Ervaringen met, en vragen over, nudisme en naturisme

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:07

inhico

pw

n.a.v. @Waah en @Metro2002 e.a. Naar mijn idee zijn er weinig dingen minder interessant dan in welk vakje je past. Naturist of nudist of nakist of blotist of niksist: who cares?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:20
inhico schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:12:
n.a.v. @Waah en @Metro2002 e.a. Naar mijn idee zijn er weinig dingen minder interessant dan in welk vakje je past. Naturist of nudist of nakist of blotist of niksist: who cares?
Het werd gevraagd :+ wie naar zo'n zwembad wil en per de naakt wil kletsen. Mag ik geen uitleg geven? O-)

Zoals ik al zei: het is grijs, geen vakje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thepuma2012
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08-2024
Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:42:
Het enige dat ik weet van naaktrecreatie (ff los van de sauna) is dat op de vakantiebeurs er een hoop smerig volk rond liep dat bij elke naaktcamping de video minitieus ging staan bekijken voor de naakte kinderen. :X Er blijft wat mij betreft altijd een rare air omheen hangen.
Dat lijkt me onzin zowiezo. Zeg je dit om meteen maar naaktcamping met pedofilie te associeren vanwege je eigen afkeur?
Op de naaktcamping zelf is dit totaal niet het geval. Er is sociale controle en die pedo´s zullen het eerder ergens anders zoeken om niet op te vallen.

• zaagtandje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Weet een van jullie een camping in Frankrijk waar Naturisme nog echt hoog in het vaandel staat i.p.v. campings waar de 2/3 van de mensen (deels) gekleed rondlopen op dagen dat het warm genoeg is?
Liefst eentje met voldoende animatie en zwemgelegenheid m.a.w. een niet een al te kleine camping.

Laatst op Euronat geweest en ik twijfelde of ik niet de verkeerde camping had. |:(

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 08:55

Mfpower

In dubio

zaagtandje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Weet een van jullie een camping in Frankrijk waar Naturisme nog echt hoog in het vaandel staat i.p.v. campings waar de 2/3 van de mensen (deels) gekleed rondlopen op dagen dat het warm genoeg is?
Liefst eentje met voldoende animatie en zwemgelegenheid m.a.w. een niet een al te kleine camping.

Laatst op Euronat geweest en ik twijfelde of ik niet de verkeerde camping had. |:(
Arnaouchot.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Zelf afgelopen september nog in Domaine de Bélézy geweest, in de Provence. Daar was 99 procent gewoon bloot. Deze camping heeft ook een aardig formaat. Niet zo extreem massaal als Euronat (er zijn er maar weinig van dat formaat), maar wel aanzienlijk groter dan gemiddeld.

Andere campings van redelijk formaat waar ik goede verhalen over hoor, maar nog geen persoonlijke ervaring mee heb, zijn Creuse Nature, Verdon Provence, Terme d'Astor (Dordogne) en Le Couderc (Dordogne).

Ben zelf aan het overwegen om komend najaar (eind augustus, begin september) naar Le Couderc te gaan, met Terme d'Astor als backup mocht Couderc vol zitten (schijnt nogal hard te gaan). Als de corona-toestand het toelaat uiteraard...

Virussen? Scan ze hier!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:00

Al eens op naturismegids.nl gekeken?

• wildhagen
  • Niet online
Of op het BlootKompas! van de NFN, staan ook aardig wat accomodaties op in diverse landen. Plus sauna's, naakstranden, etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Wij zijn afgelopen jaar bij Castillon de Provence geweest in de provence. Op een enkele puber met omslagdoek na geen kleding gezien daar. Wel zwembad, geen animatie maar wel een eigen restaurant, afhaalwinkel voor brood e.d.
Best een leuke camping. Ook een aanrader is le vallon de oiseaux, ook een zwembad en af en toe een feestavond, animatie weet ik niet zeker. Ook eigenlijk geen geklede gasten evenals terme d'astor in de dordogne wat ook een fijne camping is met zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-03-2021

Zus

Hi,
Het naturisme/ nudisme is voor ons nieuw.
Ik ga wel graag naar de sauna.
Het lijkt mij heerlijk om naakt te zijn als we samen op vakantie gaan.
Nu mijn vraag;
Vooral omdat het voor ons nieuw is ben ik op zoek naar een heel rustig gelegen vakantiehuisje of een yurt waar je heerlijk echt samen bent en naakt kan zijn.
Heeft iemand adviezen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Zus: In welk land zoek je? Als je in NL wil blijven heb ik van 2 B&B's goede verhalen gehoord. Beiden kunnen naturistisch bezocht worden, maar ook gekleed, als je dat wilt:

- 't Achterhoes in Bellingwolde (Oost-Groningen)
- Huis Het Einde in Leuvenheim (Gelderland, bij Arnhem).

Geen persoonlijke ervaring mee, maar ze krijgen goede recensies op BlootKompas.

Er zijn nog wel meer van dit soort zeer kleinschalige B&B's in Nederland overigens. Yurts weet ik eerlijk gezegd niet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-03-2021

Zus

@wildhagen
Dankjewel voor je reactie.
We willen in eerste instantie in Nederland blijven.
Ik ga ze bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik heb de gok maar genomen, en mijn (uiteraard naturistische) vakantie geboekt. Dit jaar verblijf ik van 14 tot en met 28 augustus in Le Couderc in de Dordogne, vlakbij Bergerac (je weet wel, van Cyrano de Bergerac, voor de musical/drama-kenners)

Twee weken geboekt in een chaletje van het "Type 5", genaamd "L'Orchidée") :)

Eigenlijk een veel te groot chalet voor in mijn eentje (er kunnen 7 mensen in), maar dit was het enige chaletje wat nog beschikbaar was voor die periode en die verblijfsduur. De boekingen gaan erg hard begreep ik....

Ik verwacht dat we tegen die tijd wel weer zover zijn dat reizen dan weer mogelijk is.

Voor de meivakantie (3-7 mei) ben ik nog aan het overwegen om een weekje in Naturistische Recreatiepark Elsendorp te boeken). Wacht daar nog even mee tot kort van tevoren, het moet wel enigszins redelijk weer zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:16:
Ik heb de gok maar genomen, en mijn (uiteraard naturistische) vakantie geboekt. Dit jaar verblijf ik van 14 tot en met 28 augustus in Le Couderc in de Dordogne, vlakbij Bergerac (je weet wel, van Cyrano de Bergerac, voor de musical/drama-kenners)

Twee weken geboekt in een chaletje van het "Type 5", genaamd "L'Orchidée") :)

Eigenlijk een veel te groot chalet voor in mijn eentje (er kunnen 7 mensen in), maar dit was het enige chaletje wat nog beschikbaar was voor die periode en die verblijfsduur. De boekingen gaan erg hard begreep ik....

Ik verwacht dat we tegen die tijd wel weer zover zijn dat reizen dan weer mogelijk is.

Voor de meivakantie (3-7 mei) ben ik nog aan het overwegen om een weekje in Naturistische Recreatiepark Elsendorp te boeken). Wacht daar nog even mee tot kort van tevoren, het moet wel enigszins redelijk weer zijn.
Jij durft. Ik heb dit jaar nog niks geboekt, durf het echt niet aan met alle onzekerheid. Blijf dit jaar naar alle waarschijnlijkheid in Nederland. Sauna pakken (als die open zijn) of mooie naturistische wandelingen maken en op die manier tot rust komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Jij durft. Ik heb dit jaar nog niks geboekt, durf het echt niet aan met alle onzekerheid. Blijf dit jaar naar alle waarschijnlijkheid in Nederland. Sauna pakken (als die open zijn) of mooie naturistische wandelingen maken en op die manier tot rust komen. :)
Hoef het bedrag pas 8 weken van tevoren over te maken, dus het risico is beperkt. Ik zie het tegen die tijd wel :)

Heb wel zitten twijfelen hoor, maar ik heb de gok maar genomen. Heb sowieso ook nog een doorlopende annuleringsverzekering van de Anwb, met de juiste dekking en pakketen dys dat beperkt het risico nog verder.

Sauna ben ik ook wel weer aan toe ja... Hoop dat die ook snel weer open mogen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Metro2002 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Waar kun je in Nederland naturistische wandelingen maken? Of bedoel je rondjes over een strand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

cytherea schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Waar kun je in Nederland naturistische wandelingen maken? Of bedoel je rondjes over een strand?
Volgens de wet moet de locatie 'geschikt' zijn. Dus in de meeste natuurgebieden op rustige tijdstippen kun je prima naaktwandelingen maken. Zie ook www.artikel430a.nl voor meer uitleg hierover.

Helaas zijn de natuurgebieden door corona nogal overspoeld met coronawandelaars dus momenteel zit het er even niet in. Als de lockdown voorbij is dan kan je bijvoorbeeld doordeweeks in de ochtend of tegen de avond het beste gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Volgens de wet moet de locatie 'geschikt' zijn. Dus in de meeste natuurgebieden op rustige tijdstippen kun je prima naaktwandelingen maken. Zie ook www.artikel430a.nl voor meer uitleg hierover.
Nou ja, dat kan inderdaad formeel wel, en ik heb dat ook wel eens gedaan. Maar helemaal gemakkelijk/ontspannen vond ik het niet. Niet iedereen die je tegenkomt zal het waarderen, inclusief boswachters en agenten. Die blijken ook vaak niet echt goed op de hoogte van de regelgeving. Dus het kan wel vervelende gesprekken opleveren. Je kunt je er misschien niks van aantrekken, maar relaxed vind ik het niet.
Als ik dan ook een tas met kleren moet meesjouwen is de lol er wel van af.
Ben overigens nooit iemand tegen gekomen.

Overigens zijn veel natuurgebieden terreinen in eigendom van particulieren. En een particuliere eigenaar kan altijd van je eisen dat je je niet naakt op zijn terrein begeeft. Je kan dan alleen een bekeuring krijgen als je weigert te voldoen aan de eisen van de eigenaar nadat die je kenbaar zijn gemaakt (middels WvS art 461) en je weigert het gebied te verlaten. En een boswachter is vaak BOA (kan bekeuren) en vertegenwoordigt de eigenaar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

inhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Nou ja, dat kan inderdaad formeel wel, en ik heb dat ook wel eens gedaan. Maar helemaal gemakkelijk/ontspannen vond ik het niet. Niet iedereen die je tegenkomt zal het waarderen, inclusief boswachters en agenten. Die blijken ook vaak niet echt goed op de hoogte van de regelgeving. Dus het kan wel vervelende gesprekken opleveren. Je kunt je er misschien niks van aantrekken, maar relaxed vind ik het niet.
Als ik dan ook een tas met kleren moet meesjouwen is de lol er wel van af.
Ben overigens nooit iemand tegen gekomen.

Overigens zijn veel natuurgebieden terreinen in eigendom van particulieren. En een particuliere eigenaar kan altijd van je eisen dat je je niet naakt op zijn terrein begeeft. Je kan dan alleen een bekeuring krijgen als je weigert te voldoen aan de eisen van de eigenaar nadat die je kenbaar zijn gemaakt (middels WvS art 461) en je weigert het gebied te verlaten. En een boswachter is vaak BOA (kan bekeuren) en vertegenwoordigt de eigenaar.
Het zou fijner zijn als het expliciet is toegestaan zoals in de scandinavische landen inderdaad maargoed, los van dat is het gewoon niet verboden en dus toegestaan.
Dat een boa of agent daar niet van op de hoogte is is niet mijn probleem, die hoort de wet net zo goed te kennen als ik. Ik heb altijd een kopie van artikel 430a bij me en uitspraken van soortgelijke rechtzaken en als ze me heel graag willen bekeuren dan doen ze dat maar, die boete wordt toch kwijtgescholden.

In de praktijk ben ik letterlijk in mijn hele leven (bijna 40 jaar) slechts 1 keer een boswachter tegengekomen en dat was tijdens paalkamperen (hij kwam even kijken of alles netjes verliep)

Veel (bijna alle) natuurgebieden zijn openbaar en in handen van staatsbosbeheer en een aantal inderdaad in prive handen (zoals bv de amsterdamse waterleidingduinen), in prive natuurgebieden loop ik nooit naturistisch.

Als je een beetje gezond verstand gebruikt en de juiste locaties en tijden pakt maak ik me persoonlijk qua wetgeving echt niet druk.

Andere wandelaars kom ik sporadisch wel eens tegen (vaker niet dan wel omdat ik de rustige tijdstippen pak) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er een probleem van werd gemaakt, ligt misschien ook aan hoe je je zelf gedraagt, gewoon vriendelijk gedag zeggen en doen alsof er niks bijzonders is scheelt volgens mij een heel stuk. De meeste mensen zeggen dan ook gewoon vriendelijk gedag terug (en gniffelen misschien als ze voorbij zijn even tegen elkaar :+ ) En vaak (niet altijd) ben ik ook met vrouwelijk gezelschap, dat scheelt misschien ook wel.

Maar ik zal niet ontkennen dat je er in Nederland wel een beetje een 'fuck it' mentaliteit voor moet hebben. Je moet het durven en ook ervan durven genieten maar dat doe ik in elk geval zéker 8) het werkt heerlijk bevrijdend. Even weg van alle chaos en maatschappelijk opgelegde zaken en back to nature.

De NFN is overigens bezig om een aangewezen naturistisch wandelpad te krijgen net als in Duitsland dus wellicht komt dat er binnenkort ook, dat zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 11:33
Metro2002 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:41:

Het zou fijner zijn als het expliciet is toegestaan zoals in de scandinavische landen inderdaad
Dat zou een verbetering zijn ja. Wij hebben enkel maar ervaring met Denemarken, maar als je daar in de natuur wandelt of een strandwandeling maakt, kom je wel vaker naakte mensen tegen. Vele van die natuurgebieden, wandelpaden en kms aan strand zijn natuurlijk ook zo verlaten dat je weinig mensen er mee "overvalt".
En vaak (niet altijd) ben ik ook met vrouwelijk gezelschap, dat scheelt misschien ook wel.
Dat scheelt denk ik best wel wat. Reacties tegenover een naakte vrouw of koppel versus een naakte man tegenkomen zijn vaak heel anders. Als ik heel eerlijk ben, zou ik zelf ook iets meer achterdochtig zijn t.o.v. een naakte man ergens tegenkomen t.o.v. een naakte vrouw of koppel. Maar ook de locatie en tijdstip zullen een rol spelen.
Maar ik zal niet ontkennen dat je er in Nederland wel een beetje een 'fuck it' mentaliteit voor moet hebben.
Helaas wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Dat zou een verbetering zijn ja. Wij hebben enkel maar ervaring met Denemarken, maar als je daar in de natuur wandelt of een strandwandeling maakt, kom je wel vaker naakte mensen tegen. Vele van die natuurgebieden, wandelpaden en kms aan strand zijn natuurlijk ook zo verlaten dat je weinig mensen er mee "overvalt".
Ik ben 2 jaar geleden in Denemarken geweest en ben tijdens mijn naaktwandelingen in de natuur daar geen andere naakte mensen tegengekomen, sterker nog, ik ben daar helemaal niemand tegengekomen :+ Daar is het inderdaad enorm rustig. Ook in Nederland zijn er gelukkig (buiten coronatijd om) ook wel rustige locaties en/of tijdstippen te vinden al moet je daar helaas wel wat meer moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ah, oke. Ik dacht dat er echt speciale locaties waren. Zelf wel eens gedaan in het bos maar voel me er niet heel prettig bij. Veel te bang dat ik iemand tegenkom, dan heb ik toch een soort schaamte ofzo.

In Zweden vind ik dat heerlijk, lekker privé plekje aan een meer en lekker bloot zwemmen zonder dat je een kip tegenkomt. Heel soms wel eens anderen tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
cytherea schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:19:
Ah, oke. Ik dacht dat er echt speciale locaties waren
In Nederland helaas niet, in Duitsland zijn wel officiele naturisten-wandeltochten. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Harzer Naturistenstieg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Zo te zien gaat het daar in Duitsland ook niet helemaal zonder slag of stoot. En zo'n naturisten-route komt op mij wel weer wat gekunsteld over. Maar goed, als je niet over zo'n "fuck it" mentaliteit beschikt, ben je beperkt tot dit soort mogelijkheden.

Nog even terugkomend op openbaar of niet: Natuurmonumenten en de landschappen zijn particuliere instellingen. (Niet alle terreinen die ze beheren hebben ze overigens in eigendom). Daarmee kunnen ze voorwaarden verbinden aan de toegang tot hun terreinen. Dat doen ze ook via de "opengesteld-borden". Ze kunnen naar believen daar mondeling voorwaarden aan verbinden. En als je je daar dan niet aan houdt overtreed je art 461 van WvS.

Zo heb ik ook een paar kleine bossages, waarvan één in principe toegankelijk. Daar kan ik de voorwaarde aan verbinden dat men er alleen naakt mag vertoeven. Moet ik dan wel kenbaar maken en dat kan dmv een bord of als ik iemand aanspreek.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

inhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:14:
Zo te zien gaat het daar in Duitsland ook niet helemaal zonder slag of stoot. En zo'n naturisten-route komt op mij wel weer wat gekunsteld over. Maar goed, als je niet over zo'n "fuck it" mentaliteit beschikt, ben je beperkt tot dit soort mogelijkheden.

Nog even terugkomend op openbaar of niet: Natuurmonumenten en de landschappen zijn particuliere instellingen. (Niet alle terreinen die ze beheren hebben ze overigens in eigendom). Daarmee kunnen ze voorwaarden verbinden aan de toegang tot hun terreinen. Dat doen ze ook via de "opengesteld-borden". Ze kunnen naar believen daar mondeling voorwaarden aan verbinden. En als je je daar dan niet aan houdt overtreed je art 461 van WvS.
Kleine correctie maar zo werkt art 461 wvs niet.

Zodra een gebied is opengesteld voor het publiek is het per definitie openbaar terrein en is art 461 niet meer van toepassing.
Een eigenaar kan dan bordjes 'naaktrecreatie verboden' ophangen wat ze willen, het is openbaar terrein dus gelden gewoon alle normale wetten inclusief artikel 430a.
Om gezeur te voorkomen wandel ik niet naakt in gebieden waar het expliciet staat aangegeven (zoals bv bij de amsterdamse waterleidingduinen) maar ik zou juridisch volledig in mijn recht staan als ik dat wel zou doen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Metro2002 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Kleine correctie maar zo werkt art 461 wvs niet.

Zodra een gebied is opengesteld voor het publiek is het per definitie openbaar terrein en is art 461 niet meer van toepassing.
Een eigenaar kan dan bordjes 'naaktrecreatie verboden' ophangen wat ze willen, het is openbaar terrein dus gelden gewoon alle normale wetten inclusief artikel 430a.
Om gezeur te voorkomen wandel ik niet naakt in gebieden waar het expliciet staat aangegeven (zoals bv bij de amsterdamse waterleidingduinen) maar ik zou juridisch volledig in mijn recht staan als ik dat wel zou doen.

:)
Ah, interessant. Kun je me verwijzen naar wat meer achtergrondinfo?
Bij mijn weten is er geen algemeen geldende juridische definitie voor wat openbaar terrein is. Ben daar (voor andere, maar vergelijkbare doeleinden) lang naar op zoek geweest, nooit iets kunnen vinden.
Termen als 'openbare weg' en 'openbare ruimte' zijn hier niet relevant.

En bij alle bordjes 'opengesteld' wordt verwezen naar art 461. En doorgaans zijn daar allerlei voorwaarden aan verbonden. Zoals uitsluitend toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang. Eigenaar van het terrein kan zelf bepalen welke voorwaarden hij daar aan verbindt.

En art 461 stelt dat de eigenaar van een perceel de toegang tot dat perceel kan verbinden aan voorwaarden. En dat is een normaal onderdeel van hetzelfde wetboek als art 430a

Raakt een tikje offtopic misschien

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

inhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:47:
[...]

Ah, interessant. Kun je me verwijzen naar wat meer achtergrondinfo?
Bij mijn weten is er geen algemeen geldende juridische definitie voor wat openbaar terrein is. Ben daar (voor andere, maar vergelijkbare doeleinden) lang naar op zoek geweest, nooit iets kunnen vinden.
Termen als 'openbare weg' en 'openbare ruimte' zijn hier niet relevant.

En art 461 stelt dat de eigenaar van een perceel de toegang tot dat perceel kan verbinden aan voorwaarden. En dat is een normaal onderdeel van hetzelfde wetboek als art 430a

Raakt een tikje offtopic misschien
Raakt best ver offtopic ;)
Artikel 461 geldt iig alleen voor terrein dat verboden is voor onbevoegden. Als je iemand toelaat is deze niet meer onbevoegd dus als je het terrein voor al het publiek openstelt geldt het artikel niet meer.

Artikel 430a geldt in elk geval voor land in handen van overheidsinstanties of gemeenten dat vrij toegankelijk is voor het publiek.
Particulier eigendom is een ander verhaal uiteraard

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Nog één poging (ondanks de off topigheid):
Wat ik probeer aan te geven is dat art 430a de blote mens geen vrijbrief geeft. Zowel art 430a als 461 zijn altijd geldig. Beide zijn artikelen uit het Wetboek van Strafrecht. Het zijn verbodsbepalingen: ze omschrijven handelingen die niet zijn toegestaan en strafbaar zijn. Ze beperken je dus in wat je mag.
Maar qua strafrecht kun je ook stellen dat wat niet verboden is, is toegestaan.

art 430a stelt dat je je niet ongekleed mag bevinden op een daarvoor ongeschikte (openbare) plek. Een plek is niet snel ongeschikt. Dus een naturistische wandeling in een rustig natuurgebied is doorgaans geen overtreding van 430a.
Art 430a geeft dus weinig beperkingen in wat je mag. Met een beetje gezond verstand zul je nooit een bekeuring krijgen op grond van dit artikel.

art 461 stelt dat je je niet zonder toestemming op andermans terrein mag begeven. En de terreineigenaar (of rechthebbende) kan voorwaarden verbinden aan die toestemming. Dat zie je bij natuurgebieden/bossen/landgoederen: die stellen een terrein open onder bepaalde voorwaarden (alleen op wegen en paden, alleen overdag, alleen te voet, honden aan de lijn etc) met daarbij de toevoeging "overigens verboden toegang art 461 wvs". Voldoe je niet aan die voorwaarden, dan ben je onbevoegd.

Het staat de terreineigenaar vrij ook de voorwaarde op te nemen dat je je kleren aan houdt.
Als je dan toch naakt het terrein betreedt overtreed je art 461.
Vereist is dat je moet kunnen weten dat die voorwaarde er is. Dus als het niet bij het begin van het terrein staat aangegeven is het ook geen overtreding van art 461. Terreineigenaar kan het echter ook mondeling meedelen en kan de toestemming overigens ook elk moment wijzigen of intrekken. Een boswachter kan je aanspreken en namens eigenaar eisen dat je je kleren weer aan trekt. Als je daar gehoor aan geeft, of het terrein verlaat ben je niet strafbaar. Doe je dat echter niet en je blijft op het terrein dan overtreed je alsnog art 461. Dan moet er nog wel een bevoegd ambtenaar zijn die je kan bekeuren.
Dus ook hier is de kans op een terechte bekeuring klein.

Ook voor terreinen in handen van de overheid kan de toegang middels art 461 worden beperkt.

Kortom: voor een terechte bekeuring moet je het wel heel bont maken, maar niet alles mag

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koesta
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05-2023
De werking van artikel 430a is lastig te overzien.

Wat van belang is wat de wetgever heeft bedoeld te regelen met deze wet. Dat is terug te lezen in de wetshistorie, zie daartoe wetsvoorstel TK 15836.

De wetgever geeft met dit wetsartikel een "uitputtende" regeling. Het is VOLLEDIG en laat geen aanvulling en dergelijke toe. Bovendien is het artikel een "systematische specialis" en is dus artikel 55 lid 2 WvSr (derogatieregel) van toepassing, welke voorrang geeft aan artikel 430a WvSr en niet artikel 461 WvSr.

Wat betreft "lex specialis" beginselen geeft Google wel info. Er is onderscheid in de systematische specialis en de logische specialis. Bij de logische specialis wordt verder onderscheid gemaakt tussen gepriviligeerde specialis en de kwalificerende specialis, maar deze zijn hier niet van belang.

Weliswaar zal je niet snel gelijk krijgen en zal je dag flink verpest worden. De meeste dienders en terreinbeheerders zijn onvoldoende bekend met de wet.

Uiteraard geldt dat als je ongeacht je wel of niet gekleed bent sowieso niet bevoegd bent andermans grond te betreden en die dat op klaarblijkelijke wijze heeft aangegeven, een overtreding van artikel 461 WvSr is.

Kortom, artikel 430a gaat doorgaans voor 461 WvSr.

Groet,
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-05 06:06
Voor ieder die interesse heeft, het naturisten zwemmen in golfslagbad Oss is ook weer mogelijk. Je dient online even een ticket te kopen. Ik heb besloten vanavond weer een duik te gaan nemen.

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, ik was er vorige week vrijdag nog. Was weer lekker.

Ik ben net aangekomen voor een weekendje in Naturistisch Recreatiepark Elsendorp, in een lodge. Heerlijk ff ontspannen. Aardig druk bezet hier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, gisteren weer teruggekomen van mijn eerste bezoek van dit jaar aan Elsendorp. Dit keer zat ik in Lodge 106, een 4-persoons lodge, omdat de 2-persoons lodges allemaal al volgeboekt waren.

Was weer heerlijk hoor. Net goed getimed, want het zwembad was weer geopend nu.

Was een aardige bezetting, ik denk dat van de kampeerplekken er toch wel de helft bezet was. Voor begin juni, buiten de schoolvakanties, geen slechte bezetting. Lodges zaten allemaal vol.

Het weer was redelijk. Rond de 20-21 graden. Wel zwaar bewolkt, maar droog, en toch af en toe de zon. Gelukkig net goed genoeg om toch bloot te gaan.

Qua veranderingen weinig gemerkt tov vorig jaar: er is nu een directe doorgang gemaakt van de parkeerplaats naar de lodges, waardoor je niet meer hoeft om te lopen via de tennisbanen. En verder is men kennelijk bezig met het bouwen van een nieuwe lodge bij de 4 bestaande lodges (1x 2-persoons Small, 1x 2 persoons XL en 2x 4 persoons), maar op dit moment ligt alleen de fundering en het tegelwerk er nog maar. Bij navraag blijkt dit ook een 2-persoons XL lodge te gaan worden.

Heb meteen weer mijn volgende verblijf geboekt, dit keer een midweek van maandag 12 t/m vrijdag 19 juli. Dit keer in 2-persoons lodge XL nr 109, mijn favoriet (beste ligging qua verhouding zon/schaduw).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 08-06-2021 09:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Als we een qr nodig hebben om naar het buitenland te gaan dan gaan we kamperen op elsendorp hebben we besloten. Vorig seizoen paar keer als dagtrip gegaan met de kids en dat beviel iedereen heel erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ha, naturisme weer in het nieuws, op een leuke manier. Gaat hier over een artikel uit een regionale krant over een naturistische camping:
Bloot vakantie vieren, oftewel op nakation gaan, is een snelgroeiende markt in de toeristenindustrie. Inmiddels weten ook jongere generaties de naturistencampings te vinden, zoals de camping van stichting Mens en Natuur in Zevenbergen. ,,Nakation zit minder in het verdomhoekje.”

Het terrein is maar liefst negen hectare groot, maar telt slechts zeventien kampeerplaatsen en twee plekken voor zwerftenten. Bestuurslid en kampeercoördinator Frans* merkte het afgelopen jaar een flinke stijging in de aanwas van jongere naturisten.

,,We doen ons best om het leuk te maken voor gezinnen”, vertelt hij. Voor de kinderen is er een speeltuintje -die ze binnenkort willen vernieuwen- en er is een deel van de zwemvijver afgezet voor de allerkleinsten. Veel van de jonge gezinnen zijn vroeger met hun ouders meegegaan naar de naturistencamping. ,,Die komen vijftien jaar later terug met hun eigen kinderen”, vertelt hij. ,,We hebben geen vaste standplaatsen en houden het bewust klein om de rust te bewaren.”
Bron, en het het hele artikel: Ultiem vrijheidsgevoel, in je blootje op vakantie: ‘Het is even spannend, maar voelt al snel normaal’

Gaat dus om deze vereniging in dit artikel: Mens en Natuur.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nimrag
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo, ik weet niet of iemand hier op zit te wachten, maar ik wou toch even mijn ervaringen met naturisme/nudisme (of in welke categorie ik ook zou mogen vallen 😉). 'k Ben al een hele tijd vertrouwd met het forum hier maar ik post dit toch voor alle zekerheid onder een andere username (niet dat ik me schaam voor wat ik doe, maar je weet nooit wie dit leest...).

Laat me alvast beginnen met vertellen dat ik helemaal niet opgevoed ben met het naturistische gedachtegoed, eerder zelfs het andere uiterste (vrij conservatief en preuts). Nu ben ik in m'n tweede helft van de 40, en al enige jaren gescheiden (vader van twee, en alleenstaand). Met m'n ex ben ik ook nooit naar naaktstrand of zelfs geen sauna geweest (ik voelde de behoefte niet meteen, en zij zag dat al helemaal niet zitten).

Toch speelde dus een tijdje na m'n scheiding de gedachte om eens zelf (alleen) een naaktstrand te bezoeken. Ik ben Belg, en Zeeland (Breskens/Groede) leek me voor de hand liggend. Toch denk ik dat ik niet meteen die stap durfde zetten, tot een jaar of twee geleden. Toen leerde ik op een zomeravond/nacht een Nederlandse dame kennen via een dating-app. Na de eerste 5 minuten chatten in de app (dus elkaar nog nooit ontmoet) kwam 'out of the blue' haar vraag of ik zin had om de volgende dag mee te gaan naar het strand met haar. Ik vond dat op zich nogal een vrij directe vraag, maar dan moest het nog komen: nadat ik al voorzichtig toe had gezegd (ik had toch niks te doen die dag), vertelde ze doodleuk dat ze altijd naar het naaktstrand gaat, 'omdat ze zo is opgevoed' 😅 Onnodig te zeggen dat ik toen wel met enige twijfels zat over haar beweegredenen (vooral omdat we elkaar dus maar net kenden 🙈).

Toch ben ik haar de dag nadien opgepikt bij haar thuis, en zijn we naar het strand van Oostkapelle gereden. Daar aangekomen dus voor het eerst in m'n leven 'publiekelijk' naakt gegaan. Voelde eigenlijk maar enkel de eerste paar minuten vreemd aan, daarna niet meer. Fijne dag gehad, en op die manier dus toch wat de smaak te pakken gekregen (ik heb die dame trouwens niet meer terug gezien, eerste dagen na onze ontmoeting nog wat berichten heen en weer gestuurd, maar is daarna wat verwaterd).

Sindsdien ben ik op m'n eentje al enkele keren naar het naaktstrand van Groede gegaan. Aangezien het als alleenstaande man was, toch wel terug de nodige twijfels en zenuwen, maar op zich viel dat heel goed mee. Voor mij zijn het vooral de ervaring van het naakt zijn op het strand (en de laatste tijd hier ook in de tuin, als ik naakt zon), en het naakt zwemmen in de zee dat het 'm voor mij doen. Ik voel niet meteen de behoefte om bvb op vakantie te gaan naar een naaktcamping, en daar zowat heel de tijd naakt te zijn. Ik weet dus niet of ik dan onder de noemer naturist, nudist of geen van beide val 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

'casual' naturist denk ik ;)

een nudist is naar mijn mening iemand die persé altijd naakt wil zijn en zet dus de kachel aan ipv wat warmere kleding aan te doen, ook gaat het daarbij alleen om het naakt zijn en een naturist is vaak iemand die veelal functioneel naakt is en dat doet om zich verbonden met de natuur te voelen en ook een levenswijze heeft die het milieu juist probeert te sparen.

Ik val zelf onder naturist, ik hou van de natuur en doe mijn best om milieubewust te leven, ben graag naakt en onderneem ook veel naakt (naturistencampings, wandelingen, sauna's, stranden etc) maar als het koud is trek ik toch liever gewoon wat aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ben het wel eens met @Metro2002 in deze... 'naturist' en 'nudist' zijn maar hokjes, je hebt zoveel vormen ertussen. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zich best bij voelt.

Zelf ben ik ook meer klassiek naturist dan nudist, ik zal 's winters bijvoorbeeld de verwarming echt niet hoger zetten om maar bloot te kunnen zijn. Doorgaans heb ik dan wel een overhemd aan, maar verder geen ondergoed of broek ofzo. Het helpt dat ik van nature goed tegen kou kan (beter dan tegen warmte).

Buiten uiteraard wel gekleed in zo'n geval, ik ben niet zo iemand die bloot buiten loopt als het 10 graden is ofzo :P

Probeer zelf ook zo milieu-vriendelijk mogelijk te leven, maar ga hierin niet tot extremen. Probeer dus wél onnodig energieverbruik te voorkomen, maar ik ga niet bibberend van de kou binnen zitten om maar gas-verbruik te voorkomen.

En verder doe ik ook (bijna) alles qua naturisme: ik bezoek sauna's, naaktstranden en naturisten-campings. Zo zit ik van 12-16 juli weer een weekje in een lodge op Elsendorp, en van 14 tot 28 augustus zit ik op Le Couderc, in de Dordogne. Vier weken ervoor heb ik mijn 2e vaccinatie gehad, dus kan Frankrijk zo binnen met de CoronaCheck-app.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik ben een functioneel naturist. Als het warm is of je gaat zwemmen zie ik het nut van kleren niet zo. Eigenlijk is dat alles. Dat gezegd hebbende: wij hebben vanaf 20 juli een weekje elsendorp geboekt en als dat kamperen goed gaat met de (3 jonge) kinderen wil ik wellicht afzakken naar Frankrijk en hopelijk Arnaoutchot bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Heb het wel eens eerder gezegd: het lijkt me weinig interessant in welk hokje je past. Naturist, nudist of bloterik, naaktmens, who cares. Doe gewoon wat je zelf fijn vindt. Maar als je daar een label op wil plakken, uiteraard ook prima.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrag
Metro2002 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:44:
'casual' naturist denk ik ;)

een nudist is naar mijn mening iemand die persé altijd naakt wil zijn en zet dus de kachel aan ipv wat warmere kleding aan te doen, ook gaat het daarbij alleen om het naakt zijn en een naturist is vaak iemand die veelal functioneel naakt is en dat doet om zich verbonden met de natuur te voelen en ook een levenswijze heeft die het milieu juist probeert te sparen.

Ik val zelf onder naturist, ik hou van de natuur en doe mijn best om milieubewust te leven, ben graag naakt en onderneem ook veel naakt (naturistencampings, wandelingen, sauna's, stranden etc) maar als het koud is trek ik toch liever gewoon wat aan :)
'Casual naturist', met die benaming kan ik best wel leven ;)

Ik probeer niet bewust m'n 'ecologisch footprint' te verminderen (ook al is die naar mijn eigen aanvoelen reeds vrij beperkt), en voel me verder niet zo meteen verbonden met de natuur. Wat niet wegneemt dat ik best kan genieten van wandelen in de natuur (dat zal dan natuurlijk altijd gekleed zijn).
wildhagen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:53:
Ben het wel eens met @Metro2002 in deze... 'naturist' en 'nudist' zijn maar hokjes, je hebt zoveel vormen ertussen. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zich best bij voelt.

Zelf ben ik ook meer klassiek naturist dan nudist, ik zal 's winters bijvoorbeeld de verwarming echt niet hoger zetten om maar bloot te kunnen zijn. Doorgaans heb ik dan wel een overhemd aan, maar verder geen ondergoed of broek ofzo. Het helpt dat ik van nature goed tegen kou kan (beter dan tegen warmte).

En verder doe ik ook (bijna) alles qua naturisme: ik bezoek sauna's, naaktstranden en naturisten-campings. Zo zit ik van 12-16 juli weer een weekje in een lodge op Elsendorp, en van 14 tot 28 augustus zit ik op Le Couderc, in de Dordogne. Vier weken ervoor heb ik mijn 2e vaccinatie gehad, dus kan Frankrijk zo binnen met de CoronaCheck-app.
Nee, 'k ga ook zeker niet de verwarming hoger zetten om naakt in huis te kunnen lopen. Maar als de temperatuur het toelaat, merk ik dat ik de laatste tijd dat wel meer en meer doe (enkel als de kinderen hier niet zijn weliswaar) Maar bvb naakt koken of andere huishoudtaken doe ik dan weer niet...

Ik heb in m'n openingspost gezegd dat ik dus niet de behoefte voel om naar een naturistencamping te gaan, juist omdat ik niet de verplichting wil voelen om zowat alle activiteiten in m'n blootje te doen. Misschien is dat iets dat ook gewoon tussen m'n oren zit, en zou ik het op den duur wel leuk beginnen vinden.
@wildhagen, jij gaat dus zelf regelmatig naar naturisten-campings? Ik neem aan dat dat dat alleen is, of is dat met partner/gezelschap? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleenstaande mannen niet overal met open armen ontvangen worden, of valt dat goed mee? Misschien moet ik het ooit gewoon eens een kans geven, desnoods een weekendje, denk dat ik best wel zou kunnen genieten van in m'n blootje uitrusten op een camping ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nimrag schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:23:
[...]

@wildhagen, jij gaat dus zelf regelmatig naar naturisten-campings? Ik neem aan dat dat dat alleen is, of is dat met partner/gezelschap? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleenstaande mannen niet overal met open armen ontvangen worden, of valt dat goed mee? Misschien moet ik het ooit gewoon eens een kans geven, desnoods een weekendje, denk dat ik best wel zou kunnen genieten van in m'n blootje uitrusten op een camping ;)
Ik ga idd met enige regelmaat naar naturistische campings. Gemiddeld 4-5x per jaar een lang weekend (of midweek) in Elsendorp, en dan de 'grote' zomervakantie in bijvoorbeeld Frankrijk.

Ik ga alleen, want ik ben alleenstaand.

Er zijn idd nog wat campings die in de Steentijd zijn blijven hangen en geen alleengaande mannen toelaten, bekendste voorbeeld hiervan is CHM Montalivet (vlak bij Bordeaux). Bij de meesten is dat verouderde onzin-beleid wel los gelaten inmiddels en ben je gewoon welkom. Wel wordt vaak geëist dat je een lidmaatschap van het NFN/INF bent, of één van de daarbij aangesloten verenigingen (maar ik ben sowieso NFN-lid).

Als je het wil proberen zou ik idd beginnen met een weekendje om eens te kijken of het bevalt. Je kan een verenigingsterrein proberen als je dat wilt, hoewel veel van die veenigingen wel vereisen dat je zelf een kampeermiddel hebt (tent, camper, caravan) omdat ze geen huur-accomodatie hebben. Als je wil huren zou je één van de twee commerciele naturistencampings in Nederland kunnen proberen; Flevonatuur en Elsendorp. Waarbij ik persoonlijk Elsendorp een prettiger terrein vind, en ook een heel stuk goedkoper dan Flevonatuur.

Als dat weekendje dan bevalt kan je het altijd nog uitbreiden naar een (mid)week of zelfs een grote vakantie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrag
wildhagen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 05:58:
[...]

Ik ga idd met enige regelmaat naar naturistische campings. Gemiddeld 4-5x per jaar een lang weekend (of midweek) in Elsendorp, en dan de 'grote' zomervakantie in bijvoorbeeld Frankrijk.

Ik ga alleen, want ik ben alleenstaand.

Er zijn idd nog wat campings die in de Steentijd zijn blijven hangen en geen alleengaande mannen toelaten, bekendste voorbeeld hiervan is CHM Montalivet (vlak bij Bordeaux). Bij de meesten is dat verouderde onzin-beleid wel los gelaten inmiddels en ben je gewoon welkom. Wel wordt vaak geëist dat je een lidmaatschap van het NFN/INF bent, of één van de daarbij aangesloten verenigingen (maar ik ben sowieso NFN-lid).

Als je het wil proberen zou ik idd beginnen met een weekendje om eens te kijken of het bevalt. Je kan een verenigingsterrein proberen als je dat wilt, hoewel veel van die veenigingen wel vereisen dat je zelf een kampeermiddel hebt (tent, camper, caravan) omdat ze geen huur-accomodatie hebben. Als je wil huren zou je één van de twee commerciele naturistencampings in Nederland kunnen proberen; Flevonatuur en Elsendorp. Waarbij ik persoonlijk Elsendorp een prettiger terrein vind, en ook een heel stuk goedkoper dan Flevonatuur.

Als dat weekendje dan bevalt kan je het altijd nog uitbreiden naar een (mid)week of zelfs een grote vakantie.
Bedankt voor de info alvast, het idee begint zeker en vast te groeien bij mij ;) Dat lidmaatschap van NFN/INF, hoe zit dat als Belg? Ik lees net dat als je aangesloten bent bij de FBN, je automatisch ook van INF lid bent, dus dat moet wel volstaan dan?

Los van het feit dat je als alleenstaande man eigenlijk wel op de meeste campings welkom bent, heb je het gevoel toch min of meer 'aanvaard' te worden door de andere gasten? Ik ga ervan uit van wel, aangezien jij toch intussen al een 'habitué' bent geworden? Nu, ik zou sowieso niet naar zo een camping gaan om aan allerhande activiteiten in groep deel te nemen (voor zover dit overal al georganiseerd wordt), eerder voor de rust... Langs de andere kant zou ik me er niet comfortabel bij voelen moest ik daar bij wijze van spreken weggekeken worden door de andere campinggasten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
Ik ben ook een alleengaande, lid van NFN (dus INF, da's voldoende) en vraag bij reservering, maar tot nog toe geen problemen gehad. Ook geen vreemde blikken of vragen ofzo. Bij ons op de vereniging zijn meerdere alleenstaande mannen en vrouwen, geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nimrag schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de info alvast, het idee begint zeker en vast te groeien bij mij ;) Dat lidmaatschap van NFN/INF, hoe zit dat als Belg? Ik lees net dat als je aangesloten bent bij de FBN, je automatisch ook van INF lid bent, dus dat moet wel volstaan dan?
Als je lid bent van NFN of FBN ben je automatisch ook lid van de INF. Dit is namelijk de overkoepelende internationale federatie van alle landelijke verenigingen.
The International Naturist Federation (INF) or Fédération naturiste internationale (FNI) or Internationalen Naturisten Föderation (INF) is the global umbrella organisation representing official national naturist societies.
Zie Wikipedia: International Naturist Federation
Los van het feit dat je als alleenstaande man eigenlijk wel op de meeste campings welkom bent, heb je het gevoel toch min of meer 'aanvaard' te worden door de andere gasten? Ik ga ervan uit van wel, aangezien jij toch intussen al een 'habitué' bent geworden? Nu, ik zou sowieso niet naar zo een camping gaan om aan allerhande activiteiten in groep deel te nemen (voor zover dit overal al georganiseerd wordt), eerder voor de rust... Langs de andere kant zou ik me er niet comfortabel bij voelen moest ik daar bij wijze van spreken weggekeken worden door de andere campinggasten ;)
Ik heb me nooit bekeken of onwelkom gevoeld ofzo, nooit vervelende opmerkingen ofzo gehad. En mocht ik die op een bepaalde camping toch eens krijgen... wel, dan was dat mijn laatste bezoek aan die camping en zoek ik wel een andere op. Maar zoals gezegd is me dit nog niet overkomen.

Daar zou ik me dus geen zorgen om maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 23-06-2021 13:34 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Als je lid bent van NFN of FBN ben je automatisch ook lid van de INF. Dit is namelijk de overkoepelende internationale federatie van alle landelijke verenigingen.

[...]

Zie Wikipedia: International Naturist Federation

[...]

Ik heb me nooit bekeken of onwelkom gevoeld ofzo, nooit vervelende opmerkingen ofzo gehad. En mocht ik die op een bepaalde camping toch eens krijgen... wel, dan was dat mijn laatste bezoek aan die camping en zoek ik wel een andere op. Maar zoals gezegd is me dit nog niet overkomen.

Daar zou ik me dus geen zorgen om maken :)
Mijn eerste ervaringen op een naturistencamping was helaas wel vervelend. Had ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken om eens een nachtje op een naturistencamping te verblijven wordt je niet toegelaten omdat ik toen alleen was. Weet niet meer welke camping het exact was, ergens in de buurt van Arney le Duc in Noord Frankrijk. Intussen al 16 jaar geleden ofzo dus weet niet eens meer of die camping nog bestaat. Ik was op de terugweg naar Nederland dus was er gelukkig niet speciaal heengereden maar dat was niet zo'n beste eerste ervaring :/

Dat soort campings komen gelukkig op een 'zwarte lijst' bij de NFN (ze krijgen geen keurmerk meer).

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Mijn eerste ervaringen op een naturistencamping was helaas wel vervelend. Had ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken om eens een nachtje op een naturistencamping te verblijven wordt je niet toegelaten omdat ik toen alleen was. Weet niet meer welke camping het exact was, ergens in de buurt van Arney le Duc in Noord Frankrijk. Intussen al 16 jaar geleden ofzo dus weet niet eens meer of die camping nog bestaat. Ik was op de terugweg naar Nederland dus was er gelukkig niet speciaal heengereden maar dat was niet zo'n beste eerste ervaring :/
Dat is idd wel vervelend ja... maar gelukkig lang gelede, mogelijk is dat beleid inmiddels anders.
Dat soort campings komen gelukkig op een 'zwarte lijst' bij de NFN (ze krijgen geen keurmerk meer).
Klopt, zo is CHM Montalivet hun Prettig Bloot-keurmerk ook verloren:
Sinds 2018 heeft NFN Open en Bloot meerdere meldingen ontvangen van alleenreizende mannen die geen toegang kregen op het grote Franse naturistenterrein CHM Montalivet bij Bordeaux. Zij mochten alleen de camping op als zij al eerder te gast waren geweest of wanneer gasten van het terrein hen introduceerden. Dat deze heren in het bezit waren van een NFN-ledenpas, maakte niet uit.

Dit ruikt naar discriminatie en uiteraard is dit voor NFN Open en Bloot onacceptabel. In de herfst 2018 hebben wij de directie meerdere malen gevraagd om uitleg en om in elk geval singles met een ledenpas toe te laten. Maar tot op heden hult Montalivet zich in stilzwijgen.

De camping voerde vorig jaar de Prettig Bloot Accreditatie. Eén van de voorwaarden van het Prettig Bloot Accreditatie of Keurmerk is dat de houders alle bezoekers en zijn of haar beleving van naturisme respecteren (zolang de bezoekers uiteraard geen overlast veroorzaken). NFN Open en Bloot zal de Prettig Bloot Accreditatie dan ook niet meer toekennen zolang de camping zijn toegangsbeleid niet wijzigt.

Omdat alle terreinen overal in principe hun eigen toegangsbeleid kunnen bepalen, zijn de mogelijkheden van NFN Open en Bloot in dit soort gevallen vaak beperkt. Dankzij onze lobby enkele jaren terug kregen single NFN-leden toegang tot de Luxemburgse camping De Reenert. NFN Open en Bloot protesteert in elk geval altijd bij betreffende campings en vermeldt het toegangsbeleid ook duidelijk op BlootKompas!. Meld het ons dus, als je naar jouw mening onterecht geen toegang krijgt tot een camping via info@nfn.nl.
Zie https://www.nfn.nl/nieuws...soms-helaas-een-probleem/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wij zijn eergisteren na lang wikken en wegen of we wel moesten gaan ivm Corona aangekomen op Arnaoutchot. Fantastisch weer, mooie zee en zowel wij als ouders als de kinderen helemaal in ons element. Wel opvallend weinig Nederlanders dit jaar, en dat terwijl alles vol zit. Had gehoopt dat de kinderen makkelijk vriendjes zouden maken. Verder heel prettig hier en blij even te leven alsof Corona niet bestaat.

Meest awkward is nog wel dat als je camping winkel binnengaat je alleen een mondkapje draagt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 21-07-2021 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Have fun @Mfpower!

Ik ga zelf op 14 augustus ook lekker richting Frankrijk, in dit geval naar Le Couderc in de Dordogne.

En dat van dat mondkapje had ik vorig jaar september ook. Toen was ik op Bélézy in de Provence, en moest je idd ook een mondkapje op in de camping-supermarkt. Beetje apart idd, helemaal in je blootje, maar wel met mondkapje....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik heb een vraag.

In de TS staat dat piercings door geslachtsdelen niet getolereerd worden omdat het te relateren is aan seks en daar gaat het binnen het nudisme niet om.

Maar wat ik niet snap dat er nog zoiets is als zelfbeschikking van het eigen lichaam, waar het zetten van piercings onder valt. En het is maar een stuk metaal.

Waarom toch die onderscheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Tja, dat is een beetje afhankelijk van waar je bent of piercings een probleem zijn. Op "gewone" naaktstranden is dat voor zover ik weet geen probleem. Welllicht dat het op naturistenterreinen anders ligt.

Verder vind ik het ook overtrokken: iedereen moet wat mij betreft zelf weten of hij/zij piercings wil. En als iemand genitale piercings relateert aan seks, en daar aanstoot aanneemt zegt dat naar mijn idee meer over die persoon zelf. Kan me van 30 jaar geleden herinneren dat er soortgelijke discussies bestonden over geschoren geslachtsdelen. Het is maar waar je je druk over wil maken.

Naar mijn idee heeft het te maken met een paar factoren: het krampachtig ontkennen van een relatie tussen naakt zijn en seks. Dat slaat helemaal door. Daarnaast hebben veel mensen een mening over "hoe het hoort" en daarmee snel een oordeel klaar over anderen. Naturisten zijn daar helaas geen uitzondering in.
Ik zou juist van naturisten wat meer tolerantie verwachten, maar het zijn toch ook gewone mensen.

En dan weer even mijn stokpaardje: er is een relatie met het willen indelen in hokjes: een naturist is dit en een nudist is dat enzovoort. Dat ligt wat mij betreft dicht bij het "vinden hoe het hoort".

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, ik ben net aangekomen op Le Couderc. 13 uur gedaan over 1000 kilometer. Het was een helse rit net veel files.

Zit nu in mijn chaletje, de Orchidee. Nou ja, op de veranda dan.

Het is aardig warn hier, met 36 graden. Meteen lekker de kleren uit dus.

Het is aardig druk hier. 75 procent Nederlanders, 10 procent Belgen, 10 procent Fransen en 5 procent overig. Afgaand op de kentekenplaten dan.

Ga vandaag ook niks meer doen, ff relaxen. Morgen weer een dag.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 14-08-2021 17:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrag
Dit is misschien een raar moment om nog iets te posten in dit soort onderwerpen (eerder iets voor de lente/zomer, denk ik dan ;) ), maar 'k ga het toch maar doen.

'k Ben onlangs namelijk voor de eerste maal naar de sauna geweest (hier in België). Nu weet ik eigenlijk niet of dit als naturisme/nudisme te bestempelen valt, maar het was voor mij de eerste maal terug 'naakt bij andere naakte mensen' (na m'n bezoek aan naakstrand van Groede, afgelopen zomer). 'k Maakte me voor het eerst die bedenking (sauna al dan niet nudisme/naturisme) toen ik het 'publiek' daar zag. Denk niet dat er heel veel mensen, die normaal totaal geen problemen met naaktheid in sauna hebben, daarom zomaar meteen in de zomer ook op een naaktstrand/camping te vinden zijn.

Nu kan je de vraag ook in de omgekeerde zin stellen: hoeveel nudisten/naturisten gaan graag naar de sauna? Het is toch wel nét iets anders? En om tot mijn eigenlijke vraag te komen: hoe zit het juist met zaken zoals ligweides aan sauna's? Ik weet dat het in de meeste sauna's de regel is om je badjas om te slaan als je niet in de saunruimtes of zwembaden bent... (en natuurlijk ook niet om te douchen)?

Om me te verduidelijken: ik ben nu in dat saunacomplex geweest, en dat heeft een grote ligweide met ligstoelen. Ook al was het best wel zonnig weer in de voormiddag, toch leenden de temperaturen er zich niet echt toe om naakt op een ligstoel plaats te gaan nemen. Er waren wel enkelen (waaronder mezelf) die in badjas daar even van de zon lagen te genieten. Maar wat als de temperaturen het wel toelaten? Wat is er dan toegestaan? Zou ik dan wel gewoon naakt mogen zonnen? Sla ik dan wel of geen badjas om als ik ga zwemmen? Zal misschien wat verschillen van sauna tot sauna maar wat zijn jullie ervaringen hier over?

Ik neem aan dat een doorgewinterde naturist/nudist juist door die 'regeltjes' (badjas om als naakt zijn eigenlijk niet nodig is) de traditionele saunacomplexen zal mijden, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik bezoek regelmatig (vrijwel elk weekend) de sauna (Spa One in Oosterhout), en als het weer het toelaat lig ik lekker in mijn blootje op de ligweide. Net zoals de meeste mensen daar overigens. Nu is het daar uiteraard wel te koud voor.

Alleen in het restaurant of de rustruimte hoef je maar een badjas aan te hebben.

Dus behalve restaurant en rustruimte loop ik de hele tijd gewoon lekker in mijn blootje rond. En daarin ben ik bepaald nuet de enige bezoeker.

Dit is dan wel in Nederland dus, ik weet niet of de gewoontes in België anders zijn.

Niet iedere saunaganger is een naturist inderdaad, maar ik denk dat veel naturisten wel een sauna bezoeken. In de winter is het immers de enige optie om buitenshuis naturistisch bezig te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimrag
wildhagen schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:20:
Ik bezoek regelmatig (vrijwel elk weekend) de sauna (Spa One in Oosterhout), en als het weer het toelaat lig ik lekker in mijn blootje op de ligweide. Net zoals de meeste mensen daar overigens. Nu is het daar uiteraard wel te koud voor.

Alleen in het restaurant of de rustruimte hoef je maar een badjas aan te hebben.

Dus behalve restaurant en rustruimte loop ik de hele tijd gewoon lekker in mijn blootje rond. En daarin ben ik bepaald nuet de enige bezoeker.

Dit is dan wel in Nederland dus, ik weet niet of de gewoontes in België anders zijn.

Niet iedere saunaganger is een naturist inderdaad, maar ik denk dat veel naturisten wel een sauna bezoeken. In de winter is het immers de enige optie om buitenshuis naturistisch bezig te zijn.
Ok bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Allez, het is nog wel even eer we mogen beginnen denken aan 'ligweidevriendelijke'-temperaturen, maar 'k dacht om toch maar die vraag eens te stellen, nu ze in me opkwam ;) Ik kijk in ieder geval nog meer uit naar de lente/zomer nu, en intussen zullen er nog wel regelmatig saunabezoekjes volgen.

Volgens mij zal het in België niet zo heel anders zijn qua regeltjes. Na een opgieting staan er ook veel mensen nu in hun nakie buiten af te koelen. Als ik het nu bedenk zou het idd raar zijn moest je dan bvb aangesproken worden op het naakt zonnen of 'onbedekt' wandelen op weg naar het buitenzwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
Bij mijn "vaste" sauna (nu gesloten) hangt bijna iedereen zijn badjas bij de deur op, en loopt verder naakt. Ook buiten als het even kan. Alleen voor de horeca en naar de kleedruimte gaat ie aan. Andere sauna's zie ik meer mensen met de badjes aan van ruimte naar ruimte lopen, maar ook zonder. Da's buiten niets anders, met en zonder jas in de zon.
Op de naturistenvereniging is het niet anders, sommig mensen gaat met badjas naar de douche, zwembad of sauna, en sommigen zonder.

[ Voor 16% gewijzigd door Teddy op 06-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over naturisme gesproken, heb alvast mijn volgende naturistische vakantie geboekt, bij Lavinia Naturist Resort in San Vicente del Raspeig, een voorstad van Alicante, in de regio Valencia. Ben er van 21 maart tot 4 april, dus 2 weken.

Kleinschalig resort, met net 4 verhuur-villas, met een Belgisch koppel als eigenaren. Die wonen er zelf ook in een 5e villa. Zijn in zowel 2020 als 2021 verkozen tot "Accomodatie van het jaar" door Blootkompas van de NFN.,

Was van plan weer lekker met de auto af te zakken naar Spanje, in 2 dagen is dat wel te doen, met 1900 km (vorige keer deed ik 2200 km in 2 dagen naar Andalusië (niet naturistisch), dat was net op het randje te doen).

Het zou rond die tijd van het jaar een graad of 22-25 moeten zijn, dus dat is goed te doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben er zelf nog nooit heen geweest, maar las net in de nfn nieuwsbrief dat de blootzwemdag in het tikibad ook dit jaar niet door is gegaan. Deze keer niet vanwege corona maar vanwege een aangekondigde protestactie. https://www.blootgewoon.n...oon-blootzwemdag-tikibad/

Vind het wel jammer om te zien dat blijkbaar nog steeds mensen bloot zo met seks associëren dat ze anderen willen verhinderen om te gaan zwemmen. En ik snap de reactie van Duinrell die geen zin hierin heeft, maar ook wel jammer hoe zo'n groep dan direct z'n zin krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt helaas, gaat om ern christelijke groepering, de Tempeliers, die naturisten beschuldigen van pedofilie omdat er ook kinderen mee mochten zwemmen.

Daarom hebben ze doodsbedreigingen geuit aan het Tikibad, waardoor die de blootzwemdag hebben verboden, in overleg met de burgemeester.

Tsja..

Ik zit nu trouwens in Lavinia Naturist Resort in Spanje, bij Alicante

Helaas geen goed naturistisch weer. Graad of 15 en de laatste dagen veel wind en regen. Gelukkig af en toe ook zon zodat ik toch lekker bloot buiten kan zitten af en toe. Ben afgelopen maandag aangekomen, en maandag 4 april vertrek ik weer.

Gelukkig nog wel genoeg (niet naturistische) uitstapjes mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 25-03-2022 12:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heb het bericht echt met stomme verbazing gelezen.

Tegenwoordig is het normaal dat als je het ergens niet mee eens bent, je mensen blijkbaar maar met de dood gaat bedreigen? Een activiteit die al decennia (!) lang georganiseerd wordt is ineens een bron van pedofilie?

De stupiditeit druipt er vanaf, maar gezien de laffe houding van die figuren is een gesprek blijkbaar niet met ze mogelijk. ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:12:
Heb het bericht echt met stomme verbazing gelezen.

Tegenwoordig is het normaal dat als je het ergens niet mee eens bent, je mensen blijkbaar maar met de dood gaat bedreigen? Een activiteit die al decennia (!) lang georganiseerd wordt is ineens een bron van pedofilie?

De stupiditeit druipt er vanaf, maar gezien de laffe houding van die figuren is een gesprek blijkbaar niet met ze mogelijk. ;(
Welkom op Facebook. Daar werden de dreigementen geuit namelijk. Vrij letterlijk en expliciet ook.

Ik heb de posts (zeker een stuk of 10) allemaal gerapporteerd. Antwoord van de Facebook moderators: niks mis mee, mag gewoon volgens hun beleid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

wildhagen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Welkom op Facebook. Daar werden de dreigementen geuit namelijk. Vrij letterlijk en expliciet ook.

Ik heb de posts (zeker een stuk of 10) allemaal gerapporteerd. Antwoord van de Facebook moderators: niks mis mee, mag gewoon volgens hun beleid.
Ik wist dat er een reden was waarom ik geen Feesboek heb :)

Kun je ze niet opnieuw rapporteren? En een oproep doen aan anderen om deze bedreigingen te rapporteren zodat de mods misschien eens inzien dat het toch niet normaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Ik wist dat er een reden was waarom ik geen Feesboek heb :)

Kun je ze niet opnieuw rapporteren? En een oproep doen aan anderen om deze bedreigingen te rapporteren zodat de mods misschien eens inzien dat het toch niet normaal is?
Opnieuw rapporteren gaat niet, dan krijg je de opmerking dat je de post maar moet verbergen en/of negeren als je hem niet meer wil zien

Ik zit in enkele naturistische Facebook groepen. Daar hebben meer mensen die posts gerapporteerd. Allemaal hetzelfde antwoord van Facebook gehad: niks mis mee, voldoet aan het beleid.

Ik vermoed dat dat is omdat het hier om een (in dit geval christelijke) religieuze groepering gaat, en dat die bij Facebook extra in bescherming genomen worden, en mogelijk ook wat meer vrijheden krijgen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Chips, dat is balen :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, ik heb net een weekendje (vrijdagmiddag t/m maandagochtend) verbleven bij een voor mij nieuwe naturistencamping: Athena. Deze hebben 3 campings, 1 in Nederland (Ossendrecht), en 2 in België (Helios en Le Perron).

Ik ben in Ossendrecht geweest. Lekker praktisch, ik woon er net 25 minuten vandaan.

Camping ligt letterlijk op de grens van België en Nederland (maar wel op Nederlands grondgebied), en is bereikbaar via kleine maar goed toegankelijke landweggetjes.

Mijn vaste camping is Elsendorp, maar die hadden geen ruimte meer, dus ik denk laat ik eens wat anders proberen.

En dat is uitstekend bevallen! Zodanig goed zelfs, dat ik meteen lid van de vereniging geworden ben. Een Basic-lidmaatschap, kost 40 euro per jaar, en je krijgt 10 procent korting op boekingen. Met 2 keer daar een weekend verblijven heb je dat abonnement er al uit dus. En ik verblijf doorgaans 4-6x per per jaar een weekend op zo'n camping.

Heerlijke camping. Goede mix tussen vaste plaatsen, huurplaatsen en huur-accomodaties (safaritent, lodges, chalets, en een Coco Sweet-tent, zeg maar een Safari-tent maar dan iets kleiner).

Ik zat dus in een Coco Sweet tent (nummer 1, ze hebben er 3, allen naast elkaar), zonder eigen sanitair, en dat is goed bevallen. Leuk huisje, zelfs een klein keukentje met kookgelegenheid (2 pitten), wat Elsendorp in hun lodges dus niet heeft. Goede ligging ook, rustig, niet al te ver van centrale voorzieningen (zwembad, bar), en eigenlijk de hele dag volop zon. En vlak bij het sanitair gebouw, dat overigens net nieuw was, en 6 binnendouches (groepsdouche) telt, plus zelfs 2 buitendouches. Zag er netjes uit, en werd goed schoon gehouden.

Locatie kan je zien op deze plattegrond. Hoewel die niet meer helemaal klopt. Linksonder zie je Coc02/Coc01, dat zijn de Coco Sweet tenten. Wat op de plattegrond nog als R60-kampeerplek is gemarkeerd is,is nu Coco Sweet tent nummer 3.

Sfeer is, zoals eigenlijk op elke naturistencamping, gewoon uitstekend. Ook echt een mix van alle leeftijden: van jongeren (enkelen van 20-25 jaar gezien) tot gezinnen met kleine kinderen en ouderen. Ook volop alleengaanden gezien. Ook netjes iedereen bloot, hooguit af en toe eens een pareo oid.

En zoals bij elke naturistencamping ook keurig netjes schoon. Iedereen dumpt zijn troep netjes in de afvalbak, nergens afval te zien.

Enige minpunt is dat het minder toegangelijk is voor mindervaliden, omdat de meeste paden onverhard zijn, en rul zand hebben.

Bar is vrij beperkt: grotendeels drank, en wat liche snacks (zoals friet + toebehoren) en alleen wat pasta en pizza. Geen echte kaart. Maar he, je kan zelf koken of een restaurant in de omgeving opzoeken. Ook een supermarkt(je) is niet aanwezig, daarvoor moet je naar Ossendrecht (een kleine Coop) of Putte (grote Jumbo en middelgrote AH). Beiden in een minuut of 10 met de auto te bereiken.

Mijn volgende weekend is alweer geboekt: 17-20 juni, wederom in een Coco Sweet-tentje. Dit keer wel nummer 3, want nummer 1 was al geboekt, net als nummer 2.

Kan deze camping, iig locatie Ossendrecht, van harte aanbevelen iig. Je kunt er overigens ook als niet-lid gewoon terecht, en kunt dan alle faciliteiten gewoon gebruiken, er is niks wat alleen voor leden is (die krijgen alleen korting, plus zaken als diverse magazines etc).

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 16-05-2022 11:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wij zijn in de meivakantie met een camper langs een aantal naturistencampings in Frankijk gegaan. Ik was nooit eerder in het voorjaar in Frankrijk. Het was al erg mooi weer en Zuid-Frankrijk was nog groen in plaats van droog/geel. Ook was het overal erg rustig, wat wel heel fijn was. Voor herhaling vatbaar!

Eerst zijn we naar La Sabliere geweest. Door de hoogteverschillen met jonge kinderen wel een uitdaging. Het was erg rustig. Ze hebben een fantastisch strandje aan de Ceze. Omdat de foto's nogal NSFW zijn heb ik ze in een spoiler tag geplaatst. Ik heb van iedereen op de foto toestemming om deze hier te plaatsen.

spoiler:
NSFW omdat ik niet tegen dit soort plaatjes kan als ik aan het werk ben, erg demotiverend als je een kantoorbaan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL_Sl-q4U44oTQp6TyxdpKhPn4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLah4qEwYBWYtJO35rk5BEgK.jpg?f=fotoalbum_large

Het was zo rustig dat we praktisch een prive strandje hadden.

Daarna naar La Genese gegaan, twintig minuten verderop aan dezelfde rivier. Stuk minder hoogteverschillen en leuker voor kinderen. Vermaakt aan het zwembad. Superaardige eigenaar.

Geeindigd op Serginan Plage, aan de Middelandse Zee. In de zomer onbetaalbaar en heel druk maar voor nu ook weer erg goed te doen.

En nu maar weer wat plannen maken voor de zomervakantie. We denken erover om nog eens naar La Genese te gaan maar ook de Dordogne staat op onze shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Mfpower Als je naar de Dordogne wil, kan ik Le Couderc erg aanraden. Leuke camping, met voor kinderen heel veel activiteiten. Erg rustig gelegen, en toch in de buurt van leuke dorpjes, stadjes, kastelen etc.

Ben er augustus vorig jaar geweest, ik zat in een chaletje (Le Orchidee). Erg leuke camping.

Ook Terme d'Astor kan ik wel aanraden. Ligt niet zo heel erg ver van Le Couderc af.

Beiden met Nederlandse eigenaren, dus goed voor de communicatie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

wildhagen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:17:
@Mfpower Als je naar de Dordogne wil, kan ik Le Couderc erg aanraden. Leuke camping, met voor kinderen heel veel activiteiten. Erg rustig gelegen, en toch in de buurt van leuke dorpjes, stadjes, kastelen etc.

Ben er augustus vorig jaar geweest, ik zat in een chaletje (Le Orchidee). Erg leuke camping.

Ook Terme d'Astor kan ik wel aanraden. Ligt niet zo heel erg ver van Le Couderc af.

Beiden met Nederlandse eigenaren, dus goed voor de communicatie.
Meestal vermijden we juist de campings met NL eigenaren... dat trekt namelijk ook veel Nederlanders en ik heb graag een goede mix, anders heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik weg ben. ;-) Zo'n beetje elke Nederlander die we zijn tegengekomen heeft ons wel eens le Couderc aangeraden. Als alternatief daar in de buurt is er ook nog https://www.domainelaborde.com, ben je daar bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Domaine Laborde ken ik alleen van naam, ben er zelf nog nooit geweest, dus kan er helaas niets over zeggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, ik zit nu een weekendje op Athena Ossendrecht, in een Coco Sweet glamping tent.

Lekker hoor, zo in het zonnetje.

En weet je wel hoe lekker het is om bij deze temperaturen even onder de buitendouche te gaan staan, en je door de zon in je blootje te laten drogen? Heerlijk verfrissend.

Is overigens behoorlijk vol bezet hier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:49
Leuk onderwerp!
Grappig dat ik het nu pas vind.

Mijn verhaal is, dat ik ergens begin 20 aan het rondliften was door Frankrijk (festival de Avignon oa), en 2 vriendinnen me uitgenodigd hadden langs te komen omdat ze ook in Zuid Frankrijk zaten.
Het liften ging zo goed en ik een lift (van de vrouw van de Ambassadeur van Tunesië notabene!) kreeg naar Toulouse, dus koos om naar de vriendin die bij Bordeaux zat te gaan, en niet naar die bij Narbonne / Perpignan.
Vanaf Bordeaux ging het liften ook goed, zelfs op een tractor 8) en toen kreeg ik zelfs een lift naar de camping van mensen die er ook zaten. Er ging mij pas een lichtje branden toen ik het grote bord van Euronat zag een paar km van de camping......
Wat bleek, de vriendin zat daar met haar familie: ouders, 2 zusjes......
Ze keken me met open mond aan toen ik naar hun plekje liep en de vriendin zei: wat doe jij hier?.
Ik: je had me toch uitgenodigd? Zij: Ja, maar ik had je een dingetje niet verteld aan telefoon omdat ik toen mensen om me heen had... Ik: Ja, daar ben ik achter gekomen! (ze bleken bijna hun hele leven daar al te komen).
De 1e dag moest ik heel erg wennen en was ik vrij verlegen en moest ik me ergens overheen zetten, aangezien ik het totaal niet van huis uit had meegekregen, Maar toen ik in de gezamenlijke douche de zusjes zag ouwehoeren met zeep en bellen blazen onder hun borsten en ze mij totaal open en vrolijk benaderden, viel er iets van me af en werd ik ontspannen.
Ik vond het ook verbazingwekkend vrij dat het op het strand juist helemaal niet ging om kijken en bekeken worden wat bij textielstranden vaak wel is.
Lang verhaal kort: Ik heb een leuke vakantie daar gehad, klikte goed met de hele familie, en hield er een relatie aan over met de vriendin (die al maanden verliefd op mij bleek te zijn, wist ik veel). We zijn bijna 4,5 jaar samengebleven.

Ongeveer tegelijk met die ervaring ontdekte ik de sauna en bleek meerdere vrienden (vooral vriendinnen) daar ook van te houden. Ik ben niet meer toen naar een naturistencamping geweest maar wel veel naar de sauna, wat ik heerlijk vond en vind.

Nu ben ik bijna 12 jaar met mijn huidige partner die ook houdt van sauna's, blootzwemmen, naturistencampings etc. Dus we proberen dat zoveel mogelijk te doen.

We wonen het grootste deel van het jaar in Spanje (Andalucië), dus met de temperaturen hier is het fijn en makkelijk om bloot rond te lopen in onze Yurt en buiten. We hebben een buiten-badkamer, dus ik ken het gevoel van even afspoelen en dat de zon je huid droogt. Sinds 2 weken hebben we ook een zoutwater zwembad(je) van 3.66m doorsnee. Heerlijk! Ons zoontje van 6 vindt het fantastisch.
Fijn is dat we in een 'alternatieve' omgeving wonen: er zijn veel mensen nudist/naturist/whatever definitie, en het is vrij normaal om naakt te zwemmen als je bij een riviertje bent, bij mensen met een zwembad ed.

Er is verder niet heel veel hier in Spanje helaas. Helemaal geen sauna's zoals we gewend zijn in NL, dus als we in Nederland zijn dumpen we graag ons zoontje bij opa en oma en gaan we een lekker dagje Sauna doen. Je kan hier in Granada wel Arabische baden doen, maar dat is textiel en wordt je na 90 min naar buiten geschoven. 8)7

Gelukkig is er niet ver van ons in La Herradura een leuk naaktstrandje, waar we alleen nog zijn geweest toen het te koud was, maar daar binnenkort wel weer heen willen.

Grappig is dat we niet wisten van Vera Playa, en dat is niet eens zo ver van ons vandaan (2,5 uur).

De afgelopen jaren hebben we bezocht:
-Arnaoutchot (boven Bayonne, FR) (fijn, maar een beetje groot, fantastisch waterspeelparadijs voor het kindje)
-Relax Nat (Girona, ES) (aardig, maar niet een favoriet)
-El Templo del Sol (Tarragona, ES) (absoluut een favoriet met fantastisch zwembad, bubbelbaden, en spectaculair strand tussen de rotsen)
-Sierra Natura (Iets in binnenland tussen Valencia en Alicante, ES) (super leuk sfeer en organische bouw, ook een favoriet)
-De Bessenhof (Reeuwijk, NL) (kwamen we toevallig bij uit tijdens een fietstocht. Erg lieve mensen die ons warm ontvingen en rondleidden en waar we ons tentje hebben neergezet)

Deze zomer hebben we besloten een maand te gaan rondrijden in Spanje langs de naturistencampings en te blijven hangen waar we blijven hangen.
We willen onder andere bezoeken:
-El Zorro (Lorca)
-El Portús (Cartagena) misschien
-Vera Playa misschien
-Sierra Natura
-El Fonoll (Lleida): het enige naturistendorp van Spanje. Ben erg nieuwsgierig
En dan zien we wel of we west- of noordwaarts rijden... :)

ps als iemand in de buurt is, welkom! (behalve Aug dus, en 1e helft Sep zijn we in NL).

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@birdibird bij jullie in Andalucia heb je ook nog Camping Almanat en natuurlijk Costa Natura (in Estepona). Wellicht heb je er iets aan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
wildhagen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:36:
@birdibird bij jullie in Andalucia heb je ook nog Camping Almanat en natuurlijk Costa Natura (in Estepona). Wellicht heb je er iets aan.
Ja, had ik gezien.
Wellicht op de terugweg van het rondje.
Vrienden die hier laatst op bezoek waren vonden Almanat niet zoveel aan trouwens. Ik zal ze eens vragen waarom.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
@wildhagen Was jij niet in Vera Playa geweest? Waar zat je en hoe was dat bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
birdibird schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:53:
@wildhagen Was jij niet in Vera Playa geweest? Waar zat je en hoe was dat bevallen?
Nee ik zat in maart/april dit jaar in Lavinia Naturist Resort, in San Vicente del Raspeig, een voorstad van Alicante

Was erg leuk daar. Kleinschalige resort met maar 5 villas, Belgische eigenaren. Zeker aan te raden.

Vera Playa ben ik nog niet geweest, staat wel op mijn todo nog. Net als Finca Sonada wat ook niet ver van Alicante ligt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

@birdibird leuk om je verhaal te lezen. Misschien ben ik je wel tegengekomen op Arnaoutchot, voor mij / ons gezin toch wel een van de mooiste plaatsen om vakantie te vieren. Als ik daar ben bestaat er even niets anders meer.

Dit jaar ook weer geboekt: vanaf 12-7 acht dagen Arnaoutchot en dan nog tien dagen laborde in de Dordogne. Eigenlijk wilde ik naar la genèse maar vanaf arna te ver om in 1 dag te doen (inclusief tent af/opbouwen). We hebben een nieuwe tweedehands zespersoons tent op de kop getikt, en de kids zien al helemaal uit naar de vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik zit nu op Athena Le Perron, voor het eerst hier. Ligt in de Belgische Oostkantons, vlak bij Malmedy en Spa-Francorchamps.

Mooi terrein, maar damn, wat steil hier. Is om die reden ook het enige Athena park waar de auto op het terrein mag staan.

Heb hier een Pod gehuurd voor 3 nachten. Maandag weer naar huis.

Aardig druk hier. Tweederde van de bezoekers is Belg, de rest Nederlands, met een paar verdwaalde Duitsers voor de variatie.

Gelukkig spreken ze hier naast Duits en Frans ook Nederlanda, want mijn Frans gaat nuet veel verder dan "un baguette"...

Bevalt tot nu toe prima, maar ik miet wel zeggen dat Athena Ossendrecht wel moderner is. Vooral het sanitair doet huer nogal outdated aan. Wel netjes schoon overigens.

Voordeel: de Athena betaalkaart uit Ossendrecht werkt hier ook. Ideaal.

Wel typisch: ik zit hier diep in België, maar als ik een frietje bestel krijg ik... Franse frietjes! Bestel ik frietin Ossendrecht, in Nederland dus, krijg ik wel echte Vlaamse frieten. Rare lui, die Belgen, om maar net Asterix en Obelix te soreken...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wij staan nu op Arnaoutchot, beetje saai want er zijn in tegenstelling tot vorig jaar (nog) niet veel anderen voor onze kinderen om mee te spelen. Komt vast doordat wij bij de vroegste lichting zaten. Daarnaast is arna overgenomen door capfun die 150 plaatsen hebben verwijderd en / of vervangen door huisjes. In plaats van een gezellig kampeerterrein wordt het langzaam een bungalowpark. Ook is het maar de vraag of het naturistisch blijft. Als dat niet zo is dan gaat er een mooie plek verloren.

Ook konden we maar een week hier staan (want vol, niet zo gek met 150 minder plaatsen) dus de rest van de vakantie gaan we naar laborde en eventueel zelfs la genese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Mfpower schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:31:
Wij staan nu op Arnaoutchot, beetje saai want er zijn in tegenstelling tot vorig jaar (nog) niet veel anderen voor onze kinderen om mee te spelen. Komt vast doordat wij bij de vroegste lichting zaten. Daarnaast is arna overgenomen door capfun die 150 plaatsen hebben verwijderd en / of vervangen door huisjes. In plaats van een gezellig kampeerterrein wordt het langzaam een bungalowpark. Ook is het maar de vraag of het naturistisch blijft. Als dat niet zo is dan gaat er een mooie plek verloren.

Ook konden we maar een week hier staan (want vol, niet zo gek met 150 minder plaatsen) dus de rest van de vakantie gaan we naar laborde en eventueel zelfs la genese.
Goh, zouden de kortingsplaatsen dan nog wel bestaan? Dat waren kleine, vreemde, scheve etc plekken die voor een normale tent / caravan niet geschikt zijn, maar waar we ons kleine tentje prima kwijt konden. Scheelde behoorlijk wat geld in het hoogseizoen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Deze maand overigens een mooi jubilieum voor het naturisme. Want het is deze maand, en wel op 27 april 1973, precies 50 jaar geleden dat naaktrecreatie in Nederland gelegaliseerd werd, en het eerste naakstrand in Nederland (in Callantsoog) opende.
Een strandtenthouder die nudisten met verfbommen wilde besmeuren en dreigbrieven die bij de gemeente Callantsoog op de mat vielen. De komst van Nederlands eerste legale naaktstrand had heel wat voeten in aarde.

Een zilte zeelucht waait hem tegemoet als Jan Koelemeij (79) met stevige tred door de duinen van Callantsoog beent. Naast hem drukt zijn bouvier Cato zijn pootjes gedecideerd door het vloertapijt van schelpen. Even verderop, op het strand, rollen golven onvermoeibaar over het zand. ‘Daar,’ zegt hij, terwijl hij naar paal 16 in de verte wijst. ‘Daar ligt het ’s zomers vol met nudisten.’

Deze maand is het exact vijftig jaar geleden dat hier, in de Noord-Hollandse badplaats, het eerste legale nudistenstrand van Nederland geopend wordt. Koelemeij, zelf geen nudist, speelt een voorname rol in die legalisering. Als PvdA-wethouder overtuigt hij de rechters er in 1971 van dat naturisme een onschuldig tijdverdrijf is. Sindsdien is er veel veranderd. Waar naaktrecreatie tot 1973 formeel verboden is in Nederland, leidt het anno 2023 een florerend bestaan. Verspreid over ons land liggen inmiddels negentig naaktstranden. Volgens NFN Open & Bloot, de 55.000 leden tellende belangenbehartiger voor naaktrecreatie, afficheren zo’n 2,5 miljoen landgenoten zich als naaktrecreant. Specifiek op nudisten gerichte hotels, vakantieparken en campings zijn alweer jaren ingeburgerd. ‘Ik heb het taboe op naaktrecreatie nooit zo begrepen,’ zegt Koelemeij. ‘We zien er in ons blootje allemaal hetzelfde uit, nietwaar?’
Het is dus niet toevallig dat het progressieve Callantsoog het podium vormt waar die wetgeving dat jaar aan de kaak wordt gesteld. Als de politie de fervente naaktlopers Nel Molenkamp-Quist en Ton Wilhelm bekeurt, grijpen ze de gelegenheid gewillig aan om een proefproces uit te lokken bij de rechter. Koelemeij, dan net begonnen als raadslid, staat hen als getuige bij.

Fundamentele vraag die ze beantwoord willen zien door de rechtelijke macht: hebben mensen het recht om zonder kleren van de buitenlucht te genieten? Of is het, zoals artikel 238 voorschrijft, openbare schennis van de eerbaarheid?

De hoofdrolspelers van toen zijn anno 2023 óf overleden, onvindbaar of hoogbejaard. Zoals dit goed beschouwd voor alle eerste bezoekers van het naaktstrand van Callantsoog geldt. Koelemeij is nog een van de weinigen die de situatie van toen feilloos kan schetsen. Moeiteloos herinnert hij zich ook de uitspraak van de rechter in Alkmaar, die de twee ‘verdachten’ Nel Molenkamp-Quist en Ton Wilhelm vrijspreekt, volgend op hun verweer dat nudisme een onschuldig tijdverdrijf is.
Bron, en meer info: 50 jaar geleden werd het eerste naaktstrand geopend: ‘Er is nog nooit een baby in badkleding geboren’

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Komende week huisje gehuurd op Flevo natuur. Gelukkig gekozen voor de tweede week voorjaarsvakantie, de afgelopen week was beroerd weer. Ik ben er tot nu toe alleen 's winters geweest en kijk uit naar warmer weer. Fingers crossed voor een zonnetje en stijgende temperaturen B-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Veel plezier, is een mooi park!

Zelf zit ik nu twee weken in Costa Natura, een naturistisch appartementencomplex in Estepona, Andalusie waar ik een huisje huur.

Morgen helaas alweer laatste e dag, maandagochtend ga ik weer naar huis.

Heerlijke 2 weken gehad, temperatuur van 25 tot 32 graden elke dag.

Je kan hier heerlijk alles bloot doen: zwemmen, aan de bar zitten, dineren in het restaurant etc.

Heerlijk park hoor.

Denk dat ik volgend voorjaar zeker weer terug ga komen!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
wildhagen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:01:
Veel plezier, is een mooi park!

Zelf zit ik nu twee weken in Costa Natura, een naturistisch appartementencomplex in Estepona, Andalusie waar ik een huisje huur.

Morgen helaas alweer laatste e dag, maandagochtend ga ik weer naar huis.

Heerlijke 2 weken gehad, temperatuur van 25 tot 32 graden elke dag.

Je kan hier heerlijk alles bloot doen: zwemmen, aan de bar zitten, dineren in het restaurant etc.

Heerlijk park hoor.

Denk dat ik volgend voorjaar zeker weer terug ga komen!
Die kende ik nog niet, goed om te weten.

Wij gaan over een paar weken richting Frankrijk rijden vanaf ons (Alpujarra, Sierra Nevada, Granada, Andalusië) en zullen denk ik weer bij El Zorro en Templo del Sol stoppen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
birdibird schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:07:
[...]

Die kende ik nog niet, goed om te weten.
No probleem, je kan ze hier vinden, voor toekomstige referentie: https://www.costanatura.com

Zelf zit ik nu, vandaag voor het laatst dus in huisje 172: https://www.costanatura.com/apartments/apartment-172/

Direct uitzicht op zee. Ideaal 😁

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.
Het is maar 2,5 uur rijden vanaf ons. :+
Sorry, flauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ik ben met de auto gegaan, in drie dagen. Tussenstops rond Bordeaux en Madrid.

Drie jaar terug was ik ook in Andalusie (toen in Competa) en heb ik het wel in twee dagen gedaan. Maar dat was met twee keer ruim 1200 km eigenlijk teveel, dan kom je echt bekaf aan.

In drie dagen, met 2x 8 uur rijden, en 1x 6 uur, is het goed te doen. Op de terugreis doe ik het dus ook do, met dezelfde overnachtingshotels. Ik vertrek morgen even na 09:00 en hoop woensdag rond 16:00 thuis aan te komen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Wij doen het trager dan dat.
2 x onderweg op een leuke naturisme plek 2 nachtjes oid verblijven.
Is leuker voor het kindje en relaxter voor ons en dan ook deel van de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Ik ga het volgende maand ook eens proberen tijdens een fietsrit vanuit België naar Schiermonnikoog en terug. Thuis heb ik het altijd leuk gevonden en soms ook eens op vakantie in zee (stiekem en dan met zwemshort in de hand :P). De eerste keer zou ik hier gaan, een mooi geïsoleerd stukje met ook wat bomen als beschutting (ik ben niet echt een zonneklopper). Als dat bevalt zou ik hier ook eens gaan, lekker afgelegen en rustig volgens de reviews. Als ik dan nóg meer wil ga ik tijdens de terugrit ook eens hier.

Mijn vrouw en dochter zijn nu bij verre familie zodat ik 7 weken alleen ben, dus het lijkt me een mooie gelegenheid om nu eens te doen, gecombineerd met een eerder geplande fietsrit. In België zijn er jammer genoeg enkel campings met lidmaatschap en slechts 1 publiek strand in Bredene waar ik soms negatieve dingen over lees. Ik denk dat mijn vrouw het niks zou vinden maar ik ga het bij terugkomst wel vertellen, wie weet doen we het dan ooit eens samen, maar onze dochter begint bijna aan haar puberteit dus samen iets doen zal denk ik niet voor meteen zijn.

Ik merk wel dat ik tijdens een opgewonden periode liever naakt loop dan anders, dus misschien heeft het (bij mij) toch wat meer daarmee te maken dan bij anderen, of dan men in het algemeen aanneemt. Uiteraard mag je niet té opgewonden zijn, want dan gebeuren er onverwachte dingen down under :P Dus voor de eerste keer ga ik op voorhand wel wat stoom aflaten, maar verder ben ik sowieso te verlegen om er achteraan te lopen hoor, met of zonder kleren ;)

PS: wat wordt hiermee bedoeld?
Doordeweeks is de strook aan het water nog enigszins gemengd, maar is er op de rest van het veld een oververtegenwoordiging van geriefzoekers.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:

PS: wat wordt hiermee bedoeld?

[...]
Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.

--

Zelf ga ik over 5 weken naar een naturistische camping in Frankrijk, in de Provence: Le Haut Chandelalar in Briançonnet. Even boven Nice zo'n beetje.

Eerste keer dat ik daar ben, maar ik hoor er goede verhalen over.

Afgelopen april ben ik in Spanje geweet, in Andalusié, bij Costa Natura, in huisje 127.

Prachtig naturistenpark, in een zeer fraaie omgeving. Komende april heb ik daar weer geboekt, maar dan in huisje 172, wat tegenover 127 ligt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.
Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.
De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:52:
[...]

De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.
Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik? :p Als man kan ik er wel wat lacherig over doen natuurlijk, maar ik begrijp goed dat vrouwen alleen wat terughoudender zijn. Best wel jammer, want als man zonder bijbedoelingen ga ik me daardoor misschien nogal terughoudend opstellen en geen praatjes maken, terwijl je tijdens zo'n lange rit alleen wel wat sociaal contact wilt. Maar goed, ik kan wel aanvoelen hoe ik iets moet aanpakken en in het water kan het allemaal wat ongeremder denk ik. Eigenlijk zouden we het daar niet te vaak over moeten hebben, over die enkelingen die niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken. Gewoon genieten moeten we doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik? :p Als man kan ik er wel wat lacherig over doen natuurlijk, maar ik begrijp goed dat vrouwen alleen wat terughoudender zijn. Best wel jammer, want als man zonder bijbedoelingen ga ik me daardoor misschien nogal terughoudend opstellen en geen praatjes maken, terwijl je tijdens zo'n lange rit alleen wel wat sociaal contact wilt. Maar goed, ik kan wel aanvoelen hoe ik iets moet aanpakken en in het water kan het allemaal wat ongeremder denk ik. Eigenlijk zouden we het daar niet te vaak over moeten hebben, over die enkeleingen die niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken. Gewoon genieten moeten we doen :)
Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.
Ook bij het water zijn er overigens rustige plekjes genoeg dus je hoeft echt niet in de drukte te gaan zitten. Als het je eerste keer is dan is het natuurlijk altijd spannend maar na 5 minuten weet je niet beter meer. Succes en laat weten hoe het was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.
Ook bij het water zijn er overigens rustige plekjes genoeg dus je hoeft echt niet in de drukte te gaan zitten. Als het je eerste keer is dan is het natuurlijk altijd spannend maar na 5 minuten weet je niet beter meer. Succes en laat weten hoe het was!
Bedankt, ik kom zeker nog terug om te posten :) PS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vakantieplannen zijn compleet:
we rijden eerst naar La Gagere, daar blijven we 2 dagen.
Daarna door naar La Clapere (in de buurt van Perpignan), daar blijven we 2 dagen.
Vervolgens een week naar familie in Alicante, waarna we dezelfde route terug gaan doen.

Jammer dat we pas in september gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Bedankt, ik kom zeker nog terug om te posten :) PS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.
Genoeg ;) Ik maak regelmatig naaktwandelingen. Vaak is het tijdstip belangrijker dan de locatie. Volgens artikel430a is naaktrecreatie toegestaan op aangewezen en geschikte locaties. Rustige natuurgebieden zijn eigenlijk altijd wel geschikt. Wanneer is het vaak rustig? Rond (avond) etenstijd, aan het einde van de middag en natuurlijk 's ochtends vroeg. Pak een doordeweekse dag en ga in de ochtend en je kunt op veel plaatsen prima een naaktwandeling maken waarbij je amper tot geen mensen tegenkomt.

Ik weet niet in welk omgeving je wilt wandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]

In Nederland mag je in principe overal waar dat kan (lokatie geschikt is) naaktlopen, dus ook in bossen.

Een gemeente mag geen verbod op naakrecreatie afkondigen in een gebied.

Dat is geregeld in artikel 430a uit het Wetboek van Strafrecht.

Staatsbosbeheer weet dat overigens niet helemaal, dus die kan een bekeuring uitdelen. Dan moet je contact opnemen met de NFN (Naturisten Federatie Nederland), die kunnen dan helpen bij de verdediging, hebben vaker met dat bijltje gehakt, waarop altijd vrijspraak gevolgd is op basis van dat wetsartikel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Genoeg ;) Ik maak regelmatig naaktwandelingen. Vaak is het tijdstip belangrijker dan de locatie. Volgens artikel430a is naaktrecreatie toegestaan op aangewezen en geschikte locaties. Rustige natuurgebieden zijn eigenlijk altijd wel geschikt. Wanneer is het vaak rustig? Rond (avond) etenstijd, aan het einde van de middag en natuurlijk 's ochtends vroeg. Pak een doordeweekse dag en ga in de ochtend en je kunt op veel plaatsen prima een naaktwandeling maken waarbij je amper tot geen mensen tegenkomt.

Ik weet niet in welk omgeving je wilt wandelen?
Ergens langs de blauwe route :P Mijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulXDhpw2hqA8FRTkPTZSdDmOcck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5GW8yqLkABpHFMcGAe0LKXyj.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Ergens langs de blauwe route :P Mijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).

[Afbeelding]
Vroeg gaan (< 10:00) of rond etenstijd (18:00-19:00), dan is het in de meeste bossen uitgestorven en kan je prima legaal naaktwandelen.

Zeker als je buiten de verharde wegen blijft, dus op de zandpaden enzo. Wel even uitkijken bij dingen als fietspaden enzo. Dus neem altijd een tasje mee met een pareo of sarong ofzo, die je desnoods snel even kan omslaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]
zo uit mijn hoofd 3 locaties waar ik wel vaker naaktwandelingen heb gemaakt:

Laarzenpad bij Hillegom (wassergeest geloof ik)
Chaamse bossen
Ruphense bossen

Maar in principe: Zie je een rustig natuurgebied en schat je de kans op het tegenkomen van andere wandelaars laag in, ga er gewoon voor. Mocht je anderen tegenkomen, het overgrote deel daarvan zegt je gewoon vriendelijk gedag en maakt er geen probleem van. En wat @wildhagen ook al aangeeft, mocht je tegen overijverige boa's aanlopen, wijs ze op artikel430a en als ze daar niet naar willen luisteren, laat ze gewoon de boete uitschrijven en maak daarna bezwaar. Als je de locatie goed hebt uitgekozen wordt die in principe altijd gewoon geseponeerd.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste