Gevolgen niet-NEN-conforme meterkast?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

twiekert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Schrijft de NEN1010 ook niet voor dat als je aan de elektra installatie gaat knutselen je ook moet zorgen dat alle WCD's geaard zijn? Dat zou ik ook meteen even nakijken.
Verplicht bij renovatiewerkzaamhgeden inderdaad.
Wat je schaart onder renovatie kunnen we lang over discussieren.

* _ferry_ afgelopen week heel veel rood+groen draad verwijderd heeft en nieuw blauw+bruin+aarde getrokken heeft :P
En er een nieuwe groepenkast er in geschroefd.
HTT-Thalan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:42:

- ik vond bekabeling die zonder buizen door het huis getrokken was
- de verbindingsstukjes tussen de gebruikte elektrabuizen was niet verlijmd, dus toen ik een trekveer door de buis duwde om een netwerkkabel te trekken kwam de buis in de meterkast naar beneden zetten :')
Ja, jammer, maar wat wil je er mee? Je geeft zelf al aan, ouderdomsclausule. Dan weet je gewoon dat vaak door meerdere voorgaande bewoners geklust is. Een voorgaande bewoner niet volledig weet heeft van wat er in de jaren ervoor gedaan is. En niet alles volgens de huidige normen gebouwd is, en niet onder de huidige normen verbouwd is. Alleen op zaken zoals een afvoer die dichtzit kun je ze aanspreken, dat is aanwezig hoort ook gewoon te werken, en als dat niet tijdens de overdracht getest kan worden (eigenlijk dan ook meteen vastleggen) kun je daar dus later op terugkomen.

Bekabeling zonder pijp mag niet, maar die sokjes zijn niet verplicht om te lijmen. Lijm ze zelf ook niet. Zorg alleen dat de buis zelf vast zit.

[ Voor 55% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2020 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
_ferry_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:06:
Bekabeling zonder pijp mag niet,
Bekabeling zonder buis is geen enkel probleem hoor.

Bedrading zonder buis echter wel...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Xander schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:11:
[...]

Bekabeling zonder buis is geen enkel probleem hoor.

Bedrading zonder buis echter wel...
Klopt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:16
Er is wel wat jurisprudentie over of een woning conform de NEN moet zijn bij verkoop:

In principe mag je verwachten dat een woning voldoet aan de tijdens de bouw geldende versie van de NEN-norm en dat eventuele verbouwingen ook volgens de (nieuwe) NEN zijn gedaan. In deze uitspraak levert dat dus op dat de verkoper moet betalen voor het opnieuw infrezen van leidingen en het daarna afwerken van de muren. Want er was de verkeerde kleur draad gebruikt en die was ook nog eens ingemetseld in de muur zonder buis.

Maar zo'n claim kan wel afketsen als het om een kenbaar gebrek gaat. Een ontbrekende hoofdschakelaar lijkt daar onder te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:53
HTT-Thalan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:42:
[...]
- een lekke afvoer in de wasruimte (konden ze niet demonstreren bij de bezichtiging of overdracht want ze hadden het water afgesloten naar die wasbak)
[...]
Dit is misschien een van je kleinere probleempjes, maar dat een afvoer na een tijd niet gebruikt te zijn gaat lekken is niet ongebruikelijk. En dat kan bij gebruik ook gewoon weer vanzelf overgaan, maar alleen als je zelf de afvoer wel regelmatig gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
@HTT-Thalan Ik zag dit topic gelinkt worden vanuit een ander topic. Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Nog wat vergoed kunnen krijgen van de vorige bewoners?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:19:
@HTT-Thalan Ik zag dit topic gelinkt worden vanuit een ander topic. Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Nog wat vergoed kunnen krijgen van de vorige bewoners?
Ik ben ze periodiek blijven 'lastigvallen' (lees: nette emails via de makelaar) maar ze weigerden in alle toonaarden. Kort daarna kwam de vader van de man langs om post op te halen en die vertelde me 'en passant' dat ik geen contact meer moest opnemen want dan zou hij niet voor zijn zoon kunnen in staan. Ik heb direct bij de makelaar laten weten dat ik daar niet van gediend ben en dat hij zijn post dan lekker zelf moet komen halen want wettelijk mag ik het niet aan iemand anders dan hijzelf of de postbode meegeven (hij moeilijk doen, dan ik ook).

Uiteindelijk hebben ze op hun kosten in ieder geval iemand langs gestuurd voor de lekkage in het dak. Bleek dat ze bij het plaatsen van de nieuwe ketel destijds (wat toch waarschijnlijk een klusje van 1500+ euro is) uit kosten overweging de 30e kostende loodplaat hebben hergebruikt :F. Dus dat is in ieder geval opgelost.

Omdat ik het verder niet op de spits wilde drijven en op verzoek van mijn vrouw heb ik de meterkast discussie uiteindelijk gelaten. Een rechtszaak (want dat wist die vader me nog te melden: dan span je toch lekker een zaak aan) kost meer en dat weten zij ook, ze zijn dom maar niet achterlijk.

Ik troost me met de gedachte dat ik de meeste problemen nu zelf aangepakt heb (ook al kom ik nog regelmatig 'kadootjes' tegen en duim dat hij zelf een gat in zijn dak krijgt met oudjaar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ateun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-03 10:37
Wat een geneuzel over een hoofdschakelaar van 4 tientjes.
Aaansluitblok eruit, hoofdschakelaar erin klaar, kast is uitgevoerd met 6mm2 meer als voldoende met 25A hoofdzekeringen.
De kabel naar de onderverdeling in de garage hoeft niet achter een aardlekschakelaar te zitten als in de onderverdeling ook aardlekschakelaars worden toegepast, dus die achter de aardlekschakelaar vandaan heb je het probleem van 5 groepen achter een aardlekschakelaar ook opgelost.
Aardkabel fatsoenlijk aardblokje ertussen klaar.

En wat de hoofdschakelaar betreft de installatie word er geen steek veiliger van, is alleen bedoeld het gelijktijdig uitschakel en inschakelen van de complete installatie bij werkzaamheden aan installatiedelen achter de hoofdzekeringen.

En even dit! alle werkzaamheden en materialen die je toepast tbv van de zonnepanelen mag je opgeven voor de BTW teruggaaf, dus ook de aanpassingen aan meterkast om deze geschikt te maken voor de zonnepanelen.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:32
ateun schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:55:
Wat een geneuzel over een hoofdschakelaar van 4 tientjes.
Aaansluitblok eruit, hoofdschakelaar erin klaar, kast is uitgevoerd met 6mm2 meer als voldoende met 25A hoofdzekeringen.
De kabel naar de onderverdeling in de garage hoeft niet achter een aardlekschakelaar te zitten als in de onderverdeling ook aardlekschakelaars worden toegepast, dus die achter de aardlekschakelaar vandaan heb je het probleem van 5 groepen achter een aardlekschakelaar ook opgelost.
Aardkabel fatsoenlijk aardblokje ertussen klaar.

En wat de hoofdschakelaar betreft de installatie word er geen steek veiliger van, is alleen bedoeld het gelijktijdig uitschakel en inschakelen van de complete installatie bij werkzaamheden aan installatiedelen achter de hoofdzekeringen.

En even dit! alle werkzaamheden en materialen die je toepast tbv van de zonnepanelen mag je opgeven voor de BTW teruggaaf, dus ook de aanpassingen aan meterkast om deze geschikt te maken voor de zonnepanelen.!
Moest je hier nou een topic van een paar maanden oud voor kicken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 2 Laatste