Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raass
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09-2024
Beste medetweakers.

bij de Action heb ik een aantal Ferm AX-power tools met bijbehorende accus gekocht.

nu wil ik deze accu's ook voor diy projecten gebruiken.
op de accu's staat netjes +/- gelabeld, maar er zijn ook nog 3 andere poorten (ID, T C+)

Als ik +/- samen gebruik kan ik flink vermogen trekken uit de accu, maar de interne bms sluit na 2 minuten 'af' waardoor je moet 'ontkoppelen' om weer 2 minuten stroom te krijgen.

nu heb ik 1 accu open gemaakt en daar direct stroom vanaf getapt om continue stroom output te krijgen.

de tools die je aansluit kunnen wel continue blijven draaien, langer dan 2 minuten..
dat heeft wss met de ID connectie te maken.

maar ik dacht. .dat moet makkelijker kunnen.. .heb al bij een paar tools gemeten of de ID poort een bepaalde weerstand op de +/- heeft, maar dat blijkt niet zo te zijn, waarschijnlijk zit hier wat meer logica/electronica achter.

nu is mijn vraag.. .heeft iemand dit wellicht al gedaan en hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, anders draai ik vanavond 1 van die tools open om te kijken wat er in zit op de ID connectie zodat ik toch continue stroom van de accu kan vragen zonder 'm intern te solderen.

Dank!

groet,

raass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

De accu schakelt af omdat ie intern te heet wordt. (omdat het eigenlijk hele karige accu's zijn)
Als je die beveiliging omzeilt dan zijn die accu's binnen notime kapot, al dan niet in combinatie met brand.

Ik heb zelf ook een slijptol gekocht, ga tzt ff uitpluizen hoe het communicatie protocol werkt zodat ik m'n eigen accu's kan bouwen met betere cellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 20:23
Waarschijnlijk heeft dit niets met "ID" te maken maar gewoonweg dat je meer stroom trekt dan waarvoor je accupack gemaakt is. En de bms in zijn ontlaadbeveiliging schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raass
Beiden bedankt voor jullie reacties...

ik betwijfel of het teveel aan stroom is wat ik trek.. heb gemeten. gemiddeld. 0.88a @ 20.3v
(heb deze accu al eens 4+ uur gebruikt om een versterker te voeden...)

Volgens mij gebruiken de powertools waarvoor de accu bedoeld is meer stroom dan wat ik nu verbruik, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat door mijn 'load' de accus te zwaar belast worden.

ik heb het nog niet 'getimed' maar voor m'n gevoel is het exact 2 minuten wanneer hij afschakelt.

maar goed, meten is weten, dus ik zal de accu nog eens ontmantelen en dan de temperatuur ook nog eens meten.

er zit naar mijn mening een redelijk indrukwekkend 5s/2p BMS in..
codenummers op de print waar ik op internet niets kan vinden: Do23-18v-2p en Jz-ys-5s124 v2
en CDA1155 zou ook nog een term zijn, maar hoe dan ook, tot nog toe weinig over te vinden.

Ga zo eens de powertools opendraaien om te kijken of ik wat wijzer van de 'ID' wordt.

Zal m'n bevindingen hier plaatsten, dan is de kennis in ieder geval gedeeld.

groet,

raass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raass
AlexanderB schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:22:
..... zodat ik m'n eigen accu's kan bouwen met betere cellen :)
volgens mij kun je dan gewoon je eigen keuze cellen kiezen.... de BMS lijkt mij prima in orde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raass
Mijn bevindingen (tot nu toe...)

Het lijkt er juist op dat wanneer de BMS niet genoeg stroom (A) hoeft af te leveren deze na ca. 3 minuten (gemeten, niet 2 minuten volgens gevoel) uitschakelt.

De meting die ik met mijn versterker deed op gemiddeld. 0.88a @ 20.3v was buiten aan een behoorlijk volume.
M.a.w. ik had een klein feestje in de achtertuin.

Toen ik binnen e.e.a. (versterker met AX Power accu als voeding) in elkaar aan het zetten was had ik het volume zeer laag staan waardoor er niet veel stroom verbruikt werd. Op deze momenten schakelde de accu/BMS uit.

Welnu, ik heb 't schroef/boormachientje en multitool uit elkaar gedraaid om eens te zien wat op de ID poorten zat.
Op het schroef/boormachientje zit een weerstand tussen de (-) pool en de ID pool van (gemeten) 23.7k
Met 10% tolerantie op weerstanden lijkt dit op een 22k weerstand.
Het schroef/boormachientje kan langer dan 3 minuten continue werken.

Dan de multitool uit elkaar gedraaid. hier zit geen enkele weerstand tussen ID en (-) pool.
Dit komt dus overeen met hoe ik mijn versterker aansluit.
Echter, de multitool kan gewoon continue werken totdat de accu (4A @20V) leeg is.
Dit is een behoorlijk vermogen wat in korte tijd verbruikt wordt.
Naar mijn mening kan dit ook wel.. heb BMS'en gezien die eenvoudig 30-50A leveren..

Ok.. met deze kennis eens in de voorraad gedoken en een 22k weerstand gepakt.
tussen (-) pool en ID verbonden, versterker op +/- ... Gaan!
Dacht ik... nog steeds niet dus.. na 3 minuten kapt de BMS 'm gewoon weer af.

Ach je... de dood of de gladiolen zegt men... had op de testkabel toch al een dikke weerstand zitten, dus ben eens wat gaan proberen met 'doorverbinden' van 'polen'.

Conclusie.. wanneer je de C+ pool aan de (+) pool verbindt (kan gewoon zonder weerstand), blijft de BMS continue actief.

Hierbij gaat wel de LED op de Accu-pack branden.
Groen wanneer de accu geheel vol is.
Rood wanneer hij net dat beetje ontladen is wanneer de BMS 'm niet meer vol genoeg vindt.

Tip... zorg dat deze verbinding door je verbruiker gemaakt wordt, en niet op het accupack zelf anders staat de LED altijd aan en zal de accu na (lange) tijd leeg zijn.

Bonus-trick, waar ik eigenlijk heel erg naar op zoek was: Het accupack heeft een plug waarmee je met een adapter kunt laden...
Dit kan nu gewoon. , dus je kunt een verbruiker aan het accu-pack hangen en tegelijkertijd de accu 'laden'.

Waarom?
ik heb zelf een prima DIY speaker met een 'arylic' boardje (diy-sonos) gemaakt.
deze wilde ik voeden met deze AX Power accus die ik toch al had liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK-S-WI6FwnVETaW6cgV6V63wpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi4ylrm8RFPsOqGvpsCK1Iy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_NPP1k7PbK3R5w0PvUovNMFMrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es6coaPpILQkWF65H7UqAozf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uhZgq7z8lTjrsD0AZKQ2WzbUV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBY83UhNe3mfizUQbXvBCtFI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6zpWBocjlMb3ML8g7pkOmIMrbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFt4zP3dqKboL4gSDVzTSbtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P791CP_4-B5i51HQlnS39iDQcyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELXO4NdVhae0wUeF3OHFLduq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Heb je een goede scherpe foto van de ingewanden van de accu? Vooral typenummers van chips zijn handig. En merk + type van de cellen die erin zitten is ook altijd wel interessant.

Je hebt nu op goed geluk maar wat aangesloten, ik denk dat het wel anders moet kunnen. Maar dan moeten we wel de datasheet van de gebruikte chips zien te achterhalen om te kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarF1
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-01 11:15

OscarF1

fotostudio.nl

Leuk project,
hoe bevalt die accuboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:45
Zitten er 18650 in deze accu packs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 22:26
Die weerstand op de onderste foto is 24k al denk ik dat dat verschil niet veel uit zou moeten maken. Leuk idee, ik was zelf ook al aan het kijken naar de hackability van deze apparaten.

Volgens mij zitten er 5 stuks 18650 cellen in maar ik heb die van mij nog niet opengehad (van buiten kan ik wel blauwe ronde cellen zien zitten en de afmeting komt overeen). De 20v is dan iets overdreven eigenlijk zou je dan 3.6 * 5 = 18v gemiddeld hebben, ik heb net mijn volle gemeten op 20.2v dat komt op 4v voor een volle cel wat wel ongeveer klopt.

Er zit ook nog een leuke motor in de boormachine met snelheidsregelaar en 2 gears voor 26.95 bij de action inclusief 1.5A accupakket. Misschien leuk voor een eigen CNC robot arm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 08:14
beetje topic kick, want ook ik ben benieuwd naar de ingewanden en gedragingen van de accu's van dit systeem.

Met name naar hoe de accus beschermd worden. Bij veel accumachines zoals parkside en ook makita (in ieder geval eerset lion accu series) zat de bescherming tegen diepteontlading in de machines. In deze FERM machines zit eigenlijk niets. Hopelijk zit er dus iets van bescherming in de accupacks.

Er is al wel een 3d printable accu houder

https://www.thingiverse.com/thing:4690364/files

[ Voor 10% gewijzigd door flipje81 op 09-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
En nog een kick:
Deze accus zijn natuurlijk niet compatibel met Parkside 20V, dat moeten we niet willen met zijn allen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:26
Als we toch aan het kicken zijn, ze zijn woensdag weer verkrijgbaar bij de Action voor 19.95, lader 12,49. Ik ga er ook een paar aanschaffen voor mobiele muziek. Bedankt voor de hack!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Nog niemand die een accu pack heeft los gehaald om te kijken welke kwaliteit cellen er in zitten? Heb zelf een parkside 2ah accu die niet goed meer is en kan zo’n accu mooi als donor gebruiken. Was wel benieuwd of de cellen kwalitatief in orde zijn, of dat ik beter andere cellen elders kan bestellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@rtenklooster Als je toch bezig bent zou ik er een paar goede A-merk cellen in zetten. Bijv. NKON verkoopt deze. Kies dan wel cellen die een stevige ontlaadstroom aan kunnen. Cellen uit bijv. een laptopaccu zijn hier niet geschikt voor. Ook even kijken hoe je huidige pack in elkaar zit, dan kun je bij NKON gelijk lipjes op de nieuwe cellen laten puntlassen.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:36

R-P

Tarquin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:46:
Deze accus zijn natuurlijk niet compatibel met Parkside 20V, dat moeten we niet willen met zijn allen toch?
Net een paar bij de Action gekocht om ze om te bouwen naar Parkside. Cel-pack-aansluitingen zitten andersom dus kan helaas niet de print (5s1p 2Ah Parkside) rechtstreeks omzetten op de Ferm 4Ah 5s2p.cellen. En ja, het zijn gewoon 18650 cellen.
Ik zal foto's maken van allebei. De Parkside heeft 3 goede cellen, 1 redelijke en een wat slechtere die het pack heel snel in de ík doe het niet meer' stand trekt.

Overigens heb ik ook nog een zooi 12V 4Ah Parksides liggen die ik ook wilde ombouwen naar de 20V variant. Die waren destijds 9,95 per stuk (dus 1,67€ per cel versus 2€ per cel voor de Ferm).

En die 12V passen na afzagen van een lipje in de 12V Parkside boormachine (inclusief vergrendeling van de accu, dus hij valt er niet uit) van een eerdere generatie maar ze hebben de polen omgedraaid... Op zich is er zelfs in de lader ruimte om de polen om te draaien (en in de boormachine moet dat ook kunnen), maar da's wat voor een andeer topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Misschien iets om een Parkside-hack topicje te openen?
Ik heb laatst zo'n lader voor de accus omgebouwd naar 12V zodat ik ze met een autostekker kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Ik zal de relevante foto's sowieso hier posten en me niet zozeer op het ombouwen richten (en daarvoor een ander topic openen als het lukt).
Ik neem aan dat je weet hoe nauwkeurig je met LiIons moet omgaan en hoe funest een iets te hoge spanning kan uitpakken? En heb je het dan over de 12V of de 20V accu's? Ik weet je kennis niveau niet dus schat het liever te laag in en sla een flater dan te hoog en zadel jou met brandwonden op die voorkomen hadden kunnen worden...

Het is altijd maar de vraag waar de 'intelligentie' van een accu zit en of de cellen gebalanceerd worden. Volgens een Youtube filmpje zijn de 12V Parkside accu's niet gebalanceerd. 20V Parkside weet ik even niet meer. De 20V van Ferm (Action) heeft een coax aansluiting zoals al eerder genoemd dus het lijkt me dat er wel wat 'intelligentie' qua laden in de accu zelf zit. Of hier ook het balanceren behoort, proberen we aan de hand van de print wel uit te vogelen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P

R-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpcyFAbeef4YiqDxXm2-71LPYuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNVPvimZi8j9LiFuZunYbYJx.jpg?f=fotoalbum_large

30V 12A mosfet. Veel te weinig om de belasting te schakelen, dus voor het laadcircuit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSuL7Oa-nsq868PrYriwIXjRWe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIMnhuXQx1xC5Z9QlwAyyicl.jpg?f=fotoalbum_large

86A mosfet keer 4, schakelt denk ik de belasting stroom. Opstarten van die dingen is makkelijk 50-100A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lendpvt1157NbZw_1SegVRNgZy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzoRs4BPf2y1hrTiCLDQP44H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZfIr3O-2zAAJeqRZRDcfrpEq0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTCWeVa2FWEma9GqM3ZmTtxh.jpg?f=fotoalbum_large

Op de cellen is zoals meestal bij dit soort accu's niet veel te herkennen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgv4L43GsVjgWHTyvGcLZH8zT9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eoEW5VjH5uHStsDUaZkQWoW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door R-P op 12-05-2021 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-P

R-P

Pinout Ferm versus Parkside:
Ferm:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXM9NNZNjcm3gFpF-ILohlpsq9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TWUlpJg6ocwjTIlsErkyIv8.jpg?f=fotoalbum_large

Parkside:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUieSEzPPNjV0pTs50sI7bn5lGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skombUoToJ8vOAjt30lblR8J.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd meer iets voor een ander topic, maar in theorie zou het losse blok met cellen ondersteboven gelegd kunnen worden en met wat nieuwe aansluitstrips/draden komt het dan wel goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@R-P Door het typenummer van die blauwe cellen in Google te gooien vond ik dit: https://lygte-info.dk/rev...000mAh%20(Blue)%20UK.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Thanks. Volgens mij is dat een redelijk standaard nummer. De foto is ook NIET van de Parkside, maar van de Ferm (al sluit ik niet uit dat de cellen van dezelfde bron komen). Als indicatie wat de cellen wellicht aankunnen is het desondanks een mooie leidraad.
Het moet allemaal low-budget, dus de cellen zullen best een beetje aan de grens van hun kunnen gebruikt worden. Daarom wil ik ook graag de 4Ah 5s2p accu's gebruiken ipv de 2Ah 5s1p: de cellen krijgen maar half zo hard op hun donder en gaan dan (hoop ik) langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Als je de c+ en + pool verbind dan weet ik niet zeker of de low voltage cut off wel werkt. Iemand dit al getest? Ik trok net 5 ampere uit de accu terwijl het voltage tot onder de 12v zakte toen ik c+ en + verbonden had. Iemand hier al ervaring mee? Ik wilde de accu gebruiken om een e-bike mee op te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

R-P schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:00:
30V 12A mosfet. Veel te weinig om de belasting te schakelen, dus voor het laadcircuit?
Voor het externe laadcircuit waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Onderzijde Ferm AX print. Ik kan geen aanwijzing vinden dat er gebalanceerd wordt maar in tegenstelling tot de Lidl accu, zitten er nog wel wat componenten op de onderzijde van de print.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xw2OxWQO6BnABN4I2zcmBBbdCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4RRAOJZs0cNoENooAgp9hqR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door R-P op 25-05-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zitten op zich zat mosfets op het bordje dat er wel een balanceerfunctie in kan zitten. Zal tzt het bord eens helemaal uitpluizen. Zit trouwens ook verschil tussen de 2Ah en de 4Ah versie, de 2Ah versie heeft wat onbestukte footprints, waarschijnlijk van de snellaadfunctie (o.a.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
Hey alexander,

Ben je nog verder gekomen met dat schema. Ik ben erg benieuwd of er balancing innhet oack zit en welke protecties. Met name diepteontladingb is in mijn ogen belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Balancing doen de kleine torretjes in het Parkside pack, dus dat zit er wel in.

Bij diepontladingsbeveiliging moet je de complete accu stroom breken met een set dikke mosfets, dat heeft de Parkside duidelijk niet, die beveiliging zal in de machines zitten, bij Ferm zit deze duidelijk in de accu zelf.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Hoi Sine,

Waar maak jij uit op dat de parkside 20v team accus gebalanceerd worden. Op youtube wordt geconcludeerd dat dat niet is namelijk.
YouTube: Lidl Parkside X20V Team Battery - Strip Down & Analysis

De maker van de video denkt dat de vijf transistoren voor balancing zijn. In de commentaren op de video wordt dit ehter ontkracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
@R-P en @flipje81 Ik zie op die Fern print dunne baantjes lopen vanaf de B (battery) connectoren..

B4 heeft er een op de bovenkant van de print, B3 en B1 op de onderkant. B2 staat niet op de foto.

Het zijn dunne baantjes, dus voor de power zijn ze niet. Ik denk dat ze maar één doel kunnen hebben: Voltage meten, en als je de moeite doet om elke cel individueel aan te sluiten en te meten, dan ga je ook balanceren.

Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P

R-P

Hier een foto met meer overzicht. Niet helemaal duidelijk maar er komt ook een spoortje van B2 af zo te zien.
(Middelste aansluitpunt onderzijde foto. Print ligt ergens boven in een doosje, kan hem opzoeken als betere foto gewenst is.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2YxWVd_Lw_IWQAkLRmUREsYF2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM8QSYqR7eyKZjOTiziD7Jq6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat natuurlijk ook vaak gemeten wordt, is onbalans in de cellen en daarop een pack uitschakelen. Zonde om dat in te bouwen zonder balanceerfunctie, maar in de wereld van low-budget zou mij dit niet verbazen (wel extra veiligheid + geen extra levensduur = kassa voor producent).

[ Voor 21% gewijzigd door R-P op 08-06-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 18:35
flipje81 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:50:
Hoi Sine,

Waar maak jij uit op dat de parkside 20v team accus gebalanceerd worden. Op youtube wordt geconcludeerd dat dat niet is namelijk.
YouTube: Lidl Parkside X20V Team Battery - Strip Down & Analysis

De maker van de video denkt dat de vijf transistoren voor balancing zijn. In de commentaren op de video wordt dit ehter ontkracht
Ik zie 1 comment die daar anders over denkt en denkt dat ze voor een ADC mux zijn, wat zou kunnen, maar zoals al gezegd, waarom zou je individueel meten als je niet gaat balanceren?

De 'brains' van het ding is een generieke microcontroller, dus daar kun je van alles mee, het is maar net wat de fabrikant er in bedacht heeft.

OFwel, als je het zeker wilt weten zul je het moeten testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 08-06-2021 18:20 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Sine schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Ik zie 1 comment die daar anders over denkt en denkt dat ze voor een ADC mux zijn, wat zou kunnen, maar zoals al gezegd, waarom zou je individueel meten als je niet gaat balanceren?

De 'brains' van het ding is een generieke microcontroller, dus daar kun je van alles mee, het is maar net wat de fabrikant er in bedacht heeft.

Ik juichte misschien te vroeg. Dat comment onder de Youtube geeft aan dat dit alleen maar meten is.
Waarom?
Dan stop je met laden zodra de 1e cel vol is.
Voordelen: Je pack is sneller geladen en het is veilig want je hebt geen overlading.
Nadelen: een pack dat uit balans is komt ook niet meer terug natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Sine schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:14:
[...]

En terug bij af; precies wat ik hiervoor al vroeg aan Alexander dus, aangezien hij aangaf dat bordje verder uit te willen pluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P

R-P

Tot en met dinsdag weer in de aanbieding bij de Action voor 19,95 geloof ik. (20V 4Ah, vorige keer een paar gekocht en sinds dien bedacht dat ik nog twee Kinzo 18V NiMH machines heb liggen die het hier waarschijnlijk ook prima op doen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederick
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-03 20:55
Van het weekend heb ik even kort geexperimenteerd met de accu's op basis van raass zijn bevindingen over het te weinig vermogen leveren en dan afslaan.

Het lijkt erop dat je minnimaal 120-150mAh moet verbruiken om te voorkomen dat de BMS uitschakeld, dit kun je afbouwen tot net boven de 100mAh (vermoederlijk dat er intern wat weerstanden net wat opwarmen), een 'koude start' op 100mAh slaat de BMS weer gewoon uit na 3 minuten.

Nou vermoed ik dat het versterkertje op laag volume die 150mAh/3Watt net niet constant genoeg verbruikt en daarom de bms af doet slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipje81
Diederick of iemand anders ook getest of de ferm ook beschermd is met een ondervoltage cutoff en zo ja wat de grens dan is?

Ik zit hier met mijn multimeters en twee 50 watt weerstanden een accu leeg te trekken. Maar dat gaat 4 uur duren eer ik er ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipje81
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y1ynCyDXOYCp-_xJFCG4VGK3aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4W6IRp5Aq5SOjer2ImJM37Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlpZQWm7fdC4jOVQAkZIBjrHjmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08lDmTgSqf3I7DLfzXxOcFbc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 18:11
flipje81 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:49:
Ik zit hier met mijn multimeters en twee 50 watt weerstanden een accu leeg te trekken. Maar dat gaat 4 uur duren eer ik er ben.
Met een enkele weerstand of zelfs beide weerstanden parallel zal het wel een stuk sneller gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipje81
1 ampere leek me wel een mooie gelijkmatige belasting die vergelijkbaar is met de belasting die ik voor mijn toepassing nodig heb.

De uitslag. De elektronica in de accu schakelt de voeding uit bij 15 volt. Tot die tijd bleef de accu ook ongeveer 1 amp leveren. Lijkt me best keurig dus.

Helaas heb ik de test niet aan 1 stuk kunnen uitvoeren waardoor ik geen goed idee heb van werkelijke capaciteit van de accu.

In middels heb ik een constant current load besteld. voor wat serieuzer testen.

[ Voor 26% gewijzigd door flipje81 op 15-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-12-2024
Leuk dat ik hier wat over deze accu's tegen kom.

Ik denk dat voor deze toepassing veel beter laptop cellen gebruikt kunnen worden als het inderdaad over lage belastingen gaat. Deze ferm cellen hebben een C-rate van 10 of iets dergelijks, wat met een capaciteit van 4ah in een continue belasting van 40a resulteert. Daarom zijn dit soort pakketten ook maar 1,5-2 of 3-4 ah. Terwijl je met 1c cellen pakketten van 3-3,5 of 6-7 ah kunt bouwen. Maar met zo'n 6ah pakket 1c cellen kun je ook 'maar' 6A continu trekken.

Maar ik neem aan dat je deze pakketten wilt gebruiken zodat je lekker simpel een accuutje kunt wisselen en ook voor je schroefmachientje kunt gebruiken.

Volgensmij heb ik ook nog een nieuwe AX power accu van 2a op 5s staan. Ik kan nog even kijken wat voor capaciteit die geeft op 500mA.

Wees je er ook van bewust dat de "capaciteit" lager uitvalt wanneer je meer ampéres trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
Bedankt voor je toevoeging, dat hoge C rate ten koste gaat van de totale capaciteit van een cel. Mijn reden om hier toch voor te kiezen is inderdaad dat ik dan kan starten met een platform van werkend en veilig spul dat snel uitwisselbaar is. Veel voordelen dus.

Super als je eens een test wil doen met zo'n pack. ik ben benieuwd naar de capaciteit en natuurlijk of en bij welk voltage de bescherming in komt.

Ergens in de posts hierboven was er ook sprake van dat de accu's bij een lage capaciteit vraag na 3 minuten uitschakelen, en dat er bij overbrugging van deze beveiliging wellicht de diepteontlaadfunctie ook niet meer werkt.

Dat wil ik ook graag onderzoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door flipje81 op 15-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
Aanvulling.

De cellen in de pack staan per twee parallel dus ik kan de spanningen op de cellen alleen per twee meten:
  • Na ontladen tot aflsaan van BMS zaten 4 van de vijf setjes rond de 3,25 en 1 set zat op 3 volt.
  • Na opladen met de snellader zaten alle setjes rond de 4,1V (4,09 tot 4,13)
zou er dan toch gebalanceerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
Ja mag inderdaad aannemen dat hij dan balanceert. Heb je via de originele lader opgeladen of met een aparte voeding?

Eventueel kun je 1 paar cellen wat ontladen met je weerstanden, en daarna weer gaan opladen. Dan zou hij in een uur best wat bijgetrokken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
via de originele snellader ( dus niet het kleine stekkerblokje maar deze.)

Verder loopt er inmiddels op CircuitsOnline ook een draadje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederick
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-03 20:55
Super bedankt voor je mooie onderzoek @flipje81 hier ga ik ook zeker wat aan hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flipje81
Ik heb de accuprint even uitgesoldeerd. Bovenkant met daaronder de onderkant in spiegelbeeld. Mocht iemand trek hebben hebben om er eens goed naar te kijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-BxQrgZsfNPK-XkzM9uwnYapuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEmj4RnjsSIx9eMJ5Lh0iQKT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door flipje81 op 22-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipje81
En nig een keer maar dan vervormdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d8ZxDYXlvbVmugNj11v9UuLrzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPkOehJ86a9V7R85QwRfW5o3.jpg?f=fotoalbum_large maar wel met de componenten leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
zucht... ik zit zelf naar de print te staren, maar kom maar moeilijk verder. De B-, B1, B2, B3 en B4 contacten lijken elk via een weerstand te zijn verbonden aan een pootje van een 6 potige component met opschrift 702 (3 stuks onderkant print). Dit zouden ic's kunnen zijn met elk 2 mosfets (L2N7002DW1T1G ??).

Een onderdeel van een balanceer circuit?

Ik kom er niet mee verder, help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Niemand die hier licht op kan werpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
heb zelf ook een zooitje van die AX accus en loop tegen hetzelfde probleem aan, zoals ik het een beetje zie zijn die GAOP13's idd mosfets die onderdeel zijn van het balanceersysteem. chip op bovenzijde vlak bij inkeping lijkt een microcontroller te zijn, mogelijk om als charge controller te dienen (misschien heeft die ook wel wat te maken met die middelste ID sleuf, kan zo op foto's niet peilen waar de trace daarvoor heen gaat. ik heb die van mij nog niet opengemaakt. kun jij zien of het een dubbellaags of 3 lagen pcb is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2QySPZaVGjBhhKB9lCVR2SlEz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dFnlZ5C3qyHdTqM9NWQTkysv.png?f=user_large de pinlayout van die chip

[ Voor 17% gewijzigd door mclegodude op 25-06-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
Je lijkt gelijk te hebben, van de polen gaan ze door een 103 (10K) weerstandje en daarna naar de drain van een Mosfet ic. Dat kan alleen maar zijn om de weerstand te laten verstoken. Alleen I=u/r=4,2/10000=0,00042A=0,42mA. Daarmee duurt het wel even voordat je een 4Ah accu gebalanceerd hebt.

Ik weet niet of je uit kan vinden of het baantje naar meer componenten toe gaat dan alleen die weerstand? Ik heb misschien zelfs nog wel zo'n zelfde boardje liggen, alleen even geen tijd om er naar te kijken helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
mclegodude schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:05:
heb zelf ook een zooitje van die AX accus en loop tegen hetzelfde probleem aan, zoals ik het een beetje zie zijn die GAOP13's idd mosfets die onderdeel zijn van het balanceersysteem. chip op bovenzijde vlak bij inkeping lijkt een microcontroller te zijn, mogelijk om als charge controller te dienen (misschien heeft die ook wel wat te maken met die middelste ID sleuf, kan zo op foto's niet peilen waar de trace daarvoor heen gaat. ik heb die van mij nog niet opengemaakt. kun jij zien of het een dubbellaags of 3 lagen pcb is?
[Afbeelding] de pinlayout van die chip
Ik kan eens kijken of ik de mijne kan vinden en de software er af kan trekken. Dat zou wel grappig zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
Lijkt trouwens gewoon een icsp header op te zitten daarboven. Maakt 't wel een stuk makkelijker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mclegodude
Heb een attachment ontworpen zodat ik hem straks eenvoudig aan vanalles en nogwat kan maken.
heeft een donor-liphouder nodig van een andere tool

https://www.thingiverse.com/thing:4895645

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipje81
mclegodude schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:05:
[Afbeelding] de pinlayout van die chip
  • Chip bij de inkeping is inderdaad de microcontroller die alles aanstuurd.
  • De id sluif gaat via een trace en een via naar een 3 potig chipje aan de onderkant. zie foto (dit heb ik gemeten met de multimeter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZBEbP_1eJPyIfL6zX6Hg_6cBI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFBwYaIwMmOnF8LodGLcPJIX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
edit

[ Voor 99% gewijzigd door flipje81 op 29-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
robertjanbout schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:41:
Je lijkt gelijk te hebben, van de polen gaan ze door een 103 (10K) weerstandje en daarna naar de drain van een Mosfet ic. Dat kan alleen maar zijn om de weerstand te laten verstoken. Alleen I=u/r=4,2/10000=0,00042A=0,42mA. Daarmee duurt het wel even voordat je een 4Ah accu gebalanceerd hebt.

Ik weet niet of je uit kan vinden of het baantje naar meer componenten toe gaat dan alleen die weerstand? Ik heb misschien zelfs nog wel zo'n zelfde boardje liggen, alleen even geen tijd om er naar te kijken helaas
baantjes gaan zover ik kan zien en kan meten direct door de weerstand naar de mosfet. en inderdaad naar de drain. opmerkelijk is dat B1 en B2 via 10 k weerstanden lopen maar B3 via een 100k weerstand. B4 heb ik nog niet kunnen traceren.

[ Voor 8% gewijzigd door flipje81 op 29-06-2021 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertjanbout
Middelste pootje is meestal drain dus mogelijk voor de lader? Van onder dat weerstandje komt nog wel een baantje, is dat van de drain kant of van de id kant? In principe zou het met digitale communicatie kunnen werken, maar dat zou je met een scoop moeten meten of even met een multimeter op AC meten of er bij het inpluggen van de lader wat gebeurt.

Wat ik nu ineens bedenk, je hebt die grote shunt weerstanden. Soldeer er daar 2 van af, en hij denkt dat je 3x meer stroom trekt. Een schroef machientje trekt zo 21A, dat zou ongeveer z'n max kunnen zijn. Met 1 weerstand word 7A dan 21A voor de bms. En 1 A word 3A. Misschien net genoeg voor je doeleind. Ik heb geen idee wanneer hij vind dat je teveel trekt, dus mogelijk werkt het allemaal nog prima met 1 shunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
robertjanbout schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:33:
Middelste pootje is meestal drain dus mogelijk voor de lader? Van onder dat weerstandje komt nog wel een baantje, is dat van de drain kant of van de id kant? In principe zou het met digitale communicatie kunnen werken, maar dat zou je met een scoop moeten meten of even met een multimeter op AC meten of er bij het inpluggen van de lader wat gebeurt.
Ik denk dat je gelijk hebt, op zich vind ik zelf die communicatie ID op dit moment niet zo interessant. Voor de lader wordt de id pin niet gebruikt. Raas heeft in dit topic op pagina 1 wat geëxperimenteerd en het lijkt erop dat het met weerstandswaarden werkt. zie hier
robertjanbout schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:33:Wat ik nu ineens bedenk, je hebt die grote shunt weerstanden. Soldeer er daar 2 van af, en hij denkt dat je 3x meer stroom trekt. Een schroef machientje trekt zo 21A, dat zou ongeveer z'n max kunnen zijn. Met 1 weerstand word 7A dan 21A voor de bms. En 1 A word 3A. Misschien net genoeg voor je doeleind. Ik heb geen idee wanneer hij vind dat je teveel trekt, dus mogelijk werkt het allemaal nog prima met 1 shunt.
Ik vraag me af of deze weerstanden als shunt zijn bedoeld of eerder als een soort rudimentaire zekeringen. De waarde van 0,008 ohm is wel heel laag. Zeker omdat ze ook nog parallel staan. (de gezamenlijke weestand is 0,0026)

Edit; misschien toch een shunt functie. op deze pagina een ontwerp met een 0,001 ohm weerstand. Bovendien loopt er vanonder de weestanden een spoortje weg via een 1k weerstand en een condensatortje naar een poot van de stuurchip.

Als ik het goed begrijp is jouw suggestie van het verwijderen van 1 of twee shuntweerstanden bedoeld om het probleem van afslaan na 3 minuten bij een kleine stroomopname te omzeilen?

[ Voor 26% gewijzigd door flipje81 op 29-06-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 21:33
Die 0.008 lijkt me een shunt voor een stroom meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Het betreft trouwens een twee laags PCB zover ik kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertjanbout
Als het een zekering was geweest waren het 0 ohm weerstanden. Daarom kun je er nagenoeg altijd van uitgaan dat weerstanden met een waarde onder de 1 ohm shunt weerstanden zijn. Vroeger misschien nog wel boven de 1 ohm, maar tegenwoordig is dat voor precisie niet meer nodig.

Voor het geval het nog niet duidelijk is, door dat hij een hogere stroom registreert kom je eerder boven de no-load threshold en kun je 3x zo weinig stroom trekken zonder dat hij uit gaat. Alleen even uitzoeken welke stroom dat is. Voor echt lage stromen kun je ze nog eens allemaal in serie zetten, maar dan word het wel erg geknutsel.

Ik zou even kunnen rekenen wat voor diode je nodig zou hebben, maar door de spanningsval van een (schottky)diode te gebruiken kun je ook een constante stroom immiteren. Maar dan is je stroom begrenzing ook weg en dat is niet helemaal wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Als ik het goed begrijp is jouw suggestie van het verwijderen van 1 of twee shuntweerstanden bedoeld om het probleem van afslaan na 3 minuten bij een kleine stroomopname te omzeilen?
Goed geraden, soms ben ik misschien enigszins onduidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Dat zou inderdaad de oplossing kunnen zijn voor allen die een toepassing hebben die "weinig"stroom vergt. Zoals audio toepassingen. Nu heb ik mijn print uitgesoldeerd en dat wil ik nog even zo houden zodat ik de werking verder kan uitvogelen.

iemand die een accu heeft waar hij/dat eens mee wil probeeren. @raass zelf wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Blijft nog de vraag staan of we kunnen uitzoeken of er nu een echte balancing in zit of niet. Het ontbreken van vermogensweerstanden doet mij neigen naar Nee als antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
mclegodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:32:
Heb een attachment ontworpen zodat ik hem straks eenvoudig aan vanalles en nogwat kan maken.
heeft een donor-liphouder nodig van een andere tool

https://www.thingiverse.com/thing:4895645
Top actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Schopje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerfarmer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-04 12:58
Van de week ook eens een 2.0Ah accu gekocht, zodoende ook bij deze thread uitgekomen.

Van wat ik heb gelezen zou de accu onder de 100 mA na 3 minuten uit moeten schakelen. Vervolgens getest met een 330Ohm weerstand (0.05-0.06A stroom gemeten) en een 820Ohm weerstand (0.02A gemeten). De 820 Ohm sloeg inderdaad na 3 minuten af, de 330Ohm echter na 15 minuten nog niet. Vervolgens 2 vd 3 shunt verwijdert (de ic zou dus 0.06A ipv 0.02 moeten meten voor de 820Ohm weerstand, gelijk aan de 330Ohm), echter bleef hij uitschakelen na 3 minuten. Ook de 3 shunts in serie zetten gaf hetzelfde resultaat.

Vervolgens de 3 shunts vervangen door een 0.56Ohm weerstand. Hierdoor bleef de pack bij 0.02A stroom wel aan voor 10+ minuten.

Mijn conclusie: 2 shunts weghalen of serie werkt niet, hogere weerstand waarde wel.

Voor de duidelijkheid nog even een ander testje gedaan met een 1k potmetertje. Voor mijn accu lijkt de minimale verbruiksdrempel eerder rond de 50mA te liggen, alles eronder schakelt na 3 minuten uit. Echter niet getest of het op de lange duur niet alsnog uitschakelt.
pcb datum: 2020-9-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Mooie test. Jammer dat simpelweg shunts weghalen niet voldoende is.

Hebbje ook gemeten of er in max stroom wat veranderd. Hier zouden de shunts ook een functie moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerfarmer
Hier verder niet na gekeken, en ook geen mogelijk meer nadat er magische rook van de print af kwam...
Echter lijkt het mij verstandig dit limiet niet op te gaan zoeken aangezien het natuurlijk niet hiervoor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
powerfarmer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:03:
Hier verder niet na gekeken, en ook geen mogelijk meer nadat er magische rook van de print af kwam...
Echter lijkt het mij verstandig dit limiet niet op te gaan zoeken aangezien het natuurlijk niet hiervoor gemaakt is.
Opgeofferd aan de wetenschap.... Bedankt voor je bevindingen, daar kunnen we wat mee!
Als je de cellen niet weet te gebruiken, ik heb zoiets van Ali, werkt tot nog toe probleemloos voor balanceren en beschermen. Er zijn wel meer boardjes te vinden, maar let op dat je altijd met balanceerfunctie neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerfarmer
Gek genoeg lijkt het laden en gebruiken nog te werken alleen het afschakelen bij te laag/hoog verbruik niet meer. Misschien ook wel een goede oplossing voor je probleem :D

[ Voor 12% gewijzigd door powerfarmer op 16-07-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
powerfarmer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:04:
Gek genoeg lijkt het laden en gebruiken nog te werken alleen het afschakelen bij te laag/hoog verbruik niet meer. Misschien ook wel een goede oplossing voor je probleem :D
Dan is waarschijnlijk het gedeelte wat de stroom meet in rook opgegaan. Is inderdaad ook een oplossing :)

Als ik ooit de mijne vind zal ik eens kijken of er geen software aanpassing voor is. C++ of basic is zo moeilijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Nou Powerfarmer,dank voor je onderzoekingen.

@robertjanbout zou mooi zijn als je daar eens in wil duiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
powerfarmer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:04:
weet je welk componentje in rook is opgegaan? daar per ongeluk even een sluiting op zetten is zo gedaan natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerfarmer
Helaas (een onderdeel van) de controller vermoed ik, aangezien ik de volle 20v over de serial? port op de pcb jaagde. Denk eraan mensen, haal altijd je multimeter weer van amperes af voordat je gaat meten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
powerfarmer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:41:
Denk eraan mensen, haal altijd je multimeter weer van amperes af voordat je gaat meten!
Die tip had ik graag willen hebben voordat ik als jongeling mijn multimeter kunsten wilde vertonen en hem al dezelfde fout makend ik het stopcontact plugde. Kort vuurwerk, wat verschroeide meetpennen, de zekering in de meterkast door en een butsje in mijn ego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
een hoop mooie losse bevindingen, maar wat lijkt voor nu de beste manier te zijn om die laagstroombeveiliging er af te halen? heb de rest van mijn projectje nagenoeg klaar en dit is de enige hurdle waar ik nog tegenaanloop. het liefst zou ik iets met de ID pin doen, aangezien dat makkelijk extern kan en ik dan mijn 6 accu's niet open hoef te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Tja goede vraag, maar daar is nog geen antwoord op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
die grote weerstanden R008, dat zijn de shuntweerstanden als ik het goed begrijp. volgens de post van powerfarmer kan ik die vervangen door een 0.56ohm weerstand en dan zou het actief moeten blijven. voor ik mijn accu's opentrek even mijn begrip testen .

E:/ en wat voor vermogen weerstand zou ik dan moeten pakken?

[ Voor 11% gewijzigd door mclegodude op 29-07-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
mclegodude schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:20:
die grote weerstanden R008, dat zijn de shuntweerstanden als ik het goed begrijp. volgens de post van powerfarmer kan ik die vervangen door een 0.56ohm weerstand en dan zou het actief moeten blijven. voor ik mijn accu's opentrek even mijn begrip testen .

E:/ en wat voor vermogen weerstand zou ik dan moeten pakken?
Bij 5A zou je nodig hebben: 5x0,56=2,8
2,8x5=14W
Bij 2,5A zou je 7W nodig hebben.
Misschien kun je 2 0,56 ohm weerstanden parallel zetten, dan heb je voor 5A 'maar' 7W nodig, of 3,5W wanneer je er 4 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
de weerstanden die er nu zitten zijn 6332SMD weerstanden, volgens google is dat 1W dissipatie. dat kan dan toch nooit voor die powertools geschikt zijn? of ben ik dan gek.

het gaat voor mij om een versterker aan een speaker. versterker piekvermogen van 100W, maar zelfs op vol volume schakelt hij na 3 minuten af.

ik heb alleen zo'n kitje met 0.25w weerstanden, niet echt geschikt dus in dit geval of wel?

E:/ ik staar er al te lang naar. Wet van ohm even niet meer helder hahaha, ik ga aan de knutsel met weerstanden. eerst maar even een wandelingetje en dan even aan de reken

E2:/

Oke, ik heb het voorbeeld eerder in het topic opgevolgd, had geen 0.56 dus heb 2x een 1 ohm weerstand op de pads gesoldeerd. zo gauw ik dan mijn load er aan hang gaat de accu uit. overcurrent protection?
als ik met een originele accu de load bepaal met een multimeter komt hij niet hoger dan 200 mA. ruwweg 4 W piek dus. met de vervangen weerstanden slaat hij dus direct af. zou iemand mij kunnen helpen met berekenen van de benodigde weerstandswaarde? ik zie het even niet meer..

[ Voor 46% gewijzigd door mclegodude op 29-07-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
mclegodude schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:32:
de weerstanden die er nu zitten zijn 6332SMD weerstanden, volgens google is dat 1W dissipatie. dat kan dan toch nooit voor die powertools geschikt zijn? of ben ik dan gek.

het gaat voor mij om een versterker aan een speaker. versterker piekvermogen van 100W, maar zelfs op vol volume schakelt hij na 3 minuten af.

ik heb alleen zo'n kitje met 0.25w weerstanden, niet echt geschikt dus in dit geval of wel?

E:/ ik staar er al te lang naar. Wet van ohm even niet meer helder hahaha, ik ga aan de knutsel met weerstanden. eerst maar even een wandelingetje en dan even aan de reken

E2:/

Oke, ik heb het voorbeeld eerder in het topic opgevolgd, had geen 0.56 dus heb 2x een 1 ohm weerstand op de pads gesoldeerd. zo gauw ik dan mijn load er aan hang gaat de accu uit. overcurrent protection?
als ik met een originele accu de load bepaal met een multimeter komt hij niet hoger dan 200 mA. ruwweg 4 W piek dus. met de vervangen weerstanden slaat hij dus direct af. zou iemand mij kunnen helpen met berekenen van de benodigde weerstandswaarde? ik zie het even niet meer..
toon volledige bericht
Misschien even een draadje over de weerstanden houden, dan inschakelen, en dan het draadje er af, dan heb je geen last van de piek. Schakelt hij dan nog steeds uit?

Origineel is het 0,008 ohm, nu 0,5. Dat is dus ongeveer 50x zoveel. Dan zijn het ook nog eens 3 weerstanden, dus 0,003 ohm. Dat is ongeveer 100x zo weinig dan dat je nu hebt. 0,2 A x100 is 20A voor de bms, dus mogelijk net een grensgevalletje.

[ Voor 8% gewijzigd door robertjanbout op 29-07-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
mclegodude schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:32:

Piekvermogen zegt bar weinig. Rms vermogen al veel meer. Feit dat de accu in de protectie gaat geeft al aan dat de versterker eigenlijk maar weinig vermogen heeft.

Nu weet ik niet wat je voor een versterker hebt. Maar als het een china made class D bordje is. Is 25 tot 35watt per kanaal zon beetje je max rms bij deze voltages.

Verder geeft een normaal audio signaal zelfs op vol vermogen vrij weinig continue belasting. De hoge tonen versterkende kost weinig energie. Hoe lager de toon hoe meer energie er nodig is..Dit resulteert in een zeer fluctuerent stroomgebruik.

Wil je weten wat je versterker zonnbeetje.maximaal verbruikt op vol vermogen zet dan eens witte ruis aan over je setje. Dan heb je een mooi gemiddeld beeld van het verbruik.

Verder is ook belangrijk wat de sterkte is van het audiosignaal is dat je aanbiedt aan de versterker. Telefoons geven een notoir lager lijnvoltage af dan normale audio apperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
Ik heb de guts van een setje draadloze oortjes met twee losse mono versterkers (TPA3310) In twee losse speakers gemaakt.

De oplossing waar ik nu eerst voor gekozen heb is 6 weerstandjes van 2K parallel aan de load gehangen. Nu blijft hij wel aan.

Ben nu helaas een poosje niet thuis dus met die white noise kan ik even niet testen. Goed idee wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Met die zes weerstandjes van 2k parallel belast je de accu met 333 ohm. Dit zorgt voor een continue stroomafname van 50mA over de weerstanden. Deze verstoken dus gezamenlijk ongeveer 1 watt.
Bovenstaand is natuurlijk afhankelijk van de weerstand die het versterkercircuit in zijn geheel heeft, want deze staat daar ook weer parallel bij geschakeld.

Blijkbaar is dat voldoende om de beveiliging niet te laten inkomen. Natuurlijk sta je nuttleloos vermogen van de accu in warmte om te zetten, maar dat is dan een bijkomstig nadeel. het werkt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raass
Pfoe hey...

ik ben een hele tijd uit de running geweest en dacht dit weer eens op te pakken.. Verheugd te zien hoeveel reacties erop zijn gekomen.

ik wil ze eerst even allemaal doornemen voordat ik met goede reacties kan komen...

Spoiler... ik heb 't BMS eens van 't accupack afgesoldeerd (was samen te hoog/dik voor een bepaalde toepassing) en 't BMS er naast geplaatst en alle verbindingen weer aan elkaar gesoldeerd zoals 't hoorde met behoorlijk dikke draad.
Ik hoef nu niet meer C+ met P+ te verbinden om continue spanning te behouden, zelfs bij lage A, om toch spanning te behouden. ??? (beats me)

ik heb wat accus liggen, wil er best nóg eentje opofferen om wat te weten te komen. De cellen kan ik toch altijd nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Hey Raass, lijkt me toeval, maar goed proberen met nog een accu kan geen kwaad lijkt me?

PS, kijk ook even op het topic op Circuitsonline, daar komen ook wat suggesties voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
Voor degenen die wat meer willen weten hoe je een audioversterker goed af kunt regelen of uit meten, zijn de video's van JohnAudiotech interessant.

Deze YouTube: TPA3116 class D stereo amplifier board review - best one yet?
is exemplarisch van hoe hij chinese klasse d-versterkers test.

Het komt er op neer dat hij volume van het ingangssignaal en de volume knop op de versterker zo afregelt dat er geen clipping ontstaat. Zo krijg je het maximale uit je versterker zonder vervelende bijgeluiden of zelfs defecte speakers.

Aan het einde van elke video van een geteste versterker een mooi overzichtje van wat de prestaties zijn van de gemeten versterker bij diverse voedingsspanningen. Helaas geen overzicht van de uitgangsignaal van de spanning van de ingaande audiosignalen. Maar hij gebruikt een sony mp3 speler dus die zal aan de standaard voldoen.

Gebruik je zo'n versterker met je telefoon (jack) dan kan het geluid tegenvallen, deze meeste telefoons sturen een vrij laag lijnsignaal uit.

[ Voor 29% gewijzigd door flipje81 op 03-08-2021 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
flipje81 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:21:
Voor degenen die wat meer willen weten hoe je een audioversterker goed af kunt regelen of uit meten, zijn de video's van JohnAudiotech interessant.

Deze YouTube: TPA3116 class D stereo amplifier board review - best one yet?
is exemplarisch van hoe hij chinese klasse d-versterkers test.

Het komt er op neer dat hij volume van het ingangssignaal en de volume knop op de versterker zo afregelt dat er geen clipping ontstaat. Zo krijg je het maximale uit je versterker zonder vervelende bijgeluiden of zelfs defecte speakers.

Aan het einde van elke video van een geteste versterker een mooi overzichtje van wat de prestaties zijn van de gemeten versterker bij diverse voedingsspanningen. Helaas geen overzicht van de uitgangsignaal van de spanning van de ingaande audiosignalen. Maar hij gebruikt een sony mp3 speler dus die zal aan de standaard voldoen.

Gebruik je zo'n versterker met je telefoon (jack) dan kan het geluid tegenvallen, deze meeste telefoons sturen een vrij laag lijnsignaal uit.
Half off-topic maar toch zeer interessant. Ik heb maar gewoon de beslissing gemaakt om niet meer te knutselen met class-d versterkers wegens ruis. Class AB versterkers zijn weliswaar veel minder efficiënt, maar tot nog toe geen probleem gehad met ruis. En je cross-over als het kan aan de Line-level kant met een opampje er bij.

Oh ja, add-on bluetooth boardjes hebben hun audio ground en supply ground gescheiden. Heb ik al een stuk of 5 modules aan verloren tot ik in een random Indiase video tegen kwam dat je er een geïsoleerde voeding voor moet gebruiken. Achteraf klinkt het erg logisch...
Die ground zit tussen vcc en gnd in, om zo een + en - signaal te kunnen genereren. En als je gewoon de audio ground met de ground van de versterker verbind, verbind je hem hoogstwaarschijnlijk aan de supply ground. Het geluid was eigenlijk niet eens slecht, en vreemd dat het toch steeds even heeft gewerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door robertjanbout op 03-08-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
Geïsoleerde voeding kan maar toen die nog slecht verkrijgbaar waren gebruikte ik een ground loop isolator. Hiermee maak je een galvanische scheiding in het line signaal.

De tweede weg naar Rome zeg maar.

Dit alles is alleen nodig als je audiobron gevoed wordt met een dc-dc converter die aan dezelfde powersource hangt als je versterker.

Met de goede oude 78xx serie zou dat niet moeten hoeven. Maar dan ben je wel weer nutteloos vermogen aan het verstoken aangezien het een lineaire spanningsregelaar is.

[ Voor 38% gewijzigd door flipje81 op 04-08-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
flipje81 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:19:
Geïsoleerde voeding kan maar toen die nog slecht verkrijgbaar waren gebruikte ik een ground loop isolator. Hiermee maak je een galvanische scheiding in het line signaal.

De tweede weg naar Rome zeg maar.

Dit alles is alleen nodig als je audiobron gevoed wordt met een dc-dc converter die aan dezelfde powersource hangt als je versterker.

Met de goede oude 78xx serie zou dat niet moeten hoeven. Maar dan ben je wel weer nutteloos vermogen aan het verstoken aangezien het een lineaire spanningsregelaar is.
Een 78xx is ook een ongeisoleerde dc-dc converter, en geeft dezelfde verbonden ground. Dan wel een lineaire ipv een geschakelde, maar qua spanningen en verbindingen ongeveer hetzelfde. ;)

Die ground loop isolator houd ik in m'n achterhoofd, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
In tegenstelling tot veel schakelende dc-dc converters doet de 78xx serie niets met de ground. Hierdoor kan er toch geen ground loop ontstaan ten opzichte van de ground van het audio signaal?

Let wel ik heb het dan over b.v voeden van een externe usb gevoedde mp3 speler of telefoon. Niet over de bluetooth dingen daar heb ik nul ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjanbout
flipje81 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:51:
In tegenstelling tot veel schakelende dc-dc converters doet de 78xx serie niets met de ground. Hierdoor kan er toch geen ground loop ontstaan ten opzichte van de ground van het audio signaal?

Let wel ik heb het dan over b.v voeden van een externe usb gevoedde mp3 speler of telefoon. Niet over de bluetooth dingen daar heb ik nul ervaring mee.
Die bluetooth dingen hebben een zwevende audio ground, en de versterker heeft een gekoppelde audioground aan de voedingsground. Als je dan de module gaat voeden met een 78xx moet je nog steeds je ground doorverbinden. Dan krijg je een kortgesloten zwevende ground. Dan moet je of de audio isoleren of de voeding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
Ik kwam vandaag deze video tegen, blijkbaar zijn er dus echt li-ion packs zonder balancering. Ik dacht eigenlijk dat dat niet goed kan blijven gaan, maar blijkbaar lang genoeg.

Verklaart ook waarom ik al een aantal laptopaccu's met 1 cel rond de 2V en 2 cellen rond de 4V gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Balancing is niet continu actief, dat komt alleen in werking als tijdens het laden de spanning van de cel de 4.2v bereikt, dan zal een deel laadstroom buiten de cel omgeleid worden.

Accu's waar geen BMS in zit hebben veelal extra contacten. Zo heeft mijn Dremel 12v accu 4 contacten die in de lader ook met 4 contacten verbonden wordt. Zo lijkt het dus dat Dremel voor een in lader balancer gekozen heeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
memphis schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:19:
Balancing is niet continu actief, dat komt alleen in werking als tijdens het laden de spanning van de cel de 4.2v bereikt, dan zal een deel laadstroom buiten de cel omgeleid worden.

Accu's waar geen BMS in zit hebben veelal extra contacten. Zo heeft mijn Dremel 12v accu 4 contacten die in de lader ook met 4 contacten verbonden wordt. Zo lijkt het dus dat Dremel voor een in lader balancer gekozen heeft.
Dat is allemaal correct, maar de accu's in die video zonder balancing hebben geen enkele mogelijkheid om gebalanceerd te worden. Geen extra contacten, alleen controle tegen overladen/te ver leeg gaan. Tenminste, voor zover bekend.

Ik heb nog eens naar die chip gekeken, maar ik zie het niet zitten om in die firmware te duiken. Ten eerste geen idee waarmee ik iets kan schrijven voor die chip omdat het een Chinese chip is, en ten tweede omdat ik geen manier kan vinden om de .hex file die er uit zou moeten kunnen komen voor mij leesbaar te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door robertjanbout op 06-09-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
Oude koe uit de sloot, maar bij de lidl zag dat de x20v accu's weer volop verkrijgbaar zijn.

Er viel ook me ook iets anders op. Op de doosjes van de accu's staat nu "cell Balancing" expliciet vermeld. Het typenummer van deze accu's is ook anders namelijk PAP 20 B1. Tegenover PAP 20 A1 in de eerdere accu's.

Zou het dan toch? Iemand al zo'n accu aangeschaft en open gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjanbout
flipje81 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:58:
Oude koe uit de sloot, maar bij de lidl zag dat de x20v accu's weer volop verkrijgbaar zijn.

Er viel ook me ook iets anders op. Op de doosjes van de accu's staat nu "cell Balancing" expliciet vermeld. Het typenummer van deze accu's is ook anders namelijk PAP 20 B1. Tegenover PAP 20 A1 in de eerdere accu's.

Zou het dan toch? Iemand al zo'n accu aangeschaft en open gemaakt?
Zag pas deze video er over
Edit: is een ander type. Die jij bedoelt is de 2Ah versie denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door robertjanbout op 14-09-2021 15:49 ]

Pagina: 1 2 Laatste