Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Wij denken er over een nieuwe warmtepompdroger aan te schaffen, vanuit deze overwegingen:

- Veel lagere temperatuur, dus vrijwel alles mag er in. Lijkt ons erg handig met kleine kinderen en weinig tijd. Vraag: klopt het ook echt dat je zowat alles erin kunt kiepen?
- Fors lager energieverbruik dan de 13 jaar oude consensdroger die er nu staat. Deze gaat dan overigens bij iemand anders een tweede leven krijgen (werkt nog goed) :)
- Stuk stiller (waarschijnlijk). Al is dat niet het belangrijkste.

We betalen met alle plezier dat tikje meer voor een A+++ dan een A++, als dat zin heeft. Echter, wil ik dan wel graag weten dat het ding ook liefst 10+ jaar en met vergelijkbare efficientie (en vooral ook goed) blijft werken. En daarover heb ik vooral vragen:

Bij AFAIK alle warmtepompdrogers is de consensor niet te verwijderen. Dit is op zichzelf logisch. Dus: voor de efficientie is het zaak het stof daar zo veel mogelijk uit te houden. Ik vind het niet erg als ik hiervoor af en toe zelf even iets moet doen. Maar, en daar komt het: dan moet dat wel mogelijk zijn!

Zonder een specifiek merk te kiezen, weet ik van globaal 2 opties:

- Een zelfreinigende condensor. Deze bewaart een deel van het condenswater, en ramt dit regelmatig met enige kracht achteruit door de consensor heen, in de hoop dat stof zo meteen wegspoelt (riool in). Dat is mooi makkelijk. Echter, is de vraag of dit altijd goed werkt. Het lastige is dat, tenminste bij de apparaten van Bosch maar vast ook anderen, de condensor hierdoor volledig onbereikbaar is geworden, en dus reserveonderdelen vereist zijn om dit uberhaupt open te maken. Mijn vertrouwen erin dat dit 10 jaar goed gaat, is niet enorm groot. Wie heeft ervaring? (er zijn 1 of 2 topics, maar ja, dat is wel erg mager - heeft onderhand niet half Nederland zo'n ding?)

- Een juist niet zelfreinigende consensor. Deze modellen zijn vaak iets goedkoper, en je moet iets vaker zelf wat doen. Vraag is dan, werkt dat inderdaad goed? Wie heeft er ervaring, en met welk model?

Zoals je leest neig ik naar de laatste optie. Af en toe zo'n tweede zeef even schoon maken, best. Maar mocht dat op enig moment niet genoeg zjin, welke modellen zijn er dan voor ontworpen om fatsoenlijk (met beetje moeite) de boel weer efficient krijgen?

Ik hoop dat mensen hier wat meer ervaringen kunnen delen dan de review 1 week na aanschaf in de doorsnee webwinkel. Dat 'ie het in week 1 goed doet, dat geloof ik wel. :+ Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 11:55
Ik heb de Bosch met een zelfreinigende condensor. Ik moet zeggen dat het al 3 jaar goed gaat kwa "zelfreinigiging".

Ik ga hem binnenkort toch maar eens bekijken / reinigen(de condensor). Kwestie van een klepje wegbreken en schoonmaken. Je heb idd een vervangende blockplate nodig die 18,50 euro kost (zijn de kosten ook niet m.i.)

hij droogt overigens nog prima...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eblocks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 11:47
Zojuist mijn 2,5 jaar oude samsung warmtepompdroger uit elkaar gesloopt. Geen zelfreinigende condensor.
Probleem fijne lamellen condensor met 1.5 cm opgedikte vuil, is gewoon niet te reinigen. Na frustraties de verkeerde kant gebruikt van de tandenborstel, einde verhaal. Machine uitelkaar gehaald, en schrok van de dikke, dikke laag stof van 1 tot 2 cm binnen in... Op de koperen spoelen van de motor, op de prinplaat, op zeg maar alles. Levensgevaarlijk, er komt nu een rookmelder in de badkamer...
De bouw is ook niet gemaakt voor onderhoud. Je komt daar niet of nauwelijks bij, zonder de kast opente breken

De besparing van ca 100 op energieverbruik, weegt niet op tegen de afschrijving van 750 binnen 2, 3 jaar.
Mijn hart zegt een nieuwe warmtepompdroger, mijn verstand zegt condensdroger. Die wel verwachte 12 jaar kan halen. Mijn oude bosch was 30jaar. (zag je ook aan de rekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvGs
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-04 08:43
ben toch benieuwd of je uiteindelijk voor een zelfreinigende warmtepompdroger hebt gekozen.
Wij hebben toch altijd ons best gedaan om de condensor schoon te houden maar is kennelijk niet voldoende geweest, nu de tip gekregen om met de tuinslang te proberen uit te spoelen maar dat zie ik ook nog niet gebeuren. Gaat ook om een samsung van 2 jaar oud.

Dus inderdaad nu ook de vraag, dan maar een condensdroger die betrouwbaar werkt of de gok nemen op een zelfreinigende warmtepompdroger...

[ Voor 4% gewijzigd door DannyvGs op 22-03-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:37
eblocks schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:54:
Zojuist mijn 2,5 jaar oude samsung warmtepompdroger uit elkaar gesloopt. Geen zelfreinigende condensor.
Probleem fijne lamellen condensor met 1.5 cm opgedikte vuil, is gewoon niet te reinigen. Na frustraties de verkeerde kant gebruikt van de tandenborstel, einde verhaal. Machine uitelkaar gehaald, en schrok van de dikke, dikke laag stof van 1 tot 2 cm binnen in... Op de koperen spoelen van de motor, op de prinplaat, op zeg maar alles. Levensgevaarlijk, er komt nu een rookmelder in de badkamer...
De bouw is ook niet gemaakt voor onderhoud. Je komt daar niet of nauwelijks bij, zonder de kast opente breken

De besparing van ca 100 op energieverbruik, weegt niet op tegen de afschrijving van 750 binnen 2, 3 jaar.
Mijn hart zegt een nieuwe warmtepompdroger, mijn verstand zegt condensdroger. Die wel verwachte 12 jaar kan halen. Mijn oude bosch was 30jaar. (zag je ook aan de rekening :)
Ik heb zelf het warmte element vervangen in mijn condensdroger en toen schrok ik ook van de hoeveelheid stof buiten de trommel op alle electronica. Zeker 2 tot 3 cm stof overal, dus dit niet alleen gerelateerd aan een warmtepomp droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Wij hebben er uiteindelijk een gekocht die je zelf kunt/moet reinigen om de paar droogbeurten, wat wel een beetje irritant is, maar tenminste kun je er nog bij.

Tja, wat nou het beste is uiteindelijk durf ik nog niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVE91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 12:24
Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Zie de problemen bij een zelfreinigende condensor.
Probleem is dat het zelfreinigen niet best is.
Waardoor je het alsnog zelf moet doen, alleen er veel moeilijker bij kan.

Na het vervangen van de pomp voor het afvoeren van het condenswater, heb ik geen problemen meer gehad.
Maar ik spoel hem nu wel jaarlijks door met een badje heetwater + vaatwas tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 12:00
Wilke schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:39:
- Een juist niet zelfreinigende consensor. Deze modellen zijn vaak iets goedkoper, en je moet iets vaker zelf wat doen. Vraag is dan, werkt dat inderdaad goed? Wie heeft er ervaring, en met welk model?

Zoals je leest neig ik naar de laatste optie. Af en toe zo'n tweede zeef even schoon maken, best. Maar mocht dat op enig moment niet genoeg zjin, welke modellen zijn er dan voor ontworpen om fatsoenlijk (met beetje moeite) de boel weer efficient krijgen?

Ik hoop dat mensen hier wat meer ervaringen kunnen delen dan de review 1 week na aanschaf in de doorsnee webwinkel. Dat 'ie het in week 1 goed doet, dat geloof ik wel. :+ Dank!
Interessant topic, heb om dezelfde reden eentje gekocht zonder 'self cleaning condensor'. Kan je nog niets zeggen over de lange termijn ervaring maar heb gekozen voor een Bosch WTR88T00NL (volgens mij is Siemens identiek). De condensor is goed bereikbaar en dusdanig ontworpen om zelf schoon te maken, desnoods met een stofzuiger. Zie dit filmpje
Moet ongeveer maandelijks gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 07:02
Mijn advies, koop een LG. Beter is er niet op dit moment. Zit een betere warmtepomp in en hij reinigt de condensor 3 keer per cyclus.

Bij siemens/bosch krijg je een oude condensdroger waar ze een zelfreinigende condenser in hebben geprutst maar niet nagedacht hebben over het filter en hij reinigt maar een keer per cyclus. AEG moet je helemaal links laten liggen, hier moet je zelf gaan prutsen met een borsteltje terwijl je de condensor niet kunt uitbouwen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 16:14
In 2014 een LG RC7055AH1Z droger met zelfreinigende condensator gekocht. Inclusief 5 jaar garantiecertificaat.

De ervaring leert dat om de 1,5 - 2 jaar een monteur kan komen om het ding inwendig te reinigen. Hij werkt dan nog wel maar droogtijgen van 4-6 uur zijn dan standaard, terwijl een schone droger dat in 2 uur doet.
Omdat hij nog wel werkt. levert dit iedere keer ook weer de nodige discussie op. Want is het apparaat wel kapot?

Nu ben ik uit het garantie certificaat en sta voor dezelfde beslissing. Ga ik weer voor warmtepomp met zelfreiniging of niet. Is dit beter bij duurdere merken b.v. Miele?

Helaas heb ik plek voor een luchtuitlaat, want dan zou ik ook een condensdroger kunnen overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zilver op 05-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Een condensdroger verbruikt 3-4x zoveel stroom als een warmtepompdroger, 500+ kWh vs ~170 kWh.
Al eens gekeken op bijv. YouTube hoe de droger open moet, zodat je het schoonmaakkunstje zelf kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
ThinkPadd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:09:
Een condensdroger verbruikt 3-4x zoveel stroom als een warmtepompdroger, 500+ kWh vs ~170 kWh.
Al eens gekeken op bijv. YouTube hoe de droger open moet, zodat je het schoonmaakkunstje zelf kunt doen?
De ellende bij een warmtepomp droger is dus dat je de condensor niet kunt losmaken, omdat daar een F-gas doorheen stroomt (net als bij een airco) waar je zelf als leek niets aan kunt/moet willen prutsen.

Dus het enige wat je als fabrikant zou kunnen doen is zorgen dat deze condensor in de machine goed schoon te maken valt, of een mechanisme inbouwen, zoals terugspoelen met het afgevangen water, om deze schoon te houden. De vraag is dus eigenlijk naar mensen die zo'n ding 3+ jaar hebben en hoe goed dat dan al of niet werkt.

Na nu een jaar met niet-zelfreinigende variant (draait ca. 4-5x/week): deze doet het in elk geval nog goed. Wel na een paar beurten het 2e filter schoonmaken steeds. Maar zie dan ook nog geen bergen stof tussen de vinnetjes zitten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerfrings
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-05 13:23
Ook wij staan nu voor deze beslissing. We hebben in het verleden al een AEG (aus erfarung gut = aus erfarung gruwelijk) lavatherm warmtepomp gehad. Dat was echt een draak van een apparaat. De warmtepomp ging snel kapot. Onder garantie gemaakt. In precies dezelfde tijd weer defect. Toen uiteraard geen garantie meer. Nu een gewone condensdroger. Daar is ook al het nodige aan geweest maar heb ik simpel kunnen vervangen/repareren. Blijkbaar zijn de drogers niet meer de kwaliteit zoals sommigen gewend zijn. Ik ben wel benieuwd naar mensen met ervaring met een Miele (langere termijn). Is deze dan echt zoveel beter en het extra geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:35
Interessant topic, wij overwegen een warmtepompdroger vanwege het vriendelijker kunnen omgaan met kleding. Nu hebben we al 12 jaar een energieverslindende condensdroger, die je drooggoed zo warm maakt dat je het niet meer vast kunt pakken.
Dat verkort de levensduur en de broekspijpen met een goede factor...

Ok, hij doet wat hij moet doen, de condenser maak ik eens per 2 jaar schoon met een tuinslang. Maar gezien vrouwlief ontzettend moet oppassen wat ze er in gooit, komen we toch uit op een warmtepompdroger.

Jammer maar begrijpelijk dat de condensor dan niet meer te verwijderen valt en je met een borstel/stofzuiger aan de slag moet (vraag me af hoe je dan 50cm diep in de tunnels de aanslag moet verwijderen)

Zelfreinigend geloof ik eerlijk gezegd niet zo in, maar kun je met een zelfreinigend exemplaar ook nog zelf het e.e.a. schoonmaken door het serviceluik? Of heb je dan sowieso geen serviceluikje meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ah, ik kreeg gisteren opdracht van de vrouw om een droger te kopen, dus ik heb gisteren de Bosch WTR88T40NL besteld (https://www.bosch-home.nl...Others/Togglebox=manuals/). Zie ik nu dit topic.

Ach, zal wel goedkomen toch. :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Sjoerdfoto schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:19:
Ah, ik kreeg gisteren opdracht van de vrouw om een droger te kopen, dus ik heb gisteren de Bosch WTR88T40NL besteld (https://www.bosch-home.nl...Others/Togglebox=manuals/). Zie ik nu dit topic.

Laat over een jaartje (of twee) eens weten hoe het bevalt :)

Het zal uiteindelijk vast in beide gevallen goedkomen.

Die van ons (niet zelfreinigend) doet het in elk geval nog prima en met de nieuwe energieprijzen scheelt het mooi >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Vliegvlug

Flight Simple

Praetorian schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:12:

…

Zelfreinigend geloof ik eerlijk gezegd niet zo in, maar kun je met een zelfreinigend exemplaar ook nog zelf het e.e.a. schoonmaken door het serviceluik? Of heb je dan sowieso geen serviceluikje meer?
Ik heb nu al meer dan 7 jaar een Bosch WTY87791NL Warmtepomp droger met zelfreinigende condensor en die doet het nog prima.
Er zit geen enkel luik of toegang tot de condensor in, deze zit linksonder op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OjwiCq_CCB2TLGSkOk7riEBr9s=/i/2000557301.jpeg

Vind het ideaal dat ik die condensor niet meer hoef te reinigen wat met mijn oude condensdroger nog wel moest maar die kon ik er tenminste nog uithalen en afspoelen onder de douche :P

Ook fijn is dat die minder heet wordt en er dus veel meer soorten kleding in kan dan in de oude condensdroger. Alleen hele gevoelige kleding droog ik nog op het rek en t-shirts en truien omdat die dan veel minder kreuken.

Enige nadeel is dat ik nu 2 pluizenfilters moet reinigen ipv 1 zoals bij de oude.
Nu doe ik dat eerste filter na elke droogbeurt en het tweede filter pas na 2 of 3 beurten want die loopt minder snel vol.
Volgens de handleiding moet ik dat tweede filter eigenlijk elke keer afspoelen met water om het schoon te maken maar dat vind ik teveel gedoe dus ik veeg enkel het stof er af boven de vuilnisbak net zoals ik dat voor het eerst filter doe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sjoerdfoto schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:19:

Had je achteraf liever met zelfreinigende condensor gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 22:54
Als je de stof filters weg haalt kan je met een beetje moeite bij de condensor, linksonder in de machine. Hier haal ik af en toe een doekje + stofzuiger (met borstelmondje) langs. Scheelt een hoop stof ophoping.

Doe dit wel voorzichtig zodat de lamellen niet buigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marcusso op 27-10-2021 14:26 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Marcusso
Ik heb net even bij mijn droger gekeken maar ik kan met mijn hand in de opening net de voorkant van de condensor voelen en daar zit bij mij geen stof tegenaan wanneer ik mijn vingers er langs haal. De lamellen voelen ook nog gewoon schoon en ik heb er al ruim 7 jaar niets aan gedaan ;)

Er ligt flink wat vocht op de bodem van de bak dus mijn normale stofzuiger zou ik er niet in durven steken, hooguit mijn bouwstofzuiger.

Vraag me ook af hoeveel effect een doekje en zuiger kan hebben op de condensor want diep in de condensor kom je daarmee niet.

Hier een foto in de opening waar normaal de stoffilters zitten, dit is de huidige situatie na 7 jaar gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr0dKvrzq0-97U-URx4MNThfWvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/saT8CMr3tEnZlTFrnEGcVhNL.jpg?f=user_large
Links is de voorkant van de droger en rechts zit de condensor (niet zichtbaar).

Ik zou er voor de netheid een doekje doorheen kunnen halen, maar denk dat het functioneel gezien niet nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Vliegvlug schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Had je achteraf liever met zelfreinigende condensor gehad?
Geen idee, de eerste droger die ik koop in mijn leven.
Even vlug de handleiding doorgenomen en het reinigen van pluizenfilter en nog een filter is goed te doen.
Ik ga het wel meemaken.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Sjoerdfoto Vergeet naast de filters ook niet de condensor te reinigen, die van jou is niet zelfreinigend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Ik heb een Miele warmtepomp droger. Daar zit een 3 traps filter in, de laatste filtertrap voor de condensor is een zeer fijne rubber mesh waar echt alleen de fijnste vezels in blijven plakken die door de eerste 2 filters zijn gegaan.(die je na elke wasbeurt schoonmaakr)
1 keer in de maand meet de machine, hey de drukval is te hoog --> reinig filter. Vervolgens spoel je dat filter af onder de kraan, de pluizen zijn zo fijn dat je ze er anders niet af krijgt zonder water.

Ik zal eens foto maken van de condensor voor jullie, nooit naar gekeken maar die zal fonkel nieuw zijn verwacht ik.

Met wasmachines en drogers, als je daar 200 euro bespaart om een Samsung of ander prul merk te halen... Veel succes ermee zeg ik dan. Miele kennende staat deze over 10-20 jaar nog te snorren. En zo niet, zal hij wel te repareren zijn.

Hier gaat alles de droger in, behalve wol. Komt er tiptop weer uit. Dat was vroeger met de condensdroger wel anders, daar durf ik alleen handdoeken in te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 29-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lollercopter schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:34:
Met wasmachines en drogers, als je daar 200 euro bespaart om een Samsung of ander prul merk te halen... Veel succes ermee zeg ik dan. Miele kennende staat deze over 10-20 jaar nog te snorren. En zo niet, zal hij wel te repareren zijn.
Is de garantie ook 5 - 10 jaar of durft Miele dat toch niet aan?
Ik heb een Miele warmtepomp droger.
Welke en sinds wanneer?
En wat zijn verder de niet-prul merken?

Anno 2021 had ik gehoopt dat wasdrogers een opgelost probleem zou zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 31-10-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:36
Tupolev schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:37:
Mijn advies, koop een LG. Beter is er niet op dit moment. Zit een betere warmtepomp in en hij reinigt de condensor 3 keer per cyclus.

Bij siemens/bosch krijg je een oude condensdroger waar ze een zelfreinigende condenser in hebben geprutst maar niet nagedacht hebben over het filter en hij reinigt maar een keer per cyclus. AEG moet je helemaal links laten liggen, hier moet je zelf gaan prutsen met een borsteltje terwijl je de condensor niet kunt uitbouwen.
Is dit ergens op gebaseerd? Zo lastig de juiste keuze te maken. De ene zegt dat Bosch ouderwets is, de ander dat het weer perfect werkt en LG weer problemen geeft.

Ben zelf ook in de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 02:55
Hier ook een N=1 met een AEG T8DE84ES condensdroger die net 4 jaar oud is. Ik heb er tot nu toe geen probleem mee gehad, en ben echt niet precies in het schoonmaken van de condenser. Een keer in de zoveel tijd zet ik de platte stofzuigermond ertegenaan en kan hem dan eigenlijk redelijk goed schoon krijgen. Maar ik merk het eigenlijk nooit in de looptijd. Altijd ruim binnen de aangegeven tijd (1:57) en is met kast+-programma altijd droog. En hij draait hier met twee kleine boeven toch wel heel veel.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel8704
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-05 16:40
Hier ook aan het oriënteren op een nieuwe warmtepomp droger. Heb nu een Samsung, 4,5 jaar oud. de condensor zit vol met troep en lamellen zijn allang niet meer recht. Maar wat me nog meer zorgen baart: het ding is aan het roesten aan de binnenkant. Hier komt NOOIT meer een samsung in huis. waardeloos spul als het om witgoed gaat :(.

Iemand al wat meer ervaringen met een zelfreinigende condensor van een LG droger? lees er in dit topic een aantal positieve reacties over. Dat was echter een aantal maanden geleden, ben benieuwd naar de stand van zaken nu november 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 07:02
Is enkel gebaseerd op mijn eigen ervaring. Nadat mijn Bosch condensdroger was afgeschreven door een scheur in de trommel heb ik gekeken naar een nieuwe Bosch maar zag dat dit ontwerp bijna onveranderd is. De LG draait hier probleemloos, absoluut geen spijt van de aankoop.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:36
Iemand bekend met Sharp? Ik kan een Sharp hhh8s7gw2 op de kop tikken voor zo'n 250 euro ter vervanging van een oude Indesit condensdroger.

Geen automatische schoonmaak van de condensator maar ik denk al een gigantische vooruitgang tov wat ik nu heb voor de komende jaren. Mja, qua binnenwerk zal het niet de top zijn verder.

[ Voor 9% gewijzigd door AMARONE op 05-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:50
Om in te haken in dit topic, wij hebben nu +- 6 jaar een Siemens warmtepomp droger met zelfreinigende functie. Na 2 jaar begon het gezeur met 6 uur lang programmas en nog klam aanvoelen + niet verder willen door melding pluizenfilter.

Als oplossing hiervoor het siemens serviceluik ingebouwd in de droger. En het klinkt misschien heftig maar elke 6 maanden haal ik de droger open zuig ik hem uit. Daarna zet ik de waterstofzuiger erachter in (waar de pomp zit, deze haal ik eruit) daarna gaat (ja ik meen het) de karcher aan de voorkant de condensor schoonspuiten. Uiteraard wel voorzichtig doen. De hoeveelheid bagger wat eruit komt is flink! Hierna draait hij weer als een zonnetje wat tot nu toe prima gaat.

Meestal doe ik tussendoor via het service menu spoel programma met heet water een aantal keer.

Ik ben wel van mening dat het concept warmtepompdroger mooi is maar problematisch is met pluis aangezien de condesor niet verwijderd kan worden... of je moet eigenlijk elk jaar de condensor schoon maken (met wat gekloot) of blijf weg van warmtepompdrogers... zelfreiniging is naar mijn mening geen must maar (mits via service menu bereikbaar) handig voor af en toe kleine beurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:50
Lollercopter schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:34:
Ik heb een Miele warmtepomp droger. Daar zit een 3 traps filter in, de laatste filtertrap voor de condensor is een zeer fijne rubber mesh waar echt alleen de fijnste vezels in blijven plakken die door de eerste 2 filters zijn gegaan.(die je na elke wasbeurt schoonmaakr)
1 keer in de maand meet de machine, hey de drukval is te hoog --> reinig filter. Vervolgens spoel je dat filter af onder de kraan, de pluizen zijn zo fijn dat je ze er anders niet af krijgt zonder water.

Ik zal eens foto maken van de condensor voor jullie, nooit naar gekeken maar die zal fonkel nieuw zijn verwacht ik.

Hier gaat alles de droger in, behalve wol. Komt er tiptop weer uit. Dat was vroeger met de condensdroger wel anders, daar durf ik alleen handdoeken in te doen.
Ik zit te kijken naar een Miele maar ik twijfel of al die filters echt helpen. Heb je hier nog een foto van?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
TheJVH schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:35:
[...]

Ik zit te kijken naar een Miele maar ik twijfel of al die filters echt helpen. Heb je hier nog een foto van?
As a matter of fact, I have, ik moest het filter weer reinigen een week geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi2Ya-zoc_3fxlrLfSBkpYuceQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaNXKavYsk4nB38gCkKbRb8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAXjoJfkeopRN0NvPXqEK-AaLwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvTjyZsamJY2RrvQUAvSWKsP.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Miele TSF 643 WP EcoSpeed. Deze warmtepomp droger is in gebruik sinds 01-07-2021, maar we gebruiken hem gemiddeld 1 - 2 keer per dag (i.v.m. de gigantische hoeveelheid was door onze pasgeboren baby). Ik heb nu denk ik dat filter +- 4 a 5 keer moeten reinigen (dus grofweg 1 x per maand bij dagelijks gebruik).

Het is lastig te zien op de foto, maar als ik er met een lamp inschijn dan zien de lamellen er fonkelnieuw uit zonder een aanslag erop. Als ik het internet mag geloven, na +- 5 jaar dan is dat rubber filter toch verzadigd (ondanks dat je hem nat afspoelt en schoon maakt) en krijg je vaker de melding om filter te reinigen. Dan is de simpele oplossing om simpelweg een nieuw rubber filter te kopen. Voor info zie hier (totaal andere droger maar zelfde systeem): https://www.avforums.com/threads/miele-8966-dryer.1930311/ Ook is het blijkbaar verstandig om die "clean air intake filter" aan de rechterkant van de machine blijkbaar ook schoon te maken (die is volgens mij niet genoemd in de manual). All in all heb ik er wel vertrouwen in, die filters zijn dusdanig goed dat ze eerder verstoppen en een error geven .... dan dat je kan doordraaien en je hele condensors vol prut zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 15-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-03 00:12

jegelie

Sensory++

Bij ons de Siemens IQ800 Siemens WT 48 Y 772 FG, aangekocht augustus 2014.

Daarna vaste prik om de 2 jaar een monteur moeten laten komen voor de melding "pluizenfilter reinigen" (die dus gewoon zuiver is). Droogtijden van meerdere keren een programma van 3 uur starten.

In 2018 is de condensor zuiver gemaakt door een monteur na een serviceluik uit te snijden/breken en dan een nieuw bestelde afdichtingsluik-set te plaatsen.

Zelf ook nog in 2020 het ding naar buiten gesleept, tuinslang erop gezet, oprit vol zwarte pluizenslijm.

Voor mij hoeft het nu niet meer - ik heb er genoeg van. Ik wil een nieuwe kopen, maar ik kom er nu achter dat na 8 jaar alle fabrikanten nog steeds doodleuk hun warmtepompdrogers met onwrikbare afsluiting van de onderdelen staan te verkopen en te sponsoren in de Beste-Koop-lijsten. Waarom kunnen we wel mensen in de ruimte laten wonen, maar geen energiezuinige wasdroger onderhoudsvriendelijk maken? Ik zou gráág om de zes maanden even een onderdeel onder de kraan met een borstel willen schoonmaken, als mijn droger het dan ook 15 jaar uithoudt. Maar niet om de twee jaar 20 schroeven, 3 onhandig in elkaar hakende dekplaten, een brakke vervang-afdekplaat verwijderen op een niet-te-tillen droger die op een verhoog staat, helemaal naar buiten slepen en dan met een tuinslang uitspuiten met alle rotzooi vandien. En dan alles weer terug naar binnen en in elkaar zetten. Inmiddels zijn veel van de schroefgaten ook uitgeleurd, en plastic klemmen en lipjes afgebroken. Niet mijn fout: gewoon te hard maar goedkoop plastic gebruiken op een plaats waar je vaak aanmoet.

Zelfreinigend? Trap er niet in!

Conclusie: de A+++ zuinige zelfreinigende warmtepompdrogers zijn dure milieuonvriendelijke greenwash-marketing monsters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
Ik heb een Miele warmtepompdroger gekocht in september 2013 met een drievoudig pluizenfilter, waarbij de laatste een zwart filter is wat net voor de condensor zit. Ding draait als een zonnetje en gaat nu zijn 9e jaar in. Was destijds de goedkoopste Miele wp droger, maar de verkoper hier in het dorp heeft toch gelijk gehad. Die zei toen ik verkoop je liever een Mercedes zonder mega veel programma’s die je nooit gebruikt dan een Volkswagen met allemaal opties die stuk kunnen. Mijn schoonmoeder moest wel een Volkswagen vol met opties en was een pak duurder uit en die had hem na 5 jaar stuk (Samsung) terwijl wij dus nog op onze droger draaien met 2 kleine koters en dus ook 2 kraamtijden🥳

Ow ja en de condensor is gewoon nog helemaal schoon, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottie27895
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08-2022
Heb een Bosch warmtepomp droger wtw 87560NL en na 7 jaar de condensor schoongemaakt, deze zat vol pluizen aan één zijde en de bak vol troep. Veel werk met slopen en alles gereinigd. Ik neem deze nooit meer want je hebt er na 6 a 7 jaar dus een monteur voor nodig, ik word ook een dag ouder en kan dat dan niet meer. Beter eentje waar je die handmatig eruit kan halen en dan de stofzuiger er op. Heb ook met de draaiknop en een bepaalde toets zodat je in het condensor reiniging programma komt zodat je deze handmatig kan reinigen. P01 tm 4. Het lijkt allemaal geweldig maar ik hoef géén zelf reiniger meer. :|

[ Voor 21% gewijzigd door Lottie27895 op 10-08-2022 01:32 ]

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 10:42
22 maanden geleden heb ik een Miele TEF675WP gekocht en er is niets anders dan ellende met deze droger. De droger is aangesloten op de waterafvoer. Maximaal 2x in de week gebruik ik de droger wanneer het buiten koud of nat is.

Wanneer een droogprogramma wordt gestart dan plotseling besluit het apparaat in storing te gaan. Vaak is het een error 66 foutmelding. Alle filters worden na elke droogbeurt schoongemaakt en in 22 maanden tijd zijn al 3 nieuwe sokkelfilters gekocht.
Het advies was om de filter anders te reinigen, te denken aan de grove kant naar de kraan toe en dan uitspoelen zodat het vuil niet vast blijf zitten in/aan de fijnmazige kant.
Dit hielp niet want de E66 blijft terugkomen.
De sokkelfilter doe ik een extra behandeling geven met de stofzuiger maar E66 komt regelmatig alweer terug na 1 reinigingsbeurt.
Tip: Drogen met een natte gereinigde filter geeft geheid een E66 error.

Ook het droogresultaat is belabberd. Vaak nog vochtig tot nat. De enige 2 programma's die "redelijk" werken zijn KATOEN en 2 uur WARME LUCHT in combinatie met EXTRA DROOG.

3 a 4 maanden geleden werd er een foutmelding getoond die mij raadpleegde dat ik direct moest stoppen met de droger te gebruiken want de motor kon beschadigd raken en kortsluiting / brand veroorzaken.

Het begint erop te kijken dat de droger geprogrammeerd is om aandacht te vragen met errors ondanks het feit dat ik goed doet handelen volgens het boekje.

De droger durf ik niet alleen achter te laten want geheid wordt de droogbeurt afgekapt door een error. Dan kan je alsnog later bij thuiskomst de droger activeren.
Meestal na een error weergave zet ik de machine uit en weer aan. Daarna werkt de droger gewoon probleemloos.

Vaak is er contact opgenomen met Miele en dealer maar ik ben het nu beu. Die droger moet voor mij werken en niet andersom.

De service van Miele is slecht naar mijn ervaring.
Er werd mij telefonisch een vervangende sokkelfilter beloofd en er werd niet over geld gepraat.
De sokkelfilter werd verzonden naar mijn adres en een tijd lang was er geen berichtgeving van Miele. Ineens werd mij een betalingsherinnering gestuurd met de mededeling of ik €30 wilde betalen.
Meerdere malen heb ik gebeld naar de klantenservice maar mij werd gezegd dat alles op een fout berustte. Ik hoefde me geen zorgen te maken.
Kort erna wordt mij wederom een betalingsherinnering gestuurd.
Ik weer bellen en telefonisch werd gezegd dat Miele nooit sokkelfilters vergoed.
Ja ja allemaal achteraf.
Het werd een principe kwestie. Ik kan wel €30 betalen maar als je iets beloofd moet je dit ook nakomen. Uiteindelijk heeft de dealer de kosten op zich genomen.

Vanaf dag 1 had ik zeer natte was en een programma van 2 uur werd afgekapt na 20 minuten. De Perfect Dry sensor is eerder een doorn in het oog dan een goede hulp.
De sensor meet de vochtigheidsgraad in de trommel. Stel je zegt 2 uur voor een droogbeurt dan gaat de Perfect Dry sensor bepalen hoelang de droogbeurt duurt. Vaak is dit korter dan 2 uur en dan is de was nog nat of vochtig. De Dry Fresh warme lucht optie schijnt de sensor uit te schakelen.
Soms kan een droogbeurt ook minimaal 4 a 5 uur duren terwijl de was allang droog is.

Vroeger had je een droger met maximaal 2 a 3 knoppen.
  1. Draaiknop voor de tijd
  2. Deur openen
  3. AAN of UIT.
Nu hebben de drogers uitgebreide menu's waardoor het minder makkelijk te bedienen is en zoals bij mij heb je maar 2 programma's die "enigszins" redelijk werken, de rest is troep.

Met de dealer ben ik in conclaaf omdat ik nogmaals gezegd hebbende de droger strontbeu ben. Hopelijk wordt het aankoopbedrag terugbetaald en de droger teruggenomen.
Ik heb geen vertrouwen meer in deze droger.
Het is gewoon een onbetrouwbaar apparaat ondanks vele controles van dealer of Miele bij mij thuis afgelopen 22 maanden.

Dan maar weer ouderwets de was ophangen op zolder aan een lijntje. Dit scheelt iets op de energie rekening en tevens een hoop frustratie/ hoofdpijn.

Miele er is geen betere zeggen ze maar ik weet inmiddels beter.
De wasmachine van Miele werkt daarentegen wel weer naar behoren.

[ Voor 16% gewijzigd door aliberto op 26-09-2022 04:12 ]

Kennis begint met informatie vergaren.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
jegelie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:38:

Zelfreinigend? Trap er niet in!

Conclusie: de A+++ zuinige zelfreinigende warmtepompdrogers zijn dure milieuonvriendelijke greenwash-marketing monsters.
Crap.

Door de stijgende energieprijzen deze maand besloten om onze condensdroger te vervangen voor een nieuwe warmtepompdroger.

Een Bosch WTU87675NL A+++ met zelfreinigende condensor.

Van €500 jaarlijkse kosten naar €150.
Top dacht ik.

Zelfreinigend? Top.

Maar, nu blijkbaar dus niet zo top?

Zelfreinigend werkt btw niet als je het water via een afvoer laat lopen (hier wel gedaan, want gemak en gewende van oude droger).

Maar wat is nu de juiste keuze.

Om de zoveel tijd vraagt de machine wel om een clean cyclus, en kan zelf ook handmatig een uitgebreide clean programma kiezen.

Zou dit afdoende zijn (als die niet elke cyclus gespoeld wordt)?

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-09-2022 07:42 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 19:30
Ik heb nu 4 jaar een Siemens A+++ met zelfreinigende condensor. Weet het typenummer even niet uit mijn hoofd, maar het is een vrij chique, met HomeConnect.
Hij droogt nog net zo goed als 4 jaar geleden. Meer dan de pluizenfilters leegkloppen doe ik niet.
Zelfreiniging werkt ook gewoon met een slang in de afvoer hoor.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:38
Onze 6 jaar oude siemens iq800 droogt nu toch ook een stuk slechter, 4-5 uur drogen is eerder regel dan uitzondering. Volgende gaat in ieder geval een droger worden zonder zelfreinigende condensor..

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
remmuz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:27:
Zelfreiniging werkt ook gewoon met een slang in de afvoer hoor.
Is dat zo?
Had ergens gelezen dat de SelfClean dan niet mogelijk was, immers het water volgt dan een andere route?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
koendio schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:31:
Onze 6 jaar oude siemens iq800 droogt nu toch ook een stuk slechter, 4-5 uur drogen is eerder regel dan uitzondering. Volgende gaat in ieder geval een droger worden zonder zelfreinigende condensor..
Heb je zelf al gekeken wat je kan doen? Wij hebben een Siemens IQ van inmiddels 8 jaar oud, en deze droogt ondanks intensief gebruik nog steeds als vanouds.

- Pluizenfilters regelmatig met warm water en zachte borstel uitgebreid reinigen. Ook de filter in de wateropvangbak. Zeepresten etc blokkeren de filters en verslechteren het resultaat.
- Om de paar maanden handmatig het spoel/reinigings programma starten. Zie voorbeeldhttps://www.youtube.com/watch?v=NKE7M1BzXno

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 19:30
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:38:
[...]

Is dat zo?
Had ergens gelezen dat de SelfClean dan niet mogelijk was, immers het water volgt dan een andere route?
Bij mij werkt het in ieder geval. Je hoort ook duidelijk water doorstromen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:38
maurice_l schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:01:
[...]

Heb je zelf al gekeken wat je kan doen? Wij hebben een Siemens IQ van inmiddels 8 jaar oud, en deze droogt ondanks intensief gebruik nog steeds als vanouds.

- Pluizenfilters regelmatig met warm water en zachte borstel uitgebreid reinigen. Ook de filter in de wateropvangbak. Zeepresten etc blokkeren de filters en verslechteren het resultaat.
- Om de paar maanden handmatig het spoel/reinigings programma starten. Zie voorbeeldhttps://www.youtube.com/watch?v=NKE7M1BzXno
Wordt allemaal gedaan, maar helpt helaas nauwelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik heb vorige week een Bosch Serie 6 Warmtepompdroger besteld. Heb echt geen zin in het uit elkaar halen van zo'n apparaat om het schoon te maken.
Hebben nu een condensdroger en mijn vrouw gier wel steeds dat water weg en zal ook wel eens een filtertje schoonmaken gok ik. Ik doe er zelf helemaal niets mee :)

De bestelling hangt nog op een ander apparaat dus kan hem makkelijk annuleren. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ja, het blijft een beetje koffiedikkijken vrees ik.

Ik zie nou ook niet massaal reacties van mensen dat een zelfreinigende variant niet goed werkt. Dus tja. Meestal gaat het dan blijkbaar wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 14:32
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:39:
[...]

Zelfreinigend werkt btw niet als je het water via een afvoer laat lopen (hier wel gedaan, want gemak en gewende van oude droger).
Dat klopt niet. Bij mijn Siemens droger spaart hij eerst water op in de opvangbak en dat gebruikt hij later voor het reiningingsprogramma. Later wordt het water door de afvoer weggespoeld.

Zelfreinigend werkt bij ons redelijk goed, als de droogtijden te lang worden zijn er wat mij betreft twee opties:
  • Openmaken en condensor schoonmaken
  • Tuinslang erin en schoonspoelen
Dat eerste is het meest effectief en is een flinke klus, dus dat moet je wel echt liggen als je het zelf wilt doen. Het tweede is makkelijker (let op dat het water er dan aan de achterkant uitstroomt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LowPRSSR
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-02-2023
Bosh is zelfde als Siemens. Eerste generatie kon je de warmtewisselaar er niet uitnemen. Heb mijn geld verspeeld aan reparatiedienst van Vandenborre die gewoon een speolprogrammaatje lieten lopen zonder verbetering. Volledige ontmanteling en en zelf kuisen om je toestel terug tot normal droogtijden te brengen is dus de boodschap...wat ik ook gedaan heb met perfect resultaat.
Koop dus gewoon een toestel waar je deze warmtewisselaar er in zijn geheel kan uitnemen om te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LowPRSSR schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:10:
Koop dus gewoon een toestel waar je deze warmtewisselaar er in zijn geheel kan uitnemen om te spoelen.
Kan dat nog bij warmtepompdrogers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Nee. Dus de vraag is vooral hoe je ze zo goed mogelijk schoon kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidThijs
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-04 08:04
Hier een Siemens IQ800 WT48 serie, 2 jaar oud en met plots een vieze geur bij het drogen. Pompje al gecheckt en was bijna geen vuil in te zien. Verschillende keren het P3 programma gedraaid met wat heet water en toen kwam er wel wat pluis tot in de sump. Helaas nog steeds een onwelriekende droger. Heb uiteindelijk de aanbevolen reinigingsvloeistof gekocht en nu staat die te weken voor een uurtje of 6. Mocht het niet verbeteren zal het inderdaad demontage worden. Ze mochten het wel ietsje makkelijker toegankelijk maken. Voorste frontplaat kan er ook niet af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nerd01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb een warmtepompdroger van Bosch WTY87700NL, vermoedelijk 6 jaar oud. De droogresultaten begonnen steeds meer tegen te vallen. Langere duur en onvoldoende droog. Ik dacht aan een vervuilde condensor en heb het apparaat geheel uit elkaar geschroefd om erbij te kunnen voor reiniging. De trommel moet eruit dus demontage van boven- en achter- en zij-kanten. Veel werk, maar op zich goed te doen. Er is een youtube film van wvduuren met instructies: https://www.youtube.com/watch?v=yuB1iMqep5Y

Het is duidelijk dat de ingenieurs van Bosch een grote ontwerpfout hebben gemaakt. De condensors van een warmtepomp wasdroger bestaat uit twee blokken. Het eerste blok is de verdamper: koperen pijpjes met aluminium lamellen waar de warmtepomp warmte aan omtrekt. De vochtige warme lucht die hier doorheen geblazen wordt koelt af, condenseert en het opgenomen vocht komt in de bak en wordt afgepompt. Daarna komt de lucht in het tweede blok, de condensor, die er vrijwel identiek uitziet. Maar hier voert de warmtepomp warmte toe waardoor de afgekoelde lucht weer opgewarmd wordt. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht, dus met deze lucht kan weer water onttrokken worden aan het wasgoed. En zo circuleert de lucht steeds rond.

Het idee is nu dat door het dubbele pluizenfilter er weinig stof in het eerste blok komt. Mocht dit toch gebeuren dat wordt dit via een periodieke spoelgang weggespoeld en afgevoerd. De praktijk is echter dat er micropluisjes in de lucht achterblijven die het tweede blok bereiken! Daar ontstaat in de loop van 5 a 6 jaar een dunne maar ondoordringbare laag stof. De lucht kan niet meer circuleren en de wasdroger wordt onbruikbaar. De enige remedie is een schoonmaak van het tweede blok. Helaas moet de machine hiervoor compleet gedemonteerd worden. Dank u wel ingenieurs voor dit geweldige ontwerp. Na schoonmaak is ie weer als nieuw.

Het is een vervelende klus waarvoor je enkele uren moet uitrekken en enigszins handig moet zijn (of vraag het een handige buurman). Op zich is het goed te doen met wat basis gereedschap en wat lef om het geheel uit elkaar te halen. Maar ik vind het een schande dat Bosch deze machines op de markt brengt. Hoeveel zijner al weggegooid omdat het inschakelen van een monteur hiervoor te duur is? Over duurzaamheid gesproken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EirRawT4VTxqa_G2iM_3a9Xrd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBKFbmk8eleURrawiJoz0vFl.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een foto bijgevoegd van het fijnstof dat in de loop der jaren op het tweede blok is neergeslagen. Een ondoordringbare laag. Die overigens wel simpel te verwijderen is (als de deksel eenmaal open is) met tandenborstel in combinatie met een stofzuiger. Het eerste blok was redelijk schoon. Dus het lijkt er op dat de automatische periodieke spoelacties wel iets doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T046h0I5fBYCw5wioXWeNG6G1wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yJDiMQxyFnMermagbVvliKh.jpg?f=fotoalbum_large
En nog een foto van beide blokken die in een waterdichte bak staan. De deksel is al gelicht. De wasdroger is gedemonteerd behalve de bodemplaat en de voorkant. Op twee kabeltjes na kunnen alle elektrische kabels aangesloten blijven. Dat heeft Bosch dan weer wel netjes uitgevoerd.

Miele heeft overigens warmtepompdrogers met extra filters, die ook uitneembaar zijn. Dat zou dit probleem mogelijk kunnen voorkomen...

[ Voor 11% gewijzigd door nerd01 op 19-12-2023 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
In aanvulling op mijn bovenstaande tekst nog het volgende.
Je kunt in het model Bosch WTY87700NL en vermoedelijk ook in vele ander modellen het dubbele pluizenfilter eruit halen en je hand met de palm naar de trommel gericht in het gat steken. Je kunt dan eenvoudig voelen of de verdamper (het eerste blok dus) nog schoon is. Als je lamellen voelt zonder vuil is het ok. Als het erg vuil is kun je 3 dingen doen:
1. proberen vanuit de opening met een borstel en stofzuiger de zaak wat te reinigen
2. extra spoelgangen uitvoeren. Dat is op andere plekken al beschreven. Het waterreservoir linksboven in de droger bevat een klep die elektronisch geopend wordt. Dan loopt al het water uit het reservoir in 1 keer door een pijp. De pijp mondt uit in een smalle sleuf met de breedte van het verdamperblok. Het vallende water moet pluisjes meenemen. Het water wordt daarna afgepompt. Je kunt zelf extra water gieten in het gat bovenin als je het reservoir eruit haalt. Zo creëer je je eigen extra spoelgang. Kan soms helpen, maar eventuele pluizen op het tweede blok blijven gewoon zitten.
3. de ingenieuze Bosch ingenieurs hebben bedacht dat het wel handig zou zijn om voor deze schoonmaak een luikje aan te brengen. Maar enige zelfredzaamheid van de consument stelt Bosch wel op prijs. Dus hebben ze eerst de wit plastic plaat aangebracht die je moet open zien te krijgen. Daarbij breken geheid wat bevestigingsbeugeltjes, maar dat geeft niet. Vervolgens hebben ze op het grijs plastic dat de voorkant van de verdamperblok verbergt geen deksel gemaakt, maar de contouren van een deksel aangegeven. De consument moet met een scherp stanley mes, liefst zonder zichzelf te verwonden, het deksel eruit snijden. Vooraf moet de consument bij een onderdelenhuis voor 18 euro een vervangend deksel bestellen. Dit deksel heeft schroeven waarmee het vastgezet kan worden. Dank u wel Bosch. Misschien kunnen jullie ingenieurs eens gaan koffiedrinken met de AEG collega's. Die hebben een simpel bedienbaar klepje aangebracht met het advies in de handleiding om de zelfreinigende condensor toch maar regelmatig even schoon te zuigen met een stofzuiger.

Bij flinke vervuiling van het eerste blok (de verdamper) kan dit de oplossing zijn. Anders toch maar de werkwijze uit mijn post hierboven toepassen.
In mijn geval kon ik met de hand voelen dat de lamellen redelijk schoon waren. Dus demonteren. Eenmaal gedemonteerd kun je de verdamper ook redelijk schoonmaken van binnenuit. Het luikje hoef je dan dus niet uit te snijden.

[ Voor 8% gewijzigd door nerd01 op 19-12-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Nog een dingetje, die warmtewisselaars hebben scherpe dunne lamellen in het algemeen. Dus wel oppassen waar je je handen in steekt.

Bovendien buig je ze gemakkelijk om en daar wordt het allemaal zeker niet beter van. Pas daar zeker ook mee op als je met stofzuigers en andere lompere hulpstukken in de weer gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:27:
Nog een dingetje, die warmtewisselaars hebben scherpe dunne lamellen in het algemeen. Dus wel oppassen waar je je handen in steekt.

Bovendien buig je ze gemakkelijk om en daar wordt het allemaal zeker niet beter van. Pas daar zeker ook mee op als je met stofzuigers en andere lompere hulpstukken in de weer gaat!
Over stofzuigers en lompe hulpstukken gesproken, wat is nu een handig tooltje om tussen die lamellen het stof weg te halen? Ik heb geen tuin en als ik dat ding afspoel onder de douche heb ik al die pluizen in m'n afvoer. Ik gebruik nu een paar lange satéprikkers om het stof weg te krabben maar dat kan vast makkelijker, iemand iets goeds gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:37
Ik gebruik dit: https://www.bol.com/nl/nl...vs/9300000002219721/?s2a=

Op mijn aeg. Werkt goed (iig 10x beter dan welke tandenborstel of borstelkop van de stofzuiger).
Kam t nr beneden en opzuigen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Shizzel schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:51:
Ik gebruik dit: https://www.bol.com/nl/nl...vs/9300000002219721/?s2a=

Op mijn aeg. Werkt goed (iig 10x beter dan welke tandenborstel of borstelkop van de stofzuiger).
Kam t nr beneden en opzuigen maar.
Dankjewel voor de tip, mijn condensor is alleen aan beide korte kanten open dus zo'n kammetje komt niet tussen de lamellen. Je hebt me wel op het goede spoor gezet, heb nu een borsteltje besteld waar ik hopelijk wel wat mee kan! :)

• ceescees
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-05 22:00
Na deze berichten door te hebben gebladerd; Welke droger kan ik Wel kopen om al deze ellende te ontwijken? :^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ik kan het je niet vertellen.

Wij hebben er nu dus ruim 3 jaar een die niet zelfreinigend is. Tweede filter maak ik regelmatig schoon, de eerste sowieso elke keer.

Als ik in de condensor kijk lijkt deze niet zichtbaar smerig. Ik heb tot nu toe dus geen rare toeren hoeven uithalen om deze bruikbaar te houden. Vermoedelijk was dit dan bij een zelfreinigend model ook (nog) niet nodig geweest.

Hij draait enkele keren per week.

Maar goed, ik vind eigenlijk dat zo'n prijzig apparaat 10 jaar mee behoort te gaan, en daar zijn we nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-06 17:53
Ik had dezelfde,Bosch wty87700nl,8 jaar oud droogbeurten van 3 of 4 uur werden normaal,ook het filmpje bekeken en toen gedacht ,laat maar ik koop er eentje waarbij ik er bij kan. Nu een Samsung gekocht , maar deze maakt een nare lucht fluittoon, vrij hoog, geluid hoor je door het hele huis heen . Monteur langs geweest vandaag, die zegt dat het normaal is. Nu op zoek naar geluidswerend spul, ik word gek van die fluittoon.
Wat een drama die warmtepompdrogers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 11:55
Het is vooral ook echt belangrijk om het zeer fijne gaas van het dubbele pluizenfilter onderaan de deuropening grondig te reinigen, dus niet alleen de pluizen er af vegen. Vooral het binnenste filter van die 2 filters kan behoorlijk dichtgeslibt zijn met kalk of zeepresten. Houd die maar tegen het licht, dan zie je het beste of dat (deels) dicht zit. Schoonmaken lukt uitstekend door er wat vloeibaar schuurmiddel, zoals cif, op te spuiten en met een zacht, enigzins vochtig sponsje schoon te maken. Daarna uitspoelen. Bij de machine van mijn dochter kwam er bij de eerste 2 droogbeurten daarna een gigantische deken aan pluizen in het filter. Doordat de luchtdoorstroming door het schone filter was verbeterd, werd het pluis uit de condensorruimte nu goed weggeblazen.
Ik heb voor de zekerheid daarna evengoed de machine uit elkaar gehaald en de condensor en de verwarmingsplaten schoongemaakt. Daar zat inmiddels niet meer zo veel pluis op als voor het reinigen van het filter.
De machine uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten kostte me 2,5-3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
hijlko.roosjen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:08:
De machine uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten kostte me 2,5-3 uur.
Welk merk / model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Bosch wtw83272nl, maar ze zijn allemaal soortgelijk van Bosch en Siemens. Zelf heb ik een Bosch wty87700. Grootste verschil lijkt alleen het bedieningspaneel of een dichte of glazen deur. Inwendig lijkt het erg op elkaar.

[ Voor 40% gewijzigd door hijlko.roosjen op 18-02-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-05 20:30
ceescees schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:14:
Na deze berichten door te hebben gebladerd; Welke droger kan ik Wel kopen om al deze ellende te ontwijken? :^)
Wij hebben in Oktober 2023 een Miele warmtepomp droger gekocht.
Heb ook Bosch & Siemens overwogen, met hun zelfreinigende condensors, maar ik vond het toch iets te veel gedoe en bewerkelijk. Ik gebruik de droger erg intensief, met een 7 persoons huishouden, vooral in de wintermaanden.
Dus dan moest ik dat proces van zelfreiniging toch iets te vaak doorlopen met klepjes/dopjes ik weet het niet precies meer. Het was niet perse ingewikkeld, maar het kost tijd en dan kun je je droger niet gebruiken en het voelde voor mij allemaal iets te gevoelig voor storing.
Die van Mieke heeft 3 filters. 1 die je na elke droogbeurt leegt, dan 1 die je elke 2-3 droogbeurt leegt, en af en toe spoel je beide even schoon.
Dan zit er nog een filter in met een super fijnmazige laag er op en die houdt echt alle laatste rommel tegen. Als je die moet legen, dan gaat er een lampje branden. Bij mij is dat 1x per week, maar voor veel mensen zal dat maar 1x per 3/4 weken zijn als je het niet zo intensief gebruikt als ik. Ik heb van die laatste filter er eentje extra bijgekocht, dus kan ik hem gelijk vervangen. Dan spoel ik hem in de wasmachine op een 15min programma uit (super laag centrifugeren) en dan laat ik hem drogen. Dat is het.
Heel simpel allemaal, en het grootste voordeel is, mochten de lamellen helemaal binnen in de machine nu toch vuil worden, dan kan de machine gewoon uit elkaar en schoongemaakt.
Ik ben er super tevreden over. Droogt ook fantastisch, ik gooi echt van alles er in, ook de meer delicate kledingstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
MBYJMEI schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:13:
[...]

Wij hebben in Oktober 2023 een Miele warmtepomp droger gekocht.
Heb ook Bosch & Siemens overwogen, met hun zelfreinigende condensors, maar ik vond het toch iets te veel gedoe en bewerkelijk. Ik gebruik de droger erg intensief, met een 7 persoons huishouden, vooral in de wintermaanden.
Dus dan moest ik dat proces van zelfreiniging toch iets te vaak doorlopen met klepjes/dopjes ik weet het niet precies meer. Het was niet perse ingewikkeld, maar het kost tijd en dan kun je je droger niet gebruiken en het voelde voor mij allemaal iets te gevoelig voor storing.
Die van Mieke heeft 3 filters. 1 die je na elke droogbeurt leegt, dan 1 die je elke 2-3 droogbeurt leegt, en af en toe spoel je beide even schoon.
Dan zit er nog een filter in met een super fijnmazige laag er op en die houdt echt alle laatste rommel tegen. Als je die moet legen, dan gaat er een lampje branden. Bij mij is dat 1x per week, maar voor veel mensen zal dat maar 1x per 3/4 weken zijn als je het niet zo intensief gebruikt als ik. Ik heb van die laatste filter er eentje extra bijgekocht, dus kan ik hem gelijk vervangen. Dan spoel ik hem in de wasmachine op een 15min programma uit (super laag centrifugeren) en dan laat ik hem drogen. Dat is het.
Heel simpel allemaal, en het grootste voordeel is, mochten de lamellen helemaal binnen in de machine nu toch vuil worden, dan kan de machine gewoon uit elkaar en schoongemaakt.
Ik ben er super tevreden over. Droogt ook fantastisch, ik gooi echt van alles er in, ook de meer delicate kledingstukken.
toon volledige bericht
Welk type van Miele heb jij gekocht als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
Frieda schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Welk type van Miele heb jij gekocht als ik vragen mag?
Miele TEC 235 WP T1 EXCELLENCE Warmtepomp droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
En is de droogtijd een beetje acceptabel? Naast al dat reinigingsdgedoe weerhoudt ons dat voorlopig ook nog van een WP droger. Wat nu met een uur droog is duurt dan makkelijk 2 uur of langer. Ook hier intensief gebruik, dus potentiële besparing is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
dimi_v schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:46:
En is de droogtijd een beetje acceptabel? Naast al dat reinigingsdgedoe weerhoudt ons dat voorlopig ook nog van een WP droger. Wat nu met een uur droog is duurt dan makkelijk 2 uur of langer. Ook hier intensief gebruik, dus potentiële besparing is wel interessant.
Bij onze Bosch Warmtepompdroger maken wij alleen de dubbele zeef bij de deuropening grondig schoon om de zoveel weken. Bij elke beurt de pluizen er met de hand uithalen en dus om de paar weken met azijn of vloeibaar schuurmiddel zorgen dat het zeer fijnmazige zeefdeel van de filters helemaal schoon zijn (tegen het licht bekijken of het niet verstopt raakt) zodat de luchtdoorstroming optimaal blijft. De condensor zelf hebben wij nog nooit schoongemaakt, ook niet met dat speciale schoonmaakmiddel dat je kennelijk in de bovenste opvangbak kan doen. Stelt niks voor en blijft als nieuw drogen binnen de normale tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
hijlko.roosjen schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:31:
Bij onze Bosch Warmtepompdroger maken wij alleen de dubbele zeef bij de deuropening grondig schoon om de zoveel weken. Bij elke beurt de pluizen er met de hand uithalen en dus om de paar weken met azijn of vloeibaar schuurmiddel zorgen dat het zeer fijnmazige zeefdeel van de filters helemaal schoon zijn (tegen het licht bekijken of het niet verstopt raakt) zodat de luchtdoorstroming optimaal blijft. De condensor zelf hebben wij nog nooit schoongemaakt, ook niet met dat speciale schoonmaakmiddel dat je kennelijk in de bovenste opvangbak kan doen. Stelt niks voor en blijft als nieuw drogen binnen de normale tijden.
En hoeveel jaar heb je deze machine inmiddels? Bosch is neem ik aan de zelfreinigende variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Wilke schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:36:
[...]

En hoeveel jaar heb je deze machine inmiddels? Bosch is neem ik aan de zelfreinigende variant.
We hebben idd de selfcleaning warmtepomp variant (WTY87700NL). Die hebben we al een jaar of 10.
Pompje achter onderaan is eens kapot gegaan en was onder garantie vervangen. Verder nooit problemen mee. Bij de droger wtw83272nl van mijn dochter was het zeefgaas van de filters pas verstopt geraakt na tig jaar. Toen dat zeefgaas weer was schoongemaakt was de luchtdoorstroming weer goed en zat het filter de eerste 2 droogbeurten erna stampvol met pluis, dat er door de goede luchtdoorstroming nu weer uitgeblazen werd. Probleem ook weer opgelost.

[ Voor 44% gewijzigd door hijlko.roosjen op 03-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hijlko.roosjen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:08:
Het is vooral ook echt belangrijk om het zeer fijne gaas van het dubbele pluizenfilter onderaan de deuropening grondig te reinigen, dus niet alleen de pluizen er af vegen. Vooral het binnenste filter van die 2 filters kan behoorlijk dichtgeslibt zijn met kalk of zeepresten. Houd die maar tegen het licht, dan zie je het beste of dat (deels) dicht zit. Schoonmaken lukt uitstekend door er wat vloeibaar schuurmiddel, zoals cif, op te spuiten en met een zacht, enigzins vochtig sponsje schoon te maken. Daarna uitspoelen. Bij de machine van mijn dochter kwam er bij de eerste 2 droogbeurten daarna een gigantische deken aan pluizen in het filter. Doordat de luchtdoorstroming door het schone filter was verbeterd, werd het pluis uit de condensorruimte nu goed weggeblazen.
Ik heb voor de zekerheid daarna evengoed de machine uit elkaar gehaald en de condensor en de verwarmingsplaten schoongemaakt. Daar zat inmiddels niet meer zo veel pluis op als voor het reinigen van het filter.
Ik heb een Bosch WTY87791NL zie post hier eerder, inmiddels al weer bijna 10 jaar en meer dan de twee pluizenfilters afwegen heb ik niet gedaan. ;)
Laat staan de hele machine uit elkaar halen om hem te reinigen.
Dus of het nu echt super belangrijk is vraag ik me af. Bosch geeft wel zelf aan dat je deze filters elke keer af moet spoelen met water.

Wel toevallig ‘m eind vorig jaar uit elkaar gehaald om de deursluiting te vervangen die ik per ongeluk gesloopt had en toen wat stof opgezogen wat zich aan de binnenkant van de machine had opgestapeld maar dat doet natuurlijk niets met het hele luchtstroom gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Welke superdroger is dat?

In de PW zie ik geen enkele droger met een programmaduur < 2 uur.

categorie: Wasdrogers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Geen idee, ik lees dat alle WP drogers significant trager zijn dan slurpende condensdrogers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:37
Olaf van der Spek schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Welke superdroger is dat?

In de PW zie ik geen enkele droger met een programmaduur < 2 uur.

categorie: Wasdrogers
Dat hangt natuurlijk af van hoe nat je was is. Onze aeg heeft meerdere programma's die <2u zijn en dat klopt ook. Bij 1400rpm centrifugeren is dat ook zo en 1600 stelt hij ook soms bij tot ca 1u (bv handdoeken). Er zijn btw wel verschillen met goedkopere aeg modellen,die halen niet <2u. Ik heb deze toen gekozen ivm hogere condensatie specs (kwam in klein hok in appartement te staan en wilde geen vochtige ruimte) en denk dat dat ook de tijd beïnvloed. Ik heb in vakantie huisje die goedkopere wel eens gebruikt en die was ook echt wat langzamer. Dat btw een net nieuwe dus nog niet af getakeld door mishandeling in zo'n huisje.

Ik heb gelukkig 5jr garantie ivm een actie toen, want denk wel dat binnenkort er een schoonmaak van de binnenste condersor nodig is. Dat is het enige wat jammer is. Voor de rest 4jr zeer te vreden bij intensief gebruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-05 08:51
Aeg heeft ook een speciale lamellen kam. Kan je dieper tussen de lamellen komen dan met een tandenborstel. En ook de lamellen recht buigen.

https://shop.aeg.nl/wasse...ightener-bru/p/9029803674

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Dieb
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06-2024
ajow schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:08:
Aeg heeft ook een speciale lamellen kam. Kan je dieper tussen de lamellen komen dan met een tandenborstel. En ook de lamellen recht buigen.

https://shop.aeg.nl/wasse...ightener-bru/p/9029803674
Die is op vrij veel websites te koop voor veel minder.
Ik heb een AEG wpd en had nogal moeite het droge stof van de lamellen te krijgen. Uiteindelijk bedacht om het met een plantenspuit een beetje nat te maken. Dat werkt goed, je schuift het er zo af met bovenstaande kam of tandenborstel zonder veel druk te hoeven geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
Sorry deze vraag compleet gemist.
Tja wat is acceptabel. Droogtijd van een uur met een volle lading ga je met een warmtepomp droger niet krijgen.
Maar aangezien ik ook een vrij nieuwe wasmachine heb waarvan de programma’s er ook langer over doen dan een wat oudere machine, maakt dat mij niet uit. De volgende was is toch of niet klaar zeg maar.En heb je snel iets nodig, dan heb je een Express functie, dus dat is altijd een optie.
Ben er super tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
Wij hebben een bosch wqg245d7nl warmtepompdroger. Deze heb ik aangesloten op de afvoer. Tot mijn verbazing zat het reservoir gisteren helemaal vol met water! Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
turkeyhakan schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:11:
Wij hebben een bosch wqg245d7nl warmtepompdroger. Deze heb ik aangesloten op de afvoer. Tot mijn verbazing zat het reservoir gisteren helemaal vol met water! Hoe kan dit?
Is die nieuw? Zo ja, is de slang voor de afvoer aan de achterkant op de juiste plek aangesloten?
Als het programma nog niet af is, dan moet het water uit de oovangbak bovenin nog over de condensor 'gestort' worden waardoor pluizen op de condensor er afgespoeld worden (het selfcleaning principe). Daarna moet het door de afvoer worden weggepompt. Als de machine nog niet klaar was en het drogen eeeeerg lang duurt, dan het pluizenfilter eens tegen het licht houden en kijken of het fijnmazige zeefgaas niet verstopt is. Die anders goed schoonmaken met bv vloeibaar schuurmiddel of nachtje in azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hijlko.roosjen schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:15:
[...]

Is die nieuw? Zo ja, is de slang voor de afvoer aan de achterkant op de juiste plek aangesloten?
Als het programma nog niet af is, dan moet het water uit de oovangbak bovenin nog over de condensor 'gestort' worden waardoor pluizen op de condensor er afgespoeld worden (het selfcleaning principe). Daarna moet het door de afvoer worden weggepompt. Als de machine nog niet klaar was en het drogen eeeeerg lang duurt, dan het pluizenfilter eens tegen het licht houden en kijken of het fijnmazige zeefgaas niet verstopt is. Die anders goed schoonmaken met bv vloeibaar schuurmiddel of nachtje in azijn.
Ja, de droger is zeker nieuw :-) De slang heb ik goed aangesloten en ook het dopje onder het waterreservoir verwijderd conform de instructie. In de afgelopen 2 maanden hebben wij meerdere keren gebruik gemaakt van de droger. Echter wilde ik gisteren het zeefje schoonmaken in het reservoir en kwam tot de conclusie dat deze helemaal vol zat.

De droger droogt prima. We zijn er erg tevreden over. Het pluizenfilter maak ik om de 2 a 3 droogbeurten schoon en die is als nieuw. Is het normaal dat het reservoir zo vol loopt? 1 maand geleden had ik het filter in het reservoir ook al schoongemaakt en toen was die zo goed als leeg.

PS: wij laten de droger altijd het wasprogramma helemaal afmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 29-04-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Het pluizenfilter moet je na elke droogbeurt leegmaken (pluizen er uit halen) en je kan die dan het beste ook even afspoelen en buiten de droger laten drogen voordat je die weer terug stopt. (Of even met een theedoek afdrogen).
Als je het water in de bovenste opvangbak laat zitten en het programma wordt gewoon afgemaakt en de volgende droogbeurt wordt ook gewoon afgemaakt, dan is het kennelijk water in de opvangbak dat gewoon tijdens een droogbeurt over de condensor wordt gestort om die schoon te spoelen. Pas als je meldingen krijgt dat de opvangbak moet worden geleegd of als de droger maar blijft draaien, dan kan er iets aan de hand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:22:
PS: wij laten de droger altijd het wasprogramma helemaal afmaken.
Al geprobeerd om een droogprogramma te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hijlko.roosjen schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:26:
Het pluizenfilter moet je na elke droogbeurt leegmaken (pluizen er uit halen) en je kan die dan het beste ook even afspoelen en buiten de droger laten drogen voordat je die weer terug stopt. (Of even met een theedoek afdrogen).
Als je het water in de bovenste opvangbak laat zitten en het programma wordt gewoon afgemaakt en de volgende droogbeurt wordt ook gewoon afgemaakt, dan is het kennelijk water in de opvangbak dat gewoon tijdens een droogbeurt over de condensor wordt gestort om die schoon te spoelen. Pas als je meldingen krijgt dat de opvangbak moet worden geleegd of als de droger maar blijft draaien, dan kan er iets aan de hand zijn.
Volgens de handleiding zou je een melding moeten krijgen bij het pluisvrij maken van je filter. Die heb ik tot op heden nog nooit gekregen, omdat ik het altijd voor was. En het filter wassen doe ik niet, maar ik gebruik een stofzuiger. Je moet dat ding namelijk elke keer dan weer drogen of even laten wachten, terwijl de volgende handdoeken alweer klaar staan om de droger in te gaan.

Ik heb inderdaad geen meldingen gekregen tot op heden dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 15:24
turkeyhakan schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:11:
Dat hoort zo! Ik had ook paniek toen ik dat zag. Maar google is je vriend:

https://www.coolblue.nl/a...densreservoir-wat-nu.html

Bij ons wisselt het heel erg hoeveel water erin blijft zitten. Soms is hij tjokvol, andere keer is het een bodempje. We legen hem in ieder geval nooit, er stroomt niks over, hij droogt goed en geeft geen meldingen. Lekker negeren die volle bak dus :-)

Hier nog een tweaker met een vergelijkbaar "Probleem" die Bosch gebeld heeft:
Bosch warmtepompdroger serie 8 voert water niet af

[ Voor 30% gewijzigd door jelveen op 29-04-2024 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
jelveen schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:40:
[...]

Dat hoort zo! Ik had ook paniek toen ik dat zag. Maar google is je vriend:

https://www.coolblue.nl/a...densreservoir-wat-nu.html

Bij ons wisselt het heel erg hoeveel water erin blijft zitten. Soms is hij tjokvol, andere keer is het een bodempje. We legen hem in ieder geval nooit, er stroomt niks over, hij droogt goed en geeft geen meldingen. Lekker negeren die volle bak dus :-)

Hier nog een tweaker met een vergelijkbaar "Probleem" die Bosch gebeld heeft:
Bosch warmtepompdroger serie 8 voert water niet af
Super!! Enorm bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Laatst online: 23-05 21:50
Hier draait inmiddels een jaar of 10 de destijds goedkoopste (ik meen zo’n 500 euro?) warmtepomp droger van Zanussi.

Afgelopen week duurde een droogbeurt zo’n 8 uur (normaal zo’n 2 a 3 uur)
Uiteraard gaf display al langere tijd ‘1 min’ als resterende tijd (dat klopt nooit) op een gegeven moment maar uit gezet.

Het grijze spul onderin wat je ziet is stof dat tijdens het uitborstelen van de kanalen erboven naar beneden is gedwarreld en daar in een soort lekbakje of condenswater bakje ligt te drijven. Dat heb ik inmiddels leeggehaald met een oude doek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YIhy4At9Mevq5vZ9JbdzzxhlzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HhXEWAdY3XcaeGEvLD11dCw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKZbngHx0UZixcomEnQAnTGgHFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDCCr8AErNjd7qWcpUSExLxp.jpg?f=fotoalbum_large

Tja, zo verdwijnt het zuinige karakter van een warmtepomp droger wel een beetje als door interne verstopping het zuinige er wel af gaat na verloop van tijd. Als deze machine een keer stuk gaat (gek genoeg nog nooit iets mee gehad) twijfel ik wel opnieuw een warmtepomp droger te kopen. Ik heb op zolder in de technische ruimte nog een onbenut lucht afvoer kanaal over waar een droger slang op aangesloten kan worden. Icm met een uitneembare warmtewisselaar/condensor die je gemakkelijker kan reinigen, wordt dan een gewone condens droger wel aantrekkelijker.

Ik had de condensorfilter en ‘deurkierfilter’ (dus niet die grote ronde die je elke beurt leeg haalt) al een tijdje niet meer gecontroleerd dus die maar weer eens uitgezogen en uitgebaggerd mbv een plumeau. Kwam best wat stof uit maar de kanalen zaten nog geenszins verstopt.

Als ik andere foto’s uit dit en andere topics bekijk ziet de warmtewisselaar er bij deze machine niet slecht uit.

Als ik er met een lampje in schijn zie ik idd veel meer stof dieper tussen de lamellen zitten.

Heb nu zo’n lammellenkam besteld, eens zien wat ik daarmee er nog uit kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 12-01-2025 11:22 ]

Pagina: 1