Het grote "jouw productie" topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste
Acties:
  • 264.480 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 23:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Machello_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:01:
@Gerco-M Netjes dat je bijna op je maandtarget zit. Ik zit hier op 52%, gemeten vanaf 5 dec 13:00. Toen zijn de paneeltjes aan gegaan :-).

Mbt je vNW vraag... Ik heb geen idee en zou dat door even navragen bij iemand die daar verstand van heeft. Wel bizar dat je dan evt voor 5 'normale' gezinnen aan stroom gaat opwekken haha.
Nou dag gemiddelde he, maandtarget moet er nog heel wat gebeuren.. :?

Ja het is hier ook een vrijstaande villa, 2 volwassenen thuiswerken met kantoor en bedrijf (machines / oven) aan huis en dan gaat het hard. Beetje L/L WP verwarmen en dan tikt het ook wel aan dus we zitten nu op ca 13k Kwh per jaar dus als we 14k kunnen opwekken hebben we eindelijk over! Totdat het verbruik omhoog gaat tenminste... EV hebben we nog niet en ook niet nodig denk ik, want een "daily commute" Tesla is meer vervuilend dan onze benzine slurp amerikaan die elke dag op de oprit staat. :9 ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55
Aalten wederom druilerig en miezerig , bah dit weer verveeld aardig en er komt amper energie binnen
nog maar 22 Watt komt er binnen :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Misterpc op 14-12-2020 10:30 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vrijdagmiddag is 3500 WP aan panelen op m'n 45-gradendak op West-Zuidwest gemonteerd in Alphen, en gisteren was dit de opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhXOi4Dzb-Eg5cTrRDwm6CDXgr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYh0AY0hBFQnr6gZMct0Cis7.png?f=fotoalbum_large

oOo

Ik ben al wel bezig aan een .NET-API-client van de GoodWe-API, want ik wil die data wel zelf kunnen uitlezen. Voor zover ik begrijp, stuurt de GoodWe z'n data altijd naar China, tenzij je er een andere firmware op zet. Er bestaan Python-scripts die de GoodWe-API uitlezen en doorsturen naar je PVOutput-account (die ik nog niet heb), maar ik wil het natuurlijk weer zelluf doen. :P Dan maar een Windows Service op m'n workstation die iedere twee minuten de missende data downloadt en opslaat in m'n eigen formaat.

[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 14-12-2020 11:19 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
een laagte record in de maak , 522 Wh tot nu toe en het is al bijna donker , zo maar een lichtje aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Ook vandaag in Zoetermeer een topper.
1,7kWh = 0,58 kWh/kWp.... Nou ja dit is binnen...

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

CodeCaster schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:16:
Vrijdagmiddag is 3500 WP aan panelen op m'n 45-gradendak op West-Zuidwest gemonteerd in Alphen, en gisteren was dit de opbrengst:

[Afbeelding]

oOo

Ik ben al wel bezig aan een .NET-API-client van de GoodWe-API, want ik wil die data wel zelf kunnen uitlezen. Voor zover ik begrijp, stuurt de GoodWe z'n data altijd naar China, tenzij je er een andere firmware op zet. Er bestaan Python-scripts die de GoodWe-API uitlezen en doorsturen naar je PVOutput-account (die ik nog niet heb), maar ik wil het natuurlijk weer zelluf doen. :P Dan maar een Windows Service op m'n workstation die iedere twee minuten de missende data downloadt en opslaat in m'n eigen formaat.
Mooie opbrengst al maar ik vind het minimum opstart vermogen van 100 watt wel wat hoog.

Volgensmij is GoodWe wel een gerenommeerd merk dus ik had iets beter verwacht, want mijn 9900wp setup met 8K Huawei omvormer start al bij 30 watt op. Misschien dat dit iets met minimum string lengte te maken heeft, maar ik zou toch denken dat dit principe prima schaalbaar is en kleinere omvormers ook een lager opstart vermogen nodig hebben. Dan kan je toch iets meer zon opbrengst uit je dag halen denk ik ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:47:
[...]

Mooie opbrengst al maar ik vind het minimum opstart vermogen van 100 watt wel wat hoog.

Volgensmij is GoodWe wel een gerenommeerd merk dus ik had iets beter verwacht, want mijn 9900wp setup met 8K Huawei omvormer start al bij 30 watt op. Misschien dat dit iets met minimum string lengte te maken heeft, maar ik zou toch denken dat dit principe prima schaalbaar is en kleinere omvormers ook een lager opstart vermogen nodig hebben. Dan kan je toch iets meer zon opbrengst uit je dag halen denk ik ;)
Ik kan het minimum zo snel niet vinden, maar hij levert nu 78 Watt, de grafiek op de site heeft datapunten per 5 minuten, vandaar de scherpe lijnen. :) Hij gaat van 0 W om 09:10 naar 94 W om 09:15. Hij start dus in ieder geval lager op dan 100 Watt!

Vandaag werd uiteindelijk 1,8 kWh op 3,5 kWp = 0,51.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 14-12-2020 18:09 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machello_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 19:08
Volgens heeft de zon ook last van strengere maatregelen... Laat zich ook niet veel zien :)

3,8 kWh = 0.45 kWh/kWp.

Alphen aan den Rijn | PVoutput | 14x 360Wp = 5040 Wp ZW | 10x360Wp = 3600 Wp ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 14:50
Hier op set1 in het altijd mooie Zeeland toch nog 4.6 kWh op de teller. (0.88 kWh/kWp)

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13
In het wederom bewolkte Assen is de score 0,56kWh = 0,16kWh/kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:42
Met 1,7 Kwh de dag target gehaald met de hakken over de sloot. Geen zon gezien, daarom was het in Zeeland best aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:42

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

0,18 kWh/kWp met 1,7 kWh

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 14-12-2020 18:49 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Machello_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:03:
Volgens heeft de zon ook last van strengere maatregelen... Laat zich ook niet veel zien :)

3,8 kWh = 0.45 kWh/kWp.
Hier wel af en toe in elk geval. Maar niet aan het begin en ook niet aan het eind. Daartussen een erg grillige grafiek hier vandaag, 6 keer een leuke piek boven 3kw met wolken ertussen blijkbaar. Totaal toch nog 4,95 kwh (0.50 kwh/Kwp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 620 Wh = 0.1 KWh/KWp diep droevig hier in het oosten ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:02
Ach en wee in Duiven: 0,323 kW = 0,1 kWh/kWp

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 07-10 22:36

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bij Arnhem wederom een treurige dag: 1,8 kWh = 0,3 kWh/kWp :-(

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hier ook een niet heel beste productie: 1:3 kWh = 0,3 kWh/kWp.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Zat even wat posts in dit topic te lezen van deze zomer, en dat was een stuk vrolijker en zonniger! Met 6 en 7 punters en meer leuks. Op dit moment zijn we al blij met 1 punters denk ik...

Ik kan niet wachten om dat zelf te gaan zien, maar vraag me af of ik met mijn ZO (130 graden) dak op 36 graden helling ook 7 punters kan gaan zien? (geen schaduw)
En of mijn 9900 Wp op een 8000 watt omvormer serieus afgetopt gaat worden? Of komt niemand in de zomer in de buurt van zijn Wp = piekvermogen?

Zat al even te kijken op PVoutput en zag dat wel af en toe voorbij komen, maar dacht dat dit voor NL uberhaupt niet mogelijk was maar dit kan dus wel degelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Sinds 1 december eigenaar van een woning met een PV installatie, 3500 Wp met een 3000 watt omvormer op een plat dak (10 graden helling) op zuid (177 graden), het is een SolarEdge systeem, sinds september 2019 in gebruik.

De productie is momenteel karig maar wordt komende maanden alleen maar beter :)

Voor nu heb ik de historische data gebruikt als estimates in PV output. De waarden van PVGIS en PVWatts wijken veel af, zo ongeveer 500 a 600 kWh minder. Ik kan nog niet constant uploaden naar PV output omdat we nog geen internetverbinding hebben, we verhuizen pas daadwerkelijk eind januari. Vanaf dan zal ik me hier meer regelmatig gaan melden, tips zijn welkom!

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:49:
Zat even wat posts in dit topic te lezen van deze zomer, en dat was een stuk vrolijker en zonniger! Met 6 en 7 punters en meer leuks. Op dit moment zijn we al blij met 1 punters denk ik...

Ik kan niet wachten om dat zelf te gaan zien, maar vraag me af of ik met mijn ZO (130 graden) dak op 36 graden helling ook 7 punters kan gaan zien? (geen schaduw)
En of mijn 9900 Wp op een 8000 watt omvormer serieus afgetopt gaat worden? Of komt niemand in de zomer in de buurt van zijn Wp = piekvermogen?

Zat al even te kijken op PVoutput en zag dat wel af en toe voorbij komen, maar dacht dat dit voor NL uberhaupt niet mogelijk was maar dit kan dus wel degelijk?
Een Wp is een bepaalde standaard om zonnepanelen te vergelijken, o.a. bij 25 graden celcius. In het voorjaar zul je dat wel halen, als het nog koud is en de zon al wat hoger staat.

Ik heb 38 dagen gehad dat mijn ZO panelen boven de Wp waarde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Kalentum schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:18:
[...]

Een Wp is een bepaalde standaard om zonnepanelen te vergelijken, o.a. bij 25 graden celcius. In het voorjaar zul je dat wel halen, als het nog koud is en de zon al wat hoger staat.

Ik heb 38 dagen gehad dat mijn ZO panelen boven de Wp waarde komen.
Okee ik dacht dat Wp meer onder laboratorium condities was, maar het is wel een realistische NL waarde dus ook. Ik zie in je PVoutput deze stats niet terug, misschien dat die je PV setup als geheel alleen weergeeft maar je omvormer is dus wel gedimensioneerd groter dan je Wp voor deze ZO panelen? en kwam je ook veel hoger dan de Wp?

Voor mijn omvormer op 80% van WP zou er dan aardig afgetopt worden denk ik, hoewel het natuurlijk maar een beperkt aantal dagen is, en dan een gedeelte van de dag maar 20% klinkt wel veel natuurlijk... :-(

Voorlopig ga ik dat probleem nog niet hebben vrees ik.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:14:
[...]

Okee ik dacht dat Wp meer onder laboratorium condities was, maar het is wel een realistische NL waarde dus ook. Ik zie in je PVoutput deze stats niet terug, misschien dat die je PV setup als geheel alleen weergeeft maar je omvormer is dus wel gedimensioneerd groter dan je Wp voor deze ZO panelen? en kwam je ook veel hoger dan de Wp?

Voor mijn omvormer op 80% van WP zou er dan aardig afgetopt worden denk ik, hoewel het natuurlijk maar een beperkt aantal dagen is, en dan een gedeelte van de dag maar 20% klinkt wel veel natuurlijk... :-(

Voorlopig ga ik dat probleem nog niet hebben vrees ik.. ;)
Ik heb NW en ZO en log ze als 1 systeem, omdat ze op 1 omvormer zitten. Die NW trekt mijn efficiëntie naar beneden. De data op pvoutout is van beide strings samen. Maar ik heb ook nog eigen logging en dan heb ik wel vermogen per string.

De omvormer kan 3000W leveren maar dat haal ik niet vaak. Hij is dus lichtelijk overgedinensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:49:

Ik heb een SMA omvormer op 3-fase zonder optimizers, en ik heb pieken gezien 6.100. Totaal installatie is 6.200. Mijn dak is iets steiler, dus 's zomers zit ik meestal rond de 5.600-5.800 maximaal. Mijn pieken liggen meestal ergens tussen 14:00 en 15:00, terwijl ik 180 graden exact op zuid lig met het dak.

Ik snap niet helemaal waarop je een 9.900W aan panelen wilt gaan aansluiten op een 8.000W omvormer. Ik ben geen expert, maar waarom zou je niet gewoon iets ruimer in de omvormer capaciteit willen zitten? Kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Kalentum schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:44:
[...]

Ik heb NW en ZO en log ze als 1 systeem, omdat ze op 1 omvormer zitten. Die NW trekt mijn efficiëntie naar beneden. De data op pvoutout is van beide strings samen. Maar ik heb ook nog eigen logging en dan heb ik wel vermogen per string.

De omvormer kan 3000W leveren maar dat haal ik niet vaak. Hij is dus lichtelijk overgedinensioneerd.
Hier ook een omvormer van 3000 watt, even terug zitten kijken en soms komt het vermogen van de omvormer boven de 3000 watt uit, zo rond de 3200 watt, aftoppen van het vermogen heb ik niet echt terug kunnen vinden. Kan het zijn dat de omvormer net iets meer aan kan dan waar hij voor bedoelt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:00:
[...]

Ik heb een SMA omvormer op 3-fase zonder optimizers, en ik heb pieken gezien 6.100. Totaal installatie is 6.200. Mijn dak is iets steiler, dus 's zomers zit ik meestal rond de 5.600-5.800 maximaal. Mijn pieken liggen meestal ergens tussen 14:00 en 15:00, terwijl ik 180 graden exact op zuid lig met het dak.

Ik snap niet helemaal waarop je een 9.900W aan panelen wilt gaan aansluiten op een 8.000W omvormer. Ik ben geen expert, maar waarom zou je niet gewoon iets ruimer in de omvormer capaciteit willen zitten? Kosten?
Dit is zo geadviseerd door de installateur, mij viel het verschil in vermogen ook op, maar zij hebben het nagerekend en dit kwam er uit voor maximale opbrengst. Ik ga er maar van uit dat er dan inderdaad iets afgetopt gaat worden, maar dat het algehele rendement hoger is en deze eerder opstart. Dan bv een 10k variant. Bij 30 watt aan vermogen draaid ie al en ook is het verschil in IN/OUT minimaal dus het rendement lijkt er ook wel te zijn. Hoewel ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal heb.

Ik lees ook hier vaak dat een omvormer best ondergedimensioneerd mag zijn dus ik ga er van uit dat het niet heel vreemd is en er gegronde redenen voor zijn. Maar aftoppen blijft eng :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zo ziet 10 kWP op ZW 45 graden eruit komt zelde boven de 8.0 KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEgChiKY8_0rzVl4Ualo0m_v3-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rauXvb9mfxRUik7cSKjktaR7.jpg?f=fotoalbum_large

dit soort piekjes ga je wel mislopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwZLZithyQ7M9sVt_VdF0CONqRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQHh8H9hE0MzAqZazL5O212x.jpg?f=fotoalbum_large

ik had zelf ook een 8.0 in de planning staan, maar door leveringsproblemen is het toen toch een 10.0 geworden. van de gelegenheid gebruik gemaakt om 5kWP op N-O op ingang B bij te prikken ;)

geeft deze rare vorm grafiek en nog steeds vrij weinig boven de 8.0KW maar het komt nu wel vaker voor en soms zou hij nu wel merkbaar aftoppen. uiteraard gaan de vollast uren wel met sprongen vooruit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSjpOjYzXKwiGNyXGYFxielOVB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3VquP0kCoLg6BMtxyqqY1Jq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@twain4me
Dank voor de nette info!
Die incidentele piekjes van zon tussen de wolken door zijn fraai, maar brengen netto heel weinig op natuurlijk dus die ga ik zeker niet missen in de opbrengst denk ik.
Ik zit naar je grafiek te kijken van 11 Mei, en dan de rechter "solide" piek zit nog steeds maar op 8.25 als ik het goed schat dus dat is ook niet heel veel meer. Niet je volledige WP bv.

Ik vraag me ook af of dakhoek hierin een relevante factor is, want de meeste extreme pieken kan je krijgen denk ik op een plat dak opstelling met weinig helling zodat de zon er volledig VOL op kan branden als deze op zijn hoogst staat. Maar met mijn dakhoek van 36 graden staat de zon er dus haaks op eerder op de dag als deze schuin door de atmosfeer komt en dus minder sterk is. En ik dus niet zo snel Wp=Kw zou zien. Klopt iets van die theorie misschien... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:31:
@twain4me
Dank voor de nette info!
Die incidentele piekjes van zon tussen de wolken door zijn fraai, maar brengen netto heel weinig op natuurlijk dus die ga ik zeker niet missen in de opbrengst denk ik.
Ik zit naar je grafiek te kijken van 11 Mei, en dan de rechter "solide" piek zit nog steeds maar op 8.25 als ik het goed schat dus dat is ook niet heel veel meer. Niet je volledige WP bv.

Ik vraag me ook af of dakhoek hierin een relevante factor is, want de meeste extreme pieken kan je krijgen denk ik op een plat dak opstelling met weinig helling zodat de zon er volledig VOL op kan branden als deze op zijn hoogst staat. Maar met mijn dakhoek van 36 graden staat de zon er dus haaks op eerder op de dag als deze schuin door de atmosfeer komt en dus minder sterk is. En ik dus niet zo snel Wp=Kw zou zien. Klopt iets van die theorie misschien... :S
Om exact te zijn mijn dakhoek is gemiddeld 45 graden maar eigenlijk 41 op ZW en 49 op N-O
jij zal een fractie hoger pieken verwacht ik, hoe het panelenveld is gelegd heeft vermoedelijk meer invloed door eventueel ophoping van warmte onder de panelen etc.
maar ik denk niet dat bij volle zon ( juni etc) dan gaat de omgevingstemp omhoog. aftoppen zal beperkt zijn tot enkele dagen in mei vermoed ik.

N-O zou het bij jou wel een heel stukje beter doen dan bij mij heel grof ongeveer 10% in jaar opbrengst d:)b

ik had er echter niet snel een apparte omvormer voor gekocht het gratis op de omvormer van ZW gooien maakt het zoon goede deal.

Ik ben hoe dan ook van mening dat je teveel hebt betaald voor een grote instalatie maar bij panelen richting noord heeft iets te duur al grote gevolgen omdat de opbrengst zoveel lager is.

edit:

maar misschien moeten we in dit topic veder gaan. ik realiseer mij nu waar we zitten :$

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-12-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@twain4me
Nou het gaat om "verwachte productie" dus heel ontopic toch :)
Mijn panelen zitten op ZO orientatie (130 graden) dus geen NO hoor. En ik dacht dat E0.83 ex / Wp een nette prijs was incl installatie en alles. Ik ben er in elk geval blij mee.

Okee dank voor de info en ik ga het wel zien kwa aftopping dan, gaat vast wel meevallen denk ik en in elk geval voor de jaaropbrengst niet veel verschil uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:55:
@twain4me
Nou het gaat om "verwachte productie" dus heel ontopic toch :)
Mijn panelen zitten op ZO orientatie (130 graden) dus geen NO hoor. En ik dacht dat E0.83 ex / Wp een nette prijs was incl installatie en alles. Ik ben er in elk geval blij mee.

Okee dank voor de info en ik ga het wel zien kwa aftopping dan, gaat vast wel meevallen denk ik en in elk geval voor de jaaropbrengst niet veel verschil uitmaken.
dat je er blij mee bent is alleen maar mooi, maar ter vergeklijking

Ik zat ruim 1,5 jaar geleden op 40 cent excl/wp Wel zonder montage, met montage was het 53 cent/wp geweest (had de offerte wel, maar heb het zelf aangesloten)
grote instalaties is 1 euro /wp gewoon prijzig, snap ook niet waarom er steeds naar wordt verwezen, het is altijd al een twijfelachtig statment geweest, maar met de huidige prijzen klopt er echt geen reet meer van. in 95% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
een nieuw laagte record lijkt in de maakt , druilerig weer en donker ... 412 Wh ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

On topic:
Het was hier eerder nogal grijs maar nu komt toch de zon er volledig doorheen hier in het westen. Wel een gevalletje van "too little too late" voor mijn ZO setje hier die nu er nu nog maar ca 1000 watt van kan maken en dat ook niet heel lang meer gaat duren vrees ik met deze korte dagen. Nog maar 2kwh en dat wordt vast niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
In Zoetermeer de dag afgesloten met een formidabele 1.18 kWh = 0.38 kWh/kWp.

Daar gaan we de oorlog niet mee winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machello_
@Gene Hier iets verder naar boven geëindigd op 3,02 = 0.36 kWh/kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gerco-M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:31:
Dakhoek is essentieel, uiteraard. Plat dak is dus juist NIET goed want de zon komt niet tot 90-13=77 graden hoogte, zelfs niet op 21 juni, althans niet in NL. Op de piek zit je net boven de 60 graden dus 30 graden helling is dan ideaal. Maar ja, dat is de piek, en ook nog eens in een warme periode dus nog beter is een wat grotere hoek zodat je in het voor- en najaar ook lekker loodrecht de zon kunt vangen. Jouw dak van 36 graden is dus vrijwel ideaal (niet voor niks de regio waar 100% staat in de plaatjes met oriëntatie/helling en jaaropbrengst). Waar plat dak en lage helling dan weer 'beter' in is, is de opbrengst verdelen over de dag, wat zonder batterij of andere manier om de middagpiek van een zuidopstelling te verminderen, handig is na salderen afgebouwd is.

Je kunt hier voorbeelden vinden van mensen met zeer steil dak op het zuiden die nu in december gewoon prima hoog vermogen halen, maar de opbrengst blijft gewoon wat matig door het overwegend bewolkte weer en (vooral) de veel kortere lengte van de dag. Dat het nu minder dan 8 uur licht is tov meer dan 16 uur in juni is moeilijk te compenseren met helling ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

0,116 kWh / kWp met super magere 1,1 kWh

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Nee geen laagterecord in Assen 0,16kWh = 0,05kWh/kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Kalentum schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:34:
Nee geen laagterecord in Assen 0,16kWh = 0,05kWh/kWp
ik dacht dat mijn opbrengst slecht was, maar jij verslaat mij heel dik.

BAD=>WORSE=>WORST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 621 Wh = 0.1 KWh/KWp het blijft diep droevig hier in het oosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:14
Bah bah, 50% vd pro-rata maandtarget dus 25% vd maandtarget. Ga de kerstverlichting maar op de panelen leggen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

6,5 kWh was de opbrengst vandaag waardoor de prorata weer op 100% staat. 0.465 Wh/Wp

Tis december dus meestal niks.....er komt nog zo een maand :P
De beste dag afgelopen jaar levert net zo veel op als de eerste 15 dagen bij elkaar deze maand in mijn geval. :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:09

heho

Ommen, Overijssel

Gister was het fantastisch,

In vergelijking met vandaag ....
0.92 kWh en 0.29 kWh/kWp
0.26 kWh en 0.08 kWh/kWp
Ik heb nog 2.3 kWh per dag nodig om überhaubt mijn slechtste december resultaat te evenaren.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Gerco-M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:12:
On topic:
Het was hier eerder nogal grijs maar nu komt toch de zon er volledig doorheen hier in het westen. Wel een gevalletje van "too little too late" voor mijn ZO setje hier die nu er nu nog maar ca 1000 watt van kan maken en dat ook niet heel lang meer gaat duren vrees ik met deze korte dagen. Nog maar 2kwh en dat wordt vast niet veel meer.
Eindscore uiteindelijk toch nog 3.56 Kwh (0.36 kwh /Kwp

Niet dat er uiteindelijk nog veel bijgekomen is, maar volgens mij was mijn app eerder gewoon een heel kilowattuurtje achter met tellen of zo... 8)7 Ja er wordt gewerkt aan de Huawei SUN2000 app. En website hoop ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gisteren weer regen regen regen... ik wil het er niet over hebben. Vandaag begint met mist :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Ik dacht... ik zal eens kijken wat we gisteren hebben opgewekt;

300 Wh...
0,0546 kWh/kWp :'(

Op dit moment is het vermogen 24 W :X

02-12 is tot heden de slechtste dag deze maand met 112(!) Wh = 0,020 kWh/kWp

[ Voor 22% gewijzigd door Thalaron op 16-12-2020 08:56 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

Gosse_W

Brims

Join the club, @Thalaron
Gisteren een "fantastische" 376 Wh opgewekt uit mijn 5,3 kW-set, dus 71 mWh/Wp.
En zo heb ik toch al gauw 1x de dagtarget binnen met de afgelopen 4 1/2 dag bijelkaar opgeteld. |:(
De pro-rata heb ik nog niet zo laag gezien: 47% over deze maand, net terwijl ik nog maar ~100 kWh hoefde om de 5 MWh te halen in 2020. Laat maar, het wordt toch al niks meer. :F
@JoKo mag ik wat van jou lenen? grmbl. :>

[ Voor 5% gewijzigd door Gosse_W op 16-12-2020 10:00 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 23:48
Volgens mij is de zon maar weer eens langsgekomen hier in Helmond, long time no see :) (72% pro rata in December)

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
Zijn zware dagen hier in het noorden voor zonnepaneel houders.
Productie van de afgelopen week is niet eens het noemen waard.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
goh , hij bestaat nog de zon , atm 640 Watt dat er binnen komt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Hier in Amersfoort schijnt het zonnetje al de hele ochtend. 1kW productie atm. Helaas staat de zon zo laag dat de 12 panelen op mijn carport (oost-west) niet zoveel doen.
Kan de zon wel goed gebruiken 59% pro rata in december.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Duiven ook een zonnetje, draait momenteel op 576 Watt, dus vandaag zit dagtarget wel goed.
Maar maandtarget ziet er nog steeds niet goed uit.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
In zoetermeer momenteel 1567Wh . teller staat voor vandaag reeds op 2,3kWh 2,7kWh. Mn dagtarget in ieder geval binnen.... Maandtarget is nog steeds dieptriest.... Tenzij de komende 3 weken de zon 24/7 voor opbrengst zorgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT09vOWZ9B8s657pOQl2RiAYPJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MV1GLlmo2FeZQmymUB6ie0n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Gene op 16-12-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:02

KRC

Mss hele stomme vraag, hoe bereken je nou als je net nieuwe panelen hebt je dag/week/maand target?

Heeft iemand daar iets slims voor? :)

2.1 kwh in Purmerend tot nu toe.
Pijpje van de ventilatie zit 1 paneel nu wat dwars door de laag staande zon. (Al scheelt het maar 40wh met andere panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
KRC schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:59:
Mss hele stomme vraag, hoe bereken je nou als je net nieuwe panelen hebt je dag/week/maand target?

Pijpje van de ventilatie zit 1 paneel nu wat dwars door de laag staande zon. (Al scheelt het maar 40wh met andere panelen)
zoek ff op: "opbrengst berekenen" in dit forum, dan vind je al wat goede uitleg.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier had ik om 12:00 al 10x de opbrengst van gisteren (dat was 700Wh). Vanmiddag wel meer wolken helaas.

Ik heb in de offerte een lijstje gekregen per maand, die waarden heb ik er maar eens ingezet. Zal wel ongeveer kloppen. Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb, is mijn jaartarget verplaatsen van mei-mei in plaats van jan-dec. PV output vindt dus dat mijn target voor de 2e helft van december 2.200 kWh is.......... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 16-12-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:34
Sinds vrijdag panelen op het dak en ga vandaag m'n record verbreken waarschijnlijk met dit zonnetje! Zit om 13:21 op 4.3kWh opgewekt (Record staat nu op 4.8kWh afgelopen zondag). Was de afgelopen dagen maar telkens rond de 2.3kWh op een hele dag. Opbrengst kan eigenlijk alleen maar omhoog als je ze laat leggen rond deze tijd van het jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Penait1 op 16-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb PVGis daarvoor gebruikt en het lijstje uit de offerte die ik heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

AtleX schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:24:
[...]

Ik heb PVGis daarvoor gebruikt en het lijstje uit de offerte die ik heb gekregen.
Ja, die verwijzing ken ik, maar de allereerste vraag daar is al gelijk select Solar Radiation Database en dan haak ik alweer af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
Het is prachtig in Heerhugowaard, volop zon, maar ook volop schaduw op beiden strings. Dag target lukt wel :) Mag van mij weer snel door naar half februari.

Jaar target nu 4432 Kwh. 1000 Wh/Wp ga ik niet halen helaas. Maar goed ik heb dan ook het hele jaar door schaduw. Zelfs in de top maanden heb ik een schaduw vrij window tussen 12:00-17:00. Desalniettemin ben ik erg tevreden over het jaar 2020 en ben ik dicht in de buurt gekomen 8) Wellicht gaat het ooit nog lukken om de 1000 Wh/Wp te halen, maar dan moet ook februari en oktober mee zitten en die waren slecht dit jaar.

On topic 1,6 Kwh binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Hier in Drachten valt het behoorlijk tegen kwa zon. Er is toch nog best wel wat bewolking. Uiteraard wel 10 keer meer productie als op een grijze motregen dag. Maar het kan beter.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Hier in het westen al bijna de hele dag zon en ik zag de slimme meter al op -2000w staan dus dat gaat goed! Geen idee wat de werkelijke productie is want de app ligt er uit en staat op "offline" :( Ik ga er maar even van uit dat ik deze data op een later tijdstip nog wel kan zien. De zon scheen flink, de panelen werken dus het komt vast wel goed...

Nu wel weer wat meer bewolking dus de productie zal wel iets zakken, slimme meter staat alweer in de plus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
de zon is verdreven door wolken in Aalten , dus de productie is alweer in de kelder helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vandaag gaat hier tot nog toe wel lekker maar deze maand is wel wat droevig. Mijn diepterecord was op 3 december, 0,07 kWh/kWp. Maargoed nog even en we hebben de kortste dag weer gehad.

4800wp Sunpower op zuid, 15 graden helling, Solaredge omvormer en optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De laatste watts lopen binnen, maar ik kan de balans wel opmaken: 4 kWh = 0,93 kWh/kWp. Veruit de beste dag van december tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Vandaag letterlijk 10x de opbrengst van gisteren!

Dat wil zeggen, vandaag net aan 1 Wh/Wp, tegen gisteren 0.1 Wh/Wp, dus het zegt helaas meer over gisteren dan over vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
Aalten 3.23 KWh = 0.557 KWh/KWp geen dagtarget . maar wel veeel meer dan de afgelopen dagen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

1,13 kWh/kWp met 10,7 kWh.

Beste dag van deze maand en meer dan som van afgelopen 5-6 dagen.
Even teruggekeken naar december 2019 en toen ik vaak > 15 -16 kWh per dag

Ben wel tevreden over vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Wilke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:00:
Vandaag letterlijk 10x de opbrengst van gisteren!
ME TOO ;w

[ Voor 26% gewijzigd door 964C2 op 16-12-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Assen 1,32kWh = 0,37kWh/kWp Op 6 Wh na een dagtarget... ach ik tel'm gewoon mee... het DERDE dagtarget deze maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
In Zoetermeer is de teller gestopt op 4.1kWh = 1.38 kWh/kWp.
Een verlaat Sinterklaas kado denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machello_
@Gene hier 9,48 kwh = 1,13 kwh/kwp. Ik zie een trend waarbij jou kwh/kwp vaak net iets hoger is dan bij mij. Komt vast omdat je net wat zuidelijker woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Gewoon 20% van de totale maandopbrengst komt van: vandaag !!
4.30 kWh en 1.35 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
Machello_ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:24:
@Gene hier 9,48 kwh = 1,13 kwh/kwp. Ik zie een trend waarbij jou kwh/kwp vaak net iets hoger is dan bij mij. Komt vast omdat je net wat zuidelijker woont ;)
Dat zou zomaar kunnen. Daarnaast is natuurlijk de opstelling van de PV en de montage hoek niet onbelangrijk voor het te behalen resultaat.
Tevens heb ik, in vergelijking met jou, een aanmerkelijk kleinere set. Een vergelijkbare opbrengst in kWh geeft dan al sneller een iets hoger kWh/kWp. Mijn kWh/kWp haal ik 1 op 1 uit pvoutput.

[ Voor 18% gewijzigd door Gene op 16-12-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Duiven met de oost-west platdak best ok:
1,89 kWh = 0,59 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bij Arnhem gooiden de wolken na de middag roet in het eten. Desalniettemin 12,1 kWh, score van 1,9 kWh/kWp. Met stip de op 1-na beste dag van december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Hier uiteindelijk nog wat data kunnen vinden en score is toch nog 9.34Kwh (0.94 kwh/kwp) wat onderhand zo ongeveer het gemiddelde is voor een redelijke "zonnedag" in December met als uitzondering 5 Dec met 16Kwh waar het praktisch de hele dag zonnig was.

Nu voor December eindelijk boven target! Met een dag gemiddelde van 6.5kwh is dat heel mooi dus ik zie de rest van December wel zonnig tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
2,6 Kwh dag target, prima dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:54

ericplan

5180 Wp PV

Maandopbrengst tot nu toe circa 36 kWh of net iets meer dan 7 Wh/Wp. Op een goede mei- of junidag heb je dat binnen een dag gescoord.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Vandaag een vermeldenswaardige opbrengst in de regio Den Bosch net geen 1 kWh/kWp, op 0,93 blijven steken met een opbrengst van 3,26 kWh. :)

Was vorig jaar december een betere maand dan december dit jaar? Ik heb namelijk de target van vorig jaar genomen in PVOutput en zit momenteel pas op 40%.

• Misterpc
het begint alweer donker te worden in Aalten , wel wat zon gezien maar echt veel is het niet geweest .
1.94 KWh = 0.334 KWh/KWp het blijft maar weinig en donker grijs

[ Voor 24% gewijzigd door Misterpc op 17-12-2020 16:18 ]

• Gene
In Zoetermeer is, in aanloop naar morgen, alvast 2.7kWh = 0.93 kWh/kWp op de teller gezet. Maar eens kijken hoe ver we morgen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 14:50
Is qua data nog wel wat aan te sleutelen maar set 2 werkt: 3.3 kWh vandaag op de teller. Set 1 was 3.5 kWh (0.65 kWh/kWp) Hopelijk niet te veel net problemen met deze 2 setjes (einde van een nuts kabel) Kunnen we gaan denken om op zuidoost nog wat panelen te leggen. Mooi dak er voor. Maar dat zien we dan wel weer.

[ Voor 45% gewijzigd door de schompen op 17-12-2020 17:38 ]

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• Machello_
Hier een prima dagje: 8,26 = 0.98 kwh/kwp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

0,36 kWh/kWp met 3,4 kWh

• Kalentum
0,69kWh = 0,20kWh/kWp in Assen

• Gene
Dat schiet niet erg op he.

• Kalentum
Gene schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:23:
[...]

Dat schiet niet erg op he.
Sowieso niet in december maar het is wel erg grijs deze maand.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Machello_ schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:33:
Hier een prima dagje: 8,26 = 0.98 kwh/kwp
Kan je zien of je ZO of ZW set het beter doet?
Ik heb vandaag 0.84 Kwh/Kwp op mijn ZO en jij hebt vaak net iets hogere opbrengst en ik vroeg me af of dat te danken is aan je ZW kant.
We zitten wel zo ongeveer in dezelfde regio lijkt me.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier bij Arnhem ook niet echt geweldig, eigenlijk nauwelijks zon gezien. Desondanks 4,3 kWh, score van 0,7 kWh/kWp.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Machello_
@Gerco-M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBEerIiKA8goGfjeY_YNPVsNv9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1j7gCTdaz59YHds8Ys2ig5A.jpg?f=fotoalbum_large

Redelijk gelijk wel vandaag. ZW iets beter

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik noem dat wel significant beter! Dat zou dan iets verschil kunnen verklaren want volgens mij heb jij ook redelijk de ideale dakhoek van tussen 30 en 40 graden toch?

Ik weet trouwens ook dat ik sochtends last heb van het huis van de buren. Schaduw op mijn onderste setje van hun piek van het huis die over mijn panelen beweegt. Dat is maar een kleine factor denk ik en ik weet nog niet precies hoeveel het is, maar dat het een factor is weet ik al wel. Als dat alleen een "December probleem" is teken ik er voor trouwens!!! :P

• Peutpeut
Regio Den Bosch vandaag 0,55 kWh/kWp wat neerkomt op 1.9 kWh, niet verkeerd en toch een dagtarget :)

Ik merk dat de gegevens op het monitoring portal van SolarEdge verschilt met wat PVOutput aangeeft. Vandaag kom ik op PVOutput ongeveer 0,1 kWh lager uit. Namelijk 2,07 kWh tegenover 1,908 kWh. Is dit normaal? Zo ja, waar ligt dit aan? Heb in dit topic en het andere topic niets gevonden.

• Machello_
@Gerco-M ik weet de hoek niet precies, maar was volgens de installateur top :). Weinig last van schaduw hier op de panelen, behalve van de wolken natuurlijk :).

• heho

heho

Ommen, Overijssel

In de middag een paar keer de zon zien gluren door de wolken ....
1.46 kWh en 0.46 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
en de zon schijnt in Aalten , kijken hoe lang dat goed gaat en hoeveel het opbrengt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Gisteren 1.6kWh. Zonet 10 minuten zon gezien, nu weer een grijze massa boven ons hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Hier noordelijk van Aalten pas om 12 uur een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
getver @964C2 hier doet ie het al de gehele ochtend , soms wel wat wolkjes en atm 860 Watt dat er binnen komt , goed voor de WP en de WP droger ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Hier 1 heel kort piekje van 4000 watt. Nu 2500 watt en dalend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Ik wek momenteel nog 1.08 kW op en het is inmiddels al de beste dag van deze maand met 10,92 kWh = 1,989 kWh/kWp

Helaas zegt dit meer over de rest van de maand maar toch :)

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 18-12-2020 14:43 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.