Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
robertjanbout schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:13:
[...]

Die bluetooth dingen hebben een zwevende audio ground, en de versterker heeft een gekoppelde audioground aan de voedingsground. Als je dan de module gaat voeden met een 78xx moet je nog steeds je ground doorverbinden. Dan krijg je een kortgesloten zwevende ground. Dan moet je of de audio isoleren of de voeding. :)
Voor als mensen meer info hierover zoeken: Grote stroom door draadloze oortjes

Ik heb het uiteindelijk met een geisoleerde DCDC voeding opgelost.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• janwaal1
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-11-2021
bij deze ontlaadkarakteristiek van de 4.0 Ah versie met een constante ontlaadstroom van 1 A. De gemeten capaciteit is 3,879 Ah, energie 71,293 Wh.
De BMS schakelt de laadcyclus uit bij celspanning 4,2 V en ontlaadcyclus bij 3 V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otfY2xNHeCz6xLdQwvd7NT54IMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qA4XBAuTnR1AbHShEbncttF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

flipje81 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:58:
Oude koe uit de sloot, maar bij de lidl zag dat de x20v accu's weer volop verkrijgbaar zijn.

Er viel ook me ook iets anders op. Op de doosjes van de accu's staat nu "cell Balancing" expliciet vermeld. Het typenummer van deze accu's is ook anders namelijk PAP 20 B1. Tegenover PAP 20 A1 in de eerdere accu's.
Zou wel mooi zijn, schoonpapa heeft al de tweede Lidl accu defect, wederom één cel op 3V terwijl de andere 4 op 4V zitten. Bij de vorige heb ik hem gebalanceerd maar de lage cel was echt gaar. Deze heb ik verder nog niets mee gedaan.
Schoonpapa heeft meteen een nieuwe gekocht (waarmee het totaal op een stuk of 6 ligt voor 3 of 4 apparaten...) maar ik zag zo snel geen verschil (heb ook niet opgelet of ergens een "A" in een "B" gewijzigd was).
Ik zal de oude 20V accu nog proberen te balanceren maar als dat niets oplost, bouw ik die print ook om met de cellen van een 4Ah Ferm accu. Dat werkt bij mij al een poos prima. Moet echter nog steeds de balanceerstekker toevoegen, maar de accu is nog niet leeg geweest ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

Balanceer accu (B1)

Side-by-side oude (A1) en nieuwe (B1). De B1 heeft de ladingcontrole-print vast aan de hoofdprint, de A1 via een zwart-rood snoertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_X3hLXILvbkz3bZAQ1PX1nKVxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TbLFk0z56ZvpXV1xoANJeHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Oude A1 (maar er zijn scherpere foto's in dit draadje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U30MfKDZ39NsKmEoqdMuLzIJXXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIl4K8slQfXoXjPTSI53TibH.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe B print, onderzijde niet kunnen bekijken (erg genoeg dat ik de accu van iemand anders zomaar openschroef... O-) dus lossolderen kan ik nog even niet maken )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL5wCWkqntBGipvo0MP6H2a_9Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ5yXqtKsMhWkf0B9wM93kmO.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij van de nieuwe (zegt verder niets).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50UmU18ZOq0-_klM3rXxyIaf4JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2taIN1wYmrtlrQcK0ywuq4ST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door R-P op 08-10-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:46
mooi die vergelijking. de print ziet er idd heel anders uit. lhet zou kunnen me dat Q1, Q11, Q14,Q15 mosfets oid zijn die samen met hun weerstanden (respectievelijk R2, R11, R22, R25) een balanceerschakeling vormen). heeft iemand hier al aan gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisPochenk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-01-2022
Tarquin schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:22:
Misschien iets om een Parkside-hack topicje te openen?
Ik heb laatst zo'n lader voor de accus omgebouwd naar 12V zodat ik ze met een autostekker kan laden.
Kick:
Heb je hier nog een schema van? Ik heb er ook 1 gemaakt voor een 20-28v bron maar die bleek niet zo stabiel en nu onzeker over wat ik verkeerd heb gedaan
Antwoord mag ook in DM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23
Geen probleem, tweakers.
Schema is een te groot woord.

Als die van jou instabiel is komt dat door één van twee dingen: of door de 20V, dat is te laag voor het laadcircuit. Je moet het even nameten maar ik heb een Makita lader die 21.5 aan het laadcircuit geeft.
Of het komt doordat je bron (wat is er nou 20-28V? Zonnepanelen?) instabiel wordt bij de laadstroom, want hij trekt wel 2.4 ampere voor een lege accu.

Jouw opzet is iets anders, want jij gebruikt een step-down, ik werk vanaf 12V dus ik gebruik een step-up.
Je kunt ook een universele gebruiken maar ik denk dat die onzuiniger zijn omdat ze gewoon eerst naar 30V converteren en daarna step-down doen.

Schema:

De lader werkt op 220v, dus hij converteert zijn 220 naar een werkspanning voor het laadgedeelte. Verwachting is dat deze spanning iets hoger zit dan de maximale spanning van 5 Li-Ion cellen. Op dat punt haak ik in. Ik weet het niet meer precies, maar meten=weten. 21 of 21.5, zoiets.

Ik heb dit gedaan:
- op de printplaat gekeken en getraceerd waar het hoogvoltage-deel overgaat in het laagvoltage.
Is vrij logisch: Er staat o.a. 'GND' gemarkeerd, en het zullen niet de smalle banen zijn, maar de breedste.
- de +/- punten gemarkeerd
- de spanning gemeten
- het hoogspanningsdeel eraf geslepen (Proxxon/dremel) en de baantjes schoongemaakt om op te solderen.
- Het verwijderen van de halve printplaat geeft genoeg ruimte voor een DC-DC converter.
- de DC-DC converter op exact de gemeten spanning gezet
- Alles aansluiten en inmonteren. De kabels kunnen in elk geval de ampères aan, de gekozen plug (2.1mm) wordt hoger gebruikt dan zijn specs.

Achteraf had hij ook een XT-60 connector mogen hebben want hij trekt echt forse ampères (4-6) op het 12V deel. Maar ik had geen XT-60 inbouw, en het werkt.

Hier heb je 2 foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIo44whTjhEUipoeJNXT4AOYkyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ae7s9unlpkllo5uZFwRap4Nz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6I7AFp3sLdvaX1zruFF3itye3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlNjEJEqViOGY5IvonnMwBq4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-10-2024
Hey. Ik heb de "hack" gebruikt van de C+ aan de voeding spanning te hangen om een continue output te krijgen zonder die stroombegrenzing. Zelf had ik ook wat tests gedaan en het leek erop dat bij mij die begrenzing automatisch inschakelde bij ~200-300mA. De accu leek nog wel uit zichzelf uit te schakelen op een gegeven moment. (Ik was er zelf niet bij maar mijn huisgenoot die de accu gebruikte op mijn zelfgebouwde boombox melde dit.)
Heb ff de spanning gemeten over alle cellen samen nadat ie zichzelf had uitgeschakeld en dat kwam op 16V ofwel 3.2V per cel, best prima dus.

Maar hier komt nu het probleem: telkens als ik m nu aan de snellader hang laad hij maar voor max een minuut op voordat die snellader meld dat de accu vol is....
Heb m al opengehaald en van binnen lijkt hij nog goed. Ik zal zo ff kijken of er misschien een individuele cel is die nogal ontladen is, voor de zekerheid.

Edit1:
Lijkt erop dat de celspanning nog wel prima is. Dit gaat om een 2.0Ah accu, en het lijkt erop dat intern de "T" verbinding alleen is aangesloten op een 10k weerstand naar grond? En dit alleen bij de 4Ah accu, dit component mist bij de 2Ah versie. Misschien voor de snellader om te checken wat voor soort accu t is?

Edit2:
Heb de accu gewoon maar een tijdje aan de snelllader gelaten. Dat deed niks. Lijkt erop dat de accu zelf denk dat ie vol is, en daardoor geen lading meer accepteerd. Als ik de C+ en de + verbind laat de "oplaad LED" namelijk groen zien...

Ik zou dus voor nu nog
NIET
de hack gebruiken waarbij je de C+ aan de + hangt.

Edit3:
Heb de accu wel opgeladen gekregen uiteindelijk, maar niet over de C+ en "-" maar over de "+" en "-", wel nog steeds met de snellader. Uiteindelijke cel spanningen op deze manier waren tussen de 4.21 en 4.25V. Ik heb geen idee hoe slecht dit is voor de accu om m zo op te laden maar er is nog niks in rook opgegaan. Ik ga wel voor nu alleen deze accu gebruiken in mijn DIY project, sinds ik niet graag heb dat de rest ook niet werken met de snellader.

[ Voor 40% gewijzigd door [UNDEFINED] op 26-03-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederick
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 15:24
[UNDEFINED] schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:31:
Hey. Ik heb de "hack" gebruikt van de C+ aan de voeding spanning te hangen om een continue output te krijgen zonder die stroombegrenzing. ....
Ik had dit weekend hetzelfde probleem met een accu die ik alleen voor tuin gereedschap gebruikte, deze was niet gelabeld dus ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat ik deze nooit met dergelijke hack heb gebruikt.
De accu kwamen met 2 jaar (inmiddels 3 jaar op de nieuwe) garantie dus deze heb ik gewoon weer kunnen inwisselen voor een nieuwe.

@UNDEFINED
Werkt jou accu na het handmatig opladen weer met de laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
Diederick schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]

Ik had dit weekend hetzelfde probleem met een accu die ik alleen voor tuin gereedschap gebruikte, deze was niet gelabeld dus ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat ik deze nooit met dergelijke hack heb gebruikt.
De accu kwamen met 2 jaar (inmiddels 3 jaar op de nieuwe) garantie dus deze heb ik gewoon weer kunnen inwisselen voor een nieuwe.

@UNDEFINED
Werkt jou accu na het handmatig opladen weer met de laders?
Hey Diederick.
Mijn acce werkt prima gewoon met opladen aan de snellader door direct de + en - te verbinden maar hij werkt niet meer "normaal" kwa laden jammergenoeg. Ik ga m dus uitsluitend gebruiken voor mijn speakerbox zodat ik niet meer accus op deze manier mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederick
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 15:24
Ik hou de accus inmiddels actief met een weerstandje op een schakelaar (380ohm voor 50Ma verbruik maar deze kun je ook afstemmen op t idle verbruik van je speakertje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenK00
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Diederick schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:42:
Ik hou de accus inmiddels actief met een weerstandje op een schakelaar (380ohm voor 50Ma verbruik maar deze kun je ook afstemmen op t idle verbruik van je speakertje).
Hey Diederick, waar sluit je dat weerstandje dan op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
RubenK00 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Hey Diederick, waar sluit je dat weerstandje dan op aan?
Deze sluit je gewoon aan over de output, dus over + en - (gemarkeerd op t plastic van de accu). Je kan dit ook doen na een schakelaar oid. Zo lang als het maar parallel staat met de load,dus bijvoorbeeld de versterker oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
Iemand toevallig al eens getest of je deze batterij tegelijk kunt op en ontladen? Ik heb 4 oude Parkside PAP 20 A1 van Ah liggen die ik niet meer gebruik wegens de 4Ah of 8Ah variant. Nu dacht ik een UPS te kunnen bouwen met de oude accu's voor de patchkast (UDM Pro, RPi's, Thinkcentre M73's, VDSL2 modem etc) te kunnen voorzien van stroom mocht die er ooit uitflikkeren.

Nu weet ik niet of dat zinvol is en voordeliger kan dan met een kant en klare UPS... Ook weet ik niet of ik eentje wil die inverteert naar 230V of dat ik al deze apparaten rechtstreeks met DC ga voeden om zo een hele hoop AC/DC converters te elimineren. De accu's zou ik dan opladen via een hoog efficiënte Meanwell voeding. Bij mijn weten zit er niet echt laadelectronica in de opladers. Ik zou denken dat 21V op de + en - en 5V op die ID poort genoeg is om de boel te laten laden? Of steekt dat ladertje nog veel meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 20:31
21v is denk ik aan de magere kant voor een ups. Ik gebruikte 29,4v, 2s meer. Voor een pure sine wave inverter is het ook buiten het normale spanningsbereik. Direct voeden lijkt me een goed alternatief, heb ik ook over zitten denken. Lader->accu->buck converter->12v apparaten.

De topologie van de BMS is me niet helemaal meer bekend, janwaal1 stuurt hierboven dat de BMS zowel under- als overvoltage protectie heeft. Geen probleem dus. Let alleen wel op dat je niet continu de cellen op 4,2v houd, dat verkort de levensduur. 4v zou al beter zijn, 3,8v was dacht ik aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
Ja een 12/24V naar 230V AC inverter was absoluut niet in the picture :-).
https://www.mini-box.com/OpenUPS dit is wel mooi, alleen ook een mooi prijskaartje als ik zo 5V, 9V 12V ed van doen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Da's wel een net printje ja, en misschien de prijs wel waard. Brakke dc-dc converters kunnen een hoop slopen. Een chinese 12v ups zou ik zo niet vertrouwen, eerder nog zelf een in elkaar knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 21:38
Nog mensen hier mee bezig geweest? Heb er een aantal opgehaald als buffer voor mijn mini windmolen. Echter staan ze in serie naar 60v. Zodra de omvormer aan gaat dan is er steeds een pack die zichzelf uitzet oid. Overbelasting is het niet, gaat maar om 5 tot 10 ampere. Zou het brugje tussen + en C+ hier bij helpen? Het wisselt dus snel tussen laden en ontladen in deze setting.

Afgelopen nacht is een boost converter ontploft. Waaide flink en de packs zullen te vol zijn geraakt, BMS grijpt in (perfect!) En de molen heeft leuk 100v op de input gezet van de converter. Alle condesatoren hebben obesitas. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Doesnotcompute schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:33:
Nog mensen hier mee bezig geweest? Heb er een aantal opgehaald als buffer voor mijn mini windmolen. Echter staan ze in serie naar 60v. Zodra de omvormer aan gaat dan is er steeds een pack die zichzelf uitzet oid. Overbelasting is het niet, gaat maar om 5 tot 10 ampere. Zou het brugje tussen + en C+ hier bij helpen? Het wisselt dus snel tussen laden en ontladen in deze setting.

Afgelopen nacht is een boost converter ontploft. Waaide flink en de packs zullen te vol zijn geraakt, BMS grijpt in (perfect!) En de molen heeft leuk 100v op de input gezet van de converter. Alle condesatoren hebben obesitas. _O-
Deze packs zullen niet gemaakt zijn om in serie te schakelen, de FETs zullen deze spanningen niet leuk vinden. Je riskeert een defecte BMS, en daarmee het overladen of diepontladen van een pack en daarmee risico op thermal runaway en dat soort dingen. Je kunt wel een simpele BMS van bijvoorbeeld heltec of een meer geavanceerde van Dali of JK of Smartech gebruiken op een samenbouwsel van alleen de cellen. Hiermee zijn gelijk alle problemen opgelost. Alleen kun je dan niet meer even een pakket gebruiken voor je schroefmachine :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 21:38
robertjanbout schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:42:
[...]

Deze packs zullen niet gemaakt zijn om in serie te schakelen, de FETs zullen deze spanningen niet leuk vinden. Je riskeert een defecte BMS, en daarmee het overladen of diepontladen van een pack en daarmee risico op thermal runaway en dat soort dingen. Je kunt wel een simpele BMS van bijvoorbeeld heltec of een meer geavanceerde van Dali of JK of Smartech gebruiken op een samenbouwsel van alleen de cellen. Hiermee zijn gelijk alle problemen opgelost. Alleen kun je dan niet meer even een pakket gebruiken voor je schroefmachine :/
Zal eens kijken of ik een maximale spanning kan achterhalen. De bende is niet ontploft iig, ookal is er ruim een kilowatt die nacht teruggeleverd. De boostconverter heeft het begeven omdat er een draad losgeschoten is. Molentje heeft vrolijk zn ding gedaan en meer dan de maximale 63v van de condensatoren opgewekt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Doesnotcompute schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:50:
[...]

Zal eens kijken of ik een maximale spanning kan achterhalen. De bende is niet ontploft iig, ookal is er ruim een kilowatt die nacht teruggeleverd. De boostconverter heeft het begeven omdat er een draad losgeschoten is. Molentje heeft vrolijk zn ding gedaan en meer dan de maximale 63v van de condensatoren opgewekt haha.
De spanning van de FETs zal mogelijk 40, 60 of 80v zijn. Maar bij afschakelen (vooral discharge) kunnen er inductieve pieken ontstaan die hoger zijn dan die 40, 60 of 80v, waardoor er avalanche current gaat lopen.
Als de FETs 120v afkunnen zit je wel safe, anders kun je het nog oplossen door TVS diodes over de FETs te zetten, wanneer de FETs 60v of hoger aan kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
Dus, ik zag dat de action nu iets vergelijkbaars heeft gemaakt, namelijk https://www.action.com/nl...combitool-en-soldeerbout/ . Nu heb ik zelf al een vergelijkbaar blokje gemaakt dat je kan 3d printen https://thangs.com/design...iew=true&source=All+Files .
Denk dat ik zelf misschien maar eentje oppik om te kijken of t wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
Okay dus ik heb er eentje opgehaald, en het is best wel veelbelovend. Het gebruikt slechts 3 pins op de batterij, nml B+, B- en de ID pin. Intern is de ID pin aan de B+ verbonden met een 51KOhm weerstand. bijgevoegd is een foto van de PCB. Lijkt erop dat er 2 chips op zitten, 1tje duidelijk voor een buck converter voor de USB poort maar geen idee waarvoor de andere is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TDZRZ5C0fHRZd6s4tS3cKjVfLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCIL85uea3zyJpmG5zakK2ZQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Interessant. De buck converter is een infineon chip? Linksonder lijken 2 10 ohm weerstanden als shunt te dienen. Mogelijk is de 2e chip puur om de pushbutton te laten functioneren als aan/uit schakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
robertjanbout schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:57:
Mogelijk is de 2e chip puur om de pushbutton te laten functioneren als aan/uit schakelaar?
Zou kunnen. De push button zelf lijkt ook verrassend beefy te zijn echter, maar t is altijd lastig om te zien wat de daadwerkelijke specs van dat soort dingen zijn als t er niet direct op geschreven staat.

De chip rechtsonder is de IP6503Shttps://pdf1.alldatasheet...934/INJOINIC/IP6503S.html en die is inderdaad een USB power supply chip. De chip linksboven heeft echt 0 markeringen.
Heb ook nog wat andere puntjes over dit ding:
1: de 2x 10 Ohm "shunt" wordt NIET gebruikt voor de power output. Alle stroom gaat direct door dus die beefy switch heen.
2: De ongemarkeerde chip linksboven zit alleen verbonden aan de 5V USB output, ground, en de gate van die kleine SOT23 mostfet https://alltransistors.com/adv/pdfdatasheet_goford/3400.pdf. Mijn huidige theorie is dat deze chip periodiek een korte puls stroom uit de AX accu trekt om m "wakker" te houden. Als ik tijd heb gooi ik misschien wel een keertje mijn scope erop om te zien of er daadwerkelijk iets gebeurt. Die 3400 mosfet zit nml dus ook gewoon alleen tussen die 2x 10Ohm weerstanden en grond, niks bijzonders verder.
3. De USB powersupply is dus vrijwel direct ook gevoed van de voeding, met dus die hoofd switch, en een diode (tegen voltage spikes/back EMF?) die ertussen zit.

Intrigerend ding wel ja. Ik hoop eigenlijk wel dat het uiteindelijk dus niet blijkt dat die een pulse doet elke X secondes om de accu wakker te houden, dat zou natuurlijk zonde zijn van je energie.

[ Voor 60% gewijzigd door [UNDEFINED] op 01-12-2023 02:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melazarus
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik heb even een test opstelling gedaan op basis van de theorie van [UNDEFINED].
  • De blauwe led links boven hangt met een 10k weerstand op de + en - van de accu.
  • Een 2N7000 mosfet en een 1k weerstand staan ook op de + en - van de accu
  • als de mosfet actief is komt er ongeveer een stoom van 20ma over
  • De chip onderaan is een ESP8266 (voorlopig gevoed door de PC) die als enige taak heeft om de mosfet 0.1 seconden per 2 seconden aan te doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
mport time
from machine import Pin, 

p = Pin(2, Pin.OUT)

off_time_seconds = 2

while True:
    p.off()
    for x in range(off_time_seconds):
        print("off: ",x,"/",off_time_seconds,"s", end="\r")
        time.sleep(1)
    print()
    print("on: 0.1 s")
    p.on()
    time.sleep(.1)

Resultaat is dat de accu terug "wakker" gemaakt word en minder dan 2 seconden uit staat.
De mosfet altijd aan laten staan heeft het zelfde effect als dat hij uit blijft staan, zijnde dat de led uit gaat na 3 minuten.

af en toe zie ik de led nog even uit gaan maar hij gaat direct terug aan. Ik denk dat ik wat met de timings en weerstands waardes moet experimenteren. de esp8266 kan eventueel een 555 timer worden of een simpele MCU maar dan met een buck converter om de 3.3v te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSr1z2Z8d3xmjDWKZQY4rDwLi1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEl11G5b5fZMlSZfESZrvJF6.jpg?f=fotoalbum_large

[update] De "hack" werkt maar het effect is beperkt tot het terug wakker maken van de accu na 3 min. Wanneer ik de frequentie verhoog bv 10 hz dan werkt het niet meer. Ik ga moeten zoeken naar die multitool/soldeerbout om te kijken wat daar mee aan de hand is.

[ Voor 7% gewijzigd door melazarus op 07-12-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melazarus
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-03-2024
Het lijkt er op, bij mijn experimenten, dat de ID pin geen invloed heeft op het afslaan van mosfets in de accu.
Sterker bij het meten van de voedingsspanning met een gebruiker (soldeer/multitool) zijn er nog steeds elke 3 minuten kleine dips in de spanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d50RRxoD50tamwe8RNSCtA1ll8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CUv03wv3iiqHoGKaCT08Rmi.png?f=user_large

Ik heb dan de accu even door gemeten en zoals door anderen al gezegd zitten er 3 shunts die gebruikt worden om het stroomverbruik te meten.

Als ik de sense trace doorbreek dan doet de accu niets meer (zoals verwacht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mX-sbFpGTI8_o3yvnWtt-msXQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HevB3DS7N55xenkx2jvQht5P.jpg?f=fotoalbum_large

de spanning op deze sense trace tov de B- is 5-6 mV als de soldeebout aan't warmen is.
Om dat verbruik te emuleren heb ik dan een weerstandsbrug (spannings deler) tussen B+ en B- gezet.
Ik heb gekozen voor 1MOhm (B+) en 1KOhm (B-) om een spanning te krijgen van ongeveer 20mV.
Er loopt een lekstroom van 20µA wat te verwaarlozen is denk ik.

Dit zorgt er voor dat de accu denkt dat er een stroomverbruiker aan hangt. Als ik nu een LED + weerstand aan de accu hangt valt hij niet meer uit na 3 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jJRwoX-SHH6w2Lq2ml_piF3I7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nuiKq5JPIQCysny9CaCvk5oS.jpg?f=user_large

Nu alles nog wat isoleren om magic blue smoke tegen te gaan en dan mooi weg stoppen.

Heb nog niet getest hoe de accu gaat reageren als ik hem probeer op te laden mogelijk gaat dat nog een issue zijn en ik weet ook niet hoe de accu op lange termijn zich gaat gedragen.

Hoe dan ook het werkt maar ik kan deze hack niet aanbevelen omdat er een risico is dat de accu in vlammen op gaat als volle 18560 cellen in kortsluiting gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23
Leuk dat dit topic nog steeds bestaat!

Over Parkside:

Inmiddels heb ik een lader voorzien van een XT60 ingang.
Dat is een grote verbetering t.o.v. de 2.1x5.5mm ronde stekker die ik eerst had.

Binnen heb ik mijn eerste step-up converter vervangen door een CV/CC converter.
Daarmee kan ik zowel maximale spanning als stroom kan instellen.
Hij staat nu iets boven de 21 volt en 1.4A. Netto trekt hij dus 30 Watt.

Dat scheelt een stuk aan de voedingskant.
Dat maakt dat als ik hem op de sigarettenaansteker aansluit, deze niet meer het risico loopt de zekering eruit te branden of het plastic te smelten.

De lader wil zelf graag op 2.4A laden, dus ongeveer 50 watt.
Dat is best veel als je dat met 12V moet leveren via een plug die in 1950 ontworpen is om vooral heet te worden.

Foto voor degenen die zo vriendelijk waren nog een keer op dit oude topic te klikken:
AliExpress heeft leuke kant-en-klare printjes die je makkelijk op de accu kan plakken. Binnenin solderen en je hebt een accumeter met 5 levels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMrBwVPkRm_RrEq6TjGIUsqPJro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpzcpwxJGQ48mGMZnGbCRnPe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Dit oudere topic even afstoffen om te zien of er vooruitgang is en ook oplossingen om deze accupacks in projecten te gebruiken.

Zelf zoek ik een 20V accu oplossing voor voeding van een TPA3116 2.1 Amp in een kratradio Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20].
Het liefst zou ik die accu gewoon in de lader laten zitten en inbouwen, waarbij het ook niet uitmaakt of ik de set aan de versterker laat hangen (al dan niet in gebruik voor muziek).

De Ferm AX 4Ah accu's van de Action zijn prijstechnisch interessant, maar vallen bij lage belasting dus in slaap. Iemand die dat heeft opgelost en zoja hoe?

En kan dit spul ook gelijktijdig laden terwijl de versterker vanuit dezelfde accu wordt gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bumpje. Niemand die dit Action/Ferm AX accuplatform veilig werkend gebruikt in projecten en zonder dat het bij lage belasting uitvalt?

Is Lidl Parkside dan een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
JPS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:33:
Dit oudere topic even afstoffen om te zien of er vooruitgang is en ook oplossingen om deze accupacks in projecten te gebruiken.

Zelf zoek ik een 20V accu oplossing voor voeding van een TPA3116 2.1 Amp in een kratradio Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20].
Het liefst zou ik die accu gewoon in de lader laten zitten en inbouwen, waarbij het ook niet uitmaakt of ik de set aan de versterker laat hangen (al dan niet in gebruik voor muziek).

De Ferm AX 4Ah accu's van de Action zijn prijstechnisch interessant, maar vallen bij lage belasting dus in slaap. Iemand die dat heeft opgelost en zoja hoe?

En kan dit spul ook gelijktijdig laden terwijl de versterker vanuit dezelfde accu wordt gevoed?
Super late reply weer, maar het lijkt erop dat die oplossing van melazarus wel werkt, maarja, daar moet je wel de accu voor modificeren.
Ik denk dat ik zelf deze modificatie misschien wel ga doen voor mijn project, scheelt weer. Echter vraag ik me wel af hoe de originele "hack" het m dan deed, en waarom die sommige accus lijkt te mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

[UNDEFINED] schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 02:33:
[...]

Super late reply weer, maar het lijkt erop dat die oplossing van melazarus wel werkt, maarja, daar moet je wel de accu voor modificeren.
Ik denk dat ik zelf deze modificatie misschien wel ga doen voor mijn project, scheelt weer. Echter vraag ik me wel af hoe de originele "hack" het m dan deed, en waarom die sommige accus lijkt te mollen.
Dank voor je reactie. Deze Ferm accu-mod leek me toch wat te risicovol en omdat ik al Makita 18V LXT accus heb, die maar voor mijn project gebruikt met een adapter plate van ome Ali.

Alleen de diepontladingsbeveiliging werkt om een of andere reden niet :(. Vanaf 17V zakt het heel snel weg dus moet het goed in de gaten houden. Ik heb de schakeling met een IRLB8721 mosfet gedaan, maar zou volgens die instructie geen probleem mogen zijn.

Meer info hier voor de geinteresseerden: JPS in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 24-07-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [UNDEFINED]
JPS schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Dank voor je reactie. Deze Ferm accu-mod leek me toch wat te risicovol en omdat ik al Makita 18V LXT accus heb, die maar voor mijn project gebruikt met een adapter plate van ome Ali.

Alleen de diepontladingsbeveiliging werkt om een of andere reden niet :(. Vanaf 17V zakt het heel snel weg dus moet het goed in de gaten houden. Ik heb de schakeling met een IRLB8721 mosfet gedaan, maar zou volgens die instructie geen probleem mogen zijn.

Meer info hier voor de geinteresseerden: JPS in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"
Leuk dat je wel een update schrijft! Kwa adapter plate heb ik mijn eigen ontworpen in openSCAD (een heel simpel script gebaseerd CAD programma) en ge-3d-print. Met wat copper clad (basismateriaal voor PCB) uitgeknipt als batterij contactjes werkt dat best wel goed. Ik weet niet of ik al eerder de link daarvoor heb gepost maar hier is het iig: https://thangs.com/mythangs/file/960748?source=Recent . Misschien maak ik nog wel een keertje een model met een bakje aan de andere kant v.d. batterij contactjes, zodat je m in kan gieten om m goed vast te zetten (zonder open contacten wann de batterij verbonden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja ik was je schets van die adapterplaat al tegengekomen. Heb zelf geen 3D printer en bovenals was het wel Makita platform snel en makkelijk te gebruiken.

Misschien als de Ferm AX accupacks veilig zijn te modden nog eens opnieuw bekijken, want die packs zijn prachtig goedkoop.
Pagina: 1 2 Laatste