d/dt/t - Zo moeilijk is het toch niet?

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:34
Douweegbertje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Je kan altijd een zin uit de volledige context pakken en dat precies zo analyseren dat je inderdaad zo'n opmerking kan maken. Dat is dus correct, ja.

Alleen had ik het over mijn situatie, waarin ik graag iets vertelde over hoe "ik in elkaar zit", waarbij ik werkte naar de laatste zin die jij nu quote. Dat ik inherent aan mijn "positieve"kant, de negatieve kant had, waarbij ik dus enorm slecht in talen ben.

En persoonlijk heb ik ervaren dat programmeurs prima in de taal kunnen zijn. Sterker nog, vaak zie je dat wiskunde + taal prima samen gaan. Echter net zo goed zijn er genoeg voorbeelden waarbij het sociale aspect en/of talen, veel ruimte heeft voor verbetering.

Wat ik uiteindelijk bedoelde uit te leggen is dat niet iedereen gelijk is. De ene persoon kan gemiddeld of zelfs heel goed zijn in talen, de andere weer in wiskunde of whatever.
Tja, ik interpreteerde inderdaad die post zo, dat het logisch is dat programmeurs bijna per definitie slecht zijn in Nederlands.

Maar deze nuance is duidelijker, dankjewel!

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 07:07
Waaj schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:18:
Om antwoord te geven op de topictitel: Ja, zo moeilijk is d/dt/t dus wel!

Ik ben universitair opgeleid, heb geen dyslexie, schrijf (bijna) foutloos Nederlands, erger mij aan taalfouten van anderen maar de d/dt/t krijg ik die regels er gewoon niet ingeramd. En ik baal ervan als blijkt dat ik daarmee de mist in ben gegaan.

Hierboven werd herinneren als voorbeeld gebruikt, maar "herinnert" ziet er voor mij onnatuurlijker (en dus fout) uit dan "herinnerd". Ik heb de regels mij een paar jaar geleden opnieuw laten uitleggen door een basisschoolleerkracht maar het blijft gewoon niet hangen. Ik vind de stelling van verschillende posters hier dat de regels makkelijk zijn en dat het puur desinteresse is daarom ook niet kloppen.

Disclaimer: mocht in bovenstaande een d/dt/t fout staan dan mijn excuses, ze zijn niet opzettelijk gemaakt.
X2, het komt bij mij niet aan, en vind (goed zo?) het wel grappig dat sommigen stellen dat het zo simpel is, maar dan zie je in dit topic een hele uitleg van 4 regels waarom een woord met een d of t is. Als je aan het schrijven bent en je moet eerst een analyse maken van een woord dan haak ik al af.

En ja ik kan makkelijk leren/onthouden, en ik ben bekend met het kofschip maar alsnog lukken deze “regeltjes” niet. Engels is mijn inziens een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
Veel kinderen vinden het op de basisschool ook lastig om bewust aan de werkwoord spelling regels te werken. Dit komt pas echt in groep 7 aan bod als los vak, terwijl de gewone spelling regels al vanaf groep 4 aan bod komen (ook al groep 3, maar niet als bewust vak).

Maar ook bij collega's in het onderwijs zie ik de nodige fouten op dit gebied; beschamend... Zowel in het PO alsmede in het VO.

Iedereen kan het leren, het is geen hogere wiskunde. Het is een kwestie van bewustwording en er een jaartje goed op letten. Als je dat doet dan gaat het daarna 'vanzelf'.

Maar: het beste leer je het door een ander te onderwijzen. Ga met je kind in groep 7-8 aan de slag, dan gaat er een wereld van logica voor je open :-). Los dat je mogelijk nog steeds fouten zal maken tijdens het schrijven of typen van een verhaal, puur omdat werkwoord spelling een los onderdeel is geweest in plaats van een onderdeel tijdens het schrijven van een zin...

Misschien dat het daar al fout gaat; werkwoord spelling wordt vooral aangeleerd als invul oefening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Kheos

FP ProMod
bones schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:15:
[...]
Engels is mijn inziens een stuk eenvoudiger.
Maar hoe dan? Engels is zo onregelmatig dat je bladzijden aan onregelmatige werkwoorden van buiten moet leren, anders kun je een groot deel niet eens vervoegen?
Wat zijn de past simple en past participle van
To arise, to bear, to catch, to dream, to eat, to fly, to go...

Daar is nu eens niks logisch of voorspelbaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 09:53

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah bijna 80% van wat ik schrijf per dag is Engels of Duits, af en toe hier is het Nederlands.

Dat er dan eens een d of t verkeerd staat maakt me echt niet meer uit. Het is al zo erg dat ik aan het schrijven ben en denk 'wat was dat ook alweer in het Nederlands?'.

Zeker de helft van mijn gesprekken zijn al niet meer in het Nederlands. Misschien gewoon Nederlands schrappen en op Engels overstappen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:25

vhal

ಠ_ಠ

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:31:
[...]

Maar hoe dan? Engels is zo onregelmatig dat je bladzijden aan onregelmatige werkwoorden van buiten moet leren, anders kun je een groot deel niet eens vervoegen?
Wat zijn de past simple en past participle van
To arise, to bear, to catch, to dream, to eat, to fly, to go...

Daar is nu eens niks logisch of voorspelbaar aan.
De horror...zulke lijstjes waren een verschrikking om uit je hoofd te leren. Simpelweg stampwerk :X

to bear, bore, borne
to eat, ate, eaten,
to fly, flew, flown 8)7
BAM BAM BAM

|:(

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:40
Josk79 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:33:
[...]

Zulke maken het wel lastig:

Hou --> Houdt
Vrees -> Vreesde / gevreesd

Hij loopt maar hij wilt het niet.
Er is inderdaad een lijst met onregelmatige werkwoorden die je even moet "weten". Dat maakt het wat lastiger.

Het werkwoord is wel houden. Dus ik houd en zij houdt.

Verder kun je altijd "verlengen". Dat werkt bijna altijd. Dus de vrouw is gevreesd. De gevreesde vrouw. Dus met een d. De stof is bewerkt. De bewerkte stof. Dus met een t.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
prutser001 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:40:
Mjah bijna 80% van wat ik schrijf per dag is Engels of Duits, af en toe hier is het Nederlands.

Dat er dan eens een d of t verkeerd staat maakt me echt niet meer uit. Het is al zo erg dat ik aan het schrijven ben en denk 'wat was dat ook alweer in het Nederlands?'.

Zeker de helft van mijn gesprekken zijn al niet meer in het Nederlands. Misschien gewoon Nederlands schrappen en op Engels overstappen?
Dus wat je zegt is dat je iets weinig oefent, er daardoor niet goed in bent en we het daarom maar moeten afschaffen? 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

RayNbow

Kirika <3

Mensen die Engels naar voren schuiven om op over te stappen, kunnen die dan in het Engels wel het werkwoord goed vervoegen en spellen? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:42:
[...]

Dus wat je zegt is dat je iets weinig oefent, er daardoor niet goed in bent en we het daarom maar moeten afschaffen? 8)7
Oefenen? Ik laat het lekker aan spellingscontrole over en als het dan niet klopt jammer, dat hele 'grammar na*i' gedoe zal me wat. Als iemand daarover struikelt jammer voor die persoon.

De wereld verplaatst zich nou eenmaal, ik spreek meer met Engelse en Duitsers dan Nederlandse in de week. Alles op de computer is Engels, support in het Engels etc etc. Alleen schelden gaat nog volop in het Nederlands.

Laat iedereen gewoon zijn gang gaan als d/t Al een probleem is? Er zijn mensen die niet eens meer een normale zin in elkaar kunnen zetten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33
Rekenen en taal is op scholen een stuk minder belangrijk dan het vroeger was. Lesgevend aan vmbo-ers, krijg je de gekste dingen toegestuurd. Met name het ontbreken van interpunctie en hoofdletters. Daarbij ook regelmatig dat het hele bericht in de titel van een mail gezet wordt en dat het tekstvak leeg is. Plus dat bepaalde berichten inhoudelijk al nergens op slaan, maar goed. Hieronder de laatste mailtjes, op één (correcte) na, die ik van leerlingen heb gekregen:
Meneer wanneer moet ik mijn herkansing maken welke datum
Hallo meneer

Hoe doen we het morgen met die toets van nask

Mvg naam
Verstuurd vanaf mijn iPhone
Ik heb de 10 auto's opgemeten, moet de gemiddelde snelheid er ook bij
Ik had alle tijden van de 10 autos bij elkaar opgeteld dan was het gemiddelde snelheid=afstand:tijd dus had ik 50:109=2,18 dat klopt toch niet?
Geachte meeneer

Ik had me opgegeven voor een herkansing bij u alleen heb veder nog niet gehoort waar en wanneer ik hoor graag van u.

Vriendelijke groet naam

Verstuurd vanaf mijn iPad
Ik doe het dan online dan zorg ik dat ik er om 2 uur ben

Verstuurd vanaf mijn iPad
En dan daarnaast ook qua rekenen zware problemen. Meer dan de helft van de leerlingen maakt de som 1/10 fout. Een deel daarvan probeert mij zelfs te overtuigen dat het toch logisch is dat het antwoord 10 is. Dan begin ik eerst met 'je hebt één taart, die je verdeeld over tien mensen...' om in sommige gevallen ook nog eens de rekenmachine er bij te halen.

Zolang het kinderen in opleiding zijn, vergeef ik ze alles. Van volwassen professionals krijg ik echter ook regelmatig de vreemdste teksten. Inhoudelijk en grammaticaal. Dat doet het respect wel dalen. Een gedeelde tekst is een projectie van jezelf die je de wereld in stuurt.

Ironisch genoeg weet ik wel hoe het is om niet goed te kunnen schrijven. Ik ben Fries, wat een heel andere taal dan het Nederlands is en wat zeer weinig tot geen aandacht krijgt op scholen. Vrijwel alle Friezen spreken de taal prima, maar weinig schrijven het goed. Vrienden onderling schrijven vaak alsnog Fries in bijvoorbeeld whatsapp-groepen en dan zie je dat eigenlijk iedereen half fonetisch schrijft en dat ook van elkaar accepteert. Net als de jongeren vaak doen.
Ik gebruik voortdurend een online vertaler voor het Fries en doe soms heel lang over een zin. Dan krijg je ook heel snel het gevoel van, flikker toch op met die talen, je snapt me zo ook wel. Maar is daarmee dus gekoppeld aan de kwaliteit en kwantiteit van het (taal)onderwijs wat je volgde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
prutser001 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:48:
[...]

Oefenen? Ik laat het lekker aan spellingscontrole over en als het dan niet klopt jammer, dat hele 'grammar na*i' gedoe zal me wat. Als iemand daarover struikelt jammer voor die persoon.

De wereld verplaatst zich nou eenmaal, ik spreek meer met Engelse en Duitsers dan Nederlandse in de week. Alles op de computer is Engels, support in het Engels etc etc. Alleen schelden gaat nog volop in het Nederlands.

Laat iedereen gewoon zijn gang gaan als d/t Al een probleem is? Er zijn mensen die niet eens meer een normale zin in elkaar kunnen zetten.
Da's toch exact wat ik zeg?
Jij oefent jouw Nederlands weinig, dus je bent er niet goed in, dus wij moeten Nederlands afschaffen want jouw wereld verplaatst zich nou eenmaal?

Ter info: ik werk de laatste 15 jaar ook uitsluitend in bedrijven waar de voertaal Engels is. Wil dat zeggen dat ik geen Nederland meer hoef te kennen en kunnen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Laatst online: 17-09-2024
Het veel gebruiken van een andere taal kan nooit een excuus zijn om je moedertaal niet te beheersen. In veel reacties zie je onverschilligheid of luiheid terug. Als je dat al laat zien bij iets eenvoudigs als taal hoe zal dan de rest van je 'werk' eruit zien? Als je al niet de ambitie kan opbrengen om correct met een ander te communiceren, wanneer komt er dan wel iets van ambitie uit? Alleen bij zaken die jij belangrijk vindt? Goed voor een werkgever om te weten.

In het bedrijfsleven sta je gewoon bij iedere e-mail (of ander document) met een spelfout erin voor paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Wat mij altijd opvalt is dat veel mensen ook s'nachts en s'ochtends schrijven. Terwijl dat altijd 's nachts en 's ochtends moet zijn.

stam+t is nog wel wiskundig de benaderen.. maar of er bij een voltooid deelwoord een d of t moet niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:42:
[...]

Om de ts eerst te beantwoorden... Laksheid voornamelijk, al maak ik niet echt heel vaak stam+t fouten volgens mij.

Maar maak genoeg andere fouten neem ik aan want ik let er gewoon niet meer op.

Voor de rest ben ik het er wel mee eens dat we Engels als voertaal kunnen gaan gebruiken, en Nederlands als tweede taal.
Een taal heeft 1 doel en dat is communiceren, en dat wij hier met een handjevol mensen een obscuur taaltje spreken is hartstikke grappig, maar de wereld is de afgelopen 100 jaar een stuk "groter" geworden en we dienen te communiceren met de hele wereld.

Kan je natuurlijk halsstarrig vasthouden aan dat gebrabbel maar het is misschien handiger om dat als een soort folklore in stand te houden als tweede taal maar de voertaal Engels te maken. Of Spaans.... Alles best zolang het maar geen Frans is. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:05:
[...]

Da's toch exact wat ik zeg?
Jij oefent jouw Nederlands weinig, dus je bent er niet goed in, dus wij moeten Nederlands afschaffen want jouw wereld verplaatst zich nou eenmaal?

Ter info: ik werk de laatste 15 jaar ook uitsluitend in bedrijven waar de voertaal Engels is. Wil dat zeggen dat ik geen Nederland meer hoef te kennen en kunnen?
Nooit gezegd dat ik er niet goed in ben, en het is niet alleen mijn wereld die zich verplaatst. Merk soms van vrienden die weinig/geen Engels spreken of lezen moeite hebben met bepaalde dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn.

In mijn huis b.v. staat alle electronische apparatuur in het Engels, waarom? Simpel als er wat mis is kom je meestal eerder een oplossing tegen in het Engels dan in het Nederlands. Guides (sorry handleidingen) voor een hoop dingen zijn in het Engels. Software Engels etc etc.

Ik zie het juist als een gemak, het maakt het leven voor mij in ieder geval makkelijker.

Ik kan me gewoon verstaanbaar maken en zoals je ziet een bericht plaatsen.

Ik kan er nou eenmaal niets aan doen, b.v. boeken lezen vindt ik in het Engels nou eenmaal fijner dan in het Nederlands. Ieder zijn ding toch?

Ik kijk ook 0.0 Nederlandse tv programma's, meestal Engels met hier en daar wat Spaans, Duits, Chinees, Japans, Noors, Zweeds etc. En dan is ondertiteling wel handig maar dan alsnog in het Engels.

Ook in mijn vriendenkring en werk omgeving zijn er bij die gebrekkig Nederlands spreken en is het gewoon makkelijker om Engels te praten.

Waarschijnlijk zal dit het enige zijn wat ik vandaag in het Nederlands tik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03:37

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik lees her en der dat veel programmeurs niet goed met taal (willen) zijn. Ik zou eigenlijk verwachten dat een programmeur juist wel het belang van de juiste schrijfwijze inziet. Ik bedoel, als je bijvoorbeeld bij het programmeren (met mijn beperkte programmeerkennis) een verkeerd teken gebruikt dan loopt de boel toch ook in de soep?

Wat betreft ergeren aan taal, bij langere teksten kijk ik gewoon of de fout herhaaldelijk gemaakt wordt. Zo ja, dan erger ik me er aan. Zo nee, dan verwonder ik me slechts.

Soms maak ik nog wel eens fouten door vermoeidheid of omdat ik snel aan het typen bent en te snel op verzenden enter/druk. En daar erger ik me nog het meest aan, dat ik het zelf fout doe.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:00
vhal schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:40:
[...]

De horror...zulke lijstjes waren een verschrikking om uit je hoofd te leren. Simpelweg stampwerk :X

to bear, bore, borne
to eat, ate, eaten,
to fly, flew, flown 8)7
BAM BAM BAM

|:(
En toch heb ik liever dat... Want eenmaal uit je hoofd geleerd, wéét je het gewoon.

Maar bij d/t/dt moet je heel vaak wéér nadenken wat het dit keer is. Staat er ik in de zin? Staat je of jij erachter?

Bij Engels hoor je, als je Engels op niveau is, wel of het correct klinkt. Met d/t/dt is dat níét zo. Tenminste met dt zeker niet.

Daarom maak ik ze zelf ook zeker. Als ik een reactie wil schrijven doe ik dat snel. Dan ben ik bezig met argumentatie, niet met spelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Flagg schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:21:
[...]
Voor de rest ben ik het er wel mee eens dat we Engels als voertaal kunnen gaan gebruiken, en Nederlands als tweede taal.
Behalve dan voor al die Nederlandstaligen die geen of slecht Engels spreken / verstaan 8)7

Beste IT'ers, kijk eens verder dan je eigen gebied. Kijk eens naar HR afdelingen waar Office in het Nederlands staat, naar niet IT-bedrijven waar iedereen Nederlands spreekt, naar anders-opgeleiden die geen enkele dagdagelijkse reden hebben om Engels te spreken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Behalve dan voor al die Nederlandstaligen die geen of slecht Engels spreken / verstaan 8)7

Beste IT'ers, kijk eens verder dan je eigen gebied. Kijk eens naar HR afdelingen waar Office in het Nederlands staat, naar niet IT-bedrijven waar iedereen Nederlands spreekt, naar anders-opgeleiden die geen enkele dagdagelijkse reden hebben om Engels te spreken...
En daarnaast is taal ook een stuk van je identiteit dat je dan verliest. Het is raar maar in een andere taal kan je een heel ander persoon zijn/worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Waah ach, als Rotterdamrt gooi ik overal een T achter, altijd goedt :P
JunkieLimbo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:15:
Het veel gebruiken van een andere taal kan nooit een excuus zijn om je moedertaal niet te beheersen. In veel reacties zie je onverschilligheid of luiheid terug. Als je dat al laat zien bij iets eenvoudigs als taal hoe zal dan de rest van je 'werk' eruit zien? Als je al niet de ambitie kan opbrengen om correct met een ander te communiceren, wanneer komt er dan wel iets van ambitie uit? Alleen bij zaken die jij belangrijk vindt? Goed voor een werkgever om te weten.

In het bedrijfsleven sta je gewoon bij iedere e-mail (of ander document) met een spelfout erin voor paal.
Dan ben ik bang dat er heel veel palen geslagen zijn in het bedrijfsleven, uitzonderingen daargelaten :X Het 'verengelsing' in bepaalde beroepsgroepen maakt het ook niet beter.

Ik ben het verre van foutloos maar ik zie regelmatig tenenkrommende zinnen en spelfouten voorbij komen waarvan ik denk hoe je het voor elkaar krijgt. Daarnaast hoor ik steeds vaker 'ik ben dyslectisch dus ik kan het niet' van jongere mensen waarbij ik mij echt afvraag of het niet gebruikt wordt als kapstokexcuus of dat er echt sprake is van dyslexie.

En heb ik al gezegd dat me is geen bezittelijk voornaamwoord is :F

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 25-06-2020 08:56 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:44:
[...]

En toch heb ik liever dat... Want eenmaal uit je hoofd geleerd, wéét je het gewoon.

Maar bij d/t/dt moet je heel vaak wéér nadenken wat het dit keer is. Staat er ik in de zin? Staat je of jij erachter?
Maar dat moet je je in het Engels toch ook afvragen?
Welke tijd is dit? aja, verleden tijd. Het onderwerp is I en het werkwoord is fly, dus het is... flown want er staat ook nog "have" in de zin
Bij Engels hoor je, als je Engels op niveau is, wel of het correct klinkt. Met d/t/dt is dat níét zo. Tenminste met dt zeker niet.
Echt? Kijk dat filmpje van @RayNbow dan nog maar eens. Engels is een ramp qua relatie uitspraak schrijfwijze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:50

Jrz

––––––––––––

prutser001 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:40:

Taal is oefenen. Dus, ga wat meer Nederlands schrijven, dan zal het snel beter zijn.

Engels is een ongenuanceerde taal.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Maar dat moet je je in het Engels toch ook afvragen?
Welke tijd is dit? aja, verleden tijd. Het onderwerp is I en het werkwoord is fly, dus het is... flown want er staat ook nog "have" in de zin

[...]

Echt? Kijk dat filmpje van @RayNbow dan nog maar eens. Engels is een ramp qua relatie uitspraak schrijfwijze.
Maar is te stampen. En als ik iets over het verleden schrijf hoef ik daar niet actief over na te denken...

En als je Engels goed genoeg is, dan hoef je dus niet daarover na te denken. "The bird fly over the nest" klinkt al niet goed. Mijn brein corrigeert dat automatisch naar "Flew".

"Vandaag wordt het een leuke dag voor je" klinkt niet fout. Dus moet ik gaan kijken of het ik-vorm is of dat er geen je of jij achter het werkwoord staat. Dus moet ik gaan zoeken naar het werkwoord, en naar ik/je/jij.

Dus nee, liever zeer veel uitzonderingen die uit je hoofd te leren zijn... En mijn Engels komt voor 90% van televisie en games.

Beide is niet ideaal. Maar ideaal gaan we nooit krijgen. Maar de dt regel vind ik wel zo'n onzinnige regel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]
Daarom maak ik ze zelf ook zeker. Als ik een reactie wil schrijven doe ik dat snel. Dan ben ik bezig met argumentatie, niet met spelling.
Maar daarna kan je het toch gewoon controleren op grammaticale- en schrijffouten? Zo doe ik het ook. Daarom vind ik het vervelend wanneer iemand mij grammaticaal op de vingers tikt tijdens het schijven omdat m'n gedachtengang dan verstoord wordt. (Ik vergeet snel wat ik wil zeggen/hoe ik het wil formuleren.)

Sterker nog, die laatste controle stap helpt mij ook vaak nog in mijn argumentatie. Dat je door herformulering de boel nog scherper kan aanzetten. Wat mij betreft geeft dit ook meteen het belang weer om wel je best te doen met betrekking tot grammatica en schrijven.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JunkieLimbo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:15:

En hier ga je de fout in. Jij vind het eenvoudig. Niet iedereen vindt dat. Ik heb regelmatig moeite met de d/t (net bij vind...(t) al.) Dat wil niet zeggen dat mijn werk er onder leidt als ik een keer een spelfout maak.

Je moet mensen inzetten op de zaken die ze goed kunnen en waar ze energie van krijgen. Ik krijg geen energie van het napluizen van een zin om te controleren of er een spelfout in zit. Het gaat niet altijd in één keer automatisch goed. Dat kost me dus een boel energie.

In het Engels met ons ontwikkelteam communiceren over een nieuwe applicatie, waarom ik dat knopje precies daar wil hebben en dat het precies dat moet doen. Daar krijg ik energie van en dat lukt dan ook goed. De tijd dat ik goede rapporten probeerde te schrijven, ligt gelukkig achter mij. Niet dat ik het niet kan, maar de laatste puntjes of de i (of t's achter de d's), trekt alle lol uit het schrijven van een rapport. En mijn baas die snapt dat en heeft toegestaan dat ik werk doe wat ik wél leuk vind, energie van krijg en waar mijn baas de meeste waarde uit mij haalt.

(En ik vraag een echte taalnazi (ex-Duits leraar), om mijn Nederlandse teksten te controleren als het er echt toe doet. Voor in de interface bijvoorbeeld ;). Daar krijgt hij weer energie van.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:02:
[...]
En als je Engels goed genoeg is, dan hoef je dus niet daarover na te denken. "The bird fly over the nest" klinkt al niet goed. Mijn brein corrigeert dat automatisch naar "Flew".

"Vandaag wordt het een leuke dag voor je" klinkt niet fout. Dus moet ik gaan kijken of het ik-vorm is of dat er geen je of jij achter het werkwoord staat. Dus moet ik gaan zoeken naar het werkwoord, en naar ik/je/jij.
En als jouw Nederlands goed genoeg is, dan hoef je dus niet daarover na te denken. "Het word een warme dag" ziet er al niet goed uit. Mijn brein corrigeert dat automatisch naar "wordt".
En mijn Engels komt voor 90% van televisie en games.
En dat is wat ik hier al regelmatig heb gepost: we oefenen on Engels met games en IT en films en Nederlands oefenen we niet. Dus dat is moeilijk. Dus dat moet makkelijker. 8)7
Maar de dt regel vind ik wel zo'n onzinnige regel....
Maar er is geen dt regel. Die bestaat gewoonweg niet. Het is nooit dt, maar wel stam +t. Dus soms is dat pt, lt, kt, bt,ft,st,dt,rt,ht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dwarlorf schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Maar daarna kan je het toch gewoon controleren op grammaticale- en schrijffouten? Zo doe ik het ook. Daarom vind ik het vervelend wanneer iemand mij grammaticaal op de vingers tikt tijdens het schijven omdat m'n gedachtengang dan verstoord wordt. (Ik vergeet snel wat ik wil zeggen/hoe ik het wil formuleren.)

Sterker nog, die laatste controle stap helpt mij ook vaak nog in mijn argumentatie. Dat je door herformulering de boel nog scherper kan aanzetten. Wat mij betreft geeft dit ook meteen het belang weer om wel je best te doen met betrekking tot grammatica en schrijven.
Je kunt die controle ook gewoon doen zonder je te focussen op grammatica. Het idee dat je nog een extra scan moet doen op grammatica geeft al aan dat het onhandig is. Voor Engels hoef ik nooit mijn grammatica te controleren....

Nu moet ik speciaal nogmaals door de tekst voor grammatica.... En voor veel dingen die ik schijf vertik ik dat. Zoals hier op forums, Whatsapp etc. Enkel voor officiële documenten en dergelijke doe ik dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Je kunt die controle ook gewoon doen zonder je te focussen op grammatica. Het idee dat je nog een extra scan moet doen op grammatica geeft al aan dat het onhandig is.
Nee, dat geeft aan dat je de woordbeelden nog niet voldoende in je hoofd hebt zitten omdat je meer met Engels bezig bent dan met Nederlands.
Engels is op dat vlak vele malen moeilijker (is hier al veel aangetoond) maar je bent meer blootgesteld aan Engels door games, media, tv, IT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Jrz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Taal is oefenen. Dus, ga wat meer Nederlands schrijven, dan zal het snel beter zijn.
Nee. Voor de meeste mensen zijn de d/t regels blijkbaar een stroomdiagram waaruit een logische conclusie volgt, voor mij is het een moeras waar ik tot mijn grote frustratie iedere keer weer in verdwaal.

Een poging om te illustreren hoe het voor mij werkt :

Het [vervoeging van verbazen] mij dat ...

Intuïtie: verbaasd
Grammatica kickt in, stam + t : dus verbaast, maar dat lijkt nergens op toch?
Ehm, en 't fokschaap dan? Moet ik dan kijken naar verbaas of naar verbaz ?
Ehm ...

Conclusie: Het blijft mij verbazen dat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:09:
[...]

En als jouw Nederlands goed genoeg is, dan hoef je dus niet daarover na te denken. "Het word een warme dag" ziet er al niet goed uit. Mijn brein corrigeert dat automatisch naar "wordt".

[...]

En dat is wat ik hier al regelmatig heb gepost: we oefenen on Engels met games en IT en films en Nederlands oefenen we niet. Dus dat is moeilijk. Dus dat moet makkelijker. 8)7

[...]

Maar er is geen dt regel. Die bestaat gewoonweg niet. Het is nooit dt, maar wel stam +t. Dus soms is dat pt, lt, kt, bt,ft,st,dt,rt,ht...
Fijn dat je brein dat doet, dat van vele mensen dus blijkbaar niet, gezien het aantal fouten.

Ik zie ook genoeg Nederlands op tv. Maar dat is precies het probleem. Je hoort het verschil niet. Waarom niet de regel, stam +t, tenzij een T-klank? (Dus er staat al een t of d)

Ik ben meer blootgesteld aan Nederlands dan Engels. Enkel, ik zeg het maar nog een keer: je hoort geen verschil. En dat maakt het lastig.

Niemand schrijft "hij loopt" verkeerd. Want dat klinkt incorrect zonder T. Maar "hij word" klinkt hetzelfde als "hij wordt" en dus maken mensen fouten.

Stam +t is ook niet altijd waar. Daar is namelijk ook een uitzondering. als het werkwoord eindigt op een T... "De jongen eet een boterham" voegen we ook geen t toe. Dus dan doen we niet stam +t.... Of schrijf jij dan eett? :+

De regel was een stuk simpeler geweest als het stam +T was geweest, tenzij het al een T klank heeft.... Maarja daar wil men toch niet meer aan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waaj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Nee. Voor de meeste mensen zijn de d/t regels blijkbaar een stroomdiagram waaruit een logische conclusie volgt, voor mij is het een moeras waar ik tot mijn grote frustratie iedere keer weer in verdwaal.

Ehm ...

toon volledige bericht
Maar taalregels hebben niets te maken met "ergens op lijken". Het is stam+t en dus verbaast. Of jij dat nou mooi vindt staan of niet staat daar volledig los van.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Succes met "two to the loo too" driemaal een ander woord. Klinkt wel hetzelfde. ;)
Of
Through
Tough
Dough

Schrijf je allemaal hetzelfde aan het eind, maar spreek je allemaal anders uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Waaj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Ehm ...

toon volledige bericht
Dus wat je zegt is:
Je hebt het stroomdiagram, je volgt het, je komt op de juiste oplossing (stam + t).
En dan zeg je: fuck you stroomdiagram, I'm going rogue. Dan kom je in een moeras en op de een of andere manier is dat de schuld van het stroomdiagram? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Fijn dat je brein dat doet, dat van vele mensen dus blijkbaar niet, gezien het aantal fouten.

Ik zie ook genoeg Nederlands op tv. Maar dat ik precies het probleem. Je hoort het verschil niet. Waarom niet de regel, stam +t, tenzij een T-klank? (Dus er staat al een t of d)

Ik ben meer blootgesteld aan Nederlands dan Engels. Enkel, ik zeg het maar nog een keer: je hoort geen verschil. En dat maakt het lastig.

Niemand schrijft "hij loopt" verkeerd. Want dat klinkt incorrect zonder T. Maar "hij word" klinkt hetzelfde als "hij wordt" en dus maken mensen fouten.

Stam +t is ook niet altijd waar. Daar is namelijk ook een uitzondering. als het werkwoord eindigt op een T... "De jongen eet een boterham" voegen we ook geen t toe. Dus dan doen we niet stam +t.... Of schrijf jij dan eett? :+

De regel was een stuk simpeler geweest als het stam +T was geweest, tenzij het al een T klank heeft.... Maarja daar wil men toch niet meer aan ;-)
toon volledige bericht
Maar je hoor{b]t[/b] die t toch tijdens de uitspraak? De enige keer wanneer je die t niet hoort, is wanneer het de stam van het werkwoord eindigt op een d. Anders krijg je ik loop, jij loop, hij loop.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
Is er iemand die mij kan uitleggen waarom we iets hebben zoals DT ?
Behalve dat het een spellings regel is en wordt uitgelegd wanneer je een T achter de D plaatst.

Dan vraag ik me af maar waarom is dat zo? Wat is de functie van de T achter de D te plaatsen?
Is het mogelijk gewoon niet beter om de DT af te schaffen?

Zelf heb ik er problemen mee omdat mijn taal niet de sterkste kant is, beetje bij beetje wordt (ja daar is die) het beter maar toch kan ik zelf niet zien of ik het fout heb gedaan zonder dat ik een opmerking krijg van "Hé kerel je doet het fout"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Erazher schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:22:
Is er iemand die mij kan uitleggen waarom we iets hebben zoals DT ?
Behalve dat het een spellings regel is en wordt uitgelegd wanneer je een T achter de D plaatst.

Dan vraag ik me af maar waarom is dat zo? Wat is de functie van de T achter de D te plaatsen?

Zelf heb ik er problemen mee omdat mijn taal niet de sterkste kant is, beetje bij beetje wordt (ja daar is die) het beter maar toch kan ik zelf niet zien of ik het fout heb gedaan zonder dat ik een opmerking krijg van "Hé kerel je doet het fout"
We hebben geen DT. We hebben enkel stam+t!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Ik zie ook genoeg Nederlands op tv. Maar dat is precies het probleem. Je hoort het verschil niet. Waarom niet de regel, stam +t, tenzij een T-klank? (Dus er staat al een t of d)

toon volledige bericht
Dus in plaats van de logische regel "stam + t" wil jij "stam + t, behalve als je een d of t hoort want dan is het d of t, behalve in de verleden tijd en behalve bij dialecten waar je geen d of t hoort maar wel een d of t zou moeten horen"

Geef mij dan maar "stam + t"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

FooLsKi schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:40:
[...]

Maar de regels voor stam+t zijn juist heel simpel! Het doet soms echt pijn in mijn ogen hoe de taal soms verketterd wordt.
[...]
Jij: werkwoord voor "jij" -> stam. Werkwoord na "jij" -> stam+t
[...]
Nederlands zit vol van de "know rules", taalregels die je alleen kunt uitvoeren door te weten dat het zo is; er zit geen logica in. Nu is Stam+T wel een duidelijke regel, maar er zijn ooit uitzonderingen voor gemaakt waardoor mensen nu twijfelen wanneer iets een uitzondering is en wanneer niet.

Het voorbeeld dat ik dik druk in de quote is m.i. de meeste idiote uitzondering in het moderne Nederlands.

Vind je een bankpas? Breng het naar de Politie.
Je vindt een bankpas? Breng het naar de Politie.

In beide gevallen is het een tweede persoon ("je"), maar de vervoeging van het werkwoord is anders. Logisch voor native speakers (OK, niet alle native speakers), maar onlogisch voor de rest.

Derde persoons beleefdheidsvorm is nog idioter:

Vindt U een bankpas? Breng het naar de Politie!

Nu opeens wel Stam+T, want een "U" is blijkbaar heel anders dan een "je".

Dan nog "breng": het is een gebiedende wijs (de tekst draagt je op om de bankpas naar de Politie te brengen) en ooit was dat stam+t. Je ziet het nog wel eens op oude reclameposters: "Drinkt Coca-Cola!" of oude werkwoorden als "Bezint voor je begint".

"Brengt het naar de Politie" is dan ook veel logischer, maar klinkt oubollig en de meeste mensen slikten de "t" toch al in. Daarom is het ooit verandert, maar dat maakt het niet makkelijker. Ik snap dat het verwarrend kan zijn, want je kunt zo'n zin als een op zich zelf staande uitspraak lezen en denken dat "het" de entiteit is die iets naar de Politie brengt. Maar daar is context voor uitgevonden en er zijn op dit moment wel meer voorbeelden waar op zich staande zinnen meervoudige interpretaties kunnen hebben zonder context.

Taal is een instrument: het zou niet zo complex moeten zijn dat je tijdens het schrijven van een moeilijke tekst zoveel hersencapaciteit moet gebruiken om de taalregels en alle uitzonderingen juist te hanteren.

But I'm not one to speak; in English you could make a sentence like this one:

Tough luck though, through the ages droughing throughs have know throughts that enough oughs ought to, but couldn't handle.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Erazher schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:22:
Waarom? Wat dacht je van regelmaat in plaats van uitzonderingen?

"Ja, 3e persoonsvorm enkelvoud is stam+t, MAAR NIET als de stam eindigt op een d."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Kheos en @FooLsKi, het is geen bewuste keuze dat ik die regels negeer maar mijn brein vliegt halverwege uit de bocht waardoor ik ga twijfelen en het niet meer zeker weet. Dat probeer ik hier al de hele tijd duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
LordSinclair schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Succes met "two to the loo too" driemaal een ander woord. Klinkt wel hetzelfde. ;)
Of
Through
Tough
Dough

En ik weet allemaal hoe ze klinken en hoe je ze schrijft. Dus is het geen probleem. Die leer je gewoon uit je hoofd en dan hoef je er nooit meer over na te denken.

Dat geld voor stam +t ook... Behalve als het DT is....
En bij het voorbeeld van verbaast is het weer nadenken. Tegenwoordige tijd dus stam +t. Maar het is weer verbaasde in de verleden tijd.... Dat soort gehannes heb je niet met Engels. Het klinkt gewoon daadwerkelijk anders. Dus probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RayNbow schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Waarom? Wat dacht je van regelmaat in plaats van uitzonderingen?

"Ja, 3e persoonsvorm enkelvoud is stam+t, MAAR NIET als de stam eindigt op een d."
Of een T.... Oh wacht, daar hebben we nu ook al een uitzondering voor.... Of schrijf je eett?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:24:
Dan nog "breng": het is een gebiedende wijs (de tekst draagt je op om de bankpas naar de Politie te brengen) en ooit was dat stam+t. Je ziet het nog wel eens op oude reclameposters: "Drinkt Coca-Cola!" of oude werkwoorden als "Bezint voor u begint".
Nee, het is niet zo dat gebiedende wijs ooit stam+t was, dat is een meervoudsvorm van de gebiedende wijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:19
Ik wordt er ook gek van al die spelfouten die er door mensen gemaakd word.

Ook bijvoorbeeld het woord zowiezo wat vaak niet goed gespelt word

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
[...]
"Brengt het naar de Politie" is dan ook veel logischer, maar klinkt oubollig en de meeste mensen slikten de "t" toch al in. Daarom is het ooit verandert, maar dat maakt het niet makkelijker.
Is dat dan niet het probleem?
1)We hebben eenvoudige, logische regels
2)Mensen slikken letters in, of gebruiken de regels fout
3)de regels worden aangepast om dit te reflecteren. Er komen nieuwe regels en nieuwe uitzonderingen.
4)2)Mensen klagen dat de regels te ingewikkeld zijn.

Ok, heel makkelijk op te lossen toch? Spreek vanaf nu gewoon de D en de T apart uit.
Hij wor-d-t, het verhard-d-t , ze verbran-d-t...

Probleem opgelost, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:26:
[...]

En ik weet allemaal hoe ze klinken en hoe je ze schrijft. Dus is het geen probleem. Die leer je gewoon uit je hoofd en dan hoef je er nooit meer over na te denken.

Dat geld voor stam +t ook... Behalve als het DT is....
En bij het voorbeeld van verbaast is het weer nadenken. Tegenwoordige tijd dus stam +t. Maar het is weer verbaasde in de verleden tijd.... Dat soort gehannes heb je niet met Engels. Het klinkt gewoon daadwerkelijk anders. Dus probleem opgelost.
Verbaast en verbaasde klinken ook echt anders, dus wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Waah schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Of een T.... Oh wacht, daar hebben we nu ook al een uitzondering voor.... Of schrijf je eett?
Er zijn al uitzonderingen, ja, maar de vraag is of je nog meer uitzonderingen wilt toevoegen.

Die uitzonderingen zijn er trouwens ook in het Engels. Je plakt voor de 3e persoonsvorm enkelvoud niet blindweg een "s" aan het werkwoord vast. Soms moet je extra letters erbij plakken of moet je het werkwoord zelf wat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]
"Vandaag wordt het een leuke dag voor je" klinkt niet fout.
Is ook niet fout voor zover ik weet ;)
Dat 'je' een eind achter het werkwoord staat, doet er niet toe want 'het' is in deze zin het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 02-05 16:01
[...]

Het voorbeeld dat ik dik druk in de quote is m.i. de meeste idiote uitzondering in het moderne Nederlands.

Vind je een bankpas? Breng het naar de Politie.
Je vindt een bankpas? Breng het naar de Politie.

In beide gevallen is het een tweede persoon ("je"), maar de vervoeging van het werkwoord is anders. Logisch voor native speakers (OK, niet alle native speakers), maar onlogisch voor de rest.

Derde persoons beleefdheidsvorm is nog idioter:

Vindt U een bankpas? Breng het naar de Politie!

Nu opeens wel Stam+T, want een "U" is blijkbaar heel anders dan een "je".

Dan nog "breng": het is een gebiedende wijs (de tekst draagt je op om de bankpas naar de Politie te brengen) en ooit was dat stam+t. Je ziet het nog wel eens op oude reclameposters: "Drinkt Coca-Cola!" of oude werkwoorden als "Bezint voor je begint".

"Brengt het naar de Politie" is dan ook veel logischer, maar klinkt oubollig en de meeste mensen slikten de "t" toch al in. Daarom is het ooit verandert, maar dat maakt het niet makkelijker. Ik snap dat het verwarrend kan zijn, want je kunt zo'n zin als een op zich zelf staande uitspraak lezen en denken dat "het" de entiteit is die iets naar de Politie brengt. Maar daar is context voor uitgevonden en er zijn op dit moment wel meer voorbeelden waar op zich staande zinnen meervoudige interpretaties kunnen hebben zonder context.
toon volledige bericht
Ondanks de context maak je het de lezer er niet makkelijker op door naar bankpas te verwijzen met 'het'. Verwijzingen met 'het' zijn vaak onduidelijk en in jouw voorbeeldzin klopt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Cheesy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Is ook niet fout voor zover ik weet ;)
Dat 'je' een eind achter het werkwoord staat, doet er niet toe want 'het' is in deze zin het onderwerp.
En dat is dus precies wat het zo ingewikkeld maakt 8)7
Maar dat snappen mensen die het simpel vinden niet... We moeten alles wat we schrijven nogmaals doornemen om maar te kijken of we niet ergens een T vergeten zijn... Voor iets wat al als een T klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
LordSinclair schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Verbaast en verbaasde klinken ook echt anders, dus wat is je punt?
Punt is dat verbaasd hetzelfde zou klinken als verbaast. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RayNbow schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Nee, het is niet zo dat gebiedende wijs ooit stam+t was, dat is een meervoudsvorm van de gebiedende wijs.
Serieuze vraag (niet wijsneuserig bedoeld dus), maar kun je die uitleggen? In welke hoedanigheid is "Drinkt Coca-cola!" een meervoudsvorm?

Non-native hier :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Serieuze vraag (niet wijsneuserig bedoeld dus), maar kun je die uitleggen? In welke hoedanigheid is "Drinkt Coca-cola!" een meervoudsvorm?

"Drinkt allen Coca-Cola" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:33
bramv82 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:27:

You're not wrong.. Maar het is toch echt te allen tijde (ook zo'n mooie) sowieso.

Ik denk dat een aantal mensen die het hierboven over Engels hebben onbewust een belangrijk punt aanstippen. Iedereen is anders en iedereen leert ook anders. Voor mensen die leren door te luisteren is Engels gewoon veel makkelijker. Je hoort de uitzondering en weet het gelijk.

https://de-onderwijspsycholoog.nl/leerstijlen/

Zelf heb ik ook de nodige moeite met de t, de regeltjes zijn voor mij niet logisch en het blijft gewoon niet hangen. Het helpt ook niet mee dat ik een Engelstalige opleiding heb gevolgd, bij een Amerikaans bedrijf werk en een buitenlandse partner heb..

[ Voor 46% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 25-06-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
FooLsKi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:23:
[...]

We hebben geen DT. We hebben enkel stam+t!!
Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Dus in plaats van de logische regel "stam + t" wil jij "stam + t, behalve als je een d of t hoort want dan is het d of t, behalve in de verleden tijd en behalve bij dialecten waar je geen d of t hoort maar wel een d of t zou moeten horen"

Geef mij dan maar "stam + t"
oja, ik was dat vergeten. 8)7 de "stam" regel
Het klinkt raar, vergeten? zal men vragen.

Nou ik denk niet bij het schrijven na of het een tegenwoordige/verleden tijd, lid-woord, stam of de hele rats plan bij elkaar. Enige manier hoe ik weet of er ergens een t achter moet omdat ik het woord lopen in plaats ervan gebruik. Is het loopt, plak er een T achter.

[ Voor 28% gewijzigd door Erazher op 25-06-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

bramv82 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:27:

i see what you did there :+ must resist...

Sjoowiesjoow kwam ik onlangs ook tegen, dan scoor je wel bonuspunten voor creativiteit :D

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 12:59
[...]

De aansporing is niet bedoeld voor één persoon, maar voor het algemeen publiek. Althans, je mag er vanuit gaan dat de firma Coca-cola zijn drankjes aan zoveel mogelijk mensen wil aanprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RayNbow schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Er zijn al uitzonderingen, ja, maar de vraag is of je nog meer uitzonderingen wilt toevoegen.

Die uitzonderingen zijn er trouwens ook in het Engels. Je plakt voor de 3e persoonsvorm enkelvoud niet blindweg een "s" aan het werkwoord vast. Soms moet je extra letters erbij plakken of moet je het werkwoord zelf wat aanpassen.
Je voegt geen uitzondering toe. Je maakt er eentje makkelijker. Stam +t, behalve als er al een T-klank is.

Ipv stam +t, tenzij er een T staat.

Wat Engels betreft: dan klinkt het ook anders. En dat maakt het per definitie al simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Erazher schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:37:
[...]

oja, ik was dat vergeten. 8)7
Het klinkt raar, vergeten? zal men vragen.

Nou ik denk niet bij het schrijven na of het een tegenwoordige/verleden tijd, lid-woord, stam of de hele rats plan bij elkaar. Enige manier hoe ik weet of er ergens een t achter moet omdat ik het woord lopen in plaats ervan gebruik. Is het loopt, plak er een T achter.
Yep, lopen is een mooi werkwoord om daarvoor te gebruiken, wanneer de regeltjes er niet zo ingestampt zijn als bij mij ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
[...]

In sommige talen heb je een verschil tussen een gebiende wijs in het enkevoud en in het meervoud.
In het frans bijvoorbeeld is het de twee persoon enkelvoud als je het tegen 1 persoon hebt en tweede persoon meervoud als je het tegen meerdere hebt (of als je heel beleefd bent).

Het Nederlands had dit ook, maar dit is vereenvoudigd naar 1 vorm. Kom! Loop! Ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:44:
[...]

In sommige talen heb je een verschil tussen een gebiende wijs in het enkevoud en in het meervoud.
In het frans bijvoorbeeld is het de twee persoon enkelvoud als je het tegen 1 persoon hebt en tweede persoon meervoud als je het tegen meerdere hebt (of als je heel beleefd bent).

Het Nederlands had dit ook, maar dit is vereenvoudigd naar 1 vorm. Kom! Loop! Ga!
Enige uitzondering daarop is dan weer het Rotterdams ;)
Komt hier! Loopt maar weer weg! Gaat weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
FooLsKi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Enige uitzondering daarop is dan weer het Rotterdams ;)
Komt hier! Loopt maar weer weg! Gaat weg!
En daarom dat dus al die onzin-regels als "...als je een t hoort", "schrijf zoals het klinkt",... complete nonsens zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:20
Altijd een mooie reden om deze van De Staat (De Staadt?) weer eens uit de kast te trekken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Snapje? ft. De Staat - D en dt | Het Klokhuis

Mijn kinderen zingen hem uit volle borst mee!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het is duidelijk (was het al bij het begin eigenlijk), dat dit een onderwerp is waarover mensen het niet eens gaan worden. De snelheid van nieuwe posts is het beste bewijs hiervan.

Kortom, accepteer dat mensen anders ergens instaan. Dat is goed voor je hart :) (of is het hard? of hardt? :p)
LordSinclair schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Of
Through
Tough
Dough

Dat klinkt allemaal anders. Maar bij die drie verscillende klanken weet ik dat ik het allemaal hetzelfde schrijf.
Het is juist precies het tegenovergestelde van waar we het hier over hebben. Hier hóór je het verschil, maar zie je het niet (als je het leest). Bij de d/t zie je het verschil, maar hoor je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:51:
Altijd een mooie reden om deze van De Staat (De Staadt?) weer eens uit de kast te trekken:

[YouTube: Snapje? ft. De Staat - D en dt | Het Klokhuis]

Mijn kinderen zingen hem uit volle borst mee!
Dit verdient meer dan een +1, dus een quote!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Jelte schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:51:
Het is juist precies het tegenovergestelde van waar we het hier over hebben. Hier hóór je het verschil, maar zie je het niet (als je het leest). Bij de d/t zie je het verschil, maar hoor je het niet.
Dus je schrijft ook de hele tijd roomeis, aanbot, alpenwij, rouw vlees, de maand mij, mossel nog vis, hij wreed zijn eten op,...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:19
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:35:
[...]

You're not wrong.. Maar het is toch echt te allen tijde (ook zo'n mooie) sowieso.
Ik hoop dat je de rest van de spelfouten ook hebt opgemerkt. :P

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Dus je schrijft ook de hele tijd roomeis, aanbot, alpenwij, rouw vlees, de maand mij, mossel nog vis, hij wreed zijn eten op,...?
Dad is exakd wad ik doe.

:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-03 15:47
Ik maak ook wel eens taalfouten, maar ik lees ook veel reacties van "zo erg is het toch niet, de boodschap is duidelijk"
Daar ben ik het niet mee eens, onze taal is een werktuig en we zijn daarvoor een aantal dingen overeen gekomen.
Als een bericht vol fouten staat dan leidt dat de aandacht van de boodschap wel degelijk af, formeel of niet.
Het wordt nog erger als het over gesproken taal gaat. Als iemand iets probeert uit te leggen maar constant fouten maakt, is het voor mij ook heel moeilijk om mijn aandacht bij de inhoud te houden.
Het is voor mij nog belangrijker dan ooit om dat werktuig dat onze taal is goed te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BpWmvTlCcAE-nud?format=jpg&name=small

[ Voor 6% gewijzigd door zwiep op 25-06-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
bramv82 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Ik hoop dat je de rest van de spelfouten ook hebt opgemerkt. :P
LOL, nu ik het terug lees wel maar in eerste instantie las ik er compleet overheen.

Weer een in het kamp zolang het hetzelfde klinkt.. Ik zie het gewoon niet.

[ Voor 12% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 25-06-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
Ik blijf me verbazen over hoe vaak mensen klagen over andere mensen die D/DT/T fouten maken, niemand is perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Laatst online: 18:00

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Waaj schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:25:
@Kheos en @FooLsKi, het is geen bewuste keuze dat ik die regels negeer maar mijn brein vliegt halverwege uit de bocht waardoor ik ga twijfelen en het niet meer zeker weet. Dat probeer ik hier al de hele tijd duidelijk te maken.
Ik heb precies hetzelfde probleem wat je in al je posts beschrijft @waaj. En wat het nog erger maakt is: Ik ga vooral twijfelen omdat ik bang ben dat ik een fout ga maken. Ik ben vooral bezig met 'Weet ik de regels nog goed en pas ik ze goed toe?' En dan gaan woorden er voor mij ineens heel gek uitzien. Met als resultaat dat ik mijn zinnen vaak zo verbouw dat ik geen of zo min mogelijk d/dt woorden hoef te gebruiken. Het resultaat van vele uren oefenen en mensen die me hebben willen helpen is vooral dat ik enorm onzeker geworden ben over mijn spelling....

(ook met deze posts weer letterlijk 10 minuten bezig geweest)...

geeft geen reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

President schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:27:
Veel kinderen vinden het op de basisschool ook lastig om bewust aan de werkwoord spelling regels te werken. Dit komt pas echt in groep 7 aan bod als los vak, terwijl de gewone spelling regels al vanaf groep 4 aan bod komen (ook al groep 3, maar niet als bewust vak).
Spatiefouten: nog zoiets...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Compizfox schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Spatiefouten: nog zoiets...
of bedoel je tabfouten :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

mugenmarco schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:17:
Ik blijf me verbazen over hoe vaak mensen klagen over andere mensen die D/DT/T fouten maken, niemand is perfect.
In veel gevallen als er een *d staat in plaats van *dt, moet ik de zin nog een keer lezen, omdat de zin niet klopt. Dat is vervelend voor de lezer en te wijten aan (laksheid van) de auteur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26
timovd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:29:
[...]

In veel gevallen als er een *d staat in plaats van *dt, moet ik de zin nog een keer lezen, omdat de zin niet klopt. Dat is vervelend voor de lezer en te wijten aan (laksheid van) de auteur.
Nou, als jij daadwerkelijk op basis van een dt fout het volledige zinsbegrip verliest is dan niet te wijten aan de auteur, maar aan jouw eigen leesvaardigheid. Of je overdrijft schromelijk om je punt te maken, of je hebt een probleem waar de auteur zich mijns inziens niet tegen kan en hoeft in te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MrCostanzo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Ondanks de context maak je het de lezer er niet makkelijker op door naar bankpas te verwijzen met 'het'. Verwijzingen met 'het' zijn vaak onduidelijk en in jouw voorbeeldzin klopt het ook niet.
Natuurlijk, "het" is ambigu als het een losstaande zin is, maar voor de lees- en schrijfsnelheid vervang je onderwerpen in vervolgzinnen vaak door een verwijzing. Vervang "bankpas" maar eens voor "polycarbonaatverpakkingsrichtlijn" en dan snap je waarom.
FooLsKi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:35:
[...]

"Drinkt allen Coca-Cola" :)
Weten jullie dat zeker (opnieuw: niet wijsneuzerig bedoeld)?

Goed; een reclameposter is nog zo uit te leggen. Maar "bezint eer je begint" is toch iets dat je tegen een persoon zegt en niet perse altijd een groep?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
phYzar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Nou, als jij daadwerkelijk op basis van een dt fout het volledige zinsbegrip verliest is dan niet te wijten aan de auteur, maar aan jouw eigen leesvaardigheid. Of je overdrijft schromelijk om je punt te maken, of je hebt een probleem waar de auteur zich mijns inziens niet tegen kan en hoeft in te dekken.
nee hoor, ligt volledig aan de auteur.
Ik begin een tekst te lezen, lees, lees, lees, lees en dan wordt er bruusk op de rem getrapt. Huh? Wat staat hier? Zin opnieuw lezen. Snap ik de zin niet? Nog eens opnieuw lezen. Waar is het onderwerp? Zie je wel, "het" is hier onderwerp, dus het moet toch "wordt" zijn.
Dat haalt volledig de flow uit een tekst lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jelte schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:51:
Het is duidelijk (was het al bij het begin eigenlijk), dat dit een onderwerp is waarover mensen het niet eens gaan worden. De snelheid van nieuwe posts is het beste bewijs hiervan.

Kortom, accepteer dat mensen anders ergens instaan. Dat is goed voor je hart :) (of is het hard? of hardt? :p)

[...]
Dat klinkt allemaal anders. Maar bij die drie verscillende klanken weet ik dat ik het allemaal hetzelfde schrijf.
A classic in this regard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Ik begin een tekst te lezen, lees, lees, lees, lees en dan wordt er bruusk op de rem getrapt. Huh? Wat staat hier? Zin opnieuw lezen. Snap ik de zin niet? Nog eens opnieuw lezen. Waar is het onderwerp? Zie je wel, "het" is hier onderwerp, dus het moet toch "wordt" zijn.
Sorry maar daar geloof ik werkelijk niks van. Dat je je stoort aan dat soort fouten snap ik en tot op zekere hoogte is het ook terecht om daar iets van te zeggen. Maar als je een zin niet meer snapt omdat er word ipv wordt staat of andersom dan ligt dat meer aan jou dan aan de auteur. Als je uit de context niet kan halen wat het had moeten zijn, dan vraag ik mij überhaupt af of je zin wel snapt en goed volgt.
Niemand is perfect, en niemand schrijft altijd alles perfect in één keer. En soms is het noodzakelijk om teksten opnieuw te lezen en fouten te herstellen, maar soms is dat ook tijdverspilling/zinloos/overbodig zoals op een openbaar forum waar de discussie leidend zou moeten zijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
[...]

Ik begin een tekst te lezen, lees, lees, lees, lees en dan wordt er bruusk op de rem getrapt. Huh? Wat staat hier? Zin opnieuw lezen. Snap ik de zin niet? Nog eens opnieuw lezen. Waar is het onderwerp? Zie je wel, "het" is hier onderwerp, dus het moet toch wordt zijn.
Je beschrijft het alsof iemand het je aandoet, maar je bent zelf diegene die op rem trapt. Het is geen grote fout, het verandert niet de betekenis, het is puur jouw interne trigger die jouw taalvaardigheid volledig blokkeert totdat de fout geanalyseerd is. Dat jij als taal-hooikoorts reageert op deze minuscule dt-pollen is geen grove nalatigheid van een slechts nonchalante auteur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

PB-powell schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Sorry maar daar geloof ik werkelijk niks van. Dat je je stoort aan dat soort fouten snap ik en tot op zekere hoogte is het ook terecht om daar iets van te zeggen. Maar als je een zin niet meer snapt omdat er word ipv wordt staat of andersom dan ligt dat meer aan jou dan aan de auteur. Als je uit de context niet kan halen wat het had moeten zijn, dan vraag ik mij überhaupt af of je zin wel snapt en goed volgt.
Niemand is perfect, en niemand schrijft altijd alles perfect in één keer. En soms is het noodzakelijk om teksten opnieuw te lezen en fouten te herstellen, maar soms is dat ook tijdverspilling/zinloos/overbodig zoals op een openbaar forum waar de discussie leidend zou moeten zijn.
Je kunt het wel uit de context halen, maar de hele crux is dat (correcte) vervoeging ook bijdraagt aan de betekenis van de zin.

Blijkbaar baseer jij je bij het interpreteren van een zin niet op vervoegingen en leid je de syntax van een zin op een andere manier af, maar andere mensen doen dat wel en als een werkwoord dan verkeerd vervoegd is dan zorgt dat inderdaad voor een soort van onderbreking tijdens het lezen, omdat je gaat twijfelen: "Heb ik het onderwerp verkeerd gelezen? Heb ik een hulpwerkwoord gemist? Toch maar even teruglezen... Oh, nevermind, het is gewoon een fout van de schrijver". Dat is irritant.

Ja, het is allemaal tot op zekere hoogte redundantie, maar dat is een nuttige feature van een taal. Het helpt fouten en verwarring bij het interpreteren van een zin te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 25-06-2020 11:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
PB-powell schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:56:
[...]
Euh, wat jij al dan niet gelooft is voor jouw rekening. 8)7

Ik zeg nergens dat ik een zin niet meer snap; ik zeg dat een fout de flow uit het lezen haalt. Ik kan perfect uit de context halen wat er bedoeld is, ik snap de zin perfect en ik volg hem goed... nadat ik hem een tweede of derde keer moet lezen. Omdat er een fout staat die verwarring schept. En als jij beter zou lezen wat ik geschreven had, zou ik mezelf niet moeten herhalen. Dat is pas tijdsverspilling / zinloos / overbodig.

Hetzelfde trouwens ook met zaken als bijvoorbeeld beamen (be-amen) en beamen (stralen in het Engels).
Of deze zaken:
https://ne-tl.com/stijl/fouten/leerstof/14.shtml

[ Voor 6% gewijzigd door Kheos op 25-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Kheos en @Compizfox eerst roepen dat jullie de zin niet snappen en moeten herlezen, en daarna roepen dat jullie het wel snappen 8)7
Ik zeg ook niet dat het niet terecht is dat je je er aan stoort, ik zeg alleen dat overdrijven ook een kunst is. En ik heb het dan over een enkele keer een dt-fout. Tuurlijk als de gehele zin volstaat met fouten is het wat anders, maar als je niet over een enkele dt-fout kan lezen dan ligt dat meer aan jullie dan aan de schrijver(s). Je gaat mij niet wijs maken dat als ik schrijf 'Hij word hiermee benadeeld' dat je dan drie keer moet lezen wat er staat om het te begrijpen.
En als dat wel zo is prima, maar dan is dat iets waar je mee moet leven. Mensen maken nou eenmaal fouten :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 02-05 16:01
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Natuurlijk, "het" is ambigu als het een losstaande zin is, maar voor de lees- en schrijfsnelheid vervang je onderwerpen in vervolgzinnen vaak door een verwijzing. Vervang "bankpas" maar eens voor "polycarbonaatverpakkingsrichtlijn" en dan snap je waarom.

[...]

Schrijf en zeg jij altijd het bankpas of de bankpas? De verwijzing is in het voorbeeld niet slechts ambigu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
PB-powell schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:14:
@Kheos en @Compizfox eerst roepen dat jullie de zin niet snappen en moeten herlezen, en daarna roepen dat jullie het wel snappen 8)7
wauw

1)ik lees de zin
2)ik snap hem niet
3)ik herlees de zin
4)conclusie: de zin is fout
5)ik snap de foute zin

Dus ja, op een bepaald moment snap ik de zin niet, en even later snap ik de zin wel.
Is dat nu echt zo moeilijk om te snappen?
Ik zeg ook niet dat het niet terecht is dat je je er aan stoort, ik zeg alleen dat overdrijven ook een kunst is.
Nogmaals: ik geef aan hoe ik en veel mensen dit beleven. Als jij dit overdreven vindt, is dat jouw mening. Maar ook niet meer dan dat.
Tuurlijk als de gehele zin volstaat met fouten is het wat anders, maar als je niet over een enkele dt-fout kan lezen dan ligt dat meer aan jullie dan aan de schrijver(s).
Nee, toch niet. De auteur gaat in de fout, niet ik.
Je gaat mij niet wijs maken dat als ik schrijf 'Hij word hiermee benadeeld' dat je dan drie keer moet lezen wat er staat om het te begrijpen.
Nee, twee keer. De eerste keer van begin tot eind. Daarna verwerking van wat ik net gelezen heb: "hm, dat kan niet kloppen". Dan een tweede keer: "ah, de auteur gaat hier de mist in. jammer" en dan op naar de volgende zin.
Ik zie echt niet wat daar zo exotisch aan is hoor.

En bij zinnen als: "Peter die op het matje geroepen wordt, de baas die hem op het matje riep en ik zaten in de kamer die slecht verlucht word" moet je toch echt wel 2,3 keer lezen om te zien wat er daar allemaal misgaat hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Kheos op 25-06-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Kheos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:24:
[...]

En ik zie dat wel als iets exotisch, maar let's agree to disagree. Men doet zijn best om foutloos te zijn, dat lukt niet altijd en in sommige gevallen is het terecht om daar een opmerking over te maken en in sommige gevallen is het ook 'Ah joh, lekker laten gaan' - Rene van der Gijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
PB-powell schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:29:
[...]

En ik zie dat wel als iets exotisch, maar let's agree to disagree.
Da's toch al iets anders dan "Sorry maar daar geloof ik werkelijk niks van"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Goed; een reclameposter is nog zo uit te leggen. Maar "bezint eer je begint" is toch iets dat je tegen een persoon zegt en niet perse altijd een groep?
"Bezint eer je begint" is tegenwoordig een vaste uitdrukking waar de t is blijven plakken:
Beraedt u, ende versint eer ghy yet beghint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Nee, twee keer. De eerste keer van begin tot eind. Daarna verwerking van wat ik net gelezen heb: "hm, dat kan niet kloppen". Dan een tweede keer: "ah, de auteur gaat hier de mist in. jammer" en dan op naar de volgende zin.

En bij zinnen als: "Peter die op het matje geroepen wordt, de baas die hem op het matje riep en ik zaten in de kamer die slecht verlucht word" moet je toch echt wel 2,3 keer lezen om te zien wat er daar allemaal misgaat hoor.
Maar opnieuw lezen omdat je graag/dwangmatig alle fouten wilt vinden is wat anders dan bij 1 fout de volledige zin niet meer snappen. Claimen dat je de zin pas na 3 keer lezen snapt is wat anders dan na 3 keer lezen pas beseffen hoeveel fouten erin zitten. En in een aantal voorgaande posts wordt gesteld dat een dt-fout leidt tot het volledig niet snappen van een zin. Alsof een auto die een wiel mist volledig niet meer als auto herkend wordt en een volledige analyse van alle onderdelen nodig heeft om weer de classificatie auto te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

vhal schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:38:
[...]

i see what you did there :+ must resist...

Sjoowiesjoow kwam ik onlangs ook tegen, dan scoor je wel bonuspunten voor creativiteit :D
Is dat niet een figuur uit Asterix en Obelix? :+ Of is het Asterisk en Obelisk? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
phYzar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:42:
En in een aantal voorgaande posts wordt gesteld dat een dt-fout leidt tot het volledig niet snappen van een zin.
waar staat dat dan?
In elk geval al niet in de post waar jij op reageerde met
phYzar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:36:
Daar stond gewoon heel netjes
timovd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Als jij daar andere dingen in leest, ligt dat toch echt aan jou.

[ Voor 62% gewijzigd door Kheos op 25-06-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
[...]

Sorry maar hier kan ik mij totaal niet in vinden, alsof een hele zin niet meer klopt als iemand een woord fout schrijft met een D of T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
1)ik lees de zin
2)ik snap hem niet
[...]
Dus ja, op een bepaald moment snap ik de zin niet
Daar claimt "iemand" dat hij de zin niet snapt. En dat vanwege een dt-fout. Dat lijkt mij, zoals een andere poster dat ook stelt, erg exotisch. Alsof je je eigen moeder niet herkend nadat ze naar de kapper is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@phYzar, je
overdrijft schromelijk om je punt te maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
mugenmarco schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Sorry maar hier kan ik mij totaal niet in vinden, alsof een hele zin niet meer klopt als iemand een woord fout schrijft met een D of T.
Waar jij je al dan niet in kunt vinden is volledig voor jouw rekening.
Maar de hele zin klopt ook gewoon niet meer als het werkwoord fout is. Een zin is grammaticaal gezien in essentie een werkwoord en een onderwerp (dat je dikwijls kunt weglaten). De rest is al helemaal maar wat versiering.
Als dan het werkwoord verkeerd is, ja, dan is dat nogal nefast voor die zin ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
phYzar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:50:
Alsof je je eigen moeder niet herkend nadat ze naar de kapper is geweest.
Als mijn moeder terugkomt en haar mond staat op haar voorhoofd en haar neus op de achterkant van haar hoofd moet ik inderdaad wel eens twee keer kijken of ik haar herken ja,
8)7

Wat is dit toch vermoeiend aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
Ik denk dat ik door heb waarom dit voor mij lastig is. Wat is eigenlijk de regel (regelt?) als je uit Rotterdam komt, woord+t en stam+t? Maar voor welke woorden?

De entertainmendt waarde van dit topict is zeer hoog(t?).
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste