Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:44
Net als vele andere inwoners van Nederland heb ik de Corona app geïnstalleerd.

Wat de app doet kan je hier nalezen: nieuws: Nederlandse CoronaMelder-app verschijnt in downloadwinkels

Maar mij valt op dat mijn telefoon (Motorola G5 plus) nu veel sneller zijn lading verliest dan voorheen nu de Bluetooth aan staan. Waar ik normaal na 24u nog zo'n 40 a 50% batterij over had is dat nu slechts nog maar 20%. Dat is voor mij toch een flink nadeel in het gebruik van de app. Nu zit ik thuis en is dat niet zo'n probleem. Maar juist als je op pad gaat wordt het een probleem, want dan gebruik ik de telefoon meer en zijn de mogelijkheden om te laden een stuk minder (als ik aan het kamperen ben helemaal niet).

Hoe ervaren jullie de app?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:42:
Net als vele andere inwoners van Nederland heb ik de Corona app geïnstalleerd.

Wat de app doet kan je hier nalezen: nieuws: Nederlandse CoronaMelder-app verschijnt in downloadwinkels

Maar mij valt op dat mijn telefoon (Motorola G5 plus) nu veel sneller zijn lading verliest dan voorheen nu de Bluetooth aan staan. Waar ik normaal na 24u nog zo'n 40 a 50% batterij over had is dat nu slechts nog maar 20%. Dat is voor mij toch een flink nadeel in het gebruik van de app. Nu zit ik thuis en is dat niet zo'n probleem. Maar juist als je op pad gaat wordt het een probleem, want dan gebruik ik de telefoon meer en zijn de mogelijkheden om te laden een stuk minder (als ik aan het kamperen ben helemaal niet).

Hoe ervaren jullie de app?
Ik heb bluetooth altijd al aan staan vanwege smartwatch en draadloze oordopjes en de carkit enzo, dus het maakte voor mij wat dat betreft geen verschil. Ik heb ook het idee dat deze BLE beacons niet echt veel batterijduur op zichzelf vreten, maar bluetooth an-sich misschien wel.

Helemaal op een G5 plus, niet echt een nieuw danwel flagship toestel, no offense.
Je zou nog kunnen overwegen om een app zoals Automate te installeren en een regel te maken dat bluetooth uit gaat zolang je met je thuisnetwerk verbonden bent oid. Dat is niet perfect voor de werking van de app, maar aan de andere kant verwacht ik zelf de meeste besmettingsrisico's buitenhuis op te lopen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
geerttttt schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:07:
Helemaal op een G5 plus, niet echt een nieuw danwel flagship toestel, no offense.
Je zou nog kunnen overwegen om een app zoals Automate te installeren en een regel te maken dat bluetooth uit gaat zolang je met je thuisnetwerk verbonden bent oid. Dat is niet perfect voor de werking van de app, maar aan de andere kant verwacht ik zelf de meeste besmettingsrisico's buitenhuis op te lopen.
Klopt, het is geen vlaggenschip, maar om dat nou voor deze app aan te schaffen gaat mij erg ver. Het is een telefoon die tot nu prima voldoet aan mijn wensen en dat al langer dan elke voorganger. En een opvolger zal weer tussen de €200 en €300 liggen, meer ga ik niet uitgeven aan een telefoon.

Thuis de Bluetooth uit is geen oplossing. Thuis kan ik prima opladen. Ik zou nu eerder buitenshuis de Bluetooth uitzetten want dan kan ik niet laden, maarja dan is de app niet meer echt effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Klopt, het is geen vlaggenschip, maar om dat nou voor deze app aan te schaffen gaat mij erg ver. Het is een telefoon die tot nu prima voldoet aan mijn wensen en dat al langer dan elke voorganger. En een opvolger zal weer tussen de €200 en €300 liggen, meer ga ik niet uitgeven aan een telefoon.

Thuis de Bluetooth uit is geen oplossing. Thuis kan ik prima opladen. Ik zou nu eerder buitenshuis de Bluetooth uitzetten want dan kan ik niet laden, maarja dan is de app niet meer echt effectief.
Misschien laden in de auto? Of evt een powerbankje in voor nood.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07 20:31

PB-powell

Mr. Laziness

geerttttt schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Ik heb bluetooth altijd al aan staan vanwege smartwatch en draadloze oordopjes en de carkit enzo, dus het maakte voor mij wat dat betreft geen verschil. Ik heb ook het idee dat deze BLE beacons niet echt veel batterijduur op zichzelf vreten, maar bluetooth an-sich misschien wel.

Gister op de persco werd juist aangegeven dat de meeste besmettingen momenteel in de huiselijke sfeer plaatsvinden. Dus dan is de app thuis aan hebben juist nuttig (tenzij je nauwelijks bezoek ontvangt).

Zelf merk ik vooralsnog weinig van extra batterij verbruik. De batterij wordt natuurlijk door veel andere zaken ook belast, dus als je op 1 dag 10 minuten belt en de ander 30 (totaal), geeft dat al een heel ander beeld van je batterij verbruik. Ik denk dat je pas na een week echt iets kan zeggen over het verbruik van deze app.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:00
De corona-app berekend besmettingsrisico = Score Tijdsduur * Score Nabijheid * Score Besmettelijkheid

* Tijdsduur van een ontmoeting bepaalt de app met de som van het aantal uitgewisselde codes via bluetooth. Hoe meer uitgewisselde codes, hoe groter de kans op een melding.

* Nabijheid van een ontmoeting berekent de app door de verzwakking van signaalsterkte. Hoe meer een bluetooth signaal wordt afgezwakt, hoe kleiner de kans op een melding.

* Besmettelijkheid van de index bepaalt de app door een berekening van het aantal dagen tussen de start van de besmettelijke periode tot de ontmoeting tussen de appgebruikers. De besmettelijke periode start 2 dagen voor het ontstaan van de eerste klachten. Bij een asymptomatische index is dat 2 dagen voor de testafname.

Als de ontmoeting plaatsvond tijdens de besmettelijke periode van de index is de kans op een melding groot.

Wat ik me afvraag: maakt welke Bluetooth versie je hebt nog uit in de signaalsterkte? Ik heb nu Bluetooth 5.0 deze zou een bereik hebben van 40 meter. Oudere versies een bereik van 10 meter. Als nabijheid wordt bepaald op basis van signaalsterkte, dan zouden mijn contacten veel sneller een positief signaal krijgen?

Specs van pc

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
op de iphone kun je de batterij statistieken bekijken , zal op android ook wel kunnen, en daar zag ik n.a.v dit topic dat de app mij 1% van mijn batterijgebruik kost. Dat is nog te overzien dus.

Dat betekent, stam + t .

• LordSinclair
Het weergegeven gebruik van de app zelf is verwaarloosbaar maar het bluetooth energieverbruik wordt daarin niet meegenomen. Ook vandaag werd ik weer wakker met een minimale accu (ik leg hem 's ochtends altijd aan de stroom) waar ik normaal 40 a 50% overhield mag ik nu blij zijn met 10%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEhi_E2mAxEHg2rzQv86ebN-osk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aq9nBj1wwObrwBqr4X5K5MBk.png?f=fotoalbum_large

Als ik ga kamperen is dat heel basic dus geen stroom. Ook de auto staat niet naast de tent. Normaal zet ik de data al uit overdag en 's nachts op de vliegtuigstand. Maar de Bluetooth doet al besparingen te niet. Ik vind 30% verbruik extra per dag echt veel!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 12:05
Ik heb de app nu drie dagen. Zelf werk ik in een grote organisatie met veel mensen, maar ik merk dat de batterijen flink korter mee kan dan wanneer ik een dag thuis werk. Gisteren thuis gewerkt en de app heeft 10% batterijen verbruikt. Dinsdag een dag op het werk geweest en de app gebruikte bijna 30%. Moet ik wel toegeven dat ik een iPhone X heb en misschien de batterij niet meer zo goed is, maar er lijkt (op basis van 2 dagen) wel verschil in te zitten.

• Belindo
  • Laatst online: 20:14

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik weet niet of dit een algemeen [Ervaringen] topic is, maar ik vraag mij het volgende af:
Mijn woonkamer, waar ik werk, zit boven een drukke winkelstraat. Nu las ik wel dat de duur van een 'ontmoeting' meetelt, maar onder mijn woning (op straat) zit een terras waar mensen dus vrij lang zitten. Qua bluetooth-bereik weet ik dat mijn telefoon 'tot de straat' komt, want ik zie regelmatig andere telefoons, maar ook TV's en audio-apparaten van de winkels om mij heen.
Kan dit invloed hebben op eventuele meldingen (dat ik iemand heb 'ontmoet' met Corona terwijl dat dus iemand is die hier beneden lang op het terras heeft gezeten)?

Coding in the cold; <brrrrr />

• LordSinclair
Belindo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:37:
Ik weet niet of dit een algemeen [Ervaringen] topic is, maar ik vraag mij het volgende af:
Mijn woonkamer, waar ik werk, zit boven een drukke winkelstraat. Nu las ik wel dat de duur van een 'ontmoeting' meetelt, maar onder mijn woning (op straat) zit een terras waar mensen dus vrij lang zitten. Qua bluetooth-bereik weet ik dat mijn telefoon 'tot de straat' komt, want ik zie regelmatig andere telefoons, maar ook TV's en audio-apparaten van de winkels om mij heen.
Kan dit invloed hebben op eventuele meldingen (dat ik iemand heb 'ontmoet' met Corona terwijl dat dus iemand is die hier beneden lang op het terras heeft gezeten)?
Iedereen is wat mij betreft vrij hier hun ervaring te delen. Ik denk dat dat inderdaad meegenomen wordt. Net zo als je buren hebt (met bezoek) die in je Bluetooth bereik zitten. De telefoon weet niet waar muren zijn en waar niet. Als je op een gegeven moment elke week een bericht krijgt dat je je moet laten testen wordt het vervelend. Maar soms een false positive lijkt mij niet heel bezwaarlijk, behalve dat je thuis moet blijven tot je de uitslag hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:31

ikt

De API implementatie (zie pagina 5 onderaan) zou signaalsterkte moeten meenemen in de overweging. Het is te vermoeden dit gecalibreerd is zodat codes van apparaten met signaalsterkte minder dan -X dB worden genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Yucon

*broem*

geerttttt schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Misschien laden in de auto? Of evt een powerbankje in voor nood.
Even een aanvulling hierop: veel mensen laden onderweg standaard met ofwel een standaard usb plug voor in de sigarettenaansteker, ofwel de usb uitgang van de auto. Beide opties schieten niet op.. Maar je hebt ook telefoon specifieke snellaad pluggen voor de sigarettenaansteker en dat maakt een wereld van verschil. In de praktijk is je telefoon tijdens het ritje werk/huis dan gewoon helemaal vol.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57
PB-powell schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Gister op de persco werd juist aangegeven dat de meeste besmettingen momenteel in de huiselijke sfeer plaatsvinden. Dus dan is de app thuis aan hebben juist nuttig (tenzij je nauwelijks bezoek ontvangt).
Ik neem toch aan dat je bezoek zich afmeldt als ze besmet zijn. Dat moeten ze al weten en in de app hebben aangegeven voordat jouw telefoon ze überhaupt als geïnfecteerden kan 'detecteren'. Dus al er iemand binnenkomt en jouw app begint te loeien dan zou ik ze meteen buitenzetten ;).

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57
LordSinclair schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:23:
Het weergegeven gebruik van de app zelf is verwaarloosbaar maar het bluetooth energieverbruik wordt daarin niet meegenomen. Ook vandaag werd ik weer wakker met een minimale accu (ik leg hem 's ochtends altijd aan de stroom) waar ik normaal 40 a 50% overhield mag ik nu blij zijn met 10%
Je zou kunnen overwegen 's nachts bluetooth uit te zetten. De enige die je app kan laten afgaan is een inbreker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 09-07 20:31

PB-powell

Mr. Laziness

autje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Ik neem toch aan dat je bezoek zich afmeldt als ze besmet zijn. Dat moeten ze al weten en in de app hebben aangegeven voordat jouw telefoon ze überhaupt als geïnfecteerden kan 'detecteren'. Dus al er iemand binnenkomt en jouw app begint te loeien dan zou ik ze meteen buitenzetten ;).
Als men klachten heeft dan komt bezoek bij ons uiteraard niet binnen, maar als iemand op zondag bij jouw is en een keertje niest kan dat gebeuren. Vervolgens wordt dit in de nacht van zondag op maandag erger en deze persoon laat zich maandag testen. Op woensdag komt de uitslag dat hij/zij corona heeft, dan gaat jouw telefoon op woensdag af. En als je dan terug redeneert kom je misschien dan pas tot de conclusie dat jouw gast op zondag een keer heeft geniest en dat het dan toch verstandig is om jezelf ook (tijdelijk) op te sluiten en naar een test-straat te gaan.
Het hele nadeel van de symptomen is dat deze sterk op een verkoudheid lijken, mede daardoor gaat men er toch vrij laconiek mee om.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
@LordSinclair Ik merk op mijn Pocophone nauwelijks invloed op de batterij. Als ik kijk naar de batterijstatistieken, was Bluetooth vanaf vanochtend 6u tot nu, goed voor 2,6% batterijverbruik. Ik zie wel dat er batterijbesparing aan staat voor de coronamelder app. Als ik het onthou, zal ik dat morgen eens uitschakelen en kijken of er een significant verschil is.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:01
Ik heb op een Huawei P9 lite een bluetooth verbruik van 0,27% en de CoronaMelder app die op "Stopped" staat. Ik vraag mij af of dit wel goed werkt zo cq. of er wel iets wordt uitgevoerd. Ik denk van niet?

👉🏻 Blog 👈🏻

• technorabilia
Als ik bij Settings, Google, COVID-19 Exposure Notifications, Exposure checks kijk dan zie ik bij Number of keys de waarde 300 staan en bij Number of matches (gelukkig) de waarde 0.

Wat betekent dit precies? Ik kan mij niet voorstellen dat ik bij 300 personen langer dan 15 minuten bluetooth contact heb gehad?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kraades schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:53:
Als ik bij Settings, Google, COVID-19 Exposure Notifications, Exposure checks kijk dan zie ik bij Number of keys de waarde 300 staan en bij Number of matches (gelukkig) de waarde 0.

Wat betekent dit precies? Ik kan mij niet voorstellen dat ik bij 300 personen langer dan 15 minuten bluetooth contact heb gehad?
Volgens mij worden die keys altijd opgeslagen, ongeacht hoe lang het contact is geweest. Het is alleen zo dat CoronaMelder pas een melding geeft als later een DKS (Diagnostic Keyset) gedownload wordt die matcht tegen een of meerdere ExposureKeys in je eigen telefoon waarmee je 15 minuten of langer contact hebt gehad.

De CoronaMelder upload bij een besmetting niet de codes die zijn uitgewisseld met andere mensen. Die code veranderd elke 10 tot 20 minuten. Die code is afgeleid van een masterkey (DK) die elke 24 uur wijzigt. Die keys worden van de afgelopen 14 dagen geupload.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

Bij mij staat er ook 300. Als ik deze reddit goed begrijp, staat dat getal voor het aantal positief bekende en gemelde gevallen. Daarvan heb je 0 matches.

Werkt gelijk aan de corona warn app zo lijkt het:
https://www.coronawarn.app/en/faq/
Provided Key Count (Apple) | Number of keys (Android)

This is the number of keys related to a positive test result, so called diagnosis keys, that your phone downloaded from the server.

Matched Key Count (Apple) | Number of matches (Android)

This is the number of keys that your phone collected for which there is a matching diagnosis key. If the number is not 0, then you had an exposure

[ Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 21-08-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 15:22

AzzKickah

06-CENSORED

Als ik daarop tap gebeurt er niks..? Er staat alleen 2 check in the past 14 days onder.

Heb jij geen Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:11
LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Bij mij staat er ook 300. Als ik deze reddit goed begrijp, staat dat getal voor het aantal positief bekende en gemelde gevallen. Daarvan heb je 0 matches.

Werkt gelijk aan de corona warn app zo lijkt het:
https://www.coronawarn.app/en/faq/

[...]
Bij mij staat er zelfs 450, en ook gelukkig 0. Moest wel goed zoeken voor ik deze data kon vinden. Snap niet dat er niet een optie in de corona app is waarbij je deze gegevens kan inzien

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
AzzKickah schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Als ik daarop tap gebeurt er niks..? Er staat alleen 2 check in the past 14 days onder.

Heb jij geen Android?
Jawel, Android 7. :)

Als ik erop tap moet ik eerst mijn vingerafdruk ingeven en dan zie ik de data.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb 4 "verzoeken" staan, met elk hun eigen timestamp, als ik op zo'n verzoek tik, dan zie ik bij elk zo'n verzoek 150 staan bij "aantal sleutels". Ik interpreteer dat als dat ik nu 4 mensen ben tegengekomen met die app. Vaag, wil het beter snappen :).

Waar zie je trouwens BT energieverbruik? Ik heb een Pixel 3a en die hele corona app komt niet eens voor in de lijst van batterijgebruik. Heb nu nog 56% na 13u normaal gebruik. Alleszins redelijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_O_RQFw0dZpGgfY8EvTCOX7ECg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOFCf80jGHkLEhdcSNEFRuZc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betekend dat mijn telefoon om 18:24 een lijst met sleutels heeft opgehaald van de server vd overheid. (Volgens mij checkt de app 1x in de zoveel tijd of er een nieuwe lijst klaar staat) Hierin zitten 300 sleutels van "besmette" telefoons. In werkelijkheid zijn het veel minder besmette sleutels, maar ze vullen ze aan tot 300 random sleutels las ik ergens in een Twitter berichtje van iemand die er verstand van heeft.

Vervolgens wordt er lokaal gekeken of jij "langdurig" en "goed" contact gehad hebt met een van die 300 sleutels. Zo ja, dan krijg je een melding, zo niet, dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij mij is het dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG9YvSSaLlXh65Yc82n9W1F1-Pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WHW8lizHiBK1uqADHNJBPFGS.png?f=user_large

Hier staan vier meldingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhsNtgMoMZKI0PhwaU2T7TzVCLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRFi5uVx1NKcW3DIpN8Dep2o.png?f=user_large

En dan per zo'n melding een aantal keys

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvt_kZ4gl58b5i_-PHuiDy0t2DM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSJDlN5iupH6O3YeyfU2l7WR.png?f=user_large

(en dan een hash die ik kan kopieren, die plaats ik maar niet :))

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 21-08-2020 18:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
JvS schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:34:
Ik interpreteer dat als dat ik nu 4 mensen ben tegengekomen met die app. Vaag, wil het beter snappen :).
Volgens mij is dat onjuist. De app vergelijkt of op vaste tijden of at random met de database. Ik heb de app sinds gisteren en er zijn bij mij twee checks gedaan; gisteren om 14.09 en vandaag om 17.40. Het zou natuurlijk kunnen dat een check wordt getriggert door een handshake (is dat hoe ze het noemen?) met iemand anders met de app, maar ik denk niet dat er elke keer een check is. Vandaag om 17.40 was ik namelijk alleen thuis, dus de handshake moet eerder op de dag gebeurt zijn.

Het is ook logisch dat het elke dag/at random gebeurt (en dus niet enkel na een contactmoment), omdat je natuurlijk altijd wilt kunnen checken of er een match is met iemand, ook als die persoon vandaag positief getest is en je er een week geleden mee in contact bent geweest, terwijl je verder niemand gezien hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 21-08-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik had nooit bluetooth aan staan dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar mijn bluetooth batterijgebruik is 0,1%. Ik had echter veel.hoger verwacht. Ook de CoronaMelder app heeft slechts 0,2% verbruik en heeft status "Stopped". Ik vraag mij dan ook af of de app überhaupt wel actief is?

Dit is op een Huawei waarop EMUI draait.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De app zeg verzandt de gegevens niet, dat doet het OS. Dus dat de status van de app “Stopped” is, is geen punt, omdat het zenden en uitwisselen van keys op OS-niveau gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
kraades schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:21:
Ik had nooit bluetooth aan staan dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar mijn bluetooth batterijgebruik is 0,1%. Ik had echter veel.hoger verwacht. Ook de CoronaMelder app heeft slechts 0,2% verbruik en heeft status "Stopped". Ik vraag mij dan ook af of de app überhaupt wel actief is?

Dit is op een Huawei waarop EMUI draait.
Als je de app opent, hoort er bovenin een groene cirkel met een vinkje te staan, staat dat er niet (en is het oranje) dan heb je mogelijk niet alle toestemmingen die de app nodig heeft geaccepteerd, wordt er ergens iets geblokkeerd of heb je locatiegegevens uitstaan. Hoewel de app niets met je locatie doet, schijnt afstandbepaling op Bluetooth er wel van afhankelijk te zijn (van wat ik heb begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ligt het nou aan mij of kan je nergens problemen/bugs met de app melden behalve duidelijke beveiligingsproblemen?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:15
Het lijkt me dat je in dat geval een mailtje kunt sturen naar coronamelder@minvws.nl, dat is het contactadres dat in de Play Store staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:53
Wellicht hier op GitHub:

https://github.com/minvws...cation-app-android/issues

Of is dat het verkeerde OS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@WhatsappHack wat @hcQd ook zegt, dat mailadres staat in de app zelf bij "over de app" en dan bij "toegankelijkheid". Als je problemen hebt in het gebruik van de app, kun je die daar melden. Er is ook een helpdesk, dagelijks bereikbaar; 0800-1280, maar dat is misschien meer voor algemene vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:58
Ik heb een Xiaomi Redmi 6 draaiend op miui 11 maar ide corono melder doet het bij mij niet. Ik heb blijkbaar geen "Covid exposure notifications', ik heb al gekeken hoe je die krijgt, maar dat schijnt automatisch te gebeuren via de google play app, maar bij dus blijkbaar niet en alles is up to date...

Via google of diverse fora niets te vinden over de combinatie miui 11 en covid exposure notifications.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik ga straks getest worden dus misschien kan ik morgen een nieuw stukje uit de app testen... :X

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:38:
Ik heb een Xiaomi Redmi 6 draaiend op miui 11 maar ide corono melder doet het bij mij niet
Ik heb een Xiaomi Mi6 met miui 12.1 (20.6.18) en bij mij doet de coronamelder het wel. Ik zie hetzelfde als in de screenshots van JvS.
(Rom van Xiaomi.eu)

Is er voor jouw toestel geen nieuwere rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:58
Morked schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Ik heb een Xiaomi Mi6 met miui 12.1 (20.6.18) en bij mij doet de coronamelder het wel. Ik zie hetzelfde als in de screenshots van JvS.
(Rom van Xiaomi.eu)

Is er voor jouw toestel geen nieuwere rom?
Ik heb niet de internationale versie. Denk dat het daar aan ligt zal me van het weekend eens bezig gaan houden met een rom van xiaomi.eu te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik denk dat dit in de praktijk mee zal vallen. Ik kan natuurlijk niet direct spreken voor deze app. Maar als ik kijk naar mijn ervaring met andere bluetooth devices en connectivity (smartwatch, headset) dan is het bereik op mijn note 8 in ieder geval onvoldoende om bereik te hanteren vanuit een afgesloten kamer. Deur dicht, signaal weg. Ook door glas, laat staan buitenmuren, ben ik de verbinding al snel kwijt.

Dat terwijl in een open veld een bereik van 30 - 40 meter met gemak wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Ikzelf (Belg met Nederlands app) heb bizarre tijdstippen voor alle “exposure checks”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ8_-SUlYMIZQZ5AhiVfOuWcAxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRbJ2LIAAdbdcWVNEDRTOctA.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik deze middag op m’n iPhone een notificatie gehad van ofwel de app, ofwel exposure logging van iPhone zelf (ben niet zeker). Ik heb die notificatie niet gelezen maar er direct op geklikt.
Vervolgens opent de app maar ik vind niets terug van die notificatie. En nu heb ik geen idee waarover de notificatie ging!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 15:56
Die notificatie gaf bij mij aan dat ik vorige week geen besmettingen waren gemeld in mijn buurt. (ook uit mijn hoofd)

Daarnaast is volgens mij die lijst zo groot omdat ze blijkbaar maar 150 codes doorzetten, en dus meerdere keren nieuwe sets doorsturen. Uit screenshots van Android lijkt het alsof daar grotere getallen in een keer worden opgepakt.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 08:58
@efari Desbetreffende notificatie ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPHINlAWYyoqQD4nzo_4eDThwTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx9zXHq73CBRXXkFvJ1XuEqA.jpg?f=fotoalbum_large

Smitte|Stop is de Deens app die hier nu al een paar maanden draait en die notificaties zorgden nogal voor wat verwarring. Veel mensen dachten dat ze opeens gecheckt moesten worden, maar de eisen van de API zijn minder dan (in ieder geval de Deense) corona-app zelf. Zo wordt er een potentiële besmetting geregistreerd als je 5 minuten in de buurt bent geweest van iemand die later besmet bleek te zijn, terwijl dit in Denemarken officieel 15 minuten is.

Het nieuws pakte het hier ook op, en linkte zelfs naar mijn Reddit-post, omdat het gewoon verwarring creëert. Het belangrijkste wat je moet onthouden is: Reageer pas, als de èchte app (in NL dus CoronaMelder?) je een notificatie stuurt. Die app zal je bericht ook laten zien in de app, ipv je naar die lijst te voeren met alle checks op alle tijdstippen.

De ontwikkelaar van de Deense app is in gesprek met Google en Apple, om te kijken of ze die OS-niveau-notificaties kunnen uitschakelen (of opt-in maken, ipv opt-out), gezien ze meer verwarren dan goed doen.

Edit: Daarnaast vind ik het nogal een raar systeem, want m'n vriendin had 6 potentiële besmettingen, terwijl ze 24/7 binnen zit om d'r thesis te schrijven, en ik 0, terwijl ik gewoon gewerkt heb, bij vrienden langs ben geweest en zelfs één keer het openbaar vervoer heb genomen!

[ Voor 8% gewijzigd door RVervuurt op 31-08-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217504

Na de laatste update, schiet het verbruik (iOS) naar de 19%. Aangezien de app hier nog niet actief is, voorlopig er maar even afgegooid.

• LordSinclair
Twee weken op vakantie geweest en de bluetooth uitgezet (eenvoudig kamperen en telefoon op moeten laden gaan niet samen als je op de fiets rondtrekt). Ruim elke dag (met GPS tracking aan) met de accu kunnen doen. Nu thuis de bluetooth weer aangezet en de accu is al voor het eind van de dag weer leeg, maar kan nu wel makkelijk opladen, maar ideaal is het niet.

De app gebruikt bijna niks volgens accu beheer. Maar het is de bluetooth die het de das om doet.

• sll
  • Laatst online: 20:56

sll

Heb afgelopen weekend ook een update gekregen (Android). Verbruikt lijkt vooralsnog niet omhoog gegaan te zijn.

Is het al bekend wanneer de app 'officieel' wordt ingevoerd? Kan er niks meer over vinden?

• LA-384
Ik had er al even niets meer over gehoord (volg het nieuws niet zo), maar lees nu dat de landelijke invoering is uitgesteld tot half oktober.
https://www.rtvdrenthe.nl...nthe-en-andere-testregio-

Ervaring leert dat half oktober ook prima eind november kan worden, dus de app voorlopig maar verwijderd en de tracking uitgeschakeld.

Anoniem: 1271350

De app is al klaar.. Een geslaagd it-projectje van de overheid. Nu mag alleen nog elke kamer, jurist etc. Etc. haar plasje over doen. Begin 2022 moet die procedureswel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:53
Landelijk wordt die ingevoerd! Zal dit topic ook wat actiever worden, kan is me zo voorstellen.

https://www.telegraaf.nl/...erdag-landelijk-uitgerold

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

https://www.nu.nl/politie...landelijke-invoering.html

Hij wordt dus op 10 oktober landelijk ingevoerd. Dat is al bekend gemaakt. Maar er was al een testperiode in een aantal provincies. Maar hoe werkt die test dan in enkel die provincies? Houdt die via GPS bij waar je bent? En als je buiten die provincie bent negeert die alles? Of, hoe moet ik dit zien?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:32:
https://www.nu.nl/politie...landelijke-invoering.html

Hij wordt dus op 10 oktober landelijk ingevoerd. Dat is al bekend gemaakt. Maar er was al een testperiode in een aantal provincies. Maar hoe werkt die test dan in enkel die provincies? Houdt die via GPS bij waar je bent? En als je buiten die provincie bent negeert die alles? Of, hoe moet ik dit zien?
Alleen de GGD in de testregio’s kon iets met de code die in de app gegenereerd wordt. Andere GGD’s dus niet. Als je als persoon dus ook contact had gehad met iemand buiten je eigen GGD-regio maar wel met de app, dan had die persoon dus ook gewoon een melding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb de app al een paar maanden (?) op mijn Android telefoon (Moto g7 Play) staan, en tegelijkertijd mijn bluetooth continu aangezet. Vanaf zaterdag gaat hij dan echt gebruikt worden. Qua batterij-verbruik geen horrorverhalen hier, ik merk geen verschil met de tijd voor ik de app op mijn telefoon had. Voorheen stond bluetooth overigens standaard uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:35

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb de app al een hele tijd op mijn telefoon en ik heb ook geen enkel probleem met de accuduur. Als de app al een impact heeft dan is die verwaarloosbaar op mijn Samsung Galaxy A50. BT heb ik altijd al aanstaan ivm smartwatch en bluetooth koptelefoon. Als de app live gaat ga ik nog wel wat meldingen krijgen, ik werk in een ziekenhuis..

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Weet iemand hoe het zit met het meten van de afstand <1.5 meter en de verschillende Bluetooth versies?

Ik heb een Samsung S20, volgens mij reikt deze erg ver. Krijgen mensen nu mijn codes op een afstand van 10 meter en andersom?

Alleen contacten op een afstand korter dan 1.5 meter zijn relevant. Weet nog steeds niet goed hoe ze dat zo precies kunnen meten?

Specs van pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Is het misschien een idee dat Tweakers een uitgebreide 'review' van de CoronaMelder app doet? Ik ben namelijk geïnteresseerd in het gebruiken van de app, maar ik weet niet goed hoe het op dit moment zit met de privacy en zaken als accuduur i.v.m. bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
reviews: Veilige en nuttige corona-app: kan dat? zou de meeste van je vragen moeten beantwoorden, in de reacties wordt ook ingegaan op de accuduur. Zie bijvoorbeeld swhnld in 'reviews: Veilige en nuttige corona-app: kan dat?'.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:00:
Alleen contacten op een afstand korter dan 1.5 meter zijn relevant. Weet nog steeds niet goed hoe ze dat zo precies kunnen meten?
Van hoe verder weg het signaal komt, hoe zwakker het is. Op basis van die informatie valt vast een algoritme te ontwikkelen hoe je afstand en signaalsterkte een beetje logisch aan elkaar knoopt voor verschillende apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Potenscia schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:35:
Is het misschien een idee dat Tweakers een uitgebreide 'review' van de CoronaMelder app doet? Ik ben namelijk geïnteresseerd in het gebruiken van de app, maar ik weet niet goed hoe het op dit moment zit met de privacy en zaken als accuduur i.v.m. bluetooth.
Qua accuverbruik valt het allemaal wel mee naar mijn mening.
Ik ben deze luie morgen flink veel aan het spelen met mijn telefoon (browsen, YouTube, etc)
Accu is 3000mAh.
Om 8 uur van de lader: 100% accu
Nu, ongeveer 5 uur later: 54% accu

Bluetooth heeft daar 1% van gebruikt, de Corona-app komt niet eens in de lijst voor, dus die heeft minder dan 1% gebruikt (aangezien verschillende apps die wel in de lijst staan 1% gebruikt hebben).
Gebruik van het OS is 1%, accuverbruik 'telefoon inactief' is 1%.

Overigens heb ik de app al vrij snel na release op mijn telefoon gezet, en de bluetooth staat sindsdien altijd aan. Ik heb niet gemerkt dat mijn accu sneller leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Harm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Van hoe verder weg het signaal komt, hoe zwakker het is. Op basis van die informatie valt vast een algoritme te ontwikkelen hoe je afstand en signaalsterkte een beetje logisch aan elkaar knoopt voor verschillende apparaten.
Dat klinkt erg grof.

Wordt er rekening gehouden met de verschillende bluetooth versies? Die van mij is dacht ik sterker.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:24

bert pit

asdasd

Op de iphone6 werkt de app niet. Maar ik heb er een paar maanden geleden wel een update van IOS voor gekregen. Weet iemand hoe dat zit?

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 10-10-2020 14:52 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Dirk schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:05:
reviews: Veilige en nuttige corona-app: kan dat? zou de meeste van je vragen moeten beantwoorden, in de reacties wordt ook ingegaan op de accuduur. Zie bijvoorbeeld swhnld in 'reviews: Veilige en nuttige corona-app: kan dat?'.
Ja, maar ze hebben daarna nog wel privacy issues opgelost toch?

En dit is helemaal top:
reviews: CoronaMelder: privacy en veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
bert pit schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:52:
Op de iphone6 werkt de app niet. Maar ik heb er een paar maanden geleden wel een update van IOS voor gekregen. Weet iemand hoe dat zit?
De app is wel te installeren, maar functioneert pas vanaf ios13.5
Dat ligt aan de gebruikte techniek, bluetooth low energy codes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Dat klinkt erg grof.

Wordt er rekening gehouden met de verschillende bluetooth versies? Die van mij is dacht ik sterker.
Het is ook erg grof, bluetooth is niet bedoeld voor afstandsmetingen. Maar je kan er een acceptabele inschatting mee krijgen. Overigens vermoed ik dat elke telefoon voor bluetooth een vergelijkbaar zendvermogen gebruikt. Zal vast de ene antenne wat beter zijn dan de ander, maar dat is niet schrikbarend gezien ontvangen vermogen toch kwadratisch afneemt met afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:38
Zou de Nederlandse app net als de Britse app een venue check-in moeten hebben. Dat wil zeggen dat je een QR-code inscant bij het inlopen van een restaurant, cafe, theater oid. Mij lijkt dit wel handig als er een besmetting was op de plek waar ik geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sissors schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Het is ook erg grof, bluetooth is niet bedoeld voor afstandsmetingen. Maar je kan er een acceptabele inschatting mee krijgen. Overigens vermoed ik dat elke telefoon voor bluetooth een vergelijkbaar zendvermogen gebruikt. Zal vast de ene antenne wat beter zijn dan de ander, maar dat is niet schrikbarend gezien ontvangen vermogen toch kwadratisch afneemt met afstand.
Beide telefoons communiceren met elkaar om te kijken hoe het signaal van de ene telefoon bij de ander overkomt. Op basis daarvan hebben praktijktesten getoond dat het nog verassend accuraat is.

Zie hier voor een uitgebreidere uitleg:
WillySis in 'reviews: CoronaMelder: privacy en veiligheid - Audits, pentests ...
handoff schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:29:
Zou de Nederlandse app net als de Britse app een venue check-in moeten hebben. Dat wil zeggen dat je een QR-code inscant bij het inlopen van een restaurant, cafe, theater oid. Mij lijkt dit wel handig als er een besmetting was op de plek waar ik geweest ben.
Waarom zou dat iets toevoegen ten opzichte van hoe de app nu werkt? Nu krijg je alleen een melding als je voor langere tijd bij iemand in de buurt was.

Met jouw voorstel ga je ook waarschuwingen krijgen als je niet in de buurt van een besmet persoon geweest bent.

Natuurlijk kan je besmet raken door aerosolen (superspreaders) maar volgens mij is dat relatief zeldzaam.

[ Voor 46% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2020 23:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

Eagle Creek

Breathing security

Bij een van mijn iPhones wil de app niet werken.

iPhone XR, iOS 14.0.1
Coronamelder app up-to-date

Bij aandrukken knop "Aanzetten" gebeurt er letterlijk niets. Enige optie om door te gaan is "Sla over", wat de app uiteraard niet inschakelt.

Kijkende bij de Instellingen (iOS Instellingen) CoronaMelder > Blootstellingsmeldingen staat hier geheel niets. Dit in tegenstelling tot mijn andere telefoon waar hier een pagina van het Ministerie van Volksgezondheid Nederland wordt getoond, inclusief twee toggles voor instellingen.

Geprobeerd: app verwijderen, telefoon rebooten (hard- en soft).

Meer Tweakers met deze ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ohuabhENsrUxS_soH6Ws2pTmNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3I1Oz42ljuuuesKDzAePnOEb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 12-10-2020 14:04 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:38
Glashelder schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Beide telefoons communiceren met elkaar om te kijken hoe het signaal van de ene telefoon bij de ander overkomt. Op basis daarvan hebben praktijktesten getoond dat het nog verassend accuraat is.

Zie hier voor een uitgebreidere uitleg:
WillySis in 'reviews: CoronaMelder: privacy en veiligheid - Audits, pentests ...

[...]

Waarom zou dat iets toevoegen ten opzichte van hoe de app nu werkt? Nu krijg je alleen een melding als je voor langere tijd bij iemand in de buurt was.

Met jouw voorstel ga je ook waarschuwingen krijgen als je niet in de buurt van een besmet persoon geweest bent.

Natuurlijk kan je besmet raken door aerosolen (superspreaders) maar volgens mij is dat relatief zeldzaam.
Misschien zorgt het er ook voor dat mensen het gaan downloaden. Als je overal het logo ziet van de app plus een QR code, dan kan je het haast niet meer missen. Natuurlijk blijft het niet verplicht, maar het is een soort herinnering aan mensen dat je die app kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
https://www.nu.nl/tech/60...bruikbaar.html?redirect=1

Impact analyse van de CoronaMelder app mislukt..

Wat mij op de vraag brengt; Heeft iemand hier nu al eens een melding gekregen van zijn app? Of iemand uit je directe omgeving? (Puur interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll

sll

Geen melding gekregen, of iemand die ik ken...

Ik keek vandaag bij de exposure checks, en daar zag ik wel het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q20S_YlIe24M66yhKUNo44wlo4c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WX2DhFXRqEH9K1tEZy5KawiE.png?f=user_large

1 match dus. Dit betekent dus dat er een key is gematcht waarmee ik in de buurt was, maar dat de waarschuwingscriteria (o.a. de 15-minuten) ervoor hebben gezorgd dat ik geen melding heb ontvangen?

Heb sinds gisteren ook een beetje keelpijn, toch maar even een test aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

SambalBij

We're all MAD here

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:13:
https://www.nu.nl/tech/60...bruikbaar.html?redirect=1

Impact analyse van de CoronaMelder app mislukt..

Wat mij op de vraag brengt; Heeft iemand hier nu al eens een melding gekregen van zijn app? Of iemand uit je directe omgeving? (Puur interesse)
Ik krijg er zojuist een...

Schijnbaar 2 dagen geleden (donderdag) te lang bij iemand in de buurt geweest die nu besmet blijkt te zijn.
Echter in de lijst met die keys in de iOS settings zie ik niks. om 18:56, ook ongeveer de tijd van de notificatie, heeft ie weer 5 lijstjes met totaal enkele 1000-en keys opgehaald, echter een 'Matched key count' van gewoon 0...

Ook weet ik vrijwel zeker dat ik donderdag niet langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter van iemand ben geweest die besmet blijkt te zijn.
Ik ben wel binnen die anderhalve meter geweest van mijn vader en mijn zusje, en mogelijk mijn moeder. Die hebben wel de app, maar hebben geen klachten, geen test gehad en zeker geen besmetting gemeld.
Verder even kort (minder dan een kwartier totaal) bij de AH geweest, en in de avond een uurtje bij de bloedbank gezeten. Bij die laatste werd zeker goed op de afstand tussen mensen in de wachtkamer e.d. gelet. Ook daar zeker niet langer dan 15 minuten te dicht bij iemand geweest... (En dan ook nog grootste deel van de tijd met een mondkapje op)

Dus geen idee wat ik er nou mee aan moet. Zeker vanwege de combi dat ik geen klachten heb, er geen matched keys zijn, ik meestal redelijk oplet en vrij zeker ben niet te lang/dicht bij iemand te zijn geweest, en dan ook nog nu niet de mogelijkheid preventief te laten testen (wat wel de bedoeling was van de app) voel ik er vrij weinig voor om nu wat de app wel aanraadt tot 25 oktober thuis binnen te blijven zitten.....

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Schijnbaar 2 dagen geleden (donderdag) te lang bij iemand in de buurt geweest die nu besmet blijkt te zijn.
Echter in de lijst met die keys in de iOS settings zie ik niks. om 18:56, ook ongeveer de tijd van de notificatie, heeft ie weer 5 lijstjes met totaal enkele 1000-en keys opgehaald, echter een 'Matched key count' van gewoon 0...

Ook weet ik vrijwel zeker dat ik donderdag niet langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter van iemand ben geweest die besmet blijkt te zijn.
Ik ben wel binnen die anderhalve meter geweest van mijn vader en mijn zusje, en mogelijk mijn moeder. Die hebben wel de app, maar hebben geen klachten, geen test gehad en zeker geen besmetting gemeld.
Verder even kort (minder dan een kwartier totaal) bij de AH geweest, en in de avond een uurtje bij de bloedbank gezeten. Bij die laatste werd zeker goed op de afstand tussen mensen in de wachtkamer e.d. gelet. Ook daar zeker niet langer dan 15 minuten te dicht bij iemand geweest... (En dan ook nog grootste deel van de tijd met een mondkapje op)

Dus geen idee wat ik er nou mee aan moet. Zeker vanwege de combi dat ik geen klachten heb, er geen matched keys zijn, ik meestal redelijk oplet en vrij zeker ben niet te lang/dicht bij iemand te zijn geweest, en dan ook nog nu niet de mogelijkheid preventief te laten testen (wat wel de bedoeling was van de app) voel ik er vrij weinig voor om nu wat de app wel aanraadt tot 25 oktober thuis binnen te blijven zitten.....
Dus je krijgt een melding, en je bedenkt allerlei redenen waar uit blijkt dat je niet besmet zou kunnen zijn, omdat je niet wil laten testen of in quarantaine wilt gaan ?
En dus gewoon je ding wilt doen, terwijl je misschien wel besmet bent, en andere kan besmetten ?

zo moeilijk is het niet, daar is de app juist voor gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:15
[...]

Dus geen idee wat ik er nou mee aan moet.
volgens mij zijn de regels en de app toch vrij duidelijk over?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
[...]

Afstand minder dan 1,5 meter is toch geen hard criterium voor de melding?
Alleen 15 minuten of langer “in de buurt van” ruim begrip/ zelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Dus je krijgt een melding, en je bedenkt allerlei redenen waar uit blijkt dat je niet besmet zou kunnen zijn, omdat je niet wil laten testen of in quarantaine wilt gaan ?
En dus gewoon je ding wilt doen, terwijl je misschien wel besmet bent, en andere kan besmetten ?
En ik wil me best laten testen, graag zelfs; Maar dat mag schijnbaar niet op *alleen* een melding van de app. (Wat dus *wel* de bedoeling was van het geheel - En nou kan ik best op de coronatest.nl site toch een klacht zoals verhoging of hoesten aanvinken, en op die manier toch een afspraak maken, maar dan belast het je het toch al overbelaste systeem nog meer)

Als ik nu, naar aanleiding van die notificatie, de GGD had kunnen bellen om morgen te worden getest, met binnen 24u de uitslag, prima. Blijf ik ook gewoon netjes binnen tot de uitslag er is. En mocht die positief zijn, blijf ik ook gewoon de aangegeven periode in isolatie thuis.

Maar, dat is dus alleen wanneer ik zoals je stelt, misschien wel besmet ben. Echter heb ik nu, met slechts een zo op het ook hele onbetrouwbare 'heeeeel misschien' notificatie geen enkele reden om aan te nemen dat ik besmet zou kunnen zijn. Geen klachten, niet te dicht bij mensen geweest...
zo moeilijk is het niet, daar is de app juist voor gemaakt :)
Nee, zo moeilijk is het dus wel... want blijkbaar is die app niet heel betrouwbaar of te gevoelig...

*Juist* afgelopen donderdag had ik een dag dat ik heel precies weet waar en bij wie ik ben geweest, en wat ik heb gedaan. Er zijn die dag 3 mensen waarbij ik langer in de buurt ben geweest en ook dichtbij. Dat zijn dus de enige contacten die die app geregistreerd mag kunnen hebben.
Webgnome schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

volgens mij zijn de regels en de app toch vrij duidelijk over?
Zeker... "Bij klachten blijf je thuis" - En die heb ik niet...
En voor de app was het idee om je bij een notificatie te laten testen... En dat mag dus niet...
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Afstand minder dan 1,5 meter is toch geen hard criterium voor de melding?
Alleen 15 minuten of langer “in de buurt van” ruim begrip/ zelfde ruimte.
Ja maar wat is de afstand dan wel? Want verder dan 1,5m mag je blijkbaar zo lang als je wilt bij iemand in de buurt zijn zonder risico, als we de adviezen en maatregelen geloven. Anders kan je straks 8 dagen thuis blijven als een van je buren besmet is...? Mijn telefoon is dagelijk uren lang binnen zo'n 4 meter in de buurt bij meerdere telefoons van meerdere buren. (Slaapkamers boven elkaar met houten vloeren die weinig bluetooth tegenhouden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:38:
[...]
Nee, zo moeilijk is het dus wel... want blijkbaar is die app niet heel betrouwbaar of te gevoelig...
En nu ga je weer de APP in twijfel trekken aan de hand van niet onderbouwde geruchten, en haal je ook nog even buren tussen houten vloeren aan.

Doe ons en jezelf een lol, en doe wat er gevraagd wordt, je kan naar je baas aantonen dat er een melding is, en geen enkele baas zal jouw bevelen aan het werk te gaan na een melding.

alsjeblieft, neem je verantwoording !

[ Voor 21% gewijzigd door absrnd op 17-10-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

En nu ga je weer de APP in twijfel trekken aan de hand van niet onderbouwde geruchten, en haal je ook nog even buren tussen houten vloeren aan.
Wat is dat nou weer voor onzin?!
Ik vraag mij simpelweg af op welke afstand die app dan wel en niet reageert? Op meer dan 1,5 meter zou die dat toch niet moeten doen, aangezien de app dan zinloos is...
En ik geef volgens mij alleen wel onderbouwde argumenten? Ik weet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik afgelopen donderdag, de datum die de notificatie noemt, op geen enkel moment langer dan een kwartier te dicht bij iemand ben geweest, die later besmet bleek te zijn. De enige 3 personen waarbij ik langer dan een kwartier dichtbij ben geweest heb ik reeds gesproken, en zijn niet ziek, hebben geen test gehad, en dus geen positieve uitslag in de app gemeld.

Daarmee is dus ook die notificatie met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een false positive, en wat mij betreft eigenlijk niet voldoende reden om dan maar 8 dagen binnen te blijven zitten...

Dus het dilemma... Enerzijds neem ik het geheel echt wel serieus, en wil ik bij een aannemelijke kans te zijn besmet echt geen risico's nemen anderen te besmetten. Daarom heb ik ook die app geinstalleerd.
En was ik nou die dag met het OV de stad in geweest, winkel in winkel uit, dan was die notificatie ook best aannemelijk geweest.
Anderzijds, het is wel meteen een serieuze impact... Gewoon maar even 8 dagen binnen blijven zitten is toch even wat anders dan de notificatie van buienradar...
(Sterker nog, wegens overspannenheid/burnout waarmee ik al anderhalve maand thuis ben van werk, moet ik op aanraden van zowel de huis- als bedrijfsarts eigenlijk zo min mogelijk thuis binnen blijven zitten, en zo veel mogelijk naar buiten... Dat advies strookt ook zo lekker met de huidige situatie |:( )

Denk dat de app er misschien maar beter weer af gaat, en we maar blijven werken onder het eerdere idee van (pas) bij klachten thuisblijven en laten testen :/
absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
Doe ons en jezelf een lol, en doe wat er gevraagd wordt, je kan naar je baas aantonen dat er een melding is, en geen enkele baas zal jouw bevelen aan het werk te gaan na een melding.

alsjeblieft, neem je verantwoording !
Ja tuurlijk dat wil ik ook wel, en dat doe ik hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk ook wel gewoon :)
Ik heb er gewoon gevoelsmatig nog even wat moeite mee, omdat ik door het gemelde tijdstip die app acuut niet meer zo heel erg vertrouw :)
(En ik ook lekker enthousiast die app geinstalleerd heb omdat het in basis een goed idee is, maar ik er nooit bij heb stil gestaan dat die app dan ook eens piep kan gaan zeggen.)
Werk is wat dat betreft ook geen probleem; los van dat ik momenteel al ziek gemeld ben, zou mijn baas mij dan zeker niet op het werk verwachten, en me eerder weer direct naar huis sturen bij zo'n melding, of bij klachten.

[ Voor 18% gewijzigd door SambalBij op 17-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin?!
Ik vraag mij simpelweg af op welke afstand die app dan wel en niet reageert? Op meer dan 1,5 meter zou die dat toch niet moeten doen, aangezien de app dan zinloos is...
En ik geef volgens mij alleen wel onderbouwde argumenten? Ik weet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik afgelopen donderdag, de datum die de notificatie noemt, op geen enkel moment langer dan een kwartier te dicht bij iemand ben geweest, die later besmet bleek te zijn. De enige 3 personen waarbij ik langer dan een kwartier dichtbij ben geweest heb ik reeds gesproken, en zijn niet ziek, hebben geen test gehad, en dus geen positieve uitslag in de app gemeld.

Daarmee is dus ook die notificatie met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een false positive, en wat mij betreft eigenlijk niet voldoende reden om dan maar 8 dagen binnen te blijven zitten...

Dus het dilemma... Enerzijds neem ik het geheel echt wel serieus, en wil ik bij een aannemelijke kans te zijn besmet echt geen risico's nemen anderen te besmetten. Daarom heb ik ook die app geinstalleerd.
En was ik nou die dag met het OV de stad in geweest, winkel in winkel uit, dan was die notificatie ook best aannemelijk geweest.
Anderzijds, het is wel meteen een serieuze impact... Gewoon maar even 8 dagen binnen blijven zitten is toch even wat anders dan de notificatie van buienradar...
(Sterker nog, wegens overspannenheid/burnout waarmee ik al anderhalve maand thuis ben van werk, moet ik op aanraden van zowel de huis- als bedrijfsarts eigenlijk zo min mogelijk thuis binnen blijven zitten, en zo veel mogelijk naar buiten... Dat advies strookt ook zo lekker met de huidige situatie |:( )

Denk dat de app er misschien maar beter weer af gaat, en we maar blijven werken onder het eerdere idee van (pas) bij klachten thuisblijven en laten testen :/
Ik snap dat het niet leuk is dat je de melding hebt gekregen, en dat door jouw persoonlijke redenen het nog moeilijker zal zijn om die dagen thuis te blijven.

Maar dit is de rede waardoor we nog heel lang met Corona blijven zitten, jouw beslissing om dan maar de APP dan maar te verwijderen, omdat jijzelf denkt beter te weten, en twijfels creëert, is een groot deel van het probleem.

sorry hoor maar ik moet het zeggen, bedankt van jouw bijdrage voor de verlenging van Corona en de doden die het met zich meebrengt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:14:
[...]
sorry hoor maar ik moet het zeggen, bedankt van jouw bijdrage voor de verlenging van Corona en de doden die het met zich meebrengt :/
Lees nog even mijn later toegevoegde stukje... Iets met soep, heet, gegeten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het verhaal van @SambalBij legt precies het fundamentele probleem van de app bloot. Namelijk dat bluetooth inherent niet geschikt is om te bepalen hoe dicht bij je bij iemand bent geweest. Ja er wordt iets gedaan met signaalsterkte maar op die signaalsterkte zijn zoveel andere zaken van invloed dat het gewoon niet voor een betrouwbare afstands bepaling gebruikt kan worden.

Als ik het verhaal van @SambalBij zo lees is de kans het grootst dat iemand bij de bloedbank besmet is. Dan ben je netjes royaal op afstand maar wel in dezelfde ruimte wat een ideaal scenario voor false positives is met deze technologie.

Voor mij exact de reden waarom ik deze app niet installeer, simpelweg omdat de techniek gewoon niet betrouwbaar is. Dus als je een melding krijgt kun je er eigenlijk alsnog niets mee, en al zeker niet als er geen laagdrempelige test mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
ik222 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:38:
Het verhaal van @SambalBij legt precies het fundamentele probleem van de app bloot. Namelijk dat bluetooth inherent niet geschikt is om te bepalen hoe dicht bij je bij iemand bent geweest. Ja er wordt iets gedaan met signaalsterkte maar op die signaalsterkte zijn zoveel andere zaken van invloed dat het gewoon niet voor een betrouwbare afstands bepaling gebruikt kan worden.

Als ik het verhaal van @SambalBij zo lees is de kans het grootst dat iemand bij de bloedbank besmet is. Dan ben je netjes royaal op afstand maar wel in dezelfde ruimte wat een ideaal scenario voor false positives is met deze technologie.

Voor mij exact de reden waarom ik deze app niet installeer, simpelweg omdat de techniek gewoon niet betrouwbaar is. Dus als je een melding krijgt kun je er eigenlijk alsnog niets mee, en al zeker niet als er geen laagdrempelige test mogelijkheden zijn.
Zou je als Blutooth specialist dan exact aan mij kunnen uitleggen, waarom de app niet goed werkt, en dan zonder onderbuik gevoelens :)

En dan ook met meet gegevens, en de invloed van muren en materialen op signaal sterkte van Blutooth

Zo blijven we in rondjes draaien en onderbuik gevoel postings maken die ook weer onderbuik postings aanhalen als voorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door absrnd op 17-10-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Zou je als Blutooth specialist dan exact aan mij kunnen uitleggen, waarom de app niet goed werkt, en dan zonder onderbuik gevoelens :)
Simpel, bluetooth is nooit bedoelt om afstanden tussen apparaten te bepalen. Enige wat je kunt doen om dat enigszins te bepalen / inschatten is kijken naar de signaalsterkte, dat is dus ook wat men doet in de app. Maar die signaalsterkte wordt door enorm veel zaken beïnvloed, installeer maar eens een appje daarvoor uit de app / play store en kijken maar eens wat er gebeurt onder verschillende omstandigheden, met verschillende apparaten en bijvoorbeeld verschillende apparaten, kleding / tassen, hoesjes etc.

Met die signaalsterkte kun je dus enkel een hele grove schatting maken waardoor het totaal niet bruikbaar is voor een betrouwbare afstands bepaling.

En nogmaals als je na een melding heel snel en laagdrempelig zou kunnen laten testen is dat misschien in sommige situaties en voor sommige mensen nog acceptabel (al gok ik dat het zelfs dan vervelend zou worden als daadwerkelijk heel veel mensen die app installeren en je dagelijks bijvoorbeeld met het OV reist). Maar nu mensen adviseren zich 10 dagen thuis te isoleren op basis van een grove bluetooth schatting is wat mij betreft echt compleet belachelijk en niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

En dan ook met meet gegevens, en de invloed van muren en materialen op signaal sterkte van Blutooth

Zo blijven we in rondjes draaien en onderbuik gevoel postings maken die ook weer onderbuik postings aanhalen als voorbeeld.
https://www.wired.co.uk/a...pp-notification-bluetooth
An experiment conducted on a tram by Leith and colleague Stephen Farrell found signal strength didn’t effectively calculate distances in that scenario. They used the app detection rules of the Italian, Swiss and German apps for their experiment. They found that similar ranges of signal strength were observed both between handsets which are less than two metres apart and handsets which are greater than two metres apart – all the way up to five metres. Such differences could have a big impact on Covid-19 transmission – but Bluetooth isn’t sensitive enough to spot them.
“If you were between 2m and 4m from an infected person, there’s currently a false positive rate of about 45 per cent,” the NCSC’s technical director Ian Levy wrote in a blog post. This means some people are sent notifications of potential infection despite being more than two metres away from someone who has tested positive for Covid-19.
https://covid19-static.cd...eNotification-FAQv1.1.pdf
To approximate distance, the system compares the Bluetooth signal strength between the two devices in contact. The closer the devices are, the higher the signal strength recorded. This signal strength can vary significantly based on factors like how the device is being held and as such this only provides an estimate of distance.
https://theintercept.com/...luetooth-contact-tracing/
Given that Google and Apple’s Bluetooth contact tracing relies on using the strength of a received signal (Received Signal Strength Indication, or RSSI) to determine whether you were within coughing distance of a Covid-19 patient that time you walked to the grocery store, this could be a serious problem. Swarun Kumar, a professor of electrical and computer engineering at Carnegie Mellon University, recently estimated (see video below) that environmental factors could make a Bluetooth device that’s 2 meters away appear to another device as if it’s 20 meters away, or vice versa.
https://www.newscientist....ace-coronavirus-contacts/
However, Doug Leith and Stephen Farrell at Trinity College Dublin concluded it will be “challenging” to correctly record contacts because Bluetooth signal strength varies so much depending on which way phones are facing, whether a body is between two phones and how much nearby materials reflect and absorb signals.
In supermarkets, it was hard to distinguish between two people correctly social distancing two metres apart and two people walking together at a closer distance. On trains, beyond 3.5 metres, the signal strength between two phones counterintuively increased, against expectations. This may be because the radio waves used in Bluetooth can reflect off the metal surfaces inside trains or in supermarkets, making it difficult to interpret the signals.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• absrnd
Heel mooi allemaal, maar waar in al die artikelen worden duidelijk wetenschappelijke tests gedaan met aan toonbare cijfers ?
Er wordt veel gesproken over " misschien" " zou kunnen dat" en ' niet met zekerheid kunnen zeggen dat"
Met conclusies die ook niet veel meer duidelijk maken, en alleen maar nog meer onduidelijkheid creëren.

En dat is voor jullie bewijs dat de je app niet gaat gebruiken?

Dus gebaseerd op deze artikelen nemen jullie de keuze om het virus mogelijk verder te verspreiden, de kans dat je familie en andere besmet kunnen raken, en indirect kan zorgen voor meer sterfgevallen.

We zitten momenteel met een heel groot probleem, die moet worden aangepakt met alle middelen die we kunnen gebruiken, maar die we door koppigheid, arrogantie en kleuter gedrag massaal aan het tegenwerken zijn.

Ik zie dat er zo veel moeite gedaan wordt om alles tegen te werken, en dat de besmettingen alleen maar toenemen, zouden jullie misschien die moeite meer kunnen steken om die koppigheid eens een beetje opzij te zetten ?

Maar wees gerust, over een week of 2 gaan we daardoor, met grote kans, weer in een complete lockdown, en dan hoef je de app niet meer te gebruiken, want dan moet iedereen binnenblijven :)
Daarna kan je weer naar buiten, en heb je zelfs zeeën van tijd, want je bent, net zoals vele, werkeloos, omdat jouw werkgever de 2e lockdown niet heeft kunnen overleven.
Of dat je school moet sluiten, en je dan nog verder achter loopt met je opleiding, of totaal geen stage kan lopen, en je toekomstige diploma lang niet zoveel waard is als die van de vorige jaren.

[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 17-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Heel mooi allemaal, maar waar in al die artikelen worden duidelijk wetenschappelijke tests gedaan met aan toonbare cijfers ?
Er wordt veel gesproken over " misschien" " zou kunnen dat" en ' niet met zekerheid kunnen zeggen dat"
Met conclusies die ook niet veel meer duidelijk maken, en alleen maar nog meer onduidelijkheid creëren.

En dat is voor jullie bewijs dat de je app niet gaat gebruiken?
Nee kom *jij* maar eens met meetgegevens die aangeven dat het wel nauwkeurig werkt!
Ik ben blij dat je de artikelen snapt hoor; inderdaad heel veel " misschien" " zou kunnen dat" en ' niet met zekerheid kunnen zeggen dat" wat dus niet bepaald een betrouwbare basis is om een app op te bouwen die nogal wat invloed gaat hebben op het leven en de vrijheid van mensen |:(
Dus gebaseerd op deze artikelen nemen jullie de keuze om het virus mogelijk verder te verspreiden, de kans dat je familie en andere besmet kunnen raken, en indirect kan zorgen voor meer sterfgevallen.
Nee hoor, ik hou me waar dat maar enigszins mogelijk is netjes aan alle regels en adviezen qua afstand, mondkapjes, handen wassen/ontsmetten, thuisblijven bij klachten etc.
Omdat ik dat doe, had die app vanavond geen piep moeten kunnen zeggen. Heeft ie wel gedaan, dus daar gaat het voordeel van de twijfel (die ik vanaf het begin al had omdat, zoals die gelinkte artikelen ook duidelijk genoeg illustreren, het vanaf het begin al duidelijk was dat bluetooth hier niet geschikt voor zou zijn)
We zitten momenteel met een heel groot probleem, die moet worden aangepakt met alle middelen die we kunnen gebruiken, maar die we door koppigheid, arrogantie en kleuter gedrag massaal aan het tegenwerken zijn.

Ik zie dat er zo veel moeite gedaan wordt om alles tegen te werken, en dat de besmettingen alleen maar toenemen, zouden jullie misschien die moeite meer kunnen steken om die koppigheid eens een beetje opzij te zetten ?
Dat heeft niets te maken met tegenwerken, maar wel met een beetje zelf blijven nadenken en niet alles wat ze hier in Den Haag roepen maar voor zoete koek te slikken.
Het mag inmiddels wel duidelijk zijn met zaken als scholen open oh nee toch maar dicht; geen mondkapjes oh ja toch maar wel, maatregelen too little too late; dat ze daar ook maar wat aanklooien en achter de feiten aan paniekvoetballen...

Vanaf het begin is al duidelijk geweest dat die app alleen maar zin heeft met een bijbehorend testbeleid. De app geeft een melding wat slechts een (heel) kleine kans aangeeft dat er eventueel een mogelijkheidje is op een besmetting, wat je vervolgens middels een test bevestigd of ontkracht.Overigens, ik heb vooralsnog nog helemaal niet besloten wat ik nu doe; Ga daar eerst nog eens rustig een paar nachtjes over slapen. Heb voor morgen nog eten in huis, dus hoef pas maandag weer naar de supermarkt... Misschien krijg ik wel klachten; dan laat ik me testen. Misschien bel ik de GGD wel even (of we maken een testafspraak, of ik verwijder de notificatie en de app, kies maar..) geen idee nog...

(Ook weer zoiets; je mag bij klachten niet naar de winkel voor boodschappen... Ik wil dus echt niet van familie of vrienden vragen/verwachten dat *zij* extra risico op besmetting moeten gaan lopen om voor mijn boodschappen extra lang door de veel te krappe supermarkt te moeten lopen.)

[ Voor 12% gewijzigd door SambalBij op 17-10-2020 23:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absrnd
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:57:
en niet alles wat ze hier in Den Haag roepen maar voor zoete koek te slikken.
En daar ligt het probleem.

En omdat we denken het beter weten dan de onduidelijke en besluitloze overheid, we maar tegen moeten werken, want we willen eerst 100% duidelijk bewijs en tot die tijd gaan we tegenwerken, want alleen dan lossen we het sneller op.

Dat jij al een hele lijst met tegen bewijs artikelen klaar hebt staan, om te copy and pasten, is het " onderbuik gevoel " school voorbeeld.

En dan eisen dat ik maar de wetenschappelijke informatie van de overheid omtrent de tests van de Corons app moet voorleggen.
jullie moeten dit zelf lezen ipv het internet af te struinen naar tegen bewijs, die jullie onderbuik gevoel bevestigd.
Maar...shit..de overheid kan je niet vertrouwen :X

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 17-10-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

En daar ligt het probleem.

En omdat we denken het beter weten dan de onduidelijke en besluitloze overheid, we maar tegen moeten werken, want we willen eerst 100% duidelijk bewijs en tot die tijd gaan we tegenwerken, want alleen dan lossen we het sneller op.
Niet alles maar voor zoete koek slikken en zelf een beetje over dingen nadenken is heel iets anders dan tegenwerken...
Dat jij al een hele lijst met tegen bewijs artikelen klaar hebt staan, om te copy and pasten, is het " onderbuik gevoel " bewijs, school voorbeeld.
Euh, nee hoor stond niks klaar. Die heb ik voor die reply op dat moment bij elkaar gezocht omdat je daar zelf blijkbaar te lui voor was.
Ook niet moeilijk of veel werk, meer dan genoeg hits op Google...
En dan eisen dat ik maar de wetenschappelijke informatie van de overheid omtrent de tests van de Corons app moet voorleggen.
jullie moeten dit zelf lezen ipv het internet af te struinen naar tegen bewijs, die jullie onderbuik gevoel bevestigd.
Even niet de zaken omdraaien nu he vriend?! :(
Jij bent degene die om nummertjes gaan lopen zaniken wanneer er gewoon algemeen bekende info over die onbetrouwbaarheid wordt vermeld. :O

[ Voor 5% gewijzigd door SambalBij op 17-10-2020 23:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@SambalBij Ik heb gewerkt in het team van de CoronaMelder (niet aan de apps) en daar werd door een developer verteld dat ze de metingen in de praktijk getest hebben en dat dit nog verassend nauwkeurig was.

Verder gebruikt het systeem ook niet puur de RSSI. Beide telefoons wisselen actief data uit terwijl ze binnen bereik zijn. Daardoor zijn ze in staat om een soort van calibratie te doen om de afstand uit te werken.

Simpelweg stellen dat Bluetooth niet geschikt is is echt veel te simplistisch.. die mensen hebben zich duidelijk niet verdiept in het protocol :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:18:

Euh, nee hoor stond niks klaar. Die heb ik voor die reply op dat moment bij elkaar gezocht omdat je daar zelf blijkbaar te lui voor was.
Ook niet moeilijk of veel werk, meer dan genoeg hits op Google...
Maar de site van het RIVM is dan over het hoofd gezien ?
want wel veel news artikelen, maar nergens een officiële bron met onderzoeksresultaten. terwijl bij mijn Google search het RIVM boven aan staat :)

En die RIVM site zou je eerder moeten gebruiken dan Google, just saying :)

[ Voor 28% gewijzigd door absrnd op 17-10-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Glashelder schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:24:
@SambalBij Ik heb gewerkt in het team van de CoronaMelder (niet aan de apps) en daar werd door een developer verteld dat ze de metingen in de praktijk getest hebben en dat dit nog verassend nauwkeurig was.

Verder gebruikt het systeem ook niet puur de RSSI. Beide telefoons wisselen actief data uit terwijl ze binnen bereik zijn. Daardoor zijn ze in staat om een soort van calibratie te doen om de afstand uit te werken.

Simpelweg stellen dat Bluetooth niet geschikt is is echt veel te simplistisch.. die mensen hebben zich duidelijk niet verdiept in het protocol :).
Blijkbaar niet, want anders had ik geen notificatie gehad van afgelopen donderdag...

En die mensen waarvan je nu aangeeft zich niet verdiept te hebben in het protocol; Een van de links die ik gaf was naar het document van Apple en Google; En andere link (van The Intercept) was van de originele ontwikkelaars van Bluetooth. Ik denk dat die zich toch dieper in het protocol hebben verdiept dan een ontwikkelaar van de overheid die niet veel meer met bluetooth doet dan de Apple/Google API aanspreken...
Overigens is dit wat men er zelf over zegt:
Met Bluetooth Low Energy (BLE) kan niet exact worden vastgesteld hoe dicht gebruikers van de app bij elkaar in de buurt zijn geweest. We weten slechts een signaal sterkte. Daarnaast is over de verspreiding van het virus nog veel onbekend. Dat betekent dat we geen uitspraken kunnen doen over hoe groot het risico is geweest dat iemand bij een ontmoeting het virus heeft overgedragen.
absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Maar de site van het RIVM is dan over het hoofd gezien ?
want wel veel news artikelen, maar nergens een officiële bron met onderzoeksresultaten. terwijl bij mijn Google search het RIVM boven aan staat :)
Info van het RIVM over die app heb ik niet gezien, en kan ik ook niet direct vinden op de Covid infopagina?
Zie wel wat op coronamelder.nl en rijksoverheid.nl, maar daar staat weinig over de afstandsmeting, en is verder voornamelijk veel 'Wij van WC-eend'
(Oprechte vraag; waar heb jij op gezocht dan? De info die ik vond kwam naar boven met de zoektermen "covid contact tracing bluetooth range")
En die RIVM site zou je eerder moeten gebruiken dan Google, just saying :)
Again.. 'Wij van WC-eend' :)
Nee het RIVM heeft er helaas al veel te vaak naast gezeten; die vertrouw ik niet heel erg... (Dat virus komt toch niet naar Nederland, geen zorgen...)

In het kabinet, Rutte en De Jonge, heb ik echt nog wel enig vertrouwen. Misschien niet altijd in de oplossingen maar in ieder geval wel in de goede intenties. Echter het OMT en RIVM, of eigenlijk die Van Dissel, krijg ik een heel naar gevoel bij. Met name bijvoorbeeld dat gedoe met mondkapjes; de hele wereld inclusief de WHO zijn er wel achter dat het, hoewel niet heel veel, wel wat bijdraagt, en Van Dissel maar nee blijven zeggen enkel en alleen maar omdat ie te halsstarrig en stug is om op zijn eigen eerdere standpunt dat het niet nodig is, terug te durven komen. En die man wordt vervolgens vereerd alsof ie de kip met de gouden eieren is...
(Maar goed, dat gaat wel erg offtopic zo)

[ Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 17-10-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:24:

Voor zover ik weet wordt die uitwisseling enkel gebruikt om de tijdsduur van het contact te bepalen (> 15 minuten)? Ik zou ook niet weten hoe je daar afstand uit zou kunnen opmaken, hooguit kun je nog iets doen met variaties in de RSSI bij de verschillende uitwisselingen maar ook dat zegt verder weinig over de absolute afstand lijkt mij.

Als ik het fout heb hoor ik het graag en zou ik graag ergens een technische uitleg lezen hoe men dit dan doet. Want nogmaals ik kan oprecht gewoon niet bedenken / vinden hoe je dit betrouwbaar zou kunnen doen met bluetooth. Je hebt volgens mij simpelweg slechts één ding wat *iets* zegt over de afstand, de signaalsterkte / RSSI. Dat is leuk voor een globale inschatting maar ook niet voor meer dan dat zoals de links die @SambalBij aanhaalt ook bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ik222 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Voor zover ik weet wordt die uitwisseling enkel gebruikt om de tijdsduur van het contact te bepalen (> 15 minuten)? Ik zou ook niet weten hoe je daar afstand uit zou kunnen opmaken, hooguit kun je nog iets doen met variaties in de RSSI bij de verschillende uitwisselingen maar ook dat zegt verder weinig over de absolute afstand lijkt mij.

Als ik het fout heb hoor ik het graag en zou ik graag ergens een technische uitleg lezen hoe men dit dan doet. Want nogmaals ik kan oprecht gewoon niet bedenken / vinden hoe je dit betrouwbaar zou kunnen doen met bluetooth. Je hebt volgens mij simpelweg slechts één ding wat *iets* zegt over de afstand, de signaalsterkte / RSSI. Dat is leuk voor een globale inschatting maar ook niet voor meer dan dat zoals de links die @SambalBij aanhaalt ook bevestigen.
Naar wat ik begrepen heb werkt het door informatie uit te wisselen over hoe sterk de partner het signaal van de partner ervaart/ontvangt en daar mee te experimenteren.

Hoe langer de telefoons in de buurt zijn, des te nauwkeuriger het wordt. Maar het is niet onfeilbaar natuurlijk.

@SambalBij dat iemand de ontwikkelaar van een protocol is zegt natuurlijk niks. Er kunnen altijd slimme koppen zijn die iets nieuws bedenken met de uitvinding van een ander. De uitvinder van een LCD scherm vond vast ook niet de tablet uit.

Maar goed, het is me wel duidelijk.
Van Dissel maar nee blijven zeggen enkel en alleen maar omdat ie te halsstarrig en stug is om op zijn eigen eerdere standpunt dat het niet nodig is, terug te durven komen.
Voor zover ik weet heeft van Dissel altijd gezegd dat mondkapjes niets toevoegen mits men zich aan de twee basisregels houdt:
- thuisblijven bij klachten en
- anderhalve meter afstand houden.

Als iedereen dat doet dan voegen ze ook heel weinig toe. Want de aerosolen vliegen er gewoon doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Glashelder Men lijkt inderdaad ook iets te doen met de signaalsterkte van de partner telefoons als ik nog even verder zoek. Maar ik lees tegelijkertijd ook overal dat er zelfs onder ideale omstandigheden een aardige foutmarge blijft die inherent is aan bluetooth.

Op zich hoeft die afstand bepaling natuurlijk ook niet perse onfeilbaar te zijn. Alleen moet het advies wat je krijgt bij een hit daar dan wel op afgestemd zijn. Als een waarschuwing om extra op te letten is het wellicht prima voor sommige mensen (al zit ook lang niet iedereen daar op te wachten als er een aanzienlijk risico op false positives is) , maar een dringend advies tot quarantaine gaat mij dan echt veel te ver. Dat kun je in mijn ogen enkel doen bij 100% zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mee eens. Het oorspronkelijke plan was volgens mij dan ook om een dringend testadvies af te geven bij een ‘hit’.

Maar door het falend testbeleid is dat aangepast helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technorabilia
Bij de installatie van de app heb ik er van tevoren goed over nagedacht wat ik zou doen bij een melding. Ook ik heb mij geïnformeerd over het bovenstaande en ook ik ben af een toe sceptisch over hoe dit nu allemaal goed moet werken. Toch heb ik besloten om geval van een positieve melding mij hoe dan ook te houden aan de richtlijnen en gevolgen. Een bewuste keuze en in mijn ogen een stuk verantwoordelijkheid dat je op je neemt bij installatie van de app.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 11:29
SambalBij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Met Bluetooth Low Energy (BLE) kan niet exact worden vastgesteld hoe dicht gebruikers van de app bij elkaar in de buurt zijn geweest. We weten slechts een signaal sterkte. Daarnaast is over de verspreiding van het virus nog veel onbekend. Dat betekent dat we geen uitspraken kunnen doen over hoe groot het risico is geweest dat iemand bij een ontmoeting het virus heeft overgedragen.
Kennelijk is die quote belangrijk voor je, aangezien je hem zelf al vet maakt. Ik heb daar 2 woorden in benadrukt: hoe groot.....

Jouw quote hè?

Hoe groot, dat is wat ze stellen. Ze stellen dus niet dat er geen risico is. Ze zeggen alleen dat ze niet een conclusie kunnen trekken over hoe groot dat risico is.

Als ik jou zeg dat het risico aanwezig is is dat jij dit virus aan je ouders gaat overdragen, maar ik kan je niet vertellen hoe groot het risico is, ga je dan straks koffie bij ze drinken?

Nogmaals, niemand beweert dat bluetooth het ideale middel is om met zekerheid te concluderen dat jij het virus hebt opgelopen. Ook niet of je met 100% zekerheid langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter het risico hebt gelopen om het van iemand anders op te lopen.
Maar wanneer je de melding hebt gekregen, geeft het wel aan dat je mogelijk een risico hebt gelopen. En ben jij, met díe kennis in je hoofd en hart, bereid om bewust hetzelfde risico te nemen dat jij anderen besmet?

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

DivxLover schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Kennelijk is die quote belangrijk voor je, aangezien je hem zelf al vet maakt. Ik heb daar 2 woorden in benadrukt: hoe groot.....

Jouw quote hè?

Hoe groot, dat is wat ze stellen. Ze stellen dus niet dat er geen risico is. Ze zeggen alleen dat ze niet een conclusie kunnen trekken over hoe groot dat risico is.

Als ik jou zeg dat het risico aanwezig is is dat jij dit virus aan je ouders gaat overdragen, maar ik kan je niet vertellen hoe groot het risico is, ga je dan straks koffie bij ze drinken?
Ja mijn quote;
En om hem dan af te maken; 'hoe groot' impliceert m.i. automatisch '..of hoe klein' ;)

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het risico is er momenteel altijd en overal.

Dus ja, ik ga wel eens bij mijn ouders op de koffie (uiteraard wel zo veel mogelijk op 1,5m) nadat ik een risico op besmetting heb gelopen (of wanneer ik mogelijk zelf besmettelijk kan zijn. Want ook dat zou ik elk willekeurig moment wel eens kunnen zijn zonder symptomen; heb ik wel ook maar de minste klachten, dan neem ik geen enkel risico en blijf ik thuis)
Anders zou ik mijn ouders en andere familie en vrienden al sinds maart niet meer hebben gezien? Terwijl die mensen ook gewoon hun boodschappen doen en naar hun werk gaan, en daarbij nog altijd een stuk hoger risico op besmetting lopen dan wanneer ik op 1,5m afstand op de bank zit.

Dat risico loop ik al zodra ik de voordeur uit stap. In een portiek waar lucht nogal blijft hangen (in ieder geval geuren van parfums van de buurvrouw etc, dus aerosols denk ik ook wel) waarna ik een krappe 1m brede stoep op stap, waar ook wel eens mensen passeren, en waar even de weg op stappen ook niet altijd veilig is. Naar de Albert Heijn met te smalle gangpaden en geen mogelijkheid tot 1 richtings verkeer.

Ik probeer me zo veel mogelijk bewust te zijn van mijn omgeving, en zoveel mogelijk risico's te vermijden waar dat kan; afstand houden, binnen mondkapje op, als het te druk is later terugkomen etc.
Nogmaals, niemand beweert dat bluetooth het ideale middel is om met zekerheid te concluderen dat jij het virus hebt opgelopen. Ook niet of je met 100% zekerheid langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter het risico hebt gelopen om het van iemand anders op te lopen.
Maar wanneer je de melding hebt gekregen, geeft het wel aan dat je mogelijk een risico hebt gelopen. En ben jij, met díe kennis in je hoofd en hart, bereid om bewust hetzelfde risico te nemen dat jij anderen besmet?
Maar dat risico heb ik toch wel gelopen, hoe dan ook; Hoe groot dat risico was daar heeft wel of geen melding van die app verder weinig invloed op, omdat die melding niet bepaald betrouwbaar lijkt.

Ik heb ook net maar eens een mail gestuurd aan die coronamelder helpdesk.
Wat ik in het geheel (Even helemaal los van het al dan niet betrouwbaar zijn van een afstandsmeting via bluetooth) nog steeds niet snap is dat er een melding is afgegeven zonder dat er uberhaupt een match was met een 'besmette' random key/id...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe werkt het?
Je krijgt een melding nadat je extra kans op besmetting hebt gelopen
De app stuurt een melding als je minstens 15 minuten dicht bij iemand bent geweest die later corona blijkt te hebben. Deze persoon moet dan ook de app geheel gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

En wat als je wel corona hebt maar geen symptomen? Dus je test niet, maar bent wel in staat om anderen te besmetten. Daar houdt die app dus geen rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 91868 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:59:
En wat als je wel corona hebt maar geen symptomen? Dus je test niet, maar bent wel in staat om anderen te besmetten. Daar houdt die app dus geen rekening mee.
Via degene die je besmet en wel symptomen heeft en de app gebruikt krijg je dan de notificatie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 2 3 Laatste