Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Wij denken er over een nieuwe warmtepompdroger aan te schaffen, vanuit deze overwegingen:

- Veel lagere temperatuur, dus vrijwel alles mag er in. Lijkt ons erg handig met kleine kinderen en weinig tijd. Vraag: klopt het ook echt dat je zowat alles erin kunt kiepen?
- Fors lager energieverbruik dan de 13 jaar oude consensdroger die er nu staat. Deze gaat dan overigens bij iemand anders een tweede leven krijgen (werkt nog goed) :)
- Stuk stiller (waarschijnlijk). Al is dat niet het belangrijkste.

We betalen met alle plezier dat tikje meer voor een A+++ dan een A++, als dat zin heeft. Echter, wil ik dan wel graag weten dat het ding ook liefst 10+ jaar en met vergelijkbare efficientie (en vooral ook goed) blijft werken. En daarover heb ik vooral vragen:

Bij AFAIK alle warmtepompdrogers is de consensor niet te verwijderen. Dit is op zichzelf logisch. Dus: voor de efficientie is het zaak het stof daar zo veel mogelijk uit te houden. Ik vind het niet erg als ik hiervoor af en toe zelf even iets moet doen. Maar, en daar komt het: dan moet dat wel mogelijk zijn!

Zonder een specifiek merk te kiezen, weet ik van globaal 2 opties:

- Een zelfreinigende condensor. Deze bewaart een deel van het condenswater, en ramt dit regelmatig met enige kracht achteruit door de consensor heen, in de hoop dat stof zo meteen wegspoelt (riool in). Dat is mooi makkelijk. Echter, is de vraag of dit altijd goed werkt. Het lastige is dat, tenminste bij de apparaten van Bosch maar vast ook anderen, de condensor hierdoor volledig onbereikbaar is geworden, en dus reserveonderdelen vereist zijn om dit uberhaupt open te maken. Mijn vertrouwen erin dat dit 10 jaar goed gaat, is niet enorm groot. Wie heeft ervaring? (er zijn 1 of 2 topics, maar ja, dat is wel erg mager - heeft onderhand niet half Nederland zo'n ding?)

- Een juist niet zelfreinigende consensor. Deze modellen zijn vaak iets goedkoper, en je moet iets vaker zelf wat doen. Vraag is dan, werkt dat inderdaad goed? Wie heeft er ervaring, en met welk model?

Zoals je leest neig ik naar de laatste optie. Af en toe zo'n tweede zeef even schoon maken, best. Maar mocht dat op enig moment niet genoeg zjin, welke modellen zijn er dan voor ontworpen om fatsoenlijk (met beetje moeite) de boel weer efficient krijgen?

Ik hoop dat mensen hier wat meer ervaringen kunnen delen dan de review 1 week na aanschaf in de doorsnee webwinkel. Dat 'ie het in week 1 goed doet, dat geloof ik wel. :+ Dank!

• ravenstein
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:36
Ik heb de Bosch met een zelfreinigende condensor. Ik moet zeggen dat het al 3 jaar goed gaat kwa "zelfreinigiging".

Ik ga hem binnenkort toch maar eens bekijken / reinigen(de condensor). Kwestie van een klepje wegbreken en schoonmaken. Je heb idd een vervangende blockplate nodig die 18,50 euro kost (zijn de kosten ook niet m.i.)

hij droogt overigens nog prima...

• eblocks
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 10-06 13:34
Zojuist mijn 2,5 jaar oude samsung warmtepompdroger uit elkaar gesloopt. Geen zelfreinigende condensor.
Probleem fijne lamellen condensor met 1.5 cm opgedikte vuil, is gewoon niet te reinigen. Na frustraties de verkeerde kant gebruikt van de tandenborstel, einde verhaal. Machine uitelkaar gehaald, en schrok van de dikke, dikke laag stof van 1 tot 2 cm binnen in... Op de koperen spoelen van de motor, op de prinplaat, op zeg maar alles. Levensgevaarlijk, er komt nu een rookmelder in de badkamer...
De bouw is ook niet gemaakt voor onderhoud. Je komt daar niet of nauwelijks bij, zonder de kast opente breken

De besparing van ca 100 op energieverbruik, weegt niet op tegen de afschrijving van 750 binnen 2, 3 jaar.
Mijn hart zegt een nieuwe warmtepompdroger, mijn verstand zegt condensdroger. Die wel verwachte 12 jaar kan halen. Mijn oude bosch was 30jaar. (zag je ook aan de rekening :)

• DannyvGs
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 23-04 11:04
ben toch benieuwd of je uiteindelijk voor een zelfreinigende warmtepompdroger hebt gekozen.
Wij hebben toch altijd ons best gedaan om de condensor schoon te houden maar is kennelijk niet voldoende geweest, nu de tip gekregen om met de tuinslang te proberen uit te spoelen maar dat zie ik ook nog niet gebeuren. Gaat ook om een samsung van 2 jaar oud.

Dus inderdaad nu ook de vraag, dan maar een condensdroger die betrouwbaar werkt of de gok nemen op een zelfreinigende warmtepompdroger...

[Voor 4% gewijzigd door DannyvGs op 22-03-2021 10:54]

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:09
eblocks schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:54:
Zojuist mijn 2,5 jaar oude samsung warmtepompdroger uit elkaar gesloopt. Geen zelfreinigende condensor.
Probleem fijne lamellen condensor met 1.5 cm opgedikte vuil, is gewoon niet te reinigen. Na frustraties de verkeerde kant gebruikt van de tandenborstel, einde verhaal. Machine uitelkaar gehaald, en schrok van de dikke, dikke laag stof van 1 tot 2 cm binnen in... Op de koperen spoelen van de motor, op de prinplaat, op zeg maar alles. Levensgevaarlijk, er komt nu een rookmelder in de badkamer...
De bouw is ook niet gemaakt voor onderhoud. Je komt daar niet of nauwelijks bij, zonder de kast opente breken

De besparing van ca 100 op energieverbruik, weegt niet op tegen de afschrijving van 750 binnen 2, 3 jaar.
Mijn hart zegt een nieuwe warmtepompdroger, mijn verstand zegt condensdroger. Die wel verwachte 12 jaar kan halen. Mijn oude bosch was 30jaar. (zag je ook aan de rekening :)
Ik heb zelf het warmte element vervangen in mijn condensdroger en toen schrok ik ook van de hoeveelheid stof buiten de trommel op alle electronica. Zeker 2 tot 3 cm stof overal, dus dit niet alleen gerelateerd aan een warmtepomp droger

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Wij hebben er uiteindelijk een gekocht die je zelf kunt/moet reinigen om de paar droogbeurten, wat wel een beetje irritant is, maar tenminste kun je er nog bij.

Tja, wat nou het beste is uiteindelijk durf ik nog niet te zeggen.

• NVE91
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:04
Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Zie de problemen bij een zelfreinigende condensor.
Probleem is dat het zelfreinigen niet best is.
Waardoor je het alsnog zelf moet doen, alleen er veel moeilijker bij kan.

Na het vervangen van de pomp voor het afvoeren van het condenswater, heb ik geen problemen meer gehad.
Maar ik spoel hem nu wel jaarlijks door met een badje heetwater + vaatwas tablet.

• soganta
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Wilke schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:39:
- Een juist niet zelfreinigende consensor. Deze modellen zijn vaak iets goedkoper, en je moet iets vaker zelf wat doen. Vraag is dan, werkt dat inderdaad goed? Wie heeft er ervaring, en met welk model?

Zoals je leest neig ik naar de laatste optie. Af en toe zo'n tweede zeef even schoon maken, best. Maar mocht dat op enig moment niet genoeg zjin, welke modellen zijn er dan voor ontworpen om fatsoenlijk (met beetje moeite) de boel weer efficient krijgen?

Ik hoop dat mensen hier wat meer ervaringen kunnen delen dan de review 1 week na aanschaf in de doorsnee webwinkel. Dat 'ie het in week 1 goed doet, dat geloof ik wel. :+ Dank!
Interessant topic, heb om dezelfde reden eentje gekocht zonder 'self cleaning condensor'. Kan je nog niets zeggen over de lange termijn ervaring maar heb gekozen voor een Bosch WTR88T00NL (volgens mij is Siemens identiek). De condensor is goed bereikbaar en dusdanig ontworpen om zelf schoon te maken, desnoods met een stofzuiger. Zie dit filmpje
Moet ongeveer maandelijks gebeuren.

• Tupolev
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:02
Mijn advies, koop een LG. Beter is er niet op dit moment. Zit een betere warmtepomp in en hij reinigt de condensor 3 keer per cyclus.

Bij siemens/bosch krijg je een oude condensdroger waar ze een zelfreinigende condenser in hebben geprutst maar niet nagedacht hebben over het filter en hij reinigt maar een keer per cyclus. AEG moet je helemaal links laten liggen, hier moet je zelf gaan prutsen met een borsteltje terwijl je de condensor niet kunt uitbouwen.

Engineering

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True