Ik heb gewacht met het gebruiken van deze monitor tot ik mijn nieuwe PC in elkaar had gezet. Gisteren de bouw afgerond. Al met al nu dus zo'n 24h ervaring met het scherm. Ik maak gebruik van de Club3D kabel. Het scherm wat ik heb ontvangen was gelukkig niet van een (hele) oude batch, maar was voorzien van de nieuwste firmware inclusief Freesync Premium.
Mijn eerste indruk: Groot! Fel!
Ik heb dus de helderheid omlaag gezet naar 25.
Daarnaast draai ik het scherm met de volgende instellingen:
- 3440x1440
- 144Hz
- Freesync aan
- HDR uit
- 4:4:4 8 bit
- RGB op 100 in de instellingen van het scherm
- Overdrive op 0
Films kijken is geweldig. Met een aspect ratio van 2.35:1 wordt het scherm bijna helemaal gevuld. De kleine zwarte balk valt dan eigenlijk niet op. 16:9 series zien er ook goed uit, net als YouTube. Al heb je daar natuurlijk wel grote zwarte balken. Maar dat was op mijn 16:9 scherm natuurlijk juist het geval bij 2.35:1 films, dus ik ervaar dat niet als slecht. Al met al een erg goed scherm voor video. Hoe echt de kleuren zijn, weet ik niet.
Ik heb natuurlijk wel even de Star Citizen site bezocht en ik heb ook last van de flickering, alleen als de video achter dat gridje zit. Ik heb de video ook in een los tabblad geopend, daar leek het goed te gaan. Maar los van de site ben ik het verder nog niet echt tegen gekomen, behalve volgens mij in OpenPHT (Plex) als ik door het menu ging. Maar daar was het een stuk minder aanwezig t.o.v. de Star Citizen site.
Ik ben nog even naar deze site gegaan. Maar ik ervaar deze flickering niet schermbreed (misschien een heel klein beetje? Ik twijfel zelf of het een illusie is omdat ik de site wel vanuit mijn ooghoeken zie). Het lijkt voornamelijk een browser rendering dingetje te zijn.
Games nog niet uitgeprobeerd, hier kom ik dus eventueel later op terug.
De zogeheten VA-smearing is wel aanwezig. Ik heb geprobeerd dit wat te compenseren door de Overdrive te veranderen. Echter lijkt het juist erger te worden als ik kies voor +1 of +2. Al is het wel zo dat de witte waas die achter de muis hangt dan verandert in een zwarte waas die veel meer opvalt. Bij -1 en -2 heb ik de voor- en nadelen nog niet goed kunnen bepalen. Voor nu maar gewoon op 0 gezet. Wat is jullie ervaring hiermee? Bij normaal / productief gebruikt valt dit verder niet echt op, tenzij je er op gaat letten.
Voor nu geef ik het scherm een voorzichtige 7.5 / 10 of op z'n Tweakers een +2. Maar dit is dus zonder gamen er in mee te nemen. Het cijfer zal in ieder geval nooit naar een 9 of hoger gaan, maar ik denk ook niet lager dan een 6.5. Wat betreft het Tweakers cijfer zal deze nooit een +3 worden, behalve als ik kijk naar de prijs. Ik heb hem aangeschaft op Black Friday voor 399 euro.