Ervaringen met, en vragen over, nudisme en naturisme

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 11:54
Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.
Het is maar 2,5 uur rijden vanaf ons. :+
Sorry, flauw...

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ik ben met de auto gegaan, in drie dagen. Tussenstops rond Bordeaux en Madrid.

Drie jaar terug was ik ook in Andalusie (toen in Competa) en heb ik het wel in twee dagen gedaan. Maar dat was met twee keer ruim 1200 km eigenlijk teveel, dan kom je echt bekaf aan.

In drie dagen, met 2x 8 uur rijden, en 1x 6 uur, is het goed te doen. Op de terugreis doe ik het dus ook do, met dezelfde overnachtingshotels. Ik vertrek morgen even na 09:00 en hoop woensdag rond 16:00 thuis aan te komen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Wij doen het trager dan dat.
2 x onderweg op een leuke naturisme plek 2 nachtjes oid verblijven.
Is leuker voor het kindje en relaxter voor ons en dan ook deel van de vakantie.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Ik ga het volgende maand ook eens proberen tijdens een fietsrit vanuit België naar Schiermonnikoog en terug. Thuis heb ik het altijd leuk gevonden en soms ook eens op vakantie in zee (stiekem en dan met zwemshort in de hand :P). De eerste keer zou ik hier gaan, een mooi geïsoleerd stukje met ook wat bomen als beschutting (ik ben niet echt een zonneklopper). Als dat bevalt zou ik hier ook eens gaan, lekker afgelegen en rustig volgens de reviews. Als ik dan nóg meer wil ga ik tijdens de terugrit ook eens hier.

Mijn vrouw en dochter zijn nu bij verre familie zodat ik 7 weken alleen ben, dus het lijkt me een mooie gelegenheid om nu eens te doen, gecombineerd met een eerder geplande fietsrit. In België zijn er jammer genoeg enkel campings met lidmaatschap en slechts 1 publiek strand in Bredene waar ik soms negatieve dingen over lees. Ik denk dat mijn vrouw het niks zou vinden maar ik ga het bij terugkomst wel vertellen, wie weet doen we het dan ooit eens samen, maar onze dochter begint bijna aan haar puberteit dus samen iets doen zal denk ik niet voor meteen zijn.

Ik merk wel dat ik tijdens een opgewonden periode liever naakt loop dan anders, dus misschien heeft het (bij mij) toch wat meer daarmee te maken dan bij anderen, of dan men in het algemeen aanneemt. Uiteraard mag je niet té opgewonden zijn, want dan gebeuren er onverwachte dingen down under :P Dus voor de eerste keer ga ik op voorhand wel wat stoom aflaten, maar verder ben ik sowieso te verlegen om er achteraan te lopen hoor, met of zonder kleren ;)

PS: wat wordt hiermee bedoeld?
Doordeweeks is de strook aan het water nog enigszins gemengd, maar is er op de rest van het veld een oververtegenwoordiging van geriefzoekers.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:

PS: wat wordt hiermee bedoeld?

[...]
Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.

--

Zelf ga ik over 5 weken naar een naturistische camping in Frankrijk, in de Provence: Le Haut Chandelalar in Briançonnet. Even boven Nice zo'n beetje.

Eerste keer dat ik daar ben, maar ik hoor er goede verhalen over.

Afgelopen april ben ik in Spanje geweet, in Andalusié, bij Costa Natura, in huisje 127.

Prachtig naturistenpark, in een zeer fraaie omgeving. Komende april heb ik daar weer geboekt, maar dan in huisje 172, wat tegenover 127 ligt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.
Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.
De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:52:
[...]

De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.
Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik? :p Als man kan ik er wel wat lacherig over doen natuurlijk, maar ik begrijp goed dat vrouwen alleen wat terughoudender zijn. Best wel jammer, want als man zonder bijbedoelingen ga ik me daardoor misschien nogal terughoudend opstellen en geen praatjes maken, terwijl je tijdens zo'n lange rit alleen wel wat sociaal contact wilt. Maar goed, ik kan wel aanvoelen hoe ik iets moet aanpakken en in het water kan het allemaal wat ongeremder denk ik. Eigenlijk zouden we het daar niet te vaak over moeten hebben, over die enkelingen die niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken. Gewoon genieten moeten we doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik? :p Als man kan ik er wel wat lacherig over doen natuurlijk, maar ik begrijp goed dat vrouwen alleen wat terughoudender zijn. Best wel jammer, want als man zonder bijbedoelingen ga ik me daardoor misschien nogal terughoudend opstellen en geen praatjes maken, terwijl je tijdens zo'n lange rit alleen wel wat sociaal contact wilt. Maar goed, ik kan wel aanvoelen hoe ik iets moet aanpakken en in het water kan het allemaal wat ongeremder denk ik. Eigenlijk zouden we het daar niet te vaak over moeten hebben, over die enkeleingen die niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken. Gewoon genieten moeten we doen :)
Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.
Ook bij het water zijn er overigens rustige plekjes genoeg dus je hoeft echt niet in de drukte te gaan zitten. Als het je eerste keer is dan is het natuurlijk altijd spannend maar na 5 minuten weet je niet beter meer. Succes en laat weten hoe het was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.
Ook bij het water zijn er overigens rustige plekjes genoeg dus je hoeft echt niet in de drukte te gaan zitten. Als het je eerste keer is dan is het natuurlijk altijd spannend maar na 5 minuten weet je niet beter meer. Succes en laat weten hoe het was!
Bedankt, ik kom zeker nog terug om te posten :) PS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vakantieplannen zijn compleet:
we rijden eerst naar La Gagere, daar blijven we 2 dagen.
Daarna door naar La Clapere (in de buurt van Perpignan), daar blijven we 2 dagen.
Vervolgens een week naar familie in Alicante, waarna we dezelfde route terug gaan doen.

Jammer dat we pas in september gaan. ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Bedankt, ik kom zeker nog terug om te posten :) PS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.
Genoeg ;) Ik maak regelmatig naaktwandelingen. Vaak is het tijdstip belangrijker dan de locatie. Volgens artikel430a is naaktrecreatie toegestaan op aangewezen en geschikte locaties. Rustige natuurgebieden zijn eigenlijk altijd wel geschikt. Wanneer is het vaak rustig? Rond (avond) etenstijd, aan het einde van de middag en natuurlijk 's ochtends vroeg. Pak een doordeweekse dag en ga in de ochtend en je kunt op veel plaatsen prima een naaktwandeling maken waarbij je amper tot geen mensen tegenkomt.

Ik weet niet in welk omgeving je wilt wandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]

In Nederland mag je in principe overal waar dat kan (lokatie geschikt is) naaktlopen, dus ook in bossen.

Een gemeente mag geen verbod op naakrecreatie afkondigen in een gebied.

Dat is geregeld in artikel 430a uit het Wetboek van Strafrecht.

Staatsbosbeheer weet dat overigens niet helemaal, dus die kan een bekeuring uitdelen. Dan moet je contact opnemen met de NFN (Naturisten Federatie Nederland), die kunnen dan helpen bij de verdediging, hebben vaker met dat bijltje gehakt, waarop altijd vrijspraak gevolgd is op basis van dat wetsartikel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Genoeg ;) Ik maak regelmatig naaktwandelingen. Vaak is het tijdstip belangrijker dan de locatie. Volgens artikel430a is naaktrecreatie toegestaan op aangewezen en geschikte locaties. Rustige natuurgebieden zijn eigenlijk altijd wel geschikt. Wanneer is het vaak rustig? Rond (avond) etenstijd, aan het einde van de middag en natuurlijk 's ochtends vroeg. Pak een doordeweekse dag en ga in de ochtend en je kunt op veel plaatsen prima een naaktwandeling maken waarbij je amper tot geen mensen tegenkomt.

Ik weet niet in welk omgeving je wilt wandelen?
Ergens langs de blauwe route :P Mijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulXDhpw2hqA8FRTkPTZSdDmOcck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5GW8yqLkABpHFMcGAe0LKXyj.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Ergens langs de blauwe route :P Mijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).

[Afbeelding]
Vroeg gaan (< 10:00) of rond etenstijd (18:00-19:00), dan is het in de meeste bossen uitgestorven en kan je prima legaal naaktwandelen.

Zeker als je buiten de verharde wegen blijft, dus op de zandpaden enzo. Wel even uitkijken bij dingen als fietspaden enzo. Dus neem altijd een tasje mee met een pareo of sarong ofzo, die je desnoods snel even kan omslaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

[Afbeelding]
zo uit mijn hoofd 3 locaties waar ik wel vaker naaktwandelingen heb gemaakt:

Laarzenpad bij Hillegom (wassergeest geloof ik)
Chaamse bossen
Ruphense bossen

Maar in principe: Zie je een rustig natuurgebied en schat je de kans op het tegenkomen van andere wandelaars laag in, ga er gewoon voor. Mocht je anderen tegenkomen, het overgrote deel daarvan zegt je gewoon vriendelijk gedag en maakt er geen probleem van. En wat @wildhagen ook al aangeeft, mocht je tegen overijverige boa's aanlopen, wijs ze op artikel430a en als ze daar niet naar willen luisteren, laat ze gewoon de boete uitschrijven en maak daarna bezwaar. Als je de locatie goed hebt uitgekozen wordt die in principe altijd gewoon geseponeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Vroeg gaan (< 10:00) of rond etenstijd (18:00-19:00), dan is het in de meeste bossen uitgestorven en kan je prima legaal naaktwandelen.

Zeker als je buiten de verharde wegen blijft, dus op de zandpaden enzo. Wel even uitkijken bij dingen als fietspaden enzo. Dus neem altijd een tasje mee met een pareo of sarong ofzo, die je desnoods snel even kan omslaan.
Mja, ik denk dat ik me zo niet helemaal op mijn gemak ga voelen, hoewel ik me kan voorstellen dat de spanning een deel van de ervaring is. Een bos dat voorzien is voor naturisme lijkt me beter, maar dat zou misschien weer foute figuren lokken, vooral omdat er minder sociale controle mogelijk is dan op een strand.
Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:54:
[...]

zo uit mijn hoofd 3 locaties waar ik wel vaker naaktwandelingen heb gemaakt:

Laarzenpad bij Hillegom (wassergeest geloof ik)
Chaamse bossen
Ruphense bossen

Maar in principe: Zie je een rustig natuurgebied en schat je de kans op het tegenkomen van andere wandelaars laag in, ga er gewoon voor. Mocht je anderen tegenkomen, het overgrote deel daarvan zegt je gewoon vriendelijk gedag en maakt er geen probleem van. En wat @wildhagen ook al aangeeft, mocht je tegen overijverige boa's aanlopen, wijs ze op artikel430a en als ze daar niet naar willen luisteren, laat ze gewoon de boete uitschrijven en maak daarna bezwaar. Als je de locatie goed hebt uitgekozen wordt die in principe altijd gewoon geseponeerd.
Ok, ik zal eens kijken wat op mijn route ligt, bedankt voor de tips, misschien doe ik het er ook wel bij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Overigens is er tegenwoordig ook een nieuwe lokatiezoeker voor naturistische bestemmingen, waarbij je op meer criteria kunt zoeken dan op Blootkompas van de NFN: https://www.blootlocaties.nl/nl/

Ik zal die ook nog even toevoegen aan de topicstart, deze site bestaat nog niet zolang.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
[...]

[Afbeelding]
Ik zit op het verenigingsterrein de eerste twee weken van augustus, mocht je vlakbij Bunne (tussen Assen en Groningen) langskomen en zin hebben in koffie, geef even een gil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teddy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Ik zit op het verenigingsterrein de eerste twee weken van augustus, mocht je vlakbij Bunne (tussen Assen en Groningen) langskomen en zin hebben in koffie, geef even een gil :)
Ik ga pas op 19/8 van Schiermonnikoog naar Meppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Ik ga pas op 19/8 van Schiermonnikoog naar Meppel.
Dan had de Wadloop-toch van de NFN op 26 augustus misschien wel interessant geweest? Zie https://www.natuurlijknfn.nl/wadlopen/

Helaas uitverkocht, maar er is nog wel een wachtlijst mocht er iemand afvallen...
Durf je het aan? Naturistisch wadlopen is geen ‘walk in the park’. Het is een combinatie van wadlopen, door kwelders struinen en een strandwandeling.

Dat vraagt van jou natuurlijk wel een goede conditie. Maar als je het eenmaal hebt gered, dan kun je op dat prachtige waddeneiland voldaan terugkijken op een bijzondere ervaring en prestatie.

We organiseren dit jaar twee tochten. De wadlooptocht van 29 juli is korter (10 kilometer) en geldt als de lichte editie. De tocht van 26 augustus vergt wat meer inspanning, want die is 13 kilometer lang.

Editie 26 augustus 2023

We gaan met een eigen boot van Lauwersoog naar Schiermonnikoog (dus niet met de veerboot). Vervolgens lopen we over het Wad in oostelijke richting onder het eiland door, naar het punt waar we het eiland oversteken.

Tussen de diepe, modderige prielen en struiken met stekels door lopen we naar het Noordzeestrand. Via het strand lopen we naar ‘De Marlijn’. Vervolgens nemen we onze eigen boot terug naar het vasteland.

Deze tocht duurt circa 5 uur. De kosten voor deze tocht bedragen € 74,50 per persoon.

Deze wadlooptocht is UITVERKOCHT. Wil je op de WACHTLIJST, stuur dan een mail via onderstaande button met je naam, telefoonnummer en je registratienummer zoals vermeld op jouw NFN-jaarkaart.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Dan had de Wadloop-toch van de NFN op 26 augustus misschien wel interessant geweest? Zie https://www.natuurlijknfn.nl/wadlopen/

Helaas uitverkocht, maar er is nog wel een wachtlijst mocht er iemand afvallen...

[...]
Hé dat lijkt me leuk! Maar de 26e moet ik sowieso terug thuis zijn.

Een modderbad wil ik ook wel eens naakt doen en dan een worstelwedstrijd houden :P

Lijkt me ook leuker en koeler dan zonnecrème.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TuhQP9xRTpsx-CEhvC6YkbeUGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JvGwCucibxVYeRixVv2PSeV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-07 17:48
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:
Ik ga het volgende maand ook eens proberen tijdens een fietsrit vanuit België naar Schiermonnikoog en terug. Thuis heb ik het altijd leuk gevonden en soms ook eens op vakantie in zee (stiekem en dan met zwemshort in de hand :P). De eerste keer zou ik hier gaan, een mooi geïsoleerd stukje met ook wat bomen als beschutting (ik ben niet echt een zonneklopper). Als dat bevalt zou ik hier ook eens gaan, lekker afgelegen en rustig volgens de reviews. Als ik dan nóg meer wil ga ik tijdens de terugrit ook eens hier.

[...]
Ik ben een paar weken geleden naar Schiemonnikoog geweest. Wij vonden oost erg tegenvallen, veel meer geklede mensen dan blote en gewoon een continue stroom aan wandelaars, vooral in het weekend. We waren er toen het 30+ graden was.
Ik zou je aanraden om naar het westelijke naaktstrand te gaan. Gigantische strand, met helemaal niemand. Wij kregen het gevoel dat we in een droge vlakte in Namibië liepen, met die temperaturen. Was fijner dan het nu klinkt :9

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anatidae schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:32:
[...]

Ik ben een paar weken geleden naar Schiemonnikoog geweest. Wij vonden oost erg tegenvallen, veel meer geklede mensen dan blote en gewoon een continue stroom aan wandelaars, vooral in het weekend. We waren er toen het 30+ graden was.
Ik zou je aanraden om naar het westelijke naaktstrand te gaan. Gigantische strand, met helemaal niemand. Wij kregen het gevoel dat we in een droge vlakte in Namibië liepen, met die temperaturen. Was fijner dan het nu klinkt :9
Over west las ik dit:
Ik vond het zelf niet zo bijzonder eigenlijk, Oost is een stuk prettiger om te vertoeven.
En verder veel positieve reviews over oost: https://www.naturismegids...schiermonnikoog-oost.html

Weet je wat, ik zal gewoon van west naar oost lopen, of mag dat niet zonder zwembroek? :P

Is eind augustus niet rustiger ivm einde zomervakantie in NL?

Edit: Noord duurt wel langer:
Van 8 juli t/m 20 augustus krijgt Midden-Nederland vakantie, Zuid-Nederland gaat van 15 juli t/m 27 augustus op vakantie en van 22 juli t/m 3 september krijgt Noord-Nederland zomervakantie.
Is dat zo strikt per regio?

Vanaf 13 augustus is camping Seedune op Schiermonnikoog ook terug vrij, betekent misschien ook rustiger in het algemeen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Is eind augustus niet rustiger ivm einde zomervakantie in NL?
Noord heeft t/m 3 september vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wij zijn blijkbaar intelligent :P
Het bleek dat er een verband is tussen gewoontes en aspecten van je persoonlijkheid. En wat de gewoonte naakt door het huis lopen over je zegt? Dat je eigenlijk erg intelligent bent! Uit het onderzoek kwam namelijk dat mensen die vaker naakt door het huis wandelen vaak een hoger IQ hebben.
En enkele positieve gevolgen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120415_028

Stofzuigen moet ik ook eens proberen :P https://www.margriet.nl/p...ngen-om-te-doen~bd0f6246/

Dit is dan weer een heel andere vorm van nudisme: https://www.zita.be/nieuw...et-maakt-me-ongemakkelijk

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-07-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is nog iemand uit de kast gekomen :)
https://www.hln.be/showbi...ben-ik-naturist~aaf7a267/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En plots is topless zwemmen weer een discussiepunt: ‘In de jaren tachtig kon veel meer dan nu

In verschillende Europese steden klimmen vrouwen op de barricaden voor het recht op topless zonnen en zwemmen. De discussie heeft meer om het lijf dan op het eerste gezicht lijkt: voorstanders kaarten de seksualisering van vrouwelijk bloot aan en waarschuwen voor verpreutsing.
Conservatieve opiniemakers voorspellen al langer een ‘nieuwe preutsheid’ en ze krijgen vaak genoeg anekdotes aangereikt om die stelling te onderbouwen. In het pinksterweekend werd in de Gentse Blaarmeersen nog een jonge vrouw in monokini belaagd door jongeren met een Maghrebijnse migratieachtergrond.

Vervolgens werd alweer menige krantencolumn geschreven over de clash tussen culturen en op zich is dat niet onterecht. Mensen met andere culturele of religieuze achtergronden kunnen er andere ideeën over geschikte zwemkledij op na houden. Dat werkt wel in twee richtingen: voor moslima’s is het bijvoorbeeld eveneens een strijd om in boerkini te kunnen zwemmen. In Frankrijk werden enkele jaren geleden nog strenge controles uitgevoerd om na te gaan of het boerkiniverbod wel nageleefd werd.

“Wij moeten ons niet aanpassen omdat sommigen een naakt lichaam gelijkstellen aan seks”, vindt Micha Overstijns (52), die al jaren topless zont en zwemt. Toch merkt ze tijdens haar strandbezoeken dat steeds meer vrouwen een bikinitop of badpak dragen. “Als je dan alleen bent, doe je zelf ook je top niet uit. Anders word je aangekeken alsof je van een andere planeet komt.”

Zelf blijft ze de vrijheid claimen om te dragen wat ze wil, maar ze is wel bezorgd over de recente evolutie. “In de jaren tachtig kon er veel meer dan nu.”
Dit wist ik niet:
“Ook mannen konden aan het eind van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw op sommige plaatsen boetes krijgen voor topless zwemmen”, zegt cultuurhistorica Tinne Claes (KU Leuven). Pas vanaf de jaren dertig werd het voor hen de norm om zonder bovenstuk het water in te duiken en verdween de connotatie met zedenschennis.
Nog 2 weken en ik vertrek, het kriebelt al :) Op de terugrit misschien ook eens lunchen aan Engelermeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Anoniem: 78739 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:59:
[...]

[...]

Dit wist ik niet:

[...]
Nog 2 weken en ik vertrek, het kriebelt al :) Op de terugrit misschien ook eens lunchen aan de Galderse meren.
Het multiculti zal vast meespelen, maar de verpreutsing is al veel langer gaande, voornamelijk dankzij de USA (media).

Ik werd in het zwembad aangesproken door de badjuf dat mijn zoontje zijn zwembroek moest aanhouden. Hij zwemt gewoon met zwembroek, maar als we gaan zitten en een ijsje eten dan doet die altijd de (vieze plak)zwembroek uit en een handdoek om. Dus je ziet welgeteld 5 tellen een blote jongen van 5 jaar oud.

Dat zegt imho genoeg |:( zeker met de argumentatie van mensen die je dit verteld van "ja ik laat mijn kind niet naakt lopen met *insert leeftijd tussen 1 en 4* want pedo's op het strand/zwembad".

Zelf is de enige ervaring die ik nu nog heb het strand als ik met mijn ouders ga, of de sauna. Vakanties zou ik wel weer eens willen maar dan moet ik Miss Waah eerst
A) aan het kamperen krijgen
B) ze genoeg zelfvertrouwen hebben om naakt te durven

In de sauna heeft ze er dan weer geen problemen mee maarja. Het zal A wel vooral zijn denk ik O-)

Als kind altijd naar nudistencampings geweest (ouders zijn ook nudist, geen naturist) en dat beviel altijd prima tov de keren dat we toch op een "normale" camping waren. vooral mbt hygiene :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Zo, mijn rondje NL fietsen zit er op (1080 km) en het werd onverwacht ook een naturistenrondje :) Het was mijn eerste ervaring, maar ik wist dat het me ging bevallen en dat het naar meer zou smaken :)

De eerste keer was Vlieland (Leiden), waar op een zondagavond vooral mannen waren. Er waren enkele rare figuren bij, waaronder iemand die aan zijn piemel zat te friemelen terwijl ik er mee praatte. Maar goed, verder was iedereen wel vriendelijk en het heeft geen invloed gehad op mijn ervaring. De 2e dag was warmer en was het publiek diverser, toen heb ik er 8 uur doorgebracht. Ik had eten mee, heb muziek geluisterd, enkele keren gezwommen en de dag was zo voorbij. Het viel wel op dat een jonge geklede Afrikaanse man bij een volslanke naakte vrouw ging zitten. Het leek alsof ze elkaar niet kenden maar ze leken wel plezier te hebben. Ik ken de achtergrond niet, maar als ze elkaar niet kenden vind ik zoiets toch nogal 'not done'.

Verder ook 2 geklede mannen op bankjes. Geklede mannen gluren het meest! :P Maar gekleed of niet, ik heb toch de indruk dat vrouwen hun ogen ook de kost geven, maar misschien was het omdat ik meestal één van de jongere (43) was :P Aan de mannelijke delen is er eigenlijk ook meer te zien, meer variatie. Bij vrouwen zie je enkel wat haar, of een spleetje, of door overgewicht helemaal niets en borsten zijn we intussen ook al zo gewoon. Maar goed, ik hield me aan het credo 'vluchtig kijken' en heb nooit 'gestaard'. Naast het gevoel van vrijheid is het toch ook een beetje kijken en bekeken worden. 's Ochtends voor vertrek naar Wieringerwerf heb ik er nog ontbeten en wat gezwommen, want ik wist dat de rest van de dag geen naakt meer ging zijn. Ook even naakt gefietst, maar naakt lopen is leuker dan naakt fietsen :)

Goed, na een overnachting in Wieringerwerf was het de beurt aan Schiermonnikoog. Het was rond de 20 graden, maar het voelde door de wind wel frisser aan. De eerste avond heb ik op Oost een lange wandeling gemaakt, er was helemaal niemand en de uitgestrektheid met ondergaande zon was geweldig. De ochtend erna eens naar West gegaan. Ook helemaal alleen. In de namiddag terug naar Oost, waar de meeste naakten zich tegen de koelte in de duinen verschansten. Toen ben ik ook verschillende keren gaan zwemmen. De 2e volledige dag heb ik op Oost een wandeling van 6 km gemaakt (van paal 7 tot 10 en terug). Ik was de enige naakte maar passeerde de geklede mensen wel op enige afstand, zodat ze geen ongemakkelijk gevoel kregen en misschien wisten velen niet eens dat naakt toegestaan was. Op zo'n moment voel je je wel wat de 'exhibitionist', maar goed, het mag en de rest zal me worst wezen.

De dag erna naar Meppel, de enige niet-naakte dag van de 2-weekse trip! :P Toen naar Bussloo (Apeldoorn). Toen ik er aankwam kon ik mijn ogen niet geloven. Het was 26 graden en aan de ingang stond iedereen bijna op elkaar gepakt. Hon-der-den aanwezigen, misschien zelfs 500. Heel divers publiek, al zie je ook daar wel de vergrijzing van de maatschappij :) De dag erna even warm, maar maandag, dus minder gezinnen. Toen heb ik er 10 uur naakt gelopen, een nieuw record :P Het is ook leuk dat er een kiosk met snacks is. 's Ochtends daar weer 'gebruncht' en meteen door naar Tiel.

De dag erna onderweg naar Breda gestopt in Engelermeer: ook veel volk en hetzelfde gevoel als Bussloo. Vlak ernaast is wel een gekleed strand, maar ik heb daar geen probleem mee. Tenslotte naar Breda voor 2 overnachtingen waar ik toch bijna een hele dag doorgebracht heb aan de Galderse meren. Het weer was wisselvalliger dus minder volk, al leken de meeste bezoekers elkaar wel te kennen en is er zelfs een koppel dat er dagelijks komt (donkerbruine perkamenten huid, lijkt me niet zo gezond). Er liep ook voortdurend een jonge man met rugzakje heen en weer. Telkens toen hij passeerde leek het alsof hij niet durfde kijken, maar toen mijn ogen dicht waren en ik ze plots opende zak ik wel dat hij uitvoerig keek :P Er liep ook een twintiger/dertiger gekleed heen en weer terwijl hij met de telefoon in de weer was. Achteraf vroeg ik me af of hij aan het filmen was...

Ok, nu terug in BE, waar we welgeteld 1 naakstrandje in Bredene hebben, waar schijnbaar ook veel gluurders en rare types op afkomen. De rest zijn campings waar lidmaatschap vereist is. Maar goed, ik weet ook niet of mijn vrouw publiek naakt zou willen lopen, morgen komt ze terug van een lange reis en zal ik het eens ter sprake brengen.

Al bij al was het een mooie ervaring en ik vind nu ook dat ik mijn vrouw eigenlijk te weinig naakt zie. Als we actief zijn de slaapkamer is het licht uit want de dochter kan onverwacht binnenkomen en verder is het eigenlijk enkel de badkamer 'en passant', dus eerder toevallig. Eigenlijk moeten we elkaar vaker naakt zien want ook wij zullen sneller 60 zijn dan we beseffen/willen en dan ziet het er toch allemaal net wat minder goed uit. Als ze niet publiek naakt wil gaan misschien toch eens voorstellen om thuis wat vaker naakt te lopen. :) (als de dochter bij oma is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, goed bevallen dus.

Ik zit nu in Zuid-Frankrijk, bij Briançonnet (onder Entrevaux), in het uiterste randje van de Provence. Ben op vakantie in Le Haut Chandelalar, in een gehuurd chaletje. Afgelopen maandag aangekomen, vertrek op 4 september weer.

Vrij rustig hier, veel mensen zijn al naar huis. Prima dus, niet te druk, maar ook niet uitgestorven.

Denk 35 procent Nederlanders, 35 procent Fransen, 20 procent Belgen, en 10 procent de rest (wat Luxemburgers, een Brit, een Spanjaard en een Italiaans, afgaand op de kentekens.

Eigenaresse is een Franse, maar spreekt vrijwel vloeiend Nederlands.

Iedereen loopt ook lekker bloot. Mag ook wel, het is al sinds maandag tussen 36 en 42 (!) graden.

Topcamping, erg goede sfeer en mooi terrein.

Enige nadeel is dat je ver van de bewoonde wereld zit. Kan ook voordeel zijn uiteraard.

Om een idee te geven, de dichtstbijzijnde supermarkt ligt op 30 kilometer afstand (50 minuten rijden) in Entrevaux, dit is een Intermarché, en deze is uitstekend.

In Castellane, op 45 minuten rijden heb je ook een Casino supermarkt. Kende de hele keten niet, maar is een erg slechte keten kennelijk. Erg smerige vloeren, geen THT datum op vlees, er hangt een verschrikkelijke lucht van rottend vlees binnen, de helft van de koelingen staan uit (maar zitten wel producten in....) en in de zomer schijnen ze de prijzen te verdubbelen. Dit laatste hoorde ik van de camping eigenaresse. Een fles cola van 1.25 liter kost er bijvoorbeeld 3.50, bij de Intermarché is dit 1.90. Daar kom ik dus niet meer.

Ik vermaak me dus prima.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Zondag ben ik met mijn vrouw naar Bredene gegaan, waar het enige naakstrand van België is (in Nederland 80?). In combinatie met een verwenweekendje in Brussel was het een goede gelegenheid om eens zonder onze dochter te gaan. Dankzij het zomerweer hadden we dubbel geluk en was het aangenaam warm, met veel en gevarieerd volk op het strand. Ze was wat terughoudend maar heeft wel alles uitgedaan. Zwemmen of rondwandelen zag ze echter niet zitten en ik denk dat ze niet meteen uitkijkt om het een 2e keer te doen. Maar goed, ze heeft het geprobeerd. Misschien is het wat katholieke Filipijnse schroom :P Anderzijds moet ze als zorgkundige dagelijks mensen wassen, dus ze is wel wat gewoon om te zien. In het algemeen zie je sowieso amper mensen van Afrikaanse/Aziatische afkomst op naaktstranden (in NL heb ik er toch ook 5 bezocht). Door haar weet ik nu ook dat vrouwen wel degelijk mannelijke delen bekijken en vergelijken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
Zondag ben ik met mijn vrouw naar Bredene gegaan, waar het enige naakstrand van België is (in Nederland 80?). In combinatie met een verwenweekendje in Brussel was het een goede gelegenheid om eens zonder onze dochter te gaan. Dankzij het zomerweer hadden we dubbel geluk en was het aangenaam warm, met veel en gevarieerd volk op het strand. Ze was wat terughoudend maar heeft wel alles uitgedaan. Zwemmen of rondwandelen zag ze echter niet zitten en ik denk dat ze niet meteen uitkijkt om het een 2e keer te doen. Maar goed, ze heeft het geprobeerd. Misschien is het wat katholieke Filipijnse schroom :P Anderzijds moet ze als zorgkundige dagelijks mensen wassen, dus ze is wel wat gewoon om te zien. In het algemeen zie je sowieso amper mensen van Afrikaanse/Aziatische afkomst op naaktstranden (in NL heb ik er toch ook 5 bezocht). Door haar weet ik nu ook dat vrouwen wel degelijk mannelijke delen bekijken en vergelijken :P
Rustig opbouwen en op haar eigen tempo laten wennen, het feit dat ze alles uit heeft gedaan geeft in elk geval aan dat ze er voor open staat en het ook durft, nu is het een kwestie van normaler proberen te laten worden.
Zijn jullie thuis ook regelmatig naakt? Zo niet dan is dat ook een goede start. Daarmee wen je best snel aan niks aan hebben en wordt het veel sneller normaal om niks aan te hebben.
Heb je nog een naturistische wandeling gemaakt of is dat er niet van gekomen?

Ik heb afgelopen zomer in elk geval wel weer aardig wat naturistische wandelingen gemaakt en onlangs zelfs een blote groepswandeling, fijne ervaring en uiteraard gezellig. Ook weer heel wat nieuwe mensen leren kennen en dus ook weer wat blote wandelmaatjes erbij :P

Ook dit jaar eens de stoute schoenen aangetrokken en iedereen die wel eens op visite komt gevraagd of ze er bezwaar tegen zouden hebben dat ik ze als naturist ontvang en verassend genoeg waren er maar weinig mensen die er bezwaar tegen hadden.
Als de temperatuur het toelaat ben ik namelijk eigenlijk altijd naakt thuis ik vind het jammer om met mooi weer toch weer wat aan te moeten trekken alleen maar omdat er iemand op visite komt.

Ben nu dan ook meerdere keren naakt gebleven als er visite kwam en alhoewel dat in het begin even vreemd aanvoelt om als enige naakt te zijn voelt het nu eigenlijk doodnormaal. En ook de visite gaf aan dat het niet eens meer opviel na een paar minuten en vonden het geen enkel probleem verder. :) De visite mag uiteraard zelf bepalen wat ze doen, sommigen houden hun kleding liever aan, anderen doen mee, alles mag, niets moet is mijn motto.

Het feit dat ze het prima vinden dat ik in elk geval naakt ben voelt echt als volledig geaccepteerd worden nu, ik kan gewoon helemaal mezelf zijn en dat is een erg fijn gevoel! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Metro2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Rustig opbouwen en op haar eigen tempo laten wennen, het feit dat ze alles uit heeft gedaan geeft in elk geval aan dat ze er voor open staat en het ook durft, nu is het een kwestie van normaler proberen te laten worden.
Zijn jullie thuis ook regelmatig naakt? Zo niet dan is dat ook een goede start. Daarmee wen je best snel aan niks aan hebben en wordt het veel sneller normaal om niks aan te hebben.
Thuis hebben we het wel eens gedaan, slechts 1x tot nu toe.
Heb je nog een naturistische wandeling gemaakt of is dat er niet van gekomen?
Op een strandstrookje van 200 meter zou je het amper een wandeling kunnen noemen, maar ze is ook niet meegelopen tot aan de zee. Ik ga het gewoon even laten rusten, ik wil ook niet te veel pushen, de volgende keer is ws. toch pas volgende zomer.
Ik heb afgelopen zomer in elk geval wel weer aardig wat naturistische wandelingen gemaakt en onlangs zelfs een blote groepswandeling, fijne ervaring en uiteraard gezellig. Ook weer heel wat nieuwe mensen leren kennen en dus ook weer wat blote wandelmaatjes erbij :P
Waar waren die wandelingen? (georganiseerd denk ik dan?)
Ook dit jaar eens de stoute schoenen aangetrokken en iedereen die wel eens op visite komt gevraagd of ze er bezwaar tegen zouden hebben dat ik ze als naturist ontvang en verassend genoeg waren er maar weinig mensen die er bezwaar tegen hadden.
Als de temperatuur het toelaat ben ik namelijk eigenlijk altijd naakt thuis ik vind het jammer om met mooi weer toch weer wat aan te moeten trekken alleen maar omdat er iemand op visite komt.

Ben nu dan ook meerdere keren naakt gebleven als er visite kwam en alhoewel dat in het begin even vreemd aanvoelt om als enige naakt te zijn voelt het nu eigenlijk doodnormaal. En ook de visite gaf aan dat het niet eens meer opviel na een paar minuten en vonden het geen enkel probleem verder. :) De visite mag uiteraard zelf bepalen wat ze doen, sommigen houden hun kleding liever aan, anderen doen mee, alles mag, niets moet is mijn motto.

Het feit dat ze het prima vinden dat ik in elk geval naakt ben voelt echt als volledig geaccepteerd worden nu, ik kan gewoon helemaal mezelf zijn en dat is een erg fijn gevoel! _/-\o_
Dat zou ik toch niet durven :P Ik zou me wat exhibitionistisch voelen. Deze man heeft trouwens nog stoutere schoenen :P Hoewel, als het mag is het ook niet meer zó spannend, op Schiermonnikoog liep ik ook als enige naakte op het strand tussen gekleden (door de wind was het fris, daarom ws. geen/amper andere naakten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:33:

Waar waren die wandelingen? (georganiseerd denk ik dan?)
Hier kun je al mijn naturistische wandelingen volgen, ik maak van bijna al mijn wandelingen verslagen en zet ze op mijn blog. Niet alleen ter promotie van naturistisch wandelen maar ook om naturisme verder te normaliseren. Laten zien wat het inhoudt en dat naakt niets meer of minder is dan een kledingkeuze. En wellicht ten overvloede maar bevat naaktfoto's :+
Dat zou ik toch niet durven :P Ik zou me wat exhibitionistisch voelen. Deze man heeft trouwens nog stoutere schoenen :P
Ik doe het niet met exhibitionistische intenties dus zo voelt het voor mij zeker niet. Voor mij is naakt gewoon mijn alledaagse kloffie (als het warm genoeg is) en daar voel ik me het meest comfortabel bij.

En die spanjaard heeft geen stoute schoenen maar wel hele dappere. :) Als het legaal was om overal naakt te zijn zou ik daar ook echt wel eens gebruik van maken 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Metro2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

En die spanjaard heeft geen stoute schoenen maar wel hele dappere. :) Als het legaal was om overal naakt te zijn zou ik daar ook echt wel eens gebruik van maken 8)
Idd, dat dacht ik ook achteraf, zie aanvulling in mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Hier kun je al mijn naturistische wandelingen volgen, ik maak van bijna al mijn wandelingen verslagen en zet ze op mijn blog. Niet alleen ter promotie van naturistisch wandelen maar ook om naturisme verder te normaliseren. Laten zien wat het inhoudt en dat naakt niets meer of minder is dan een kledingkeuze. En wellicht ten overvloede maar bevat naaktfoto's :+
Intussen heb ik een groot deel van je blog (met naaktslak :P) gelezen en heb ik even opgezocht wat de wet in BE zegt:
Wet- en regelgeving rondom naturisme in België
De Belgische wet staat naturisme niet toe, maar verbiedt het ook niet. Bij de Belgische wet zijn alleen verstoring van de openbare orde en zedenschennis strafbaar. De veroordeling van Kiené de Mongeot doet wellicht anders vermoeden, maar dit berust op de interpretatie van de rechter. FBN-voorzitter Paul Lambrechts ziet de wet op korte termijn niet veranderen, maar ziet wel dat naaktrecreatie indirect steeds meer wordt toegestaan. Zo hebben bijvoorbeeld de Vlaamse en Waalse gemeenschap belangrijke subsidies uitgekeerd voor de realisatie van naturistencampings.
Hier nog een recent artikel waarin gepleit wordt voor meer normalisatie. Voor een half miljoen mensen mogen/moeten er toch wat meer mogelijkheden komen. Tijdens mijn fietstocht door NL heb ik ook een heel korte wandeling door dit bos gemaakt. Eigenlijk was het wat rondlopen tussen de bomen langs een afgelegen pad. Na de strandjes die ik in NL en nu ook in BE bezocht heb zou ik heel graag eens een wandeling in groep maken. Hoe meer mensen, hoe relaxter en hoe sterker je staat, dan zijn de gekleden die je tegenkomt in de minderheid :P Misschien lukt het ooit om met wat mensen uit dit topic af te spreken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 04-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Intussen heb ik een groot deel van je blog (met naaktslak :P)gelezen
:P
en heb ik even opgezocht wat de wet in BE zegt:

[...]
Hier nog een recent artikel waarin gepleit wordt voor meer normalisatie. Voor een half miljoen mensen mogen/moeten er toch wat meer mogelijkheden komen. Tijdens mijn fietstocht door NL heb ik ook een heel korte wandeling door dit bos gemaakt. Eigenlijk was het wat rondlopen tussen de bomen langs een afgelegen pad. Na de strandjes die ik in NL en nu ook in BE bezocht heb zou ik heel graag eens een wandeling in groep maken. Hoe meer mensen, hoe relaxter en hoe sterker je staat, dan zijn de gekleden die je tegenkomt in de minderheid :P Misschien lukt het ooit om met wat mensen uit dit topic af te spreken :)
Eigenlijk is naturisme dus niet bij wet geregeld en is het afhankelijk van de rechter of deze het naakt zijn als zedenmisdrijf ziet of niet, eigenlijk net als in Frankrijk. Je bent als naturist dan eigenlijk vogelvrij.

In Nederland hebben we artikel430a die dit regelt en er in het kort op neer komt dat je naakt mag zijn zolang de locatie "geschikt" is. Uit jurisprudentie kun je de conclusie trekken dat rustige natuurgebieden in principe altijd wel geschikt zijn. Omdat de omstandigheden tijdens een naaktwandeling natuurlijk ook kunnen veranderen (het wordt ineens drukker bijvoorbeeld) moet je hier wel continue rekening mee houden. Ik probeer hier ook wel echt rekening mee te houden, ik wandel sowieso eigenlijk altijd op rustige tijden, merk ik dat het druk wordt dan trek ik weer wat aan en als ik bv weet dat ik een doorgaand fietspad ofzo moet oversteken dan doe ik ook even een broek aan. (meestal voor niets maarja, toch).

Kom je toch mensen tegen (en dat ga je, dat kun je eigenlijk niet voorkomen in een dichtbevolkt land) dan is het een kwestie van niet de nadruk leggen op het feit dat je niks aan hebt, niet snel wat aan proberen te trekken alsof je 'betrapt' bent en gewoon vriendelijk gedag zeggen. Je zult zien dat de meeste mensen hooguit verrast opkijken maar er verder helemaal geen punt van maken en gewoon vriendelijk gedag terug zetten.

Ik maak ook wel eens 'freehikes' waarbij ik de kleding in de auto achterlaat, enerzijds enger omdat je niks bij je hebt, anderzijds zet je ook alle angst heel snel van je af, je hebt immers toch niks bij je dus je druk maken heeft toch geen zin. Kom je mensen tegen dan ben je simpelweg naakt. Ik maak deze wel uitsluitend in gebieden die ik goed ken en op tijden waarbij ik vrij zeker weet dat ik amper tot geen mensen zal tegenkomen maar de kans is er altijd natuurlijk.

Kortom, als je het wilt proberen, ga er gewoon voor. Zoals je op mijn blog waarschijnlijk gelezen hebt maak ik ook regelmatig in mijn eentje naturistische wandelingen en zelfs als man alleen heb ik nog nooit een onvertogen woord gehoord van andere wandelaars. Wel soms gegniffel, verraste blikken maar ook soms wel een leuk kort praatje. Het is denk ik vooral maar net hoe je zelf overkomt en hoe je je gedraagt. Ik gedraag me niet anders dan met kleding, leg nergens de nadruk op. Ik ben gewoon een naturist die een wandeling maakt.

Ik merk dat naturistisch wandelen echt flink in populariteit aan het stijgen is, ik ben moderator van een facebook groep (naturistische wandelaars) en medebeheerder van een mewe groep over dit onderwerp (artikel430a) en de interesse is er duidelijk.

Begin van dit jaar heb ik ook een gesprek hierover gehad bij de NFN en die zagen ook een duidelijk stijgende interesse in naturistisch wandelen. Die waren vooral geinteresseerd in wat zij konden betekenen voor naturistische wandelaars maar waren naar mijn mening vrij terughoudend vanwege de houding van Staatsbosbeheer en natuurmonumenten, 2 partijen die de NFN graag te vriend wil houden maar niet direct positief staan tegenover naaktwandelaars maarja, wat staatsbosbeheer en natuurmonumenten vinden is niet echt van belang, volgens de wet mag het en daar hebben zij zich ook naar te schikken. Ze staan niet boven de wet en ik vind dat de NFN daar ook best wat activistischer in mag zijn om meer vrijheden voor naturisten voor elkaar te krijgen. Ze zijn wel héél erg voorzichtig.

Het aantal mensen dat er bloot op uit gaat groeit in elk geval flink, leuk om te zien en ook dé manier om het normaler en beter geaccepteerd te krijgen, door het gewoon te doen en je er niet voor te schamen.

Ook is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen weten dat het het maken van een naakte wandeling gewoon is toegestaan (op geschikte locaties). Dat is onder andere de reden van mijn blog maar natuurlijk verspreid ik 'het woord' ook gewoon mond op mond, iedereen die ik ken weet ervan (incl collega's) en die vertellen het ook weer door etc. Zodra mensen weten dat iets mag kijken mensen er toch vaak heel anders naar en vinden ze het minder snel een probleem.

In een tijd waar de nadruk heel erg ligt op jezelf mogen zijn is het naar mijn mening niet meer dan logisch dat naturisten ook zichzelf willen zijn en van hun (wettelijke) vrijheden gebruik zullen maken door in overeenstemming met de naturistische levenswijze van de natuur te genieten.

Met het maken van een naturistische wandeling wijk je weliswaar af van de norm maar je doet er verder niemand kwaad mee en je overtreed ook de wet niet dus waarom zou je het niet doen? Omdat een ander dat wellicht niet leuk vindt? Ik vind ook zoveel wat anderen doen niet fijn maar het is geven en nemen in een samenleving. Als ik dingen van anderen moet accepteren en respecteren dan moeten anderen dat andersom ook van ons naturisten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens deze quote zou je in België al een 'bijzondere opsporingsambtenaar' (wat dat ook moge zijn) tegen het lijf moeten lopen om een boete te krijgen.
Nudisme (naaktrecreatie) valt niet onder openbare zedenschennis. Naaktrecreatie is weliswaar niet altijd toegestaan, maar wordt niet gezien als een strafbaar feit in de zin van de strafwet. Wel kan u een boete opgelegd krijgen wanneer (bijzondere) opsporingsambtenaren het feit constateren.
Weinig reden tot zorgen denk ik dan? En dan nog, de kans dat je een tegen komt is ws. zo klein dat het je uiteindelijk minder geld kost dan jaarlijkse abonnementskosten voor een naaktcamping of zo :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:22:
Volgens deze quote zou je in België al een 'bijzondere opsporingsambtenaar' (wat dat ook moge zijn) tegen het lijf moeten lopen om een boete te krijgen.
[...]
Weinig reden tot zorgen denk ik dan? En dan nog, de kans dat je een tegen komt is ws. zo klein dat het je uiteindelijk minder geld kost dan jaarlijkse abonnementskosten voor een naaktcamping of zo :P
Dat sowieso, al zijn er plekken waar ze vrij actief zijn zoals in het Horsterwold in Zeewolde, daar wandelen ook regelmatig naturisten en worden ook regelmatig bekeuringen uitgeschreven maar omdat de naturisten niets fout doen worden die boetes eigenlijk altijd direct al geseponeerd of worden ze kwijtgescholden als ze bezwaar maken. De boa's daar begrijpen het gewoon echt niet. In alle andere natuurgebieden kom je echt zelden tot nooit boa's tegen. Ik maak me daar ook niet zo druk om al vermijd ik om die reden wel het Horsterwold, gewoon omdat ik geen zin heb ik discussies met boa's of agenten die de wet niet goed kennen, daar kom ik niet voor. :/ Ik kom daar om van de natuur te genieten.

Mocht je toch een boete krijgen ( 90 euro geloof ik) en je hebt de locatie en het tijdstip gewoon juist hebt uitgekozen dan kun je er donder op zeggen dat die wordt kwijtgescholden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Metro2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Mocht je toch een boete krijgen ( 90 euro geloof ik) en je hebt de locatie en het tijdstip gewoon juist hebt uitgekozen dan kun je er donder op zeggen dat die wordt kwijtgescholden.
En anders de NFN inschakelen, die zitten er meestal wel bovenop als mensen een bekeuring krijgen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Metro2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:47:
wow ... dit is best wel een stap.
Wij noemen onszelf niet echt nudisten, maar wij gaan wel graag eens naakt.
Maar de meeste mensen weten niet dat we thuis soms naakt rondlopen, al is dat niet zo heel vaak.
Teveel inkijk en nieuwsgierige buren om ons echt op ons gemak te voelen :)
Buiten mijn schoonzus en haar familie zou ik ook niet weten aan wie ik de vraag zou (durven) stellen.

Wel zijn we thuis (vooral in de zomer) wel vaak "schaars gekleed". Alhoewel dit, in geval van mijn vrouw, ook niet meer veel aan de verbeelding overlaat. Dunne, redelijk doorzichtige topjes en korte rokjes kunnen maar zoveel verbergen zonder ondergoed ;)
Maar net voldoende als "plausible deniability" indien een bezoeker toevallig toch eens wat meer te zien krijgt dan verwacht ;) .

Volgende week is er trouwens in St Truiden (BE) een nudisten zwemevent.
Mijn vrouw gaat er met de jongste zoon naar toe, samen met haar zus en diens familie.
Zal wel weer een leuke bedoening worden.
Oudste zoon en ikzelf hadden helaas al andere dingen gepland waar we niet onderuit kunnen.
We waren nog aan het bedenken of ze nog een introduce kon meenemen, maar in onze vriendenkring staan ze hier helaas niet zo voor open. Zoals wel vaker gaan vrienden/kennissen wel vaak naar de sauna of topless/naakt op het strand, maar staan ze er niet voor open om dat met vrienden te doen.
Ach ja ... we krijgen binnenkort leuke nieuwe buren ... dus wie weet kunnen we volgens jaar wel iemand introduceren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:37:
[...]

wow ... dit is best wel een stap.
Jep, was voor mij ook wel een stap hoor maar ben toch blij dat ik het gevraagd heb omdat ik het ook gewoon belangrijk vind dat ik mezelf kan zijn en omdat ik me ook echt niet schaam voor mijn levenswijze. Als voor mij bloot zo gewoon is moet ik er zelf ook makkelijk over doen denk ik altijd maar.
Verassend veel mensen die het geen probleem vonden, ook mensen waar ik het niet direct van verwacht had. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Metro2002 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:14:
Verrassend veel mensen die het geen probleem vonden, ook mensen waar ik het niet direct van verwacht had. :)
Misschien moet ik het dan toch maar eens aan mijn schoonmoeder vragen :)
Die vindt het toch maar allemaal "vies en raar" dat we naakt gaan in publiek.
En ze vindt het al helemaal raar dat mijn vrouw en haar zus, samen met onze beide families naar de sauna of zo'n zwemevent gaan.
Als ze er positief op reageert, kan ik thuis of als we met zen allen op vakantie gaan ook vaker naakt lopen. Mijn schoonbroer zou daar ook blij van worden. En dan worden mijn vrouw en haar zus misschien ook gelijk overltuigd topless/naakt te gaan als hun stiefvader erbij is. Hij zou dit i.i.g. niet erg vinden ;) En gezien de voorliefde van beide dames om naakt te zwemmen is het een win/win :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Misschien moet ik het dan toch maar eens aan mijn schoonmoeder vragen :)
Die vindt het toch maar allemaal "vies en raar" dat we naakt gaan in publiek.
En ze vindt het al helemaal raar dat mijn vrouw en haar zus, samen met onze beide families naar de sauna of zo'n zwemevent gaan.
Als ze er positief op reageert, kan ik thuis of als we met zen allen op vakantie gaan ook vaker naakt lopen. Mijn schoonbroer zou daar ook blij van worden. En dan worden mijn vrouw en haar zus misschien ook gelijk overltuigd topless/naakt te gaan als hun stiefvader erbij is. Hij zou dit i.i.g. niet erg vinden ;) En gezien de voorliefde van beide dames om naakt te zwemmen is het een win/win :P
Ik had toevallig gisteren de vraag nog gesteld aan het broertje van mijn vrouw die normaal ook zo reageert op sauna's etc maar die gaf verassend genoeg aan er helemaal geen probleem mee te hebben wanneer ik (of ik en mijn vrouw samen) naakt zou zijn als hij langskomt. Hij heeft zoiets van, het is niks voor mij maar een ander moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt dus wie weet komt het met je schoonmoeder ook goed :)

Mijn schoonmoeder heeft er ook geen problemen mee ondanks dat ze zelf ook niks heeft met naturisme en geen stap zou zetten in de sauna of op een naturistencampings terwijl mijn eigen moeder wél met mij en mijn zusje naar de sauna gaat maar het dan weer niet fijn vind als ik thuis naakt ben als ze op visite komt terwijl mijn zus daar dan weer geen probleem mee heeft. (al heeft mijn moeder wel aangegeven er nog over na te denken dus wie weet in de toekomst.)

Dus ik zou zeggen: Gewoon vragen! Nee heb je, ja kan je krijgen. Je weet gewoon niet wie er wel en niet ja zeggen, mensen kunnen je best verassen. Ruim de helft van de mensen die hier wel eens over de vloer komt heeft er in elk geval geen problemen mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldNaturist
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Hoihoi

Ik was wat aan t googlen en vond dit "draadje" op Tweakers😃

Ik dacht dat tweakers altijd ging over het testen van apparaten ĥaha.

Ok, ik ben dus Ronald, getrouwd, kinderen, al jaren naturist. We gaan altijd naar blootcampings/resorts.
Zelf ben ik altijd thuis bloot bezig, binnen en buiten. Ook loop ik overal waar t enigzins kan mn blootwandelingen, ik zag de term 430a al voorbij komen, uiteraard bekend hier.
Net thuis vanuit Spanje, daar ook iedere dag blootwandelingen gemaakt natuurlijk.

Ik heb sinds 2017 ook een eigen naturistengroep opgericht. Nu iets van 80 leden. Altijd leuk om met gelijkgestemden te praten.

Geniet er allemaal lekker van en ga/ blijf lekker blootwandelen is mijn advies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Is er trouwens iemand afgelopen zaterdag naar het zwemevent geweest in St. Truiden (België)?
Ik kon helaas niet gaan, maar mijn vrouw is geweest met onze jongste zoon.
Ook haar zus was er samen met haar man en dochter.

Het was gezellig geweest zei ze, maar in vergelijking tot vorige edities toch merkelijk minder jonger volk (20 - 40 jaar). Meerderheid was volgens haar toch een stukje ouder (ze is zelf 42).
Geen idee of het met de locatie te maken had (1ste keer in Limburg, andere keren dat we geweest waren ging het door in Brussel of Gent). Anders toch de populariteit bij de jongere generatie toch wat meer zien te promoten. Of zou het kunnen dat de jongere generatie zo gsm/instagram verslaafd is dat ze niet een paar uurtjes zonder kunnen ;)

Wel grappig dat mijn nichtje (tiener) er ook bij was. Afgelopen zomer was mijn schoonzus speciaal naar een "clothing optional" camping gegaan omdat nichtje niet meer zo happig was om naakt te gaan in publiek. Maar als het gaat om te zwemmen heeft ze er blijkbaar minder issues mee. Daar heeft ze blijkbaar dezelfde instelling als mijn vrouw en schoonzus dat zwemmen vele malen leuker is zonder badkledij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:32:
Is er trouwens iemand afgelopen zaterdag naar het zwemevent geweest in St. Truiden (België)?
Ik kon helaas niet gaan, maar mijn vrouw is geweest met onze jongste zoon.
Ook haar zus was er samen met haar man en dochter.

Het was gezellig geweest zei ze, maar in vergelijking tot vorige edities toch merkelijk minder jonger volk (20 - 40 jaar). Meerderheid was volgens haar toch een stukje ouder (ze is zelf 42).
Geen idee of het met de locatie te maken had (1ste keer in Limburg, andere keren dat we geweest waren ging het door in Brussel of Gent). Anders toch de populariteit bij de jongere generatie toch wat meer zien te promoten. Of zou het kunnen dat de jongere generatie zo gsm/instagram verslaafd is dat ze niet een paar uurtjes zonder kunnen ;)

Wel grappig dat mijn nichtje (tiener) er ook bij was. Afgelopen zomer was mijn schoonzus speciaal naar een "clothing optional" camping gegaan omdat nichtje niet meer zo happig was om naakt te gaan in publiek. Maar als het gaat om te zwemmen heeft ze er blijkbaar minder issues mee. Daar heeft ze blijkbaar dezelfde instelling als mijn vrouw en schoonzus dat zwemmen vele malen leuker is zonder badkledij.
Ik zie al die naturistische (zwem)evenementen vaak te laat en naar België of het midden van Nederland om een paar uurtjes te zwemmen of badmintonnen doe ik ook niet zo snel. Sowieso zwem ik eigenlijk bijna alleen nog maar in de zwembaden in de sauna.

Heb de indruk dat veel jongere naturisten steeds vaker liever in de vrije natuur naakt recreeren dan bij georganiseerde evenementen. Dus natuurlijk naturistenstranden maar ook naturistisch wandelen.

Wel grappig dat je nichtje inderdaad liever naakt zwemt maar er verder dan weer meer moeite mee heeft, bijzonder, zal denk ik de leeftijd zijn. Zie het op naturistencampings ook, sommige pubers lopen in een omslagdoek op de camping maar in het zwembad interesseert het ze ineens weer niet, hoe werkt dat in zo'n puberhoofd :P Maarja, toen ik puber was wilde ik juist het liefst niks aan maar mijn ouders waren allebei geen naturist dus ik heb het pas na mijn pubertijd echt 'ontdekt' en voor het eerst eens naar de sauna en naaktstrand gegaan.
Ik weet nog heel goed dat ik toen ik een jaar of 14-15 was in een ANWB winkel een magazine zag over naturisme en ik toen dacht: Er zijn meer mensen die graag naakt leven ! Wat een openbaring was dat :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Metro2002 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Ik zie al die naturistische (zwem)evenementen vaak te laat
https://www.natuurlijknfn.nl/naaktzwemmen/
Misschien even doorklikken, maar dan heb je de hele kalender voor 2023 en 2024 van de zwembaden in Nederland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Pietervs schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
https://www.natuurlijknfn.nl/naaktzwemmen/
Misschien even doorklikken, maar dan heb je de hele kalender voor 2023 en 2024 van de zwembaden in Nederland :)
En misschien "speciale events" nog eens extra posten in dit topic.
Ik hoorde mijn schoonbroer gisteren nog iets vermelden over een fotoshoot met Spencer Tunic waar hij wilde aan meedoen.
Maar waar en wanneer dit zou doorgaan weet ik niet. Hem kennende zou hij de halve wereld nog rondreizen om aan zulke dingen mee te doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:40

Mfpower

In dubio

[...]
Zie het op naturistencampings ook, sommige pubers lopen in een omslagdoek op de camping maar in het zwembad interesseert het ze ineens weer niet, hoe werkt dat in zo'n puberhoofd :P
Groepsdruk heet dat. Als je bloot voor die groep buiten het zwembad ook weet te normaliseren dan is de omslagdoek ineens raar. Mijn dochter heeft dat afgelopen zomer weten te doen met een groepje waarbij de ouders nog kwamen vragen hoe ze dat deed want hun kind wilde eigenlijk niet meer bloot maar ja kleren waren ineens niet meer de norm in het groepje :p. We blijven kuddedieren immers. Bij pubers is dat extra zwaar ingebakken in de hersens zo lijkt het.

Overigens staan we nu dit weekend t/m vandaag op Flevo natuur en daarna verlaten we Nederland. Ik hoop dat we nog veel nieuwe naturistische plekken gaan tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Wel grappig dat je nichtje inderdaad liever naakt zwemt maar er verder dan weer meer moeite mee heeft, bijzonder, zal denk ik de leeftijd zijn. Zie het op naturistencampings ook, sommige pubers lopen in een omslagdoek op de camping maar in het zwembad interesseert het ze ineens weer niet, hoe werkt dat in zo'n puberhoofd :P
Omdat ze wel een naakt gevoel willen, maar niet naakt gezien willen worden? :) Al zwemmend kan je enkel het hoofd zien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
Anoniem: 78739 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:03:
Omdat ze wel een naakt gevoel willen, maar niet naakt gezien willen worden? :) Al zwemmend kan je enkel het hoofd zien :)
Dat viel wel mee denk ik ... nichtje en mijn zoon hebben meer op de glijbanen (en bijhorende wachtrij) gezeten dan effectief gezwommen.
Om in het thema te blijven, het heeft meer met "koudwatervrees" te maken :) .
De schrik om naakt te gaan, maar eenmaal naakt merk je na een paar minuten niet meer dat je naakt bent.
Werkt zo bij iedereen die voor de 1ste keer naakt gaat in publiek.
Bij pubers werkt dat net zo, alleen iedere keer als ze naakt gaan ... zeker i.c.m. hun hormonen en het zich onzeker voelen i.v.m. een ontwikkelend lichaam.
Althans, dat was toch bij mij zo als tiener, al was ik toen nog niet echt een nudist :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04

samo

yo/wassup

Van het weekend was ik met vrouw en kinderen lekker op pad, in het oosten van het land. Even had ik tijd om een rondje te gaan fietsen en halverwege zou ik dan langs Bussloo komen. Mooi, omdat de omgeving natuurlijk erg mooi is. Maar ook fijn om in een rondje van 65km+ een lunchpauze te plannen.

Dus heb ik dit weekend voor het eerst - al is het maar een half uurtje - een nudistenstrand bezocht.

En dat beviel best goed. Ik had een klein handdoekje mee, dus bij aankomst fiets aan de kant gezet, handdoekje neergelegd en die strakke fietskleding uitgetrokken. Lekker broodje gegeten en nog even wat zon gepakt. Dan weer aankleden en terug op de fiets. Reuze praktisch, want ze zit niet in die stinkkleren en rare schoenen. Zeker iets om bij dit mooie weer vaker te doen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja lekker he? Bussloo ben ik nog niet geweest (te ver voor mij, ik woon in West-Brabant), maar qua naakstrand ga ik vaak naar het Engelermeer, bij Den Bosch. Erg lekker daar, goede sfeer, en een textiel- en narturistenstrand pal aan elkaar grenzend. Wordt letterlijk nooit moeilijk over gedaan. En het is er nooit te druk.

Voor mij is het naakstrand bij Galderse Meren (bij Galder, net onder Breda) veel dichterbij, maar die trekt me niet. Ik vind de sfeer daar aanzienlijk minder, en het is er bij warm weer krankzinnig druk. Dan ben je net een sardientje die naast andere sardientjes aan het wachten bent tot je ingeblikt wordt...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Duitsland zit naturisme ook in het slop:
https://www.vrt.be/vrtnws...s-duitsers-vrezen-voor-t/

Nog een artikel met een wat andere insteek:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240608_95929759

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-06-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dat het in Duitsland zo hard terugloopt verbaast me: ik zie dat toch een beetje als de bakermat van het nudisme. :o

De NFN probeert in ieder geval jongeren jongvolwassenen aan zich te binden:
NFN introduceert aFreeBody – platform voor jongvolwassen naaktrecreanten

Misschien wel om dezelfde redenen: voorkomen van leegloop en vergrijzing van het ledenbestand?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Naturisme zit niet in het slop, naturisten verenigingen zitten in het slop. Jongeren hebben gewoon niet zoveel met verenigingen in het algemeen (kijk bv naar de ledendaling van de vakbonden) en al helemaal niet als dit verenigingen zijn met hele ouderwetse regels (geen tatoeages, geen piercings, geen alcohol etc, echt de strenge oldskool naturistenverenigingen zeg maar). Tja, wie wel eens in de sauna komt weet dat dan al 90% van de mensen afvalt, bijna geen jongere te vinden zonder tatoeage.

Mijn observatie is juist precies het tegenovergestelde, naakt wordt steeds beter geaccepteerd en naturisme is springlevend. Mensen beleven het alleen op een hele andere manier dan vroeger. Het aantal leden van facebookgroepen over naturistisch wandelen neemt bijvoorbeeld in rap tempo toe en de populariteit hiervan is ook de NFN niet ontgaan, zij besteden steeds vaker aandacht aan naaktrecreatie op openbare locaties.

Mensen van nu gaan liever ergens skinny dippen of naakt wandelen in de vrije natuur dan naakt tussen de gerimpelde lichamen jeu de boulen op een verenigingsterrein en ook in de sauna zie ik vooral jong publiek. Ook naakt thuis en in de tuin is voor steeds meer mensen heel normaal. Dus nee, naturisme neemt niet af in populariteit, integendeel, de manier waarop we naturisme beleven verarandert echter wel.

Ben zelf wel lid van de NFN ivm belangenbehartiging maar niet van een vereniging, dat trekt me ook echt to-taal niet en ik ben toch echt wel een naturist in hart en nieren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Metro2002 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Naturisme zit niet in het slop, naturisten verenigingen zitten in het slop. Jongeren hebben gewoon niet zoveel met verenigingen in het algemeen (kijk bv naar de ledendaling van de vakbonden) en al helemaal niet als dit verenigingen zijn met hele ouderwetse regels (geen tatoeages, geen piercings, geen alcohol etc, echt de strenge oldskool naturistenverenigingen zeg maar). Tja, wie wel eens in de sauna komt weet dat dan al 90% van de mensen afvalt, bijna geen jongere te vinden zonder tatoeage.

Mijn observatie is juist precies het tegenovergestelde, naakt wordt steeds beter geaccepteerd en naturisme is springlevend. Mensen beleven het alleen op een hele andere manier dan vroeger. Het aantal leden van facebookgroepen over naturistisch wandelen neemt bijvoorbeeld in rap tempo toe en de populariteit hiervan is ook de NFN niet ontgaan, zij besteden steeds vaker aandacht aan naaktrecreatie op openbare locaties.

Mensen van nu gaan liever ergens skinny dippen of naakt wandelen in de vrije natuur dan naakt tussen de gerimpelde lichamen jeu de boulen op een verenigingsterrein en ook in de sauna zie ik vooral jong publiek. Ook naakt thuis en in de tuin is voor steeds meer mensen heel normaal. Dus nee, naturisme neemt niet af in populariteit, integendeel, de manier waarop we naturisme beleven verarandert echter wel.

Ben zelf wel lid van de NFN ivm belangenbehartiging maar niet van een vereniging, dat trekt me ook echt to-taal niet en ik ben toch echt wel een naturist in hart en nieren ;)
Tja, dan lopen de jongeren thuis naakt of stiekem op afgelegen plaatsen, want op de 5 naturistenstranden die ik vorig jaar in NL gedaan heb heb ik er amper gezien gezien (Vlietland, Schiermonnikoog, Bussloo, Engelmeer en Galderse meren). Ook op het enige openbare strandje in BE (slechts 100 meter kustlijn) was dat zo, en er komen geen extra locaties of stranden bij. Er zijn wel enkele campings maar daarvoor moet je vaak lid zijn en een camping vind ik meteen een grote stap voor jongeren die het eens willen proberen. Je moet dan sowieso kamperen leuk vinden.

Spelen de andere argumenten dan ook geen rol? De alomtegenwoordigheid van de smartphone (camera + sociale media), de lichaamscultus met vooral perfecte lichamen op (sociale) media en algemeen een toenemende preutsheid? Topless zie je ook niet meer op stranden.

Tenslotte is er ook de bevolkingspiramide die geen piramide meer is en een meer diverse bevolking met meer mensen die uit conservatieve landen afkomstig zijn, die laten de populariteit ook niet stijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-06-2024 09:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Tja, dan lopen de jongeren thuis naakt of stiekem op afgelegen plaatsen, want op de 5 naturistenstranden die ik vorig jaar in NL gedaan heb heb ik er amper gezien gezien (Vlietland, Schiermonnikoog, Bussloo, Engelmeer en Galderse meren). Ook op het enige openbare strandje in BE (slechts 100 meter kustlijn) was dat zo, en er komen geen extra locaties of stranden bij. Er zijn wel enkele campings maar daarvoor moet je vaak lid zijn en een camping vind ik meteen een grote stap voor jongeren die het eens willen proberen. Je moet dan sowieso kamperen leuk vinden.
Ik kom niet heel vaak op naaktstranden maar als ik er ben is de gemiddelde leeftijd steevast tussen de 30 en 50 jaar en dat is in de bijna 25+ jaar dat ik naturist ben niet veranderd. Er is gewoon een bepaalde leeftijdscategorie die daar niet echt komt, en dat zijn pubers en jongvolwassenen maar dat is van alle tijden.
Spelen de andere argumenten dan ook niet mee? De alomtegenwoordigheid van de smartphone (camera + sociale media), de lichaamscultus met vooral perfecte lichamen op (sociale) media en algemeen een toenemende preutsheid? Topless zie je ook niet meer op stranden.
Ik denk serieus dat dat inderdaad wel meevalt. Sowieso is de mobiel verboden op naturistencampings en in sauna's en op naaktstranden wordt het ook niet bepaald gewaardeerd als je daar anderen op de foto zou zetten. Dat er minder topless te zien is op textielstranden zal denk ik wel een gevolg zijn van mobieltjes maar dat betekent niet dat we met zijn allen preutser zijn geworden.

De jongeren die ik zelf ken hebben zonder uitzondering geen enkel probleem met naakt, niet dat ze allemaal zelf naakt door een bos zullen wandelen maar ze hebben er ook geen probleem mee dat anderen dat wel doen en sommigen gaan bv weer wel naar de sauna of zouden het wel eens willen proberen.

Mijn ervaring is dat ze er juist veel meer openstaan dan de wat oudere generatie en eerlijk is eerlijk, jongeren hebben nooit enorme interesse in naturisme gehad, dat komt bij veel mensen toch pas op iets latere leeftijd als ze wat zekerder zijn over hun lichaam. Kinderen boeit het niet, dan komt de pubertijd en is naakt eng en raar en pas daarna zie je dat de interesse in een naturistische levenswijze vaak weer terugkomt of juist wordt ontdekt.

Dat jongeren opgroeien in een tijd waarin 'iedereen zichzelf moet kunnen zijn' zal denk ik zeker meehelpen daarin. Ook al zijn ze zelf (nog) geen naturist, ze accepteren de levenswijze van anderen wel.
Daarnaast is er sowieso de bevolkingspiramide die geen piramide meer is en een meer diverse bevolking met meer mensen die uit conservatieve landen afkomstig zijn.
Dat soort mensen zie je uberhaupt niet op naaktstranden en eigenlijk ook nooit echt in natuurgebieden en met ongeveer 10% van de bevolking hebben ze op het totaalplaatje geen significante invloed. Het aantal leden van de NFN is dan ook al deccenia stabiel met weinig verandering terwijl ook in Nederland het aantal leden van verenigingen al jaren daalt.

Ben zelf moderator en beheerder van een aantal naturistische groepen op mewe en facebook en ik zie echt de interesse duidelijk verschuiven van het oude naturisme (enkel op stranden en in verenigingen) naar naaktrecreatie in de vrije natuur, op campings en naakt evenementen (naakt in de kunsthal, naked the hague, world naked bike ride etc). Ook wat grotere campings zoals flevonatuur trekken genoeg jongeren. Tussen de bejaarden jeu de boulen met ook nog allerlei stricte regels is gewoon niet echt iets dat jongeren en uberhaupt mensen van nu aanspreekt.

Ik zie het niet zo somber als de headlines het doen voorkomen, zeker niet als er genoeg tegengeluiden zijn:

Why millennials keep getting naked in public

The growing movement of Dia al Desnudo

Brits have nude awakening as six million love getting naked to escape their jobs

En ook in Duitsland is FKK in het oosten weer in opkomst:
junge studenten lassen fkk im osten wieder aufleben

Naturistencamping populairder dan ooit

naturists catch eye of UK businesses

The new rise of naturism

‘Nakation’ is de nieuwe vakantietrend

En zelfs in het preutse amerika wordt naked hiking day steeds vaker vermeld en zelfs gepromoot door outdoor websites

Toch kan er echt nog wel wat beter, de marketing en de samenwerking met de politiek bv, dit is dan een artikel van de INF maar geldt net zo goed voor de NFN in Nederland. Daar is wat mij betreft nog wel wat werk aan de winkel, vooral om handhavers e.d. beter te instrueren wat wel en niet mag als het om naaktrecreatie op openbare locaties gaat. (artikel 430a)

Maatschappelijk gezien is naturisme goed geaccepteerd en zelfs van naakt in het openbaar kijkt niemand echt meer op, dat is niet alleen mijn ervaring als ik naturistishe wandelingen maak maar zelfs al ga je een stap verder zoals dit experiment in de UK waar de wetgeving nog wat vrijer is dan hier laat zien dat mensen elkaar over het algemeen gewoon vrij laat zijn zolang ze er maar geen last van hebben. In dat licht gezien vind ik dit stuk van Syp Wynia trouwens ook enorm sterk: bloot als graadmeter voor vrijheid

De verschuiving in de beleving van het naturisme begint ook bij de NFN zichtbaar te worden. Zo heeft de NFN onlangs een pagina speciaal voor handhavers en terreinbeheers opgezet en ik ben zelf ook wel eens daar op gesprek geweest en weet dat ze goede banden onderhouden met gemeenten, staatsbosbeheer en aanverwanten maar het kan altijd beter want er worden nog te vaak onterecht naturisten bekeurd als ze buiten aangewezen maar wel geschikte locaties naakt recreeren. Uiteraard worden die boetes na afloop kwijtgescholden maar die boete zou uberhaupt niet uitgeschreven horen te worden.

Al met al zie ik een verschuiving in de beleving van naturisme en zeker geen afname maar juist een toegenomen interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik zie het ook niet zo somber in. Vergeet niet dat in Duitsland, waar het artikel over ging, de verenigingen vaak nog heel old-skool zijn, met de oude regels als dat je geen vlees mag eten, geen alcohol drinken etc. De regels daar zijn soms echt nog heel streng, en de verenigingen zijn vaak niet met de tijd meegegaan.

Uiteraard heb je ook daar wel weer uitzonderingen in.

In Nederland zijn de naturistenverenigingen aanzienlijk meer gemoderniseerd. Hier zijn de verenigingen die écht old-skool zijn en bijvoorbeeld geen alcohol of vlees toestaan echt heel zeldzaam. Sterker nog, ik kan er zo niet één noemen die nog aan die regels vasthoudt...

En zoals iemand al opmerkt, het artikel ging over het lidmaatschap van naturistenverenigingen, niet om naturisme als geheel. Veel jongeren zullen idd minder snel lid worden van een vereniging, omdat men het nut er niet van in ziet, of het geld er niet voor over heeft. Dat wil dus niet zeggen dat ze niet aan naturisme doen, enkel dat ze geen lid meer zijn van een vereniging.

Zelf ben ik lid van Athena, en zit ook regelmatig op één van hun parken (meestal Ossendrecht, een enkele keer Le Perron), en daar gaat het volgens mij best goed. Ik zie voldoende aanwas, juist ook van families met vaak kleine kinderen. Iets waar Athena zich ook met name op richt, in tegenstelling tot veel andere naturistenverenigingen.

Ik kom ook met enige regelmaat op het naakstrand Engelermeer, en daar zie ik ook regelmatig jongere (30+) naturisten, het is zeker niet alleen oudere. Sure, doordeweeks zijn het vooral ouderen, omdat jongeren dan op het werk zitten. Maar in het weekend ligt de gemiddelde leeftijd fors lager.

Ik maak me al met al niet zo'n zorgen eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, alles samen lijkt het dus wel mee te vallen, maar hoe kan het dat er in BE slechts 1 publiek naaktstrand is en dat dat slechts een strookje van 100 meter is? De enige opties zijn dan nog sauna's of (lidmaatschap)campings, maar dat zegt me niet zo veel. Of zelf een afgelegen stukje natuur opzoeken. Ik heb ook geen zin om daar telkens voor naar NL te gaan, vooral omdat mijn vrouw er nogal onverschillig tegenover staat. Ze heeft het wel eens gedaan, maar zou het niet uit eigen initiatief opnieuw doen. Dan ga ik ook niet extra pushen om haar mee te krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geen idee eerlijk gezegd, misschien is men in België wat conservatiever op dit vlak dan in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Kroatië, waar naturisme eigenlijk al vele jaren ingeburgerd is?

In de jaren 30 weet ik dat er in België best veel naturistenverenigingen waren, maar op bevel van de kerk zijn die toen volgens mij allemaal gedwongen gestopt, en heeft het daarna tot ergens in de jaren 60 of 70 geduurd voor er weer iets gebeurde op dat vlak.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Anoniem: 78739 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:10:
maar hoe kan het dat er in BE slechts 1 publiek naaktstrand is en dat dat slechts een strookje van 100 meter is?
De kustlijn is nu eenmaal niet zo lang en zodanig volgebouwd dat er weinig ruimte overblijft.
Wij gaan als Belgen ook liever naar Zeeland dan naar de Belgische kust.

Of wij preutser zijn weet ik niet zozeer. In mijn jeugd zag je toch ook veel vrouwen topless gaan, waaronder ook jeugd en jong volwassenen.
Wat ik de laatste jaren wel meer hoor is dat mensen topless/naakt gaan, maar dat ze dat niet (meer) aan de Belgische kust zouden doen. Dat heeft dan weer met de alom aanwezigheid van mobieltjes te maken. Ergens spookt toch het gedacht (terecht of onterecht) dat foto's van een lokaler strand via internet sneller gezien kunnen worden door vrienden/kennissen/collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:34:
[...]

De kustlijn is nu eenmaal niet zo lang en zodanig volgebouwd dat er weinig ruimte overblijft.
Een naaktstrand hoeft natuurlijk niet per se aan de kust te liggen, dat kan ook aan een rivier of aan een meertje natuurlijk.

Zo heb je in Nederland Engelermeer, Galderse Meren, Bussloo, Berkendonk, die geen van allen aan zee liggen, maar toch genoeg publiek trekken. En zo zijn er vermoedelijk nog wel meer (deze ken ik even top-of-my-hat).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
wildhagen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:36:
Ik zie het ook niet zo somber in. Vergeet niet dat in Duitsland, waar het artikel over ging, de verenigingen vaak nog heel old-skool zijn, met de oude regels als dat je geen vlees mag eten, geen alcohol drinken etc. De regels daar zijn soms echt nog heel streng, en de verenigingen zijn vaak niet met de tijd meegegaan.
Misschien zit dat ook een beetje in de volksaard. Mijn ervaring is dat men in Duitsland geneigd is zich iets strakker aan de regels te houden, waar we in Nederland wat eigenwijzer zijn. Dan blijven de oude regeltjes ook wat meer hangen.
Ik maak me al met al niet zo'n zorgen eerlijk gezegd.
Same. Hoewel ik het wel jammer vind dat verenigingen last hebben van vergrijzing en weinig aanwas van onderaf. Er zijn in Nederland veel mooie terreinen die allemaal door de leden zelf onderhouden worden. Dat is veel werk, vaak fysiek. De jongere mensen sluiten zich minder aan en zij die wel lid worden, hebben net als de meeste andere mensen die niet gepensioneerd zijn hetzelfde probleem met druk druk druk, veel tijd kwijt aan werk en gezin, mantelzorg etc en daardoor minder dan een of twee generaties terug tijd om op een verenigingsterrein te werken. Het zou jammer zijn als een aantal van die prachtige terreinen verloren gaat omdat er simpelweg geen handen meer zijn voor het benodigde onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:18
Ik moet zeggen, complimenten voor de zeer uitgebreide openings post, @wildhagen! Erg interessant om te lezen, ook voor iemand die zelf niets met deze levensstijl heeft. (ook niks op tegen uiteraard, iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt ;))

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:27
Leuk topic om op tweakers tegen te komen. Ik ben het helemaal met @wildhagen eens. Het Engelermeer is een geweldig mooi strand. Het is voor mij gelukkig niet ver weg en ik kom er regelmatig. De sfeer is er altijd erg goed. Leuk dat er ook mede Tweakers komen. Ik ga dit topic volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn ervaringen in het oosten van Duitsland zijn erg positief, wordt vooral niet moeilijk over gedaan. Zonder zwemkleding in een meertje gaan zwemmen lijkt niemand raar van op, en bij de Cospudener See bijvoorbeeld ligt het officiële naaktstrand een eind van de parkeerplaats, maar ruim voordat je daar bent mixt gekleed en ongekleed zich al.

Dit jaar gaan we voor het eerst naar een FKK camping daar, ben benieuwd hoe het daar bevalt. Wat ik hier las over de verenigingen kan ik wel wat bij voorstellen, bij campings vond ik het ook lastig om iets te vinden wat wat moderner en opener oogde.

Overigens ligt die camping ook aan een meertje en hebben ze op hun site staan dat het hele meer bekend staat om FKK recreanten, dus ook in de omgeving zou je zonder kleding kunnen lopen als je maar rekening houdt met anderen. Dat is iets wat ik vanuit Elsendorp bijvoorbeeld dan weer nooit zou doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Toevallig net terug van FKK Camping Rätzsee, niets dan lof voor dit verborgen paradijsje.

Verscholen in de bossen aan het meer, geen hek om de camping, heerlijk kajakken en suppen op het meer. En inderdaad, niemand die het wat boeit als je zonder kleding gaat wandelen, hardlopen of fietsen in de bossen om het meer en de camping. Bij het terrasje voor de receptie mengen ook probleemloos (geklede) fietsers en (ongeklede) campinggasten, super relaxte sfeer.

Als je echt verder gaat kajakken (je kan naar de andere meren in de buurt, is allemaal verbonden), is het wel verstandig om wat aan te doen of mee te nemen zodat je ook bij de campings aan de andere meren aan land kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Wij waren onlangs op de Mierenhoop (Lichtbond Noord).
https://blootkompas.nl/lo...stencamping-de-mierenhoop

Gezellige camping, lieve mensen, mooie plek in Noord Drenthe.
(ondanks kamperen in de regen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

birdibird schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:51:
Wij waren onlangs op de Mierenhoop (Lichtbond Noord).
https://blootkompas.nl/lo...stencamping-de-mierenhoop

Gezellige camping, lieve mensen, mooie plek in Noord Drenthe.
(ondanks kamperen in de regen)
Daar moet je wel opletten dat je niet met je blote kont in een mierenhoop gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik mag over 3 weken (17-31 augustus) weer op vakantie (met de auto) naar Italië, ik ben dan 2 weken op naturistische camping Ca' Le Scope ("paradijs op de berg") in Emilia Romagna, even onder Bologna.

Wordt mijn eerste naturistische vakantie in Italië. Ben wel vaker in Italië op vakantie geweest, maar tot nu toe altijd niet-naturistisch, omdat je in Italië relatief nog erg weinig naturistische gelegenheden hebt, in vergelijking met Nederland, Duitsland, en vooral Frankrijk, Spanje en Kroatië.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
wildhagen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:42:
Ik mag over 3 weken (17-31 augustus) weer op vakantie (met de auto) naar Italië, ik ben dan 2 weken op naturistische camping Ca' Le Scope ("paradijs op de berg") in Emilia Romagna, even onder Bologna.

Wordt mijn eerste naturistische vakantie in Italië. Ben wel vaker in Italië op vakantie geweest, maar tot nu toe altijd niet-naturistisch, omdat je in Italië relatief nog erg weinig naturistische gelegenheden hebt, in vergelijking met Nederland, Duitsland, en vooral Frankrijk, Spanje en Kroatië.
Dit is op de valreep maar ik ben daar in 2019 geweest en had een prettig verblijf. Het is wel midden in de bergen en vrij hoog gelegen (dus niet echt een typische plek met water vlakbij).

In Italië kan ik ook aanbevelen om deze plekken te bezoeken:
- Ecocampeggio Naturist Sasso Corbo (bij Grosetto, richting Rome), midden in het land handig om Rome te bezoeken
- Le Betulle Villaggio Naturista (Turijn), fraai zwembad en rustig
- Campeggio Naturista Costalunga (Genua), ook fraai zwembad en erg rustig

Ca le scope & Sasso Carbo worden door Nederlanders gerund

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ik was afgelopen week trouwens naar het Engerlermeer bij Den Bosch. Het was zo druk dat we een flink stuk moesten lopen vanaf de plek waar we de auto nog kwijt konden, maar nog opvallender: het naakstrand was drukker dan het gewone strand.

Als je dus het naakstrand niet in een hoekje wegduwt zonder voorzieningen maar direct aan het normale strand en er zelfs extra voorzieningen maakt (douche en toilet) dan zie je opeens hoeveel vraag er eigenlijk naar is! (Vooral omdat je dit fenomeen zelfs op de satelliet view van maps kan zien)

Strand was overigens ondanks de drukte netjes en gemoedelijk, aanrader!

[ Voor 6% gewijzigd door Dipsausje op 16-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En België heeft nog steeds slechts 1 naaktstrandje (binnenland meegeteld) van 350 meter, tegenover 80 stranden in Nederland.
Vijf jaar nadat in Bredene het eerste naaktstrand werd ingericht (2001), mag dit stukje strand tot één van de drukste badzones aan onze kust gerekend worden. Op piekmomenten verdringen zich zowat 1.000 naturisten op de 350 meter brede strook.
'Verdringen' is dan wel het juiste woord, als enige plekje in een land met 11 miljoen inwoners. Op die ene plek komen dan ook alle rare types en gluurders van het hele land samen. Verder zijn er enkel wat campings waar je lid moet zijn etc. De Belgische kust is ook bijna volledig volgebouwd met hoge appartementsgebouwen en dus al even lelijk als de rest van het land (of toch vooral Vlaanderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
Dipsausje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:35:
Ik was afgelopen week trouwens naar het Engerlermeer bij Den Bosch. Het was zo druk dat we een flink stuk moesten lopen vanaf de plek waar we de auto nog kwijt konden, maar nog opvallender: het naakstrand was drukker dan het gewone strand.

Als je dus het naakstrand niet in een hoekje wegduwt zonder voorzieningen maar direct aan het normale strand en er zelfs extra voorzieningen maakt (douche en toilet) dan zie je opeens hoeveel vraag er eigenlijk naar is! (Vooral omdat je dit fenomeen zelfs op de satelliet view van maps kan zien)

Strand was overigens ondanks de drukte netjes en gemoedelijk, aanrader!
Was inderdaad erg druk dit weekend. Sinds dit jaar is het terein wat op drukke dagen voor extra parkeer ruimte werd gebruikt bebouwd met maïs. Resultaat is dat er nu op drukke dagen te weinig plaats is en er langs de weg, fietspad en overal waar een beetje ruimte is wordt geparkeerd. Met bijhorende overlast. Gelukkig kan ik er zelf op de fiets heen. Veel relaxter. Op het strand zelf was het inderdaad gelukkig wel gezellig. Gisterenavond ook nog tot 20 uur geweest was nu Gelukkig een stuk rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ScuL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:15:
[...]

Dit is op de valreep maar ik ben daar in 2019 geweest en had een prettig verblijf. Het is wel midden in de bergen en vrij hoog gelegen (dus niet echt een typische plek met water vlakbij).

In Italië kan ik ook aanbevelen om deze plekken te bezoeken:
- Ecocampeggio Naturist Sasso Corbo (bij Grosetto, richting Rome), midden in het land handig om Rome te bezoeken
- Le Betulle Villaggio Naturista (Turijn), fraai zwembad en rustig
- Campeggio Naturista Costalunga (Genua), ook fraai zwembad en erg rustig

Ca le scope & Sasso Carbo worden door Nederlanders gerund
Dank je. Ik ben net aangekomen op Ca Le Scope. Dacht even dat ik verkeerd zat, Google Maps stuurde me een onverharde weg op, maar bleek toch te kloppen :X

Zit nu bij mijn huurcaravan in retro-jaren 70stijl, uit de begintijd van de camping.

Net rondje over camping gedaan, ziet er prima uit. Nu te moe van de reis, morgen ga ik uitgebreider kijken.

Een plus heb ik al wel gevonden, ze hebben buitendouches, op nog geen 50 meter an mijn caravan zelfs. Vind ik altijd wel lekker bij die hitte (het is hier nu 36 graden). Meteen gebruikt om het zweet van me af te spoelen.

Overigens was Sasso Corbo mijn eerste keus, wilde daar een safaritent huren, maar die bleken al vol te zitten, pas tweede helft september weer vrij, en dat vind ik te laat. Wellicht volgend jaar.

De andere campings die je noemt ken ik alleen van naam, niet verder naar gekeken. Misschien voor eenlaterekeer.

Je hebt overigens ook nog één die je niet noent: Grottomiranda, in Puglia, dus diep in het zuiden. Geen camping, wel een (naturistisch) Resort. Heb er naar gekeken, maar man, die prijzen :X

Resort zag er wel goed uit, maar ik wil geen 1800-2500 euro betalen voor twee weken. Ter vergelijk: die huurcaravan op Ca Le Scope heb ik voor 14 nachten voor 855 euro. Dat is een leuk bedrag waar ik meer dan goed mee kan leven..

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
wildhagen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Dank je. Ik ben net aangekomen op Ca Le Scope. Dacht even dat ik verkeerd zat, Google Maps stuurde me een onverharde weg op, maar bleek toch te kloppen :X
Ja toen ik daar voor de poort stond moest ik ook even uitzoeken hoe ik binnen kon komen, was erg verwarrend.
Overigens was Sasso Corbo mijn eerste keus, wilde daar een safaritent huren, maar die bleken al vol te zitten, pas tweede helft september weer vrij, en dat vind ik te laat. Wellicht volgend jaar.
Ja jammer, dat is zeker voor volgend seizoen een aanrader. Erg fijne plek. Alhoewel er geen zwembad is tenzij dat inmiddels is bijgebouwd. Dat is voor een geslaagd naturistisch verblijf toch wel prettig.
-edit- ik zie op de website dat ze inmiddels een zwembad hebben :o
Je hebt overigens ook nog één die je niet noent: Grottomiranda, in Puglia, dus diep in het zuiden. Geen camping, wel een (naturistisch) Resort. Heb er naar gekeken, maar man, die prijzen :X
Er zijn er nog meer dan die ik genoemd heb, ik heb alleen de hoogtepunten eruit gepikt. Ik stond ook op BNatural in Piombino. Aan het kampvuur gezeten en pasta gegeten met andere camping gasten onder het genot van een Italiaan met een gitaar. Erg leuk.

Dat resort in het zuiden heb ik van gehoord omdat die vaak op groepen op Facebook langs komt, maar daar zou ik zeker niet in het hoogseizoen heen gaan. Ook nogal een afstand rijden om er te komen. Daar heb je in andere landen betere aanbiedingen voor.

Veel plezier op Ca le Scope in ieder geval. Als je een overnachting op de terugweg wilt maken kun je eventueel in Turijn nog stoppen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Eergisteren teruggekomen van twee weken op camping Ca' Le Scope, Emilia-Romagna, Italië.

Heerlijke camping, ik zat in de huurcaravan, nummer 43. Deze is echt retro, en stamt nog uit de jaren 70, toen de camping opgericht werd. Dat zie je ook wel af en merk je. Het is vrij primitief, je hebt geen sanitair, maar 50 meter verderop is het toiletgebouw: 3 toiletten, 2 binnendouches, 2 buitendouches, plus wat afwas-mogelijkheden.

De caravan heeft wel een campinggas-gastelletje om te koken: 2 gaspitten en 1 warmhoud-pitje. Er is ook voldoende zitgelegenheid, incl buitenmeubilair (4 stoelen, tafeltje, parasol en 2 ligbedden). Deels in de zon, deels in de schaduw, dat is wel ideaal mwt de hitte.

Lekkere en betaalbare broodservice (voor 20:00 bestellen, 08:15 volgende dag ophalen, 7 dagen per week), wel met wat beperkte keuze (5 artikelen, waarvan 3 soorten croissants). Er is een kleine minimarkt met enkele essentiele zaken, ook ijsjes zijn verkrijgbaar.

Zowel de broodservice als de minimarkt werkt met het voor naturisme gebruikelijke 'honesty list'-systeem: op moment van pakken hoef je niet te betalen. Je schrijft op een briefje wat je meeneemt, en pas bij het uitchecken reken je af.

Er is een restaurant (6 dagen per week, zondag niet open), maar dat heb ik verder niet gebruikt. Ook is er een zwembad, het is wel zo'n opzetzwembad met een trapje.

Camping zelf is erg mooi en groot. Wel is het erg steil met diverse hellingen, dus voor mensen die slecht ter been zijn is deze camping minder geschikt. Er zijn ook 3 wandelroutes uitgezet op eigen terrein, waar je dus naturistische wandelinrgen kunt maken.

Er zijn maar 2 nadelen, maar geen van beiden kan de camping iets aan doen:

- De afstanden naar bezienswaardigheden in de omgeving zijn groot, je zit al snel minstens 30-60 minuten in de auto
- De toegansweg is slecht en grotendeels onverhard (grindwegen). Let op dat je de oostelijke route via het dorpje Quercia neemt. Die is weliswaar iets langer, maar is nog deels verhard en vrij redelijk te doen. De westelijke (kortere) route is geheel onverhard, en nog veel slechter.

Voor wie wil, zijn er 3 supermarkten binnen 15 minuten rijden: een Coop in Viareggio (mijn favoriet, groot en niet duur), een kleinere Coop (vrij beperkt assortiment) in Vado, en een grote Spar in Marzabotto. Die laatste heeft verreweg het grootste assortiment, maar is ook met afstand de duurste.

Ik kan de camping van harte aanraden in ieder geval.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neil (36) en J (25) fietsen naakt door Engeland en zijn verbaasd over reacties
“Mensen op sociale media hebben altijd meningen, maar we hebben niet veel negatieve reacties gehad. Mensen in Glastonbury waren overdonderend positief, het was een beetje ontzagwekkend. In Bristol waren mensen nonchalant onverschillig, maar dat is wat we eigenlijk willen.”
Weet iemand uit het hoofd wat de wetgeving daar is? Engeland heeft denk ik zelfs nog geen naakstranden. Naakt door het land fietsen zou hier volgens de letter van de wet niet kunnen. Al heb je in bvb. Brussel wel af en toe een naaktmanifestatie mbt veilig fietsen, dan wordt er niet door de politie ingegrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:35:

[...]

Weet iemand uit het hoofd wat de wetgeving daar is? Engeland heeft denk ik zelfs nog geen naakstranden. Naakt door het land fietsen zou hier volgens de letter van de wet niet kunnen. Al heb je in bvb. Brussel wel af en toe een naaktmanifestatie mbt veilig fietsen, dan wordt er niet door de politie ingegrepen voor zo ver ik weet.
Jazeker, in Engeland is naakt overal toegestaan zolang je het niet doet om 'alarm of distress' te veroorzaken. Onzedelijk gedrag is uiteraard verboden. British Naturism heeft het daar sowieso goed voor elkaar, niet alleen hebben ze daar gewoon enorm veel vrijheid, ook de politie is daar goed op de hoogte gebracht van de wetgeving, ze hebben er zelfs een heel stroomschema voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7uAQHKp7JURMEYz58lUXi34w8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v9DFavLT3VK0qfCAN06QbAms.png?f=fotoalbum_large

In Nederland mag ook best veel voor wat betreft naakt in het openbaar maar alleen op 'geschikte locaties' volgens het welbekende artikel430a. Helaas is de politie hier nog niet zo goed geinstrueerd als in de UK en worden er soms nog steeds onterecht naturisten bekeurd (die dan na bezwaar bijna altijd wel weer worden kwijtgescholden). De NFN schiet hier naar mijn mening echt gewoon flink tekort.

Naakt door het hele land heen fietsen zou hier dus inderdaad helaas niet zijn toegestaan. Naakt door een rustig natuurgebied fietsen (zoals ik onlangs zelf nog heb gedaan) of meedoen aan een evenement als de WNBR is dan weer wel toegestaan. :P

Ik hoop dat we hier ook ooit zulk vrijheden krijgen als in de UK en ik zou er dan ook zeker gebruik van maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 20-09-2024 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:35:

[...]

Weet iemand uit het hoofd wat de wetgeving daar is? Engeland heeft denk ik zelfs nog geen naakstranden. Naakt door het land fietsen zou hier volgens de letter van de wet niet kunnen. Al heb je in bvb. Brussel wel af en toe een naaktmanifestatie mbt veilig fietsen, dan wordt er niet door de politie ingegrepen.
Engeland is redelijk soepel met beleid. Naaktlopen is legaal op daarvoor geschikte plekken, net als bijvoorbeeld in Spanje of Nederland, zolang je het niet doet om doelbewust aanstoot te geven.

Beetje vergelijkbaar met Artikel 430a in het Wetboek van Strafrecht in Nederland: https://www.artikel430a.nl/

Virussen? Scan ze hier!

• ScuL
De wet hier in NZ is vergelijkbaar met die in Engeland (natuurlijk niet verbazingwekkend). Je mag overal naakt zijn tenzij mensen aanstoot nemen. Dat is dat natuurlijk subjectief. Iemand kan op een strand naakt liggen en een gezin met kleine kinderen kan daar problemen mee hebben. Het is echter aan de burgers onderling om het dan op te lossen, ofwel aanspreken ofwel verkassen als je er een probleem mee hebt. Als je expliciet gedrag vertoont in bijv. een drukke winkelstraat dan ben je opzettelijk aanstootgevend en pleeg je een misdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kick.

Ik had hoognodig behoefte aan Vitamine Zon, dus ik ben net lekker aangekomen in Costa Natura voor een 2 weken bloot relaxen. En uiteraard uitstapjes maken en de omgeving bekijken.

Derde keer dat ik hier ben, in steeds verschillende appartementen : in 2023 172, vorig jaar 127 en nu 165.

Zit nu lekker bloot in het zonnetje bij te komen van 2400 kilometer autorijden in 3 dagen. Best vermoeiend kan ik je verklappen.

Heerlijk weer hier, stralende zon, en 20 graden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilosoofZeven
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-06 02:01
knip, spam\

[ Voor 89% gewijzigd door Outerspace op 19-06-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
Met het mooie weer de afgelopen dagen ben ik na werktijd vrijwel dagelijks op het naaktstrand van het Engelermeer bij Den Bosch. Dit jaar weer verkozen tot mooiste naaktstrand van Nederland. Zijn er nog meer tweakers die daar heen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik ben zelf regelmatig in het weekend op Engelermeer te vinden, al jarenlang. Door drukte (zowel werk als prive) de laatste tijd iets minder, maar 1-2x per maand ben ik er toch wel, meestal op een zaterdag.

Over 2 maanden ga ik weer lekker op vakantie, naturistisch natuurlijk. Twee weken in Les Lauzons, in de Provence.

En in maart 2026 ga ik voor het eerst naar Zuid-Afrika op een naturistische vakantie: ik ben dan 16 dagen op SunEden, het bekendste naturistische resort van Zuid-Afrika, een kilometer of 30 ten noordoosten van Pretoria. Ook lekker safari's doen enzo :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben nog een beetje aan het kijken wat ik ga doen dit jaar. Ik ben sowieso de eerste 3 weken van september vrij en zit er hard aan te denken om dan richting Frankrijk te rijden. Net als 2 jaar geleden: tent mee, dagje rijden, 2 dagen op Domaine Lagagere gestaan, dagje rijden, paar dagen op La Clapere gestaan, toen door naar familie van een vriendin in Spanje, daar een week geweest en terug ook weer op die manier :)
Maar helemaal vast omlijnd heb ik het nog niet: mijn tent is gesneuveld dus tijd voor een nieuwe, de familie in Spanje zit ik niet helemaal op te wachten... (aardige lui hoor, begrijp me niet verkeerd).

Die Zuid-Afrika trip klinkt ook goed, @wildhagen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:59:

Die Zuid-Afrika trip klinkt ook goed, @wildhagen !
Ja, Zuid-Afrika stond eigenlijk al 10+ jaar op mijn todo lijstje, ik wil uiteraard oa de Big Five, de Big Seven (Big 5 plus Cheetah en Giraffe) en de Ugly Five spotten in Kruger. Met name de Cheetah en Luipaard zijn zeker geen garantie dat je ze ziet, dus fingers crossed.

En dan is het mooi meegenomen dat er ook enkele (wel weg weinig..) naturistische opties voor verblijf zijn in het land.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nellieie
  • Laatst online: 01-07 10:34
Hallo allemaal,

in mijn zoektocht naar info over naturisme kwam ik op dit leuke draadje uit.
Al jaren speelt naturisme in mijn hoofd, maar mijn ervaring beperkt zich tot af en toe eens naakt zonnen in de tuin, er goed voor zorgend dat ik niemand ongewenst hiermee confronteer. Als bijna 63-jarige dame is mijn lichaam niet meer zo strak als vroeger, maar daar heb ik weinig tot geen complexen over.
Mijn vrouw vindt dit naakte gedoe maar helemaal niks, en dus sta ik er een beetje alleen voor wat dat betreft. Ik zei haar een paar dagen geleden dat ik heel graag eens een plek wou bezoeken waar naturisme vrij kan beleefd worden, maar ze maakte heel duidelijk dat ze dat goed vindt, maar in geen geval zou ze meegaan.
Om nou alleen naar een recreatiedomein of strand te gaan spreekt me ook niet echt aan, en al zeker niet voor een eerste ervaring. Ik weet echt niet hoe het gaat aanvoelen om in een publieke omgeving uit de kleren te gaan, en dan is gezelschap wel zo fijn. Jaren geleden waren we wel op een camping aan de Moezel in Duitsland, en daar bleken de douches gemeenschappelijk. Ik twijfelde toen niet echt om gewoon naakt tussen alle anderen te gaan staan douchen, dus dat geeft me wel vertrouwen dat het wel goedkomt.
Laatst was er een nieuwsitem over naakt museumbezoek, en ook al zou ik dat geweldig vinden, het lijkt me een hele grote stap om aan te durven. Ik wou me inschrijven bij de "blootgewone adams en Eva's", maar als vrouw moet je ook een man opgeven om je aan te kunnen sluiten, om het evenwicht van de groep te bewaren, wat ik ergens wel begrijp. Dat is dus al een grote hindernis voor mij.
Ik heb wel een goede vriendin van wie ik denk dat ze er wel zou voor openstaan, maar verder zou ik niet weten hoe ik een "maatje" kan vinden om dit samen te doen.
Als je online op zoek gaat hiernaar, dan kom je al heel snel op sexueel getinte sites terecht, en dat is het laatste wat ik wil.
Ik schreef me al in op "naked freedom", omdat die ook wel best leuke activiteiten organiseren (zoals een bezoek aan het aquarium in Luik, waar ik te laat voor was).
Heeft er iemand tips hieromtrent, hoe ik een maatje kan vinden? Ik woon in het noordelijk deel van België, en het zou wel heel leuk zijn als ik iemand in, de buurt kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over maatjes vinden heb ik helaas een ervaringen en dus ook geen echte tips.

Maar is een dagbezoek aan een naturistencamping niets? Dan is de drempel misschien toch net een stuk lager dan wanneer je er meteen een langer tijd aan vast zit.

Of eventueel een sauna bezoek om aan "sociaal bloot zijn" te wennen. Dan natuurlijk wel op een dag dat er geen flauwekul als badkleding dagen etc zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nellieie
Ja, dat was mijn plan, dagbezoek aan naturistencamping. Maar daarvoor zou ik het gezelschap van een maatje wel appreciëren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2611
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-07 11:43

Jeroen2611

Hi mum!

Ik weet niet of je lid bent van de NFN, maar in de NFN bijlage van het magazine BlootGewoon, vind je vaak oproepjes van anderen. Is natuurlijk wel altijd een risico. Je zou verder wel eens de NFN kunnen contacteren en de situatie uitleggen. Wellicht weten zij nog wel manieren om je in contact te brengen met leeftijdsgenoten.

Ik lees al een lange tijd mee met dit topic en volgens mij zitten op dit forum weinig naturisten, wat opzich niet heel gek is.

Ik zelf ga met mijn partner binnenkort naar Elsendorp en later in augustus nog naar Athena Ossendrecht. Vorig jaar waren we voor de 2e keer bij Athena Le Perron en dat was ons weer goed bevallen, dus dan leek het ons ook leuk om de andere campings onder hun label te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nellieie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:41:
Hallo allemaal,

in mijn zoektocht naar info over naturisme kwam ik op dit leuke draadje uit.
Al jaren speelt naturisme in mijn hoofd, maar mijn ervaring beperkt zich tot af en toe eens naakt zonnen in de tuin, er goed voor zorgend dat ik niemand ongewenst hiermee confronteer. Als bijna 63-jarige dame is mijn lichaam niet meer zo strak als vroeger, maar daar heb ik weinig tot geen complexen over.
Mijn vrouw vindt dit naakte gedoe maar helemaal niks, en dus sta ik er een beetje alleen voor wat dat betreft. Ik zei haar een paar dagen geleden dat ik heel graag eens een plek wou bezoeken waar naturisme vrij kan beleefd worden, maar ze maakte heel duidelijk dat ze dat goed vindt, maar in geen geval zou ze meegaan.
Om nou alleen naar een recreatiedomein of strand te gaan spreekt me ook niet echt aan, en al zeker niet voor een eerste ervaring. Ik weet echt niet hoe het gaat aanvoelen om in een publieke omgeving uit de kleren te gaan, en dan is gezelschap wel zo fijn. Jaren geleden waren we wel op een camping aan de Moezel in Duitsland, en daar bleken de douches gemeenschappelijk. Ik twijfelde toen niet echt om gewoon naakt tussen alle anderen te gaan staan douchen, dus dat geeft me wel vertrouwen dat het wel goedkomt.
Laatst was er een nieuwsitem over naakt museumbezoek, en ook al zou ik dat geweldig vinden, het lijkt me een hele grote stap om aan te durven. Ik wou me inschrijven bij de "blootgewone adams en Eva's", maar als vrouw moet je ook een man opgeven om je aan te kunnen sluiten, om het evenwicht van de groep te bewaren, wat ik ergens wel begrijp. Dat is dus al een grote hindernis voor mij.
Ik heb wel een goede vriendin van wie ik denk dat ze er wel zou voor openstaan, maar verder zou ik niet weten hoe ik een "maatje" kan vinden om dit samen te doen.
Als je online op zoek gaat hiernaar, dan kom je al heel snel op sexueel getinte sites terecht, en dat is het laatste wat ik wil.
Ik schreef me al in op "naked freedom", omdat die ook wel best leuke activiteiten organiseren (zoals een bezoek aan het aquarium in Luik, waar ik te laat voor was).
Heeft er iemand tips hieromtrent, hoe ik een maatje kan vinden? Ik woon in het noordelijk deel van België, en het zou wel heel leuk zijn als ik iemand in, de buurt kon vinden.
Mensen vinden om dingen mee te ondernemen kan soms lastig zijn, zeker als vrouw. Via social media op websites zoals mewe of facebook in de naturisme groepen daar vindt je vaak wel gelijkgestemden en ook hier kun je natuurlijk prima mensen ontmoeten die echt naturist zijn en niet uit zijn op wat anders. De sauna is vaak een mooie eerste kennismaking met naaktrecreatie en ook naaktstranden kunnen een mooie opstap zijn, al hangt het er wel vanaf welk strand je uitzoekt. Sommige naakt stranden worden helaas verziekt door cruisers en swingers. Als je meer wilt weten mag je me altijd een bericht sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nellieie
Intussen is er al vooruitgang geboekt. Ik contacteerde een goede vriendin en ex-collega van mij, omdat ik haar zeer goed ken en een vermoeden had dat ze hier wel voor openstaat. En inderdaad, ze reageerde vrij enthousiast, omdat ze zelf al redelijk wat naturisme ervaring heeft.
We dachten gisteren samen naar Ossendrecht te rijden, maar ze had een afspraak die ze niet meer kon verzetten. We hebben dan maar bij haar thuis afgesproken, waar ze mij enthousiast in haar nakie heeft ontvangen, waardoor ik geen enkele remming voelde om ook direct mee uit de kleren te gaan. We hebben een heel leuke en gezellige namiddag in haar tuin doorgebracht, en onze band is nu dieper dan ooit. Geweldig hoe intiem dit samenzijn ineens voelde, en hoe natuurlijk het was om samen in ons blootje te zijn zonder enige schroom of wat dan ook. Ik hou er alvast een heel warm gevoel aan over, en er worden al volop plannen gesmeed om hier een vervolg aan te breien. Samen naakstrandjes doen, of naakt zwemmen, bowlen, museumbezoek of wandelen wordt bekeken.
Alleen nog spijtig dat mijn vrouw het ongemakkelijk heeft met het idee dat we dat hier bij ons zouden herhalen, maar ik wil haar op geen enkele manier hierin pushen of forceren. Ze kent mijn vriendin ook heel goed, en zou het vreemd vinden om haar naakt te zien, en al zeker als ze zelf gekleed blijft. Zelf naakt gaan ziet ze nog minder zitten helaas.
Maar ik ben al heel blij met deze ervaring, en dat mijn vrouw me dat volop gunt.
Iedereen dank voor de reacties en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nellieie
Toch nog een vraagje: zijn er hier mensen die vanuit het Athena domein in Ossendrecht al naaktwandelingen gedaan hebben op de heide? En indien ja, wat zijn zoal de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nellieie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:13:
Toch nog een vraagje: zijn er hier mensen die vanuit het Athena domein in Ossendrecht al naaktwandelingen gedaan hebben op de heide? En indien ja, wat zijn zoal de ervaringen?
Niet specifiek daar maar ik maak wel regelmatig naturistische wandelingen.Zorg er in elk geval voor dat de locatie geschikt is (veelal: natuurgebied en rustig met als vuistregel: als je er in zwemkleding zou durven lopen kun je er ook naakt) en dat je op een rustig tijdstip wandelt. Doordeweekse dagen hebben de voorkeur en rond etenstijd is het overal vaak uitgestorven. Ook zondag aan het einde van de dag is het vaak rustig.

Doordat ik dit soort rustige gebieden en tijden uitzoek kom ik over het algemeen weinig andere wandelaars tegen maar het is onvermijdelijk dat je zo nu en dan iemand tegenkomt. Het overgrote deel van de mensen reageert gewoon normaal en zegt gewoon gedag, een enkeling negeert je of kijkt afkeurend maar daar blijft het ook wel bij. Ik recreëer al vele jaren naturistisch op openbare maar geschikte locaties (wandelen, fietsen) en heb nog nooit negatieve opmerkingen of vervelende ervaringen gehad, eigenlijk juist vooral positieve ervaringen van mensen die het ook wel eens zouden willen proberen, duimpjes omhoog etc.

Hoe je zelf overkomt is daarbij ook heel belangrijk. (zeker als ik alleen op pad ben als man). Zorg dat je niet creepy overkomt, laat duidelijk merken dat je gewoon (zonder kleding) aan het recreëren bent en daar niet voor wat anders bent. Je snel aankleden als je al gezien bent is bv een soort schuldbekentenis, alsof je weet dat je betrapt bent op het doen van iets dat niet mag, ik doe dat zelf dan ook niet. Uiteraard kleed ik me wel aan als het (te) druk wordt maar ik kleed me nooit aan of uit in het zicht van anderen.

Kortom: Zoek gewoon een rustige plek en een rustige tijd op zodat je wettelijk gezien goed zit en probeer het gewoon eens. Uiteraard rekening blijven houden met anderen, wordt het druk, trek dan weer wat aan maar je hoeft niet alles te laten omdat een ander er een ander moreel kompas op nahoudt. Naturisten hebben ook vrijheden in dit land dus daar mag je ook gewoon gebruik van maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 03-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04

samo

yo/wassup

Op NFN staat ook nog het één en ander over naaktrecreatie en de wettelijke ruimte daarvoor.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Pagina: 1 2 3 4 Laatste