Philip Ross schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:57:
Je bedoeld die partij die op de tweede plek staat in de peilingen anderhalve kip?
En de toename van extreem rechts geweld en aanslagen in de landen om ons heen moeten we ook maar negeren?
Nee, facisme is een extreem gevaarlijk gedachtegoed wat tot veel geweld gaat leiden. Daar zouden we allemaal tegen moeten zijn.
Je ziet nog steeds de ironie niet?
Als we niet met zijn allen tegen fascisme zouden zijn, zou er ook geen reden tot geweld zijn. Is jouw afkeer tegen fascisme niet juist de katalysator?
Philip Ross schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:57:
Dat is de paradox van tolerantie he. Je kan een intolerante stroming (zoals facisme) niet met tolerantie aangaan.
Als je denkt dat het gebruik van geweld het belangrijkste kenmerk van facisme is heb je nog wat te leren.
Hahaha, nee hoor, projecteer je onkunde nou niet op mij. Dusdanig diepgaand is de algehele strekking van fascisme niet.
Laat ik het zo benoemen; Diezelfde democratie en tolerantie hebben FvD, Trump, en Johnson aan de macht geholpen. Hoe wil je dit rijmen?
Dit zien we nog door de vingers, maar wat als Trump 2020 wint en Baudet wordt MP?
incaz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:01:
[...]
Nou, 'we' wilden dat niet per se hoor. Ik vind het recht op leven en antidiscriminatie belangrijker eigenlijk. En dat is waar de vrijheid om het fascisme aan te hangen al heel snel gaat botsen.
Vrijheid van meningsuiting is belangrijk, maar niet de enige vrijheid of het enige mensenrecht dat van belang is. En daar waar die vrijheid van meningsuiting gebruikt wordt om mensenrechten te ondermijnen, geweld aan te wakkeren, de democratie te saboteren... daar heb ik op z'n minst vragen bij.
Maar ondertussen is er ook een andere kant. Het is Trump zelf die de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid aan het ondermijnen is. Hier in dit topic werd gezegd dat alleen het zeggen dat je tegen fascisme bent eigenlijk verboden zou moeten worden. En de politie schiet op een aantal plekken gericht op de media die verslag doen van de protesten.
Ik heb daar ook mijn vragen bij, en ik weet niet hoe we dat moeten beantwoorden. Wellicht is het niet te beantwoorden; na regen komt zonneschijn, zonder de slechte momenten leer je de goede niet te waarderen.
We zeuren nu om Trump en Baudet, maar we hebben ergere voorbeelden gehad in de afgelopen eeuw.
RobinHood schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:03:
[...]
Omdat democratie en vrijheid van meningsuiting geen ultieme vrijbrief zijn. Je mag ook niet oproepen tot geweld, je mag niet antisemitisch zijn en als je een nare mening over bijvoorbeeld homo's hebt kun je ook al een probleem hebben.
Fascisme is niet een normale, gezellige stroming. Het is niet "een beetje rechtser dan de VVD", het is een ideologie die ansich niet heel ver van die van IS afstaat, namelijk dood aan iedereen die geen zin heeft om de regels te volgen, of gewoon sowieso minderwaardig is.
Antifa wil dan ook niet "hetzelfde als fascisten", gezien ik antifa-mensen er nog niet op heb betrapt dat ze genocide gepleegd hebben. Ze willen ook niet de systematische onderdrukken van talloze minderheden, ze willen hooguit de onderdrukking van iemand die wil onderdrukken. Dat noem ik niet hetzelfde, en de tactieken zijn ook niet hetzelfde. Hoeveel politici zijn vermoord door Antifa? En hoeveel door extreem-rechts?
Dat hele "extreem links is net zo erg als extreem rechts" is een extreem smerige gelijktrekking.
Ontopicer: Antifa verbieden is natuurlijk onzin, werkt ongeveer net zo goed als anarchisten verbieden zich te organiseren. Echter, lees de twitter van Trump eens, iedereen die het niet met hem eens is, is "radical left", van daaruit naar Antifa is een kleine stap.
Ik zie het nog wel gebeuren dat de GOP en vriendjes dit gaan gebruiken om praktisch de hele democratische partij + een groot deel van de media monddood te maken. Een soort Red Scare 2.0. Of je bent het eens met Trump, of je bent zo'n vuige Antifa-terrorist die misschien maar eventjes de klop op de deur moet horen.
Dat samen met de politie die full SS aan het gaan is, maak ik me toch wel zorgen.
Ho, je mag best antisemitistisch zijn, homo's verachten, etc. Dat is het punt dat niet begrepen wordt. Racisme roei je helaas niet uit. Als je solliciteert en je krijgt antwoord dat je bent afgewezen omdat je een flikker bent, dan is dát strafbaar (en sneu).
Maar als jij een standaard afbericht krijgt, omdat de baas homofoob is, dan wat? Dat is fout, maar niet aantoonbaar strafbaar. Het is een tekortkoming van die persoon, het is zieligz maar je doet er niets aan. Ik kan elke dag goedemorgen tegen mijn zwarte buurman zeggen met een lach, en hopen dat hij wordt plat gereden en een KKK vlag op zolder hebben.
Daarnaast, antifa geen genocide zien plegen. Het is ook niet in staat om aan de macht te komen. Het is net iets onzinnigs als een anarchistische politieke partij. Dat komt niet in de mogelijkheid om een genocide te plegen, erg wrange vergelijking.
Maar goed, laten we ons niet gek laten maken door Amerika, dit zat er al tientallen jaren aan te komen. Wij lachen hier om de relletjes tussen 50+ en Denk, maar die polarisatie zoals in Amerika hebben we niet.