Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ievurd
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bij mijn huidige werkgever heb ik in de afgelopen 10 jaar 3 laptops versleten en ben inmiddels toe aan laptop nummer 4. Het is een bedrijf van ongeveer 60 man met vooral sofwareontwikkelaars/modelleurs en consultants, waarbij een laptop/computer zeer belangrijk is. Elke keer dat mijn laptop vervangen moest worden was het een flinke strijd om iets betere specs te krijgen dan de basis-laptop (Lenovo L-serie met i5, zo min mogelijk ram en opslag). Het enige beleid dat er gevoerd wordt is om iedereen zo veel mogelijk dezelfde laptop te geven. Zelf denk ik dat wat meer vrijheid om je device te kiezen zeker kan helpen in het dagelijks werk. Vanuit systeembeheer zijn meerdere soorten devices lastiger te managen en willen daarom zo veel mogelijk 1 standaard.

Ik ben nu op zoek naar ervaringen van anderen bij hun werkgever:
- Wat is het beleid dat er bij jou gevoerd wordt en wat zijn de voor/nadelen hiervan volgens jou?
- Krijg je een budget hiervoor, BYOD, krijg je keuze uit meerdere laptops/devices of heb je juist geen keuze?
- Welke randvoorwaarden worden eraan gesteld?
Ik zou graag input hebben vanuit andere consultants/ontwikkelaars en ook vanuit IT-beheer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Wij krijgen gewoon een budget van 1200 ex btw en mogen zelf bepalen wat we willen. Enige voorwaarde is dat er Windows 10 op geïnstalleerd staat. Na 3 jaar is hij afgeschreven en mag je de laptop houden. Accesiores mag je ook meenemen in de aanschaf (docking, toetsenbord, muis, tas, etc). Alles boven het budget moet je zelf bijbetalen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:15
Beheerder hier, ik bepaal welke laptops er komen. Per functie specifiek, ontwikkelaars een i7 met 32GB RAM en 1TB SSD. Andere laptops i5, 16GB RAM en 512GB SSD.

Alles is van Dell, in principe Latitude 5xxx reeks. Keuze voor gewone laptops is 14 of 15 inch scherm, meer kunnen de niet ontwikkelaars niet te kiezen. Ontwikkelaars hebben soms een Precision, als ze perse 17 inch willen.

Voorheen mochten mensen alles kiezen (voor ik kwam) wat resulteerde in tig merken en types. Niet te beheren en kwalitatief ook slechte keuzes, bv. Macbook Air’s. Prachtig om te zien, maar qua specs zwaar beneden de maat voor onze werkzaamheden. Nu dus Dell met dezelfde docking, maakt het leven een stuk eenvoudiger voor beheer en gebruiker.

BYOD zou ik nooit toestaan. Ik wil geen goedkope troep als Acer moeten ondersteunen, om over risico’s als geen adequate antivirus maar niet te praten.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 05-06-2020 10:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renzo4000
@Drardollan waarom BYOD nooit toestaan? Dit zegt denk ik meer over de inrichting van je infrastructuur. Uiteraard snap ik dat laptops in eigen beheer de voorkeur heeft maar daar kunnen ook prima BYOD devices naast gebruikt worden mits je de spullenboel op orde hebt. Ik heb inmiddels behoorlijk veel verschillende omgevingen gezien waar dit prima te combineren is. Als je zorgt voor een scheiding van je netwerken kan dit prima en zijn de risico's goed te managen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 20:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wij krijgen een laptop van werk, net zoals bij jou een Lenovo L-serie met i5 dual-core, 8GB, 240GB ssd. Crap ding. heb er zelf nog extra ram ingezet (naar 16GB), maar alsnog traag door alle software die geïnstalleerd is en de geforceerde updates. Je kan ook niets kiezen.

Ik heb m'n eigen laptop gekocht (i5 8250U, 8GB, nvme-ssd) - geen vergoeding voor gekregen. Gebruik die nu dagelijks. Verademing. Zelfde met randapparatuur (monitor, muis, toetsenbord, dock, headset): ik heb alles van m'n privé geld gekocht en werk daar nu mee. BYOD kan redelijk: veelal webapplicaties met 2FA, mail en office , bepaalde software kan er op. Je bent dan zelf verantwoordelijk ervoor, maar daar kom ik wel mee uit.

Voor sommige zaken moet ik de werklaptop nog gebruiken, zoals toegang tot servers/VMs met VPNs, toegang tot bepaalde applicaties etc. Voor de rest vermijd ik hem.

Uiteraard kan je dan discussie voeren dat een werkgever daar in moet voorzien. Maar: grote logge organisatie met idem dito IT. IT procurement let op de centjes. Vechten tegen de bierkaai.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 05-06-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:39
Beheerder. Wij bepalen de laptops voor de gebruikers, maar we luisteren wel en kijken ook naar de werkzaamheden die gedaan moeten worden met die laptop. Vervolgens krijgen gebruikers de laptop mee en kijk ik er niet meer naar om. Veel hangt af van de inrichting van jouw bedrijf. Welk onderhoud doet IT op die laptop? Zetten ze er een standaard image op, mag je zelf geen software installeren?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:54:
@Drardollan waarom BYOD nooit toestaan? Dit zegt denk ik meer over de inrichting van je infrastructuur. Uiteraard snap ik dat laptops in eigen beheer de voorkeur heeft maar daar kunnen ook prima BYOD devices naast gebruikt worden mits je de spullenboel op orde hebt. Ik heb inmiddels behoorlijk veel verschillende omgevingen gezien waar dit prima te combineren is. Als je zorgt voor een scheiding van je netwerken kan dit prima en zijn de risico's goed te managen.
Omdat mensen dan spullen aan gaan schaffen zonder TPM chip bijvoorbeeld. Als je medewerkers hebt die allemaal goed een bepaalde checklist gebruiken waar zij zich aan kan houden, kan het natuurlijk werken. Denk ook aan monitoring pakketten waar misschien niet elk type apparaat goed ondersteund kan worden. Dan moet je soms een keuze maken om niet elk apparaat in je organisatie te laten.

Ik vind het te kort door te bocht om te zeggen dat het altijd een goed idee is. Maar ook zeker te kort door de bocht om te zeggen dat het nooit een goed idee is. Per situatie verschillend beleid.

Vanuit persoonlijke situatie:

Hier wordt meestal een voorstel gedaan en dan kan er eventueel wat van gezegd worden. Maar het gaat hier om hele goede laptops (XPS, Surface Book enz) en daar heb ik zelf nooit wat op aan te merken.

WG snapt hier goed dat een degelijke laptop snel is terug verdiend.

Vanuit beheer perspectief snap ik wel dat je niet 1000 verschillende laptops wil. Een werkgever biedt het liefst een aantal modellen aan waarvan de werknemer dan kan aangeven wat het best bij diegene past, als je flexibel wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Bij ons wordt het door de it afdeling in het hoofdkantoor in een ander land bepaald.
Matige laptops (i5 uit de 5e generatie) met vooral een treurig scherm met lage resolutie.

Ze zijn vooral traag vanwege de shitload aan standaard programma’s en VPN etc die er op moet draaien.

IT manager in Nederland heeft recent BYOD genoemd in het grote IT overleg met het hoofdkantoor en werd nog net niet op staande voet ontslagen :+ ...

Achja, je kan niet alles hebben denk ik dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Het is ook de branche waarin je werkt, de managers die het budget bepalen en hoe veel je de hardware daad werkelijk gebruikt.

Mijn werkgever heeft de front/back end deverlopers werken op VMs.
Laptops zijn Dell met windows.Afschrijving 5 jaar.
De laptop die ze eerst kochten waren daarbij i5 8GB SSD rond 256.
Dat was voordat ik er werkzaam was. Daarna werden er wel XPS besteld voor Product Mangers/Sale.
Dell Lattitude 5590 i7 16GB was de laatste standaard.

Mijn werkgever is samen gegaan met andere bedrijven onder een nieuwe naam.
Daar is de gedachten qua kosten met IT totaal anders.
De laptops gaan in vervanging dit jaar dus het komt neer op de nieuwe XPS 13 of 15 inch, fully specced.
Heb je wat nodig, geen probleem je krijgt het bijna. Terwijl mijn werkgever voor de samenvoeging bijna op de euro keek wat er besteed wordt.

Zelf ben ik van mening dat je goede apparatuur moet krijgen om op te werken, maar je moet het ook niet te duur maken. Een i7 laptop met 16GB RAM en 500GB SSD is eigenlijk meer dan genoeg voor iedereen.

Als beheer ben ik ook voorstander dat je zo min mogelijk verschil moet hebben met laptops, maakt het sneller en makkelijk voor iedereen als er een vervanging nodig is.

Van mij mogen mensen BYOD doen, maar er komt dan geen ondersteuning vanuit IT als het probleem bij de laptop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Hier in het onderwijs (grote MBO) hebben ze iedereen een laptop gegeven. Voorheen was dat Dell uit de 5xxx reeks en nu Lenovo, denk ook de L reeks.
Er worden wel higher end geleverd wanneer nodig en qua images wordt dat redelijk gelijk onderhouden.
BYOD wordt toegestaan, maar niet ondersteund door IT.
Zelf heb ik na mijn vorige laptop een high end gevraagd en gekregen (vlak voor de Lenovo overstap) en ben er heeeeeel blij mee.
Maar upgrades e.d. waar nodig wordt onderzocht en gegeven als correct bevonden. Mits het binnen de standaard valt en dus makkelijk te beheren blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Erazher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:04:

Als beheer ben ik ook voorstander dat je zo min mogelijk verschil moet hebben met laptops, maakt het sneller en makkelijk voor iedereen als er een vervanging nodig is.

Van mij mogen mensen BYOD doen, maar er komt dan geen ondersteuning vanuit IT als het probleem bij de laptop ligt.
Daar ligt het probleem: Soms is niet duidelijk of het een hardware- of softwareprobleem is. Dat troubleshooten kost geld.

Zelf manage ik een team van ons interne support en mede verantwoordelijk voor onze hardwarestandaarden:

1. Geen BYOD: TPM chip required. Support en garantie (alle devices 3yr NBD onsite support.) Daarnaast legal uitdagingen bij geschillen met medewerkers: Van wie is de data op een computer als de computer van de persoon is? Nu is zowel het medium als de data van het bedrijf.
We zorgen wel voor verschillende opties: Latitude, Precision, Surface Pro, Mac. En daar binnen dan weer 2 smaken performance.
2. Zoals gezegd: Probeer een balans te vinden tussen aanbieden van opties, maar geen coolblue shop proberen te worden en dus niet teveel standaarden aan te bieden.
3. Probeer te profileren op basis van benodigdheden: Sales zit op de weg en moet mobiel zijn: (licht/draagbaar, goede batterij) terwijl CAD tekenaars gewoon een 17" Precision bakbeest moeten hebben en sommige mensen bij de Finance afdeling hebben wel een zware CPU nodig voor Excel, maar geen dedicated videokaart.
4. Zorg dat alle opties met dezelfde docks kunnen werken of beter: Een groot USB-C scherm. Uitkomst voor al je standaarden.

En met de huidige generatie CPUs is een i7 voor de meeste mensen echt geen noodzaak meer. De huidige i5 range levert gewoon 4 fysieke cores die voor alle web apps, email en wat standaard officewerk de levensduur van het apparaat gewoon prima afdoende is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 05-06-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Mijn vrouw werkt bij een grote MBO-school, daar krijgt ze 1x in de vier jaar € 850 budget om zelf een laptop mee te kopen. De werkgever voorziet niet in werkplekken (wel een bureau en een stoel maar geen pc), dus de laptop is zowel voor thuiswerken als voor werken op kantoor.

Laptop is geheel vrij te kiezen, maar er is geen support vanuit de werkgever, en als de laptop binnen die vier jaar kuren heeft dan moet ze die op eigen kosten laten repareren, of op eigen kosten een nieuwe kopen. Alle onderhoud/support/updates aan de laptop moet de gebruiker zelf regelen.

In mijn ogen een erg karige regeling.

Zelf heb ik geen laptop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38
Ik ben zelf software ontwikkelaar en hier hebben we duidelijk weten te maken dat een laptop ons gereedschap is. Als de hamer van een timmerman en zonder goed gereedschap kunnen we niet goed werken. Als je een ontwikkelaar een karig systeem geeft zal z'n productiviteit dan ook dalen.
Een budget is er niet, maar als het tijd is om de boel te vervangen gebeurd dat in overleg met ons. Vorige laptop zat tegen de 3000 euro aan. Mijn huidige (sinds een half jaar ongeveer) is een Dell Precision 5540, Intel i7-9850H, 32 gb ram en 512 gb SSD (geen idee wat die gekost heeft)
Als ik geen meters maak ligt dat toch echt aan het feit dat ik de halve dag op GOT zit en kan ik het gereedschap niet de schuld geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bij ons is er een standaard laptop (Dell), elke x maanden een nieuwe serie indien de image compatible is bevonden. Speciale laptops op aanvraag. Op basis van de gevraagde specs kan - indien leidinggevende akkoord geeft - door IT een andere laptop gekozen worden. Zo heb ik een Dell Latitude 7300 omdat ik op verschillende locaties werk en vaak per racefiets naar mijn werk ga. Dan is zo'n standaard stoeptegel niet te doen.

@migchiell wow dat is echt bizar waardeloos. De school neemt hier echt een super groot risico. Als een docent met een brakke laptop zonder goede beveiliging werkt en hij wordt gehackt dan zit de school met een giga-probleem. Volgens mij beseffen ze niet zo goed wat daarvan de consequenties zijn want dan zouden ze direct een adequaat IT beleid optuigen inclusief support. Ik weet uit ervaring wat voor kosten daarmee gemoeid gaan, maar je wil als school echt niet dat je Magister/leerlingenvolgsysteem o.i.d. gehackt wordt. Dat soort dingen doen het prima in de pers en dan ligt je (goede) naam de komende jaren in de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Als ontwikkelaar in klein bedrijf heb ik nog op een Dell M6800 van 5 jaar geleden. Begin dit jaar naar 10 ge-upgrade. Dat heb ik gewoon zelf gedaan, er was geen migratieplan.

Ik probeer deze zo lang mogelijk aan de gang te houden, want onze IT dienstverlener geeft eigenlijk alleen nog maar HP's uit en die gaan maar net een jaartje mee. Afwijken van dat advies is politiek waar ik geen zin in heb.
Bovendien zijn de type-c docks nog maar matig en vallen ze vaak uit. Dus ik ben voorlopig blij met mijn old-school duizend pin dock connector.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:54:
Omdat ik geen onbekende meuk op mijn netwerk willen met alle virussen, malware en andere troep. Daarbij weiger ik afval als acer te gaan supporten. Ook vereis ik zaken als full disk encryptie, dat ga je ook niet op een privé laptop uitrollen.

Onze infrastructuur is niet ingericht voor BYOD, inrichten van een Citrix omgeving (of soortgelijk) kost een veelvoud van de laptops. En levert ons 0,0 voordelen.

Nog los van het feit dat ik vind dat je als werkgever dient te zorgen voor adequaat gereedschap. Of dat nu een hamer is voor een timmerman of een laptop voor een kantoorgebruiker. Mensen hoeven ook hun eigen koffiezet apparaat niet mee te nemen of bureaustoel.

En ik vergeet ook voor het gemak dat 90 procent van de gebruikers een Windows 10 al geen half jaar normaal kunnen draaien, vergeven van de bloatware en andere troep. Daar wil je als beheerder toch geen tijd san besteden? Want dat BYOD is leuk, puntje bij paaltje kan je het als beheerder toch oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 05-06-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Omdat ik geen onbekende meuk op mijn netwerk willen met alle virussen, malware en andere troep. Daarbij weiger ik afval als acer te gaan supporten.

Onze infrastructuur is niet ingericht voor BYOD, inrichten van een Citrix omgeving (of soortgelijk) kost een veelvoud van de laptops.

Nog los van het feit dat ik vind dat je als werkgever dient te zorgen voor adequaat gereedschap. Of dat nu een hamer is voor een timmerman of een laptop voor een kantoorgebruiker. Mensen hoeven ook hun eigen koffiezet apparaat niet mee te nemen of bureaustoel.
Gezien de (iig historische) problemen van Acer vooral hardware zijn, terwijl Dell issues grotendeels brakke drivers zijn, vraag ik me af waar je meer tijd aan kwijt ben als systeembeheerder. (Oké granted, ook Dell heeft zijn accus die exploderen :P ).

Bij ons (multinational) hebben we in principe één enkele laptop voor iedereen. Een Dell Latitude, terwijl je voor zo ongeveer zelfde bedrag een XPS had gehad die beter was geweest, maar goed. Nu eindelijk dat ding niet meer constant wil opstijgen met zijn veel te kleine ventilator opening heb ik er geen klachten over. Een 8th gen i5, 16GB RAM en 500GB SSD. En er zijn voor specifieke situaties één of twee andere opties, maar in principe heeft iedereen deze laptop, van de secretaresse tot degene die zware simulaties draait. En die draaien dus remote op servers. Een Matlab draai ik zelf het liefst lokaal, en dat werkt prima, maar trekt de laptop het niet meer dan moet je hem remote gaan draaien.

En ook daar zijn wel weer uitzonderingen voor, sommige hebben een zware desktop voor taken die echt lokaal moeten gebeuren, maar dat zijn uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sissors schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Gezien de (iig historische) problemen van Acer vooral hardware zijn, terwijl Dell issues grotendeels brakke drivers zijn, vraag ik me af waar je meer tijd aan kwijt ben als systeembeheerder. (Oké granted, ook Dell heeft zijn accus die exploderen :P ).
acer verkoopt derde rangs hardware met schreeuwende reclames. Alles wat Dell/HP/Lenovo (en nog wat merken) afkeuren gaat naar acer. Die proppen het er gewoon in.

De garantieafhandeling is om te janken bij acer, laptops weken kwijt en meer kapot terugkrijgen is geen uitzondering.

Koop een Dell met onsite support en de volgende dag staan ze er en fixen ze het. Zelfde geldt voor andere merken als HP en Lenovo overigens.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• renzo4000
Lees mijn bericht nou nog eens @Drardollan? Het één sluit het ander toch niet uit? En nogmaals, ik heb bij zat klanten (groot en klein) en verschillende omgevingen gewerkt met BYOD oplossingen al dan niet naast elkaar. Kwestie van een goed beheerde omgeving neerzetten.

Sorry, maar uitspraken als "geen onbekende meuk" / "afval als Acer" getuigd mijn inziens niet van professionaliteit ongeacht wat je mag vinden van bepaalde merken.

Overigens door het inzetten van virtualisatie kunnen de kosten onderaan de streep behoorlijk lager uitvallen. Kwestie van een goede businesscase maken; laat je verrassen en maakt het beheren (indien goed ingericht) efficiënter, makkelijker, goedkoper en ook niet onbelangrijk ... leuker voor de beheerders :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:54:
Lees mijn bericht nou nog eens @Drardollan? Het één sluit het ander toch niet uit? En nogmaals, ik heb bij zat klanten (groot en klein) en verschillende omgevingen gewerkt met BYOD oplossingen al dan niet naast elkaar. Kwestie van een goed beheerde omgeving neerzetten.

Sorry, maar uitspraken als "geen onbekende meuk" / "afval als Acer" getuigd mijn inziens niet van professionaliteit ongeacht wat je mag vinden van bepaalde merken.

Overigens door het inzetten van virtualisatie kunnen de kosten onderaan de streep behoorlijk lager uitvallen. Kwestie van een goede businesscase maken; laat je verrassen en maakt het beheren (indien goed ingericht) efficiënter, makkelijker, goedkoper en ook niet onbelangrijk ... leuker voor de beheerders :+ .
Ik denk dat ik goed weet wat de kosten zijn en wat het oplevert. In ons geval kost het tonnen en levert het niets nada nul op. Ik hoef daar geen business case voor te maken, ik weet hoe het zit.

Ga jij fijn een acer ondersteunen vanuit het BYOD, ik sla even over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hier een mengeling van HP EliteBook en Lenovo L-serie; allebei met matige prestaties door de keuze om er maar 4GB RAM in te stoppen.

Als alternatief mag je je privemachine inzetten (BYOD), maar daar krijg je geen vergoeding voor. Kritische applicaties draaien remote (Citrix), iets minder kritische applicaties in de cloud en daarnaast Office365 voor Skype/Teams, mail en agenda.

Voor enkele applicaties geldt dat je InTune moet installeren en het beheer van je privelaptop deels overdragen aan IT om ze lokaal te mogen installeren, maar er wordt altijd een alternatief geboden door het via Citrix of een webversie te gebruiken.

Support voor BYOD houdt op met hulp bij installeren van de Citrix-client; de rest doe je zelf en anders vraag je maar een bedrijfslaptop aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-06-2020 12:04 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:34
Bij ons krijgt iedereen een standaard laptop welke om de 3 jaar vervangen wordt.
Iedereen werkt in een remote omgeving, de standaard laptop is dus een veredelde thin client.

Inloggen om de remote omgeving mag met elk apparaat (ook een prive apparaat), alleen je krijg geen support.

Lokaal applicaties draaien is uitzondering, hiervoor gelden hogere beveiligingseisen. In dat geval is het ook mogelijk om andere hardware te krijgen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• renzo4000
Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat ik goed weet wat de kosten zijn en wat het oplevert. In ons geval kost het tonnen en levert het niets nada nul op. Ik hoef daar geen business case voor te maken, ik weet hoe het zit.

Ga jij fijn een acer ondersteunen vanuit het BYOD, ik sla even over.
Als je nog in jaren 90 leeft wel ja, ik denk dat het iets meer zegt over jouw visie op de hedendaagse techniek en de mogelijkheden en het ontbreken van de juiste kennis wellicht. Beetje stoïcijns ben je dan wel imo. Ik heb overigens niks gezegd over het "ondersteunen van acer", maar goed jouw manier van reageren zegt mij wel genoeg en wijkt inmiddels af van de TS. Ik laat het hier maar bij, let's agree to disagree (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25

krietjur

Where am I?

1 standaard model laptop hier. 2 uitzonderingsgevallen mogelijk: systeem met betere specs voor developers (na goedkeuring management) en een compacter model voor mensen die veel reizen (wederom na goedkeuring management).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:54:
[...]

acer verkoopt derde rangs hardware met schreeuwende reclames. Alles wat Dell/HP/Lenovo (en nog wat merken) afkeuren gaat naar acer. Die proppen het er gewoon in.
Je verzint het waar je bij staat. Ja, Acer is een budgetkeuze, maar ze zijn echt niet samengesteld uit B-keusonderdelen.
De garantieafhandeling is om te janken bij acer, laptops weken kwijt en meer kapot terugkrijgen is geen uitzondering.

Koop een Dell met onsite support en de volgende dag staan ze er en fixen ze het. Zelfde geldt voor andere merken als HP en Lenovo overigens.
Je kunt een Acer ook met onsite support of zelfs omruilgarantie kopen. Een iets realistischer blik in plaats van blinde Acer-haat is wellicht een idee?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59

Yucon

*broem*

Alles van HP. In principe standaard een probook maar als je een fysiek kleinere elitebook wil is dat ook geen probleem. Voor specifieke functies zoals CAD engineers slingeren er ook wat ZBooks rond.

Als het kapot is wordt het vervangen; het streven is daarbij dat het zo'n 3 a 4 jaar meegaat. BYOD is niet mogelijk maar er is wel wat nuance in want via citrix en het office portal draait veel eventueel toch op prive hardware.

Een optionele BYOD zonder support vanuit IT zou ik erg prettig vinden. Ik heb nu eenmaal meer met lenovo keyboards. Zo'n probook vond ik vreselijk (lomp en een slecht toetsenbord) maar met m'n elitebook kan ik wel leven.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 05-06-2020 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Als je nog in jaren 90 leeft wel ja, ik denk dat het iets meer zegt over jouw visie op de hedendaagse techniek en de mogelijkheden en het ontbreken van de juiste kennis wellicht. Beetje stoïcijns ben je dan wel imo. Ik heb overigens niks gezegd over het "ondersteunen van acer", maar goed jouw manier van reageren zegt mij wel genoeg en wijkt inmiddels af van de TS. Ik laat het hier maar bij, let's agree to disagree (y)
:) Ik leef niet in de jaren 90 (alleen qua kleding misschien) maar wij ondersteunen ook geen BYOD. Het gebrek aan standaard brengt extra kosten met zich mee. Het testen, troubleshooten, implementeren van zaken duurt dan langer en het levert relatief weinig op. Ik ben verantwoordelijk voor ongeveer 700 gebruikers en die "krijgen" allemaal een laptop en telefoon. Om de drie jaar doen we een soort aanbesteding waarbij de eisen en wensen van de eindgebruikers en IT in de markt worden gezet. Vervolgens mag elke fabrikant een aantal laptops leveren die aan die eisen voldoen. Die laptops worden dan door zowel IT als de eindgebruikers getest en samen maken we een keuze. Dit is dan de keuze voor de komende drie jaar, tussendoor alleen model updates.

Het hele proces op de achtergrond is zodanig geautomatiseerd dat er (bijna) geen IT'er aan te pas komt. Van indiensttreding tot vervangen gebeurt (bijna) allemaal geautomatiseerd. De kosten voor BYOD liggen veel hoger voor ons. Wij hebben 3 man om de applicaties en infrastructuur te onderhouden, de eindgebruikers te ondersteunen en nieuwe projecten te implementeren. Dat is niet veel voor een organisatie van ~700 man en luxes als BYOD vallen dan af.

Iedereen is vrij om zijn eigen hardware te gebruiken maar je kan niet op de infrastructuur. Wat dat betreft heb je dezelfde rechten als een gast. Uiteraard ook geen ondersteuning. Sommige webapplicaties zijn wel bereikbaar van buitenaf met eigen apparatuur en men is vrij om dat te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door battler op 05-06-2020 13:19 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb de afgelopen jaren van alles gehad... HP Elitebooks, Dell Latitude, Lenovo - op zich allemaal prima spul. Ik stel persoonlijk geen gigantische eisen aan een laptop, er hoeft geen half serverpark op te draaien. Zolang ik maar een SSD heb - dat vind ik wel een dealbreaker. Voor de rest doe ik toch alleen maar remote werkzaamheden, of draai ik Office. Als je extra dingen wilt, is dat meestal wel mogelijk, maar het helpt als je vriendjes bent met de werkplekbeheerders :+ dan prikken ze even wat extra ram in je laptop in de pauze of zo.

Applicaties en dergelijke bieden we aan via een Citrix omgeving, en dat werkt wel goed. Ik denk dat een aardig deel van de organisatie het ook geen biet interesseert wat voor laptop ze krijgen, zolang ze maar kunnen inloggen op die Citrix omgeving en daar hun apps kunnen gebruiken. En dat kan net zo goed vanaf een eigen laptop, dus wat dat betreft denk ik dat we er makkelijk in zijn hier.

Ik weet nog wel dat ik een jaar of 8 geleden ergens zat waar alles zo moeilijk aan elkaar zat.. daar hadden ze een soort access control oplossing op certificaatbasis waarvoor je PC domain joined moest zijn. Leuk idee maar elke vorm van flexibiliteit was weg. Vanuit huis werken? Kan niet. Eigen laptop? Kan niet. Een afwijkende keuze willen maken? Vergeet het maar. Ben blij dat we tegenwoordig toch wat betere technologie hebben voor dat soort dingen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Widow op 05-06-2020 13:20 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:08

Sebazzz

3dp

Ievurd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:37:
Ik ben nu op zoek naar ervaringen van anderen bij hun werkgever:
- Wat is het beleid dat er bij jou gevoerd wordt en wat zijn de voor/nadelen hiervan volgens jou?
:')

We hebben standaard HP convertibles, "high-end" modellen, en "workstations". Op dit moment is dit de HP x360 spectre, Thinkpad T470p en Thinkpad P53 respectievelijk.

Eerlijk gezegd allemaal traag. Klokken allemaal naar beneden bij langdurige belasting.

Maar eerlijk gezegd is de hardware niet het grootste probleem, dat is Symantec Endpoint Protection die voor scannen van elke file access staat ingesteld. Daar kan geen hardware tegenop.
- Krijg je een budget hiervoor, BYOD, krijg je keuze uit meerdere laptops/devices of heb je juist geen keuze?
Nee, geen BYOD.
- Welke randvoorwaarden worden eraan gesteld?
Ik zou graag input hebben vanuit andere consultants/ontwikkelaars en ook vanuit IT-beheer.
Als ontwikkelaar moet je een smeekmailtje sturen met altijd dezelfde onderbouwing dat je compilatieproces duizenden bestanden raakt en je een zware IDE gebruikt waardoor je een workstation met voldoende CPU en geheugen heeft.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ievurd
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Nu al veel dank voor de vele input. De werkwijze is zo te zien erg verdeeld, vooral ook door de manier van werken (lokaal of via een remote omgeving). Zelf heb ik (bijna) geen beperkingen op mijn laptop; software kan ik zelf installeren en onderhoud voer ik zelf uit.

de afgelopen jaren alleen maar Lenovo gehad. En ik zou het prima vinden als er een beperking zit op het merk, eventueel zelfs de productlijn, maar dan zou ik hem alsnog graag zelf samenstellen. Een (max) budget hiervoor zou een mooie oplossing zijn. Voor de managers wat meer shiny laptops, de rest wat krachtigere werklaptops.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:34
Ik, software developer, krijg wat ik vraag en dus nodig heb. Zo zou het ook moeten zijn. Je stuurt een timmerman toch ook niet op pad met een gebrekkige hamer?

Ik kan kiezen uit HP en Apple en heb daarom een topmodel HP en daar zelf linux op gezet. Ook dat mogen wij zelf bepalen. Ik als professional kan toch zeker zelf het best bepalen welk gereedschap ik nodig heb?

[ Voor 14% gewijzigd door SlaadjeBla op 05-06-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:17
Hier standaard de keus uit twee laptops, een 'grote' die comfortabeler is om op te werken en een 'kleine' die comfortabel is om in je tas mee te nemen. Verder standaard geen keus, maar misschien dat de 'zwaargewichten' wel een krachtiger keus kunnen hebben.

Het is niet alleen vanuit standaardisering, maar vooral vanuit beveiliging dat je niet je eigen computer mag uitzoeken. Op de 'werklaptop' staat alleen programmatuur die zij willen en zijn ook een hoop zaken afgeschermd. Terecht, vind ik. Je kunt er immers het netwerk van je bedrijf mee op en daar staat een hoop vertrouwelijke en kostbare informatie op. Dan wil je niet dat een of andere malloot zonder dat het bedrijf het weet een vaag programma op zijn computer kan zetten waarmee anderen de deur tot het netwerk zouden kunnen openzetten.

Bij de laptops ligt de prioriteit bij de werkbaarheid bij gewoon gebruik (lange accuduur, stil etc.). Prima om mee te werken, maar niet bedoeld op te gamen, films te kijken of muziek op hoge kwaliteit af te spelen.

Daarnaast kun je de meeste dingen ook via een aparte telewerken-omgeving doen. Dat zou je vanaf je eigen computer kunnen doen. Dus als de werkcomputer je niet zint, dan koop je zelf maar wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Als bedrijf zijnde zou ik het prettig vinden om zoveel mogelijk 1 merk en serie te hanteren, met oog op docks en ondersteuning. Wij hebben op kantoor in ieder geval veel HP Zbooks, welke in een docking station passen met daaraan een aantal schermen en invoerapparatuur. De laptop is hét gereedschap voor de gemiddelde consultant, ik snap dat bezuinigen ook nooit zo goed. Een laptop welke je 3 jaar inzet en 1500 euro kost, is 42 euro per maand. Dat is een schijntje ten opzichte van andere personeelskosten. Volgens mij drink je al meer aan koffie op in de maand :P Dat zou hetzelfde zijn als dat ze een bouwvakker action gereedschap meegeven op de klus.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dit zijn dingen die je prima kan uit onderhandelen tijdens je contract voorwaarden. Een aantal keer over gesproken, soms zijn ze het er niet mee eens en dan weet ik eigenlijk wel genoeg. Ik kies mijn eigen materiaal waar ik mee werk danwel koop ik het zelf en vergoeden ze het of ze leveren het aan (minstens macbook pro max 2 jaar oud met 16G ram + 512G ssd). Heb scripts om mijn werkplek in te richten en ben daardoor vaak binnen een dag productief. Voor mij is dit een deal breaker om te kiezen voor een werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:18
IT-beheerder bij een softwarebedrijf.

Wij als systeembeheer bepalen, in overleg, wat er nodig is en wat aansluit bij de wensen van de diverse gebruikersgroepen. Daar zijn diverse profielen uit opgesteld met welke apparatuur men krijgt bij een bepaalde functie. In overleg, en met duidelijke redenen, kunnen we daar van afwijken.
Momenteel zijn wij gestandaardiseerd op Dell (laptops, desktops, monitoren). De monitor/laptopsteunen zijn van een ander merk.
De systemen worden elke +- 3 a 4 jaar vervangen. Hangt enigszins van de noodzaak af.

Voordeel voor ons is dat we bij hardware issues snel een vervangend systeem kunnen aanbieden. Daarbij is de data over te zetten naar het nieuwe systeem. Grootste gedeelte van de bestanden en diensten gaan via het netwerk, maar gebruikers hebben altijd wel iets lokaal staan ;)
Collega's worden voorzien van laptop/desktop, randapparatuur en een smartphone. Geen BYOD bij ons.
Reparaties gebeuren on-site op kantoor of desnoods bij een klant op locatie. Dit aangezien sommige collega's vrijwel elke dag bij de klant ontwikkelen.

@Drardollan
In het verleden is er binnen het bedrijf waar ik nu werk ruim gebruik gemaakt van Acer (Travelmate) laptops en desktops. Ik was ook verbaast, maar ik moet zeggen het heeft vrij goed gefunctioneerd al die tijd. Al hadden sommige series wel hun kuren.
Qua support zijn er diverse contracten af te sluiten alleen is het op papier mooier dan in de werkelijkheid.
Maar dezelfde (Centric) monteurs repareren de Dell systemen die we nu hebben.
Support is wel duidelijk beter. Responsetijd, reparatietijd. Onderdelen zijn tenminste snel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 21:21
Ops-engineer bij een kleine detacheringstoko met zowel Opsers als Devvers (je kunt wel zeggen dat je full-stack bent, maar ieder heeft wel zo zijn voorkeuren ;-) ).

Budget van max 2500 en 'zoek maar wat leuks uit'. Meesten kiezen voor een Dell XPS of een Macbook Pro. Installeer wat je wil (qua operating system en applicaties), maar houd er wel rekening mee dat dit aan moet kunnen sluiten bij een opdracht bij een klant (als je ergens komt te werken met een BYOD policy).
Heb je de boel softwarematig kapot gemaakt, dan moet je het zelf fixen.

Het voordeel van een klein bedrijf: maatwerk, en aandacht voor individuele behoeftes.

[ Voor 4% gewijzigd door Big Mama op 05-06-2020 15:05 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Ik ben blij dat jij precies weet hoe de hardware en software binnen mijn bedrijf gebruikt worden d:)b

Dat is overigens behoorlijk jaren 90 wat je nu doet, vanuit je ivoren toren bepalen hoe gebruikers en andere beheerders hun werk moeten uitvoeren en de wijsheid in pacht hebben. Ik ben blij dat ik dat station allang gepasseerd ben.

Mijn visie op en kennis van de hedendaagse techniek sluiten perfect aan op wat mijn werkgever verwacht. We draaien dubbele cijfers winst en hebben ondanks de Corona crisis een prima financiële situatie. Medewerkers en klanten zijn uitermate tevreden. Nog geregeld word ik door oud collega’s gecomplimenteerd met de stabiliteit en snelheid van mijn infrastructuur. Dat is voor mij belangrijk.

Om terug ontopic te gaan, TS heeft gevraagd hoe andere bedrijven ermee omgaan. Dat is de vraag die ik beantwoord heb, inclusief uitleg. Wat TS daarmee doet, dat is aan TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ievurd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:33:
de afgelopen jaren alleen maar Lenovo gehad. En ik zou het prima vinden als er een beperking zit op het merk, eventueel zelfs de productlijn, maar dan zou ik hem alsnog graag zelf samenstellen. Een (max) budget hiervoor zou een mooie oplossing zijn. Voor de managers wat meer shiny laptops, de rest wat krachtigere werklaptops.
Dat zou een prima tussenoplossing zijn. Het is ook wel hoe ik werk, ondanks dat ik de serie en software (Windows/Office/etc.) bepaal en beheer hebben de gebruikers wel de vrijheid om dingen te kiezen binnen de grenzen. Een ontwikkelaar heeft meer power nodig dan een office manager. Een Excel guru heeft weer andere behoeftes dan een sysadmin. Mijn ervaring is dat normaal alle eisen te vangen zijn in 1 of 2 series van een bepaald merk, binnen een serie kan je normaal ook kiezen voor specifieke eisen. Een Dell Latitude 5511 ziet er misschien wel altijd hetzelfde uit, onder de motorkap kunnen de verschillen groot zijn.

Ik zou mij overigens niet te druk maken over een laptop, je kan je problemen ermee aangeven. Doen ze er niets mee, prima. Ben je simpelweg wat minder productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-07 14:48
Beheerder. Bij ons de keuze tussen 2 laptops (15" of 17"). Als het nodig is kunnen er ook workstations besteld worden in 3 verschillende modellen. Beheer ligt volledig bij ons, gebruikers hebben geen rechten om zelf dingen te installeren en krijgen een standaard image op het systeem.

Wanneer er iets kapot is krijgen ze een nieuw systeem mee (ligt op voorraad) zodat ze direct verder kunnen en het defecte systeem kan rustig nagekeken worden. Wanneer een systeem afgeschreven wordt, wordt deze gebruikt voor onderdelen van andere systemen.

Wanneer een gebruiker iets specifieks nodig heeft kan dit in overleg met ons wel besteld worden. Ook hier zal ons image op komen te staan. Als dit niet is, krijgt de gebruiker geen ondersteuning op het systeem en wordt deze niet op het bedrijfsnetwerk toegelaten (is nog wel eens me specifieke systemen die gebruikt worden voor aansturen van machines e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Laatst online: 08-07 15:09
Ik snap niet waarom sommige bedrijven bezuinigen op hardware.

Ik ben ooit bij een bedrijf vertrokken omdat mijn laptop te traag was. Meerdere keren aangegeven. Op een gegeven moment gaan solliciteren, was voor mij minder moeite dan door blijven zeuren om te krijgen wat ik wil. Nieuwe laptop was te duur en nieuwe programmeur met recruitment kosten van 10-15k + inwerken schijnbaar niet. Voor zo'n bedrijf wil ik niet werken.

Ik wil fatsoendelijke hardware om productief te zijn voor het bedrijf. De prijs van de hardware verdienen ze zo terug. Het is voor het bedrijf duurder om je op oude trage meuk te laten werken.

Als ik twee aanbiedingen kreeg van bedrijf A en B met volgende aanbod:
Bedrijf A: 60k jaarsalaris + 10k aan hardware per jaar.

Bedrijf B: 100k jaarsalaris + 1k aan hardware per 4 jaar (byod niet toegestaan)

Dan ging ik toch echt voor bedrijf A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:16
Windows95 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:32:
Ik snap niet waarom sommige bedrijven bezuinigen op hardware.

Ik ben ooit bij een bedrijf vertrokken omdat mijn laptop te traag was. Meerdere keren aangegeven. Op een gegeven moment gaan solliciteren, was voor mij minder moeite dan door blijven zeuren om te krijgen wat ik wil. Nieuwe laptop was te duur en nieuwe programmeur met recruitment kosten van 10-15k + inwerken schijnbaar niet. Voor zo'n bedrijf wil ik niet werken.

Ik wil fatsoendelijke hardware om productief te zijn voor het bedrijf. De prijs van de hardware verdienen ze zo terug. Het is voor het bedrijf duurder om je op oude trage meuk te laten werken.

Als ik twee aanbiedingen kreeg van bedrijf A en B met volgende aanbod:
Bedrijf A: 60k jaarsalaris + 10k aan hardware per jaar.

Bedrijf B: 100k jaarsalaris + 1k aan hardware per 4 jaar (byod niet toegestaan)

Dan ging ik toch echt voor bedrijf A.
Dan kan je beter voor B gaan en eigen geld investeren in hardware, ben je nog beter uit financieel :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik werk bij een (midlance) detacheerder. Het beleid voor intern personeel weet ik niet. Maar iedere consultant(software developer) heeft volledig vrije keuze qua laptop. Op basis van je uurtarief heb je wel een verschil in budget (Maar allen nog ruim voor een voldoende Software development laptop).

Ik heb bijvoorbeeld een surface book 2 met performance base en een collega heeft een ALIENWARE AREA 51M

Wel is het bedrijf hoe ze beveiliging vorm gaan geven. Klanten maken graag gebruik van dat de consultant eigen laptop mee brengen, maar dan moet dat toch aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Het bedrijf richt zich nu vooral op Intune.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:34
Jampot007 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Dan kan je beter voor B gaan en eigen geld investeren in hardware, ben je nog beter uit financieel :p
Ik denk/hoop dat hij bedoelt dat zo'n beleid van besparen op gereedschap veelzeggend is over een bedrijf en ik denk dat dat wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb keuze uit meerdere laptops gebaseerd op mijn rol (software developer).
Zwaardere laptops etc zijn allemaal beschikbaar, zolang mijn manager maar een vinkje wil zetten om de extra kosten tov het standard model voor mijn rol to accepteren.

Heb nu al een paar jaar een standard HP met i7/16GB/SSD, daarvoor een elitebook variant.
Huidige laptop is een compromis mbt formaat/gewicht en specs aangezien ik er wel een beetje klaar mee was om de eliteboekstoeptegel elke dag mee te nemen icm een tweede laptop (klant/werkgever).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 12:27
@Windows95 Bij bedrijf B word dan waarschijnlijk ook nooit software ingekocht om het proces te versnellen en zit je uren te verbranden met krakkemikkige open source meuk.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-06-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:54
Beheerder hier, alles zoveelmogelijk standaard. Alle nieuwe laptops latitude 5501's, vervangen de 5550 en oudere meuk die rondzwerft, buitendienst loopt met Lenovo's X380 Yoga, en managers, teamleiders en vergadervolk een surface-lijn device.

Alles wordt centraal vanuit Intune geregeld en handmatig geinstalleerd volgens een korte (ahem..) checklist. Geen images behalve voor de buitendienst vanwege een softwarepakket dat letterlijk een halve dag kost om te installeren... BYOD is niet bespreekbaar maar in return leveren wij wel werkplekken die 3/4 jaar goed mee kunnen draaien. (Nieuwe i5/16GB/NVME) Men kan/mag zelf niks installeren.

We willen uiteindelijk naar iedereen laptop, alle softwaredistributie vanuit Intune gedeployed. En inloggen op een nieuwe laptop betekent dat automatisch alle voor jou relevante software wordt geinstalleerd. Bij problemen op de reinstall knop drukken, laptop is 20 minuten aan het pruttelen en volledig opnieuw geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Supermuskusrat op 05-06-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Binnen ons bedrijf hebben medewerkers keuze uit 3 configuraties.

Middel laptop(13")
X380/390 Yoga modellen met i5 en 8GB ram, SSD.
Grote laptop (14").
Lenovo T480/490 modellen met i5 en 8GB ram, SSD.

En voor de uitzondergroepen als techniekopleidingen gebruikt men een workstation laptop met i7, Nvidea Quadro, 1tb SSD en 16GB ram.

In algemeen is voor kantoortoepassingen 8GB ram prima.

Voor IT beheer hier gebruik ik een i5 met 16GB ram en SSD.

We willen zoveel mogelijk dezelfde configuraties en heeft met support te maken, elke laptop heeft zijn eigen kwaaltjes, de 1 een webcam bug, de andere software X loopt niet lekker en weer een ander een GPU driver bug en ga maar door zo.

Maar even serieus een werkgever wat nu nog laptops uitlevert aan personeel met 4GB ram moet zich echt gaan schamen, dat gebeurd hier allang niet meer.

Hier mag men wel software installeren, de laptops zijn niet helemaal dicht getimmert.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2020 15:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Omdat ik geen onbekende meuk op mijn netwerk willen met alle virussen, malware en andere troep. Daarbij weiger ik afval als acer te gaan supporten. Ook vereis ik zaken als full disk encryptie, dat ga je ook niet op een privé laptop uitrollen.
Ik moest echt lachen bij deze post. "Jouw" netwerk? "Jij" vereist? Ben jij de directeur/grootaandeelhouder van het bedrijf waar je werkt soms? Misplaatste BOFH-aspiraties, dit. IT beheer is er om ervoor te zorgen dat de rest van het bedrijf z'n werk kan doen (daar wordt namelijk het geld verdiend), niet andersom. Dat lijken meer mensen in dit topic niet te beseffen. Het moet altijd in dienst staan van de gebruiker.

Overigens helemaal mee eens dat BYOD vaak onwenselijk is en dat de hardware beter zo uniform mogelijk is. Weinig verschillende hardwareconfigs is doorgaans minder problemen en daar wordt iederéén blij van. Maar star vasthouden aan (vaak: goedkope) configuraties waar de gebruikers problemen mee ervaren want beheer, dat is dom beleid. Daar krijg je hele onproductieve werknemers van.

[ Voor 7% gewijzigd door Cocytus op 05-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ook is wel van belang dat mensen echt ongelukkig worden als hun "gereedschap" niet werkt of traag is.

Bij een collega van mij gaven ze op de opdracht verplicht allemaal een Surface Tablet om op te gaan werken. Het management werkte daar als eerste mee en was zo tevreden met de apparaten dat zij vonden dat het hele bedrijf ermee moest werken. Van de office manager tot de software architect. De software ontwikkelaars hadden allemaal VM's die moesten draaien en daar was deze Surface echt niet sterk genoeg voor.

Medewerkers tevredenheid was zowat gehalveerd!

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Cocytus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Ik moest echt lachen bij deze post. "Jouw" netwerk? "Jij" vereist? Ben jij de directeur/grootaandeelhouder van het bedrijf waar je werkt soms? Misplaatste BOFH-aspiraties, dit. IT beheer is er om ervoor te zorgen dat de rest van het bedrijf z'n werk kan doen (daar wordt namelijk het geld verdiend), niet andersom. Dat lijken meer mensen in dit topic niet te beseffen. Het moet altijd in dienst staan van de gebruiker.

Overigens helemaal mee eens dat BYOD vaak onwenselijk is en dat de hardware beter zo uniform mogelijk is. Weinig verschillende hardwareconfigs is doorgaans minder problemen en daar wordt iederéén blij van.
IT moet ook zorgen dat het veilig blijft en dat is het niet wanneer je BYOD toestaat want het is apparatuur van de gebruiker waar je moeilijk restricties op kan zetten, De gebruiker wil geen disk encryptie gebruiken waardoor er mogelijke vertrouwelijke data op staat, wat als hij zijn laptop kwijt raakt? Datalek AVG ???

Wij IT,ers beschouwen het daarom als "ons" netwerk, De IT afdeling is er verantwoordelijk voor.
Werkt er iets niet dan is ook direct het vingertje naar IT toe.

Daarom kun je inderdaad spreken het is van "ons" we weten ook wel dat wij dienstverlener zijn.
Overgens ik ben niet zo van alles maar compleet dichttimmeren, er moet altijd wel een goed argument/noodzaak voor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:54:
[...]

IT moet ook zorgen dat het veilig blijft en dat is het niet wanneer je BYOD toestaat want het is apparatuur van de gebruiker waar je moeilijk restricties op kan zetten, De gebruiker wil geen disk encryptie gebruiken waardoor er mogelijke vertrouwelijke data op staat, wat als hij zijn laptop kwijt raakt? Datalek AVG ???

Wij IT,ers beschouwen het daarom als "ons" netwerk, De IT afdeling is er verantwoordelijk voor.
Werkt er iets niet dan is ook direct het vingertje naar IT toe.

Daarom kun je inderdaad spreken het is van "ons" we weten ook wel dat wij dienstverlener zijn.
Overgens ik ben niet zo van alles maar compleet dichttimmeren, er moet altijd wel een goed argument/noodzaak voor zijn.
Mijn bedrijf staat om veiligheidsredenen ook geen BYOD toe op het interne bedrijfsnetwerk, maar dat is niet een beslissing van onze IT leverancier/beheerder. Als IT tegen mijn baas zou beginnen over 'mijn netwerk' of 'mijn beleid' zit er denk ik heel snel nieuw IT :+ We hebben overigens een Citrix omgeving met 2FA en daarbinnen een Sharepoint DMS, dus als het goed is staat er om twee redenen niks lokaal en full disk encryption is dan ook minder van belang. Thuis werkt denk ik 80% van de mensen vanaf hun eigen device.

[ Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 05-06-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdben
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
Beheerder hier. Wij hebben hier 3 types, enkel HP om het zoveel mogelijk gelijk te houden. Deze 3 types zijn we wel overeengekomen met de gebruikers en is afgestemd op hun functie; basis, design en architect. We ontkomen er gewoonweg niet aan om meerdere types in huis te hebben. Wel blijven we in overleg met de gebruikers (managers) of de specs nog voldoen, maar eigenlijk nooit echt problemen mee.

Vanaf 25 man, zou ik inderdaad oppassen met BYOD, zeker als je in de IT zit en je laptop echt je gereedschap is. Voor bedrijven met enkel office en internet eisen.. zou ik me over BYOD niet zo druk maken. Dan heb je weinig last van andere driver versies of prestaties van je laptop.

Als developer zou ik zorgen dat alle laptops redelijk gelijk zijn aan elkaar. Maakt het toch makkelijker als je werk moet overnemen van elkaar en als je laptop defect gaat. Tevens ook geen gedoe met aansluitingen op je machine, denk aan Display of Hdmi. Tegenwoordig zie je ook steeds meer machines zonder UTP.

Om even kort antwoord te geven op je vraag: Hier wordt het laptop beleid afgedwongen vanuit IT beheer, maar afgestemd met de diverse afdelingen. Het managen van diverse types valt mee, mits je het beperkt tot 1 of 2 leveranciers en een paar modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:54
IT consultant en beheerder van de interne KA hier.

Wij werken met een BYOD beleid. Je krijgt een budget van 1200 ex btw en daarmee mag je kiezen wat je wilt zolang er W10 Pro op staat. Apparaten worden in Intune gezet en krijgen vanuit daar Antivirus encryptie en policy's.

Omdat er allemaal IT-ers werken kiest eigenlijk niemand voor een gare Acer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:26
Cybersecurity consultant hier.

BYOB, typo BYOD = Bring Your Own Disaster. Zie dit vele malen fout gaan, heb de verschillende redenen al in dit topic voorbij zien komen.

Indien je BYOB wel wilt implementeren, werk met een baseline: minimaal virusscanner X, minimaal Windows X, etc. Zorg ook dat je als organisatie het recht hebt om een device periodiek te checken, jouw data staat er immers op. Alternatieven heb ik ook al gezien hier, budget per 1/3/5 jaar om zelf een laptop te kiezen, waarbij de organisatie er wel hun eigen image op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Cocytus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Mijn bedrijf staat om veiligheidsredenen ook geen BYOD toe op het interne bedrijfsnetwerk, maar dat is niet een beslissing van onze IT leverancier/beheerder. Als IT tegen mijn baas zou beginnen over 'mijn netwerk' of 'mijn beleid' zit er denk ik heel snel nieuw IT :+ We hebben overigens een Citrix omgeving met 2FA en daarbinnen een Sharepoint DMS, dus als het goed is staat er om twee redenen niks lokaal en full disk encryption is dan ook minder van belang. Thuis werkt denk ik 80% van de mensen vanaf hun eigen device.
Ik wil niet teveel offtopic gaan.

offtopic:
Zal het even politiek correct verwoorden omdat een aantal het hier niet snappen.

IT heeft daar zeker een flinke vinger in de pap, maar kan afwijken per bedrijf natuurlijk.
Jouw baas doet het eindbesluit maar luistert wel naar de adviezen van zijn IT afdeling, dus veelal als IT zegt we willen dit wordt er wel naar geluistert en komt het beleid er ook wel.

Natuurlijk altijd in overleg, kan of mag IT niks overleggen of eigen inbreng doen bij de leidinggevende/verantwoordelijke afdeling krijg je een "kut" bedrijf en krijg je opgefokt personeel, veelal draaien dat soort bedrijven ook niet goed waar personeel met handboeien achter het bureau zit.
Omdat er een hele vreemde "eiland cultuur" aanwezig is, niemand doet dan meer 1 stap extra of als men ziet dat er iets fout gaat "want dat is mijn taak niet dus laat ze maar barsten" dat krijg je dan.

Ik zit in een bedrijf waar de manager nog wel iets van zich laat horen op de werkvloer en luistert ook naar zijn personeel ipv in een kantoortje te zitten en alleen op de spreadsheets te kijken en geen idee hebben wat in zijn bedrijf nu echt afspeelt.

Ik ken ze hoor de bedrijven met "spreadsheet managers" heb er ook eens gewerkt en zie je duidelijk de negatieve sfeer op de werkvloer waardoor personeel totaal niet productief is of van de 1 naar ander fout wordt gemaakt (overgens personeel blijft daar ook niet lang werken en stappen zelf al op dat zegt genoeg).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:20

Koekfabriek

King Billy on the wall

Orangelights23 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:28:
Cybersecurity consultant hier.

BYOB = Bring Your Own Disaster. Zie dit vele malen fout gaan, heb de verschillende redenen al in dit topic voorbij zien komen.

Indien je BYOB wel wilt implementeren, werk met een baseline: minimaal virusscanner X, minimaal Windows X, etc. Zorg ook dat je als organisatie het recht hebt om een device periodiek te checken, jouw data staat er immers op. Alternatieven heb ik ook al gezien hier, budget per 1/3/5 jaar om zelf een laptop te kiezen, waarbij de organisatie er wel hun eigen image op zet.
Volgens mij ben je in de war met Build Your Own Burger (BYOB) i.p.v. BYOD maar voor de rest kan ik mij in je verhaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38

Zenix

BOE!

Cocytus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Mijn bedrijf staat ook geen BYOD toe op het interne bedrijfsnetwerk, maar dat is niet een beslissing van onze IT leverancier/beheerder. We hebben overigens een Citrix omgeving met 2FA en daarbinnen een Sharepoint DMS, dus als het goed is staat er om twee redenen niks lokaal en full disk encryption is dan ook minder van belang. Thuis werkt denk ik 80% van de mensen vanaf hun eigen device.
Als je hele bedrijf kan laten werken in een Citrix omgeving en de gebruikers accepteren dat ook allemaal, dan kan BYOD werken. Alleen Citrix is qua performance nou niet ideaal als je bijvoorbeeld zware gebruikers hebt die ook grafische eisen hebben. Dan moet je naar vGPU met NVIDIA GRID kaarten. Daarnaast ben je volledig afhankelijk van de centrale infrastructuur, zijn er problemen met het netwerk, netscaler (kon je nog thuis werken met de vunerabilities bij de netscaler?) dan kan je dus helemaal niet meer werken. Terwijl dit (deels) vaak nog wel mogelijk met een laptop van het bedrijf. Als je in Office365 zit en je gebruikt bijvoorbeeld een vorm van split-tunnel VPN en een 3rd party 2FA partij, dan zou je grotendeels kunnen doorwerken terwijl je centrale infra plat ligt.

BYOD kan prima werken, maar dat is heel erg afhankelijk van de organisatie. Heb je klein bedrijf met allemaal IT'ers, dan werkt het prima. Heb je een volledige VDI omgeving met Horizon of Citrix en zijn de gebruikers grotendeels 'gemiddeld' dan kan het vaak ook. Maar vergis je niet in de gemiddelde gebruiker, een Citrix cliënt installeren kan soms al een behoorlijke opgave zijn en support veel tijd kosten. Denk aan mensen die een oude computer hebben, de nieuwe Citrix clients doen het niet meer op Vista :+ Maar die gebruikers heb je er ook tussen... Of Citrix op de iPad :>

Ik werk nu bij de overheid, daar is BYOD op geen enkel vlak mogelijk. Ik ben daar ook een groot voorstander van in dit geval. We moeten er toch niet aan denken dat er gegevens op straat komen te liggen van burgers? Hetzelfde voor de zorg. Je wil in zo'n situatie een sterk gereguleerde omgeving die voldoet aan alle eisen en regelgeving. Het is belangrijk dat de gebruikers kunnen werken, maar het gaat uiteindelijk om de burgers en de patiënten.

Ik kan dus niet alles met mijn laptop doen wat ik zou willen, maar daar heb ik geen moeite mee, omdat ik de achtergrond en de redenen begrijp. Overigens voldoet die qua performance prima. Hier heb je ook geen keuze qua type laptop, je krijgt een laptop die goed uit de uitbesteding is gekomen :) Hetzelfde met alle andere apparatuur. Heb bijvoorbeeld meerdere beeldschermen van verschillende merken :+

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 05-06-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:07
Bij ons werkt het zo:

- Laptop standaard voor verschillende job roles (developer/systems engineer of bv accountant). Binnen je standaard kan je kiezen tussen Mac of een Windows laptop (die je kan om-imagen naar Linux).

- Je mag ook je eigen device kopen en deze kan je gewoon self service on boarden

- Goede (eigen ontwikkelde) apps voor iOS/Android waardoor je ook op een iPad extreem veel van je werk kan doen (denk 90% op het moment) zonder dat je iPad helemaal in het netwerk word getrokken.

- Vanaf mijn thuis PC kan ik altijd gebruik maken van: https://aws.amazon.com/workspaces/ als ik snel een omgeving nodig heb.

Ik ben zelf wel tevreden, de laptop die ik krijg (MBP, max versie) kan ik elke 3/4 jaar inruilen (of als er wat stuk gaat) en daarnaast gebruik ik dus heel veel mijn iPad.

[ Voor 8% gewijzigd door ex87 op 05-06-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:34
Ik ben gedetacheerd, en vanuit de klant heb ik een laptop gekregen (staat ook geen BYOD toe, je hebt echt de laptop nodig om ook maar iets te kunnen doen), waarbij de keuze alleen maar het formaat was, de rest was standaard voor mijn rol. Vanuit mijn werkgever kreeg ik ook gewoon een standaardlaptop, maar had wel voor BYOD kunnen kiezen.

En persoonlijk vind ik het prima om vanuit werk een laptop te krijgen. Ik hoef me er geen zorgen over te maken als die kapot gaat, inrichting van security e.d. hoef ik me geen zorgen over te maken, wat dat betreft wel ideaal. Hardware is van alle laptops (en virtuele omgevingen) die ik tot nu toe gehad heb gewoon goed, alleen de virusscanner staat vaak zo ingesteld dat die ieder systeem op zijn knieën trekt als er veel bestanden worden aangemaakt/bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik kreeg bij mijn nieuwe werkgever (een MSP) wat betreft laptop 2 keuzes: 14" of 15".
*klaar* :)

Ik wilde 15" dus nu heb ik een 15" Probook met ik meen een i5 en 8G RAM. (Merk en model schijnt af en toe te wisselen.)

Telefoon idem. Apple of Android. Luxe of basic. Luxe moet je bijbetalen, basic krijg je. (Basic was dacht ik een Galaxy A80 oid, luxe is een S-series. Apple weet ik niet.)

Zelf vind ik het prima. Laptop en telefoon zijn gereedschap. Privé heb ik mijn eigen spulletjes. Enige jammere aan die Probook vind ik dat ik weer moet gaan sjouwen met adaptors (thuis heb ik overal Dell adaptors zwerven en die passen / werken niet) en dat het toetsenbord domweg minder fijn typt dan een Dell Latitude. Maar verder boeit het me niet en dat toetsenbord heb ik een oplossing voor: CoolerMaster Masterkeys Pro S in mijn tas. :)

Nu is het wel zo dat ik voor mijn functie (ik ben teamlead) ook écht niet zulke bijzondere dingen nodig heb. Local admin is fijn, maar verder zou zelfs de meest basic i3 met webcam en full HD scherm nog voldoen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 19:07
Leuk topic! Bij mijn vorige werkgever had ik een Acer, bij gratie eentje van een hogere serie met een beter scherm. Slaat natuurlijk nergens op maar als je dan een presentatie gaf aan een directie ergens schaamde ik mij toch een beetje. Nu gelukkig gewoon een Dell 5501 met i7/32GB/512GB.

Enige jammere vind ik dat ik er een standaard Logitech bedrade muis bij krijg, ik vind een Logitech Master veel fijner. Ik kan wel een ergonomische muis aanvragen maar dan kan ik niet kiezen welke, dus gebruik gewoon maar mijn eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 20:18
Ik werk in een organisatie met bijna 20k werknemers. Iedereen dezelfde laptop :) wel een lenovo met i7 en 16gb ram.

Er draaien een paar clusters waar je VM’s op kan aanvragen voor ontwikkel werk. Of het draait op Azure. Is soms iets minder flexibel maar alles wordt wel veilig ingericht. Voor iedere opdrachtgever krijg je een nieuwe VM. En qua hardware draait er remote meer dan er op enige laptop mogelijk is.

Op kantoor staan vervolgens overal schermen en toetsenborden om in te pluggen. Eveneens kan je hardware voor je thuiswerkplek krijgen zodat je niet naar een klein schermpje hoeft te turen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ah, het is fijn om te weten dat er hier nog iemand zit die mijn bedrijf kent d:)b

Het is een beetje erg kort door te bocht om te denken dat ik geen aandeelhouder zou zijn, daar weet jij (gelukkig) niets van. En dat gaat je overigens ook niets aan.

Maar buiten dat, als systeembeheerder voel ik mij hoogst verantwoordelijk voor het netwerk. Dat is ook de verantwoordelijkheid die mijn werkgever mij gegeven heeft. En dat is de verantwoordelijkheid waar ik elk jaar op beoordeeld en afgerekend wordt. Misschien dat het voor "de gebruiker waarvoor wij altijd in dienst staan" een onbekend gevoel is, maar ons werk stopt niet om 5 uur. Die "gebruiker waarvoor wij altijd in dienst staan" verwacht een werkend netwerk. Ook op woensdagavond om 20:00 en zondagmorgen om 08:30. En om dat te garanderen, zijn er bepaalde maatregelen nodig. En nu is het leuke, mijn werkgever vindt dat ik de juiste persoon ben om deze maatregelen in te voeren en te bewaken.
Vergeet daarbij niet dat ze mij ook bellen als het om 04:00 in de nacht kapot gaat. Dat is prima, hoort bij het vak. Maar dan wens ik wel een bepaalde mate van bevoegdheden te hebben om te zorgen dat we ons werk met betrouwbare apparatuur op een veilige manier kunnen uitvoeren. Je hoeft mij niet om 04:00 te bellen omdat je eigen acer van 150 euro met Windows Home en Office 2013 de letters niet vet krijgt.

Als ik dat netwerk beheer, en de bijbehorende verantwoordelijkheid draag, dan spreek ik dus over "mijn netwerk".

Dat heeft trouwens niet met "BOFH" te maken, en het is het een behoorlijk arrogante aanname dat het geld enkel elders in het bedrijf verdiend wordt. Ik kan je namelijk een geheimpje vertellen, als wij systeembeheerders morgen de apparatuur uitschakelen dan wordt er nergens meer geld verdiend in het bedrijf. Dan is het gewoon klaar en gaat de tent binnenkort dicht.
Dat geldt trouwens voor alle functies in een bedrijf, elke functie (elk radartje) is van belang. De systeembeheerder is niets meer of minder dan een andere medewerker. De manier hoe je je uitlaat over mijn vak is bijzonder denigrerend.

En over dat eisen heb ik je ook nog wel iets te melden. Ik ben, niet geheel toevallig, binnen het bedrijf ook verantwoordelijk voor compliance. Ik weet dat het een moeilijk woord is voor "de gebruiker waarvoor wij altijd in dienst staan", maar ik zal het kort uitleggen. Vanuit mijn compliance rol ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid van onze gegevens en het opvolgen van de wet en regelgeving die ons opgelegd wordt in de verschillende landen. Mocht je hier meer over willen lezen, dan beveel ik dit artikel aan: Wikipedia: Compliance.
Vanuit die verantwoordelijkheid, in combinatie met de verantwoordelijkheid voor onze IT systemen, kan ik inderdaad eisen opleggen. En die eisen voer ik dan vaak zelf uit. Denk daarbij aan eisen als:
* Het vereisen van een werkende, up-to-date virusscanner op alle computers
* Het vereisen van een werkend update mechanisme voor het operating systeem en applications
* Het vereisen van een full-disk encryptie
En dat is maar een kleine greep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Telefoon : iPhone huidige model geen pro

Laptop : elitebook HP als partner van HP krijgen we die voor de prijs van een probook dus dat is 1+1.

I5 16gb 512ssd 4g met simkaart, inclusief tas
2 schermen en dockingstation.
En indien gewenst voor thuis dezelfde setup als je ook wil thuiswerken.

Verplicht een bitlocker en token gebruik voor inloggen en applicaties enz.

[ Voor 11% gewijzigd door Mektheb op 05-06-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-07 13:27

Locke_

Iron within, Iron Without!

Bij mijn vorige werkgever verschilde het beleid per werkmaatschappij. Degene waar ik in zat kreeg je een budget van 1200 ex BTW en daarvoor mocht je iets uitzoeken. Werd het duurder moest je het verschil zelf bijleggen. Dit gold voor alle medewerkers (beheerders, managers enz) in de werkmaatschappij.
Installatie en beheer was probleem van de engineer en je werd door managers nog wel eens om hulp gevraagd :+

Bij mijn huidige werkgever is het een beleid op basis van 5 type laptops (allen HPE) welke elke paar jaar herzien worden naar up2date specs. Beheerders En ontwikkelaars krijgen op dit moment een 17” ProBook met een i7, 512GB ssd en 16GB ram. Installatie en beheer volgens een bedrijfsimage en bijbehorende restricties. Als beheerder/architect heb je wel administratieve rechten op de laptop.

[ Voor 19% gewijzigd door Locke_ op 05-06-2020 20:51 ]

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 14:23

Grvy

Bot

[...]

Overigens helemaal mee eens dat BYOD vaak onwenselijk is en dat de hardware beter zo uniform mogelijk is. Weinig verschillende hardwareconfigs is doorgaans minder problemen en daar wordt iederéén blij van. Maar star vasthouden aan (vaak: goedkope) configuraties waar de gebruikers problemen mee ervaren want beheer, dat is dom beleid. Daar krijg je hele onproductieve werknemers van.
Ik sta in dienst van het bedrijf. Niet van de gebruiker. Dat betekent dat de gebruiker mijn rug op kan als het in bedrijfsbelang is dat we een standaard hanteren.

Iets wat de special snowflake gebruikers maar al te graag niet willen begrijpen. :P

Ik krijg wel een beetje jeuk van die zin "Het moet altijd in dienst staan van de gebruiker".

Dat is anno 2020 gewoon niet meer waar. Anders hadden we per jaar wel wat meer datalekken etc. Als beheerders hebben wij een verantwoordelijkheid om de gebruikers tegen zichzelf te beschermen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grvy op 05-06-2020 21:09 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier een gebruiker in een groot niet-ICT bedrijf. Ik kreeg een gloednieuwe laptop eind 2019. Een 15" model met i5-7300u en 1366×768 resolutie. Wel een SSD.
Veel op pad dus geen extern beeldscherm. Ik vind het geen prettig toestel, maar werkgever vindt dat het werkbaar is. Helaas geen BYOD.

Er zijn wel luxere modellen voor CAD, maar dat zijn laptops in een heel andere klasse a ~€ 2.500,-.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 05-06-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-07 17:04
Ik gebruik mijn privé laptop, vind het zelf niet zo erg om die te gebruiken tijdens het werk :) Bij mij op het werk is het belied nu dat iedereen een vrij middle of the road (15.6in) Dell laptop krijgt.

Maakt het voor mij veel makkelijker omdat ik tijdens storingsdiensten alles meteen klaar heb staan op mn laptop en de grootste moeite heb met meer dan 1 computer gebruiken.

Op het werk gebruik ik wel een eGPU om ervoor te zorgen dat alles netjes soepel draait :)

Laptop betreft een T490s (I7, 16GB, touchscreen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:43
Die schermresolutie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:55
Bedrijven geven miljoenen uit aan loonsom maar bij het gereedschap moet er wat bespaard worden? Bij ons gelukkig niet. Geen BYOD ivm security maar wel gewoon een laptop die doet wat hij moet doen. (En meer kan) Budget loopt van ~2k voor een standaard gebruiker tot ~5k voor een veeleisende engineer. Keuze tussen Dell en Apple. Dit budget is inclusief dock en randapparatuur maar ex schermen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:56:
Bedrijven geven miljoenen uit aan loonsom maar bij het gereedschap moet er wat bespaard worden? Bij ons gelukkig niet. Geen BYOD ivm security maar wel gewoon een laptop die doet wat hij moet doen. (En meer kan) Budget loopt van ~2k voor een standaard gebruiker tot ~5k voor een veeleisende engineer. Keuze tussen Dell en Apple. Dit budget is inclusief dock en randapparatuur maar ex schermen.
Dat vind ik vrij fors gezien je voor de helft (€1000) al een prima laptop kunt kopen die voor verreweg de meeste gebruikers ruim voldoet.

Het is niet zo dat een latitude 3000 series onwerkbaar is en je per sé een 5000 series of hoger moet hebben om je werk te kunnen doen. (Uitzonderingen daargelaten.)

Punt is, mensen overvragen snel. "Ik heb dit nodig want." Nee. Zelden is dat *nodig*. Het is vaak gewoon domme greedyness. Of mensen zien het als looncompensatie. Dat snap ik zelf niet zo goed. Een laptop en telefoon zijn voor mij gereedschap. Het moet zeker gewoon goed materiaal zijn. Prettig werken. Je moet er zonder problemen je werk op kunnen doen. Maar waarom zou je iemand een laptop van 5K geven als 'ie op een laptop van 1K ook prima kan werken?
Grvy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:07:
[...]
Ik sta in dienst van het bedrijf. Niet van de gebruiker. Dat betekent dat de gebruiker mijn rug op kan als het in bedrijfsbelang is dat we een standaard hanteren.

Iets wat de special snowflake gebruikers maar al te graag niet willen begrijpen. :P

Ik krijg wel een beetje jeuk van die zin "Het moet altijd in dienst staan van de gebruiker".

Dat is anno 2020 gewoon niet meer waar. Anders hadden we per jaar wel wat meer datalekken etc. Als beheerders hebben wij een verantwoordelijkheid om de gebruikers tegen zichzelf te beschermen.
Het is nooit waar geweest.
Gebruikers zijn op de keper beschouwd voor een bedrijf een resource. Een middel.

De reden dat een automonteur een mens is en geen robot, is omdat die het beter kan en flexibeler is dan een robot. Anders was 'ie allang weggeautomatiseerd.

Dat klinkt misschien akeliger en killer dan ik het bedoel. Het ligt ook een stuk gecompliceerder dan dat. Je hebt mensen nodig die geld verdienen zodat ze geld kunnen uitgeven en de economie blijft draaien. In een bedrijf gáát het om mensen en is persoonlijke aandacht en een prettige werksfeer super belangrijk. Maar aan het eind van de dag, is het voor bedrijven wel het bedrijfsresultaat dat telt. De € die verdient worden. Niet het bruto nationaal geluk van het bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 06-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Laatst online: 15:53
Werk bij de nl vestiging van een internationaal bedrijf en mag geloof ik niet klagen. Keuze uit diverse HPE laptops van thin en light tot workstation. Minimale configuratie is een i5 met 8GB voor alleen office taken. Heb zelf een zbook studio met i7 16GB, Quadro GPU en 1.5TB SSD opslag. Niet de laatste modellen maar van 1a 2 jaar terug, zal wel iets met de hoge kortingen te maken hebben die wij krijgen. Helaas geen full admin meer, maar prima te doen. Laptops worden iedere 4 jaar vervangen, of eerder bij defecten, schermen helaas niet, heb nu 2x 24inch Full HD maar kan niet wachten op qhd 😀

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Grvy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb me misschien niet helemaal goed uitgedrukt, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat de belangen van de IT beheerder niet het bedrijfsbelang zijn, en meer in het algemeen dat het niet aan IT is om te bepalen wat wel of niet in het bedrijfsbelang is. Dat kan IT namelijk helemaal niet beoordelen, daar hebben ze gewoon de data niet voor. Laat je dit wel aan IT dan krijg je dus situaties als waar de OP over gaat, engineers die misschien wel een paar honderd euro per uur kosten en met een baggerlaptop op pad gestuurd worden waarmee ze hun werk niet kunnen doen, alleen omdat IT dat vanuit kosten- en beheersoogpunt makkelijk vindt.

Een beetje besef van je eigen plaats in het verdienmodel van het bedrijf kan dan geen kwaad, in plaats van de betreffende engineer als 'special snowflake' te bestempelen ;)
Drardollan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Ah, het is fijn om te weten dat er hier nog iemand zit die mijn bedrijf kent d:)b

Het is een beetje erg kort door te bocht om te denken dat ik geen aandeelhouder zou zijn, daar weet jij (gelukkig) niets van. En dat gaat je overigens ook niets aan.
je hebt het zelf over "mijn werkgever", dus dan weet ik dat je niet de DGA bent van het bedrijf waar je werkt. Ik snap niet zo goed waarom je hier krampachtig stoer over probeert te doen :) Misschien heb je aandelen in het bedrijf waar je werkt, maar dat maakt je nog geen DGA.
Dat heeft trouwens niet met "BOFH" te maken, en het is het een behoorlijk arrogante aanname dat het geld enkel elders in het bedrijf verdiend wordt. Ik kan je namelijk een geheimpje vertellen, als wij systeembeheerders morgen de apparatuur uitschakelen dan wordt er nergens meer geld verdiend in het bedrijf. Dan is het gewoon klaar en gaat de tent binnenkort dicht.
QED. Deze opmerking is ongeveer de definitie van de BOFH. Misplaatste machtsfantasieën. Verder is het gewoon een feit dat systeembeheer geen geld verdient. Betekent niet dat het niet belangrijk is.
Dat geldt trouwens voor alle functies in een bedrijf, elke functie (elk radartje) is van belang. De systeembeheerder is niets meer of minder dan een andere medewerker. De manier hoe je je uitlaat over mijn vak is bijzonder denigrerend.
Eigenlijk vind ik dat jij je behoorlijk denigrerend (en wederom nogal stereotyp BOFH) uitlaat over gebruikers, met opmerkingen als "Je hoeft mij niet om 04:00 te bellen omdat je eigen acer van 150 euro met Windows Home en Office 2013 de letters niet vet krijgt." Just sayin' :)
En over dat eisen heb ik je ook nog wel iets te melden. Ik ben, niet geheel toevallig, binnen het bedrijf ook verantwoordelijk voor compliance. Ik weet dat het een moeilijk woord is voor "de gebruiker waarvoor wij altijd in dienst staan", maar ik zal het kort uitleggen. Vanuit mijn compliance rol ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid van onze gegevens en het opvolgen van de wet en regelgeving die ons opgelegd wordt in de verschillende landen. Mocht je hier meer over willen lezen, dan beveel ik dit artikel aan: Wikipedia: Compliance.
Vanuit die verantwoordelijkheid, in combinatie met de verantwoordelijkheid voor onze IT systemen, kan ik inderdaad eisen opleggen. En die eisen voer ik dan vaak zelf uit. Denk daarbij aan eisen als:
* Het vereisen van een werkende, up-to-date virusscanner op alle computers
* Het vereisen van een werkend update mechanisme voor het operating systeem en applications
* Het vereisen van een full-disk encryptie
En dat is maar een kleine greep.
Misschien heb je het niet door, maar wederom is je eigen toon behoorlijk denigrerend ;)

In mijn optiek zijn systeembeheerders overigens niet verantwoordelijk voor compliance, althans dat horen ze niet te zijn. Systeem-/netwerkbeheer is uitvoerend. Compliance is policies bepalen is management, waarbij (nofi) heel veel dingen komen kijken waar systeembeheer niet voor opgeleid is. Compliance is namelijk legal, wat ook volgt uit de eerste zin van het Wikipedia-lemma dat je linkt. Systeembeheer is ervoor verantwoordelijk dat full disk encryption aanstaat als dat vanuit compliance oogpunt vereist wordt. Maar systeembeheer moet niet uit zichzelf gaan bepalen dat full disk encryption aangezet moet worden en dan beginnen over 'mijn netwerk'. Dan heb je er gewoon geen reet van begrepen. Als jij de eisen oplegt én uitvoert werk je of bij een heel klein bedrijf of bij een stel koekebakkers.

[ Voor 12% gewijzigd door Cocytus op 06-06-2020 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:07

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:50:
Dat vind ik vrij fors gezien je voor de helft (€1000) al een prima laptop kunt kopen die voor verreweg de meeste gebruikers ruim voldoet.
Da's heel eenvoudig. De verloren capaciteit van die ene gebruiker die het wél nodig heeft is vele malen duurder dan het extra geld aan die laptop uitgeven.

Ik ben iedere keer weer verast als er iemand €4000 euro wil besparen op een laptop wat tot gevolg heeft dat een medewerker 5% minder productief is en daardoor er dus €2500 per jaar down the drain gaat.
En jij wilt €1000 besparen.....

"Penny wise, pound foolish" noemen we dat......

Iedere systeembeheerder die zegt dat iemand met goedkeuring van management aan moet komen om een paar honderd euro uit te geven aan een laptop heeft niet begrepen dat alleen het regelen van die toestemming al duurder is.
Iedere systeembeheerder die zegt dat hij een standaard afdwingt omdat dat hem tijd bespaart heeft niet begrepen dat het afdwingen van die standaard anderen veel meer tijd kost dan het hem ooit gaat besparen.
Iederen systeembeheerder die zegt dat hij een standaard hardware afdwingt om data te beveiligen heeft geen idee wat data beveiliging is (data is software; dat ga je niet afdwingen met hardware. Nog sterker; als de hardware het gebruik van de software moeilijk maakt weet je 1 ding zeker; Er gaat omheen gewerkt worden!)

Als consultant zie ik grofweg 3 bedrijven per jaar op serieus gebruikers niveau. En ik kan je vertellen; ik vindt het heerlijk als systeembeheer mij enorme beperkingen op legt. Facturen sturen voor uit m'n neus eten is echt het liefste wat ik doe. Bij de bedrijven waar ze er zo strak op zitten weet ik één ding zeker: Ik ga per maand meer factureren voor de beperkingen die IT mij op legt dan ze er ooit mee bespaart hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Da's heel eenvoudig. De verloren capaciteit van die ene gebruiker die het wél nodig heeft is vele malen duurder dan het extra geld aan die laptop uitgeven.

Ik ben iedere keer weer verast als er iemand €4000 euro wil besparen op een laptop wat tot gevolg heeft dat een medewerker 5% minder productief is en daardoor er dus €2500 per jaar down the drain gaat.

Iedere systeembeheerder die zegt dat iemand met goedkeuring van management aan moet komen om een paar honderd euro uit te geven aan een laptop heeft niet begrepen dat alleen het regelen van die toestemming al duurder is.
Iedere systeembeheerder die zegt dat hij een standaard afdwingt omdat dat hem tijd bespaart heeft niet begrepen dat het afdwingen van die standaard anderen veel meer tijd kost dan het hem ooit gaat besparen.
Iederen systeembeheerder die zegt dat hij een standaard hardware afdwingt om data te beveiligen heeft geen idee wat data beveiliging is (data is software; dat ga je niet afdwingen met hardware. Nog sterker; als de hardware het gebruik van de software moeilijk maakt weet je 1 ding zeker; Er gaat omheen gewerkt worden!)

Als consultant zie ik grofweg 3 bedrijven per jaar op serieus gebruikers niveau. En ik kan je vertellen; ik vindt het heerlijk als systeembeheer mij enorme beperkingen op legt. Facturen sturen voor uit m'n neus eten is echt het liefste wat ik doe. Bij de bedrijven waar ze er zo strak op zitten weet ik één ding zeker: Ik ga per maand meer factureren voor de beperkingen die IT mij op legt dan ze er ooit mee bespaart hebben....
Ik ben juist verbaasd over die medewerker die zegt "ik heb een dure laptop nodig om mijn werk goed te doen" terwijl die medewerker eigenlijk bedoelt "ik wil graag een dikke laptop hebben om te patsen naar mijn vriendjes" of andere bullshit reden die werkelijk helemaal niets te maken heeft met nodig hebben..

Als jij vind dat je een laptop van 4K nodig hebt, toon dan maar aan dat er voor jou een uitzondering gemaakt moet worden. In de wet van de grote getalen, loont het om een laptop van €1000 of €1500 als standaard neer te zetten en enkel een duurdere laptop voor diegene die dat écht nodig heeft.

Niks penny wise, pound foolish. Gewoon niet willen trappen in shitsmoes 1001 van die systeembeheerder die denkt omdat 'ie systeembeheerder is, dat 'ie een zwaardere laptop nodig heeft dan de beancounters van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:20:
Ik ben juist verbaasd over die medewerker die zegt "ik heb een dure laptop nodig om mijn werk goed te doen" terwijl die medewerker eigenlijk bedoelt "ik wil graag een dikke laptop hebben om te patsen naar mijn vriendjes" of andere bullshit reden die werkelijk helemaal niets te maken heeft met nodig hebben..

Als jij vind dat je een laptop van 4K nodig hebt, toon dan maar aan dat er voor jou een uitzondering gemaakt moet worden. In de wet van de grote getalen, loont het om een laptop van €1000 of €1500 als standaard neer te zetten en enkel een duurdere laptop voor diegene die dat écht nodig heeft.

Niks penny wise, pound foolish. Gewoon niet willen trappen in shitsmoes 1001 van die systeembeheerder die denkt omdat 'ie systeembeheerder is, dat 'ie een zwaardere laptop nodig heeft dan de beancounters van het bedrijf.
Je realiseert je dat alleen het aantonen waarschijnlijk al duurder is dan het geld wat je uit geeft?

Als je naar professionele laptops gaat kijken dan ken ik ook maar heel erg weinig mensen die met een laptop van €1000 hun werk kunnen doen. Ik heb even heel snel bij Dell geklikt op de moderne laptops en daar kom ik onder de 2500 niet weg en klik ik hem zonder veel moeite naar 3000 voor iemand die creatief werk aan het doen is (Precission 15"). Voor een buitendienst (die hem vooral mobiel gebruikt) kom je waarschijnlijk met 1500 nog wel weg.

Ik vindt het vooral opvallend dat je al begint met mensen te beschuldigen. Ga voor de grap eens kijken hoe vaak dat voor komt. Ik ken, persoonlijk, helemaal niemand die gaat patsen met "Kijk nou eens wat voor enorme laptop ik heb!", en ik ben er heilig van overtuigd dat de ratio patsen/nodig ver onder de 0.1 zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Je realiseert je dat alleen het aantonen waarschijnlijk al duurder is dan het geld wat je uit geeft?
Je rekent te klein.

Stel je hebt 100 medewerkers en één daarvan heeft werkelijk een duurdere laptop nodig. Standaard koop je een laptop van zeg €1500, diegene heeft een laptop nodig van €3000 en daar moeten wat mensen moeite voor doen. Mag je €148.500 over 5 jaar aan toestemming nodig hebben om break-even te draaien met iedereen een laptop van €3000 geven die ze niet nodig hebben.

Als je ook dat niet wil standaardiseer je op 2 laptops en bepaal je per functie wat iemand nodig heeft in plaats van dat individueel te bepalen. Heeft iedereen wat 'ie nodig heeft, zonder nodeloos geld weg te donderen aan laptops die overspecced zijn.
Als je naar professionele laptops gaat kijken dan ken ik ook maar heel erg weinig mensen die met een laptop van €1000 hun werk kunnen doen. Ik heb even heel snel bij Dell geklikt op de moderne laptops en daar kom ik onder de 2500 niet weg en klik ik hem zonder veel moeite naar 3000 voor iemand die creatief werk aan het doen is (Precission 15"). Voor een buitendienst (die hem vooral mobiel gebruikt) kom je waarschijnlijk met 1500 nog wel weg.
Latitude 3510.
Basisprijs € 759,00 ex. BTW.

Deze specs:
  • 10e generatie Intel® Core™ i3-10110U
  • Windows 10 Pro (64-bits)
  • 8 GB, 1 x 8 GB, 2400 MHz DDR4 niet-ECC
  • M.2 256 GB PCIe NVMe klasse 35 Solid State-schijf
https://www.dell.com/nl-n...d/latitude-15-3510-laptop

Kom je met €1000 inclusief dock en extra adaptor toch een akelig eind. Voor €1500 heb je een prima 5000 series.

Zoiets:

Latitude 511
  • 10e generatie Intel® Core™ i7-10850H processor (6 cores, 12 MB cache, 2,7 GHz, 5,1 GHz Turbo, 45 W vPro®)
  • Windows 10 Pro (64-bits), Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans
  • 16 GB, 1 x 16 GB, DDR4, niet-ECC
  • M.2 512 GB PCIe NVMe klasse 40 Solid State-schijf
https://www.dell.com/nl-n...11-laptop/n005l551115emea

Kortom, ook onder de €2500 heb je echt een meer dan prima laptop. (En wil je 16G RAM ipv 8G, dan is dat echt tientjeswerk.)
Ik vindt het vooral opvallend dat je al begint met mensen te beschuldigen. Ga voor de grap eens kijken hoe vaak dat voor komt. Ik ken, persoonlijk, helemaal niemand die gaat patsen met "Kijk nou eens wat voor enorme laptop ik heb!", en ik ben er heilig van overtuigd dat de ratio patsen/nodig ver onder de 0.1 zal zitten.
Ik heb vaker meegemaakt dat ik hetzelfde werk deed als iemand anders en diegene vond dat 'ie compleet andere hardware nodig had dan ik. De beschuldiging heeft zijn oorsprong. Soms is de reden ook "ik heb privé eisen om X", terwijl privé gebruik vaak wel is toegestaan, maar geen reden mag zijn om €1000 meer aan een laptop uit te geven.

Sure, ik heb ook wel eens iemand gehad die een Precision laptop had met ik meen 64G RAM en de dikste CPU die toen bestond. (Was paar jaar geleden al weer.) Die man deed hele zware dingen met databases. Zou je werkelijk zo'n laptop (met een prijskaartje van wat was het, 8K of 10K) bij verwachten. Maar wat was de werkelijke reden? Hij kon prima met een veel lichtere laptop toe, maar vond het gewoon leuk en leverde er wat salaris zodat hij die laptop kon gebruiken. (Of iets in die geest, ik weet het niet precies meer.) Hij vond het gewoon leuk.

Niets mis mee, maar wees daar eerlijk in en doe niet of je zo'n ding nodig hebt voor je werk, terwijl de werkelijke reden eerder is "ik vind het gewoon tof een dikke laptop te hebben".

Als ik een dikke laptop wil hebben, koop ik die wel zelf. (Die heb ik dus ook. Mijn privé laptop is een stuk zwaarder dan mijn werklaptop. Ik type dit op een i7nogwat met 32G RAM en een 2T NVMe. Grappig genoeg heb ik privé wel echt redenen voor zo'n zware laptop. Laptop gebruik ik ook als DAW.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

De vorige laptop die ik van mijn werk heb mogen ontvangen had net iets betere specificaties dan de standaard (1080p scherm, 128GB SSD en 8 GB geheugen), 3 jaar geleden. Omdat ik de enige computer/softwareman ben, kreeg ik een lokaal administrator account van de externe IT beheer firma.

De volgende dag kwam ik er al achter dat de meeste software wat moeite had om te draaien aangezien er geen uitzonderingen in de virusscanner gemaakt konden worden zonder interventie van de IT beheer firma. Ook het verwijderen van de virusscanner was niet mogelijk met een gesloopte windows tot gevolg. Ik heb besloten het ding plat te formatteren en er zelf windows op te zetten. Meteen een grotere SSD, meer geheugen en 2.5" SSD geplaatst voor wat ruimte opslag en dito virtuele machines.

Het huidige exemplaar had hetzelfde probleem, maar ik heb het ding via een restore point uit het domein kunnen krijgen en een lokaal admin account kunnen gebruiken om alle onzin van dat ding af te trekken wat mijn werk in de weg zat. Als het allemaal niet mogelijk was geweest, had ik @Bolletje 's route genomen en was ik zelf langs de mediamarkt gereden om een normaal exemplaar uit het schap te trekken. Ik zou het bonnetje netjes bij mijn baas ingeleverd hebben samen met de "werklaptop".

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:52:
Als je ook dat niet wil standaardiseer je op 2 laptops en bepaal je per functie wat iemand nodig heeft in plaats van dat individueel te bepalen. Heeft iedereen wat 'ie nodig heeft, zonder nodeloos geld weg te donderen aan laptops die overspecced zijn.
En jij denkt dat je er met 2 standaarden bent?

Even zonder nadenken;
- sales zo draagbaar mogelijk, specs onbelangrijk. Wellicht voor presentatietoepassingen een 2-in-1
- kantoor/thuiswerker. specs onbelangrijk, sommige mensen met voorkeur voor zo klein mogelijk (met extern scherm), sommigen met groot scherm
- PR werker; creatief werk met hoge resolutie scherm met hoge kleur echtheid. CPU onbelangrijk, RAM en HDD wel
- Front end developer
- Backend developer met veel cores en RAM

zonder ook maar met m’n ogen te knipperen al 6 profielen met compleet verschillende wensen. Standardisering gaat hier gegarandeert een hele berg productiviteit, en daarmee geld, kosten. Als je zo’n developer een te kleine processor geeft kost dat gerust 20-30% productiviteit. Huur je die man extern in dan praat je over duizenden euros per maand down the drain.
Latitude 3510.
Basisprijs € 759,00 ex. BTW.

https://www.dell.com/nl-n...d/latitude-15-3510-laptop

Kom je met €1000 inclusief dock en extra adaptor toch een akelig eind.
En de meeste mensen die hier mee vooruit kunnen hebben helemaal geen laptop nodig.
Voor €1500 heb je een prima 5000 series.

Kortom, ook onder de €2500 heb je echt een meer dan prima laptop. (En wil je 16G RAM ipv 8G, dan is dat echt tientjeswerk.)
Yup. Voor 2500 euro heb je een laptop voor mensen aan wie jij een laptop van 1000 euro wilde geven.....

Oh, had je ook al gezien dat die 500GB SSD niet uit te breiden is? Daar gaan je creatievelingen niet blij mee zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 06-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
@Cocytus : Ik denk dat het wel enorm kan verschillen per bedrijf. Werk je bij een echt IT-bedrijf waar IT de core business is en de doorsnee gebruiker zichzelf wel kan helpen bij problemen, of bij een bedrijf waar IT simpelweg ondersteunend is en de doorsnee gebruiker geen computerexpert is en ook bij simpele problemen ondersteuning nodig heeft? Waar kan de gemiddelde gebruiker bij en hoe moet dat beveiligd worden? Ik ken het bedrijf waar @Drardollan werkt niet, ik weet niet hoe hij zijn rol heeft verkregen, maar het kan best zijn dat zijn werkwijze een goede fit is op de eisen die aan het bedrijf gesteld worden door externe partijen.

Ik heb bij verschillende klanten gezeten, bij de een was BYOD prima mogelijk, bij een andere klant is BYOD helemaal niet mogelijk en krijgen ook externen een standaardlaptop om mee te kunnen werken.
Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Maar dan heeft een bedrijf zijn laptopbeleid ook niet goed ingericht. Rol X hoort laptop Y bij met eventueel een paar keuzemogelijkheden (klein, medium, groot), uitzonderingen daarop kan de manager aangeven, die toch al bezig moet zijn met HR om de medewerker aan boord te krijgen en dat dus gelijk zou kunnen regelen.
En waar staat die data? Op de hardware, dus dan kan IT al wel hardware gaan afdwingen om data te beveiligen. En gaat IT ook afdwingen dat die hardware gebruikt wordt.

Daarnaast, als het toch om de software gaat, waarom zou IT dan niet de hardware mogen standaardiseren? Waarom moet iedere gebruiker zelf kunnen weten waar die mee aan de slag gaat?
Maar is het systeembeheer die de beperkingen oplegt, of legt systeembeheer alleen maar de beperkingen op die zij op moeten leggen?

Daarnaast, wat is besparen? Als in systeem A klantinformatie staat, waarom zou iedereen daar dan iets in te zoeken hebben? Niet ontvangen van boetes vanwege het onjuist omgaan met persoonlijke informatie is ook een besparing. Dus heeft iedereen de beperking dat ze niet bij systeem A mogen.

En zeker, er zijn helaas bedrijven die daar een beetje in doorschieten en overal rollen en rechten voor eisen, zelfs als het om algemene toegangen gaat die bijna standaard bij een afdeling zouden horen (ontwikkelaars op een IT afdeling en niet in mogen loggen op het versiebeheersysteem |:( ). De beperkingen zijn niet de hardware, maar de rechten en rollen die we nodig hebben en hoe die aangevraagd moeten worden. Ik zat ooit bij een klant, kon ik gewoon via een centraal systeem de benodigde aanvraag doen, dat was redelijk ideaal, tot je zag naar wie die aanvraag allemaal ging. Ging je aanvraag 3 lagen over, waarvan ik bij de meeste mensen al wist dat ze compleet geen idee zouden hebben waar ze precies goedkeuring voor zouden geven, maar ik kon zien bij wie ik aan kon kloppen als hij ergens bleef hangen. Andere klant, moet je het via je manager vragen, maar als je dan pech hebt is jouw manager de manager van een afdeling met honderd mensen en het hartstikke druk heeft, dan mag je blij zijn als je aanvraag binnen een paar weken doorgezet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als het om geld gaat kunnen ze beter ergens anders op bezuinigen. Ik stel voor om alle leaseauto's van de ICT'ers en managers te vervangen door het goedkoopste model Fiat Panda ofzo. Een dure auto gaat je echt niet productiever maken. En zet meteen de snelheidsbegrenzer op 95 KM/h om te voldoen aan alle compliance wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:20:
Als het om geld gaat kunnen ze beter ergens anders op bezuinigen. Ik stel voor om alle leaseauto's van de ICT'ers en managers te vervangen door het goedkoopste model Fiat Panda ofzo. Een dure auto gaat je echt niet productiever maken. En zet meteen de snelheidsbegrenzer op 95 KM/h om te voldoen aan alle compliance wetgeving.
Of de werkgever zorgt dat er hogere tarieven gerekend worden of op een andere manier meer geld binnenkomt. De zaken die ik uitvoer gaan helaas niet op een cheapo laptop. Gelukkig is dat ook totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb altijd een MacBook gehad, daarvoor heb ik geen budget, maar “in redelijkheid”. Het is het belangrijkste gereedschap van m’n werk, hierop beknibbelen vind ik echt dom. Als dit niet zou kunnen zou ik niet bij de betreffende werkgever willen werken.

[ Voor 21% gewijzigd door kamerplant op 06-06-2020 17:57 ]

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:11:
[...]

En jij denkt dat je er met 2 standaarden bent?

Even zonder nadenken;
- sales zo draagbaar mogelijk, specs onbelangrijk. Wellicht voor presentatietoepassingen een 2-in-1
- kantoor/thuiswerker. specs onbelangrijk, sommige mensen met voorkeur voor zo klein mogelijk (met extern scherm), sommigen met groot scherm
- PR werker; creatief werk met hoge resolutie scherm met hoge kleur echtheid. CPU onbelangrijk, RAM en HDD wel
- Front end developer
- Backend developer met veel cores en RAM

zonder ook maar met m’n ogen te knipperen al 6 profielen met compleet verschillende wensen. Standardisering gaat hier gegarandeert een hele berg productiviteit, en daarmee geld, kosten. Als je zo’n developer een te kleine processor geeft kost dat gerust 20-30% productiviteit. Huur je die man extern in dan praat je over duizenden euros per maand down the drain.
Ik werk bij een bedrijf met +/- 50k medewerkers, en we hebben voor 90% dezelfde laptop (nou ja, om de zoveel tijd veranderd natuurlijk het model en dat rippelt door de organisatie).
Dan is er nog een iets kleiner model voor 10%, en dat is het.

En dat zal vast niet voor elk bedrijf werken, maar laten we ook niet overdrijven. Om jouw voorbeelden erbij te pakken:
1. Een fatsoenlijke draagbare laptop
2. Kan prima met de laptop van 1 werken, gewoon docking station erbij
3. Kan ook prima met de laptop van 1 werken en een docking station
4. Gokje, kan ook gewoon op die laptop werken?
5. Potentieel heeft die een zwaardere laptop nodig, of een werkomgeving waarbij het zware werk geoffload wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:57:
1. Een fatsoenlijke draagbare laptop
2. Kan prima met de laptop van 1 werken, gewoon docking station erbij
3. Kan ook prima met de laptop van 1 werken en een docking station
4. Gokje, kan ook gewoon op die laptop werken?
5. Potentieel heeft die een zwaardere laptop nodig, of een werkomgeving waarbij het zware werk geoffload wordt.
1 is beduidend minder effectief met een “normale” laptop
2 zou met die van 1 kunnen werken maar kan ook gerust met iets goedkopers, degene die het grotere scherm vraagt zal op een kleiner scherm al snel 5-10% productiviteit kwijt raken. Pound foolish dus.
3 kan absoluut niet met die laptop werken. Scheelt al snel 20-30% productiviteit, waarschijnlijk nog meer. Pound foolish!
4 is heel sterk afhankelijk van gebruik maar ook daar zeker niet aan te raden. Op die “normale” laptop ga je niet eenvoudig met verschillende front ends kunnen experimenteren of VMs kunnen draaien.
5 heeft zeker een zwaardere laptop nodig. Maar toegegeven; een fatsoenlijke desktop en fatsoenlijk remote daar op in kunnen loggen werkt waarschijnlijk nog beter.

Ofwel; Standaardisatie op 1 of 2 modellen gaat hier altijd economisch slechter uit pakken dan een fatsoenlijke mix of de keuze aan de mensen zelf te laten. Dan vindt ik het idee van een vast budget veel beter; de eerste 2 (of eigenlijk 3; nummer 2 bestaat uit 2 profielen) kunnen daar zeker wat mee. Maar besparen op de laptops van de creators in je bedrijf is zonder twijfel het slechtste wat je kunt doen. En dan hebben we het er nog niet over wat er gebeurt als je die creators extern in huurt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:20:
Dat zal je tegen vallen.

Leaseauto's gaat niet zelden om representativiteit of domweg secundaire arbeidsvoorwaarde die in de plaats komt van een hoger loon. Een leaseauto betaal je voor een gedeelte zelf. (En dan heb ik het niet over de bijtelling.) Een laptop niet. Ook is privé gebruik van een leaseauto nogal anders dan privé gebruik van een laptop.
Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:06:
[...]

2 zou met die van 1 kunnen werken maar kan ook gerust met iets goedkopers, degene die het grotere scherm vraagt zal op een kleiner scherm al snel 5-10% productiviteit kwijt raken. Pound foolish dus.
3 kan absoluut niet met die laptop werken. Scheelt al snel 20-30% productiviteit, waarschijnlijk nog meer. Pound foolish!
4 is heel sterk afhankelijk van gebruik maar ook daar zeker niet aan te raden. Op die “normale” laptop ga je niet eenvoudig met verschillende front ends kunnen experimenteren of VMs kunnen draaien.
5 heeft zeker een zwaardere laptop nodig. Maar toegegeven; een fatsoenlijke desktop en fatsoenlijk remote daar op in kunnen loggen werkt waarschijnlijk nog beter.

Ofwel; Standaardisatie op 1 of 2 modellen gaat hier altijd economisch slechter uit pakken dan een fatsoenlijke mix of de keuze aan de mensen zelf te laten. Dan vindt ik het idee van een vast budget veel beter; de eerste 2 (of eigenlijk 3; nummer 2 bestaat uit 2 profielen) kunnen daar zeker wat mee. Maar besparen op de laptops van de creators in je bedrijf is zonder twijfel het slechtste wat je kunt doen. En dan hebben we het er nog niet over wat er gebeurt als je die creators extern in huurt....
Ik denk niet dat je deze cijfers werkelijk hard kunt maken. :)
Gelukkig zijn er mensen in organisaties die ook niet trappen in dit soort flauwekulpraatjes.

(Die vm's bijvoorbeeld. Daar heb je gewoon een omgeving voor op kantoor of in de cloud. Dat ga je toch niet op je laptop draaien?)

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 06-06-2020 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Waarom zou iemand productiever zijn met een laptop met groter scherm als je gewoon een docking station gebruikt? (En dus uiteraard met extern scherm). Als er wel één ding absoluut killing voor productiviteit is, dan is het wel je kantoormedewerkers op een laptop scherm alles laten doen. En dan bedoel ik dat niet (alleen) omdat het scherm klein is, maar ook omdat je uitval door gezondheidsklachten nogal groot gaat zijn.

Je schreef zelf dat zolang er voldoende RAM en opslag is, nummer 3 niks bijzonders nodig heeft. Ja een goed kleurecht scherm, maar nogmaals, daar ga je toch hopelijk een extern scherm voor gebruiken en niet het laptop scherm? Dus waarom zou dat killing voor productiviteit zijn? Uiteraard, dan moet de standaard laptop genoeg ram en opslag hebben, bij ons is het standaard 16GB en 512GB opslag. (Overigens is dat iets wat in principe nog geupgrade kan worden, maar dan blijft het gewoon dezelfde type laptop uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 14:23

Grvy

Bot

@Croga ik vraag me af of je wel enige (professionele) IT kennis hebt? De argumenten die je benoemt gaan namelijk nergens over.

Ik las eerder iets over de SSD grote van 1 van de laptops die @unezra aangaf, dat dat voor "creatievelingen" niet genoeg zou zijn. No offense, maar data (ook van de DTP afdeling) hoort op een server te staan. Niet lokaal.

Oh en dat databeveiliging over software gaat? Nog nooit gehoord van een TMP chip ofzo? Die niet zomaar standaard ingebakken zitten in je hardware laag maar WEL vereist zijn voor goede databeveiliging? :)

Sowieso heb ik voor een internationaal bedrijf gewerkt waar we alles zelf deden, marketing, IT, DTP alles was inhouse. En daar waren 3 'profielen' en een goed ingericht netwerk voldoende en de mensen waren er enorm blij mee als we onze jaarlijkse surveys deden.

[ Voor 14% gewijzigd door Grvy op 06-06-2020 21:31 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:21
unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:52:
Je rekent te klein.

Stel je hebt 100 medewerkers en één daarvan heeft werkelijk een duurdere laptop nodig. Standaard koop je een laptop van zeg €1500, diegene heeft een laptop nodig van €3000 en daar moeten wat mensen moeite voor doen. Mag je €148.500 over 5 jaar aan toestemming nodig hebben om break-even te draaien met iedereen een laptop van €3000 geven die ze niet nodig hebben.

Jij rekent ook te klein en alleen in hardware. Zo lang ik licenties nodig heb die enkele 10.000en euro's per jaar per licentie kosten (leve SaaS :X ), is die laptop van 2500 euro helemaal niet van belang, daarop bespaar je het niet. Ik ben geen ITer, maar de PC is wel mijn hoofdzakelijke gereedschap. Ik heb strikt genomen ook geen privélaptop nodig, een afdelingslaptop die je zo nu en dan mee kan pakken als je op locatie moet zijn, is echter wel handig. Ik heb processorkracht nodig om de CAD apparatuur te kunnen laten draaien. Op locatie zou ik ook accukracht nodig hebben. Toevallig ben ik eens zijdelings betrokken geraakt bij vernieuwing. Kwam op gegeven moment een aanbieding voor enkele gebruikers... Meer dan mijn bruto jaarsalaris. En dan kregen we nog korting in het eerste jaar omdat we al zo lang klant zijn. 8)7

Ik heb in een stage eens moeten CADtekenen op een laptop van 500 euro. Ik dacht dat ik gek werd. Zodra een van de andere collega's ziek/op locatie/vrij/afwezig was, zat ik op een ander systeem. Dat ging zo verschrikkelijk veel sneller. Ik heb ook eens bij een bedrijf gezeten met een netwerklicentiesysteem waar er te weinig in zaten... Gevolg: soms zat je dagen te kloten voordat je eens een licentie te pakken had, omdat ze bezet waren. Weg productiviteit. Gevolg: Je hield je eigen programma maar geopend, zodat je je werk af kon maken. Of je collega die om 7 uur begon vragen of hij alvast je programma kan opstarten, zodat je een licentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pizza_Boom schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Jij rekent ook te klein en alleen in hardware. Zo lang ik licenties nodig heb die enkele 10.000en euro's per jaar per licentie kosten (leve SaaS :X ), is die laptop van 2500 euro helemaal niet van belang, daarop bespaar je het niet. Ik ben geen ITer, maar de PC is wel mijn hoofdzakelijke gereedschap. Ik heb strikt genomen ook geen privélaptop nodig, een afdelingslaptop die je zo nu en dan mee kan pakken als je op locatie moet zijn, is echter wel handig. Ik heb processorkracht nodig om de CAD apparatuur te kunnen laten draaien. Op locatie zou ik ook accukracht nodig hebben. Toevallig ben ik eens zijdelings betrokken geraakt bij vernieuwing. Kwam op gegeven moment een aanbieding voor enkele gebruikers... Meer dan mijn bruto jaarsalaris. En dan kregen we nog korting in het eerste jaar omdat we al zo lang klant zijn. 8)7

Ik heb in een stage eens moeten CADtekenen op een laptop van 500 euro. Ik dacht dat ik gek werd. Zodra een van de andere collega's ziek/op locatie/vrij/afwezig was, zat ik op een ander systeem. Dat ging zo verschrikkelijk veel sneller. Ik heb ook eens bij een bedrijf gezeten met een netwerklicentiesysteem waar er te weinig in zaten... Gevolg: soms zat je dagen te kloten voordat je eens een licentie te pakken had, omdat ze bezet waren. Weg productiviteit. Gevolg: Je hield je eigen programma maar geopend, zodat je je werk af kon maken. Of je collega die om 7 uur begon vragen of hij alvast je programma kan opstarten, zodat je een licentie hebt.
Het is 2020. Als je voor een specifieke taak, een zwaar workstation nodig hebt, kan dat centraal geregeld worden en heb je alsnog genoeg aan een lichte laptop of simpele PC.

Dus ja, voor CAD en andere zaken heb je zéker potente hardware nodig, maar geen potente laptop. Centraal regelen, dáár je investeringen in doen, laptop gebruiken als veredelde VDI client.

In mijn beleving een stuk logischer en efficiënter dan iedereen in het bedrijf maar een zware laptop geven, of keuzevrijheid waardoor het niet meer centraal te beheren en supporten is.

Blijft dat je op laptops prima kunt besparen, maar wél moet zorgen dat de achterkant op orde is. Beheerders hebben een lab omgeving nodig, tekenaars een zwaar werkstation (dat dus best remote mag zijn), je storage en authenticatie moet op orde zijn, etc. Dat is het allemaal niet.

Maar ik ga een stuk harder mee in het verhaal van @Grvy dan in jouw verhaal of het verhaal van @Croga. Beheer en beheersbaarheid vergroot je door het aantal types end-user device drastisch terug te brengen en door de achterkant goed in elkaar te zetten, heb je aan de voorkant heel die keuzevrijheid of zware apparatuur niet nodig. Volsta je met 2 of 3 laptops en evenzovele telefoons. (Want met een Galaxy A-series van €200 kunnen de meeste mensen ook prima hun werk doen. Daar heb je geen €900 kostende S-series voor nodig.)

Misschien ben ik gewoon te nuchter om echt waarde te hechten aan luxere spullen dan ik voor mijn werk nodig heb. Als ik luxe spullen wil hebben koop ik die zelf wel. Daar heb ik salaris voor. Mijn werkgever moet gewoon voor goed en afdoende gereedschap zorgen. (Dus inderdaad, heb ik een i5 als werklaptop, een 2e hands S-series telefoon en géén leaseauto.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:55:
[...]

Misschien ben ik gewoon te nuchter om echt waarde te hechten aan luxere spullen dan ik voor mijn werk nodig heb.
Dat durf ik niet te zeggen, maar je lijkt wel in extreme mate te denken dat anderen dat niet zijn. Ik vind het een rare besparing om heel gericht op laptops te beknibbelen. De meeste mensen zal het niet eens uitmaken dus die zouden toch al geen duurdere nemen. Van degenen die dat wel zouden doen heeft een deel hem ook echt nodig en het andere deel heeft het voor de leuk. Goed, daar ben je dan dus meer geld aan kwijt maar aangezien die personen dit blijkbaar extra weten te waarderen zijn die extra euro's dus ook goed terecht gekomen. Voor relatief weinig heb je je medewerkers een stuk blijer gemaakt. Met zo'n laptop wordt je namelijk dag in dag uit geconfronteerd.

Het is goedkoper dan "een periodiekje extra" en het levert meer tevredenheid op. Dus ik heb m'n twijfels erbij of dit nu echt zo'n goede besparing is.

Plus dat het niet direct richting 4k gaat. Ik heb puur vanwege luxe een probook in kunnen ruilen voor een elitebook. Die probook vond ik lomp en had een vreselijk toetsenbord, en dan hebben we het over iets van 750 euro verschil. Ik ben er na 3 jaar nog steeds vreselijk blij mee. Gedwongen met die probook blijven werken was waarschijnlijk letterlijk een reden geweest om naar een andere baan te kijken.

misschien moet ik dat laatste toelichten. Achteraf bleek dat ik aan kuiltjes in toetsen gewend was. Dat had ik me nooit gerealiseerd, maar als je dan ineens platte toetsen met weinig tegendruk moet gebruiken glij je zijwaarts weg

[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 06-06-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:14
:r :r :r
Ik zit in een niet IT bedrijf als applicatiebeheerder op de IT afdeling van 10 man. Ik moet het doen met een Lenovo T460 met 8GB RAM en een dual core i5. Als je dan een meeting hebt met zoom/teams/gotomeeting is er al 30% CPU in gebruik en dan moet je nog dingen laten zien ook. Vreselijk traag, niet vooruit te branden is dat kreng.

De nieuwe gebruikers komen er al helemaal bekaaid vanaf, die krijgen een lenovo E serie met een non-ryzen AMD CPU erin.

Helemaal mooi als je je laptop vergeten bent. Dan krijg je een leenlaptop. Dit is een van de oude Fujitsu Lifebooks van ~7 jaar oud.

Zelfs een reservelaptop (die dingen kosten maar 700 per stuk) is al te veel gevraagd. Ik heb weleens om een andere gevraagd (ik doe veel met databases en verwerking van data daarin) en die vraag staat al een half jaar uit. Laat maar dus, ik ga wel lekker naar draaiende donuts in Windows kijken de halve dag, en als ik het echt zat ben koop ik wel een prive XPS.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:35
Beheerder en productspecialist hier bij een MBO (1100 medewerkers). Ik adviseer samen met @whyz vaste en mobiele werkplekken. Hoewel adviserend wordt door onze teamleider en manager dit advies wel altijd overgenomen, ze hebben het volledige vertrouwen in ons en dat maakt het optimaliseren van de gebruikerservaring ook wel zo prettig. Tuurlijk moet je wel enigszins aan het budget denken.

- Ondersteunend personeel werkt over het algemeen op een Zero Client dan wel op een fatclient als software of hardware dit dicteert.
- Mobiel personeel en docenten werken met een HP Probook 4x0 i5 / Ryzen 3000 (straks 4000), 8GB en 256GB SSD. Men kan kiezen tussen 13" en 15".

- Elke gebruiker die vanwege functie / werkzaamheden / software meer dan wel krachtiger nodig heeft configureren we op maat. En dan kijken we naar wat er echt nodig is, wat software bijvoorbeeld aanraadt en niet naar de betweterige gebruiker die vind dat die perse een 4K scherm nodig heeft omdat die gehoord heeft dat het mooi is. De andere kant is dat ik ook gewoon naar een gebruiker zijn leidinggevende beargumenteer waarom hij/zij deze dure hardware nodig heeft. De meerprijs boven de standaard is voor rekening van de afdeling waar iemand voor werkt en als die leidinggevende er niet mee akkoord gaat, tja daar kan ik dan ook niks meer aan doen. Het komt heel soms voor specifieke technische docenten wel eens voor dat er behoorlijk exotische hardware wordt geconfigureerd :9~
- We schieten met SCCM wel een image met Windows 10, Office 365, Chrome en een virusscanner. Bedrijfsbeleid is Cloud tenzij en dus is bij ons bijna alles webbased op een heel klein aantal traditionele applicaties na en om die aan te kunnen bieden als optionele installatie schieten we ook nog een applicatiedistributie launcher mee. Dat laatste verwacht ik toch ook wel dat dat t.z.t. gaat verdwijnen.

Ik heb elk halfjaar overleg met onze leverancier waarin we bijgepraat worden over roadmaps. Wat komt er aan, wat gaat EoL. We zorgen er dus wel voor dat hardware up-to-date blijft. Hoe zit het met AMD Ryzen. Wij hebben bijvoorbeeld HP's Probook variant met Ryzen in ons kernassortiment zitten zodat we wat minder last hebben van Intel's leveringsproblemen. Voor de eindgebruiker maakt het geen zak uit of er Intel of AMD in zit en SCCM doet er ook niet moeilijk over.

Hoewel ik veelal mensen hoor klagen over geld en afschrijvingsleeftijd, toch zijn dit vaak dingen die niet zozeer door ICT worden bepaald. Dat doen hoog management en financiën. Wij hebben zoiets van als een afdeling wil dat elke 2 jaar laptops worden vervangen, prima, jouw afschrijving die omhoog gaat. Bij ons hebben ze in de top bepaalt dat de afschrijftermijn 5 jaar is. Ik persoonlijk vind 4 jaar beter maar goed, het is dan ook niet mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yucon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, maar je lijkt wel in extreme mate te denken dat anderen dat niet zijn. Ik vind het een rare besparing om heel gericht op laptops te beknibbelen. De meeste mensen zal het niet eens uitmaken dus die zouden toch al geen duurdere nemen. Van degenen die dat wel zouden doen heeft een deel hem ook echt nodig en het andere deel heeft het voor de leuk. Goed, daar ben je dan dus meer geld aan kwijt maar aangezien die personen dit blijkbaar extra weten te waarderen zijn die extra euro's dus ook goed terecht gekomen. Voor relatief weinig heb je je medewerkers een stuk blijer gemaakt. Met zo'n laptop wordt je namelijk dag in dag uit geconfronteerd.

Het is goedkoper dan "een periodiekje extra" en het levert meer tevredenheid op. Dus ik heb m'n twijfels erbij of dit nu echt zo'n goede besparing is.
Mijn ervaring is dat een deel van de mensen d'r geen reet om geeft en idd gewoon blij is met gereedschap, maar met name ICT'ers nog wel eens een handje er van hebben om wat voor reden dan ook een zwaardere laptop te willen hebben dan ze voor hun werk nodig hebben én die proberen te verantwoorden met bullshitredenen.

Zie dus ook mijn eerdere berekening. Zelfs op een bedrijf van 100 man gaat het opeens niet meer om klein bier. Natuurlijk, loonkosten over die periode zijn vele malen hoger. Een enkele FTE kost rap 70K per jaar. Dat is het niet. Maar ik vind dat je ook op dat soort bedragen als €1500 per FTE per 5 jaar, kritisch moet zijn. (Of meer, sommige bedrijven vervangen hun laptops om de 3 jaar.)

Tegelijkertijd, als iemand werkelijk beter werkt omdat je 'm mooi gereedschap geeft, kan dat inderdaad productieverhogend zijn maar dan is dát dus de reden. "Hoi baas, ik word blij van een toffe zware laptop waardoor ik met meer plezier en inzet mijn werk doe." Lijkt me een betere reden dan onzinredenen verzinnen en daarmee zo'n dure laptop proberen te verantwoorden. Daar prikt iemand met een beetje kennis van zaken toch doorheen.

Maar blijft dat veel keuzevrijheid in veel gevallen niet praktisch is qua support. Tenzij mensen zelf in staat zijn hun eigen support te doen, wil je dat niet. Data hoort er sowieso niet op te staan. Laptop moet kapot kunnen zonder gevolgen voor het bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:12:
[...]
Tegelijkertijd, als iemand werkelijk beter werkt omdat je 'm mooi gereedschap geeft, kan dat inderdaad productieverhogend zijn maar dan is dát dus de reden. "Hoi baas, ik word blij van een toffe zware laptop waardoor ik met meer plezier en inzet mijn werk doe." Lijkt me een betere reden dan onzinredenen verzinnen en daarmee zo'n dure laptop proberen te verantwoorden.
Tja, als ik de toon in je reacties hier in dit topic lees vind ik het niet heel vreemd dat ze de stap van het eerlijk vertellen maar vast overslaan.. ik zou er ook niet veel voor voelen om me zo af te laten zeiken, zelfs al bedoel je het niet zo.

Die grote aantallen zijn verder relatief. Bij dergelijke personeelsaantallen is de omzet ook fors, en procentueel valt het allemaal wel mee. Mijn vorige werkgever had bijvoorbeeld het beleid ook vakantie-tankbonnetjes van leaseauto's te vergoeden. Op het aantal werknemers zal dat een aardig bedrag geweest zijn. Op de totale dieselrekening viel het compleet in het niet en de extra credits die het opleverde waren onbetaalbaar. Niet eens vanwege die paar honderd euro pp.. maar hoe gewaardeerd voel je je wel niet als je kan vertellen dat je ergens werkt waar iets dergelijks gewoon geen punt is.

edit: het is trouwens niet zo dat ik het totaal met je oneens ben, en keuzes zou ik in ieder geval binnen bijvoorbeeld hetzelfde merk proberen te houden. Maar mocht blijken dat medewerkers het meer dan een klein beetje belangrijk vinden zou ik wel vrij snel bakzeil halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 06-06-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yucon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Tja, als ik de toon in je reacties hier in dit topic lees vind ik het niet heel vreemd dat ze de stap van het eerlijk vertellen maar vast overslaan.. ik zou er ook niet veel voor voelen om me zo af te laten zeiken, zelfs al bedoel je het niet zo.
Ik ben gewoon heel erg ongevoelig voor onzinredenen.
Bij mij bereik je echt meer met "ik word blij van X" dan "ik heb X nodig om <onzinreden>".

Bij mijn nieuwe werkgever bepaal ik het beleid niet maar vind ik het wel heerlijk nuchter. (Ik kon kiezen tussen 2 laptops. Een grote en een kleine. *klaar*)

Bij mijn vorige bepaalde ik het beleid deels wel, maar werkte ik in een niet-ICT organisatie en waren wij domweg diegenen die het beste konden inschatten wat er nodig was.

Die genoemde Latitude 3000's ken ik daardoor. Werden ingezet als pool laptops. Zelf had ik een 5000 series. Achteraf overkill maar dat kwam wel door een totale verandering van plannen. (Outsourcing vs on-prem blijven.)
Met die laptop ben ik ook eerlijk geweest naar mijn manager, een deel van de reden dat het een 5000 series was, was omdat wij dat leuk vonden. Hebben we niet heel geheimzinnig over gedaan. Wel die laptop gekregen.

Alle werknemers hadden flexplekken met thin-clients. Werkte meer dan prima. Nieuwe setup is dat nog steeds zo. Enige gezeur dat we daar mee hadden was dat werknemers teleurgesteld waren dat ze dat platte kastje thuis niet als PC konden gebruiken om thuis te werken. Eh, ja, daar heb je je eigen PC voor.
Die grote aantallen zijn verder relatief. Bij dergelijke personeelsaantallen is de omzet ook fors, en procentueel valt het allemaal wel mee. Mijn vorige werkgever had bijvoorbeeld het beleid ook vakantie-tankbonnetjes van leaseauto's te vergoeden. Op het aantal werknemers zal dat een aardig bedrag geweest zijn. Op de totale dieselrekening viel het compleet in het niet en de extra credits die het opleverde waren onbetaalbaar. Niet eens vanwege die paar honderd euro pp.. maar hoe gewaardeerd voel je je wel niet als je kan vertellen dat je ergens werkt waar iets dergelijks gewoon geen punt is.
Tuurlijk. Bij een van mijn vorige werkgevers had ik gewoon een tankpas die in heel Europa werkte inclusief Franse tolwegen. De catch was wel dat veel privé kilometers en tolwegen, invloed hadden op je eindejaarsbonus. ALLE personeelskosten werden namelijk afgetrokken van je omzet. Je bonus was het resultaat van je omzet minus je kosten minus een percentage voor het bedrijf / de directie. Je bonus kon alleen niet negatief worden, wel nul.

Het is niet zo zwart-wit, maar tegelijkertijd vraag ik me af of als iemand het prijskaartje niet zou weten, iemand wel zo ongelukkig zou worden van eerder genoemde Latitude 3000 ipv de eerder genoemde 5000. Het zijn papieren specs. Grote kans dat een groot deel van de mensen in de praktijk het verschil tussen die 2 laptops helemaal niet zouden merken. Waarom zou je ze dan een 5000 geven ipv een 3000?

Dat is wat anders dan met een duurdere leaseauto. Dat merk je en sommigen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Tegelijkertijd wisselt het leasebeleid per werkgever, maar is het volgens mij niet ongebruikelijk dat je 'm in feite deels zelf betaald. (Dat is dus de reden dat ik géén leaseauto heb, maar in mijn eigen auto rond rij. Het levert me, ook na aftrek van brandstofkosten, onderhoud, etc, een hoger netto loon op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Pizza_Boom schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:47:
Het licentiesysteem met te weinig licenties, ik ken het helaas ook. En in plaats van er genoeg licenties in te stoppen, stuurt het bedrijf dan een mailtje met het verzoek om het programma pas te openen als je het echt nodig hebt. Maar dat gaat natuurlijk niemand doen als de licenties continu op zijn, dan opent iedereen 's ochtends het programma al om het eind van de middag als het nodig is te kunnen gebruiken.
unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:12:
Maar blijft dat veel keuzevrijheid in veel gevallen niet praktisch is qua support. Tenzij mensen zelf in staat zijn hun eigen support te doen, wil je dat niet. Data hoort er sowieso niet op te staan. Laptop moet kapot kunnen zonder gevolgen voor het bedrijf.
En het voordeel bij standaardisatie, is dat als die dan kapot gaat, een vervanger zo van de plank getrokken kan worden. Gebruiker kan zijn software installeren (als die afwijkt van de standaard) en weer verder, maximaal een dag last. Niet standaard, ligt er niets op de plank en heb je als het pech is een niet vooruit te branden leenlaptop voor een paar weken omdat jouw speciale configuratie besteld moet worden. Er wordt hier wel eens geschermd met de verloren productiviteit van een laptop die net niet voldoet, reken ook eens mee wat 100% verlies aan productiviteit doet als de laptop het dan een keer niet doet en er geen adequate vervanging klaar ligt.
Yucon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:20:
[...]

edit: het is trouwens niet zo dat ik het totaal met je oneens ben, en keuzes zou ik in ieder geval binnen bijvoorbeeld hetzelfde merk proberen te houden. Maar mocht blijken dat medewerkers het meer dan een klein beetje belangrijk vinden zou ik wel vrij snel bakzeil halen.
Ik voel me gewaardeerd als ik gewoon goed gereedschap krijg, dat voldoende is voor mijn werkzaamheden. Laptop, ik neem hem iedere dag mee naar huis, naar meetings gaat die mee, en hoewel ik er zuinig op ben, is het ook een gebruiksmiddel en wil ik tijdens al dat gesleep niet het gevoel hebben dat ik met duizenden euro's in mijn handen loop of in mijn tas heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
fonsoy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:05:
Ik zit in een niet IT bedrijf als applicatiebeheerder op de IT afdeling van 10 man. Ik moet het doen met een Lenovo T460 met 8GB RAM en een dual core i5. Als je dan een meeting hebt met zoom/teams/gotomeeting is er al 30% CPU in gebruik en dan moet je nog dingen laten zien ook. Vreselijk traag, niet vooruit te branden is dat kreng.

De nieuwe gebruikers komen er al helemaal bekaaid vanaf, die krijgen een lenovo E serie met een non-ryzen AMD CPU erin.

Helemaal mooi als je je laptop vergeten bent. Dan krijg je een leenlaptop. Dit is een van de oude Fujitsu Lifebooks van ~7 jaar oud.

Zelfs een reservelaptop (die dingen kosten maar 700 per stuk) is al te veel gevraagd. Ik heb weleens om een andere gevraagd (ik doe veel met databases en verwerking van data daarin) en die vraag staat al een half jaar uit. Laat maar dus, ik ga wel lekker naar draaiende donuts in Windows kijken de halve dag, en als ik het echt zat ben koop ik wel een prive XPS.
Dat ken ik van mijn vorige werkgever, een fatsoenlijk scherm als webmaster kon er niet vanaf.

Toen heb ik er gewoon zelf 2 gekocht en neergezet, en de oude afgekoppeld en in de hoek neergezet.

Fijne wedstrijd en toen ik ging heb ik ze weer netjes meegenomen fijne wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fonsoy schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:05:

Zou daar echt niet langer dan een paar uur tegen kunnen. |:(

Een boor die het de helft van de dag niet doet zou ook direct vervangen worden.

Ik zit nu op een Surfacebook 2 te werken. Lekker snel ding en ik kan er nog eens wat vm's mee draaien. Hiervoor een XPS 13, ook een geweldig apparaat (nog steeds mijn favo laptop serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:21
Anoniem: 316512 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:04:
[...]
Zou daar echt niet langer dan een paar uur tegen kunnen. |:(

Een boor die het de helft van de dag niet doet zou ook direct vervangen worden.

Ik zit nu op een Surfacebook 2 te werken. Lekker snel ding en ik kan er nog eens wat vm's mee draaien. Hiervoor een XPS 13, ook een geweldig apparaat (nog steeds mijn favo laptop serie).
Maar dat snappen veel mensen die geld moeten schieten niet. Nieuwe spullen kosten in 1x geld, de verliezen op andere posten gaan geleidelijk en vallen dus minder op.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 2 3 4 Laatste