Ik denk dat die TCO veel minder hoog is dan je denkt.
Vaak is de standaard oplossing bij complexe problemen "nieuw image". Daar zit geen verschil in.
Ook hardware problemen zouden weinig verschil moeten uitmaken. De medewerker krijgt dan tijdens reparatie een tijdelijke (minder fancy) apparaat, en na reparatie zijn uiteindelijke machine weer terug.
Ook dat lijkt me niet voor die extra kosten te zorgen.
Ik zie vaker beperkingen vanuit systeembeheer die voor extra kosten zorgen.

Alleen waarom zou je in godhemelsnaam iemand van een laptop voorzien met specs en bijbehorend prijskaartje dat 1,5-2x zo hoog ligt als wat iemand nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen?
Alleen.... Wat zijn de specs die "iemand nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen".

Voor de vele managers of medewerkers zonder hoge eisen, waarvan alle dagelijkse werkzaamheden niet veel eisen van de hardware, hoeven die specs idd niet heel hoog te zijn. Die kunnen dan goed af met een goedkopere laptop.
Maar wat zijn de specs voor ontwikkelaars, designers, modelleurs?
Dat kan totaal verschillen! In de detachering kan dat verschillen tussen "geen nodig, want de klant voorziet" en "full specs is nog niet genoeg".
Daarom moet je m.i. eerder aankopen voor het tweede, dan het eerste.
Kom je dan in de situatie dat het nodig is, dan is het er en loop je niet tegen problemen/ergenissen aan.
Misschien koop je dan apparatuur die voor 75% van de tijd in de "1,5-2x zo hoog" categorie valt. Maar voor die andere 25% van de tijd valt die wél in de categorie "goed genoeg". (en hopelijk niet in de categorie "onvoldoende")
Mijn huidige laptop is eindelijk een fatsoenlijke krachtig model, waar ik me niet aan loop te ergeren en ik zonder problemen mee kan werken. De vorige modellen waren allemaal ondermaats en zorgde regelmatig voor ergenissen, langere doorlooptijden of onmogelijkheden. Zoals vaker gezegd; dat zijn allemaal negatieve ervaringen. En redenen waarom mensen weggaan. Of waar andere oplossingen voor verzonnen moeten worden die extra tijd en geld kosten.
Weten de systeembeheerders wat ik doe? => Nee.
Daarom zou dat ook (minimaal) in samenspraak moeten. Niet als een opgelegde keuze.
Er is bij ons nu meer geluisterd naar de eisen van de ontwikkelaars, waardoor men meer tevreden over de hardware is.
let the past be the past.