Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:54:
[...]

https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken

Of een van de duizenden andere links op Google omtrent zorgplicht werkgever.
Zeker in de huidige situatie waar genoeg kantoren geeneens werkplekken heeft voor al het personeel (0.7 werkplekken per FTE) is niet ongewoon ontkom je haast niet aan thuiswerkplekken voor personeel, met de daarbij behorende faciliteiten.

Voor fulltime kantoorpersoneel is het trouwens minder relevant.

Wat je trouwens nog wel eens ziet bij organisaties dat een laptop bij introductie prima functioneert maar over tijd overbelast raakt door benodigde bedrijfssoftware. Een laptop kan daardoor 2 jaar geleden nog meer dan prima zijn maar door additionele software traag aan gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

SmurfLink schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:54:
[...]

https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken

Of een van de duizenden andere links op Google omtrent zorgplicht werkgever.
Exact en daarin staat dus niet "Werkgever is verplicht een beeldscherm voor werknemer" te betalen.

Dit gaat over ARBO beleid waarbij ze verplicht zijn je daarin te assisteren en bij aantoonbare klachten (RSI, etc), je helpen met fysiotherapie, aangepaste hulpmiddelen en klachtpreventie.

Dat betekend, voor zover ik weet, niet dat een werkgever verplicht is een complete thuiswerkplek en kantoor voor je aan te schaffen. Want het is niet alleen die monitor. Als je het hebt over een thuiswerkplek, gaat dat over een apart kantoor in je huis, met bureau, stoel, toetsenbord, muis, internet verbinding, de hele rimram. Niet enkel een monitor van €200.

In the end is het primair je eigen verantwoordelijkheid en stopt volgens mij de verplichting van je werkgever bij ARBO beleid en assistentie zoals ARBO preventie.
Napo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Zeker in de huidige situatie waar genoeg kantoren geeneens werkplekken heeft voor al het personeel (0.7 werkplekken per FTE) is niet ongewoon ontkom je haast niet aan thuiswerkplekken voor personeel, met de daarbij behorende faciliteiten.

Voor fulltime kantoorpersoneel is het trouwens minder relevant.

Wat je trouwens nog wel eens ziet bij organisaties dat een laptop bij introductie prima functioneert maar over tijd overbelast raakt door benodigde bedrijfssoftware. Een laptop kan daardoor 2 jaar geleden nog meer dan prima zijn maar door additionele software traag aan gaan voelen.
Dat het in Corona tijd niet ongewoon is, is wat anders. Mijn vorige werkgever faciliteerde ook financieel door iedere werknemer 1x per 5 jaar €250 te laten declareren aan werkplekartikelen naar keuze.

Prettig, fijne tegemoedkoming, maar heel wat anders dan een werkgever die mijn compete thuiswerkplek betaald.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Dat het in Corona tijd niet ongewoon is, is wat anders. Mijn vorige werkgever faciliteerde ook financieel door iedere werknemer 1x per 5 jaar €250 te laten declareren aan werkplekartikelen naar keuze.

Prettig, fijne tegemoedkoming, maar heel wat anders dan een werkgever die mijn compete thuiswerkplek betaald.
Huidige situatie is niet beperkt tot de Corona-tijd. Je zag al tijden lang een druk om het aantal werkplekken per FTE te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Napo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Huidige situatie is niet beperkt tot de Corona-tijd. Je zag al tijden lang een druk om het aantal werkplekken per FTE te verlagen.
Ja.
0,7 werkplek per FTE is volgens mij een vrij logisch uitgangspunt.

Maar betekend dat automatisch dat je werkgever verplicht is een complete thuiswerkplek voor je te faciliteren en dus betalen? In mijn beleving niet.

Dat thuiswerken heeft namelijk ook voordelen voor de werknemer. Niet zelden worden reiskosten gewoon doorbetaald, word je vrijer in tijd- en plaats onafhankelijk werken, er meer gestuurd op output dan op aanwezigheid, etc.

Dat er iets is als "goed werkgeverschap" spreekt voor zich, maar ik vraag me sterk af hoe redelijk het is om €2500 - €5000 te betalen aan iedere werknemer, om een complete thuiswerkplek op te bouwen. (Want als je genoemd artikel werkelijk vertaalt als "werkgever is verplicht je thuiswerkplek te faciliteren", kun je dat ook volledig doortrekken naar "werkgever moet de complete inrichting van je thuiskantoor betalen" en dat lijkt mij persoonlijk in de meeste gevallen, niet redelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Een financieel directeur of aandeelhouder geeft echt geen reet om "medewerkers zeggen dat ze gelukkiger zijn",
Oh?
Misschien tref ik dan altijd de goede Cfo's.

Overigens is een aandeelhouder totaal iets anders dan een cfo of ceo. Directeur impliceert eigenaar van een bedrijf, maar bij grote bedrijven is dit (bijna) nooit het geval.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 14:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 22:49
unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Ja.

Maar betekend dat automatisch dat je werkgever verplicht is een complete thuiswerkplek voor je te faciliteren en dus betalen? In mijn beleving niet.

Dat thuiswerken heeft namelijk ook voordelen voor de werknemer. Niet zelden worden reiskosten gewoon doorbetaald, word je vrijer in tijd- en plaats onafhankelijk werken, er meer gestuurd op output dan op aanwezigheid, etc.

Dat er iets is als "goed werkgeverschap" spreekt voor zich, maar ik vraag me sterk af hoe redelijk het is om €2500 - €5000 te betalen aan iedere werknemer, om een complete thuiswerkplek op te bouwen. (Want als je genoemd artikel werkelijk vertaalt als "werkgever is verplicht je thuiswerkplek te faciliteren", kun je dat ook volledig doortrekken naar "werkgever moet de complete inrichting van je thuiskantoor betalen" en dat lijkt mij persoonlijk in de meeste gevallen, niet redelijk.)
Dit is wel heel erg doorspekt met 'mijn mening'. Je werkgever is verplicht te faciliteren dat jij thuis volgens de ARBO regels kunt werken. Goede stoel, bureau, apart scherm (je mag maar 2 uur per dag achter een laptop zitten van de ARBO) en randapparatuur. In een normale situatie mag je werkgever natuurlijk ook je uitsluitend die mogelijkheid bieden op kantoor, maar als je werkplek op kantoor niet gegarandeerd is heeft de werkgever gewoon deze zorgplicht.

Vaak zul je zien dat de gemiddelde werknemer het geen probleem vindt om een deel zelf te verzorgen (omdat het er al is) en dat er alleen maar hier en daar wat aangevuld hoeft te worden, dus verder lijkt het me een non-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PatrickH89 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Dit is wel heel erg doorspekt met 'mijn mening'. Je werkgever is verplicht te faciliteren dat jij thuis volgens de ARBO regels kunt werken. Goede stoel, bureau, apart scherm (je mag maar 2 uur per dag achter een laptop zitten van de ARBO) en randapparatuur. In een normale situatie mag je werkgever natuurlijk ook je uitsluitend die mogelijkheid bieden op kantoor, maar als je werkplek op kantoor niet gegarandeerd is heeft de werkgever gewoon deze zorgplicht.

Vaak zul je zien dat de gemiddelde werknemer het geen probleem vindt om een deel zelf te verzorgen (omdat het er al is) en dat er alleen maar hier en daar wat aangevuld hoeft te worden, dus verder lijkt het me een non-probleem.
Volgens mij zijn ze vooral verplicht ARBO beleid te hebben en dat uit te voeren. Kun je niet voldoen aan de ARBO eisen, kom je maar naar kantoor.

Ik vraag me af in hoeverre je werkelijk je werkgever kunt verplichten volledig te voorzien in een ARBO proof werkplek thuis. Als dat zo is, zou dat denk ik algemeen bekend zijn, er jurisprudentie over zijn, etc.

Los hiervan staan dingen als een aangepast toetsenbord of muis als je RSI klachten hebt. Dat is wat anders.
Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:32:
[...]
Oh?
Misschien tref ik dan altijd de goede Cfo's.

Overigens is een aandeelhouder totaal iets anders dan een cfo of ceo. Directeur impliceert eigenaar van een bedrijf, maar bij grote bedrijven is dit (bijna) nooit het geval.
Wedden dat hij/zij dat heeft gequantificeerd? Misschien niet absoluut, maar wel globaal.
Als hij/zij het gevoel zou hebben dat 'm dat netto geld kost in plaats van oplevert, vraag ik me af in hoeverre hij/zij het dan nog zou doen.

Nuance is hier dat natuurlijk werkplezier, betrokken werknemers oplevert. Betrokken werknemers werken in de regel harder, zijn flexibeler, etc. Betrokkenheid en non-monetaire incentives zorgen domweg voor meer productiviteit. Dat is een principe dat een directie prima snapt en waar ze, neem ik aan, heel bewust mee om gaan.

Kortom, het klinkt wellicht wat koud en kil zoals ik het op schrijf, maar in mijn beleving is het wel de basis. De basis de meeste bedrijven is winst maken. Bij overheden en non-profits is dat anders, maar moeten uitgaven nog steeds verantwoord worden want donateurs en belastingbetalers. Ook daar zal, neem ik aan, kritisch gekeken worden naar de opbrengst van maatregelen.

En om te blijven bij het onderwerp: Daar valt ook het laptop beleid van een werkgever onder. :)

[ Voor 34% gewijzigd door unezra op 21-06-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ja.

Laat ik voorop stellen dat ik dat nergens beweer noch dat ik daar achter zou staan. Een tegemoetkoming is natuurlijk wel op zijn plaats. Wat er logisch aan het faciliteren van onvoldoende werkplekken voor je werknemers? Het is niets meer dan een kostenbesparing/efficientyverhoging. Het afwentelen van bepaalde kosten richting de medewerker is neit heel netjes.
Voordelen die eigenlijk ook op kantoor de norm zouden meoten zijn. Reiskosten worden enkel doorbetaald indien het een vast component is, het uitkeren van reiskostenvergoeding zonder een reisbeweging is niet toegestaan en zal een werkgever ook niet moeten willen doen.
Een thuiskantoor wordt natuurlijk niet enkel en alleen voor het werk gebruikt. Een volledige vergoeding zou mijn inziens ook zeker niet het uitgangspunt moeten zijn. Ondersteuning daarin is van belang, zeker voor langdurige inzet. Al gaat dit compleet weg van het laptopbeleid van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:10
unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Waarom zou een werkgever moeten betalen voor jouw thuiswerkplek?
Ok. In tijd van Corona ligt dat misschien iets genuanceerder, maar dan nog. Vrijwel iedereen hééft al een monitor thuis. Niets mis met die monitor inzetten voor je werk.
Als je de laptop toch niet thuis hoeft te gebruiken, dan maakt het helemaal niet uit wat voor scherm de laptop heeft. Als er op kantoor maar een goed beeldscherm is. Dus dan zou dit probleem sowieso niet spelen.

Als de grootte van het laptopscherm wel een issue is, dan ga ik er vanuit dat je ook geacht wordt om de laptop elders te gebruiken. En dan is de werkgever verantwoordelijk voor een goede werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 11:52
Hydra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Ik ben zelf ook ZZPer, en dev, en heb een MacBook. Maar veel bedrijven laten het toch echt simpelweg niet toe dat je je eigen machine gebruikt.

Het 'ergste' wat ik meegemaakt heb is het NFI: daar als consultant je eigen laptop (van je werkgever, dus niet het NFI) in het netwerk inpluggen laat meteen alarmbellen afgaan. Was wel grappig om te zien :)

Ik begrijp de redenatie vanuit het NFI an sich ook wel; daar staat nogal gevoelig materiaal op t netwerk, maar waarom ze dat dan niet fysiek scheiden is me eigenlijk een raadsel. Maargoed.
De meeste projecten die ik doe zijn bij opdrachtgevers waarbij ik vaak volledig beheer heb (gehad) over de sources en het inrichten van de ontwikkelstraat, werk daarnaast aan een cloud dienst waarvan ik ook deels eigenaar ben.
Heb wel een klus gehad waarbij ik niet mijn eigen machine kon gebruiken, daar waren alleen vaste PC's met zelfs voor een developer een overkill aan specs. Windows booten en dan buiten het domein developen op een Linux vm, zo deden de meeste developers het daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Grvy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:05:
Ik snap deze post niet.. je vergelijkt een programmeur met de top van de F1 wereld.. wtf? 8)7
Een ontwikkelaar vraagt helemaal geen extreme dingen van zijn computer en de vergelijking met de vrachtwagens gaat wat mij betreft aardig krom. Je hebt het nu over een 'merkje'..
Dat is toch waar de hele discussie mee begon? En uiteindelijk is er hier iemand die het nodig vindt een werklaptop met een leaseauto te vergelijken. Dan moet je de vergelijking ook verder compleet maken door ook de mensen die hel de dag met het spul moeten werken, erin te betrekken. HR miep die een klein laptopje nodig heeft en een autotje van de zaak omdat het bij de functie hoort, is wat anders dan de programmeur die een zware laptop nodig heeft of max verstappen die een perfect functioneerde auto nodig heeft. Of de vrachtwagenchauffeur die een goede auto nodig heeft. Daarvoor is het gereedschap.
Maar tegelijkertijd zeg je iemand die internationeel rijd heeft X cabine nodig enzo.. dat is toch precies wat @unezra ook steeds aangeeft? kijken naar de eisen en niet zo zeer de wensen. Als diezelfde chauffeer een roze cabine vraagt krijgt die die niet want huijsstijl.. heel simpel? lijkt mij...
Je hebt duidelijk geen idee hoe groot e markt voor het aanpassen van vrachtwagens is. Ander uitlaatje, grotere zonneklep, andere binneninrichting. Juist bij vrachtwagens zie je veel dat e.e.a. op de chauffeur wordt aangepast. Naar zijn wensen. Omdat hij degene is die er heel de dag mee werkt.
En vervolgens heb je het over standaardisatie bij je werkgever en hoe lekker dat werkte.. behalve voor 1 persoon die dan gewoon een custom machine kreeg.. precies ook weer wat er aangegeven is.. luisteren en geven wat mensen nodig hebben...
Wij hebben geen vrachtwagens.
unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:39:
Volgens mij zijn ze vooral verplicht ARBO beleid te hebben en dat uit te voeren. Kun je niet voldoen aan de ARBO eisen, kom je maar naar kantoor.
Wordt leuk, als je werkgever dit beleid erop nahoudt:
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
unezra schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre je werkelijk je werkgever kunt verplichten volledig te voorzien in een ARBO proof werkplek thuis. Als dat zo is, zou dat denk ik algemeen bekend zijn, er jurisprudentie over zijn, etc.
Staat gewoon in de arbo wet. Werkgever is ervoor verantwoordelijk dat de werkplek (ook als die niet op kantoor is) aan de arbo eisen voldoet en de
kosten die zijn verbonden aan de naleving van de regels die bij of krachtens deze wet zijn gesteld, worden niet ten laste van de werknemers gebracht (artikel 44). Dus als je van jezelf geen goede monitor hebt, dan moet de werkgever daar voor zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rubbergrover1 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 05:49:
[...]
Staat gewoon in de arbo wet. Werkgever is ervoor verantwoordelijk dat de werkplek (ook als die niet op kantoor is) aan de arbo eisen voldoet en de
kosten die zijn verbonden aan de naleving van de regels die bij of krachtens deze wet zijn gesteld, worden niet ten laste van de werknemers gebracht (artikel 44). Dus als je van jezelf geen goede monitor hebt, dan moet de werkgever daar voor zorgen.
Op kantoor, ja. :)

Maar daar zijn al 0,7 werkplekken per FTE. Veel mensen werken 32 of 36 uur, flexibele werktijden, you name it. Succes met je werkgever overtuigen dat zij jouw volledige thuiswerkplek moeten vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
unezra schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:25:
[...]

Maar daar zijn al 0,7 werkplekken per FTE. Veel mensen werken 32 of 36 uur, flexibele werktijden, you name it. Succes met je werkgever overtuigen dat zij jouw volledige thuiswerkplek moeten vergoeden.
Blijf jij lekker volhouden dat het kantoor moet zijn;

Lees jij deze dan even?
https://www.arbo-online.n...moet-u-op-letten-10120492

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:01
[...]

Bij mijn werkgever word je ge-tagged als office of remote-worker.

Als je idd remote-worker bent dan zijn daar idd extra kosten voor de werkgever aan verbonden om je thuiswerkplek compliant te maken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Nee, juist niet alleen op kantoor, maar juist ook voor de werkplek thuis. Uiteraard hoeft de werkgever geen vergoeding te geven voor de dingen die je van jezelf al hebt. Maar als er speciaal voor je thuiswerkplek zaken moeten komen, dan hoef jij niet voor die kosten op te draaien.

Als jij een werkgever hebt die wel van mensen verwacht dat ze thuis werken (wat bij 0.7 plek/fte het geval is), maar daar niet voor wil opdraaien, dan heb je dus een heel slechte werkgever. (En ook een heel slechte OR, trouwens, want dat zijn typisch zaken die een OR in een vloek en een zucht geregeld kan hebben.)

[ Voor 20% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-06-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[...]

Hoe wil je een werkplek gebruiken voor een andere werker als iemand 36 uur werkt? Dat gaat alleen als iemand 4x9 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 23:39
[...]

FTE compenseert al voor minder uren dus als ze gemiddeld 32 uur per week werken zijn er dus maar 0.56 werkplekken per werknemer. Blijf dat idee van flex-plekken echt bizar vinden, wat heeft het dan nog voor zin om op kantoor te komen. Er is 0% kans op kruisbestuiving en effectief samenwerken is volgens mij compleet onmogelijk als je niet bij elkaar kan zitten. Als je het al doet moet je er volgens mij juist voor zorgen dat er meer werkplekken als werknemers zijn zodat mensen de ruimte hebben om zelf bij elkaar te gaan zitten. Wat er nu gebeurt is (van horen zeggen om mij heen) dat er een soort race to the bottom is waarbij mensen steeds eerder op kantoor komen om een fijne plek te vinden en het na 9 uur op dinsdag en donderdag echt onmogelijk is om een plek te vinden.

Wat betreft laptops/workstations maak ik bij klanten van alles mee, van oude meuk die bij aankoop al bagger was tot gloednieuwe top laptops. Het enige wat echt bijna onwerkbaar was was voor mij als ontwikkelaar om geen local admin te zijn. Ik was drivers en installers aan het maken en kon op een gegeven moment letterlijk 10 keer per dag naar ICT. Die kwam dan het admin password intoetsen en dan kon ik weer verder. Na een paar maanden werd dit zo belachelijk dat het beleid voor software ontwikkelaars werd aangepast.
Natuurlijk zijn daar alternatieven voor te bedenken die misschien de voorkeur hebben, bijvoorbeeld test laptops en bijbehorende netwerken, maar om dat goed in te richten zodat dat het veilig is en er remote-debugging mogelijk is is ook weer een verhaal apart en vaak wil ICT daar vervolgens hun handen niet aan branden.

Bij mijn eigen (kleine) bedrijf kopen we in overleg met de werknemer wat, enige eis is USB-C zodat we dezelfde docks gebruiken en makkelijk van plek kunnen wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door jmzeeman op 22-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Discussie over de thuiswerkplek en wie die moet verzorgen/betalen is nogal off-topic hier.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ardana schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:36:
[mbr]Discussie over de thuiswerkplek en wie die moet verzorgen/betalen is nogal off-topic hier.[/]
Volgens mij hangt die discussie juist sterk samen met de discussie over de eisen die aan je werklaptop kunnen worden gesteld. Bij een goede thuiswerkplek (en weinig gebruik onderweg) is de laptop namelijk, gechargeerd, in 9 op de 10 gevallen niet meer dan een 'draagbare systeemkast'. En zijn zaken als schermgrootte en -kwaliteit of accuduur nauwelijks relevant.

Maar het wordt dan wel een veel uitgebreidere discussie, dus prima dat we het hier bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 20:12

PromWarMachine

Forsaken Archer

Mede-eigenaar klein softwarebedrijf hier. Sinds 01-01-2020 zaak overgenomen. Daarvoor was ik er 16 jaar developer. Overigens werk ik nog steeds meer als developer dan als directeur, maar dat terzijde :+
Er is geen systeembeheer, iedereen werkt lokaal en er is geen actief beleid omtrent aanschaf van hardware of gebruik van software.

Wij werken nu nog met relatief oude workstations met 8GB geheugen en veelal i5 processoren. Allemaal wel 2x 24" schermen erbij. Door de overname hebben we nu een flinke lening aan de broek en is budget redelijk tight.

Desondanks is er natuurlijk wel geld om hardware geleidelijk te vervangen. Sommige collega's willen een laptop, anderen vinden hun desktop prima. Ik zou het liefst op termijn alles vervangen en een standaard gaan hanteren, maar heb moeite om in te zien waarom laptops + docking stations beter zijn dan desktops?
Even los van corona uiteraard, wij werken nu ook vooral thuis en dan zou een laptop wellicht praktischer zijn..

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:20
PromWarMachine schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:49:
Ik zou het liefst op termijn alles vervangen en een standaard gaan hanteren, maar heb moeite om in te zien waarom laptops + docking stations beter zijn dan desktops?
Even los van corona uiteraard, wij werken nu ook vooral thuis en dan zou een laptop wellicht praktischer zijn..
Stukje flexibiliteit, als ik iets aan collega's wil laten zien pak ik mijn laptop mee (of ik moet meerdere schermen nodig hebben om het goed te laten zien), bij meetings heb ik altijd mijn laptop mee om dingen op te kunnen zoeken (aantekeningen maak ik nog op papier), remote werken is ook wel makkelijk met laptop omdat ik dan thuis kan zitten waar ik wil. Allemaal dingen die met een desktop niet mogelijk zijn. Is er dan helemaal geen usecase voor een desktop? Nee, er kunnen nog steeds redenen zijn om voor een desktop te gaan (specifieke high-end toepassingen), maar voor een doorsnee developer zal een goede laptop voldoende kracht hebben om het werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 22:49
Als budget écht tight is, dan is het natuurlijk goedkoper om degelijke performance te scoren (als software developer of vergelijkbaar) met een desktop dan met een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hoe werk je vanuit huis? Heeft iedereen zijn pc opgehaald of heeft iedereen zowel thuis als op het werk en pc?

Juist het feit dat je 'overal' kunt werken maakt een laptop in veel gevallen een stuk praktischer dan een desktop. Die flexibiliteit zit zowel in kantoor-thuis-bij eventuele klanten als binnen het bedrijf. Ook als je niet met flexplekken werkt, is het soms handig dat je 'je werk' kunt meenemen. Bijvoorbeeld als je een vergadering in een andere ruimte hebt of als je voor een project met wat andere mensen samen werkt dan anders, en zo makkelijker even bij elkaar kunt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mede-eigenaar klein softwarebedrijf hier. Sinds 01-01-2020 zaak overgenomen. Daarvoor was ik er 16 jaar developer. Overigens werk ik nog steeds meer als developer dan als directeur, maar dat terzijde :+
Er is geen systeembeheer, iedereen werkt lokaal en er is geen actief beleid omtrent aanschaf van hardware of gebruik van software.

Wij werken nu nog met relatief oude workstations met 8GB geheugen en veelal i5 processoren. Allemaal wel 2x 24" schermen erbij. Door de overname hebben we nu een flinke lening aan de broek en is budget redelijk tight.

Desondanks is er natuurlijk wel geld om hardware geleidelijk te vervangen. Sommige collega's willen een laptop, anderen vinden hun desktop prima. Ik zou het liefst op termijn alles vervangen en een standaard gaan hanteren, maar heb moeite om in te zien waarom laptops + docking stations beter zijn dan desktops?
Ik ben een jaar of anderhalf van een PC die altijd aan stond, naar een laptop gegaan. Ik wil nooit meer terug. (Toen was ik senior systeembeheerder / adviseur / etc. bij een financieel adviseur, nu ben ik teamlead / lijnmanager bij een ICT organisatie.)

Mijn werkplek is waar mijn laptop is. Thuis op de bank kan ik als ik wil een paar emailtjes weg werken, op kantoor ga ik daar zitten waar ik wil zitten en plek is, is een online of hybride meeting neem ik mijn laptop zo een kamertje in, etc.

Nu moet ik wel zeggen dat ik tijdens meetings meestal mijn laptop niet mee neem. Voor aantekeningen heb ik een Filofax Clipbook (A5 losbladig notitieboek). Tenzij de meetings online / hybride zijn, maar dan gebruik ik mijn laptop eigenlijk puur voor beeld & geluid, of het laten zien van een presentatie.

Met name de mobiliteit vind ik enorm handig aan een laptop en zelfs al héb je redelijk zware eisen (omdat je geen remote, VDI/VDS-achtig, workstation hebt), dan is dat prima te doen. Er zijn tegenwoordig voor redelijke bedragen heel krachtige laptops. (Voor €2000 heb je al een dikke zakelijke laptop met 6-core i7 met 16-32G RAM en 265-512G NVMe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-07 16:02
Nadeel van een laptop beleid (lees werkgever bepaald) is dat je meestal zo'n one-size-fits-all oplossing krijgt.
Terwijl verschillende functies hebben verschillende behoeften. Daarnaast werkt de ene developer liever achter een Mac (de meeste) en de ander weer liever achter Windows of Linux.

Zelf ben ik een groot voorstander van zelf je eigen laptop uitzoeken.
Je kan wel eisen stellen waar hij aan moet voldoen.

Je kan ook een tussenweg kiezen: of je neemt een one-size-fits-all model incl. support etc vanuit de organisatie of je kiest er zelf een, maar geen support etc.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

Valandil schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:48:
Nadeel van een laptop beleid (lees werkgever bepaald) is dat je meestal zo'n one-size-fits-all oplossing krijgt.
Terwijl verschillende functies hebben verschillende behoeften. Daarnaast werkt de ene developer liever achter een Mac (de meeste) en de ander weer liever achter Windows of Linux.

Zelf ben ik een groot voorstander van zelf je eigen laptop uitzoeken.
Je kan wel eisen stellen waar hij aan moet voldoen.

Je kan ook een tussenweg kiezen: of je neemt een one-size-fits-all model incl. support etc vanuit de organisatie of je kiest er zelf een, maar geen support etc.
De werkgever wil dat men zo effectief kan werken. Dus ook dat een probleem zo snel mogelijk kan worden opgelost.
Bij mij op werk kennen we twee soorten laptops; een standaardlaptop (i7 mobile, IGP, 16 GB, 13"). Kun je hier niet mee uit de voeten dan is er een dikke workstation beschikbaar (xeon/quaddro/32GB). Beleid is dat engineering en ontwikkeling de een worstation heeft en de overige functies een standaardlaptop (behalve wanneer je voor je functie de workstation nodig hebt) Iedere laptop is voorzien van dezelfde applicaties die nodig zijn voor de functie (plus evt 1-2 persoonsspecifieke applicaties). Heb je een probleem met de laptop? Dan ruil je 'm bij IT om voor een andere zodat je zonder downtime verder kan met je werkzaamheden. IT gooit er een nieuwe image op en binnen een dag heb je je eigen laptop weer terug. Voor IT is het niet veel werk en de devver is niet veel tijd kwijt.

Deze mate van efficiency is niet mogelijk als jijzelf een laptop mag kiezen. Werkt íe niet meer dan ben zowel jij als IT zomaar een dag kwijt. En dat maakt jouw vrije keuze laptop dus plotsklaps een stuk duurder wanneer er maar twee hardwaremodellen en 6 softwareimmages waren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 11:45
Ik werk met wat mijn baas mij levert. Het meeste staat toch remote dus een standaard laptop is voldoende. Ik ben zelf groot voorstander van standaard apparatuur. Als mijn laptop stuk gaat dan wil ik naar IT kunnen lopen en zeggen: "Doet niet meer, doe mij eens een andere" en dat ik een uur later met een andere weer volle bak aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:11
Ik zit in distributie. Tegenwoordig is de regel dat iedereen een laptop krijgt van de bedienden. Het model momenteel is een zeer eenvoudige Probook 455 G6, welke dan 5 jaar moet dienen. Momenteel is het zelfs zo dat we momenteel geen laptops vervangen (bedrijf heeft het moeilijk met Corona). Ondertussen zijn er dus laptops van 5.5 jaar in omloop.

Alhoewel ik onze policy wel heel schamel vind, kan ik begrijpen dat er niet veel budgetten voor worden vrijgemaakt. De specs zijn tegenwoordig echt zo belangrijk meer en als je bijvoorbeeld een Ryzen 3500u hebt of een goede Core i3 of evt goedkopere Core i5 setup, dan gaat dat bijna altijd voldoen.

Je kan dan evt nog een 2de krachtiger model in omloop hebben, maar daar moet het echt eindigen. Heb je veel rekenkracht nodig, dan kan dat tegenwoordig tijdelijk via de cloud.

[ Voor 13% gewijzigd door Galactic op 24-06-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 07:19
Ik ben nu ongeveer 12 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever (software ontwikkeling). In het begin heb ik me ook met de kantoorautomatisering bezig gehouden. In die tijd werd er gekeken naar de functie en was het inderdaad soms een beetje duwen en trekken om betere hardware te krijgen.

Een paar jaar terug is men van dit beleid afgestapt omdat er het uiteindelijk gewoon te veel tijd koste om bij iedereen op maat een stukje hardware te leveren.

We zijn nu overgestapt op one size fits all, maar in ons geval betekend dat soms ook dat we een raket op een mug schieten. Iedereen heeft de keuze uit een Dell XPS 13/15 of Macbook Pro (15/16). Dit zijn in de basis al geen laffe laptops. Iedereen is nu tevreden en niemand hoeft meer te "zeuren" om betere hardware.

Voordeel van de huidige hardware is USB-C. We hebben redelijk makkelijke USB-C docking-hubs (geen power) waardoor iedereen makkelijk kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 14:14
Seriph schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:01:
Ik werk met wat mijn baas mij levert. Het meeste staat toch remote dus een standaard laptop is voldoende. Ik ben zelf groot voorstander van standaard apparatuur. Als mijn laptop stuk gaat dan wil ik naar IT kunnen lopen en zeggen: "Doet niet meer, doe mij eens een andere" en dat ik een uur later met een andere weer volle bak aan het werk ben.
Bij m'n huidige klant, groot bedrijf, hebben ze dus standaarden. Daar is het dus "we gaan 'em laten repareren, je krijgt 'em daarna terug". Echt WTF 8)7

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vind de aandacht voor hardware nogal overdreven. Zolang het geen tractor of tank is die 5 minuten nodig heeft om Word of Excel te starten? Toen ik bij mijn huidige werkgever begon, was de keuze tussen grotere SDD en standaard resolutie 13.3" scherm, of kleinere SDD en hogere resolutie 13.3" scherm. Aangezien het ding toch >70% van de tijd op een docking station met twee monitoren staat, was de keuze voor een grotere SDD makkelijk gemaakt.

Ik vind het veel belangrijker hoe het softwarematig is ingericht. Wat zijn de opties voor local admin als dat nodig is, welke versies van software zitten er op en wat is er mogelijk? Als voorbeeld, de spreadsheets die ik run zijn zo groot en gecompliceerd met formules, en Excel bleef maar crashen op mijn 16 GB i7 werklaptop, en deden het gewoon op mijn 9 jaar oude 6 Gb i5 ultrabook. Het verschil: men had standaard 32-bit Office 365 geinstalleerd op de werklaptops, want dat is afdoende voor de meeste mensen. Daar heb je dan flexibiliteit nodig (ik ben local admin en heb het vervangen met 64-Bit Office 365).

Moeilijker wordt het als benodigde applicaties alleen werken onder een niet-Windows OS; ik draai daarom ook Ubuntu Virtualbox, omdat men geen Linux wilde ondersteunen. Compromis dus.

Als de keuze is "standaard model met local admin rechten" vs "supermonster met dichtgetimmerde environment", geef mij dan maar het standaard model ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 20:12

PromWarMachine

Forsaken Archer

Transportman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Stukje flexibiliteit, als ik iets aan collega's wil laten zien pak ik mijn laptop mee (of ik moet meerdere schermen nodig hebben om het goed te laten zien), bij meetings heb ik altijd mijn laptop mee om dingen op te kunnen zoeken (aantekeningen maak ik nog op papier), remote werken is ook wel makkelijk met laptop omdat ik dan thuis kan zitten waar ik wil. Allemaal dingen die met een desktop niet mogelijk zijn. Is er dan helemaal geen usecase voor een desktop? Nee, er kunnen nog steeds redenen zijn om voor een desktop te gaan (specifieke high-end toepassingen), maar voor een doorsnee developer zal een goede laptop voldoende kracht hebben om het werk te doen.
In grotere bedrijven snap ik dat wel idd. Als ik iets aan een collega wil laten zien, roep ik of hij even naar mijn kantoortje komt. Ons hele pand bestaat uit 1 grote(re) kantoortuin met 8 werkplekken en 4 losse kantoortjes voor administratie, directie, directie en spreekkamer.

Alleen voor het remote werken en een incidenteel bezoekje aan een klant zie ik tot nu toe een use case voor een laptop.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 05:46:
[...]

Hoe werk je vanuit huis? Heeft iedereen zijn pc opgehaald of heeft iedereen zowel thuis als op het werk en pc?

Juist het feit dat je 'overal' kunt werken maakt een laptop in veel gevallen een stuk praktischer dan een desktop. Die flexibiliteit zit zowel in kantoor-thuis-bij eventuele klanten als binnen het bedrijf. Ook als je niet met flexplekken werkt, is het soms handig dat je 'je werk' kunt meenemen. Bijvoorbeeld als je een vergadering in een andere ruimte hebt of als je voor een project met wat andere mensen samen werkt dan anders, en zo makkelijker even bij elkaar kunt zitten.
We laten de PC's op kantoor aan staan en verbinden daar met RDP op.
Op dit moment gaan we er nog vanuit dat iedereen thuis een normale PC / laptop heeft, maar ook over een beleid rond thuiswerken denken we na. Officieel is de werkgever namelijk verplicht om te zorgen voor een degelijke thuiswerkplek, als je medewerker ook wel eens thuis werkt.
unezra schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:22:
[...]
Ik ben een jaar of anderhalf van een PC die altijd aan stond, naar een laptop gegaan. Ik wil nooit meer terug. (Toen was ik senior systeembeheerder / adviseur / etc. bij een financieel adviseur, nu ben ik teamlead / lijnmanager bij een ICT organisatie.)

Mijn werkplek is waar mijn laptop is. Thuis op de bank kan ik als ik wil een paar emailtjes weg werken, op kantoor ga ik daar zitten waar ik wil zitten en plek is, is een online of hybride meeting neem ik mijn laptop zo een kamertje in, etc.

[...]
Bij ons ben je programmeur of directeur, want we hebben maar 10 collega's in totaal. Een aantal daarvan zitten permanent bij een klant en werken op hardware van de klant.
De 4 a 5 die op kantoor zitten (in één ruimte van 10x15 ofzo) hebben allemaal een vaste werkplek.

Zelf werk ik wel eens vanuit huis en heb naast m'n desktop ook een laptop, maar dan mis ik toch al heel snel m'n 2x 24" t.o.v. de 15.1" laptop.
Gelukkig heb ik prive ook gewoon een PC met 2x 24" :P

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:55
bij ons (non-IT, 95.000 medewerkers) heb je eigenlijk 4 standaard modellen laptop, allen Dell, allen werkend met een USB-C dockingstation. binnen je functie kan je kiezen uit meerdere modellen:

13" netbook
15" laptop
17" laptop
17" precision (voor de engineers)

ik heb zelf als netwerkbeheerder een 13"voor zakenreizen, en een 15" voor thuis/kantoor.
Thuis heb ik een C dockingstation met 2 oude 22"schermen. als ik het wil kan ik 2* 24" krijgen voor thuis, maar zie daar het nut niet van in. op kantoor heb ik gewoon een eigen bureau met 2* 24" (geen flexwerkplekken godzijdank)

Normaal gesproken ligt beheer enkel bij de servicedesk & systeembeheer, maar ik heb wel een admin account die ook als local admin account werkt. (maar dat is puur omdat ik zelf bij de IT organisatie hoor)

ik vind het prima geregeld beleid, hoewel het wel even kan duren voordat je je laptop hebt als jou keuze niet op voorraad is. (locatie in Nederland is maar 120 man, dus hier is niet altijd alles op voorraad. laptops worden besteld in de US).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
PromWarMachine schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:39:
[...]

In grotere bedrijven snap ik dat wel idd. Als ik iets aan een collega wil laten zien, roep ik of hij even naar mijn kantoortje komt. Ons hele pand bestaat uit 1 grote(re) kantoortuin met 8 werkplekken en 4 losse kantoortjes voor administratie, directie, directie en spreekkamer.

Alleen voor het remote werken en een incidenteel bezoekje aan een klant zie ik tot nu toe een use case voor een laptop.
Dan is het inderdaad heel klein, en dan zijn vaste plekken nog mogelijk, en is iemand wat vragen ook makkelijker om diegene even naar jou te laten komen om wat te laten zien. Ikzelf heb alleen in grotere organisaties gezeten, waarbij men meer verspreid zit of dat ik juist mensen nodig heb van andere disciplines die elders zitten (netwerkproblemen oplossen terwijl 1 van de partijen niet op zijn eigen systeem zit werkt niet echt heel handig). Maar als je dat allemaal niet hebt en de flexibiliteit die een laptop biedt is niet noodzakelijk, kunnen desktops een prima overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

[...]

Op dit moment gaan we er nog vanuit dat iedereen thuis een normale PC / laptop heeft, maar ook over een beleid rond thuiswerken denken we na. Officieel is de werkgever namelijk verplicht om te zorgen voor een degelijke thuiswerkplek, als je medewerker ook wel eens thuis werkt.

[...]

Bij ons ben je programmeur of directeur, want we hebben maar 10 collega's in totaal. Een aantal daarvan zitten permanent bij een klant en werken op hardware van de klant.
De 4 a 5 die op kantoor zitten (in één ruimte van 10x15 ofzo) hebben allemaal een vaste werkplek.

Zelf werk ik wel eens vanuit huis en heb naast m'n desktop ook een laptop, maar dan mis ik toch al heel snel m'n 2x 24" t.o.v. de 15.1" laptop.
Alleen mijn team is met 20-25 FTE al bijna 2.5x zo groot. :)
Team waar wij het meeste direct mee te maken hebben is zelfs 40 man sterk.
Hele organisatie zit tegen de 500 man aan, primair ICT.

Daarbij leveren we ook hardware, werkplekken, aan klanten.

Dus ja, dat werkt wel iets anders dan in een bedrijf van 10 FTE.

Nu hebben mijn directe collega's (teamleden) wel een min of meer vaste plek (al gaan veel ook regelmatig naar klanten), maar iedereen werkt op een laptop zodat ze ook vanuit huis makkelijk kunnen werken én in principe de plekken als flexplek gebruikt kunnen worden. Zelf ben ik een stuk mobieler omdat mijn team naast thuis, ook nog eens verspreid zit over 2 kantoren én ik verwacht binnenkort meer dan regelmatig naar een andere lokatie te gaan rijden.

Voor beide situaties werkt een laptop het beste. Standaardisatie snap ik bij ons heel goed. Veel makkelijker voor inkoop en support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-07 06:44
gambieter schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:41:
Ik vind de aandacht voor hardware nogal overdreven. Zolang het geen tractor of tank is die 5 minuten nodig heeft om Word of Excel te starten? Toen ik bij mijn huidige werkgever begon, was de keuze tussen grotere SDD en standaard resolutie 13.3" scherm, of kleinere SDD en hogere resolutie 13.3" scherm. Aangezien het ding toch >70% van de tijd op een docking station met twee monitoren staat, was de keuze voor een grotere SDD makkelijk gemaakt.
Nou ja, als software developer maakt dat wel degelijk een verschil. Ik had echt 32 GB nodig omdat Docker met 16GB out of memory fouten begon te geven. :P
Ik wilde pre-corona nog wel eens de trein pakken naar klanten en dan die reistijd nuttig besteden door te werken, dan is een fatsoenlijke schermgrootte toch wel praktisch evenals een degelijke batterijduur.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[...]
In feite geeft je daar al een beetje aan waarom in veel 'gewone' bedrijven een laptop toch wel handig is. Je gaat er namelijk vanuit dat iedereen wel een eigen computer heeft, wat bij veel bedrijven niet het geval zal zijn. Daarnaast geeft het natuurlijk flexibiliteit om 'overal' te kunnen werken.
Je kunt een laptop natuurlijk ook op monitors aansluiten... Volgens mij zijn er een hoop mensen die thuis gewoon de zelfde monitor(s) hebben als op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 10:06

Met een desktop zit je 100% vast aan precies 1 werkplek op die locatie. Even in een andere ruimte werken , bij een klant werken of gewoon X dagen of zelfs een paar uur thuis werken is daarbij ook gelijk onmogelijk. Ik als developer vind dat gebrek aan flexibiliteit niet helemaal meer van deze tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mugwump schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:11:
[...]
Nou ja, als software developer maakt dat wel degelijk een verschil. Ik had echt 32 GB nodig omdat Docker met 16GB out of memory fouten begon te geven. :P
Ik wilde pre-corona nog wel eens de trein pakken naar klanten en dan die reistijd nuttig besteden door te werken, dan is een fatsoenlijke schermgrootte toch wel praktisch evenals een degelijke batterijduur.
Maar waarom niet remote developen, zodat dingen als backups enzo meteen goed geregeld zijn?
I mean, als je CAD tekeningen kunt maken op remote workstations, waarom kun je dan geen development doen?

Mgoed, misschien is dat met git niet zo spannend omdat hooguit je laatste commit niet is gedaan als je laptop weg is.

Toch zou mijn eerste ingeving zijn dat allemaal op remote workstations te doen. VM's, of MoonShot.
(En ja, ik weet dat MoonShot duur is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
unezra schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Maar waarom niet remote developen, zodat dingen als backups enzo meteen goed geregeld zijn?
I mean, als je CAD tekeningen kunt maken op remote workstations, waarom kun je dan geen development doen?

Mgoed, misschien is dat met git niet zo spannend omdat hooguit je laatste commit niet is gedaan als je laptop weg is.

Toch zou mijn eerste ingeving zijn dat allemaal op remote workstations te doen. VM's, of MoonShot.
(En ja, ik weet dat MoonShot duur is.)
Wat zou ik moeten back-uppen? Ik vind remote zooi eigenlijk vrijwel altijd bagger werken. Wat zouden in vredesnaam de voordelen zijn?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mugwump schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:11:
Dan heb je toch een goede business case? Ik heb een extra desktop op een project hiervoor gekocht met 64 GB.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mugwump schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:21:
[...]
Wat zou ik moeten back-uppen? Ik vind remote zooi eigenlijk vrijwel altijd bagger werken. Wat zouden in vredesnaam de voordelen zijn?
Er is een reden dat ik MoonShot zeg. :)

En wat zou je moeten backuppen? Data wellicht? Projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
unezra schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:49:
[...]

Er is een reden dat ik MoonShot zeg. :)

En wat zou je moeten backuppen? Data wellicht? Projecten?
Relevante data zal nooit enkel lokaal op m'n laptop staan.Sterker nog, als data belangrijk is, dan is het gevoelig en dan hoort het ook niet op een dev machine.
En code staat gewoon in een git repo en wordt wel minimaal 1 keer per dag gepushed. Worst case ben ik een paar uur aan werk kwijt.
Het grote voordeel van een machine die ook werkt zonder stabiele internetverbinding is bovendien dat ik b.v. in de trein ook nog gewoon kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 11:57
Wij hebben bij ons op werk een vrij apart laptop beleid wat denk ik nergens anders voor komt. Wij hebben een zogehete ''doorschuif-methode''. Wij hebben 3 klasses aan laptops:
- licht: Simpele i5 met 8GB ram en SSD. Voor basis werkzaamheden als administratie
- midden: i7 met 16GB ram en middenklasser Geforce. Voor de gebruikers die meer eissen nodig hebben.
- zwaar: Dikke i7 met 32GB ram en een GTX 2070. Voor engineers die veel met Revit/zware 3D modellen werken.

Een nieuwe laptop wordt ongeveer 4 jaar ingezet voor die gebruiker, na 4 jaar wordt bijvoorbeeld een zware laptop doorgeschoven naar een middenklasser gebruiker. die doet er dan ook nog een paar jaar mee.

Nieuwe laptos schaffen wij aan bij BTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pieterbeun schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:06:
Wij hebben bij ons op werk een vrij apart laptop beleid wat denk ik nergens anders voor komt. Wij hebben een zogehete ''doorschuif-methode''. Wij hebben 3 klasses aan laptops:
- licht: Simpele i5 met 8GB ram en SSD. Voor basis werkzaamheden als administratie
- midden: i7 met 16GB ram en middenklasser Geforce. Voor de gebruikers die meer eissen nodig hebben.
- zwaar: Dikke i7 met 32GB ram en een GTX 2070. Voor engineers die veel met Revit/zware 3D modellen werken.

Een nieuwe laptop wordt ongeveer 4 jaar ingezet voor die gebruiker, na 4 jaar wordt bijvoorbeeld een zware laptop doorgeschoven naar een middenklasser gebruiker. die doet er dan ook nog een paar jaar mee.

Klinkt op zich als een logische methode, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.

Bij laptops speelt niet alleen de veroudering in de zin van verouderde specs een rol, maar ook simpelweg slijtage. Na een aantal jaar is er een veel grotere kans op defecten en ook bv de accu kan achteruit zijn gegaan. Ook het missen van bepaalde aansluitingen (bv USB C) kan een laptop op een gegeven moment minder toepasbaar maken.

Daarnaast heb je misschien heel verschillende aantallen van de diverse personeelsgroepen. Dat er veel te weinig zware laptops zijn om iedereen in de middengroep te kunnen bedienen, of dat er juist veel meer zware laptops over zijn dan nodig.

Ook zou het niet ideaal zijn als de laptops op verschillende momenten worden doorgeschoven. Je hebt dan niet alleen dat je misschien meerdere systemen op meerdere niveaus moet onderhouden, maar je hebt ook dat Jantje jaloers wordt op Marietje om dat zij al de nieuwe, zwaardere laptop heeft en Jantje het nog met de 'oude troep' moet doen. Maar aan de andere kant geeft één periode waarin alle laptops tegelijk worden 'doorgeschoven' wel weer een grote piek in de drukte.

Ik vind het wel een mooie methode, maar ik kan mij dus goed voorstellen dat dit niet in iedere organisatie goed werkt. Zou je dus goed moeten kijken naar hoe je organisatie in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik vind dat vanuit hygiene oogpunt niet heel fantastisch als ik heel eerlijk ben.
Je zit de hele dag met je handen aan dat ding.

Natuurlijk kun je toetsenbord en trackpad vervangen en ik snap het ook als iemand uit dienst gaat na een jaar, dat je de laptop niet weg gooid. Vanuit milieu oogpunt is het beter ze te recyclen.

Maar ik vraag me serieus af hoe gelukkig ik zou worden van een laptop die 4 jaar is gebruikt en ik dán mag gaan gebruiken, tenzij die laptop helemaal is gepoetst en ontsmet, dan kan het prima natuurlijk. Maar dan moet wel het toetsenbord compleet worden schoongemaakt of vervangen, de trackpad, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 08-07 14:14
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:50:
Ik vind dat vanuit hygiene oogpunt niet heel fantastisch als ik heel eerlijk ben.
Die kun je teminste gewoon afvegen. Als je je daar druk over maakt zou ik maar niet op je werk naar de WC gaan :D

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:01:
[...]
Die kun je teminste gewoon afvegen. Als je je daar druk over maakt zou ik maar niet op je werk naar de WC gaan :D
Die worden 2x per dag schoon gemaakt.

Heb je wel eens een toetsenbord open gemaakt dat je zelf een half jaar hebt gebruikt?
Ik wel. :) Ik hoop dat ik dat mijn collega's niet hoef aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Natuurlijk kun je toetsenbord en trackpad vervangen en ik snap het ook als iemand uit dienst gaat na een jaar, dat je de laptop niet weg gooid. Vanuit milieu oogpunt is het beter ze te recyclen.

Maar ik vraag me serieus af hoe gelukkig ik zou worden van een laptop die 4 jaar is gebruikt en ik dán mag gaan gebruiken, tenzij die laptop helemaal is gepoetst en ontsmet, dan kan het prima natuurlijk. Maar dan moet wel het toetsenbord compleet worden schoongemaakt of vervangen, de trackpad, etc.
Zo'n 10 jaar geleden was het bij mijn werkgever(s) destijds vrij normaal dat toetsenbord en muis switchten van gebruiker, evenals de pc. Toetsenbord of muis ging weleens stuk en dan kwam IT met een gebruikt exemplaar.
Kan ik me nu ook niet zoveel bij voorstellen maar zo ging dat bij meer bedrijven dat ik weet.

Heb nu wel een zwaardere functie waarbij een eigen Pc/laptop ook essentieel is, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2020 17:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman

Ik kan van zo een systeem niet echt warm worden, zeker als ik in de doorschuif-groep zit. Na een aantal jaar hebben laptops toch wel gebruikssporen/kleine defecten, ik kan er niet heel happy van worden als ik iedere keer een laptop krijg die eigenlijk al een leven achter zich hebben en half uit elkaar vallen. Je weet als IT afdeling ook niet wat er met zo een laptop gebeurd is, ik ben er vrij zeker van dat mijn laptop een keer gevallen is (missende stukjes behuizing, loszittende schroefjes zelfs als je ze weer aandraait), lijkt mij voor het werkgeluk niet heel bevorderlijk als ik continu zulke afdankertjes zou krijgen.
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Die worden 2x per dag schoon gemaakt.

Heb je wel eens een toetsenbord open gemaakt dat je zelf een half jaar hebt gebruikt?
Ik wel. :) Ik hoop dat ik dat mijn collega's niet hoef aan te doen.
Ik maak me daar bij de laptops dan toch minder zorgen over dan bij de toetsenborden en muizen op de flexplekken waar de meerdere collega's per week aan zitten. Die worden simpelweg niet schoongemaakt, schoonmakers maken er omheen schoon, met een beetje geluk halen ze er een keer een doekje over, maar een echt goede schoonmaak zal nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Transportman schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:39:

Ik maak me daar bij de laptops dan toch minder zorgen over dan bij de toetsenborden en muizen op de flexplekken waar de meerdere collega's per week aan zitten. Die worden simpelweg niet schoongemaakt, schoonmakers maken er omheen schoon, met een beetje geluk halen ze er een keer een doekje over, maar een echt goede schoonmaak zal nooit gebeuren.
De gewone schoonmakers mogen in de regel ook helemaal niet aan de apparatuur zitten. Dus die zullen er als het goed is ook niet zo snel een doekje overheen halen. En niet ieder bedrijf laat periodiek een gespecialiseerd bedrijf langskomen om de apparatuur schoon te maken. Maar bij de meeste bedrijven wat ik heb gezeten zijn er wel gewoon wegwerpdoekjes waarmee je zelf je muis en toetsenbord kunt reinigen, als je dat zou willen.

Maar als je nooit een laptop van een ander zou willen omdat iemand anders daarmee heeft gewerkt... Dan zul je dus ook nooit bij een bedrijf met flexplekken willen werken, neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:40:
Maar als je nooit een laptop van een ander zou willen omdat iemand anders daarmee heeft gewerkt... Dan zul je dus ook nooit bij een bedrijf met flexplekken willen werken, neem ik aan.
Brrr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09-07 14:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Beetje late reactie maar:
Zenix schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Als je hele bedrijf kan laten werken in een Citrix omgeving en de gebruikers accepteren dat ook allemaal, dan kan BYOD werken. Alleen Citrix is qua performance nou niet ideaal als je bijvoorbeeld zware gebruikers hebt die ook grafische eisen hebben.
Ten eerste is Citrix een merk. Dus ik ga ervanuit dat je het nu over XenDesktop of XenApp hebt. Dat werkt juist perfect als je performance nodig hebt. Als je het van te voren goed designed is er niets aan de hand.
Dan moet je naar vGPU met NVIDIA GRID kaarten.
Precies. Ik heb veel verschillende klanten welke allemaal autocad heel soepel draaien in een XenDesktop omgeving. Zelfs heel veel zorg instellingen met veel grafische applicaties. Geen enkel probleem en performed perfect.
Daarnaast ben je volledig afhankelijk van de centrale infrastructuur, zijn er problemen met het netwerk, netscaler (kon je nog thuis werken met de vunerabilities bij de netscaler?)
Jazeker konden mijn klanten verder werken. Als je de mitigerende stappen had uitgevoerd in december was er niets aan de hand. Maar elk device heeft vulnerabilities. F5 BigIP staat momenteel ook leuk in het nieuws...
dan kan je dus helemaal niet meer werken. Terwijl dit (deels) vaak nog wel mogelijk met een laptop van het bedrijf. Als je in Office365 zit en je gebruikt bijvoorbeeld een vorm van split-tunnel VPN en een 3rd party 2FA partij, dan zou je grotendeels kunnen doorwerken terwijl je centrale infra plat ligt.
Wat heb je aan een VPN als de infra plat ligt? Je office 365 verhaal klopt. Maarja, wat als Azure MFA van Microsoft weer eens plat licht???
BYOD kan prima werken, maar dat is heel erg afhankelijk van de organisatie
Klopt.
. Heb je klein bedrijf met allemaal IT'ers, dan werkt het prima. Heb je een volledige VDI omgeving met Horizon of Citrix en zijn de gebruikers grotendeels 'gemiddeld' dan kan het vaak ook. Maar vergis je niet in de gemiddelde gebruiker, een Citrix cliënt installeren kan soms al een behoorlijke opgave zijn en support veel tijd kosten.
En dat ligt helemaal aan je ontwerp/implementatie. Je kan het zo easypeasy maken als je zelf wilt. (HTML5 client bijvoorbeeld)/.
Denk aan mensen die een oude computer hebben, de nieuwe Citrix clients doen het niet meer op Vista :+ Maar die gebruikers heb je er ook tussen...
Die oude meuk wil je ook helemaal niet ondersteunen. Wilt je die toestaan moet je security omlaag schroeven (insecure ciphers etc). Mensen die thuis nog vista hebben moeten upgraden.
Of Citrix op de iPad :>
Wat is daar mis mee? Werkt als een malle, zelfs met een muis voordat iOS mouse support had.
Ik werk nu bij de overheid, daar is BYOD op geen enkel vlak mogelijk. Ik ben daar ook een groot voorstander van in dit geval. We moeten er toch niet aan denken dat er gegevens op straat komen te liggen van burgers?
Kwestie van goed inregelen.
Hetzelfde voor de zorg. Je wil in zo'n situatie een sterk gereguleerde omgeving die voldoet aan alle eisen en regelgeving. Het is belangrijk dat de gebruikers kunnen werken, maar het gaat uiteindelijk om de burgers en de patiënten.
Geen spijker tussen te krijgen ;)

Een "Citrix" (XenMobile, XenDesktop, XenApp, NetScaler, ShareFile, etc etc) omgeving valt en staat bij het ontwerp en de implementatie ervan. Als dat vanaf het begin niet goed is krijg "Citrix" een slechte naam. Terwijl dat helemaal niet nodig is. User Experience is keen en moet je ten alle tijden rekening mee houden. Als die slecht is, tja dan kan je wel ophouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 07-07-2020 09:04 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

rjong5

?

ik ben niet geheel ontevreden over ons laptop beleid, beheerder bij een middelgrote ict dienstverlener.

elke 2 jaar naar eigen keuze iets uitzoeken (excl randapparatuur). a 2000,-

oude laptop dan inleveren of overnemen voor een x bedrag.
doe ik 3 jaar met de laptop mag ik gewoon houden.

idem dito met telefoons, 400 euro voor 2 jaar, 600 als je er 3 jaar mee doet.

weet uit ervaring ook wel dat dit heel erg uitzonderlijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Laatst online: 09-07 14:26

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wat een schrale bedoeling bij veel werkgevers hee... De enige tools die je als ontwikkelaar in je arsenaal hebt is je laptop, cq desktop.

Die 2500 euro kan er ook echt wel van af, toch? Ik heb een specced out mbp15", die moet 3 ~4 jaar meegaan. Als hij eerder stukgaat of niet meer voldoet, krijg ik gewoon een nieuwe. Met een (consultancy) uurtarief van > 100 euro mag dat toch wel normaal zijn?! 2500/3 = 830 euro per jaar, 18 euro per werkweek..

Omdat wij pair programmeren hebben we workstations (i7/32gb) met 2 27" schermen + 2x keyboard + 2x MX master muis. Hier zijn er genoeg van. Iedere developer heeft een laptop die ook thuis gebruikt mag worden voor privé.

Bij mijn vorige werkgever was het ook altijd zeuren voor een nieuwe machine. Er was zelfs een periode dat er geen nieuwe macbooks werden gekocht omdat ze een rumoer hadden gelezen dat er een nieuwe chipset zou komen....

TS: leg bovenstaande rekensommetje maar bij je baas neer en leg hem uit hoe belangrijk een degelijke laptop is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Erikje_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:26:
Wat een schrale bedoeling bij veel werkgevers hee... De enige tools die je als ontwikkelaar in je arsenaal hebt is je laptop, cq desktop.

Die 2500 euro kan er ook echt wel van af, toch? Ik heb een specced out mbp15", die moet 3 ~4 jaar meegaan. Als hij eerder stukgaat of niet meer voldoet, krijg ik gewoon een nieuwe. Met een (consultancy) uurtarief van > 100 euro mag dat toch wel normaal zijn?! 2500/3 = 830 euro per jaar, 18 euro per werkweek..

Omdat wij pair programmeren hebben we workstations (i7/32gb) met 2 27" schermen + 2x keyboard + 2x MX master muis. Hier zijn er genoeg van. Iedere developer heeft een laptop die ook thuis gebruikt mag worden voor privé.

Bij mijn vorige werkgever was het ook altijd zeuren voor een nieuwe machine. Er was zelfs een periode dat er geen nieuwe macbooks werden gekocht omdat ze een rumoer hadden gelezen dat er een nieuwe chipset zou komen....

TS: leg bovenstaande rekensommetje maar bij je baas neer en leg hem uit hoe belangrijk een degelijke laptop is voor je.
En wat nu als je in een bedrijf van een paar honderd man werkt en jij en je collega's prima hun werk kunnen doen op een laptop die de helft kost. Is het dan nog steeds nuttig een dure laptop te kopen?

Mijn werklaptop zal gok ik zo rond de €1000 hebben gekost en ik ben er tevreden mee. Doet wat het moet doen. i5 nogwat, 8G RAM, full HD beeldscherm. Mijn enige klacht is dat het toetsenbord vrij prut is. (HP Probook. Haalt het niet bij Dell Latitude.)

Privé gebruik interesseert me niet, privé spullen koop ik zelf. Krijg ik salaris voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

unezra schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:03:
[...]

En wat nu als je in een bedrijf van een paar honderd man werkt en jij en je collega's prima hun werk kunnen doen op een laptop die de helft kost. Is het dan nog steeds nuttig een dure laptop te kopen?
Meer werknemers betekent ook meer inkomsten van het bedrijf. Als jij gewoon tekstverwerking doet etc, kan je wegkomen met een goedkope laptop. Al vind ik dat, zoals jij al zegt, een goed keyboard toch wel mee moet worden genomen. Als het dan een paar honderd euro duurder is per laptop, dat zou moeten kunnen.

Veel ontwikkelaars, technisch tekenaars etc hebben gewoon een zware machine nodig om hun werk prettig te kunnen doen. Als jij telkens 30 minuten moet wachten op een build / render, ga jij niet gefocust zitten wachten tot het klaar is. Productiviteit, werkgenot, etc zijn toch wel erg belangrijk.

Wij moeten in onze day-to-day een heel cloud platform op onze machine draaien. Dat kan echt niet op een Intel i5 met 8GB RAM en HDD. i7, 16 GB en snelle SSD is minimum... Je kunt het verschil tussen de laptop en de workstations duidelijk merken hoor.
unezra schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Privé gebruik interesseert me niet, privé spullen koop ik zelf. Krijg ik salaris voor.
Al lees ik hier dat mensen hun eigen laptop naar het werk slepen omdat hun baas niet dokt voor knappe hardware.. Dat is toch van de pot gerukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Meer werknemers betekent ook meer inkomsten van het bedrijf. Als jij gewoon tekstverwerking doet etc, kan je wegkomen met een goedkope laptop. Al vind ik dat, zoals jij al zegt, een goed keyboard toch wel mee moet worden genomen. Als het dan een paar honderd euro duurder is per laptop, dat zou moeten kunnen.

Veel ontwikkelaars, technisch tekenaars etc hebben gewoon een zware machine nodig om hun werk prettig te kunnen doen. Als jij telkens 30 minuten moet wachten op een build / render, ga jij niet gefocust zitten wachten tot het klaar is. Productiviteit, werkgenot, etc zijn toch wel erg belangrijk.

Wij moeten in onze day-to-day een heel cloud platform op onze machine draaien. Dat kan echt niet op een Intel i5 met 8GB RAM en HDD. i7, 16 GB en snelle SSD is minimum... Je kunt het verschil tussen de laptop en de workstations duidelijk merken hoor.
Kan ook prima met VDI en remote oplossingen.

Ik vind dat er érg makkelijk gedaan word over "ik heb die laptop nodig", terwijl misschien de reden dat je 'm nodig hebt, ontwerpkeuzes of routen in de ICT infra zijn.

Waarom draai je dat cloudplatform op je laptop en niet centraal?
[...]
Al lees ik hier dat mensen hun eigen laptop naar het werk slepen omdat hun baas niet dokt voor knappe hardware.. Dat is toch van de pot gerukt!
Zie boven.
Er word in mijn beleving snel te zeer vanuit iemands eigen perspectief gedacht en het bedrijfsperspectief word niet meegenomen.

Als je X hardware nodig hebt, prima, maar X hardware kan ook centraal en gedeeld draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

We draaien het lokaal omdat wij het cloud platform customizen. Dus je hebt verschillende docker instances nodig voor je DB, Solr etc etc en elke ontwikkelaar werkt aan haar/zijn eigen taak. Uiteindelijk draai je zelf niet de hele test suite lokaal, dat gebeurt in een centrale Jenkins (AWS)

Ik had een klant waarbij de developers met Remote Desktop op een gedeelde server werkten. Dan praat je opeens over build tijd van 1 uur ipv 5 - 6 minuten. Dat kan echt niet...

Wat is het bedrijfsperspectief? Zoveel mogelijk geld besparen? Employee satisfaction > een paar tientjes per maand besparen.

Gedeelde hardware is echt 3 x niks! Ja voor de sysadmin is het natuurlijk een droom, maar als iedereen tegelijkertijd op build drukt, is het janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:17:
We draaien het lokaal omdat wij het cloud platform customizen. Dus je hebt verschillende docker instances nodig voor je DB, Solr etc etc en elke ontwikkelaar werkt aan haar/zijn eigen taak. Uiteindelijk draai je zelf niet de hele test suite lokaal, dat gebeurt in een centrale Jenkins (AWS)

Ik had een klant waarbij de developers met Remote Desktop op een gedeelde server werkten. Dan praat je opeens over build tijd van 1 uur ipv 5 - 6 minuten. Dat kan echt niet...

Wat is het bedrijfsperspectief? Zoveel mogelijk geld besparen? Employee satisfaction > een paar tientjes per maand besparen.

Gedeelde hardware is echt 3 x niks! Ja voor de sysadmin is het natuurlijk een droom, maar als iedereen tegelijkertijd op build drukt, is het janken.
https://www.hpe.com/us/en/servers/moonshot.html

'nuff said

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Laatst online: 09-07 15:55
Bij ons (Zuck z'n bedrijf) hangt het er vanaf op wat voor stack je werkt.

Voor web claim je gewoon een server waarop een recente checkout van de repo klaar staat, en daar kan je gewoon vanuit VS Code remotely heel vlot op werken (geen remote desktop-achtige dingen). Dan kom je toe met eender wat voor machine. Ben je met je server klaar (einde werkdag of een paar uur inactivity) dan krijgt de server een wipe en een verse checkout voor de volgende user.

Ik werk vooral aan Android, en dan moet je het meeste wel lokaal doen om je IDE in orde te hebben. En dan ben ik wel blij dat ik een MacBook met 64GB RAM heb, want ik heb het nodig.

Dat soort oplossingen werken denk ik wel enkel goed als je ook Zuck z'n budget hebt, je hebt al een stevig team engineers nodig om de hele dev setup te maintainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wat kost dit per gebruiker /. CPU /. GB RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:26:
[...]
Wat kost dit per gebruiker /. CPU /. GB RAM?
Dat is voor deze discussie niet zo relevant.
Punt is dus vooral dat het onzin is dat iedere dev altijd een zware laptop nodig heeft en dat remote werken altijd traag en onwerkbaar is.

Dat is het niet.

Natuurlijk moet je je werk kunnen doen, maar ik word een beetje moe van "ik heb dit nodig want", terwijl er als je kijkt naar het grote plaatje, er mogelijk veel betere oplossingen zijn.

Mensen redeneren te snel vanuit het individu, terwijl het daar op momenten en in situaties niet over gaat in een organisatie.

Laptopbeleid is een van die situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:44:
Ik zou heel goed met mijn huidige werklaptop afkunnen, probleem is alleen dat de virusscanner bij een build/clean workspace e.d. compleet op hol slaat door alle tijdelijke en nieuwe bestanden.
Het hoeft niet per se lokaal, maar snap wel dat je met zulk werk wel een beetje machine wil hebben om even lokaal wat te kunnen doen, het echt zware zou ik toch liever op een remote machine doen (mits die dan wel van goede specs is voorzien).
unezra schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Dat is voor deze discussie niet zo relevant.
Punt is dus vooral dat het onzin is dat iedere dev altijd een zware laptop nodig heeft en dat remote werken altijd traag en onwerkbaar is.

Dat is het niet.

Natuurlijk moet je je werk kunnen doen, maar ik word een beetje moe van "ik heb dit nodig want", terwijl er als je kijkt naar het grote plaatje, er mogelijk veel betere oplossingen zijn.

Mensen redeneren te snel vanuit het individu, terwijl het daar op momenten en in situaties niet over gaat in een organisatie.

Laptopbeleid is een van die situaties.
Het is juist wel relevant wat zoiets kost. Juist omdat zoiets een grote rol (zou moeten) spelen in de afweging die een bedrijf maakt, gaat een bedrijf iedereen voorzien van een dijk van een machine of wordt het remote opgelost. Dan spelen kosten een belangrijke rol.

Ik heb het waarschijnlijk al eerder aangegeven, maar volgens mij komen de meeste "ik heb dit nodig want" vooral vanuit het feit dat een organisatie de boel juist niet op orde heeft en niet naar het grote plaatje of betere oplossingen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zeg @unezra dit topic lijkt nu bijna te gaan over het laptopbeleid van Unezra. Je beredeneerd nu iets tè strict in het beleid vanuit je eigen perspectief en ervaring.

Vergeet niet dat "het" beleid een kader is waarin wordt mee bewogen met de business, net zoals een rivier, waarbij elke aanvraag buiten deze kaders, goed afgewogen en bekeken moet worden waarom deze noodzaak is ontstaan.

Sta open voor andere invalshoeken, tot nu toe wuif je alles weg, zij het naar cloud, zij het naar standaarden tot aan managed toe.

No hard feelings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Transportman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:02:
[...]
Het is juist wel relevant wat zoiets kost. Juist omdat zoiets een grote rol (zou moeten) spelen in de afweging die een bedrijf maakt, gaat een bedrijf iedereen voorzien van een dijk van een machine of wordt het remote opgelost. Dan spelen kosten een belangrijke rol.

Ik heb het waarschijnlijk al eerder aangegeven, maar volgens mij komen de meeste "ik heb dit nodig want" vooral vanuit het feit dat een organisatie de boel juist niet op orde heeft en niet naar het grote plaatje of betere oplossingen kijken.
Eens.
Maar wat ik dus mis, is deze redenering bij de mensen die vinden dat ze een zware laptop nodig hebben.
Vorkie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:10:
Zeg @unezra dit topic lijkt nu bijna te gaan over het laptopbeleid van Unezra. Je beredeneerd nu iets tè strict in het beleid vanuit je eigen perspectief en ervaring.

Vergeet niet dat "het" beleid een kader is waarin wordt mee bewogen met de business, net zoals een rivier, waarbij elke aanvraag buiten deze kaders, goed afgewogen en bekeken moet worden waarom deze noodzaak is ontstaan.

Sta open voor andere invalshoeken, tot nu toe wuif je alles weg, zij het naar cloud, zij het naar standaarden tot aan managed toe.

No hard feelings!
Ik geef puur mijn eigen mening op dit gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Moonshot..... niet te betalen.. mooi spul hoor. Dat wel. Veel f1 teams werken ermee.

Gelukkig heb ik een flexibele werkgever. Ik koop wat ik wil en declareer het. 👍🏻 Alles is toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 18-07-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Tylen schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:32:
Moonshot..... niet te betalen.. mooi spul hoor. Dat wel. Veel f1 teams werken ermee.

Gelukkig heb ik een flexibele werkgever. Ik koop wat ik wil en declareer het. 👍🏻 Alles is toegestaan.
unezra werkt niet toevalig voor HPE? Zo zou het moeten zijn, je werkgever moet de tools geven die nodig hebt om je werk op de juiste manier uit te voeren.

Hoe goed werkt dat moonshot op een ADSL lijntje? Of in de trein zonder internet? Voordeel van een krachtige laptop in de handen van een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:42:
[...]

unezra werkt niet toevalig voor HPE? Zo zou het moeten zijn, je werkgever moet de tools geven die nodig hebt om je werk op de juiste manier uit te voeren.

Hoe goed werkt dat moonshot op een ADSL lijntje? Of in de trein zonder internet? Voordeel van een krachtige laptop in de handen van een professional.
Maar heeft die professional dan per se een krachtige laptop nodig voor die momenten zonder internet? Wegwerken van e-mail, schrijven van documentatie, veel dat toch moet gebeuren en prima kan zonder internet (of als het echt moet op een hotspot per telefoon als alternatief naast de vaste lijn).

Ik verwacht dat het dataverbruik van Moonshot trouwens niet dusdanig zal zijn dat je ADSL er moeite mee zal hebben, dat zal niet veel meer zijn dan een remote desktop. Maar ik ken het verder niet, dus ik kan er natuurlijk compleet naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

rjong5

?

vergelijk van prijzen Moonshot per gebruiker ten opzichte van laptops lijkt me anders wel erg relevant voor deze discussie @unezra,

Je stelling is dat niet iedereen een dikke laptop nodig heeft, wat ik overigens met je eens bent, en vooral ook vanwege de kosten hiervan voor een bedrijf.

als een bedrijf wel in dat Moonshot zou willen investeren, ben ik wel benieuwd waarom je vind dat dat wel een optie is en een dikke laptop voor iedereen niet.

Anyway ik denk dat het zowiezo appels met peren vergelijken is.

en zeg nu zelf, veel mensen worden blij dat ze een dikke laptop gegund word. niet omdat ze het nodig hebben. maar er spreekt een stukje waardering van uit.

ik word daar blijer van dan dat ik met een prutlaptopje op een of andere fancy vdi omgeving mag inloggen.

ik snap goed dat er beleid moet zijn en dat je keuze hebt uit verschillende varianten naar gelang het gebruik bepaalde specs vereisen.

beheer etc is een stuk eenvoudiger uiteraard op die manier.

ikzelf zou ook wel met een mindere laptop toekunnen, bedoel.
beetje mailen, internetten, teams +rdp naar klantomgevingen op een laptop van 2000 euro is wellicht wat overkill, maar alles werkt als een trein een supersnel. daar word ik blij van.

wat veel bedrijven nog wel eens vergeten is datgene wat het belangrijkste is voor hun zodat er geld verdient wordt, ik zal een hint geven, dat zijn niet je klanten....

geef je werknemers vooral reden om irritaties op te bouwen over trage apparuur, of om goed 'gereedschap' te moeten bedelen.

[ Voor 49% gewijzigd door rjong5 op 18-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Transportman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Maar heeft die professional dan per se een krachtige laptop nodig voor die momenten zonder internet? Wegwerken van e-mail, schrijven van documentatie, veel dat toch moet gebeuren en prima kan zonder internet (of als het echt moet op een hotspot per telefoon als alternatief naast de vaste lijn).
Ik denk dat er voor bepaalde functieprofielen een lower end laptop werkt. Je kan dan goed weg komen met RDP voor bepaalde zaken. Dan kan je misschien via je telefoon tetteren om de email te verzenden etc, of inloggen op het HR platform.

Maar een ontwikkelaar heeft in 9 vd 10 gevallen een zware laptop nodig, om source te compilen. Zware Java applicaties te draaien, die gigabytes aan geheugen opslurpen :9 (Java & memory -O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:50:
Beheerder hier, ik bepaal welke laptops er komen. Per functie specifiek, ontwikkelaars een i7 met 32GB RAM en 1TB SSD. Andere laptops i5, 16GB RAM en 512GB SSD.

Alles is van Dell, in principe Latitude 5xxx reeks. Keuze voor gewone laptops is 14 of 15 inch scherm, meer kunnen de niet ontwikkelaars niet te kiezen. Ontwikkelaars hebben soms een Precision, als ze perse 17 inch willen.

Voorheen mochten mensen alles kiezen (voor ik kwam) wat resulteerde in tig merken en types. Niet te beheren en kwalitatief ook slechte keuzes, bv. Macbook Air’s. Prachtig om te zien, maar qua specs zwaar beneden de maat voor onze werkzaamheden. Nu dus Dell met dezelfde docking, maakt het leven een stuk eenvoudiger voor beheer en gebruiker.

BYOD zou ik nooit toestaan. Ik wil geen goedkope troep als Acer moeten ondersteunen, om over risico’s als geen adequate antivirus maar niet te praten.
De beheerder bepaald? Ik dacht altijd dat de werkgever bepaald. Dat een beheerder een adviserende rol heeft begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Nee die werkt niet voor hpe.

Moonshot werkt perfect. Adsl of bagger traag lijntje, daar hebben we XenDesktop (Citrix) voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Laptop beleid maakt me geen f.... uit, zolang er maar 2 WHQ schermen op aangesloten kunnen worden, mijn Jabra's werken en ik er een externe muis en toetsenbord op aangesloten kunnen worden.

Op wat tekstverwerken en mail en internetten na doe ik niks op dat ding, doe alles op beheer rds farm en dev en build servers via remote desktop. Waarom zou ik met een laptop klooien wanneer ik 128 cores en 2TB geheugen heb op het werk. Ik slinger laptop aan, log in, start mail enzo, log in op RDS farm. Overal, over de hele wereld.

Echt een I5 met 4 cores 16GB en een rappe SSD is voldoende.

Vorige week had ik een issue met laptop, dus SD zei, we gaan hem resetten. Ik zeg doe je best maar, bedoelden ze een hardware reset. Ze keken me aan en vroegen, staat er niks belangrijks op dan. Ik zei, nope, alles staat gewoon op de servers waar het hoort.

[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 18-07-2020 23:09 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat er voor bepaalde functieprofielen een lower end laptop werkt. Je kan dan goed weg komen met RDP voor bepaalde zaken. Dan kan je misschien via je telefoon tetteren om de email te verzenden etc, of inloggen op het HR platform.

Maar een ontwikkelaar heeft in 9 vd 10 gevallen een zware laptop nodig, om source te compilen. Zware Java applicaties te draaien, die gigabytes aan geheugen opslurpen :9 (Java & memory -O- )
Maar waarom moet dat geheugen (of CPU of wat dan ook) voor de ontwikkelaar allemaal in de laptop zitten en kan die ontwikkelaar niet naar een machine RDP-en die de resources wel heeft? Alleen voor die zeldzame momenten dat het internet het niet doet zou het dan fijn zijn als de laptop ook wat kan draaien, maar zoals ik al aangaf, zijn dat ook de ideale momenten voor het wegwerken van e-mail of schrijven van documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 09:29
Momenteel moet ik in verband met thuiswerken werken via RDP. Maar heb er een hekel aan. Elke toetsaanslag heeft vertraging. Updaten van GUI gaat traag en er is een tijd geweest dat applicaties als Eclipse crashen bij het opzetten van de verbinding. Dat laatste heeft Microsoft gelukkig recent opgelost.

Nee geef mij maar een eigen PC\Laptop voor ontwikkeling. Ervaring met centrale servers is dat het allemaal leuk klinkt maar je hebt iemand met veel kennis nodig van die omgeving en een aardig budget om het allemaal goed en soepel te laten werken. Paar degelijke laptops uitdelen is een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AmbroosV
Wat ga je trouwens doen met ontwikkelaars die op macOS werken? Bij ons is dat 90% procent, op mijn vorige job meer dan de helft, de job daarvoor iedereen op één iemand na die liever Linux deed. macOS remote draaien zit er niet in, en dat zijn per definitie dure laptops.

Persoonlijk ga ik ergens niet aan de slag als ik niet op macOS kan werken, voor mijn stack is dat gewoon de beste optie. En je weet dan ten minste dat je degelijke hardware krijgt die een dag meetings kan overleven zonder aan de kabel te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oftewel: je kunt regels maken maar uitzonderingen zullen er blijven, en daar moet je mee om kunnen gaan. Je moet alleen het onderscheid kunnen maken tussen degenen die echt een goede case maken, en hen waar het een status/phallus symbool is.

En dat de beheerder zich niet moet zien als de enige die belangrijk is ;)
AmbroosV schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:57:
En je weet dan ten minste dat je degelijke hardware krijgt die een dag meetings kan overleven zonder aan de kabel te moeten.
Da's dan weer een onzin-argument, gestuurd door vooroordelen en onwilligheid. Alsof Macs geen problemen, batterij-issues etc hebben. Als dat in een businesscase terecht komt, dan geef ik je weinig kans.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 19-07-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
gambieter schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:01:
[...]

Da's dan weer een onzin-argument, gestuurd door vooroordelen en onwilligheid. Alsof Macs geen problemen, batterij-issues etc hebben. Als dat in een businesscase terecht komt, dan geef ik je weinig kans.
Bij mij gaat het puur om macOS, een hele reeks dingen werkt daarop gewoon een stuk vlotter dan onder Windows 🤷‍♂️. Dat ze verder redelijk probleemloos zijn is een added bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

AmbroosV schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:48:
Bij mij gaat het puur om macOS, een hele reeks dingen werkt daarop gewoon een stuk vlotter dan onder Windows 🤷‍♂️. Dat ze verder redelijk probleemloos zijn is een added bonus.
Dan moet je dat zeggen, niet wat je daarna aangaf, dat was echt BS :p

Het jezelf in de voet schieten in een business case. Hou het zakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik ben een ontwikkelaar en maak geen business case. Ik weet wel dat bij ons bijna iedereen standaard een 13"/16" MBP krijgt gewoon omdat die door IT effectief als redelijk probleemloos bevonden zijn en in onze omgeving het vlotst werken. Een ThinkPad kan ook, maar dat is een minderheid (ook onder niet-devs).

En dat MacBooks het generally qua batterij erg goed doen is geen fabeltje. Zie ook deze recente review van Tweakers: reviews: Apple MacBook Pro 16" - Meer MacBook voor minder

Mijn business case is dat ik macOS en 64GB RAM nodig heb voor mijn werk, daar kan ik niet rond. Ik ben dan ook gewoon heel erg blij dat ik daardoor toevallig ook een laptop met uitstekende accuduur, een goed display, heerlijk trackpad en stevige hardware bij krijg. Moeilijker om daar een harde business case voor te maken, maar als je daar als bedrijf over valt moet je in een competitieve markt zoals softwareontwikkeling ook niet schrikken wanneer je werknemers er niet happy mee zijn.

Als bedrijf kan je er een business case van maken dat je met een MBP aanbieden meer ontwikkelaars aantrekt. En dat is gewoon een feit (tenzij je enkel met MS-tech bouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Laatst online: 05-08-2021
In de cloud werkt niet echt lekker, ik heb de laatste tijd getest met code-server op een AWS instance. Latency, wegvallende verbinding als de laptop gaat slapen en wifi uitschakelt. Gewoon een goede laptop of desktop werkt het beste, bedrijven die daar op bezuinigen moet je niet willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mag ik niet begrijpen hoe het een probleem is dat de verbinding uit gaat wanneer je laptop in slaapstand gaat? Zolang hij uiteraard maar weer aan gezet kan worden als hij opstart.

Overigens werk ik zelf in een bedrijfstak waar ik nog nooit van een bedrijf heb gehoord die lokaal de software heeft draaien, iedereen werkt remote (dingen als Word, Matlab als je niet teveel resources nodig hebt, etc draaien wel lokaal maar de 'echte' software draait remote, dat is voor chips ontwerpen). Nu weet ik niet hoe het is voor degene die verder van hun datacenter af zitten, wij zitten eens een honderd kilometer bij het datacenter vandaan. En dat werkt echt prima. Ja eerlijk is eerlijk, ik heb persoonlijk wanneer ik de keuze heb, zoals bij Matlab, nog steeds de voorkeur voor het lokaal draaien. Maar tegelijk GUI applicaties waarbij de primaire input de muis is om dingen te tekenen werken prima. En dat zal een stuk sneller een probleem geven dan als je alleen wat code aan het intikken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Transportman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Maar waarom moet dat geheugen (of CPU of wat dan ook) voor de ontwikkelaar allemaal in de laptop zitten en kan die ontwikkelaar niet naar een machine RDP-en die de resources wel heeft? Alleen voor die zeldzame momenten dat het internet het niet doet zou het dan fijn zijn als de laptop ook wat kan draaien, maar zoals ik al aangaf, zijn dat ook de ideale momenten voor het wegwerken van e-mail of schrijven van documentatie.
We hebben cloud-ide's geprobeerd, maar de snelheid is er niet en de kosten om de zware applicaties in de cloud te draaien, naast de laptop was gewoon niet haalbaar.

Ook RDP naar een MacOS server is niet haalbaar, gezien wij over meerdere landen zijn verspreid en dus geen gigantische server farm on-premise kunnen cq willen draaien.

Ik denk dat het uiteindelijk ook neerkomt op hoe groot je bedrijf is; wij zijn 30 developers (waarvan 2 devops), dus dan is het denk ik beter te managen met iedere developer een laptop ipv een RDP server farm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00

BCC

Ik heb nu een dikke Mac laptop maar merk dat ik sinds ik veel elixir werk doe toch nog veel zit te wachten op compilen. Ik zit er over te denken om een dedicated server in te richten voor mijzelf met vs remote code. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 19-07-2020 10:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:36
ShellGhost schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:11:
[...]

De beheerder bepaald? Ik dacht altijd dat de werkgever bepaald. Dat een beheerder een adviserende rol heeft begrijp ik.
Dat heb je in mijn geval dan fout gedacht. Mijn werkgever heeft mij aangenomen voor bepaalde taken, dit is er 1 van. En die voer ik derhalve uit naar beste kunnen. Mijn werkgever vertrouwd erop dat ik de juiste keuzes daarin maak, die passen bij het bedrijf. Uiteraard vindt er overleg plaats over van alles, maar mijn werkgever gaat zich echt niet bemoeien met het type i5 CPU of het type dockingstation wat er nodig is.

Het zal er wellicht mee te maken hebben hoe groot een organisatie is en wat het kennisniveau van de werkgever is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
De discussie in een bedrijf over de kosten van laptops moet gewoon niet te lang duren.

Een laptop gaat 4 jaar mee, en het verschil tussen een aanvaardbare laptop en een hele goede is misschien 1000-1500€.
1500/48= 31,25€ per maand

Vergelijk dat met het salaris van de medewerkers die baat hebben bij een goede machine..... waar spreken we dan nog over? Er wordt minder gezeikt als het gaat over mooie velgen op de leasebak, en wat leveren die op?

Ik werk nu op een 3 jaar oude X1 Carbon, waar destijds de fout is gemaakt om er maar 8GB in te stoppen. Resultaat.... 3 keer per dag een freeze die ca 30s-1min duurt. Leuk in een video call.

Wat zou dat meer gekost hebben? 200€?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:44:
De discussie in een bedrijf over de kosten van laptops moet gewoon niet te lang duren.

Een laptop gaat 4 jaar mee, en het verschil tussen een aanvaardbare laptop en een hele goede is misschien 1000-1500€.
1500/48= 31,25€ per maand

Vergelijk dat met het salaris van de medewerkers die baat hebben bij een goede machine..... waar spreken we dan nog over? Er wordt minder gezeikt als het gaat over mooie velgen op de leasebak, en wat leveren die op?

Ik werk nu op een 3 jaar oude X1 Carbon, waar destijds de fout is gemaakt om er maar 8GB in te stoppen. Resultaat.... 3 keer per dag een freeze die ca 30s-1min duurt. Leuk in een video call.

Wat zou dat meer gekost hebben? 200€?
Kijk wat het Ahrend bureau of de stoel kost waar je opzit en je vraagt je af waarom er altijd op de elektronica bezuinigd wordt, maar dat zodra het over meubels gaat het allemaal niet uit lijkt te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

die bureaustoel kan je virtualiseren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 08-07 12:57
Ik werk bij een software bedrijf van grofweg hetzelfde formaat als TS.
Bij ons is het beleid wat minder strak of strict. Er wordt in ieder geval goed gekeken naar wat men nodig heeft. Onze laatste generatie development notebooks zijn bijvoorbeeld voorzien van 32 GB ram, omdat meerdere individuen aangaven met lokale testomgevingen steeds vaker tegen de limieten van 16 GB aan te lopen.

Dat hoeft niet, maar is voor ons wel een (kleine) productiviteits-boost. Andere afdelingen hebben vaak al genoeg aan 8GB, en dus overall wat mindere specs, maar Marketing, die bijvoorbeeld weer veel met Photoshop werken hebben weer 16GB.
Als er iemand liever een 13 inch heeft dan een 15 inch, of andersom, dan kan dat meestal ook wel.

Verder zijn er ook een handvol uitzonderingen, zoals iemand die een Mac gebruikt. Zolang we ervoor zorgen dat alles veilig binnen de deur blijft zie ik daar geen probleem in.

Andersom gezegd is het bij ons een beetje een allegaartje, maar we zitten wel bijna geheel op één platform zodat iedereen dezelfde werkplek met docking station (= usb-c kabeltje) kan gebruiken.
Ik heb er van onze systeembeheerders overigens nog nooit echt klachten over gehoord dat het moeilijk te beheren is, maar je kan inderdaad niet één image voor alle installaties gebruiken. Dat is wat mij betreft ook geen must met zo'n kleine gebruikersgroep.
Minder dan één keer per jaar gemiddeld een re-install (met de hand) en zoveel mogelijk zaken regelen vanuit AD en met beheer software.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakMDS op 19-07-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
_Erikje_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:00:
[...]

We hebben cloud-ide's geprobeerd, maar de snelheid is er niet en de kosten om de zware applicaties in de cloud te draaien, naast de laptop was gewoon niet haalbaar.

Ook RDP naar een MacOS server is niet haalbaar, gezien wij over meerdere landen zijn verspreid en dus geen gigantische server farm on-premise kunnen cq willen draaien.

Ik denk dat het uiteindelijk ook neerkomt op hoe groot je bedrijf is; wij zijn 30 developers (waarvan 2 devops), dus dan is het denk ik beter te managen met iedere developer een laptop ipv een RDP server farm.
En dan heb je inderdaad een prima use-case om niet remote te werken, omdat het in jullie situatie niet voldoet aan de wensen die jullie hebben. Jullie hebben het in ieder geval wel geprobeerd, en dat is ook zeker wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Er is in mijn beleving een verschil tussen wat iemand nodig heeft, en wat iemand nodig dénkt te hebben.
Ja, je moet mensen het gereedschap geven dat ze nodig hebben om hun werk te doen. Nee, dat betekend niet dat je per definitie iedereen moet geven wat hij/zij vraagt.

Ik geloof best dat er use-cases zijn voor zware laptops, ik geloof alleen niet dat de eindgebruiker altijd in staat is de juiste keuze voor het bedrijf daarin te maken. (ICT en management ook niet, op alle lagen heb je mogelijk te maken met dubbele agenda's en iedereen kan inschattingsfouten maken.)

En nee, ik werk niet voor HPE. De reden dat ik MoonShot noem en niet en willekeurige andere oplossing, is dat MoonShot 100% geschikt is voor de meest zware taken waar normaliter een zwaar workstation (laptop of PC) voor word ingezet. Daar is het voor gemaakt.

MoonShot is hét antwoord op "ik heb hiervoor een zwaar workstation nodig". Met dat, heb je dat, alleen remote. Maar er zijn meer oplossingen waarmee dit prima kan.
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:55:
[...]
Kijk wat het Ahrend bureau of de stoel kost waar je opzit en je vraagt je af waarom er altijd op de elektronica bezuinigd wordt, maar dat zodra het over meubels gaat het allemaal niet uit lijkt te maken..
Vind ik net zo hard discutabel.

Er zijn mensen die bij hoog en laag beweren dat ze wél een dag goed kunnen werken op een peperdure Ahrend stoel, maar rugpijn krijgen op een Ikea Markus.

Er zullen vast gevallen zijn waarbij dat zo is, maar ik vraag me ook daar sterk af of dat niet gewoon inbeelding is. Ik heb zelf zo'n Markus. Al jaren. Ik stap na 8+uur thuis werken, gamen of iets anders niet noemenswaardig vermoeider van die stoel dan op een kantoorstoel die een veelvoud van dat kost.
rjong5 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:13:
vergelijk van prijzen Moonshot per gebruiker ten opzichte van laptops lijkt me anders wel erg relevant voor deze discussie @unezra,

Je stelling is dat niet iedereen een dikke laptop nodig heeft, wat ik overigens met je eens bent, en vooral ook vanwege de kosten hiervan voor een bedrijf.

als een bedrijf wel in dat Moonshot zou willen investeren, ben ik wel benieuwd waarom je vind dat dat wel een optie is en een dikke laptop voor iedereen niet.
Omdat iets als MoonShot veel meer voordelen bied.
Het gaat in dit topic specifiek om laptop beleid en de noodzaak voor snelle laptops. Ik geloof best dat die noodzaak er in gevallen is, maar zie boven.
Anyway ik denk dat het zowiezo appels met peren vergelijken is.

en zeg nu zelf, veel mensen worden blij dat ze een dikke laptop gegund word. niet omdat ze het nodig hebben. maar er spreekt een stukje waardering van uit.

ik word daar blijer van dan dat ik met een prutlaptopje op een of andere fancy vdi omgeving mag inloggen.
Mja, dat zal van persoon tot persoon verschillen.
Ik wil een laptop waarmee ik mijn werk goed kan doen, verdere specs en fancyness interesseren me niet.
Voor mij is een laptop, net als een telefoon, een stuk gereedschap. Het moet goed functioneren, comfortabel werken, that's it.

Voor mij zit waardering in andere dingen zoals handelingsvrijheid, zelfstandigheid en op momenten eens een welgemeend schouderklopje.

Maar goed, ik ben dan ook iemand die blij word van het af kunnen zien van een leaseauto. :)
(En ben dus een van de weinigen in het bedrijf mét recht op een leaseauto, die geen leaseauto rijd maar heel tevreden in zijn eigen, 10 jaar oude, edodiesel rond tuft.)
ik snap goed dat er beleid moet zijn en dat je keuze hebt uit verschillende varianten naar gelang het gebruik bepaalde specs vereisen.

beheer etc is een stuk eenvoudiger uiteraard op die manier.

ikzelf zou ook wel met een mindere laptop toekunnen, bedoel.
beetje mailen, internetten, teams +rdp naar klantomgevingen op een laptop van 2000 euro is wellicht wat overkill, maar alles werkt als een trein een supersnel. daar word ik blij van.

wat veel bedrijven nog wel eens vergeten is datgene wat het belangrijkste is voor hun zodat er geld verdient wordt, ik zal een hint geven, dat zijn niet je klanten....

geef je werknemers vooral reden om irritaties op te bouwen over trage apparuur, of om goed 'gereedschap' te moeten bedelen.
Sure.
Alleen heb ik het gevoel dat zo'n laptop het verschil niet gaat maken.

Ik denk dat als mensen gaan zeuren over een laptop (mits ze dus een laptop hebben waarmee ze gewoon goed hun werk kunnen doen), er óf iets anders aan de hand is (ze op een andere manier niet de juiste waardering krijgen) óf er verder niets te zeuren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ievurd
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Veel dank voor al jullie reacties. Ik heb deze reacties ook gedeeld met mijn werkgever en er gaat een richtlijn opgesteld worden. Het is al winst dat er in ieder geval een keer bewust over nagedacht gaat worden. Hierbij zal er gekeken worden naar de verschillende functieprofielen binnen ons bedrijf en de daarbij behorende eisen.

Het topic heeft mij getriggerd dat het niet alleen gaat om de laptop, maar de werkplek in het algemeen. Zelf heb ik genoeg aan een laptop en een willekeurige tafel, ik ben toch vooral op reis. Bij het bespreken van dit onderwerp met een aantal collega's die veel op kantoor zitten, bleek dat zij nauwelijks eisen/wensen hebben over hun laptop, maar wel over hun werkplek/monitoren etc. Ook daarbij heeft bij ons nu iedereen een soortgelijke (1) monitor. Daarbij denk ik ook dat dit specifieker op rol ingedeeld kan worden.

Je zou dit kunnen zien als zeuren, zelf denk ik dat het goed is om kritisch te blijven en te kijken hoe het huidige beleid verbeterd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-07 15:25
@unezra
Wat mij opvalt is dat je het allemaal wel mee vind vallen en vaak ziet dat de werknemer meer wil dan hij nodig heeft, dat maak ik op uit je voorbeeld over de auto, stoel en laptop. Ik denk dat het bij het stukje 'mits ze gewoon goed hun werk kunnen doen' even te kort door de bocht is.

Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen werk, ontwikkelaar.

Je kunt goed werken met een build van 60 sec met 8 ram
Je kunt goed werken met een build van 40 sec met 16 ram + paar tientjes
Je kunt goed werken met een build van 25 sec met 32 ram + paar tientjes
(puur ter illustratie, komen meer specs bij kijken)

De investering is hier minimaal tov de tijd die je erop vooruit gaat. 'nodig' is het niet, maar zet dat salaris eens tegenover de kosten van dat stukje (mogelijke) overkill qua specs. Daarbovenop vind ik dat developers ook de mogelijkheid moeten hebben om buiten hun werkomgeving of VM werkomgeving makkelijk met tools moeten kunnen experimenteren. Elke beperking is er 1 teveel als het gaat om die leercurve van ontwikkelaars.

En dan redeneer ik meer op basis van ontwikkelaars die op pad gestuurd worden met een i3 en 8gb ten opzichte van de i5 en 16gb die ik vind dat ze minimaal nodig hebben. Dus niet vanuit het ene uiterste tot het andere uiterste.

Oorzaak die ik zie heeft met spreadsheet management te maken waar de kosten heel duidelijk aangegeven zijn, maar niet de tijdwinst.

Zou eigenlijk aantal (seconde per build * salaris per seconde) * builds tijdens levensduur laptop VS kosten laptop moeten zijn 8)7

Denk dat de mogelijkheid qua overkill op de laptop specs dan ineens totaal wegvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Furion2000 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:33:
@unezra
Wat mij opvalt is dat je het allemaal wel mee vind vallen en vaak ziet dat de werknemer meer wil dan hij nodig heeft, dat maak ik op uit je voorbeeld over de auto, stoel en laptop. Ik denk dat het bij het stukje 'mits ze gewoon goed hun werk kunnen doen' even te kort door de bocht is.

Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen werk, ontwikkelaar.

Je kunt goed werken met een build van 60 sec met 8 ram
Je kunt goed werken met een build van 40 sec met 16 ram + paar tientjes
Je kunt goed werken met een build van 25 sec met 32 ram + paar tientjes
(puur ter illustratie, komen meer specs bij kijken)
Je maakt mij niet wijs dat je die maximaal 35 seconden ook werkelijk productief in zet.
De investering is hier minimaal tov de tijd die je erop vooruit gaat. 'nodig' is het niet, maar zet dat salaris eens tegenover de kosten van dat stukje (mogelijke) overkill qua specs. Daarbovenop vind ik dat developers ook de mogelijkheid moeten hebben om buiten hun werkomgeving of VM werkomgeving makkelijk met tools moeten kunnen experimenteren. Elke beperking is er 1 teveel als het gaat om die leercurve van ontwikkelaars.
Welnee.
Je hebt altijd te maken met beperkingen. Zul je ook als ontwikkelaar mee moeten leren leven.
Als je zonder beperkingen wil developen, moet je in je vrije tijd je eigen applicaties gaan ontwikkelen. Voor jezelf. Anders heb je weer te maken met beperkingen die je eindgebruikers je opleggen.

Waarom zou je voor zo'n leeromgeving geen centrale omgeving op kantoor in kunnen zetten? Buiten werktijd toegang is geen probleem, heb je VPN voor.
En dan redeneer ik meer op basis van ontwikkelaars die op pad gestuurd worden met een i3 en 8gb ten opzichte van de i5 en 16gb die ik vind dat ze minimaal nodig hebben. Dus niet vanuit het ene uiterste tot het andere uiterste.

Oorzaak die ik zie heeft met spreadsheet management te maken waar de kosten heel duidelijk aangegeven zijn, maar niet de tijdwinst.

Zou eigenlijk aantal (seconde per build * salaris per seconde) * builds tijdens levensduur laptop VS kosten laptop moeten zijn 8)7

Denk dat de mogelijkheid qua overkill op de laptop specs dan ineens totaal wegvalt
Ik denk dat het wel mee valt.
Domweg omdat geen mens op een werkdag van 8 werkuren, volledig 8 werkuren productief is.
De vraag is dus in hoeverre je die theoretische ttijdwinst werkelijk realiseert.

Het heeft ook niets met spreadsheet management te maken maar met kijken naar het grote geheel, het algehele bedrijfsbelang. Natuurlijk speelt individueel belang daarin een rol, maar tot op zekere hoogte.

Fin, zoals eerder gezegd, ik snap dat er in een bedrijf de keuze is uit een aantal modellen en dat voor sommige functies een zwaardere laptop nuttig of nodig is. Ik heb alleen ook het gevoel dat de noodzaak soms overdreven word en beargumenteerd met individuele argumenten, niet met argumenten die op afdelings of organisatieniveau hout snijden.

In kleine organisaties, waar iedereen volledig zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar laptop snap ik een volledige keuzevrijheid meer dan in grotere organisaties waar zaken (deels) centraal beheerd worden en inkoop centraal geregeld is. Juist in een grotere organisatie heeft een beperking van de keuzevrijheid en kritisch kijken naar iemands individuele vraag denk ik nut en kan het kostenbesparend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-07 15:25
unezra schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:28:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat je die maximaal 35 seconden ook werkelijk productief in zet.

[...]

Welnee.
Je hebt altijd te maken met beperkingen. Zul je ook als ontwikkelaar mee moeten leren leven.
Als je zonder beperkingen wil developen, moet je in je vrije tijd je eigen applicaties gaan ontwikkelen. Voor jezelf. Anders heb je weer te maken met beperkingen die je eindgebruikers je opleggen.

Waarom zou je voor zo'n leeromgeving geen centrale omgeving op kantoor in kunnen zetten? Buiten werktijd toegang is geen probleem, heb je VPN voor.

[...]

Ik denk dat het wel mee valt.
Domweg omdat geen mens op een werkdag van 8 werkuren, volledig 8 werkuren productief is.
De vraag is dus in hoeverre je die theoretische ttijdwinst werkelijk realiseert.

Het heeft ook niets met spreadsheet management te maken maar met kijken naar het grote geheel, het algehele bedrijfsbelang. Natuurlijk speelt individueel belang daarin een rol, maar tot op zekere hoogte.

Fin, zoals eerder gezegd, ik snap dat er in een bedrijf de keuze is uit een aantal modellen en dat voor sommige functies een zwaardere laptop nuttig of nodig is. Ik heb alleen ook het gevoel dat de noodzaak soms overdreven word en beargumenteerd met individuele argumenten, niet met argumenten die op afdelings of organisatieniveau hout snijden.

In kleine organisaties, waar iedereen volledig zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar laptop snap ik een volledige keuzevrijheid meer dan in grotere organisaties waar zaken (deels) centraal beheerd worden en inkoop centraal geregeld is. Juist in een grotere organisatie heeft een beperking van de keuzevrijheid en kritisch kijken naar iemands individuele vraag denk ik nut en kan het kostenbesparend werken.
Ik kan begrijpen dat in jou ervaring je dat misschien ervaren hebt, consultant hebben bijvoorbeeld veel meer aan een goede ssd en UI gasten aan een videokaart. Ging het dan niet vaak mis in jou ervaring bij het kunnen aantonen dat men bepaalde specs nodig had? In mijn ervaring was dat namelijk geen probleem.

Ik kan dus alleen voor mijzelf en de collega's om mij heen praten, maar wij zijn productiever met die 35 seconde tijdwinst. Die 25 seconde kijk je hooguit even snel op je mail, die 60 seconden is mail, nu.nl, mobiele telefoon of koffie en een praatje (al snel 60sec + aantal minuten). Het gaat dus niet om x aantal seconde, maar om de verstoring an sich - die mag gewoon niet te lang duren voordat de focus verloren is. De focus die je maar een paar uur per dag hebt.

Hier is het uitgerekend en kwam men tot de conclusie om +-300 euro vs duizenden euro's ging in een levensduur van een laptop. We zijn er achter gekomen dat wanneer je hier aan het moederbedrijf iets uit kunt drukken in geldwinst, dat het dan direct geaccepteerd word en potverdikkeme dat was ook zo! Conclusie spreadsheetmanagement.... ook zijn we ons bewust van 8 uur aanwezig en x aantal minuten daadwerkelijk werken...

Wat ik bedoel met leercurve is dat veel ontwikkelaars zich ontwikkelen door zelf dingen te bouwen, in hun eigen tijd. Ik zit zo’n 5-10 uur per week met mijn neus in de boeken of op de werklaptop dingen in elkaar te klooien. Als ik mijn hele setup op die laptop heb met pro editie van x en y, dan wil ik niet moeten switchen naar ‘minder’. Zou ik dat wel moeten doen, dan beïnvloed dat in het negatieve. Ook zou een antwoord van mijn baas 'je zult er mee moeten leren leven' dan erg pijnlijk zijn natuurlijk.

Kijk in mijn ervaring en mijn usecase gaan je argumenten dus domweg niet op, dus het is aan jou om er wat van op te steken of niet. Niet dat dat moet ofzo, maar volgens mij is het zo dat wanneer men praat vanuit ervaringen en meningen dat men moet heroverwegen om tot een betere conclusie te komen. Ik begrijp dus meer dat er ook een tendens is om meer te eisen, maar ook dat er genoeg usecases zijn dat een beetje extra ram de focus enorm ten goede kan beïnvloeden. Het gaat dan misschien om procenten, maar waarom zou je die willen pakken terwijl je in mijn geval daarop geld verliest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
Ik heb nog nooit de situatie gehad dat ik een overgespecificeerde laptop kreeg voor het werk. Het omgekeerde wel, een compileeractie kost nu bijvoorbeeld 30 minuten op die machine (maar ook server) waar ik nu op werk.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De leukste verhalen hoor je overigens bij de kleine bedrijven.

De nieuwste apparaten gaan hier over het algemeen naar degene die er het langste werken of het hardste klagen.

Omdat die persoon dan een nieuwe krijgt, wordt zijn oude apparaat dan weer doorgeschoven naar de mensen daaronder.

Bijna al het RAM uit de laptop van een collega is er uit getrokken en in een andere laptop gezet, omdat die ander meer RAM nodig had :p

De oudste apparaten zijn 3x MacBook Pro 2012, alhoewel deze alleen nog worden gebruikt voor stagiaires die ook thuis moeten kunnen werken (en geen eigen apparaat hebben), en anders hebben we nog een iMac zonder SSD (we hadden een externe SSD USB behuizing op de achterkant geklikt, maar, tja.)

Het meest ellendige apparaat is de 'MacBook' (welke beduidend trager is dan 2012 model), niet een pro variant, met maar één USB-C poort en Spaans toetsenbord. Die is ooit in Spanje gekocht omdat de MacBook van iemand op locatie stuk was en/of het wel een goede aanbieding was o.i.d.

Bij de laatste aankoop was het de vraag of we de niet-touchbar (dualcore, 256GB SSD) of de wel-touchbar (quad core, 512GB) moesten nemen.
(Beide ontiegelijk duur, niet upgradebaar en een is al gerepareerd voor toetsenbord issues)

Maar toch kunnen overtuigen dat 150€ extra (op ~2100€), wel de moeite waard is.

D'r is eigenlijk geen upgradeplan, pas als de laptop echt helemaal niets meer doet of er een nieuwe medewerker komt, wordt er gekeken naar de oude meuk doorschuiven.

Wellicht wel een beetje gechargeerd, management denkt eigenlijk best goed mee, maar een echt plan is er niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Werkplekbeheerder: wij hebben een paar verschillende type laptops in dit geval van Dell. we hebben een 13 inch en een 15 inch laptop. al deze laptops zijn voorzien van i5 - 8gb ram en een ssd vaak 256gb. gezien grotendeels iedereen bij in een cloud omgeving inlogt zou een i3 met 4gb ram en 256gb ssd voldoende zijn maar prijs vergelijkend is dat duurder voor ons.
Enige keuze die ze bij ons mogen maken is de mobiele telefoon die ze willen hebben afhankelijk van functie.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste