Geen probleem, tweakers.
Schema is een te groot woord.
Als die van jou instabiel is komt dat door één van twee dingen: of door de 20V, dat is te laag voor het laadcircuit. Je moet het even nameten maar ik heb een Makita lader die 21.5 aan het laadcircuit geeft.
Of het komt doordat je bron (wat is er nou 20-28V? Zonnepanelen?) instabiel wordt bij de laadstroom, want hij trekt wel 2.4 ampere voor een lege accu.
Jouw opzet is iets anders, want jij gebruikt een step-down, ik werk vanaf 12V dus ik gebruik een step-up.
Je kunt ook een universele gebruiken maar ik denk dat die onzuiniger zijn omdat ze gewoon eerst naar 30V converteren en daarna step-down doen.
Schema:
De lader werkt op 220v, dus hij converteert zijn 220 naar een werkspanning voor het laadgedeelte. Verwachting is dat deze spanning iets hoger zit dan de maximale spanning van 5 Li-Ion cellen. Op dat punt haak ik in. Ik weet het niet meer precies, maar meten=weten. 21 of 21.5, zoiets.
Ik heb dit gedaan:
- op de printplaat gekeken en getraceerd waar het hoogvoltage-deel overgaat in het laagvoltage.
Is vrij logisch: Er staat o.a. 'GND' gemarkeerd, en het zullen niet de smalle banen zijn, maar de breedste.
- de +/- punten gemarkeerd
- de spanning gemeten
- het hoogspanningsdeel eraf geslepen (Proxxon/dremel) en de baantjes schoongemaakt om op te solderen.
- Het verwijderen van de halve printplaat geeft genoeg ruimte voor een DC-DC converter.
- de DC-DC converter op exact de gemeten spanning gezet
- Alles aansluiten en inmonteren. De kabels kunnen in elk geval de ampères aan, de gekozen plug (2.1mm) wordt hoger gebruikt dan zijn specs.
Achteraf had hij ook een XT-60 connector mogen hebben want hij trekt echt forse ampères (4-6) op het 12V deel. Maar ik had geen XT-60 inbouw, en het werkt.
Hier heb je 2 foto's: