Als ik teksten schrijf dan probeer ik de de zinnen dusdanig te formuleren dat het begrip van de zin niet afhankelijk is van een t, d, td, of dt. De grammatica regels zijn mij tot in den treure uitgelegd, maar desondanks blijft het her en der fout gaan. Met de jaren lijkt het
langzaamaan beter te gaan, maar ik vrees dat ik altijd zulke fouten zal blijven maken. Mogelijke oorzaken;
1. Gesleutel aan zinnen; vaak schrijf ik een zin en ga ik er daarna nog aan sleutelen om dingen te verduidelijken. Deze fouten haal je er meestal uit door de tekst nog een keer na te lezen.
2. Ik denk in 'spreektaal'
(een collega noemt het wel eens proza), en focus me gek genoeg enkel op inhoud van hetgeen ik over wil brengen. Een t, een d of een dt kunnen allen klinken als een t, dus moet ik actief gaan bedenken dat er een volgens de regels iets anders dan een t benodigd is. Het omwisselen van een 'c' met een 'k' of een 's' komt ook vaak genoeg voer, al vangt de spellingscontrole deze fouten meestal af.
3. Bij het nalezen komt het wel eens voor dat ik constateer dat er woorden zijn 'ingeslikt'. Als je vervolgens gaat corrigeren (1), en dat ook nog eens te gehaast doet, dan wil het wel eens voor komen dat je een zin compleet sloopt. Ook dit is te verhelpen door het na de laatste correctie nog eens rustig na te lezen.
4. Lange zinnen zijn ook magneten voor grammaticale fouten.
Het is geen opzet of desinteresse. Het komt er simpelweg op neer dat wanneer ik de zinnen individueel ontleed, ik slechts een deel van de fouten eruit haal. Vergelijk het maar met wiskundige fouten; je kunt iedereen de regels uitleggen, maar een aanzienlijk deel van de mensen zal er moeite mee hebben de regels altijd goed toe te passen. Repetitie en blootstelling kan het ontbreken van een 'natuurlijke aanleg' voor een groot deel compenseren, maar ik denk dat de kans op fouten wel groter blijft wanneer je er oorspronkelijk moeite mee had (of nog hebt).
Ieder heeft zo zijn sterke en zwakke punten; de een kan foutloos teksten schrijven, de ander kan feilloos een multidisciplinair project leiden of is een technisch genie die een fantastisch betoog kan schrijven die boordevol taalvouten zit. Laten we elkaar vooral helpen met elkaars zwaktes, en accepteren dat het niet altijd goed zal gaan.
edit: zelfs na het 3 keer nagelezen te hebben blijven er fouten in staan
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”