HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:23:
[...]
Hun officiële antwoord is dat zij dat ook niet hebben gedaan: Een onafhankelijk installateur zou dat uitgevoerd hebben, zij hebben alleen de afgifte verhoogd aan hun kant. En die officiele installateur is volgens de makelaar 'een vriend van de verkoper'. Waarom de verkoper dan blijft beweren dat hij het allemaal zelf heeft gedaan is raadselachtig, want mijn allereerste vraag aan hem over deze kwestie was of ik het nummer van de installateur mocht hebben om wat vragen te stellen over de aanleg. Lijkt alsof hij hem buiten schot wil houden wat natuurlijk niet nodig is als die persoon 1) bevoegd is en 2) alles gewoon in orde zou zijn.
Men verzocht om foto's; de hele kast:
[Afbeelding]
Onderkant:
[Afbeelding]
Enexis slimme meter:
[Afbeelding]
En de 'eigen' meterkast:
[Afbeelding]
Ik ben geen elektricien, maar ik ontwaar 2 aardlekschakelaars en wat groepen. Linksonder zit bovendien een groep van 4 stoppen tegelijkertijd (één grote schakelaar over 4 tuimelaars) voor de 'krachtgroep garage'.
Getverderrie wat een vuile aansluiting in die kast. Redelijk aanraakveilig, maar wel open. Dit hoort niet zo. Kan @
kabeltjekabel vast ook nog wel wat over zeggen.
Normaliter worden de afgaande draden van de meter op een hoofdschakelaar in de groepenkast aangesloten. Het lijkt er op of heeft de vorige eigenaar de draden op faseverdelers/aftakklemmen heeft aangesloten (rechts onderin de kast, lekker open en bloot: 3 stuks grijs, voor elke fase één, en één voor de nul), lijken deze:
https://www.sandervunderi...3-polig-3-fase-grijs.html .Gezien de "sticker" hierboven zou het mij niks verbazen dat de verdeler in de garage direct hierop zit aangesloten.
Dit betekent dus dat op de afgaande kabel van jouw groepenkast naar de verdeler constant onder spanning staat, niet afschakelbaar is, er géén aardlekbeveiliging op zit en dat deze feitelijk is afgezekerd met behulp van de hoofdzekeringen (3x25A) vóór de meter. De hoofdzekeringen die bij jou smeltpatronen zijn en dus niet bereikbaar.
Hoop dat er minimaal 4mm² naar de onderverdeler in de garage gaat (gezien de "voorbeveiliging" van 25A).
Ik zou er minimaal het volgende (eventueel laten) doen:
- Hoofdschakelaar plaatsen
- Aftakklemmen vervangen door gesloten verdeelblok die niet aanraakbaar is
- Afgaande kabel naar verdeler in schuur beveiligen met een 300 mA aardlekschakelaar (alleen wanneer het een grondkabel is)
- Afgaande kabel controleren of het minimaal 4mm² is
- Automaten als hoofdzekering aanvragen
- Verdeler in schuur voorzien van 30mA aardlekschakelaars of aardlekautomaten
- In alle andere gevallen de afgaande kabel beveiligen met een 16A aardlekautomaat
Wellicht dat @
kabeltjekabel beter kan adviseren hoe je de verdeler in de schuur wat beter en conform regelgeving aansluit.
Goed, moge duidelijk zijn dat op dit moment het een en ander niet deugt aan de installatie.
Edit: kijk nu nog wat beter, lijkt er opdat inderdaad achter de aftakklemmen richting de garage nog een 40A 30mA aardlekautomaat hangt. Met de aardlekbeveiliging zit het dan wel goed, echter de 40A automaat heeft natuurlijk niet echt een functie. Bij kortsluiting of overbelasting zal eerder de hoofdzekering aanspreken (die dus niet bereikbaar is). Daarnaast nog steeds de vraag of de draaddoorsnede richting de onderverdeler wel klopt.
[
Voor 6% gewijzigd door
Exigence op 11-05-2020 15:27
]