@
Cocytus : Ik denk dat het wel enorm kan verschillen per bedrijf. Werk je bij een echt IT-bedrijf waar IT de core business is en de doorsnee gebruiker zichzelf wel kan helpen bij problemen, of bij een bedrijf waar IT simpelweg ondersteunend is en de doorsnee gebruiker geen computerexpert is en ook bij simpele problemen ondersteuning nodig heeft? Waar kan de gemiddelde gebruiker bij en hoe moet dat beveiligd worden? Ik ken het bedrijf waar @
Drardollan werkt niet, ik weet niet hoe hij zijn rol heeft verkregen, maar het kan best zijn dat zijn werkwijze een goede fit is op de eisen die aan het bedrijf gesteld worden door externe partijen.
Ik heb bij verschillende klanten gezeten, bij de een was BYOD prima mogelijk, bij een andere klant is BYOD helemaal niet mogelijk en krijgen ook externen een standaardlaptop om mee te kunnen werken.
Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:10:
[...]
Da's heel eenvoudig. De verloren capaciteit van die ene gebruiker die het wél nodig heeft is vele malen duurder dan het extra geld aan die laptop uitgeven.
Ik ben iedere keer weer verast als er iemand €4000 euro wil besparen op een laptop wat tot gevolg heeft dat een medewerker 5% minder productief is en daardoor er dus €2500 per jaar down the drain gaat.
En jij wilt €1000 besparen.....
"Penny wise, pound foolish" noemen we dat......
Iedere systeembeheerder die zegt dat iemand met goedkeuring van management aan moet komen om een paar honderd euro uit te geven aan een laptop heeft niet begrepen dat alleen het regelen van die toestemming al duurder is.
Maar dan heeft een bedrijf zijn laptopbeleid ook niet goed ingericht. Rol X hoort laptop Y bij met eventueel een paar keuzemogelijkheden (klein, medium, groot), uitzonderingen daarop kan de manager aangeven, die toch al bezig moet zijn met HR om de medewerker aan boord te krijgen en dat dus gelijk zou kunnen regelen.
Iedere systeembeheerder die zegt dat hij een standaard afdwingt omdat dat hem tijd bespaart heeft niet begrepen dat het afdwingen van die standaard anderen veel meer tijd kost dan het hem ooit gaat besparen.
Iederen systeembeheerder die zegt dat hij een standaard hardware afdwingt om data te beveiligen heeft geen idee wat data beveiliging is (data is software; dat ga je niet afdwingen met hardware. Nog sterker; als de hardware het gebruik van de software moeilijk maakt weet je 1 ding zeker; Er gaat omheen gewerkt worden!)
En waar staat die data? Op de hardware, dus dan kan IT al wel hardware gaan afdwingen om data te beveiligen. En gaat IT ook afdwingen dat die hardware gebruikt wordt.
Daarnaast, als het toch om de software gaat, waarom zou IT dan niet de hardware mogen standaardiseren? Waarom moet iedere gebruiker zelf kunnen weten waar die mee aan de slag gaat?
Als consultant zie ik grofweg 3 bedrijven per jaar op serieus gebruikers niveau. En ik kan je vertellen; ik vindt het heerlijk als systeembeheer mij enorme beperkingen op legt. Facturen sturen voor uit m'n neus eten is echt het liefste wat ik doe. Bij de bedrijven waar ze er zo strak op zitten weet ik één ding zeker: Ik ga per maand meer factureren voor de beperkingen die IT mij op legt dan ze er ooit mee bespaart hebben....
Maar is het systeembeheer die de beperkingen oplegt, of legt systeembeheer alleen maar de beperkingen op die zij op moeten leggen?
Daarnaast, wat is besparen? Als in systeem A klantinformatie staat, waarom zou iedereen daar dan iets in te zoeken hebben? Niet ontvangen van boetes vanwege het onjuist omgaan met persoonlijke informatie is ook een besparing. Dus heeft iedereen de beperking dat ze niet bij systeem A mogen.
En zeker, er zijn helaas bedrijven die daar een beetje in doorschieten en overal rollen en rechten voor eisen, zelfs als het om algemene toegangen gaat die bijna standaard bij een afdeling zouden horen (ontwikkelaars op een IT afdeling en niet in mogen loggen op het versiebeheersysteem

). De beperkingen zijn niet de hardware, maar de rechten en rollen die we nodig hebben en hoe die aangevraagd moeten worden. Ik zat ooit bij een klant, kon ik gewoon via een centraal systeem de benodigde aanvraag doen, dat was redelijk ideaal, tot je zag naar wie die aanvraag allemaal ging. Ging je aanvraag 3 lagen over, waarvan ik bij de meeste mensen al wist dat ze compleet geen idee zouden hebben waar ze precies goedkeuring voor zouden geven, maar ik kon zien bij wie ik aan kon kloppen als hij ergens bleef hangen. Andere klant, moet je het via je manager vragen, maar als je dan pech hebt is jouw manager de manager van een afdeling met honderd mensen en het hartstikke druk heeft, dan mag je blij zijn als je aanvraag binnen een paar weken doorgezet wordt.