Twijfel bij aansluiten kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 14:39
Hopelijk kan iemand mij kan adviseren met een dilemma.
Wij hebben een Siemens kookplaat, die in theorie maximaal 7400W kan trekken.

Als we de handleiding bekijken qua aansluiten hebben we de volgende opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqaiSG5RRAHVV3NZzkPTD-2ccwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IcN79wztVMIFuclRAtudZmNP.png?f=user_large

Maar wat is de juiste weg om het nu aan te sluiten?
De keukenverkoper had het erover dat wij hiervoor een 3 fase aansluiting nodig hadden, en die hebben wij (3 x 25A).

De keukenmonteur had begrepen dat hier een kookgroep voldoende voor zou zijn, waardoor je dus met 2 x 230 op 1 fase hem zou kunnen aansluiten. Wel is op dezelfde fase nog de vaatwasser en de droger.

Maar de elektricien vertelde ons dat volgens hem ook de kookplaat over 2 fases kan, maar heeft dit dan voordelen?

Ik zie eigenlijk niet meer echt de bomen door het bos en twijfel wat nu de beste manier is om aan te sluiten. Zelf neig ik ook naar dan het aansluiten op 2 fases, maar het is niet mijn expertise maar dacht zelf dat verdeelt beter de "load". Aan de andere kant, als ik aan het koken ben, dan staat mijn vaatwasser normaliter niet aan (pas na het eten), dus voor mijn gevoel zit het niet elkaar in de weg?

[ Voor 5% gewijzigd door Freezerator op 19-12-2020 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36

Vliegvlug

Flight Simple

Het linker plaatje is voor het aansluiten op een 3 fase automaat, waarbij je dan 1 fase niet gebruikt.

Het middelste plaatje kan je negeren.

Het rechter plaatje is voor een kookgroep (2x 16A automaat gekoppeld)

Ik zou zelf voor de eerste optie kiezen, kost je wel 1 2 breedte units extra in je meterkast tov de kookgroep maar heb je tenminste geen plaat die in theorie 32A kan trekken op 1 fase.

En wat je bedoelt met dat de vaatwasser en de droger op dezelfde fase zitten is me niet helemaal duidelijk.
Je hebt 3 fasen dus je kan altijd er voor zorgen dat de kookplaat niet de fase gebruikt waar die 2 op zitten door voor de ander fase(n) te kiezen.

Of kom je dan met je aardlekschakelaars niet uit?
In dat geval een 3 fase aardlekautomaat gebruiken en dan kan het alsnog. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je hebt 3x25, dus geen kookgroep gebruiken. Het is allemaal niet zo moeilijk. De kookgroep is een gedrocht voor elektrisch koken op een kleine enkelfase aansluiting. Je hebt geen enkelfase aansluiting.. dus exit kookgroep.

Linker schema volgen.
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:30:
Ik zou zelf voor de eerste optie kiezen, kost je wel 1 breedte unit extra in je meterkast
Nee, twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36

Vliegvlug

Flight Simple

Oeps, je hebt gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 15:53
Zegt die eerste afbeelding niet "poef" ?
Zit er geen doorverbinding tussen L3 en N?
Er ontbreekt een plaatje, waarop staat dat de doorverbinding verwijdert dient te worden net zoals afbeelding 3.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

Wuursj

want worst is al bezet

Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:11:
Zegt die eerste afbeelding niet "poef" ?
Zit er geen doorverbinding tussen L3 en N?
Er ontbreekt een plaatje, waarop staat dat de doorverbinding verwijdert dient te worden net zoals afbeelding 3.
De doorverbinding zitten tussen de twee keer N (nul), niet tussen L3 en N aan de kook-plaat kant.
Als je de grijze aan L3 doet aan de meterkast zijde, gaat het niet lekker nee. Maar het plaatje zegt ook dat de grijze naar een N moet en niet naar L3. Waar normaal grijs wel de kleur is voor L3. Beetje opletten dus en niet klakkeloos de draden volgens kleur aansluiten zonder een blik in de meterkast te werpen.

An sich gaat het dus niet poef als je precies doet wat er staat maar het is inderdaad wel dubbelop. Ze hebben N doorverbonden én beide N aangesloten.
Die grijze zou ik niet aansluiten aan de kookplaat-kant en de doorverbinder juist wel laten zitten. Dan kloppen de kleuren tenminste en één N draad is genoeg bij 2 fase.

[ Voor 37% gewijzigd door Wuursj op 22-12-2020 14:52 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jEcxlYwKkCDNm0IHUkVc1eCUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QToGCKSgHcleV9FcVr47DBfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gXv6VYW7IzQuTF_VRqHSsuaZyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHJHAIGO7zVvEKOZ4oowFomv.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit schema uit dat siemens boek staat wat duidelijker dat fase L3 niet meedoet, dat het werkt op 2 fasen.

Corrigeer me als ik het mis heb:
De grijze draad mag als nul fungeren mits deze aan elk uiteinde gecodeerd is met blauwe tape.
Ik zou dan bij deze de grijze bovenop de automaat bij de N aansluiten (mits er 2 aders aangesloten kunnen worden, nieuwere types hebben 2 aansluitingen per afgaand contact bovenop)
Dan behoud je het overzicht wel in je groepenkast.

Bruggetje ertussenuit halen, dan heb je per fase een nul
Bruin op L1, zwart op L2.

[ Voor 7% gewijzigd door Serpz0r op 22-12-2020 15:11 ]

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou tot aan het Perilex stopcontact wat in je keuken komt de boel aan (laten) sluiten alsof het 3-fasen is. En dan in het aansluitsnoer van de kookplaat de L3 gewoon niet gebruiken.

Mocht je dan later ooit besluiten een zwaardere plaat (>7400W) te willen dan kun je hem zo inpluggen omdat je al 3-fasen hebt.

Stuur je nog even een foto van het eindresultaat in je groepenkast zodat we kunnen oordelen of het veilig is aangesloten :) ? Let ook op of er adereindhulzen worden gebruikt en niet de koperdraad zo onder de schroeven wordt geprakt, zeker met dit soort vermogens zijn dat soort grappen niet acceptabel.

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Toevallig vandaag alles in orde gebracht door de elektricien. Hij heeft inderdaad de meest rechter oplossing gebruikt.

Daarna kwam Stedin langs om de aansluiting om te zetten van de 1 x 35A naar 3 x 25A, en die had ook het idee dat het zo goed is aangesloten. Ik heb helaas geen foto van de "open" meterkast genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 18:35

Exigence

dnkroz

Freezerator schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:28:
Toevallig vandaag alles in orde gebracht door de elektricien. Hij heeft inderdaad de meest rechter oplossing gebruikt.

Daarna kwam Stedin langs om de aansluiting om te zetten van de 1 x 35A naar 3 x 25A, en die had ook het idee dat het zo goed is aangesloten. Ik heb helaas geen foto van de "open" meterkast genomen.
Heel jammer.

Indien de electricien het volgens de meest rechter oplossing heeft aangesloten (dus 2L2N op een kookgroep), dan had Stedin juist níet langs hoeven komen om om te zetten naar 3x25A.

En als de electricien wist dat het naar 3x25A omgezet zou worden had hij hem juist níet als de meest rechter aan moeten sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 22-12-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freezerator schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:28:

8)7
En hoe is die kookgroep aangesloten? Kap eraf > foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JdWfzQpawmINXRE7vizoZIQ04E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvPTSUKGVk3c5iik8abWfvoU.jpg?f=user_large

Links zit een krachtautomaat voor de zonnepanelen die komen, daarom ook dus de 3 x 25A (zonnepanelen 5900kWh). In het midden zitten de 2 automaten voor de kookplaat. Wat hij vertelde is dat ze elk op een aparte fase zitten.

Links van deze kast heb ik een kast zitten met gewoon de normale groepen voor de rest van het huis en keuken, verdeeld dus nu over 3 fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En waar is je aardlekbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik ben geen fan van deze manier aanleggen, met die aanraakbare delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
In de linker kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnyszVC06YBf-XKOR40iA21Mcqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sxC3Eps4NkgpmxyobYFPltcQ.jpg?f=user_large
Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:50:
Ik ben geen fan van deze manier aanleggen, met die aanraakbare delen
Normaal zit de kap erop? Of bedoel je dat niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Freezerator op 22-12-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee, de aardlekbeveiliging van de twee groepen in de rechterkast. Afwezig? Weet je de aardcircuitweerstand?
Freezerator schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:18:

Normaal zit de kap erop? Of bedoel je dat niet?
Nee, het weglaten van de plastic afscherming bij de blokjes onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik bedoel inderdaad de afschermblokjes, maar die automaten die jij bedoelt is de 2x230v kookgroep, vast aangesloten toestel hoeft niet achter aardlek toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Serpz0r schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:41:
Ik bedoel inderdaad de afschermblokjes, maar die automaten die jij bedoelt is de 2x230v kookgroep, vast aangesloten toestel hoeft niet achter aardlek toch
Er zijn nog wel wat extra voorwaarden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
In een vorige NEN1010 was het mogelijk om een fornuisgroep zonder aardlek aan te sluiten. Deze moest dan o.a. niet gebruikt kunnen worden voor algemeen gebruik. Doordat het stopcontact vaak weggewerkt was in een keukenkast en er een speciaal perilex wandcontactdoos werd gebruikt, kon er al snel aan deze eis worden voldaan. En in dat geval hoefde er geen aardlek gebruikt te worden. Vroeger werden ook wasmachines om deze reden niet achter een aardlekschakelaar aangesloten.

In de laatste NEN1010 wordt een aardlekbeveiling toegepast om te voldoen aan de fout- en/of aanvullende bescherming te voldoen. Een aardlekbeveiliging dient niet alleen om mensen te beschermen tegen foutstroom, maar ook om het ontstaan van brand tegen te gaan. In TT stelsels die nagenoeg altijd in woningen zijn te vinden, past men standaard aardlekbeveiliging toe om foutbescherming te realiseren, juist omdat het in TT stelsels moeilijk is om de noodzakelijke lage weerstand naar aarde (Ra) te realiseren en te borgen.

Lang verhaal kort de fornuisgroep moet tegenwoordig achter een aardlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Aiii, wel een driefase kast plaatsen, maar dan weer geen krachtgroep voor de kookplaat.

En de aardlekschakelaar ontbreekt ook.

Die 2L+2N kookgroep verdeeld over 2 faden aansluiten is ook niet de bedoeling. De kookgroep is bedoeld als oplossing in geval verdelen over verschillende fasen niet mogelijk is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ook voor de krachtgroep van de zonnepanelen is geen aardlek aanwezig, dat is ook verplicht toch?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:30

Illusion

(the art of)

Onderkant van de kast is ook niet afgedicht. Leuk als je kinderen hebt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:38:
[...]

Nee, de aardlekbeveiliging van de twee groepen in de rechterkast. Afwezig? Weet je de aardcircuitweerstand?

[...]

Nee, het weglaten van de plastic afscherming bij de blokjes onderin.
Ik weet niet hoe dat zit. De plastic afscherming wordt nog nageleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Ik ben bang dat dit nog wat te wensen overlaat. Technisch gezien zal de kookplaat wel warm worden, maar als je iets nieuws aan Laat Leggen, zou ik op zijn minst verwachten dat er een mooi aardedraadje richting de kookplaat zou liggen, met een aardlekschakelaar erachter.

Ook ontbreken er her en der nog wat kabelschoentjes. Niet verplicht, maar de helft met en de helft zonder is ook zonde. En dan de kapjes erop zou ook wel prettig zijn. Normaliter heb je zelfs met de main cover eraf geen open contacten zitten waar je met dikke vingers tegenaan zou kunnen komen.

Check hier eens even hoe dat er normaliter uit ziet;

HTT-Thalan in "Gevolgen niet-NEN-conforme meterkast?"

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
M2M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:27:
zou ik op zijn minst verwachten dat er een mooi aardedraadje richting de kookplaat zou liggen
Ligt er ook. Die onderin waar alles uit dezelfde kabel komt.
Pagina: 1