Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overpad/oprit wordt ten onrechte gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Ik zit met een situatie waarbij ik wel wat advies kan gebruiken. Ik woon een rijtjeswoning en dan in de hoekwoning.
Naast mij zitten nog 4 woningen en mijn oprit kent een overpad. Het is meestal de buurvrouw en de buurman daarnaast die hier gebruik van maken.
De buurvrouw naast mij woont er nu anderhalf jaar en met de bewoners voor haar heb ik eigenlijk nooit last gehad.
Echter is deze nieuwe buurvrouw een apart geval. In haar doen, maar ook dat ze het overpad te pas en onpas gebruikt.
Ik zie veel door de vingers en heb niet vaak ergens problemen mee, maar begin me nu toch echt een beetje te irriteren.
Met de buurvrouw heb ik eigenlijk alleen een 'hoi' relatie. Het is iemand die erg op zichzelf is. Prima. Ieder z'n ding.
Communiceren over kleine dingen gaat soms met briefjes door de brievenbus of via e-mail. Tja, vraag me niet waarom. Ze kan ook aanbellen...
Op mijn garage hangt een camera. Die filmt de oprit, omdat er in het verleden wel eens mensen kwamen die er niet te zoeken hadden toen het huis van mijn andere buren
nog wel eens verhuurt werd. Het is nu al twee keer voorgekomen dat de buurvrouw haar auto staat te wassen op mijn oprit.
Ook staat ze er soms dingen in- en uit te laden. En heel zelden komt haar dochter wel eens langs die ook op mijn oprit in- en uitlaad.
Zoals ik al zij had ik daar geen problemen mee. Ik vindt het alleen wel vervelend dat ze er nooit naar vraagt of ik het goed vindt.
Dat heeft ze nog nooit gedaan.

Er rust een recht van overPAD op de oprit. Volgens de wet houdt dat in dat iemand er met een fiets of container langs moet kunnen.
Echter wordt er nu misbruik van gemaakt door de buurvrouw, door ook met de auto mijn oprit op te rijden.
Ik gebruik bewust het woord 'mijn', want er lag dus een tegelpad voorheen en ik heb een inritvergunnig aangevraagd en de oprit aangelegd.
Dwz zand en klinkers erin á 2000 euro.

Dit soort acties van de buurvrouw geeft mij stof tot nadenken om er een hek voor te gaan zetten met nog ruimte om er met een fiets of container langs te kunnen.
Ik praat wel eens met haar en het is iemand die graag gelijk wil hebben, dus het is lastig communiceren. Ik wil de confrontatie ook wel aangaan, maar hoe pak ik
dit tactisch aan? Als ik er wat van ga zeggen zal natuurlijk ook de camera ter sprake komen (en die ga ik echt niet weghalen)(hij filmt alleen de oprit).

Kleine kant tekening hierbij wat het vermelden waard is is dat ze het zelfs gepresteerd heeft om een factuur te maken voor de verwijdering van de coniferenhaag
tussen mij en haar. We hebben allebei ons deel betaald en gedaan, maar zij vond dat ze er meer vrije tijd in had gestoken dan ik en daar komt ze steeds weer
mee aanzetten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rimave
Ik zal nog even wat verduidelijking scheppen. De buurvrouw weet niet van de camera, of ze moet het toevallig gezien hebben. Hij hangt in het zicht namelijk.
De relatie met de buurvrouw is stroef, daarom heb ik er ook meer 'last' van. Ze komt alleen een praatje maken als haar iets dwars zit. Ze praat tegen mij alsof ik een klein kind ben.
Als er een klusser langskomt die gaten gaat boren in de muur dan wordt daar vooraf geen melding van gemaakt. Het eeuwig durende gezeur over de tijd die ze gestoken heeft in de
coniferenhaag verwijderen.

Eerder was er ook nog het gezeur over de schutting die er nu staat ipv de coniferen. Dit had ik allemaal geregeld. Ik heb met haar de offerte besproken en het zag er prima uit.
Prijs en wat we wilden was goed. Schutting an sich is ook prima voor de prijs, maar het bedrijf heeft de palen voor de gaten wat te groot gemaakt. Hierdoor is de schutting gaan wiebelen.
Ik stelde voor om beton bij de paalgaten te gebuiken of van dat gorilla schuim. Vondt ze niks. Zij wilde schoren. Vondt ik niets. Die zouden dan in mijn grasveld komen waardoor ik niet meer
fatsoenlijk kan maaien. Toen bleef ze zeuren over de schutting dat die wiebelde bij harde wind en zij niet geen betalen als hij omwaaide. Toen ben ik maar akkoord gegaan met schoren.
Die heeft ze laten plaatsen door een bevriende timmerman, terwijl ik en haar andere buurman niet labiel zijn en ook best een hamer vast kunnen houden.
De factuur volgde. Aan 1 kant vielen de kosten me mee en was het ook wel prima zo, dus betaald. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en bloemperkjes gemaakt op de plek van de schoren.
Is me ook best. Scheelt weer een paar m2 maaien. :)

Zoals je ziet speelt er meer. Het is gewoon de hele buur-buur relatie wat irriteert en daarom begin ik ook om te keren van iemand die er weinig problemen mee heeft naar iemand
die toch maar eens het achterste van zijn tong wil laten zien. Ik ben niet uit op ruzie, maar het voelt nu meer als alleen maar geven en er niets voor terug krijgen. Ja, gezeur.

En het auto wassen... ze doet het wel op de momenten dat ik aan het werk ben, dus dan zul je zeggen, maar daar heb je geen last van. Klopt. Zie bovenstaande. :)
Het is meer alles bij elkaar...

Ik zit ook al te denken om gewoon zo'n rood-witte paal op de oprit te plaatsen.
O ja, nog 1 punt. Er zit een heg van mij, in mijn tuin. Die grenst aan de oprit. Zij vondt dat ze er met de fiets niet langs kon en heeft op eigen houtje de haag gesnoeid.
Daar heb ik wat van gezegd en dat is ook niet meer voorgekomen, maar haar reactie toendertijd kwam wel op mij over alsof ik klein kind was. Het voelde alsof ik de boeman was
en niet serieus genomen werdt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rimave
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:46:
Hebben we hier nou allemaal zo weinig inlevingsvermogen dat we massaal om tekeningen e.d. vragen? TS heeft in zijn post vrij duidelijk omschreven hoe het zit. Vrij standaard bij wat oudere huizen. Komt op ongeveer zoiets neer:
[Afbeelding]
Zwart omlijnd is het perceel van TS
Grijs zijn huis en die van de buurvrouw.
Bruin het recht van overpad voor de overige huizen.
Geel zijn oprit + garage.

Buurvrouw parkeert en wast dus feitelijk in de tuin van TS.
Bijna goed. :)
Het overpad loopt midden door de tuin en het overpad=oprit. Het is dus feitelijk een breed overpad.
Garage staat los van het huis en nog wat verder naar achteren. Overpad gaat voor de garage langs.

Bedankt voor de adviezen en dit is ook iets wat met praten oplosbaar is. Hoop ik. Ik ga er een praatje aan wagen. Je kan niet met iedereen vrienden zijn, maar zij is wel het type mens waar je kriebels van krijgt. Het is maar goed dat ik niet zo opvliegend ben als mijn vader, want die had al slaande ruzie met haar gehad. Terwijl hij dat niet snel heeft. Mede daardoor zie ik er ook tegenop het gesprek aan te gaan. Maar goed, dat zal toch moeten om verder te komen. Ik post de resultaten nog wel.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• rimave
sylvester79 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Dus concreet heb je nergens last van in de praktijk, enkel heb je het waargenomen op de camera. Dit zijn van zaken die uiteindelijk een burenruzie kunnen veroorzaken die je in de rijdende rechter ziet.

Je verwijt de buurvrouw niet te communiceren, dit doet ze via briefjes, maar schijnbaar communiceer jezelf ook niet.

Ik zou me persoonlijk er niet zo druk om maken, maar je kunt een hek plaatsen om haar dwars te zitten. Maar dan kun je ook ooit de bal terugverwachten als zij iets heeft waaraan ze zich irriteert maar nooit iets mee heeft gedaan voor de goede vrede.
Ik heb er nog over na gedacht en dat ga ik doen. Ik zet de camera uit, want alles weten maakt niet gelukkig. Ze doet dit niet dagelijks en ik heb er niet echt last van. Dan maar een zakelijke relatie met de buurvrouw. Dat is mij om het even. Misschien tref ik haar een keer dat ze het doet terwijl ik thuis ben of net thuis kom. Ja, dan sta ik in mijn recht en ga ik er wat van zeggen.

Iedereen dank voor de tips, maar ik denk dat dit de beste oplossing is voor nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
Xander schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:31:
[...]

... en volgende week wordt je auto gejat en heb je geen camerabeelden.

Ik zou die camera lekker aan laten staan. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de beelden continue terug moet kijken. ;)
Niet verder vertellen, hij staat ook nog aan, dus ik kan de beelden terugzien als er iets gejat wordt. ‘t Is wel een dorp van 250 inwoners, dus ons kent ons.

• rimave
Ik kan de auto op de oprit zetten, dan is er nog ruimte om met een fiets of container er langs te kunnen. Maar de auto staat altijd in de garage aan het eind van de oprit. Zo’n 2 meter voor de garage gaat het overpad rechtsaf naar de buren.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• rimave

Ik zie niet in wat een situatieschets kan verbeteren aan mijn verhaal, maar zie bovenstaand.
Het rode kruisje is de crime scene (waar de buurvrouw haar auto stond te wassen).

Die bos bloemen is een leuke suggestie, maar ik ga echt niet naar haar toe met een bos bloemen.
Er is vanuit haar kan totaal geen interesse in mijn, dus ik ben ook opgehouden met interesse van mijn kant in haar. Zij is schijnbaar iemand die graag haar eigen ding doet en daarbij niet teveel contact met anderen wil. Prima. Heb ik vrede mee. Ik hoef ook geen buur die je op ieder moment dat ze je zien even een praatje moet maken. Even 'hoi' zeggen en af & toe es babbelen is ook prima.

• rimave
Ja, die groene lijn is de erfafscheiding tussen mij en mijn andere buren.
Ze zet die auto daar neer om zo vanaf de achterdeur van haar woning er makkelijker bij te kunnen. Anders moet ze alsnog de oprit op en neer lopen.

Sja, dat overpad dwars door de tuin is ook k, maar het ligt er nu al zo sinds 1980, dus daar is weinig meer aan te veranderen. Vermoedelijk is dit zo gekomen toen de oude woningen (wat twee onder 1 kap huisjes waren met ruimte tussen de huizenblokjes, dus geen overpad) gesloopt zijn en de woningbouw het huidige blok er neer heeft gezet. En wellicht heeft men later dat achterste stukje tuin erbij gekregen.

Of optie twee. De woningen staan op een oude dijk, daardoor loopt de tuin ook af, ongeveer 2 meter naast het overpad loopt het naar beneden. Dan was het natuurlijk makkelijker voor de woningbouw om dat overpad op het hoge stuk te laten lopen dan eerst grond aan te voeren en de achtertuin op te hogen of het overpad af te laten lopen.

• rimave
Joris748 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:41:
@rimave Hoe gebruik je de inrit? Waar zet jij normaal gesproken je auto neer?

Als ik jou was zou ik een dubbele toegangspoort plaatsen ter hoogte van je voorgevel. Een deel (looppoort) is te open door alle bewoners, het andere deel kun jij alleen openen om toegang te krijgen tot je garage. Misschien dat er nog wel andere bewoners mee willen betalen, omdat zij minder snel ongewenst gasten in de brandgang krijgen.

Dan kun je je auto voor de poort parkeren.
In de garage. Ik zit wel eens te denken aan een 70-30 hek. Dus een 70 deel wat ik op slot kan zetten en een 30 deel wat los is zodat de buren er nog langs kunnen.

En de auto blijft in de garage. Ik heb dit huis met garage gekocht, dus die garage zal ook gebruikt worden.

Bijzondere reacties hier af en toe. Vrees niet, ik zal ook zeker op mijn strepen staan als het zover moet komen, maar tot nu toe is dat nog niet nodig. O, en vergis je niet. Deze buurvrouw weet donders goed hoe de vork in de steel zit. Dat blijkt wel uit het feit dat ze de auto daar wast als ik niet thuis ben.

Het gebeurt ook wel eens dat men de auto keert op mijn oprit. Dat deed de auto voor mij ook een keer. Ik reed dus achter hem. Hij draait mijn oprit op. Ik zag het gebeuren, dus ik deed mijn knipperlicht uit en drukte een paar keer op de claxon. De man wist niet hoe snel hij moest keren. Terwijl hij langs mij reed durfde hij mij niet aan te kijken en ik schudde mijn hoofd. Zo van ‘dit is niet de bedoeling’. Hij heeft het daarna nooit weer gedaan. 8) Deze mensen komen wel vaker langs. Het is familie van de buren naast de buurvrouw.

• rimave
Highfive95 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Een oprit is niet om te keren. Daar heb je de openbare weg voor. Zoals ik eerder aangaf was bij vriend een doodlopende straat. Hele buurt keerde bij hem op de oprit. Want ja dat scheelt een keer steken.

Met als gevolg dat regelmatig de tuin overhoop gereden werd. Daar wordt je dus echt niet vrolijk van. Dan maar paaltjes. Probleem opgelost.
De draai mijn oprit op is niet fijn. De inrit is smal en het loopt iets scheef. Mijn voortuin en de oprit zijn gescheiden door een haagje. Vooraan het haagje ligt een dikke kei. Een aantal automobilisten hebben die kei al geraakt bij het keren. >:)
Sterker nog. Iemand heeft hem zelfs een paar meter meegesleept waardoor hij midden op de stoep lag.

Maar ik hou niet van keren op andermans oprit, dus dat doe ik zelf ook niet. Dan maar een keertje extra steken en gewoon keren op de rijbaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
De oprit is niet breed genoeg voor een pad + oprit. Bovendien verlies ik met een schutting mijn uitzicht op het diepje naast mijn huis. En last van rondhangende jeugd heb ik niet. De oprit is zo'n 4 meter breed gok ik. Voor een overpad is 1 meter nodig (drie stoeptegels). Dan is het kunstig rijden om zonder schade in de garage te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
PB-powell schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Een auto is gemiddeld 1,8 ~1,9 meter breed. Lijkt mij dat een pad van 3m breed dan ruim voldoende is. Als je dan een laag hekje plaatst waar een deur overheen kan zwaaien heb je wel duidelijker wat het overpad gedeelte is en jouw privé gedeelte. En met het lage hekje zorg je ervoor dan men altijd makkelijk in/uit kan stappen zonder dat de deur niet ver genoeg open kan.
Verder is de optie om alle buren een briefje te bezorgen met het verzoek het pad te gebruiken waar het voor bedoeld is en overige zaken te vermijden nog het beste. Daarmee spreek je iedereen aan en voelt de buuf zich niet apart en direct aangesproken, en geef je op een neutrale manier te kennen dat men de regels soms overtreed.
Geloof me, dat past niet. Er is geen ruimte om overpad van oprit te scheiden. Daar is de inrit sowieso te smal voor en de oprit ook. De oprit heeft de breedte van een garagedeur (standaard kanteldeur) + 60cm.

Een paaltje zou de beste oplossing zijn, maar die moet dan wel ter hoogte van mijn woning zodat ik de auto er nog voor kan zetten zonder dat deze op de weg staat. Ik woon aan de doorgaande weg in het dorp en er komt veel verkeer voor huis langs. Daarom moet ik de auto ervoor kunnen zetten zodat ik tijd heb het paaltje weg te halen.

Ik kan ook een Toyota Tundra of FJ Cruiser kopen. Die past niet in de garage en moet op de oprit staan, maar is ook zo breed dat de buurvrouw er niet meer langs kan. >:)

Ik heb ook wel eens gezocht naar een optie om het overpad van mijn kant af te mogen sluiten. Het loopt namelijk achter het hele blok langs, dus men kan ook de andere kant langs. Dat mijn directe buurvrouw door drie tuinen heen moet voor ze bij de weg is dat zei zo, maar er is toegang tot de achtertuin voor haar. Maar het schijnt dat het hele rijtje daar dan mee in moet stemmen. En dat zie ik niet gebeuren.

Ik baal nog steeds dat ik een paar jaren geleden niet de middelen had om de woning naast mij te kopen en aan mijn huis te koppelen. Had ik nu een gigantisch huis gehad zonder dit geneuzel. Die buren naast mijn buurvouw gebruiken het overpad bijna niet. De woning naast mij stond ooit voor 50k te koop omdat de toenmalige bewoners eruit moesten wegens faillissement van de buurman zijn bedrijf. Dat waren de beste buren van de 4 die ik inmiddels al versleten heb.

In alle woningen zijn inmiddels al andere mensen komen wonen en daarmee is het er niet beter op geworden. Niet dat die mensen overlast geven, maar het was 'gezelliger' met de mensen die er woonden toen ik er net ingetrokken was. De huidige bewoners zijn meer op zichzelf (en het zijn bijna allemaal pensionado's).

[Voor 33% gewijzigd door rimave op 05-06-2020 11:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
Nhz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:03:
@rimave dat paaltje kan toch gewoon helemaal vooraan de oprit? Als je zorgt dat je die met een afstandsbediening kan bedienen dan kan je toch altijd je auto vooraan de oprit zetten?
Klopt, alleen die krengen kosten 500 euro. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rimave
Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Dat is in dit topic al meerdere keren geopperd door verschillende mensen, maar TS reageert daar niet op; het blijft dus gissen. Gelukkig hebben we wel een soort van situatieschets in paint, dus dat verduidelijkt al iets...
Straks blijkt dat mijn buurvrouw ook een tweaker is en leest ze gewoon mee. :o
Daarom maar geen foto. Situatieschets zegt ook genoeg.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True