Omdat de OTA updates van OnePlus soms erg lang op zich laten wachten heb ik meerdere keren geprobeerd mijn Nord te updaten m.b.v. OxygenUpdater. Op deze manier updaten mislukt helaas elke keer.
Met OxygenUpdater heb ik eerst de F.14 update gedownload om deze vervolgens via Local Upgrade in System Update te installeren. Tijdens het opnieuw opstarten na de installatie staat er “optimizing apps” in beeld. Zodra deze bij 100% is herstart de telefoon opnieuw en begint weer met “optimizing apps”. Dit blijft zich herhalen tot ik volume up/down + power ingedrukt houd.
Vervolgens staat er in krom Engels dat de systeem update mislukt is en dat ik een Factory Reset kan doen. Dat gaan we dus mooi niet doen.
Na wat heen en weer klooien en rebooten naar Recovery Mode en Fastboot Mode lukt het uiteindelijk om weer terug in Android te komen, echter zonder dat de update geïnstalleerd is.
Het hele systeem en mijn data zijn nog intact dus ik kan gewoon weer verder waar ik gebleven ben, dat scheelt.
Het zelfde heb ik vandaag met de F.15 update geprobeerd. In het changelog stond nog iets over een fix voor gevallen waar de system update mislukt, dus vol goede moed ben ik deze update net gaan installeren. Je raadt het al; precies het zelfde als met de F.14 update gebeurde.
Na wat Googlen heb ik vooral geleerd dat dit probleem vaker en op telefoons van verschillende merken voorkomt. Een goede oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Een Factory Reset en het nog een keer proberen zie ik niet echt zitten en ik zou ook niet weten waarom dit überhaupt iets uit zou maken.
De laatste Android security update die mijn Nord heeft ontvangen dateert uit maart 2022, en zonder de Android 12 update komen er ook geen nieuwere.
De telefoon is volledig stock, is nooit geroot en ook aan de bootloader is nooit gesleuteld.
Ik heb zojuist een backup van de Data partitie gemaakt en in Recovery Mode Wipe Cache gedaan. Misschien probeer ik het straks nog een laatste keer, en als het wederom niet lukt is het misschien tijd om eens naar een andere, niet OnePlus telefoon te kijken.
Het via een omweg moeten installeren van updates omdat OnePlus ze zo gefaseerd (lees: voor sommigen vreselijk traag) uitrolt begint me aardig te vervelen.
Update:
Ik zie net dat mijn Nord momenteel een Global versie van de firmware draait terwijl ik nu een EU update probeer te installeren.
Hoe de telefoon van EU naar Global is gegaan is me niet duidelijk, dat zal wel een keer per ongeluk gebeurd zijn.
Als ik het goed begrijp moet het echter mogelijk zijn om vanaf Global een (full) EU update te installeren, zolang laatstgenoemde maar nieuwer is dan de Global versie die er nu op draait.
Zojuist heb ik met de OPLocalUpdate_For_Android.apk geprobeerd de F.15 EU firmware te installeren maar deze gaf direct een update mislukt melding.
Zie ik wellicht nog iets over het hoofd?
[
Voor 10% gewijzigd door
Kipcorn op 30-10-2022 15:36
]