Waarom noem je mijn reactie dan een manier om jouw argumenten ongeldig te verklaren?Playa del C. schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:31:
[...]
Ik denk uiteraard niet dat je inhoudelijk de discussie aangaat.
Jij bent van mening dat het nuttig is om dit soort zaken in een overtreffende trap te plaatsen om aan te tonen hoe fout het is. Ik geef aan dat dat een redenatiefout dan wel ongewenste discussietechniek is. En jij zegt nu dat dat onterecht is zonder enige verdere toelichting.Je reageert immers niet op mijn argumenten en uitleg, maar geeft onterecht aan dat mijn redenatie (eventueel) fout is.
Jij begon zo je betoog:
Ten eerste, aan wie vraag je dat? Wij hebben hierover niks te beslissen. Het is daarbuiten ook niet een entiteit die een programma afwerkt, het is een collectief, of liever gezegd een groep met groepjes die dit opperen dan wel doordrukken. Dus wie weet wat er allemaal nog komen gaat.Is het woord slaaf of meester ook verboden nu? Ook als het geen enkele relatie heeft met slavernij? In die lijn kun je dan alle negatieve woorden verbieden.
Alles met ziektes, afwijkingen of een gelijkenis met oorlogen.
Dan het in mijn ogen dus scheve redeneren door escalatie: op welke vlakken komen de door jouw genoemde zaken overeen met het door jou aangehaalde originele woord?
Als je zou zeggen dat mensen zich kunnen storen aan het noemen van een ziekte kan ik me daar nog iets bij voorstellen, bijvoorbeeld mensen die (vaak ten overvloede) kanker roepen als iets niet meezit. Daar heb ik me ook wel eens tegen uitgesproken. Maar verder dan dat kom ik niet. Dus waarom zouden we woorden als 'herpes' of 'eczeem', 'artrose' of 'longontsteking' gaan verbieden? Hebben die eenzelfde connotatie denk je?
Dat zelfde geld voor vergelijkingen met oorlog. En eerlijk gezegd weet ik niet eens welke verbanden je hiermee probeert te duiden.
Vervolgens breng je dit:
Wederom stel je hier random woorden op gelijke voet met iets wat voor vele echt een zere plek is. (slavernij)Mensen behandelen als slaaf is slecht en heel wat anders dan het woord slaaf gebruiken voor de letterlijke betekenis van het woord.
Of moeten we de woorden: doden, verkrachten en uitzieken ook verbieden? Je zou eens geraakt kunnen worden door dit soort woorden zeg.
Doden of verkrachten zijn woorden die ondanks ze wel iets negatiefs beschrijven zo algemeen zijn dat ze verder weinig te maken met onderdrukking, discriminatie of racisme. Ik snap dat doden en verkrachten voorkwam tijdens de slavernij, maar het is niet specifiek gerelateerd aan slavernij. Dus je vergelijkt hier appels met peren.
Om hiermee af te sluiten:
Makkelijk voor jou om te beslissen dat men het maar moet vergeven om de goede vrede te bewaren. Wat wel erg jammer is is dat je het bagatelliseert door de slakken zout uitspraak. Hiermee schuif je in een keer alle argumenten voor verandering van tafel.Ik vind de strijd tegen racisme nobel, maar de extremere versie tegen eigenlijk alles is volkomen doorgeslagen. Het is een stuk makkelijker om elkaar te vergeven en goed samen verder te gaan, dan om op alle slakken zout te gaan leggen.
Dan tegen drooger zeggen dat je er niet hard ingaat? Nouja, laten we dat gedeelte maar onder een misverstand scharen.
Nee, jij gaat verder in de verdediging van je standpunt, wat je ook mag doen, maar we waren daarover niet in discussie. Tikkeltje semantisch wellicht maar je vroeg me de tweede keer pas in de discussie. Maar hopelijk ben je nu tevreden dat ik wat meer inga op jouw punten. Je hoeft ze niet per se te verdedigen want zoals ik al zei; Ik wilde niet met je in discussie, ik wilde je enkel laten weten wat er eventueel fout is aan je redenatie.Vandaar dat ik je vraag om inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan, maar dat doe je nu voor de tweede keer niet.