SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het is geen budget wat je zelf mag opmaken om zelf iets te kopen, het zijn spullen wat eigendom blijft van het bedrijf.Tsurany schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:30:
@Bschnitz het is een relatief simpel verhaal. Op het moment dat de werkgever alle faciliteiten bied die een werknemer nodig heeft om goed te kunnen werken volgens de arbo regels voldoet hij aan zijn plichten. Dat een medewerker er zelf voor kiest om thuis te willen werken betekent niet dat de werkgever opeens verplicht is zijn werkplek thuis te faciliteren.
Nu is een budget van 600 euro afdoende om met tweedehands materiaal de juiste spullen aan te schaffen, een in hoogte verstelbaar bureau met een bureaustoel, laptopstandaard en toetsenbord en muis komt wel rond dat bedrag uit.
Dus hierdoor kan iemand die thuis niets heeft nooit een werkplek maken van de zaak. Bureau is al 450€.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat is dan jammer, als ze thuis willen werken kunnen ze zelf de materialen aanschaffen en anders is op kantoor een werkplek ingericht.Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:33:
[...]
Het is geen budget wat je zelf mag opmaken om zelf iets te kopen, het zijn spullen wat eigendom blijft van het bedrijf.
Dus hierdoor kan iemand die thuis niets heeft nooit een werkplek maken van de zaak. Bureau is al 450€.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nee. Als de werknemer niet kiest voor de door jou benoemde 'lelijke stoel' leg ik dat, als werkgever, vast zodat ik daar niet meer aansprakelijk voor ben.Sander schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Dan is de status quo dus: Kom maar naar kantoor?
Jij als wernemer hebt de keuze gehad, maar je kiest spreekwoordelijk voor een hernia. Oke, onverstandige keuze. Weet je het zeker? Dan zetten we dat wel even zwart op wit, Sander.
01010000 01100101 01110000 01100101
Dus de lijn is volgens jou echt de keuze om thuis te werken, interessant.Tsurany schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:34:
[...]
Dat is dan jammer, als ze thuis willen werken kunnen ze zelf de materialen aanschaffen en anders is op kantoor een werkplek ingericht.
Maar als je als werkgever hiermee akkoord gaat, heb je dan niet alsnog een plicht tegenover de werknemer?
Zoals ik het zie, je mag thuis werken?. Houd ook in dat de werkgever verplicht is en verantwoordelijkheid heeft om dit te faciliteren.
Als je niet wilt dat de werknemer thuis risico loopt dan moet je het gewoon niet toe staan.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Je bericht komt wat passief-aggresief en op de man over, dat hoeft van mij niet hoor, ik ben het in de basisGeneraal Pep schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:34:
[...]
Nee. Als de werknemer niet kiest voor de door jou benoemde 'lelijke stoel' leg ik dat, als werkgever, vast zodat ik daar niet meer aansprakelijk voor ben.
Jij als wernemer hebt de keuze gehad, maar je kiest spreekwoordelijk voor een hernia. Oke, onverstandige keuze. Weet je het zeker? Dan zetten we dat wel even zwart op wit, Sander.
met je eens, maar goed dat zwart op wit zeggen heeft geen enkele wettelijke grondslag. Net als dat een bouwvakker die zegt: Ik weiger een helm te dragen nog steeds verantwoordelijk is voor de veiligheid. Zo geldt de arbowetgeving nou eenmaal helaas, de medewerker wordt zwaar in bescherming genomen, ook al weigert hij in eerste instantie te luisteren of instructies op te volgen.
Als een werkgever er mee akkoord gaat, maar thuiswerken niet verplicht stelt, hebben ze geen plicht tegenover de werknemer. De werkgever moet een werkplek faciliteren die aan wet- en regelgeving voldoet, wanneer ze die werkplek op kantoor beschikbaar stellen dan voldoen ze daarin aan hun plichten. Een werknemer mag kiezen om thuis te werken maar de werkgever is dan niet verplicht om te controleren of die werkplek ook aan de arbo eisen voldoet omdat het een vrijwillige keuze is.Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:43:
[...]
Dus de lijn is volgens jou echt de keuze om thuis te werken, interessant.
Maar als je als werkgever hiermee akkoord gaat, heb je dan niet alsnog een plicht tegenover de werknemer?
Zoals ik het zie, je mag thuis werken?. Houd ook in dat de werkgever verplicht is en verantwoordelijkheid heeft om dit te faciliteren.
Als je niet wilt dat de werknemer thuis risico loopt dan moet je het gewoon niet toe staan.
Het lijkt me stug dat je werkgever verplicht is 2 werkplekken te faciliteren als je de optie hebt tot thuiswerken. Of een combi kunt doen van beide.Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:43:
Dus de lijn is volgens jou echt de keuze om thuis te werken, interessant.
Zou je daar een bron voor willen geven?Tsurany schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:48:
[...]
Als een werkgever er mee akkoord gaat, maar thuiswerken niet verplicht stelt, hebben ze geen plicht tegenover de werknemer. De werkgever moet een werkplek faciliteren die aan wet- en regelgeving voldoet, wanneer ze die werkplek op kantoor beschikbaar stellen dan voldoen ze daarin aan hun plichten. Een werknemer mag kiezen om thuis te werken maar de werkgever is dan niet verplicht om te controleren of die werkplek ook aan de arbo eisen voldoet omdat het een vrijwillige keuze is.
Ik zie daar bijvoorbeeld op het Arbo portaal niets over terug, misschien dat ik er overheen lees:
https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken
Dat is dus exact mijn vraag. Hier kom ik dus niet uit. Ik denk dus van wel. Toestaan is verantwoordelijkheid nemen.Cue_ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:51:
[...]
Het lijkt me stug dat je werkgever verplicht is 2 werkplekken te faciliteren als je de optie hebt tot thuiswerken. Of een combi kunt doen van beide.
Dat is niet juist, dit is verlengd tot 1 juliBschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:29:
[...]
Dat mag dus al niet meer hè, je hebt geen recht meer op reiskostenvergoeding. Belastingdienst heeft hier een stop op gezet helaas.
https://www.belastingdien...te-reiskostenvergoedingen
Haha, bij ons hadden ze dat direct gestopt toen het bekent was dat het niet meer mocht. Lullig dat het nu wel langer mocht voor de mensen die het kregen.Yucon schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:00:
[...]
Dat is niet juist, dit is verlengd tot 1 juli
[ Voor 89% gewijzigd door Willem30 op 15-04-2021 11:05 ]
Onzin. De werkgever biedt een arbo verantwoorde werkplek aan. De werkgever heeft een zorgplicht omtrent het aanbieden van een werkplek, en dat vult hij volledig in door deze ook aan te bieden. Als een medewerker dan zelf kiest om op een andere lokatie te gaan werken, is dat de verantwoordelijk van de werknemer zelf. Vrij simpel...Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:54:
[...]
Dat is dus exact mijn vraag. Hier kom ik dus niet uit. Ik denk dus van wel. Toestaan is verantwoordelijkheid nemen.
Ik snap de discussie ook niet zo heel goed. Je werkgever stelt zich flexibel op door thuiswerken op verzoek van de medewerker toe te staan. Jij wilt je werkgever nu opzadelen met exra kosten en verantwoordelijkheden? De oplossing vanuit de werkgever wordt dan waarschijnlijk vrij simpel: prima, dan werken jullie niet meer vanuit huis. Kom morgen allemaal maar weer op kantoor....
[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 15-04-2021 11:22 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik zal voor aardigheid mijn eerdere vraag herhalen:Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:19:
[...]
Onzin. De werkgever biedt een arbo verantwoorde werkplek aan. De werkgever heeft een zorgplicht omtrent het aanbieden van een werkplek, en dat vult hij volledig in door deze ook aan te bieden. Als een medewerker dan zelf kiest om op een andere lokatie te gaan werken, is dat de verantwoordelijk van de werknemer zelf. Vrij simpel...
Ik snap de discussie ook niet zo heel goed. Je werkgever stelt zich flexibel op door thuiswerken op verzoek van de medewerker toe te staan. Jij wilt je werkgever nu opzadelen met exra kosten en verantwoordelijkheden? De oplossing vanuit de werkgever wordt dan waarschijnlijk vrij simpel: prima, dan werken jullie niet meer vanuit huis. Kom morgen allemaal maar weer op kantoor....
Zou je daar een bron voor willen geven?
Ik zie daar bijvoorbeeld op het Arbo portaal niets over terug, misschien dat ik er overheen lees:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik werk zelf al jaren minimaal 1 dag in de week thuis en heb daarvoor ook gewoon zelf een goed bureau, stoel en monitor aangeschaft. Als je werkgever je nu verplicht om thuis te werken vind ik het anders en mag de werkgever best al die middelen ter beschikking stellen, maar als een werknemer zelf besluit thuis te werken moet die ook zelf voor een goede werkplek zorgen.Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:19:
[...]
Onzin. De werkgever biedt een arbo verantwoorde werkplek aan. De werkgever heeft een zorgplicht omtrent het aanbieden van een werkplek, en dat vult hij volledig in door deze ook aan te bieden. Als een medewerker dan zelf kiest om op een andere lokatie te gaan werken, is dat de verantwoordelijk van de werknemer zelf. Vrij simpel...
Dat mijn werk nu een bureau etc ter beschikking stelt is mooi meegenomen want daardoor kan ik het bureau wat ik nu gebruik verplaatsten naar een andere kamer en voor iets anders gaan gebruiken zonder dat ik daar een nieuwe tafel/bureau voor hoef te kopen. Mijn bureaustoel is inmiddels een jaar of 8 oud en is ook aan vervanging toe dus ook mooi dat ik er nu een 'krijg' van mijn werk.
Het enige wat ik (in de normale situatie) echt verwacht van mijn werkgever is een goede laptop en telefoon (en eventueel toetsenbord en muis) zodat ik thuis mijn werk kan doen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik wil helemaal niks, er was een discussie op werk ontstaan op welke ik geen antwoord kon geven en ik vroeg simpelweg hoe mensen hier tegen aankijken.Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:19:
[...]
Je post maakt het verder wel duidelijk hoe het blijkbaar zit, ik zal dat dan ook doorgeven en dan kunnen ze hierop beleid maken.
Alles wat ik graag wilde horen is wat wie waarvoor verantwoordelijk is.
Zoals je zelf stelt is er dus blijkbaar geen zorgplicht meer als de werknemer er zelf voor kiest om thuis te werken. Persoonlijk moet ik zeggen dat dit vreemd is maar goed.
Waar in het artikel lees jij dat de werkgever hierin verplicht is? Stel jij woont in een appartement in Amsterdam van 50m2. Je hebt geen plek voor een bureau en werkt aan de eettafel, niet ergonomisch. Dan verwacht jij van jouw werkgever dat ze de ruimte gaan maken, door jou te verhuizen naar een appartement met een extra kamer?smurfinmark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:52:
[...]
Lees het artikel wat je post nog eens door en zet de (sorry hiervoor, zo komt het op mij over) bril van een hebberige werknemer af.
Vooral het stuk met zorgplicht; ik zou als werkgever jou op kantoor laten werken als ik er lucht van krijg dat jij klachten ontwikkeld (als hernia etc). “Op kantoor is een goede werkplek, als jij niet hier komt helpen zijn wij niet verantwoordelijk”. Dat zal niet zo zwart-wit werken, maar het idee.
Waarschijnlijk omdat je zoekt op niet bestaand scenario's. De arbowet is vrij simpel. Een werkgever moet een arbo-technische werkplek leveren. Daar voldoet je werkgever aan door deze op kantoor aan te bieden.smurfinmark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:28:
[...]
Ik zie daar bijvoorbeeld op het Arbo portaal niets over terug, misschien dat ik er overheen lees:[/i]
De link naar het arbeidsportaal die al eerder gegeven wordt heeft het al over zaken die "redelijkerwijs" te verwachten zijn van een werkgever.Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:31:
[...]
Alles wat ik graag wilde horen is wat wie waarvoor verantwoordelijk is.
Zoals je zelf stelt is er dus blijkbaar geen zorgplicht meer als de werknemer er zelf voor kiest om thuis te werken. Persoonlijk moet ik zeggen dat dit vreemd is maar goed.
Redelijkerwijs te verwachten valt dat de werkgever instructies over arbeidverantwoord werken rond kan sturen. Redelijkerwijs kun je niet verwachten dat een werkgever een audit gaat uitvoeren om te controleren of een eigen gekozen werkplek wel arbo verantwoord is. Laat staan dat het niet redelijk is dat een werkgever dubbele kosten moet gaan maken voor een werkplek.
De zaken liggen uiteraard anders als je verplicht wordt om thuis te werken, maar dat is in dit scenario niet aan de orde. Het is nu een keuze van de werknemer zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 15-04-2021 11:41 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
HR vraagt in de tussentijd wel foto's van de thuiswerkplek, dat als bewijsmateriaal. Is dat dan wel redelijk?Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:39:
[...]
Waarschijnlijk omdat je zoekt op niet bestaand scenario's. De arbowet is vrij simpel. Een werkgever moet een arbo-technische werkplek leveren. Daar voldoet je werkgever aan door deze op kantoor aan te bieden.
[...]
De link naar het arbeidsportaal die al eerder gegeven wordt heeft het al over zaken die "redelijkerwijs" te verwachten zijn van een werkgever.
Redelijkerwijs te verwachten valt dat de werkgever instructies over arbeidverantwoord werken rond kan sturen. Redelijkerwijs kun je niet verwachten dat een werkgever een audit gaat uitvoeren om te controleren of een eigen gekozen werkplek wel arbo verantwoord is. Laat staan dat het niet redelijk is dat een werkgever dubbele kosten moet gaan maken voor een werkplek.
Bewijsmateriaal van wat? Wat moet hiermee aangetoond worden?Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:41:
[...]
HR vraagt in de tussentijd wel foto's van de thuiswerkplek, dat als bewijsmateriaal. Is dat dan wel redelijk?
Ik kan mij voorstellen dat toestemming om thuiswerken ingetrokken kan worden als je niet aan kunt tonen als je over een goede werkplek bezit. Maar let op, dit laatste is een persoonlijke mening.
[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 15-04-2021 11:43 ]
Dit zeggen ze, arbo technisch verantwoord moet de werkplek zijn.Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
[...]
Bewijsmateriaal van wat? Wat moet hiermee aangetoond worden?
Dus blijkbaar maken ze zich er wel druk om.
https://ondernemersplein....ken-en-het-nieuwe-werken/smurfinmark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:52:
[...]
Deze informatie is geplaatst door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Daar staat het volgende vermeld:
Werkplek voor thuiswerkers
Heeft u werknemers die vanwege hun functie of een handicap regelmatig thuiswerken? Dan hebben ze een goede werkplek nodig. Met een goede stoel en tafel en met de juiste verlichting. U moet ook controleren of de werkplek aan de arbo-eisen voldoet. Dat kan door uw werknemer een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan moet u helpen de werkplek aan te passen. Bijvoorbeeld door een verstelbaar bureau te laten plaatsen.
Let op: werkt uw werknemer vrijwillig thuis, dan hoeft u dit niet te doen.
Daaruit maak ik op dat een werkgever niet verplicht is de werkplek van een medewerker te controleren of aan te passen indien deze vrijwillig thuis werkt.
Kan ik mij prima voorstellen. Als jij je rug verkloot doordat je achter een verkeerde werkplek zit en je daardoor ziek meld heeft de werkgever een probleem. Simpel te voorkomen door de toestemming om thuis te mogen werken in te trekken.Bschnitz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:44:
[...]
Dit zeggen ze, arbo technisch verantwoord moet de werkplek zijn.
Dus blijkbaar maken ze zich er wel druk om.
Niet meer dan logisch dat ze zich er druk om maken. Dat zegt alleen nog niks over wie verantwoordelijk is voor de thuiswerkplek.
[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 15-04-2021 11:53 ]
Naja wij hebben dus mensen die vrijwillig thuiswerken en klachten krijgen en ons erop aanspreken. Bij ons mag je gewoon op kantoor werken als je wilt.Question Mark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:52:
[...]
Kan ik mij prima voorstellen. Als jij je rug verkloot doordat je achter een verkeerde werkplek zit en je daardoor ziek meld heeft de werkgever een probleem. Simpel te voorkomen door de toestemming om thuis te mogen werken in te trekken.
Niet meer dan logisch dat ze zich er druk om maken. Dat zegt alleen nog niks over wie verantwoordelijk is voor de thuiswerkplek.
- Werkgever levert mij een macbook, onderhandelt in mijn contract besprekingen (ik wil productief zijn en weinig omkijken hebben naar materiaal, als ik ergens binnenkom dan mag ik mijn eigen materiaal uitkiezen en ik wil scripts kunnen draaien om mijn omgeving te kunnen installeren.)
- Werkgever betaald een bijdrage van 100 euro per maand ter vervanging van de lunches op kantoor
- NS kaart van en naar werk is ingetrokken
- Werkgever heeft eenmalig 100 euro overgemaakt voor materiaal.
- Heb zelf een dongel gekocht om beter te kunnen werken van 80 euro
- Heb een keyboard gekocht a 200 euro
- Heb 2 servertjes die ik had staan neergezet om als thuislab mee te werken
Op korte termijn ga ik mijn gamingstoel vervangen, want die dingen zijn echt kut.
dank je wel voor de infoTsurany schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:46:
[...]
https://ondernemersplein....ken-en-het-nieuwe-werken/
Deze informatie is geplaatst door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Daar staat het volgende vermeld:
Werkplek voor thuiswerkers
Heeft u werknemers die vanwege hun functie of een handicap regelmatig thuiswerken? Dan hebben ze een goede werkplek nodig. Met een goede stoel en tafel en met de juiste verlichting. U moet ook controleren of de werkplek aan de arbo-eisen voldoet. Dat kan door uw werknemer een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan moet u helpen de werkplek aan te passen. Bijvoorbeeld door een verstelbaar bureau te laten plaatsen.
Let op: werkt uw werknemer vrijwillig thuis, dan hoeft u dit niet te doen.
Daaruit maak ik op dat een werkgever niet verplicht is de werkplek van een medewerker te controleren of aan te passen indien deze vrijwillig thuis werkt.
Blijft wel de vraag, zoals anderen al aangaven, of het verstandig is.
De werkgever zit immers met de gevolgen van eventueel verzuim.
En dat is waarschijnlijk de reden dat sommige werkgevers vragen om "bewijs" van een goed uitgeruste werkruimte.smurfinmark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:43:
[...]
Ik mocht voor Corona ook altijd al vanuit huiswerken. Daar werden wel voorwaarden aan gesteld, waaronder een goede, rustige ruimte en arbo-verantwoord.
Het lijkt me zeker niet verstandig om thuiswerken toe te staan in een omgeving die daar niet voor geschikt is. Dan zou ik als werkgever of thuiswerken goed gaan faciliteren (met afspraken over het gebruik van die ruimte, bijvoorbeeld X dagen per week) of het überhaupt niet toe staan.smurfinmark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:43:
[...]
dank je wel voor de info
Helaas zijn veel bedrijven vrij ouderwets in het denken over de werkplek. Liefst grote, goedkope open kantoorruimten om "collaboratie te stimuleren" met als gevolg dat niemand zich meer kan concentreren door de herrie. En zelf is management nooit aanwezig omdat ze in de luxere vergaderruimten zitten.
Mijn werkgever stelt gelukkig een bureau, stoel en monitor kosteloos beschikbaar maar ik vind dat persoonlijk nog te weinig. Denk je even in dat een werkplek al snel 5m2 kost, met de huidige woningprijzen is dat zo 15.000 euro wat een werknemer inlevert. Daar zou best een vergoeding tegenover mogen staan.
Wanneer ik naar mezelf kijk, had ik al een thuiswerkplek, omdat ik voor mezel al een bureau plus bureaustoel aangeschaft had, opgesteld in een aparte kamer.Tsurany schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:53:
[...]
Het lijkt me zeker niet verstandig om thuiswerken toe te staan in een omgeving die daar niet voor geschikt is. Dan zou ik als werkgever of thuiswerken goed gaan faciliteren (met afspraken over het gebruik van die ruimte, bijvoorbeeld X dagen per week) of het überhaupt niet toe staan.
Helaas zijn veel bedrijven vrij ouderwets in het denken over de werkplek. Liefst grote, goedkope open kantoorruimten om "collaboratie te stimuleren" met als gevolg dat niemand zich meer kan concentreren door de herrie. En zelf is management nooit aanwezig omdat ze in de luxere vergaderruimten zitten.
Mijn werkgever stelt gelukkig een bureau, stoel en monitor kosteloos beschikbaar maar ik vind dat persoonlijk nog te weinig. Denk je even in dat een werkplek al snel 5m2 kost, met de huidige woningprijzen is dat zo 15.000 euro wat een werknemer inlevert. Daar zou best een vergoeding tegenover mogen staan.
Daar knelt het natuurlijk, lang niet iedereen heeft die mogelijkheid, en zo belanden veel mensen aan de keukentafel, me talle gevolgen van dien.
Ik denk ook dat (sommige) bedrijven grag hun personeel in de gaten houdt, dat gaat makkelijker wanneer de mensen in beeld zijn.
We hebben allen:
- €800 netto budget gekregen om een buro en stoel te kopen.
- €200 netto budget voor IT (bijvoorbeeld een monitor of headset)
- Maandelijks €45 netto compensatie voor koffie / elektriciteit / heating
Als ik naar mensen in mijn omgeving (en ook dit topic) kijk.....vind ik de opstelling van mijn werkgever zeer professioneel en goed.
Hele nette regeling, als de werkgever in alles zichzelf zo netjes opstelt zit je wel goed volgens mij. Mocht er nog wat te zeuren zijn dan is wellicht de verhouding tussen IT en 'niet-IT' wel wat uit balans. Twee beeldschermen + toetsenbord + muis kost je al snel € 400. Een bureaustoel + (tweedehands) bureau is voor € 600 wel weer te doen.davidoffm schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:11:
Ik ben erg blij met de opstelling van mijn werkgever.
We hebben allen:
Als ik naar mensen in mijn omgeving (en ook dit topic) kijk.....vind ik de opstelling van mijn werkgever zeer professioneel en goed.
Bij ons doen ze gewoon zó lang over het nadenken wat een goede regeling is dat tegen de tijd dat er een regeling is iedereen al lang zelf wat geregeld heeft.
Oh lang nadenken was bij ons ook het geval, maar de maandelijkse vergoeding kwam met terugwerkende kracht en eventueel zelf aangeschafte spullen kon je verrekenen met het budget dus alsnog oke. Maar je hebt gelijk in het begin (lees: tot en met dec 2020) was het gewoon ouderwets kruidenierenTehh schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:42:
[...]
Hele nette regeling, als de werkgever in alles zichzelf zo netjes opstelt zit je wel goed volgens mij. Mocht er nog wat te zeuren zijn dan is wellicht de verhouding tussen IT en 'niet-IT' wel wat uit balans. Twee beeldschermen + toetsenbord + muis kost je al snel € 400. Een bureaustoel + (tweedehands) bureau is voor € 600 wel weer te doen.
Bij ons doen ze gewoon zó lang over het nadenken wat een goede regeling is dat tegen de tijd dat er een regeling is iedereen al lang zelf wat geregeld heeft.
Ik geloof niet dat wij een vast budget hebben voor het aanschaffen van groot materiaal, maar bureau's en stoelen kun je gewoon geleverd krijgen, in bruikleen. Op zich vind ik dat een hele goede oplossing omdat mensen die niet al een goede werkomgeving hadden waarschijnlijk ook wel weer naar kantoor gaan om te werken, zodra het kan. En dan hebben ze zo'n groot bureau en stoel niet meer nodig thuis.davidoffm schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:11:
Ik ben erg blij met de opstelling van mijn werkgever.
We hebben allen:
IT budget weet ik verder niet, daar heb ik me niet in verdiept. Practisch iedereen had al een laptop en ik gebruik al vanaf dag 1 dat ik werk mijn eigen toetsenbord en muis omdat ik daar wat hogere eisen aan stel dan wat bedrijven doen (dus niet alleen m'n huidige werkgever, maar ook alle werkgevers hiervoor)
Daarnaast "hergebruik" ik m'n monitoren gewoon dus die heb ik niet speciaal hoeven aanschaffen (ik heb ze wel vervangen, iets waar ik al een tijdje aan zat te denken, en wat alleen wat sneller is gebeurt). Het enige wat ik heb aangeschaft zijn twee dongles om die monitoren aan te kunnen sluiten aan m'n laptop (heeft 2 USB-c poorten en een HDMI poort die kuren heeft). En ik had geen zin om moeilijk te doen voor 30 euro, dus ik heb ze niet gedeclareerd (wat ik wel had kunnen doen).
Per 1 juli zal m'n salaris wel naar beneden gaan, aangezien ik dan geen reiskosten vergoeding meer krijg
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Leuk, maar daar kan ik net aan de koffiebonen van betalen

(Monitoren/stoelen etc hebben we wel van kantoor op mogen halen, dat was wel goed geregeld)
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2021 14:08 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Update: 26 mei 2021
Krijgen uw werknemers een vaste reiskostenvergoeding van u, en werken zij vanwege het coronavirus (bijna) volledig thuis? Dan hoeft u de vaste vergoeding niet aan te passen.
In ieder geval tot 1 oktober 2021 kunnen de bestaande vaste reiskostenvergoedingen door de werkgever nog onbelast worden vergoed. Ook al worden deze reiskosten als gevolg van het thuiswerken niet meer (volledig) gemaakt. Voorwaarde is dat het vaste vergoedingen betreft die al vóór 13 maart 2020 door de werkgever werden toegekend.
Ik had dat stiekem al verwacht...RemcoDelft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:00:
Zo te zien wordt de aanpassing van de reiskostenvergoeding nu aan Prinsjesdag overgelaten:
Krijgen uw werknemers een vaste reiskostenvergoeding van u, en werken zij vanwege het coronavirus (bijna) volledig thuis? Dan hoeft u de vaste vergoeding niet aan te passen.
In ieder geval tot 1 oktober 2021 kunnen de bestaande vaste reiskostenvergoedingen door de werkgever nog onbelast worden vergoed. Ook al worden deze reiskosten als gevolg van het thuiswerken niet meer (volledig) gemaakt. Voorwaarde is dat het vaste vergoedingen betreft die al vóór 13 maart 2020 door de werkgever werden toegekend.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Bij ons gaan ze uit van dat je als je na 1 oktober 2021 het volledige deel netto wil laten uitkeren, je dan moet aantonen dat je 60% van de dagen naar werk was.RemcoDelft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:00:
Zo te zien wordt de aanpassing van de reiskostenvergoeding nu aan Prinsjesdag overgelaten:
Zoiets als dit: https://www.abab.nl/artik...-zijn-de-gevolgen-in-2021
Wilt u de huidige vaste reiskostenvergoeding op basis van de 214-dagenregeling toch aan uw thuiswerkend personeel blijven betalen? Dan kan dat alleen als uw werknemer op jaarbasis ten minste 128 dagen (60%) naar de vaste werkplek reist.
Deze aanwezigheid moet u kunnen aantonen. Bijvoorbeeld door een toegangsregistratiesysteem. Kunt u de aanwezigheid van uw werknemers niet aantonen? Dan vervalt de gerichte vrijstelling en is de reiskostenvergoeding (deels) belast loon. Eventueel kan de werkkostenregeling (WKR) nog uitkomst bieden.
Binnen de huidige belastingwetgeving mag een werkgever al 30 euro belastingvrij vergoeden voor thuis werken. Bij mij op het werk hebben we dit al jaren. Misschien eens aan je werkgever vragen waarom ze niet voor het maximale belastingvrije bedrag gaan.YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:06:
Sinds kort 22,50 netto per maand van de werkgever.
(Monitoren/stoelen etc hebben we wel van kantoor op mogen halen, dat was wel goed geregeld)
ach het is beter dan niets. Het overgrote deel van de mensen krijgt 0 euro voor thuiswerken net als ik. Daartegenover lunch ik wel gratis op het werk. Ik denk maar bij mezelf dat als ik 3 dagen op de zaak werk dat ook weer weggestreept kan worden tegenover de kosten van het thuis werkenYakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:06:
Die dagen moet ik in mijn uren registratie doorgeven.
We zijn al verplicht thuis aan het werken vanaf de allereerste nieuwsberichten daarover vorig jaar.
We hebben de mogelijkheid gehad om apparatuur (monitoren en randapparatuur) aan te vragen, of daar ook stoelen en bureaus bij zitten durf ik niet te zeggen.
Na 1 maand thuis werken kregen we allemaal een verklaring omtrent onze thuis werkplek die we moesten tekenen. Daarin verklaarde we zelf dat de werkplek thuis voldoet aan de ergonomische richtlijnen zoals gebruikelijk op onze kantoor locaties.
Niet echt een hele grote verassing dat er maar weinig collega's waren die dat getekend retour hebben gestuurd.
Ik werk als projectleider in de gemeentes rondom mijn woonplaats en ook in mijn eigen woonplaats.
Zakelijke kilometers gereden met de werkauto moet ik registreren (ook in mijn uren registratie).
Op een dag dat ik zakelijke kilometers registreer kan ik geen thuiswerk vergoeding aanvinken.
Dus een project bezoeken is geen thuis werkvergoeding, ook al ben ik maar een half uurtje van huis weg.
De opmerkingen van mij en mijn collega's dat we op die dag nog steeds vanuit huis werken en het merendeel van de tijd thuis waren was tegen dovenmans oren gericht.
We moeten het er maar mee doen, maar het is wel een beetje een karige regeling als je het mij vraagt.
In mijn jaren 30 woning is door het gestegen gas verbruik in de afgelopen thuis werk winter ongeveer 30 euro hoger dan het jaar er voor.
De isolatie is best redelijk op orde, maar het verschil dat 5 dagen per week overdag stoken tegen over normaal alleen het weekend en ineens over 3 verdiepingen moeten verwarmen is echt significant.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Weet je zeker dat die “gratis lunch” niet op een of andere manier verwerkt is in je loon? Formeel mag dat namelijk niet worden aangeboden, lunch betalen is een vorm van “loon” wat gewoon belast dient te worden. Bij ons koos werkgever (toen bedrijf groot genoeg werd dat dit een issue werd) ervoor om iedereen bruto een loonsverhoging te geven zodat de lunch doorbelast kon worden en mensen die er al werkten (en gewend waren aan gratis lunch) er netto er niet op achteruit zouden gaan.PainkillA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:34:
[...]
ach het is beter dan niets. Het overgrote deel van de mensen krijgt 0 euro voor thuiswerken net als ik. Daartegenover lunch ik wel gratis op het werk. Ik denk maar bij mezelf dat als ik 3 dagen op de zaak werk dat ook weer weggestreept kan worden tegenover de kosten van het thuis werken
WTF? Waarom zou je als bedrijf überhaupt administratief gedoe gaan organiseren voor zo'n idioot laag bedrag? Dus iemand die 3 dagen per week thuis werkt krijgt aan het eind van de maand een whopping 1,5 euro extra op zijn rekening gestort?tgv2 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:22:
Mijn werkgever geeft voor het thuiswerken de royale vergoeding van € 0,12 per dag netto. De reiskosten werden ook tijdens het volledig thuiswerken vergoed. Dit is ook gestopt en alleen daadwerkelijke reiskosten komen voor vergoeding in aanmerking.

Definieer aanzienlijk hoger... Wij hebben in 2020 500kWh meer verbruikt dan in 2019. Het grootste deel daarvan komt door de vloerverwarmingspomp. Gas was praktisch gelijk (het zal in 2021 wel een stuk hoger zijn, vanwege het koude voorjaar).noslen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
Meer mensen die een aanzienlijk hoger energieverbruik hebben sinds het thuiswerken? Ik heb het gelokaliseerd naar 'mijn' (lees werkgever) workstation. Zodra de vaccinatie is geweest is het de bedoeling weer op kantoor te werken. Voor mij helaas geen vergoeding/tegemoetkoming voor de energiekosten.
En zelfs zonder vergoeding/tegemoetkoming in de energiekosten zou ik niet meer 100% op kantoor willen werken. Geld is niet alles.
Ik heb 400kWh meer gebruikt in het laatste jaar dan alle jaren ervoor. Dus ik durf veilig te stellen dat dit door het thuiswerken komt. Gas is wat lastiger omdat niet elk jaar even koud is.noslen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
Meer mensen die een aanzienlijk hoger energieverbruik hebben sinds het thuiswerken? Ik heb het gelokaliseerd naar 'mijn' (lees werkgever) workstation. Zodra de vaccinatie is geweest is het de bedoeling weer op kantoor te werken. Voor mij helaas geen vergoeding/tegemoetkoming voor de energiekosten.
En vergoeding? "Iedereen doet een duit in het zakje", de werkgever vooral in zijn eigen zakje.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Bij ons overigens geen thuiswerkvergoeding maar de woon/werkvergoeding wordt wel nog ongewijzigd uitbetaald.
Gelukkig is het hier allemaal goed geregeld. In het begin mochten we een bureaustoel + 2e scherm etc. meenemen van kantoor. Privé had ik alles al goed op orde, enkel mijn bureaustoel kon wel een upgrade gebruiken.
Ergens in september was er een officiële regeling afgesproken, 250 euro netto voor al gemaakte kosten en 600 euro voor een bureau en/of stoel. Dus direct een Herman Miller gekocht.
Daarnaast 3 euro per dag aan thuiswerkvergoeding wat met terugwerkende kracht in ging. Genoeg voor alle extra kosten die je moet maken. (Stroomgebruik en gas zijn redelijk gelijk gebleven, gek genoeg).
Geen vetpot zoals je bij sommige bedrijven krijgt, maar vergeleken met sommige verhalen hierboven ook zeker niet slecht.
Kortom, ik ben tevreden hiermee
[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 14-06-2021 10:14 ]
Hier zeker. Stroom valt mee (iets hoger) maar gas eerste maanden van het jaar bijna verdubbelt. Logisch ook want ben single, voor corona weinig thuis, stookte doordeweeks alleen na 18:00 uur en in weekend vaak ook op pad. Met corona werd dat ineens van 8:00-23:00 elke dag verwarming in een grotendeels ongeisoleerd jaren ‘20 huis… Gelukkig komende 4 maanden even geen stookkosten en dan in oktober waarschijnlijk nog maar twee thuiswerkdagen.noslen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
Iedereen heeft een zakelijk laptop. In mijn geval een MSI met een i9, 32GB RAM en 4K scherm.
Verder kan je 2 monitoren, accessoires (webcam, microfoon, muis/toetsenbord), bureau en/of bureaustoel in bruikleen krijgen.
De kosten om thuis te werken vallen mij erg mee:
- Energie: kost ongeveer €25 per maand extra
- Lunch/koffie: nauwelijks extra kosten. Ik drink voornamelijk water en lunch nam ik zelf al mee naar werk
Het voorjaar 2021 was natuurlijk heel koud. Vergeet dat niet, die kun je gewoon niet vergelijken met het voorjaar 2020. Oktober, november en december 2020 was niet heel anders dan diezelfde maanden in 2019 bij ons. (ook alleen een stookritme als we thuis zijn, en we werkten beide fulltime op kantoor, en in 2020 fulltime thuis)Valorian schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:47:
[...]
Hier zeker. Stroom valt mee (iets hoger) maar gas eerste maanden van het jaar bijna verdubbelt. Logisch ook want ben single, voor corona weinig thuis, stookte doordeweeks alleen na 18:00 uur en in weekend vaak ook op pad. Met corona werd dat ineens van 8:00-23:00 elke dag verwarming in een grotendeels ongeisoleerd jaren ‘20 huis… Gelukkig komende 4 maanden even geen stookkosten en dan in oktober waarschijnlijk nog maar twee thuiswerkdagen.
Ja, maar vooral omdat ik zelf geïnvesteerd heb ik het verbeteren van mijn werkplek. Zo heb ik een nieuwe stoel en bureau aangeschaft, een mac mini, staat mijn game pc in het ketelhok en gebruik ik ook mijn thuisserver aanzienlijk meer (voor wat extra rekenkracht en opslag).noslen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
Het resultaat is een paarhonderd watt meer aan apparatuur, die ook nog eens veel meer aan staat omdat ik nu 24/7 thuis ben. Ook de goedkope mobiele airco is niet bepaald zuinig. T.o.v. vorig jaar zit ik op zo'n 20-30 euro per maand aan extra kosten (gas + elektra)
Verder krijg ik 34 euro per maand als onkostenvergoeding.
[ Voor 9% gewijzigd door IkWilbert op 14-06-2021 14:25 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Heb extra monitor en mijn eigen bureaustoel opgehaald op mijn werklocatie.
Per 1-1-2021 een thuiswerkvergoeding van € 43 netto per maand, daarvoor was het niet bespreekbaar.
Over 2020 heeft iedereen wel een vergoeding gehad van € 700 bruto voor extra kosten. Daar blijft helaas netto niet heel veel van over.
Reiskostenvergoedingen zijn medio vorig jaar al stopgezet voor de collega's die geen leaseauto hebben.
Vanaf 1 juli willen ze weer starten met ongeveer 30% werken op kantoor
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
In de tussentijd enkele keren op kantoor geweest maar netto nagenoeg geen vergoeding ontvangen. Reiskosten voor incidenteel reizen zijn fors hoger dan dal-abo etc.
Voorzieningen zijn wel te bestellen: scherm, zit/stabureau etc. In de basis laptop (13/15 inch) te bestellen.
...
Dat is bruto en dus een bijna symbolische bijdrage. Daarnaast kunnen we wel spullen bestellen om thuis goed te kunnen werken zoals bureau en beeldscherm.
Jij boft, ik nog geen euro.YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:06:
Dus ik vind het eigenlijk heel netjes. Das net iets meer dan een euro per dag. Daar heb je iig de stroomkosten en waterkosten mee afgedekt.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je zo redeneert. Ik ken je verder niet maar als je in de IT werkt weet ik genoeg, als er een doelgroep strontverwend is zijn het de IT'ers wel. Ik ben er zelf ook een, maar verplaats je eens in de schoenen van de werkgever. Die zit hoogstwaarschijnlijk met een kantoor waar nu meer dan de helft minder personeel aanwezig is, maar zijn lasten voor het kantoor niet met de helft zijn afgenomen.
Deze redenatie gaat echt compleet krom. IT'ers zijn verwend want kijk eens naar de werkgever met zijn super luxe kantoor?loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:10:
[...]
Jij boft, ik nog geen euro.
Dus ik vind het eigenlijk heel netjes. Das net iets meer dan een euro per dag. Daar heb je iig de stroomkosten en waterkosten mee afgedekt.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je zo redeneert. Ik ken je verder niet maar als je in de IT werkt weet ik genoeg, als er een doelgroep strontverwend is zijn het de IT'ers wel. Ik ben er zelf ook een, maar verplaats je eens in de schoenen van de werkgever. Die zit hoogstwaarschijnlijk met een kantoor waar nu meer dan de helft minder personeel aanwezig is, maar zijn lasten voor het kantoor niet met de helft zijn afgenomen.

Dit is een account.
Maar wel minder reiskosten, minder stookkosten, minder electriciteitsverbruik, minder schoonmaken. En op termijn, als het thuiswerken populair blijft, ook minder kantoren.loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:10:
[...]
Die zit hoogstwaarschijnlijk met een kantoor waar nu meer dan de helft minder personeel aanwezig is, maar zijn lasten voor het kantoor niet met de helft zijn afgenomen.
Ik hoor in mijn omgeving over bedrijven die verhuis- en uitbreidingsplannen maar in de ijskast zetten want gezien het thuiswerken willen ze straks misschien wel vierkante meters afstoten.
Nog niet. Wacht maar tot ze daadwerkelijk die kantoorruimtes opnieuw gaan inrichten, gaan verhuren of soms hele gebouwen gaan afstoten. Dan gaan die lasten opeens flink afnemen en wordt het voor een werkgever echt flink goedkoper. Alleen dat betekent nu even tijdelijk wat dubbele lasten voor een toekomstige besparing.loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:10:
Oh en mijn werkgever bespaart zo een tientje per dag aan reiskosten. Is dat geen goede reden om mij een extra 200 euro per maand uit te keren?
[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 17-08-2021 11:31 ]
Om de stelselmatige kort-door-de-bocht-reacties kan ik eigenlijk eigenlijk alleen maar met gepaste respect gniffellen.Grvy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Deze redenatie gaat echt compleet krom. IT'ers zijn verwend want kijk eens naar de werkgever met zijn super luxe kantoor?![]()
Het is voor de werknemer haast onbegonnen werk om te realiseren wat voor (niet) vaste kosten, zowel voor kort, middel als lange termijn gekoppeld zitten aan elk pand.
Vaak wordt er onterecht geconcludeerd dat Corona gebruikt het langverwachte excuus is om kostenbesparing of bepaalde noodlottige beslissingen door te voeren, maar dat is gelukkig vaak niet zo. Wel is de pandemie en het verplichte thuiswerk debet aan onze nieuwe manier van werken en daar hoort andere regelgeving en kosten bij.
Met andere woorden, waar je inlevert aan de ene kant, moet je slim investeren aan de andere kant. En of het nou Corona is, de kostenbesparing(en) hadden hoe dan ook wel plaatsgevonden, maar misschien niet in zo'n kort tijdsbestek.
In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.
Deze reactie geeft al aan dat je er dus compleet geen voorstelling van hebt wat een werkgever een medewerker per maand kost. Maar in deze tijd snap ik het wel, sky is the limit op dit moment in de IT, dus iedereen wordt flink gepamperd en het moet altijd meer. Dus de werkgevers zijn er zelf debet aan, maar als ze er niet in mee gaan loopt het personeel weg of krijgen ze geen nieuw personeel.Grvy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Deze redenatie gaat echt compleet krom. IT'ers zijn verwend want kijk eens naar de werkgever met zijn super luxe kantoor?![]()
Maar zet de arbeidsvoorwaarden van de IT maar eens af tegen een andere sector, de zorg, het onderwijs, de metaal sector. Dan zijn we de koning te rijk voor een kantoorbaantje.
Maar ik snap het wel, alles went en dan wordt het vanzelfsprekend en dan is het niet meer bijzonder.
Dat enig inzicht ontbreekt hoe het in andere sectoren vergaat of vanuit het perspectief van de werkgever wordt bekeken, kan ik je niet kwalijk nemen.
Je generaliseert een complete tak IT'ers alsof iedereen het zo goed heeft en daarbij ga je compleet voorbij aan het feit dat je als werknemer helemaal niet bezig hoeft te houden met de dingen waar je werkgever zich mee bezig houdt.
Als dat wel zo was ging iedereen wel ZZP'en dat doen we niet omdat wij niet die verantwoordelijkheid willen dragen. Die is voor de werkgever. Ik begrijp echt je redenatie niet.. echt niet.
Daarnaast ik ken genoeg accountmanagers, sales figuren etc die het echt vele malen beter hebben dan de helpdesk collega of ikzelf in sommige gevallen.
Het gaat imho echt nergens over wat je zegt.
[ Voor 17% gewijzigd door Grvy op 17-08-2021 11:35 ]
Dit is een account.
De klant betaalt nog steeds dezelfde 6 euro per uur aan de baas voor seating costs, dus deze baas hoef je geen medelijden mee te hebbenloewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:10:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat maakt het voor mijn situatie uit hoe het in andere sectoren gaat? Ik heb het eerste jaar van Corona nog voor een consultancy bedrijf gewerkt, in de switch naar thuis werken bespaarden ze opeens 600+ euro per maand uit op parkeerkosten en nog eens flink wat geld op brandstofkosten terwijl de klant hetzelfde uurtarief betaalde. Maar er kon geen cent vanaf voor een thuiswerkomgeving of een kostenvergoeding terwijl mijn verwarming en koeling kosten echt aardig aanwezig waren.loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:32:
Dat enig inzicht ontbreekt hoe het in andere sectoren vergaat of vanuit het perspectief van de werkgever wordt bekeken, kan ik je niet kwalijk nemen.
En ik zie meer dan genoeg bedrijven echt (flink) besparen terwijl hun omzet nauwelijks tot niet afneemt. Hele kantoorverdiepingen worden gesloten waardoor er geen elektra verbruikt wordt en geen koeling/verwarming nodig heeft. Hele afdelingen zitten thuis waarbij productiviteit niet gedaald is terwijl de werknemers zelf (flink) extra kosten maken. Mag daar geen vergoeding voor gevraagd worden?
De IT sector kan grotendeels doorwerken vanuit huis, dat is een voordeel voor die sector waar nu opeens met heel veel afgunst naar gekeken wordt. Alsof wij geen kostenvergoeding mogen krijgen omdat we in een sector werken die goed betaald wordt.
Even opsommen de gemiddelde IT dienstverlener en wat deze faciliteert:
- Een mobiele werkplek
- Een telefoon, telefoonvergoeding of corporate contract
- Een opleidingsbudget (vaak onbeperkt aangeprezen want werkgevers willen dat je je blijft ontwikkelen)
- Je salaris
- Verzekeringen
- Pensioen
- Potentiële bonus naar rato, target, omzet en/of 13de maand
- 8% vakantiegeld
- Een lease auto of mobiliteitsbudget
- De inventaris zodat jij ergonomisch verantwoord je werk kan doen
En dan ga we hier klagen over 22,50 dat men daar de koffiebonen net van betaald krijgt, dan vind ik dat ik mag zeggen dat je voor de helft nog niet beseft hoe goed je hebt hebt.
Wat goed dat je je als werknemer helemaal niet bezig hoeft te houden met de zaken van de werkgever, dat is juist de reden waarom je het zo goed hebt. Stel je voor je moest het allemaal zelf regelen binnen die 40 uur. En dat bedoel ik dus, dat maakt er allemaal deel van uit.
En als je denkt dat je inderdaad zonder kan, dan moet je idd ZZP'er worden.
@Tsurany je mag die kosten wel betaald krijgen, maar je zou blij moeten zijn met elke euro. Klagen over de koffiebonen daar druipt het dedain vanaf.
Daarbij heb jij je baan nog, er zijn er in de afgelopen 1,5 jaar nogal wat gesneuveld, maar dat is allemaal ver van je bed in de IT want daar is werk zat.
[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 17-08-2021 11:49 ]
Die werkgever heeft geen mensen in dienst voor de lol, hè? Het is geen filantropische instelling. Die werknemers zitten in loondienst geld op te leveren ter meerdere eer en glorie van de aandeelhouders / eigenaren van het bedrijf. Dus wat mij betreft mag een bedrijf best zijn best doen om de kosten die iemand maakt om thuis te werken te compenseren. Dat is geen gezeur.loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:43:
Daar kom je wel achter als je van ZZP'er naar bedrijf met personeel in dienst gaat en je medewerkers beginnen te klagen over arbeidsvoorwaarden omdat ze het zo slecht hebben.
Even opsommen de gemiddelde IT dienstverlener en wat deze faciliteert:Daarnaast heeft de werkgever nog de lasten voor het pand, juridische bijstand, verzekeringen voor als zijn personeel ziek wordt, iets 'verkloot' en andere zaken. Een of meerdere accountants, het salarisverwerking kantoor en de overhead/ondersteunende diensten zodat alle medewerkers op tijd betaald krijgen en jij je tankpasje op tijd in de brievenbus krijgt als ie dreigt te verlopen. En oja, de acquisitie die ervoor zorgt of moet zorgen dat er nieuwe opdrachten binnen blijven komen.
- Een mobiele werkplek
- Een telefoon, telefoonvergoeding of corporate contract
- Een opleidingsbudget (vaak onbeperkt aangeprezen want werkgevers willen dat je je blijft ontwikkelen)
- Je salaris
- Verzekeringen
- Pensioen
- Potentiële bonus naar rato, target, omzet en/of 13de maand
- 8% vakantiegeld
- Een lease auto of mobiliteitsbudget
- De inventaris zodat jij ergonomisch verantwoord je werk kan doen
En dan ga we hier klagen over 22,50 dat men daar de koffiebonen net van betaald krijgt, dan vind ik dat ik mag zeggen dat je voor de helft nog niet beseft hoe goed je hebt hebt.
Wat goed dat je je als werknemer helemaal niet bezig hoeft te houden met de zaken van de werkgever, dat is juist de reden waarom je het zo goed hebt. Stel je voor je moest het allemaal zelf regelen binnen die 40 uur. En dat bedoel ik dus, dat maakt er allemaal deel van uit.
En als je denkt dat je inderdaad zonder kan, dan moet je idd ZZP'er worden.
@Tsurany je mag die kosten wel betaald krijgen, maar je zou blij moeten zijn met elke euro. Klagen over de koffiebonen daar druipt het dedain vanaf.
Daarbij heb jij je baan nog, er zijn er in de afgelopen 1,5 jaar nogal wat gesneuveld, maar dat is allemaal ver van je bed in de IT want daar is werk zat.
Als je geen compensatie krijgt ben je min of meer je werkgever aan het sponsoren omdat je die kopjes koffie / verwarming / water / energie nu zelf betaald.
Vergeet niet dat een werkgever gewoon flink aan mij verdient en op dit moment gewoon niet zonder mij kan. Waarom zou ik dan geen eisen mogen stellen?
Ik werk al sinds corona thuis, grotendeels 5 dagen per week en ik heb nog geen euro compensatie gezien.Kalentum schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:56:
[...]
Dus wat mij betreft mag een bedrijf best zijn best doen om de kosten die iemand maakt om thuis te werken te compenseren. Dat is geen gezeur.
Als je geen compensatie krijgt ben je min of meer je werkgever aan het sponsoren omdat je die kopjes koffie / verwarming / water / energie nu zelf betaald.
Ondertussen is mijn energie rekening nog nooit zo hoog geweest. Wat ik wel heb gezien is, meer vrije tijd, minder reistijd en dat mijn werkgever me nog steeds betaald en me ook nog steeds van een lease auto voorziet.
Het is wachten op de volgende tweaker in dit topic die compensatie wil voor de bijtelling van de lease auto omdat ie nu meer op de oprit staat dan op de weg.
Faciliteren ja, en dat daar 1 a 2 eu per dag aan onkosten vergoeding bij zit voor GWL prima. Maar koffiebonen kom op zeg... Al was het maar ironisch bedoeld.
Ben ik toch benieuwd wat meer moet een werkgever nog doen dan bijv. een vergoeding van 2 eu per dag voor thuiswerken?
Werk jij soms ook in een ziekenhuis? Want dit lijkt heel erg op onze regeling.zzattack schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:19:
Hier 0 euro. Reiskosten vervallen voor thuiswerkdagen (uiteraard), dus deze zijn 'voor eigen rekening'. In november €320 netto gehad voor aanschaf werkopstelling (=dock, monitor, muis/toetsenbord, bureau + stoel). Monitors/bureaustoelen/docking stations mochten tot maart van het werk meegenomen worden naar huis, maar moeten inmiddels dus terug zijn. Toch wel erg zuinig...
Reiskosten vervallen voor thuiswerkdagen, wat betekent dat alle leidinggevenden een extra administratie moeten gaan bijhouden wie op welke dag thuis of op kantoor was...
Verder geen enkele vergoeding voor de kosten van thuiswerken. Eventueel kan ik een laptop in bruikleen krijgen.
Wat dacht je van een flinke vergoeding om de volgende punten af te dekken:loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:23:
Ben ik toch benieuwd wat meer moet een werkgever nog doen dan bijv. een vergoeding van 2 eu per dag voor thuiswerken?
- Reserveren van woonoppervlakte voor werken. Mijn werkplek van 6m2 kost met de huidige woningprijzen ruim 20.000 euro. Ik kan die woonoppervlakte niet anders inrichten dan voor werken.
- Inregelen van een arbo geschikte werkplek. Dus niet alleen een bureau en stoel maar ook meerdere monitoren, in hoogte verstelbare monitorarmen, toetsenbord, muis, laptop standaard, headset,...
- Leveren/vergoeden van gebruiksvoorwerpen zoals pen en papier
- Leveren van additioneel meubilair zoals akoestische panelen, vloerbeschermers,...
- Leveren van middelen om digitaal vergaderen efficiënter te maken. Denk aan een wacom tablet om digitale whiteboard sessies te houden.
- Vergoeden van elektriciteit/gas voor apparatuur, verwarming, koeling,...
- Bijdrage om de thuiswerkplek ook in de zomer arbo geschikt te houden. Denk aan screens, (mobiele)airco, ventilatoren,...
Ik kan alvast zeggen dat mijn werkplek in de winter niet goed genoeg verlicht is om 8 uur lang fatsoenlijk naar een scherm te kijken, daar zullen dus weer extra kosten gemaakt moeten worden om mijn gezondheid te beschermen. Wie gaat dat betalen denk je?
Tsu, dit zijn echt drogredenen dan moet je lekker naar kantoor gaan. Wat @XFlame ook zegt.Tsurany schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Wat dacht je van een flinke vergoeding om de volgende punten af te dekken:Lange tijd thuiswerken is wel wat anders dan even een laptop op de keukentafel plaatsen en een USB muis aankoppelen. Een ieder die nog geen werkplek had thuis heeft daar flink wat voor moeten opofferen. Sommige collega's hebben hun hele zolder verbouwd en moeten daar met hun partner zitten omdat het huis verder te klein is. Daar moeten maatregelen genomen worden om de akoestiek te verbeteren zodat ze tegelijkertijd kunnen bellen, er kunnen mogelijk vloerbeschermers geplaatst moeten worden voor bureaustoelen, er is wellicht extra verlichting nodig op de werkplek.
- Reserveren van woonoppervlakte voor werken. Mijn werkplek van 6m2 kost met de huidige woningprijzen ruim 20.000 euro. Ik kan die woonoppervlakte niet anders inrichten dan voor werken.
- Inregelen van een arbo geschikte werkplek. Dus niet alleen een bureau en stoel maar ook meerdere monitoren, in hoogte verstelbare monitorarmen, toetsenbord, muis, laptop standaard, headset,...
- Leveren van additioneel meubilair zoals akoestische panelen, vloerbeschermers,...
- Leveren van middelen om digitaal vergaderen efficiënter te maken. Denk aan een wacom tablet om digitale whiteboard sessies te houden.
- Bijdrage om de thuiswerkplek ook in de zomer arbo geschikt te houden. Denk aan screens, (mobiele)airco, ventilatoren,...
Ik kan alvast zeggen dat mijn werkplek in de winter niet goed genoeg verlicht is om 8 uur lang fatsoenlijk naar een scherm te kijken, daar zullen dus weer extra kosten gemaakt moeten worden om mijn gezondheid te beschermen. Wie gaat dat betalen denk je?
No offense maar je hebt een realitycheck nodig. Had je dit ook allemaal geregeld als je zou ZZP'en?
Dan is het niet slim ingeregeld. Bij ons is het heel simpel gehouden: 50% of 100% op kantoor (na 1 oktober). Bij 50% krijg je voor 50% reiskosten plus een thuiswerkvergoeding. Bij 100% krijg je 100% reiskosten en geen thuiswerkvergoeding. DIt is per medewerker contractueel vastgelegd.migchiell schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:31:
[...]
Reiskosten vervallen voor thuiswerkdagen, wat betekent dat alle leidinggevenden een extra administratie moeten gaan bijhouden wie op welke dag thuis of op kantoor was...
Met deze regeling hoef je alleen maar in de gaten te houden of sommigen er geen misbruik van maken (bijvoorbeeld 100% reiskosten krijgen maar altijd thuis werken). Maar dat is nog altijd makkelijker dan het per medewerker bij te gaan houden. De meeste mensen houden zich immers gewoon aan afspraken.
Volgens mij is dit dus niet eens mogelijk, dat is het hele punt van de nieuwe regeling.Frame164 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:04:
[...]
Dan is het niet slim ingeregeld. Bij ons is het heel simpel gehouden: 50% of 100% op kantoor (na 1 oktober). Bij 50% krijg je voor 50% reiskosten plus een thuiswerkvergoeding. Bij 100% krijg je 100% reiskosten en geen thuiswerkvergoeding. DIt is per medewerker contractueel vastgelegd.
Met deze regeling hoef je alleen maar in de gaten te houden of sommigen er geen misbruik van maken (bijvoorbeeld 100% reiskosten krijgen maar altijd thuis werken). Maar dat is nog altijd makkelijker dan het per medewerker bij te gaan houden. De meeste mensen houden zich immers gewoon aan afspraken.
Als jij 100% wil uitkeren (of 50%) dan moet de werknemer ook 100% aanwezig zijn op kantoor. Dus niet die ene dag ziek zijn, of die bruiloft, of een extra dag verlof.
De reiskostenvergoeding is (bij ons, maar bij heel veel bedrijven gok ik) gebasseerd op het aantal aanwezige dagen per jaar volgens de Belastingdienst. Daar zitten dit soort dagen al bij in.jaspermeul schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:37:
[...]
Volgens mij is dit dus niet eens mogelijk, dat is het hele punt van de nieuwe regeling.
Als jij 100% wil uitkeren (of 50%) dan moet de werknemer ook 100% aanwezig zijn op kantoor. Dus niet die ene dag ziek zijn, of die bruiloft, of een extra dag verlof.
Als voor de corona iemand ziek was of vrij is, kreeg diegene ook niet minder reiskosten die maand.
Dus die 'nieuwe' regeling is dan toch gewoon hetzelfde als de oude (pre-corona)?
Mijn werkgever staat dat simpelweg niet toe.XFlame schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:49:
Even advocaat van de duivel: wat weerhoud je ervan om op kantoor te gaan werken, onder het devies dat het thuis niet mogelijk is? De overheid adviseert thuiswerken, maar het is geen verplichting.
Het zijn geen drogredenen. Mensen moeten eens begrijpen dat thuiswerken niet gratis is en dat een werknemer soms flinke kosten moet maken om de omgeving geschikt te krijgen. Mijn werkgever heeft thuiswerken verplicht gesteld tenzij het echt niet anders kan en wilt in de toekomst werknemers ook niet meer vijf dagen per week op kantoor hebben, daar hoort dan een goede vergoeding tegenover te staan.loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:57:
[...]
Tsu, dit zijn echt drogredenen dan moet je lekker naar kantoor gaan. Wat @XFlame ook zegt.
No offense maar je hebt een realitycheck nodig. Had je dit ook allemaal geregeld als je zou ZZP'en?
Als ik zou ZZP'en en een thuis kantoor nodig had zou ik dat zeker als kosten inbrengen en rekening houden in mijn uurtarief.
Deze IT-er had al een thuiswerkplek, omdat ik voor Covid ook al periodes had waarbij ik ongeveer 80% vanuit huis werkte.Tsurany schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Wat dacht je van een flinke vergoeding om de volgende punten af te dekken:Lange tijd thuiswerken is wel wat anders dan even een laptop op de keukentafel plaatsen en een USB muis aankoppelen. Een ieder die nog geen werkplek had thuis heeft daar flink wat voor moeten opofferen. Sommige collega's hebben hun hele zolder verbouwd en moeten daar met hun partner zitten omdat het huis verder te klein is. Daar moeten maatregelen genomen worden om de akoestiek te verbeteren zodat ze tegelijkertijd kunnen bellen, er kunnen mogelijk vloerbeschermers geplaatst moeten worden voor bureaustoelen, er is wellicht extra verlichting nodig op de werkplek.
In het voorjaar na overleg met HR eens een paar foto's van mijn werkhouding opgestuurd en tot mijn verbazing kreeg ik mail terug dat ik geadviseerd werd een zit/sta bureau aan te schaffen en dat ze hiervoor $450 aan mijn volgende loonstrookje zouden toevoegen.
Uiteindelijk iets meer uitgeven ivm persoonlijke keuze en later ook maar meteen een bureaustoel erbij gekocht.
Volgens mij volgt mijn werkgever simpelweg de arbo-wetgeving, de vraagt blijft wel of je idd een kantoor werker bent (werkgever verantwoordelijk voor werkplek op kantoor) of een thuiswerker (werkgever verantwoordelijk voor werkplek thuis). Uiteraard is het iets meer complex dan hoe ik het hier neer zet
De koffie opmerking snap ik wel, ik heb thuis ook maar een machine neergezet omdat ik de lavazza van kantoor miste
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Maar voor veel bedrijven zal het een netto-afweging zijn: als je per se wilt mag je 100% op kantoor zitten, liever minder. En veel mensen vinden het deeltijds thuiswerken zonder additionele vergoeding ook prima: geen reistijd (en files), meer flexibiliteit.
Maar een zekere tegemoetkoming is wel wenselijk. Afgelopen jaar kreeg ik nog de reiskosten doorbetaald, sinds de zomer is een thuiswerkregeling die ipv reiskosten je 2,- euro per dag vergoedt. Dat dekt misschien net de nutskosten, maar ook niet meer dan dat. Enfin, semi-overheid, dus komt misschien nog.
Hoewel ik het zeker niet eens ben met al je standpunten, is het wel de bedoeling dat de werkgever ervoor hoort te zorgen dat er een goede werkplek is. Ik werk zelf bij een groot bedrijf in Zweden (eerder gepost over hun vergoedingen), sowieso is in heel Scandinavië thuiswerken meer de standaard dus zit het al vaker in overeenkomsten. Zo mocht ik een volledig ingerichte werkkamer aanschaffen en werd een groot deel hiervan vergoed. Nu heb ik een fijne werkplek en betaalt de werkgever zelfs mijn volledige internetabonnement (ik werk fulltime thuis).Tsurany schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:17:
[...]
Mijn werkgever staat dat simpelweg niet toe.
[...]
Het zijn geen drogredenen. Mensen moeten eens begrijpen dat thuiswerken niet gratis is en dat een werknemer soms flinke kosten moet maken om de omgeving geschikt te krijgen. Mijn werkgever heeft thuiswerken verplicht gesteld tenzij het echt niet anders kan en wilt in de toekomst werknemers ook niet meer vijf dagen per week op kantoor hebben, daar hoort dan een goede vergoeding tegenover te staan.
Als ik zou ZZP'en en een thuis kantoor nodig had zou ik dat zeker als kosten inbrengen en rekening houden in mijn uurtarief.
Nu snap ik wel heel goed dat met de meeste Nederlandse huizen, die al gevuld zijn met kinderkamers en een extra wasruimte, een extra werkplek organiseren lastig. Toen ik nog in Nederland woonde een jaar geleden zat ik vaak in meetings met mensen die aan de keukentafel zaten en waarbij hun kinderen voorbij rende. In dat soort gevallen vind ik ook dat de werkgever voor een oplossing moet zorgen.
Ze kunnen moeilijk een extra kamer bijbouwen of je klimaat daar gaan regelen.
En de stookkosten in een ouder huis zijn vaak meer dan een nieuwbouw. Dus dat zal ook schipperen zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Cue_ op 17-08-2021 14:55 ]
- We kunnen opgeven hoeveel dagen we willen thuiswerken;
- Voor die dagen vervalt de reiskostenvergoeding (indien van toepassing);
- Daar staat een vergoeding van € 2 per dag tegenover (

- En een vergoeding van € 500 per 5 jaar voor het inrichten van een werkplek.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Of je dit nou doet in een hoekje van je woonkamer of in een eigen ruimte maakt jouw werkgever niet uit natuurlijk. Voor 130 euro kan je volgens mij een spaces abbo krijgen, dus die 20k is niet realistisch.Tsurany schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Wat dacht je van een flinke vergoeding om de volgende punten af te dekken:
• Reserveren van woonoppervlakte voor werken. Mijn werkplek van 6m2 kost met de huidige woningprijzen ruim 20.000 euro. Ik kan die woonoppervlakte niet anders inrichten dan voor werken.
Wel relevant• Inregelen van een arbo geschikte werkplek. Dus niet alleen een bureau en stoel maar ook meerdere monitoren, in hoogte verstelbare monitorarmen, toetsenbord, muis, laptop standaard, headset,...
Mijn werkgever is ook op kantoor al meer dan een jaar voor Corona bezig met een paperless office, handtekeningen worden via een tool gezet, printers worden afgekoppeld en die notes maak je maar lekker in keep of in een andere tool.• Leveren/vergoeden van gebruiksvoorwerpen zoals pen en papier
Onzin, niet verplicht en mijn huidige werkgever deed dit al niet op kantoor, dus waarom thuis?• Leveren van additioneel meubilair zoals akoestische panelen, vloerbeschermers,...
Er werd al betaald voor een Google abbo hier, daarin zit dat alles. In office365 zal waarschijnlijk hetzelfde zitten. En een Wacom speaker heb je nodig met meerdere mensen in een ruimte, die kunnen ze nu besparen.• Leveren van middelen om digitaal vergaderen efficiënter te maken. Denk aan een wacom tablet om digitale whiteboard sessies te houden.
Wel realistisch idd.• Vergoeden van elektriciteit/gas voor apparatuur, verwarming, koeling,...
Werd al niet op kantoor gedaan, alles moet duurzaam en dat is een airco absoluut niet. Er stond een ventilator per verdieping, de ramen werden open gegooid tegen elkaar open en dat was het op kantoor. Om te verwachten dat je werkgever de airco voor je gaat betalen is niet echt realistisch, whats next, het duurzaam maken van je huis? Dat enkel glas vervangen voor dubbel glas omdat het tijdens die 8 uur kan tochten?• Bijdrage om de thuiswerkplek ook in de zomer arbo geschikt te houden. Denk aan screens, (mobiele)airco, ventilatoren,...
Veel van deze punten zijn al niet op kantoor te vinden, dus denk je echt dat een werkgever daar geld in gaat stoppen? Mijn werkgever is vrij simpel: Je gaat niet 8 uur naar een scherm zitten kijken.. klaar, je neemt maar een break. Je joined maar even een inbel momentje voor het koffie kwartiertje of je joined maar de remote yoga les, kickboxles of je gaat maar een wandeling maken terwijl je met je manager belt om een korte bi weekly 1op1 te doen of met je collega's.Ik kan alvast zeggen dat mijn werkplek in de winter niet goed genoeg verlicht is om 8 uur lang fatsoenlijk naar een scherm te kijken, daar zullen dus weer extra kosten gemaakt moeten worden om mijn gezondheid te beschermen. Wie gaat dat betalen denk je?
Als de werkgever mij dwingt om thuis te werken en het ondertussen ook duidelijk is geworden dat het een blijvertje is voor drie a vier dagen in de week zie ik niet in waarom het niet realistisch is om te kijken naar de ruimte die verloren gaat in ons (koop)huis.init6 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Of je dit nou doet in een hoekje van je woonkamer of in een eigen ruimte maakt jouw werkgever niet uit natuurlijk. Voor 130 euro kan je volgens mij een spaces abbo krijgen, dus die 20k is niet realistisch.
Dat Spaces abonnement zal mijn werkgever wel wat van vinden en dat zal zijn dat het afhankelijk van het type plek dat je afneemt mogelijk niet zo goed te combineren valt met het security beleid.
Komt nog bij dat dat Spaces prive cash out zou zijjn of bedoel je dat de werkgever dat zou kunnen/moeten faciliteren?
Dat is bij ons niet het geval en ik moet zeggen dat ik zelf voor snelle aantekeningen nog steeds een voorkeur heb voor pen en papier.Mijn werkgever is ook op kantoor al meer dan een jaar voor Corona bezig met een paperless office, handtekeningen worden via een tool gezet, printers worden afgekoppeld en die notes maak je maar lekker in keep of in een andere tool.
Omdat veel mensen niet alleen wonen en ook nog huisgenoten/familieleden hebben die ook lastig gevallen worden als je thuis moet werken. Dat kleine hoekje in de woonkamer is bij ons geen optie met een vrouw die wisseldiensten werkt als verpleegkundige en daardoor ook regelmatig thuis is als ik aan het werk ben. Of ze heeft nachtdienst gehad en wil/moet slapen als ik aan het werk ben en dan is het ook wel prettig als ik haar niet tot last ben.Onzin, niet verplicht en mijn huidige werkgever deed dit al niet op kantoor, dus waarom thuis?
Dan kun je natuurlijk zeggen dat de werkgever geen boodschap heeft aan mijn thuissituatie en gedurende corona kan en kon ik het daar wel mee eens zijn maar bij ons werd vrij snel duidelijk dat het blijvend zou worden en dan heeft de werkgever er wat mij betreft wel een boodschap aan.
IK ga zonder morren weer vijf dagen per week naar kantoor en reistijd boeit me ook niet maar dat gaat/mag niet meer.
Werd en wordt bij ons wel gedaan, klimaatbeheersing in alle kantoren (niet dat het altijd fantastisch werkt maar het is er) en nu ook meters die de luchtkwaliteit meten.Werd al niet op kantoor gedaan, alles moet duurzaam en dat is een airco absoluut niet. Er stond een ventilator per verdieping, de ramen werden open gegooid tegen elkaar open en dat was het op kantoor. Om te verwachten dat je werkgever de airco voor je gaat betalen is niet echt realistisch, whats next, het duurzaam maken van je huis? Dat enkel glas vervangen voor dubbel glas omdat het tijdens die 8 uur kan tochten?
Moet wel zeggen dat dit een punt van twijfel is bij mij. Ben voorstander van een fatsoenlijke bijdrage/vergoeding maar kosten voor airco zit bij mij gevoelsmatig op het randje.
Ik zeg niet dat het 20.000 euro moet zijn, dat zou niet realistisch zijn, maar je kan mijn inziens niet verwachten dat iedere werknemer wel even ruimte vrij maakt voor een werkplek zonder dat hij daar een redelijke vergoeding voor mag krijgen. Het is immers wel een ruimte die een werknemer gekocht heeft of gehuurd heeft en die hij nu niet zelf kan gebruiken. Een bedrag van 50 euro per maand voor huur van die ruimte zou dus niet onredelijk zijn.init6 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Of je dit nou doet in een hoekje van je woonkamer of in een eigen ruimte maakt jouw werkgever niet uit natuurlijk. Voor 130 euro kan je volgens mij een spaces abbo krijgen, dus die 20k is niet realistisch.
In een paperless office kan het inderdaad overbodig zijn. Echter zie ik genoeg collega's nog met pen en papier in de weer, geen flauw idee waarom...Mijn werkgever is ook op kantoor al meer dan een jaar voor Corona bezig met een paperless office, handtekeningen worden via een tool gezet, printers worden afgekoppeld en die notes maak je maar lekker in keep of in een andere tool.
Als het goed is doet je werkgever dat wel op kantoor. Hij kiest vloerbedekking die bestand is tegen bureaustoelen, hij kiest een bepaalde inrichting van een ruimte die galmen en overmatig verspreiden van geluid verminderd. Maar als ik thuis goedkoop laminaat heb dan wil ik daar geen krassen op van de arbo bureaustoel waar ik gebruik van moet maken. Dan is een vloerbeschermer van een paar tientjes toch niet meer dan redelijk?Onzin, niet verplicht en mijn huidige werkgever deed dit al niet op kantoor, dus waarom thuis?
En dat is weer verkeerde zuinigheid. Whiteboard sessies zijn zo waardevol omdat je met een stift heel snel op een bord kan tekenen en schrijven, dat ga je niet benaderen met een muis en toetsenbord.Er werd al betaald voor een Google abbo hier, daarin zit dat alles. In office365 zal waarschijnlijk hetzelfde zitten. En een Wacom speaker heb je nodig met meerdere mensen in een ruimte, die kunnen ze nu besparen.
Ik weet niet voor welke rare werkgever jij werkt maar in elk kantoor waar ik gezeten heb is gewoon climate control aanwezig omdat het anders niet uit te houden is. Ik heb collega's die vorig jaar zomer thuis zaten in een omgeving van 30+ graden, denk je dat die nog productief waren? Dat dit voor langere tijd gezond is?Werd al niet op kantoor gedaan, alles moet duurzaam en dat is een airco absoluut niet. Er stond een ventilator per verdieping, de ramen werden open gegooid tegen elkaar open en dat was het op kantoor. Om te verwachten dat je werkgever de airco voor je gaat betalen is niet echt realistisch, whats next, het duurzaam maken van je huis? Dat enkel glas vervangen voor dubbel glas omdat het tijdens die 8 uur kan tochten?
Ook hier zijn gewoon arboregels voor, bij lichtintensief kantoorwerk houden ze een maximale temperatuur van 28 graden aan.
Een goed kantoor heeft climate control, arbo meubilair, goede verlichting en een goede akoestiek. Ze zijn ingericht met materialen die vele jaren gebruikt kunnen worden zonder dat slijtage merkbaar is. Het lijkt me dus niet meer dan normaal dat we dit ook gaan doorzetten naar de thuiswerkplek. Waarom zou een medewerker daar onder veel slechtere omstandigheden moeten werken?Veel van deze punten zijn al niet op kantoor te vinden, dus denk je echt dat een werkgever daar geld in gaat stoppen? Mijn werkgever is vrij simpel: Je gaat niet 8 uur naar een scherm zitten kijken.. klaar, je neemt maar een break. Je joined maar even een inbel momentje voor het koffie kwartiertje of je joined maar de remote yoga les, kickboxles of je gaat maar een wandeling maken terwijl je met je manager belt om een korte bi weekly 1op1 te doen of met je collega's.
Overigens zouden niet alle kosten direct door de werkgever betaald hoeven te worden, ik verwacht niet dat hij een volledig zonnescherm inclusief installatie gaat betalen. Maar een bijdrage zou niet meer dan redelijk zijn gezien het wel kosten zijn die ik moet maken omdat mijn werkgever wilt dat ik thuis werk.
[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 17-08-2021 17:30 ]
Mijn organisatie wil dat medewerkers goed hen werk kunnen doen.
Daarom ineens een vrij resolute keuze van het management. Ongeacht je functie krijg je
Laptop van de zaak voor de zaak
iPhone van de zaak voor de zaak
Keuzemogelijkheid in samenwerking met facilitair en ICT, deze schermen, oortjes, toetsenborden en bureaus bieden we. Kies en bestel.
Je ziet dat er qua ICT en in het bedrijf veel werk gezet moet worden om processen te standaardiseren. Maar daar wordt langzaam aan gebouwd.
Covid is voor de gemeente waar ik werk een enorme klap geweest, wel heeft het dingen bereikt die normaal jaren in beslag namen en dit is slechts het begin. Ineens kan op ICT gebied er keihard geïnnoveerd worden. Alles kan beter maar betreft het thuiswerken kan ik er niet over klagen.
Man, in het onderwijs hebben we alleen (goedkoop) meubilair welke arbo is als het goed is... Verder niks van alle zaken die je opnoemt... En buiten het onderwijs geldt dat vast voor meer sectoren. Kan je vanuit dat oogpunt begrijpen dat sommige mensen verbaasd zijn aan de bedragen en eisen die mensen van de werkgever verwachten?Tsurany schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:27:
Een goed kantoor heeft climate control, arbo meubilair, goede verlichting en een goede akoestiek.
Bij mijn oude werkgever zijn een x aantal zitplaatsen op kantoor verwijderd en is de huur opgezegd voor een deel van het pand. Dus 'iedereen aanwezig op kantoor, op je vaste plekje' is niet meer mogelijk. Daarvoor in de plaats zijn meer vergaderruimtes gekomen wat wel positief is. De besparing op reiskosten komt de werkgever nu goed uit, maar een thuiswerkvergoeding kan er vervolgens niet vanaf.XFlame schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:49:
Even advocaat van de duivel: wat weerhoud je ervan om op kantoor te gaan werken, onder het devies dat het thuis niet mogelijk is? De overheid adviseert thuiswerken, maar het is geen verplichting.
Anoniem: 677216
Heb je wel eens een baan gehad waarbij je 7-9u per dag achter de computer gefocust werk moet doen? En stel je dan voor dat je thuis aan de keukentafel op je eetkamerstoel (lees: totaal ongeschikte werkhouding) moet werken op een veel te klein laptopscherm zonder goede muis/toetsenbord (hallo RSI). Waar het in de zomer 30+ graden kan worden. Zaken die op kantoor allemaal gewoon geregeld zijn. En dat er dan van je wordt verwacht dat je gewoon volledig productief bent.President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:23:
[...]
Man, in het onderwijs hebben we alleen (goedkoop) meubilair welke arbo is als het goed is... Verder niks van alle zaken die je opnoemt... En buiten het onderwijs geldt dat vast voor meer sectoren. Kan je vanuit dat oogpunt begrijpen dat sommige mensen verbaasd zijn aan de bedragen en eisen die mensen van de werkgever verwachten?
Er is dan best wat nodig om dat op een gelijkwaardig niveau te krijgen, wat je ook nog eens gewoon permanent een kamer kost. Als je die al over hebt.
Af en toe een dagje? Prima. In pandemie-tijd omdat het niet anders kan? Ok, maar niet zonder de nodige gevolgen (risico op RSI, verminderde productiviteit). Permanent zonder echte noodzaak en zonder vergoeding? No way.
Ik moet 7-9 uur per dag gefocust werken in een omgeving waarin er constant geluid en beweging is en waarbij ik 25 anderen gefocust moet houden. Dus nee, ik heb niet de luxe van een rustige omgeving: ik moet constant bewegen en als een havik alles in de gaten houden... Maar ik werk dus net als jij 7-9 uur vol concentratie.Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:24:
Heb je wel eens een baan gehad waarbij je 7-9u per dag achter de computer gefocust werk moet doen?
Ik geloof dat de meeste bedrijven spullen van thuis lieten meenemen. Zelf kon ik in de weken (opgeteld maanden) van thuiswerken echt geen bureau of stoel van week lenen. En een goede muis/toetsenbord hebben we sowieso niet op werk, dat is gewoon een 15 euro tobo en nog goedkopere muis van hp.En stel je dan voor dat je thuis aan de keukentafel op je eetkamerstoel (lees: totaal ongeschikte werkhouding) moet werken op een veel te klein laptopscherm zonder goede muis/toetsenbord (hallo RSI).
Dat is het in de zomer in mijn lokaal ook, daar werken wij en de kinderen gewoon met die temperaturen. O, in de winter moeten de ramen ook open staan voor ventilatie dus dan krijgen de kinderen die bij het raam zitten op een gegeven moment te koude handen om netjes te kunnen schrijven... Maak je dat ook wel eens mee op werk?Waar het in de zomer 30+ graden kan worden.
Anoniem: 677216
Je gaat volledig aan mijn punt voorbij: als je de volledige dag achter de computer zit, is een ergonomische werkplek van veel groter belang dan als je werkzaamheden (fysiek) veel afwisselender zijn.President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:35:
[...]
Ik moet 7-9 uur per dag gefocust werken in een omgeving waarin er constant geluid en beweging is en waarbij ik 25 anderen gefocust moet houden. Dus nee, ik heb niet de luxe van een rustige omgeving: ik moet constant bewegen en als een havik alles in de gaten houden... Maar ik werk dus net als jij 7-9 uur vol concentratie.
[...]
Ik geloof dat de meeste bedrijven spullen van thuis lieten meenemen. Zelf kon ik in de weken (opgeteld maanden) van thuiswerken echt geen bureau of stoel van week lenen. En een goede muis/toetsenbord hebben we sowieso niet op werk, dat is gewoon een 15 euro tobo en nog goedkopere muis van hp.
[...]
Dat is het in de zomer in mijn lokaal ook, daar werken wij en de kinderen gewoon met die temperaturen. O, in de winter moeten de ramen ook open staan voor ventilatie dus dan krijgen de kinderen die bij het raam zitten op een gegeven moment te koude handen om netjes te kunnen schrijven... Maak je dat ook wel eens mee op werk?
En spullen van kantoor meenemen is leuk, maar waar laat ik die? Daar is helemaal geen plek voor.
Ik vind het rot voor je dat het in jouw lokaal soms 30+ of ijskoud is. Echt. Maar moet iedereen dat dan maar accepteren?
Absoluut niet. Daarom vind ik een bijdrage van 2 euro per dag + structurele vergoeding voor een degelijk bureau + stoel + computer/scherm/muis/toetsenbord absoluut redelijk!Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:48:
[...]
Je gaat volledig aan mijn punt voorbij: als je de volledige dag achter de computer zit, is een ergonomische werkplek van veel groter belang dan als je werkzaamheden (fysiek) veel afwisselender zijn.
En spullen van kantoor meenemen is leuk, maar waar laat ik die? Daar is helemaal geen plek voor.
Ik vind het rot voor je dat het in jouw lokaal soms 30+ of ijskoud is. Echt. Maar moet iedereen dat dan maar accepteren?
Maar het binnenklimaat (zonwering, airco, etc) vind ik gewoon een onderdeel van het huis en daarom gewoon iets voor de werknemer.
En heb je die ruimte niet in je huis (voor een werkkamer) dan moet je in overleg met de werkgever maar op kantoor gaan zitten, moet er in overleg met de werkgever ergens een werkplek worden gehuurd of is het tijd voor een nieuwe baan
[ Voor 12% gewijzigd door President op 17-08-2021 19:53 ]
Juist omdat niet iedereen een plek kon aanschaffen, er ruimte voor had, of er al een had, of enkel nog een stoel nodig had, etc. Voor de mensen die echt niet kunnen zijn regelingen om op kantoor te werken.
[ Voor 53% gewijzigd door MagniArtistique op 03-04-2022 18:01 ]