arbeidsvoorwaarden etc geregeld is. Punt blijft natuurlijk wel dat in mijn geval de werkgever tot maart voor iedereen een werkplek op kantoor faciliteerde, en nu zit ineens 70% van de mensen op dringend advies van de organisatie thuis. Dat gaat niet overal even gemakkelijk, dus ik vind het wel netjes dat er nu besloten is dat daar dan ook iets tegenover staat, nu de organisatie besluit om dit als arbeidsvoorwaarde te gaan zien en meer gaat sturen op het werken op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 10:06
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Stoelverwarming! Het verbaast me dat eenvoudige dingen zoals stoelverwarming en zelfs koeling die in auto's steeds meer standaard zijn totaal ontbreken in (dure!) kantoorstoelen.
Als jij 60W onder je kont en achter je rug hebt zit je voor 2 cent per uur warm. En een beetje Tweaker knoopt wel een voeding aan een afneembaar auto-setje.
Of nog eenvoudiger voor 2 tientjes: https://www.lidl-shop.nl/...EFq8kgjEGoTAaAlNWEALw_wcB
ge-ni-aal, ga gelijk opzoek naar iets van zo'n 150x50 voor de bureaustoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 19:36
Wij krijgen 1500, maar dat wordt wel over een periode van 5 jaar geämortiseerd. Is lang, maar zelfs als je eerder weggaat heb je dus alsnog een mooie korting te pakken op het aangekochte spul. Belastingvrij.

Koffievergoeding en extra WC-papier en dat soort onzin doen we niet aan. Daar staat tegenover dat we onze vaste mobiliteitsvergoeding van dik 700 per maand gewoon hebben en blijven behouden, ook al wordt er bijna niet meer gereisd. Alleen degene met een leasebak hebben daar minder/niks aan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05
Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

1 dag thuiswerken = 0 euro minder diesel maar 3 euro meer nespresso (+ zooi andere zaken). Het blijft indrukwekkend hoe de mensen die er enorm vooruit gaan qua reiskosten het allemaal prima vinden om geen thuiswerkvergoedingen te hebben.
Geen thuiswerkvergoeding hier hoor en toch minstens 3 euro aan nespresso per dag. Lease auto betaal ik ook gewoon door.... Ik ben blij dat ik een baan heb en de vrijheid heb thuis.

Ik krijg overigens wel een hele werkplek (bureau, stoel, laptop, beeldscherm, toetsenbord en muis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 14:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

crimby schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:57:
[...]
Geen thuiswerkvergoeding hier hoor en toch minstens 3 euro aan nespresso per dag. Lease auto betaal ik ook gewoon door.... Ik ben blij dat ik een baan heb en de vrijheid heb thuis.

Ik krijg overigens wel een hele werkplek (bureau, stoel, laptop, beeldscherm, toetsenbord en muis).
Je bedoelt, je hoeft je leaseauto niet in te leveren? :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Het is sterk situatie afhankelijk inderdaad.

Mensen als ik hebben niet te klagen. Ik krijg geen compensatie, maar mijn mobiliteitsvergoeding blijft volledig in stand. Waardoor bij een volle maand thuis zitten, mijn mobiliteit prima de extra stookkosten compenseert. (Nu rijd mijn auto dusdanig zuinig, 1:29 diesel, dat ik alsnog meer over houd als ik wél kilometers maak, maar qua mobiliteit krijg ik iets van €650 bruto. Met mij hoef je ook bij volledig thuis werken, op dit gebied geen medelijden te hebben.)

Tegelijkertijd is dat een riante positie. Voor mensen wiens reiskosten al nihil waren en/of die is stop gezet, ligt dat anders. Dan zijn alle kosten die je extra hebt logischerwijs relevant. Voor die groep snap ik het ook dat een vergoeding fair zou zijn.

Aan de andere kant, het is Corona tijd. Veel mensen zullen blij zijn dat ze nog een baan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@unezra Dát zal me nogal wel een seriues 'Dikke Diesel' zijn als je er pér Liter Diesel 29 Kilometer mee kunt rijden?

VW Lupo 3L ?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Will_M schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:38:
@unezra Dát zal me nogal wel een seriues 'Dikke Diesel' zijn als je er pér Liter Diesel 29 Kilometer mee kunt rijden?

VW Lupo 3L ?
Ik heb met een 2 liter diesel gewoon 1:24,5 gedraaid over gemiddeld 600 km (Milaan - Klagenfurt) met een gemiddelde snelheid van 120 km/h (onderweg paar keer gestopt). Als je een beetje rustig rijdt en weing stadsverkeer hebt moet je 1:30 met een Ibiza ofzo wel halen. Goed, het gemiddelde vanaf Milaan naar Nederland lag iets lager, die stukken 1:5-1:6 op de Autobahn (met 230-240) hakken wel aardig in op je gemiddelde. :P

Ik weet niet precies wat voor beleid wij hebben. Onlangs zijn monitoren vervangen, oude mochten gratis mee naar huis. Je nieuwe monitor mag je ook mee, maar moet nog wel weer terugkomen. :+ Inloggen per VPN. Voorlopig ga ik gewoon naar kantoor, mijn thuissituatie is niet geschikt om thuis te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:08:
[...]

Je bedoelt, je hoeft je leaseauto niet in te leveren? :)
Hehe ja dat idd. Maar gebruik hm dus ook nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Will_M schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:38:

VW Lupo 3L ?
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline uit 2010.
3 cylinder, 75 pk, 0-100 in 14,3 s

https://www.autoweek.nl/a...a-combi-12-tdi-greenline/

Traag, knalhard geveerd, maar akelig zuinig en best ruim van binnen. :)
crimby schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:50:
[...]
Hehe ja dat idd. Maar gebruik hm dus ook nauwelijks.
Dat is wel een nadeel idd. Dan kost het vooral geld.

Ik heb daar bewust vanaf gezien. Kon kiezen tussen leaseauto en mobiliteitsvergoeding. Dat laatste zet me én minder vast (geen leasecontract) én hou ik in alle opzichten meer geld aan over.

Staat 'ie stil, rij ik 0km, krijg ik alsnog iets van €650 bruto en dat kost mijn auto me absoluut niet. Ik hou €150 per maand over als ik afschrijving, onderhoud, zakelijke- én privé kilometers (ik heb uiteraard geen tankpas) mee tel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
Sniffels schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

ge-ni-aal, ga gelijk opzoek naar iets van zo'n 150x50 voor de bureaustoel
https://www.stoov.com/nl/big-hug-warmtedekens/

Heerlijk om het lokaal wat warmer te houden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 10:06
kwam hem ook tegen gisteravond bij het zoeken, maar is wel gelijk de duurste die er te vinden is (130euro).

39euro om het te proberen zat ik meer:
https://www.amazon.nl/Ver...02796268&s=health&sr=1-23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 21:30
Wat mij triggert in dit topic. Is of het fair zou zijn als de werkgever uiteindelijk gaat betalen voor de thuisruimte...ongeacht de manier waarop. Uiteindelijk moet je ruimte creëren die je voor je werk gebruikt en niet voor iets anders. En dan niet eens zozeer jijzelf. Maar bijvoorbeeld je partner of kind.

Wat normaal de speelkamer was is nu een kantoor geworden om een voorbeeld te geven.

Ik heb er op dit moment alle begrip voor dat het voor iedereen bijzondere omstandigheden zijn. Maar op de lange termijn vrees ik toch dat werknemers hier aan het kortste eind trekken financieel gezien en werkgevers eraan verdienen (minder kantoorruimte huren, geen kosten voor stoken, electra, koffie, schoonmaak, beveiliging et cetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:36
PLAE schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:42:
Wat mij triggert in dit topic. Is of het fair zou zijn als de werkgever uiteindelijk gaat betalen voor de thuisruimte...ongeacht de manier waarop. Uiteindelijk moet je ruimte creëren die je voor je werk gebruikt en niet voor iets anders. En dan niet eens zozeer jijzelf. Maar bijvoorbeeld je partner of kind.

Wat normaal de speelkamer was is nu een kantoor geworden om een voorbeeld te geven.

Ik heb er op dit moment alle begrip voor dat het voor iedereen bijzondere omstandigheden zijn. Maar op de lange termijn vrees ik toch dat werknemers hier aan het kortste eind trekken financieel gezien en werkgevers eraan verdienen (minder kantoorruimte huren, geen kosten voor stoken, electra, koffie, schoonmaak, beveiliging et cetera).
Goede post, volledig mee eens. Wanneer je huis je kantoor wordt, kan je je thuis niet meer ontspannen. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten. Werk en privé gescheiden houden is doorgaans beter voor de mentale staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsja, dat is inderdaad een interessant vraagstuk, maar veel bedrijven kijken de kat nog uit de boom volgens mij. Wat nu als eind 2021 Corona brandmeester is verklaard, dan wil je niet zonder kantoor zitten. Ik ken nog geen bedrijf dat zijn eigen kantoorruimte heeft opgezegd of zelfs heeft verkleind, zeker vrijwillig. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik betwijfel of het significant vaak gebeurt. Dus op de korte/middellange termijn zal er wat dat betreft niks veranderen. Werkgevers blijven nog gewoon kosten maken voor een pand (koffie en WC-papier is redelijk peanuts wat dat betreft).

Wat ik probeer te zeggen, het is verre van zeker dat het ook daadwerkelijk zover gaat komen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
XFlame schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Wanneer je huis je kantoor wordt, kan je je thuis niet meer ontspannen. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten. Werk en privé gescheiden houden is doorgaans beter voor de mentale staat.
Dat kun je op zich wel doen, maar dat vereist inderdaad wel wat discipline. Wat ik zelf wel een interessante video vind:

heb er zelf niet zo'n last van, maar ik kan me prima voorstellen dat mensen dat wel hebben, en/of dat ze thuis kinderen rond hebben lopen waardoor je je niet fatsoenlijk kunt concentreren. Ik denk ook niet dat bedrijven echt hun kantoren weg gaan doen, maar wellicht wel gaan verkleinen. Immers was het "vroeger" nog vaak zo dat je toch wel opgetrokken wenkbrauwen of erger had als je meer dan 1 of 2 dagen thuis wilde werken. Er zijn ook mensen die dat wel prima vinden. Als je dat een beetje lekker afstemt, kunnen degenen die daar behoefte aan hebben prima fulltime naar kantoor en kan de thuiswerkgroep gewoon 1 of 2 dagen per week naar kantoor komen. Daarmee kun je echt wel het kantoor verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:27

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ga begin 2021 weer aan een half jaar durend project werken voor semi-overheid. Ben echt benieuwd wat er qua Corona geregeld gaat worden. Ik weet alleen dat men echt al maanden thuis werkt, of daar nog een eventuele vergoeding aan vast hangt voor apparatuur en stoel? Geen idee, maar dit topic zet mij wel aan het denken. Heb er eerlijk gezegd ook niet aan gedacht om na te vragen.

Ik heb zelf een vrij 'dikke' setup (32" 1440P 144hz + 27", mechanisch tb, high end PC, dure ergonomische bureaustoel) relatief aan wat je op kantoor krijgt (2x24" 1080p 60hz + quadcore Intel i5-U laptopje met dock). Moet ik dan maar voor lief nemen dat het bedrijf 'profiteert' van mijn aanzienlijke investeringen? Uiteindelijk schrijf ik wel af op mijn spullen als ik ze ook 8 uur per dag voor werk gebruik. Of men zegt, neem stoel, beeldschermen en dock maar mee, dus wij voorzien jou van apparatuur en verder zijn we je niks verplicht. Daarnaast moet ik stoken overdag terwijl dat normaal niet hoeft.. Het blijft een ingewikkeld verhaal.

Dat ik niet meer tussen 8:00 en 9:30 op kantoor hoef te verschijnen en mijn uren kan indelen hoe ik wil, het uur reistijd niet meer heb en dergelijke is wel weer een voordeel.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

XFlame schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Goede post, volledig mee eens. Wanneer je huis je kantoor wordt, kan je je thuis niet meer ontspannen. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten. Werk en privé gescheiden houden is doorgaans beter voor de mentale staat.
Is dat niet ook aan te leren?

As in, ik werk ook regelmatig thuis en zit daarbij op hetzelfde kantoor / hobbykamer thuis als waar ik ook privé pruts, game, muziek maak, etc. (Muziek is wel aan de andere kant van de kamer.)

Als ik ga werken, zet ik mijn werklaptop neer, sluit de kabels aan, leg mijn werkpapieren klaar, etc, etc, etc. Dus ik richt echt mijn werkplek in voor werk. (Kost me minder dan 5 minuten, doe ik op kantoor ook. Flexplekken, ik heb alles in mijn tas zitten en heb geen eigen vaste plek.

Aan het eind van de dag herhaal ik het ritueel in omgekeerde volgorde en alles dat op werk lijkt, leg ik uit het zicht, in mijn tas, etc.

Nu heb ik nog geen hele periodes aan 1 stuk thuis gewerkt, ik weet niet hoe dat de komende weken aan gaat voelen. (Komende weken werk ik wél thuis ivm de extreme stijging in de regio, etc.) Maar vooralsnog ben ik van plan dit ritueel aan te houden waardoor er toch afscheiding is.

Kleine exception daar is wel dat ik, als ik thuis werk, mijn privé laptop ook aan heb staan. Die staat links van mijn werk laptop op het bureau. Op kantoor heb ik dat niet. (Ik heb een groot, 200x200cm, hoekbureau.)

Wat wel is, we hebben geen kinderen, enkel 2 katten. Mijn vrouw werkt beneden, ik boven. Geen afleiding dus. Hooguit met thee halen en lunch. Dat gaan we de komende weken ook mee maken, het gaat voor het eerst zijn dat we echt samen thuis werken. (Ik werkte altijd op vrijdag thuis, maar dat is haar parttime dag. Vanaf nu zitten we de komende weken echt altijd samen thuis.)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 16-10-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PLAE schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:42:

Ik vraag me af of dat reeel en/of realistisch is. Daarbij, veel mensen hébben thuis al een werkruimte.

Waarom zou je werkgever voor iets betalen, dat een beetje Tweaker al heeft? (Ik weet ook niet of ik daar op zit te wachten. Geef me maar een hoger salaris. Koop ik zelf wel spullen die ook echt van mezelf zijn en niet terug hoeven naar mijn werkgever als ik daar weg ga.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Ik vraag me af of dat reeel en/of realistisch is. Daarbij, veel mensen hébben thuis al een werkruimte.

Waarom zou je werkgever voor iets betalen, dat een beetje Tweaker al heeft? (Ik weet ook niet of ik daar op zit te wachten. Geef me maar een hoger salaris. Koop ik zelf wel spullen die ook echt van mezelf zijn en niet terug hoeven naar mijn werkgever als ik daar weg ga.)
Je werkgever moet zorgen voor middelen zodat jij je werk goed kan uitoefenen. Als kapper hoef je bijvoorbeeld niet je eigen scharen te betalen als je ergens in dienst gaat. Het zou ook raar zijn als een timmerman (in loondienst!) zijn eigen gereedschap moet meenemen en dus ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en de afschrijving ervan.

[ Voor 11% gewijzigd door Knul op 16-10-2020 16:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Knul schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:08:
[...]
Je werkgever moet zorgen voor middelen zodat jij je werk goed kan uitoefenen. Als kapper hoef je bijvoorbeeld niet je eigen scharen te betalen als je ergens in dienst gaat. Het zou ook raar zijn als een timmerman (in loondienst!) zijn eigen gereedschap moet meenemen en dus ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en de afschrijving ervan.
Ehm, dat is *precies* wat er bij veel kappers en timmermannen gebeurt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Ehm, dat is *precies* wat er bij veel kappers en timmermannen gebeurt. :)
Als het zzp'ers zijn, prima. In loondienst dient je werkgever daarvoor te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:36
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Is dat niet ook aan te leren?

As in, ik werk ook regelmatig thuis en zit daarbij op hetzelfde kantoor / hobbykamer thuis als waar ik ook privé pruts, game, muziek maak, etc. (Muziek is wel aan de andere kant van de kamer.)

Als ik ga werken, zet ik mijn werklaptop neer, sluit de kabels aan, leg mijn werkpapieren klaar, etc, etc, etc. Dus ik richt echt mijn werkplek in voor werk. (Kost me minder dan 5 minuten, doe ik op kantoor ook. Flexplekken, ik heb alles in mijn tas zitten en heb geen eigen vaste plek.

Aan het eind van de dag herhaal ik het ritueel in omgekeerde volgorde en alles dat op werk lijkt, leg ik uit het zicht, in mijn tas, etc.

Nu heb ik nog geen hele periodes aan 1 stuk thuis gewerkt, ik weet niet hoe dat de komende weken aan gaat voelen. (Komende weken werk ik wél thuis ivm de extreme stijging in de regio, etc.) Maar vooralsnog ben ik van plan dit ritueel aan te houden waardoor er toch afscheiding is.

Kleine exception daar is wel dat ik, als ik thuis werk, mijn privé laptop ook aan heb staan. Die staat links van mijn werk laptop op het bureau. Op kantoor heb ik dat niet. (Ik heb een groot, 200x200cm, hoekbureau.)

Wat wel is, we hebben geen kinderen, enkel 2 katten. Mijn vrouw werkt beneden, ik boven. Geen afleiding dus. Hooguit met thee halen en lunch. Dat gaan we de komende weken ook mee maken, het gaat voor het eerst zijn dat we echt samen thuis werken. (Ik werkte altijd op vrijdag thuis, maar dat is haar parttime dag. Vanaf nu zitten we de komende weken echt altijd samen thuis.)
Het is wel aan te leren, maar ideaal is het niet. Ik heb zelf 1 extra kamer die ik gebruik voor mijn PC, de was ophangen en om te trainen (halters). Het thuiswerken ging me in het begin prima af, maar nu we over de 7 maanden zijn, merk ik wel dat het zwaarder wordt. Vooral de eenzaamheid is soms verrekte lastig. Maar goed, hopelijk maar tijdelijk. Als het voorbij is, zie ik mezelf wel 2 dagen per week thuiswerken, want geen reistijd is toch wel erg lekker.

En dan een fatsoenlijke vergoeding voor thuiswerken, want 2 euro vind ik wel erg weinig. Toch benieuwd hoe het NIBUD hier aan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Knul schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
Als het zzp'ers zijn, prima. In loondienst dient je werkgever daarvoor te zorgen.
Nee dus. Het is, begrijp ik, bij kappers gebruikelijk dat ze een BYOD policy hebben.
Neem je eigen scharen mee. Die knippen ook het fijnste.

Waarom zou dat voor ICT beroepen anders zijn? (Volgens mij is het in het buitenland ook normaler dat je letterlijk je eigen spullen mee neemt. Tot aan pennen en papier aan toe.)

Natuurlijk, ik vind het persoonlijk wel terecht dat een werkgever mij voorziet van de middelen om mijn werk te doen. Dus in mijn geval, laptop, headset, etc. Tegelijkertijd weet ik niet of ik er heel veel moeite mee zou hebben als ze me een dusdanig salaris zouden bieden, dat ik makkelijk eigen spullen kan aanschaffen om mijn werk te doen.

Voor een werkplek thuis vind ik dat anders. Ik héb al een prima thuiskantoor met alles d'r op en d'r aan. Luxer dan ik op kantoor heb. Leuk als daar een bijdrage aan word geleverd, maar ik vind het geen must. Het is niet dat ik dingen moet aanschaffen die ik niet zou aanschaffen als ik enkel privé gebruik zou maken van die ruimte.

Volgens mij is dat bij heel veel mensen, zeker ICT'ers en mensen hier op Tweakers het geval.

Bij mijn vorige werkgever was het (pré Corona) met thuiswerken ook heel eenvoudig. Een bijdrage van €250 per 5 jaar. Dat is het. Verder zoek je het zelf maar uit. Je hebt toch al een PC thuis (het is 2020) en voor €250 kom je best een eind. Daarbij verdien je ook gewoon een eerlijk salaris. Thuisweken was toen nog een recht, geen plicht.

Mét Corona snap ik dat uit coulance er nog middelen ter beschikking worden gesteld. Ik weet dat ze een enome voorraad monitoren hadden die nu aan personeel zijn uitgedeeld. Bureaustoel kon je ook ophalen. (Ik was nét voor Corona weg daar.) Ik snap het, maar ik vind het meer coulance dan de plicht van een werkgever daar voor te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Nee dus. Het is, begrijp ik, bij kappers gebruikelijk dat ze een BYOD policy hebben.

*knip*
Leuk dat ze die policy hebben, maar die is niet afdwingbaar (nogmaals, als je in loondienst bent). Je gaat van een loonwerker (in loondienst) toch ook niet vragen of hij z'n eigen trekker mee kan nemen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

XFlame schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
Het is wel aan te leren, maar ideaal is het niet. Ik heb zelf 1 extra kamer die ik gebruik voor mijn PC, de was ophangen en om te trainen (halters). Het thuiswerken ging me in het begin prima af, maar nu we over de 7 maanden zijn, merk ik wel dat het zwaarder wordt. Vooral de eenzaamheid is soms verrekte lastig. Maar goed, hopelijk maar tijdelijk. Als het voorbij is, zie ik mezelf wel 2 dagen per week thuiswerken, want geen reistijd is toch wel erg lekker.
Wij hebben dit huis gekocht met het oog op voldoende ruimte voor alle activiteiten die we wilden ontplooien. :) Het is geen toeval dat ik een volledig kantoor heb van ongeveer 4x3 + 2x2. Daar werk ik, game ik, klooi ik met computers, maak ik muziek, studeer ik, etc.
En dan een fatsoenlijke vergoeding voor thuiswerken, want 2 euro vind ik wel erg weinig. Toch benieuwd hoe het NIBUD hier aan kwam.
Zie een paar posts van mij naar boven. Er zijn nogal veel verschillende regelingen. Maar €60,- per maand, ik weet niet of ik dat onredelijk zou vinden, puur als thuiswerkvergoeding. De enige extra kosten die je hebt zijn electriciteit en verwarming, misschien koffie. (Tenzij je, zoals ik, toch je eigen thee mee neemt omdat het spul op kantoor niet te zuipen is.)
Knul schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Leuk dat ze die policy hebben, maar die is niet afdwingbaar (nogmaals, als je in loondienst bent). Je gaat van een loonwerker (in loondienst) toch ook niet vragen of hij z'n eigen trekker mee kan nemen? 8)7
Ik weet niet of het niet afdwingbaar is. Het zou zomaar kunnen dat een kapper best zonder scharen aan kan komen, maar dan niet kan werken en dus na 30 minuten op zijn/haar eerste dag weer op straat staat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Wij hebben dit huis gekocht met het oog op voldoende ruimte voor alle activiteiten die we wilden ontplooien. :) Het is geen toeval dat ik een volledig kantoor heb van ongeveer 4x3 + 2x2. Daar werk ik, game ik, klooi ik met computers, maak ik muziek, studeer ik, etc.
Dat is heel leuk, maar ik schat dat dat voor max 10% van NL opgaat.
De rest heeft die luxe niet (of niet meer als er bijv kinderen bijgekomen zijn)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Omdat unezra een volledig ingerichte thuiswerkplek heeft, heeft de rest van Nederland dat ook en is de thuiswerkvergoeding onzin. Zoiets? :/
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Waarom zou dat voor ICT beroepen anders zijn? (Volgens mij is het in het buitenland ook normaler dat je letterlijk je eigen spullen mee neemt. Tot aan pennen en papier aan toe.)

Natuurlijk, ik vind het persoonlijk wel terecht dat een werkgever mij voorziet van de middelen om mijn werk te doen. Dus in mijn geval, laptop, headset, etc. Tegelijkertijd weet ik niet of ik er heel veel moeite mee zou hebben als ze me een dusdanig salaris zouden bieden, dat ik makkelijk eigen spullen kan aanschaffen om mijn werk te doen.

Voor een werkplek thuis vind ik dat anders. Ik héb al een prima thuiskantoor met alles d'r op en d'r aan. Luxer dan ik op kantoor heb. Leuk als daar een bijdrage aan word geleverd, maar ik vind het geen must. Het is niet dat ik dingen moet aanschaffen die ik niet zou aanschaffen als ik enkel privé gebruik zou maken van die ruimte.

Volgens mij is dat bij heel veel mensen, zeker ICT'ers en mensen hier op Tweakers het geval.

Bij mijn vorige werkgever was het (pré Corona) met thuiswerken ook heel eenvoudig. Een bijdrage van €250 per 5 jaar. Dat is het. Verder zoek je het zelf maar uit. Je hebt toch al een PC thuis (het is 2020) en voor €250 kom je best een eind. Daarbij verdien je ook gewoon een eerlijk salaris. Thuisweken was toen nog een recht, geen plicht.

Mét Corona snap ik dat uit coulance er nog middelen ter beschikking worden gesteld. Ik weet dat ze een enome voorraad monitoren hadden die nu aan personeel zijn uitgedeeld. Bureaustoel kon je ook ophalen. (Ik was nét voor Corona weg daar.) Ik snap het, maar ik vind het meer coulance dan de plicht van een werkgever daar voor te zorgen.
Het is bij IT'ers normaal dat ze hun eigen spullen meenemen? Hoe kom je daar nou bij?

Je eigen spullen komen er bij ons niet eens in en dat zou voor elk IT bedrijf moeten gelden.

[ Voor 66% gewijzigd door dehardstyler op 16-10-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 21:13

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Knul schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Bij de meeste (fatsoenlijke) salons zijn er wel regelingen dat de werkgever een bepaald budget heeft, alles wat daarboven zit moet zelf betaald worden, maar een beetje kapper met ervaring gaat echt niet met een 300 euro schaartje knippen, dan heb je het over bedragen van 700-1200 euro voor een fatsoenlijke schaar. (Mijn vriendin heeft een schaar van 1150,- )

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:47

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Ik heb ook bij al mijn werkgevers vanaf dag 1, mijn eigen toetsenbord en muis gebruikt. Uit oogpunt van ergonomie/kwaliteit/hygiëne.
XFlame schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
Eens, wellicht dekt het de kosten van verwarming die langer aanstaat, maar ik denk ook aan de kosten waar je niet op korte termijn uitgaven aan hebt. De thuis-PC van 3k is wat duurder dan de 13 in een dozijn desktopjes op kantoor. Normaal stond die ~4 uur per dag aan, nu komt daar >9 bij. Dan ga je drie keer zo snel op je MTBF af.

Mijn werkgever denk sinds de zomer al na over de thuiswerkvergoeding. Tot die tijd krijg ik nog de dagelijkse anderhalve euro reiskostenvergoeding. Je kantoorgear mag je meenemen, maar aangezien ik wekelijk wel op kantoor moet zijn is dat niet praktisch (plus qua ruimte thuis niet handig).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dehardstyler schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:47:
[...]
Omdat unezra een volledig ingerichte thuiswerkplek heeft, heeft de rest van Nederland dat ook en is de thuiswerkvergoeding onzin. Zoiets? :/
Nee.

Maar doe voor de lol eens een pol onder ICT'ers hoe veel mensen thuis een prima ingerichte werkplek hebben?

Nu is niet iedereen hier ook ICT'er, maar Tweakers is wel een platform waarop ICT'ers oververtegenwoordigd zijn. Er zullen denk ik niet veel ICT'ers zijn zonder op zijn minst een bureau met PC en/of laptop thuis.
[...]
Het is bij IT'ers normaal dat ze hun eigen spullen meenemen? Hoe kom je daar nou bij?

Je eigen spullen komen er bij ons niet eens in en dat zou voor elk IT bedrijf moeten gelden.
Lees eerst wat er staat voordat je gaat brullen. :)

Ik zeg dat het, in andere landen (lees: o.a. de USA), heel gebruikelijk is dat je in je eigen spullen voorziet, tot en met schrijfmateriaal aan toe.

Genoeg bedrijven hebben een BYOD policy. Daar zijn voor- en nadelen aan verbonden. Niet alleen risico's. Toen ik in de USA gedetacheerd zat, was het mijn (Ierse) werkgever die voor mijn materiaal zorgde, niet het bedrijf waar ik gestationeerd was. Wel degelijk een vorm van BYOD. Nul controle door het Amerikaanse bedrijf. (En nee, dat was geen klein bedrijfje van anderhalve man en een paardekop. Het was "Baby Bell", BellSouth. Een bedrijf van 63.000 werknemers.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 22:00
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Nee.

Maar doe voor de lol eens een pol onder ICT'ers hoe veel mensen thuis een prima ingerichte werkplek hebben?

Nu is niet iedereen hier ook ICT'er, maar Tweakers is wel een platform waarop ICT'ers oververtegenwoordigd zijn. Er zullen denk ik niet veel ICT'ers zijn zonder op zijn minst een bureau met PC en/of laptop thuis.

[...]

Lees eerst wat er staat voordat je gaat brullen. :)

Ik zeg dat het, in andere landen (lees: o.a. de USA), heel gebruikelijk is dat je in je eigen spullen voorziet, tot en met schrijfmateriaal aan toe.

Genoeg bedrijven hebben een BYOD policy. Daar zijn voor- en nadelen aan verbonden. Niet alleen risico's. Toen ik in de USA gedetacheerd zat, was het mijn (Ierse) werkgever die voor mijn materiaal zorgde, niet het bedrijf waar ik gestationeerd was. Wel degelijk een vorm van BYOD. Nul controle door het Amerikaanse bedrijf. (En nee, dat was geen klein bedrijfje van anderhalve man en een paardekop. Het was "Baby Bell", BellSouth. Een bedrijf van 63.000 werknemers.)
ICT-er hier maar had voor corona echt geen eigen plek.
Heb nu maar wat in elkaar geflatst op de zolder met spullen van de zaak.
Ik heb geen desktop, we hebben een privelaptop in huis, kleintje met een 14" scherm, daar zie ik mijzelf toch echt niet op werken.
De poll begint goed zo _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nextron schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:58:
Ik heb ook bij al mijn werkgevers vanaf dag 1, mijn eigen toetsenbord en muis gebruikt. Uit oogpunt van ergonomie/kwaliteit/hygiëne.
Ik heb dat vooral omdat ik mijn eigen toetsenbord (een CoolerMaster MasterKeys Pro S White met Cherry Red switches) veruit het fijnste vind typen. Heb er nog een kleine Logitech muis bij. Ook van mezelf. Werkt fijn, eigen materiaal.

Daar stopt ook onze BYOD policy. Dat mag, eigen headset mag ook, eigen laptop mag expliciet niet.
[...]
Eens, wellicht dekt het de kosten van verwarming die langer aanstaat, maar ik denk ook aan de kosten waar je niet op korte termijn uitgaven aan hebt. De thuis-PC van 3k is wat duurder dan de 13 in een dozijn desktopjes op kantoor. Normaal stond die ~4 uur per dag aan, nu komt daar >9 bij. Dan ga je drie keer zo snel op je MTBF af.
Ik denk serieus dat dat wel mee valt. Een beetje PC gaat met gemak 10, 20 jaar mee.
Je rekent jezelf arm.
Mijn werkgever denk sinds de zomer al na over de thuiswerkvergoeding. Tot die tijd krijg ik nog de dagelijkse anderhalve euro reiskostenvergoeding. Je kantoorgear mag je meenemen, maar aangezien ik wekelijk wel op kantoor moet zijn is dat niet praktisch (plus qua ruimte thuis niet handig).
Hier word er ook over nagedacht, maar vooralsnog is er geen uitspraak over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Het kan voor dit topic ook interessant zijn om jouw kant van de tafel te horen. Mogelijk dat de werknemer kant van de tafel dan ook wat (meer) begrip krijgt voor de werkgever kant van de tafel ;)
Hoi ninjazx9r98,

Dat lijkt mij een onverstandig besluit, want ik ben bang dat ik onbewust teveel prijs geef :D.

Wel kan ik meegeven dat ik alle berichten in dit topic met veel aandacht en interesse lees, waarbij in mijn situatie soortgelijke genoemde werk- en leefomstandigheden niet zwart-wit worden bekeken noch beoordeeld.

Het is allesbehalve plezierig om te lezen dat een werknemer bijvoorbeeld haar of zijn waskamer heeft moeten ombouwen tot een provisorisch kantoor of dat een huis/appartement simpelweg het niet toestaat om een eigen separate ruimte te creëren ten behoeve van het werk. Helaas kan een werkgever geen extra m2 aan een huis plakken :(.

Waar ik pertinent niet mee kan instemmen, zijn werkgevers die voor al haar werknemers niet het onderste uit de kan haalt i.c.m. wat financieel gezond verantwoord is. Van sommige verhalen die ik voorbij zie komen, hoop ik ten zere dat de werknemer het overdrijft en dat die situatie alles behalve is zoals die wordt omschreven.

Overige zaken, desalniettemin nooit en te nimmer bestempeld als een randzaak, zoals depressie, werkplezier, ergonomie, maar ook vrije tijd worden goed op gemonitord en ook op geacteerd waar en wanneer nodig.

Met vriendelijke groet,

Tuxxx

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

miniterror schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

ICT-er hier maar had voor corona echt geen eigen plek.
Heb nu maar wat in elkaar geflatst op de zolder met spullen van de zaak.
Ik heb geen desktop, we hebben een privelaptop in huis, kleintje met een 14" scherm, daar zie ik mijzelf toch echt niet op werken.
De poll begint goed zo _O-
Nr2 meld zich en de werkgever had hier zich in vergist. Thuiswerken was alleen mogelijk met uitdrukkelijke toestemming leidinggevende en het nieuwe pand (als in zelf nieuw laten bouwen) waar we 2 jaar geleden in waren getrokken is bedoeld om samen te komen en samen te werken. Hierdoor was thuiswerken niet de bedoeling.

Nu draait alles om en gaat het langer duren dan de meeste hadden verwacht en zie ik collega's op zolder zitten, wasruimtes, keukentafel met genoeg afleiding, caravan, onder de hoogslaper van hun kind en ga maar door......

Mijn mening is dat hoe langer dit gaat duren en deze medewerkers wel de tent draaiend houden tijdens de pandemie dat hier zeker wat tegenover mag staan. Nu is dat niet meer dan je stoel lenen als de arbo-coordinator er toestemming voor geeft, scherm in bruikleen en leenlaptop als je nog geen mobiele werkplek had.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labteov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik vraag me af of de mensen die het niet eens zijn met een thuiswerk vergoeding wel vooraan de rij staan voor reiskosten vergoeding.

Beide heb je nodig om je werk te kunnen doen, ik vind het zelf gewoon raar dat mijn werkgever verdomd ons een thuiswerk vergoeding te betalen terwijl ik wel internet nodig heb om mijn werk te kunnen doen.

Ik vind dan persoonlijk ook eigenlijk ook dat een werkgever een standaard internet pakketje zou moeten vergoeden. Normaal gesproken ging je naar kantoor omdat ze dat daar voor je hadden.

Ook geldt dat sommige mensen gewoonweg geen plek hebben voor een extra werkplek in huis en dus hun eigen monitoren gebruiken. Daar gaan de branduren nu dus ook van veel sneller omhoog en ook daar staat niks tegenover.

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Tja, heel simpel : Niet iedereen heeft een reisvergoeding...

En als ik jouw werkgever was, had ik je best een internetverbinding willen leveren om je werk te verrichten hoor, alleen dan dus wel de daadwerkelijke verbinding met als conditie dat er geen andere internet verbinding mag zijn en geen geld...

En qua branduren van je monitor, vergeet niet je tappijt wat ook harder verslijt... De meeste mensen waarvan ik iets hoor die hebben het aanbod gehad dat ze monitoren etc van de zaak mogen/mochten meenemen, oftewel je branduren is een keuze (je kan ook de monitor van de zaak pakken)

Alleen ik vind het een waardeloze manier van discussieren wat jij doet, als je geld wilt moet je om geld gaan vragen en niet gaan zeggen dat je internet wilt, of dat je monitor branduren maakt. Die dingen zijn namelijk allemaal te fixen zonder geld (alleen met waarschijnlijk meer ongemak voor jou)

En ik blijf erbij, als je geld wilt hebben vraag dat dan bij de verantwoordelijke partij (de regering, zodat je het volgend jaar via je belasting weer kan terugbetalen) en niet bij de uitvoerende partij (/de werkgevers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:02
Gomez12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:27:
Tja, heel simpel : Niet iedereen heeft een reisvergoeding...

En als ik jouw werkgever was, had ik je best een internetverbinding willen leveren om je werk te verrichten hoor, alleen dan dus wel de daadwerkelijke verbinding met als conditie dat er geen andere internet verbinding mag zijn en geen geld...

En qua branduren van je monitor, vergeet niet je tappijt wat ook harder verslijt... De meeste mensen waarvan ik iets hoor die hebben het aanbod gehad dat ze monitoren etc van de zaak mogen/mochten meenemen, oftewel je branduren is een keuze (je kan ook de monitor van de zaak pakken)

Alleen ik vind het een waardeloze manier van discussieren wat jij doet, als je geld wilt moet je om geld gaan vragen en niet gaan zeggen dat je internet wilt, of dat je monitor branduren maakt. Die dingen zijn namelijk allemaal te fixen zonder geld (alleen met waarschijnlijk meer ongemak voor jou)

En ik blijf erbij, als je geld wilt hebben vraag dat dan bij de verantwoordelijke partij (de regering, zodat je het volgend jaar via je belasting weer kan terugbetalen) en niet bij de uitvoerende partij (/de werkgevers)
Vreemde redenatie. Werkgever heeft simpelweg een plicht om voor een goede werkplek te zorgen. Dat doen ze op kantoor en dat moet dan ook thuis.

Een vergoeding voor het energieverbruik lijkt mij ook wel op z'n plaats, liefst geregeld vanuit de CAO zodat er degelijke afspraken liggen die voor iedereen gelden. Mijn werkgever is pas vandaag met een officiële regeling gekomen voor een monitor, toetsenbord en muis. Daarvoor hadden wel wat mensen een scherm oid meegenomen van kantoor, maar was er niets geregistreerd. Ik had dat niet (ben pas in juni gestart) en werk al een tijd aan de eetkamertafel op een 14" laptopscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Insert12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Vreemde redenatie. Werkgever heeft simpelweg een plicht om voor een goede werkplek te zorgen. Dat doen ze op kantoor en dat moet dan ook thuis.
Ok en wanneer moet dit dan allemaal gebeuren?

Moet dit gebeuren bij thuisdetentie?
Moet dit dan ook niet gebeuren in bijv een cel?
Moet dit gebeuren bij ziekte?
Moet dit gebeuren bij een gebroken been van wintersport?
Moet dit gebeuren als ik een dagje thuis wil werken omdat de meteropnemer komt?
Of moet het enkel en alleen maar gebeuren bij een pandemie?

Ik heb er geen probleem mee om te zeggen dat het moet gebeuren, alleen dan gaarne wel even aangeven wanneer dan exact, want dit zijn allemaal gevallen waarbij iemand ict-werk buiten kantoor kan doen (deels verplicht vanuit overheid, deels vanuit gebruikerskeuze)

En wat is de definitie van een goede werkplek dan? Want als de werkgever de plicht heeft om ervoor te zorgen, heeft de werknemer dan ook niet de plicht om daarvoor de ruimte te verschaffen?
Oftewel moet jouw eetkamertafel niet de deur uit en vervangen worden door een bureau?

Of moet ik niet zo raar doen en moet de werkgever gewoon maar extra geld overhandigen omdat het feitelijk om het geld gaat en niet om de werkplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:02
Gomez12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Ik heb er geen probleem mee om te zeggen dat het moet gebeuren, alleen dan gaarne wel even aangeven wanneer dan exact, want dit zijn allemaal gevallen waarbij iemand ict-werk buiten kantoor kan doen (deels verplicht vanuit overheid, deels vanuit gebruikerskeuze)

En wat is de definitie van een goede werkplek dan? Want als de werkgever de plicht heeft om ervoor te zorgen, heeft de werknemer dan ook niet de plicht om daarvoor de ruimte te verschaffen?
Oftewel moet jouw eetkamertafel niet de deur uit en vervangen worden door een bureau?

Of moet ik niet zo raar doen en moet de werkgever gewoon maar extra geld overhandigen omdat het feitelijk om het geld gaat en niet om de werkplaats?
In je reactie krijg ik de indruk dat je zelf werkgever bent en op zoek naar een verklaring voor een vergoeding en wellicht het opstellen van beleid voor een onderneming. Ben je toevallig werkgever?

Thuiswerken is een blijvend ding geworden in Nederland. Werkgevers besparen op kantoorkosten en reiskostenvergoedingen, werknemers besparen op reistijd en genieten meer flexibiliteit in het uitvoeren van hun beroep. De reden voor een thuiswerkvergoeding is de veranderende omgeving.

Een thuiswerkvergoeding zie ik deels als vervanger voor de reiskostenvergoeding. Alleen worden er nu geen reiskosten gemaakt, maar kosten voor bijvoorbeeld het verwarmen van de werkplek en meubilair. Daarom vind ik het belangrijk om zo iets in een CAO op te nemen zodat het voor iedereen goed is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
[...]
Dit staat toch gewoon gedefinieerd in de wet? Je kunt online precies vinden waarvoor een werkgever verplicht is bij het inrichten van een goede thuiswerkplek bij de werknemer, en wat er onder 'goede thuiswerkplek' valt:

https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Lees de Arbo-wetgeving even door :>

Ook leuk: je mag niet meer dan 2 uur per dag achter een laptop werken. De werkgever is verantwoordelijk voor een Arbo-werkplek, en ook voor gevolgschade (zoals rugklachten) als de werkplek thuis niet op orde is.

De belastingvrije reiskostenvergoeding tijdens thuiswerken stopt per 1 januari 2021. Blijkbaar duurt de pandemie langer dan verwacht :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Insert12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:02:
[...]
Ben je toevallig werkgever?
Nope
Thuiswerken is een blijvend ding geworden in Nederland. Werkgevers besparen op kantoorkosten en reiskostenvergoedingen
Vooralsnog hebben al die werkgevers nog die kantoorkosten en ook reiskostenvergoedingen vanuit CAO zijn er ook niet zomaar mee gestopt.
En daarnaast hebben nog een heleboel werkgevers te maken met een gigantisch productiviteits verlies.

Oftewel vooralsnog heeft een werkgever enkel maar extra kosten vanwege dat verplichte thuiswerken en geen besparing.

Oftewel als de werkgever iets gaat besparen, dan denk ik dat een thuiswerkvergoeding wel op zijn plek is, alleen voorlopig is dat bij de meeste werkgevers nog lang niet van toepassing.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
Dit staat toch gewoon gedefinieerd in de wet? Je kunt online precies vinden waarvoor een werkgever verplicht is bij het inrichten van een goede thuiswerkplek bij de werknemer, en wat er onder 'goede thuiswerkplek' valt:

https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken
Ok, en wat nu als we een medewerker hebben die in een studentenflatje woont (/enkel slaapkamer) en een laptop bezit?
Moet die medewerker ontslagen worden? Of moet de werkgever hem maar andere woonruimte aanbieden? Want op dat studentenflatje is geen ruimte voor een ergonomische werkplek.

En in je link zelf staat ook het volgende : "Het kan zo zijn dat het door omstandigheden niet redelijk is om dit van de werkgever te verwachten."
Zoals wanneer een overheid het verplicht bijv?
RemcoDelft schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Lees de Arbo-wetgeving even door :>
Waarin dus staat : "Het kan zo zijn dat het door omstandigheden niet redelijk is om dit van de werkgever te verwachten."
Ook leuk: je mag niet meer dan 2 uur per dag achter een laptop werken.
Tja, moeten we nu alle vertegenwoordigers in heel NL eruit gooien? Want ik ken er eigenlijk geeneen die hier aan voldoet.
ARBO is wmb een leuke gedachte, alleen in de praktijk is het een zeer tandenloze organisatie...
Ik heb ze in een kantoortuin zien langskomen voor 1 collega (iedereen had dezelfde faciliteiten) en het advies was dus dat die ene collega een andere stoel, bureau, scherm etc moest hebben. Bij navraag of dat dan voor iedereen gold konden de arbo-medewerkers geen antwoord geven want daar waren ze niet voor gekomen/dat hadden ze niet onderzocht. Terwijl iedereen dus hetzelfde type stoel, bureay, scherm had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
@Gomez12 je bent wel heel erg zwart-wit in je reacties. De 'wat als' situaties kunnen we allemaal wel bedenken. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. In alle andere gevallen staat gewoon online wat van de werkgever verwacht wordt bij het inrichten van een thuiswerkplek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Gomez12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Ik heb ze in een kantoortuin zien langskomen voor 1 collega (iedereen had dezelfde faciliteiten) en het advies was dus dat die ene collega een andere stoel, bureau, scherm etc moest hebben. Bij navraag of dat dan voor iedereen gold konden de arbo-medewerkers geen antwoord geven want daar waren ze niet voor gekomen/dat hadden ze niet onderzocht. Terwijl iedereen dus hetzelfde type stoel, bureay, scherm had.
De werkgever heeft de plicht om voor iedereen geschikt meubilair te regelen. Als 99% goed kan werken met standaard spul maar een enkeling heeft een afwijkend bureau nodig vanwege klachten, dan moet de werkgever dat gewoon regelen voor die enkeling.
Je doet nu alsof een ander bureau voor een enkeling hypocriet of inconsistent is, maar dat is helemaal niet zo. Het zou pas wat zijn als de werkgever verplicht wordt voor iedereen spullen aan te schaffen die maar door 1% worden gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:16:
@Gomez12 je bent wel heel erg zwart-wit in je reacties. De 'wat als' situaties kunnen we allemaal wel bedenken. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. In alle andere gevallen staat gewoon online wat van de werkgever verwacht wordt bij het inrichten van een thuiswerkplek.
Tja, sorry maar als mensen aan gaan komen zetten met (simpel gezegd) "Ik moet geld hebben van mijn werkgever want mijn beeldscherm gebruikt nu branduren" dan wordt ik heel erg zwart-wit.

Of mensen die zeggen "Thuiswerken is een blijvend ding geworden" terwijl mensen die niet kunnen thuiswerken gewoon ontslagen worden / bedrijven in faillissement belanden.

Corona is een probleem voor iedereen, er zijn meer dan genoeg werkgevers die zich nu momenteel echt driedubbel achterover dubbelvouwen om maar geen personeel te moeten ontslaan.
En dan heb je hier gewoon de 1% / ambtenarij die maar even vindt dat zij wel meer geld moeten hebben.

Ik vind het gewoon bizar om te zien hoe sommige mensen echt totaal los staan van de realiteit en alleen maar om zichzelf geven.

Want vreemd genoeg hoor ik niet van de mensen die ik op bed zie werken met een laptop op schoot dat zij wel een paar euro per maand erbij willen hebben, die snappen namelijk dat het voor hun geen ene barst uitmaakt.
Alleen de 1% die met thuiskantoren etc zit die lijkt te zeggen "Mijn branduren van mijn beeldscherm, mijn toetsenbord slijtage", dat moet toch zeker wel vergoed worden.

Want dat is veelal de achterliggende gedachte, qua arbo probeert menig werkgever het wel te regelen door aan te bieden kantoorspullen op te halen etc zodat mensen thuis (mits ze de ruimte hebben) een thuiskantoor kunnen inrichten als dat ze op de zaak hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

De werkgever heeft de plicht om voor iedereen geschikt meubilair te regelen. Als 99% goed kan werken met standaard spul maar een enkeling heeft een afwijkend bureau nodig vanwege klachten, dan moet de werkgever dat gewoon regelen voor die enkeling.
Je doet nu alsof een ander bureau voor een enkeling hypocriet of inconsistent is, maar dat is helemaal niet zo. Het zou pas wat zijn als de werkgever verplicht wordt voor iedereen spullen aan te schaffen die maar door 1% worden gebruikt.
Hier komt het inderdaad op neer.

In de praktijk werkt het iets anders:
1) standaard materiaal is vaak enorm schraal / basis
2) ergonomisch materiaal is vaak 'luxe'
3) zien zorgt voor behoefte (bij collega's)

Een fatsoenlijk proces lost dat op. Zeker als het standaard spul ook enigszins ok is.

Hier staan de prive uitgaven sinds Corona voor ons (ergonomische) home office inmiddels op EUR 1000+ per persoon (waarvan EUR ~600 gebruteerd via werkgever dus netto EUR ~700 per persoon). Dat is exclusief uitgaven waarvan het nut grotendeels aan prive wordt toegekend maar zonder 100% thuiswerken niet zou zijn genomen (airco, multifunctional printer, ...). Het is ook exclusief vierkante meters en operationele kosten (consumables, energie, etc.). En het is exclusief gebruik van materiaal dat al aanwezig was (bureau, scherm, draadloze muis, ...). Al met al forse uitgaven en er staan nog diverse kosten in het verschiet in alle voorgaande categorien.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

offtopic:
Ok, ik heb het er niet direct bij vermeld, maar het ging niet over zeg maar een nieuw kantoor. Het ging om een kantoor wat al 40 jaar bestond en het meubilair stond er ook ongeveer 40 jaar.

Het meubilair voldeed simpelweg niet aan arbo-wetgeving, maarja als je maar voor 1 persoon komt dan kom je uiteraard maar voor 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik durf niet te zeggen of dat wel zo precies is aangegeven. In het stukje tekst waaraan je refereert lees ik wel dit: De mate waarin de werkgever daar invulling aan kan geven is afhankelijk van wat redelijkerwijs gevergd kan worden. Het kan zo zijn dat het door omstandigheden niet redelijk is om dit van de werkgever te verwachten.

Vervolgens staat er ook een link naar een zeer uitgebreide pagina die niet alleen voor corona geldt. Misschien is het niet meer dan begrijpelijk dat dergelijke pagina's meer verwarring creëren dan wegnemen. Maar goed, ik ontken niet dat als je alle pagina's doorspit je best wat info zult kunnen vinden hoor. Ik vraag me hierbij soms alleen af of wat simpele voorbeelden geven van dingen die werknemer en werkgever allebei moeten regelen niet zinvoller is dan een algemene tekst die linkt naar een enorm uitgebreid document, om alle thema's maar te "dekken". Deze situatie is natuurlijk vrij unprecedented, dus ik denk dat dit laatste nu toch niet haalbaar is.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:03
Stel dat ik lichamelijk/mentaal uitval doordat mijn werkgever zoveel mogelijk wilt besparen (en met dus slechte/geen hardware opzadeld) dan is hij nog meer geld kwijt.
Het is gewoon een kosten/baten analyse

(Note: mijn huidige werkgever heeft nog niet iets van een budget voor thuiswerken & ik krijg ook geen reiskostenvergoeding. Maar heb prive wel een goede werkplek, dus mij hoor je niet echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ryur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:52:
Stel dat ik lichamelijk/mentaal uitval doordat mijn werkgever zoveel mogelijk wilt besparen (en met dus slechte/geen hardware opzadeld) dan is hij nog meer geld kwijt.
Het is gewoon een kosten/baten analyse
Ehm, dus jij zegt dat er werkgevers zijn die niet het kantoorspul meegeven, maar bewust slechtere apparatuur bijkopen? Apart verhaal...

Of bedoel je dat de werk-opstellingen opeens slecht zijn geworden sinds men is gaan thuiswerken?

Want ik hoor echt van heel veel mensen dat ze spullen van kantoor mogen halen, alleen als je ruimtegebrek hebt schiet je daar niet zoveel mee op (en helpt een geldelijke vergoeding ook niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Gomez12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:39:
[...]

Ehm, dus jij zegt dat er werkgevers zijn die niet het kantoorspul meegeven, maar bewust slechtere apparatuur bijkopen? Apart verhaal...

Of bedoel je dat de werk-opstellingen opeens slecht zijn geworden sinds men is gaan thuiswerken?

Want ik hoor echt van heel veel mensen dat ze spullen van kantoor mogen halen, alleen als je ruimtegebrek hebt schiet je daar niet zoveel mee op (en helpt een geldelijke vergoeding ook niets)
Of genoeg werkgevers die je een laptopje geven (die haastig gekocht is, omdat op kantoor ze op een vaste PC werken), en meer niet. Mogen niks van werk meenemen en krijgen geen vergoeding.

En ja, ik hoor ook genoeg van zulke verhalen.
Er zijn hele goede werkgevers, goede werkgevers, en zulke werkgevers als ik net beschreef.
Ben blij dat ik niet voor zo'n werkgever werk :)

(Meestal ook een werkgever die zo zit te klagen dat ze zo'n enorm verloop in het bedrijf hebben)

[ Voor 6% gewijzigd door Ryur op 27-10-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Nu thuiswerken waarschijnlijk de hele winter zal gaan aanhouden. Hoe gaan jullie om met de extra kosten voor verwarming etc. Normaal staat hier de verwarming uit tussen 8 en 18u. We gaan nu dus 10u per dag extra stoken tijdens deze winter. Dit gaat aardig oplopen in de kosten.

Werkgever wil niets bijdragen, want: corona heeft genoeg financiële tegenslagen gebracht.
Overheid wil niets verplichten, want: zoek het zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:51:
Nu thuiswerken waarschijnlijk de hele winter zal gaan aanhouden. Hoe gaan jullie om met de extra kosten voor verwarming etc. Normaal staat hier de verwarming uit tussen 8 en 18u. We gaan nu dus 10u per dag extra stoken tijdens deze winter. Dit gaat aardig oplopen in de kosten.
En de reiskosten (om te zwijgen van reistijd!), lunches (vaak toch wel duurder dan thuis) die je uitspaart wegen daar niet tegenop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wilke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

En de reiskosten (om te zwijgen van reistijd!), lunches (vaak toch wel duurder dan thuis) die je uitspaart wegen daar niet tegenop?
Nee, want ik bracht altijd m'n lunch van thuis mee. En reiskostenvergoeding was niet van toepassing omdat ik te dichtbij mijn werk woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Wilke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Niet iedereen heeft reiskosten(vergoeding)
Mijn werk is op 5 minuten fietsafstand, met tegenwind 7 minuten :P

Ikzelf krijg ook helemaal niks.
Enige wat ik "bespaar" met thuiswerken is een halfuurtje slaap

[ Voor 7% gewijzigd door Ryur op 27-10-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Maar je spaart waarschijnlijk wel geld uit doordat je ook niet hoeft te rijden. Of het moet zo dichtbij zijn dat je gaat lopen of fietsen, en de afschrijving daarvan verwaarloos ik dan maar want dat gaat idd nergens over dan.

Maar, ja, ik ben ook wel benieuwd naar de invloed op de rekeningen dit jaar. Voor electra is het ook 2-3 KWh/werkdag extra alleen al van de computers en schermen. Is niet zo veel, maar dat wordt nu wel een heel jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:51:

Werkgever wil niets bijdragen, want: corona heeft genoeg financiële tegenslagen gebracht.
Overheid wil niets verplichten, want: zoek het zelf maar uit.
Klopt dan maar de helft zo productief zijn thuis toch ?

Netflix heeft nog wel wat om te kijken voor je :+, nee zonder dollen het is allemaal zo te interpreteren zoals ze zelf willen.
De 1 denkt wel aan ze personeel maar de ander regelt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ryur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:13:
Niet iedereen heeft reiskosten(vergoeding)

Ikzelf krijg ook helemaal niks.
Enige wat ik "bespaar" met thuiswerken is een halfuurtje slaap
Maar dan bespaar je toch nog steeds geld t.o.v. voor corona, namelijk de vermeden werkelijke kosten van de reis (die je nu immers niet maakt). Terwijl je wel het salaris ontvangt waarvoor die reis vroeger toch echt wél moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Wilke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Maar dan bespaar je toch nog steeds geld t.o.v. voor corona, namelijk de vermeden werkelijke kosten van de reis (die je nu immers niet maakt). Terwijl je wel het salaris ontvangt waarvoor die reis vroeger toch echt wél moest?
Zoals ik al in mijn geüpdatete reactie schreef, mijn reistijd is 5 minuten (7 min als ik wind tegen heb) met de fiets.
Oftewel, als ik daar de reiskosten van aan het berekenen ga, dan ga je helemaal doorslaan.

Ik bespaar dus geen geld t.o.v. voor corona :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 27-10-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zelf woon zo dichtbij dat ik geen reistijd en reiskosten en dus reiskostenvergoeding heb. Daardoor kost corona me alleen maar geld.
- Elektriciteit: scherm en computer.
- Afschrijving: scherm, computer, bureaustoel, bureau.
- Verwarming: 50u extra per week.
- Waterverbruik: 10 liter per wc beurt. (Waardoor ook rioolheffingskosten omhoog gaan).
- Afschrijving vloer: door het vaker verschuiven van je stoel, zal de laminaat sneller slijten, maar dan heb ik het niet over 4 plankjes, maar over een hele kamer die opnieuw gelegd moet worden, omdat die anders kleurverschil heeft.

Dan laat ik de kleine dingen zoals koffie, wc papier, printkosten, etc. even buiten beschouwing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Wilke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Werkelijke kosten van een stukje fietsen? Ver onder de 1€ per dag.
Werkelijke kosten van verwarmen en elektra? Al snel een paar € per dag als het wat frisser wordt.
Onder de streep lever je dus gewoon €50-100 in in deze situatie.

Daar kan je van vinden wat je wil, maar kom nou niet aan met het 'argument' dat iedereen bespaart door niet naar kantoor te hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:02

Onbekend

...

Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:39:
Ik zelf woon zo dichtbij dat ik geen reistijd en reiskosten en dus reiskostenvergoeding heb. Daardoor kost corona me alleen maar geld.
Werk je dan 50 uur in de week?
Als je nauwelijks reistijd hebt, dan zou de extra verwarming 40 uur per week moeten zijn.

Daarnaast kost het op temperatuur houden van een ruimte weinig energie, want het meeste gaat op aan het op temperatuur brengen van een ruimte.
Het op temperatuur brengen van de ruimte heb je altijd al aangezien je 's avonds toch normaal al de verwarming aan doet, dus zijn de extra kosten alleen maar op temperatuur houden van de ruimte. Het is natuurlijk afhankelijk hoe jouw huis is geïsoleerd, maar het kost zeker geen 5 euro extra per dag. Misschien nu eind oktober zelfs niet eens een euro per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 27-10-2020 22:55 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 22:02

Grvy

Bot

Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:39:
- Elektriciteit: scherm en computer.
- Afschrijving: scherm, computer, bureaustoel, bureau.
- Waterverbruik: 10 liter per wc beurt. (Waardoor ook rioolheffingskosten omhoog gaan).
- Afschrijving vloer: door het vaker verschuiven van je stoel, zal de laminaat sneller slijten, maar dan heb ik het niet over 4 plankjes, maar over een hele kamer die opnieuw gelegd moet worden, omdat die anders kleurverschil heeft.

Dan laat ik de kleine dingen zoals koffie, wc papier, printkosten, etc. even buiten beschouwing.
Serieus? 8)7 |:(

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onbekend schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:55:
[...]

Werk je dan 50 uur in de week?
Als je nauwelijks reistijd hebt, dan zou de extra verwarming 40 uur per week moeten zijn.

Daarnaast kost het op temperatuur houden van een ruimte weinig energie, want het meeste gaat op aan het op temperatuur brengen van een ruimte.
Het op temperatuur brengen van de ruimte heb je altijd al aangezien je 's avonds toch normaal al de verwarming aan doet, dus zijn de extra kosten alleen maar op temperatuur houden van de ruimte. Het is natuurlijk afhankelijk hoe jouw huis is geïsoleerd, maar het kost zeker geen 5 euro extra per dag. Misschien nu eind oktober zelfs niet eens een euro per dag.
Nee, ik werk 8u per dag.
Maar m'n verwarming stopte altijd 1u voordat ik begon met werken. Hij blijft dan lang genoeg warm voor die laatste 45min die ik nog thuis was. En startte 1u nadat ik klaar was met werken, aangezien ik na m'n werk nog boodschappen etc. ging doen, dus het was zonde om direct na m'n werk al te gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja serieus.

Je weet waarschijnlijk niet dat laminaat verschillende klasses heeft, waaronder speciaal voor kantoren? Waar je extra voor betaald, zodat deze minder snel slijtage vertoont door bewegende stoelen.
Wat ik dus niet gedaan hebt, want waarom zou ik thuis met een bureaustoel 40u per week gaan schuiven?
Ik ben iemand die m'n woning graag netjes en verzorgd heeft, daarbij hoort dus ook dezelfde kleur laminaat in één ruimte (liefst in gehele woning...) en daar horen geen kaalgeschuurde stukken vloer bij. Dan had ik ook de meest goedkope en lelijke vloer kunnen leggen als het me toch niets zou interesseren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Anoniem: 328026 ik weet prima wat van laminaat af, Maar vooral door blijven gaan met de kromme redenatie.

Je kan niet zeggen dat je over 'niks' kleins begint en dan zoiets erin gooien. Wat een totale onzin en ik zou willen dat sommige van de werknemers die zo denken eens wat empathie gaan tonen naar de rest van de wereld.

Man man, mijn laminaat. Nou en. Heb je ook een kassa bij je voordeur staan voor extra bezoek? Want ik neem aan dat je al je bezoek ook nagerekend hebt?

@Rukapul nogal een verschil tussen 'slijtage' en 'beschadiging' imho.

[ Voor 21% gewijzigd door Grvy op 27-10-2020 23:09 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Misschien heeft hij de verkeerde wielen onder zijn stoel.

Een stoel die in eerste instantie meegenomen was van het werk hier was met harde wielen uitgevoerd omdat op kantoor tapijt ligt. Die heeft het laminaat daadwerkelijk beschadigd.

De setjes zachte wielen bij de gekochte (refurbished) stoelen waren een significant deel van de aanschafprijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grvy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:04:
@Anoniem: 328026 ik weet prima wat van laminaat af, Maar vooral door blijven gaan met de kromme redenatie.

Je kan niet zeggen dat je over 'niks' kleins begint en dan zoiets erin gooien. Wat een totale onzin en ik zou willen dat sommige van de werknemers die zo denken eens wat empathie gaan tonen naar de rest van de wereld.

Man man, mijn laminaat. Nou en. Heb je ook een kassa bij je voordeur staan voor extra bezoek? Want ik neem aan dat je al je bezoek ook nagerekend hebt?
De reden dat laminaat niets kleins is, is omdat deze ivm kleurverschil de hele kamer vervangen moet worden. Als het inderdaad 1 vierkante meter was, dan was het iets kleins.
En je kan het heel belachelijk vinden, maar iedere kantooreigenaar/werkgever rekent de afschrijving van het pand ook gewoon af. Daar hoort ook de vloer bij. Dus ik snap niet waarom je nu opeens stoer wilt doen?
Dat je bezoek erbij betrekt geeft dus alleen al aan dat je het verschil niet snapt tussen een herhalende schuifbeweging de hele dag door en voetstappen die eventjes op en neerlopen. Maar als m'n bezoek 40u per week zou tapdancen op hetzelfde stukje laminaat, zou ik er ook wat van zeggen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Anoniem: 328026 https://www.ikea.com/nl/nl/p/kolon-vloerbeschermer-44881100/

Problem solved. Hoef je geen afschrijving van je laminaat te berekenen en hoef je alleen maar 24 euro aan je werkgever te vragen. Maar wel eerst even berekenen hoeveel van die vloerbeschermer je privé gebruikt zodat er nog wat geld af kan.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 11:14
Grvy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:04:

@Rukapul nogal een verschil tussen 'slijtage' en 'beschadiging' imho.
Als die werkgever over de brug was gekomen met bescheiden thuiswerkpremie, had @Anoniem: 328026 waarschijnlijk zijn werkgever het voordeel van de twijfel gegeven. Maar als alles uit jouw eigen koker moet komen (gebruik eigen apparatuur enzovoort) dan word je het op termijn wel zat.

Vertel eens, hoe doet jouw werkgever het want tot dusver zie ik alleen maar gemopper omdat de er meer medelijden getoond moet worden met de WG. En meestal zorgen die eerst vooral goed voor henzelf.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@fonsoy helemaal niks. Ik heb mijn eigen apparatuur en die gebruik ik. Zonder gezeik. Had ik al, 2 schermen, goede stoel etc en een eigen kantoor. Moet ik nu allemaal bonnetjes bij mijn werkgever gaan inbrengen en calculaties gaan doen? Hou toch op.

Het is nou eenmaal een bijzondere situatie en mijn werkgever is klein en probeert overeind te blijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Grvy op 27-10-2020 23:32 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 11:14
Grvy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:31:
@fonsoy helemaal niks. Ik heb mijn eigen apparatuur en die gebruik ik. Zonder gezeik. Had ik al, 2 schermen, goede stoel etc en een eigen kantoor. Moet ik nu allemaal bonnetjes bij mijn werkgever gaan inbrengen en calculaties gaan doen? Hou toch op.

Het is nou eenmaal een bijzondere situatie en mijn werkgever is klein en probeert overeind te blijven.
Tsja, als je werkgever op omvallen staat is het een ander verhaal. Overigens is het meenemen van een schermpje of stoeltje naar huis soms mogelijk - en dat kost WG geen cent extra. Toch wordt ook over dit soort gratis gestes soms heel moeilijk gedaan.

De meeste werkgevers zijn nog prima gezond. En dan is het nogal kinderachtig als je de aandeelhouders hun miljoenen aan dividend netjes ziet beuren terwijl er niet met jou meegedacht kan worden in de vergoedingen, al is het maar een paar tientjes per maand. Al helemaal als je een bescheiden salaris hebt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@fonsoy tjah ook al was het wel een multinational zou ik nog steeds niet erover beginnen. Maargoed; verschil van karakter zal ik maar zeggen.
Overigens is het meenemen van een schermpje of stoeltje naar huis soms mogelijk - en dat kost WG geen cent extra. Toch wordt ook over dit soort gratis gestes soms heel moeilijk gedaan.
Technisch niet helemaal waar. Als je bij een grote werkgever werkt (waar ik ook gewerkt heb) dan is er meestal een IT afdeling met een CMDB en dat invoeren/up to date houden etc kost allemaal manuren.

Daarnaast zit je met diefstal/schade etc.. dus nee dat is niet gratis. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Grvy op 27-10-2020 23:44 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Het intrigeert me gewoon, TheMandroid wat voor werk doe jij als ik vragen mag?

Want ik zit (gok ik) 90% van de tijd stil op een stoel. Maar jij schuift 40 uur per week met je stoel?
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:03:
[...]
Wat ik dus niet gedaan hebt, want waarom zou ik thuis met een bureaustoel 40u per week gaan schuiven?
En om te voorkomen dat het een miscommunicatie was, herhaal je het hier nog even dunnetjes door het te vergelijken met 40 tapdansen op hetzelfde stukje laminaat, dus het was echt geen foutje daarnet...
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Dat je bezoek erbij betrekt geeft dus alleen al aan dat je het verschil niet snapt tussen een herhalende schuifbeweging de hele dag door en voetstappen die eventjes op en neerlopen. Maar als m'n bezoek 40u per week zou tapdancen op hetzelfde stukje laminaat
Kijk, begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat bureaustoelen zonder zachte wieltjes laminaat beschadigen (dat is de reden dat ik mijne niet van het werk heb meegenomen) alleen dat is inherent aan harde wieltjes en de druk die ze uitoefenen op een heel gering oppervlak.
Maar jij schijnt vooral te vallen over het feit dat je 40u per week beweegt met je stoel en dan vraag ik me serieus af, werk je dan nog wel of duw je je met je voeten van de muur rijdend van de ene kant naar de andere kant van de kamer de hele dag?

Of is je beroep stoelendans kampioen? Stoelendans instructeur? Dansleraar rolstoeldansen? Wat is in hemelsnaam jouw beroep dat je 40u schuift met je stoel?
Want met jouw beschrijving volstaat een ikea matje ook niet meer, je halve kamer moet je dan volleggen met ikea matten oid...
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
En je kan het heel belachelijk vinden, maar iedere kantooreigenaar/werkgever rekent de afschrijving van het pand ook gewoon af. Daar hoort ook de vloer bij. Dus ik snap niet waarom je nu opeens stoer wilt doen?
Dit intrigeert me ook gewoon mateloos, de werkgever / kantooreigenaar doet datzelfde met het dak en de muren en de beplanting voor het pand en zo nog wel ontelbaar veel dingen, wat maakt het uit dat hij dat ook doet met de vloer?
Want als je jouw thuissituatie zou willen vergelijken op die basis, dan moet je gewoon je hele huis + omliggende grond gaan afschrijven bij je baas, want dat doe die ook. Dan moet je er niet selectief iets uit gaan kiezen, maar gewoon alles overpakken.

Trouwens nog wat tips voor als je je baas spreekt, vraag hem of hij het erg vindt als je buiten werktijd (uiteraard) je een paar emmertjes water uit de kraan mag halen op de zaak, want dan kan je daarmee je toilet doorspoelen. Dan is die kostenpost ook weer weg.
En terwijl je met die emmertjes water loopt te sjouwen wordt je vanzelf een beetje warmer, oftewel de verwarming kan ook weer een paar uurtjes uit.
En vraag dan gelijk even of die het goed vindt dat jij wat toiletpapier van de zaak meeneemt, uiteraard ga jij een administratie bijhouden van hoeveel procent van elk papiertje jij daadwerkelijk gebruikt hebt, zodat aan het einde van de maand hij bij jou een rekening kan indienen voor weggooien niet-zakelijk gebruikt toiletpapier.

Maar dit bedoel ik dus.
Aan de ene kant heb je de mensen die in slaapkamers op laptops zitten te werken en die begrijpen dat een paar tientjes niets uitmaakt.
Of zelfs de mensen die simpelweg van hun werkgever slechtere apparatuur krijgen zoals :
Ryur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:41:
[...]
Of genoeg werkgevers die je een laptopje geven (die haastig gekocht is, omdat op kantoor ze op een vaste PC werken), en meer niet. Mogen niks van werk meenemen en krijgen geen vergoeding.
Waarvoor een paar tientjes in de maand ook niets uitmaakt aangezien hun vingers krom staan van het 8 uur tikken op een el-cheapo-laptop-tobo.

En aan de andere kant heb je de mensen die beginnen over de afschrijving van hun vloer omdat ze op een burostoel 40 uur per week schuiven.

Het is een beetje de 1% problematiek binnen de first-world problems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:49
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je een "kantoor" dat je thuis gebruikt voor je werk inbrengen op je belastingsbrief als aftrekpost. Hoe dit nu zit met al die plotse thuiswerkers dat gaan we volgend jaar vlak voor de invulperiode.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gomez12 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:20:
Het intrigeert me gewoon, TheMandroid wat voor werk doe jij als ik vragen mag?

Want ik zit (gok ik) 90% van de tijd stil op een stoel. Maar jij schuift 40 uur per week met je stoel?

[...]

En om te voorkomen dat het een miscommunicatie was, herhaal je het hier nog even dunnetjes door het te vergelijken met 40 tapdansen op hetzelfde stukje laminaat, dus het was echt geen foutje daarnet...

[...]

Kijk, begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat bureaustoelen zonder zachte wieltjes laminaat beschadigen (dat is de reden dat ik mijne niet van het werk heb meegenomen) alleen dat is inherent aan harde wieltjes en de druk die ze uitoefenen op een heel gering oppervlak.
Maar jij schijnt vooral te vallen over het feit dat je 40u per week beweegt met je stoel en dan vraag ik me serieus af, werk je dan nog wel of duw je je met je voeten van de muur rijdend van de ene kant naar de andere kant van de kamer de hele dag?

Of is je beroep stoelendans kampioen? Stoelendans instructeur? Dansleraar rolstoeldansen? Wat is in hemelsnaam jouw beroep dat je 40u schuift met je stoel?
Want met jouw beschrijving volstaat een ikea matje ook niet meer, je halve kamer moet je dan volleggen met ikea matten oid...

[...]

Dit intrigeert me ook gewoon mateloos, de werkgever / kantooreigenaar doet datzelfde met het dak en de muren en de beplanting voor het pand en zo nog wel ontelbaar veel dingen, wat maakt het uit dat hij dat ook doet met de vloer?
Want als je jouw thuissituatie zou willen vergelijken op die basis, dan moet je gewoon je hele huis + omliggende grond gaan afschrijven bij je baas, want dat doe die ook. Dan moet je er niet selectief iets uit gaan kiezen, maar gewoon alles overpakken.

Trouwens nog wat tips voor als je je baas spreekt, vraag hem of hij het erg vindt als je buiten werktijd (uiteraard) je een paar emmertjes water uit de kraan mag halen op de zaak, want dan kan je daarmee je toilet doorspoelen. Dan is die kostenpost ook weer weg.
En terwijl je met die emmertjes water loopt te sjouwen wordt je vanzelf een beetje warmer, oftewel de verwarming kan ook weer een paar uurtjes uit.
En vraag dan gelijk even of die het goed vindt dat jij wat toiletpapier van de zaak meeneemt, uiteraard ga jij een administratie bijhouden van hoeveel procent van elk papiertje jij daadwerkelijk gebruikt hebt, zodat aan het einde van de maand hij bij jou een rekening kan indienen voor weggooien niet-zakelijk gebruikt toiletpapier.

Maar dit bedoel ik dus.
Aan de ene kant heb je de mensen die in slaapkamers op laptops zitten te werken en die begrijpen dat een paar tientjes niets uitmaakt.
Of zelfs de mensen die simpelweg van hun werkgever slechtere apparatuur krijgen zoals :

[...]

Waarvoor een paar tientjes in de maand ook niets uitmaakt aangezien hun vingers krom staan van het 8 uur tikken op een el-cheapo-laptop-tobo.

En aan de andere kant heb je de mensen die beginnen over de afschrijving van hun vloer omdat ze op een burostoel 40 uur per week schuiven.

Het is een beetje de 1% problematiek binnen de first-world problems.
Ik kan hier thuis inmiddels met een emmertje witkalk aan de gang doordat ik met m'n schoenen tegen de muur ónder m'n bureaublad aan getrapt hebt en daar nu dus strepen op heb zitten :'(

>:) :D

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wie heeft er nou schoenen aan bij het thuiswerken? Of kleding, for that matter :+

Ik zit nog steeds niet op vergoeding te wachten. En het laminaat voorbeeld is hilarisch. Niveautje Dilbert. Leg er inderdaad gewoon zo’n Ikea mat onder.

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2020 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:52:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je een "kantoor" dat je thuis gebruikt voor je werk inbrengen op je belastingsbrief als aftrekpost. Hoe dit nu zit met al die plotse thuiswerkers dat gaan we volgend jaar vlak voor de invulperiode.
Als "bedrijf", dus zelfstandige of iets gelden deze regels in NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CK8S0fu5MeJa5VVFo_vm_uJGeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UiBySkAEKAWw9BxCV0X4EDS2.png?f=user_large

https://www.belastingdien...in-mijn-woning-aftrekbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
Grvy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:12:
@Anoniem: 328026 https://www.ikea.com/nl/nl/p/kolon-vloerbeschermer-44881100/

Problem solved. Hoef je geen afschrijving van je laminaat te berekenen en hoef je alleen maar 24 euro aan je werkgever te vragen. Maar wel eerst even berekenen hoeveel van die vloerbeschermer je privé gebruikt zodat er nog wat geld af kan.
Een beetje zand er onder en je laminaat raakt zwaarder beschadigd dan zonder zo'n mat. Je kan beter de juiste wielen onder je bureaustoel zetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wat mij hier echt enorm intrigeert is de houding van best veel werknemers, hier heel hoog van de toren blazen, maar dan?
Ooit al een FATSOENLIJK gesprek aangegaan met je werkgever? Of alleen maar huilie huilie?

Als alles zo een ontzettend probleem is, waar bij ik mijn vingers in het vuur durf te steken voor gebrek aan communicatie met de werkgever, huur dan een volledige kantoorruimte/vakantiehuisje en dien die rekening in...
Willen jullie nog wel werk na Corona vraag ik mij dan af...

Als je volledig al je uren en dan ook echt eerlijk bijhouden tijdens werktijd weet ik zeker dat iedereen hier, de grootste schreeuwerds voorop, echt in de baas zijn tijd even iets anders doen.
Pakketje aannemen, gedag zeggen tegen de buren, de partner even laten vertellen, de kinderen een knuffel geven, de kattenbak schoonmaken etc. Wees dan ook een echt eerlijk en denk in mogelijkheden ipv roeptoeteracties.
We zitten hier met zn allen in! Niet jij alleen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Arator schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 01:52:
Klopt, maar je moet wel boven de forfaitaire aftrek komen.
In de praktijk, pas als je boven de ca 2500€ komt is het de moeite.

Doorgaans geraak je daar pas als je ook verplaatsingen kan gaan ingeven.
Met 2€ verwarming en slijtage per dag ga je daar niet geraken.

Aan al de klagers...

Denk ook eens aan:
- minder slijtage aan je schoenen
- minder nood om nette kledij te kopen, en mogelijk minder kosten om te wassen
- geen broodje van 5€ uit de kantine, of cola uit de automaat van 1,5€
- tijdsbesparing, al is het maar 30 min per dag

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 28-10-2020 08:17 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste