[BBG] NAS / Fileserver (300-400 euro)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.644 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 12:19
Voor de BBG van Juli (2020) zijn we op zoek naar een mooie NAS / Fileserver. Budget is in eerste instantie 300-400 euro voor een basis model.

Mijn eerste voorzet:
Een kleine nas, semi-passief gekoeld (maar 1 case-fan), PicoPSU, waardoor het geheel niet alleen een lage aanschafprijs heeft, maar ook lage verbruikskosten. Nadeel is nog wel: het gat van de voeding. Ik weet dat daar plaatjes voor zijn, maar zag die nog niet direct in de pricewatch.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J4105-ITX€ 93,-€ 93,-
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 53,85€ 53,85
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15€ 36,88€ 36,88
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,-€ 49,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 41,15€ 41,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,88

Ook heb ik zitten kijken naar een wat geavanceerder model, waar iets meer mogelijkheden aan zitten:
Dit systeem heeft de welbekende i3-9100 en een Fujitsu Siemens moederbord. Dit bord staat in andere topic op GoT bekend als een extreem zuinig bord. Het gaat hier om een OEM bord, dus er zitten geen extra accessoires bij.

Dit systeem leent zich uitstekend voor een geavanceerde NAS, door ECC geheugen, en een SSD met stroomverliesbescherming.
Ook zit er 16GB geheugen in, waardoor zaken als ZFS, Docker, Virtual Machines allemaal prima mogelijk zijn. (Max is 64GB, er zit nu 1 latje in, kunnen er 4 max in.)

Budget voor het geavanceerdere model is dus 700-800 euro hieronder, maar misschien moet dat nog wat bijgeschaafd worden.
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 106,04€ 106,04
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 147,45€ 147,45
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 113,05€ 113,05
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 99,40€ 198,80
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,-€ 49,-
1Solid state drivesKingston DC1000B 240GB€ 88,45€ 88,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,79

Jullie feedback is van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 30-06-2020 14:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe nuttig is een PicoPSU nog als je ook een ATX 2.52 voeding kunt krijgen voor hetzelfde geld? ATX 2.52 schrijft een minimaal rendement van 70% voor bij 2% belasting. In het geval van de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 komt dat dus neer op minimaal 70% bij 9W DC. Dat blijkt ook wel aardig te kloppen, kijkend naar deze grafiek van Cybenetics. Denk dat je in idle hooguit 1 of 2 watt gaat verliezen, niet iets noemenswaardig. Maar je krijgt er wel een flink betere voeding voor terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TVaZ_MppX4_1ZZ5YYBonTL9eU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jZW64NR4bbyhYLvFHdDIunzh.png?f=user_large

De pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is trouwens alles behalve efficiënt bij lage belasting, dus die zou ik hier niet gebruiken. Het is een goede voeding voor een high-end game PC, maar niet voor een zuinige server.

Belangrijkste lijkt mij trouwens het bespreken van de software bij beide servers. De hardware in elkaar zetten is hier niet het moeilijkste, dat is de software. Het is niet even Windows 10 installeren, wat bijna iedereen wel kan.

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 08-06-2020 23:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Leuk onderwerp!

Voor wat het waard is:

Gebruikersprofiel / doelgroep
Ik zou niet starten vanuit de hardware maar eerst eens een gebruikersprofiel schetsen. Zoek daar dan een passende NAS bij.

Zie ook deze feedback:

Q in 'reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2020'

Ik zie een budget niet als startpunt. Mijn functionaliteit, de wensen zijn het startpunt, budget is vloeibaar.

Wat zijn de wensen / eisen van dit profiel? En waarom past deze hardware daarbij?

- een NAS puur voor backup data
- een NAS voor het opslaan van data waarbij de NAS de primaire locatie is
- een NAS voor het delen van content met de SmartTV / mediaspeler
- een NAS voor video / fotografie opslag (archivering)
- een NAS voor video / fotografie --> actief editen. (performance!)
- een NAS voor de verzamelaar (veel schijven)
- een NAS voor de ICT hobbyist (o.a. VMs!)

Je kunt vast nog betere profielen verzinnen dan dit. Of een paar bij elkaar rapen tot een bepaald soort common denominator.

Gat in kast
Ik kan me niet voorstellen dat 'we' mensen iets laten bouwen met een lelijk gat in de kast.
Niet eens lekker voor de airflow lijkt me.

SATA poorten vrij houden
Voor de budget setup offer je 1 sata poort op voor de SSD, waarom niet het m2 slot gebruiken (als het niet met SATA gedeeld wordt) of anders van USB booten? Zonde van de SATA poort anders. Er kunnen makkelijk meer disks in die kast. Maar misschien mis ik iets.

Synology/QNAP
Ik denk dat als je werkelijk om je gebruikers geeft mensen altijd eerst dit soort apparatuur zou aanraden. Zelfbouw is alleen zinvol als je iets wilt doen wat je niet op zo'n ding kunt doen (en dat is steeds minder het geval) of dat je met ZFS of persé zelfbouw wilt doen voor de leuk.

Je hebt zo'n zelfbouw doosje zo draaien, super makkelijk. Tot dat er iets mis gaat, en dan is het 'help!' op dit forum.

Software
Is dat nog qua onderwerp in scope ?

Backup?
Daar nog iets van vinden? Hangt van het profiel af ;)

SMR
Dat nog benoemen / waarschuwen?

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 09-06-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@-The_Mask- Top feedback! Ik had met een scheef oog gekeken in Het grote Voedingen topic, maar daar kon ik zo snel geen advies vinden over een laag vermogen voeding. De TS was een klein beetje aan de oudere kant. De Seasonic G-360 staat er nog steeds in, maar die is volgens mij nu wel te oud om nog te adviseren :)
Thanks voor de suggestie, heb die in beide lijsten verwerkt, 450W is meer dan zat voor beide systemen.

@Q Goede punten, over een aantal heb ik nagedacht:

- Gat in de kast: Nu met nieuwe voeding dus weg.
- SATA poorten vrijhouden: Ik heb zitten kijken naar een zowel fysiek kleine als goedkope USB (3.0/3.1) Stick die ik met een gerust hart aan zou kunnen raden om een OS op te draaien (niet alleen FreeNAS, maar ook iets als OpenMediaVault). Dat vond ik best lastig. Als je nog een goede suggestie hebt, sta ik daar voor open. Ik zou veronderstellen dat veel mensen met 1 schijf toe kunnen, en dan backups (van de belangrijkste data) maken in iets als Google Cloud / OneDrive / Dropbox. 2 of 3 schijven zou ook kunnen, met een USB stick als OS drive, of een klein SATA controllertje in het PCIe x1 slot. Die kosten ook de kop niet.

- Synology/QNAP: We kunnen natuurlijk een relatief gelijkwaardig alternatief er naast zetten? Mogen gebruikers zelf kiezen. Bovendien is dit wel Tweakers, en niet je digibete schoonmoeder. Als mensen hier voor kiezen, gaan we er redelijkerwijs vanuit dat ze weten waar ze voor kiezen. We hoeven mensen niet te beschermen voor 'domme' keuzes, we moeten we vooral helpen in de goede keuze qua hardware maken.
Opvoeden van mensen om verstandige keuzes te maken lijkt me niet onze verantwoordelijkheid :)

- Software: Ik wil best een stukje schrijven over wat opties, ik zat zelf te denken aan FreeNAS, OpenMediaVault, Unraid en zelfbouw dmv gewoon kaal Linux.

- Backup: Kunnen we denk ik ook wel wat over zeggen. Er zijn simpele tools voor volgens mij vrijwel alle OSen om te backuppen naar Google Drive, Dropbox en OneDrive. Daar zit best wat gratis ruimte.
Thuis heb ik TransIP Stack, die kunnen we ook zijdelings noemen (hoewel dat een klein beetje reclame is misschien? Maar ach, dat is het voor de anderen ook...)

- Dat issue wilde ik wel noemen ja. @willemdemoor riep wel dat het advies exclusief schijven is, maar misschien moeten we wel even een lijstje geven met welke schijven de 'betere' keuze per stuk zijn.
Hoeveel schijven mensen dan nemen, kunnen ze dan lekker zelf uitzoeken.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:50:

@Q Goede punten, over een aantal heb ik nagedacht:

- SATA poorten vrijhouden: Ik heb zitten kijken naar een zowel fysiek kleine als goedkope USB (3.0/3.1) Stick die ik met een gerust hart aan zou kunnen raden om een OS op te draaien (niet alleen FreeNAS, maar ook iets als OpenMediaVault). Dat vond ik best lastig. Als je nog een goede suggestie hebt, sta ik daar voor open. Ik zou veronderstellen dat veel mensen met 1 schijf toe kunnen, en dan backups (van de belangrijkste data) maken in iets als Google Cloud / OneDrive / Dropbox. 2 of 3 schijven zou ook kunnen, met een USB stick als OS drive, of een klein SATA controllertje in het PCIe x1 slot. Die kosten ook de kop niet.
Ik ben helaas niet goed thuis in het draaien van een OS van USB stick.

Wat ik echter zou adviseren is om het OS ofwel van een USB SSD of USB HDD te draaien omdat die sticks vaak zo snel stuk gaan.
Dat is wat ik zelf in veel machines doe, zoals mijn GenX machientjes.
Maar misschien ben ik niet meer zo up-to-date op dat vlak.
- Synology/QNAP: We kunnen natuurlijk een relatief gelijkwaardig alternatief er naast zetten? Mogen gebruikers zelf kiezen. Bovendien is dit wel Tweakers, en niet je digibete schoonmoeder. Als mensen hier voor kiezen, gaan we er redelijkerwijs vanuit dat ze weten waar ze voor kiezen. We hoeven mensen niet te beschermen voor 'domme' keuzes, we moeten we vooral helpen in de goede keuze qua hardware maken.
Opvoeden van mensen om verstandige keuzes te maken lijkt me niet onze verantwoordelijkheid :)
Het is voldoende om er een kant-en-klaar doosje bij te zetten, van verschillende merken.
- Software: Ik wil best een stukje schrijven over wat opties, ik zat zelf te denken aan FreeNAS, OpenMediaVault, Unraid en zelfbouw dmv gewoon kaal Linux.
Ik zou snapraid ook wel mee willen nemen, het lijkt redelijk populair. Het wordt gebruikt met name door mensen die bang zijn van een vorm van RAID.
- Backup: Kunnen we denk ik ook wel wat over zeggen. Er zijn simpele tools voor volgens mij vrijwel alle OSen om te backuppen naar Google Drive, Dropbox en OneDrive. Daar zit best wat gratis ruimte.
Thuis heb ik TransIP Stack, die kunnen we ook zijdelings noemen (hoewel dat een klein beetje reclame is misschien? Maar ach, dat is het voor de anderen ook...)
Als tweakers zijnde zouden ze geen specifieke cloud partijen moeten voortrekken. Dus of een heleboel noemen, of geen.
- Dat issue wilde ik wel noemen ja. @willemdemoor riep wel dat het advies exclusief schijven is, maar misschien moeten we wel even een lijstje geven met welke schijven de 'betere' keuze per stuk zijn.
Hoeveel schijven mensen dan nemen, kunnen ze dan lekker zelf uitzoeken.
Misschien is het ook voldoende om een lijstje schijven te leveren (of linkjes) die je zeker NIET moet nemen ;)
Of hoe je makkelijk kunt checken of een schijf SMR is.

Algemene opmerking

Misschien heb je gezien dat Ars Technica in samenwerking met Jim Salter flink wat artikelen over RAID, ZFS en nu ook wat over SMR heeft geschreven. Ik mis dat enorm bij Tweakers.

De BBG is een hardware advies en het format zoals het nu is ingericht, past in mijn ogen niet bij uitgebreid advies en verhalen er omheen. Bijna ieder onderwerp in deze lijst zou een goed artikel op Tweakers kunnen zijn dat waarschijnlijk een hoop mensen aanspreekt. Helaas zien we dat soort content de laatste jaren helemaal niet meer.

Dus misschien dan maar beperkten tot de scope die door tweakers is gegeven qua prijspunten en dat is het dan.

Profielen

Misschien was deze feedback niet voor jou maar meer voor tweakers, ik begrijp dat jij er niet veel mee kunt of het er niet mee eens bent ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
offtopic:
Djeezes, geven ze tegenwoordig rood aan iedereen? :+ Sjonge jonge jonge toch.
O+

Na wat posts van @-The_Mask- ben ik in favor van een deftige full size voeding, ook voor deze systemen.

@FireDrunk heb je nog gekeken naar die suggestie van @Q om met een M2 aan de slag te gaan? Ik zou ook graag zoveel mogelijk SATA vrijhouden voor spinning disks. @Q hij heeft toch een M2 er in gezet? Die Optane?

Voor de mini-nas vind ik zelfbouw ook wat te hoog gegrepen. Dan ben je prijs/ondersteuning imho beter af met een Synology instappertje oid.

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 09-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, het M.2 slot op de J5005 is alleen voor Wifi/Bluetooth :)
In de Advanced Build is het wel een NVMe M.2 SSD.

Suggesties voor een kant-en-klare NAS zijn welkom, ik weet er de ballen van.

@Q
OS van USB Stick is volgens mij niet perse onderhevig aan een USB SSD / HDD. FreeNAS kan prima op een 'domme' USB stick. En Raspberry PI's / SBC's draaien ook prima van SD kaartjes.
Belangrijkste is vooral dat je er rekening mee houdt met de installatie. Sommige installers merken dat ze op een SD kaartje of USB stick geinstalleerd worden, en mounten bijvoorbeeld /tmp in memory, en loggen niets persistent (journalctl instellingen).

SnapRAID is een goede suggestie, ik zal XPenology ook noemen.

[ Voor 57% gewijzigd door FireDrunk op 09-06-2020 10:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik ben wel benieuwd naar het idee achter de keuze van de Optane H10, aangezien dat een vrij rare SSD is. Volgens de review van AnandTech is dat eigenlijk twee SSD's in 1, aangesloten met ieder 2 PCIe-lanes: een 16GB Optane-deel, en een 256GB QLC-deel (vergelijkbaar met de 660P). Je moet er maar net de use-case voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het is een van de goedkoopste maar toch vrij rappe SSD's met PowerCaps, waardoor hij geschikt is voor ZFS als SLOG en L2ARC. Optane heeft ontzettend goede QD=1 latencies, welke niet vaak in gemiddelde benchmarks naar voren komen.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Snapraid zou ik ook meenemen, ik gebruik het zelf voor mijn media pool om het enerzijds goede data integriteit controle heeft en anderzijds wel uitbreidbaar is itt. zfs wat ik voor mijn belangrijke data gebruik.

Wat hardware betreft zou ik voor het lage segment ook eerder kijken naar een kant en klare NAS dan een zelfbouw.

Wat de custom fileserver betreft lijkt 32GB ram me overkill voor een NAS. Je kan het wel vermelden als men wilt gaan virtualiseren maar ik zou het standaard bij 1 latje houden.

Wat de behuizing betreft zou ik eerder een Fractal Design Define R5 nemen dan de Node 804, de harde schijven lijken me beter gekoeld en de bays accepteren zowel 3,5" als 2,5" waar die van de node enkel 3.5" kunnen hebben. Bovendien kan je ze ook 1 voor 1 uithalen, waar je bij de node heel de blok moet uithalen om aan de schroeven te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goede punten, verwerkt!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:07:
Het is een van de goedkoopste maar toch vrij rappe SSD's met PowerCaps, waardoor hij geschikt is voor ZFS als SLOG en L2ARC. Optane heeft ontzettend goede QD=1 latencies, welke niet vaak in gemiddelde benchmarks naar voren komen.
Ik weet niet of dat persé nodig is: voor een thuisgebruik NAS hoef je geen L2ARC en SLOG kan prima op de disks zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, het is een optie. Ik vond hem wel wel cool :)
Maar als er meer animo is om 1 kant-en-klare NAS aan te bieden, en 1 (simpele) Zelfbouw NAS, vindt ik dat ook prima.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt ook wat je nu hebt samen met een vergelijkbare kant en klare NAS. Al zijn er natuurlijk wel tientallen goede keuzes afhankelijk van je eisen en wensen. Dus goede functiebeschrijving is zoals altijd belangrijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:21:
Klopt, het is een optie. Ik vond hem wel wel cool :)
Maar als er meer animo is om 1 kant-en-klare NAS aan te bieden, en 1 (simpele) Zelfbouw NAS, vindt ik dat ook prima.
Tja, voor wie (doelgroep) wordt het artikel straks geschreven? Wat is het vermeende / verwachtte gebruiksprofiel van de gemiddelde geïnteresseerde tweakers.net bezoeker?

Ik bedoel: voor de non-tweaker is een 2-bay kant-en-klare NAS met 2 dikke schijven prima.

Het zou mij verstandig lijken om iets over de pro's/cons te schrijven voor wat betreft 'zelfbouw'.
De goedkope zelfbouw NAS die je voorstelde voegt eigenlijk niet zoveel toe - naar mijn mening dan - ten opzichte van een kant-en-klaar doosje. Het is dan eigenlijk bijna meer een risico dan dat het iets oplevert afgezien van de software keuze.

Mijn voorkeur zou dan uitgaan om naast een kant-en-klare build de de grotere, degelijkere ECC-based build te plaatsen, daar heb je al meer verhaal bij waarom dat meerwaarde kan hebben denk ik dan.

Of dat hele verhaal met dit kastje: pricewatch: Silverstone DS380

Heeft tenminste ook hot-swap, zoals alle kant-en-klare NAS apparaten. Anders ga je eigenlijk met zeflbouw 1 stap vooruit (server grade geheugen/moederbord) en 1 stap achteruit (geen hotswap).

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 73,20€ 73,20
1MoederbordenAsus P11C-I€ 188,05€ 188,05
1ControllersDelock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port€ 20,19€ 20,19
1BehuizingenSilverstone DS380€ 175,43€ 175,43
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 102,-€ 102,-
1VoedingenSilverstone SFX 450W€ 79,89€ 79,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,76

Hier moeten nog wel SATA kabels bij.

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 09-06-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zelf heb ik het volgende.

ASRock j1900 imb-150
2 x 4GB Sodimm
Msata 128gb voor OS
Een pci-e 1x Sata controller met 4 poorten.
Cooler master Elite 110a
Voeding weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

4*4tb hdd

Dit alles doet gewoon netjes 100MB/s over netwerk.

Nou is het bord dat ik gebruik niet makkelijk te krijgen maar er zijn genoeg alternatieven.

P.s. getikt op telefoon dus geen pw links enzo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:16:
Hoe nuttig is een PicoPSU nog als je ook een ATX 2.52 voeding kunt krijgen voor hetzelfde geld? ATX 2.52 schrijft een minimaal rendement van 70% voor bij 2% belasting. In het geval van de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 komt dat dus neer op minimaal 70% bij 9W DC. Dat blijkt ook wel aardig te kloppen, kijkend naar deze grafiek van Cybenetics. Denk dat je in idle hooguit 1 of 2 watt gaat verliezen, niet iets noemenswaardig. Maar je krijgt er wel een flink betere voeding voor terug.
Intel geeft aan een ≥65% minimum efficientie bij 20% belasting als minimum voor ATX12V 115V. De efficientie is vaak 50% of minder bij 10W, bij ATX voedingen.

Je geeft helaas geen link naar een bron voor die 2% en dat staat niet in de Intel Power supply design guide June 2018. 70% is overigens nog steeds laag. Ter vergelijking: een moderne 96W adapter kan bij een belasting van 9,6W 92,4% efficientie halen. ATX voedingen aan de andere kant zijn nog vaak gebaseerd op oude technologie en hebben een te grote overhead bij lage belasting. Adapters lopen voor in de technologische ontwikkeling.

De grafieken van Cybernetics zijn te grof en bevatten waarschijnlijk extra- of interpolaties, meetcijfers die dit bevestigen heb ik niet gezien.

9W is overigens geen typisch verbruik voor een moederbord met J processor. Dat is veel te hoog.

Als je een server hebt die altijd aan staat wil je graag dat die niet het hele jaar door veel energie vraagt. Een van de methoden om dat te doen is het bouwen van een server die in idle zuinig is. Daarvoor moet je alles uit de kast trekken:

1. Zuinige disk drives, 2.5". Of alleen SSD's.
2. Zuinig besturingssysteem (Debian, Ubuntu, Windows). Geen *BSD, oude kernels en achterlopende Linux distributies)
3. Beter geen virtual machines, consolideer zoveel mogelijk onder één besturingssysteem.
4. Geen RAID (RAID is geen backup en heeft forse nadelen)
5. SSD's (SATA, NVMe alleen als je geen ruimte meer hebt) voor het OS en programma's.
6. zuinige hardware (N-processor, Pentium Gold of i3 8/9 gen)

Aan alle voorwaarden zul je moeten voldoen als je een zo zuinig mogelijke fileserver wil bouwen.

Dus ik zou zeggen: breng die PicoPSU met zuinige adapter terug. Dat is twee keer zo efficient als een doorsnee ATX voeding.

Het belangrijkste is de AC/DC adapter, die doet het echte werk, het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en het omzetten van de spanning naar 12V. PicoPSU zet alleen nog 3,3V en 5V DC-DC om met 12V DC als bron. Niemand heeft aangetoond dat de PicoPSU niet ok is, integendeel. Zelfs gecombineerd met de enorm slechte EDAC adapters met het verkeerde type PicoPSU bleek die nog goed te scoren. Nieuwe adapters (vanaf 2016) voldoen aan CoC v5 Tier 2 Eu eisen en komen met alle beveiligingen en voldoen ze ruimschoots aan de ATX12V kwaliteitseisen. Die zijn overigens op dezelfde standaarden gebaseerd.

Als zuinigheid niet van belang is (bv. je hebt 40 zonnepanelen op je dak, hebt een EV als backup en je leeft off the grid...), dan kun je kiezen wat je wil, RAID, FreeNAS (gebaseerd of FreeBSD) en virtual machines. Er zijn natuurlijk ook middenwegen, ofschoon ik werkelijk niet zie waarom je een 450W voeding zou willen kiezen als je niet meer dan 23W nodig hebt met 6 stuks 2.5" drives van 4 of 5TB. Heb je per se 10.000 rpm drives nodig, dan zou ik toch maar kijken naar SSD's. Er komen Samsung QVO drives aan van 8TB. Ik heb zelf een 2TB. Als je per se 3.5" drives wil - die zijn soms net zo snel als 2.5" drives - kijk dan vooral naar het idle verbruik en de spindown verbruik. WD is dan het beste. Meer over zuinige disks kun je vinden in Het grote zuinige server topic - deel 2

Ik zou tenminste één BBG zuinige server specificeren.

Overigens, het nut van snelle SSD's (lees: SSD's met grote doorvoersnelheid zoals NVMe) in een NAS heb ik nooit begrepen. Het netwerk is daar meestal te traag voor. Afspelen van 4k video bijvoorbeeld gaat over 100 Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

mrmrmr schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:07:
[...]
4. Geen RAID (RAID is geen backup en heeft forse nadelen)
Ik denk dat voor de doelgroep RAID prima is. Het zit ook op de doorsnee Synology, QNAP, het werkt prima.
Mijn mening: https://louwrentius.com/dont-be-afraid-of-raid.html
Ik zou tenminste één BBG zuinige server specificeren.
Ik meen mij te herinneren dat jij daar redelijk expert in bent dus ik snap jouw enthousiasme voor een zuinige server. Een server zo zuinig mogelijk krijgen is een sport ;)

Maar hoe belangrijk is dat werkelijk voor de gemiddelde tweakers bezoeker?

Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar qua geld maakt het denk ik niet heel veel uit. En dan is een qnap/synology kopen veel makkelijker.

Niet dat ik er tegen ben, maar ik ben benieuwd naar de kosten/baten voor het beoogde publiek.
En als je thuis zonnepanelen hebt, kan het je dan nog Watt schelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Juist voor de doelgroep (fileserver thuis) doet RAID weinig nuttigs. Het houdt meerdere disk drives draaiende, het beschermt niet tegen software- en gebruikersfouten, kan stabiliteitsproblemen veroorzaken, maakt troubleshooting en datarescue moeilijk, vergt actief beheer en er zijn al snel problemen met disks die verder nog niet hoeven te worden afgeschreven.

Een goede externe backup is belangrijk. Die heb je nodig als je data wil beschermen, want RAID is geen backup.

Een ongunstige ontwerpkeuze kan zo 50 à 100 euro per jaar aan energie kosten.

Elke Watt verbruik kost ongeveer 2 euro per jaar. Als je bijvoorbeeld een fileserver inricht die draait met 10 7200 rpm HGST drives op een SAS host board, dan kost daar behoorlijk veel energie. Niet alleen in aanschaf maar ook elk jaar opnieuw. We zien regelmatig systemen langs komen die 100W draaien.

Nu is het niet zo dat een zuinig systeem meer hoeft te kosten in aanschaf. Soms juist minder: zo''n moederbord met J processor bijvoorbeeld is goedkoop en zuinig. Wil je een snel systeem, dan nog hoef je niet in te leveren op het verbruik, dat komt vooral doordat een moederbord met bijvoorbeeld een dual of quad core 3.7 GHz in idle erg weinig kan verbruiken, misschien maar een paar Watt meer dan een J processor bord.

De meeste servers doen 99% van de tijd niets, maar als ze aanstaan is de impact van het idle verbruik van belang. Kijk dus vooral naar het idle verbruik en niet zozeer naar het actieve verbruik.

offtopic:
Sinds ik zuinige servers draai, kan ik van het overschot van de zonnepanelen het huis verwarmen. In de toekomst wordt dat allemaal anders. In het Verenigd Koninkrijk is men daar verder in dan bij ons. Daar kun je worden betaald voor het afnemen van energie (bij veel wind of zon) en heb je misschien een huisbatterij of EV die uiteindelijk voorkomt dat er weer een centrale moet worden aangezet.

In de toekomst is veel van de energie groen en dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over energiebesparing. Dat is dan verleden tijd, er is energie genoeg van de zon en de wind en dat is goed om global warming in te dammen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
Heren, we zijn hier niet om te beslissen of iemand een Fileserver nodig heeft. Mijn insteek is vooral, dat als iemand er voor kiest om zo'n ding aan te schaffen, we ze de beste keuzes laten maken binnen het budget dat ze hebben. Opvoeding van mensen in het maken van duurzame en verstandige keuzes qua software, aanschaf van andere componenten etc, kan denk ik beter in de Topics op GoT (DIY RAID NAS, Zuinige Server, ZFS Topic etc.).

Ik zie meer heil in het geven van opties, en een passend verhaal, en het daar dan bij laten. Gebruikers zijn (doorgaans) oud en wijs genoeg om die informatie zelf te filteren.

Ik stel dan ook voor om 1 entry level systeem te maken, wat in absolute zin een laag verbruik heeft, of dat met een PicoPSU of een normale ATX voeding gebeurt, maakt mij weinig uit. Ik weet dat PicoPSU's kwalitatief wat slechter zijn dan een gemiddelde ATX voeding, maar in mijn herinnering maakte het lagere verbruik wel het een-en-ander goed. Als het verbruik van deze Cooler Master niet substantieel (lees: 10+W) verschil uit maakt, zou ik liever voor een ATX voeding gaan. Vanwege het gat in de kast, vanwege de extra kwaliteit, en vanwege de garantie.

Een tweede systeem kan als optie aangedragen worden, waar we bij vermelden dat daar meer mee kan. Dingen als: ZFS, Virtual Machines, Docker, draaien van Gameservers, je eigen Mailserver etc. We gaan duidelijk niet in op of je dat moet doen of niet. @mrmrmr de discussie of iemand dus Virtual Machines moet draaien is totaal irrelevant. Ik draai geen VM's op mijn server, maar op mijn laptop voor Lab / Test doeleinden, en het halen van certificeringen. Jouw opmerking dat je dat moet consolideren op je host OS, gaat daar dus al stuk. Laten we die discussie dan ook buiten dit topic houden.

Schijven (zowel 2.5" als 3.5") zijn geen direct onderdeel van de build. We kunnen een lijstje maken welke schijven we aanraden (zowel 2.5" als 3.5", als SSD's). Dan kunnen gebruikers zelf een keuze maken.

De keuze voor het J-Series bord is in de basis simpel. Het is goedkoop en zuinig, en voor een instap Fileserver is er absoluut geen hogere performance nodig. Met 1Gb files serveren doet het ding nog steeds met 3 vingers in zijn neus.

@Q @mrmrmr We zien elkaar vaak genoeg in de andere topics, laten we de discussies die we daar hebben, daar laten, en het hier puur over de hardware hebben. Externe factoren als Zonnepanelen, en discussies over of RAID verstandig is, zijn hier niet aan de orde. Dit is een BBG, en niet meer dan dat. Of je backups moeten en/of je RAID gebruikt is een hele andere discussie.

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 10-06-2020 08:04 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:07:
[...]

Intel geeft aan een ≥65% minimum efficientie bij 20% belasting als minimum voor ATX12V 115V. De efficientie is vaak 50% of minder bij 10W, bij ATX voedingen.

Je geeft helaas geen link naar een bron voor die 2% en dat staat niet in de Intel Power supply design guide June 2018. 70% is overigens nog steeds laag.
Staat er wel bij, ATX 2.52 specificatie. ;)

Tja wat is laag, zo'n PicoPSU met standaard adapter doet daar iets van 80% waarschijnlijk. Dan heb je het bij 9W DC over een verschil van 1,5W, dat is niet iets waar de BBG lezer wakker van zal liggen.
Ter vergelijking: een moderne 96W adapter kan bij een belasting van 9,6W 92,4% efficientie halen.
Ja dat kan, maar dan heb je het niet over degene die erbij komt en dus over een veel hogere aanschaf prijs. Doordat het verbruik al zo laag is kun je relatief heel weinig winnen.
ATX voedingen aan de andere kant zijn nog vaak gebaseerd op oude technologie en hebben een te grote overhead bij lage belasting. Adapters lopen voor in de technologische ontwikkeling.
En daarom is er dus de ATX 2.52 spec en ATX 12VO spec gekomen. Het gaat er daarnaast ook niet om wat andere voedingen of PicoPSU's kunnen halen. Het gaat om de Cooler Master MWE Bronze V2 450W tegenover een gelijk geprijsde PicoPSU.
De grafieken van Cybernetics zijn te grof en bevatten waarschijnlijk extra- of interpolaties, meetcijfers die dit bevestigen heb ik niet gezien.
Die zul je ook niet zien, want je aanname is incorrect. ;)
9W is overigens geen typisch verbruik voor een moederbord met J processor. Dat is veel te hoog.

Als je een server hebt die altijd aan staat wil je graag dat die niet het hele jaar door veel energie vraagt. Een van de methoden om dat te doen is het bouwen van een server die in idle zuinig is. Daarvoor moet je alles uit de kast trekken:
Nee je moet nuttige dingen doen. Als je alles uit de kast trekt om 0.1W te winnen, dan doe je wat mij betreft iets verkeerd. Een minuut minder lang gamen op je high-end game PC zal bijvoorbeeld veel meer helpen. Sowieso gewoon zuinig met energie omspringen is veel nuttiger.
Dus ik zou zeggen: breng die PicoPSU met zuinige adapter terug. Dat is twee keer zo efficient als een doorsnee ATX voeding.
Lijkt mij zeer sterk, kun je dat onderbouwen.
Het belangrijkste is de AC/DC adapter, die doet het echte werk, het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en het omzetten van de spanning naar 12V. PicoPSU zet alleen nog 3,3V en 5V DC-DC om met 12V DC als bron. Niemand heeft aangetoond dat de PicoPSU niet ok is, integendeel. Zelfs gecombineerd met de enorm slechte EDAC adapters met het verkeerde type PicoPSU bleek die nog goed te scoren. Nieuwe adapters (vanaf 2016) voldoen aan CoC v5 Tier 2 Eu eisen en komen met alle beveiligingen en voldoen ze ruimschoots aan de ATX12V kwaliteitseisen. Die zijn overigens op dezelfde standaarden gebaseerd.
Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een uitgebreide test zoals een review van Aris gelezen over een picoPSU.
Als zuinigheid niet van belang is (bv. je hebt 40 zonnepanelen op je dak, hebt een EV als backup en je leeft off the grid...), dan kun je kiezen wat je wil, RAID, FreeNAS (gebaseerd of FreeBSD) en virtual machines. Er zijn natuurlijk ook middenwegen, ofschoon ik werkelijk niet zie waarom je een 450W voeding zou willen kiezen als je niet meer dan 23W nodig hebt met 6 stuks 2.5" drives van 4 of 5TB. Heb je per se 10.000 rpm drives nodig, dan zou ik toch maar kijken naar SSD's. Er komen Samsung QVO drives aan van 8TB. Ik heb zelf een 2TB. Als je per se 3.5" drives wil - die zijn soms net zo snel als 2.5" drives - kijk dan vooral naar het idle verbruik en de spindown verbruik. WD is dan het beste. Meer over zuinige disks kun je vinden in Het grote zuinige server topic - deel 2
Ik ken eerlijk gezegd geen mensen die zich heel druk maken over enkele watts en een paar euro op hun jaarafrekening. Ik ken ook geen mensen trouwens die off grid leven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:00:
Als het verbruik van deze Cooler Master niet substantieel (lees: 10+W) verschil uit maakt, zou ik liever voor een ATX voeding gaan. Vanwege het gat in de kast, vanwege de extra kwaliteit, en vanwege de garantie.
Mee eens.

------

Qua scope: ik zou misschien een USB / SATA / M2 SSD als boot drive benoemen, maar niet voor opslag. De enige toepassing daarvoor die ik zie is VMs en die mensen hebben het BBG advies toch niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:45:

Staat er wel bij, ATX 2.52 specificatie.
Zoals ik zei zie ik het er niet in staan. Quote graag.

@FireDrunk

Voor mensen met een smalle beurs is het denk ik wel van belang een systeem samen te stellen dat ze niet veel geld gaat kosten aan energiekosten in de 5 jaar dat zo'n systeem draait. Ik snap dat je hier geen discussie over wilt houden, maar feit is dat de verkeerde keuzes op termijn een veelvoud van de aanschafprijs kunnen kosten, dat is nog niet algemeen bekend. Dat komt ook tot uiting in de hardware samenstelling van een fileserver. Ik zou de hard disks ook meenemen, eventueel in de beschrijving.

Een systeem dat een goede afweging heeft tussen TCO (met als onderdeel zuinigheid) en een systeem dat alle remmen loslaat en gaat over coolness, zou prima zijn.

Nogmaals, het kan zijn dat een grootverbruikend systeem wel ok is in de toekomst wanneer electriciteit niet meer vervuilend is. Misschien is dat voor sommigen al zo

[ Voor 67% gewijzigd door mrmrmr op 10-06-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Zoals ik zei zie ik het er niet in staan. Quote graag.
Helaas is het document niet openbaar, maar je kunt er genoeg over vinden door te Googlen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Helaas is het document niet openbaar, maar je kunt er genoeg over vinden door te Googlen.
Niets te vinden over 2% icm ATX 2.52.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Niets te vinden over 2% icm ATX 2.52.
Wat typ je dan in? Want ik kan heel veel vinden. :p

Om een willekeurige quote te pakken:
The only thing that prevents the KL-G700FM from being fully ATX 2.52 compatible is that that its efficiency is below 70% with 2% of its maximum-rated-capacity load, which can only be remedied by using a particular resonant controller that exploits the LLC burst mode operation to improve efficiency at ultra-light loads.
https://www.techpowerup.c...e-series-700-w-psu/7.html

[ Voor 51% gewijzigd door -The_Mask- op 10-06-2020 11:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kennelijk is de voorwaarde zo dat voor voedingen onder 500W er minstens 70% moet worden geleverd op 10W bij 115V. Bij voedingen groter dan 500W is dat 2% van de capaciteit. Dus er wordt niet lager getest dan bij 10W.

https://www.tweakpc.de/ha..._2019_650-750-850/s01.php

12V AC/DC adapters kunnen op dat punt ruim 22% zuiniger zijn (FSP) met 92,4%.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 10-06-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Heren, ik vind de discussie nu wel genoeg. 22% zuiniger op 10W is 2W. Dat is 4 euro op jaar basis aan kosten.

Bij gelijke kosten wint een ATX voeding wat mij betreft dan, omdat de kwaliteit van een ATX voeding aantoonbaar beter is dan bij de PicoPSU. Ook de garantie van een ATX voeding is beter dan die van een PicoPSU, en is het gat achterin de kast opgelost hiermee.

Conclusie: we gaan voor een ATX voeding, en als jullie deze discussie voort willen zetten, mag dat via een DM :)

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:51:
Kennelijk is de voorwaarde zo dat voor voedingen onder 500W er minstens 70% moet worden geleverd op 10W bij 115V. Bij voedingen groter dan 500W is dat 2% van de capaciteit. Dus er wordt niet lager getest dan bij 10W.
Ik denk dat minimaal 70% bij 10W niet heel veel verschilt met 70% bij 9W. ;)
12V AC/DC adapters kunnen op dat punt ruim 22% zuiniger zijn (FSP) met 92,4%.
Maar het gaat er niet om wat de beste adapter kan halen. Het gaat erom wat kan met wat te koop is voor een fatsoenlijke prijs. Je moet vergelijken met wat je kunt kiezen, niet wat theoretisch alleen een optie is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@mrmrmr @-The_Mask-
Als Boot drives zat ik hier aan te denken:

1Usb-sticksSamsung FIT Plus 32GB Zwart€ 10,84€ 10,84
1Solid state drivesIntel 760p 128GB€ 59,90€ 59,90
1Externe SSD'sTrekStor i.Gear SSD-Stick Prime 64GB Zilver€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,64

USB stick voor FreeNAS / XPenology, USB SSD voor de wat meer serieuze installaties (Linux, Unraid, OpenMediaVault), en de 760p voor een geavanceerd systeem.
We moeten er dus wel duidelijk bij vermelden dat deze SSD niet werkt in het eerste bord.

@mrmrmr Over je punt van de harddisks: Welke zou je zelf graag zien? Er is nogal wat discussie over SMR binnen harddisk land, dus eigenlijk kunnen we alleen Seagate en WD Red Pro aanraden (HGST heeft geen 5400rpm schijven op dit moment volgens mij).

En over je TCO punt, het eerste systeem is volgens mij vrij goedkoop in de basis? Ook qua TCO, want het totale verbruik is echt wel laag.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:26
FireDrunk schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:00:
@mrmrmr @-The_Mask-
Als Boot drives zat ik hier aan te denken:

1Usb-sticksSamsung FIT Plus 32GB Zwart€ 10,84€ 10,84
1Solid state drivesIntel 760p 128GB€ 59,90€ 59,90
1Externe SSD'sTrekStor i.Gear SSD-Stick Prime 64GB Zilver€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,64

USB stick voor FreeNAS / XPenology, USB SSD voor de wat meer serieuze installaties (Linux, Unraid, OpenMediaVault), en de 760p voor een geavanceerd systeem.
We moeten er dus wel duidelijk bij vermelden dat deze SSD niet werkt in het eerste bord.
toon volledige bericht
Ik denk niet dat je in het geval van een USB stick een exact model moet aanraden. In principe voldoet zowat alles, als het maar minimum 32GB ruimte heeft en een degelijk merk (Sandisk, Samsung, Toshiba?, Kingston?, ...) is. Ik heb indertijd ook maar iets genomen wat bij de webshop beschikbaar was, want daarvoor in de pricewatch duiken is een centenkwestie.
@mrmrmr Over je punt van de harddisks: Welke zou je zelf graag zien? Er is nogal wat discussie over SMR binnen harddisk land, dus eigenlijk kunnen we alleen Seagate en WD Red Pro aanraden (HGST heeft geen 5400rpm schijven op dit moment volgens mij).
Ik zou de SMR schijven mijden eerlijk gezegd. Zeker bij ZFS lijken ze echt problemen te geven bij een resilver. Je zou er via een notitie bij kunnen zetten welke capaciteiten wel nog kunnen bij WD Red, maar dan is het nog te hopen dat ze dat bij WD zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Zoals ik al eerder zei denk ik dat je niet willekeurig componenten en inrichting kunt kiezen, die moeten op elkaar afgestemd zijn. Daarom pleitte ik voor een zuinig systeem met zuinige onderdelen en een daarop afgestemde inrichting.

Snelste van de groep SoC's, laag idle verbruik (6-8W), 4x SATA, laag maximum verbruik:
1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 123,95€ 123,95
4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 16,60
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 33,37€ 33,37
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 75,91€ 75,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,40

Snelle processor, laag in idle (4W), 4x SATA:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 102,89€ 102,89
4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 16,60
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,95€ 10,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,27

Snelle processor, laag in idle (4W), 6x SATA:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 135,-€ 135,-
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 24,90
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 10,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,04

Toe te voegen onderdelen:
• 2.5" hard disks
• kast naar eigen smaak en aantal disks

Stelposten: kleinere SSD of Samsung SATA 860 EVO 512 SATA. Niet alle NVMe's zijn zuinig. Dat geldt ook voor SATA SSD's, maar in mindere mate. Zie de tests van anandtech.com.

Besturingssysteem: Windows 10 of Debian/Ubuntu aangevuld met Samba en andere specifieke packages.

Hard disks
Het systeem kan worden aangevuld met 4 of 6 stuks zuinige 2.5" hard disks. 3.5" hard disks verbruiken typisch circa 3 tot 6 keer meer dan 2.5" hard disks. In zuinige systemen kunnen hard disks in idle voor een hoger verbruik dan de rest van het systeem.

De grootste capaciteit wordt geboden door Seagate 4TB en 5TB. Ze zijn het goedkoopst als externe drive. Daarin worden ST4000LM024 (4TB) of een ST5000LM000 (5TB) SATA drives toegepast. Ze zijn verkrijgbaar onder de Seagate en Maxtor merken.

Maxtor 2.5" 4TB: https://www.amazon.nl/Max...-inch-zwart/dp/B01AJWNWWQ

De 5TB is regelmatig in de aanbieding bij amazon en soms bij Coolblue en Mediamarkt voor 99 euro en de 4TB versie voor ongeveer 90 euro. Amazon.de of amazon.nl biedt eigen versies aan die misschien niet te vinden zijn in pricewatch.

Geen RAID configuratie. Wel backup, bijvoorbeeld m.b.v. disks die je over hebt, via USB3. RAID houd vaak alle disks draaiende en daardoor neemt het verbruik aanzienlijk toe. Daarbij komt dat het allerlei problemen kan veroorzaken en weinig reëele problemen oplost voor een thuisserver.

SMR vs PMR, recent bleek dat een groot deel van de 3.5" disks ook SMR gebruiken. De genoemde 2.5" drives hebben een flinke buffer van 128 MB, daardoor verlopen kopieeracties van meer dan een gigabyte vanaf een SSD soepel. Lezen veroorzaakt ook geen problemen. SMR is niet geschikt voor database-achtige of bootdisk toepassingen, maar daarvoor kies je anno 2020 toch een SSD, dus dat is geen probleem.

Voeding
De PicoPSU kit met toebehoren is TCO neutraal. Bevat een kwalitatief uitstekende Seasonic 60W HE (high efficiency) adapter. Is 60W wel voldoende? Ja, zie onderstaande link.

Benodigde informatie.

Vragen over zuinige servers kun je stellen in het zuinige server topic. Onder de gepinde posts tref je diverse systemen aan die de hierboven genoemde verbruikscijfers ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

mrmrmr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:27:

Hard disks
Het systeem kan worden aangevuld met 4 stuks [url="https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583#verbruikhdd"]zuinige 2.5" hard disks......
Zover ik weet zijn al die 'grote' 2.5" schijven allemaal SMR schijven en dat kan ik gewoon niet aanraden.
Geen RAID configuratie.
Nee, niet weer he? ;)
SMR vs PMR, recent bleek dat een groot deel van de 3.5" disks ook SMR gebruiken. De genoemde 2.5" drives hebben een flinke buffer van 128 MB, daardoor verlopen kopieeracties van meer dan een gigabyte vanaf een SSD soepel. Lezen veroorzaakt ook geen problemen. SMR is niet geschikt voor database-achtige of bootdisk toepassingen, maar daarvoor kies je anno 2020 toch een SSD, dus dat is geen probleem.
De hele SMR discussie en wat je qua RAID of non-RAID (parity) oplossing nu het beste kunt kiezen zou een apart artikel vereisen.

Overigens kan reguliere RAID relatief goed met SMR omgaan, alleen ZFS heeft er serieuze problemen mee op dit moment.
Voeding
De PicoPSU kit
Ik zou het niet erg vinden om het als alternatief te noemen, maar ik denk dat gezien het publiek een reguliere power supply het betere advies is, conform de eerder genoemde adviezen.

Het lijkt mij niet dat we hier een (extreem) zuinige server build aan het maken zijn. Ik denk dat er best rekening gehouden mag worden met verbruik, maar dat ook andere factoren moeten worden meegewogen. Dit is een artikel voor een breder publiek, wel een Tweakers publiek, maar toch. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 16-06-2020 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
@Q
Overigens kan reguliere RAID relatief goed met SMR omgaan, alleen ZFS heeft er serieuze problemen mee op dit moment.
Dat is niet waar. In een recentelijk artikel van STH, wordt alweer aangehaald dat ook Synologies klappen met WD Red's tijdens hun rebuild, en dat mensen van WD zelfs in sommige gevallen WD Red Pro's gratis vergoed krijgen.

@mrmrmr Dank voor je reactie, maar er zijn toch een aantal punten waar ik moeite mee heb.

Een systeem wat in absolute zin zuinig is, weegt niet op tegen TCO. TCO zit niet alleen in een laag verbruik. Zo is een PicoPSU van een dusdanig veel lagere kwaliteit dat een ATX voeding die misschien enkele watt's (in idle) meer verbruikt, geen overbodige luxe. Ook is de behuizing veel makkelijker te kiezen als je een ATX voeding gebruikt. Wij (die-hard tweakers :+) weten best hoe je met een PicoPSU moet omgaan, maar ik denk dat er best een hoop mensen zijn die deze BBG gaan lezen, die wat mogelijk lastiger vinden. Ik zou er toch echt voor pleiten om een simpele ATX behuizing, en de genoemde ATX voeding te blijven gebruiken. Dit scheelt in de TCO vrijwel niets.

Persoonlijk kan ik niet met een gerust hart aanraden om Externe schijven te 'shucken'. Je bent vrijwel zeker je garantie kwijt, en dat zie ik liever niet aangeraden worden aan mensen die niet veel verstand hebben van deze zaken, en misschien een klein budget hebben. Je link naar het lijstje van 2.5" en 3.5" schijven is zeker nuttig, die kunnen we aanhalen. De hele BBG wordt in principe zonder advies van (aantal) schijven geschreven. In de basis zou ik er vanuit gaan dat de goedkope variant 1 a 2 schijven heeft, en de duurdere 4 tot 6. Uiteraard kunnen we tig systemen maken, met alles wat er tussenin zit, maar ik denk niet dat het heel veel meerwaarde heeft. Ik denk dat de BBG in dit geval vooral een solide basis moet zijn, om een goed advies uit te brengen.

Ik wil best een stukje schrijven over RAID, maar het pertinent afkeuren ga ik ook niet doen. Persoonlijk ben ik erg blij met mijn RAID opstelling, en zou niet anders meer willen, maar dat is erg persoonlijk.
Ik ga een aantal Operating Systems noemen, en de bijbehorende RAID functionaliteiten, waardoor dit vast wel ter sprake komt.

Qua behuizingen zou ik dus ook wat meer willen laten zien. Het lijkt mij belangrijker om goede behuizingen te laten zien dan bijvoorbeeld uitzoeken welke kabeltjes iemand nodig heeft...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Je zou in dit systeem toch ook de SAS poort op de Asus P11C-I kunnen gebruiken en die naar de silverstone backplane leiden met zo'n kabel pricewatch: Supermicro CBL-SAST-0556 , dan heb je geen sata uitbreiding meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Flaat Als je daarmee mikt op het configuratie-voorstel van @Q, dan ben je niet klaar met alleen die kabel. Je gebruikt dan jouw kabel, twee gewone sata-kabels en dan zijn er nog 2 bays niet aangesloten. Daarvoor lijkt mij de toevoeging van het sata-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Een 8-poorts HBA met 2 x SFF naar 4 x SATA break-out zou eigenlijk beter zijn. Maar een 8-poorts HBA lijk je in de pricewatch niet meer voor een leuke prijs te kunnen krijgen.

We zouden eigenlijk ook een Aliexpress / bangood build moeten voorstellen, maar of dat ook bij de BBG gewaardeerd wordt weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:46:
Een systeem wat in absolute zin zuinig is, weegt niet op tegen TCO. TCO zit niet alleen in een laag verbruik. Zo is een PicoPSU van een dusdanig veel lagere kwaliteit dat een ATX voeding die misschien enkele watt's (in idle) meer verbruikt, geen overbodige luxe.
Ik hoor dat wel eens, maar bij navraag bestaat daar geen feitelijke onderbouwing voor. Waar er wel een soort van onderbouwing wordt gegeven faalt die doordat enorm slechte adapters zijn gebruikt, zoals in de test van jonnyguru uit 2010. De werkelijkheid is dat moderne adapters vaak van betere kwaliteit zijn dan ATX voedingen in dezelfde prijsklasse. Adapters lopen voorop in nieuwe technologie, ze hebben een kortere development cycle, aangespoord door steeds scherpere DOE en EU eisen. Varianten worden gebruikt in medische toepassingen waarbij ze aan extra kwaliteitseisen moeten voldoen. Zowel ATX als EPS voldoen aan een groot aantal van dezelfde eisen.

Kijk altijd eerst naar de adapter, de PicoPSU stelt weinig voor, dat is gewoon een DC-DC voedinkje zoals die op een moederbord aanwezig zijn. De meeste A-merken gebruiken een hoog efficiente 12V voeding. Dat is hetzelfde principe in een andere verpakking.

Overigens, de efficientiegrens van 70% bij 10W geldt niet voor 230V systemen. De genoemde ATX voeding is zo geëngineerd dat het op 115V een flink stuk zuiniger is dan op 230V. ATX voedingen zijn tegenwoordig vaak wide input (om 115V en 230V te ondersteunen) en dat pakt niet goed uit bij lage belasting.
Dit scheelt in de TCO vrijwel niets.
Als je financieel kijkt levert minder verbruik veel op.

Gebaseerd op verbruik:
(a) 9,1W voor systeem met 6 disks 2.5" zonder spindown
(b) 35W voor systeem met 6 disks 3.5" zonder spindown

8760 Wh per jaar per Watt
(a) 79.716 Wh per jaar
(b) 306.600 Wh per jaar

(a) over 5 jaar: 398.580 Wh
(b) over 5 jaar: 1.533.000 Wh
Voordeel (b) over (a): 1.134.420 Wh (1134.42 kWh a 0,20 = € 226,89)

De 2.5" disks zijn ook goedkoper (€ 85 tegenover € 108 voor 2.5" 4TB vs WD Red NAS). In het voorbeeld van 6 disks is dat € 138. In totaal € 364,89.

Dat zijn de gebruikskosten die je bespaart met een zuinig systeem.

Daarbij komt dat de door jou genoemde WD Red Pro niet goedkoop is (€ 178,20). Die is niet nodig als je geen RAID toepast. Als je kosten als maatstaf neemt, dan moet je daar consequent in zijn.
Persoonlijk kan ik niet met een gerust hart aanraden om Externe schijven te 'shucken'. Je bent vrijwel zeker je garantie kwijt, en dat zie ik liever niet aangeraden worden aan mensen die niet veel verstand hebben van deze zaken, en misschien een klein budget hebben.
Onderbouwing voor een mening, dat zie ik in dit draadje zelden. Ik geef je gelijk dat het niet voor iedereen is, daar heb je een punt.
Je link naar het lijstje van 2.5" en 3.5" schijven is zeker nuttig, die kunnen we aanhalen. De hele BBG wordt in principe zonder advies van (aantal) schijven geschreven. In de basis zou ik er vanuit gaan dat de goedkope variant 1 a 2 schijven heeft, en de duurdere 4 tot 6. Uiteraard kunnen we tig systemen maken, met alles wat er tussenin zit, maar ik denk niet dat het heel veel meerwaarde heeft. Ik denk dat de BBG in dit geval vooral een solide basis moet zijn, om een goed advies uit te brengen.
Helaas is het geen buffet, er zijn afhankelijkheden en beperkingen. Ik gaf de drie systemen om het verschil te tonen, het is niet de bedoeling ze alle drie op te nemen in een advies. Eén zuinig systeem is voldoende.
Ik wil best een stukje schrijven over RAID, maar het pertinent afkeuren ga ik ook niet doen. Persoonlijk ben ik erg blij met mijn RAID opstelling, en zou niet anders meer willen, maar dat is erg persoonlijk.
Ik ga een aantal Operating Systems noemen, en de bijbehorende RAID functionaliteiten, waardoor dit vast wel ter sprake komt.
Goed, maar ik denk dat een besturingssysteem zoals ik die noemde het zuinigste zal zijn. FreeNAS bijvoorbeeld is wel populair, maar het is gebaseerd op FreeBSD dat low power drivers en settings ontbeert. Een zuinig moederbord heeft een zuinig besturingssysteem nodig om uit de verf te komen.
Qua behuizingen zou ik dus ook wat meer willen laten zien.
Prima.

"Kast belangrijker dan kabeltjes". Dat is een niet bestaande keuze/tegenstelling.

Kabels zijn belangrijk omdat ze voor de communicatie zorgen met de disks. Het gaat daar vaak mis omdat mensen slechte kabels gebruiken (zie het SMART topic). Overigens heb je kabels nodig bij de Fujitsu moederborden. Die worden zonder SATA kabels geleverd. Door deze onderdelen aan te geven, voorkom je problemen bij de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ga even selectief quoten, anders wordt het zo'n rommeltje, alles wat ik niet quote, ben ik het gewoon mee eens :+
mrmrmr schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:44:
Ik hoor dat wel eens, maar bij navraag bestaat daar geen feitelijke onderbouwing voor.
Het ging *puur* om de ATX vs PicoPSU voeding.
Een PicoPSU (kit) kost ~53 euro met een middenmoter 12V adapter. Wil je een betere adapter, betaal je al snel 60-65 euro voor het setje. Daarmee haal je misschien voor het eerste systeem 5-7W verschil (in absoluut idle).
De genoemde ATX voeding kost ~50 euro.

Op jaarbasis als het systeem 100% van de tijd aan staat, en 100% van de tijd idle is, is dat dus 14 euro. Daarmee maak je bij de goedkoper adapter dus een klein beetje verlies, en bij de top adapter, zal je ongeveer quitte spelen.

*maar*:
- Een systeem is niet 100% van de tijd idle. Zodra je op 30-50% load zit, maakt het niets meer uit of je een PicoPSU gebruikt of een ATX voeding, de efficiëntie curve is vrijwel gelijk.
- De kwaliteit van de ATX voeding is beter
- Je hebt geen gat in je kast.

Als je de 2e optie omzet naar TCO (wat erg lastig is, want MTBF is niet echt maatstaaf), zou mijn voorkeur uitgaan naar de ATX voeding. Die gaat waarschijnlijk gewoon langer mee (ik verwacht 5-8j, waar de PicoPSU misschien 3-4j mee gaat *gemiddeld*).

Het gat in de ATX kast is vooral conveniance voor de kopers.
Als je financieel kijkt levert minder verbruik veel op.
*knip*
Allemaal waar, het gaat ook niet om 2.5" vs 3.5", het ging *puur* om de voeding.
Ik gebruik zelf ook 2.5" schijven, en ben daar erg blij mee (vooral de temperatuur van mijn server is sterk gedaald, en dat hebben we nog niet eens als argument opgevoerd :+ )

Het gaat vooral om wat mensen fijn vinden. Als mensen 300TB willen, is dat met 5TB 2.5" schijfjes een stuk lastiger, dan met 14TB 3.5" schijven. Simpelweg omdat je veel meer poorten nodig hebt. Dat worden ook factoren die mee gaan spelen. Koeling van 30 2.5" schijfjes die dicht op elkaar gepropt zitten, kan nog wel eens een grotere uitdaging zijn dan 10 3.5" schijven.

Moraal van het verhaal is: it depends . Omdat we hier niet al die mix-and-match van schijven aan iemands behoeftes kunnen doen, moeten we denk ik gewoon een lijstje maken met schijven die we bij bepaalde scenario's aanraden. En ja, 2.5" mag wat mij betreft bovenaan, met als belangrijkste reden, verbruik. Maar ik zou ook graag voor de mensen die wel RAID willen gebruiken een alternatief bieden (zonder SMR).
Helaas is het geen buffet, er zijn afhankelijkheden en beperkingen. Ik gaf de drie systemen om het verschil te tonen, het is niet de bedoeling ze alle drie op te nemen in een advies. Eén zuinig systeem is voldoende.
Om eerlijk te zijn, daarmee veroorzaak je teveel ruis. Dan moet ik (of iemand anders), weer destileren wat je bedoeld, en daar weer lering uit trekken. Het maken van de BBG is al complex genoeg met zoveel meningen :+

Het is dan iets productiever als we met z'n allen een consensus proberen te bereiken.
Ik vind je mening echt heel waardevol, en neem graag een aantal dingen over. Maar opnieuw alle systemen uitpluizen, en alles opnieuw weer tot 1 systeem brengen, kost best wat tijd.
Goed, maar ik denk dat een besturingssysteem zoals ik die noemde het zuinigste zal zijn. FreeNAS bijvoorbeeld is wel populair, maar het is gebaseerd op FreeBSD dat low power drivers en settings ontbeert. Een zuinig moederbord heeft een zuinig besturingssysteem nodig om uit de verf te komen.
Helemaal mee eens, ga ik meenemen in de onderbouwing. Zoals ik hierboven al zei: FreeNAS moet je kiezen voor de features, niet voor het verbruik.
"Kast belangrijker dan kabeltjes". Dat is een niet bestaande keuze/tegenstelling.

Kabels zijn belangrijk omdat ze voor de communicatie zorgen met de disks. Het gaat daar vaak mis omdat mensen slechte kabels gebruiken (zie het SMART topic). Overigens heb je kabels nodig bij de Fujitsu moederborden. Die worden zonder SATA kabels geleverd. Door deze onderdelen aan te geven, voorkom je problemen bij de aanschaf.
Ik bedoel: Het lijkt mij belangrijker om tijd te steken om mensen goed te adviseren in aanschaf van een behuizing, dan om veel tijd te steken in uitzoeken van kabels.
A ) Omdat een behuizing een veel duurdere uitgave is dan kabels, waardoor de kans op een dure foutieve uitgave groter is
B ) Omdat veel mensen best wel wat kabeltjes over hebben van andere builds (desktop bijvoorbeeld). Waar ze prima de kabeltjes van kunnen hergebruiken. Meegeleverde kabels van moederbord fabrikanten zouden altijd goed genoeg moeten zijn. AliExpress troepen kunnen we nog even expliciet afraden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Als prijs een probleem is, waarom geen iewat oudere Intel generatie maar selecteer een SoC/SBC? Er kan 16GB RAM in met een M2 en een SATA slot + expander in een kastje met een oude(re) ATX voeding die je van een oude Pentium sloopt kun je al snel voor ~EUR 400 (zonder schijven).

Met de Celeron of i3 opties ga je toch het onderste van de kan er niet uithalen.

Als je ZFS kiest, kun je geen ZIL of L2ARC doen met slechts 16-64GB geheugen. Beide de ZIL en L2ARC hebben RAM nodig om te werken (1:1 voor ZIL, ~1:5 voor L2ARC). Beter gewoon 10-12GB ARC in een 16GB systeem en alle onnodige services uitschakelen. Als je wel L2ARC en ZIL aanschakelt en je hebt niet genoeg geheugen is er kans dat als er 'werk' zit in je ZIL als de computer opeens uitgaat, dat je niet genoeg geheugen hebt om dit te verwerken naar de schijven. Ik heb dat eenmaal tegengekomen in een 72GB server, waar ik (onwijs) een 320GB L2ARC en 64GB ZIL had - moest er uiteindelijk 192GB bijsteken om de ZFS te mouten en data niet te verliezen.

Asus maakt er een hele reeks interessante opties: https://www.aaeon.com/

[ Voor 59% gewijzigd door Guru Evi op 18-06-2020 02:59 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat je de pool niet meer kan mounten komt vooral door L2ARC. Deze moet namelijk de volledige DDT in geheugen laden. Een L2ARC toevoegen aan je pool, is niet zomaar even klikken en klaar. Het is verstandig om even na te denken wat je dan precies wil. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om de L2ARC alleen aan te zetten voor specifieke filesystems. Een filesystem vol met media files heeft er amper profijt van, maar een filesystem met Virtual Machines veel meer. Doorgaans zet je op dat soort filesystems de L2ARC functie aan.

Dit kan je sturen met de primarycache en secondarycache properties op filesystems. Default is beide all. Dat impliceert dat alle filesystems je ARC + L2ARC gebruiken.

Daarnaast zie ik niet super veel in het aanraden om oude spullen te gebruiken. Tuurlijk is dat prima, maar daar is een BBG niet voor bedoeld. Als mensen die stap zetten, weten ze heel precies wat ze al hebben en nodig hebben. Wij kunnen dat niet zomaar aanraden. De BBG is bedoelt om semi-direct uit de pricewatch nieuwe spullen te kunnen bestellen, zonder er super veel omkijken naar te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 18-06-2020 08:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:55
Ik denk dat er toch een beetje wordt afgeweken van het doel is van deze BBG NAS. Ik neem aan een thuisgebruik file en mediaserver, oftewel een DIY Synology.

Iemand die een server met hogere performance op rekenvlak of doorvoersnelheid wil, zou ik aanraden het forum hier of elders te raadplegen. Wil je echt low power gaan kan je een Raspberry Pi met USB-schijven gebruiken, of dit.

Intel G4900 of G5400 kunnen redelijk Plex serveren en dat lijkt me dan toch mooi meegenomen, in ruil voor een minimaal groter verbruik tov zo'n J5005. Eén latje DDR4 en klaar.

Zodra je een moderne Intel kiest vraag ik me af, en nu ga ik me hier heel populair maken, of het verder echt wel nut heeft nog veel naar verbruik te kijken. Een dure Fujitsu + kabels die dan samen € 60 duurder zijn? Een PicoPSU die nog 0,10W bespaart?

Wat de voeding betreft heb ik zelf onlangs een nieuwe gekocht voor mijn NAS en ik heb de gewraakte Ion+ genomen... Omdat ik gewoon niet veel geef om de efficiëntie bij 10 of 20 watt. Momenteel een Unraid (=Frankenstein) die sowieso meer gebruikt en dus opbrengt. En mocht ik later naar zo'n 10W-systeem evolueren dan mag die wel 20% minder efficiënt zijn, het gaat dan zoals eerder genoemd over € 4 per jaar.

Qua schijven moet CMR toch altijd de voorkeur krijgen op SMR, maar dit laatste is niet te vermijden als je 2.5" wil gebruiken. Dat je shucken niet wil opleggen begrijp ik, maar ik heb onlangs MyBooks gekocht die perfect te openen zijn zonder enige schade aan de behuizing en die voor de actieprijs van € 135 telkens een schijf van € 300 in zat. Dat is toch wel van een andere orde dan 'een tientje meer of minder'.

Ik zou ook zeker aanraden minstens één manier te voorzien om schijffalen op te vangen, zoals pariteit of mirror, en nog liefst een backupmethode. Dat een schijf kapot zal gaan is een zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De genoemde Fujitsu plank is zuiniger dan een Raspberry Pi in sommige gevallen... Terwijl de performance onder load, factoren hoger is.

Wil je de J5005 vervangen met een ITX bord + Intel G4900? Zo ja, welk moederbord raadt je dan aan? Want dat is nou juist een van de lastigere componenten.

In mijn draft BBG heb ik SMR uitgebreid besproken (staat niet in dit topic), dus dat wordt zeker genoemd.
Qua voeding is er hier al teveel discussie geweest, we gaan voor een gemiddelde ATX voeding, het staat mensen vrij om een PicoPSU te nemen, en dat noem ik ook in de BBG.

Schijffalen heb ik opgenomen in de BBG.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@FireDrunk Wat mij nog te binnen schoot. Ik noemde SnapRAID als optie. Ik weet niet of je daar iets over zegt, maar SnapRAID is nogal speciaal:

Als een schijf faalt, dan kun je niet meer bij je data, totdat je een nieuwe schijf hebt geïnstalleerd en het rebuild proces klaar is. Dat kan dus wel een paar dagen duren, misschien nog wel langer met een SMR schijf ;)

Ik denk dat dit een caveat is die - als je iets noemt over SnapRAID - er wel bij vermeld mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, goed punt. Ik noem SnapRAID dacht ik niet heel uitgebreid vanwege de complexiteit. Valt te overwegen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anders maar weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:30:
De genoemde Fujitsu plank is zuiniger dan een Raspberry Pi in sommige gevallen... Terwijl de performance onder load, factoren hoger is.
Mja het gaat me dan eerder om prijs van het totaalpakket. Pi 4B+ gebruikt iets van een 4W idle, dus neem aan dat de TCO moeilijk in te halen zal zijn.
FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:30:Wil je de J5005 vervangen met een ITX bord + Intel G4900? Zo ja, welk moederbord raadt je dan aan? Want dat is nou juist een van de lastigere componenten.
Ik ben er niet genoeg in verdiept maar ben er zeker van dat er nog wel 1151 moederborden low power kunnen gaan mits het uitschakelen van bepaalde zaken in bios. Pas op: ik zou zelf ook graag een Fujitsu hebben. Maar de € 80 prijsverschil met H110/H310 is toch bijzonder groot.

Als ik het voor mezelf zou moeten kopen, dan zou ik vals spelen met deze AsRock Deskmini 310. Daar kunnen 2x SATA6 (9.5mm 3TB) schijfjes in + 1x M.2-pcie + 4x USB. Voor € 145 heb je mobo + case + PSU voor een totale basis (excl schijven) van 14W idle, dus TCO € 325 over 10 jaar. Met bijvoorbeeld de Fujitsu + case & PSU @ € 100 zal je daar al 4W tegenover moeten zetten om het te matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helaas is het geen vetpot voor wat betreft zuinige moederborden in deze klasse. Dit moederbord is ook vooral prijzig door het Workstation chipset wat er in zit. Uiteraard is het duurder dan een H110/H310 moederbord, maar daar krijg je dan ook ECC support voor terug.

Voor de basis setup, hebben we een simpeler model. Ik zie eerder dat we dat J5005 model aanpassen naar iets van een H110/H310 met een recente zuinige DualCore dan het "Advanced" systeem aanpassen.

Het Advanced systeem moet ook meteen echt wat kunnen. Het is hetzelfde als met de High-End Gamesystemen. Je wil wat meer, dus geef je wat meer uit.

@Q @mrmrmr @-The_Mask- Net even overleg gehad met de redactie, en het is nog wel een puntje dat we niet alle uitleg waar ik op aanstuurde makkelijk bij de BBG kunnen voegen.
Dus een uitgebreid stuk over SMR, welke harddisk keuze verstandig is, en een flink stuk over welk besturingssysteem het beste er gekozen kan worden wordt lastig. Er gaat nog wel gekeken worden of daar een ander slim truukje voor is (zodat we bijvoorbeeld kunnen linken naar korte stukken uitleg, maar in andere 'artikelen' ).

Wat is volgens jullie de belangrijkste informatie die we toe zouden moeten voegen? Kijkende naar de vorige BBG's en de toelichtingen daarop, denk ik vooral dat we de artikelen van ServeTheHome en Tweakers zelf moeten linken in het kader van SMR.

Ook linken naar de Zuinige Server en DIY RAID NAS topics lijkt mij uiterst verstandig.

Zien jullie daarbuiten nog 'cruciale' informatie die er echt pertinent bij moet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik vraag me eigenlijk af wat er nog wél wordt verteld. :+

Het enige wat ik nu nog hoop is dat er een verhaal bij zit dat het kant-en-klaar vs zelfbouw goed neerzet. Want ik denk dat de overgrote meerderheid van het publiek beter niet aan zelfbouw kan beginnen.

Ik realiseer me eigenlijk dat het BBG format misschien niet het juiste format is voor advies over de aanschaf voor een NAS. Maar dat ben ik. :)

Eigenlijk ben ik ook van mening dat Tweakers de systemen die ze aanraadt ook zou moeten bouwen en testen, om zeker te zijn dat ze niet iets adviseren wat in de praktijk niet goed werkt. Maar ik dwaal nu af denk ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Q op 18-06-2020 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Q schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:05:

Eigenlijk ben ik ook van mening dat Tweakers de systemen die ze aanraadt ook zou moeten bouwen en testen, om zeker te zijn dat ze niet iets adviseren wat in de praktijk niet goed werkt. Maar ik dwaal nu af denk ik.
Had ik ook al een mooie tijd voorgesteld, maar ja... Er zitten een paar bij Tweakers die nergens zin in hebben en echt niks willen verbeteren.
FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:42:

@Q @mrmrmr @-The_Mask- Net even overleg gehad met de redactie, en het is nog wel een puntje dat we niet alle uitleg waar ik op aanstuurde makkelijk bij de BBG kunnen voegen.
Wat is de maximale lengte? En eh, pas op voor de mensen die bij elke verbetering zeggen dat het niet kan, maar waarbij ze bedoelen dat ze er geen zin in hebben. :p Dus vraag altijd door, waarom het niet kan en wat de maximale lengte is. Dan weet je wat wel kan of dat het misschien toch wel kan.

[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 18-06-2020 16:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De BBG wordt samengesteld door vrijwilligers, en alle systemen aanschaffen zou denk ik te duur worden.

Kunnen jullie nou echt geen constructieve feedback leveren, ipv negatieve dingen benoemen?
Natuurlijk is het lastig om een goed advies te geven, en toch doen we allemaal ons best...

Maximale lengte is er voor zover ik weet niet, maar ik had voor mijzelf al 4 pagina's nodig om de boel uit te leggen. Dat wordt te gortig (en dat bedacht al voordat ik met de redactie ging overleggen :+ )

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:42:
De BBG wordt samengesteld door vrijwilligers, en alle systemen aanschaffen zou denk ik te duur worden.
Daarom was mijn voorstel ook om webshops te laten sponsoren. Denk dat ze geen moeite hebben met één keer per jaar of twee keer per jaar wat hardware sponsoren, terwijl hun naam in beeld komt. Eventueel kan de hardware zelfs nog terug natuurlijk. Dan krijgen ze de onderdelen geassembleerd en getest terug, scheelt hun ook testen en assembleren.
Kunnen jullie nou echt geen constructieve feedback leveren, ipv negatieve dingen benoemen?
Ik heb nooit anders gedaan. De reacties van Tweakers daarop waren echter precies wat ik zei, alles behalve positief dus... Daar wordt je dus niet echt positief van.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:26
FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:42:
Dus een uitgebreid stuk over SMR, welke harddisk keuze verstandig is, en een flink stuk over welk besturingssysteem het beste er gekozen kan worden wordt lastig.
Qua besturingssysteem lijkt het me wel nuttig om een uitleg te geven over de mogelijkheden. Wat de harddisks betreft: is het niet simpeler om gewoon NAS schijven aan te raden (buiten de SMR schijven dan)? Eventueel 2,5" schijven in de entry server, en 3,5" in de krachtigere server, met de nota erbij dat de 2,5" schijven zuiniger zijn. Als je op het internet soms de WD vs Seagate discussies volgt lijkt het of de 1 troep is en de andere van graniet (afhankelijk van wie het zegt en waar is of de WD of de Seagate troep), maar in werkelijkheid liggen de merken toch dicht bij elkaar qua zowat elke specificatie (snelheid, prijs, kwaliteit, verbruik). En er zal wel eens een slechte reeks tussen zitten, maar dat weet je meestal pas een jaar later.

Over zuinigheid: moeten we daar zo fel mee bezig zijn? Bij de entry server kan ik me er iets bij voorstellen, die is op zijn eigen al zuiniger. Maar van de krachtigere server mag je toch ergens verwachten dat je inlevert op zuinigheid? Waarom dan nog naar 5W verschil gaan kijken? Dat je er 5600 rpm schijven in zet ipv 7200, of een voeding die toch wat zuiniger is dat lijkt me prima. Maar moederborden gaan selecteren omdat de netwerkchip 0,5W minder verbruikt of omdat er geen audio chip op zit lijkt me wat ver gaan. Het mag wel, maar ik zou zulke zaken onderaan de prioriteiten lijst zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goede punten, ik denk dat een 2.5" bij de entry server, en 3.5" bij de advanced server noemen geen slecht idee is. Dan kunnen we er bij zetten dat 2.5" doorgaans zuiniger is, en kunnen mensen zelf een keuze maken.

Verder is het helaas wel zo dat moederborden echt een significant verschil kunnen maken.
Het gaat hier niet perse om 0.5W voor een netwerkchipje, het gaat hier om echt goede power management features. Voor simpele borden met een H310 (of iets dergelijks) chipset heb je zeker gelijk.
Maar voor de geavanceerde moederborden met ECC support, kom je dan al snel bij SuperMicro borden uit, welke soms wel 10-15W meer verbruiken. Dat is gewoon zonde :)

Ik sta nog steeds open voor een functioneel alternatief voor het J5005 bordje. Mits we met z'n alleen eens kunnen worden, wat dan wel het target zou moeten zijn.
Het blijft voor mij lastig om hier paal en perk aan te stellen. Je kan met zo'n klein moederbordje toch stiekem nog best veel :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:42:
Vanwege de behoefte om geen negatieve feedback te horen heb ik de rant die ik hier schreef maar weg gehaald.
Ik dacht dat ik dat deed, maar blijkbaar niet, dan houdt het hierbij maar op. :/
Natuurlijk is het lastig om een goed advies te geven, en toch doen we allemaal ons best...
Je best doen is niet goed genoeg, het gaat om het resultaat. :D
Maximale lengte is er voor zover ik weet niet, maar ik had voor mijzelf al 4 pagina's nodig om de boel uit te leggen. Dat wordt te gortig (en dat bedacht al voordat ik met de redactie ging overleggen :+ )
Misschien is er een alternatief voor zelf-censuur met de redactie overleggen en hulp zoeken. :)

Maar ben jij nu gewoon onbetaald content aan het maken voor Tweakers? Begrijp ik dat goed?

Ik dacht dat de BBGs puur wat tips en suggesties was vanuit de community maar dat Tweakers gewoon FTEs zet op het BBG artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
Ik kom deze discussie tegen omdat ik precies op zoek ben naar deze BBG. Ik denk dat ik precies de doelgroep ben waarvoor de BBG gemaakt wordt: Redelijk handig; ik zet m'n eigen systemen in elkaar, maar doe dat slechts eens in de paar jaar en ben derhalve niet op de hoogte wat ik van het huidige aanbod moet kiezen. Ik betaal m'n eigen stroom dus dat is zeker relevant, en... ik heb nog een doos oude hardware liggen die altijd uitnodigt om mee te gaan knutselen.

Als ik zo eens door de draad scroll zie ik een aantal heel diepgaande posts die mij boven m'n pet gaan, maar mis ik de structuur van een degelijke BBG. Alhoewel TS die vast al (voor zichzelf) heeft!

Ik heb zelf enig onderzoek gedaan en kwam eigenlijk tot de volgende range aan opties:
1. Standaard Synology
2. NUC met interne HDD
3. Rasp-Pi met attached storage
4. Zelfbouw ITX NAS
5. Profi NAS
6. FrankenNAS (en waarom dit vaak een slecht idee is/penny-wise-pound-foolish)

In alle gevallen zullen de specificaties voor de gebruiker vastgesteld moeten worden: Volume/snelheid, redundancy, processorkracht.

Ik denk dat voor mensen zoals ik (hdd)snelheid niet belangrijk is, redundancy idealiter plaats vindt door regelmatige back-ups van de persoonlijke mappen te maken, en ik in mijn geval een processorkracht wil hebben om 1 plexstream te kunnen transcoden.
Ik las ergens dat je ongeveer 2000 passmark punten moet hebben per plex stream en heb momenteel een krappe 4TB aan media data. (en een hand vol GBs persoonlijke data)

Stroomverbruik is vrij simpel. Per watt die 24/7 een jaar aan staat betaal je ongeveer E 1,75. Bouw je voor 5 jaar dan is dat dus E ~8,75 per watt.

In mijn geval zou ik voor de genoemde categorieën het volgende krijgen:

1. Standaard Synology
[nog niet uitgezocht]
2. NUC met interne HDD
E 115,- pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH Passmark: 2227 9watt
E 20,- pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/4 4GB 1600MT/s
E 136,- pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB 4TB 2watt
E ??? USB stick voor OS.

3. Rasp-Pi met attached storage
E ??? Pi
E 85,- pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart 4TB USB storage.

4. Zelfbouw ITX NAS
Zie TS. (deze optie wil ik voor mezelf dus graag wat scherper maken)
Hier moet de berekening gemaakt worden welke set HDD's voordelig is. 3x 2.5" 4TB is kostbaarder dan 1x 3.5" 14TB en verbruikt nog meer ook. Maar passen misschien wel makkelijker in de kast. En als je (enkele) redundancy wil kan je misschien weer beter voor de kleinere schijven gaan. Verder speelt hier natuurlijk de vraag welke software je gaat gebruiken. (OS, softraid, docker, etc.)

5. Profi NAS
Dit weten de pro's. Zelf zou ik zeggen dat elk systeem met meer dan 6 HDD's hieronder valt.

6. FrankenNAS (en waarom dit vaak een slecht idee is/penny-wise-pound-foolish)
Ik heb een oude AM3+ met fx8350 en heb nog een stapel oude HDD's liggen. Zonder een euro te investeren kan ik dan een een krachtige server laten lopen. In het beste geval trekt die denk ik dan zo'n 100 watt. Dat zou betekenen dat ik over 5 jaar bijna 900 euro aan stroom heb gebruikt. De NUC oplossing gebruikt ~100 euro aan stroom in 5 jaar en kost een krappe 300 euro. Dan ben ik dus minder dan de helft kwijt. En heb ik alleen een klein kastje naast m'n router (of zelfs TV) staan in plaats van een gierend bakbeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
@ Threbez

Voor jouw usecase met 1 schijf zal een NUC of iets dergelijks waarschijnlijk het interessantst zijn.

Hou er wel rekening mee dat de interne schijf wel beperkt is tot 3TB, daar er slechts drives van 9,5mm hoogte in passen. Extern kan je met dikke 15mm's tot 5TB.

Denk eraan dat je de externe Seagates kan openkraken, en zo nog wat kan besparen tov een intern model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Nog even mijn ideeën:

Wanneer je een low power always on bakkie wilt voor Plex:
Intel NUC van Threbez (kan hardware h.265 decoden, 4k 60hz)
Of eigen keuze cpu & twee schijfplekjes met de AsRock 310 deskmini
@€140-200

Wanneer je low cost wilt beginnen nas'en:
Het systeem van mrmrmr met G5400 en die fujitsu voor €100 (uitbreiden kan nog met controllers op pcie
Eventueel met gewone atx psu, (die men mss nog heeft liggen)
Met een mooie case
In eerste instantie zonder ssd
Met RAM
@€350

Wanneer je meteen powerhoarder wil worden:
Idem bovenstaand maar dan met de dikkere Fujitsu (moet dat dan niet de D3644-B zijn?
Met grotere case
Met ssd
Met meer RAM
@ €550

[ Voor 5% gewijzigd door Orky Rulez op 24-06-2020 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
@Threbez plex draait volgens google ook op een Rpi 4 pricewatch: Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram)
en daar kan je natuurlijk ook een externe (grotere) 3,5" hdd aan hangen als die zijn eigen voeding heeft

@FireDrunk er zijn wel meer onboard quad core cpu's https://tweakers.net/moed...lH1PRSlzyanipK1akPmrra9zc
Voor €110 kan je ook een 1151 itx mobo + cpu kopen... die verbruiken samen misschien iets meer maar zijn ook veel sterker en draaien dus permanent idle

[ Voor 64% gewijzigd door Rrob op 24-06-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar wat zou het exacte nut zijn? Bij het goedkoopste systeem gaan we precies uit van de use case die hierboven genoemd wordt, namelijk dat performance (van de schijven) helemaal niet uit maakt. De use-case hierboven noemt specifiek 4k transcoding, maar verder boeit de performance dus vrij weinig.

Wat is dan het voordeel van de 1151 combo?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
het voordeel is meer kracht voor minder geld en upgradebaarheid, ik zou geen onboard cpu adviseren als dat duurder is dan een los mobo + cpu.
Wat is het voordeel van een J5005 boven een andere, veel goedkopere, onboard cpu?

edit> maar ik denk dat @Q in de 3e post van dit topic al terecht heeft gezegd dat het grootste punt van deze bbg is wat wil je met de nas doen?

als het puur voor backup van data en sync op meerdere apparaten is (eigen dropbox met folder support zeg maar), is een kant en klare nas (eenvoudig, duurder) of een Rpi (meer werk, goedkoop) toch voldoende en heb je geen systeem van €300 nodig

[ Voor 46% gewijzigd door Rrob op 24-06-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Passief gekoeld? Maar aan welke exacte combi zat je te denken?

[ Voor 58% gewijzigd door FireDrunk op 24-06-2020 10:31 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
FireDrunk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:31:
Passief gekoeld? Maar aan welke exacte combi zat je te denken?
wat is het voordeel van een passief gekoelde cpu als je een atx voeding met fan gebruikt?

maar vooruit:
1ProcessorsIntel Celeron G4930 Boxed€ 34,50€ 34,50
1MoederbordenAsus Prime H310I-Plus R2.0€ 77,18€ 77,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 122,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het is een fan minder. Dit systeem kan je waarschijnlijk prima draaien op alleen die voeding fan, welke erg langzaam zal draaien.

Ik zal eens kijken of ik verbruikscijfers kan vinden van het plankje wat je suggereert. Ziet er uit als een mooie combi.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
ik zou eerder een goedkoper moederbord met onboard cpu nemen: pricewatch: ASRock J4105-ITX

of een Rpi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Rrob schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:45:
[...]

wat is het voordeel van een passief gekoelde cpu als je een atx voeding met fan gebruikt?
Die fan draait alleen als het nodig is. Dat moet ook wel want anders kan de voeding nooit zo'n hoog rendement halen bij lage belasting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die J4105 ziet er inderdaad ook wel goed uit, die kende ik niet. Performance is single core ongeveer 10% lager en multicore ongeveer 25% lager dan de J5005 . Dat is best acceptabel.

@Rrob
Volgens:
https://nl.hardware.info/...den-getest-testresultaten

Doet de H310I-Plus het niet super goed. 16W ten opzichte van de 12W van de anderen.
Nu staat Hardware.info niet echt bekend als heel erg accuraat bij het meten van lage loads, maar het verschil is behoorlijk.

[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 24-06-2020 12:18 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Rrob schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:22:

edit> maar ik denk dat @Q in de 3e post van dit topic al terecht heeft gezegd dat het grootste punt van deze bbg is wat wil je met de nas doen?
Die vraag is nooit beantwoord.

Jouw alternatieven zijn serieuze opties die goed passen bij genoemde toepassingen, maar zo’n gebruikersprofiel is nooit opgesteld naar mijn weten.

Als je NAS puur backup storage is, geeft dat al zo’n andere dynamiek. Boeit RAID? Een RPi4 met een 4TB 2.5” schijfje zou ultra goedkoop, zuinig en effectief zijn maar weer aardig geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat profiel samenstellen is mijns inziens onbegonnen werk. Er loopt zo'n divers publiek rond op Tweakers, dat je een bandbreedte krijgt van een rPi tot machines als dit: V&A aangeboden: Dual Intel Xeon E5-2650 v4 met Supermicro X10DRH-iT

Nogmaals, ik hou me aanbevolen voor suggesties, als je een beter profiel hebt, en daar bijpassende systemen:
I'm all ears...

Momenteel is mijn use-case definitie vrij simpel.
Systeem 1 is goedkoop, en kan een paar jaar mee.
Systeem 2 is wat ik voor 90% heb, en is mijn persoonlijke use-case dat ik het leuk vind om met dit soort dingen te knutselen, en een niet al te traag systeem wil, omdat ik me daar gewoon aan ga irriteren.
heb ik dat perse nodig? Nee, zullen veel Tweakers datzelfde gevoel hebben? Ja, dat denk ik wel.

Er zijn legio mensen hier die dikke RGB kasten, 2080Ti's, Overgeclockte CPU's etc hebben. Is dat allemaal nodig voor hun 'use-case'? Vast niet.

Even niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:36:
Dat profiel samenstellen is mijns inziens onbegonnen werk. Er loopt zo'n divers publiek rond op Tweakers, dat je een bandbreedte krijgt van een rPi tot machines als dit: V&A aangeboden: Dual Intel Xeon E5-2650 v4 met Supermicro X10DRH-iT

Nogmaals, ik hou me aanbevolen voor suggesties, als je een beter profiel hebt, en daar bijpassende systemen:
I'm all ears...
Als ik dit zo lees denk ik dat ik niet goed geslaagd ben in het communiceren van mijn idee over profielen.
Ik kan je geen hardware aanbevelen als je mij geen goed profiel geeft.

En wat bedoel ik met zoiets vaags als 'geen goed profiel'? Een duidelijke scope van wensen / eisen die een gebruiker heeft.

Dan is jouw reatie: maar het Tweakers publiek is zo divers.

Mijn antwoord zou zijn: ik denk dat Tweakers een goed beeld heeft van het publiek en dat je best wat educated guesses kunt doen over veel-voorkomende wensen/eisen van gebruikers.

Maar ik wil ook wel een gok doen. Dat doe ik op het einde van deze post.

Maar dit is waarom ik de BBG eigenlijk geen geschikt verhaal vind voor advies over een NAS. Want een NAS is meestal een onderdeel van een grotere oplossing. Voorbeeld: het robuust maken van backups van meerdere thuis computers vereist zowel goede backup software als een NAS. Dan kun je een kastje aanraden, maar dan is het doel nog niet bereikt.

Zie hoe dit verschilt van reguliere BBGs: een laptop of desktop is vaak gewoon niet meer dan dat, een kastje met software en dat is het dan. Het is niet onderdeel van een grotere oplossing. Een game-pc is eigenlijk gewoon (zeker door Steam) een zelf-bouw of assemblage PS4 / PS5 :)
Momenteel is mijn use-case definitie vrij simpel.
Systeem 1 is goedkoop, en kan een paar jaar mee.
"Goedkoop" en 'kan een paar jaar mee' is geen usecase.

Leuk dat het goedkoop is en lang mee gaat maar voor welke toepassing is dit systeem geschikt of minder geschikt?

- Backup?
- Media streaming?
- Foto bewerking / Video bewerking?
- Draaien van VMs?

Is deze opslag redundant?

En wat zijn de 'kosten' die je maakt. Voorbeelden van kosten:

- Formaat (hoeveel ruimte neemt het in)
- Stroomverbruik
- Warmte / ventilatie
- Onderhouds / bouw effort
- kennis vereist
- uiterlijk (woonkamer?)
- Euros (hardware)
Systeem 2 is wat ik voor 90% heb, en is mijn persoonlijke use-case dat ik het leuk vind om met dit soort dingen te knutselen, en een niet al te traag systeem wil, omdat ik me daar gewoon aan ga irriteren.
heb ik dat perse nodig? Nee, zullen veel Tweakers datzelfde gevoel hebben? Ja, dat denk ik wel.
Ik ben even kwijt wat je precies allemaal doet met het systeem (wat zijn 'dit soort dingen?), maar ik denk dat dit ook wel tot een bepaald generiek profiel valt in te dikken. En dat profiel vertaalt zich ook weer naar bepaalde hardware / software keuzes.

- Zoekt opslagruimte voor data / backups via het netwerk van een of meerdere apparaten
- Zoekt een home server die voldoende resources heeft om meerdere applicaties te draaien
- Zoekt hoge performance / lage latency bij activiteiten x y z

Een wat duurdere stevige Synology / QNAP kan mogelijk ook al heel veel op dit vlak. Niet het hobby-verhaal, spelen met ZFS, maar dat is dan weer een ander scenario.
Er zijn legio mensen hier die dikke RGB kasten, 2080Ti's, Overgeclockte CPU's etc hebben. Is dat allemaal nodig voor hun 'use-case'? Vast niet.
Hangt helemaal af van die use case :o

Dikke RBG kasten --> als dat jouw smaak is en je wilt je computer er mooi uit laten zien, ja dat is echt nodig. En dat heeft consequenties, maar dat is prima.

2080TI's erg nodig als je ofwel 4K 120hz+ wilt gamen, of multi-monitor wilt gamen. Of juist 1440p@300hz wilt gamen. Ik zit qua voorbeelden niet precies goed maar ik denk dat je mijn punt snapt.

Overgeclockte CPU's hangt ook weer helemaal van het doel af. WAAROM willen mensen overclocken?

- om net die % CPU te krijgen dat ze consistent probleemloos een bepaald performance target halen in gamen?
- puur als hobby omdat ze het leuk vinden om het uiterste uit hun hardware te halen?

Kortom: iets is nodig of nuttig ten opzichte van een bepaalde use-case. :)

Overclocking is trouwens een leuke want ik vraag me af (zou echt een apart artikel zijn) of veel mensen niet beter af zijn om gewoon een duurdere CPU te kopen en dat het zelden echt substantieel loont voor de specifieke doelen die ze voor ogen hebben.

Profielen

Als ik een BBG zou willen doen over NAS apparaten dan zou ik dat in twee stappen doen:

1. Eerst duidelijke overeenstemming over welke profielen we willen behandelen en hoe die profielen er uit zien
2. Vertaling van profielen naar één of meerdere technische oplossingen (biedt 1 kant-en-klare en 1 zelfbouw oplossing?).

Profiel A

- Wil een backup maken van meerdere computers in een thuis-situatie naar een centrale plek op eigen hardware. (cloud is eng)

Advies 1:

- NAS met 1 schijf want het is backup data, niet de primaire data, risico op backup history verlies

Vertaalt zich naar een model van Qnap/Synology of iets zelfbouw: Pi4 of een ander systeempje.

Advies 2:

- NAS met 2 schijven (raid of sync), om te voorkomen dat backup history verloren gaat bij schijf falen

Profiel B

- Zoekt centrale opslag voor media (~10TB), beschikbaar via het netwerk voor externe media consumer (device/tv)

Advies 1: NAS met 1 x 3.5" schijf als media verloren mag gaan
Advies 2: NAS met 2 x 3.5" grote schijven als media liever behouden blijft (maar nog geen backup)
Advies 3: RAID setup met meerdere 2.5" schijfjes voor de gewenste capaciteit en beschikbaarheid

Hier zie je dat de mogelijke opties snel oplopen, maar dat kun je beperken door in je profiel te stellen dat eenvoud, belangrijker is dan stroomverbruik / zuinigheid.

Profiel C

- Gecentraliseerde opslag van foto's en bestanden voor het gezin.

Advies 1:

- Iets met minimaal 2 schijven in RAID 1
- Bespreken oplossing van backup (NAS is niet genoeg)

Vertaalt zich naar NAS met externe USB schijf voor backup?
Vertaalt zich naar 2 x NAS? ( 1 x redundant, 1 x niet of beiden niet redundant?)

Maak maar een keuze wat je denkt dat het beste past bij het publiek.

Conclusie

Ik denk dat het goed uitwerken van slechts 1 profiel en de mogelijke passende opties al een artikel kan zijn. Een heel nuttig en positief artikel voor het publiek, wat zeker gewaardeerd zal worden.

Dit is denk ik wel fulltime werk voor een week of wat om iemand van de redactie een goed artikel uit te laten werken op dit vlak. Dus het is een investering. Of dat economisch voor Tweakers rendabel is weet ik niet.

Maar ik mis de visie (of ik begrijp 'm niet) van Tweakers hier op haar gebruikers en met welke content ze gebaad zijn.

Het is grappig dat ik best nu al wat tijd heb zitten in deze post en ik heb mijn twijfels over de effectiviteit, de kans is 99.999% dat dit hele verhaal niets uithaalt. Maar ik vond het evengoed wel leuk om eens te verwoorden. :+
postscript
Ik merk dat ik heel erg als een soort van ICT-consultant hier te werk gaat, alsof de bezoeker hier de 'opdrachtgever' is en dat Tweakers dan de consultant zou moeten zijn. En dat klinkt als je het zo leest misschien zwaar overtrokken, maar eigenlijk is dat precies wat mensen nodig hebben.

Ik denk zelf dat als Tweakers werkelijk extra waarde wil bieden voor de bezoekers hier, dat ze dan conform echte consultancy, mensen eerst helpen begrijpen wat ze nu werkelijk echt willen, om dan te bepalen wat de juiste oplossing kan zijn, nog zonder in te gaan op specifieke producten.

En hierin dus vooral de parameters bespreken. Redundancy vs backup, vs formaat, energieverbruik, gebruikersgemak, stabiliteit, schets een plaatje dat mensen zelfstandig maakt en zelf helpt om eigen keuzes te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 24-06-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
FireDrunk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:00:
Heren, we zijn hier niet om te beslissen of iemand een Fileserver nodig heeft. Mijn insteek is vooral, dat als iemand er voor kiest om zo'n ding aan te schaffen, we ze de beste keuzes laten maken binnen het budget dat ze hebben. Opvoeding van mensen in het maken van duurzame en verstandige keuzes qua software, aanschaf van andere componenten etc, kan denk ik beter in de Topics op GoT (DIY RAID NAS, Zuinige Server, ZFS Topic etc.).

Ik zie meer heil in het geven van opties, en een passend verhaal, en het daar dan bij laten. Gebruikers zijn (doorgaans) oud en wijs genoeg om die informatie zelf te filteren.

Ik stel dan ook voor om 1 entry level systeem te maken, wat in absolute zin een laag verbruik heeft, of dat met een PicoPSU of een normale ATX voeding gebeurt, maakt mij weinig uit. Ik weet dat PicoPSU's kwalitatief wat slechter zijn dan een gemiddelde ATX voeding, maar in mijn herinnering maakte het lagere verbruik wel het een-en-ander goed. Als het verbruik van deze Cooler Master niet substantieel (lees: 10+W) verschil uit maakt, zou ik liever voor een ATX voeding gaan. Vanwege het gat in de kast, vanwege de extra kwaliteit, en vanwege de garantie.

Een tweede systeem kan als optie aangedragen worden, waar we bij vermelden dat daar meer mee kan. Dingen als: ZFS, Virtual Machines, Docker, draaien van Gameservers, je eigen Mailserver etc. We gaan duidelijk niet in op of je dat moet doen of niet. @mrmrmr de discussie of iemand dus Virtual Machines moet draaien is totaal irrelevant. Ik draai geen VM's op mijn server, maar op mijn laptop voor Lab / Test doeleinden, en het halen van certificeringen. Jouw opmerking dat je dat moet consolideren op je host OS, gaat daar dus al stuk. Laten we die discussie dan ook buiten dit topic houden.

Schijven (zowel 2.5" als 3.5") zijn geen direct onderdeel van de build. We kunnen een lijstje maken welke schijven we aanraden (zowel 2.5" als 3.5", als SSD's). Dan kunnen gebruikers zelf een keuze maken.

De keuze voor het J-Series bord is in de basis simpel. Het is goedkoop en zuinig, en voor een instap Fileserver is er absoluut geen hogere performance nodig. Met 1Gb files serveren doet het ding nog steeds met 3 vingers in zijn neus.

@Q @mrmrmr We zien elkaar vaak genoeg in de andere topics, laten we de discussies die we daar hebben, daar laten, en het hier puur over de hardware hebben. Externe factoren als Zonnepanelen, en discussies over of RAID verstandig is, zijn hier niet aan de orde. Dit is een BBG, en niet meer dan dat. Of je backups moeten en/of je RAID gebruikt is een hele andere discussie.
toon volledige bericht
Je idee is aardig duidelijk, maar vroeg ik me af of je misschien open staat voor een systeem waar je meerdere VM's op draait, waaronder iets voor NAS? In dat opzicht wordt het een minder zuinig systeem, maar heb je wel beschikking over snellere hardware, een soort basis van je netwerk.

PS. in je openinspost geef je zelf trouwens aan dat je er (eventueel) wel VM's / dockers op zou draaien, dus je vraag is beantwoord. :+

Wat wil je eigenlijk gebruiken als NAS schijf? Als je WD Red neemt, kun je beter de 64MB variant nemen (CMR), tenzij je 8TB of meer neemt. Wil je ook een backup schijf? Ik lees volgens mij dat je 1 schijf wil gebruiken voor de NAS (geen raid).

Verder uit nieuwsgierigheid, wil je bv. VMware / VirtualBox / Proxmox gebruiken? Een soort van homelab idee? Heb je een leuke router / switch? Ik zie staan als beroep: Linux / DevOps Consultant, dus dan ben je vast al aardig gevorderd op dit gebied. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 24-06-2020 22:24 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Luxicon Het tweede systeem is uitermate geschikt voor meerdere VM's.
Qua schijven heb ik wat uitgetikt over welke series wel en niet verstandig zijn, en linken we naar artikelen van andere sites over SMR. Misschien dat dat nog uitgebreid wordt met de informatie die deze week binnen druppelt vanuit WD bijvoorbeeld.

Qua software 'wil' ik niet perse iets gebruiken. Mag je natuurlijk helemaal zelf weten.
Ik heb zelf vanalles op mijn server gehad. Begonnen met Windows, daarna Ubuntu, daarna ESXi met virtueel Ubuntu. Daarna virtueel ZFSGuru, daarna FreeBSD, toen FreeBSD native, en toen weer Ubuntu native met ZFS. Momenteel draai ik Debian zonder tussenkomst van virtualisatie, en heb ik geen VM's meer (nodig), aangezien ik alles in Docker draai.

In de BBG komt daar wel wat over terug, in een losse Software sectie

@Q Hoewel ik je voorzet waardeer, en al jouw denkpatronen prima kan volgen, ben ik toch van mening dat hier ander publiek komt, dan het standaard publiek wat ook een Consultant inschakelt. Tweakers is niet een plek waar mensen komen die hulp *willen*, en door een ander aan het handje genomen willen worden, en even uitgelegd krijgen wat ze moeten doen. In mijn ervaring komen hier mensen die al redelijk zelf onderzoekend zijn, zelf hun keuzes willen maken, en zelf die afwegingen maken. Ik denk daardoor dat 'platte' consultancy misschien wel het laatste is waar mensen hier op zitten te wachten.

Iedereen hier weet het beter dan Tweakers, zie de reacties op diverse plekken in dit topic. En jij stelt nu voor dat Tweakers zich opstelt als de 'alwetende' Consultant. Ik denk dat dat compleet averechts werkt. Maar goed, over de inhoud:

Waarom voldoet Systeem 1 niet gewoon aan *al* jouw use-cases? Dat die uitleg er niet specifiek bij staat, zegt niet dat het niet kan? De entry-level NAS is gewoon een zelfbouw kastje waar je alles mee kan wat jij voorstelt.

Het Advanced level systeem, is beter geschikt voor Virtual Machines, Docker en ZFS.
Waarom moeten we het zo nodeloos complex en vooral lang maken?

Tweakers is geen forum/site voor mensen die niet zelf onderzoekend onderlegd zijn. We gaan uit van een klein beetje eigen kennis en kunde. Dan denk ik dat deze BBG zonder die complete profielschets daar prima bij aansluit. Dat maakt jouw profielen overigens niet onwaar. Maar ik denk dat mensen prima weten wat ze zelf nodig hebben, en dat niet tegen ze verteld hoeft te worden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
@Q ik denk dat voor veel tweakers de cloud niet eng is maar gewoon wat beperkt:
Ik wil niet al mijn data in 1 map (dropbox/drive/onedrive) moeten stoppen en dat dan allemaal op dezelfde manier syncen/ backuppen. Met een eigen nas kan je in je eigen logische mappenstructuur verschillende (sub)mappen op verschillende manieren behandelen (Nas-only, ook lokaal, externe backup, versies, encryptie, etc )
En raid is natuurlijk erg beperkt als backup, denk aan brand, diefstal, bliksem, het is veel veiliger om een 2e nas bij familie of vrienden neer te zetten: mux' blog: Floppy2, mijn zuinige NAS

[ Voor 10% gewijzigd door Rrob op 25-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook die use-case is heel specialistisch denk ik.

Ik gebruik RAID(Z2) dus wel gewoon als 'backup'. Nee, het is geen backup in de zin dat hij netjes offline is, en op een andere locatie opgeslagen staat.
Ik heb dat ook niet echt nodig. Voor mij is het meer beschermen tegen disk falen. Kan ik alles kwijt raken door brand of diefstal? Ja dat kan. Is die kans groot? Nee, maar ook niet nul.

Neem ik bewust dat risico? Ja, zeker. Van de allerbelangrijkste data (en eigenlijk het enige *echt* belangrijke: Mijn trouwfoto's denk ik.) Heeft mijn schoonvader een backup.

Voor de rest, vertrouw ik gewoon echt op ZFS. Ja ik kan per ongeluk iets weggooien, en ja ik kan gehit worden door ransomware... Allemaal mogelijk...

Overigens ben ik wel rond aan het kijken naar Duplicati icm TransIP Stack, maar hoge prio heeft het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Rrob schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:41:
@Q ik denk dat voor veel tweakers de cloud niet eng is maar gewoon wat beperkt:
Ik wil niet al mijn data in 1 map (dropbox/drive/onedrive) moeten stoppen en dat dan allemaal op dezelfde manier syncen/ backuppen. Met een eigen nas kan je in je eigen logische mappenstructuur verschillende (sub)mappen op verschillende manieren behandelen (Nas-only, ook lokaal, externe backup, versies, encryptie, etc )
En raid is natuurlijk erg beperkt als backup, denk aan brand, diefstal, bliksem, het is veel veiliger om een 2e nas bij familie of vrienden neer te zetten: mux' blog: Floppy2, mijn zuinige NAS
Ik heb zelf een tijdje een zelfbouw nas-to-nas replicatie gedaan met een kasje bij mijn ouders, maar het kost stroom, onderhoud, hardware, ik heb dat stop gezet en backup mijn data gewoon bij Backblaze.

Die oplossing scheelt zoveel gehannes, maintenance, het is het geld dubbel en dwars waard. Backblaze maakt een backup van alles dus dat probleem wat je schets met 'alles in 1 map' herken ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:54:

@Q Hoewel ik je voorzet waardeer, en al jouw denkpatronen prima kan volgen, ben ik toch van mening dat hier ander publiek komt, dan het standaard publiek wat ook een Consultant inschakelt.
Grappig, ik denk dat de grote silent majority die bij Tweakers om raad komt juist voor dat advies. Ze weten niet eens waar ze naar moeten kijken.

Ik zou je aannames valideren bij de redactie. Misschien zit ik er naast hoor, maar ik heb sterk mijn twijfels.
Tweakers is niet een plek waar mensen komen die hulp *willen*, en door een ander aan het handje genomen willen worden, en even uitgelegd krijgen wat ze moeten doen.
Ik zou zelf ook nooit op dat niveau advies willen geven, blijkbaar ben ik daar niet duidelijk in. Meer op het niveau: mensen helpen met nadenken over wat ze willen. Dus teach a person to fish....

Dat mis ik enorm bij Tweakers.

De grap is wel dat de BBG precies dat is: mensen bij het handje nemen en vertellen: koop dit.
In mijn ervaring komen hier mensen die al redelijk zelf onderzoekend zijn, zelf hun keuzes willen maken, en zelf die afwegingen maken. Ik denk daardoor dat 'platte' consultancy misschien wel het laatste is waar mensen hier op zitten te wachten.
Grappig dat wij zo'n totaal ander beeld hebben, maar misschien ben ik de enige.

Ik zie erg veel post van mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Ze komen vaak al met oplossingen maar zijn onduidelijk in hun wensen en - zoals gebruikelijk met echte consultancy - als je dan doorvraagt blijkt dat ze vaak gebaad zijn met een andere oplossing.
Iedereen hier weet het beter dan Tweakers, zie de reacties op diverse plekken in dit topic. En jij stelt nu voor dat Tweakers zich opstelt als de 'alwetende' Consultant. Ik denk dat dat compleet averechts werkt. Maar goed, over de inhoud:
Grappig, waarom dan een BBG? Want dat is precies wat Tweakers doet: koop dit product.

De consultancy zit 'm niet in het specifieke product maar in de manier van denken over het probleemdomein, ofwel mensen context geven om zelf over het onderwerp na te denken.
Waarom voldoet Systeem 1 niet gewoon aan *al* jouw use-cases? Dat die uitleg er niet specifiek bij staat, zegt niet dat het niet kan? De entry-level NAS is gewoon een zelfbouw kastje waar je alles mee kan wat jij voorstelt.
Een aantal opmerkingen: deze profielen zijn erg mager en slechts ter illustratie van de discussie.

Waarom zou je die oplossing verkiezen boven een Raspberry Pi4 met een of twee USB schijven er aan?
Stukken goedkoper, de prestaties zullen goed genoeg zijn, compacter, in alle opzichten superieur.

Waarom adviseren we dat dan niet? :)
Het Advanced level systeem, is beter geschikt voor Virtual Machines, Docker en ZFS.
Waarom moeten we het zo nodeloos complex en vooral lang maken?
Tja, wat jij nodeloos complex en lang noemt noem ik gedegen, doorwrochten, kwalitatief en inhoudelijk sterk advies, in plaats van oppervlakkig wat kastjes noemen en mensen het dan zelf maar uit laten zoeken. Klinkt erg als 'give a person a fish' in plaats van teaching to fish.
Tweakers is geen forum/site voor mensen die niet zelf onderzoekend onderlegd zijn. We gaan uit van een klein beetje eigen kennis en kunde. Dan denk ik dat deze BBG zonder die complete profielschets daar prima bij aansluit. Dat maakt jouw profielen overigens niet onwaar. Maar ik denk dat mensen prima weten wat ze zelf nodig hebben, en dat niet tegen ze verteld hoeft te worden.
Ik denk dat dit helemaal niet waar is. :)

Ik heb sterk de indruk dat de meeste bezoekers van Tweakers zelf helemaal geen tweaker zijn maar hier komt voor advies/raad. De 'echte' tweakers zijn hier in de minderheid.

Overigens denk ik dat een 'echte' Tweaker helemaal niets heeft aan de BBG want die gaat toch zelf eigen research doen en daar gewoon veel tijd aan besteden.

Dus komen we weer terug bij af: voor wie wordt de BBG geschreven, wat is de aard / of het profiel van het publiek?

De tijd dat Femme nog echte in-depth technische artikelen schreef is al 15 jaar voorbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 25-06-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben het met je eens dat we duidelijk moeten weten waar we het voor doen, maar ik denk dat het simpele antwoord is: Voor iedereen en voor niemand.

Ik denk niet dat we voor het begin van de nieuwe maand hier antwoord op gaan krijgen. Ik denk dat de BBG een 'voorzet' is om de goede keuzes te maken, en een houvast is om daarbovenop verder research te kunnen doen.

Een Raspberry Pi zou kunnen, maar is in mijn (persoonlijke) ogen toch meer een hobbyding, dan iets waar je je data aan toe moet vertrouwen. Het is niet dat het er niet mee kan, maar meer dat het er (in mijn ogen) niet echt voor bedoeld is.

Dat staat mensen natuurlijk vrij om het alsnog te doen.

Maar het lastige blijft, hoeveel bandbreedte zien wij in het sprectrum van wat we aanraden. Sommige mensen (zoals mijn vrouw) kunnen prima toe met alleen een externe harddisk waar ze hun backups op maken.

Gaan we dat dan ook adviseren? Tweakers is geen consultancy bedrijf wat voor iedereen een passend advies heeft (of hoeft te hebben). Het is een site waar informatie te vinden is. Of dat altijd de goede informatie is, hangt af van de specifieke use-case. Het matchen van die use-case met de informatie die hier te vinden is, ligt mijns inziens in het verantwoordelijkhedengebied (lingo!) van de gebruiker, niet van de redactie of de schrijvers van de BBG(s).

Uiteraard moet er wel een match zijn tussen wat het gemiddelde publiek *zoekt* en wat er op de site staat.
Maar goed, daar gaan wij niet over. Tweakers wil graag een BBG, dus zij zullen er wel over nagedacht hebben, dat dat is wat het publiek zoekt.

Ik voel me niet echt geroepen om een complete consultancy tak te gaan starten en samen met Tweakers een marktonderzoek te gaan doen naar welk type bezoeker er nou echt komt. We relateren gewoon aan onze eigen ervaringen (zoals we in alle topics doen), en als jij dat met een andere invalshoek doet, is dat natuurlijk prima, en ja daar kan een heel ander advies uit komen.

Dan lijkt het mij gewoon prima, als we daar een gemiddelde uit nemen, dan komt het op het eind wel goed denk ik...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:43:
Ik ben het met je eens dat we duidelijk moeten weten waar we het voor doen, maar ik denk dat het simpele antwoord is: Voor iedereen en voor niemand.
Dus eigenlijk weten we niet eens voor wie dat artikel nu geschreven wordt?
Een Raspberry Pi zou kunnen, maar is in mijn (persoonlijke) ogen toch meer een hobbyding, dan iets waar je je data aan toe moet vertrouwen. Het is niet dat het er niet mee kan, maar meer dat het er (in mijn ogen) niet echt voor bedoeld is.
Ik val een beetje van mijn stoel, is er enige harde technische onderbouwing? In deze context tellen feiten en niet perceptie.

Hoe ga je dit uitleggen in een BBG?

En bovendien: waarom zou je data wel veilig toevertrouwd zijn aan die build die jij hebt voorgesteld? Het is niet alsof dat ding door Tweakers hier door en door getest is ofzo. :)
Maar het lastige blijft, hoeveel bandbreedte zien wij in het sprectrum van wat we aanraden. Sommige mensen (zoals mijn vrouw) kunnen prima toe met alleen een externe harddisk waar ze hun backups op maken.Gaan we dat dan ook adviseren?
Hangt van de scope af, wat is de scope hier?
Tweakers is geen consultancy bedrijf wat voor iedereen een passend advies heeft (of hoeft te hebben). Het is een site waar informatie te vinden is. Of dat altijd de goede informatie is, hangt af van de specifieke use-case.
Dat was ook nooit mijn punt: het idee van consultancy is meer een analogie. Ik proef heel erg een 'u vraagt wij draaien' mentaliteit.

Dan krijg je een omgekeerde Angie: you get what you want, but not what you need.
Tweakers wil graag een BBG, dus zij zullen er wel over nagedacht hebben, dat dat is wat het publiek zoekt.
Haha, bedankt, ik moest even hard lachen, ik denk dat je snapt waarom. :D

Ik zou willen snappen voor wie (profiel) de BBG geschreven wordt. Voor wie je iets schrijft maakt erg uit :)
Ik voel me niet echt geroepen om een complete consultancy tak te gaan starten en samen met Tweakers een marktonderzoek te gaan doen naar welk type bezoeker er nou echt komt.
Hoeft niet, want dat zou Tweakers al moeten weten, vraag het eens. Als ze dat niet weten dan zou ik echt van mijn stoel afvallen.

Of laten we anders de vraag herformuleren: voor wat voor soort persoon wordt de BBG geschreven, wat voor aannames kun je doen over kennis, vaardigheid, behoefte, enzovoorts. :D

Edit: Juli nadert snel, we gaan wel zien waar Tweakers mee aan komt zetten, ik ben benieuwd, wie weet valt het allemaal erg mee. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 25-06-2020 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
@Q
Leuk dat je moet lachen om mensen die hun stinkende best doen, omdat jij het beter weet. Ik begin wel een beetje klaar te zijn met deze discussie. Ik steek hier veel tijd in, en wil duidelijk, met jullie input, een wel afgewogen advies(je) uitbrengen. En laten we ook niet al te moeilijk doen, we praten hier over 300 of 700 euro.
Niet om een miljoenen project waar jaren consultancy bij nodig is.

Het enige wat jij steeds wil, is meer context en meer informatie. Dat is best begrijpelijk, maar die ligt niet voor het oprapen. Moeten we daar dan energie in steken? Ik heb al uren in dit fenomeen zitten, en doe het ook maar als vrijwilliger.

Ik zie niet in hoe we jouw eisen in kunnen willigen, zonder dat we daar (tering) veel tijd in steken, en die tijd heb ik gewoon niet. Dus je kan of helpen om voor de gemiddelde gebruiker een relatief goed advies uit te brengen. OF je zal er zelf meer tijd in moeten steken, ipv roepen wat andere mensen wel niet moeten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Het was niet mijn bedoeling om het bloed onder je nagels vandaan te halen, waarvoor excuus. Het is positief dat je hier gratis tijd in stopt om het publiek te helpen.

Ik geef mijn mening / advies en jij kiest er voor om daar iets mee te doen of niet. Dat is alles.

Ik sta wel achter de inhoud van mijn posts. Dat jij er om praktische redenen niets mee kunt of er mee oneens bent, prima, lijkt me allemaal legitiem.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 25-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@mrmrmr is ook al bezig (achter de schermen) met een advies wat op meerdere systemen gebaseerd is.
Zie je dan heil in het aanbieden van veel meer 'stappen' @Q ?

Want als we gaan profileren (wat best nuttig kan zijn, begrijp me niet verkeerd), verwacht ik dat er gewoon een mengelmoesje van vanalles uit komt.

Dan zouden we dus misschien wel 4 of 6 systemen moeten doen, met allerlei ander doelen.

Of zien we meer in 1 solide basis (bijvoorbeeld het Fujitsu bord), met 3 alternatieve CPU's, 3 alternatieve kasten, 3 alternatieve SSDs, en 3 alternatieve voedingen?

Ik kan (technisch) in de BBG alternatieven aanbrengen onder producten, dat zouden we kunnen gebruiken voor precies die alternatieve use-cases?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Mijn hoop was juist om te helpen met het sturen op profielen om dat mengelmoesje met al het werk van dien te voorkomen, door de scope te beperken tot een profiel.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat de suggestie voor een goed basis platform met varianten zoals je hier om schrijft prima is.

Ik heb hier een lijst gemaakt van alternatieven die qua prijs in de zelfde categorie zitten. Ik heb gefilterd op intel moederborden zonder geluidskaart en met ECC geheugen ondersteuning. Misschien dat dit nog helpt.

https://tweakers.net/pric...1;589837;1496520;1088601/

Mijn advies zou zijn om eventueel een supermicro bord in dat lijstje te noemen als alternatief als je er niet teveel wilt noemen, zoals de pricewatch: Supermicro X11SCL-F (bulk) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Deze zou je als alternatief van de Fujitsu willen noemen? Of bedoel je in zijn algemeen?
Ik dacht juist dat we meer discussie hadden over het eerste systeem :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Als alternatief voor het Fujitsu bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan je daar iets meer over uitweiden? Ik was toch aardig in de veronderstelling dat het Fujitsu bord best-in-class was, qua verbruik vs ECC?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dat heb ik niet onderzocht, maar met IPMI is dat op dat vlak toch al kansloos ;)

Volgens het forum 13 watt idle met Linux.

Gijs007 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik weet niet hoeveel watt dat scheelt met het Fujitsu bord.

Ik weet niet of remote KVM voor een thuis server nog in of out scope is.

Mijn persoonlijke ervaring met SM bordjes is de handige controle over de fan speeds, zodat je dat zelf optimaal kunt laten draaien. Maar ik weet niet of dat ook gewoon kan met het Fujitsu bordje en wederom of dat relevant is.

Wat ik vooral zie:

- 50 euro duurder
- IPMI
- max 128 GB vs max 64 (relevant?)
- Meer fan headers
- dual gigabit ethernet vs enkel
- VGA vs. displayport + DVI
- hoger idle verbruik (anderen zeggen 14-15 watt idle).

[ Voor 51% gewijzigd door Q op 25-06-2020 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
Odroid hc1 (heb ik zelf) is ook een optie voor een nas. Of een Rpi of een andere soc.

Maar welke configuratie er ook uit komt, de software en de beveiliging is het ingewikkeldste. Ondanks alle tutorials en voorbeelden is het mij nog niet gelukt om 'gewoon' een werkende nas te hebben waar je niet teveel naar hoeft om te kijken. Daarom ben ikzelf eigenlijk op zoek naar kant en klaar

Kom ik met m'n €75 idee, zie dat ik de titel heel slecht gelezen heb, 300-400 nas/fileserver was de bedoeling. Blijft nog wel overeind dat de software en de beveiliging zeker zo belangrijk als de hardware. BTW, voor 300-400 koop ik zeker kant en klaar.

[ Voor 25% gewijzigd door eschurma op 26-06-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
@Q Reactie van de Redactie:
De BBG-builds in het algemeen worden geschreven voor het publiek dat wel zelf een systeem wil bouwen, maar niet dermate diep in alle aspecten van hardware zit om een gedegen keus te maken. Dat is een generalisatie, want dat betekent niet dat de builds uitsluiteld voor hen geschreven worden. We kunnen niet van iedereen verwachten dat ze weten welke componenten geschikt zijn voor een bepaald doel, wat geschikte of logische componenten zijn om te combineren en wat de te verwachten prestaties en de prijsontwikkeling zijn.
Dat is ook de reden waarom we de BBG samenstellen met input van de community: het uitgangspunt is dat we met zoveel kennis en expertise gezamenlijk tot een systeemsamenstelling komen die wel al die factoren laat samenkomen en het beste systeem oplevert.
Dat vormt het uitgangspunt van een BBG-systeem, en dat zou voor de bezoeker die niet te veel tijd kan of wil investeren in het samenstellen voldoende moeten zijn. Voor tweakers die wel voldoende diep in de materie zitten, is het meer een startpunt: je kunt dan het systeem naar eigen wensen en inzichten tweaken.
Met specials als een nas, of workstation, is de groep die het advies 1-op-1 overneemt waarschijnlijk kleiner dan bij een instap(game)pc, simpelweg omdat je, als je vindt dat je zo'n nas of workstation of whatever nodig hebt, waarschijnlijk ook gedachten hebt over een specifiek doel. Maar ook nu geldt: als startpunt is de BBG dan een prima uitgangspunt, te meer omdat mensen die er verstand van hebben, erover hebben nagedacht.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:25:
@Q Reactie van de Redactie:

[...]
@FireDrunk Bedankt voor het delen van deze reactie.

Ik ben benieuwd wat jij vind van deze reactie en wat dit betekent voor het BBG advies.

In ieder geval is helder dat de scope blijkbaar zelfbouw is en dat Synologies en Qnaps buiten de discussie staan.

Maar op basis van deze beschrijving krijg ik het gevoel dat het beste advies voor deze doelgroep, zoals Tweakers 'm omschrijft toch zou zijn: koop iets kant-en-klaars. Minder gedoe, minder risico.

Ik bedoel:
Dat is ook de reden waarom we de BBG samenstellen met input van de community: het uitgangspunt is dat we met zoveel kennis en expertise gezamenlijk tot een systeemsamenstelling komen die wel al die factoren laat samenkomen en het beste systeem oplevert.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat in deze context 'het beste' zou moeten beteken. Wat zijn hier de criteria?

Maar het is morgen Juli, ik weet niet wanneer de BBG wordt gepubliceerd. We gaan het zien.
Maar ook nu geldt: als startpunt is de BBG dan een prima uitgangspunt, te meer omdat mensen die er verstand van hebben, erover hebben nagedacht.
Misschien is dat dan het belangrijkste: geef de mensen die altijd al een serieus plan hebben om zelf een NAS te bouwen niet een eind-oplossing (werkt toch niet) maar een start-punt, een voorbeeld om over na te denken (en het zo ook te benoemen), om te illustreren wat voor afwegingen je moet maken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 30-06-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:33:
[...]

@FireDrunk Bedankt voor het delen van deze reactie.

Ik ben benieuwd wat jij vind van deze reactie en wat dit betekent voor het BBG advies.
Niet zoveel, ik maak me wel druk over andere dingen in het leven :+
In ieder geval is helder dat de scope blijkbaar zelfbouw is en dat Synologies en Qnaps buiten de discussie staan.

Maar op basis van deze beschrijving krijg ik het gevoel dat het beste advies voor deze doelgroep, zoals Tweakers 'm omschrijft toch zou zijn: koop iets kant-en-klaars. Minder gedoe, minder risico.

Ik bedoel:

[...]

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat in deze context 'het beste' zou moeten beteken. Wat zijn hier de criteria?
Ik denk dat we 'het beste' moeten interpreteren als: Het gemiddelde van alle gestaafde en beargumenteerde meningen van experts op het forum.
Maar het is morgen Juli, ik weet niet wanneer de BBG wordt gepubliceerd. We gaan het zien.
[...]
Misschien is dat dan het belangrijkste: geef de mensen die altijd al een serieus plan hebben om zelf een NAS te bouwen niet een eind-oplossing (werkt toch niet) maar een start-punt, een voorbeeld om over na te denken (en het zo ook te benoemen), om te illustreren wat voor afwegingen je moet maken. :)
Hij is in de maak as-we-speak. Er staat op veel plekken dat mensen zelf een overweging moeten maken, veel meer dan dat zit er gewoon niet in denk ik.

Ik heb de J5005 uit de startpost vervangen met een J4105 (ook goed zat), en de Optane SSD van het Advanced systeem met een Kingston DC series SSD vervangen.

Ik las in diverse reviews dat de Optane SSD vanwege zijn 'dubbele' SSD techniek nogal heet wordt.
Dat leek mij toch wat onhandig in een machine die (voor velen) altijd aan staat.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

FireDrunk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Niet zoveel, ik maak me wel druk over andere dingen in het leven :+
Beetje een flauwe reactie. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Het was oprecht niet flauw bedoelt, ik wil niet dezelfde discussie nog een keer laten oplaaien.
Ik poog te doen wat er gevraagd wordt, en niet minder.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Met die reactie doe je al mijn opmerkingen af alsof ik me druk maak om niets en dat vind ik niet leuk en niet fair. Maar hier laat ik het verder bij. In die zin heb je namelijk wel gelijk: mijn opmerkingen hebben concreet niets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 18:06
@FireDrunk wat is de huidige build die we in gedachten hebben?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Staat in de startpost.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44
@FireDrunk Ik wil je bedanken dat je dit gestart heb. _/-\o_ Ik twijfel al een tijdje of ik een zelf build nas zal gaan maken. Omdat wat Synology en Qnap aanbieden tegen valt. En wat dan het verstandigst is om te kopen met betrekking tot hardware, relatief zuinig maar toch krachtig genoeg.

Ik ben benieuwd naar de BBG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 20:57
@FireDrunk

Mohge,

Ik heb de BBG gelezen en doorgenomen betreft de 2 systemen over instap servers etc. Heel mooi dat er enorm veel tijd in zit om op vrijwillige basis zoiets neer te zetten. Ik heb niet alles gelezen in deze post omdat het iets te veel werd en er met termen werd gegooid waar ik mijzelf niet in ga verdiepen.
Ik heb wel aardig wat kennis van de gehele desktop wereld (zelf pc's bouwen/installeren etc) . Dus ik was enorm geïnteresseerd in een instapmodel voor servers. Maar bij de beschrijving wat je er mee kan doen staat dit

:(Onze keuze is gevallen op een ASRock J4105 ITX-moederbord. Dit bevat een geïntegreerde Intel Celeron J4105, een low-powerquadcore met een geïntegreerde gpu. Het is sterk genoeg voor alle basistaken van een nas en kan daarbovenop nog best wat extra 'services' leveren in je thuisnetwerk).

Zou er misschien in het vervolg een iets grotere uitleg bij kunnen wat basistaken van een nas inhoud en extra services?
Want is 4k films streamen via plex of wat dan ook genoeg met dit ding? of moet je dan toch voor iets zwaardere processor gaan. Basicly wil ik een server voor opslag foto's/video's en wat automatische dingen gaan proberen zoals series downloaden/automatische ondertiteling erbij en dan streamen naar mijn tv via plex of een ander programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt er een beetje aan of je moet Transcoden. Als het ontvangende device 4K materiaal aan kan, hoeft plex de data alleen maar door te geven, en is de CPU load relatief laag.

Als je het om wil zetten naar het formaat van het ontvangende device (transcoden), heb je inderdaad een stuk meer power nodig, en zul je naar iets als de i3 moeten ja.

Plex heeft op de site zelf staan hoeveel power een CPU nodig heeft voor specifieke streams.
Bedenk wel dat het ook nog aan de codec / ondertiteling kan liggen hoeveel CPU power je daadwerkelijk gaat gebruiken. De getallen op de site van Plex zijn ook rough estimates volgens mij.

Met de basic services van een NAS bedoel ik vooral filesharing en backup taken. NAS staat immers voor Network Attached Storage. En dat is in de basis denk ik ook de meest belangrijke functie. Centraal data beschikbaar maken. Dat kan prima met dat bordje.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:31
Bedankt voor het samenstellen van dit systeem (en ook voor de nuttige discussie ;) )

Ik ben van plan om op twee locatie's zoiets neer te zetten en die m.b.v. bijvoorbeeld Resilio (vroeger: BitTorrent Sync) met elkaar te laten synchroniseren. Zal deze setup snel genoeg zijn voor dit doel?
Ik kan natuurlijk ook 2 NAS apparaatjes kopen, maar ik vind het eigenlijk stiekem wel leuk om weer wat te knutselen :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.