Ervaringen met, en vragen over, nudisme en naturisme

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Metro2002 Nederland is qua naakt idd behoorlijk soepel, net als Denemarken. Artikel 430a is idd een hele belangrijke hierin, had hem in de TS ook opgenomen om die reden, om aan te tonen dat in Nederland naakt recreëren op heel veel plekken volkomen legaal is (mits onder de juiste omstandigheden).

Maar vergeet vooral ook Spanje niet, ook die zijn behoorlijk soepel. Daar is het recht om naakt te recreeëren zelfs in de Grondwet opgenomen (!!!), en naakt wandelen daar is op heel veel plekken dus gewoon mogelijk (legaal dus!), en niemand kijkt er daarvan op als er iemand naakt rondloopt in een bois oid.

Er zijn daar zelfs complete wijken waar je legaal naakt door de straten mag lopen. Vera Playa, bij Almeria in Andalucië, heeft de zogenaamde "zona natuirista". Een aantal aan elkaar gegroeide wijken waar je gewoon naakt over straat en in de winkels mag.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1oQ--7WoAI5wV1.jpg

Wat westelijker in Andalucië, hij Estepona (niet zo heel ver van Gibraltar) heb je Costa Natura, een appartementencomplex (die verhuurd worden) waar je volledig naakt mag rondlopen, ook de in de bar en brasserie enzo.

En zowel Costa Natura als Vera Playa grenzen aan een kilometerslang officieel naakstrand.

Die Facebookgroep ben ik overigens ook lid van, komen idd soms best leuke wandelingen langs.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:26
Dieken Taffert schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:59:
Gevoelige opmerking misschien, maar ik vermoed dat het voor mijn seksleven niet bevorderlijk zou zijn als ik mijn vrouw de hele dag bloot zou zien. Als je van bloot het spannende af haalt, lijkt me dat zonde.
Mijn vrouw is echter meer geneigd i.p.v. minder. Maar wellicht ook omdat zij de kleren niet uit durft te doen terwijl ik vrolijk rondhuppel ;)
Ook bekenden tegenkomen lijkt me lastig. Je ziet gevoelige en zwakke plekken, vrijwel iedereen heeft ze. Als je je mannelijk leidinggevende tegenkomt en die is minuscuul geschapen, kost 'm dat wel een paar cm autoriteit vrees ik :p
Waarom zou dat autoriteit kosten? Zou je hem meer autoriteit toekennen als hij een groot ding heeft hangen dan?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 09:41
Leuke reportage van onze zuiderburen https://www.topics.nl/tro...-niet-ingelogd&utm_medium

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aardig artikel idd.

Voriige week ook een aardig stukje bij VICE: Een korte geschiedenis van het Nederlandse naaktlopen

Paar quotes over hoe men er vroeger over dacht:
In Nederland duurde het relatief lang voordat naaktrecreatie daadwerkelijk voet aan de grond kreeg. Eind jaren twintig werd er af en toe over bericht in de krant, maar dan vooral als buitenlandse modegril, waar op een verlekkerde manier schande van werd gesproken. Een brievenschrijver in Twents dagblad Tubantia in 1929 meldt: “Een 20-tal jaren geleden woonden we in Zwitserland en op een wandeling in de omgeving van Zürich troffen we in een bosch ook reeds een gansche kolonie van die nudisme menschen aan. Nog herinneren we ons den schrik van onze echtgenoote. Ze meenden wilden te zien en mensch-apen, want ze zaten zelfs in de boomen.” Nudisme werd een 'Duitse besmetting' genoemd, waar lichtzinnige figuren in goddeloze grote steden aan bezweken.
Stukje uit het Twents Dagblad van 15 augustus 1929: https://www.delpher.nl/nl...01:000052130:mpeg21:a0061

Of het Bataavsch Nieuwsblad van 9 juli 1929: https://www.delpher.nl/nl...dd:011072365:mpeg21:a0169

Of over de opening van het allereerste officiele naaktstand van Nederland, bij Callantsoog, in 1973:
De weerstand bleef ondertussen flink. Piet Vos, een bejaarde strandtentuitbater uit Callantsoog, maakte begin jaren zeventig naam als anti-naaktstrandactivist. Op alle mogelijke manieren demonstreerde hij tegen de “blote griezels” die graag naar een stukje strand bij Callantsoog kwamen om daar naakt in de zon te liggen. Hij speelde zelfs hardop met het idee om met een bus zwarte verf langs het strand te patrouilleren en naakte badgasten daarmee in hun kruis te spuiten, om ze op die manier toch “een broekje” aan te trekken. “Naakt is vies,” vond hij, en niemand kon die gedachte uit zijn hoofd praten.
Uit Trouw van 2 augustus 1984: https://www.delpher.nl/nl...DD:010820883:mpeg21:a0153

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twxqHKSBvCQ7Wd-l8S3oHsr5LWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hHPuV8wLBQJ7uahrr8RaI4oQ.png?f=user_large

Gelukkig denkt men nu iets minder bekrompen over deze materie :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

@wildhagen en ik maar denken dat ze vroeger juist minder bekrompen waren (jaren 70-80 bedoel ik dan). Leuke stukjes trouwens. Ik zal eens kijken wat ik nog in mijn archief heb om te posten, in mijn “conversie” periode heb ik heel wat docu’s gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:12
wildhagen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Gelukkig denkt men nu iets minder bekrompen over deze materie :X
Het merendeel van de maatschappij denkt er nu inderdaad minder bekrompen over.
Er zijn daarnaast ook meer faciliteiten beschikbaar, denk maar aan de vele sauna complexen en naaktstranden. Blijf ik me dan toch afvragen waarom slecht een klein gedeelte van de bevolking er daadwerkelijk voor open staat.
Nu begrijp ik wel dat zulke dingen vaak in golfbewegingen gaan.
Maar tegenwoordig lijkt de bekrompenheid van vroeger te hebben plaatsgemaakt voor een vernieuwde preutsheid en (negatieve) body awareness, mede dank zij o.a. de alom aanwezige social media.
Niet alleen is er de schrik om in volle glorie op te duiken op internet, maar ook de (gephotoshopte) influencers, vloggers en instagrammers leggen te vaak/veel nadruk op perfectie.
Om dan nog maar te zwijgen van sommige social media (zoals o.a. Facebook) die alles in het werk stellen om alle "ongepast" naakt (of de definitie die zij daarvoor hanteren) gelijk te verwijderen (gedreven door angst van het afhaken van grote investeerders).
Helaas zijn er weinig of geen degelijke social media voor nudisten/naturisten (ten minste bij mijn weten).
Vroeger had je nog zoiets als Skinbook, wat best degelijk was. Maar zij zijn ooit gestopt o.w.v. het feit dat het onderliggende platform geen naakt foto's meer aanvaardde.
En de paar huidige "nudisten" social media sites die er tegenwoordig bestaan, zijn die naam nauwelijks waard. Of jullie moeten er kennen waar je niet maken krijgt met 90% pervs en/of fake profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@wiemelen enige wat een beetje in de buurt van normaal komt die ik ken is TrueNudists, hoewel ik zelf alleen de fora en de groepen bezoek/volg, niet het social media-gedeelte zelf.

Verder ken ik er geen enkele van enigszins normaal niveau.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 18:47

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Het merendeel van de maatschappij denkt er nu inderdaad minder bekrompen over.
Er zijn daarnaast ook meer faciliteiten beschikbaar, denk maar aan de vele sauna complexen en naaktstranden. Blijf ik me dan toch afvragen waarom slecht een klein gedeelte van de bevolking er daadwerkelijk voor open staat.
Nu begrijp ik wel dat zulke dingen vaak in golfbewegingen gaan.
Maar tegenwoordig lijkt de bekrompenheid van vroeger te hebben plaatsgemaakt voor een vernieuwde preutsheid en (negatieve) body awareness, mede dank zij o.a. de alom aanwezige social media.
Niet alleen is er de schrik om in volle glorie op te duiken op internet, maar ook de (gephotoshopte) influencers, vloggers en instagrammers leggen te vaak/veel nadruk op perfectie.
Om dan nog maar te zwijgen van sommige social media (zoals o.a. Facebook) die alles in het werk stellen om alle "ongepast" naakt (of de definitie die zij daarvoor hanteren) gelijk te verwijderen (gedreven door angst van het afhaken van grote investeerders).
Helaas zijn er weinig of geen degelijke social media voor nudisten/naturisten (ten minste bij mijn weten).
Vroeger had je nog zoiets als Skinbook, wat best degelijk was. Maar zij zijn ooit gestopt o.w.v. het feit dat het onderliggende platform geen naakt foto's meer aanvaardde.
En de paar huidige "nudisten" social media sites die er tegenwoordig bestaan, zijn die naam nauwelijks waard. Of jullie moeten er kennen waar je niet maken krijgt met 90% pervs en/of fake profielen.
De enige social media waar naakt is toegestaan is twitter maar ook op facebook zijn meerdere naturisme pagina's, alleen zijn foto's daar wel verplicht gecensureerd . Op deze manier blijft naakt wel een beetje verborgen en dat helpt dan weer niet mee voor de acceptatie Qua daten zou ik gewoon duidelijk zijn vanaf de 1e date en je zal je nog verbazen hoe weinig mensen er uiteindelijk niet voor openstaan. De meeste niet-naturisten hebben er gewoonweg nog nooit over nagedacht maar velen staan er best voor open. Zelfs vanuit hoeken waarin je het niet verwacht, ik was bv stomverbaasd toen mijn zusje ooit ineens vroeg of ik mee naar de sauna wilde terwijl wij thuis juist behoorlijk preuts waren opgevoed. Nu ga ik met haar en mijn zwager naar saunas, naaktstranden en binnenkort gaat ze zelfs mee naaktwandelen. Ook mijn vrouw was enorm preuts maar die gaat tegenwoordig ook gewoon mee naar naturistencampings. En ondanks de censuur op social media kun je echt meer dan genoeg groepen en mensen vinden die ook naturist zijn en naakt doodnormaal vinden. Zo'n kleine groep is het echt niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Nog een een paar interessante artikeltjes over sauna centers en bezoekers

Artikel over saunacenters, saunagangers en (al dan niet) preutsheid
https://www.destentor.nl/...er=https://www.google.nl/

Saunabezoekers onderzoek NL - welliswaar o.b.v. data uit 2016
https://www.spronsen.com/...%20opzichte%20van%202010.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
na paar maanden wachten, eindelijk weer de mogelijk om een (privé) sauna mee te pikken.
Voorkeur gaat weliswaar naar publieke sauna (meer mogelijkheden, massages, lekker eten en af en toe contacten leggen), maar tot deze weer open mogen ben ik hier al heel tevreden mee.
Deze keer met ons 4 (vrouw + schoonzus + schoonbroer gaan mee), zonder kinderen.
Is het gelijk ook een stuk rustiger en moet je ze niet in de gaten houden in het zwembad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, ik ben net terug van een weekendje verblijf in een lodge op Naturistisch Recreatiepark Elsendorp, voor het eerst in 4 jaar. Is in Oost-Brabant, in het dorp Elsendorp, onderdeel van de grotere gemeente Gemert-Bakel.

Voor de singles: let op, je moet lid zijn van een naturistenvereniging, of een NFN-pas hebben, om het terrein op te mogen. Stellen/gezinnen hoeven dit niet.

Moet zeggen, méér dan uitstekend bevallen. Beter dan mijn bezoek aan Flevo Natuur van 3 weken geleden. Voor minder dan de helft van de prijs (€ 175 tegenover € 400 euro) krijg je bijna dezelfde faciliteiten (zie hieronder), maar wel een veel mooier terrein.

Het ligt midden in een dennenbos, wat gewoon een imho leukere sfeer geeft dan het gemengde (loof)bos op Flevonatuur.

De lodge zelf is erg, erg klein. Het is officieel 2 persoons, maar dat is ook wel echt het maximum, je zit meteen op elkaars lip... er is nét ruimte voor een (overigens uitstekend) 2-persoons bed en het aanwezige koelkastje, en that's it... je kunt je kat dan niet meer in de rondte zwaaien, daar is geen ruimte voor...

Ik zat in Lodge 107, en die vond ik in die zin minder qua ligging dat je pas eind van de ochtend (tot in de avond, dat wel) zon had. In de vroege ochtend lag de lodge in de schaduw van de dennenbomen, wat het erg fris maakte. Daarom zou ik in het vervolg eerder voor Lodge 106 of 108/109 gaan, die eigenlijk de hele dag zon hebben.

Om een idee te geven, dit zijn dus de lodges (genomen vanaf mijn terras). Links zie je nog net een deel van lodge 108, rechts zie je lodge 109. Lodge 106 staat net niet op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn6fzuVcURYLBD4TuHfX3XYAbHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/slDbDNdXMAWHacefV5dZGBgN.jpg?f=user_large

Wel zijn ze keurig netjes, en er mankeert niks aan (ze zijn ook nog maar 2 jaar oud, in 2018 geplaatst).

Er zijn maar 2 minpunten imho tov Flevonatuur:

- Er is alleen een binnenzwembad, en een zwemvijver. Flevonatuur heeft ook nog een buitenzwembad (naast binnen bad + zwemvijver)
- De campingwinkel is ronduit waardeloos. Er zijn net 30 artikelen te krijgen, en de helft is (fris)drank. Voor echte supermarkt-boodschappen moet je naar Gemert, op 12 km afstand (daar zit een AH, een Jumbo, een Spar en een Nettorama). Flevonatuur heeft een veel bruikbaardere supermarkt, waar eigenlijk alles wel te krijgen is (wel duur, zoals altijd op een campingwinkel)

Verder hebben de lodges geen kookgelegenheid, maar dat wist ik vantevoren, staat ook duidelijk op de site. De huurchalets hebben wel een klein keukentje.

En de lodges hebben ook geen sanitaire voorzieningen (de chalets wel), dus voor toiliet en douche moet je naar een van de 3 publieke sanitairgebouwen, met open douches. Gelukkig is dat gebouw in het geval van de lodges gelegen op nog geen 100 meter afstand, dus geen problemen daar. Wel érg koud als je midden in de nacht in je blootje even naar het toilet moet. Hij krimpt ervan..... brr.... ;)

Sanitaire voorzieningen worden om de drie uur gereinigd (07:00, 10:00, 13:00, 16:00 en 19:00), en zien er prima uit. Niet het meest moderne of hippe, maar alles is er, alles is schoon, en alles functioneert. Wel afgekuiste wasbakken ivm corona (1.5 meter afstand etc), maargoed, dat is tijdelijk,

Park zelf is keurig verzorgd, en ziet er erg fraai uit. Zat niet helemaal vol, maar ik schat toch wel dat er 90 procent bezetting was op de tent-terreinen (bij de chalets weet ik niet welke allemaal bezet waren).

Goede mix van singles, stellen, ouderen, en gezinnen met kinderen. Schat dat er 60 procent Nederlanders waren, 30 procent Duitsers, en 10 procent aan Belgen, afgaande op de kentekens en gesprekken die ik opving. Ook goede mix van alle leeftijden, hoewel 40+ wel in de meerderheid was, waren er ook stellen in hn 20's/30's.

Gelukkig weinig mensen gekleed gezien, zelfs niet in de ochtend, terwijl het in de schaduw erg fris was (in de zon wel goed te doen). Ook in het restaurant etc was men grotendeels bloot (bijna 100 procent bij ontbijt + lunch, bij diner was het 75+ procent ofzo).

Ik ga meteen weer boeken voor een weekendje van 21 t/m 24 augustus. Dit wordt dan Lodge 109 (dus met de hele dag zon), want lodges 106, 107 en 108 zijn al volgeboekt zie ik.

Dit park kan ik wel aanraden eigenlijk.

Edit: boeking voor 21-24 augustus is gedaan voor Lodge 109, bevestiging moet ik nog krijgen, maar hij zit iig in de pocket :)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 13-07-2020 14:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

wiemelen schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:29:
Voorkeur gaat weliswaar naar publieke sauna (meer mogelijkheden, massages, lekker eten en af en toe contacten leggen), maar tot deze weer open mogen ben ik hier al heel tevreden mee.
Uhh, sauna's mogen toch weer gewoon open vanaf 1 juli? Ik zie dat ze gewoon weer allemaal geopend zijn.
wildhagen schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:21:
Voor de singles: let op, je moet lid zijn van een naturistenvereniging, of een NFN-pas hebben, om het terrein op te mogen. Stellen/gezinnen hoeven dit niet.
Waarom is dit eigenlijk? Willen ze hiermee enige controle kunnen uitoefenen? Maar hoe dan? Ook creeps kunnen hier lid van worden natuurlijk. Ben even nieuwsgierig.
En de lodges hebben ook geen sanitaire voorzieningen (de chalets wel), dus voor toiliet en douche moet je naar een van de 3 publieke sanitairgebouwen, met open douches. Gelukkig is dat gebouw in het geval van de lodges gelegen op nog geen 100 meter afstand, dus geen problemen daar. Wel érg koud als je midden in de nacht in je blootje even naar het toilet moet. Hij krimpt ervan..... brr.... ;)
Maar niemand zal er toch iets van zeggen als je 's nachts in de kou even een badjas omslaat lijkt me of wel? :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metalfreak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Waarom is dit eigenlijk? Willen ze hiermee enige controle kunnen uitoefenen? Maar hoe dan? Ook creeps kunnen hier lid van worden natuurlijk. Ben even nieuwsgierig.
Officieel is het idd om mensen met verkeerde ideeën buiten te houden. Maar dat is natuurlijk een wassen neus: zoals gezegd is het voor iedereen mogelijk om NFN-lid te worden, daar zit geen screening aan ofzo.

Vaak is het zo dat het alleen geëist wordt voor single mannen. Nogal discriminerend dus. In het geval van Elsendorp wordt het voor alle singles (dus ook vrouwen) gevraagd.
[...]

Maar niemand zal er toch iets van zeggen als je 's nachts in de kou even een badjas omslaat lijkt me of wel? :)
True, maar ten eerste had ik geen badjas mee, en ten tweede wil ik die niet in het holst van de nacht gaan zitten zoeken :P

Dan maar op een drafje naar het sanitairgebouw, en weer snel onder het dekbed kruipen na het beantwoorden van de oproep van Moeder Natuur :P

Na het douchen (wat ik altijd 's ochtends vroeg doe) is die kou overigens wel heerlijk na de warme douche., Beetje zelfde idee als het koude dompelbad in de sauna.

Enige moment dat ik vanaf vrijdag 15:30 tot aan vanochtend 09:30 kleren aan gehad heb (los van mijn sokken) is om zaterdag even naar de Jumbo te gaan voor wat boodschappen. Die kunnen het denk ik minder waarderen als ik in geboortekostuum door de winkel ga banjeren ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

wildhagen schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Officieel is het idd om mensen met verkeerde ideeën buiten te houden. Maar dat is natuurlijk een wassen neus: zoals gezegd is het voor iedereen mogelijk om NFN-lid te worden, daar zit geen screening aan ofzo.
Dat bedoel ik inderdaad, je hoeft maar een website in te vullen en geld over te maken en je bent lid. Wordt het lidmaatschap ook wel eens ingetrokken bij wangedrag? Of is dat net zo'n wassen neus? Maar ik zag het wel eens op meer plaatsen staan.
[...]

True, maar ten eerste had ik geen badjas mee, en ten tweede wil ik die niet in het holst van de nacht gaan zitten zoeken :P

Dan maar op een drafje naar het sanitairgebouw, en weer snel onder het dekbed kruipen na het beantwoorden van de oproep van Moeder Natuur :P

Na het douchen (wat ik altijd 's ochtends vroeg doe) is die kou overigens wel heerlijk na de warme douche., Beetje zelfde idee als het koude dompelbad in de sauna.
Aan het dompelbad heb ik ook altijd een hekel en ik snap nooit dat mensen daar in kunnen gaan zonder een hartstilstand te krijgen, maar goed, ik ben dan ook een enorme koukleum en als ik koude voeten heb, dan kan het zomaar een uur of langer duren voordat deze weer warm zijn als de buitentemperatuur niet mee wil werken :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metalfreak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad, je hoeft maar een website in te vullen en geld over te maken en je bent lid. Wordt het lidmaatschap ook wel eens ingetrokken bij wangedrag? Of is dat net zo'n wassen neus? Maar ik zag het wel eens op meer plaatsen staan.
Of het gebeurt weet ik niet, maar artikel 6 van het Huishoudelijk Regelement van de NFN geeft wel de mogelijkheid van sancties.

Daarnaast heeft de NFN ook een veiligheidsprotocol en een gedragscode ongewenst gedrag.

Alle lokaties met het "Prettig Bloot"-label (keurmerk) van de NFN moeten zich aan die reglementen houden, en de meeste naaktrecreatielokaties hebben dat label en vallen dus onder die reglementen.

Al hun reglementen kan je op deze lokatie bekijken (bovenstaande 3 zijn de belangrijkste, en staan daar ook bij)
[...]

Aan het dompelbad heb ik ook altijd een hekel en ik snap nooit dat mensen daar in kunnen gaan zonder een hartstilstand te krijgen, maar goed, ik ben dan ook een enorme koukleum en als ik koude voeten heb, dan kan het zomaar een uur of langer duren voordat deze weer warm zijn als de buitentemperatuur niet mee wil werken :P
Och, ik kan goed tegen kou. Alleen was het midden in de nacht maar 7-8 graden en dat voel je wel even zeg maar, dat dat trekt snel bij als je weer onder het dekbed kruipt :P

En je kan idd gewoon een badjas aantrekken in dit soort gevallen, er is echt niemand die daar moeilijk over zal doen.

In de praktijk kwam ik 's nachts overigens meer mensen tegen onderweg naar het toilet, die op hetzelfde moment een oproep van Moeder Natuur kregen als ik. De meesten daarvan liepen net als ik gewoon in hun blootje (en op een drafje :P).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Metalfreak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Uhh, sauna's mogen toch weer gewoon open vanaf 1 juli? Ik zie dat ze gewoon weer allemaal geopend zijn.
Nog niet in België ... tenminste zo lees ik op de website van o.a. Hezemeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Nog niet in België ... tenminste zo lees ik op de website van o.a. Hezemeer.
Ook in Nederland zijn de sauna's nog lang niet overal open. Elsendorp heropent die pas op 1 september:
Sauna is gesloten tot 1 september
In navolging van de regels van het RIVM moeten we u helaas mededelen dat de sauna gesloten blijft tot 1 september.
Op hun nieuwspagina.

En idd, er hing netjes een plakaat op de ingang dat de sauna ook echt dicht was.

Flevonatuur noemt geen datum, maar zegt wel dit:
De sauna's: helaas is gebleken dat huidige geldende regelgeving voor sauna's het voor ons helaas niet haalbaar maakt om de sauna's te openen. Mocht de regelgeving veranderen dan bekijken we de mogelijkheden opnieuw.
op hun corona-pagina.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben gisteren bij Spa one in Oosterhout geweest. Die was open en alles was daar prima geregeld. Verplicht reserveren, aangeven op een lijst of je geen klachten had en telnr achterlaten en verder werd overal prima afstand gehouden, was ook niet erg druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NFN had recent een nieuwsbrief, met wel een interessant onderwerp, ook al is het geen populair onderwerp of iets waar mensen graag bij stilstaan: Naturist tot in de kist.

Gaat dus om naturistische begrafenissen/crematies/uitvaarten, dat dat gewoon mogelijk is enzo, voor mensen die dat echt willen. Wel interessant om te lezen wat er allemaal kan en mag tegenwoordig (een goede zaak imho).

Verder, voor mensen die graag figurant willen zijn in een (foto)reportage of een interview van de NFN, die kunnen zich nu ook aanmelden: https://www.natuurlijknfn.nl/figuranten-gezocht/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Voor mij is dat op dit moment echt een no-go.

Ik heb tijden lang thuis een IR sauna(tje) gehad maar daar weinig gebruik van gemaakt, ik kan dus prima zonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik zou nu ook niet graag een sauna instappen nee, mij iets te riskant. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem, omdat ik toch al niet van sauna's houdt, dus ik bezoek ze sowieso niet. Maar als ik dat wel deed, zou ik dat nu toch even op een laag pitje zetten. Of je moet natuurlijk zelf een eigen sauna hebben staan.

Als ik me bloot wil vermaken houd ik het voorlopig wel even bij het naakstrand of de camping. En over 4.5 week mijn vakantie in Frankrijk. Als dat nog doorgaat, gezien hoe het nu met corona-uitbraken gaat in Frankrijk :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:21

Bob Popcorn

Plop!

Aangezien de besmettingsgraad in Nederland heel laag ligt op dit moment denk ik dat het totaal geen kwaad kan om een publieke sauna te bezoeken. De kans dat je daar besmet wordt (zeker icm de maatregelen die in alle sauna's worden getroffen) lijkt me even groot als tijdens bijvoorbeeld boodschappen doen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben vorige week geweest, uitstekend te doen omdat het aantal bezoekers gelimiteerd was en iedereen prima afstand kon houden. Een kleine minisauna waar je op elkaars lip zit? Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Prive sauna's zijn wel te doen ... helaas meestal best wel wat duurder voor minder aanbod.
Maar je zweet daarom niet minder :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Mijn mening/verhaal

In het begin van onze relatie gingen mijn vriendin (nu echtgenote) en ik kamperen op geklede terreinen. Op een gegeven moiment besloten we, en ik weet echt niet meer waarom, om eens naturistisch kamperen te proberen. Sindsdien kamperen we niet meer anders, eerst met z'n tweeën, later met vier. Frankrijk, Engeland, België, Duitsland, Italië, Denemarken, overal waar naturistische terreinen zijn hebben we gestaan. Mijn zoons zijn nu beiden volwassen: de oudste heeft nog steeds geen probleem met naakt kamperen, de jongste wil niet eens meer kamperen, laat staan naakt (maar wie weet wat er gebeurt wanneer hij en relatie krijgt),

Ik vind (!) naturistisdche campings veel relaxter dan geklede Stiller, gereguleerder, veel respect voor de medekampeerder en op de meeste campings zie je overdag in het toiletgebouw allerlei smartphones aan de oplader. Geen probleem, die blijven daar liggen totdat de eigenaar ze ophaalt. Dat zal op de meeste geklede camping niet kunnen.
Ook zijn de plaatsen veel ruimer, je hebt zelden zicht op je buren. geen groepen die rondom de hangmat een muur van bierkratten opbouwen, geen plaatsen van 15 m2 waar een bungalowtent van 20 m2 op moet ( ooit meegemaakt dat de haringen van de buurtent in de zijkant van onze voortent waren geplaatst, anders paste het niet 8)7 )
Het is wel altijd zoeken naar zo'n terrein, je vindt ze uiteraard niet midden in het dorp. De meeste liggen nogal achteraf, maar zijn daardoor wel altijd heel rustig wat omgeving betreft.

Vieze mannetjes ? Nooit iets van gemerkt; op de meeste campings komen kampeerders: stellen, gezinnen , ouderen. Alleengaande mannen worden altijd enigszins argwanend bekeken, tenzij het clubleden zijn (veel kampeerterreinen zijn van een club of vereniging al heb je ook veel commerciële terreinen)

Altijd naakt zijn: natuurlijk niet. Ik herinner me een vakantie op Pallieter in Bretagne. 50 % van de dagen regende het en als het niet regende was het gewoon koud. Dan loop je met je kleren aan, we zijn geen masochisten. Alleen in de wasruimte trek je je kleren uit, je doucht tenslotte naakt.

Puberjeugd: loopt vaak min of meer gekleed. Dat wilde vroeger nog wel eens wat discussie opleveren maar op bijna alle terreinen wordt het inmiddels gedoogd. Anders blijven die gezinnen weg. Twee regels war niet aan getornd wordt: in de wasruimte en het zwembad ben je naakt. Wil je niet naakt, dan wordt er niet gezwommen Vaak zag je die pubers gekleed naar het zwembad lopen (vaak een hele groep), daar de kleren uittrekken, het zwembad in en na het zwemmen weer de kleding aan trekken en wegwandelen..Moet kunnen.

Dogmatisch: Vroeger meer dan n u, tegenwoordig is men blij met gasten.

Moet je mooi zijn ? Natuurlijk niet. Sterker: na een tijdje valt het lijf gewoon niet meer op, en schoonheid is ook maar betrekkelijk. En mijn persoon in zwembroek ( 61 jaar, een kilo of tien overgewicht) is niet aantrekkelijker dan naakt.

Ongewenste erecties ? Heb ik nooit last van gehad. Het is ook niet erotisch om zo'n terrein. What you see is what you get en je hoeft er niks bij te fantaseren

Al met al denk ik dat meeste probeerders niet negatief zullen oordelen. Wanneer je naturisme wil proberen heb je het al geaccepteerd. Hoogstens kan je zeggen dat je het niet prettig vind om wat voor reden dan ook.
Ik hoop hiermee wat vooroordelen te hebben weggenomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Vandaag een dagje bij Elsendorp geweest (www.elsendorp.nl). Omdat we kinderen hebben voelen we ons toch iets prettiger bij een plek waar je moet betalen, maar misschien is dat een achterhaald idee. Konden we gelijk zien of het een plek is waar we in de toekomst misschien eens willen kamperen.

Het was best rustig (ondanks alle plaatsen vol), mooi weer natuurlijk en een vrij groot strand bij de enorme "zwemvijver". Voor onze oudste (7) was het voor het eerst dat ze bewust meeging naar een naturistenterrein, maar dat bleek geen probleem (dacht ik al). Relaxe sfeer, aardige mensen van echt alle leeftijden, moest even wennen aan de hoeveelheid praatjes die iedereen maakte (veel complimenten gehad over dat we leuke kinderen hadden, grappig :) ).

Enige nadeel is dat het Brabant is, zachte g, friet ipv patat, maar ja geen plek is perfect natuurlijk :+

Kortom we gaan nog eens, en wellicht daar ook eens kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Mfpower dat het in Brabant is, is juist een pluspunt. Gastvrijheid enzo, zoals je zelf al opmerkte :+

Maar Elsendorp is idd wel een fijne camping ja. Ook als het (bijna) vol staat, voelt het nog alsof er meer dan genoeg ruimte is, door de ruime opzet van de camping.

Zelf ben ik er een paar weken geleden nog een weekendje geweest, heb toen 3 nachten in een Lodge geslapen (op het Eksterhof, vlak na de rotonde bij de ingang).

Binnenkort heb ik weer 2 verblijven geboekt staan in een lodge (21-24 augustus, en 29 aug-1 september).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Interessant topic dit. Gek genoeg vind ik het prima om naakt rond te lopen op een (luxere) wellness of sauna, maar op een strand of camping ga je mij niet zien.

Maar mogelijk heeft dat te maken met de restrictie dat kinderen tot en met 12 jaar oud niet zijn toegestaan bij die eerste groep. Ik heb een behoorlijke hekel aan kinderen, vooral in de groep mensen waarvan de ouders graag als open en bloot er op uit gaan; dat zijn naar mijn ervaring toch vaak van die "ik laat mijn kind zichzelf ongelimiteerd uitdrukken in alle toonhoogtes"-mensen die niet houden van opmerkingen betreffende hun gebrek aan opvoeder-zijn.

Maar dat soort vooroordelen, uit beperkte voorraad aan ervaringen, daargelaten: ik ga maar weer eens een boeking doen bij een wellness :D Kijken of mijn vriendin ook mee durft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Blue-eagle schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:53:
Interessant topic dit. Gek genoeg vind ik het prima om naakt rond te lopen op een (luxere) wellness of sauna, maar op een strand of camping ga je mij niet zien.

Maar mogelijk heeft dat te maken met de restrictie dat kinderen tot en met 12 jaar oud niet zijn toegestaan bij die eerste groep. Ik heb een behoorlijke hekel aan kinderen, vooral in de groep mensen waarvan de ouders graag als open en bloot er op uit gaan; dat zijn naar mijn ervaring toch vaak van die "ik laat mijn kind zichzelf ongelimiteerd uitdrukken in alle toonhoogtes"-mensen die niet houden van opmerkingen betreffende hun gebrek aan opvoeder-zijn.

Maar dat soort vooroordelen, uit beperkte voorraad aan ervaringen, daargelaten: ik ga maar weer eens een boeking doen bij een wellness :D Kijken of mijn vriendin ook mee durft.
Heel grappig, mijn ervaring is precies omgekeerd! In de sauna waar wij regelmatig komen (heuvelrug) zijn kinderen ook welkom tot 17.00. Altijd netjes begeleid en rustig gezien. Ze mogen daar ook niet zonder begeleiding zelfstandig rondrennen oid. Ook op de campings waar ik geweest ben is het verschil groot; juist op die textiel campings met veel animatie is er amper een rustig plekje te vinden. Mede ook omdat alles veel voller is; vergelijk vandaag de reguliere stranden maar eens met een naaktstrand. Maar goed ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk en anekdotisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Blue-eagle ik sluit me bij @Mfpower aan. Op textielstranden of textielcampings heb je veel meer last van krijsende kinderne dan op een naaktstrand of naturistencamping.

Ik heb op de diverse campings die ik bezocht heb, zowel in NL (Flevo Natuur, Elsendorp) als het buitenland (Frankrijk, Spanje, Kroatië) eigenlijk nooit last van schreeuwende kinderen gehad. En als er dan eens wat over-enthousiast wordt gereageerd bij een potje voetbal oid, wordt daar vaak direct door de ouders (of anderne) op gereageerd en is het ook meteen over.

Op de een of andere manier werkt dat op een naturistische camping gewoon heel anders dan op een textielcamping.

En als je er toch bang voor bent, zou je ervoor kunnen kiezen om buiten het hoogseizoen te gaan, dan zijn er geen of heel weinig kinderen ivm school enzo. Ik probeer mijn vakantie bijvoorbeeld altijd in september te doen. Heeft niks met kinderen te maken, maar dan is het hoogseizoen net voorbij, en is het dus simpelweg minder druk qua bezetting. En de prijs een stuk lager (als ik in augustus zou gaan, zou ik 20 procent meer betalen dan ik nu in september doe, voor dezelfde accomdatie en verblijfsduur).

Ik zou dat iig niet in de weg laten staan van een naturistisch verblijf op een camping eerlijk gezegd.

Hoe dat in sauna's is weet ik niet, daar ik die niet gebruik (geen sauna-liefhebber hier).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Als wij naar sauna's gaan, is dat meestal door de week en overdag. Lekker rustig, al zie je wel vaak een leeftijdsverschil. Veel ouderen, kleinere groep tussen 20-50 jaar die een dagje vrij hebben en komen relaxen.
De keren dat er kinderen/tieners waren, wisten die zich inderdaad wel heel goed te gedragen.
Eénmaal zelfs meegemaakt dat er een baby bij was. Maar die was zo rustig. Meer dan slaap en borstvoeding had die niet nodig :)

Ik begrijp wel de behoefte van mensen die vooral op zoek zijn naar rust. Dat stellen wij ook wel op prijs.
Maar uit mijn ervaring heb ik meer last van volwassenen die lawaai maken of praten in stilte sauna''s dan van kinderen/tieners. En als je dit doortrekt naar het strand, dan gaat er toch véél meer volk naar een textielstrand dan naar een naaktstrand. Dus de kans dat je rust vindt op een naaktstrand is vele malen groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:32:
Als wij naar sauna's gaan, is dat meestal door de week en overdag. Lekker rustig, al zie je wel vaak een leeftijdsverschil. Veel ouderen, kleinere groep tussen 20-50 jaar die een dagje vrij hebben en komen relaxen.
De keren dat er kinderen/tieners waren, wisten die zich inderdaad wel heel goed te gedragen.
Eénmaal zelfs meegemaakt dat er een baby bij was. Maar die was zo rustig. Meer dan slaap en borstvoeding had die niet nodig :)
Ik meen ooit begrepen te hebben dat babies (en heel kleine kinderen) sowieso niet in een sauna zouden mogen? Iets met de temperatuurregeling van hun lichaam die nog niet goed werkt op jonge leeftijd, waardoor ze oververhit kunnen raken en uit kunnen drogen?

Dat je doordeweek meer ouderen ziet (niet alleen in sauna, maar ook op naaktstranden) is natuurlijk verklaarbaar doordat de rest grotendeels nog aan het werk zal zijn door de week (buiten vakantieperiodes etc om). Die zul je dan idd meer in het weekend zien :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
wildhagen schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:12:
Ik meen ooit begrepen te hebben dat babies (en heel kleine kinderen) sowieso niet in een sauna zouden mogen? Iets met de temperatuurregeling van hun lichaam die nog niet goed werkt op jonge leeftijd, waardoor ze oververhit kunnen raken en uit kunnen drogen?
Heb je idd gelijk in, maar de baby bleef ook lekker bij 1 van de ouders op de ligweide en ouders gingen om de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-09 05:54
Wat een gaaf topic, Ik recreëer zelf regelmatig naakt en ging pre corona ook regelmatig naar het golfslagbad in Oss en vaak naar het Engelermeer in de zomer. Maar moet zeggen dat ik me toch wel redelijk alleen voel. Vooral nu ik weer single ben. Ik ben zelf namelijk een stuk jonger als het gemiddelde (26). Hopelijk gaat het ooit wat populairder worden. Maar gezien de preutse jeugd zie ik het somber in.

[ Voor 0% gewijzigd door AdmiraalTimbo op 08-08-2020 06:56 . Reden: Spelfout ]

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
AdmiraalTimbo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:31:
Wat een gaaf topic, Ik recreëer zelf regelmatig naakt en ging pre corona ook regelmatig naar het golfslagbad in Oss en vaak naar het Engelermeer in de zomer. Maar moet zeggen dat ik me toch wel redelijk alleen voel. Vooral nu ik weer single ben. Ik ben zelf namelijk een stuk jonger als het gemiddelde (26). Hopelijk gaat het ooit wat populairder worden. Maar gezien de preutse jeugd zie ik het somber in.
Is dat wat, dat naturistisch zwemmen in Golfbad Oss? Ik hoor er goede verhalen over, maar ben er zelf nog nooit geweest. Nu ligt het even stil ivm corona, maar op hun site zie ik dat ze na de vakanties weer met naturistisch zwemmen beginnen. Misschien toch maar eens gaan kijken.

Voor wat betreft Engelermeer: met 26 jaar ben je idd jonger dan gemiddeld, maar ik (45 jaar) zit daar toch bijna elk weekend, en er zijn toch wel zat mensen van in de 30 te vinden hoor, close enough zou ik zeggen? Het is niet alsof Engelermeer alleen door ouderen wordt bezocht, verre van zelfs. Er is een goede crowd over het algemeen :)

Heeft er overigens al iemand tickets voor de Blootzwemdag in het Tikibad op 13 december? Ik ben wel aan het overwegen om die te gaan aanschaffen. Voor NFN-leden maar € 13, voor introducés € 15. En daar zit dan ook de toegang tot Duinrell zelf bij, dus niet alleen het Tikibad).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
wildhagen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Is dat wat, dat naturistisch zwemmen in Golfbad Oss? Ik hoor er goede verhalen over, maar ben er zelf nog nooit geweest. Nu ligt het even stil ivm corona, maar op hun site zie ik dat ze na de vakanties weer met naturistisch zwemmen beginnen. Misschien toch maar eens gaan kijken.

Voor wat betreft Engelermeer: met 26 jaar ben je idd jonger dan gemiddeld, maar ik (45 jaar) zit daar toch bijna elk weekend, en er zijn toch wel zat mensen van in de 30 te vinden hoor, close enough zou ik zeggen? Het is niet alsof Engelermeer alleen door ouderen wordt bezocht, verre van zelfs. Er is een goede crowd over het algemeen :)

Heeft er overigens al iemand tickets voor de Blootzwemdag in het Tikibad op 13 december? Ik ben wel aan het overwegen om die te gaan aanschaffen. Voor NFN-leden maar € 13, voor introducés € 15. En daar zit dan ook de toegang tot Duinrell zelf bij, dus niet alleen het Tikibad).
Golfslagbad Oss is zeker een aanrader!

Ik ben ook nog regelmatig te vinden aan het Engelemeer, maar contact maken in zo'n setting is gewoon wat minder makkelijk. merk ik.

Hmm 15 euro voor een lekker dagje zwemmen valt ook zeker mee, Ik ga zeker eens kijken om daar heen te gaan ,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
Is natuurlijk heel toepasselijk om tijdens een hittegolf al uit te kijken naar een blootzwemdag in de winter in een subtropisch zwembad :)

Alleen jammer dat veel van zulke initiatieven best wel ver rijden zijn voor ons.
Zou toch al weer 2,5 uur rijden zijn.
En gelijkaardige initiatieven in Belgie zijn vaak ook ver rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wij zijn zondag nóg een dagje geweest bij Elsendorp. De kinderen vinden het er ook heel prettig en wij dus ook. Wil deze week nog een dagje gaan eigenlijk, maar op een of andere manier is iedereen in het gezin ineens verkouden (ja getest, nee geen corona) en we vinden het wel zo sociaal om dan maar even thuis te blijven. Geen pretje in deze verzengende hitte.

En wat betreft het tikibad: wij hebben dat wel eens gedaan, maar het is gewoon eng zo hard die glijbanen zonder zwembroek gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Mfpower schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:27:
En wat betreft het tikibad: wij hebben dat wel eens gedaan, maar het is gewoon eng zo hard die glijbanen zonder zwembroek gaan ;)
Weet even niet wat je er zo eng aan vindt. Uit eigen ervaring kan ik enkel zeggen dat je zonder zwembroek minder frictie hebt, dus in theorie kan je sneller gaan ... maar dan voor mannen liefst wel op de rug :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:33
[...]

Dat is fantastisch met die glijbanen daar! Op je blote reet gaat dat altijd een stuk sneller, dus dan ga je op de Blootdag zeker door de geluidsbarrière op de Blits en de Flits. _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Is natuurlijk heel toepasselijk om tijdens een hittegolf al uit te kijken naar een blootzwemdag in de winter in een subtropisch zwembad :)
Mjah, die blootzwemdag was volgens mij afgelopen februari ofzo al aangekondigd, en die is er elk jaar :)

Vroeger, tot ergens in 2015 ofzo, had je altijd het Zwemgala van de NFN, wat dus ook de bloodzwemdag was. Die was meestal in Soest of Amersfoort geloof ik, daar kwamen vaak honderden mensen op af.
dehardstyler schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Dat is fantastisch met die glijbanen daar! Op je blote reet gaat dat altijd een stuk sneller, dus dan ga je op de Blootdag zeker door de geluidsbarrière op de Blits en de Flits. _O-
En dan maar hopen dat een bepaald lichaamsdeel niet ergens in een gleuf van de glijbaan blijft hangen, anders ga je jodelen :P

*ik zei nog zo, geen bommetje*, om maar met die bekende reclame van de Melkunie uit de jaren 90 te spreken (voor de oldtimers onder ons) :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
wildhagen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:05:
En dan maar hopen dat een bepaald lichaamsdeel niet ergens in een gleuf van de glijbaan blijft hangen, anders ga je jodelen :P
Ik denk dat een glijbaan daar wel op afgekeurd wordt want als ik met een loszittende zwembroek er af glij zal je het zelfde risico hebben.

Daarnaast, afhankelijk van de snelheid van de glijbaan, castreer je jezelf gewoon direct :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Geen zwembroek zo fijn om mee te zwemmen als geen zwembroek. En geen douche op de camping zo fijn als een waar je je niet hoef uit en aan te kleden.

Ik vind wat dat betreft naaktrecreatie lekker makkelijk en praktisch. Maar het voelt ook lekker vrij, zeker een paar dagen op de camping zonder een keer te hoeven aankleden Kan ik wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hart van Nederland had gisteren ook een rapportage over naakt wandelen in het Horsterwold, een bos in Flevoland: Naaktrecreanten en Staatsbosbeheer in de clinch over wandelen in adamskostuum

In dat artikel staat ook een videotje.

Staatsbosbeheer en de politie (eigenlijk de boa's) weten dus niet wat artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht zegt...

Daar zijn dus al meerdere boetes uitgedeeld, maar ook al meermaals aangevochten en succesvol vernietigd.

Ook heeft de rechter zich er al eens over uitgesproken, en toen is de persoon in kwestie ook volledig vrijgesproken.

Je zou toch verwachten dat Staatsbosbeheer en boa's de wet zouden kennen, maar kennelijk niet....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
wildhagen schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:46:
Je zou toch verwachten dat Staatsbosbeheer en boa's de wet zouden kennen, maar kennelijk niet....
De wet is complex en houdt rekening met verschillende zaken. In de praktijk zal een Boa of politie agent zelden alle voorwaarden kennen wat precies de reden is dat er een rechterlijke macht is.

Het is echter wel verwijtbaar dat er niets veranderd bij de boa's en politie na al deze onterechte boetes, daarnaast vind ik het stuitend dat ze ook niet meer willen doen dan praten en vasthouden aan deze gedachte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Felicia schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Het is echter wel verwijtbaar dat er niets veranderd bij de boa's en politie na al deze onterechte boetes, daarnaast vind ik het stuitend dat ze ook niet meer willen doen dan praten en vasthouden aan deze gedachte.
En dat is dus precies het probleem. Dat ze het de eerste keer niet weten, ok, daar kan ik idd inkomen. Men kan nu eenmaal niet alle artikelen uit hun hoofd weten.

Maar er zijn inmiddels genoeg bezwaren ingediend (en gehonoreerd), en zelfs de rechter is er al aan te pas gekomen (met volledige vrijspraak van de naaktloper). Dan tóch doorgaan is idd stuitend.

Het probleem is dat Staatsbosbeheer niet wil dat er naakt gerecreërd wordt, en dat proberen ze met deze boetes af te dwingen. Ja jammer Staatsbosbeheer, ik wil zoveel niet. Als het wettelijk gewoon is toegestaan, zijn al die boetes volstrekt kansloos.

Men wil niet eens met de NFN in gesprek, want "men wil geen naaktrecreatie". Tsja, Staatsbosbeheer meent blijkbaar dat de wet (artikel 430a) niet voor hen geld. De rechter heeft daar een heel andere mening over gehad....

Je zou toch zeggen dat Staatsbosheer na de 10e vernietigde boete wel iets nuttigers met hun tijd (en vooral: geld) zouden kunnen doen dan recreanten pesten die zich gewoon aan de wet houden en niemand iets doen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Blijft idd een grijs gebied.
Ken zelf ook de Belgische wetgeving hieromtrent niet echt.
Zoals de man in het filmpje aangaf, zou het misschien beter zijn dat er toch duidelijk aangegeven wordt waar wel en niet aan naaktrecreatie kan gedaan worden. Maar specifiek voor België zou dat toch op meer plaatsen mogelijk moeten zijn dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:57:
Blijft idd een grijs gebied.
Ken zelf ook de Belgische wetgeving hieromtrent niet echt.
Ik begreep dat je in België een strafblad kan krijgen als je naakt rondloopt (waar dat niet is toegestaan, uiteraard), het is daar een zedenmisdrijf begreep ik :X

Geen idee of dit klopt overigens, ik meen het ergens gelezen te hebben.

Dan ben ik toch iets tevredener met zoals Nederland het doet, waar het in het ergste geval een overtreding is, geen misdrijf.
Zoals de man in het filmpje aangaf, zou het misschien beter zijn dat er toch duidelijk aangegeven wordt waar wel en niet aan naaktrecreatie kan gedaan worden.
Wetsartikel 430a is juist bewust zo opgesteld, om ruimte voor aanpassingen naar aanleiding van veranderende inzichten in de maatschappij te kunnen opvangen, zonder steeds het hele wetsartikel te moeten aanpassen om de zoveel jaar.
Maar specifiek voor België zou dat toch op meer plaatsen mogelijk moeten zijn dan nu het geval is.
Jep, het zou op zijn minst uit het strafrecht gehaald moeten worden. Dit is toch de jaren 30 van de vorige eeuw niet meer...

Ik weet niet hoe actief de FBN (de Belgische tegenhanger van de NFN) actief is in het lobbien hierin? Ik volg dat allemaal niet zo, als ik eerlijk ben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Leuk topic :)

Heel wat jaren terug ben ik ooit voor het eerst een keer naar de sauna geweest. Zoals voor iedereen was de eerste keer heel spannend, maar na een paar minuten weet je niet beter meer.

Daarna zijn we steeds vaker naar de sauna gegaan, tot wel 1x per maand (voordat de kinderen kwamen). Op vakantie voor het eerst een keer een naakstrand geprobeerd, dat was echt wennen. Geen "veiligheid" van een ommuurd terrein. Maar ook dat beviel stiekem best goed. Naakt zwemmen is echt heerlijk.

Een paar jaar terug zijn we met een 7 maanden oude baby in Frankrijk wezen kamperen. Een weekje in La Petite Brenne gevolgd door een weekje CHM Montalivet. Dat was zeer goed bevallen. Het was ook lekker makkelijk met borstvoeding geven, niemand die opkijkt van een tepel die per ongeluk zichtbaar is :)

Vanwege een nieuwe zwangerschap en een verhuizing een paar jaar niet op vakantie geweest, en afgelopen juli eindelijk weer twee weekjes naar Arnaoutchot. Heerlijk.

M'n vrouw draagt op de camping overigens gewoon een tampon als ze ongesteld is, broekjes zijn echt niet nodig. Er zijn genoeg andere vrouwen die voor een dergelijke oplossing kiezen. Ik denk niet dat iemand er moeite mee heeft om een touwtje te zien.

Thuis lopen we ook regelmatig naakt rond, zeker met de hittegolf laatst. Dat scheelt ook meteen een hoop was :) In onze volledig beschutte achtertuin lopen we naakt rond, en gaan naakt in het zwembad wat er staat. Alleen als er een pakketje komt schiet ik even snel een broek aan.

Onze kinderen weten niet beter dan dat naakt zijn normaal is, zeker thuis. En op de camping vinden ze het ook heerlijk. Het is ook goed voor de zindelijkheid van de jongste.

Mijn ervaring is dat - zeker in het hoogseizoen - alle leeftijden vertegenwoordig zijn. Van 0 tot 99. Buiten het hoogseizoen zijn de leeftijden wat ouder, maar dat is vooral omdat de jonge gezinnen met schoolplicht zitten.

Ik kan naaktrecreatie dan ook zeer aanraden aan iedereen die nog twijfelt! Gewoon een keer proberen. Kleren zijn fijn als het koud is, verder zou je ze eigenlijk niet nodig moeten hoeven hebben. We zijn allemaal mens, en echt: iedereen ziet er hetzelfde uit. Ja, je hebt 2 soorten, en de een is wat dikker dan de ander of heeft wat meer haar dan de ander, maar in de basis zijn we allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

pirke schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:44:
Leuk topic :)

Heel wat jaren terug ben ik ooit voor het eerst een keer naar de sauna geweest. Zoals voor iedereen was de eerste keer heel spannend, maar na een paar minuten weet je niet beter meer.

Daarna zijn we steeds vaker naar de sauna gegaan, tot wel 1x per maand (voordat de kinderen kwamen). Op vakantie voor het eerst een keer een naakstrand geprobeerd, dat was echt wennen. Geen "veiligheid" van een ommuurd terrein. Maar ook dat beviel stiekem best goed. Naakt zwemmen is echt heerlijk.

Een paar jaar terug zijn we met een 7 maanden oude baby in Frankrijk wezen kamperen. Een weekje in La Petite Brenne gevolgd door een weekje CHM Montalivet. Dat was zeer goed bevallen. Het was ook lekker makkelijk met borstvoeding geven, niemand die opkijkt van een tepel die per ongeluk zichtbaar is :)

Vanwege een nieuwe zwangerschap en een verhuizing een paar jaar niet op vakantie geweest, en afgelopen juli eindelijk weer twee weekjes naar Arnaoutchot. Heerlijk.

M'n vrouw draagt op de camping overigens gewoon een tampon als ze ongesteld is, broekjes zijn echt niet nodig. Er zijn genoeg andere vrouwen die voor een dergelijke oplossing kiezen. Ik denk niet dat iemand er moeite mee heeft om een touwtje te zien.

Thuis lopen we ook regelmatig naakt rond, zeker met de hittegolf laatst. Dat scheelt ook meteen een hoop was :) In onze volledig beschutte achtertuin lopen we naakt rond, en gaan naakt in het zwembad wat er staat. Alleen als er een pakketje komt schiet ik even snel een broek aan.

Onze kinderen weten niet beter dan dat naakt zijn normaal is, zeker thuis. En op de camping vinden ze het ook heerlijk. Het is ook goed voor de zindelijkheid van de jongste.

Mijn ervaring is dat - zeker in het hoogseizoen - alle leeftijden vertegenwoordig zijn. Van 0 tot 99. Buiten het hoogseizoen zijn de leeftijden wat ouder, maar dat is vooral omdat de jonge gezinnen met schoolplicht zitten.

Ik kan naaktrecreatie dan ook zeer aanraden aan iedereen die nog twijfelt! Gewoon een keer proberen. Kleren zijn fijn als het koud is, verder zou je ze eigenlijk niet nodig moeten hoeven hebben. We zijn allemaal mens, en echt: iedereen ziet er hetzelfde uit. Ja, je hebt 2 soorten, en de een is wat dikker dan de ander of heeft wat meer haar dan de ander, maar in de basis zijn we allemaal hetzelfde.
Herkenbaar! Ook van de borstvoeding. En 2 van onze kinderen zijn zindelijk geworden op arnaoutchot, de camping die voor mij echt wel een beetje paradijs benaderd. Beetje overdreven misschien maar meestal zijn we redelijk actief op vakantie maar op arna komen we amper de camping af. Die zee is zo geweldig en de camping super mooi (zolang je niet op salades staat). Helaas lukte het dit jaar niet maar volgend jaar gaan we daar zeker weer heen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Mfpower Het mindere aan Arna vond ik dat de helft van de gasten zelfs met 35+ graden nog enigszins gekleed was, op het zwembad uitgezonderd. Nu heb ik daar gemixte gevoelens over: aan de ene kant ga je niet voor niks naar een naturisten camping en koud was het zeer zeker niet. Aan de andere kant vind ik dat iedereen het voor zichzelf moet bepalen en vooral niet gedwongen moet worden. Wellicht zijn het "partners van" die zich toch niet helemaal op hun gemak voelen, wat ook kan komen omdat de helft nog steeds iets van kleding draagt wat de drempel om zelf uit de kleren gaan weer kan verhogen. Op de andere campings was dat percentage in ieder geval veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

pirke schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:29:
@Mfpower Het mindere aan Arna vond ik dat de helft van de gasten zelfs met 35+ graden nog enigszins gekleed was, op het zwembad uitgezonderd. Nu heb ik daar gemixte gevoelens over: aan de ene kant ga je niet voor niks naar een naturisten camping en koud was het zeer zeker niet. Aan de andere kant vind ik dat iedereen het voor zichzelf moet bepalen en vooral niet gedwongen moet worden. Wellicht zijn het "partners van" die zich toch niet helemaal op hun gemak voelen, wat ook kan komen omdat de helft nog steeds iets van kleding draagt wat de drempel om zelf uit de kleren gaan weer kan verhogen. Op de andere campings was dat percentage in ieder geval veel minder.
Hee wat gek. Die ervaring heb ik niet. Maar we zijn er al een paar jaar niet geweest dus misschien is het nu anders. Dat zou wel jammer zijn. Je noemde petit brenne en daar had ik die ervaring wel. Zelfs in het douche hok stond de jeugd daar nog met zwembroek te douchen. Misschien moet je dan je kids niet meenemen naar een natu camping ;)

Bij arnaoutchot was het me wel opgevallen dat savonds bij het eten op het “pleintje” de meeste mensen wel gekleed gingen. En ik ben daar een keer aangesproken dat ik een broek aan had toen ik van buiten de camping kwam en voor ik verder ging even iets ging vragen bij de receptie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb geen problemen met (functioneel) naakt zoals op een nudisten-terrein of sauna, maar vind het vreselijk om zonder bh te lopen omdat ik wat een voluptueuze boezem heb, zeker in vergelijking met mijn slanke postuur. Maar ja, ik ben bijna 20 kg (van 72 naar 53 gegaan), en al wat ouder, dus het staat niet meer zo rechtop als 20 jaar geleden en dat maakt dat ik het zonder bh echt niet prettig vind. Hoe denken de vrouwen (van de mannen) hier daarover?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ardana schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:56:
Ik heb geen problemen met (functioneel) naakt zoals op een nudisten-terrein of sauna, maar vind het vreselijk om zonder bh te lopen omdat ik wat een voluptueuze boezem heb, zeker in vergelijking met mijn slanke postuur. Maar ja, ik ben bijna 20 kg (van 72 naar 53 gegaan), en al wat ouder, dus het staat niet meer zo rechtop als 20 jaar geleden en dat maakt dat ik het zonder bh echt niet prettig vind. Hoe denken de vrouwen (van de mannen) hier daarover?
Mjah, mijn vrouw heeft in niet te verstande bewoordingen aangegeven dat ik vooral zelf plezier mag gaan hebben bij de nudisten :D

Dat gezegd hebbende, mijn vrouw heeft geen last van dalende tetten...
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-adHDNyoY_V4M76wGWLRfKJYvGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/68d20L9S7pYMsbjVO2zJo6sD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Mfpower het kan ook aan het seizoen liggen. We zaten nu midden in het hoogseizoen, de vorige campings waren eind augustus/begin september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:25
Zelf als kind altijd naar naturistencampings gegaan. Ouders zijn echte nudisten (te heet = geen kleding). Gekomen na enkele jaren na gewone campings geen plek te kunnen vinden en zo op een naturistencamping gekomen.

Nooit meer naar een gewone camping geweest. Veel schoner, veel meer sociale controle en geen zorgen om "rare mensen". Mijn zus had namelijk wél slechte ervaringen gehad op textiel campings. Nooit gehad op nudisten terrein.

Nudisten zijn het gewend. Dus die boeit het niet.

Zelf met mijn vriendin nog niet wezen camperen, überhaupt. Dus nog geen reden gehad om zelf te gaan. Maar het zou wel mijn voorkeur hebben in de toekomst. Maar zo niet? Ook prima. Ik vind naakt ook heerlijk, geen vieze natte plak-zwembroek. Maar als er kleding aan moet, ook geen probleem.

Kwam sexy/boners etc: 99,9% van de mensen valt vies tegen zonder kleding. Juist dat je het níét ziet maakt het spannend én vormt alles mooier :+
en de campings waar wij heen gingen kwamen enkel bejaarden met obesitas :+

Sauna is ook heerlijk. Dat geouwehoer tegenwoordig met "badkleding dagen" vind ik zo'n onzin. Lekker onhygiënisch.... Al kan ik het voor sommige religies wel voorstellen (christendom en islam)

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 18-08-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waah schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Sauna is ook heerlijk. Dat geouwehoer tegenwoordig met "badkleding dagen" vind ik zo'n onzin. Lekker onhygiënisch.... Al kan ik het voor sommige religies wel voorstellen (christendom en islam)
Religie... Iedereen wordt naakt geboren. Daarnaast was naaktheid heel normaal totdat een of andere paus (Pius IX 1846-1878) besloot om alle geslachtsdelen van alle standbeelden af te halen. Preutsheid heeft niks met religie te maken, maar met individuen.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 18-08-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
pirke schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

Religie... Iedereen wordt naakt geboren. Daarnaast was naaktheid heel normaal totdat een of andere paus (Pius IX 1846-1878) besloot om alle geslachtsdelen van alle standbeelden af te halen. Preutsheid heeft niks met religie te maken, maar met individuen.
Ben het met je eens hoor :+ maar zolang men de bijbel zo uitlegt dat je je partner niet naakt mag zien tot je getrouwd bent.... En je in de islam als man ook niet naakt mag douchen met andere mannen...

Heb er zelf niks mee, maar goed.... Voor die mensen, badkledingdag :+ maar tegenwoordig is het bijna wekelijks een mogelijkheid... Voorheen 1x per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
[...]

Is er iemand die een introduce plekje over heeft voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:17:

Sauna is ook heerlijk. Dat geouwehoer tegenwoordig met "badkleding dagen" vind ik zo'n onzin. Lekker onhygiënisch....
Zelfde als douchen met onderbroek aan... wat moet daat het nut van zijn? Nogal onhygiënisch, en je wordt er niet schoon van.

Daarnaast lijkt kleding in de sauna me ook nog eens behoorlijk oncomfortabel bij die temperaturen...
Kizomo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Ik helaas niet. Ik heb al gereserveerd, en neem daarbij al een introducé me (een vriendin die het ook wel eens wil proberen), anders had je zo mee gekund met me...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
Kizomo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Introduce plek? Kan me niet herinneren dat het daar nodig is. Ik ben daar de eerste keer gewoon alleen naar toe gegaan namelijk. Geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
AdmiraalTimbo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Introduce plek? Kan me niet herinneren dat het daar nodig is. Ik ben daar de eerste keer gewoon alleen naar toe gegaan namelijk. Geen problemen mee gehad.
Als ik de site (https://www.blootgewoon.nl/tikibad/) zie:
Vergeet je jaarkaart van NFN Open & Bloot niet, want die moet je laten zien! Ook FBN-leden zijn welkom.

Ieder lid mag één introducee meenemen. Belangrijk is dat je gelijktijdig aankomt bij de kassa van het Tikibad.
Ik weet niet in hoeverre hier ook écht op gecontroleerd wordt. Ben er al wel eerder geweest, maar dit is de eerste keer dat ik een introducé meeneem.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 19-08-2020 10:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Ardana schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:56:
Mijn vrouw heeft denk ik dezelfde ervaring/gevoelens om zonder BH de deur uit te gaan, dus ze doet dat niet zo vaak.
Ze valt misschien niet onder de noemer voluptueus (C-cup), maar haar boezem is inderdaad niet meer zo pront en stevig dan 20 jaar geleden toen ik ze voor de 1ste maal in volle glorie mocht bewonderen :$ .
Maar wat wil je? Naarmate je wat ouder wordt en na het geven van borstvoeding aan 2 kinderen is dat denk ik wel normaal.

En deels begrijp ik de redenering wel. Er is wel een maatschappelijk beeld dat iedereen er "perfect" moet uitzien en het dragen van een BH is vaak de norm. Je kan inderdaad zien als ze zonder BH de deur uitgaat ... maar dan moet je wel goed kijken. Als ze dan zonder BH weggaat, houdt ze wel rekening met de kleding die ze draagt, want haar tepels durven dan wel eens iets prominenter aanwezig te zijn.

Maar het meest frappante vind ik persoonlijk wel de reacties van andere mensen (als ze al doorhebben dat ze zonder BH rondloopt).
Reacties van vrouwen zijn 99% positief. Ze bewonderen haar dat ze dat durft en het werkt zelfs soms inspirerend :) . Je merkt wel dat er meer vrouwen zijn die het zouden willen, maar vaak niet goed durven.
Reacties van mannen zijn 100% positief ... mannen blijven nu eenmaal mannen. Ze durven er al eens stiekem langer naar kijken ... maar dat doen ze ook als ze een BH draagt (omdat er dan meer/dieper cleavage is) . Wat je wel eens merkt is dat mannen hun eigen vrouw erop aanspreken dat ze het ook eens moeten proberen. Dat het dus ook "net en elegant" kan zijn en niet "goedkoop of vulgair" moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
wildhagen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Als ik de site (https://www.blootgewoon.nl/tikibad/) zie:

[...]

Ik weet niet in hoeverre hier ook écht op gecontroleerd wordt. Ben er al wel eerder geweest, maar dit is de eerste keer dat ik een introducé meeneem.
Ik dacht dat hij het over het golfslagbad had. Ik moet beter leren lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

wiemelen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Mijn vrouw heeft denk ik dezelfde ervaring/gevoelens om zonder BH de deur uit te gaan, dus ze doet dat niet zo vaak.
Ze valt misschien niet onder de noemer voluptueus (C-cup), maar haar boezem is inderdaad niet meer zo pront en stevig dan 20 jaar geleden toen ik ze voor de 1ste maal in volle glorie mocht bewonderen :$ .
Maar wat wil je? Naarmate je wat ouder wordt en na het geven van borstvoeding aan 2 kinderen is dat denk ik wel normaal.

En deels begrijp ik de redenering wel. Er is wel een maatschappelijk beeld dat iedereen er "perfect" moet uitzien en het dragen van een BH is vaak de norm. Je kan inderdaad zien als ze zonder BH de deur uitgaat ... maar dan moet je wel goed kijken. Als ze dan zonder BH weggaat, houdt ze wel rekening met de kleding die ze draagt, want haar tepels durven dan wel eens iets prominenter aanwezig te zijn.

Maar het meest frappante vind ik persoonlijk wel de reacties van andere mensen (als ze al doorhebben dat ze zonder BH rondloopt).
Reacties van vrouwen zijn 99% positief. Ze bewonderen haar dat ze dat durft en het werkt zelfs soms inspirerend :) . Je merkt wel dat er meer vrouwen zijn die het zouden willen, maar vaak niet goed durven.
Reacties van mannen zijn 100% positief ... mannen blijven nu eenmaal mannen. Ze durven er al eens stiekem langer naar kijken ... maar dat doen ze ook als ze een BH draagt (omdat er dan meer/dieper cleavage is) . Wat je wel eens merkt is dat mannen hun eigen vrouw erop aanspreken dat ze het ook eens moeten proberen. Dat het dus ook "net en elegant" kan zijn en niet "goedkoop of vulgair" moet zijn.
Ik doel niet op hoe het er uit ziet, in een sauna of naturisten-terrein zal me dat worst zijn. Ik doel erop dat het oncomfortabel is om geen bh te dragen, en ik vroeg me af of andere vrouwen dat herkennen. Nu speel ik wel een beetje vals: zoals je wellicht weet draagt meer dan de helft van de vrouwen een verkeerde maat BH (je BH-maat kan binnen een jaar wijzigen, in de afgelopen 4 jaar heb ik 3 verschillende maten gehad) en dat zit dan idd niet lekker. Maar ik ben lingerie-verkoopster geweest, en weet dus prima welke maat lekker zit. Dus geen bh zit vele malen onprettiger dan wel een bh. En ik zie geen oplossing voor naturisten-terreinen eigenlijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De blote groetjes uit Elsendorp. Net aangekomen voor een weekendje relaxen.

Weer in een lodge, dit keer in nummer 109. Links Lodge 107 waar ik de vorige keer zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Gt7BIEVI1ZwKqJlD_WdMJHTak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvDucc6bNfil3Qt6g1UWyfCc.jpg?f=user_large

Vandaag ff lekker niks meer doen, morgen ff rond gaan lopen weer.

Het is hier in ieder geval behoorlijk druk op het moment..

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 21:16

vhal

ಠ_ಠ

Je zit er inderdaad relaxed bij, wellicht een nadeel van de hedendaagse smartphone resoluties :+

Overigens, wat ze allemaal uitspoken in Frankrijk in Cape D'Agde - Village Naturiste is hopelijk het andere uiterste van dit type vrijetijdsbesteding. Schijnbaar een lokale uitbraak van het coronavirus...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

vhal schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:54:
Je zit er inderdaad relaxed bij, wellicht een nadeel van de hedendaagse smartphone resoluties :+

Overigens, wat ze allemaal uitspoken in Frankrijk in Cape D'Agde - Village Naturiste is hopelijk het andere uiterste van dit type vrijetijdsbesteding. Schijnbaar een lokale uitbraak van het coronavirus...
Volgens mij staat Cap d’Agde ook niet heel erg goed bekend onder de “normale” naturisten.

@wildhagen als het weer nog fantastisch wordt dit weekend gaan we nog een dagje naar Elsendorp. Maar volgens mij valt het tegen. Het is voor ons echt het beste alternatief so far om een dagje te zwemmen. We zijn er de afgelopen twee weken drie keer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:54:

Ik las het eerder vandaag ook. Goed foute boel daar.

Overigens vind ik Cap D'Agde persoonlijk weinig tot ronduit niks meer met naturisme te maken hebben, ondanks de naam Village Naturiste. Het is meer een swingers-oord, totaal los geslagen daar.

Mij zul je er iig noot zien, ik houd het liever bij echt naturisme.

@Mfpower morgen zou het nog 25 graden worden hier, met alleen in de avond kans op regen. Zondag rond de 21 graden.

Wellicht zie ik je hier nog!

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 21-08-2020 17:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Mfpower schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:58:
[...]
Volgens mij staat Cap d’Agde ook niet heel erg goed bekend onder de “normale” naturisten.
Ben er zelf nog niet geweest, maar wat ik van kennissen gehoord heb is er een "normaal" familie gedeelte en een gedeelte waar de zeden behoorlijk los zijn (om het zachtjes uit te drukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:05:
[...]

Ben er zelf nog niet geweest, maar wat ik van kennissen gehoord heb is er een "normaal" familie gedeelte en een gedeelte waar de zeden behoorlijk los zijn (om het zachtjes uit te drukken).
Klopt, maar die scheidslijnen schjinen niet altijd even duidelijk te zijn. Naked Wanderings, één van de bekendere naturisten-blogs van een Belgisch naturistenkoppel, heeft er ook een artikel over gehad in juli 2019: Cap d’Agde: A Day in the World’s Most Famous Nude Village

Anyway, ik ben net weet terug uit Elsendorp na een weekendje relaxen. Zaterdag was het qua weer goed te doen, om 16:00 kwamen er gedurende 10 minuten een paar spatjes naar beneden, maar dat mocht geen naam hebben. Goede temperaturen.

Zondag was iets minder, hoewel het zeker in de middag nog wel goed te doen was.

Komend weekend (zaterdag tot en met maandag) ga ik nog een weekendje, in dezelfde lodge (109) als afgelopen week. Dinsdagochtend kom ik dan weer thuis, en woensdag vertrek ik voor mijn echte vakantie naar naturistencamping Domaine de Bélézy, in Bedoin (bij wielerfans wel bekend, aan de voet van de Mont Ventoux). Verblijf van 2 tot en met 16 september.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Beetje stil in dit topic, worden er hier nog naturistische activiteiten gedaan ? Ik ben net een paar weekjes terug van naturistencamping Castillon de Provence in Zuid Frankrijk en dat is een aanrader. Mooie rustige camping, mooi zwembad erbij en schitterende omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9WqKUOVcVwTYEHAyjuh7ZMPaxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8hGSujCtjmQsFnL8XiWr0Vi.jpg?f=fotoalbum_large

Verder afgelopen week nog 2 keer naakt gewandeld en genoten van het heerlijke nazomer weer op het naaktstrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:55:
Beetje stil in dit topic, worden er hier nog naturistische activiteiten gedaan ?
Zeker. Ik ben net afgelopen woensdagavond teruggekomen van 2 weken naturistencamping (Domaine de Belezy in de Provence (Vaucluse)).

Heerlijke camping, prachtige omgeving. Wel rustig aan gedaan ivm corona enzo. Heb het meer als een relax-vakantie gebruikt dan een utistapjes-vakantie. Veel in de omgeving rondgelopen (gekleed) en op de camping zelf (bloot), aan het zwembad gelegen etc. Aanrader hoor deze camping. Is niet de goedkoopste, maar het terrein is echt supermooi, en de faciliteiten zijn ook best wel top.

Zeker voor herhaling vatbaar, hoewel ik ik in maart eerst naar Vera Playa in Spanje ga (in de naturisten-zone, waar je dus ook bloot over straat mag wandelen enzo). Dit zal een appartmentje huren worden.

En volgende zomer ga ik weer terug naar Frankrijk, ik zit te denken aan naturistencamping Terme d'Astor in de Dordogne. Hoor ik goede verhalen over, en de Dordogne ben ik niet eerder geweest.

Maar dit is allemaal nog onder voorbehoud, ik wacht nog even met boeken etc om te kijken hoe de corona-situatie zich ontwikkelt, wil in principe maximaal een week of 6 van tevoren boeken. Dus de plannen kunnen zich zo nog wijzigen.

Vanavond (20:45) ga ik nog even lekker naaktzwemmen in Golfbad Oss, en morgen duik ik nog even de sauna in (Spa One in Breda/Oosterhout). Voorlopig is het dat even voor natueistische plannen, gezien het mooie weer ten einde gaat komen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:15:
[...]

En volgende zomer ga ik weer terug naar Frankrijk, ik zit te denken aan naturistencamping Terme d'Astor in de Dordogne. Hoor ik goede verhalen over, en de Dordogne ben ik niet eerder geweest.
Wij zijn daar wel een keer geweest en het is een mooie rustige camping. Omgeving is glooiend en niet zo heel toeristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Is er toevallig nog iemand naar het zwem event in Aqualibi geweest vorige week?
Gezien alle Corona perikelen hebben we het dit jaar overgeslagen.
Mijn schoonzus en haar gezin waren wel geweest.
Ze zei dat het behoorlijk druk was, vooral in het begin.
Maar de meesten komen blijkbaar voor het sociale contact, niet om te zwemmen ... dus in het zwembad zelf was het meestal wel rustig.
Gelijkaardig aan mijn eigen ervaring van vorige events :)
Maar ik ben benieuwd of de blootzwemdag in het Tikibad dit jaar gaat doorgaan.
Dit jaar ook enkel maar Nederlanders toegelaten ... niet dat ik van plan was om te gaan, maar ik ken een paar mensen die toch al eens vanuit België afgezakt waren naar Duinrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aqualibi heb ik overgeslagen, durfde het vanwege corona toch niet heel erg aan.

Ik ben nog wel van plan om naar het Tikibad te gaan op 13 december. Voor zover nu bekend gaat het gewoon door, er is nog niets bekend over eventuele afgelastingen etc. Maar dit kan natuurlijk nog veranderen, het is nog 2 maanden.

Tot die tijd af en toe maar naaktzwemmen in Oss (ik ga vanavond niet ivm andere verplichtingen), en af en toe een sauna-bezoek (ik ga morgen weer).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
wiemelen schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:11:

Helaas niet, is gisteren geannuleerd:
Het jaar 2020 is een jaar als geen ander en helaas heeft dit ook consequenties voor onze jaarlijkse blootzwemdag in het Tikibad. Gezien de huidige maatregelen en adviezen van de Rijksoverheid en het RIVM willen we geen onnodige risico’s nemen. De blootzwemdag is altijd een drukbezochte dag waar honderden mensen van genieten. Dit soort gezellige evenementen stimuleren, is momenteel niet verantwoord. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen en hebben daarom in overleg met het Tikibad besloten om de blootzwemdag een jaar door te schuiven. De nieuwe datum wordt:

zondag 12 december 2021

Uiteraard vinden wij het heel jammer dat onze jaarlijkse traditie er dit jaar niet van komt. Hopelijk zien we je volgend jaar in het Tikibad op de 2021-editie van de BlootGewoon! blootzwemdag en gaan we er alsnog een hele leuke dag van maken!

Heb je al een ticket in je bezit voor de blootzemdag in 2020? Dan heb je persoonlijk bericht via de e-mail gehad met aanvullende informatie.
Zie https://www.blootgewoon.nl/tikibad/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

wiemelen schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:11:
Is er toevallig nog iemand naar het zwem event in Aqualibi geweest vorige week?
Gezien alle Corona perikelen hebben we het dit jaar overgeslagen.
Mijn schoonzus en haar gezin waren wel geweest.
Ze zei dat het behoorlijk druk was, vooral in het begin.
Maar de meesten komen blijkbaar voor het sociale contact, niet om te zwemmen ... dus in het zwembad zelf was het meestal wel rustig.
Gelijkaardig aan mijn eigen ervaring van vorige events :)
Dit jaar ook enkel maar Nederlanders toegelaten ... niet dat ik van plan was om te gaan, maar ik ken een paar mensen die toch al eens vanuit België afgezakt waren naar Duinrel.
Gaan mensen dan gezellig in hun blootje naast elkaar zitten om eens te keuvelen? Waarom doe je dat dan in een zwembad als het schijnbaar niet primair om het zwemmen gaat? Wat is de meerwaarde van het bloot zijn dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Gaan mensen dan gezellig in hun blootje naast elkaar zitten om eens te keuvelen? Waarom doe je dat dan in een zwembad als het schijnbaar niet primair om het zwemmen gaat? Wat is de meerwaarde van het bloot zijn dan?
Tja, waarom houden Tweakers meetings? Omdat ze iets gemeen hebben. De levensstijl (Naturisme is een levensstijl. Nudisme is dat niet) is een overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Waah schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Tja, waarom houden Tweakers meetings? Omdat ze iets gemeen hebben. De levensstijl (Naturisme is een levensstijl. Nudisme is dat niet) is een overeenkomst.
Maar Tweakers gaan dan weer niet meeten in een zwembad, toch? Ik snap gewoon niet wat de lol is van bloot zijn en dan met z'n allen bloot zijn zonder functie. Ik ga graag naar de sauna, maar daar "hoort" het (en een hete zwembroek is gewoon kut) maar dat heeft dan dus doel. Doelloos naakt zijn om met z'n allen een beetje te keuvelen....? Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Maar Tweakers gaan dan weer niet meeten in een zwembad, toch? Ik snap gewoon niet wat de lol is van bloot zijn en dan met z'n allen bloot zijn zonder functie. Ik ga graag naar de sauna, maar daar "hoort" het (en een hete zwembroek is gewoon kut) maar dat heeft dan dus doel. Doelloos naakt zijn om met z'n allen een beetje te keuvelen....? Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.
Wat is de lol van met zijn allen op een bankje in een park gaan zitten, of ergnes anders op straat bij elkaar komen? Sommigen vinden dat niks, anderen vinden dat fijn. Dat is precies hetzelfde.

Sommigen zitten graag op plek X, anderen op plek Y. Dat is voor naturisten/nudisten niet anders dan voor niet-naturisten/nudisten.

Mijn ding is het ook niet. Als ik naakt ga zwemmen, kom ik daar specifiek voor het zwemmen, en niet voor het socializen (hoewel dat ook wel gebeurt natuurlijk, bij het koffie/theedrinken halverwege de avond). En anderen doen dat weer wel. Leven en laten leven, smaken en wensen verschillen nu eemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

wildhagen schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Wat is de lol van met zijn allen op een bankje in een park gaan zitten, of ergnes anders op straat bij elkaar komen? Sommigen vinden dat niks, anderen vinden dat fijn. Dat is precies hetzelfde.

Sommigen zitten graag op plek X, anderen op plek Y. Dat is voor naturisten/nudisten niet anders dan voor niet-naturisten/nudisten.

Mijn ding is het ook niet. Als ik naakt ga zwemmen, kom ik daar specifiek voor het zwemmen, en niet voor het socializen (hoewel dat ook wel gebeurt natuurlijk, bij het koffie/theedrinken halverwege de avond). En anderen doen dat weer wel. Leven en laten leven, smaken en wensen verschillen nu eemaal.
Als ik op een bankje in het park ga zitten keuvelen over m'n hobby bijvoorbeeld (vissen) neem ik geen hengels en schepnet mee om kunstaas in het gras te gaan zitten werpen, snappie. Op een Tweakers meet in een restaurant gaan ze ook geen PC overklokken.

Waarom moet je dan op een naturisme meet wél ineens naakt zijn? :p

Overigens, toen ik als kind wel eens naar het Tikibad ging had ik altijd brandwonden op m'n rug van de glijbanen, weet niet of ik dat zonder zwembroek had aangedurfd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zou niet zeggen zonder functie. Kleding (zwembroek) heeft absoluut geen functie bij het zwemmen. Zit zelfs in de weg. Evenals bij goed weer of in de sauna. Dat is mijn reden. Verder snap ik je probleem niet zo goed. Ik zou het topic maar eens teruglezen, daar staan hele verhalen van waarom mensen voor naturisme kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Mfpower schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Ik zou niet zeggen zonder functie. Kleding (zwembroek) heeft absoluut geen functie bij het zwemmen. Zit zelfs in de weg. Evenals bij goed weer of in de sauna. Dat is mijn reden. Verder snap ik je probleem niet zo goed. Ik zou het topic maar eens teruglezen, daar staan hele verhalen van waarom mensen voor naturisme kiezen.
Oh maar het is geen probleem hoor, zo bedoel ik het ook niet. Ik probeer het te begrijpen en dat lukt me niet, hoop dat iemand mij (zonder defensief te worden) antwoord kan geven op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mfpower schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Als iemand die wel eens met een veel te losse zwembroek gezwommen heeft.
Het zwemt toch echt fijner met een goede zwemslip.
Om over bv balspelen in een zwembad maar te zwijgen. Dan slingert dat ding alle kanten op ;P

Voor vrouwen lijkt mij dat eigenlijk nog meer.

Ik snap wel waarom af en toe naakt liggen/lopen fijner kan zijn voor mensen, waarom je dat dan gezamelijk wilt doen weer een stuk minder.

Maar ik kan me er ook niet druk om maken :P als mensen er lol in hebben, vooral doen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Je gaat erheen om te zwemmen en om te socializen, dat lijkt me toch niet zo'n heel ingewikkeld concept? En tijdens het zwemmen ben je bloot, je gaat je niet elke keer als je met iemand gezellig even wil kletsen je weer aankleden.
Het is gewoon een gezellig samenzijn waarbij zwemmen op de 2e plek komt voor sommige mensen denk ik (ben slechts 1 keer naar zo'n zwemavond geweest en dat is alweer even geleden)

Als ik bv met vrienden of familie naar de sauna ga dan doen we dat ook vooral omdat we het gezellig vinden om bij elkaar te zijn en tegelijk bv lekker in het bubbelbad kunnen hangen. Ga je dan primair naar de sauna of ga je primair omdat je het gezellig vind om bij elkaar te zijn. Zo moet je het zien denk ik :)
heuveltje schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Als iemand die wel eens met een veel te losse zwembroek gezwommen heeft.
Het zwemt toch echt fijner met een goede zwemslip.
Een goede zwemslip is fijner dan een te losse zwembroek ja maar naakt is het beste.

Al die gore natte lappen aan je been als je een lange zwembroek aan hebt of een beknellend gevoel als je een strakke zwembroek aan hebt, telkens de boel weer op zijn plek krijgen ... :r gatver, nee ik haat zwemkleding met een passie.
Echt de meest zinloze uitvinding ooit. Je aankleden voor je het water ingaat 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Oh maar het is geen probleem hoor, zo bedoel ik het ook niet. Ik probeer het te begrijpen en dat lukt me niet, hoop dat iemand mij (zonder defensief te worden) antwoord kan geven op mijn vragen.
met het risico om héél kort door de bocht te gaan:
  • Wanneer de functie van kleding onhandig is (zwembad, sauna) is dat nudisme.
  • Wanneer het een levensstijl is (terug naar de natuur, respect voor de natuur, vrijheid) die boven enkel functie gaat, heb je het over naturisme. Er zijn geen stricte regels wat dat respect is. Sommigen eten geen vlees bijvoorbeeld, maar dat is geen "eis".
Een nudist gaat dus wél naakt zwemmen, strand. Maar zal niet naakt op de tennisbaan gaan staan. Want dat is niet heel functioneel. Een naturist stapt wél bijvoorbeeld naakt op de fiets, omdat dat voor hen een bevrijd gevoel geeft waarmee ze meer in contact staan met de natuur (wind door je haren, waar ze ook zitten :+ )

Zo'n speciale dag in het zwembad is dus meer voor naturisten verwacht ik. Aangezien het sociaal aspect van gelijkgestemden wel degelijk meespeelt.

De meeste Tweakers-meetings hebben trouwens ook direct invulling op de hobbies. De fotografen gaan samen fotograferen (terwijl dat alleen misschien veel efficienter is), de bierliefhebbers gaan samen naar een brouwerij, etc.

Als naturist zou je ook naakt door de natuur kunnen wandelen, of in een kroeg kunnen afspeken. Maarja, daar kun je je hobby/levensttijl niet uitoefenen. En temperaturen spelen momenteel ook wel mee :+ een zwembad is dan een prima optie, omdat het daar vaak ook lekker warm is.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 30-10-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waah schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

met het risico om héél kort door de bocht te gaan:
  • Wanneer de functie van kleding onhandig is (zwembad, sauna) is dat nudisme.
  • Wanneer het een levensstijl is (terug naar de natuur, respect voor de natuur, vrijheid) die boven enkel functie gaat, heb je het over naturisme. Er zijn geen stricte regels wat dat respect is. Sommigen eten geen vlees bijvoorbeeld, maar dat is geen "eis".
Een nudist gaat dus wél naakt zwemmen, strand. Maar zal niet naakt op de tennisbaan gaan staan. Want dat is niet heel functioneel. Een naturist stapt wél bijvoorbeeld naakt op de fiets, omdat dat voor hen een bevrijd gevoel geeft waarmee ze meer in contact staan met de natuur (wind door je haren, waar ze ook zitten :+ )
Grappig dat iedereen weer een andere definitie geeft aan de begrippen. Voor mij is een nudist iemand die zo veel mogelijk naakt wil zijn ongeacht omstandigheden omdat hij dat gewoon prettiger vindt en een naturist is iemand die functioneel naakt is omdat hij dichterbij de natuur wil staan. Ik hang er zelf ergens tussenin. Ik ben graag zoveel mogelijk naakt maar als het koud is trek ik echt wel iets aan maar ik sta ook graag dichtbij de natuur. De zon en wind over je lichaam voelen, niks tussen jou en de natuur is is een heel prettig gevoel vind ik :)
Als naturist zou je ook naakt door de natuur kunnen wandelen, of in een kroeg kunnen afspeken. Maarja, daar kun je je hobby/levensttijl niet uitoefenen.
Ik denk dus dat naakt in de kroeg dan weer meer iets voor nudisten is, doe mij maar een naturistische wandeling 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:32

inhico

pw

@waah: mooi uitgelegd. Maar nog steeds een beetje in hokjes indelend wat mij betreft.

Voor mij geldt simpelweg dat ik het prettig vind om naakt te zijn. Dat is alles. Dus dan ben volgens die indeling alvast geen naturist. Het heeft ook niets te maken met het al dan niet handig zijn van kleding. Dus dan val ik ook buiten jouw definitie van nudist. Nu gaat het me niet om die definities, maar meer dat er allerlei redenen zijn om naakt te zijn. En ieder moet dat voor zichzelf weten.

Ik heb zelf niet veel behoefte om andere bloterikken op te zoeken, maar ga het ook niet uit de weg. Dus in het zomerseizoen ga ik graag naar naaktstranden om te zwemmen. En hoewel ik dan niet echt contact zoek met anderen heb ik ook wel eens aardige gesprekken gehad.
En ja, ik vind het ook leuk om naakte mensen te zien, maar ga daar niet speciaal voor op pad.

Ik heb makkelijk praten omdat ik in en rondom huis naakt kan zijn wanneer ik wil (regelmatig dus...). Alleen als ik dan ook wil zwemmen moet ik van huis.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@inhico dat zou voor mij (en veel definities die ik online lees overigens) dus betekenen dat je nudist bent. Naakt = fijn, maar wel waar het "functioneel" is. Het is niet OMDAT je het handig vind. Maar je doet het op plekken/momenten wáár het handig is.

Dus: Niet naakt op de fiets met een hard zadel, tennissen, hardlopen. Wel naakt recreatie als zwemmen, wandelen etc. Dus alles waar je geen "last" hebt van naakt zijn (koud, rondslaande delen).

Dat je leuke gesprekken met andere mensen is geen doel. Dat is gewoon onderdeel van het leven. Dat staat los van nudisme, naturisme of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Metro2002 een nudist kan IMHO prima zo'n wandeling maken. Dat je door de natuur loopt maakt je geen naturist. Maar de levensstijl van een verbondenheid voelen met de natuur is dat meer denk ik.

Zoals ik het vaak op de naturistencampings zag waar ik kwam: De nudisten trokken als het kouder werd kleren aan. De Naturisten bleven naakt zitten. De nudisten trokken kleren aan als ze gingen voetballen/tennissen etc. De Naturisten doen dat naakt.

En in de supermarkt doet iedereen kleren aan, want hygiene ;-)

Maar: het is ook wel grijs. Een nudist kan wel degelijk wat naturistische trekken hebben. Het is meer een schaal denk ik dan een harde scheiding in hokjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 30-10-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Metro2002 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:09:
[...]
Je gaat erheen om te zwemmen en om te socializen, dat lijkt me toch niet zo'n heel ingewikkeld concept? En tijdens het zwemmen ben je bloot, je gaat je niet elke keer als je met iemand gezellig even wil kletsen je weer aankleden.
Het is gewoon een gezellig samenzijn waarbij zwemmen op de 2e plek komt voor sommige mensen denk ik (ben slechts 1 keer naar zo'n zwemavond geweest en dat is alweer even geleden)
Helaas is het zo dat het zwemmen voor lijkt wel de meerderheid op de 2de plek komt.
Dat is toch mijn ervaring voor die paar keren dat wij bij zo'n event waren.
Deelnemers aan zulke events kan je volgens mij opdelen in volgende categorieën :
1) De waterratten en gezinnen met kinderen. Die zitten 90% van de tijd in het water.
2) Diegene die 90% van de tijd doorbrengen in het bubbelbad en/of sauna. Indien dit er niet is, verschuiven ze vaakt naar categorie 3.
3) Diegene die enkel komen om te socializen en niet eens in het zwembad geraken.

Nu vel ik geen oordeel over iemand uit een bepaald categorie. Iedereeen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Zelf hoor ik met mijn gezin en het gezin van mijn schoonzus tot categorie 1. Helaas is het dan zo dat op het moment dat wij even uit het water gaan om iets te drinken, dat alle tafels en stoelen bezet zijn en de hele avond blijven door mensen uit categorie 3. Ook wat betreft sauna en bubbelbad is het vervelend dat er soms wachtrijen zijn omdat dezelfde mensen er blijkbaar het grootste deel van de tijd zitten. Maarja, dat weten we dus op voorhand als we gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wiemelen schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Helaas is het zo dat het zwemmen voor lijkt wel de meerderheid op de 2de plek komt.
Dat is toch mijn ervaring voor die paar keren dat wij bij zo'n event waren.
Deelnemers aan zulke events kan je volgens mij opdelen in volgende categorieën :
1) De waterratten en gezinnen met kinderen. Die zitten 90% van de tijd in het water.
2) Diegene die 90% van de tijd doorbrengen in het bubbelbad en/of sauna. Indien dit er niet is, verschuiven ze vaakt naar categorie 3.
3) Diegene die enkel komen om te socializen en niet eens in het zwembad geraken.

Nu vel ik geen oordeel over iemand uit een bepaald categorie. Iedereeen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Zelf hoor ik met mijn gezin en het gezin van mijn schoonzus tot categorie 1. Helaas is het dan zo dat op het moment dat wij even uit het water gaan om iets te drinken, dat alle tafels en stoelen bezet zijn en de hele avond blijven door mensen uit categorie 3. Ook wat betreft sauna en bubbelbad is het vervelend dat er soms wachtrijen zijn omdat dezelfde mensen er blijkbaar het grootste deel van de tijd zitten. Maarja, dat weten we dus op voorhand als we gaan.
Ik ga zelf eigenlijk bijna altijd naar de sauna als ik wil zwemmen en dan hangen we meestal in het zwembad of het bubbelbad en af en toe duiken we eens een sauna in of ligbed op . Dus ik denk dat wij cat. 2 zijn dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@wiemelen heeft dat ook met de leeftijd te maken toevallig?
Ik denk dat de leeftijdsverhouding ongeveer wel overeen komt namelijk. De meerderheid zit veel, maar de meerderheid is vaak ook 50+ is mijn ervaring op naturistencampings en naturistenstranden.

Dit soort dagen ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waah schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:19:
@inhico dat zou voor mij (en veel definities die ik online lees overigens) dus betekenen dat je nudist bent. Naakt = fijn, maar wel waar het "functioneel" is. Het is niet OMDAT je het handig vind. Maar je doet het op plekken/momenten wáár het handig is.

Dus: Niet naakt op de fiets met een hard zadel, tennissen, hardlopen. Wel naakt recreatie als zwemmen, wandelen etc. Dus alles waar je geen "last" hebt van naakt zijn (koud, rondslaande delen).

Dat je leuke gesprekken met andere mensen is geen doel. Dat is gewoon onderdeel van het leven. Dat staat los van nudisme, naturisme of whatever.
Volgens wikipedia:
Nudisme is een leefstijl waarvan de beoefenaar, de nudist, graag ongekleed is en het niet altijd nodig vindt om het lichaam te bedekken. Ook in gezelschap van vreemden achten nudisten dit niet nodig. Naaktheid is voor hen natuurlijk.

De nudist associeert naaktheid niet met seks. Nudisme heeft evenmin iets te maken met exhibitionisme of voyeurisme. Locatie en situatie is bij veel nudisten niet van belang.[1] De meesten beperken zich tot naaktstranden, sauna's, naturistencampings.

Naturisten zijn ook graag naakt en zijn dus ook nudisten. Anders dan aan het nudisme ligt aan het naturisme echter een (levens)filosofie ten grondslag waarbij respect voor mens en omgeving naast het naakt zijn in gemeenschap centraal staan. Veel naaktrecreanten zijn hierom eerder nudist dan naturist.
Ik denk dat dit de lading wel dekt.
Ik ben dus zelf wel volgens deze definitie een naturist aangezien ik graag zoveel mogelijk naakt ben (nudist) en daarnaast ook veel respect heb voor de natuur en me daarmee verbonden voel (naturist). Alhoewel niet overdreven religieus beschouw ik mezelf ook als paganist om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Waah schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:39:
Ik denk dat de leeftijdsverhouding ongeveer wel overeen komt namelijk. De meerderheid zit veel, maar de meerderheid is vaak ook 50+ is mijn ervaring op naturistencampings en naturistenstranden.

Neen niet echt. Leeftijden variëren, tenminste als ik mij dat goed kan herinneren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Metro2002 ah kijk, als je zegt dat je die verbondenheid voelt met natuur en daar naar leeft, dan inderdaad naturist ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waah schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:39:

Op campings ligt het er wellicht ook maar net aan wanneer je er komt. Net na het hoogseizoen is het inderdaad vooral 50+ maar in het hoogseizoen is het vooral veel 30'ers, 40'ers en tieners is mijn ervaring. Stranden zijn vaak wel wat ouder gemiddeld.

Edit: Gelijk een vraag, hoe verwijder ik een afbeelding die ik naar tweakers heb geupload?? ik zie er geen optie voor en zie niks in de FAQ die volgens mij sinds 1999 niet meer geupdate is :P

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Op campings ligt het er wellicht ook maar net aan wanneer je er komt. Net na het hoogseizoen is het inderdaad vooral 50+ maar in het hoogseizoen is het vooral veel 30'ers, 40'ers en tieners is mijn ervaring. Stranden zijn vaak wel wat ouder gemiddeld.
Ik was begin september (net vóór de tweede golf uitbrak) nog in Frankrijk (Domaine de Belezy, Provence), dus net buiten het hoogseizoen. Zag toen genoeg jongere mensen (zeg maar 30+). Kinderen niet veel meer, maarja, de schoolvakanties waren toen natuurlijk net weer voorbij, dus dat is vrij logisch.

Moeilijk in te schatten, en ik heb niet zitten turfen ofzo, maar ik denk dat het 50 procent <50 jaar, en 50 procent >50 jaar oud zal zijn geweest, dat vind ik nog best meevallen.

Op het naaktstrand waar ik zomers kom is het in het weekend ook behoorlijk gemengd qua leeftijden. Zeker een hoop 60+, maar ook wel 30+ers enzo. Doordeweeks zijn het idd meer 60+, maar dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de jongere mensen dan op het werk zitten, dus dat is ook vrij logisch. Zal op een textielstrand niet anders zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste