Gevolgen niet-NEN-conforme meterkast?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Situatie: Recent woning gekocht, reeds betrokken. Op klein gedoe na (kraantje hier, stopcontactje daar) werkt alles. Maar toen ik een offerte voor zonnepanelen door wilde zetten, kreeg ik de feedback dat de meterkasten 'niet voldoen' en zij op deze meterkast niet mogen aansluiten.

Specifiek gaat het om:

- een submeterkast in de garage (met smeltzekeringen) die is afgeleid van de hoofdkast
- het ontbreken van een hoofdschakelaar op de hoofdmeterkast

dit alles zou niet mogen volgens de NEN 1010 norm en in 2005 is de aanpassing gedaan dat élke meterkast (zonder uitzondering) die ná 2005 is aangepast of waarvoor bouwvergunning is afgegeven, hieraan moet voldoen.

De woning is van 2006-2008 verbouwd en de vorige eigenaar heeft alle electra zelf verbouwd. Hij beweert dat er geen normering/keuring van toepassing is op particuliere woningen. Of dat waar is kan ik nog niet bevestigen, maar hij heeft (nog) een actieve KVK inschrijving van een lasbedrijf op dit adres, dus het ging niet alleen om particulier gebruik.

Twee verschillende electrotechniekbedrijven geven aan dat de hoofdschakelaar verplicht is en de woning dus nu niet, maar ook toen al niet voldeet. Ook lijken verzekeraars (ik heb de mijne nog niet geraadpleegd) niet uit te keren in deze situatie (brand in de meterkast of elektrische installatie).

Ik ben voornemens de aanpassingen te laten maken (indicatie 170 euro ex btw voor een hoofdschakelaar, dus schokkend is het zeker niet) maar ze komen dan ook gelijk schouwen om te kijken of de rest wel in orde is, wellicht dat de kosten dus nog hoger worden. Ik vemeld erbij dat ik geen bouwtechnische keuring heb laten doen (dit is uiteraard mijn eigen risico, en als dat het breekpunt blijkt te zijn neem ik mijn verlies) maar ik vind dat het neigt naar een verborgen gebrek omdat ze zich destijds al niet aan de NEN 1010 normering hebben gehouden (aldus de experts).

Hij heeft me een factuur laten zien van Enexis die in 2019 nog langs zijn geweest om krachtstroom aan te sluiten in de meterkast. Als de installatie niet voldoet aan de normeringen om eraan te mogen werken (aldus de panelenleverancier) waarom heeft Enexis dit dan destijds niet geweigerd?

Ik vraag me dus af:

- wat zijn mijn rechten nog in deze?
- hoe bindend is die NEN normering?
- maakt het nog uit dat hij sinds 2010 een KVK inschrijving heeft op dit adres? Voor zowel de normen als de verplichtingen die hij had/heeft?

Beste antwoord (via tweakduke op 23-12-2020 23:17)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:19:
@HTT-Thalan Ik zag dit topic gelinkt worden vanuit een ander topic. Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Nog wat vergoed kunnen krijgen van de vorige bewoners?
Ik ben ze periodiek blijven 'lastigvallen' (lees: nette emails via de makelaar) maar ze weigerden in alle toonaarden. Kort daarna kwam de vader van de man langs om post op te halen en die vertelde me 'en passant' dat ik geen contact meer moest opnemen want dan zou hij niet voor zijn zoon kunnen in staan. Ik heb direct bij de makelaar laten weten dat ik daar niet van gediend ben en dat hij zijn post dan lekker zelf moet komen halen want wettelijk mag ik het niet aan iemand anders dan hijzelf of de postbode meegeven (hij moeilijk doen, dan ik ook).

Uiteindelijk hebben ze op hun kosten in ieder geval iemand langs gestuurd voor de lekkage in het dak. Bleek dat ze bij het plaatsen van de nieuwe ketel destijds (wat toch waarschijnlijk een klusje van 1500+ euro is) uit kosten overweging de 30e kostende loodplaat hebben hergebruikt :F. Dus dat is in ieder geval opgelost.

Omdat ik het verder niet op de spits wilde drijven en op verzoek van mijn vrouw heb ik de meterkast discussie uiteindelijk gelaten. Een rechtszaak (want dat wist die vader me nog te melden: dan span je toch lekker een zaak aan) kost meer en dat weten zij ook, ze zijn dom maar niet achterlijk.

Ik troost me met de gedachte dat ik de meeste problemen nu zelf aangepakt heb (ook al kom ik nog regelmatig 'kadootjes' tegen en duim dat hij zelf een gat in zijn dak krijgt met oudjaar :P.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
Waarom gebruik je het plaatsen van hoofdschakelaar (altijd nuttig) + schouw niet om de volgende stap / vragen te bepalen?

Als het puur de hoofdschakelaar is dan en je m.i. klaar. Blijkt uit de schouw dat er meer is dan ga je verhaal halen met Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding? in de hand.

De vragen over de norm schiet je niet zoveel mee op, want de installateur wil ongeacht het antwoord niet werken met de installatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45

Exigence

dnkroz

Verborgen gebrek lijkt me niet. Een ontbrekende hoofdschakelaar is iets wat je gewoon kunt zien, dus niet verborgen.

In Nederlands moet men zich niet direct houden aan NEN normen, maar men dient zich wel te houden aan de Nederlandse wet en regelgeving, zowel zakelijk als particulier. Maar, in het Nederlandse Bouwbesluit is de NEN 1010 opgenomen, zie o.a. artikel 5.1a. Dus ja, wel bindend.

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 11-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Je kunt ook een andere installateur zoeken die niet zo strikt conform 3140 handelt. Die zijn er ook genoeg.

Maar een hoofdschakelaar is wel makkelijk. Hoef je niet telkens de hoofdzekeringen te trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 11-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 23:54
Doe eens een plaatje, wellicht is het voor een paar tientjes op te lossen!
Sommige slimme meters kan je uitschakelen met de blauwe knop: dan is ook alles spanningsloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Geen keuring is natuurlijk niet handig. Ik ken ook weinig verbouwingen die gelijk hele meterkasten verbouwen als er een groep bijkomt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:31:
Waarom gebruik je het plaatsen van hoofdschakelaar (altijd nuttig) + schouw niet om de volgende stap / vragen te bepalen?

Als het puur de hoofdschakelaar is dan en je m.i. klaar. Blijkt uit de schouw dat er meer is dan ga je verhaal halen met Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding? in de hand.

De vragen over de norm schiet je niet zoveel mee op, want de installateur wil ongeacht het antwoord niet werken met de installatie.
Oh, die opdracht heb ik al gegeven: Ik heb vanmorgen een installateur gebeld, prijsopgave gehad en we gaan nu een datum inplannen. Linksom of rechtsom moet de hoofdschakelaar er komen; ik heb enexis gebeld en die kwamen met interessante info. De factuur die de verkoper mij liet zien als 'bewijs' (het is heus in orde anders zou enexis er niet aan willen werken) was alleen maar voor het ophogen van de afgifte, ze hebben nooit zelf aan die aansluiting meer hoeven werken en omdat zij zegelrecht hebben mogen zij aan de hele installatie werken. En daar zit hem de crux: de hoofdschakelaar zorgt ervoor (zo leren we elke dag bij) dat normale installateurs (ook zonder zegelrecht) eraan kunnen werken door simpelweg de kast stroomloos te maken. Nu kan er alleen gewerkt worden door installateurs met zegelrecht (iets wat die panelenboer waarschijnlijk niet zal hebben) omdat dat nu de enige manier is om de kast stroomloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 11:27
Als particulier eigenaar van een woning met groepenkast is er nog steeds een grijs bedied wat betreft de normen en regels. Sec mag je als particlier doen wat je wilt maar als bedrijf moet je alle normen volgen.
Als jouw huis afbrand en je hebt geen hoofdschakelaar in de oude groepenkast dan zal de verzekering echt wel uitkeren. Anders wordt het als de verzekering een NEN3140 keuring op de elektrische installatie van je woning heeft geeist. Zonder goedgekeurd rapport is de woning voor de verzekeringsmaatschappij een risico object.

Ik denk persoonlijk dat je er goed aan doet om binnen het budget voor zonnepanelen ook een nieuwe groepenkast op te nemen en deze door een gecertificeerd installateur te laten monteren. Op die manier is de woning weer veilig en kan de zonnepanelen installateur ook veilig zijn installatie aankoppelen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zoveel huizen waar de installatie door beun de haas is aangelegd. Maar ja, in Nederland mag je als particulier lekker klussen op je eigen manier. En ik weet niet van welk bouwjaar de woning is, maar als er een ouderdomsclausule op zit, dan hoef je sowieso geen aanspraak te maken op de verkoper.
Net een complete groepenkast besteld, 8 groepen+aparte aardlekautomaat voor de PV, 300€ en alles is dan weer nieuw.
(ja, zelf plaatsen, als je als bedrijf volgens de regeltjes spanningsloos moet werken moet in jouw geval de netbeheerder langs komen)
In mijn geval zat er een keuringssticker op uit 2017, maar wat ze dan hebben gekeurd? Geen idee...
Maar een groepenkast met maar 1 ALS mag al jaren niet meer, vooral niet met de 9 groepen die er nu in zaten waarvan maar 2 op de betreffende ALS.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 11-05-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:00:
Als particulier eigenaar van een woning met groepenkast is er nog steeds een grijs bedied wat betreft de normen en regels. Sec mag je als particlier doen wat je wilt maar als bedrijf moet je alle normen volgen.
Als jouw huis afbrand en je hebt geen hoofdschakelaar in de oude groepenkast dan zal de verzekering echt wel uitkeren. Anders wordt het als de verzekering een NEN3140 keuring op de elektrische installatie van je woning heeft geeist. Zonder goedgekeurd rapport is de woning voor de verzekeringsmaatschappij een risico object.

Ik denk persoonlijk dat je er goed aan doet om binnen het budget voor zonnepanelen ook een nieuwe groepenkast op te nemen en deze door een gecertificeerd installateur te laten monteren. Op die manier is de woning weer veilig en kan de zonnepanelen installateur ook veilig zijn installatie aankoppelen.
De submeterkast in de schuur als aansluitpunt gebruiken lijkt me het simpelste, maar die moet dan compleet vervangen worden (kosten 1000 a 1500 euro gaven zij als opgave, maar hij gaven ook een twee keer zo hoge offerte af voor het puur plaatsen van de hoofdzekering).

Aansluiten op de hoofdmeterkast lijkt me dus simpeler, de buis voor kabeldoorvoer daarheen ligt er al. Dan is er 'alleen' een hoofdschakelaar nodig om door te kunnen. De redenering voor de 'oude' meterkast in de garage is volgens de verkoper zijn laswerkzaamheden: de stoppen knalden er steeds uit met 'nieuwe' tuimelaars en oude smeltzekeringen hadden daar geen last van. Hij ging niet over de amperagewaarde heen maar lassen schijnt iets op de lijn te veroorzaken wat de stoppen doet doorslaan, ik weet er het fijne ook niet van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 15:49
Ik snap niet/geloof niet dat Enexis in 2019 een 3-fasen aansluiting zou hebben aangesloten zonder dat de daarvoor verplichte (!!) hoofdschakelaar aanwezig zou zijn.

In oude situaties kan het inderdaad prima dat die er niet is - had ik hier ook tot enkele weken geleden, maar bovenstaande is er typisch 1 waarbij het netbedrijf domweg niet komt als het niet op orde is (ze vragen vooraf een foto te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Dat van die verhaal van die smeltzekeringen klopt wel, die kunnen een hogere startvoltage aan.
Had vroeger een slijptol zonder softstart en bij meterkasten met tuimelaars was het een drama, moest er eentje bij de meterkast staan om snel het tuimelaartje omhoog te doen terwijl de andere de slijptol probeerde aan te krijgen.

Dat waren nog eens tijden. :*)

Bij die oude stoppen had je daar dus geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MLLL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:12:
Dat van die verhaal van die smeltzekeringen klopt wel, die kunnen een hogere startvoltage aan.
Ik zou je kennis over spanning en stroom nog eens bijspijkeren als ik dit zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49

MLLL

Palm Treo 650

sypie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Ik zou je kennis over spanning en stroom nog eens bijspijkeren als ik dit zo lees.
Zal ik speciaal voor jou gaan doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:12:
Ik snap niet/geloof niet dat Enexis in 2019 een 3-fasen aansluiting zou hebben aangesloten zonder dat de daarvoor verplichte (!!) hoofdschakelaar aanwezig zou zijn.

In oude situaties kan het inderdaad prima dat die er niet is - had ik hier ook tot enkele weken geleden, maar bovenstaande is er typisch 1 waarbij het netbedrijf domweg niet komt als het niet op orde is (ze vragen vooraf een foto te sturen).
Hun officiële antwoord is dat zij dat ook niet hebben gedaan: Een onafhankelijk installateur zou dat uitgevoerd hebben, zij hebben alleen de afgifte verhoogd aan hun kant. En die officiele installateur is volgens de makelaar 'een vriend van de verkoper'. Waarom de verkoper dan blijft beweren dat hij het allemaal zelf heeft gedaan is raadselachtig, want mijn allereerste vraag aan hem over deze kwestie was of ik het nummer van de installateur mocht hebben om wat vragen te stellen over de aanleg. Lijkt alsof hij hem buiten schot wil houden wat natuurlijk niet nodig is als die persoon 1) bevoegd is en 2) alles gewoon in orde zou zijn.

Men verzocht om foto's; de hele kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OcYgrZ65GotDZghIeNEr6Dvn1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muGjRFbVMtrj1BomYCmfDSdl.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUYtuuH26n0OuQLr-Z1xuK9eLT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SD4l1cEUluXXiDQPCbizJkW.jpg?f=fotoalbum_large

Enexis slimme meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmUc8hoZ45mWm8z8Gk0btsdCj7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OvUxE7YOsWhyLKWTE82oKu1.jpg?f=fotoalbum_large

En de 'eigen' meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKIdVVrrtG48fwMdZNm-7Uy_USM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkB2rT51iMopNog4lDQ19bdB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen elektricien, maar ik ontwaar 2 aardlekschakelaars en wat groepen. Linksonder zit bovendien een groep van 4 stoppen tegelijkertijd (één grote schakelaar over 4 tuimelaars) voor de 'krachtgroep garage'.

[ Voor 44% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
MLLL schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:12:
Had vroeger een slijptol zonder softstart en bij meterkasten met tuimelaars was het een drama, moest er eentje bij de meterkast staan om snel het tuimelaartje omhoog te doen terwijl de andere de slijptol probeerde aan te krijgen.

Dat waren nog eens tijden. :*)

Bij die oude stoppen had je daar dus geen last van.
Als je een automaat gebruikt die geschikt is voor hogere inschakelspannings apparaten ook :)
Daarom zie je in particulieren aansluitingen vaak B-Karaktiristiek, en zakelijk vaak C-Karaktiristiek.
Die B-Automaat kan jou slijptol niet starten, C-Automaat zal dat ook prima doen.
Beide hetzelfde Amperage, maar wel beide en andere opbouw / doel.
In mijn woonhuis heb ik alles op B, want ik vind dat fijner / veiliger. Als ik mijn schuur van een meterkast voorzie, zal ik er C in doen vanwege slijptollen enzo.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:23:
Hun officiële antwoord is dat zij dat ook niet hebben gedaan: Een onafhankelijk installateur zou dat uitgevoerd hebben, zij hebben alleen de afgifte verhoogd aan hun kant.
Maar dan was het dus al 3-fasen, of dit verhaal *kan* gewoon niet kloppen. Het deel voor de meter is van Enexis en mag een random installateur dus helemaal niet aanzitten. No way dat je dat van 1 naar 3 fasen kunt veranderen zonder dat Enexis daar aan te pas komt.

Van 3x25A naar 3x 40/weet ik veel A zou wel kunnen, maar dan betaal je je ook lekker scheel aan hoger capaciteitstarief btw. Is trouwens best voorstelbaar dat het meer was, als er een lasbedrijf zat.

Wat voor aansluiting heb je nu precies? (Kun je opzoeken bij enexis, EAN-code van de meter even opzoeken). Meer dan 3x25A? Hoe oud is de meter, zou je schatten op basis van de meterstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59

Wat er achter de meter zit boeit enexis niet.

In 2018 heb ik bij enexis een upgrade van 1x35 naar 3x25 aangevraagd. Bij mij hadden ze dit aan Baas uitbesteed. Die hebben vervolgens enkel telefonisch gevraagd naar de bereikbaarheid van de meterkast. Meer hoefden ze niet te weten.

Bij mij hebben ze er vervolgens 3 automaten in geplaatst als hoofdzekeringen.
Hoewel ik een hoofdschakelaar heb, kan ik alles ook uitschakelen via die 3 automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Maar dan was het dus al 3-fasen, of dit verhaal *kan* gewoon niet kloppen. Het deel voor de meter is van Enexis en mag een random installateur dus helemaal niet aanzitten. No way dat je dat van 1 naar 3 fasen kunt veranderen zonder dat Enexis daar aan te pas komt.

Van 3x25A naar 3x 40/weet ik veel A zou wel kunnen, maar dan betaal je je ook lekker scheel aan hoger capaciteitstarief btw. Is trouwens best voorstelbaar dat het meer was, als er een lasbedrijf zat.

Wat voor aansluiting heb je nu precies? (Kun je opzoeken bij enexis, EAN-code van de meter even opzoeken). Meer dan 3x25A? Hoe oud is de meter, zou je schatten op basis van de meterstanden?
Volgens mij staat dat zelfs al rechtsboven op de meter vermeld (zie foto hierboven): "3x230v/400v".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:13:
maar ik vind dat het neigt naar een verborgen gebrek omdat ze zich destijds al niet aan de NEN 1010 normering hebben gehouden (aldus de experts).
Elke leek had dit kunnen zien, dus geen verborgen gebrek. Sterker nog, het is geen gebrek. Het is alleen de situatie dat je iets moet veranderen op het moment dat je een wijziging wil doen aan installatie. Niets meer en niets minder dan dat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
Overigens hoeven zonnepanelen niet op een meterkast aangesloten te worden.

Als het in jou situatie om een enkelfasige omvormer gaat mag je deze ook op een PV-verdeler aansluiten.
Door middel van een PV-verdeler mogen ze bijvoorbeeld bij een wasgroep opgeplaatst worden. Dan hoeft de installateur niet aan je meterkast te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:50:
Volgens mij staat dat zelfs al rechtsboven op de meter vermeld (zie foto hierboven): "3x230v/400v".
Kun je niet aan zien waar het op afgezekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik me afvraag is waarom de vaatwasser, wasmachine en andere groepen dubbel zijn uitgevoerd. Wanneer je een kookgroep hebt met 2 keer fase en 2 keer nul dan is dat duidelijk. Maar een vaatwasser, wasmachine en de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
sypie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:55:
Wat ik me afvraag is waarom de vaatwasser, wasmachine en andere groepen dubbel zijn uitgevoerd. Wanneer je een kookgroep hebt met 2 keer fase en 2 keer nul dan is dat duidelijk. Maar een vaatwasser, wasmachine en de rest?
Die zijn niet dubbel uitgevoerd. Volgens mij zijn het oudere automaten die gewoon 2 units breed zijn...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:13:
Ik vraag me dus af:

- wat zijn mijn rechten nog in deze?
- hoe bindend is die NEN normering?
- maakt het nog uit dat hij sinds 2010 een KVK inschrijving heeft op dit adres? Voor zowel de normen als de verplichtingen die hij had/heeft?
Rechten? De meterkast was prima zichtbaar, je hebt geen bouwtechnische keuring laten doen en het zo aanvaard zoals het is. Op dit gebied zijn je rechten volgens mij nul.

In de NEN 1010 staat hoe huisinstallaties aangesloten dienen te worden, maar er is verder geen boete of iets wat dat afdwingt. Je merkt het door dat als een verzekeraar kan hardmaken dat jouw installatie (van 2008?) niet NEN 1010 compliant is aangelegd, dat zij in hun voorwaarden hebben staan dat ze je niet gaan uitbetalen, en dat andere professionals hun vingers niet aan willen branden. Wel vervelend dus.

Het correct maken (voor zover hier bekend) zal een paar honderd euro kosten als je het laat doen, minder als je het zelf doet. En wederom, de verkoper zal je weinig kunnen maken. Er is geen straf gedefinieerd voor het niet houden aan de NEN norm. Je zou als je de naam van de elektricien kunt achterhalen hem zwart kunnen maken op Facebook, als dat iets is waar je blij van wordt :>

Nee, kort samengevat: zie het als leergeld, en gooi het bedrag wat je aan een bouwtechnische keuring had kunnen besteden in je meterkast, dan is het allemaal weer proper.

offtopic:
Toevallig heb ik een paar weken geleden een verzwaring van 1x35A naar 3x25A aangevraagd. Ik werd teruggebeld door Enexis met de melding dat er een 3-fasen hoofdschakelaar in de kast moest zitten, en dat de monteur anders rechtsomkeert zou maken als die er niet was, en dat het nog wel even kon duren i.v.m. een pandemie

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Kun je niet aan zien waar het op afgezekerd is.
Ik kan alleen vinden dat de:

"enexis t210-D esmr5"

een 3-fase meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23:45

Exigence

dnkroz

HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Hun officiële antwoord is dat zij dat ook niet hebben gedaan: Een onafhankelijk installateur zou dat uitgevoerd hebben, zij hebben alleen de afgifte verhoogd aan hun kant. En die officiele installateur is volgens de makelaar 'een vriend van de verkoper'. Waarom de verkoper dan blijft beweren dat hij het allemaal zelf heeft gedaan is raadselachtig, want mijn allereerste vraag aan hem over deze kwestie was of ik het nummer van de installateur mocht hebben om wat vragen te stellen over de aanleg. Lijkt alsof hij hem buiten schot wil houden wat natuurlijk niet nodig is als die persoon 1) bevoegd is en 2) alles gewoon in orde zou zijn.

Men verzocht om foto's; de hele kast:

[Afbeelding]

Onderkant:

[Afbeelding]

Enexis slimme meter:

[Afbeelding]

En de 'eigen' meterkast:

[Afbeelding]

Ik ben geen elektricien, maar ik ontwaar 2 aardlekschakelaars en wat groepen. Linksonder zit bovendien een groep van 4 stoppen tegelijkertijd (één grote schakelaar over 4 tuimelaars) voor de 'krachtgroep garage'.
Getverderrie wat een vuile aansluiting in die kast. Redelijk aanraakveilig, maar wel open. Dit hoort niet zo. Kan @kabeltjekabel vast ook nog wel wat over zeggen.

Normaliter worden de afgaande draden van de meter op een hoofdschakelaar in de groepenkast aangesloten. Het lijkt er op of heeft de vorige eigenaar de draden op faseverdelers/aftakklemmen heeft aangesloten (rechts onderin de kast, lekker open en bloot: 3 stuks grijs, voor elke fase één, en één voor de nul), lijken deze: https://www.sandervunderi...3-polig-3-fase-grijs.html .Gezien de "sticker" hierboven zou het mij niks verbazen dat de verdeler in de garage direct hierop zit aangesloten.

Dit betekent dus dat op de afgaande kabel van jouw groepenkast naar de verdeler constant onder spanning staat, niet afschakelbaar is, er géén aardlekbeveiliging op zit en dat deze feitelijk is afgezekerd met behulp van de hoofdzekeringen (3x25A) vóór de meter. De hoofdzekeringen die bij jou smeltpatronen zijn en dus niet bereikbaar.

Hoop dat er minimaal 4mm² naar de onderverdeler in de garage gaat (gezien de "voorbeveiliging" van 25A).

Ik zou er minimaal het volgende (eventueel laten) doen:
- Hoofdschakelaar plaatsen
- Aftakklemmen vervangen door gesloten verdeelblok die niet aanraakbaar is
- Afgaande kabel naar verdeler in schuur beveiligen met een 300 mA aardlekschakelaar (alleen wanneer het een grondkabel is)
- Afgaande kabel controleren of het minimaal 4mm² is
- Automaten als hoofdzekering aanvragen
- Verdeler in schuur voorzien van 30mA aardlekschakelaars of aardlekautomaten
- In alle andere gevallen de afgaande kabel beveiligen met een 16A aardlekautomaat

Wellicht dat @kabeltjekabel beter kan adviseren hoe je de verdeler in de schuur wat beter en conform regelgeving aansluit.

Goed, moge duidelijk zijn dat op dit moment het een en ander niet deugt aan de installatie.

Edit: kijk nu nog wat beter, lijkt er opdat inderdaad achter de aftakklemmen richting de garage nog een 40A 30mA aardlekautomaat hangt. Met de aardlekbeveiliging zit het dan wel goed, echter de 40A automaat heeft natuurlijk niet echt een functie. Bij kortsluiting of overbelasting zal eerder de hoofdzekering aanspreken (die dus niet bereikbaar is). Daarnaast nog steeds de vraag of de draaddoorsnede richting de onderverdeler wel klopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 11-05-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NESFreak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:54:
Overigens hoeven zonnepanelen niet op een meterkast aangesloten te worden.

Als het in jou situatie om een enkelfasige omvormer gaat mag je deze ook op een PV-verdeler aansluiten.
Door middel van een PV-verdeler mogen ze bijvoorbeeld bij een wasgroep opgeplaatst worden. Dan hoeft de installateur niet aan je meterkast te komen.
Het zijn 21 afzonderlijke panelen (LG Solar Neon2) met (Enphase 7+) micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

Die was in de jaren 90 al verplicht, heeft liander er destijds bij mijn ouders tussen geklust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Exigence schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Getverderrie wat een vuile aansluiting in die kast. Redelijk aanraakveilig, maar wel open. Dit hoort niet zo. Kan @kabeltjekabel vast ook nog wel wat over zeggen.

Normaliter worden de afgaande draden van de meter op een hoofdschakelaar in de groepenkast aangesloten. Het lijkt er op of heeft de vorige eigenaar de draden op faseverdelers/aftakklemmen heeft aangesloten (rechts onderin de kast, lekker open en bloot: 3 stuks grijs, voor elke fase één, en één voor de nul), lijken deze: https://www.sandervunderi...3-polig-3-fase-grijs.html .Gezien de "sticker" hierboven zou het mij niks verbazen dat de verdeler in de garage direct hierop zit aangesloten.

Dit betekent dus dat op de afgaande kabel van jouw groepenkast naar de verdeler constant onder spanning staat, niet afschakelbaar is, er géén aardlekbeveiliging op zit en dat deze feitelijk is afgezekerd met behulp van de hoofdzekeringen (3x25A) vóór de meter. De hoofdzekeringen die bij jou smeltpatronen zijn en dus niet bereikbaar.

Hoop dat er minimaal 4mm² naar de onderverdeler in de garage gaat (gezien de "voorbeveiliging" van 25A).

- Afgaande kabel naar verdeler in schuur beveiligen met een 300 mA aardlekschakelaar (alleen wanneer het een grondkabel is)
- In alle andere gevallen de afgaande kabel beveiligen met een 16A aardlekautomaat

Wellicht dat @kabeltjekabel beter kan adviseren hoe je de verdeler in de schuur wat beter en conform regelgeving aansluit.

Goed, moge duidelijk zijn dat op dit moment het een en ander niet deugt aan de installatie.

Edit: kijk nu nog wat beter, lijkt er opdat inderdaad achter de aftakklemmen richting de garage nog een 40A 30mA aardlekautomaat hangt. Met de aardlekbeveiliging zit het dan wel goed, echter de 40A automaat heeft natuurlijk niet echt een functie. Bij kortsluiting of overbelasting zal eerder de hoofdzekering aanspreken (die dus niet bereikbaar is). Daarnaast nog steeds de vraag of de draaddoorsnede richting de onderverdeler wel klopt.
Dankjewel :) hele fijne toevoegingen (kostentechnisch natuurlijk niet :')).

Zoals eerder vermeld gaat er sowieso een schouw plaatsvinden. Blijkt dat leergeld te worden so be it... ik was toch niet van plan de eerstkomende 50 jaar weer een huis te kopen dus het moet gewoon goed geregeld worden en daarna basta. Uiteraard ga ik alsnog wel met de verkopers in gesprek om te kijken of er wat te middelen valt in de uiteindelijke kosten. Blijft het bij die hoofdschakelaar doe ik die moeite waarschijnlijk niet maar als ik jouw verhaal zo lees kan het nog wel wat schokkender uitvallen.

We gaan het zien en ik rapporteer hier wel wat de uitkomst is geweest van het bezoek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:04:
Ik kan alleen vinden dat de:

"enexis t210-D esmr5"

een 3-fase meter is.
https://www.enexis.nl/consument/mijn-enexis

Daar kun je opzoeken wat voor aansluiting je hebt. Naast postcode heb je de laatste cijfers van de EAN-code nodig die op je meter staat (ivm privacy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:15:
[...]

https://www.enexis.nl/consument/mijn-enexis

Daar kun je opzoeken wat voor aansluiting je hebt. Naast postcode heb je de laatste cijfers van de EAN-code nodig die op je meter staat (ivm privacy).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYoNStbRZUxl8IMdac01pB_wX4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HrFf5cUTWDMq2jCTpiLHloLh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Volgens mij mis je een zegel op je hoofdzekeringenkastje. Is die andere ook niet toevallig al geknipt en weer in model gevouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:46:
Volgens mij mis je een zegel op je hoofdzekeringenkastje. Is die andere ook niet toevallig al geknipt en weer in model gevouwen?
Kun je iets specifieker zijn waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het kastje met het Holec logo onder je meter. Heeft linksonder een zegel. Rechtsboven hoort er ook een te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-05-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:58:
Het kastje met het Holec logo onder je meter. Heeft linksonder een zegel. Rechtsboven hoort er ook een te zitten.
... je hebt gelijk. Er zit precies zo'n 'schroef' of bout of hoe je het wil noemen als linksonder, maar zonder het zegel erin. Nu ben ik helemáál benieuwd wat die elektricien gaat vinden bij de schouw. Ik hoop dat ze snel tijd hebben :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
De NEN 1010 stelt sinds 2005 verplicht om in elke nieuwe of aangepaste groepenkast een hoofdschakelaar te plaatsen. Een hoofdschakelaar.

Idd er moet dus een hoofdschakelaar in want je wilt de groepenkast aanpassen, is overgens hier ook niet gebeurd door de herkende installateur toen de aardlekschakelaar is vervangen en een kookgroep geplaatst.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:07:
@Anoniem: 37297 De NEN 1010 stelt sinds 2005 verplicht om in elke nieuwe of aangepaste groepenkast een hoofdschakelaar te plaatsen. Een hoofdschakelaar.

Idd er moet dus een hoofdschakelaar in want je wilt de groepenkast aanpassen, is overgens hier ook niet gebeurd door de herkende installateur toen de aardlekschakelaar is vervangen en een kookgroep geplaatst.
Als ik nu voor dit vraagstuk stond was de keuze ook niet moeilijk, identiek aan nu: Ik laat dat ding gewoon direct plaatsen. Ik vraag me wel af in hoeverre de vorige eigenaar 'fout' heeft gehandeld door een niet NEN goedgekeurde installatie te hobby'en en in hoeverre ik hem dan kan/moet laten delen in de kosten. Ik heb geen moeite met geld uitgeven als ik wat wil hebben, maar wel als ik door een ander onterecht met die kosten opgezadeld word.

Ik heb nu van meerdere mensen indicaties gekregen dat er een aantal zaken niet in orde zijn in deze stoppenkast. Aan de ene kant denk ik 'tja, geen keuring laten uitvoeren, dus eigen risico' maar zo diep gaat een keuring nu ook weer niet volgens mij. Ze gaan geen bedrading nalopen of testen. En een hoofdzekering missen zie je blijkbaar heel eenvoudig (ik heb nooit geweten dat het een dingetje was, maar soit) maar details zoals hoe de groepen zijn aangelegd en dat één van de vele zegeltjes blijkbaar ontbreekt heb ik nog nooit mee te maken gehad en ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat hier een beetje is gehobby'd.

Het feit dat er heel vreemd gereageerd word door de verkoper, aantoonbaar word gelogen en gelijk alles in twijfel word getrokken (hij heeft o.a. beweerd dat ik niks moet geloven wat op internet staat, hij gelooft 'zijn mannetje' (ondanks dat hij naar eigen zeggen alles zelf heeft gedaan) boven alles als die zegt dat deze installatie in orde is, is allemaal aanleiding dat hij bovendien wéét dat er gerommeld is en dat probeert te verbergen. En dan ga je natuurlijk extra hard zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Als ik nu voor dit vraagstuk stond was de keuze ook niet moeilijk, identiek aan nu: Ik laat dat ding gewoon direct plaatsen. Ik vraag me wel af in hoeverre de vorige eigenaar 'fout' heeft gehandeld door een niet NEN goedgekeurde installatie te hobby'en en in hoeverre ik hem dan kan/moet laten delen in de kosten. Ik heb geen moeite met geld uitgeven als ik wat wil hebben, maar wel als ik door een ander onterecht met die kosten opgezadeld word.

Ik heb nu van meerdere mensen indicaties gekregen dat er een aantal zaken niet in orde zijn in deze stoppenkast. Aan de ene kant denk ik 'tja, geen keuring laten uitvoeren, dus eigen risico' maar zo diep gaat een keuring nu ook weer niet volgens mij. Ze gaan geen bedrading nalopen of testen. En een hoofdzekering missen zie je blijkbaar heel eenvoudig (ik heb nooit geweten dat het een dingetje was, maar soit) maar details zoals hoe de groepen zijn aangelegd en dat één van de vele zegeltjes blijkbaar ontbreekt heb ik nog nooit mee te maken gehad en ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat hier een beetje is gehobby'd.

Het feit dat er heel vreemd gereageerd word door de verkoper, aantoonbaar word gelogen en gelijk alles in twijfel word getrokken (hij heeft o.a. beweerd dat ik niks moet geloven wat op internet staat, hij gelooft 'zijn mannetje' (ondanks dat hij naar eigen zeggen alles zelf heeft gedaan) boven alles als die zegt dat deze installatie in orde is, is allemaal aanleiding dat hij bovendien wéét dat er gerommeld is en dat probeert te verbergen. En dan ga je natuurlijk extra hard zoeken.
Zegels ontbreken of mee gerommeld is zelfs strafbaar indien voor de meter, Simpele vraag heb je de bouwkundige staat rapport nog want die is verplicht en staat daar nog een foto van de meterkast op ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zegel kan er ook domweg nooit opgezeten hebben sinds laatste wijziging. Persoonlijk vind ik dat ze gewoon een hoofdschakelaar in die meters moeten inbouwen, dan heb je dit eindeloze gezeur niet. Ze zouden bij meterwissel upgrade naar 3F ook standaard gratis moeten doen wat mij betreft. Liander doet dat dacht ik sinds de jaarwisseling. Maar soit.

Ik zou nog eens bij de netbeheerder klagen. Als het goed is zijn die zegels voorzien van een nummer dat te herleiden is tot een bedrijf / persoon. Als dit zogenaamd van vorig jaar was mag dit echt niet zo.
Exigence schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Ja, die kast moet inderdaad dicht. Het deurtje ontbreekt ook. Hier hoort volgens mij zo'n deurtje bij a la Eaton Medusa. Maar ik zie geen 40A automaat hoor. De aardlekschakelaars zijn geschikt voor een nominale stroom van 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Zegels ontbreken of mee gerommeld is zelfs strafbaar indien voor de meter, Simpele vraag heb je de bouwkundige staat rapport nog want die is verplicht en staat daar nog een foto van de meterkast op ?
Bouwkundig rapport is niet verplicht en hebben we ook van afgezien bij aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HTT-Thalan schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Bouwkundig rapport is niet verplicht en hebben we ook van afgezien bij aanschaf.
Had zeer waarschijnlijk toch niks over ingestaan.

Sommige mensen verwachten de hemel aan details van die keurrapporten, maar ik vind het altijd een hoog opendeur gehalte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Wel gewoon 3x25A dus, najah ik snap dan niet goed hoe die dat geregeld heeft, misschien iemand bij Enexis heel goed kennen ofzo.

Hier staat het: https://www.enexis.nl/con.../aansluiting/krachtstroom

"Als u een 3-fasenaansluiting wilt laten plaatsen, moet uw hoofdschakelaar daarvoor geschikt zijn. Een 3-fasen hoofdschakelaar moet geplaatst zijn voordat onze monteur uw aansluiting wijzigt. U bent zelf verantwoordelijk hiervoor."

En ik heb ook van mensen zelf gehoord dat ze niet kwamen totdat er een foto was gestuurd van een groepenkast met juiste hoofdschakelaar.

En 't is ook niet dat dat pas sinds gisteren op hun site staat ofzo, dit is echt al jaren het geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 11-05-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Goede foto's, maakt wel duidelijk dat de vorige bewoner een hobieist is geweest :)
Voor die paar euro zou ik ik m'n verlies nemen en:
  1. Verdeelblok (rechtsonder) zo ver mogelijk naar rechts/naar het midden opschuiven en afdekken met een met een afdekplaatje
  2. Daarnaast op de vrije plek Een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen (zou precies moeten passen!)
  3. De rest van de kast achter de hoofdschakelaar plaatsen
een hoofdschakelaar kost een euro of 50

Echter is er nog een dingetje: er mogen maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar (dat is de middelste rij niet) en daarvoor is dan geen ruimte.
Bovendien is het NEN1010 advies om enkfase groepen niet meer achter een 3fase aardlek te plaatsen.
Als je de bovenste rij vervangt door 4 ALAMAT's (aardlek automaat) dan krijg je weer ruimte voor 2 extra groepen (aangezien een alamat 2 units breed is)
Diezelfde truuk kan je op de middelste rij ook toepassen, dan zou het allemaal net moeten gaan passen
Dan gaande kosten hard aangezien een alamat ook minimaal 50 p/s kost.

PS: als het voor je zonnepanelen is kan die de benodigde aanpassingen van de meterkast volgens mij ook van de BTW aftrekken :Y 8) :*)

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 12-05-2020 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SniperGuy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:45:
Goede foto's, maakt wel duidelijk dat de vorige bewoner een hobieist is geweest :)
Voor die paar euro zou ik ik m'n verlies nemen en:
  1. Verdeelblok (rechtsonder) zo ver mogelijk naar rechts/naar het midden opschuiven en afdekken met een met een afdekplaatje
  2. Daarnaast op de vrije plek Een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen (zou precies moeten passen!)
  3. De rest van de kast achter de hoofdschakelaar plaatsen
een hoofdschakelaar kost een euro of 50

Echter is er nog een dingetje: er mogen maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar (dat is de middelste rij niet) en daarvoor is dan geen ruimte.
Bovendien is het NEN1010 advies om enkfase groepen niet meer achter een 3fase aardlek te plaatsen.
Als je de bovenste rij vervangt door 4 ALAMAT's (aardlek automaat) dan krijg je weer ruimte voor 2 extra groepen (aangezien een alamat 2 units breed is)
Diezelfde truuk kan je op de middelste rij ook toepassen, dan zou het allemaal net moeten gaan passen
Dan gaande kosten hard aangezien een alamat ook minimaal 50 p/s kost.

PS: als het voor je zonnepanelen is kan die de benodigde aanpassingen van de meterkast volgens mij ook van de BTW aftrekken :Y 8) :*)
Goeie tips, dank. En de panelen gaan rond de 12k kosten bij elkaar dus dit komt daar nog bij. Word een mooie aftrekpost in ieder geval :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
ik zou het anders doen.
schuurgroep vervangen voor een 3 fase alamat en deze naar beneden verplaatsen,.
daarnaast een hoofdschakelaar zoals iedereen zegt.
en dan 2 normale aardelkschakelaars plaatsen. 1 voor iedere rij.
overgebleven ruimte afdekken met afdek plaatjes,
je bent dan weer up to date.

laten doen door elektricien met zegelrecht. en niet onder spanning gaan lopen kutten.
je hebt 3 fase stroom dus je krijgt echt een megaklapper als er wat misgaat.
daarom dus de inkomende zekeringen laten vervangen door automaten.
dan kan je altijd wat doen aan je materkast mocht het nodig zijn.

ik heb het alleen niet op die alamats, voor een afgaande kabel kan het wel.
ik de boel liever gescheiden het maakt storing zoeken wat makelijker.
vooral bij evenement/zwerfkasten etc is het simpeler als de boel appart zit.
maar voor een afgaande kabel naar een onderverdeler in de schuur zit. zal een combinatie prima voldoen.
(maar je hebt ook mensen die erbij zweren ieder zijn meuk zeg maar)
want nu weet je immers niet of je een aardel of een kortsuiting hebt.
(maar de elekticien met zijn meetaparatuur is er meestal snel achter)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 12-05-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:02:
[...]

Goeie tips, dank. En de panelen gaan rond de 12k kosten bij elkaar dus dit komt daar nog bij. Word een mooie aftrekpost in ieder geval :').
Reken je niet rijk. Het is alleen de BTW die je terug kunt krijgen, niet het hele bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Snap ik :P.

De electricien belde net en ze vinden het verhaal bijzonder, ze willen gelijk komen kijken dus de monteur is hier zometeen. Ben benieuwd naar zijn oordeel. Ze geven aan alleen aan de kast te willen werken als ze alles naar NEN standaard mogen brengen, dat houd ook in het plaatsen van een/de hoofdschakelaar (als het me daarom te doen was). Maar dat is prima, dat wil ik ook. Afhankelijk van de kosten probeer ik daarna nog wel even een appeltje te schillen met hobbybob de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
miciel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:45:
[...]

daarom dus de inkomende zekeringen laten vervangen door automaten.
dan kan je altijd wat doen aan je materkast mocht het nodig zijn.

[...]
Doen netbeheerders dat? En tegen welke kosten?
Lijkt me redelijk ingewikkeld/duur aangezien de monteur onder spanning moet werken: ze gaan niet de hele straat zonder spanning zetten om de hoofdzekering (niet de hoofdschakelaar!!!) ver vervangen van smeltpatronen naar automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Illusion

(the art of)

Al die weber uniline automaten zien er uit alsof die helemaal niet bedoeld zijn voor de nederlandse woningbouw. Is dit belgie?
Weber is in 2002 door hager overgenomen, dus ik ga er vanuit dat vrij snel daarna de weber automaten discontinued zijn. De nieuwste catalogus van weber unline die ik kan vinden is uit 2001.

Dat betekend dat als er in 2005 een nieuwe kast is geplaatst, dit met tweedehands meuk gebeurd is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:02

BrZ

miciel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:45:
ik heb het alleen niet op die alamats, voor een afgaande kabel kan het wel.
ik de boel liever gescheiden het maakt storing zoeken wat makelijker.
vooral bij evenement/zwerfkasten etc is het simpeler als de boel appart zit.
maar voor een afgaande kabel naar een onderverdeler in de schuur zit. zal een combinatie prima voldoen.
(maar je hebt ook mensen die erbij zweren ieder zijn meuk zeg maar)
want nu weet je immers niet of je een aardel of een kortsuiting hebt.
(maar de elekticien met zijn meetaparatuur is er meestal snel achter)
Op een fatsoenlijke alamat kan je gewoon zien of hij is afgeschakeld door overbelasting of door een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, de schouw heeft plaatsgevonden door een erkende electricien mét zegelrecht. Zijn oordeel:

- de oude stoppenkast in de garage voldoet op zich voor het gebruik, de dikte van de kabel daarheen is maar nét toereikend maar 'voldoende' en vervangen biedt mij geen enkel voordeel behalve het dáár kunnen aansluiten van de zonnepanelen - zijn advies: niet vervangen en gewoon naar de hoofdmeterkast aansluiten

- de hoofdmeterkast mis (duh) een hoofdschakelaar, die móet
- de aarde is niet goed aangelegd (o.a. een kroonsteentje ertussen, dat was 'not done')
- de vertakkingen zijn op zich goed aangelegd maar sommige draden zijn te dun en moeten vervangen worden door dikkere
- er ontbreekt inderdaad een zegel maar omdat het er maar eentje is wil hij daar wel overheen stappen en nieuwe plaatsen
- er moet (door jullie al genoemd) een 'alamat' komen voor de panelen
- er zit een groep teveel op één van de aardlekschakelaars - als hij het helemaal correct wil doen moet er eentje extra tussen maar de huidige configuratie is niet onveilig en hij is van mening dat hij het zo wel kan laten

Hij gaat offerte opstellen voor de hele klus om alles naar NEN normering te brengen, doch daarnaast gaat hij de installatie ook langs het bouwbesluit leggen om te kijken of er zaken zijn die wettelijk gezien niet hadden gemogen. De NEN norm is niet beboetbaar en dus zal mij weinig opleveren in de discussie met de verkoper, maar de bouwbesluit informatie is schijnbaar wel gegrond in wetgeving, zo leer ik van hem.

Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diPdY9Cy14JFCCCoPVNmp-kk5Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xivouMq6FlayHJrzH5nA3AHa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Offerte binnen. Bijna 1100 euro om alles NEN compliant te maken, maar daarin zit ook de gecombineerde schakelaar voor de zonnepanelen en dat is natuurlijk geen zaak of verantwoordelijkheid van/voor de verkopende partij, dus die laat ik eruit slopen en apart offreren. Ze voegen de bouwbesluit info toe zodat ik een kant-en-klare case heb richting de verkoper en makelaar. De kast voldoet _niet_ is hun oordeel, al is het minder erg dan ze gevreesd hadden.

Ik ga de opdracht sowieso akkorderen vandaag en dan maar duimen dat er nog wat te verhalen valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:52:
Ze voegen de bouwbesluit info toe zodat ik een kant-en-klare case heb richting de verkoper en makelaar.
Je hebt geen case, want je hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht en van een verborgen gebrek is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
StevenK schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Je hebt geen case, want je hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht en van een verborgen gebrek is geen sprake.
Wat betreft de hoofdschakelaar denk ik dat je gelijk hebt, maar dat de bedrading te dun is, er teveel groepen op een aardlek zitten en de aarding ontbreekt/niet functioneert had ik als leek niet kunnen beoordelen. Zo ook op de gasmeter blijkt deze niet aanwezig te zijn, terwijl dat wel hoort (nooit bij stilgestaan of geweten). Ik betwijfel ook sterk of een bouwtechnische keuring hier wat van gezegd had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 06-06 11:29

Wimmel

Hello

StevenK schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Er wordt mij even te vaak geschermd met onderzoeksplicht. Je kan van een verkoper niet verwachten dat hij materiedeskundig is. Wanneer een groepenkast er netjes uitziet hoef je toch niet direct te weten dat er een hoofdschakelaar ontbreekt. Dat er verkeerde (te dunne) draden zijn gebruikt is uiteraard direct een rode vlag.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:10:
Ok, de schouw heeft plaatsgevonden door een erkende electricien mét zegelrecht. Zijn oordeel:

- er zit een groep teveel op één van de aardlekschakelaars - als hij het helemaal correct wil doen moet er eentje extra tussen maar de huidige configuratie is niet onveilig en hij is van mening dat hij het zo wel kan laten

Hij gaat offerte opstellen voor de hele klus om alles naar NEN normering te brengen...
Hij kan mijns inziens niet zeggen dat hij een groep teveel op een aardlek laat zitten maar wel de installatie in lijn brengt met de normering. Daarmee zadelt hij jou ook direct weer met een mogelijk probleem op want wederom niet volgens de norm.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wimmel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Er wordt mij even te vaak geschermd met onderzoeksplicht. Je kan van een verkoper niet verwachten dat hij materiedeskundig is. Wanneer een groepenkast er netjes uitziet hoef je toch niet direct te weten dat er een hoofdschakelaar ontbreekt. Dat er verkeerde (te dunne) draden zijn gebruikt is uiteraard direct een rode vlag.

[...]

Hij kan mijns inziens niet zeggen dat hij een groep teveel op een aardlek laat zitten maar wel de installatie in lijn brengt met de normering. Daarmee zadelt hij jou ook direct weer met een mogelijk probleem op want wederom niet volgens de norm.
Klopt, en nu ik de offerte heb ontvangen staat het er ook gewoon op: Plaatsing extra aardlek schakelaar. Hij had aangegeven dat hij het op zich qua belasting niet nodig acht maar dat het nou eenmaal NEN norm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:15
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:10:

- de oude stoppenkast in de garage voldoet op zich voor het gebruik, de dikte van de kabel daarheen is maar nét toereikend maar 'voldoende'
Mooi groot perceel heb je dan! :) Als die 5G4 nét toereikend is voor een B16 automaat. Dan ligt er zeker bijna 195m kabel? :)
- de hoofdmeterkast mis (duh) een hoofdschakelaar, die móet
Lijkt me helder.
- de aarde is niet goed aangelegd (o.a. een kroonsteentje ertussen, dat was 'not done')
Dat zien we niet op je foto's?
- de vertakkingen zijn op zich goed aangelegd maar sommige draden zijn te dun en moeten vervangen worden door dikkere
Welke "vertakkingen"? Wat we zien aan interne kastbedrading is toch gewoon allemaal 6mm²? Meer dan zat voor 25A.

Kortom, slik alsjeblieft ook niet alles wat de huidige installateur je vertelt zomaar als zoete koek. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:00:
Mooi groot perceel heb je dan! :) Als die 5G4 nét toereikend is voor een B16 automaat. Dan ligt er zeker bijna 195m kabel? :)
Zeker niet, de afstand van hoofdkast tot subkast is hemelsbreed (er ligt een buis onder de grond) nog geen 25 meter. Zou de krachtstroom die daar is aangelegd nog uitmaken voor het verhaal?
Valt er net buiten denk ik. Rechts in de kast hangt een bende ijzerdraad die uit de grond komt (ergens uit de kruipruimte) en die is met een kroonsteentje vastgemaakt een een andere kluwen ijzerdraad die uit een buis bovenin komen.
Welke "vertakkingen"? Wat we zien aan interne kastbedrading is toch gewoon allemaal 6mm²? Meer dan zat voor 25A.

Kortom, slik alsjeblieft ook niet alles wat de huidige installateur je vertelt zomaar als zoete koek. :+
Tja, ik ben zoals aangegeven niet ter zake kundig. Ik kan moeilijk tegen een installateur zeggen 'ja maar op internet zeggen ze X'. Dan krijg ik waarschijnlijk als antwoord 'laat hen de boel ook maar aanleggen dan'. Als zij officieel verklaren dat zij de boel op NEN standaarden gaan brengen, en dat het dit nu niet is, wat moet ik daar dan tegenin brengen? Ik heb eerlijk gezegd ook weinig trek die hele standaard en alle bijgaande documentatie zelf uit te pluizen, ik heb wel wat beters te doen. Hij gaf aan dat sommige bedrading niet dik genoeg is, maar wees ze niet feitelijk aan. In de offerte kan ik alleen terugvinden (wat ik niet op een ander item thuis kan brengen) "distrbutieblok tbv groepenkast":
Geachte ,

Hierbij doe ik u een prijsopgave doen toe komen betreft het aanpassen van de groepenkast.
De werkzaamheden zien er als volgt uit:

- Hoofdschakelaar plaatsen tbv groepenkast.
- Aardlekschakelaar plaatsen ( dit omdat er te veel groepen achter de bestaande aardlekschakelaar zitten).
- Disributieblok tbv groepenkast.
- Aardlekautomaat plaatsen tbv de zonnepanelen.
- Aarding voorziening herstellen in de meterkast.
- Gasmeter aarden.

Hiermee hoop ik u een passende aanbieding te hebben gemaakt, voor een prijs van Duizendentweeentachtig
euro en achtendertig cent.

Subtotaal € 894,53
Korting € 0,00
Totaal excl. € 894,53
BTW 21,00% € 187,85
Totaal incl. € 1.082,38
Ik zie wel dat hij het kopje 'korting' is vergeten in te vullen :+.

Ter vergeijking: De zonnepanelen leverancier wilde al 1300 euro rekenen voor het plaatsen van de hoofdschakelaar en het vervangen van de oude kast in de garage (voor aansluiting dáár) of alleen een hoofdschakelaar in de hoofdkast (300 euro) om alles aan te kunnen sluiten, de lokale installateur is dus wel voordeliger - zij rekenden voor alleen het hoofdschakelaar verhaal 170 euro ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hoe zwaar zijn eigenlijk de zekeringen in de meterkast in de garage?
Dit mag volgens mij hooguit 6A zijn ivm selectiviteit Anders springt bij sluiting je automaat in huis uit in plaats van de gene in de garage.

Vind het wel een flink bedrag voor een kast aan te passen denk dat het qua materiaal hooguit 300 euro is.
En het lijkt mij ook niet dat hij meer dan een dag hiervoor nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Crxtreem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:32:
Hoe zwaar zijn eigenlijk de zekeringen in de meterkast in de garage?
Dit mag volgens mij hooguit 6A zijn ivm selectiviteit Anders springt bij sluiting je automaat in huis uit in plaats van de gene in de garage.

Vind het wel een flink bedrag voor een kast aan te passen denk dat het qua materiaal hooguit 300 euro is.
En het lijkt mij ook niet dat hij meer dan een dag hiervoor nodig heeft.
De stoppen in de garage zijn vziw 16 ampere maar zorgen er inderdaad ook voor dat de hoofdkast afslaat, legde hij uit. Hij kan de installatie zo aanpassen dat wanneer de subkast afslaat dit geen effect op de hoofdkast heeft, maar die aanpassing kost (uiteraard) weer (veel) meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Er wordt mij even te vaak geschermd met onderzoeksplicht.
Je hebt als koper altijd een onderzoeksplicht, omvang daarvan is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval etc, maar bij een grote aanschaf als een huis mag in redelijkheid verwacht worden dat je een deskundige daarvoor inschakelt. Doe je dat niet, dan houdt het daar op, tenzij er sprake is van een situatie waarin de verkoper mededelingen heeft gedaan waar je dusdanig op mocht vertrouwen dat onderzoek niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
StevenK schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Je hebt als koper altijd een onderzoeksplicht, omvang daarvan is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval etc, maar bij een grote aanschaf als een huis mag in redelijkheid verwacht worden dat je een deskundige daarvoor inschakelt. Doe je dat niet, dan houdt het daar op, tenzij er sprake is van een situatie waarin de verkoper mededelingen heeft gedaan waar je dusdanig op mocht vertrouwen dat onderzoek niet meer nodig is.
De verkoper was niet aanwezig bij de rondleiding door het huis (voordat we een bod uitbrachten) maar de uitspraak van de makelaar was 'alles is recentelijk vernieuwd' (en liet toen netjes de stoppenkast zien met alle labeltjes). Nog los van het feit dat dit niet zoveel zegt, is het ook een uitspraak en is dat niet als zodanig vastgelegd. Kan ik dus niet zoveel mee.

Hij heeft wel in een appje (gisteren) gemeld 'de kast is gewoon in orde voor particulier gebruik' toen ik het gesprek met hem wilde voeren over zaken waarvan ik vermoed dat ze niet conform standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Dan nog, gaat een bouwkundige keuring ook de groepenkast opentrekken om te kijken of de draden dik genoeg zijn? Stopcontacten met verkeerde draadkleuren worden niet bekeken bij een keuring zo bleek laatst in een ander topic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 23:42
Je gaat nog veel meer gepruts tegenkomen van vorige eigenaren. Ik zou me niet zo druk maken, die paar 100 aan kosten op je totale investering. Nu kun je het ook maken zoals je graag zelf wilt. Had je geen zonnepanelen genomen had je hier waarschijnlijk nooit iets mee gedaan.

Soms moet je niet overal een pricipe kwestie van maken maar gewoon accepteren en doorgaan. Gaat nou ook niet echt over wereldbedragen of dodelijk gevaarlijke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dimi_v schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:32:
Je gaat nog veel meer gepruts tegenkomen van vorige eigenaren. Ik zou me niet zo druk maken, die paar 100 aan kosten op je totale investering. Nu kun je het ook maken zoals je graag zelf wilt. Had je geen zonnepanelen genomen had je hier waarschijnlijk nooit iets mee gedaan.

Soms moet je niet overal een pricipe kwestie van maken maar gewoon accepteren en doorgaan. Gaat nou ook niet echt over wereldbedragen of dodelijk gevaarlijke situaties.
Dat beweer ik toch ook niet? Ik ga de aanpassingen laten uitvoeren ongeacht of ik het zelf moet betalen (uiteindelijk) of niet - ik wil gewoon woongenot zonder gezeik. Maar ik denk dat je me niet kan verwijten dat ik achteraf wel even ga checken of ik (een deel van) het bedrag gewoon kan claimen, want het is geen 'toevalligheid' of 'een klein defect'. Kleine defecten zijn de dorpel die los bleek te liggen, het kraantje in de WC die los hangt, de plint op de overloop die compleet niet bevestigd was en de afdekdop van de leuningen die niet vastgemaakt waren. Dat heb ik allemaal gefixt zonder hem daarmee lastig te vallen.

Als ik voor 150 euro klaar was geweest had ik het daar ook bij gelaten. Maar 800 euro aan aanpassingen om 'binnen de bouwbesluit norm' te komen vind ik toch wel iets serieuzer.

En los van wat ik hierboven noem ben ik inderdaad nog wel meer gepruts tegengekomen. Dat hoort er een beetje bij en gelukkig ben ik zelf niet onhandig, dus het meeste pak ik gewoon zelf op.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:47
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:41:
[...]

De verkoper was niet aanwezig bij de rondleiding door het huis (voordat we een bod uitbrachten) maar de uitspraak van de makelaar was 'alles is recentelijk vernieuwd' (en liet toen netjes de stoppenkast zien met alle labeltjes). Nog los van het feit dat dit niet zoveel zegt, is het ook een uitspraak en is dat niet als zodanig vastgelegd. Kan ik dus niet zoveel mee.

Hij heeft wel in een appje (gisteren) gemeld 'de kast is gewoon in orde voor particulier gebruik' toen ik het gesprek met hem wilde voeren over zaken waarvan ik vermoed dat ze niet conform standaard zijn.
"Recentelijk" is nogal subjectief, zeker in geval van een oud(er) huis. Die mededeling schiet je weinig mee op, zelfs al zou het in de verkoopfolder staan. Wat is dan recentelijk? Zo er staan "in 20XX is het huis geheel gerenoveerd en daarbij is ook de elektrische installatie verniewd" of iets dergelijks, dan heb je wel een punt indien de installatie niet aan de eisen uit 20XX voldoet.

Het gebrek is in dit geval niet verborgen. Meterkast openen en je kan het zien. Van een verborgen gebrek in juridische zin is hier geen sprake. Dan blijft de optie voor non-conformiteit over: Zijn er verwachtingen geschept door uitspraken van de verkoper en voldoet het nu niet aan die verwachtingen? Is dat op zodanige wijze gegaan dat de onderzoeksplicht van de koper hier ondergeschikt is aan de ontstane verwachtingen (omdat je geen gedegen onderzoek hebt gedaan/laten doen)?

Ik vrees dat er weinig kans is op succes om nog iets te verhalen in dit geval, tenzij er ergens in de folder/documentatie/communicatie specifiek iets is gezegd over een vernieuwde groepenkast cq elektrische installatie die is aangebracht na 2005.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
ik denk dat de elktricien bang is dat de draden tussen de meter en je blokjes gaan smelten.
en hij heeft daar opzich wel een punt. want er moet 2 x zoveel stroom over 1 draad ipv over 2 draden.
dus ja terrecht dat hij deze vervangt. verder zie ik eigenlijk niet een probleem van dunne bedrading.
en ik zou niet bezuiningen op die 4 stukjes van 20 centimeter. die electicien wil niet dat je huis affikt.

maar het gebeurt meestal dat er 4 groepen op 6 mm 2 gezet worden
de hoofdzekering gaat toch stuk bij meer dan 35 ampere.
de vraag is als je hoofdzekering toevalig ietsje later smelt dan is je bedraging dus stuk.
en mag de elektricien voor de 2de keer langskomen. (en die elektricien heeft daar dus geen zin in.)

hiernaast is 4 groepen achter 1 aardlek geldt vooral per fase.
je hebt een 3 fase aardelk dus dat eenen groep nee het hoort niet. maar het kan geen kwaad.
maar het is niet de norm dus terrecht dat ook dit wordt verholpen.
waarschijnlijk wat smallere groepen te plaatsen ander railtje voor de onderkant.
en dan heb je net wat ruimte voor een aardlek of een alamat.

en nee ik ben geen elektricien ik ben loodgieter.
dus er kan een foutje in deze post zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:08
Ivow85 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:01:
[...]
Het gebrek is in dit geval niet verborgen. Meterkast openen en je kan het zien.
Ja, maar hoeveel kopers gaan bij het bezichtigen van een huis die meterkast openen?

In BE is er daar "gelukkig" een verplichte keuring voor die al aangeeft of het in orde is of niet, maar als dit in NL ontbreekt moet je dan zelf maar de kast openen en inschatten of dit in orde zou kunnen zijn of niet? Lijkt me wat vreemd om te verwachten dat iedereen geacht word de kennis te hebben om dat te kunnen inschatten... Maken ze überhaupt de kast wel open bij zo'n bouwkeuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ivow85 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:01:
[...]

"Recentelijk" is nogal subjectief, zeker in geval van een oud(er) huis. Die mededeling schiet je weinig mee op, zelfs al zou het in de verkoopfolder staan. Wat is dan recentelijk? Zo er staan "in 20XX is het huis geheel gerenoveerd en daarbij is ook de elektrische installatie verniewd" of iets dergelijks, dan heb je wel een punt indien de installatie niet aan de eisen uit 20XX voldoet.

Het gebrek is in dit geval niet verborgen. Meterkast openen en je kan het zien. Van een verborgen gebrek in juridische zin is hier geen sprake. Dan blijft de optie voor non-conformiteit over: Zijn er verwachtingen geschept door uitspraken van de verkoper en voldoet het nu niet aan die verwachtingen? Is dat op zodanige wijze gegaan dat de onderzoeksplicht van de koper hier ondergeschikt is aan de ontstane verwachtingen (omdat je geen gedegen onderzoek hebt gedaan/laten doen)?

Ik vrees dat er weinig kans is op succes om nog iets te verhalen in dit geval, tenzij er ergens in de folder/documentatie/communicatie specifiek iets is gezegd over een vernieuwde groepenkast cq elektrische installatie die is aangebracht na 2005.
Nou, er is wel degelijk beschreven dat het hele huis is 2006-2008 is verbouwd/gerenoveerd waarbij alles, ook de elektrische installatie, is vernieuwd. Er is dus hard te maken dan men zich naar het bouwbesluit/normering had moeten voegen. En die schrijft dus dat er vanaf 2005 o.a. een hoofdschakelaar verplicht is en dat er max 4 groepen op een aardlek mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
azerty schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Ja, maar hoeveel kopers gaan bij het bezichtigen van een huis die meterkast openen?

In BE is er daar "gelukkig" een verplichte keuring voor die al aangeeft of het in orde is of niet, maar als dit in NL ontbreekt moet je dan zelf maar de kast openen en inschatten of dit in orde zou kunnen zijn of niet? Lijkt me wat vreemd om te verwachten dat iedereen geacht word de kennis te hebben om dat te kunnen inschatten... Maken ze überhaupt de kast wel open bij zo'n bouwkeuring?
De doorsnee koper doet dat zelf waarschijnlijk niet.
Een keuring is in Nederland niet verplicht, maar het wordt doorgaans wel sterk aangeraden om zeker een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Het beoordelen van de technische installaties is normaal één van de aspecten van zo'n keuring.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:00:

[...]

Jawel. Hier;
HTT-Thalan in "Gevolgen niet-NEN-conforme meterkast?"
Wilde er nog wat over zeggen, maar ben daarvoor al in slaap gevallen. :z

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik gok 'geen'.
In BE is er daar "gelukkig" een verplichte keuring voor die al aangeeft of het in orde is of niet, maar als dit in NL ontbreekt moet je dan zelf maar de kast openen en inschatten of dit in orde zou kunnen zijn of niet?
Je kunt het zelf laten keuren.
Maken ze überhaupt de kast wel open bij zo'n bouwkeuring?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 06-06 15:15

_Arthur

blub

Ivow85 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:16:
Het beoordelen van de technische installaties is normaal één van de aspecten van zo'n keuring.
Maar schroeven ze het deksel niet van de meterkast. Ze controleren hooguit de aarding in 'natte ruimtes', zoals keuken en/of badkamer en algemene staat van het geheel.

Een bouwkundige keuring is dan ook iets anders dan een elektriciteitskeuring. Waarbij de een kijkt naar de staat van het bouwwerk en het ander naar die van alle electra (inc. of het voldoet aan bepaalde normeringen).

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 12-05-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
[...]

Maken ze überhaupt de kast wel open bij zo'n bouwkeuring?
Ik wel, maar ik heb verstand van meterkasten. De meeste mensen zien wel of het een oude installatie is met stoppen of met automaten.

Bij mijn bouwtechnische keuring werd zeker wel naar de meterkast gekeken. Mijn installatie is vernieuwd in 2010 dus we zagen allemaal dat dat op orde was tijdens de keuring.
Maar dat is niet hetzelfde als deze wordt gekeurd door een elektra installateur.
Die controleert veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Het deksel gaat er inderdaad niet af. Maar dat is ook niet nodig voor het constateren van de 'gebreken' waarmee TS nu geconfronteerd wordt. Het ontbreken van de hoofdschakelaar zie je ook al direct wanneer je de meterkast-deur opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de offertes voor het werk aan de kast (zowel de noodzakelijke herstellingen als het plaatsen van de noodzakelijke 'alamat' voor de zonnepanelen) zojuist geaccordeerd. Ik had twee aparte offertes laten maken om duidelijk te stellen dat de panelen niet de oorzaak van het meerwerk is. Omdat de verkoper niet meer in gesprek wil, heb ik de hele bende naar de makelaar gestuurd en aangegeven dat ik nog steeds tot een vriendschappelijk gesprek en minnelijke schikking wil komen, doch wel stappen ga ondernemen als zij blijven weigeren dit op te nemen met ons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
@HTT-Thalan Ik snap je frustratie, maar ik geef je weinig kans.
1. Het is geen verborgen gebrek: het ontbreken van de hoofdschakelaar was gewoon te zien. Ook het feit dat het aantal groepen per ALS niet helemaal klopt, was zichtbaar.

2. Omdat je zelf wellicht niet de kennis hebt om dat soort gebreken te constateren, wordt een bouwtechnische keuring vaak aangeraden. Je hebt er bewust voor gekozen geen bouwtechnische keuring te laten uitvoeren.

3. Het 'gebrek' staat normaal en veilig gebruik van de woning geenszins in de weg.

4. Je geeft verkoper geen kans iets te herstellen maar accordeert wel alvast een behoorlijk dure offerte voor het aanpassen van de kast.

Ik denk dat je moet accepteren dat de aankoop van je huis een paar honderd euro duurder wordt en dat je zonnepanelen ook een paar honderd euro duurder worden.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 13-05-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dreamscape schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:27:
@HTT-Thalan Ik snap je frustratie, maar ik geef je weinig kans.
1. Het is geen verborgen gebrek: het ontbreken van de hoofdschakelaar was gewoon te zien.

2. Omdat je zelf wellicht niet de kennis hebt om dat soort gebreken te constateren, wordt een bouwtechnische keuring vaak aangeraden. Je hebt er bewust voor gekozen geen bouwtechnische keuring te laten uitvoeren.

3. Het 'gebrek' staat normaal en veilig gebruik van de woning geenszins in de weg.

4. Je geeft verkoper geen kans iets te herstellen maar accordeert wel alvast een behoorlijk dure offerte voor het aanpassen van de kast.

Ik denk dat je moet accepteren dat de aankoop van je huis een paar honderd euro duurder wordt en dat je zonnepanelen ook een paar honderd euro duurder worden.
Er is een goeie kans dat het precies zo uitspeelt als jij aangeeft. Maar mijn standpunt is andersom: Ik heb mezelf die 1000 euro al als verloren aangerekend, en ga die factuur gewoon betalen zodra het werk is gedaan. Al is er maar een 10 procent kans dat ik (deel van) het bedrag terug krijg, het minste wat ik kan doen is een signaal afgeven dat het niet klopt, dat ik onverwachte kosten heb moeten maken, en dat ik hoop op een (gedeelteijke) restitutie. Onder de noemer 'nee heb ik'...

en die kans hebben ze zeker wel gehad. Ik heb éérst het gesprek gestart met de verkoper. Die wees gelijk alles af. Zijn eerste feedback toen ik hem de door de installateur geclaimde gebreken onder ogen bracht was 'ik neem aan dat dit een mededeling is' en daarna 'als jullie panelen willen plaatsen is dat jullie probleem'. Ik heb nog even geprobeerd het gesprek op een vriendelijke manier te redden doch wel aan te geven dat aan aantal zaken die hij beweert aantoonbaar niet kloppen, maar hij gaf daarna aan te stoppen met de discussie en dat ik alles maar met de makelaar op moest nemen.

Dat was dus de volgende stap. Zij gaf aan ook met de verkoper te hebben gesproken en dat ik maar met de electricien moet werken. Zij zou dan van mij afwachten wat het bedrag zal zijn geweest en 'het werk moest toch gebeuren' dus ik moest het sowieso maar laten fixen. Ik heb ook woordelijk uitgesproken dat ik dat zou doen, omdat de verkoper verder toch niet mee wil werken. Dat heb ik ook nogmaals gedetailleerd in mijn email aan haar (het volledige verloop van de zaak en het feit dat ik de verkoper de kans heb gegeven hierover met ons in gesprek te treden, wat hij afwees als niet zijn verantwoordelijkheid).

Dus ja, het werk word nu uitgevoerd. Ik ga hier niet weken over liggen soebatten, dat is ook niet goed voor onze rust en ik heb wel betere dingen te doen met mijn tijd. De offerte is misschien niet uitgewrongen/onderhandeld qua bedrag maar daar heb ik eerlijk gezegd ook geen zin in. Ik heb de opdracht aan een lokale partij gegeven en niet aan een of andere online aanbieder, dat is me ook wat waard.

Er is aan alles te merken dat de verkopers niet meer welwillend zijn, overigens. Er ligt al sinds januari een flinke stapel stenen(*een kuub of 4) pal voor de deur in de berm. Ze hebben schriftelijk bevestigd dat die van hen zijn en dat ze opgeruimd worden (eerst de donderdag na oplevering, toen werd het maandag, en nu na 2+ weken liggen ze er nog) maar er gebeurt helemaal niks. Ze hadden toegezegd een paar beugels na te leveren die nog bij de wandsteun op de slaapkamer horen en die heb ik uiteindelijk maar zelf bij ze opgehaald omdat elke keer als ze langskwamen (pakketje, post etc) ze het 'vergeten waren'. Tijdens de oplevering lag er nog allemaal bouwafval verstopt in een kamer in het huis en achter het tuinhuisje, en toen hadden ze nog het lef te vragen of wij daar misschien nog wat mee konden en of we het wilde hebben 8)7 alvorens na mijn ontkennende antwoord het dan maar in de kofferbak te proppen.

Hey, ik ben niet boos of geirriteerd hoor :). Fact of life, shit happens, fix it and move on. Ofwel ik ben straks duizend euro armer, of niet, maar ik ben wel een fatsoenlijke stoppenkast rijker en een zorg armer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zat nog even op internet rond te zoeken over 3fase+Nul aardlekschakelaars en hoe veel automaten daar achter mogen.

Zie ik op deze site :https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling dat er geen groepen meer achter een 3fase+Nul aardlek mogen.
Verschil NEN 1010 norm
Tot en met 1 juli 2016 mogen 3 fase groepenkasten verkocht en geïnstalleerd worden waarbij installatieautomaten (groepen) aangesloten worden op een 4-polige aardlekschakelaar. Een 4-polige aardlekschakelaar is een 3 fase aardlekschakelaar. Na ingang van de NEN 1010:2015 is dit niet meer toegestaan. De 4-polige aardlekschakelaar zal niet verdwijnen, maar zal enkel voor een andere toepassing gebruikt worden.

NEN 1010:2015 3 fase groepenkast
Volgens de NEN 1010:2015 mogen installatieautomaten enkel nog op een 2-polige aardlekschakelaar worden aangesloten. De regel blijft nog steeds dat er maximaal vier installatieautomaten op één aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. Minder mag altijd! Het verschil tussen de toepassing van de aardlekschakelaar in de NEN 1010:2007 en NEN 1010:2015 is onder andere gebaseerd op de verdeling van de lekstromen van groepen in een 3 fase aansluiting.
Als je kast dan naar de NEN norm omgebouwd gaat worden, worden dan de bestaande aardlekken ook vervangen?
Of wordt de kast naar de NEN van 2005 omgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Crxtreem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:43:
Ik zat nog even op internet rond te zoeken over 3fase+Nul aardlekschakelaars en hoe veel automaten daar achter mogen.

Zie ik op deze site :https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling dat er geen groepen meer achter een 3fase+Nul aardlek mogen.

[...]

Als je kast dan naar de NEN norm omgebouwd gaat worden, worden dan de bestaande aardlekken ook vervangen?
Volgens mij is die regel alweer komen te vervallen en geldt deze alleen nog als advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Crxtreem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:43:

[...]

"To the best of my knowledge" gaat hij hem in lijn brengen met huidige NEN normen, want hij gaf aan dat 'zijn' zegeltjes straks aan de kast hangen (die dus inderdaad op nummer naar een persoon en bedrijf terug te traceren zijn) en hij wil geen gedonder. De NEN 1010 norm zegt volgens mij dat bij elke nieuw/verbouw van een meterkast de boel naar huidige standaarden gebracht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Laatst online: 06-06 15:13
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:30:
Snap ik :P.

De electricien belde net en ze vinden het verhaal bijzonder, ze willen gelijk komen kijken dus de monteur is hier zometeen. Ben benieuwd naar zijn oordeel. Ze geven aan alleen aan de kast te willen werken als ze alles naar NEN standaard mogen brengen, dat houd ook in het plaatsen van een/de hoofdschakelaar (als het me daarom te doen was). Maar dat is prima, dat wil ik ook. Afhankelijk van de kosten probeer ik daarna nog wel even een appeltje te schillen met hobbybob de verkoper.
Schrijft de NEN1010 ook niet voor dat als je aan de elektra installatie gaat knutselen je ook moet zorgen dat alle WCD's geaard zijn? Dat zou ik ook meteen even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat betreft een bouwkundige keuring, dit hebben wij 3 jaar terug laten uitvoeren voor aanschaf van de huidige woning. De keurmeester heeft toen een blik geworpen op de meterkast en heeft bij verschillende stopcontacten een aardemeting gedaan, maar dat was het wel.

Toen eerder dit jaar de groepenkast werd vervangen, bleek er echter het één en ander ook niet te kloppen (wat mijn vermoeden al was), maar dat is bij de keuring dus niet opgemerkt.

Wij hebben er echter voor gekozen om de hele kast, plus een subkastje in de garage, te laten vervangen (kosten ongeveer €1300), juist met doel om alles naar de huidige NEN1010 te brengen.

Gezien de kosten die ermee gemoeid zijn, zou ik persoonlijk niet de energie eraan verspillen om het als geborgen gebrek aan te vechten. De mankementen zijn niet extreem schokkend of levensgevaarlijk gebleken, maar ik zou ze eerder bestempelen als schoonheidsfoutjes van iemand die wel een behoorlijk goed idee had wat hij aan het doen was, maar net de laatste details heeft gemist (of ze net even iets minder strikt nam).

Het andere topic dat hier genoemd werd, was wel van een andere orde, met draden die verkeerd aangesloten waren, verkeerde kleur hadden, niet vastzaten, etc. waardoor de hele installatie van het hele huis nagekeken en vervangen moest worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit is gewoon een ietwat verouderde meterkast, uitgevoerd voor de normering van 2005. Dat de elektrische installatie vernieuwd is, zegt maar weinig. Het gebeurt wel vaker dat grote delen van het huis vernieuwd worden maar de meterkast zelf niet.

Geen idee hoe je jouw recht gaat halen, maar als die partij (met een verkopend makelaar) een beetje nadenkt, blijven ze nee zeggen. En naar de rechter breng je het niet, want daarvoor is het bedrag te laag (en de griffiekosten te hoog).

Bespaar je de moeite, en laat het zitten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ongerelateerd aan de kwestie in dit topic maar we vinden deze week dus ook nog:

- een lekke afvoer in de wasruimte (konden ze niet demonstreren bij de bezichtiging of overdracht want ze hadden het water afgesloten naar die wasbak)
- de afvoer voor condenswater aan de CV installatie kotst water uit (naar bóven toe dus, en dan over de vloer heen) zodra de kraan in de badkamer aan gaat
- ik vond bekabeling die zonder buizen door het huis getrokken was
- de verbindingsstukjes tussen de gebruikte elektrabuizen was niet verlijmd, dus toen ik een trekveer door de buis duwde om een netwerkkabel te trekken kwam de buis in de meterkast naar beneden zetten :')

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat het een broddelaar is geweest en niet iemand die 'wist wat hij deed, maar wat schoonheidsfoutjes maakte'. Ik heb de lekkages (en sowieso de niet functionerende radiator in de woonkamer, dit was eerder al aan ze gemeld) op de lijst met 'gebreken' gezet bij de makelaar.

Ook dit zullen we maar weer laten maken. Ook allemaal dingen die niet bij een bouwkundige keuring naar voren zouden zijn gekomen, maar het inderdaad niet onmogelijk maken om hier te wonen. Gelukkig had ik wat budget apart gezet voor onvoorziene zaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Het is al eerder gezegd, maar als je enige kans van slagen wil hebben om wat vergoed te krijgen van de verkoper moet je hem ruim de gelegenheid geven om het ZELF te herstellen.

Als je het na 1x vragen / mededelen al opgeeft en het zelf laat fixen dan heb je echt geen enkel recht meer om de kosten te verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik begrijp je, maar zoals ook bij de vorige communicatie leest hij mijn berichten en negeert me vervolgens. Hij verwijst me naar de makelaar en die zegt 'laat het maar gewoon maken terwijl ik met ze spreek'. Prima, doen we dat. Ik ga niet twee weken met een lekke afvoer zitten tot hij beslist hoe of wat. Ik zit ook al weken te wachten tot hij de stenen hier voor de deur komt weghalen. Als dit mijn kansen verkleint so be it, maar verdomd als ik hem niet achter zijn vodden ga zitten.

Ze zeggen wel eens dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Andersom kan het soms ook onverwacht in je voordeel uitpakken als je maar assertief en lastig genoeg bent :). Ik heb al vaker mijn gelijk gekregen door gewoon een sluitende case te maken en duidelijk te maken dat je niet aflaat tot je tevredengesteld bent :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Exigence schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:35:
Verborgen gebrek lijkt me niet. Een ontbrekende hoofdschakelaar is iets wat je gewoon kunt zien, dus niet verborgen.

In Nederlands moet men zich niet direct houden aan NEN normen, maar men dient zich wel te houden aan de Nederlandse wet en regelgeving, zowel zakelijk als particulier. Maar, in het Nederlandse Bouwbesluit is de NEN 1010 opgenomen, zie o.a. artikel 5.1a. Dus ja, wel bindend.
Precies en als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Anders is het wel lekker makkelijk allemaal: ik kijk en vraag niks en als er dan iets mis ik ga ik lekker achteraf klagen dat iets gerepareerd nog moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 13-05-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CyberMania schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:13:
Precies en als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Anders is het wel lekker makkelijk allemaal: ik kijk en vraag niks en als er dan iets mis ik ga ik lekker achteraf klagen dat iets gerepareerd nog moet worden.
Ho ho, dat is wel een hele verregaande aanname. Ik heb nooit beweert dat wie hier zonder enige vorm van onderzoek of vragen stellen in zijn getrokken. Wij hebben wel degelijk alles bekeken en vragen gesteld. Toen werd er uitgebreid verteld over hoe ze álles aangepakt en vernieuwd hadden, tot op de muren is alles kaal geweest was o.a. een uitspraak. De buren getuigen ook dat ze eerst nieuwe buitenmuren hebben gezet (ivm ontbreken spouw in de oude woning) en daarna in feite gewoon een nieuwe woning hebben gebouwd.

Dat we van de bouwkundige keuring afzagen is omdat er o.a. door de verkopers is verklaard, naast bovenstaande, dat alle asbest is gesaneerd en afgevoerd, de elektra zou zijn vernieuwd (al heb ik het sterke vermoeden dat hij de oude meterkast gewoon gerecycled heeft in de garage) en dat alles zou werken. Zo op het eerste gezicht konden wij dan ook niks vreemds vinden. Dat er een hoofdschakelaar ontbrak is mij simpelweg niet opgevallen omdat ik die in mijn oude huis (van 1953) ook niet had, en ook helemaal niet wist dat zoiets verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
HTT-Thalan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Ho ho, dat is wel een hele verregaande aanname. Ik heb nooit beweert dat wie hier zonder enige vorm van onderzoek of vragen stellen in zijn getrokken. Wij hebben wel degelijk alles bekeken en vragen gesteld. Toen werd er uitgebreid verteld over hoe ze álles aangepakt en vernieuwd hadden, tot op de muren is alles kaal geweest was o.a. een uitspraak. De buren getuigen ook dat ze eerst nieuwe buitenmuren hebben gezet (ivm ontbreken spouw in de oude woning) en daarna in feite gewoon een nieuwe woning hebben gebouwd.

Dat we van de bouwkundige keuring afzagen is omdat er o.a. door de verkopers is verklaard, naast bovenstaande, dat alle asbest is gesaneerd en afgevoerd, de elektra zou zijn vernieuwd (al heb ik het sterke vermoeden dat hij de oude meterkast gewoon gerecycled heeft in de garage) en dat alles zou werken. Zo op het eerste gezicht konden wij dan ook niks vreemds vinden. Dat er een hoofdschakelaar ontbrak is mij simpelweg niet opgevallen omdat ik die in mijn oude huis (van 1953) ook niet had, en ook helemaal niet wist dat zoiets verplicht is.
Ok, helder! Bedankt dat je het even uitlegt nu begrijp ik het wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 06-06 15:15

_Arthur

blub

HTT-Thalan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:42:
- de verbindingsstukjes tussen de gebruikte elektrabuizen was niet verlijmd,
Dat is nooit. Maar de buis zelf moet natuurlijk wel fatsoenlijk vast gemaakt zijn met beugeltjes/klemmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 06-06 15:18
kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:58:
Dit was bij mij ook zo....toen ik een nieuwe meterkast plaatste met hoofdschakelaar bleek er op het kastje met hoofdzekeringen ook maar 1 zegel te zitten, inmiddels wel 2 :)
De vorige eigenaar van mijn huis heeft daar echt niet mee gerommeld; 2 linkerhanden en alles uitbesteed als er iets moest gebeuren, maar misschien dat er onder de installateurs met zegelrecht ook nog wat verschil zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 06-06 15:18
[...]

[...]

De onderzoeksplicht gaat wel wat verder dan het als "leek" bekijken van een huis. Als je zelf een technische achtergrond hebt, kun je vaak goed wegkomen zonder bouwkundig onderzoek.

In bijna alle koopovereenkomsten staat dat je een "as is" koopt, behoudens verborgen gebreken.
Een missende hoofdschakelaar, teveel groepen op een aardlek is geen verborgen gebrek met minimale electro kennis heb je op zijn minst twijfels als je de meterkast opentrekt.

Te dunne bekabeling, verkeerde kabels, of kroonsteentjes achter kappen kunnen dat wel zijn.
Of als er brand uitbreekt omdat er achter kappen rare aansluitingen zijn gemaakt

@HTT-Thalan Bij mij zaten de kosten van de Alamat al meegerekend in de installatie van de zonnepanelen, ook de losse behuising die verstandiger bleek..misschien nog eens navragen? Als de hoofdschakelaar erin zit, kunnen zij aan de gang.

Als je tijd over hebt, kun je hier misschien nog wat informatie uithalen: Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
weertenaar schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:03:
@HTT-Thalan Bij mij zaten de kosten van de Alamat al meegerekend in de installatie van de zonnepanelen, ook de losse behuising die verstandiger bleek..misschien nog eens navragen? Als de hoofdschakelaar erin zit, kunnen zij aan de gang.

Als je tijd over hebt, kun je hier misschien nog wat informatie uithalen: Ondeugdelijke elektrische installatie reden voor ontbinding?
Zeker, daarom willen ze waarschijnlijk ook die hoofdschakelaar hebben, om dat toe te kunnen voegen. Maar het is al gebleken dat hun meterkastwerkzaamheden veel duurder zijn dan die via de elektricien die ik nu in de arm heb genomen dus ik laat laatstgenoemde dat werk nu uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De eerste officiële reactie via/met de makelaar is binnen. Het vat samen tot:

- ze wisten het oprecht niet
- er is een ouderdomsclausule in het contract

Tja :P.

- oh sorry meneer agent, ik wist niet dat ik hier geen 200 mocht, krijg ik nu geen boete? :7.

- die clausule heeft hier volgens mij niks mee te maken, want alles is ruim daarna, in 2006 dus, "vernieuwd" aldus diezelfde brochure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:49:
De eerste officiële reactie via/met de makelaar is binnen. Het vat samen tot:

- ze wisten het oprecht niet
- er is een ouderdomsclausule in het contract
[...]
En "we gaan niet betalen" neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
weertenaar schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Dit was bij mij ook zo....toen ik een nieuwe meterkast plaatste met hoofdschakelaar bleek er op het kastje met hoofdzekeringen ook maar 1 zegel te zitten, inmiddels wel 2 :)
De vorige eigenaar van mijn huis heeft daar echt niet mee gerommeld; 2 linkerhanden en alles uitbesteed als er iets moest gebeuren, maar misschien dat er onder de installateurs met zegelrecht ook nog wat verschil zit?
Zou kunnen. Volgens mij zat er een tijd geleden hier ook maar eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:59:
En "we gaan niet betalen" neem ik aan?
Oh uiteraard, ik dacht dat dat vanzelfsprekend was :P.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fabi_Vel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-12-2024
Wat een geneuzel. Ten eerste had je een gedegen keuring kunnen doen. Ten tweede had je, wat jij een gebrek noemt gewoon kunnen zien. Ten Derde zijn er veel woningen die Tegenwoordig de complete meterkast moeten aanpassen ivm plaatsen van een nieuwe zonnepanelen. (Ook dit had je kunnen checken voor aankoop van de woning) Op marktplaats wemelt het namelijk van gebruikte jonge meterkasten. Besteed het geld dat je hebt uitgespaard bij de aankoop van de woning voor een gedegen keuring/inspectie aan de simpele aanpassing die nodig is omdat je zelf besloten hebt panelen te plaatsen.
Mocht je wel een keuring hebben laten uitvoeren, zou ik daar mijn geld terugvragen. Kan je een meterkast van kopen ;)
Als je dan wil spreken over “in gebreke blijven”, op basis van je verhaal, was je dat naar mijn menig zelf.
Kop op, schouders eronder en herstellen met de installateur waar je zoveel vertrouwen in hebt. Zo snel mogelijk aanpassen en de paneeltjes verdienen deze paar centen zo terug. Dat irritante geneuzel doet niemand goed.
Pagina: 1 2 Laatste