Wat een foto joh. Waar zou de man uit het 100m filmpje hebben gestaan in deze foto?Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
Yes, als ik het goed heb kan je de graansilo's (die nog aardig intact zijn) zien op de foto:
[Afbeelding]
Noodhulp wordt natuurlijk wel een puntje. Schepen ernaartoe sturen als de haven in puin ligt zal moeilijk worden.
In een bootje gaat meerMAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:59:
[...]
Ja want het vliegveld ligt letterlijk 7km van de haven vandaan; en volgens mij stoomt er nog ergens een enorme vloot van de USA'ers in die wateren dus het lijkt me niet geheel ondenkbaar dat hulp via de lucht of eventueel via een "bezet strand" alsnog mogelijk is
Logistiek is het gewoon een uitdaging. Niet onmogelijk, wel een uitdaging.
Vergeet niet dat er buiten de extra goederen die nu nodig zijn de 'standaard' vraag naar goederen ook gewoon nog steeds het land in moeten, dus je hebt een hogere load. Dan is het echt wel een punt dat je belangrijkste haven in puin ligt. En dat is niet alleen een dock, maar ook kranen die moeten werken, vrachtwagens, etc. Edit: En de waterweg moet ook vrij zijn..
Het is allemaal op te lossen door mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik, maar ik kan me niet voorstellen dat dit geen rol speelt
[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 11:16 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Schepen blijven dan gewoon voor de kust liggen en met helikopters wordt het naar het land gebrachtNat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
Noodhulp wordt natuurlijk wel een puntje. Schepen ernaartoe sturen als de haven in puin ligt zal moeilijk worden.
Zo, hier zie je ook wat de impact/kracht is, side-airbag vliegt er zelfs uit,
https://imgur.com/gallery/LGJglaH
Ja, meestal zorgt dat er voor dat mensen alleen nog maar beter leren verstoppen dat er iets mis is.Playa del C. schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:14:
Van RTL-Nieuws de volgende quote:
[...]
Twee dingen. 'De prijs' van deze ramp is miljarden. Los van de fysieke schade, ligt een belangrijke nationale haven in puin. Daarnaast is er enorm veel menselijk leed. Dit is onbetaalbaar Je kunt het nog vertalen als dat de schuldigen de doodstraf krijgen ofzo.
En ten tweede, en misschien ligt het aan mij, maar op dit moment en de komende tijd boeit het toch totaal nog niet wie schuldig is aan de ramp. Het onderzoek start uiteraard zo snel mogelijk, dat kan benoemd worden. Maar die zucht naar wraak snap ik niet. Alsof alles dan weer goed komt.
Something something
Mocht ik in die stad wonen, zou ik voor deze en komende week in ieder geval mijn spullen pakken en richting bekenden gaan, zo ver mogelijk van Beirut weg.
Steam ID = Ackerfiets
Schepen hebben een anker heh, en dan met kleine bootjes verder..Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
Yes, als ik het goed heb kan je de graansilo's (die nog aardig intact zijn) zien op de foto:
[Afbeelding]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
En waar moeten de kleine bootjes dan aanmeren?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat hoeft toch helemaal niet? Voor mijn part lopen ze 10 meter door ondiep water, als het niet anders kan.Maarten_E schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:17:
En waar moeten de kleine bootjes dan aanmeren?
Steam ID = Ackerfiets
De hele auto rolt omver, laat die airbag indruk maar achterwege. Wat een klap was dat poeheeVorkie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:08:
Zo, hier zie je ook wat de impact/kracht is, side-airbag vliegt er zelfs uit,
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Exact.jadjong schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:35:
"In een land als Nederland kan en mag dit niet gebeuren!"
- Random politicus.
Andere woorden, zelfde doel.
In Nederland is het al meermalen gebeurd: Culemborg, Enschede. In relatieve zin op kleinere schaal, maar goed, een haven of een woonwijk, ik zie het als vergelijkbaar.
En wordt daar lering uit getrokken?
https://www.groene.nl/art...rwerkramp-enschede-online
https://www.groene.nl/art...een-grote-doofpot-affaire
Ben normaal niet zo'n complot denker, maar vind een actie van Israël of andere terreurorganisatie net zo aannemelijk als een ongeluk.
Heb je enig idee hoe langzaam en inefficiënt dat is? Zeker omdat tegenwoordig de meeste schepen zijn ontworpen rond containers. Daar kan je niet zomaar iets uithalen. Nee, noodhulp per zee gaat lastig worden als wat de hoofd pier leek te zijn geweest, volledig ingestort is met een gigantisch gat erin. Ze zullen een noodpier moeten gaan aanleggen en kijken of ze nog kranen kunnen repareren. Anders komt bevoorrading voor waarschijnlijk het hele land tot stilstand. Dit was namelijk de grote haven van het land en via Syrie ga je niks aanvoeren en de relatie met Israël is ook zeer problematisch en Libanon zelf is ook geen stabiel land.FabianGTI schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:08:
[...]
Schepen blijven dan gewoon voor de kust liggen en met helikopters wordt het naar het land gebracht
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ben normaal niet zo'n complot denker, maar grammaticaal noem je Israel nu een terreurorganisatie?eL_Jay schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
Ben normaal niet zo'n complot denker, maar vind een actie van Israël of andere terreurorganisatie...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
En welk nut zou dat hebben?eL_Jay schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
Ben normaal niet zo'n complot denker, maar vind een actie van Israël of andere terreurorganisatie net zo aannemelijk als een ongeluk.
Libanon is al bankroet, economie is al naar de knoppen, wat moet een terreurorganisatie daar mee?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik zie het nut ook niet.eL_Jay schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
En statistisch gezien gebeuren er meer ongelukken dan aanslagen.
Het tijdstip hadden ze dan ook wel beter kunnen kiezen.
Nee, ik verwacht een ongeluk. Het lijkt een opslag voor explosieve materialen (hence het vuurwerk). Als het in Nederland zo mis kan gaan, waarom daar niet?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Tja, met het gevaar mensen verkeerd in te schatten; het is eenvoudiger zieltjes winnen voor je eigen denkgoed als de zieltjes het zeeeer slecht hebben dan als ze heerlijk tevreden in het zonnetje liggen te knorren?Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Libanon is al bankroet, economie is al naar de knoppen, wat moet een terreurorganisatie daar mee?
Heb je ook iets waarmee je dat kan onderbouwen, want het klinkt nu als een onderbuik van een complot denker die normaal niet zo'n complot denker is.eL_Jay schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
Afgaande op de beelden lijkt het mij namelijk een ongeluk, zeker de beelden van dichtbij lijk je echt vuurwerk te zien, voordat de grote explosie komt.
Zoiets wordt dan ook niet met container schepen gedaan, maar met schepen die zijn ontwikkeld voor humanitaire hulpDaniëlWW2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:22:
[...]
Heb je enig idee hoe langzaam en inefficiënt dat is? Zeker omdat tegenwoordig de meeste schepen zijn ontworpen rond containers. Daar kan je niet zomaar iets uithalen. Nee, noodhulp per zee gaat lastig worden als wat de hoofd pier leek te zijn geweest, volledig ingestort is met een gigantisch gat erin. Ze zullen een noodpier moeten gaan aanleggen en kijken of ze nog kranen kunnen repareren. Anders komt bevoorrading voor waarschijnlijk het hele land tot stilstand. Dit was namelijk de grote haven van het land en via Syrie ga je niks aanvoeren en de relatie met Israël is ook zeer problematisch en Libanon zelf is ook geen stabiel land.
Die hebben bijvoorbeeld ook een helikopterplaats waar de goederen worden klaar gezet in netten, haak eraan een er gaat weer een vrachtje
Natuurlijk moet er alsnog een noodpier komen, maar tot die tijd zijn er wel degelijk oplossingen
En ze kunnen natuurlijk een stad verder alsnog naar een haven
Als je normaliter geen complotdenker bent. Doe het dan nu ook niet. Het is allemaal al fucked upeL_Jay schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:21:
Yes, ik zat net te bedenken dat in Haïti noodhulp ook lastig was. Even opgezocht hoe dat toen ging (en ik verwacht dat het hier hetzelfde zal gaan) Noodhulp Haïti door DefensieFabianGTI schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:34:
[...]
Zoiets wordt dan ook niet met container schepen gedaan, maar met schepen die zijn ontwikkeld voor humanitaire hulp![]()
Die hebben bijvoorbeeld ook een helikopterplaats waar de goederen worden klaar gezet in netten, haak eraan een er gaat weer een vrachtje
Natuurlijk moet er alsnog een noodpier komen, maar tot die tijd zijn er wel degelijk oplossingen
En ze zullen ook waarschijnlijk via Tripoli nog kunnen leveren..
Maar goed. Dit zal maanden duren. Jaren. 't land is bankroet, en met hyperinflatie, corona en nu je haven die in puin ligt..
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Ik krijg een naar gevoel van die beelden. Ik vraag me wel eens af hoe die mensen zich daar keer op keer weer boven uit knokken.
Zullen de mensen, die binnen een bepaalde straal stonden, direct verbrand zijn?
@segil
Die in China is ook bizar zeg
@segil
Die in China is ook bizar zeg
[ Voor 16% gewijzigd door Mosin op 05-08-2020 11:48 ]
Ѫа$тёя чѳця аят
Ik weet niet of ik dat aardig intact zou noemen eigenlijk;Compleet onbruikbaar en ik als ergens dat daar 85% van de graanvoorraad lag opgeslagen; En ik denk niet dat daar nog iets van over is.Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
@Mosin dit laat zien wat er gebeurd als je te dichtbij staat. Vuur is (dacht ik) het probleem niet bij een explosie, de schokgolf is vaak dodelijk. Maar de kracht daarvan neemt relatief snel af.
Chiron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
[...]
De eerste rookwolk komt van een eerdere explosie, als daardoor (een deel) het ammoniumnitraat al verspreid is in de lucht krijg je een soort fuel-air bom met bijbehorende effecten:
[YouTube: Fuel-Air Explosive]
Waar liggen dergelijke schepen alleen? Hebben de Amerikanen er eentje in de Middellandse Zee liggen of moet je wachten op Italië of Frankrijk? Het duurt dagen en het probleem hier is complexer. Dit was de belangrijkste haven in het land, het land is toch al failliet en onrustig, zit barstensvol met Syrische vluchtelingen en het gebouw naast de explosie was kennelijk een graansilo. Dat was het wel voor een aanzienlijk deel van de voedselvoorraad van de stad.FabianGTI schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:34:
[...]
Zoiets wordt dan ook niet met container schepen gedaan, maar met schepen die zijn ontwikkeld voor humanitaire hulp![]()
Marineschepen met helikopters zijn hier niet toereikend. Ze komen waarschijnlijk te laat voor medische hulp en kunnen logistieke hulp niet aan. Na Irma in 2017 ging Defensie ook niet zomaar meteen over tot herstel van de haven op Sint Maarten, zodat ze echt materieel en goederen aan land konden zetten. Dat zal hier ook moeten gebeuren.
Wil je een eerlijk of bot antwoord?Mosin schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:47:
Het is erg lastig om een zoogdier te "verbranden" en op een dusdanig "korte tijd" (want dat is een explosie) dat je overlijdt door "het branden". Er zijn in dit soort situaties wel 100 andere factoren die eerder ervoor zorgen dat je overlijdt of zwaar gewond raakt dan het termpje "branden".
Echter, mijn mening, ik vind de vraag wel wat ongepast maar wilde je toch een antwoord geven
[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 05-08-2020 11:53 ]
Niks meer gevonden op Reddit, maar in AD live feed een vergelijkbare melding nu:MC_Sparkles schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:32:
Als je sommige filmpjes ziet... echt bizar die explosie en vooral die schokgolf die erachter aan komt. Hele gebouwen verdwijnen gewoon. Het lijkt wel een oorlogsgebied wat je nu ziet.
Las gisteren iets over die opslag van ammoniumnitraat en dat er blijkbaar al maanden terug gemeld is dat het niet helemaal goed opgeslagen was door een commisie. Weet niet meer waar ik het heb gelezen, dacht Reddit, maar was geen officiële verklaring ofzo, maar iemand die daar woont. Ik ga even kijken of ik het nog kan vinden en zal ik het hier posten. Is natuurlijk wel een soort n=1.
Volgens nieuwszender al-Jazeera heeft de douane in de haven van Beiroet herhaaldelijk aangedrongen op het verwijderen of verschepen van de enorme voorraad ammoniumnitraat in een opslagplaats.
De verantwoordelijke magistraten gaven echter telkens geen gehoor, aldus al-Jazeera. Er lag 2750 ton ammoniumnitraat in een loods. Het wordt gebruikt in kunstmest, maar ook als explosief bijvoorbeeld door het leger, in de mijnbouw of bij bomaanslagen.
Het ammoniumnitraat was afkomstig van een onder Moldavische vlag varend vrachtschip dat onderweg van Georgië naar Mozambique pech kreeg en daarom in september 2013 aanmeerde in Beiroet. Er ontstond juridisch getouwtrek over het schip en over de lading en de Libanese justitie nam het in beslag.
Maar de douane begreep dat de lading daar weg moest en gaf in 2014 in een brief het advies het ammoniumnitraat snel te verschepen, te verkopen aan de particuliere onderneming Lebanese Explosives Company of het cadeau te doen aan het leger. In een bezorgde brief stond dat de stof 'in een loods onder ongeschikte klimatologische omstandigheden' een gevaar vormt voor de haven en het havenpersoneel. Een nieuw aangetreden douanechef verbaasde zich in 2017 dat het nitraat er nog steeds lag, en schreef dat er snel een rechterlijk besluit moest komen, vanwege het gevaar van het nitraat voor iedereen die er werkte.
De door de overheid geëxploiteerde haven heeft overigens een slechte naam in Beiroet. Er zou op grote schaal worden gesjoemeld met de in- en uitvoer van goederen en ze wordt daarom ook 'de grot van Ali Baba en de veertig rovers' genoemd.
Ik verwacht dat dit Ammoniumnitraat niet geperst was, maar vrij gestort. Je moet daarom niet de gewone dichtheid van Ammoniumnitraat gebruiken, maar de dichtheid als het vrij gestort is, dat is de bulkdichtheid: 850 kg/m³. Dat betekent dus dat:PolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Volgens mij zit je er een orde grote naast:Of zit ik er naast?
- 2750 ton = 2 750 000 kg
- Dichtheid Ammoniumnitraat = 1,72 g/cm³
- 2 750 000 000 gram Ammoniumnitraat = 1 589 595 375 cm³
- 1 589 595 375 cm³ = 1590 m³
- 1590 m³ = nog geen Olympisch zwembad
2,750 tonnes / 0.850 = 3,235 m³ vrij gestort was. Zeg maar 5m x 25m x 25m. (dat is een rechthoek, in het echt is het een berg met een zekere storthoek).
Vragen over beleid horen niet in het topic thuis, benader hiervoor de moderator zelf of gebruik ons feedback topic: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic
[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 05-08-2020 20:34 ]

Verder gaan er genoeg foto's rond van 'de mogelijke opslag' maar dit is niet bevestigd of dit correct is, of niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 12:14 ]
wow, als je even kijkt naar TNT equivalent is dit gewoon 1/15e Hiroshima qua kracht......
Sterkte voor die mensen daar. Graandvooraad voor het hele land ook zo goed als weg
Sterkte voor die mensen daar. Graandvooraad voor het hele land ook zo goed als weg
Het zal ongetwijfeld of los gestort zijn of in bulkzakken zitten maar ook 3235 m3 is een orde grote anders dan eerder berekend. En qua hoeveelheid veel maat niets bizars qua volume in een haven.immetjes schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Ik verwacht dat dit Ammoniumnitraat niet geperst was, maar vrij gestort. Je moet daarom niet de gewone dichtheid van Ammoniumnitraat gebruiken, maar de dichtheid als het vrij gestort is, dat is de bulkdichtheid: 850 kg/m³. Dat betekent dus dat:
2,750 tonnes / 0.850 = 3,235 m³ vrij gestort was. Zeg maar 5m x 25m x 25m. (dat is een rechthoek, in het echt is het een berg met een zekere storthoek).
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Want aangezien de kracht van de schokgolf zeeeeeer rap afneemt over de afgelegde afstand, is die 0.07 "Hiroshima" dus best zeer relatief.Adlermann schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:21:
wow, als je even kijkt naar TNT equivalent is dit gewoon 1/15e Hiroshima qua kracht......
Kun je nagaan wat dat voor "bommetje" wasAdlermann schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:21:
XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™
Waarom is dat rekenen toch zo moeilijk
[ Voor 88% gewijzigd door downtime op 05-08-2020 12:30 ]
15 x 0.07 = ~1...
Was het 1 kt dan? Ik zie echt verschillende getallen voorbij komen. Van 1kt hier tot 5kt op een nieuwssite.Adlermann schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:21:
Geen idee wat de explosieve kracht is van ammoniumnitraat, ik las ergens minder dan TNT. Het kan dan al nooit boven de 2.75 kt zijn.
Het is ongeveer de helft van TNT. Het was ongeveer 2700 TON. Dus dan is het ~ een kt.TheBrut3 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:59:
[...]
Was het 1 kt dan? Ik zie echt verschillende getallen voorbij komen. Van 1kt hier tot 5kt op een nieuwssite.
Geen idee wat de explosieve kracht is van ammoniumnitraat, ik las ergens minder dan TNT. Het kan dan al nooit boven de 2.75 kt zijn.
1 gram TNT explodeert met een kracht van 4.184 Joule. (4,184 kJ/g)
1 gram ammoniumnitraat explodeert met een kracht van (80,043 g/mol en 602,21 kJ/mol ->) 7,524 kJ/g.
Dit gaat in tegen wat er gezegd wordt over de explosieve kracht van ammoniumnitraat, dus waar zit de fout?
1 gram ammoniumnitraat explodeert met een kracht van (80,043 g/mol en 602,21 kJ/mol ->) 7,524 kJ/g.
Dit gaat in tegen wat er gezegd wordt over de explosieve kracht van ammoniumnitraat, dus waar zit de fout?
Bellingcat is ook bezig. Aangezien ik wel een beetje vertrouwen in ze heb, en het interressant leesvoer is:
What Just Blew Up In Beirut?
(sowieso zijn de Twitter draadjes van Bellingcat altijd wel aardig om te volgen bij deze gebeurtenissen)
Aangezien dat ze daar aannemen dat de opslagfoto correct is:

Zo sla je dus blijkbaar 2700 Ton ammoniumnitraat op in Libanon.
(sowieso zijn de Twitter draadjes van Bellingcat altijd wel aardig om te volgen bij deze gebeurtenissen)

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 13:26 ]
Ja je zit met het hele 'toegang tot' verhaal, technisch en politiek. En helemaal als het een haven is die de diepgang van bijv roro-schepen en containers aankan. haven is vaak uitgebaggerd, en een 2de haven hebben is logistiek weer niet te doen overbruggen, en vaak niet in de buurt, en je hebt niet zomaar weer een aanlegplaats, maar een luchtbrug is in een week opgezet, als geld geen rol speelt. maar ja zeker een week is het wel vaak, als er niks voorhanden is.DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:50:
[...]
Waar liggen dergelijke schepen alleen? Hebben de Amerikanen er eentje in de Middellandse Zee liggen of moet je wachten op Italië of Frankrijk? Het duurt dagen en het probleem hier is complexer. Dit was de belangrijkste haven in het land, het land is toch al failliet en onrustig, zit barstensvol met Syrische vluchtelingen en het gebouw naast de explosie was kennelijk een graansilo. Dat was het wel voor een aanzienlijk deel van de voedselvoorraad van de stad.
Marineschepen met helikopters zijn hier niet toereikend. Ze komen waarschijnlijk te laat voor medische hulp en kunnen logistieke hulp niet aan. Na Irma in 2017 ging Defensie ook niet zomaar meteen over tot herstel van de haven op Sint Maarten, zodat ze echt materieel en goederen aan land konden zetten. Dat zal hier ook moeten gebeuren.
Ook geinig de mensen die denken dat de bevoorrading nog wel via boten en dan helicopters kan ofzoiets. Die haven is compleet onbruikbaar op dit moment (denk aan bouw veiligheid van de kade, rommel etc in het water). Genoeg goederen nu het land binnen krijgen gaat al een gigantisch probleem zijn. Ik verwacht dat ze een ander stuk haven/grond in de buurt in sneltrein vaart gaan ombouwen tot tijdelijke container overslag.
Niet vervelend bedoeld, maar zijn we verbaasd over dit soort beelden? Het gaat in strenge landen (zoals nederland) ook al vaak genoeg mis met op en overslag van gevaarlijke stoffen. En om advocaat van de duivel te spelen, het is dus wel jaren goed gegaan.Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:25:
Bellingcat is ook bezig. Aangezien ik wel een beetje vertrouwen in ze heb, en het interressant leesvoer is:
[Afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door Postius op 05-08-2020 14:38 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 16:08
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het is meer de vraag waarom op die plek ammonium nitraat in dergelijke hoeveelheden werd opgeslagen. Op een dergelijke locatie van economisch belang en waar een centrum omheen is gevormd een recept voor een grote ramp als het de lucht in gaat. Als er brand is ontstaan voor de explosie en de omstandigheden zijn perfect kan het mis gaan.
Ammonium nitraat geeft inderdaad een flinke schokgolf die zich heel snel verplaatst in verhouding met andere explosieven. De schade is dan met name van die schokgolf en niet van vuur of grote hitte.
Ammonium nitraat geeft inderdaad een flinke schokgolf die zich heel snel verplaatst in verhouding met andere explosieven. De schade is dan met name van die schokgolf en niet van vuur of grote hitte.
Omdat het de lading was van een schip welke in beslag werd genomen in 2013. De stapel heeft domweg 7 jaar lang in een 'tijdelijke opslag' gelegen, welke hier duidelijk niet voor bedoeld is.tweakduke schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:33:
Het is meer de vraag waarom op die plek ammonium nitraat in dergelijke hoeveelheden werd opgeslagen. Op een dergelijke locatie van economisch belang en waar een centrum omheen is gevormd een recept voor een grote ramp als het de lucht in gaat. Als er brand is ontstaan voor de explosie en de omstandigheden zijn perfect kan het mis gaan.
https://shiparrested.com/...rrest-News-11th-issue.pdf
Pagina 3.
[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 13:37 ]
Wikipedia: Table of explosive detonation velocitiestweakduke schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:33:
Uit deze tabel blijkt dat ammoniumnitraat juist zo'n beetje de minst snelle schokgolf heeft. Die van nitroglycerine gaat 2,9x zo hard en die van TNT 2,6x.
Wow.

Dat zijn niet dezelfde soort explosies. Dat lijkt pas echt op Enschede.
(Hadden ze daar ook vuurwerk liggen?

Ja laten we vooral afgeven op informatie die gedeeld wordt op social media. Stel je voor dat partijen als Bellingcat dat kunnen gebruiken om onderzoek te doen naar de toedracht in een land waar je je maar kunt afvragen of die informatie sowieso via officiele wegen objectief boven water komt.Family Guy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:35:
En tegenwoordig is iedereen met een smartphone verslaggever als er iets aparts gebeurt, want dat moeten we kennelijk massaal op sociale media delen. Alles wat speciaal is delen zodat je leven speciaal lijkt!
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Als je alle flitsen ziet, zou je dat wel denken ja....SuBBaSS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Wow.![]()
(Hadden ze daar ook vuurwerk liggen?).
Dit was een eerdere explosie trouwens. No way dat dit de uiteindelijke klap was. Anders had de video nooit online gestaan lijkt me (tenzij livestream).
Plus dat het gebouw er na de klap nog is. Na de grote klap is die volledig weggevaagd.
Ik hoop voor deze mensen (ik zag nog een persoon in de video) dat ze meteen héél ver weggevlucht zijn voor de echte klap....
Kwa noodhulp en dergelijke, Tripoli heeft een haven(tje) met opslagloodsen. Zou dat een manier zijn om iets het land in te krijgen? Ik weet niet hoe de wegen zijn en dergelijke...
[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 05-08-2020 15:08 ]
Heeft Ammoniumnitraat ook een reactie met oxiderend metaal? of vergis ik mij?
Dit zijn ongelukken met dit spul bron Wiki
29 april 1942: explosie in het bedrijf PCL, het latere Tessenderlo Chemie, waarschijnlijk door onbedachtzaam hardhandig verwijderen van aangekoekt ammoniumnitraat. Er vielen 189 doden en meer dan 900 gewonden bij deze ramp in Tessenderlo.[1]
Tijdens een grote brand op 16 april en 17 april 1947 ontploften twee schepen met ammoniumnitraat (en zwavel), de Grand Camp en de High Flyer, in de haven van Texas City. 600 personen kwamen om. Er lagen destijds 3 schepen naast elkaar, alle geladen met ammoniumnitraat. Op het eerste schip brak brand uit die uitmondde in een ontploffing van de lading ammoniumnitraat. Als gevolg hiervan brak er ook op het tweede schip brand uit, gevolgd door een explosie.
De explosie van 21 september 2001 in de AZF-fabriek in Toulouse, waarbij 29 doden vielen.
Op 31 juli 2009 moesten in de Amerikaanse staat Texas de 70.000 inwoners van de stad Bryan geëvacueerd worden vanwege een grote brand in een grote opslagplaats van ammoniumnitraat. Op 10 lichtgewonden na vielen er verder geen slachtoffers omdat de stof niet ontplofte maar gecontroleerd uitgebrand is.
Nadat er brand was uitgebroken, ontplofte op 17 april 2013 circa 30 ton ammoniumnitraat in een kunstmestfabriek in West (Texas). Daarbij vielen vijftien doden en 260 gewonden.[2]
Op 4 augustus 2020 vonden er in Libanon twee explosies plaats in het havengebied van Beiroet, dicht bij het centrum. Hierbij vielen meer dan honderd doden en meer dan 4000 gewonden. Er deed zich een eerste explosie voor in de haven, die veroorzaakte vervolgens een tweede, veel krachtigere ontploffing (2750 ton ammoniumnitraat) die een gigantische paddenstoelwolk heeft veroorzaakt die in de wijde omgeving te zien was.[3] De klap was tot in het 240 km verderop gelegen Cyprus te horen.[4]
Was me duidelijk dat het eraan vooraf ging ja, vandaar de verbazing ook.Waah schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Als je alle flitsen ziet, zou je dat wel denken ja....
Dit was een eerdere explosie trouwens. No way dat dit de uiteindelijke klap was. Anders had de video nooit online gestaan lijkt me (tenzij livestream).
Plus dat het gebouw er na de klap nog is. Na de grote klap is die volledig weggevaagd.
Ik hoop voor deze mensen (ik zag nog een persoon in de video) dat ze meteen héél ver weggevlucht zijn voor de echte klap....
Me dunkt dat de speurneuzen van bellingcat dit ook met bijzondere aandacht bekijken.
Van dichtbij lijkt het behoorlijk op Enschede, van veraf lijkt het vele malen groter dan Enschede.SuBBaSS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Wow.![]()
(Hadden ze daar ook vuurwerk liggen?).
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Over het ongeluk met de kunstmestfabriek in West, Texas zag ik een paar maanden geleden nog een interessante video:Mel33 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Dit zijn ongelukken met dit spul
[...]
https://www.bellingcat.co...t-just-blew-up-in-beirut/SuBBaSS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
[...]
Was me duidelijk dat het eraan vooraf ging ja, vandaar de verbazing ook.
Me dunkt dat de speurneuzen van bellingcat dit ook met bijzondere aandacht bekijken.
.edit: oh dit was al gedeeld, had ik even gemist.
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 05-08-2020 15:31 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
MAX3400 in "Gigantische explosie in Beiroet"Mel33 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
[...]
En ja, Wiki is niet zaligmakend maar het is in ieder geval geen fijn spul om overal en nergens op te slaan / vervoeren / in aanraking mee te komen.
In kritieke gevallen wordt er zo een nieuwe tijdelijke haven gebouwd. Na de orkaan Irma op St. Maarten lag het vliegveld ook in puin. In no-time konden de eerste hulpverleningstoestellen daar weer landen. Een haven is wat lastiger, maar het is in recordtijd zeker wel te doen.Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 05-08-2020 15:06 ]
Poeh, dat is een flinke tik!Waah schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:50:
@Mosin dit laat zien wat er gebeurd als je te dichtbij staat. Vuur is (dacht ik) het probleem niet bij een explosie, de schokgolf is vaak dodelijk. Maar de kracht daarvan neemt relatief snel af.
[...]
Ik wil niet weten wat ze daar nog gaan vinden, als dat überhaupt nog uit ziet naar een menselijk iets.
@MAX3400
In ieder geval bedankt voor je toevoeging
Ѫа$тёя чѳця аят
Bizarre beeldenNat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
[Afbeelding]
Foto van de Washington Post. Meer foto's op hun site

- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 16:08
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dan roept de vraag op waarom het niet ondertussen ergens anders is opgeslagen. Er is wel een paar keer voor gewaarschuwd meldt deze bron.Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:36:
[...]
Omdat het de lading was van een schip welke in beslag werd genomen in 2013. De stapel heeft domweg 7 jaar lang in een 'tijdelijke opslag' gelegen, welke hier duidelijk niet voor bedoeld is.
https://shiparrested.com/...rrest-News-11th-issue.pdf
Pagina 3.
'Autoriteiten wisten al jaren van gevaarlijke opslag' - https://nos.nl/l/2342915#UPDATE-container-46761284
Er is een 2e haven? https://www.ad.nl/buitenl...the-fuck-is-dit~a65a71e4/Waah schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Als je alle flitsen ziet, zou je dat wel denken ja....
Kwa noodhulp en dergelijke, Tripoli heeft een haven(tje) met opslagloodsen. Zou dat een manier zijn om iets het land in te krijgen? Ik weet niet hoe de wegen zijn en dergelijke...
Thomas was in een andere haven van Beiroet toen de ramp gebeurde, op zo’n tien kilometer afstand.
Er is blijkbaar al 5x een brief gestuurd, maar daar is nooit antwoord op gekomen.
Tja, dan houdt het als ambtenaar natuurlijk ook op, je hebt je best gedaan

Passantenhaven lijkt me... (Dawra Marina of Le Yacht Club - Beirut). lijkt me niet groot genoeg voor vrachtschepen, of kranen te hebben om vracht te tillen.Montaner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:33:
[...]
Er is een 2e haven? https://www.ad.nl/buitenl...the-fuck-is-dit~a65a71e4/
[...]
Dat is 500 meter afstand.. niet 10km.Waah schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
Passantenhaven lijkt me... (Dawra Marina of Le Yacht Club - Beirut). lijkt me niet groot genoeg voor vrachtschepen, of kranen te hebben om vracht te tillen.
Ook op 10km zie ik op Google Maps geen industriële haven... jij wel?
Dat iemand er voor zijn werk zit, betekend niet dat het een vrachtschip is. Een luxe-yacht heeft ook een crew en kapitein.
[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 05-08-2020 15:42 ]
Een haven is natuurlijk een heel breed begripMontaner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:33:
[...]
Er is een 2e haven? https://www.ad.nl/buitenl...the-fuck-is-dit~a65a71e4/
[...]

De haven van Beiroet is eigenlijk alles wat onder die rode slurf valt. Met 10km verderop kan je in een voorstadje van Beiroet zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 15:50 ]
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
De verantwoordelijken dus hard aanpakken, maar ook scherpere toezicht instellen op dit soort opslag. Wie weet welke tikkende tijdbommen er nog meer bestaan...oisyn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:33:
Er is blijkbaar al 5x een brief gestuurd, maar daar is nooit antwoord op gekomen.
😆 - Denk ook eens om ;)
M.i. is een systeemfout dat het zo ver komt, linksom of rechtsom. Ofwel een ambtenaar werkt in totaal isolement en anderen wisten hier niets van, of anderen wisten hier wel van maar lieten het gebeuren. Het bestraffen van een handvol (low level) medewerkers gaat niets (ten goede) veranderen.Bensimpel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
De verantwoordelijken dus hard aanpakken, maar ook scherpere toezicht instellen op dit soort opslag. Wie weet welke tikkende tijdbommen er nog meer bestaan..
Rij eens naar Pernis? Oh wacht, Borssele (zie ook Fukushima)?Bensimpel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
De verantwoordelijken dus hard aanpakken, maar ook scherpere toezicht instellen op dit soort opslag. Wie weet welke tikkende tijdbommen er nog meer bestaan..
Zonder dollen; het is ontzettend vervelend en zeer "onfortuinlijk" dat het blijkbaar al jaren een issue was in die betreffende haven en dat het nu tot een ontploffing gekomen is. Echter, dit is maar het topje van de ijsberg van "enge dingen" die je opgeslagen wil hebben. Dezelfde discussie is/was er met de Betuwelijn en de "teringzooi" die over het spoor langs woonwijken moet. Maar ook in zuidelijk Noord-Amerika (Texas, Louisiana, etc) lopen spoorlijnen waar alles over vervoerd wordt en het ook "regelmatig" niet goed gaat.
Ik weet zeker dat in een land waar regelmatig burgeroorlog heerst, sektarisch geweld is, gigantische vluchtelingen stromen, een kapote economie en hyperinflatie het wel erg belangrijk vindt om gevaarlijke stoffen op te slaan.Bensimpel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
Niet dat je ongelijk hebt maar het komt een tikkeltje belerend en wereldvreemd over.
In een land als Nederland gaat dit ook al regelmatig fout.
Naast dat we weten dat de schuldigen hard aanpakken er meestal op neerkomt dat 1 of andere arbeider de schuld in zijn voeten krijgt geschoven en alles boven een bepaalde inkomens/vermogen-grens blijft buiten schot. Dus ik weet ook niet zo goed wat je hiermee hoopt te bereiken.
En je wilt niet weten hoeveel tikkende tijdbommen er zijn. Dan slaap je niet lekker meer.
[ Voor 29% gewijzigd door Postius op 05-08-2020 16:04 ]
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
Dat snap ik ook wel, maar als 5x een brief wordt verstuurd om dat spul eens weg te halen en er niets aan word gedaan mag je als overheidsfunctionaris wel achter je oren krabben..Postius schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:55:
[...]
Ik weet zeker dat in een land waar regelmatig burgeroorlog heerst, sektarisch geweld is, gigantische vluchtelingen stromen, een kapote economie en hyperinflatie het wel erg belangrijk vindt om gevaarlijke stoffen op te slaan.
Niet dat je ongelijk hebt maar het komt een tikkeltje belerend en wereldvreemd over.
In een land als Nederland gaat dit ook al regelmatig fout.
Hopenlijk is dit een wake up call voor andere "onveilige" opslagloodsen.
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik denk niet dat je ongelijk hebt, echter is dit een schoolvoorbeeld waarom je een werkende overheid wilt hebben die niet corrupt is. En nogmaals, een land als Libanon heeft de laatste 20 jaar zoveel shit over zich heen gekregen dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat er een goed functioneerde overheid is.Bensimpel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:03:
[...]
Dat snap ik ook wel, maar als 5x een brief wordt verstuurd om dat spul eens weg te halen en er niets aan word gedaan mag je als overheidsfunctionaris wel achter je oren krabben..
Hopenlijk is dit een wake up call voor andere "onveilige" opslagloodsen.
En daarnaast het argument.....het is dus wel jaren lang goed gegaan.
Zelfs in een super gereguleerd als nederland gaan dit soort dingen regelmatig fout.
Wikipedia: Brand Moerdijk 5 januari 2011
[ Voor 6% gewijzigd door Postius op 05-08-2020 16:11 ]
Ik kan me herinneren dat er "chloortreinen" 's nachts door Nederland reden, daar was toen ook wat ophef over. Blijkbaar gaan ze daar pas in 2021 mee stoppen, dus het gebeurt nog steeds. Bedenk je even wat er gebeurt als zo'n kreng ter hoogte van eigenlijk elke plek in Nederland ontspoort en er scheuren een paar van die wagonnenMAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Rij eens naar Pernis? Oh wacht, Borssele (zie ook Fukushima)?
Zonder dollen; het is ontzettend vervelend en zeer "onfortuinlijk" dat het blijkbaar al jaren een issue was in die betreffende haven en dat het nu tot een ontploffing gekomen is. Echter, dit is maar het topje van de ijsberg van "enge dingen" die je opgeslagen wil hebben. Dezelfde discussie is/was er met de Betuwelijn en de "teringzooi" die over het spoor langs woonwijken moet. Maar ook in zuidelijk Noord-Amerika (Texas, Louisiana, etc) lopen spoorlijnen waar alles over vervoerd wordt en het ook "regelmatig" niet goed gaat.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Die met chloor beladen treinen rijden alleen als de fabriek van AkzoNobel stil komt te liggen door onderhoud, een storing o.i.d. Dan wordt er chloor uit bijv. Duitsland gehaald. Het reguliere transport van chloor werd in 2006 al afgeschaft.page404 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:10:
Ik kan me herinneren dat er "chloortreinen" 's nachts door Nederland reden, daar was toen ook wat ophef over. Blijkbaar gaan ze daar pas in 2021 mee stoppen, dus het gebeurt nog steeds. Bedenk je even wat er gebeurt als zo'n kreng ter hoogte van eigenlijk elke plek in Nederland ontspoort en er scheuren een paar van die wagonnen
Hoe erg het ook is het lijkt wel of deze foto qua kleur net zo is aangepast dat het nog erger lijkt.Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
[Afbeelding]
Maar dit is het plek waar dat gevaarlijke spul lag, maar dan lag het vuurwerk er dus naast?PilatuS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:34:
Deze geeft een aardig beeld van hoe enorm de explosie was.
[Afbeelding]
Of in welke loods lag dat vuurwerk dan, ik krijg bij deze het idee dat ze naast elkaar opgeslagen waren?

Edit: het vuurwerk lag in die loods boven de loods die nu weg is?
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 05-08-2020 16:45 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ja dat vond ik van deze ook Nat-Water in "Gigantische explosie in Beiroet"PolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Hoe erg het ook is het lijkt wel of deze foto qua kleur net zo is aangepast dat het nog erger lijkt.
shoppen het ook zo, this net alsof ze het 'game look' onbewust erin shoppen, (of de ai van de cam)
Dat zou toch helemaal ongelooflijk zijn. Dan was het gewoon een kwestie van wachten tot het fout zou gaan.Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:44:
[...]
Maar dit is het plek waar dat gevaarlijke spul lag, maar dan lag het vuurwerk er dus naast?
Of in welke loods lag dat vuurwerk dan, ik krijg bij deze het idee dat ze naast elkaar opgeslagen waren?
Edit: het vuurwerk lag in die loods boven de loods die nu weg is?

Bellingcat houdt het op "initial explosions".
Vergeet Moerdijk vooral niet, helemaal als voorbeeld waarbij het al meermaals misgegaan is.MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Rij eens naar Pernis? Oh wacht, Borssele (zie ook Fukushima)?
[ Voor 45% gewijzigd door SuBBaSS op 05-08-2020 17:01 ]
Mexico film tintje erover heenPolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Hoe erg het ook is het lijkt wel of deze foto qua kleur net zo is aangepast dat het nog erger lijkt.
Zonder gekheid, die kleur zou natuurlijk kunnen door die roodbruine rookwolken die voor de explosie te zien waren
Die zullen vandaag wel weg zijn. Beirut heeft nu mooi weer, 30 graden en hele lichte bewolking. Het voelt gewoon alsof er een filter overheen is gegaan. Ik kan mij nog beelden uit Enschede herinneren die vrij onwerkelijk waren omdat het super mooi weer was maar toch totale chaos.FabianGTI schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:59:
[...]
Mexico film tintje erover heen![]()
Zonder gekheid, die kleur zou natuurlijk kunnen door die roodbruine rookwolken die voor de explosie te zien waren
Ik vraag me af of die graansilo de schade/slachtoffers beperkt heeft door een deel van de klap op te vangen of naar boven de verbuigen?PilatuS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:34:
Deze geeft een aardig beeld van hoe enorm de explosie was.
[Afbeelding]
Sowieso is dat een behoorlijk stevige silo, damn.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 05-08-2020 17:11 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Prachtige foto!Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
[Afbeelding]
Het is niet de bedoeling om een meta-discussie over de community te ontlokken, dat is offtopic en ongewenst. We zijn een gemodereerd forum, dus als iets aan de discussie je niet bevalt, maak dan een TR aan.
Meestal zijn dat soort silos in een haven gewoon een en al gestort beton. Ik heb de indruk dat alleen het geraamte er nog staat en alles wat aan de buitenkant zat weg is. Maar ik vond het ook wel opmerkelijk dat deze nog volledig stond. Al zal er wel instortingsgevaar zijn denk ik zoanandus schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:06:
[...]
Ik vraag me af of die graansilo de schade/slachtoffers beperkt heeft door een deel van de klap op te vangen of naar boven de verbuigen?
Sowieso is dat een behoorlijk stevige silo, damn.
[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 05-08-2020 20:30 ]
Er lijken inmiddels ook aanwijzingen te zijn voor de oorzaak van de brand. Zo schrijft Reuters:
Officials did not say what caused the initial blaze at the port that set off the blast. A security source and media said it was started by welding work being carried out on a warehouse.
Be yourself, no matter what they say ...
Dr zal weer eens niet brand ontstaan door dakwerkzaamheden, lassen etc... damn hoe vaak dat gebeurtvoske schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:16:
Er lijken inmiddels ook aanwijzingen te zijn voor de oorzaak van de brand. Zo schrijft Reuters:
[...]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Het letsel wat een mens oploopt als gevolg van een schokgolf bij explosies wordt ook wel blast genoemd. In militaire kringen komen dit soort letsels regelmatig naar voren bij eerstehulp-cursussen omdat daar in gevechtsomstandigheden een reeële kans op bestaat.MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:52:
[...]
Het is erg lastig om een zoogdier te "verbranden" en op een dusdanig "korte tijd" (want dat is een explosie) dat je overlijdt door "het branden". Er zijn in dit soort situaties wel 100 andere factoren die eerder ervoor zorgen dat je overlijdt of zwaar gewond raakt dan het termpje "branden".
Echter, mijn mening, ik vind de vraag wel wat ongepast maar wilde je toch een antwoord geven
Oren en longen zijn het vatbaarst voor dit soort letsels. In organen kunnen kneuzingen en bloedingen ontstaan, ook dat kan een dodelijk gevolg hebben.
Al met al, nee, geen pretje.
Het is natuurlijk een totaal andere beschaving.Postius schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:13:
[...]
Prachtige foto!
Het is wel duidelijk waar de prioriteiten van de t.net community liggen. Eerste berichten meteen over wie er gestraft moet worden, hoe dit nou toch kan en misschien dat het toch wel hun eigen schuld is als je het zo stom opslaat.
Daarnaast is de foto uiteraard geshopped! Want dat foto bewerking tegenwoordig normaal is vergeten we dan even.
T.net community laat zich van zijn beste kant zien in dit topic. Erg sympathiek allemaal.
Hier gaat ook veel mis en uiteindelijk lekt dat uit.
Daar kan het mogelijk "niet goed voor je carrière" zijn als je teveel zeurt.
En het ging zo lang goed, net als.
Enschede
Lagos
Mitholz (Alpen)
Siberië
Albanië
Bulgarian ammo (merk even kwijt) in oost Europa
Etc etc.
Er zijn trouwens 70 mensen vanuit Nederland heen om te ondersteunen. Het is niet zo dat "wij tweakers" even iets kunnen doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Koos2009 op 05-08-2020 17:29 ]
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Waarom denk je dat 'de community' onsympathiek is? Voor een hoop mensen is dit een manier om dingen te verwerken. Door er over te praten. Het te willen begrijpen. Het willen zien om een beeld te krijgen van de omvang van de gigantische ramp die er plaatsgevonden heeft.Postius schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:13:
T.net community laat zich van zijn beste kant zien in dit topic. Erg sympathiek allemaal.
Het is echt niet zo dat omdat je wil weten en wil begrijpen wat er gebeurd is, iemand zich totaal niet bekommerd om het lot van de mensen in een land wat al zo ontzettend veel problemen heeft.
(Of begrijp ik je verkeerd? Zoja; excuus!)
Ho, nevermind, ik zie dat je reageert op het nu al najagen op de schuldige terwijl nog niet eens alle slachtoffers gevonden zijn. Sorry!
[ Voor 9% gewijzigd door De_Koele_Man op 05-08-2020 17:40 ]
Meh!
Gezien die (mogelijke) bulkzakken; zou het kunnen dat het ‘vuurwerk’ simpelweg die pellets zijn die nog op kleine schaal de lucht in gaan?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Voor:

Na:
Na:
Ik vind het niet normaal dat de Washington Post een foto zo bewerkt dat het er onnatuurlijk uitziet. En ik vind dat je daar best op een forum als dit over mag discussiëren. Dat doet niets af aan de ernst of de omvang van deze ramp.Postius schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:13:
[...]
Prachtige foto!
Het is wel duidelijk waar de prioriteiten van de t.net community liggen. Eerste berichten meteen over wie er gestraft moet worden, hoe dit nou toch kan en misschien dat het toch wel hun eigen schuld is als je het zo stom opslaat.
Daarnaast is de foto uiteraard geshopped! Want dat foto bewerking tegenwoordig normaal is vergeten we dan even.
Daarnaast, de Libanese autoriteiten hebben zelf vrij snel schuldige aangewezen, dus ook niet gek dat daar over gediscussieerd wordt.
Of mogen we alleen maar obligate tekstjes posten "We pray for Lebanon" om te laten zien hoe erg het is?
Hij is zeker weten bewerktPolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Die graanloodsen zijn van beton om stofexplosies tegen te gaan (Gok ik zo), en daarom ook zo stevig.
Er is trouwens door de Libanese overheid toch nog geen schuldige aangewezen? Hooguit het statement dat de verantwoordelijken gestraft zullen worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 18:01 ]
Wow, dat schip rechts ook ook gekapseisd!

je ziet ook echt hoe de drukgolf zich verspreid heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 05-08-2020 18:07 ]
Dat schip wat nog dichterbij lag is zelfs de wal op geduwd..AW_Bos schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:07:
[...]
Als ik naar de foto’s kijk ben ik benieuwd wat de schade is aan de containerterminal. Dat lijkt me gezien de losinstallaties de voornaamste factor voor het functioneren als haven. De kades diper in de haven, bij de ontploffing, zijn een puinhoop, maar voor zover ik kan zien dienen die vooral voor schepen met een eigen kranen e.d. Dat kan vrij snel weer enigszins operationeel zijn.
De voornaamste schade lijkt de graaninstallatie te zijn.
De voornaamste schade lijkt de graaninstallatie te zijn.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Sjeeeeeez hoe dom kun je zijn om zoveel kunstmest zo op te slaan. Dan ga ik er ff vanuit dat de foto uit onderstaande link klopt. OCI Nitrogen in Geleen heeft wel wat strengere voorwaarden denk ik zo.
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VyEwbsKoLUmIYGgZDwlAlH2L.jpg?f=user_large)
Zelfs de kade is even gekromd, tenzij het aan de lens ligt maar dan zou die een andere curve hebben en doorgaans aan de rand van de foto. Damn.
En die (graan)silo is verdomd stevig. Gemaakt van Nokia3310 ofzo
[ Voor 28% gewijzigd door Nox op 05-08-2020 18:40 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Voorwaarden hebben is niet hetzelfde als voorwaarden naleven. Naleving en toezicht is ook in Nederland soms een dingetje. Ik meen me te herinneren dat het in Enschede voor de ramp ook wel bekend was dat daar de hand werd gelicht met regelgeving.De_Bastaard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:36:
Sjeeeeeez hoe dom kun je zijn om zoveel kunstmest zo op te slaan. Dan ga ik er ff vanuit dat de foto uit onderstaande link klopt. OCI Nitrogen in Geleen heeft wel wat strengere voorwaarden denk ik zo.
Ofwel: Denk nooit dat dit in Nederland niet kan gebeuren.
Ik denk vloedgolf, icm drukgolfAW_Bos schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:07:
[...]
Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier de volgende dingen dus niet doen:
-Irrelevant maatschappelijke problemen aanstippen.
-Gruwelijke beelden.
-Ja maar de moslims.
-Complottheorieën
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier de volgende dingen dus niet doen:
-Irrelevant maatschappelijke problemen aanstippen.
-Gruwelijke beelden.
-Ja maar de moslims.
-Complottheorieën