Interessante vraag waar ik een beetje op in gedoken ben. Ik had het idee dat het wellicht met de heilige drie-eenheid te maken had. Ik kon geen direct antwoord vinden maar wel dit:hcQd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:20:
[...]
Zoals ik zeg, niet consequent: waarom noemen christenen Jesus dan de godenzoon.
In de ongevormde oertoestand doet God als de algeest zich voor als de oneindige zee van geestelijk licht en geestelijke warmte.
Overal in zichzelf kan de algeest zich verdichten tot een algeestvonk: het punt dat overal het algeestmíddelpunt is. Met deze bijzondere algeestvonk blijft de algeest volledig verbonden en deze vonk is daardoor de heilige algeestvonk: de eerst geschapen vorm. In deze nu gevormde toestand doet God als de algeest zich voor als de heilige geest, die aan de menselijke geest verschijnt in de vorm van de geestgedaante.
Algeest en heilige geest zijn twee verschijningsvormen van één en dezelfde geest.
https://www.geestkunde.net/woordenlijst/algeest.shtml
Geen idee of dat de reden is, pure speculatie. Wel een interessante gedachte vind ik.
Zeker als je de rest leest :
Deze heilige geest van God is door Maria heen met de naam Jezus in een lichaam op aarde geboren om zo het leven van de zich ontwikkelende algeestvonken, de menselijke geesten, zelf mee te maken; daardoor kon hij hen als een lichtend voorbeeld onderwijzen en hen weer met zichzelf verbinden door hen in zijn uitstraling op te nemen.
Anyways, geen idee verder of dat de reden is dat men daarom van godenzoon spreekt ipv godezoon. Mss dat ieman met meer verstand van religie er iets over kan zeggen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.