n.a.v. @Waah en @Metro2002 e.a. Naar mijn idee zijn er weinig dingen minder interessant dan in welk vakje je past. Naturist of nudist of nakist of blotist of niksist: who cares?
...
Het werd gevraagdinhico schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:12:
n.a.v. @Waah en @Metro2002 e.a. Naar mijn idee zijn er weinig dingen minder interessant dan in welk vakje je past. Naturist of nudist of nakist of blotist of niksist: who cares?
Dat lijkt me onzin zowiezo. Zeg je dit om meteen maar naaktcamping met pedofilie te associeren vanwege je eigen afkeur?Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:42:
Het enige dat ik weet van naaktrecreatie (ff los van de sauna) is dat op de vakantiebeurs er een hoop smerig volk rond liep dat bij elke naaktcamping de video minitieus ging staan bekijken voor de naakte kinderen.Er blijft wat mij betreft altijd een rare air omheen hangen.
Arnaouchot.zaagtandje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Weet een van jullie een camping in Frankrijk waar Naturisme nog echt hoog in het vaandel staat i.p.v. campings waar de 2/3 van de mensen (deels) gekleed rondlopen op dagen dat het warm genoeg is?
Liefst eentje met voldoende animatie en zwemgelegenheid m.a.w. een niet een al te kleine camping.
Laatst op Euronat geweest en ik twijfelde of ik niet de verkeerde camping had.
Zelf afgelopen september nog in Domaine de Bélézy geweest, in de Provence. Daar was 99 procent gewoon bloot. Deze camping heeft ook een aardig formaat. Niet zo extreem massaal als Euronat (er zijn er maar weinig van dat formaat), maar wel aanzienlijk groter dan gemiddeld.zaagtandje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Weet een van jullie een camping in Frankrijk waar Naturisme nog echt hoog in het vaandel staat i.p.v. campings waar de 2/3 van de mensen (deels) gekleed rondlopen op dagen dat het warm genoeg is?
Liefst eentje met voldoende animatie en zwemgelegenheid m.a.w. een niet een al te kleine camping.
Virussen? Scan ze hier!
Al eens op naturismegids.nl gekeken?zaagtandje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Of op het BlootKompas! van de NFN, staan ook aardig wat accomodaties op in diverse landen. Plus sauna's, naakstranden, etc etc.
Virussen? Scan ze hier!
Wij zijn afgelopen jaar bij Castillon de Provence geweest in de provence. Op een enkele puber met omslagdoek na geen kleding gezien daar. Wel zwembad, geen animatie maar wel een eigen restaurant, afhaalwinkel voor brood e.d.zaagtandje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Jij durft. Ik heb dit jaar nog niks geboekt, durf het echt niet aan met alle onzekerheid. Blijf dit jaar naar alle waarschijnlijkheid in Nederland. Sauna pakken (als die open zijn) of mooie naturistische wandelingen maken en op die manier tot rust komen.wildhagen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:16:
Ik heb de gok maar genomen, en mijn (uiteraard naturistische) vakantie geboekt. Dit jaar verblijf ik van 14 tot en met 28 augustus in Le Couderc in de Dordogne, vlakbij Bergerac (je weet wel, van Cyrano de Bergerac, voor de musical/drama-kenners)
Twee weken geboekt in een chaletje van het "Type 5", genaamd "L'Orchidée")
Eigenlijk een veel te groot chalet voor in mijn eentje (er kunnen 7 mensen in), maar dit was het enige chaletje wat nog beschikbaar was voor die periode en die verblijfsduur. De boekingen gaan erg hard begreep ik....
Ik verwacht dat we tegen die tijd wel weer zover zijn dat reizen dan weer mogelijk is.
Voor de meivakantie (3-7 mei) ben ik nog aan het overwegen om een weekje in Naturistische Recreatiepark Elsendorp te boeken). Wacht daar nog even mee tot kort van tevoren, het moet wel enigszins redelijk weer zijn.
Hoef het bedrag pas 8 weken van tevoren over te maken, dus het risico is beperkt. Ik zie het tegen die tijd welMetro2002 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:42:
[...]
Jij durft. Ik heb dit jaar nog niks geboekt, durf het echt niet aan met alle onzekerheid. Blijf dit jaar naar alle waarschijnlijkheid in Nederland. Sauna pakken (als die open zijn) of mooie naturistische wandelingen maken en op die manier tot rust komen.
Virussen? Scan ze hier!
Waar kun je in Nederland naturistische wandelingen maken? Of bedoel je rondjes over een strand?Metro2002 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:42:
[...]
Jij durft. Ik heb dit jaar nog niks geboekt, durf het echt niet aan met alle onzekerheid. Blijf dit jaar naar alle waarschijnlijkheid in Nederland. Sauna pakken (als die open zijn) of mooie naturistische wandelingen maken en op die manier tot rust komen.
Volgens de wet moet de locatie 'geschikt' zijn. Dus in de meeste natuurgebieden op rustige tijdstippen kun je prima naaktwandelingen maken. Zie ook www.artikel430a.nl voor meer uitleg hierover.cytherea schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:58:
[...]
Waar kun je in Nederland naturistische wandelingen maken? Of bedoel je rondjes over een strand?
[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2021 12:06 ]
Nou ja, dat kan inderdaad formeel wel, en ik heb dat ook wel eens gedaan. Maar helemaal gemakkelijk/ontspannen vond ik het niet. Niet iedereen die je tegenkomt zal het waarderen, inclusief boswachters en agenten. Die blijken ook vaak niet echt goed op de hoogte van de regelgeving. Dus het kan wel vervelende gesprekken opleveren. Je kunt je er misschien niks van aantrekken, maar relaxed vind ik het niet.Volgens de wet moet de locatie 'geschikt' zijn. Dus in de meeste natuurgebieden op rustige tijdstippen kun je prima naaktwandelingen maken. Zie ook www.artikel430a.nl voor meer uitleg hierover.
...
Het zou fijner zijn als het expliciet is toegestaan zoals in de scandinavische landen inderdaad maargoed, los van dat is het gewoon niet verboden en dus toegestaan.inhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:26:
[...]
Nou ja, dat kan inderdaad formeel wel, en ik heb dat ook wel eens gedaan. Maar helemaal gemakkelijk/ontspannen vond ik het niet. Niet iedereen die je tegenkomt zal het waarderen, inclusief boswachters en agenten. Die blijken ook vaak niet echt goed op de hoogte van de regelgeving. Dus het kan wel vervelende gesprekken opleveren. Je kunt je er misschien niks van aantrekken, maar relaxed vind ik het niet.
Als ik dan ook een tas met kleren moet meesjouwen is de lol er wel van af.
Ben overigens nooit iemand tegen gekomen.
Overigens zijn veel natuurgebieden terreinen in eigendom van particulieren. En een particuliere eigenaar kan altijd van je eisen dat je je niet naakt op zijn terrein begeeft. Je kan dan alleen een bekeuring krijgen als je weigert te voldoen aan de eisen van de eigenaar nadat die je kenbaar zijn gemaakt (middels WvS art 461) en je weigert het gebied te verlaten. En een boswachter is vaak BOA (kan bekeuren) en vertegenwoordigt de eigenaar.
Dat zou een verbetering zijn ja. Wij hebben enkel maar ervaring met Denemarken, maar als je daar in de natuur wandelt of een strandwandeling maakt, kom je wel vaker naakte mensen tegen. Vele van die natuurgebieden, wandelpaden en kms aan strand zijn natuurlijk ook zo verlaten dat je weinig mensen er mee "overvalt".Metro2002 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:41:
Het zou fijner zijn als het expliciet is toegestaan zoals in de scandinavische landen inderdaad
Dat scheelt denk ik best wel wat. Reacties tegenover een naakte vrouw of koppel versus een naakte man tegenkomen zijn vaak heel anders. Als ik heel eerlijk ben, zou ik zelf ook iets meer achterdochtig zijn t.o.v. een naakte man ergens tegenkomen t.o.v. een naakte vrouw of koppel. Maar ook de locatie en tijdstip zullen een rol spelen.En vaak (niet altijd) ben ik ook met vrouwelijk gezelschap, dat scheelt misschien ook wel.
Helaas welMaar ik zal niet ontkennen dat je er in Nederland wel een beetje een 'fuck it' mentaliteit voor moet hebben.
Ik ben 2 jaar geleden in Denemarken geweest en ben tijdens mijn naaktwandelingen in de natuur daar geen andere naakte mensen tegengekomen, sterker nog, ik ben daar helemaal niemand tegengekomenwiemelen schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:42:
[...]
Dat zou een verbetering zijn ja. Wij hebben enkel maar ervaring met Denemarken, maar als je daar in de natuur wandelt of een strandwandeling maakt, kom je wel vaker naakte mensen tegen. Vele van die natuurgebieden, wandelpaden en kms aan strand zijn natuurlijk ook zo verlaten dat je weinig mensen er mee "overvalt".
In Nederland helaas niet, in Duitsland zijn wel officiele naturisten-wandeltochten. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Harzer Naturistenstiegcytherea schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:19:
Ah, oke. Ik dacht dat er echt speciale locaties waren
Virussen? Scan ze hier!
...
Kleine correctie maar zo werkt art 461 wvs niet.inhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:14:
Zo te zien gaat het daar in Duitsland ook niet helemaal zonder slag of stoot. En zo'n naturisten-route komt op mij wel weer wat gekunsteld over. Maar goed, als je niet over zo'n "fuck it" mentaliteit beschikt, ben je beperkt tot dit soort mogelijkheden.
Nog even terugkomend op openbaar of niet: Natuurmonumenten en de landschappen zijn particuliere instellingen. (Niet alle terreinen die ze beheren hebben ze overigens in eigendom). Daarmee kunnen ze voorwaarden verbinden aan de toegang tot hun terreinen. Dat doen ze ook via de "opengesteld-borden". Ze kunnen naar believen daar mondeling voorwaarden aan verbinden. En als je je daar dan niet aan houdt overtreed je art 461 van WvS.
Ah, interessant. Kun je me verwijzen naar wat meer achtergrondinfo?Metro2002 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:34:
[...]
Kleine correctie maar zo werkt art 461 wvs niet.
Zodra een gebied is opengesteld voor het publiek is het per definitie openbaar terrein en is art 461 niet meer van toepassing.
Een eigenaar kan dan bordjes 'naaktrecreatie verboden' ophangen wat ze willen, het is openbaar terrein dus gelden gewoon alle normale wetten inclusief artikel 430a.
Om gezeur te voorkomen wandel ik niet naakt in gebieden waar het expliciet staat aangegeven (zoals bv bij de amsterdamse waterleidingduinen) maar ik zou juridisch volledig in mijn recht staan als ik dat wel zou doen.
...
Raakt best ver offtopicinhico schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Ah, interessant. Kun je me verwijzen naar wat meer achtergrondinfo?
Bij mijn weten is er geen algemeen geldende juridische definitie voor wat openbaar terrein is. Ben daar (voor andere, maar vergelijkbare doeleinden) lang naar op zoek geweest, nooit iets kunnen vinden.
Termen als 'openbare weg' en 'openbare ruimte' zijn hier niet relevant.
En art 461 stelt dat de eigenaar van een perceel de toegang tot dat perceel kan verbinden aan voorwaarden. En dat is een normaal onderdeel van hetzelfde wetboek als art 430a
Raakt een tikje offtopic misschien
[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2021 19:38 ]
...
In the end we only regret the chances we didn't take
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 08-06-2021 09:45 ]
Virussen? Scan ze hier!
Bron, en het het hele artikel: Ultiem vrijheidsgevoel, in je blootje op vakantie: ‘Het is even spannend, maar voelt al snel normaal’Bloot vakantie vieren, oftewel op nakation gaan, is een snelgroeiende markt in de toeristenindustrie. Inmiddels weten ook jongere generaties de naturistencampings te vinden, zoals de camping van stichting Mens en Natuur in Zevenbergen. ,,Nakation zit minder in het verdomhoekje.”
Het terrein is maar liefst negen hectare groot, maar telt slechts zeventien kampeerplaatsen en twee plekken voor zwerftenten. Bestuurslid en kampeercoördinator Frans* merkte het afgelopen jaar een flinke stijging in de aanwas van jongere naturisten.
,,We doen ons best om het leuk te maken voor gezinnen”, vertelt hij. Voor de kinderen is er een speeltuintje -die ze binnenkort willen vernieuwen- en er is een deel van de zwemvijver afgezet voor de allerkleinsten. Veel van de jonge gezinnen zijn vroeger met hun ouders meegegaan naar de naturistencamping. ,,Die komen vijftien jaar later terug met hun eigen kinderen”, vertelt hij. ,,We hebben geen vaste standplaatsen en houden het bewust klein om de rust te bewaren.”
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
...
'Casual naturist', met die benaming kan ik best wel levenMetro2002 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:44:
'casual' naturist denk ik![]()
een nudist is naar mijn mening iemand die persé altijd naakt wil zijn en zet dus de kachel aan ipv wat warmere kleding aan te doen, ook gaat het daarbij alleen om het naakt zijn en een naturist is vaak iemand die veelal functioneel naakt is en dat doet om zich verbonden met de natuur te voelen en ook een levenswijze heeft die het milieu juist probeert te sparen.
Ik val zelf onder naturist, ik hou van de natuur en doe mijn best om milieubewust te leven, ben graag naakt en onderneem ook veel naakt (naturistencampings, wandelingen, sauna's, stranden etc) maar als het koud is trek ik toch liever gewoon wat aan
Nee, 'k ga ook zeker niet de verwarming hoger zetten om naakt in huis te kunnen lopen. Maar als de temperatuur het toelaat, merk ik dat ik de laatste tijd dat wel meer en meer doe (enkel als de kinderen hier niet zijn weliswaar) Maar bvb naakt koken of andere huishoudtaken doe ik dan weer niet...wildhagen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:53:
Ben het wel eens met @Metro2002 in deze... 'naturist' en 'nudist' zijn maar hokjes, je hebt zoveel vormen ertussen. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zich best bij voelt.
Zelf ben ik ook meer klassiek naturist dan nudist, ik zal 's winters bijvoorbeeld de verwarming echt niet hoger zetten om maar bloot te kunnen zijn. Doorgaans heb ik dan wel een overhemd aan, maar verder geen ondergoed of broek ofzo. Het helpt dat ik van nature goed tegen kou kan (beter dan tegen warmte).
En verder doe ik ook (bijna) alles qua naturisme: ik bezoek sauna's, naaktstranden en naturisten-campings. Zo zit ik van 12-16 juli weer een weekje in een lodge op Elsendorp, en van 14 tot 28 augustus zit ik op Le Couderc, in de Dordogne. Vier weken ervoor heb ik mijn 2e vaccinatie gehad, dus kan Frankrijk zo binnen met de CoronaCheck-app.
Ik ga idd met enige regelmaat naar naturistische campings. Gemiddeld 4-5x per jaar een lang weekend (of midweek) in Elsendorp, en dan de 'grote' zomervakantie in bijvoorbeeld Frankrijk.Nimrag schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:23:
[...]
@wildhagen, jij gaat dus zelf regelmatig naar naturisten-campings? Ik neem aan dat dat dat alleen is, of is dat met partner/gezelschap? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleenstaande mannen niet overal met open armen ontvangen worden, of valt dat goed mee? Misschien moet ik het ooit gewoon eens een kans geven, desnoods een weekendje, denk dat ik best wel zou kunnen genieten van in m'n blootje uitrusten op een camping
Virussen? Scan ze hier!
Bedankt voor de info alvast, het idee begint zeker en vast te groeien bij mijwildhagen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 05:58:
[...]
Ik ga idd met enige regelmaat naar naturistische campings. Gemiddeld 4-5x per jaar een lang weekend (of midweek) in Elsendorp, en dan de 'grote' zomervakantie in bijvoorbeeld Frankrijk.
Ik ga alleen, want ik ben alleenstaand.
Er zijn idd nog wat campings die in de Steentijd zijn blijven hangen en geen alleengaande mannen toelaten, bekendste voorbeeld hiervan is CHM Montalivet (vlak bij Bordeaux). Bij de meesten is dat verouderde onzin-beleid wel los gelaten inmiddels en ben je gewoon welkom. Wel wordt vaak geëist dat je een lidmaatschap van het NFN/INF bent, of één van de daarbij aangesloten verenigingen (maar ik ben sowieso NFN-lid).
Als je het wil proberen zou ik idd beginnen met een weekendje om eens te kijken of het bevalt. Je kan een verenigingsterrein proberen als je dat wilt, hoewel veel van die veenigingen wel vereisen dat je zelf een kampeermiddel hebt (tent, camper, caravan) omdat ze geen huur-accomodatie hebben. Als je wil huren zou je één van de twee commerciele naturistencampings in Nederland kunnen proberen; Flevonatuur en Elsendorp. Waarbij ik persoonlijk Elsendorp een prettiger terrein vind, en ook een heel stuk goedkoper dan Flevonatuur.
Als dat weekendje dan bevalt kan je het altijd nog uitbreiden naar een (mid)week of zelfs een grote vakantie.
Als je lid bent van NFN of FBN ben je automatisch ook lid van de INF. Dit is namelijk de overkoepelende internationale federatie van alle landelijke verenigingen.Nimrag schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:52:
[...]
Bedankt voor de info alvast, het idee begint zeker en vast te groeien bij mijDat lidmaatschap van NFN/INF, hoe zit dat als Belg? Ik lees net dat als je aangesloten bent bij de FBN, je automatisch ook van INF lid bent, dus dat moet wel volstaan dan?
Zie Wikipedia: International Naturist FederationThe International Naturist Federation (INF) or Fédération naturiste internationale (FNI) or Internationalen Naturisten Föderation (INF) is the global umbrella organisation representing official national naturist societies.
Ik heb me nooit bekeken of onwelkom gevoeld ofzo, nooit vervelende opmerkingen ofzo gehad. En mocht ik die op een bepaalde camping toch eens krijgen... wel, dan was dat mijn laatste bezoek aan die camping en zoek ik wel een andere op. Maar zoals gezegd is me dit nog niet overkomen.Los van het feit dat je als alleenstaande man eigenlijk wel op de meeste campings welkom bent, heb je het gevoel toch min of meer 'aanvaard' te worden door de andere gasten? Ik ga ervan uit van wel, aangezien jij toch intussen al een 'habitué' bent geworden? Nu, ik zou sowieso niet naar zo een camping gaan om aan allerhande activiteiten in groep deel te nemen (voor zover dit overal al georganiseerd wordt), eerder voor de rust... Langs de andere kant zou ik me er niet comfortabel bij voelen moest ik daar bij wijze van spreken weggekeken worden door de andere campinggasten
[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 23-06-2021 13:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Mijn eerste ervaringen op een naturistencamping was helaas wel vervelend. Had ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken om eens een nachtje op een naturistencamping te verblijven wordt je niet toegelaten omdat ik toen alleen was. Weet niet meer welke camping het exact was, ergens in de buurt van Arney le Duc in Noord Frankrijk. Intussen al 16 jaar geleden ofzo dus weet niet eens meer of die camping nog bestaat. Ik was op de terugweg naar Nederland dus was er gelukkig niet speciaal heengereden maar dat was niet zo'n beste eerste ervaringwildhagen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:31:
[...]
Als je lid bent van NFN of FBN ben je automatisch ook lid van de INF. Dit is namelijk de overkoepelende internationale federatie van alle landelijke verenigingen.
[...]
Zie Wikipedia: International Naturist Federation
[...]
Ik heb me nooit bekeken of onwelkom gevoeld ofzo, nooit vervelende opmerkingen ofzo gehad. En mocht ik die op een bepaalde camping toch eens krijgen... wel, dan was dat mijn laatste bezoek aan die camping en zoek ik wel een andere op. Maar zoals gezegd is me dit nog niet overkomen.
Daar zou ik me dus geen zorgen om maken
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2021 13:44 ]
Dat is idd wel vervelend ja... maar gelukkig lang gelede, mogelijk is dat beleid inmiddels anders.Metro2002 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:43:
[...]
Mijn eerste ervaringen op een naturistencamping was helaas wel vervelend. Had ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken om eens een nachtje op een naturistencamping te verblijven wordt je niet toegelaten omdat ik toen alleen was. Weet niet meer welke camping het exact was, ergens in de buurt van Arney le Duc in Noord Frankrijk. Intussen al 16 jaar geleden ofzo dus weet niet eens meer of die camping nog bestaat. Ik was op de terugweg naar Nederland dus was er gelukkig niet speciaal heengereden maar dat was niet zo'n beste eerste ervaring
Klopt, zo is CHM Montalivet hun Prettig Bloot-keurmerk ook verloren:Dat soort campings komen gelukkig op een 'zwarte lijst' bij de NFN (ze krijgen geen keurmerk meer).
Zie https://www.nfn.nl/nieuws...soms-helaas-een-probleem/Sinds 2018 heeft NFN Open en Bloot meerdere meldingen ontvangen van alleenreizende mannen die geen toegang kregen op het grote Franse naturistenterrein CHM Montalivet bij Bordeaux. Zij mochten alleen de camping op als zij al eerder te gast waren geweest of wanneer gasten van het terrein hen introduceerden. Dat deze heren in het bezit waren van een NFN-ledenpas, maakte niet uit.
Dit ruikt naar discriminatie en uiteraard is dit voor NFN Open en Bloot onacceptabel. In de herfst 2018 hebben wij de directie meerdere malen gevraagd om uitleg en om in elk geval singles met een ledenpas toe te laten. Maar tot op heden hult Montalivet zich in stilzwijgen.
De camping voerde vorig jaar de Prettig Bloot Accreditatie. Eén van de voorwaarden van het Prettig Bloot Accreditatie of Keurmerk is dat de houders alle bezoekers en zijn of haar beleving van naturisme respecteren (zolang de bezoekers uiteraard geen overlast veroorzaken). NFN Open en Bloot zal de Prettig Bloot Accreditatie dan ook niet meer toekennen zolang de camping zijn toegangsbeleid niet wijzigt.
Omdat alle terreinen overal in principe hun eigen toegangsbeleid kunnen bepalen, zijn de mogelijkheden van NFN Open en Bloot in dit soort gevallen vaak beperkt. Dankzij onze lobby enkele jaren terug kregen single NFN-leden toegang tot de Luxemburgse camping De Reenert. NFN Open en Bloot protesteert in elk geval altijd bij betreffende campings en vermeldt het toegangsbeleid ook duidelijk op BlootKompas!. Meld het ons dus, als je naar jouw mening onterecht geen toegang krijgt tot een camping via info@nfn.nl.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 21-07-2021 23:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 294759
...
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 14-08-2021 17:50 ]
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Ok bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Allez, het is nog wel even eer we mogen beginnen denken aan 'ligweidevriendelijke'-temperaturen, maar 'k dacht om toch maar die vraag eens te stellen, nu ze in me opkwamwildhagen schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:20:
Ik bezoek regelmatig (vrijwel elk weekend) de sauna (Spa One in Oosterhout), en als het weer het toelaat lig ik lekker in mijn blootje op de ligweide. Net zoals de meeste mensen daar overigens. Nu is het daar uiteraard wel te koud voor.
Alleen in het restaurant of de rustruimte hoef je maar een badjas aan te hebben.
Dus behalve restaurant en rustruimte loop ik de hele tijd gewoon lekker in mijn blootje rond. En daarin ben ik bepaald nuet de enige bezoeker.
Dit is dan wel in Nederland dus, ik weet niet of de gewoontes in België anders zijn.
Niet iedere saunaganger is een naturist inderdaad, maar ik denk dat veel naturisten wel een sauna bezoeken. In de winter is het immers de enige optie om buitenshuis naturistisch bezig te zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Teddy op 06-12-2021 13:36 ]
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 25-03-2022 12:39 ]
Virussen? Scan ze hier!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Welkom op Facebook. Daar werden de dreigementen geuit namelijk. Vrij letterlijk en expliciet ook.Pietervs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:12:
Heb het bericht echt met stomme verbazing gelezen.
Tegenwoordig is het normaal dat als je het ergens niet mee eens bent, je mensen blijkbaar maar met de dood gaat bedreigen? Een activiteit die al decennia (!) lang georganiseerd wordt is ineens een bron van pedofilie?
De stupiditeit druipt er vanaf, maar gezien de laffe houding van die figuren is een gesprek blijkbaar niet met ze mogelijk.
Virussen? Scan ze hier!
Ik wist dat er een reden was waarom ik geen Feesboek hebwildhagen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Welkom op Facebook. Daar werden de dreigementen geuit namelijk. Vrij letterlijk en expliciet ook.
Ik heb de posts (zeker een stuk of 10) allemaal gerapporteerd. Antwoord van de Facebook moderators: niks mis mee, mag gewoon volgens hun beleid.
Opnieuw rapporteren gaat niet, dan krijg je de opmerking dat je de post maar moet verbergen en/of negeren als je hem niet meer wil zienPietervs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Ik wist dat er een reden was waarom ik geen Feesboek heb
Kun je ze niet opnieuw rapporteren? En een oproep doen aan anderen om deze bedreigingen te rapporteren zodat de mods misschien eens inzien dat het toch niet normaal is?
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 16-05-2022 11:24 ]
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Meestal vermijden we juist de campings met NL eigenaren... dat trekt namelijk ook veel Nederlanders en ik heb graag een goede mix, anders heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik weg ben. ;-) Zo'n beetje elke Nederlander die we zijn tegengekomen heeft ons wel eens le Couderc aangeraden. Als alternatief daar in de buurt is er ook nog https://www.domainelaborde.com, ben je daar bekend mee?wildhagen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:17:
@Mfpower Als je naar de Dordogne wil, kan ik Le Couderc erg aanraden. Leuke camping, met voor kinderen heel veel activiteiten. Erg rustig gelegen, en toch in de buurt van leuke dorpjes, stadjes, kastelen etc.
Ben er augustus vorig jaar geweest, ik zat in een chaletje (Le Orchidee). Erg leuke camping.
Ook Terme d'Astor kan ik wel aanraden. Ligt niet zo heel erg ver van Le Couderc af.
Beiden met Nederlandse eigenaren, dus goed voor de communicatie.
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Ja, had ik gezien.wildhagen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:36:
@birdibird bij jullie in Andalucia heb je ook nog Camping Almanat en natuurlijk Costa Natura (in Estepona). Wellicht heb je er iets aan.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Nee ik zat in maart/april dit jaar in Lavinia Naturist Resort, in San Vicente del Raspeig, een voorstad van Alicantebirdibird schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:53:
@wildhagen Was jij niet in Vera Playa geweest? Waar zat je en hoe was dat bevallen?
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Goh, zouden de kortingsplaatsen dan nog wel bestaan? Dat waren kleine, vreemde, scheve etc plekken die voor een normale tent / caravan niet geschikt zijn, maar waar we ons kleine tentje prima kwijt konden. Scheelde behoorlijk wat geld in het hoogseizoen!Mfpower schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:31:
Wij staan nu op Arnaoutchot, beetje saai want er zijn in tegenstelling tot vorig jaar (nog) niet veel anderen voor onze kinderen om mee te spelen. Komt vast doordat wij bij de vroegste lichting zaten. Daarnaast is arna overgenomen door capfun die 150 plaatsen hebben verwijderd en / of vervangen door huisjes. In plaats van een gezellig kampeerterrein wordt het langzaam een bungalowpark. Ook is het maar de vraag of het naturistisch blijft. Als dat niet zo is dan gaat er een mooie plek verloren.
Ook konden we maar een week hier staan (want vol, niet zo gek met 150 minder plaatsen) dus de rest van de vakantie gaan we naar laborde en eventueel zelfs la genese.
Een strandtenthouder die nudisten met verfbommen wilde besmeuren en dreigbrieven die bij de gemeente Callantsoog op de mat vielen. De komst van Nederlands eerste legale naaktstrand had heel wat voeten in aarde.
Een zilte zeelucht waait hem tegemoet als Jan Koelemeij (79) met stevige tred door de duinen van Callantsoog beent. Naast hem drukt zijn bouvier Cato zijn pootjes gedecideerd door het vloertapijt van schelpen. Even verderop, op het strand, rollen golven onvermoeibaar over het zand. ‘Daar,’ zegt hij, terwijl hij naar paal 16 in de verte wijst. ‘Daar ligt het ’s zomers vol met nudisten.’
Deze maand is het exact vijftig jaar geleden dat hier, in de Noord-Hollandse badplaats, het eerste legale nudistenstrand van Nederland geopend wordt. Koelemeij, zelf geen nudist, speelt een voorname rol in die legalisering. Als PvdA-wethouder overtuigt hij de rechters er in 1971 van dat naturisme een onschuldig tijdverdrijf is. Sindsdien is er veel veranderd. Waar naaktrecreatie tot 1973 formeel verboden is in Nederland, leidt het anno 2023 een florerend bestaan. Verspreid over ons land liggen inmiddels negentig naaktstranden. Volgens NFN Open & Bloot, de 55.000 leden tellende belangenbehartiger voor naaktrecreatie, afficheren zo’n 2,5 miljoen landgenoten zich als naaktrecreant. Specifiek op nudisten gerichte hotels, vakantieparken en campings zijn alweer jaren ingeburgerd. ‘Ik heb het taboe op naaktrecreatie nooit zo begrepen,’ zegt Koelemeij. ‘We zien er in ons blootje allemaal hetzelfde uit, nietwaar?’
Bron, en meer info: 50 jaar geleden werd het eerste naaktstrand geopend: ‘Er is nog nooit een baby in badkleding geboren’Het is dus niet toevallig dat het progressieve Callantsoog het podium vormt waar die wetgeving dat jaar aan de kaak wordt gesteld. Als de politie de fervente naaktlopers Nel Molenkamp-Quist en Ton Wilhelm bekeurt, grijpen ze de gelegenheid gewillig aan om een proefproces uit te lokken bij de rechter. Koelemeij, dan net begonnen als raadslid, staat hen als getuige bij.
Fundamentele vraag die ze beantwoord willen zien door de rechtelijke macht: hebben mensen het recht om zonder kleren van de buitenlucht te genieten? Of is het, zoals artikel 238 voorschrijft, openbare schennis van de eerbaarheid?
De hoofdrolspelers van toen zijn anno 2023 óf overleden, onvindbaar of hoogbejaard. Zoals dit goed beschouwd voor alle eerste bezoekers van het naaktstrand van Callantsoog geldt. Koelemeij is nog een van de weinigen die de situatie van toen feilloos kan schetsen. Moeiteloos herinnert hij zich ook de uitspraak van de rechter in Alkmaar, die de twee ‘verdachten’ Nel Molenkamp-Quist en Ton Wilhelm vrijspreekt, volgend op hun verweer dat nudisme een onschuldig tijdverdrijf is.
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Die kende ik nog niet, goed om te weten.wildhagen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:01:
Veel plezier, is een mooi park!
Zelf zit ik nu twee weken in Costa Natura, een naturistisch appartementencomplex in Estepona, Andalusie waar ik een huisje huur.
Morgen helaas alweer laatste e dag, maandagochtend ga ik weer naar huis.
Heerlijke 2 weken gehad, temperatuur van 25 tot 32 graden elke dag.
Je kan hier heerlijk alles bloot doen: zwemmen, aan de bar zitten, dineren in het restaurant etc.
Heerlijk park hoor.
Denk dat ik volgend voorjaar zeker weer terug ga komen!
No probleem, je kan ze hier vinden, voor toekomstige referentie: https://www.costanatura.com
Virussen? Scan ze hier!
Het is maar 2,5 uur rijden vanaf ons.Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.
Ik ben met de auto gegaan, in drie dagen. Tussenstops rond Bordeaux en Madrid.Antonius schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:20:
Ziet er fraai uit, @wildhagen . Het is wel een best eind weg. Ben je met het vliegtuig gegaan, of toch auto? Dat laatste lijkt me twee flinke dagen rijden.
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 78739
Doordeweeks is de strook aan het water nog enigszins gemengd, maar is er op de rest van het veld een oververtegenwoordiging van geriefzoekers.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 10:29 ]
Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.
Virussen? Scan ze hier!
Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Eufemisme voor sekstoeristen (hetzij actief seks zoeken, hetzij gluurders). Helaas zie je die op sommige plekken nog wel eens. Heeft niks met naturisme te maken enzo.
De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Ok, vaak lopen de reviews op die site ook sterk uiteen, misschien moet je soms ook geluk hebben en is de ene dag beter dan de andere.
Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik?Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:52:
[...]
De laatste keer dat ik er was op een doordeweekse dag geen gekke dingen gezien daar. Hoe dichterbij het water je zit hoe gemengder het publiek, dat wel. Hoe verder van het water hoe meer alleengaande mannen.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:24 ]
Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Maar ik ben dan ook een man alleen en wilde om te beginnen wat meer op de achtergrond in de schaduw zitten, er komen toch niet onverwachts homo-mannen uit de bosjes gesprongen hoop ik?Als man kan ik er wel wat lacherig over doen natuurlijk, maar ik begrijp goed dat vrouwen alleen wat terughoudender zijn. Best wel jammer, want als man zonder bijbedoelingen ga ik me daardoor misschien nogal terughoudend opstellen en geen praatjes maken, terwijl je tijdens zo'n lange rit alleen wel wat sociaal contact wilt. Maar goed, ik kan wel aanvoelen hoe ik iets moet aanpakken en in het water kan het allemaal wat ongeremder denk ik. Eigenlijk zouden we het daar niet te vaak over moeten hebben, over die enkeleingen die niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken. Gewoon genieten moeten we doen
Bedankt, ik kom zeker nog terug om te postenMetro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Als ik daar als man alleen heen zou gaan zou ik ook wat dichter bij het water gaan zitten, niet dat de homo mannen nu ineens uit de bosjes gesprongen komen maar er lopen soms wel mensen bij die gewoon al uitstralen dat ze op meer uit zijn en daar zit ik als naturist gewoon niet op te wachten.
Ook bij het water zijn er overigens rustige plekjes genoeg dus je hoeft echt niet in de drukte te gaan zitten. Als het je eerste keer is dan is het natuurlijk altijd spannend maar na 5 minuten weet je niet beter meer. Succes en laat weten hoe het was!
GenoegAnoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Bedankt, ik kom zeker nog terug om te postenPS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.
In Nederland mag je in principe overal waar dat kan (lokatie geschikt is) naaktlopen, dus ook in bossen.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Bedankt, ik kom zeker nog terug om te postenPS: Zijn er ook ergens bossen waar je naakt kan wandelen? Dat lijkt me leuker dan een strand, want meer variatie.
Virussen? Scan ze hier!
Ergens langs de blauwe routeMetro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28:
[...]
GenoegIk maak regelmatig naaktwandelingen. Vaak is het tijdstip belangrijker dan de locatie. Volgens artikel430a is naaktrecreatie toegestaan op aangewezen en geschikte locaties. Rustige natuurgebieden zijn eigenlijk altijd wel geschikt. Wanneer is het vaak rustig? Rond (avond) etenstijd, aan het einde van de middag en natuurlijk 's ochtends vroeg. Pak een doordeweekse dag en ga in de ochtend en je kunt op veel plaatsen prima een naaktwandeling maken waarbij je amper tot geen mensen tegenkomt.
Ik weet niet in welk omgeving je wilt wandelen?
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2023 11:42 ]
Vroeg gaan (< 10:00) of rond etenstijd (18:00-19:00), dan is het in de meeste bossen uitgestorven en kan je prima legaal naaktwandelen.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Ergens langs de blauwe routeMijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).
[Afbeelding]
Virussen? Scan ze hier!
zo uit mijn hoofd 3 locaties waar ik wel vaker naaktwandelingen heb gemaakt:Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Ergens langs de blauwe routeMijn fietstocht zal wel telkens tussen 9u en 17u zijn. 's Ochtends en 's avonds zou wel ergens in de buurt van de campings kunnen (rood).
[Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq