25% downloads dus, bij lange na niet die 60% waar men het maanden geleden over had. Je hoort ook weinig mee over 'de app': duidelijk naar de achtergrond verdwenen sinds de illusie dat een app een significante bijdrage zou kunnen leveren ten aanzien van de te nemen maatregelen als een zeepbel uit elkaar is gespat en er zicht is op een vaccin.
Maar: technisch gezien doet het wat het moet doen en het is op een redelijk unieke manier tot stand gekomen (open source met relatief toegankelijk discussies omtrent de app).
Vooral dat laatste is enorm waardevol - tijdens de appathon was al snel duidelijk dat er genoeg partijen bij waren die de wereld beloofden, maar van de hoed noch de rand wisten (inclusief de bekende IT-giganten die altijd op die manier hun spulletjes verkopen en nu door de mand vielen omdat iedereen mocht meekijken bij de 'aanbesteding').
De minister heeft geschreven dat de gehanteerde werkwijze (open source-aanpak) zal worden geëvalueerd. Ik hoop dat dit ertoe leidt dat projecten vaker (enigszins) transparant worden ontwikkeld. Het zal de heilige graal niet zijn, maar het gedachtegoed erachter is mooi.
Als het op de 'klassieke' wijze zou zijn verlopen dan was er een reëel risico dat we een app hadden waarvan in eerste instantie blijkt dat er technisch een hoop aan schort (dwz. privacy / beveiliging). Dat is - voor zover ik kan overzien - nu niet echt aan de orde.
En niet te vergeten de rol van Apple/Google, die hun monopoliepositie hebben gebruikt op een manier dat het proces ten goede kwam: een goed doordacht protocol afdwingenDat klopt niet.
Er waren 73.000 tests waar een notificatie aan vooraf ging. Onbekend is hoe groot de groep is die wél een notificatie kreeg, maar daar niet op acteerde. Bovendien kon dat vóór 1 december alleen als je ook klachten had.
Daarnaast zegt het aantal downloads niet alles; er zal een groep zijn die de app ook weer verwijderd heeft. Al vermoed ik dat deze fractie kleiner is dan bij andere apps: de situatie waarin de app 'tegenvalt' of spontaan z'n nut verliest is niet echt aan de orde.