Als ik dit zo lees denk ik dat ik niet goed geslaagd ben in het communiceren van mijn idee over profielen.
Ik kan je geen hardware aanbevelen als je mij geen goed profiel geeft.
En wat bedoel ik met zoiets vaags als 'geen goed profiel'? Een duidelijke scope van wensen / eisen die een gebruiker heeft.
Dan is jouw reatie:
maar het Tweakers publiek is zo divers.
Mijn antwoord zou zijn: ik denk dat Tweakers een goed beeld heeft van het publiek en dat je best wat educated guesses kunt doen over veel-voorkomende wensen/eisen van gebruikers.
Maar ik wil ook wel een gok doen. Dat doe ik op het einde van deze post.
Maar dit is waarom ik de BBG eigenlijk geen geschikt verhaal vind voor advies over een NAS. Want een NAS is meestal een onderdeel van een grotere oplossing. Voorbeeld: het robuust maken van backups van meerdere thuis computers vereist zowel goede backup software als een NAS. Dan kun je een kastje aanraden, maar dan is het doel nog niet bereikt.
Zie hoe dit verschilt van reguliere BBGs: een laptop of desktop is vaak gewoon niet meer dan dat, een kastje met software en dat is het dan. Het is niet onderdeel van een grotere oplossing. Een game-pc is eigenlijk gewoon (zeker door Steam) een zelf-bouw of assemblage PS4 / PS5

Momenteel is mijn use-case definitie vrij simpel.
Systeem 1 is goedkoop, en kan een paar jaar mee.
"Goedkoop" en 'kan een paar jaar mee' is geen usecase.
Leuk dat het goedkoop is en lang mee gaat maar voor welke toepassing is dit systeem geschikt of minder geschikt?
- Backup?
- Media streaming?
- Foto bewerking / Video bewerking?
- Draaien van VMs?
Is deze opslag redundant?
En wat zijn de 'kosten' die je maakt. Voorbeelden van kosten:
- Formaat (hoeveel ruimte neemt het in)
- Stroomverbruik
- Warmte / ventilatie
- Onderhouds / bouw effort
- kennis vereist
- uiterlijk (woonkamer?)
- Euros (hardware)
Systeem 2 is wat ik voor 90% heb, en is mijn persoonlijke use-case dat ik het leuk vind om met dit soort dingen te knutselen, en een niet al te traag systeem wil, omdat ik me daar gewoon aan ga irriteren.
heb ik dat perse nodig? Nee, zullen veel Tweakers datzelfde gevoel hebben? Ja, dat denk ik wel.
Ik ben even kwijt wat je precies allemaal doet met het systeem (wat zijn 'dit soort dingen?), maar ik denk dat dit ook wel tot een bepaald generiek profiel valt in te dikken. En dat profiel vertaalt zich ook weer naar bepaalde hardware / software keuzes.
- Zoekt opslagruimte voor data / backups via het netwerk van een of meerdere apparaten
- Zoekt een home server die voldoende resources heeft om meerdere applicaties te draaien
- Zoekt hoge performance / lage latency bij activiteiten x y z
Een wat duurdere stevige Synology / QNAP kan mogelijk ook al heel veel op dit vlak. Niet het hobby-verhaal, spelen met ZFS, maar dat is dan weer een ander scenario.
Er zijn legio mensen hier die dikke RGB kasten, 2080Ti's, Overgeclockte CPU's etc hebben. Is dat allemaal nodig voor hun 'use-case'? Vast niet.
Hangt helemaal af van die use case
Dikke RBG kasten --> als dat jouw smaak is en je wilt je computer er mooi uit laten zien, ja dat is echt nodig. En dat heeft consequenties, maar dat is prima.
2080TI's erg nodig als je ofwel 4K 120hz+ wilt gamen, of multi-monitor wilt gamen. Of juist 1440p@300hz wilt gamen. Ik zit qua voorbeelden niet precies goed maar ik denk dat je mijn punt snapt.
Overgeclockte CPU's hangt ook weer helemaal van het doel af. WAAROM willen mensen overclocken?
- om net die % CPU te krijgen dat ze consistent probleemloos een bepaald performance target halen in gamen?
- puur als hobby omdat ze het leuk vinden om het uiterste uit hun hardware te halen?
Kortom: iets is nodig of nuttig ten opzichte van een bepaalde use-case.
Overclocking is trouwens een leuke want ik vraag me af (zou echt een apart artikel zijn) of veel mensen niet beter af zijn om gewoon een duurdere CPU te kopen en dat het zelden echt substantieel loont voor de specifieke doelen die ze voor ogen hebben.
Profielen
Als ik een BBG zou willen doen over NAS apparaten dan zou ik dat in twee stappen doen:
1. Eerst duidelijke overeenstemming over welke profielen we willen behandelen en hoe die profielen er uit zien
2. Vertaling van profielen naar één of meerdere technische oplossingen (biedt 1 kant-en-klare en 1 zelfbouw oplossing?).
Profiel A
- Wil een backup maken van meerdere computers in een thuis-situatie naar een centrale plek op eigen hardware. (cloud is eng)
Advies 1:
- NAS met 1 schijf want het is backup data, niet de primaire data, risico op backup history verlies
Vertaalt zich naar een model van Qnap/Synology of iets zelfbouw: Pi4 of een ander systeempje.
Advies 2:
- NAS met 2 schijven (raid of sync), om te voorkomen dat backup history verloren gaat bij schijf falen
Profiel B
- Zoekt centrale opslag voor media (~10TB), beschikbaar via het netwerk voor externe media consumer (device/tv)
Advies 1: NAS met 1 x 3.5" schijf als media verloren mag gaan
Advies 2: NAS met 2 x 3.5" grote schijven als media liever behouden blijft (maar nog geen backup)
Advies 3: RAID setup met meerdere 2.5" schijfjes voor de gewenste capaciteit en beschikbaarheid
Hier zie je dat de mogelijke opties snel oplopen, maar dat kun je beperken door in je profiel te stellen dat eenvoud, belangrijker is dan stroomverbruik / zuinigheid.
Profiel C
- Gecentraliseerde opslag van foto's en bestanden voor het gezin.
Advies 1:
- Iets met minimaal 2 schijven in RAID 1
- Bespreken oplossing van backup (NAS is niet genoeg)
Vertaalt zich naar NAS met externe USB schijf voor backup?
Vertaalt zich naar 2 x NAS? ( 1 x redundant, 1 x niet of beiden niet redundant?)
Maak maar een keuze wat je denkt dat het beste past bij het publiek.
Conclusie
Ik denk dat het goed uitwerken van slechts 1 profiel en de mogelijke passende opties al een artikel kan zijn. Een heel nuttig en positief artikel voor het publiek, wat zeker gewaardeerd zal worden.
Dit is denk ik wel fulltime werk voor een week of wat om iemand van de redactie een goed artikel uit te laten werken op dit vlak. Dus het is een investering. Of dat economisch voor Tweakers rendabel is weet ik niet.
Maar ik mis de visie (of ik begrijp 'm niet) van Tweakers hier op haar gebruikers en met welke content ze gebaad zijn.
Het is grappig dat ik best nu al wat tijd heb zitten in deze post en ik heb mijn twijfels over de effectiviteit, de kans is 99.999% dat dit hele verhaal niets uithaalt. Maar ik vond het evengoed wel leuk om eens te verwoorden.

postscript
Ik merk dat ik heel erg als een soort van ICT-consultant hier te werk gaat, alsof de bezoeker hier de 'opdrachtgever' is en dat Tweakers dan de consultant zou moeten zijn. En dat klinkt als je het zo leest misschien zwaar overtrokken, maar eigenlijk is dat precies wat mensen nodig hebben.
Ik denk zelf dat als Tweakers werkelijk extra waarde wil bieden voor de bezoekers hier, dat ze dan conform echte consultancy, mensen eerst helpen begrijpen wat ze nu werkelijk echt willen, om dan te bepalen wat de juiste oplossing kan zijn, nog zonder in te gaan op specifieke producten.
En hierin dus vooral de parameters bespreken. Redundancy vs backup, vs formaat, energieverbruik, gebruikersgemak, stabiliteit, schets een plaatje dat mensen zelfstandig maakt en zelf helpt om eigen keuzes te maken.
[
Voor 7% gewijzigd door
Q op 24-06-2020 17:08
]