Zo, mijn rondje NL fietsen zit er op (1080 km) en het werd onverwacht ook een naturistenrondje

Het was mijn eerste ervaring, maar ik wist dat het me ging bevallen en dat het naar meer zou smaken
De eerste keer was Vlieland (Leiden), waar op een zondagavond vooral mannen waren. Er waren enkele rare figuren bij, waaronder iemand die aan zijn piemel zat te friemelen terwijl ik er mee praatte. Maar goed, verder was iedereen wel vriendelijk en het heeft geen invloed gehad op mijn ervaring. De 2e dag was warmer en was het publiek diverser, toen heb ik er 8 uur doorgebracht. Ik had eten mee, heb muziek geluisterd, enkele keren gezwommen en de dag was zo voorbij. Het viel wel op dat een jonge geklede Afrikaanse man bij een volslanke naakte vrouw ging zitten. Het leek alsof ze elkaar niet kenden maar ze leken wel plezier te hebben. Ik ken de achtergrond niet, maar als ze elkaar niet kenden vind ik zoiets toch nogal 'not done'.
Verder ook 2 geklede mannen op bankjes. Geklede mannen gluren het meest!

Maar gekleed of niet, ik heb toch de indruk dat vrouwen hun ogen
ook de kost geven, maar misschien was het omdat ik meestal één van de jongere (43) was

Aan de mannelijke delen is er eigenlijk ook meer te zien, meer variatie. Bij vrouwen zie je enkel wat haar, of een spleetje, of door overgewicht helemaal niets en borsten zijn we intussen ook al zo gewoon. Maar goed, ik hield me aan het credo 'vluchtig kijken' en heb nooit 'gestaard'. Naast het gevoel van vrijheid is het toch ook een beetje kijken en bekeken worden. 's Ochtends voor vertrek naar Wieringerwerf heb ik er nog ontbeten en wat gezwommen, want ik wist dat de rest van de dag geen naakt meer ging zijn. Ook even naakt gefietst, maar naakt lopen is leuker dan naakt fietsen
Goed, na een overnachting in Wieringerwerf was het de beurt aan Schiermonnikoog. Het was rond de 20 graden, maar het voelde door de wind wel frisser aan. De eerste avond heb ik op Oost een lange wandeling gemaakt, er was helemaal niemand en de uitgestrektheid met ondergaande zon was geweldig. De ochtend erna eens naar West gegaan. Ook helemaal alleen. In de namiddag terug naar Oost, waar de meeste naakten zich tegen de koelte in de duinen verschansten. Toen ben ik ook verschillende keren gaan zwemmen. De 2e volledige dag heb ik op Oost een wandeling van 6 km gemaakt (van paal 7 tot 10 en terug). Ik was de enige naakte maar passeerde de geklede mensen wel op enige afstand, zodat ze geen ongemakkelijk gevoel kregen en misschien wisten velen niet eens dat naakt toegestaan was. Op zo'n moment voel je je wel wat de 'exhibitionist', maar goed, het mag en de rest zal me worst wezen.
De dag erna naar Meppel, de enige niet-naakte dag van de 2-weekse trip!

Toen naar Bussloo (Apeldoorn). Toen ik er aankwam kon ik mijn ogen niet geloven. Het was 26 graden en aan de ingang stond iedereen bijna op elkaar gepakt. Hon-der-den aanwezigen, misschien zelfs 500. Heel divers publiek, al zie je ook daar wel de vergrijzing van de maatschappij

De dag erna even warm, maar maandag, dus minder gezinnen. Toen heb ik er 10 uur naakt gelopen, een nieuw record

Het is ook leuk dat er een kiosk met snacks is. 's Ochtends daar weer 'gebruncht' en meteen door naar Tiel.
De dag erna onderweg naar Breda gestopt in Engelermeer: ook veel volk en hetzelfde gevoel als Bussloo. Vlak ernaast is wel een gekleed strand, maar ik heb daar geen probleem mee. Tenslotte naar Breda voor 2 overnachtingen waar ik toch bijna een hele dag doorgebracht heb aan de Galderse meren. Het weer was wisselvalliger dus minder volk, al leken de meeste bezoekers elkaar wel te kennen en is er zelfs een koppel dat er dagelijks komt (donkerbruine perkamenten huid, lijkt me niet zo gezond). Er liep ook voortdurend een jonge man met rugzakje heen en weer. Telkens toen hij passeerde leek het alsof hij niet durfde kijken, maar toen mijn ogen dicht waren en ik ze plots opende zak ik wel dat hij uitvoerig keek

Er liep ook een twintiger/dertiger gekleed heen en weer terwijl hij met de telefoon in de weer was. Achteraf vroeg ik me af of hij aan het filmen was...
Ok, nu terug in BE, waar we welgeteld 1 naakstrandje in Bredene hebben, waar schijnbaar ook veel gluurders en rare types op afkomen. De rest zijn campings waar lidmaatschap vereist is. Maar goed, ik weet ook niet of mijn vrouw publiek naakt zou willen lopen, morgen komt ze terug van een lange reis en zal ik het eens ter sprake brengen.
Al bij al was het een mooie ervaring en ik vind nu ook dat ik mijn vrouw eigenlijk te weinig naakt zie. Als we actief zijn de slaapkamer is het licht uit want de dochter kan onverwacht binnenkomen en verder is het eigenlijk enkel de badkamer 'en passant', dus eerder toevallig. Eigenlijk moeten we elkaar vaker naakt zien want ook wij zullen sneller 60 zijn dan we beseffen/willen en dan ziet het er toch allemaal net wat minder goed uit. Als ze niet publiek naakt wil gaan misschien toch eens voorstellen om thuis wat vaker naakt te lopen.

(als de dochter bij oma is)