Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:04

Vliegvlug

Flight Simple

Praetorian schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:12:

Zelfreinigend geloof ik eerlijk gezegd niet zo in, maar kun je met een zelfreinigend exemplaar ook nog zelf het e.e.a. schoonmaken door het serviceluik? Of heb je dan sowieso geen serviceluikje meer?
Ik heb nu al meer dan 7 jaar een Bosch WTY87791NL Warmtepomp droger met zelfreinigende condensor en die doet het nog prima.
Er zit geen enkel luik of toegang tot de condensor in, deze zit linksonder op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OjwiCq_CCB2TLGSkOk7riEBr9s=/i/2000557301.jpeg

Vind het ideaal dat ik die condensor niet meer hoef te reinigen wat met mijn oude condensdroger nog wel moest maar die kon ik er tenminste nog uithalen en afspoelen onder de douche :P

Ook fijn is dat die minder heet wordt en er dus veel meer soorten kleding in kan dan in de oude condensdroger. Alleen hele gevoelige kleding droog ik nog op het rek en t-shirts en truien omdat die dan veel minder kreuken.

Enige nadeel is dat ik nu 2 pluizenfilters moet reinigen ipv 1 zoals bij de oude.
Nu doe ik dat eerste filter na elke droogbeurt en het tweede filter pas na 2 of 3 beurten want die loopt minder snel vol.
Volgens de handleiding moet ik dat tweede filter eigenlijk elke keer afspoelen met water om het schoon te maken maar dat vind ik teveel gedoe dus ik veeg enkel het stof er af boven de vuilnisbak net zoals ik dat voor het eerst filter doe. ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:04

Vliegvlug

Flight Simple

@Marcusso
Ik heb net even bij mijn droger gekeken maar ik kan met mijn hand in de opening net de voorkant van de condensor voelen en daar zit bij mij geen stof tegenaan wanneer ik mijn vingers er langs haal. De lamellen voelen ook nog gewoon schoon en ik heb er al ruim 7 jaar niets aan gedaan ;)

Er ligt flink wat vocht op de bodem van de bak dus mijn normale stofzuiger zou ik er niet in durven steken, hooguit mijn bouwstofzuiger.

Vraag me ook af hoeveel effect een doekje en zuiger kan hebben op de condensor want diep in de condensor kom je daarmee niet.

Hier een foto in de opening waar normaal de stoffilters zitten, dit is de huidige situatie na 7 jaar gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr0dKvrzq0-97U-URx4MNThfWvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/saT8CMr3tEnZlTFrnEGcVhNL.jpg?f=user_large
Links is de voorkant van de droger en rechts zit de condensor (niet zichtbaar).

Ik zou er voor de netheid een doekje doorheen kunnen halen, maar denk dat het functioneel gezien niet nodig is. :)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-04 17:59
TheJVH schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:35:
[...]

Ik zit te kijken naar een Miele maar ik twijfel of al die filters echt helpen. Heb je hier nog een foto van?
As a matter of fact, I have, ik moest het filter weer reinigen een week geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi2Ya-zoc_3fxlrLfSBkpYuceQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaNXKavYsk4nB38gCkKbRb8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAXjoJfkeopRN0NvPXqEK-AaLwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvTjyZsamJY2RrvQUAvSWKsP.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Miele TSF 643 WP EcoSpeed. Deze warmtepomp droger is in gebruik sinds 01-07-2021, maar we gebruiken hem gemiddeld 1 - 2 keer per dag (i.v.m. de gigantische hoeveelheid was door onze pasgeboren baby). Ik heb nu denk ik dat filter +- 4 a 5 keer moeten reinigen (dus grofweg 1 x per maand bij dagelijks gebruik).

Het is lastig te zien op de foto, maar als ik er met een lamp inschijn dan zien de lamellen er fonkelnieuw uit zonder een aanslag erop. Als ik het internet mag geloven, na +- 5 jaar dan is dat rubber filter toch verzadigd (ondanks dat je hem nat afspoelt en schoon maakt) en krijg je vaker de melding om filter te reinigen. Dan is de simpele oplossing om simpelweg een nieuw rubber filter te kopen. Voor info zie hier (totaal andere droger maar zelfde systeem): https://www.avforums.com/threads/miele-8966-dryer.1930311/ Ook is het blijkbaar verstandig om die "clean air intake filter" aan de rechterkant van de machine blijkbaar ook schoon te maken (die is volgens mij niet genoemd in de manual). All in all heb ik er wel vertrouwen in, die filters zijn dusdanig goed dat ze eerder verstoppen en een error geven .... dan dat je kan doordraaien en je hele condensors vol prut zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 15-11-2021 09:51 ]

• nerd01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb een warmtepompdroger van Bosch WTY87700NL, vermoedelijk 6 jaar oud. De droogresultaten begonnen steeds meer tegen te vallen. Langere duur en onvoldoende droog. Ik dacht aan een vervuilde condensor en heb het apparaat geheel uit elkaar geschroefd om erbij te kunnen voor reiniging. De trommel moet eruit dus demontage van boven- en achter- en zij-kanten. Veel werk, maar op zich goed te doen. Er is een youtube film van wvduuren met instructies: https://www.youtube.com/watch?v=yuB1iMqep5Y

Het is duidelijk dat de ingenieurs van Bosch een grote ontwerpfout hebben gemaakt. De condensors van een warmtepomp wasdroger bestaat uit twee blokken. Het eerste blok is de verdamper: koperen pijpjes met aluminium lamellen waar de warmtepomp warmte aan omtrekt. De vochtige warme lucht die hier doorheen geblazen wordt koelt af, condenseert en het opgenomen vocht komt in de bak en wordt afgepompt. Daarna komt de lucht in het tweede blok, de condensor, die er vrijwel identiek uitziet. Maar hier voert de warmtepomp warmte toe waardoor de afgekoelde lucht weer opgewarmd wordt. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht, dus met deze lucht kan weer water onttrokken worden aan het wasgoed. En zo circuleert de lucht steeds rond.

Het idee is nu dat door het dubbele pluizenfilter er weinig stof in het eerste blok komt. Mocht dit toch gebeuren dat wordt dit via een periodieke spoelgang weggespoeld en afgevoerd. De praktijk is echter dat er micropluisjes in de lucht achterblijven die het tweede blok bereiken! Daar ontstaat in de loop van 5 a 6 jaar een dunne maar ondoordringbare laag stof. De lucht kan niet meer circuleren en de wasdroger wordt onbruikbaar. De enige remedie is een schoonmaak van het tweede blok. Helaas moet de machine hiervoor compleet gedemonteerd worden. Dank u wel ingenieurs voor dit geweldige ontwerp. Na schoonmaak is ie weer als nieuw.

Het is een vervelende klus waarvoor je enkele uren moet uitrekken en enigszins handig moet zijn (of vraag het een handige buurman). Op zich is het goed te doen met wat basis gereedschap en wat lef om het geheel uit elkaar te halen. Maar ik vind het een schande dat Bosch deze machines op de markt brengt. Hoeveel zijner al weggegooid omdat het inschakelen van een monteur hiervoor te duur is? Over duurzaamheid gesproken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EirRawT4VTxqa_G2iM_3a9Xrd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBKFbmk8eleURrawiJoz0vFl.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een foto bijgevoegd van het fijnstof dat in de loop der jaren op het tweede blok is neergeslagen. Een ondoordringbare laag. Die overigens wel simpel te verwijderen is (als de deksel eenmaal open is) met tandenborstel in combinatie met een stofzuiger. Het eerste blok was redelijk schoon. Dus het lijkt er op dat de automatische periodieke spoelacties wel iets doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T046h0I5fBYCw5wioXWeNG6G1wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yJDiMQxyFnMermagbVvliKh.jpg?f=fotoalbum_large
En nog een foto van beide blokken die in een waterdichte bak staan. De deksel is al gelicht. De wasdroger is gedemonteerd behalve de bodemplaat en de voorkant. Op twee kabeltjes na kunnen alle elektrische kabels aangesloten blijven. Dat heeft Bosch dan weer wel netjes uitgevoerd.

Miele heeft overigens warmtepompdrogers met extra filters, die ook uitneembaar zijn. Dat zou dit probleem mogelijk kunnen voorkomen...

[ Voor 11% gewijzigd door nerd01 op 19-12-2023 23:35 ]

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04 09:16
Hier draait inmiddels een jaar of 10 de destijds goedkoopste (ik meen zo’n 500 euro?) warmtepomp droger van Zanussi.

Afgelopen week duurde een droogbeurt zo’n 8 uur (normaal zo’n 2 a 3 uur)
Uiteraard gaf display al langere tijd ‘1 min’ als resterende tijd (dat klopt nooit) op een gegeven moment maar uit gezet.

Het grijze spul onderin wat je ziet is stof dat tijdens het uitborstelen van de kanalen erboven naar beneden is gedwarreld en daar in een soort lekbakje of condenswater bakje ligt te drijven. Dat heb ik inmiddels leeggehaald met een oude doek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YIhy4At9Mevq5vZ9JbdzzxhlzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HhXEWAdY3XcaeGEvLD11dCw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKZbngHx0UZixcomEnQAnTGgHFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDCCr8AErNjd7qWcpUSExLxp.jpg?f=fotoalbum_large

Tja, zo verdwijnt het zuinige karakter van een warmtepomp droger wel een beetje als door interne verstopping het zuinige er wel af gaat na verloop van tijd. Als deze machine een keer stuk gaat (gek genoeg nog nooit iets mee gehad) twijfel ik wel opnieuw een warmtepomp droger te kopen. Ik heb op zolder in de technische ruimte nog een onbenut lucht afvoer kanaal over waar een droger slang op aangesloten kan worden. Icm met een uitneembare warmtewisselaar/condensor die je gemakkelijker kan reinigen, wordt dan een gewone condens droger wel aantrekkelijker.

Ik had de condensorfilter en ‘deurkierfilter’ (dus niet die grote ronde die je elke beurt leeg haalt) al een tijdje niet meer gecontroleerd dus die maar weer eens uitgezogen en uitgebaggerd mbv een plumeau. Kwam best wat stof uit maar de kanalen zaten nog geenszins verstopt.

Als ik andere foto’s uit dit en andere topics bekijk ziet de warmtewisselaar er bij deze machine niet slecht uit.

Als ik er met een lampje in schijn zie ik idd veel meer stof dieper tussen de lamellen zitten.

Heb nu zo’n lammellenkam besteld, eens zien wat ik daarmee er nog uit kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 12-01-2025 11:22 ]

Pagina: 1