Oké, hierbij een korte 'review' van het toestel voor iedereen die nog twijfelt of wat meer informatie zoekt.
Bouwkwaliteit / materialen: wat een fantastisch licht toestel. En ondanks de volledig plastic achterkant ook heel solide en helemaal niet krakerig ofzo. De fysieke knoppen voelen wel redelijk 'klikkerig'/losjes, maar ik heb niet het idee dat die er zomaar uitvallen o.i.d.
Grappig genoeg zei mijn vriendin, die zelf een iPhone 11 heeft, meteen: "Wat voelt dit toestel lekker aan en wat een premium gevoel." Het is dus maar net wat je zelf belangrijk vindt/waardeert en het plastic is niet per definitie 'cheap'.
Scherm: prima scherm. Scherp en helder. Refreshrates interesseren mij niets, dus ik ga niets zeggen over dat het "maar een 60Hz scherm is". Wat wel opvalt is dat het scherm een vrij warme/gelige toon heeft. Een zoektocht op internet leert dat ik niet de enige ben (en nee, night light staat niet aan

). Bij hogere helderheid valt dit minder op, maar vanaf ca. <70% is het echt zichtbaar. Ik vind het persoonlijk niet erg (minder blauw = lekkerder slapen), maar puristen zouden erover kunnen vallen.
Camera: daar is meer dan genoeg over geschreven in andere reviews en daar heb ik deze telefoon voor gekocht: superfoto's in zowel lichte als donkere omgevingen.
Speakers: het toestel heeft semi-stereo speakers. De oorspeaker aan de bovenzijde doet mee, maar is minder krachtig dan de volwaardige speaker aan de onderzijde. Eigenlijk is het geluid heel mooi tot ongeveer 70% van het volume. Het stereo-effect lijkt dan vrijwel evenredig verdeeld en het geluid klinkt vol. Als je naar hogere volumes gaat wordt met name het volume van de onderste speaker versterkt. Dit zorgt er niet alleen voor dat het geluid niet meer in balans is, maar de onderste speaker wordt schel en de 'hulpspeaker' kan het allemaal eigenlijk gewoon niet meer aan op dit niveau. Ik vind dit persoonlijk geen probleem, want als ik muziek wil luisteren gebruik ik oortjes en als ik een filmpje kijk o.i.d. zet ik hem écht niet op 100%. Voor mensen die hun telefoon gebruiken als boxje om muziek af te spelen op een feestje ofzo is dit niet het juiste toestel (maar welke wel? koop daar een separaat BT-boxje voor!).
Snelheid / benchmark: ik heb pas 2 dagen met het toestel gespeeld, maar heb totaal geen last gehad van hickups of andere ongein. Het is een prima, snappy toestel en de prestaties zijn wat je er van mag verwachten. Voor de geïnteresseerden nog een screenshot van Antutu toegevoegd. Je kunt op allerlei manieren deze score positief beïnvloeden, maar dit is een 'pure' test geweest. Gewoon lopende apps sluiten en runnen.
Batterij: eigenlijk veel te kort in gebruik om er iets zinvols over te kunnen zeggen. Vooral omdat in veel andere reviews wordt gesteld dat de batterijduur na wat gebruik steeds beter wordt, door de trucjes van Google. Ik heb nu in ieder geval één run staan van 50 uur waarvan 4,5 uur schermtijd (en een Antutu-benchmark die zomaar 3% vreet) en nog 20% op de teller. Ik hang hem nu weer aan de stroom. Als ik het nu zou moeten gokken, kom je
makkelijk een hele dag (= 24 uur) door met een schermtijd van 5-6 uur. En in noodgevallen kun je daar ook anderhalve dag van maken. Wat mij betreft is dat wat een telefoon zou moeten kunnen en niet veel meer. Helemaal prima dus!
[
Voor 12% gewijzigd door
BBBrt op 08-01-2021 22:08
]