[ Voor 42% gewijzigd door carpebios op 04-08-2020 23:26 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Hopelijk is dat gedoe met stickey keys dan ook opgelost. Bij mij zit er regelmatig een lag op het typen. Dan staan er opeens zes of zeven spaties. En als ik een letter indruk krijg ik meteen het keuzescherm of ik bijvoorbeeld een trema wil kiezen. Dit komt alleen soms voor. Het moet toch een keer opgelost zijn?!
Ik kon via de command line instructies in dit topic op https://developer.apple.com/forums/thread/649715 enrollen in de developer seed zonder iets te doen met mijn Apple account:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| open terminal sudo -i enter root password /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil Unenroll from the Beta Program /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil unenroll Enroll in the DeveloperSeed Beta /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil enroll DeveloperSeed |
Big Sur beta 3 draai best lekker. Wat betreft visuals is het een mooie update, al hoop ik dat de iconen nog strak getrokken gaan worden. Het overdreven gebruik van schaduwen en 3d-effecten vind ik persoonlijk een stap terug in de tijd.
Wat betreft de weer widget; gewoon even verwijderen en opnieuw toevoegen. Dan doet hij het weer.Dennisweb schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:45:
In Beta 4 is mijn weerwidget helemaal stuk. Ik krijg alleen maar ‘Failed’ te zien. In de iOS release notes staat dat widgets compleet opnieuw gebouwd moeten worden. Dat staat niet bij de releasenotes van Big Sur, maar ik zal het morgen eens proberen.
Hopelijk is dat gedoe met stickey keys dan ook opgelost. Bij mij zit er regelmatig een lag op het typen. Dan staan er opeens zes of zeven spaties. En als ik een letter indruk krijg ik meteen het keuzescherm of ik bijvoorbeeld een trema wil kiezen. Dit komt alleen soms voor. Het moet toch een keer opgelost zijn?!
Draai je het 100% als productie machine, en gebruik je niet meer Catalina? Da's wel lef hebbenFemme schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:05:
Big Sur beta 3 draai best lekker
Ik herinner me van de Catalina beta dat er op het laatste moment nog allerlei wijzigingen plaatsvonden, met name op iCloud gebied. En dat veel mensen ontevreden waren over de kwaliteit. Hoe voelt deze beta aan voor jou?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Living on the edgeTucanoItaly schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:40:
[...]
Draai je het 100% als productie machine, en gebruik je niet meer Catalina? Da's wel lef hebben
Ik had wat issues met openvpn via Tunnelblick maar die zijn (voor nu) opgelost door system integrity protection uit te schakelen. Dat heeft echter te maken met het feit dat de manier waarop Tunnelblick kernel extensies inlaadt niet meer (aangekondigd) wordt ondersteund in Big Sur.
Airmail 4.1 hangt soms na het starten. Verder draait Big Sur als een zonnetje.
Inderdaad. Bijvoorbeeld dat "belletje" (System Preferences -> Notifications) springt er enorm uit. En de overdreven dikke schaduwen op de iconen van de app store, facetime en messages. Het lijkt wel alsof een design stagiaire voor het eerst het "drop shadow" vinkje heeft gevonden in photoshopFemme schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:05:
Big Sur beta 3 draai best lekker. Wat betreft visuals is het een mooie update, al hoop ik dat de iconen nog strak getrokken gaan worden. Het overdreven gebruik van schaduwen en 3d-effecten vind ik persoonlijk een stap terug in de tijd.
En ondertussen is het nieuwe icoontje System Preferences -> Battery wel compleet plat

Ik had eigenlijk gedacht dat dit in beta 2 al wel zou zijn aangepast. Draai nu zelf beta 4 (voor test, geen produktie) en verder weinig problemen. McAfee agent werkt niet (die zijn sowieso rijkelijk laat, komt meestal pas ver na de release). Maar verder geen narigheden.
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 06-08-2020 11:13 ]
Ik teken nergens meer voor
Ik heb met beide weinig problemen gehad buiten compatibiliteit van third-party software.Quakie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:40:
Voor diegene die vaker beta's draaien: draait Big Sur nu al beter dan Catalina in beta?
Met Big Sur heb ik wel al 2x een kernel panic gehad, en dat is wel raar. Grote kans dat het komt van 1 van de werk software pakketten echter. Want die ondersteunen het nog niet officieel.
Dus het ziet eruit als hetzelfde liedje als elk jaar... Iedereen emailen van "NOG NIET UPGRADEN want de antivirus e.d. werkt nog niet". (Inderdaad, versiebeheer van het OS zou zeer wenselijk zijn maar daar heb je interne servers voor nodig die op Mac draaien en dat will onze DC operator niet omdat die alles virtueel hebben).
[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 06-08-2020 12:51 ]
Ach joh, paar Mac Pro rackmount edities in de kast schroevenGekkePrutser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:49:
[...]
(Inderdaad, versiebeheer van het OS zou zeer wenselijk zijn maar daar heb je interne servers voor nodig die op Mac draaien en dat will onze DC operator niet omdat die alles virtueel hebben).

I reject your reality and substitute my own
Bedankt, nu heb ik hem ookFemme schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:05:
Vorige week een nieuwe MacBook Pro 16 inch gekregen van het werk nadat de display van mijn 2017 15 inch MBP een defect had gekregen. Toen maar besloten om voor het eerst sinds 2010 een clean install te doen met Big Sur als uitgangspunt.
Ik kon via de command line instructies in dit topic op https://developer.apple.com/forums/thread/649715 enrollen in de developer seed zonder iets te doen met mijn Apple account:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 open terminal sudo -i enter root password /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil Unenroll from the Beta Program /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil unenroll Enroll in the DeveloperSeed Beta /System/Library/PrivateFrameworks/Seeding.framework/Versions/A/Resources/seedutil enroll DeveloperSeed
Eerste impression is redelijk ok. Installatie verliep niet echt lekker imo. Safari crashed vaak op de Start Page. Little Snitch 4 werkt niet meer en wordt een betaalde upgrade voor Big Sur helaas. De ronde edges kan ik wel waarderen, voelt idd meer ios aan. Ook dacht ik dat je widgets op de desktop kon plaatsen, maar volgens mij kan dat niet of ik heb het nog niet echt gevonden.
[ Voor 13% gewijzigd door Yzord op 06-08-2020 16:32 ]
https://9to5mac.com/2020/...acos-big-sur-public-beta/
[ Voor 10% gewijzigd door Executor16 op 07-08-2020 16:29 ]
Bij mij nog een zwart scherm (Public Beta)Executor16 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
Iemand die weet of VNC viewer al werkt en niet meer een zwart scherm geeft?
Welke problemen heb jij precies met Catalina?ankhie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:07:
Heb de sprong gewaagd en heb Big Sur public beta op mijn productiemachine geïnstalleerd vanwege aanhoudende problemen met Catalina. Moet zeggen dat ik er erg blij mee ben tot op heden. Rock solid, alles werkt prima en de issues die ik met mail.app had zijn ook verleden tijd. Begin wel weer stiekem een beetje te hopen op een kwaliteitsrelease
Ik heb het niet willen herstarten van de machine. Safari die geen pagina's meer wil openen. En problemen met de keychain waarop een hele lijst met processen om wachtwoorden gaan vragen en daarna wil geen app meer opstarten.
Ik heb Big Sur op mijn tweede machine geïnstalleerd. Ik merk dat veel achtergrond processen veel sneller worden uitgevoerd (iCloud Drive synchronisatie en apple photos synchronisatie) . Het eerste probleem is dat ik zomaar uit de desktop werd gegooid naar een loginscherm.
Het rebooten is inderdaad een van de dingen die vaak mis gaat. Maar ook mijn externe scherm vaak alle kleuren van de regenboog laat zien en allerlei strepen over het beeld. Ontkoppelen en aansluiten en dan deed hij het wel weer.4POX schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Welke problemen heb jij precies met Catalina?
Ik heb het niet willen herstarten van de machine. Safari die geen pagina's meer wil openen. En problemen met de keychain waarop een hele lijst met processen om wachtwoorden gaan vragen en daarna wil geen app meer opstarten.
Ik heb Big Sur op mijn tweede machine geïnstalleerd. Ik merk dat veel achtergrond processen veel sneller worden uitgevoerd (iCloud Drive synchronisatie en apple photos synchronisatie) . Het eerste probleem is dat ik zomaar uit de desktop werd gegooid naar een loginscherm.
Achtergrondprocessen die tot sint Juttemis doorlopen en zorgen dat die machine elke keer op 100% fans blijft draaien, soms inderdaad verbonden met iCloud.
Ook geregeld gewoon crashen van programma's. Allemaal dingen die ik eigenlijk nooit gehad heb.
De eerste 2 dagen op Big Sur zijn in elk geval veelbelovend so far. Eigenlijk tot nu toe *knock knock* nergens last van. Morgen begint de werkweek weer dus dan zit ik op een andere manier weer achter de computer, kijken hoe dat loopt.
Tot op heden in elk geval tevreden erover op de MacBook Pro 16"
Ik gebruik zelf geen VNC, maar AnyDesk. Het viel me al eerder op dat die crashte onder Big Sur. Maar sinds kort is er een nieuwe versie van AnyDesk en nu werkt het weer.Executor16 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 10-08-2020 08:57 ]
Als ik vanuit Windows (via VNC Viewer) mijn MacOS Big Sur overneem, dan werkt het perfect. Vanaf mijn iPhone MacOS Big Sur overnemen werkt ook goed.Executor16 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
Mac naar Mac heb ik nog niet geprobeerd, zal ik vanavond checken als niemand anders dat al heeft gedaan voor die tijd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zdhbdje0eDDt7ojUPwYN3Zos.png?f=user_large)
Hebben meer mensen dit? Of heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
op m'n productie machine nog steeds MojaveTucanoItaly schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:40:
[...]
Draai je het 100% als productie machine, en gebruik je niet meer Catalina? Da's wel lef hebben![]()
Ik herinner me van de Catalina beta dat er op het laatste moment nog allerlei wijzigingen plaatsvonden, met name op iCloud gebied. En dat veel mensen ontevreden waren over de kwaliteit. Hoe voelt deze beta aan voor jou?
Geen ervaring mee, maar heb je dit gelezen?Egbert71 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:54:
Het lukt mij niet om big sur te installeren. Ik heb een nieuwe partitie aangemaakt, maar krijg steeds de volgende foutmelding:
https://lickability.com/b...g-sur-on-a-new-partition/
Je zegt dat je een nieuwe partitie hebt aangemaakt, maar heb je niet per ongeluk een nieuw volume aangemaakt? Want dat leidt tot problemen.
Nee, ik heb een nieuwe partitie gemaakt, een container, met daarin een beta volumeTucanoItaly schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:29:
[...]
Geen ervaring mee, maar heb je dit gelezen?
https://lickability.com/b...g-sur-on-a-new-partition/
Je zegt dat je een nieuwe partitie hebt aangemaakt, maar heb je niet per ongeluk een nieuw volume aangemaakt? Want dat leidt tot problemen.

Ben benieuwd of deze op de ARM macs net zo goed gaat werken als op de Intel Macs.Dennisweb schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:51:
Hoera, Parallels heeft eindelijk versie 16 met Big Sur ondersteuning uitgebracht. Daar zat ik op te wachten.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Lijkt er wel op: https://www.parallels.com/blogs/apple-silicon-wwdc/SirLenncelot schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Ben benieuwd of deze op de ARM macs net zo goed gaat werken als op de Intel Macs.
Althans, ze proberen het.
[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 12-08-2020 11:15 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Dat zal met Linux geen probleem worden. Maar Windows op een ARM Mac gaat niet werkenSirLenncelot schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Ben benieuwd of deze op de ARM macs net zo goed gaat werken als op de Intel Macs.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennisweb op 12-08-2020 20:00 ]
Ik moet je eerlijk bekennen, ik heb ook veel problemen met Catalina. Voornamelijk stabiliteit issues op mijn MacBook Pro 15" 2018. Vroeger kon ik mijn Macbook gerust eens per kwartaal een reboot geven, inmiddels moet ik mijn Macbook elke dag wel rebooten.4POX schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Als mijn Macbook in een deep sleep is gekomen krijg ik een keyboard helper tool met 'zoeken naar toetsenborden' Ik kan dan voor vijf minuten lang niks typen of doen, ook de verlichting van het toetsenbord blijft dan uit. Na een poosje gaat die venster weer weg en is de laptop weer bruikbaar. Alsof er een 'keyboard driver crasht'.
Soms heb ik volledige vastlopers (ook voornamelijk na een langere standby periode). De laptop reageert dan helemaal nergens meer op, en moet hem geforceerd uitzetten door de power button een aantal seconden ingedrukt te houden.
De Touch Bar loopt gi-gan-tisch vaak vast. Enorm irritant als er spontaan een video weer begint af te spelen en je volume op 100% staat

Ook ik hoop mede hierom dat Big Sur een stuk stabieler is, aan de ene kant heb ik een hate-love relatie met Big Sur. Sommige elementen zien er goed uit, externe HDD icons, App icons o.a. ben ik een fan van. Maar het kunnen verstellen van je scherm helderheid met de muis... waarom, ik heb hier een touch bar of fysieke knoppen voor. Of het volledig doorzichtig zijn van het bovenste toolbar menu, dan vind ik het met een lichte grijze tint op MacOS Catalina er wel wat beter uitzien.
Tevens lijkt het er wel op dat MacOS een stable - instable, stable - instable release patroon begint te krijgen.
Ik heb serieus veel issues met Catalina, een van de grootste is de Bluetooth problemen. Bij beide headsets dat ik heb (AirPods Pro, Sony's) wilt hij geen AAC codec selecteren tot ik de interne microfoon gebruik van mijn Macbook, zeer vervelend voor calls als je Macbook clamshell mode is.4POX schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Daarnaast stopt BT ook gewoon ineens met werken, keyboard - mouse - headset vallen allemaal weg.
Dan is er de stabiliteit, ik gebruik vaak een Thunderbolt adapter voor ethernet, en die valt soms gewoon compleet weg.
Daarom draai ik ook al Big Sur op mijn productie machine, het lijkt wel dat BT opgelost is in Big Sur.
De temps van de MacBook blijven eerder stabiel dan veel pieken. Ik ben nu al een tijdje aan het werken op batterij en hier en daar schiet hij naar 50, maar voor de rest blijft hij op de 40.
Dus ofwel leest iStat nog niet alles goed uit, maar er is wel gezonde fluctuatie in de statistieken, of wel hebben ze iets aangepast.
Ik geloof dat Little Snitch gebruikt maakt van een legacy extension, dat was de reden waarom ik aan het twijfelen was om BigSur te proberen (Ik gebruik Lulu ipv LS, maar die heeft hetzelfde probleem).ZpAz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:20:
Hier nu ook op de Big Sur beta. So far so Good. Little Snitch lijkt wel niet meer te werken. En Siri blijft steeds tevoorschijn komen om één of andere reden. Dus die heb ik nu maar helemaal uitgezet.
... na de zomer
/f/image/1kyEiIDFgZxhdf05OleRorBl.png?f=fotoalbum_large)
Het standaard alert geluidje is ook een verbetering.

[ Voor 45% gewijzigd door ZpAz op 17-08-2020 16:38 ]
Mijn 2017 MacBook Pro wilde niet meer starten, crasht tijdens het opstarten. Reinstall van het OS helpt ook niet. Ben nu maar terug aan het gaan naar Catalina of Beta 4. Even kijken wat lukt, want Timemachine werkt ook nog niet echt mee.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Beta 5 draait hier stabiel alleen is mijn imac 27 inch 2017 wel erg traag geworden. Opstarten duurt veel langer en de ‘strandballen’ zijn ook veel vaker zien helaas. Ben nog aan het twijfelen om terug te gaan naar Catalina.OkselFris schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:02:
Heeft iemand de laatste beta 5 al geinstalleerd en wat zijn jullie ervaringen.
Mijn 2017 MacBook Pro wilde niet meer starten, crasht tijdens het opstarten. Reinstall van het OS helpt ook niet. Ben nu maar terug aan het gaan naar Catalina of Beta 4. Even kijken wat lukt, want Timemachine werkt ook nog niet echt mee.
Mijn MacOS draait volledig vanaf de Samsung T5 en dit is zonder problemen geweest. (Kwestie van enrollment, updaten, klaar)
Eerste ervaring? Soepel, mooiere lay-out, moderner.
Toevallig gevallen voor de slome Fusion Drive toen je die iMac kocht?edebee schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:
[...]
Beta 5 draait hier stabiel alleen is mijn imac 27 inch 2017 wel erg traag geworden. Opstarten duurt veel langer en de ‘strandballen’ zijn ook veel vaker zien helaas. Ben nog aan het twijfelen om terug te gaan naar Catalina.
Dan zou ik eraan gaan wennen. Dingen zijn dramatisch traag
en macOS leunt elk jaar meer op SSD’s.
Klopt maar het is nu wel opeens heel erg traag met Big Sur. Denk dat het er niet lang opgaat staan en ik terug ga naarCatalina toen voelde de Imac nog snel aan.nelizmastr schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 06:53:
[...]
Toevallig gevallen voor de slome Fusion Drive toen je die iMac kocht?
Dan zou ik eraan gaan wennen. Dingen zijn dramatisch traag
en macOS leunt elk jaar meer op SSD’s.
Allicht het overwegen waard na het aflopen van de garantie er zelf een SSD in te klussen.edebee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:59:
[...]
Klopt maar het is nu wel opeens heel erg traag met Big Sur. Denk dat het er niet lang opgaat staan en ik terug ga naarCatalina toen voelde de Imac nog snel aan.
Kan-ie daarna nog heel wat jaartjes mee en Big Sur draaien
De nieuwste versie van VNC viewer lost het opExecutor16 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
Heb bestanden gedownload in de download map op mijn SSD waarvan Big Sur opstart.
Als ik de bestanden kopieer en naar een locatie ga op mijn Synologi kan ik daar niet plakken.
Bij toon info van de map op de synology heeft iedereen lezen en schrijven bevoegdheden,
iemand een idee?
Nee, want te algemeen, maar goeie gok om uit te pluizen:lecram24 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:40:
Big Sur 11 Beta geïnstalleerd op een iMac 27" 2017.
Heb bestanden gedownload in de download map op mijn SSD waarvan Big Sur opstart.
Als ik de bestanden kopieer en naar een locatie ga op mijn Synologi kan ik daar niet plakken.
Bij toon info van de map op de synology heeft iedereen lezen en schrijven bevoegdheden,
iemand een idee?
Alleen SMB aan op de Syno en SMB2 en hoger aan zoals in mijn printscreen? Dus geen AFP?
/f/image/LKZb8NQBjTghDqmeDNgKgIjq.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor je reactie, ik heb het probleem na de update bij het vorige OS werkte het plakken wel, is er op dat gebied iets verandert.Vorkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:46:
[...]
Nee, want te algemeen, maar goeie gok om uit te pluizen:
Alleen SMB aan op de Syno en SMB2 en hoger aan zoals in mijn printscreen? Dus geen AFP?
[Afbeelding]
En als je zou willen aangeven wat er nog meer voor info nodig is om het niet algemeen te maken, hoor ik het graag.
gr,.
Ik merkte het ook al.lecram24 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
Dank voor je reactie, ik heb het probleem na de update bij het vorige OS werkte het plakken wel, is er op dat gebied iets verandert.
Ena sl je zou willen aangeven wat er nog meer voor info nodig is om het niet algemeen te maken, hoor ik het graag.
gr,.
Ik heb het sinds de laatste beta ook. Plakken werkt niet. Maar als ik de bestanden naar mijn map via de VPN sleep, kopieert ‘ie prima. Lijkt me een probleem in de laatste beta.lecram24 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
Dank voor je reactie, ik heb het probleem na de update bij het vorige OS werkte het plakken wel, is er op dat gebied iets verandert.
En als je zou willen aangeven wat er nog meer voor info nodig is om het niet algemeen te maken, hoor ik het graag.
gr,.
Ah vreemdlecram24 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
gr,.
Verplaatsen werkt wel (Command-Option-V) maar Command-V niet
Fotobewerking met Photoshop geen issue, maar vooral development in Lightroom is onzettend traag geworden. Dit met een 16inch MacBook Pro met 32GB geheugen.
Gisteren de nieuwe beta upgrade geïnstalleerd, en probleem is verholpenlecram24 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:40:
Big Sur 11 Beta geïnstalleerd op een iMac 27" 2017.
iemand een idee?
Heb hem er 1.5 maand geleden af moeten gooien aangezien mijn Parallels niet meer werkte. Aangezien ik voorlopig geen Parallels meer nodig ben zit ik weer te twijfelen.
Gebruik de Mac voornamelijk voor Swift development.
Alleen microsoft remote desktop weer nietRobbieHifi schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:49:
Big Sur update geinstalleerd en Lightroom fiunctioneert ook weer goed!
Bing
Gewoon even een maandje wachten, dan is de final er. Niet nu nog een keer een beta gaan doen.AchtungYall schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:52:
Hoe stable is de beta nu?
Heb hem er 1.5 maand geleden af moeten gooien aangezien mijn Parallels niet meer werkte. Aangezien ik voorlopig geen Parallels meer nodig ben zit ik weer te twijfelen.
Gebruik de Mac voornamelijk voor Swift development.
Ik dacht juist dat de beta's op MacOS momenteel erg achterliepen. Ik zou de final pas verwachten rond november.xoniq schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:34:
[...]
Gewoon even een maandje wachten, dan is de final er. Niet nu nog een keer een beta gaan doen.
Je kan op bijvoorbeeld een Synology, AFP aanzetten, dan hoef je niet steeds die Kext te startenUPDATE: 9/10/20 – SMB network connections are not working in Big Sur Beta 6. You will get a connection error. “There was a problem connecting to xxx”. Contact your administrator”.
Workaround – sudo kmutil load -p /System/Library/Extensions/smbfs.kext
Verder merk ik zo nu en dan dat je wachtwoorden niet kan invullen, dan moet je even "ALT-TABBEN"
Automatic audio switching from iPhone to Mac appears in latest Big Sur beta https://t.co/zj37xzxak9 pic.twitter.com/5PE7kQAzpX
— 9to5Mac (@9to5mac) 17 september 2020
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
nu nog multihomed bluetooth devices toestaan op de mac en dan begint het ergens op te lijken
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Het loopt in Catalina al mis met 1 of 2 BT apparaten, software matig zie ik ze het niet klaar spelen.Bockelaar schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:07:
[...]
nu nog multihomed bluetooth devices toestaan op de mac en dan begint het ergens op te lijken
Soms heb ik het idee dat fabrikanten met opzet dingen tijdelijk kapot maken in een beta. Hierdoor krijgen ze duizenden logbestanden binnen die ze kunnen gebruiken om iets beter te maken tegen die bug.Jannis schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:27:
Huidige beta lijkt wel flink minder stabiel dan voorgaande beta's. Toetsenbord lagged heel veel, Safari heeft issues (hangt vaak), en de standaard VPN software in macOS lijkt het ook niet goed te doen. In voorgaande beta's verder nooit problemen gehad
https://www.macrumors.com...sur-beta-8-to-developers/
Zal hem even installeren, kijken of SMB weer gemaakt is
En SMB nog steeds stuk... was al gerapporteerd.
1
| sudo kmutil load -p /System/Library/Extensions/smbfs.kext |
blijft de oplossing.
[ Voor 46% gewijzigd door Vorkie op 23-09-2020 13:20 ]
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Ja, dit herken ik ook. De bug zit mijns inziens in watchOS 7 en niet in MacOS, het trad pas op na installeren van watchOS en krijg het ook totaal niet meer voor elkaar. Uitloggen van iCloud binnen MacOS 10.15.6 en weer opnieuw iCloud verbinden heeft ook niet mogen baten.ma9ma schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:25:
Ik loop tegen een probleem aan mbt unlocken van de Macbook dmv Apple Watch. Macbook draait op Big Sur PB8, iPhone op iOS 14 en Apple Watch op watchOS 7. Als ik het vinkje bij "Use your Apple Watch to unlock apps and your Mac" aan vink dan krijg ik na een tijdje de melding "Your Mac was unable to communicate with your Apple Watch". Heb nu zo'n beetje alle tips die ik online heb kunnen vinden uitgeprobeerd, tot het opnieuw pairen van de watch aan toe. Herkennen anderen dit probleem?
Ja, je hebt gelijk. Na installatie van watchOS 7 werkt het niet meer. Maar volgens mij in een van die PB's van watchOS 7 nog wel. Maar het feit dat jij er ook last van heeft stelt mij weer iets meer gerust. Dan ligt het niet specifiek aan mijn situatie.RoRoNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:01:
[...]
Ja, dit herken ik ook. De bug zit mijns inziens in watchOS 7 en niet in MacOS, het trad pas op na installeren van watchOS en krijg het ook totaal niet meer voor elkaar. Uitloggen van iCloud binnen MacOS 10.15.6 en weer opnieuw iCloud verbinden heeft ook niet mogen baten.
Hier zelfde probleem op twee devices.ma9ma schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:25:
Ik loop tegen een probleem aan mbt unlocken van de Macbook dmv Apple Watch. Macbook draait op Big Sur PB8, iPhone op iOS 14 en Apple Watch op watchOS 7. Als ik het vinkje bij "Use your Apple Watch to unlock apps and your Mac" aan vink dan krijg ik na een tijdje de melding "Your Mac was unable to communicate with your Apple Watch". Heb nu zo'n beetje alle tips die ik online heb kunnen vinden uitgeprobeerd, tot het opnieuw pairen van de watch aan toe. Herkennen anderen dit probleem?
Bing
@RoRoNL @ma9ma @bing69 Ik maak gebruik van een AW4 en heb dit probleem niet. Al mijn devices zijn helemaal bijgewerkt. Wellicht handig om dit probleem in het watchOS topic te melden? Heb je overigens al geprobeerd om op je Mac uit en weer in te loggen op iCloud?ma9ma schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:08:
[...]
Ja, je hebt gelijk. Na installatie van watchOS 7 werkt het niet meer. Maar volgens mij in een van die PB's van watchOS 7 nog wel. Maar het feit dat jij er ook last van heeft stelt mij weer iets meer gerust. Dan ligt het niet specifiek aan mijn situatie.
Ik draai op alle devices (watch 4, iphone en Mac Mini en Amcbook Air) de laatste beta!meesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:57:
[...]
@RoRoNL @ma9ma @bing69 Ik maak gebruik van een AW4 en heb dit probleem niet. Al mijn devices zijn helemaal bijgewerkt. Wellicht handig om dit probleem in het watchOS topic te melden? Heb je overigens al geprobeerd om op je Mac uit en weer in te loggen op iCloud?
Bing
Heb ook een AW4 en allemaal bijgewerkt. Met goede hoop toch nog maar een keer jouw laatste vraag uitgevoerd. Helaas zonder resultaat.meesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:57:
[...]
@RoRoNL @ma9ma @bing69 Ik maak gebruik van een AW4 en heb dit probleem niet. Al mijn devices zijn helemaal bijgewerkt. Wellicht handig om dit probleem in het watchOS topic te melden? Heb je overigens al geprobeerd om op je Mac uit en weer in te loggen op iCloud?
Verwijderd
Ik krijg alleen het auto- switchen van de Airpods niet aan de praat met de laatste PB.
Sorry, sorry, soms vergeet ik in welk topic ik zit. Dit is wel beta. Zelf zit ik op de laatste versie van Catalina. Mijn ervaring kunnen we dus niet vergelijken met die van jullie. Aangezien deze functie wel werkt met Catalina, heb ik zo'n vermoeden dat (in tegenstelling tot wat een ander hier beweerde) het wel aan Big Sur ligt.ma9ma schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:58:
[...]
Heb ook een AW4 en allemaal bijgewerkt. Met goede hoop toch nog maar een keer jouw laatste vraag uitgevoerd. Helaas zonder resultaat.
Sorry? Zoals ik schreef draai ik op MacOS 10.15.6 (build 19G2531). Het niet meer ontgrendelen met Apple Watch ontstond direct na het installeren van watchOS 7. Geen ramp natuurlijk, maar het was een prettige functie.meesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:21:
[...]
Sorry, sorry, soms vergeet ik in welk topic ik zit. Dit is wel beta. Zelf zit ik op de laatste versie van Catalina. Mijn ervaring kunnen we dus niet vergelijken met die van jullie. Aangezien deze functie wel werkt met Catalina, heb ik zo'n vermoeden dat (in tegenstelling tot wat een ander hier beweerde) het wel aan Big Sur ligt.
Ik ben benieuwd wat dit nu veroorzaakt heeft. Kennelijk speelt het zowel op Catalina als Bug Sur Beta. Afkloppen, maar gelukkig heb ik er geen last van. Heeft een update van iOS en/of watchOS de keychain in de war geschopt?
UPDATE: HET IS GELUKT.
Na alles stappen in bovenstaande 2x te hebben doorlopen etc. Is het nu gelukt door, aansluitend op de stappen, alle devices compleet te herstarten. Na nog 5x opnieuw de koppeling in Mac te vragen, werkte het nu opeens weer.
Kortom. Alle bovenstaande stappen, alles herstarten, alle hand-off functies aan-en uit, alle wifi verbindingen controleren op hetzelfde point, en tig keer de instelling aanzetten. En het werkt.
Ben weer een halfuurtje verder in het leven. Dank OkeOkeOke
Dank voor bovenstaande. Helaas heeft het hier geen succesvol resultaat opgeleverd. Had goede hoop.
Heb alle stappen tot tweemaal toe herhaald, Mac herstart, alle devices staan op hetzelfde wifi-punt, alle hand-off functies staan aan etc, etc. Maar helaas: "Je Mac kan niet communiceren met je Apple Watch. Zorg dat je je Apple Watch draagt en ontgrendeld hebt en dat je iPhone is ontgrendeld."
Toch dank voor de suggestie.
[ Voor 29% gewijzigd door RoRoNL op 24-09-2020 13:29 ]
Verklaar mij voor gek, maar ik heb een clean install gedaan van macOS PB8. Zonder resultaat. Dus bespaar je de moeitemeesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:00:
Ik heb nog even navraag gedaan bij iemand waarbij destijds de ontgrendelfunctie ook niet meer werkte, met Catalina en watchOS6. Diegene heeft toen een clean Install gedaan van macOS en het probleem was verholpen. Iets rigoureuzer, maar wellicht doet dat hetzelfde als beschreven in de link naar het Apple discussie forum.
UPDATE: Dank @OkeOkeOke ! Het is mij gelukt met dat stappenplan. Zelfs zonder herstarten van welke device dan ook. Top!
[ Voor 10% gewijzigd door ma9ma op 24-09-2020 15:15 ]
Thanks, werkt als vanouds direct na de eerste keer!!
Bing
Heb problemen met netwerk toegang vanaf windows....
Bing
En even dat SMB proberen wat ik post? Helpt dat?bing69 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:31:
Zijn er mensen die parallels 16 gebruiken icm de laaste beta?
Heb problemen met netwerk toegang vanaf windows....
Snap niet exact wat je bedoelt maar heb het voorlopig opgelost door Vmware Fusion te gebruiken....Vorkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:14:
[...]
En even dat SMB proberen wat ik post? Helpt dat?
Bing
bing69 schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:05:
[...]
Snap niet exact wat je bedoelt maar heb het voorlopig opgelost door Vmware Fusion te gebruiken....
Vorkie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:40:
Zo te zien is beta 8 beschikbaar sinds gisteren :-)
https://www.macrumors.com...sur-beta-8-to-developers/
Zal hem even installeren, kijken of SMB weer gemaakt isbij mij is hij 3.61GB groot.
En SMB nog steeds stuk... was al gerapporteerd.
code:
1 sudo kmutil load -p /System/Library/Extensions/smbfs.kext
blijft de oplossing.
Jammer genoeg wertk het bij mij niet....
Bing
Ik teken nergens meer voor
Ik heb op de MacBook Pro 16" 2019 ook een bug op MacOS Catalina, waarbij mijn MacBook op de integrated graphics soms een lag-spike heeft. De Macbook reageert dan elke paar minuten voor ongeveer 1 seconden niet. Blijkbaar heeft dat te maken met de kloksnelheid van de interne GPU, allerlei fora's staan er vol mee.
Eindelijk in Big Sur is deze bug opgelost, maar daarnaast voelt MacOS Big Sur een heel stuk vloeiender aan dan Catalina.
Ik zie nog wel wat best wat Apps ge-update moeten worden, vooral met de icoontjes in de bovenste balk. Het lijkt er zelfs op dat als je Mail open laat staan maar de venster sluit met Gmail als account gekoppeld, de applicatie niet meer random opent. Deze eeuwenoude bug lijkt ook eindelijk opgelost te zijn.
De release komt eigenlijk nooit samen met een event, het is de afgelopen jaren altijd gewoon online gedumpt. Zelfs met iOS dat voor Apple groter uitgemeten wordt is dat niet gedaan.Quakie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:49:
Zou leuk zijn, maar ik verwacht zelf november. Er schijnt een derde event te komen waar ze nieuws hebben over oa macbooks etc.
Aan de andere kant zou het wel een puntje zijn met de release van de eerste echte ARM mac. Maar ik verwacht nog steeds dat hij een dezer weken gewoon een keer dropt.
Grappig, want ik heb dat sinds een tijdje ook, maar dan op een late 2013 MacBook Pro 13”kevinkrs schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:29:
Ik heb op de MacBook Pro 16" 2019 ook een bug op MacOS Catalina, waarbij mijn MacBook op de integrated graphics soms een lag-spike heeft. De Macbook reageert dan elke paar minuten voor ongeveer 1 seconden niet. Blijkbaar heeft dat te maken met de kloksnelheid van de interne GPU, allerlei fora's staan er vol mee.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Interssant, ik dacht dat dit beperkt was tot de 16” MacBooks. Mijn 2018 MacBook Pro had dit niet. Sinds ik Big Sur via dualboot geïnstalleerd had en op deze omgeving ingelogd was op iCloud werd mijn Catalina omgeving uitgelogd op iCloud. Sinds ik opnieuw ingelogd ben op iCloud op de Catalina omgeving heb ik dit tot op heden niet meer gehad, maar misschien komt het nog terug, tevens was de CPU utilisatie relatief laag.Jrz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 06:50:
[...]
Grappig, want ik heb dat sinds een tijdje ook, maar dan op een late 2013 MacBook Pro 13”
Wat ik wel weet is dat ik bijna in staat was om de laptop terug te brengen naar Apple want dit is natuurlijk wel enorm irritant.
Terugbrengen gaat voor mij niet meerkevinkrs schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Wat ik wel weet is dat ik bijna in staat was om de laptop terug te brengen naar Apple want dit is natuurlijk wel enorm irritant.
Ook maar ff icloud dingen proberen.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

WOW, hier wordt ik gelukkig van. Dat het zo lang heeft mogen duren hahahkevinkrs schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:20:
MacOS Beta 10 is uit voor de geïnteresseerde. Zit een nieuwe leuke feature in. Je kunt nu op de power button drukken om je Macbook te vergrendelen. Vroeger moest je dit via control + cmd + q doen. En als je nog vensters open had staan en je drukte per ongeluk de control toets niet goed ingedrukt sloot je venster af ook
Ik zou ze graag nog zien verwijderen dat je de laptop kan opstarten met elke toets als hij afstaat, of toch de optie geven.
Ja ik ook, maar met de touchbar voel je de toetsen natuurlijk niet dus ik zit er vaak naast en lock hem dan per ongelukLyca schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:04:
Opzich had ik dat icoontje al op de TB gezet.
Of je gaat gewoon naar linksboven, Apple icoon, en klikt op vergrendel schermkevinkrs schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:20:
MacOS Beta 10 is uit voor de geïnteresseerde. Zit een nieuwe leuke feature in. Je kunt nu op de power button drukken om je Macbook te vergrendelen. Vroeger moest je dit via control + cmd + q doen. En als je nog vensters open had staan en je drukte per ongeluk de control toets niet goed ingedrukt sloot je venster af ook

macOS Big Sur bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, AppleSeed, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan bèta's kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.