Overpad/oprit wordt ten onrechte gebruikt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Ik zit met een situatie waarbij ik wel wat advies kan gebruiken. Ik woon een rijtjeswoning en dan in de hoekwoning.
Naast mij zitten nog 4 woningen en mijn oprit kent een overpad. Het is meestal de buurvrouw en de buurman daarnaast die hier gebruik van maken.
De buurvrouw naast mij woont er nu anderhalf jaar en met de bewoners voor haar heb ik eigenlijk nooit last gehad.
Echter is deze nieuwe buurvrouw een apart geval. In haar doen, maar ook dat ze het overpad te pas en onpas gebruikt.
Ik zie veel door de vingers en heb niet vaak ergens problemen mee, maar begin me nu toch echt een beetje te irriteren.
Met de buurvrouw heb ik eigenlijk alleen een 'hoi' relatie. Het is iemand die erg op zichzelf is. Prima. Ieder z'n ding.
Communiceren over kleine dingen gaat soms met briefjes door de brievenbus of via e-mail. Tja, vraag me niet waarom. Ze kan ook aanbellen...
Op mijn garage hangt een camera. Die filmt de oprit, omdat er in het verleden wel eens mensen kwamen die er niet te zoeken hadden toen het huis van mijn andere buren
nog wel eens verhuurt werd. Het is nu al twee keer voorgekomen dat de buurvrouw haar auto staat te wassen op mijn oprit.
Ook staat ze er soms dingen in- en uit te laden. En heel zelden komt haar dochter wel eens langs die ook op mijn oprit in- en uitlaad.
Zoals ik al zij had ik daar geen problemen mee. Ik vindt het alleen wel vervelend dat ze er nooit naar vraagt of ik het goed vindt.
Dat heeft ze nog nooit gedaan.

Er rust een recht van overPAD op de oprit. Volgens de wet houdt dat in dat iemand er met een fiets of container langs moet kunnen.
Echter wordt er nu misbruik van gemaakt door de buurvrouw, door ook met de auto mijn oprit op te rijden.
Ik gebruik bewust het woord 'mijn', want er lag dus een tegelpad voorheen en ik heb een inritvergunnig aangevraagd en de oprit aangelegd.
Dwz zand en klinkers erin á 2000 euro.

Dit soort acties van de buurvrouw geeft mij stof tot nadenken om er een hek voor te gaan zetten met nog ruimte om er met een fiets of container langs te kunnen.
Ik praat wel eens met haar en het is iemand die graag gelijk wil hebben, dus het is lastig communiceren. Ik wil de confrontatie ook wel aangaan, maar hoe pak ik
dit tactisch aan? Als ik er wat van ga zeggen zal natuurlijk ook de camera ter sprake komen (en die ga ik echt niet weghalen)(hij filmt alleen de oprit).

Kleine kant tekening hierbij wat het vermelden waard is is dat ze het zelfs gepresteerd heeft om een factuur te maken voor de verwijdering van de coniferenhaag
tussen mij en haar. We hebben allebei ons deel betaald en gedaan, maar zij vond dat ze er meer vrije tijd in had gestoken dan ik en daar komt ze steeds weer
mee aanzetten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Vervelende situatie als je het mij vraagt. Me dunkt nog eigenlijk hoe rustig je eronder blijft. Wat betreft het gebruiken van je overpad, tja, daar kan je niet zo veel mee eigenlijk. Als ze er tijdelijk staan om iets uit te laden en daarna direct weer weg zijn, is er niks aan de hand. In andere gevallen kun je niets anders dan de gemeente bellen en de situatie aankaarten. Die komen langs en zullen in gesprek gaan met betrokkenen. (Lijkt mij althans de meest normale gang van zaken en beste weg om te bewandelen).

Wat betreft de tweede actie, niemand, heeft het recht om zonder toestemming jouw terrein te betreden. Het is jouw oprit en jij hebt daar de kosten voor gedragen en sterker nog zelfs de vergunning aangevraagd. Als het jouw terrein is, heeft ze daar zelfs nog geen 5 seconden iets te zoeken. Daar kan je dus wettelijk gezien wat mee zoals het aankaarten bij de woningbouw dat ze niet zulke nette huurders hebben en vragen of ze daar even over in gesprek willen gaan met betrokkene. Het plaatsen van een hek, brengt weer kosten met zich mee voor jou, dat lijkt me de meest ongunstige situatie. Wel de leukste om de irritatie toch wat meer op te voeren. Had ze zelf een factuur gestuurd, per keer dat ze in de maand op de oprit komen, al is het 5 seconden, 1 euro in rekening brengen. :+ Leuk gaat ze het niet vinden, sta je in je recht vind ik wel. Elke maand factuur in haar brievenbus. Tot ze komt klagen of er gek van wordt, komt er vanzelf een gesprek die wat gevorderd is. Misschien is het besef er dan ook wel.

Wat betreft je laatste punt. Blijft je buurvrouw echt in het verleden hangen? Jeetjemina.. Tekent eigenlijk wel precies wat voor persoon het is om eerlijk te zijn.

Succes met de situatie. Ohja, je camera kan ze niks tegen beginnen :) Is op jouw gedeelte gericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja wil je dit gevecht echt aangaan?
Er is niets zo irritant als een burenruzie.
Je woongenot zal echt flink omlaag gaan en je kunt geen kant op.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:08
2 mogelijkheden: in gesprek gaan en recht overpad niet gelijk stellen aan parkeerruimte* voor de buren.
*= parkeren, autowassen, bezoek, boodschappenuitladen etc.

of

zodra er een auto staat die niet van jou is een paar paaltjes plaatsen aan de straatkant, en daarna in "gesprek" gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:38
Enigste optie, gewoon met een kop koffie in gesprek gaan.

Lukt dat niet dan pas vervolg stappen doen. Recht op overpad is vaak gezeik, wil je het naar de rechten doorzetten kan dit ook in je nadeel werken.

Ga niet voor eigen rechter spelen, dit werkt alleen in je nadeel. Zoek op wat er beschreven staat voor recht op overpad. ( waarvoor het gebruikt mag worden ) Neem aan dat het ergens is vast gelegd is? ( recht op overpad kan nogal verschillen, er kunnen ook specifieke voorwaarden zijn namelijk )

[ Voor 43% gewijzigd door corporalnl op 02-06-2020 14:03 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik zou een hekje neerzetten of een parkeerpaal/beugel. Dan kunnen ze er nog langs met fiets/container, maar niet een auto neerzetten.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53

Yucon

*broem*

Weet buurvrouw dat je dit stoort? Het is een beetje moeilijk om een oordeel erover te hebben zonder de situatie te zien maar ik kan me ergens wel voorstellen dat ze zich van geen kwaad bewust is. Het klinkt namelijk alsof het er als een soort gemeenschappelijk straatje uitziet. Maar dat kan een misvatting van mijn kant zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Hoe staat het overpad omschreven? Ook met voertuigen?

Ik zou haar wel duidelijk maken dat overpad één is (langslopen, container van/naar tuin e.d.), maar het niet als extra parkeerplek dient voor haar of familieleden en zeker niet om de auto te gaan wassen.

Dit soort topics zouden zoveel baat hebben bij een luchtfoto in de TS overigens...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik lees meerdere frustraties die kennelijk over en weer gaan.

Je buurvrouw is gefrustreerd over de camera die jij er hebt hangen (weet je ook waarom, dat blijkt niet uit je verhaal, maar je benoemd het wel expliciet)
Jij hebt frustraties over het gebruik van "jouw oprit"
Jij "baalt" ervan dat je 2000 euro hebt betaald, maar je buurvrouw er ook gebruik / misbruik van maakt.
Je buurvrouw heeft een factuur gemaakt voor de haag. Waarom eigenlijk?

Ik zou het gesprek aan gaan, wetende dat ze altijd haar gelijk wilt halen. Ook als ze over andere zaken begint (camera), aangeven dat dit een ander onderwerp betreft en jullie het daar later over kunnen hebben. Jij wilt het nu hebben over het gebruik / misbruik van de oprit.

Maar met welk doel wil jij het gesprek in gaan? Wil je dat je de oprit niet meer gebruiken voor het laden en lossen? Wil jij graag je gelijk halen (dat het jouw oprit is en jij dus in grote mate bepaald wat wel en niet mag)? Ik mis eigenlijk je doel met wat je wilt bereiken.

Maar het beste is, om naar elkaar toe verwachtingen uit te spreken. Misschien is je buurvrouw zich van geen kwaad bewust en weet ze helemaal niet dat het jouw oprit is en dat jij hier kosten aan hebt gehad. Misschien denkt zij wel dat dit door de gemeente is gedaan.
Dus pak lekker een bak koffie er bij, neem wat lekkers erbij en ga met elkaar eens praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-06 22:52
Wat ik er van begrijp heb je wel al een verleden met deze buurvrouw... maar is dit specifieke punt nooit eerder ter sprake gekomen?

Ik zou dan nog niet eens willen spreken over 'de confrontatie aangaan', maar gewoon even langslopen en je verhaal kort doch vriendelijk vertellen... je zal misschien nog verbaasd kunnen raken over de reactie ;) Mensen zijn vreemde wezens en kunnen je nog wel eens positief verrassen ondanks dat het bij eerdere dingen anders is gelopen.

Maar mocht je dan alsnog tegen een muur staan te praten, dan heeft een confrontatie eigenlijk ook geen zin... dat is alleen maar olie op het vuur. Dan gewoon gaan regelen via de woningbouw, gemeente of eventueel een wijkagent oid. Gelijk er een "zaak" van maken is ook wel weer gelijk er dik bovenop springen... soms kan een bezoekje of een telefoontje van eerder genoemde instanties ook wonderen verrichten.

Overigens de stelling die ik lees dat recht op overpad nog wel eens tot gezeur kan leiden zie ik niet gebeuren, dat recht heeft niets te maken met het gebruik daarvan als los/laadplaats of parkeerplaats. Sterker nog, het gebruik daarvoor sluit 'recht op overpad' voor gemotoriseerde vervoersmiddelen expliciet uit... anders was het 'recht van weg' geweest. Daarnaast mag je ook een overpad nooit blokkeren, zelfs niet als het voor je eigen oprit of garage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 17:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar als ik het zo lees heb je niet concreet last van het gebruik van het pad toch? Het is natuurlijk niet netjes. Maar misschien is ze er niet van bewust. Maar ga eens een keer 'toevallig' een stukje rijden als er een auto in de weg staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:27
Yucon schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:01:
Weet buurvrouw dat je dit stoort? Het is een beetje moeilijk om een oordeel erover te hebben zonder de situatie te zien maar ik kan me ergens wel voorstellen dat ze zich van geen kwaad bewust is. Het klinkt namelijk alsof het er als een soort gemeenschappelijk straatje uitziet. Maar dat kan een misvatting van mijn kant zijn.
Vast niet en weet vast ook niet dat wat ze doet waarschijnlijk de bedoeling niet is. Ga toch gewoon het gesprek aan, wat is er nu mis met "Hee, zou je je auto ergens anders willen wassen? Ik heb liever niet dat je dat in mijn tuin doet.. ;) ".

Communiceren.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 12:57
Oké, ik kan begrijpen dat je het niet zo leuk vindt dat je buurvrouw haar auto wast op je oprit(in sommige gemeentes mag dat helemaal niet meer, misschien daarom juist een punt van gesprek). Of dat bezoek daar parkeert. Daar kan je prima wat van zeggen. Maar het even snel iets uitladen zou ik toch niet zo'n probleem vinden. Ik heb ook regelmatig een pakketbezorger die even mijn oprit gebruikt om te keren of de rest van de straat niet blokkeert en hem daar even snel aan de kant zet. Ook de postbode die zet graag zijn fiets even daar, om vervolgens enkele huizen langs te gaan.

Wat mogelijk je kan helpen, is iets minder aandacht besteden aan die camera. Als die er niet had gehangen, had je dit waarschijnlijk niet eens door en was er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Eerst proberen te praten, helpt dat niet dan een hek oid plaatsen zodat buurvrouw er alleen met container/fiets in kan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik zal nog even wat verduidelijking scheppen. De buurvrouw weet niet van de camera, of ze moet het toevallig gezien hebben. Hij hangt in het zicht namelijk.
De relatie met de buurvrouw is stroef, daarom heb ik er ook meer 'last' van. Ze komt alleen een praatje maken als haar iets dwars zit. Ze praat tegen mij alsof ik een klein kind ben.
Als er een klusser langskomt die gaten gaat boren in de muur dan wordt daar vooraf geen melding van gemaakt. Het eeuwig durende gezeur over de tijd die ze gestoken heeft in de
coniferenhaag verwijderen.

Eerder was er ook nog het gezeur over de schutting die er nu staat ipv de coniferen. Dit had ik allemaal geregeld. Ik heb met haar de offerte besproken en het zag er prima uit.
Prijs en wat we wilden was goed. Schutting an sich is ook prima voor de prijs, maar het bedrijf heeft de palen voor de gaten wat te groot gemaakt. Hierdoor is de schutting gaan wiebelen.
Ik stelde voor om beton bij de paalgaten te gebuiken of van dat gorilla schuim. Vondt ze niks. Zij wilde schoren. Vondt ik niets. Die zouden dan in mijn grasveld komen waardoor ik niet meer
fatsoenlijk kan maaien. Toen bleef ze zeuren over de schutting dat die wiebelde bij harde wind en zij niet geen betalen als hij omwaaide. Toen ben ik maar akkoord gegaan met schoren.
Die heeft ze laten plaatsen door een bevriende timmerman, terwijl ik en haar andere buurman niet labiel zijn en ook best een hamer vast kunnen houden.
De factuur volgde. Aan 1 kant vielen de kosten me mee en was het ook wel prima zo, dus betaald. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en bloemperkjes gemaakt op de plek van de schoren.
Is me ook best. Scheelt weer een paar m2 maaien. :)

Zoals je ziet speelt er meer. Het is gewoon de hele buur-buur relatie wat irriteert en daarom begin ik ook om te keren van iemand die er weinig problemen mee heeft naar iemand
die toch maar eens het achterste van zijn tong wil laten zien. Ik ben niet uit op ruzie, maar het voelt nu meer als alleen maar geven en er niets voor terug krijgen. Ja, gezeur.

En het auto wassen... ze doet het wel op de momenten dat ik aan het werk ben, dus dan zul je zeggen, maar daar heb je geen last van. Klopt. Zie bovenstaande. :)
Het is meer alles bij elkaar...

Ik zit ook al te denken om gewoon zo'n rood-witte paal op de oprit te plaatsen.
O ja, nog 1 punt. Er zit een heg van mij, in mijn tuin. Die grenst aan de oprit. Zij vondt dat ze er met de fiets niet langs kon en heeft op eigen houtje de haag gesnoeid.
Daar heb ik wat van gezegd en dat is ook niet meer voorgekomen, maar haar reactie toendertijd kwam wel op mij over alsof ik klein kind was. Het voelde alsof ik de boeman was
en niet serieus genomen werdt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat staat er omschreven? Recht van overpad of recht van (over)weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
De conclusie dat een recht van lverpad alleen geld voor fiets, wandelend of container is wel heel prematuur.

Ik zou eerste de akte maar eens lezen. Een recht van overpad kan ook gevestigd owrden voor motorvoertuigen.

Niet de echte!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:56
Heb je geen foto van de situatie? Hoe zit het met de oprit/heg en recht van overpad. Beetje lastig inschatten zo of ze niet op een andere manier kan doen dan ze nu doet.

Ik kan mij voorstellen dat het vervelend is dat ze telkens van je oprit gebruik maakt. Vriend van mij heeft dit ook aan de hand gehad. Laatste huis in doodlopende straat. Met als gevolg dat al het verkeer bij hem op de oprit gaat keren. En vaak dus door de tuin reed.....Hij heeft toen maar twee uitneembare paaltjes neergezet zodat keren op de oprit niet meer mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Meestervisser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:50:
De conclusie dat een recht van lverpad alleen geld voor fiets, wandelend of container is wel heel prematuur.

Ik zou eerste de akte maar eens lezen. Een recht van overpad kan ook gevestigd owrden voor motorvoertuigen.
Het is pas een oprit geworden nadat TS dit geregeld had met de gemeente, daarvoor was het een pad.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Ora et Labora schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Het is pas een oprit geworden nadat TS dit geregeld had met de gemeente, daarvoor was het een pad.
Daarom moet hij in de akte kijken wat er precies geregeld is.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rimave schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
nog wel eens verhuurt werd. Het is nu al twee keer voorgekomen dat de buurvrouw haar auto staat te wassen op mijn oprit. Ook staat ze er soms dingen in- en uit te laden. En heel zelden komt haar dochter wel eens langs die ook op mijn oprit in- en uitlaad.Zoals ik al zij had ik daar geen problemen mee. Ik vindt het alleen wel vervelend dat ze er nooit naar vraagt of ik het goed vindt. Dat heeft ze nog nooit gedaan.
Parkeren mag niet volgens onderstaande bron:
Heb je recht van overpad, dan mag je lopen (en soms fietsen) over de grond van de buren om bij jouw erf of eigendommen te komen. Je mag dus niet met een auto over het pad. Gaat het om een brede weg waar je met de auto overheen kunt? Dan is er (meestal) sprake van recht van weg (of recht van overweg). Dit betekent niet dat de buurman zijn auto ook gelijk op jouw erf mag parkeren. In principe geeft recht van weg, geen recht tot parkeren. De weg moet namelijk vrij doorgankelijk zijn.
Echter wordt er nu misbruik van gemaakt door de buurvrouw, door ook met de auto mijn oprit op te rijden. Ik gebruik bewust het woord 'mijn', want er lag dus een tegelpad voorheen en ik heb een inritvergunnig aangevraagd en de oprit aangelegd.
Zover ik kan lezen moet het recht geregistreerd staan. Bij een recht op overpad mag de gebruikende partij er niet met een auto overheen. Dan hebben ze een ander recht nodig. Dat is er waarschijnlijk niet.

Als eigenaar van de grond kan je trouwens vergoeding vragen voor het onderhoud. Maar lijkt me wel voor het (voet)pad, niet vanwege een aanleggen van wegen ofzo.

[ Voor 2% gewijzigd door bkor op 02-06-2020 15:06 . Reden: duidelijkere 2e quote OP ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Koop een vrijstaand huis met een paar vierkante km grond eromheen, wat je hier beschrijft is een normale buur waar jij je aan ergert en waar jij niet mee om kan gaan, dat gaat alleen maar erger worden.

Ik vind vooral het stukje over de schutting treffend, jij regelt de schutting dat is niet goed gegaan en zij regelt de schoren, dan denk ik als buitenstaander hardstikke mooi geregeld, ieder heeft wat gedaan.
Maar jij moet er nog bij katten dat jij en de andere buurman wellicht ook wel de schoren hadden kunnen zetten (misschien dat zij wel het idee had dat jullie ook wel de schutting hadden kunnen zetten).
En dat je als een klein kind aangesproken voelt (tja, had je de schutting maar in 1x goed moeten regelen ipv dat zij het moest oplossen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als ik het goed begrijp, loopt er een brandgangetje naast (en achter) het perceel van de TS en heeft de TS een stuk voortuin, grenzend aan het brandgangetje, bestraat en een inrit aangevraagd (en gekregen) bij de gemeente.

Dat brandgangetje ligt niet op gemeentegrond, maar loopt gewoon over de percelen van de woningen. Meestal de helft op het ene perceel en de andere helft op het andere perceel (maar vooral in het geval van een hoekhuis kan het hele pad op dat hoekperceel liggen). De bewoners die het brandgangetje delen, hebben allemaal recht van overpad op elkaars stukje brandgang.

Zolang je die brandgang maar in de volle breedte vrijlaat (dus recht doortrekken naar de openbare grond, mag je met de rest van je tuin doen wat je wil. Een heg planten, een hekje neerzetten, zo'n anti-foutparkeer-beugel plaatsen.... noem maar op.

Of is de situatie anders? Ik moet zeggen, dat ik je auto gaan wassen in de voortuin / op de oprit van een ander wel een gevalletje "hondsbrutaal" vind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
1 ding kort, wees niet langer reactief, maar bepaal van tevoren wat je wel en niet wilt. Ik ken dit type mensen wel. Je hebt haar ruimte gegeven, en die blijft ze pakken tot dat jij stop zegt. Als iemand mijn heg gaat knippen uit eigen belang, zeg ik daar op luide toon iets van. Dat is de taal die brutale mensen als enige begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53

Yucon

*broem*

Dus als ik het goed begrijp overweeg je nu om een paaltje te plaatsen? En over een maandje misschien weer een topic openen over wat je met haar volgende pestactie om moet gaan?

Komop zeg, ik zeg het nu met opzet een beetje lomp om de boodschap over te brengen. Ik vind het namelijk wel serieus vervelend voor je. Maar hier moet je toch boven staan.

Haar op een normale toon aanspreken is een heel goed idee, zeker als het je zo dwars zit.. maar zo'n paaltje is gewoon echt vragen om met stille prikjes de lijn door te trekken tot je bij mr Frank zit. Dan kun je nog beter een keer haar auto klem zetten als ze echt niet wil luisteren omdat je daarmee tenminste in gesprek blijft."buurvrouw, je kunt boos zijn maar ik had je vooraf duidelijk verteld dat ik niet wil dat je dit doet."

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 02-06-2020 15:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Señor Sjon schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:04:
Dit soort topics zouden zoveel baat hebben bij een luchtfoto in de TS overigens...
Dit dus. Of een foto vanuit de straat waarop zichtbaar is hoe de oprit precies gelegen is. Ik kan me er namelijk totaal geen voorstelling van maken, en zoals ik dit lees zie ik eigenlijk maar 2 mogelijke smaken:

• De oprit is zo gepositioneerd dat het helemaal niet duidelijk is dat deze bij de woning van TS hoort, wellicht snapt de buurvrouw het helemaal niet en denkt ze dat dit een algemene voorziening is?
• De oprit is zo gepositioneerd dat het volkomen duidelijk is dat deze bij de woning van TS hoort, buurvrouw is echter een Karen en interpreteert 'recht van overpad' als 'recht van gebruik op iedere manier die me goed dunkt'.

In het eerste geval: een vriendelijk gesprek aan gaan
In het tweede geval: ook het gesprek aan gaan, maar wellicht met een iets minder vriendelijke toon...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:07:
Koop een vrijstaand huis met een paar vierkante km grond eromheen, wat je hier beschrijft is een normale buur waar jij je aan ergert en waar jij niet mee om kan gaan, dat gaat alleen maar erger worden.
Natuurlijk niet. Recht van overpad is wat anders dan in gebruik nemen van de plaats gedurende een langere tijd. Dat heeft vrij weinig te maken van een normale buur. Natuurlijk kan de buur vergeten zijn dat het enkel recht van overpad is dus een herinnering kan geen kwaad.

Recht van overpad blijven mijn inziens onwenselijke situaties maar soms heb je er gewoon mee om te gaan. Dat houdt dus ook in dat je daar als recht van overpad gevende partij een gebruiker van het recht van overpad er op mag aanspreken.

En het zijn en blijven flauwe reacties die in ieder overlast topic terug blijft komen, verhuizen naar de heide, naar een vrijstaand huis of alles waar niemand om je heen zit is wellicht wel een oplossing voor dit probleem maar vaak geen reele oplossing. Beetje het niveau van "wat zei google" bij technische vragen.
Ik vind vooral het stukje over de schutting treffend, jij regelt de schutting dat is niet goed gegaan en zij regelt de schoren, dan denk ik als buitenstaander hardstikke mooi geregeld, ieder heeft wat gedaan.
Werkzaamheden uit laten voeren zonder de prijs met de buurman af te stemmen is niet heel handig geregeld en dan kan er prima het gevolg zijn dat de prijs te hoog is en/of @rimave het zelf zou kunnen doen. Zonder afstemming zoiets uitvoeren is nogal uhm, onhandig.

@rimave, Van belang blijft wel de situatie en welke ruimte er was, nu is en hoe je dat zou willen inperken.

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 02-06-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fietsen mogen 1,5m breed zijn, just so you know...

Qua autowassen; kijk eens bij de gemeente. Sommige APV's zeggen wel wat over autowaswater wat al dan niet de HWA in mag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:15:
Fietsen mogen 1,5m breed zijn, just so you know...

[...]
Dat is volgens mij in de wat nieuwere woonwijken ook de standaard voor een brandgangetje: 1,5 meter (5 stoeptegels). Alleen in écht oude wijken zijn ze weleens smaller (erg ondhandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Dat is volgens mij in de wat nieuwere woonwijken ook de standaard voor een brandgangetje: 1,5 meter (5 stoeptegels). Alleen in écht oude wijken zijn ze weleens smaller (erg ondhandig).
Volgens mij is dat meer zodat je met twee normale fietsen elkaar kunt passeren :P

Tweewielers mogen maximaal 75cm breed zijn. Bij >2 wielen mag je naar 1,50m en tevens mag je met meer dan 2 wielen >75cm breed ook het bordje 'verplicht fietspad' negeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Zoals al eerder aangegeven; een tekening of schets zou het wel duidelijker maken.

Er is recht van overpad; dat betekent dat er een pad loopt waar je buren gebruik van mogen maken. Je hebt zelf een oprit aangelegd. Als je eigen auto op de oprit staat mag je het pad niet blokkeren want dan kunnen je buren niet meer achterom hun huis. Dus je oprit moet zich dan toch in z'n geheel naast dat pad bevinden.

Ik zou er dan denk ik voor kiezen om aan te geven bij de buren dat ze het pad mogen gebruiken maar niet de oprit. Daarnaast zou ik een scheiding maken tussen het pad en de oprit. Bijvoorbeeld een hekje, of een haag. Daarmee is het visueel duidelijk naar buurtbewoners welk gedeelte ze mogen gebruiken.

De inrit van de oprit afschermen zou ik niet doen, daar heb je jezelf net zo goed mee. Paaltje wat je steeds omhoog of omlaag moet klappen voordat je je eigen oprit af kan... super irritant lijkt me dat.

Als de buurvrouw dan door blijft gaan met je oprit gebuiken; nogmaals aanspreken en als het dan nog niet ophoudt wijkagent inschakelen.

Over de camera; zolang je de openbare weg niet filmt mag je een camera ophangen. Volgens mij is het wel de bedoeling dat je een bordje ophangt dat er cameratoezicht is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13

Maar jij moet er nog bij katten dat jij en de andere buurman wellicht ook wel de schoren hadden kunnen zetten (misschien dat zij wel het idee had dat jullie ook wel de schutting hadden kunnen zetten).
En dat je als een klein kind aangesproken voelt (tja, had je de schutting maar in 1x goed moeten regelen ipv dat zij het moest oplossen)
Sorry, maar dit is mijn inziens alles behalve een normale buurrelatie. Schoren aan een schutting is ook niet normaal, een te groot paalgat (hoe wil je anders ooit je paal erin krijgen en waterpas zetten?) vul je gewoon met grond of des noods met wat sneldrogend cement.

Blijven janken omdat je iets meer tijd in een coniferenhaag hebt gestoken is ook typisch huilgedrag. Maargoed, praat vooral lekker alles van de *knip*buurvrouw goed. Zoals meestal op tweakers is de TS fout en een aansteller en kan de buurvrouw lekker haar gang blijven gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 02-06-2020 16:20 . Reden: Niet nodig om een persoon die je niet kent uit te maken voor tokkie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 23:33
Je kunt met heel veel technische oplossingen aankomen zetten, maar volgens mij is zou je het beste - zoals hier tal van keren voorgesteld is - gewoon even een praatje kunnen maken met je buurvrouw. Ik begrijp dat dit niet hetgene is waar je het meest naar uitkijkt, maar nu vind je iets irritant, zonder dat je het aan haar hebt medegedeeld. Het kan best zijn dat ze het weet, maar sommige mensen moet het letterlijk gezegd worden voordat ze er rekening mee houden. En houd er ook rekening mee dat mensen eerst 'ontkennend' of 'bejegend' kunnen reageren: maak gewoon - op normale manier duidelijk dat het overpad bedoeld is om over te steken, niet om te parkeren en/of auto's te wassen.

Mocht ze daarna nog weer gebruik maken van het pad op een onterechte wijze, dan kun je haar daadwerkelijk op haar fout wijzen en sta je sterker.

PS: Begin niet over de camera, dat werkt als een rode lap voor een dolle stier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
Die schutting schoren, lees ik nou goed dat die alleen aan jouw kant gekomen zijn? Zo ja, dan heb je echt veel te ver over je heen laten lopen en er ook nog voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hebben we hier nou allemaal zo weinig inlevingsvermogen dat we massaal om tekeningen e.d. vragen? TS heeft in zijn post vrij duidelijk omschreven hoe het zit. Vrij standaard bij wat oudere huizen. Komt op ongeveer zoiets neer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o9JfWFG.png
Zwart omlijnd is het perceel van TS
Grijs zijn huis en die van de buurvrouw.
Bruin het recht van overpad voor de overige huizen.
Geel zijn oprit + garage.

Buurvrouw parkeert en wast dus feitelijk in de tuin van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:46:
Hebben we hier nou allemaal zo weinig inlevingsvermogen dat we massaal om tekeningen e.d. vragen?
Er zijn zo veel smaken, het helpt gewoon meer dat @rimave een duidelijk beeld schets dan dat we hier assumpties gaan maken over de situatie en wat er wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Hebben we hier nou allemaal zo weinig inlevingsvermogen dat we massaal om tekeningen e.d. vragen? TS heeft in zijn post vrij duidelijk omschreven hoe het zit. Vrij standaard bij wat oudere huizen. Komt op ongeveer zoiets neer:
[Afbeelding]

Aanname lijkt op dit, maar je weet wat een aanname kan betekenen :)
+ wat @Napo aangeeft

@rimave Een tekening of foto zou toch erg helpen ( behalve als het exact hetzelfde is wat hierboven geschetst wordt )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meestervisser
Los van alle discussie is mijn advies altijd begin er niet aan. Je krijgt er zoveel ellende mee.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
[Afbeelding]

Dit is precies wat ik me voorstel van de situatie, maar aannames in een situatie als dit zijn gevaarlijk.

Ik zou er in zo'n geval toch voor kiezen om een scheiding te maken tussen oprit en het pad. Dan is voor de buurtbewoners duidelijk welk deel ze mogen gebruiken en welk deel niet.

Nu heb je ook kans dat mensen fietsend aankomen, en een stukje "afsnijden" over je oprit. Op zich niet erg maar dat gaan kinderen ook doen, en voor je het weet zit je auto onder de krassen omdat er te dicht langs gefietst wordt of een kind een keer valt.
Meestervisser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:15:
Los van alle discussie is mijn advies altijd begin er niet aan. Je krijgt er zoveel ellende mee.
TS heeft lelijke palen in z'n tuin staan en hoewel hij zich heel schappelijk opstelt een zeurende buurvrouw aan z'n hoofd die kennelijk vergoeding wil voor geinvesteerde tijd... ik zou zeggen dat de ellende er al is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-06 23:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Volgens mij heb je het stukje over de schutting niet helemaal goed gelezen. De schutting wiebelt na plaatsen (kan gebeuren), er zijn 2 oplossingen, namelijk afschoren (goedkoop, en (in mijn ogen) lelijk) of een poer storten met beton om de palen (iets meer werk, maar onzichtbaar). @rimave wil een poer, buurvrouw wil per sé schoren en geeft na instemmen van de voorgestelde oplossing de opdracht zonder verder overleg aan een bevriende timmerman (die waarschijnlijk voor eigen parochie heeft gepreekt en haar heeft overtuigd dat schoren de enige goede oplossing zijn).

Deze buurrelatie klinkt als extreem éénrichting. Buurvrouw vind dat ze in haar gelijk staat en lijkt niet bereidt water bij de wijn te doen.

Dit zijn lastige situaties, want als je aangeeft dat je er last van hebt, zal de reactie in de trant zijn van "hoezo dan? je hoeft er toch niet langs/ of je kan er toch prima langs?" en aangeven dat het oneigenlijk gebruik is van je eigen grond is maar gezeur.
Het feit dat zij eigenhandig een haag heeft gesnoeid die niet van haar zelf was, is eigenlijk al tekenend genoeg. Zij heeft er last van, dus zij bepaald.

De enige oplossing is echter nog steeds het gesprek aan blijven gaan. Maar wel voorbereid met argumenten waarom @rimave er last van heeft. Daarnaast geldt de basisregel dat recht van overpad betekent dat er via dat pad of stuk grond toegang verleend moet worden aan het naastgelegen perceel, niet dat dit voor andere doeleinden gebruikt mag worden (uitlaten, wassen, parkeren), tenzij ooit anders afgesproken. Als zij misbruik blijft maken van het recht, dan sta je wel in je recht om dat misbruik in te perken, bijv. door het aangekondigd plaatsen van paaltjes. Maar houdt er rekening mee dat dit heel waarschijnlijk de relatie alleen maar verder zal verslechteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meestervisser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:15:
Begin niet aan wat? Je tuin veranderen? Dat doen wij denk ik toch zeker wel 1x per 3 of 4 jaar ofzo. Toevallig de afgelopen tijd druk geweest met het veranderen van de voortuin. Niet alles helemaal vernieuwd ofzo, maar toevallig wel de bestrating en o.a. de grote plantenbak die als erfafscheiding dienst doet aangepast. Aanleiding was dat we onze bakfiets graag in de voortuin wilden kunnen parkeren op een extra stukje bestrating bij de voordeur.

Waarom zou de TS nou niet een mooi hekje of heggetje om zijn voortuin mogen zetten, de brandgang vrijlatend?

Overigens: als ik een huis zou hebben met de sitautie zoals die van de TS, dan had ik gewoon een laag houten hekje op de rand van de brandgang gezet, of een heggetje ofzo. Nu loopt dat pad waarschijnlijk een beejte onzichtbaar over in de tuin en dan is er dus geen "grens", maar krijg je een stukje wat door anderen als "niemandsland" gezien wordt. Daar moet je nu wel een stokje voor gaan steken, want zodra er 1 schaap over de dam is (buurvrouw die haar auto gaat wassen in je voortuin), kunnen er meer volgens. Buurtbewoner ziet dat een paar keer geberuen en heeft zoiets van "da's blijkbaar gewoon OK" en gaat daar voortaan ook rustig z'n auto wassen (of zijn GFT bak schoonspuiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Begin niet aan wat? Je tuin veranderen? Dat doen wij denk ik toch zeker wel 1x per 3 of 4 jaar ofzo. Toevallig de afgelopen tijd druk geweest met het veranderen van de voortuin. Niet alles helemaal vernieuwd ofzo, maar toevallig wel de bestrating en o.a. de grote plantenbak die als erfafscheiding dienst doet aangepast. Aanleiding was dat we onze bakfiets graag in de voortuin wilden kunnen parkeren op een extra stukje bestrating bij de voordeur.

Waarom zou de TS nou niet een mooi hekje of heggetje om zijn voortuin mogen zetten, de brandgang vrijlatend?

Overigens: als ik een huis zou hebben met de sitautie zoals die van de TS, dan had ik gewoon een laag houten hekje op de rand van de brandgang gezet, of een heggetje ofzo. Nu loopt dat pad waarschijnlijk een beejte onzichtbaar over in de tuin en dan is er dus geen "grens", maar krijg je een stukje wat door anderen als "niemandsland" gezien wordt. Daar moet je nu wel een stokje voor gaan steken, want zodra er 1 schaap over de dam is (buurvrouw die haar auto gaat wassen in je voortuin), kunnen er meer volgens. Buurtbewoner ziet dat een paar keer geberuen en heeft zoiets van "da's blijkbaar gewoon OK" en gaat daar voortaan ook rustig z'n auto wassen (of zijn GFT bak schoonspuiten).
Gok dat hij Recht van overpad bedoeld. Dat levert vaak gezeik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:44
Benader de buurvrouw zoals jij zelf ook door haar benaderd zou willen worden. Bel eens bij haar aan probeer elkaar eerst eens beter te leren kennen als persoon zonder de beginnen over wat jullie dwars zit of ergert. Investeer eerst eens in de relatie. Maar vooral doe dit ook oprecht anders heeft het geen zin en kan je net zo goed het conflict gelijk opzoeken. En hou ons dan vooral op de hoogte. Bij een volgende ontmoeting zou je dan ook je ergernissen kunnen melden. Probeer in ieder geval begrip op te brengen voor elkaar en vraag ook om begrip.

Wat betreft het plaatsen van een hekje. Dat is mogelijk een oplossing maar dan moet er ook wel ruimte voor zijn. Mogelijk kan dan de passagier niet meer uitstappen of blokkeert hij zijn eigen voordeur. Iets wat we nu niet kunnen inschatten omdat we geen straatbeeld hebben. Of misschien is de situatie wel heel anders en staat de garage achterin de tuin zoals in dit voorbeeld.

Hoe meer informatie hoe beter advies gegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 15:32
Wees maar blij dat het vooralsnog bij autowassen blijft. Voor 't zelfde geld komt er volgende week een "handig neefje" die de olie komt verversen en jou mooie oprit vol met olievlekken achterlaat.

Voor de rest; Als je gesprek aangaat, blijf altijd rustig. Laat je vooral niet uit de tent lokken, voor je het weet ben jij de boeman.

[ Voor 26% gewijzigd door lightemup op 02-06-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:39:
[...]
Nu loopt dat pad waarschijnlijk een beejte onzichtbaar over in de tuin en dan is er dus geen "grens", maar krijg je een stukje wat door anderen als "niemandsland" gezien wordt.
[...]
Dat dus inderdaad. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er wellicht sprake is van een brandgang van stoeptegels, een oprit van stoeptegels en een voetpad voor de woningen langs van stoeptegels. Dat loopt vervolgens allemaal in een geheel in elkaar over en lijkt het wellicht dat het om een openbare plek gaat die toevallig voor iemand's woning ligt? Je hebt natuurlijk overal mensen voor, maar ik kan me haast niet voorstellen dat je gebruik gaat maken van een oprit wanneer deze duidelijk bij iemand zijn woning hoort? Ik vraag me überhaupt af waarom er al geen duidelijke scheiding bestaat tussen de oprit en het pad?

Ik blijf bij de 2 mogelijkheden die ik in deze post schetste, maar wil nogmaals benadrukken dat zonder de situatie goed te snappen advies geven in deze eigenlijk ook niet kan. In dit topic worden de messen richting de buurvrouw al geslepen; wellicht terecht, maar misschien er is er sprake van zo'n rare situatie met de oprit dat het de dame in kwestie niet helemaal aan te rekenen is. Dat die dame verder communicatief heel onhandig is en ook m.b.t. de schutting zich niet van haar beste kant laat zien is één ding maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat ze moedwillig de grenzen opzoekt m.b.t. haar recht van overpad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
[Afbeelding]

Bijna goed. :)
Het overpad loopt midden door de tuin en het overpad=oprit. Het is dus feitelijk een breed overpad.
Garage staat los van het huis en nog wat verder naar achteren. Overpad gaat voor de garage langs.

Bedankt voor de adviezen en dit is ook iets wat met praten oplosbaar is. Hoop ik. Ik ga er een praatje aan wagen. Je kan niet met iedereen vrienden zijn, maar zij is wel het type mens waar je kriebels van krijgt. Het is maar goed dat ik niet zo opvliegend ben als mijn vader, want die had al slaande ruzie met haar gehad. Terwijl hij dat niet snel heeft. Mede daardoor zie ik er ook tegenop het gesprek aan te gaan. Maar goed, dat zal toch moeten om verder te komen. Ik post de resultaten nog wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

rimave schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:50:
[...]
Ik post de resultaten nog wel.
Post je ook gelijk een goede situatieschets, foto, luchtfoto of een screenshot van google streetview (waarop het adres niet is te zien)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
[...]
Sorry, maar dit is mijn inziens alles behalve een normale buurrelatie. Schoren aan een schutting is ook niet normaal, een te groot paalgat (hoe wil je anders ooit je paal erin krijgen en waterpas zetten?) vul je gewoon met grond of des noods met wat sneldrogend cement.

Blijven janken omdat je iets meer tijd in een coniferenhaag hebt gestoken is ook typisch huilgedrag. Maargoed, praat vooral lekker alles van de [mbr]*knip*[/]buurvrouw goed. Zoals meestal op tweakers is de TS fout en een aansteller en kan de [mbr]buurvrouw[/] lekker [mbr]haar[/] gang blijven gaan.
Tjah, het verhaal blijkt in 101 van de 100 gevallen toch iets anders te liggen dan de TS mooi omschrijft. Vind je het gek dat men na 20 jaar topics hier een beetje sceptisch is over hoe vreselijk wijf de buurvrouw wel niet is en dat de TS duidelijk genaait wordt..

Zo ook hier, het was geen probleem totdat hij wat mot kreeg met de buurvrouw over randzaken en nu opeens alles een probleem is.. tel daarbij op dat het pad letterlijk over de oprit loopt (dus niet los ervan) en je kan je afvragen of de buurvrouw uberhaupt doorheeft dat ze op priveterein staat (in hoeverre dat van toepassing is als er helemaal geen onderscheid is even daargelaten)

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Het klinkt als mijn eigen buurvrouw, hun wil is wet en daar dient alles maar voor te wijken.
Iedereen die zegt, Je wilt geen bonje met de buren, soms is er geen andere optie.

Een compleet zakelijke relatie met buren is prima, en vaak de enige manier om dit soort zaken goed te kunnen regelen of duidelijk te maken met dit soort type mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
Mooi! 👌🏻

En dus de volgende keer dat TS de buurvrouw bezig ziet, staat ie met een vriendelijke glimlach op haar toe en zegt 'Zeg buuf, ik vind eigenlijk niet zo tof dat je je auto wast in mijn tuin.' en zij zegt dan 'Oh, dat wist ik niet! Sorry!'

En ze leefden nog lang en gelukkig. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Tweakez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:
In andere gevallen kun je niets anders dan de gemeente bellen en de situatie aankaarten. Die komen langs en zullen in gesprek gaan met betrokkenen. (Lijkt mij althans de meest normale gang van zaken en beste weg om te bewandelen)
Het lijkt jou de meest normale gang van zaken om als eerste de gemeente te bellen en dat die dan het gesprek met je buren gaan voeren?
Mij lijkt het meest normale om zelf naar de buren te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-06 20:59
Op mijn garage hangt een camera. Die filmt de oprit, omdat er in het verleden wel eens mensen kwamen die er niet te zoeken hadden toen het huis van mijn andere buren
nog wel eens verhuurt werd. Het is nu al twee keer voorgekomen dat de buurvrouw haar auto staat te wassen op mijn oprit.
Ook staat ze er soms dingen in- en uit te laden. En heel zelden komt haar dochter wel eens langs die ook op mijn oprit in- en uitlaad.
Dus concreet heb je nergens last van in de praktijk, enkel heb je het waargenomen op de camera. Dit zijn van zaken die uiteindelijk een burenruzie kunnen veroorzaken die je in de rijdende rechter ziet.

Je verwijt de buurvrouw niet te communiceren, dit doet ze via briefjes, maar schijnbaar communiceer jezelf ook niet.

Ik zou me persoonlijk er niet zo druk om maken, maar je kunt een hek plaatsen om haar dwars te zitten. Maar dan kun je ook ooit de bal terugverwachten als zij iets heeft waaraan ze zich irriteert maar nooit iets mee heeft gedaan voor de goede vrede.

[ Voor 2% gewijzigd door sylvester79 op 02-06-2020 18:29 . Reden: xxxxx ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:13
Een foto of schets maakt t wat makkelijker om hier over te adviseren...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Citroentjuh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Het lijkt jou de meest normale gang van zaken om als eerste de gemeente te bellen en dat die dan het gesprek met je buren gaan voeren?
Mij lijkt het meest normale om zelf naar de buren te gaan.
Ik leid uit zijn bericht af dat de buurvrouw enkel naar hem wijst. Met zo iemand is geen gesprek te voeren. Spreek uit ervaring. Laat de gemeente het oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Tweakez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:48:
[...]

Ik leid uit zijn bericht af dat de buurvrouw enkel naar hem wijst. Met zo iemand is geen gesprek te voeren. Spreek uit ervaring. Laat de gemeente het oplossen.
Ik lees een hoop aannames over de buurvrouw met wie TS nog nooit gepraat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Het overpad loopt midden door de tuin en het overpad=oprit. Het is dus feitelijk een breed overpad.
Garage staat los van het huis en nog wat verder naar achteren. Overpad gaat voor de garage langs.

Bedankt voor de adviezen en dit is ook iets wat met praten oplosbaar is. Hoop ik. Ik ga er een praatje aan wagen. Je kan niet met iedereen vrienden zijn, maar zij is wel het type mens waar je kriebels van krijgt. Het is maar goed dat ik niet zo opvliegend ben als mijn vader, want die had al slaande ruzie met haar gehad. Terwijl hij dat niet snel heeft. Mede daardoor zie ik er ook tegenop het gesprek aan te gaan. Maar goed, dat zal toch moeten om verder te komen. Ik post de resultaten nog wel.
ik denk dat het meest makkelijke is een paar palen de grond in te mikken waar je niet met een auto tussen door kan .. en bv een looppad defineert ..

Komt ze hierover klagen dan vermeld je gewoon vriendelijk dat er misbruik gemaakt word van jou terrein auto wassen/uitladen en ongewenst "onderhoud" aan jou tuin en dat je hierdoor geforceerd bent paal en perken te stellen (letterlijk en figuurlijk) .. o en de rekening voor grond vervangen(lekkende olie)/schade aan je gras, en voordat je het vergeet de rekening voor tuin ongevraagde tuin onderhoud door haar is "onderweg"

Hoewel je misschien verplicht bent om recht van overpad te verlenen, kan je ook los gaan .. een "fiets' poort en/of deuren met sloten (wisselend van paar slot cilinders) en sleutels geven kan ook erg de pret bederven .. waardoor gebruik erg onaantrekkelijk word.

Dat gezegd hebbend, natuurlijk is een normaal gesprek en duidelijk maken dat het jou grond is en ze dingen doet die jij niet als prettig ervaart wel handig.. maar helaas sommige mensen gaan tot het gaatje totdat je een streep trekt.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
iamerwin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Ik lees een hoop aannames over de buurvrouw met wie TS nog nooit gepraat heeft.
Dan lees je zijn TS niet goed :+ daar staan toch duidelijk aanwijzingen in dat er contact is geweest. Maargoed, ik ga die discussie niet met je voeren.

Niet specifiek over dit onderwerp, wel over het andere onderwerp namelijk de rekening van de coniferenhaag :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakez op 02-06-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Tweakez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Dan lees je zijn TS niet goed :+ daar staan toch duidelijk aanwijzingen in dat contact is geweest.
Ja er is contact geweest; maar TS zegt duidelijk dat hij nooit zijn onvrede heeft benoemd. Sowieso vind ik hem er nogal vaag over want hij zegt ook dat hij er geen problemen mee heeft, maar wil nu toch ineens de confrontatie aangaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rimave
sylvester79 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Dus concreet heb je nergens last van in de praktijk, enkel heb je het waargenomen op de camera. Dit zijn van zaken die uiteindelijk een burenruzie kunnen veroorzaken die je in de rijdende rechter ziet.

Je verwijt de buurvrouw niet te communiceren, dit doet ze via briefjes, maar schijnbaar communiceer jezelf ook niet.

Ik zou me persoonlijk er niet zo druk om maken, maar je kunt een hek plaatsen om haar dwars te zitten. Maar dan kun je ook ooit de bal terugverwachten als zij iets heeft waaraan ze zich irriteert maar nooit iets mee heeft gedaan voor de goede vrede.
Ik heb er nog over na gedacht en dat ga ik doen. Ik zet de camera uit, want alles weten maakt niet gelukkig. Ze doet dit niet dagelijks en ik heb er niet echt last van. Dan maar een zakelijke relatie met de buurvrouw. Dat is mij om het even. Misschien tref ik haar een keer dat ze het doet terwijl ik thuis ben of net thuis kom. Ja, dan sta ik in mijn recht en ga ik er wat van zeggen.

Iedereen dank voor de tips, maar ik denk dat dit de beste oplossing is voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11
rimave schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Ik heb er nog over na gedacht en dat ga ik doen. Ik zet de camera uit, want alles weten maakt niet gelukkig.
... en volgende week wordt je auto gejat en heb je geen camerabeelden.

Ik zou die camera lekker aan laten staan. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de beelden continue terug moet kijken. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Xander schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:31:
[...]

... en volgende week wordt je auto gejat en heb je geen camerabeelden.

Ik zou die camera lekker aan laten staan. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de beelden continue terug moet kijken. ;)
Niet verder vertellen, hij staat ook nog aan, dus ik kan de beelden terugzien als er iets gejat wordt. ‘t Is wel een dorp van 250 inwoners, dus ons kent ons.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Ik mis nog steeds een fatsoenlijke foto. Leuk dat die schets die geopperd werd "bijna" klopt, maar het is mij nog niet echt duidelijk. Voor de volledigheid van het topic zou die toch welkom zijn :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:04:
Ik mis nog steeds een fatsoenlijke foto. Leuk dat die schets die geopperd werd "bijna" klopt, maar het is mij nog niet echt duidelijk. Voor de volledigheid van het topic zou die toch welkom zijn :+
Dit topics zijn voer voor aannames en onduidelijkheid zonder situatieschets, beetje jammer dat @rimave de moeite niet neemt om duidelijke info te delen.

Zeker voor overpad en effectief gebruik daarvan is dat nogal belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar wat je in ieder geval kan doen is het volgende: even opzoeken of het in jouw gemeente überhaupt wel toegestaan is om je auto op straat/oprit te wassen. In veel gemeentes is dit verboden omdat het milieuvervuiling en/of wateroverlast oplevert. Als dat bij jou ook het geval is zou ik dat in ieder geval meegeven aan deze buurvrouw en haar aangeven dat je dit niet wenselijk vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
Valorian schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:32:
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar wat je in ieder geval kan doen is het volgende: even opzoeken of het in jouw gemeente überhaupt wel toegestaan is om je auto op straat/oprit te wassen. In veel gemeentes is dit verboden omdat het milieuvervuiling en/of wateroverlast oplevert. Als dat bij jou ook het geval is zou ik dat in ieder geval meegeven aan deze buurvrouw en haar aangeven dat je dit niet wenselijk vindt.
Dat vind ik nou echt zo slap... Dit is namelijk helemaal niet het punt waar het voor de TS om gaat. In plaats van gewoon concreet tegen haar te zeggen wat hij niet wil dan met zo’n regeltje van de gemeente aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Citroentjuh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Dat vind ik nou echt zo slap... Dit is namelijk helemaal niet het punt waar het voor de TS om gaat. In plaats van gewoon concreet tegen haar te zeggen wat hij niet wil dan met zo’n regeltje van de gemeente aankomen...
Ja , daar heb je wel een punt. Maar hij wil haar ook niet confronteren met waar het wel om gaat. Dus dan blijft er wel weinig over aan opties. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Overpad = oprit... Dus ze wast haar auto op het recht van overpad? Weet ze wel dat dat van jou is? Misschien denkt ze wel dat het gemeentegrond is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Blokkeert haar wassen van de auto niet het overpad van de andere buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:51
redfox314 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 03:19:
Blokkeert haar wassen van de auto niet het overpad van de andere buren?
Blokkeert de auto van TS dan niet ook het recht van overpad van de andere buren?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rensjuh schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Blokkeert de auto van TS dan niet ook het recht van overpad van de andere buren?
Ik begrijp dat de garage van de TS verder naar achteren staat, dus wie weet parkeert TS daar helemaal niet. Of misschien parkeert TS zijn auto dermate strak langs zijn voortuin, dat de buren er ten alle tijden met een fiets langs zouden kunnen.

TS lijkt goed bekend te zijn met hoe het recht beschreven is, dus ik neem aan dat hij zich er zelf netjes aan houdt. De buurvrouw duidelijk niet overigens, want een recht van overpad dient alleen om aangrenzende percelen te kunnen bereiken, niet om te parkeren of je auto te wassen of wat verder dan ook. Je mag er overheen lopen en fietsen, maar in de meeste gevallen blijft het daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:43
[...]

Klinkt alsof je in mijn huis woont. Naaste buren in het andere hoekhuis en nog twee huizen daarnaast hebben recht van overpad. Het pad/de oprit tussen de huizenblokken in is deel van mijn perceel (op een strookje van 20cm na). Mijn schuur/garage staat helemaal achter op het perceel, dus ver achter het huis. Als de auto daar staat, dan blokkeert deze dus niet het pad tussen de woningen in.

Maar alles wat op het pad neergezet wordt, blokkeert wel de doorgang van mijn oprit en hindert ook de andere bewoners die (ook) recht van overpad hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik kan de auto op de oprit zetten, dan is er nog ruimte om met een fiets of container er langs te kunnen. Maar de auto staat altijd in de garage aan het eind van de oprit. Zo’n 2 meter voor de garage gaat het overpad rechtsaf naar de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-06 20:59
Iedereen dank voor de tips, maar ik denk dat dit de beste oplossing is voor nu.
Denk ik ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Ik heb er nog over na gedacht en dat ga ik doen. Ik zet de camera uit, want alles weten maakt niet gelukkig.
Ik zou gewoon stoppen met het terugkijken van zinloze beelden. En enkel de beelden erbij zoeken als er een gerichte aanleiding toe is (/er is iets gejat/stukgemaakt/beschadigd)

Ik heb ook een camera hangen, maar behalve dat ik even rond de 1e maand kijk of die het nog doet kijk ik echt niets terug zonder dat ik er een aanleiding voor heb, ik heb wel iets beters te doen dan te gaan kijken naar elke hond of kat die de bewegingsdetector aanzet te volgen op camera.

Zie ik hondenpoep liggen, dan kijk ik het terug en spreek ik die mensen erop aan, maar voor de rest is het zonde van mijn tijd om naar die beelden te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

rimave schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:23:
Ik kan de auto op de oprit zetten, dan is er nog ruimte om met een fiets of container er langs te kunnen. Maar de auto staat altijd in de garage aan het eind van de oprit. Zo’n 2 meter voor de garage gaat het overpad rechtsaf naar de buren.
Dit is wederom niet duidelijk zonder overzichtsfoto. Maar volgens mij ga je die niet plaatsen? Er is al zo vaak naar gehint maar je blijft daar stug overheen praten. Niet bevorderlijk voor het advies dat je krijgt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Overpad of geen overpad, veel aannames in dit topic zoals je altijd ziet met dit soort situaties.

Als er 1 ding is wat denk ik het meest belangrijk is dat je probeert te werken aan een goede relatie met je buurvrouw. Het gezegde is immers; beter een goede buur dan een verre vriend. En dat klopt helemaal.

Breng haar eens een bosje bloemen op haar verjaardag of doe eens een kopje koffie. Dan zijn problemen opeens niet meer zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
rimave schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:23:
Je situaties wordt er met de keer minder duidelijk op. Maak een schets van de situatie zodat men op basis daarvan de situatie kan zien en beter kan reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:05

Nhz

DVNTR

Volgens mij heeft TS aangegeven dat hij voor nu een oplossing heeft. Aangezien er verder ook geen moeite wordt gedaan om een fatsoenlijke situatieschets te tonen lijkt me het de hoogste tijd voor een slotje. :Y)

Groetjes

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rimave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZXl8CVXkom7KzvqI9hvaGyZ1_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVp1y0KUhLbyYpUzHKMZzIw4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie niet in wat een situatieschets kan verbeteren aan mijn verhaal, maar zie bovenstaand.
Het rode kruisje is de crime scene (waar de buurvrouw haar auto stond te wassen).

Die bos bloemen is een leuke suggestie, maar ik ga echt niet naar haar toe met een bos bloemen.
Er is vanuit haar kan totaal geen interesse in mijn, dus ik ben ook opgehouden met interesse van mijn kant in haar. Zij is schijnbaar iemand die graag haar eigen ding doet en daarbij niet teveel contact met anderen wil. Prima. Heb ik vrede mee. Ik hoef ook geen buur die je op ieder moment dat ze je zien even een praatje moet maken. Even 'hoi' zeggen en af & toe es babbelen is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat is die groene lijn naast je oprit? Ik neem aan een soort heg oid?

Dus ze kan niet rechtstreeks van de weg parkeren op x (aankomend vanuit andere buren), maar ze moet eerst 90% jouw oprit oprijden?
En als ik het goed begrijp is de garage ook van jou?

Want dan is het idd aso, dan is het echt 90% jouw oprit oprijden om hem dan even stil te zetten en te gaan wassen.

Alleen zou ik juist wel het bloemetje brengen en dan een kopje koffie gaan drinken en het er eens over gaan hebben.
Want als je het nu niet zegt, dan voeg je het gewoon toe aan het lijstje waar nu de schutting en de schoren al opstaan en als je het dan later ooit wel eens ter sprake brengt dan kom je opeens vanuit het niets met 10 oude dooie koeien die je nog even uit de sloot wilt trekken.
Daar zit niemand op te wachten.

Spreek het nu gewoon uit (inclusief de schutting) en als er dan een nieuw punt is dan kan je dat enkele punt dan weer bespreken ipv zwijgen totdat je een lijst hebt waar zij echt complete schijt aan heeft omdat het allemaal oude koeien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:59
Als het rode kruis idd de locatie is waar zij haar auto stond te wassen, dan is dat idd behoorlijk brutaal.

Aan de andere kant vind ik het vreemd dat het overpad midden door de tuinen heen loopt. Dat is mijns inziens veel logischer aan de achterzijde, maargoed.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ja, die groene lijn is de erfafscheiding tussen mij en mijn andere buren.
Ze zet die auto daar neer om zo vanaf de achterdeur van haar woning er makkelijker bij te kunnen. Anders moet ze alsnog de oprit op en neer lopen.

Sja, dat overpad dwars door de tuin is ook k, maar het ligt er nu al zo sinds 1980, dus daar is weinig meer aan te veranderen. Vermoedelijk is dit zo gekomen toen de oude woningen (wat twee onder 1 kap huisjes waren met ruimte tussen de huizenblokjes, dus geen overpad) gesloopt zijn en de woningbouw het huidige blok er neer heeft gezet. En wellicht heeft men later dat achterste stukje tuin erbij gekregen.

Of optie twee. De woningen staan op een oude dijk, daardoor loopt de tuin ook af, ongeveer 2 meter naast het overpad loopt het naar beneden. Dan was het natuurlijk makkelijker voor de woningbouw om dat overpad op het hoge stuk te laten lopen dan eerst grond aan te voeren en de achtertuin op te hogen of het overpad af te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Malfunctions schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:48:
Als het rode kruis idd de locatie is waar zij haar auto stond te wassen, dan is dat idd behoorlijk brutaal.

Aan de andere kant vind ik het vreemd dat het overpad midden door de tuinen heen loopt. Dat is mijns inziens veel logischer aan de achterzijde, maargoed.
Dat zou aan de achterzijde ook een stuk logischer zijn. Echter, toen wij huizen aan het bekijken waren zijn wij het ook een keer tegengekomen, dus misschien werd het vroeger meer toegepast. Zelf waren we er in ieder geval niet heel gecharmeerd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kan je in je afbeelding eens aangeven hoe het recht van overpad voorheen liep? Dat liep over je oprit, dus die oprit moet deels vrij blijven. Een paaltje aan het begin zou daarin voldoende zijn. Reden: Overlast door motorvoertuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rimave schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:22:
[Afbeelding]

Ik zie niet in wat een situatieschets kan verbeteren aan mijn verhaal, maar zie bovenstaand.
Het rode kruisje is de crime scene (waar de buurvrouw haar auto stond te wassen).

Die bos bloemen is een leuke suggestie, maar ik ga echt niet naar haar toe met een bos bloemen.
Er is vanuit haar kan totaal geen interesse in mijn, dus ik ben ook opgehouden met interesse van mijn kant in haar. Zij is schijnbaar iemand die graag haar eigen ding doet en daarbij niet teveel contact met anderen wil. Prima. Heb ik vrede mee. Ik hoef ook geen buur die je op ieder moment dat ze je zien even een praatje moet maken. Even 'hoi' zeggen en af & toe es babbelen is ook prima.
Dit plaatje maakt het in ieder geval veel duidelijker.

En ik begrijp dat je niet met een bloemetje langs gaat. Dat zou voor mij heel onrechtvaardig voelen. Waarbij ik er uiteraard vanuit ga dat jouw verhaal klopt. We kennen immers haar verhaal niet.

Wat ik wel zou doen is vriendelijk maar duidelijk zijn. Dus niet boos worden en zo, maar wel vasthoudend. Dat kun je doen door een gesprek aan te vragen waarin beide partijen hun punten kunnen aangeven. Dat zou ik echter alleen doen als ik de indruk heb dat we beiden naar elkaar willen luisteren en elkaar willen begrijpen.

Als dit niet het geval is, dan zou ik zeer duidelijk aangeven wat zij doet, wat ik daar van vind en wat ik van haar verwacht. Gaat zij hier nog niet in mee dan zou ik maatregelen nemen, bijvoorbeeld met een paaltje of zo.

Uiteraard dit alles met het idee dat haar gedrag mij echt stoort. Want als het eigenlijk futiliteiten zijn dan zou ik het laten gaan. Ik bedoel, als zij twee keer per jaar haar auto wast, dan zou ik het lekker laten gaan. Maar goed, iedereen is anders en heeft recht om iets een andere lat te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:21

BrZ

Weet zij wel dat die oprit van jou is? Als ik die tekening zo zie zou het me niet eens verbazen als ze denkt dat het openbare weg is, en dat het overpad alleen op het stuk door de achtertuin slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Malfunctions schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:48:

Situaties met recht van overpad zijn zelden logisch. In elk geval waar het vooroorlogse wijken betreft. De situaties zijn er omdat ze zo in de loop der tijd ontstaan zijn.

In nieuwe(re) wijken geldt geregeld dat de iedereen een stukje van de brandgang in bezit heeft, en dat het overpad dus inderdaad helemaal achterlangs loopt.

Overigens mag de eigenaar van het dienend erf de route van het overpad indien gewenst altijd verplaatsen, zolang dat geen grote nadelige gevolgen heeft voor de gebruikers van het recht. Een paar stappen extra lopen over een fatsoenlijk aangelegd pad geldt daarbij als 'geen bezwaarlijke gevolgen'. Het overpad laten eindigen tegen de zijmuur van de schuur van de buren geldt wel als bezwaarlijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
BrZ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:58:
Weet zij wel dat die oprit van jou is? Als ik die tekening zo zie zou het me niet eens verbazen als ze denkt dat het openbare weg is, en dat het overpad alleen op het stuk door de achtertuin slaat.
Als ze het niet weet, is ze tamelijk achterlijk. Want dan heeft ze een handtekening onder de grootste financiële uitgave van haar leven gezet, zonder te weten wat ze nou eigenlijk koopt. Wanneer er sprake is van recht van overpad staat dat namelijk nauwkeurig beschreven in koopakte. En je kan alleen een huis kopen door bij de notaris te verklaren dat je de volledige tekst van die akte begrijpt, middels het zetten van een paraaf op elke pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ivow85 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Als ze het niet weet, is ze tamelijk achterlijk. Want dan heeft ze een handtekening onder de grootste financiële uitgave van haar leven gezet, zonder te weten wat ze nou eigenlijk koopt. Wanneer er sprake is van recht van overpad staat dat namelijk nauwkeurig beschreven in koopakte. En je kan alleen een huis kopen door bij de notaris te verklaren dat je de volledige tekst van die akte begrijpt, middels het zetten van een paraaf op elke pagina.
Of ze heeft braaf geknikt bij de notaris. Of ze is het bij het naar buiten lopen vergeten. Of ze huurt het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@rimave Hoe gebruik je de inrit? Waar zet jij normaal gesproken je auto neer?

Als ik jou was zou ik een dubbele toegangspoort plaatsen ter hoogte van je voorgevel. Een deel (looppoort) is te open door alle bewoners, het andere deel kun jij alleen openen om toegang te krijgen tot je garage. Misschien dat er nog wel andere bewoners mee willen betalen, omdat zij minder snel ongewenst gasten in de brandgang krijgen.

Dan kun je je auto voor de poort parkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sterkte @rimave, maar dit gaat nooit en te nimmer goed komen zonder een conflict. Je buurvrouw is gewoon een een persoon waar alles om haar draait, haar ideen en haar zin. Dat zie je aan alles en wanneer je niet als een vent voor jezelf op komt, en steeds maar water bij de wijn doet, wordt het erger en erger. iedere slag die je toegeeft, zoals die schragen aan de schutting, is er 1 die haar sterker en sterker maakt. En opeens het roer omgooien gaat niet werken wanneer je niet sterk in je schoenen staat.

Je geeft haar een vinger, ze neemt je hand, ze voelt dat het haar lukt en zal door blijven gaan tot jij verhuist. Wat jij denkt en wil is totaal oninteressant. Je mag blij zijn dat ze de auto nog niet iedere dag daar parkeert. Ik vraag me af hoe je zou reageren wanneer ze dat wel doet, ik vermoed dat je dan zegt "oh is maar voor een dagje" en er met een boog omheen loopt en steeds meer frustratie gaat opbouwen.

Je moet het zo zien, jij geeft het recht, zijn krijgt het recht, jij bent die bepaald. Omdat het jouw oprit is, bepaal jij. Ze kan niks anders dan alleen zeuren, maar daarvoor heb je noise canceling koptelefoons. En gaat ze je pesten door bewust te parkeren en jou te belemmeren, af laten slepen op jouw kosten.

Waar het op neer komt is gewoon, standup for your right. Recht de rug. Dit soort vrouwen zullen ook alleen maar respect hebben voor mannen die tegengas durven te geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 05-06-2020 09:44 . Reden: Hou het netjes ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Joris748 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:41:
@rimave Hoe gebruik je de inrit? Waar zet jij normaal gesproken je auto neer?

Als ik jou was zou ik een dubbele toegangspoort plaatsen ter hoogte van je voorgevel. Een deel (looppoort) is te open door alle bewoners, het andere deel kun jij alleen openen om toegang te krijgen tot je garage. Misschien dat er nog wel andere bewoners mee willen betalen, omdat zij minder snel ongewenst gasten in de brandgang krijgen.

Dan kun je je auto voor de poort parkeren.
In de garage. Ik zit wel eens te denken aan een 70-30 hek. Dus een 70 deel wat ik op slot kan zetten en een 30 deel wat los is zodat de buren er nog langs kunnen.

En de auto blijft in de garage. Ik heb dit huis met garage gekocht, dus die garage zal ook gebruikt worden.

Bijzondere reacties hier af en toe. Vrees niet, ik zal ook zeker op mijn strepen staan als het zover moet komen, maar tot nu toe is dat nog niet nodig. O, en vergis je niet. Deze buurvrouw weet donders goed hoe de vork in de steel zit. Dat blijkt wel uit het feit dat ze de auto daar wast als ik niet thuis ben.

Het gebeurt ook wel eens dat men de auto keert op mijn oprit. Dat deed de auto voor mij ook een keer. Ik reed dus achter hem. Hij draait mijn oprit op. Ik zag het gebeuren, dus ik deed mijn knipperlicht uit en drukte een paar keer op de claxon. De man wist niet hoe snel hij moest keren. Terwijl hij langs mij reed durfde hij mij niet aan te kijken en ik schudde mijn hoofd. Zo van ‘dit is niet de bedoeling’. Hij heeft het daarna nooit weer gedaan. 8) Deze mensen komen wel vaker langs. Het is familie van de buren naast de buurvrouw.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:05

Nhz

DVNTR

Serieus? Mensen mogen niet keren op jouw oprit? Dat klinkt best zuur. Als ik voor elke keer dat er hier een auto keerde een euro kreeg, kon ik stoppen met werken.

Andersom maak ik ook best wel eens gebruik van andermans oprit, als ik ergens in een andere (krappe) woonwijk ben en moet keren, bijvoorbeeld. Nog nooit van m'n leven gezeur mee gehad.

Als iemand stelselmatig onze oprit misbruikt wordt het natuurlijk een ander verhaal, zo heb ik een bouwvakker al eens geblokkeerd die zijn klusbus midden op onze oprit parkeerde, maar even 30sec een auto keren. Kom op zeg, daar kan je toch wel even op wachten?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
@Wim-Bart : Holy shit, hoe bedoel je klein beetje last van overcompensatie drang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
rimave schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:53:
[...]

In de garage. Ik zit wel eens te denken aan een 70-30 hek. Dus een 70 deel wat ik op slot kan zetten en een 30 deel wat los is zodat de buren er nog langs kunnen.

En de auto blijft in de garage. Ik heb dit huis met garage gekocht, dus die garage zal ook gebruikt worden.

Bijzondere reacties hier af en toe. Vrees niet, ik zal ook zeker op mijn strepen staan als het zover moet komen, maar tot nu toe is dat nog niet nodig. O, en vergis je niet. Deze buurvrouw weet donders goed hoe de vork in de steel zit. Dat blijkt wel uit het feit dat ze de auto daar wast als ik niet thuis ben.

Het gebeurt ook wel eens dat men de auto keert op mijn oprit. Dat deed de auto voor mij ook een keer. Ik reed dus achter hem. Hij draait mijn oprit op. Ik zag het gebeuren, dus ik deed mijn knipperlicht uit en drukte een paar keer op de claxon. De man wist niet hoe snel hij moest keren. Terwijl hij langs mij reed durfde hij mij niet aan te kijken en ik schudde mijn hoofd. Zo van ‘dit is niet de bedoeling’. Hij heeft het daarna nooit weer gedaan. 8) Deze mensen komen wel vaker langs. Het is familie van de buren naast de buurvrouw.
Vind je situatie schets een hoop verduidelijken.
Het is nog bizarder dan ik dacht.

Ik zou een hek neerzetten vooraan ter hoogte van je voorgevel. Met inderdaad een looppoort erin.

Of een vast paaltje en een die op afstandsbediening inklapt.

Keren op de oprit zou ik niet zo'n probleem mee hebben, maar het is wel irritant als je erop wachten moet.

Bij mij parkeren wildvreemde mensen wel eens.
Laatst stond er een tesla in mijn tuin.
Maar na 2 uur was ik het zat en politie gebeld, ze doen er niks aan en je mag er zelf ook niks aan doen.
Maar mijn auto staat ondertussen op de weg en ik heb geen vergunning omdat ik op eigen terrein parkeer...

Misschien dat die buuf ervan uit gaat dat het allemaal overpad is. Maar daar kun je haar op aanspreken.
Je kan ook een parkeerverbod, uitrit vrijlaten of eigen-weg bordje plaatsen voor de duidelijkheid.

Maar dit is wel typisch iets waarbij jij in je recht staat want het is jouw oprit. Maar wat gigantisch uit de hand kan lopen als je het ineens claimt en het afsluit.

Zou dus even een kort briefje bij de hele rij in de bus doen dat je is opgevallen dat er geparkeerd wordt op jouw oprit en dat dit niet de bedoeling is.
Je er bewust van bent dat je overpad moet verlenen voor voetgangers maar dat auto's daar niet onder vallen.

Gebeurt het nog een paar keer, weer een briefje dat je helaas genoodzaakt bent een toegangshek met looppoort te plaatsen.

Dat bosje bloemen verhaal is echt van de zotte, dat komt bij elk "buren" topic voorbij, maar geen normaal mens die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:18
Altijd leuk dit soort topics. Ik heb een vergelijkbare situatie en volgens de akte een voet- en kruipad. Sinds jaar en dag wordt er ook gefietst maar dat vind ik niet zo'n probleem. Nu heeft de tienerzoon van één van de buren echter een scooter gekocht en heb ik meermaals per dag lawaai in mijn tuin en een trillend huis.

Heb de buurvrouw erop aangesproken maar omdat de jongen een afwijking aan de voet heeft kan hij niet met de scooter lopen en dus moet ik het maar accepteren. Ik weet nog niet zo goed wat ik er verder mee ga doen. Dit soort kwesties zijn lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:19

Secsytime

Automagisch

Plaats gewoon zo’n verplaatsbaar rood paaltje in het midden van de oprit. Probleem opgelost.

Komt de buurvrouw langs, doe je net of je neus bloedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:56
Nhz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:11:
Serieus? Mensen mogen niet keren op jouw oprit? Dat klinkt best zuur. Als ik voor elke keer dat er hier een auto keerde een euro kreeg, kon ik stoppen met werken.
Een oprit is niet om te keren. Daar heb je de openbare weg voor. Zoals ik eerder aangaf was bij vriend een doodlopende straat. Hele buurt keerde bij hem op de oprit. Want ja dat scheelt een keer steken.

Met als gevolg dat regelmatig de tuin overhoop gereden werd. Daar wordt je dus echt niet vrolijk van. Dan maar paaltjes. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dennis schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
Altijd leuk dit soort topics. Ik heb een vergelijkbare situatie en volgens de akte een voet- en kruipad. Sinds jaar en dag wordt er ook gefietst maar dat vind ik niet zo'n probleem. Nu heeft de tienerzoon van één van de buren echter een scooter gekocht en heb ik meermaals per dag lawaai in mijn tuin en een trillend huis.
Ehm bij een trillend huis van een scooter zou ik niet de buurvrouw aanspreken maar een aannemer of een ander huis.

Er moet wel heel wat mis zijn met je huis als het gaat trillen van een scooter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nadeel van een hek is dat je twee keer iets kunt openen als je de auto pakt: de garagedeur en het hek.
Pagina: 1 2 Laatste