Even buiten de discussie hierboven, ik denk dat er veel vergeten dat een goede basis op jonge leeftijd erg belangrijk is als het gaat om taal. Niet iedere basis school is hetzelfde en
zeker niet als het gaat om de kwaliteit van het lesgeven. Als er op de basis school niet goed genoeg les gegeven wordt als het gaat om gramatika, gaat dit vaak grote effecten hebben op latere leeftijd.
Ik ben zelf docent (gelukkig geen docent nederlands) en ik heb het vaak genoeg gezien dat leraren er de kantjes bij aflopen of dat ze constant zitten te klagen in de pauze wat invloed heeft op hun lesgeven. Och och wat hebben we het zwaar, maar ondertussen alleen het minimale doen. Ik erger mij er dood aan en ik kan er weinig aan doen gezien dat de houding is van de wat oudere docenten (40+ voornamelijk) en die zijn al helemaal ingeburgerd. Nieuw bloed zoeken is de school niet zo happig op, dus als ik dan commentaar zou geven gaat dat helaas nergens naar toe.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je als kind niet goed de basis mee krijgt, dat het nog wel eens lastig kan zijn dit op een veel latere leeftijd weer te moeten leren. Immers leer je een heel stuk makkelijker als je jonger bent dan als je een jaar of 12/13 bent (of zelfs nog ouder).
Betreft de discussie over het hele "stam+t" verhaal, persoonlijk ben ik er geen fan van.
De verleden tijd regel dat je nooit d+t gebruikt is makkelijk genoeg te begrijpen voor velen, het is immers maar 1 regel, maar zodra je hele zinnen moet ontleden om er achter te komen of er nu een d of een t moet staan vind ik ook wat onbenullig. Je kunt dan wel woorden gaan vervangen om te zien of het met een extra t moet komen of niet, maar dat lost de moeilijkheidsgraad niet op van de uiteindelijke regel.
Om maar eens een voorbeeld te noemen waarom het gewoonweg een lastig pakket is:
"Onvoltooid tegenwoordige tijd"
"Tegenwoordige tijd, bijzinsvolgorde"
"Voltooid tegenwoordige tijd"
"Onvoltooid verleden tijd"
"Verleden tijd, bijzinsvolgorde"
"Voltooid verleden tijd"
"Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd"
"Voltooid tegenwoordige toekomende tijd "
"Onvoltooid verleden toekomende tijd"
"Voltooid verleden toekomende tijd"
De vele vormen die wij kennen in de Nederlandse taal is echt onzinnig groot.
Als je naar deze lijst kijkt wordt je er al duizelig van, laat staan het volledig begrijpen ervan.
Nederlands is onnodig lastig gemaakt, ik weet niet
wie het heeft gedaan, maar ik vind het te veel.
Ik zal het niet ontkennen, ik maak ook wel eens stam+t foutjes, deze worden er gelukkig uitgevist zodra iemand anders het gaat proof-readen, maar ik kan er gewoonweg niet meer interessant vinden om op dit soort dingen te letten. Het is erg belangrijk als het gaat om formele schrift, dat zeker, maar of je nu iemand weigert op een solicitatie omdat hij/zij een stam+t fout heeft gemaakt, gaat in mijn ogen ook wat te ver (tenzij dit voor docent Nederlands is natuurlijk

).