Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ongeveer een uur geleden is in de haven van Beiroet, Libanon een gigantische explosie geweest. Kennelijk is er een loods ontploft waar brand was en in dat in die loods iets opgeslagen lag dat zeer explosief moet zijn geweest. In ieder geval geen vuurwerk, buskruit is niet zo sterk als dit.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Massive explosion shakes Lebanon's capital Beirut

Het doet me meteen denken aan wat er in 1917 is gebeurd. Schaal zal in het bereik van kilotons zitten. Alles van huizen weg, auto's omgedraaid etc.
Wikipedia: Halifax Explosion

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-08-2020 20:17 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag langs komen dat het idee leeft dat het Citric acid (salpeterzuur) is aan de hand van de rode wolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had bepaalde URL's in HK al gepost:

https://twitter.com/somna.../1290676994749808643?s=21
https://twitter.com/confl.../1290681902781861888?s=12

Het is een, hoe moet je dat zeggen, flinke klap. Zullen helaas wel doden en gewonden gevallen zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
In één woord, bizar!

Ik las ook ergens dat een woordvoerder van het leger iets geroepen heeft over een brand in een container/opslag met vuurwerk en dat de brand uiteindelijk een nitraatopslag bereikt heeft.

De aftermath foto's zijn ook wel bizar te noemen zeg:
[Twitter: https://twitter.com/ShowkatShafi/status/1290709272330997761]

En de complottheorieën zijn ook weer gearriveerd, de grote slechterik van het Midden-oosten zou er natuurlijk weleens achter kunnen zitten:
“I don’t buy the accident narrative,” wrote Ghanem Nuseibeh, an expert on the Middle East, on Twitter.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 04-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The explosion that rocked Beirut on Tuesday afternoon was felt in the neighboring island of Cyprus, around 240 kilometers away – or about 150 miles — from Lebanon, according to the European-Mediterranean Seismological Centre (EMSC).

^ aldus CNN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:28

Wokschotel

Op 6 wielen

Aub de term warenhuis niet gebruiken als vertaling van warehouse. Dit gaat zo vaak verkeerd.... opslagloods oid is een betere vertaling.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:54:
Ongeveer een uur geleden is in de haven van Beiroet, Libanon een gigantische explosie geweest. Kennelijk is er een warenhuis ontploft waar brand was en in dat warenhuis lag iets dat zeer explosief moet zijn geweest. In ieder geval geen vuurwerk, buskruit is niet zo sterk als dit.

[YouTube: Massive explosion shakes Lebanon's capital Beirut]

Het doet me meteen denken aan wat er in 2017 is gebeurd. Schaal zal in het bereik van kilotons zitten. Alles van huizen weg, auto's omgedraaid etc.
2017 of 1917. Dit doet mij eerder denken aan Enschede, enkel dat een veelvoud erger.

Er worden 10 doden gemeld, maar klap was 250 kilometer verderop te voelen, dus die 10 zal dan wel niet kloppen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
MikeyMan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:
Zag langs komen dat het idee leeft dat het Citric acid (salpeterzuur) is aan de hand van de rode wolk.
Citric acid is citroenzuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:55:
Heeft die witte stoomachtige wolk nog een duidelijke betekenis? Is dat een normale drukgolf of wijst het nog op iets bepaalde als die zo zichtbaar is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Yucon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Heeft die witte stoomachtige wolk nog een duidelijke betekenis? Is dat een normale drukgolf of wijst het nog op iets bepaalde als die zo zichtbaar is?
Gebeurt blijkbaar altijd als lucht supersonic wordt weggeduwd, dan worden den waterdruppels samengeperst tot die witte wolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Explosions just minutes ago at Beirut port

Dat was echt een enorme knal. Het verbaast me dat het witte pand nog min of meer overeind staat na de knal (filmpje waar dat te zien is, is ondertussen offline gehaald door de uploader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:00
https://mobile.twitter.co...tatus/1290668363459559424 Laat de explosie zien en horen.
Extreem. Qua kracht is het een mini-nuke. @ppeterr Inderdaad, ik las ook iets over tien doden. Het is nu ook wat vroeg, maar er zullen zeer zeker heel wat meer doden en een veelvoud zwaargewonden zijn.

Israël heeft aangegeven er niks mee te maken te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Zooo wat een klap. Inmiddels al enkele foto’s en filmpjes gezien, Enschede lijkt er niets bij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Het zegt vooral dat de explosie supersonisch was (water in de explosie getrokken) en dat er genoeg zuurstof was voor volledige explosie. Ik vermoed namelijk dat de explosie kwam door ammonium nitraat, kunstmest dus. Als er niet genoeg zuurstof was, dan wordt de rookwolk vaak grijs of zwart omdat de ontbranding niet compleet is. Niet dat ammonium nitraat zuurstoftekort is. Het werd vaak bijgemengd bij TNT in artilleriemunitie tijdens WO2 en erna. Immers is TNT wel zuurstofarm en compenseert ammonium nitraat die inbalans en is ammonium nitraat simpeler te produceren. Dat is Amatol en een 50/50 verhouding was was vrij normaal. Van wat ik heb begrepen zou 80/20 TNT/ammonium nitraat ideaal zijn in artilleriegranaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Citric acid is citroenzuur.
Ehhmm nitric acid Dus... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Rode Kruis meldt op dit moment 70 doden en honderden gewonden. Maar het aantal gaat nog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Playa del C. schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:39:
Rode Kruis meldt op dit moment 70 doden en honderden gewonden. Maar het aantal gaat nog oplopen.
Als je overal een 0 achter zet mag je nog van geluk spreken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er gaan geruchten (hier, maar ik heb het weer van reddit, ik kan dat helaas niet lezen) dat het om sodium nitrate (Natriumnitraat?), wat volgens wikipedia gebruikt kan worden in o.a. kunstmest, vuurwerk en raketbrandstof. Het zou een jaar geleden geconfisceerd zijn van een schip, en had al vernietigd moeten zijn.

Hopen dat het dodental meevalt zeg, wat een klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
jadjong schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Als je overal een 0 achter zet mag je nog van geluk spreken. :/
Dat denk ik ook. Berichten geven aan dat ramen sprongen op vele kilometers afstand.

Hoorbaar op Cyprus wordt vaak genoemd, maar dat is bij grote explosies 'normaal'. Het geluid weerkaast tegen lagen in de atmosfeer en dan is het vele kilometers verderop nog eens extra goed te horen. Maar goed, dan is het gewoon nog steeds een extreme klap geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:20
Dit gaat ook een gigantische klap geven voor de Libanese economie. Veel goederen moeten worden geïmporteerd, je kan je voorstellen dat dat lastig is als je belangrijkste haven is geëxplodeerd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:43
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:54:
Ongeveer een uur geleden is in de haven van Beiroet, Libanon een gigantische explosie geweest. Kennelijk is er een loods ontploft waar brand was en in dat in die loods iets opgeslagen lag dat zeer explosief moet zijn geweest. In ieder geval geen vuurwerk, buskruit is niet zo sterk als dit.

[YouTube: Massive explosion shakes Lebanon's capital Beirut]

Het doet me meteen denken aan wat er in 1917 is gebeurd. Schaal zal in het bereik van kilotons zitten. Alles van huizen weg, auto's omgedraaid etc.
Doet mij vooral denken aan de explosie in de Chinese haven in Tianjin. China uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

dylan111111 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:26:
Hier is een lijst met filmpjes van de explotie van verschilende hoeken. (Van reddit)
Angle #7 https://streamable.com/mcy82f
Wow, erg bizar :o
Natuurkundig wel interessant wat er gebeurd in dat filmpje. Desondanks verschrikkelijk voor de mensen en het land.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:43
Wootism schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Wow, erg bizar :o
Natuurkundig wel interessant wat er gebeurd in dat filmpje. Desondanks verschrikkelijk voor de mensen en het land.....
.. en de dieren

Wat mij alvast verbaast is hoe mensen gewoon blijven staan kijken op het moment zoiets plaatsvindt. Dat was ook in Enschede... allemaal explosies en mensen blijven op straat staan toekijken. Totdat de enorme explosie plaatsvindt. Ik zou bij de eerste knal al ver wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
segil schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

.. en de dieren

Wat mij alvast verbaast is hoe mensen gewoon blijven staan kijken op het moment zoiets plaatsvindt. Dat was ook in Enschede... allemaal explosies en mensen blijven op straat staan toekijken. Totdat de enorme explosie plaatsvindt. Ik zou bij de eerste knal al ver wegwezen.
Dat komt omdat je inmiddels beter weet. Ervaring krijg je pas als het al te laat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
segil schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

.. en de dieren

Het lijkt eerst vooral een grote brand te zijn. Welke eerste knal bedoel je? En daar kun je rustig naar kijken op een grote afstand. Achteraf is het makkelijk.
Wat wel zo is, is dat mensen niet beseffen dat op een afstand er pas later een geluids- en dus schokgolf komt. Bij zo'n grote explosie in de verte moet je meteen je oren bedekken (ook al helpt dat niet altijd genoeg) en soort van dekking zoeken. Je hebt iets van twee tot vier seconden, dus het is ook wel logisch dat vrijwel niemand snel genoeg handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Het mag een wonder heten dat het niet midden in de stad stond, maar tja de haven is wel totaal verwoest, wat een knal zeg.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Bensimpel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:03:
Het mag een wonder heten dat het niet midden in de stad stond, maar tja de haven is wel totaal verwoest, wat een knal zeg.
Zijn ook woonwijken aanliggend. Een maatje van me woont in Beiroet, gelukkig is die oké maar geeft wel aan dat gezien de locatie het realistischer is om 10.000+ gewonden te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:33
Gaius schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:43:
[...]

Er gaan geruchten (hier, maar ik heb het weer van reddit, ik kan dat helaas niet lezen) dat het om sodium nitrate (Natriumnitraat?), wat volgens wikipedia gebruikt kan worden in o.a. kunstmest, vuurwerk en raketbrandstof. Het zou een jaar geleden geconfisceerd zijn van een schip, en had al vernietigd moeten zijn.

Hopen dat het dodental meevalt zeg, wat een klap.
google translate kan al heel veel en dat Twitter bericht wordt vertaald als
LBC: The materials that General Ibrahim spoke about with high explosive sodium nitrate materials were confiscated from a ship months ago and were supposed to be destroyed
# lebanon24

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Valandin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Zijn ook woonwijken aanliggend. Een maatje van me woont in Beiroet, gelukkig is die oké maar geeft wel aan dat gezien de locatie het realistischer is om 10.000+ gewonden te verwachten.
Het 'witte gebouw' op dit filmpje zijn de silos

YouTube: Explosions just minutes ago at Beirut port
dat wil zeggen dat het ongeveer bij het blauwe kruisje gebeurd is. Wat betreft de woonwijk is het dan op een enigszins gunstige plek geweest, tenminste in de zin dat het ook heel veel dichterbij had kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvYFeh5AJn-N3pz3LqSKG8yb_Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOiLNBhtMKgo6a68BkwdKaxU.png?f=fotoalbum_large

om een idee te geven van de schade op een bepaald afstand: onderstaande gebouw is van CMA CGM en staat op de kaart net boven de marker 'bar du port'.
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/mVJdhgKVS_z1tKha8I5eVesBhpw/diocontent/174277130/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8

Ik denk dat het het gebouw is dat op de voorgrond voor de silos staat in het filmpje in onderstaande tweet. Ongeveer 500-600 meter van de explosie.

en dit filmpje is echt ongelofelijk. Ik kan me niet voorstellen dat er nog filmpjes van nog dichterbij gaan opduiken.

edit: dank @bottom line, ik had hier het verkeerde linkje geplakt

[ Voor 28% gewijzigd door Yucon op 05-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODE5hme0eGl1NbNGpDytJpMJjM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlZqZ3n4MsUsIi2IFHL2PQTn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s-yAdvt_rFK6BW7TiiLe7171TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT5I9L5cDhUHdKN3U8x2o68y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztcBY72b0Fu2Fa6bOCR6-LY2Jsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADMUTMuxpTsF83zTawCXNnlA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McOQRReCeLaRW3tJBFKvb4WkiMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnNZafKr8OPi6x8GTFH7ItEe.jpg?f=user_large

Ja, met watermark en nee, dat is geen site die je zomaar wil bezoeken (zie ook topicwarning ivm bepaalde beelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Yucon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Het 'witte gebouw' op dit filmpje zijn de silos

YouTube: Explosions just minutes ago at Beirut port
dat wil zeggen dat het ongeveer bij het blauwe kruisje gebeurd is. Wat betreft de woonwijk is het dan op een enigszins gunstige plek geweest, tenminste in de zin dat het ook heel veel dichterbij had kunnen zijn.

[Afbeelding]

om een idee te geven van de schade op een bepaald afstand: onderstaande gebouw is van CMA CGM en staat op de kaart net boven de marker 'bar du port'.
[Afbeelding]

Ik denk dat het het gebouw is dat op de voorgrond voor de silos staat in het filmpje in onderstaande tweet. Ongeveer 500-600 meter van de explosie.
[Twitter]

en dit filmpje is echt ongelofelijk. Ik kan me niet voorstellen dat er nog filmpjes van nog dichterbij gaan opduiken.
[Twitter]
toon volledige bericht
Een van de problemen is dat nabij de 'blast radius' een hoop low-income huishoudens zijn. Door de golf zijn die met de grond gelijk gemaakt. De maat van me is nu in het ziekenhuis, zijn ouders wonen daar in dat gebied. Moeder is overleden, vader een gebroken heup. Gebied daar schijnt afgesloten te zijn wegens gevaar, en dus een hazard zone. Schijnt dus wel nitric acid te zijn. Echt een heftige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De knal is ook in NL geregistreerd:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

From Reuters:

Lebanese President Michel Aoun said a state of emergency should be declared in Beirut for two weeks after a massive explosion in the capital on Tuesday, and called for an emergency cabinet meeting on Wednesday.

Aoun, in remarks published on the Presidency Twitter account, said it was “unacceptable” that 2,750 tonnes of ammonium nitrate was stored in a warehouse for six years without safety measures and vowed that those responsible would face the “harshest punishments”.

Ammonium nitrate does not burn. However, it will support and increase the rate of combustion in the presence of flammable or combustible materials even in the absence of oxygen.

When heated it will melt, decompose and release toxic gases including nitrogen oxides (NOx) and ammonia gas (NH3). When heated excessively (e.g. as in a fire) it can cause an explosion in an enclosed space and closed containers or vessels may rupture violently.

/edit: ik zie in mijn post een onduidelijkheid voor mensen die metric / imperial punt/komma door elkaar halen. Er zou dus 2750 ton liggen opgeslagen. Een slordige 2.75 miljoen kilo. En dat zou dus nu weg zijn; opgeblazen.

[ Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 04-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op AlJazeera een hoogleraar die emotioneel was, en mij wat snel tot conclusies kwam. Zei dat het verwijderen van dat nitraat momenteel onder de rechter was, tja nu hoeft het niet meer. Verder was hij vrij zeker dat een terreurgroep een brand heeft geregeld die het nitraat zou bereiken (...)

Ook noemde hij nog dat nitraatopslag er in vele havens wereldwijd is, als dat waar is verwacht ik dat de alarmbellen bij diverse waakhonden gaan rinkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Eerste 2 seconden: pffft, niet erger als een bosbrand.

Dan: WHAT?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Nitraatexplosie, nagenoeg perfecte verhouding tussen zuurstof en brandstof, allemaal in perfecte homogene mix.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sjah schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:50:

Ook noemde hij nog dat nitraatopslag er in vele havens wereldwijd is, als dat waar is verwacht ik dat de alarmbellen bij diverse waakhonden gaan rinkelen.
Ongetwijfeld maar dat spul is gewoon vrije handel en is, beetje stom vergeleken, net zo veilig als dynamiet. Het zijn inerte "explosieven" die pas afgaan als het goed misgaat in de omliggende factoren; in beide gevallen zijn ze nogal reaktief als er open vuur is. Sterker nog, er bestaat een (minder gebruikte) vorm van dynamiet waarbij nitroglycerine vervangen is door *nitraat; de explosieve kracht blijft dan rond de 85% hangen maar is nog stabieler (en commercieler) te vervoeren.

En aangezien het goedje al een kleine 150 jaar bestaat; gaan we dan nu pas rennen met nood-verordeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 08:01
Drumatiko schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:25:
Het verbaast me dat het witte pand nog min of meer overeind staat na de knal
Dat witte pand zou een graansilo zijn. Die moeten normaal bescherming bieden tegen een stofexplosie. Dat zou kunnen verklaren waarom het pand, hoewel zwaar beschadigd, nog overeind staat

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Sjah schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:50:
Op AlJazeera een hoogleraar die emotioneel was, en mij wat snel tot conclusies kwam. Zei dat het verwijderen van dat nitraat momenteel onder de rechter was, tja nu hoeft het niet meer. Verder was hij vrij zeker dat een terreurgroep een brand heeft geregeld die het nitraat zou bereiken (...)

Ik wil de beste man niet in diskrediet brengen, maar ik ben wel benieuwd hoe hij zo zeker wist dat het een terreurgroep was? Waarom niet iemand die een sigaret opstak?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Hij nam het woord terreurgroep niet in de mond, dat doe ik, maar weet niet waar die anders op doelt.

Mea Culpa.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 05-08-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:04
Bij op1 hoorde ik ook over speculaties van een aanslag. Maar daar zijn toch verder nog geen aanduidingen voor? Laten we het niet hopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Wat ik nu lees op twitter ging het om 2750 ton ammoniumnitraat, dat staat gelijk aan 1375 ton TNT. Zeg 1,4 kiloton TNT.

De explosie in Halifax in 1917 had een geschatte kracht van 3 kiloton TNT. Dat is de sterkste niet-nucleaire explosie.
Deze komt dus wel in de buurt 🙁

Ter vergelijk, Hiroshima was wel nog veel krachtiger met 15 kiloton.

Ik hoor het graag als ik iets fout heb gerekend. Doet ook niet zo ter zake. Maar ik werd wel even stil toen ik deze beelden zag. Niet te geloven.

[ Voor 17% gewijzigd door psy op 05-08-2020 00:40 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
M2M schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:59:
Nitraatexplosie, nagenoeg perfecte verhouding tussen zuurstof en brandstof, allemaal in perfecte homogene mix.
Het natriumnitraat ontleed zichzelf explosief wanneer de temperatuur boven de 800C komt, er is geen brandstof nodig.

Voor elke mol NaNO3(natriumnitraat) komt er dan drieenhalve mol N2(stikstof) en O2(zuurstof) vrij. En als het dan om 2750 ton nitraat schijnt te gaan....
Wikipedia: Natriumnitraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

biomass schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:35:
[...]
Het natriumnitraat ontleed zichzelf explosief wanneer de temperatuur boven de 800C komt, er is geen brandstof nodig.
Echter, het moet goed fout gaan wil een gewone brand temperaturen van meer dan 800C bereiken. Hier klinkt iets niet helemaal in de haak.

Overigens: op Wikipedia: Ammonium nitrate disasters staan wel meer dan dit soort "mishaps"; het lijkt wel alsof dat spul agressiever / makkelijker te lucht in gaat dan verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:29
https://www.aljazeera.com...ates-200804163620414.html

Een uur geleden:
Lebanese authorities have said at least 73 people have been killed and some 3,700 wounded in a massive explosion at the port in the capital, Beirut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Teletekst130

Trump zijn Generaals hebben het gevoel dat het om een soort bom gaat. Ja dat gevoel heb ik ook. Maar zij zijn millitairen, weten het beter dan menigeen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 05-08-2020 01:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:20
(Bron NOS): Trump: explosie leek op soort bom
De Amerikaanse president Trump heeft in een persconferentie gezegd dat de ontploffing in Beiroet mogelijk is veroorzaakt door een aanval met een bom. Dat hebben hoge Amerikaanse militairen hem medegedeeld, zei Trump voor journalisten in het Witte Huis.

"Ik heb met een paar van onze geweldige generaals gesproken en zij hadden het gevoel dat dit een aanval was. Het leek op een soort bom", zei Trump. De Libanese president Aoun twitterde dat de explosie was veroorzaakt door naar schatting 2750 ton ammoniumnitraat, dat al zes jaar lag opgeslagen in de haven.

Trump zei in de persconferentie verder dat de VS bereid is Libanon bij te staan.
Ben blij dat de Amerikaanse generaals van 10.000 kilometer afstand kunnen beoordelen wat het is geweest, beter nog dan het Libanese leger of Libanese president.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sjah schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 01:45:

Trump zijn Generaals hebben het gevoel dat het om een soort bom gaat. Ja dat gevoel heb ik ook. Maar zij zijn millitairen, weten het beter dan menigeen.
Integendeel. Als bommen je vak zijn, dan ga je ook overal bommen zien. If all you have is a hammer, everything looks like a nail.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Teletekst130

Lekker relevant ook wat die denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:07
De explosie komt diep uit de grond 30 a 40 meter voor de witte rook en naast het witte gebouw.

https://streamable.com/i4uup7

[ Voor 14% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2020 02:53 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mel33 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 02:49:
De explosie komt diep uit de grond 30 a 40 meter voor de witte rook en naast het witte gebouw.

https://streamable.com/i4uup7
Volgens mij is het gewoon een lager gebouw en niet "diep uit de grond".

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Teletekst130

Nee dus, dat zeggen die generaals niet.

https://edition.cnn.com/2...t-trump-beirut/index.html

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 05-08-2020 03:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@downtime als ik goed kijk en langzaam afspeel (op de hd versie) dan zie ik de grond omhoog komen verder vooraan, ook het witte gebouw gaat iets omhoog. en je ziet ook het witte gebouw splijten. Dit net alles voor de witte wolk aan.

Kan ik ergens hd beelden delen, dan zie je het beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2020 03:23 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Ok, maar hoe weet jij dat "die" generaals, wel die generaals zijn die op de whiskey bij Trump waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11
Mel33 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 03:20:
@downtime als ik goed kijk en langzaam afspeel (op de hd versie) dan zie ik de grond omhoog komen verder vooraan, ook het witte gebouw gaat iets omhoog. en je ziet ook het witte gebouw splijten. Dit net alles voor de witte wolk aan.

Kan ik ergens hd beelden delen, dan zie je het beter.
dat is geen grond die omhoog komt, dat is stof(onderandere) die door de schokgolf opwaait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het containergebied ligt op de kaart een stukje naar rechts. Heeft iemand ergens foto's gezien hoe het daarmee staat? Dat is natuurlijk vrijwel alleen materiële schade, maar het maakt het probleem bij het opruimen wel nog veel groter als een paar duizend van die dingen allemaal over en op elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Relativeert onze Coronacrisis weer een beetje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Lensent schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:10:
Relativeert onze Coronacrisis weer een beetje...
En zo relativeert de klimaatcrisis weer datgene wat in Beiroet gebeurd is. Alleen het slaat nergens op, omdat wat hier gebeurd is niet te vergelijken is met zowel Coronacrisis als de klimaatcrisis.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Yucon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

[Twitter]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Waarom zou je nou echt zo dichtbij blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Enschede begon ook met firecrackers. Zo gaat dat met vuurwerk, redelijk beheerst tot de temperatuur te hoog wordt en het gewoon boem doet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:13

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Dodental stijgt flink wordt zojuist op de radio gemeld.

Was ook wel te verwachten. Lijkt me dat dit ook interne schade oplevert in menselijke lichamen, die pas in de uren daarna fataal kan zijn.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
De_Bastaard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:31:
[...]

Waarom zou je nou echt zo dichtbij blijven staan?
Als er iets brand trekt dat altijd mensen aan, die willen zien wat er gebeurt.
Denk dat niemand had verwacht dat er zoiets kon/zou kunnen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

En tegenwoordig is iedereen met een smartphone verslaggever als er iets aparts gebeurt, want dat moeten we kennelijk massaal op sociale media delen. Alles wat speciaal is delen zodat je leven speciaal lijkt!

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:38:
[...]

Echter, het moet goed fout gaan wil een gewone brand temperaturen van meer dan 800C bereiken. Hier klinkt iets niet helemaal in de haak.
800 graden haal je nog met brandhout. Een gewone uitslaande huis- tuin- en keukenbrand kan dit al veroorzaken. Weet niet precies wat er niet in de haak zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Op sommige filmjes zie je ook beelden van de brand die aan de explosie voorafgaat. Ik zie daar allemaal witte flitsen in. De brand en de flitsen lijken op de brand ttv de vuurwerkramp in Enschede.

Eerdere berichten zeiden dat een vuurwerkopslag in brand stond. Ik kan dat wel volgen.

De vuurwerkbrand kan best de aanleiding zijn voor de latere enorme explosie. Ofwel door de hoge temperaturen met vuur (ontbrandingstemperatuur nitraat, zoals boven beschreven) ofwel doordat de explosie van het vuurwerk als detonator heeft gediend voor een hoogexplosief goedje als amoniumnitraat (schokdetonatie zoals bv.bij dynamiet).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 05-08-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Schijnt dat de 2750 ton ammoniumnitraat langs de onlangs aangekomen vuurwerkopslag lag...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Oh, copy/pastefout van de link. Dit filmpje meende ik inderdaad onder de knop te hebben.. ongelofelijk dat die kerel het waarschijnlijk overleefd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
PolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:35:
[quote]MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:38:
[...]

800 graden haal je nog met brandhout. Een gewone uitslaande huis- tuin- en keukenbrand kan dit al veroorzaken. Weet niet precies wat er niet in de haak zou zijn?
Denken dat je zo'n hoeveelheid in beslag genomen explosief materiaal veilig kunt opslaan in zo'n druk gebied om er later een goede prijs voor te krijgen. Het bedrijf dat het in opslag had, had er toch serieus de ruimte voor moeten hebben want 2750 ton ammoniumnitraat neemt bij 8 meter hoog een oppervlak in van 12,3 bij 12,3 meter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Yucon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Oh, copy/pastefout van de link. Dit filmpje meende ik inderdaad onder de knop te hebben.. ongelofelijk dat die kerel het waarschijnlijk overleefd heeft.
Kan goed zijn dat hij er wel iets aan overhoudt waardoor hij toch sterft. Die kracht die verplaatst werd was echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:40:
Op sommige filmjes zie je ook beelden van de brand die aan de explosie voorafgaat. Ik zie daar allemaal witte flitsen in. De brand en de flitsen lijken op de brand ttv de vuurwerkramp in Enschede.

Eerdere berichten zeiden dat een vuurwerkopslag in brand stond. Ik kan dat wel volgen.

De vuurwerkbrand kan best de aanleiding zijn voor de latere enorme explosie. Ofwel door de hoge temperaturen met vuur (ontbrandingstemperatuur nitraat, zoals boven beschreven) ofwel doordat de explosie van het vuurwerk als detonator heeft gediend voor een hoogexplosief goedje als amoniumnitraat (schokdetonatie zoals bv.bij dynamiet).
Zou allemaal kunnen. Volgens mij zag ik echter in de stof/rook wolk voor de explosie dat er vonken oversprongen van elektriciteitspalen. Misschien is het heel wat anders, zoals vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
Maar hier ploft duidelijk het vuurwerk zelf? Hoe staat dit dan in relatie met de opslag van dat gevaarlijke spul? Lag dat bij elkaar :? Zorgde deze plof voor de uiteindelijke grote plof? (Waren er dus 2 ploffen)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Playa del C. schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Zou allemaal kunnen. Volgens mij zag ik echter in de stof/rook wolk voor de explosie dat er vonken oversprongen van elektriciteitspalen. Misschien is het heel wat anders, zoals vuurwerk.
Ach, volgens mij moet je hier niet teveel achter zoeken. Geen idee of het zo is maar het idee dat gevaarlijke in beslag genomen stoffen bij elkaar opgeslagen worden is niet zo heel vreemd. Het kan best zijn dat er alsnog kleine partijen andere goederen bij elkaar lagen en dat dat voor die eerste flitsen zorgde.

edit: slim is dat natuurlijk niet, maar het lijkt me duidelijk dat de hele situatie niet veilig is. Met dat in het achterhoofd is het bij elkaar leggen van die stoffen nu niet zo heel bijzonder. De situatie in z'n geheel is dat natuurlijk wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 05-08-2020 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

biomass schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

... 2750 ton ammoniumnitraat neemt bij 8 meter hoog een oppervlak in van 390 bij 390 meter??
Hoe kom je aan die berekening? Puur op soortelijk gewicht, zou je ongeveer 25000kg precies in een 13m zeecontainter kwijt kunnen. Omgerekend dus "slechts" 110 zeecontainers nodig om 2.75 miljoen kilo te vervoeren. Die zijn, als economisch stapeltje, kwijt te raken op een oppervlak van 1200 vierkante meter bij 9m hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Maar hier ploft duidelijk het vuurwerk zelf? Hoe staat dit dan in relatie met de opslag van dat gevaarlijke spul? Lag dat bij elkaar :? Zorgde deze plof voor de uiteindelijke grote plof? (Waren er dus 2 ploffen)
Dat lijkt echt meer op vuurwerk idd. Daarmee wordt ik nog meer overtuigd van mijn theorie. Slachtoffers beschreven nl. ook 2 explosies. De eerste dan ivm de brand in de vuurwerkopslag, de tweede de explosie van het ammoniumnitraat.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 05-08-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:01
Ben enorm geschrokken. Hier reed ik in december nog met een huurauto en twee kleine kinderen achterin onderweg naar een fijn Libanees restaurant in de stad. Het was een geweldige reis. Mijn gedachten gaan uit naar alle slachtoffers!

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:15
Vergeet niet dat de meeste video's pas beginnen als er al een flinke rookwolk is.
Daarvoor is iets gebeurt wat je nu niet kan zien.
Vlak voor de grote explosie zie je op sommige video's ook heftige vuurkolommen.
[...]

Denken dat je zo'n hoeveelheid in beslag genomen explosief materiaal veilig kunt opslaan in zo'n druk gebied om er later een goede prijs voor te krijgen. Het bedrijf dat het in opslag had, had er toch serieus de ruimte voor moeten hebben want 2750 ton ammoniumnitraat neemt bij 8 meter hoog een oppervlak in van 390 bij 390 meter??
Met 1.72 gram/cm3 heb je 1600m3 bij 2750 ton. Een half olympisch zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Denken dat je zo'n hoeveelheid in beslag genomen explosief materiaal veilig kunt opslaan in zo'n druk gebied om er later een goede prijs voor te krijgen. Het bedrijf dat het in opslag had, had er toch serieus de ruimte voor moeten hebben want 2750 ton ammoniumnitraat neemt bij 8 meter hoog een oppervlak in van 390 bij 390 meter??
Volgens mij zit je er een orde grote naast:
  • 2750 ton = 2 750 000 kg
  • Dichtheid Ammoniumnitraat = 1,72 g/cm³
  • 2 750 000 000 gram Ammoniumnitraat = 1 589 595 375 cm³
  • 1 589 595 375 cm³ = 1590 m³
  • 1590 m³ = nog geen Olympisch zwembad
Of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Van RTL-Nieuws de volgende quote:
Eerder zwoer de Libanese premier Diab dat degenen die verantwoordelijk zijn voor de catastrofe ter verantwoording zullen worden geroepen. De verantwoordelijken voor deze ramp zullen de prijs betalen, aldus de regeringsleider in een televisietoespraak.
Twee dingen. 'De prijs' van deze ramp is miljarden. Los van de fysieke schade, ligt een belangrijke nationale haven in puin. Daarnaast is er enorm veel menselijk leed. Dit is onbetaalbaar Je kunt het nog vertalen als dat de schuldigen de doodstraf krijgen ofzo.
En ten tweede, en misschien ligt het aan mij, maar op dit moment en de komende tijd boeit het toch totaal nog niet wie schuldig is aan de ramp. Het onderzoek start uiteraard zo snel mogelijk, dat kan benoemd worden. Maar die zucht naar wraak snap ik niet. Alsof alles dan weer goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroen3 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:12:
Vergeet niet dat de meeste video's pas beginnen als er al een flinke rookwolk is.

[...]
Zie het filmpje wat Matrinusz quote. Dat is duidelijk vuurwerk, klinkt ook als vuurwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 08:20
PolarBear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Volgens mij zit je er een orde grote naast:
  • 2750 ton = 2 750 000 kg
  • Dichtheid Ammoniumnitraat = 1,72 g/cm³
  • 2 750 000 000 gram Ammoniumnitraat = 1 589 595 375 cm³
  • 1 589 595 375 cm³ = 1590 m³
  • 1590 m³ = nog geen Olympisch zwembad
Of zit ik er naast?
Berekening is prima. Enige wat natuurlijk niet zeker is, is hoe het opgeslagen was. Lijkt me sterk dat je volgens Libaneze wetgeving 2750 ton ammoniumnitraat op 1 hoopje bijelkaar mag gooien.
(Of dat daadwerkelijk dan ook gevolgd is laat ik me niet over uit)

@Playa del C. Tja, sommige culturen / mensen gaan daar hard op. In bijv. Rusland is het niet heel veel anders. Liever schuldigen aanwijzen dan het probleem oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 05-08-2020 09:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
@PolarBear @MAX3400 Factor 1000 in de dichtheid geeft fout volume ... kg/m3 vs g/cm3

https://www.wolframalpha....%282.26g%2Fcm3%29%2F8m%29

8 x12 x 12 is nog steeds een hele grote berg explosief materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Playa del C. schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:14:
... Maar die zucht naar wraak snap ik niet. Alsof alles dan weer goed komt.
Elke "ramp" moet je toch als (policor) politicus benoemen met dat de verantwoordelijken zo snel mogelijk opgespoord en bestraft moeten worden? Allicht kan je nog iets vinden van de woordkeuze / vertaling / demografische achtergrond van bepaalde politici maar de zoektocht naar "gerechtigheid" zal altijd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:43
Als je sommige filmpjes ziet... echt bizar die explosie en vooral die schokgolf die erachter aan komt. Hele gebouwen verdwijnen gewoon. Het lijkt wel een oorlogsgebied wat je nu ziet.

Las gisteren iets over die opslag van ammoniumnitraat en dat er blijkbaar al maanden terug gemeld is dat het niet helemaal goed opgeslagen was door een commisie. Weet niet meer waar ik het heb gelezen, dacht Reddit, maar was geen officiële verklaring ofzo, maar iemand die daar woont. Ik ga even kijken of ik het nog kan vinden en zal ik het hier posten. Is natuurlijk wel een soort n=1.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong

En ten tweede, en misschien ligt het aan mij, maar op dit moment en de komende tijd boeit het toch totaal nog niet wie schuldig is aan de ramp. Het onderzoek start uiteraard zo snel mogelijk, dat kan benoemd worden. Maar die zucht naar wraak snap ik niet. Alsof alles dan weer goed komt.
"In een land als Nederland kan en mag dit niet gebeuren!"
- Random politicus.

Andere woorden, zelfde doel.

Dat iets niet kan gebeuren kunnen we gelijk al wegstrepen want het is net gebeurd :P en dat het niet mag gebeuren valt ook wel mee, anders was de betreffende politicus er wel eerder mee aan de slag gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:52

Chiron

Moderator Discord
jeroen3 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:12:

[...]

Met 1.72 gram/cm3 heb je 1600m3 bij 2750 ton. Een half olympisch zwembad.
De eerste rookwolk komt van een eerdere explosie, als daardoor (een deel) het ammoniumnitraat al verspreid is in de lucht krijg je een soort fuel-air bom met bijbehorende effecten:

Bekijk op YouTube
Fuel-Air Explosive

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:02

Bekijk op YouTube
Live from affected areas of Beirut in the aftermath of multiple explosions

Livestream door de straten, wat een chaos :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Standaard dus. Trump zegt iets doms, mensen die het in de schoenen geschoven krijgen ontkennen...
Maar zoals ik gisteren meteen al zei, lijkt het ammonium nitraat te zijn. Ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat het dodental flink zal oplopen. Immers kan je iemand niet dood verklaren als je geen lichaam kan vinden. Het is te hopen dat omdat het even na 18:00 lokale tijd begon, veel mensen de haven al hadden verlaten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dit zal bij veel mensen daar ook weer opnieuw trauma's van de burgeroorlog triggeren ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Ja de heftruck chauffeur heeft het gedaan zeker.
Vind dit altijd zo laf om te doen.
Vind prima dat ze schuldige zoeken maar iedereen weet dat de topman ermee wegkomt.
En het bedrijf zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Mel33 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:27:
Ja de heftruck chauffeur heeft het gedaan zeker.
Vind dit altijd zo laf om te doen.
Vind prima dat ze schuldige zoeken maar iedereen weet dat de topman ermee wegkomt.
En het bedrijf zelf ook.
Huh, waar heb je het over....?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Huh, waar heb je het over....?
Zoals het oude liedje zal gaan(reactie op het zoeken naar de schuldige)

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Van RTL-Nieuws de volgende quote:

[...]

Twee dingen. 'De prijs' van deze ramp is miljarden. Los van de fysieke schade, ligt een belangrijke nationale haven in puin. Daarnaast is er enorm veel menselijk leed. Dit is onbetaalbaar Je kunt het nog vertalen als dat de schuldigen de doodstraf krijgen ofzo.
In die regio ga je er als land ook snel vanuit dat het een aanslag betreft. Wellicht vandaar de ferme taal, ik zou er niet te veel achter zoeken.

Ik las ook ergens dat de haven grote hoeveelheden voedsel / graan had opgeslagen. Hopelijk komt noodhulp snel op gang.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
sh4d0wman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

In die regio ga je er als land ook snel vanuit dat het een aanslag betreft. Wellicht vandaar de ferme taal, ik zou er niet te veel achter zoeken.

Ik las ook ergens dat de haven grote hoeveelheden voedsel / graan had opgeslagen. Hopelijk komt noodhulp snel op gang.
Yes, als ik het goed heb kan je de graansilo's (die nog aardig intact zijn) zien op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qhYaYFC.png

Noodhulp wordt natuurlijk wel een puntje. Schepen ernaartoe sturen als de haven in puin ligt zal moeilijk worden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Laatst online: 15-06 12:03

Spinez0r

At your service.

Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Yes, als ik het goed heb kan je de graansilo's (die nog aardig intact zijn) zien op de foto:

[Afbeelding]

Noodhulp wordt natuurlijk wel een puntje. Schepen ernaartoe sturen als de haven in puin ligt zal moeilijk worden. :/
Er kan natuurlijk altijd een soort nood-haven/aanlegpunt gemaakt worden, daar maak ik me geen zorgen om.

Ook zie ik op jouw foto achterin beeld nog een intact lijkend stuk "dock"

[ Voor 7% gewijzigd door Spinez0r op 05-08-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nat-Water schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Ja want het vliegveld ligt letterlijk 7km van de haven vandaan; en volgens mij stoomt er nog ergens een enorme vloot van de USA'ers in die wateren dus het lijkt me niet geheel ondenkbaar dat hulp via de lucht of eventueel via een "bezet strand" alsnog mogelijk is ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier de volgende dingen dus niet doen:
-Irrelevant maatschappelijke problemen aanstippen.
-Gruwelijke beelden.
-Ja maar de moslims.
-Complottheorieën