Windows Pro prijs OEM duurder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31
Ik ben bezig een tweede PC aan het bouwen waarop net als mijn andere PC Windows 10 Pro gaat komen. Ik keek net in de pricewatch en schrok! Een prijsstijging van meer dan 120 euro voor de OEM versie! Wow.
Ik heb mijn OEM licentie eind 2016 voor 19,95 euro gekocht via dezelfde pricewatch.

Gelukkig zie ik dat het nog steeds volop verkrijgbaar is (via Google) voor de gangbare prijzen. Alleen de pricewatch vermeld het niet (meer).

Mijn vraag:
Wat is er aan de hand? :? Is de pricewatch incompleet, defect of zijn het gesponsorde prijzen?

Voor de duidelijkheid ik bouw mijn PC zelf, dus een OEM versie is genoeg in plaats van Retail.

Specs van pc

Beste antwoord (via TheVMaster op 15-05-2020 20:18)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:27
https://www.microsoft.com...oftware-digital-downloads
Met uitzondering van productcodekaarten die met Certificaten van Echtheid meegeleverd worden, distribueert Microsoft geen productcodes als zelfstandige producten. Als op een veilingsite of in een advertentie productcodes worden aangeboden, kunt u ervan uitgaan dat deze codes gestolen of vervalst zijn.
Nu wilde ik het niet zo hard stellen als hierboven...maar dat is hun eigen antwoord...

https://wren.co/join/Devian

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
alles onder de 100 euro is allemaal grijze vage niet helemaal legaal zooi, deze zijn allemaal uit de pricewatch verwijderd. 100+ is de normale prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 10-05-2020 14:05 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
maratropa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:04:
alles onder de 100 euro is allemaal grijze vage niet helemaal legaal zooi, deze zijn allemaal uit de pricewatch verwijderd. 100+ is de normale prijs.
Ah, ok, raar dat het een paar jaar geleden nog prima was. Gelukkig is grijs mij prima. Mijn licentie van mijn andere computer werkt prima en is ook legaal denk ik. Denk ook dan MS er niet zulke problemen mee heeft, gezien het echt overal gewoon wordt aangeboden, ook in Nederland.

En Amazon.nl is toch niet echt een vage winkel.

[ Voor 25% gewijzigd door honey op 10-05-2020 14:49 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:26

g0tanks

Moderator CSA
honey schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Ah, ok, raar dat het een paar jaar geleden nog prima was. Gelukkig is grijs mij prima. Mijn licentie van mijn andere computer werkt prima en is ook legaal denk ik. Denk ook dan MS er niet zulke problemen mee heeft, gezien het echt overal gewoon wordt aangeboden, ook in Nederland.

Allemaal aannames. Volgens de spelregels van Microsoft zijn zulke keys niet bestemd voor thuisgebruik. Dat ze het niet de moeite waard vinden om er achter aan te gaan betekent niet dat ze het ok vinden. Mij maakt het niet uit of je een grijze key aanschaft, maar laten we niet doen alsof het allemaal 100% netjes is.

Verder verwijst de link van Amazon naar een product van een derde partij en niet iets wat door Amazon zelf wordt verkocht.

Zie voor eerdere discussies deze topics:
waarom is deze windows 10 voucher zo goedkoop?
Hoe kan het dat Windows 10 zo goedkoop is?
Windows 10 licenties voor 20 euro.
Goedkope windows 10 versies
Hoe kosjer zijn "goedkope" versies van Windows?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
Die licentie wordt dan ook niet door Amazon verkocht maar via. Dat is een behoorlijk verschil. En als je daar kijkt komt de aap gelijk al uit de mouw. Winkel: huang weijie, Milano. Op het vernoemde adres zit een soort reisbureau zo te zien.
Denk ook dan MS er niet zulke problemen mee heeft, gezien het echt overal gewoon wordt aangeboden, ook in Nederland.
Eh natuurlijk wel. Het is alleen lastig aan te pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 10-05-2020 15:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Die licentie wordt dan ook niet door Amazon verkocht maar via. Dat is een behoorlijk verschil. En als je daar kijkt komt de aap gelijk al uit de mouw. Winkel: huang weijie, Milano. Op het vernoemde adres zit een soort reisbureau zo te zien.

[...]

Eh natuurlijk wel. Het is alleen lastig aan te pakken.
Dank, verhelderend. Toch een vraag wat betreft Amazon of Bol en dat soort winkels. Zijn ze niet verantwoordelijk voor de producten die ze via hun website aanbieden?

Als klant hoef ik toch niet elk product (en winkel) uit te pluizen of het allemaal legaal, illegaal of grijs is? Als ik bij Bol.com iets bestel dan kijk ik nauwelijks waar het vandaan komt. Ik kijk naar de prijs en de leverdatum.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
honey schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Dank, verhelderend. Toch een vraag wat betreft Amazon of Bol en dat soort winkels. Zijn ze niet verantwoordelijk voor de producten die ze via hun website aanbieden?

Als klant hoef ik toch niet elk product (en winkel) uit te pluizen of het allemaal legaal, illegaal of grijs is? Als ik bij Bol.com iets bestel dan kijk ik nauwelijks waar het vandaan komt. Ik kijk naar de prijs en de leverdatum.
Daar had Radar een tijdje terug een uitzending over: https://radar.avrotros.nl...inkel-of-verkoopplatform/

Mijn idee is dat je met derde partijen goed moet opletten want Bol doet weinig of niets voor je als er problemen zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 23:38
Er is een artikel over bij Hardware.info : https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Mooi artikel en de conclusie is duidelijk. Het is niet illegaal. Het probleem is natuurlijk dat het niet de bedoeling is geweest, maar zolang Microsoft niet actief zijn beleid gaat aanpassen en gaat handhaven tegen dit soort winkels, en passief het blijkbaar toe lijkt te staan, zie ik weinig problemen.

Daarbij komt dat het niet aan de consument is om het uit te zoeken en onderzoek te doen als ze een licentie kopen bij een gerenommeerd bedrijf zoals Amazon of elke ander online winkel in Nederland. Je kunt zelfs keurig betalen met iDeal.

Als laatste blijkt het allemaal ook te werken en heb je geen slecht werkend product.

Ik heb trouwens nog een Windows 7 licentie liggen, maar vrees dat ik die heb weggegooid. 🙈🙃

Specs van pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBossOlow
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-03 10:08
@ikbenben Ik lees veel over zulke licentie webshops. Aangezien ik laatst ook een nieuwe Licentie nodig had en dus ook dit soort webshops tegen kwam. Heb ik gekeken naar betrouwbaarheid. Vervolgens had ik 2 websites in zicht spam en gamekeydiscounter.nl na de keuze gemaakt te hebben en toch de gok gewaagd bij spam. Kreeg ik na betaling een volledig werkende licentie binnen 5 minuten in mijn mailbox.

[ Voor 4% gewijzigd door FlipFluitketel op 11-05-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

honey schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:39:
[...]

Mooi artikel en de conclusie is duidelijk. Het is niet illegaal. Het probleem is natuurlijk dat het niet de bedoeling is geweest, maar zolang Microsoft niet actief zijn beleid gaat aanpassen en gaat handhaven tegen dit soort winkels, en passief het blijkbaar toe lijkt te staan, zie ik weinig problemen.

Daarbij komt dat het niet aan de consument is om het uit te zoeken en onderzoek te doen als ze een licentie kopen bij een gerenommeerd bedrijf zoals Amazon of elke ander online winkel in Nederland. Je kunt zelfs keurig betalen met iDeal.

Als laatste blijkt het allemaal ook te werken en heb je geen slecht werkend product.

Ik heb trouwens nog een Windows 7 licentie liggen, maar vrees dat ik die heb weggegooid. 🙈🙃
Als je de Windows 7 licentie nog heb of kan terug vinden
Dan kan je deze nog steeds gebruiken om te upgraden naar Windows 10.

Ik heb zelf al heel wat Windows 10 Oem en Retail licenties verkocht.
En nog nooit een probleem mee gehad.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:13
[...]

Als grijs gewoon allemaal prima is, dan kunnen je je beter niet laten oplichten voor €20. :P
Ga dan gelijk door naar het walhalla der licenties: Ebay

Ik heb mijn Windows licentie voor €1,62 gekocht of zo.
Gelijk Office 365 Lifetime erbij met 5TB opslag voor €3,00 en je bent helemaal het heertje. ;)

ps. Er zijn zelfs Pro Licenties beschikbaar voor $1,08 tegenwoordig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
dehardstyler schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Als grijs gewoon allemaal prima is, dan kunnen je beter niet laten oplichten voor €20. :P
Ga dan gelijk door naar het walhalla der licenties: Ebay

Ik heb mijn Windows licentie voor €1,62 gekocht of zo.
Gelijk Office 365 Lifetime erbij met 5TB opslag voor €3,00 en je bent helemaal het heertje. ;)

ps. Er zijn zelfs Pro Licenties beschikbaar voor $1,08 tegenwoordig. :P
Ik heb mijn Windows 10 Pro ook gewoon via Ebay gekocht. Zorg gewoon dat je er een verkoper uitpikt met goede referenties en die er veel verkoopt.
Office 365 wil ik niet doen want dan moet je een aangemaakte account gebruiken. Ik registreer liever op mijn eigen naam.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Dat is echt te simpel geredeneerd. Als iets waar Microsoft zelf 140 euro voor vraagt maar iemand anders 1,40 dan kan je niet met droge ogen beweren dat het niet op zijn minst vage handel is.

En dat het activeert maakt het niet direct legaal.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Grijze zone...dit is de conclusie van het "onderzoek" door Hardware.info :
Overigens is ons niet gebleken dat het aanschaffen van een spotgoedkope Windows 10-key illegaal zou zijn, maar daarbij plaatsen we direct de disclaimer dat wij bij Hardware Info geen juristen zijn, en je aan dit artikel geen rechten kunt ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
[...]

Sterker nog, Microsoft kiest er bewust voor om dat beleid niet actief aan te passen... uiteraard schiet ik even tekort in het leveren van een link naar een artikel met enige geloofwaardigheid, ik kan het zo snel even niet opsnorren... maar een aantal jaren geleden heeft Microsoft hierover verkondigd dat ze liever zien dat het marktaandeel blijft groeien en men OEM licenties voor weinig blijft aanschaffen, dan dat ze zien dat het allemaal wel via de onbetwist illegale methodes doen.

Maarrrr... een heel grote maar! Lang niet al die goedkope licenties zijn werkelijk OEM licenties, er schuilt gevaar in dat dit licenties zijn die via MDSN kanalen e.d. zijn verkregen, dergelijke licenties kunnen bij het beëindigen van een abonnement ineens stoppen met werken.
Gunner schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:31:
[...]

Dat is echt te simpel geredeneerd. Als iets waar Microsoft zelf 140 euro voor vraagt maar iemand anders 1,40 dan kan je niet met droge ogen beweren dat het niet op zijn minst vage handel is.

En dat het activeert maakt het niet direct legaal.
Puur vanuit het perspectief van de 'onwetende consument' is dat helemaal niet te simpel beredeneerd... jij en ik met wat meer kennis van zaken weten hoe de vork in de steel steekt, maar dat mag je niet van Jan met de korte achternaam verwachten.

Overigens heeft het niet veel zin om in uitersten te gaan discussiëren, want die licenties koop je niet voor €1,40... zo drijf je een discussie alleen maar met onredelijkheid op de spits. Want zodra je het over €20,- tot €40,- per licentie hebt waarvoor dergelijke licenties vaak worden verkocht, wordt het sowieso al een heel stuk aannemelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MicGlou schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:41:
Overigens heeft het niet veel zin om in uitersten te gaan discussiëren, want die licenties koop je niet voor €1,40... zo drijf je een discussie alleen maar met onredelijkheid op de spits. Want zodra je het over €20,- tot €40,- per licentie hebt waarvoor dergelijke licenties vaak worden verkocht, wordt het sowieso al een heel stuk aannemelijker.
Een gebruiker in dit topic claimt van wel ;)
ikbenben schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:37:
Grijze zone...dit is de conclusie van het "onderzoek" door Hardware.info :

[...]
Wat is je punt precies? ze zeggen zelf dat ze het niet zeker weten omdat ze geen juristen zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 11-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
[...]

Maarrrr... een heel grote maar! Lang niet al die goedkope licenties zijn werkelijk OEM licenties, er schuilt gevaar in dat dit licenties zijn die via MDSN kanalen e.d. zijn verkregen, dergelijke licenties kunnen bij het beëindigen van een abonnement ineens stoppen met werken.

Ik weet dat het enig risico inhoud, maar in het slechtste geval koop je toch gewoon terug een andere licentie en ben je weer vertrokken :)

Licenties van 20€ en meer zijn imo even grijs als die van enkele Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ikbenben schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:42:
[...]

Ik weet dat het enig risico inhoud, maar in het slechtste geval koop je toch gewoon terug een andere licentie en ben je weer vertrokken :)

Niet mijn punt... het gaat erom dat als Jan met de korte achternaam ergens een licentie van €20~40 euro kan krijgen en dit aanschaft via een bekende shop, dat je het Jan dan niet kan aanrekenen dat hij had moeten weten dat dit een 'grijze' licentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
MicGlou schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Niet mijn punt... het gaat erom dat als Jan met de korte achternaam ergens een licentie van €20~40 euro kan krijgen en dit aanschaft via een bekende shop, dat je het Jan dan niet kan aanrekenen dat hij had moeten weten dat dit een 'grijze' licentie is.
Nee, dat is waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler

Overigens heeft het niet veel zin om in uitersten te gaan discussiëren, want die licenties koop je niet voor €1,40...
Ehh oke, je hebt gelijk, het is nog goedkoper.....

Knip, linken naar grijze licenties is niet gewenst.

Als jij je beter voelt als je de licenties voor €20 tot €40 koopt, dan vooral dat blijven doen. Kom de volgende keer dan gewoon naar mij toe, dan krijg je ze van mij voor €19 per stuk, heb je nog korting ook. :D

Weet alleen wel dat het echt exact dezelfde licenties zijn. :)

[ Voor 34% gewijzigd door psychoclown op 12-05-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
dehardstyler schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:56:
[...]

knip

Als jij je beter voelt als je de licenties voor €20 tot €40 koopt, dan vooral dat blijven doen. Kom de volgende keer dan gewoon naar mij toe, dan krijg je ze van mij voor €19 per stuk, heb je nog korting ook. :D

Een argument om het misschien bij een 'duurdere' winkel te kopen is dat je als klant het aannemelijk kunt maken dat je het niet wist dat het 'niet mocht'. Namelijk, gekocht bij een gewone bekende winkel. Ik zet niet mocht tussen aanhalingstekens, omdat het helemaal niet zeker is dat het niet mag. Microsoft zal natuurlijk klantvriendelijk zijn en je een nieuwe volledige licentie geven.

... maar, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Deze codes zijn legaal en mogen gewoon verkocht worden.

Daarom ook best raar dat Tweakers het niet in de pricewatch zet. Het is namelijk niet aan Tweakers om te handhaven, dat dient op een ander niveau plaats te vinden. Nu zijn ze onvolledig en kopen klanten onnodig een duur product.

[ Voor 18% gewijzigd door psychoclown op 12-05-2020 23:07 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ikbenben schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:42:
Daar ben ik het pertinent niet mee eens. als je dan toch in kleurtinten wil gaan denken; die Microsoft zelf verkoopt zijn wit. Alles wat je op ebay koopt kan nooit legaal zijn en zou dan pikzwart moeten zijn. Hoe meer claims de verkoper doet dat het wel zo is maakt het alleen maar ongeloofwaardiger. Net zoals de winkels die een 'activeringsgarantie' geven. Waarom zou je die moeten geven bij legitieme producten?:?

Vroeger had je Technet. Dat is uiteindelijk de nek omgedraaid omdat keys op ebay terechtkwamen.

Nee, ik kan er niet bij dat een licentie van een paar euro net zo legaal is als wat Microsoft of grote resellers zelf verkopen. Ieder die dat wel denkt heeft een beetje boter op z'n hoofd.
dehardstyler schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:10:
Je bent het niet eens met de stelling dat een Windows 10 Pro licentie van $1.08 en een Pro licentie van €20 even grijs zijn? Hoe kan dat?
(zie m'n edit)
Nee die zijn allebei even even 'zwart'. Tenzij je toegang hebt tot onderwijswinkels als Slim of Surfspot. Dat is legaal voor ongeveer die prijs (zolang je onderwijs volgt op een aangesloten onderwijsinstelling of daar werkzaam bent.)

[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Een argument om het misschien bij een 'duurdere' winkel te kopen is dat je als klant het aannemelijk kunt maken dat je het niet wist dat het 'niet mocht'. Namelijk, gekocht bij een gewone bekende winkel. Ik zet niet mocht tussen aanhalingstekens, omdat het helemaal niet zeker is dat het niet mag. Microsoft zal natuurlijk klantvriendelijk zijn en je een nieuwe volledige licentie geven.

... maar, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Deze codes zijn legaal en mogen gewoon verkocht worden.

Daarom ook best raar dat Tweakers het niet in de pricewatch zet. Het is namelijk niet aan Tweakers om te handhaven, dat dient op een ander niveau plaats te vinden. Nu zijn ze onvolledig en kopen klanten onnodig een duur product.
Ik denk dat ze ze uit de Pricewatch hebben gehaald, omdat het vast wel ergens een EULA overtreedt. En daar heeft Tweakers gewoon geen zin in.
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:09:
[...]
Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Die Microsoft zelf verkoopt zijn zwart. Alles wat je op ebay koopt kan nooit legaal zijn. Hoe meer claims de verkoper doet dat het wel zo is maakt het alleen maar ongeloofwaardiger. Net zoals de winkels die een 'activeringsgarantie' geven. Waarom zou je die moeten geven bij legitieme producten?:?

Vroeger had je Technet. Dat is uiteindelijk de nek omgedraaid omdat keys op ebay terechtkwamen.
Je bent het niet eens met de stelling dat een Windows 10 Pro licentie van $1.08 en een Pro licentie van €20 even grijs zijn? Hoe kan dat?

[quote]Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:09:
[...]
Daar ben ik het pertinent niet mee eens. als je dan toch in kleurtinten wil gaan denken; die Microsoft zelf verkoopt zijn wit. Alles wat je op ebay koopt kan nooit legaal zijn en zou dan pikzwart moeten zijn. Hoe meer claims de verkoper doet dat het wel zo is maakt het alleen maar ongeloofwaardiger. Net zoals de winkels die een 'activeringsgarantie' geven. Waarom zou je die moeten geven bij legitieme producten?:?

Nee, ik kan er niet bij dat een licentie van een paar euro net zo legaal is als wat Microsoft of grote resellers zelf verkopen. Ieder die dat wel denkt heeft een beetje boter op z'n hoofd.
(zie m'n edit)
Nee die zijn allebei even even 'zwart'. Tenzij je toegang hebt tot onderwijswinkels als Slim of Surfspot. Dat is legaal voor ongeveer die prijs (zolang je onderwijs volgt op een aangesloten onderwijsinstelling of daar werkzaam bent.)
Ja, dat klopt wel. Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. :) Dan snappen we elkaar wel.
Hoe dan ook, kunnen we dus concluderen dat je stom bezig bent als je een illegale licentie koopt voor €20 tot €40, terwijl je net zo goed gewoon €1,40 kunt betalen, want net zo illegaal.

[ Voor 54% gewijzigd door dehardstyler op 12-05-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
[...]

Ik denk dat ze ze uit de Pricewatch hebben gehaald, omdat het vast wel ergens een EULA overtreedt. En daar heeft Tweakers gewoon geen zin in.
Ik kan me niet voorstellen dat je een EULA overtreedt als je een pricewatch maakt. Ik kan me wel voorstellen dat er op een andere manier druk is uitgeoefend. Als je dit niet doet, dan ... [vul maar in].

Nu laten ze bewust informatie weg. Ik snap het, maar het is meer een ethische discussie dan een juridische denk ik.

[...]

Het heeft ook te maken of je kunt weten of iets 'too good to be true' is. 1 euro voor een licentie is te goedkoop. 20 euro toch niet echt. Heel veel software is goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door honey op 12-05-2020 15:15 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:13:
[...]
Het heeft ook te maken of je kunt weten of iets 'too good to be true' is. 1 euro voor een licentie is te goedkoop. 20 euro toch niet echt. Heel veel software is goedkoper.
Ik koop alleen maar licenties van €1, ik weet niet beter. :P >:)

Toch is €20 ook gewoon veel te goedkoop, als je de retail prijs bekijkt: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

€259 :o

Ik denk dat de rechter toch niet met je meegaat als je zegt dat je van niks wist, terwijl het product meer dan 12 keer zo goedkoop is, als in de winkel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

1 euro voor een licentie is te goedkoop. 20 euro toch niet echt. Heel veel software is goedkoper.
Dat kan toch geen argument zijn? Je moet dat bepalen aan de hand van de prijs die de fabrikant zelf hanteert natuurlijk. Je kan de prijs van een softwaregigant als Microsoft niet gaan vergelijken met een of ander hobbymatig knutselwerkje wat iemand op z'n zolderkamer heeft gemaakt.

Je hoeft geen techneut of tweaker te zijn om je af kunnen vragen of licenties van een paar euro of daar iets mee is als de fabrikant er het tienvoudige voor vraagt.
Hoe dan ook, kunnen we dus concluderen dat je stom bezig bent als je een illegale licentie koopt voor €20 tot €40, terwijl je net zo goed gewoon €1,40 kunt betalen, want net zo illegaal.
Als je het zo bekijkt; dat denk ik wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
dehardstyler schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat de rechter toch niet met je meegaat als je zegt dat je van niks wist, terwijl het product meer dan 12 keer zo goedkoop is, als in de winkel. :P
Zover zal het natuurlijk nooit komen, maar stel ... dan denk ik (zoals boven ook genoemd) dat je als consument niet hoeft te twijfelen of iets legaal is als je het koopt bij een normale online winkel hier in Nederland. Als ik een televisie koop bij Bol/Coolblue ga ik er niet van uit dat het gestolen is. Zo ook met dit. Koop je het op een website in Panama dan zal het iets anders zijn.
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:24:
[...]
Dat kan toch geen argument zijn? Je moet dat bepalen aan de hand van de prijs die de fabrikant zelf hanteert natuurlijk. Je kan de prijs van een softwaregigant als Microsoft niet gaan vergelijken met een of ander hobbymatig knutselwerkje wat iemand op z'n zolderkamer heeft gemaakt.

Je hoeft geen techneut of tweaker te zijn om je af kunnen vragen of licenties van een paar euro of daar iets mee is als de fabrikant er het tienvoudige voor vraagt.

[...]

Als je het zo bekijkt; dat denk ik wel.
Windows is altijd gratis bij mijn PC. Natuurlijk is dat niet zo, maar gevoelsmatig zullen heel veel mensen dat zo toch voelen. Dan is 20 euro helemaal niet zo raar bedrag. Verder denk ik dat heel veel software van 20 euro wel wat meer is dan een hobby project op een zoldekamer.

[ Voor 41% gewijzigd door honey op 12-05-2020 15:30 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Ook @Gunner

Zover zal het natuurlijk nooit komen, maar stel ... dan denk ik (zoals boven ook genoemd) dat je als consument niet hoeft te twijfelen of iets legaal is als je het koopt bij een normale online winkel hier in Nederland. Als ik een televisie koop bij Bol/Coolblue ga ik er niet van uit dat het gestolen is. Zo ook met dit. Koop je het op een website in Panama dan zal het iets anders zijn.
Daar zit wel een kern van waarheid in natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14
HWI heeft daar een tijdje terug een stuk over geschreven, het zijn stiekem windows 7 keys en aangezien je nog steeds gratis kunt upgraden van 7 naar 10 werken die keys gewoon.
Ik heb een jaar of 10 terug eens zo'n key gekocht voor windows 7 en die werkt nog steeds in windows 10. :)
Je kan ze nog steeds gewoon halen op de bekende grijze keysites.
Uiteindelijk denk ik dat Windows in de toekomst een gratis OS word aangezien zij hun geld willen verdienen met de Windows Store en nog steeds deze gratis upgrade bieden. Een beetje zoals Android.

[ Voor 22% gewijzigd door unfor op 12-05-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:27:
Windows is altijd gratis bij mijn PC. Natuurlijk is dat niet zo, maar gevoelsmatig zullen heel veel mensen dat zo toch voelen.
Bij een prefab machine bedoel je? Dat is zo maar dat is alleen maar vanwege de afspraken die Microsoft met de fabrikanten maakt.Je kan dat niet gebruiken om te vergelijken met aanbieders van keys op ebay o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

MicGlou schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Nee., maar ik heb al wel meerdere keren gehad dat die licentje vervolgens na x maanden weer revoked was.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Voorbeeld:

Als je een Photoshop licentie wilt dan ga je naar Photoshop.com en koop je die..
Als je programma Y wilt kopen dan ga je naar de website van programma Y en koop je het programma..

Als je Windows wilt kopen dan ga je naar MS.com en koop je een licentie voor Windows.

Elk andere plek die niet geregistreerd staat als officieel MS dealer/reseller daarvan kun je je bij voorbaat afvragen of het legaal is.

Ieder met gezond verstand weet dat de goedkope MS licenties niet legaal zijn. Gewoon kopen bij ms.com of een officiele Microsoft dealer/reseller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 05-06 11:14
Devian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:38:
Ieder met gezond verstand weet dat de goedkope MS licenties niet legaal zijn. Gewoon kopen bij ms.com of een officiele Microsoft dealer/reseller.
De realiteit is dat het wel legale keys zijn maar over het algemeen windows 7 keys die nog steeds gratis upgraden naar win10.
Het is dus niet illegaal, eerder handig gespeeld door de grijze verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:33:
[...]
Bij een prefab machine bedoel je? Dat is zo maar dat is alleen maar vanwege de afspraken die Microsoft met de fabrikanten maakt.Je kan dat niet gebruiken om te vergelijken met aanbieders van keys op ebay o.i.d
Dat weet ik wel, maar ik heb het over de gevoelsmatige waarde van Windows. Heel veel mensen denken dat het altijd gratis is geweest, dan is 20 euro al best veel.
Devian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:38:
Voorbeeld:

Als je een Photoshop licentie wilt dan ga je naar Photoshop.com en koop je die..
Als je programma Y wilt kopen dan ga je naar de website van programma Y en koop je het programma..

Als je Windows wilt kopen dan ga je naar MS.com en koop je een licentie voor Windows.

Elk andere plek die niet geregistreerd staat als officieel MS dealer/reseller daarvan kun je je bij voorbaat afvragen of het legaal is.

Ehm, jij misschien, maar ik koop mijn LG Oled televisie niet bij LG en waarom zou ik Software niet bij Bol.com kopen als het daar ook bij staat. Blijkbaar zijn ze een officiële dealer/reseller, misschien ook niet, dat weet ik niet. Wat ik bedoel, je mag niet verwachten dat consumenten horen te weten dat iets illegaal, grijs of legaal is als je het koopt bij een winkel in Nederland.

[ Voor 18% gewijzigd door honey op 12-05-2020 15:48 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:47:
[...]
Ehm, jij misschien, maar ik koop mijn LG Oled televisie niet bij LG en waarom zou ik Software niet bij Bol.com kopen als het daar ook bij staat. Blijkbaar zijn ze een officiële dealer/reseller, misschien ook niet, dat weet ik niet. Wat ik bedoel, je mag niet verwachten dat consumenten horen te weten dat iets illegaal, grijs of legaal is als je het koopt bij een winkel in Nederland.
Als jou LG TV van normaal rond de 1300eu, bij Bol.com voor 130eu te koop staat, weet je toch dat er iets niet klopt ?

(ik veroordeel overigens niet hoor, maar je moet wel realistisch zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Dat weet ik wel, maar ik heb het over de gevoelsmatige waarde van Windows. Heel veel mensen denken dat het altijd gratis is geweest, dan is 20 euro al best veel.

[...]

Jij weet donders goed dat als je op marktplaats een LG OLED TV van 65" nieuw in doos voor EUR250,- kunt kopen dat die van "de vrachtwagen is gevallen"....dat weten wij allemaal.

En zo is hetzelfde met al die licenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
maratropa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:04:
Zoiets?
https://aanbiedingen.tele...ome-of-professional-13697

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Devian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Jij weet donders goed dat als je op marktplaats een LG OLED TV van 65" nieuw in doos voor EUR250,- kunt kopen dat die van "de vrachtwagen is gevallen"....dat weten wij allemaal.

En zo is hetzelfde met al die licenties.
Als van een particulier koopt wel, maar als ik van Coolblue koop, nee dan druk ik snel op het 'koop' knopje. ;)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Als van een particulier koopt wel, maar als ik van Coolblue koop, nee dan druk ik snel op het 'koop' knopje. ;)
En dan komt het argument betrouwbare verkopende partij dus weer om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@honey Wat wil je bereiken met dit topic ?
Als jij een key wilt kopen en gebruiken die een stuk goedkoper is, dan is het toch goed ?
Je kunt er geen boete voor krijgen als je het niet via/bij vage site verkrijgt, maar oa via Telegraaf,Bol.com, Amazon etc. Je loopt wel de kans dat je een melding gaat krijgen van Microsoft dat je key verlopen is, of al in gebruik is(evt. na verloop van tijd) Het is al aantal jaar gebruikelijk dat deze keys verkocht worden bij/via bekende webwinkels/sites. je kunt er voor een abnormaal laag bedrag ook niet veel van verwachten......

btw, OEM keys zijn van oa Prefab systemen als laptops en desktops van oa Lenovo,Dell,HP etc.
Die kunnen wel uit Peru komen van onverkochte laptop(tot het verkocht en in gebruik genomen gaat worden)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 12-05-2020 16:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Devian
https://www.microsoft.com...oftware-digital-downloads
Met uitzondering van productcodekaarten die met Certificaten van Echtheid meegeleverd worden, distribueert Microsoft geen productcodes als zelfstandige producten. Als op een veilingsite of in een advertentie productcodes worden aangeboden, kunt u ervan uitgaan dat deze codes gestolen of vervalst zijn.
Nu wilde ik het niet zo hard stellen als hierboven...maar dat is hun eigen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:07:
[...]Daarom ook best raar dat Tweakers het niet in de pricewatch zet. Het is namelijk niet aan Tweakers om te handhaven, dat dient op een ander niveau plaats te vinden. Nu zijn ze onvolledig en kopen klanten onnodig een duur product.
Het ligt wat ingewikkelder... een heleboel van die codes komen uit MSDN abonnementen e.d. en die mogen absoluut expliciet niet worden verkocht... en dat zijn vaak die licenties die je op ebay voor heel weinig vind... dat zijn ook de licenties die ineens ophouden met werken omdat een abonnement wordt beëindigd om wat voor een reden dan ook.

OEM licenties, die mag je in principe wel (ver)kopen en die kunnen ook niet verlopen... maar jij kan op afstand niet zien wat wat is.
dehardstyler schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Dit voegt uiteraard niets toe, altijd dat gediscussieer in uitersten...

Volgens mij ging het over de aannemelijkheid van de prijs en dat het werkelijk OEM betreft, plus aangeschaft via een gerenommeerde webshop... daar valt ebay niet bepaald onder aangezien dat niet veel meer is dan een internationaal bekende marktplaats. Dit zijn uiteraard licenties die niet fris zijn.

Laat mij nu eens een link zien naar een genuine OEM licentie voor die prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Lichtelijk offtopic misschien maar het is wel software die je 100% van de tijd dat je pc aan staat gebruikt, het is niet een vaag stukje software dat maar 1 specifieke functie heeft en je niet zo vaak gebruikt.

Als je het van die kant bekijkt is het helemaal niet zo duur en is het het geld gewoon waard, ook als je die licentie voor het volle pond koopt.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Hackus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:15:
@honey Wat wil je bereiken met dit topic ?
Als jij een key wilt kopen en gebruiken die een stuk goedkoper is, dan is het toch goed ?
Je kunt er geen boete voor krijgen als je het niet via/bij vage site verkrijgt, maar oa via Telegraaf,Bol.com, Amazon etc. Je loopt wel de kans dat je een melding gaat krijgen van Microsoft dat je key verlopen is, of al in gebruik is(evt. na verloop van tijd) Het is al aantal jaar gebruikelijk dat deze keys verkocht worden bij/via bekende webwinkels/sites. je kunt er voor een abnormaal laag bedrag ook niet veel van verwachten......

btw, OEM keys zijn van oa Prefab systemen als laptops en desktops van oa Lenovo,Dell,HP etc.
Die kunnen wel uit Peru komen van onverkochte laptop(tot het verkocht en in gebruik genomen gaat worden)
Ik wil helemaal niks bereiken. Mijn antwoord heb ik al gekregen een stuk hierboven. Ik ben een tweede computer aan het bouwen en het viel me op dat de prijs in de Pricewatch opeens 120+ euro duurder is geworden. Dat is best raar, omdat ik een licentie heb gekocht een aantal jaren geleden voor 20 euro. Vandaar. Ik doe nu gewoon mee met de discussie. ;)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
ScrooLoose schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:29:
Lichtelijk offtopic misschien maar het is wel software die je 100% van de tijd dat je pc aan staat gebruikt, het is niet een vaag stukje software dat maar 1 specifieke functie heeft en je niet zo vaak gebruikt.

Als je het van die kant bekijkt is het helemaal niet zo duur en is het het geld gewoon waard, ook als je die licentie voor het volle pond koopt.
Dat klopt ook. Ik heb ook een Office Family account en een Photoshop/Lightroom account bij Adobe. Dat zijn kosten per jaar.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
MicGlou schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:26:

Dit voegt uiteraard niets toe, altijd dat gediscussieer in uitersten...

Volgens mij ging het over de aannemelijkheid van de prijs en dat het werkelijk OEM betreft, plus aangeschaft via een gerenommeerde webshop... daar valt ebay niet bepaald onder aangezien dat niet veel meer is dan een internationaal bekende marktplaats. Dit zijn uiteraard licenties die niet fris zijn.

Laat mij nu eens een link zien naar een genuine OEM licentie voor die prijs?
Er staat "genuine" in alle links die ik stuurde. Dus ik weet niet beter dan dat dat zo is.

OEM licenties kun je helemaal niet kopen. Die worden namelijk door bijvoorbeeld Dell al op het moederbord geinstalleerd.
Als Dell je moederbord vervangt, krijg je ook altijd weer een nieuw licentie op een sticker, zodat je die weer kunt gebruiken voor je Windows installatie.

Bedoel je niet een genuine Retail licentie in je bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:09:
[...]
Dat beweer ik ook niet. Vandaar ook dat de term "grijs" bestaat, het valt zo wat tussenin. Het is niet even legaal als bij Microsoft of in de winkel zelf te kopen, maar het is ook niet illegaal want anders zou een platform als bv Ebay en Amazon ze ook niet mogen verkopen.
[...]

Voila, vind ik dus ook. Imo zijn ze beide even "grijs".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
dehardstyler schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:36:
[...]

OEM licenties kun je helemaal niet kopen. Die worden namelijk door bijvoorbeeld Dell al op het moederbord geinstalleerd.
Als Dell je moederbord vervangt, krijg je ook altijd weer een nieuw licentie op een sticker, zodat je die weer kunt gebruiken voor je Windows installatie.
[...]
Ik heb altijd begrepen dat je OEM mag gebruiken als je zelf je computer bouwt?

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
honey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je OEM mag gebruiken als je zelf je computer bouwt?
Ik heb het net even opgezocht, en je hebt inderdaad gelijk. Ik dacht dat dat alleen voorbehouden was aan de Dell's en HP's, maar je mag inderdaad zelf ook een OEM licentie gebruiken.

Het enige verschil tussen OEM en Retail is eigenlijk dat OEM maar 1 keer te activeren is, en daarna is de key aan dat moederbord gekoppeld. De retail versie kun je gewoon overal en nergens op heractiveren.

Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Trouwens, ik zie dat er gewezen wordt naar een uitspraak van het Europese Hof waar besloten is dat het verhandelen van tweede hands licentiecodes is toegestaan. Dat zou dus dit legaal moeten maken (en niet grijs).

Wellicht eens interessant voor Tweakers om er eens naar te kijken. Ik heb het zelf niet gelezen, (of opgezocht) maar het zou deze uitspraak zijn.

Europese Hof van justitie in uitspraak van 3 juli 2012 C-128/11

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 21:07

TheVMaster

Moderator WOS
honey schreef op Wednesday 13 May 2020 @ 10:18:
Trouwens, ik zie dat er gewezen wordt naar een uitspraak van het Europese Hof waar besloten is dat het verhandelen van tweede hands licentiecodes is toegestaan. Dat zou dus dit legaal moeten maken (en niet grijs).

Wellicht eens interessant voor Tweakers om er eens naar te kijken. Ik heb het zelf niet gelezen, (of opgezocht) maar het zou deze uitspraak zijn.

Het probleem bij dat soort goedkope licenties is natuurlijk dat jij niet kunt controleren of het inderdaad echte tweedehands licenties zijn, of eh....licenties waar men op een minder nette manier aan is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
JackSparrow schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:48:
[...]

Het probleem bij dat soort goedkope licenties is natuurlijk dat jij niet kunt controleren of het inderdaad echte tweedehands licenties zijn, of eh....licenties waar men op een minder nette manier aan is gekomen.
Waarom zou ik dat moeten controleren of moeten aantrekken?

Kijk, je kunt bij alles twijfels hebben en heel vaak ook wel terecht. In dit geval is het niet te controleren. Ik koop het bij een (ogenschijnlijk) betrouwbare winkel. Ik ga ook niet twijfelen of de monitor die ik deze week heb gekocht bij Amazon gestolen is uit de winkel. Hij is nergens op voorraad, maar bij hun kon ik het wel kopen.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

honey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:48:
[...]

Kijk, je kunt bij alles twijfels hebben en heel vaak ook wel terecht. In dit geval is het niet te controleren. Ik koop het bij een (ogenschijnlijk) betrouwbare winkel. Ik ga ook niet twijfelen of de monitor die ik deze week heb gekocht bij Amazon gestolen is uit de winkel. Hij is nergens op voorraad, maar bij hun kon ik het wel kopen.
Wat doe je als een zwerver je een fiets aanbiedt achter het station?

Precies hetzelfde.

Kan iemand deze pinnen of als beste antwoord markeren want dit is denk ik het beste antwoord uit het topic;
Devian in "Windows Pro prijs OEM duurder?"

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 15-05-2020 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Precies hetzelfde.

Kan iemand deze pinnen of als beste antwoord markeren want dit is denk ik het beste antwoord uit het topic;
Het is niet hetzelfde. Een fiets kopen achter het station van een zwerver is toch wel wat anders dan een licentie kopen van een Nederlandse winkel en betalen met iDeal. Als consument hoef je niet te twijfelen aan de producten die je koopt in een winkel. De handhaving ligt niet bij de consument.

... en nogmaals, het is alleen illegaal als het illegaal is. Blijkbaar mag het wel.

Volgens mij is alles wel gezegd en zijn het nu reruns van argumenten. ;)

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

honey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:49:
.. en nogmaals, het is alleen illegaal als het illegaal is. Blijkbaar mag het wel.
(inderdaad we gaan blijven herhalen want dan ga ik pareren dat ik vind dat het technisch gezien niet legaal is als je iets voor een fractie van de adviesprijs gaat verkopen waarvan MS zelfs zegt (zie eerder gegeven link) dat deze codes gestolen of vervalst zijn)

etc etc etc infinite loop

Het komt er op neer dat het afhangt van je eigen moraal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
honey schreef op Friday 15 May 2020 @ 07:48:
[...]

Eh...daar gewoon niet kopen :+ Windows is software he, dat download je. Dus die is overal 'op voorraad'. Ik zou hem zelf gewoon aanschaffen via een van de shops in de PriceWatch.

En ja, Windows is nu eenmaal niet goedkoop. Gelukkig betaal je maar 1x voor je Windows licentis (als je dus een retail koopt) en kun je die dus meenemen naar een nieuwe pc. Daarnaast gebruik je Windows natuurlijk elke dag, mocht je het 'te duur' vinden. Smeer dat bedrag eens uit over 2 of 3 jaar, dan valt het bedrag dat je per dag voor Windows betaald in het niets bij bv. de kosten voor [vul maar wat in]
honey schreef op Friday 15 May 2020 @ 09:49:
[...]

Het is niet hetzelfde. Een fiets kopen achter het station van een zwerver is toch wel wat anders dan een licentie kopen van een Nederlandse winkel en betalen met iDeal. Als consument hoef je niet te twijfelen aan de producten die je koopt in een winkel. De handhaving ligt niet bij de consument.

... en nogmaals, het is alleen illegaal als het illegaal is. Blijkbaar mag het wel.

Volgens mij is alles wel gezegd en zijn het nu reruns van argumenten. ;)
Het feit dat je iets kunt kopen (zelfs in een winkel) maakt niet niet legaal. Over welke Nederlandse webshop gaat het? Want als de site in het Nederlands is (en hij toevallig op een .nl domeinnaam te bezoeken is), maakt het niet direct een Nederlandse winkel volgens mij.

Daarnaast is handhaving op dit vlak best wel onmogelijk (als het over het 'blijkbaar mag het wel' gaan hebben), het is dweilen met de kraan open. Persoonlijk ben ik best wel blij dat de shops in de pricewatch hier gewoon betrouwbare shops zijn en dat daar al die 'vage licentieboeren' niet meer terug te vinden zijn. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door TheVMaster op 15-05-2020 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

[...]

1 euro voor een licentie is te goedkoop. 20 euro toch niet echt. Heel veel software is goedkoper.
Voor een Windows Pro licentie? Compleet onzin natuurlijk. Kijk naar de prijs die Microsoft vraagt en je ziet het direct. Je kan je echt niet verschuilen achter het idee dat 20 euro een normale prijs is voor een product wat retail veel duurder is.
honey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:48:
[...]

Ik koop het bij een (ogenschijnlijk) betrouwbare winkel. Ik ga ook niet twijfelen of de monitor die ik deze week heb gekocht bij Amazon gestolen is uit de winkel. Hij is nergens op voorraad, maar bij hun kon ik het wel kopen.
Eh nee, dat doe je niet. Je koopt via Amazon maar bij een andere winkel welke helemaal niet ogenschijnlijk betrouwbaar is. Zie ook mijn reactie hier: Bor in "Windows Pro prijs OEM duurder?"

Je bent wel heel erg creatief aan het ontkennen hoor.

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 15-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
JackSparrow schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Eh...daar gewoon niet kopen :+ Windows is software he, dat download je. Dus die is overal 'op voorraad'. Ik zou hem zelf gewoon aanschaffen via een van de shops in de PriceWatch.

En ja, Windows is nu eenmaal niet goedkoop.
[...]
Ik kan een licentie kopen via bijvoorbeeld Bol.com. Als ik goed kijk, dan komt het ook van een ander bedrijf. Het kost meer dan 200 euro.

Ik kan een licentie kopen van Amazon.nl. Als ik goed kijk, dan komt het ook van een ander bedrijf. Het kost 14 euro.

Als ik zoek, dan moet ik eerst een paar goedkope reclames negeren van Google.

Amazon is geen onbekende onbetrouwbare partij. Ze zijn in de wereld best wel groot.
Bol is geen onbekende onbetrouwbare partij. Ze zijn in Nederland best wel groot.

Als je geen Tweaker bent, maar een gemiddelde burger. Leg mij eens uit waarom ik ervan uit moet gaan dat Amazon illegaal spul verkoopt? Misschien betaal je bij Bol wel 200 euro meer voor exact hetzelfde? Heb jij garantie dat het echt is?
Ik heb deze week een monitor binnen gekregen. Gekocht bij Amazon. Moet ik nu twijfelen of deze gestolen is?

Het gaat erom of je als burger dient te weten of het illegaal is. (Het gaat er niet om wat ik weet). Daarbij komt (nogmaals) dat het maar de vraag is of het illegaal is. Eerder handig gebruik van oude licenties.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bor schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Voor een Windows Pro licentie? Compleet onzin natuurlijk. Kijk naar de prijs die Microsoft vraagt en je ziet het direct. Je kan je echt niet verschuilen achter het idee dat 20 euro een normale prijs is voor een product wat retail veel duurder is.

[...]
Vergeet niet dat in de beleving van heel veel mensen Windows altijd gratis is geweest. Die vinden het raar dat het nu opeens geld kost. 20 euro is dan best een prima bedrag. Zoveel was het een paar jaar geleden ook.

Ik denk dat je niet kunt verwachten dat je als burger deze schimmige en onduidelijke licentie wereld dient te weten. Daar gaat het om. Je koopt iets bij een winkel.

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 15-05-2020 18:13 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
honey schreef op Friday 15 May 2020 @ 18:07:
[...]

Ik kan een licentie kopen via bijvoorbeeld Bol.com. Als ik goed kijk, dan komt het ook van een ander bedrijf. Het kost meer dan 200 euro.

Ik kan een licentie kopen van Amazon.nl. Als ik goed kijk, dan komt het ook van een ander bedrijf. Het kost 14 euro.

Als ik zoek, dan moet ik eerst een paar goedkope reclames negeren van Google.

Amazon is geen onbekende onbetrouwbare partij. Ze zijn in de wereld best wel groot.
Bol is geen onbekende onbetrouwbare partij. Ze zijn in Nederland best wel groot.

Als je geen Tweaker bent, maar een gemiddelde burger. Leg mij eens uit waarom ik ervan uit moet gaan dat Amazon illegaal spul verkoopt? Misschien betaal je bij Bol wel 200 euro meer voor exact hetzelfde? Heb jij garantie dat het echt is?
Ik heb deze week een monitor binnen gekregen. Gekocht bij Amazon. Moet ik nu twijfelen of deze gestolen is?

Het gaat erom of je als burger dient te weten of het illegaal is. (Het gaat er niet om wat ik weet). Daarbij komt (nogmaals) dat het maar de vraag is of het illegaal is. Eerder handig gebruik van oude licenties.
Zoals je misschien weet zijn zowel bol.com als amazon.com handelsmarktplaatsen. Daar kunnen 3rd parties dus ook hun producten aanbieden. Vandaar dat ik je ook verwijs naar de Pricewatch, daar vindt je namelijk (zeker) betrouwbare partijen voor je Windows licenties.

Wat je verder bij bol.com of amazon.com kunt vinden daar geef ik geen oordeel over. Overigens dien je als 'burger' ook te beschikken over een gezond verstand. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn (Windows licentie voor weinig), dan is het dat dus vaak ook. Dus aan jou om zelf in te schatten....
honey schreef op Friday 15 May 2020 @ 18:11:
[...]

Vergeet niet dat in de beleving van heel veel mensen Windows altijd gratis is geweest. Die vinden het raar dat het nu opeens geld kost. 20 euro is dan best een prima bedrag. Zoveel was het een paar jaar geleden ook.

Ik denk dat je niet kunt verwachten dat je als burger deze schimmige en onduidelijke licentie wereld dient te weten. Daar gaat het om. Je koopt iets bij een winkel.
Wat ik dus hierboven ook al zei....er is ook nog zoiets als gezond verstand. Als je dat gebruikt tijdens het zoeken naar je Windows 10 licentie, dan zijn we al een stuk verder.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 15-05-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
JackSparrow schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:13:
[...]
Wat ik dus hierboven ook al zei....er is ook nog zoiets als gezond verstand. Als je dat gebruikt tijdens het zoeken naar je Windows 10 licentie, dan zijn we al een stuk verder.
Uhu, klopt. Dat doe ik dus ook. Daarom koop ik bij een betrouwbare winkel zoals Amazon waar ik ook mijn monitor heb gekocht.

Even voor de duidelijkheid. Het gaat er niet om wat ik vind. Ik heb me inmiddels voldoende verdiept in dit alles naar aanleiding van deze topic. Ik weet het nu wel. Ik probeer nu een punt te maken hoe de gemiddelde consument naar dit zal kijken. 😉

”The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem”

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

honey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Vergeet niet dat in de beleving van heel veel mensen Windows altijd gratis is geweest.
Windows is nooit gratis geweest. Wel is er een tijd een gratis upgrade naar Windows 10 aangeboden geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

honey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:19:
[...]

Uhu, klopt. Dat doe ik dus ook. Daarom koop ik bij een betrouwbare winkel zoals Amazon waar ik ook mijn monitor heb gekocht.
Zoals ik je al eerder heb uitgelegd koop je via Amazon. In dit geval bij een duidelijk schimmige winkel. Daarbij is de prijs, zeker voor een Pro licentie, duidelijk niet in de haak. Je blijft zoeken naar argumenten om de aanschaf van dit soort overduidelijk schimmige licenties goed te praten. Al in de eerste reply is aangegeven dat dit soort aanbod niet klopt.

[ Voor 26% gewijzigd door Bor op 15-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gaat om de beeldvorming. “Gratis, want kwam bij de nieuwe pc”. Of: gratis want neefje Hans had een CD.

Zo ook de beeldvorming van Amazon. Amazon als verkoper is m.i. prima betrouwbaar qua ook product en leveringen. Amazon als marktplaats is in mijn beleving in de regel betrouwbaar in de zin dat je je geld terugkrijgt als niet wordt geleverd. Maar ik ben er de afgelopen maand al tenminste (...) twee keer opgelicht (wel betalen, niet leveren, geld terug van Amazon).

Als ik iets via een Amazon dropshipper (lees: product wordt morgen in een Chinese sweatshop gemaakt) koop, ga ik er hooguit van uit dat het een wat betere kwaliteit heeft dan bij aliexpress.

De NS is een grote betrouwbare partij. Dat maakt dat ik in de trein stap met vertrouwen dat die niet ontspoort. Maar niet dat de fiets die ik bij de fietsenstalling van een niet weggejaagde junk met NS jasje koop, het met jaren garantie goed gaat doen.

Edit:
honey schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:18:

Usedsoft arrest, op die term zoekend zal je het al wel tegenkomen op de frontpage. Het maakt dat MS in een quote in een eerdere post wat te stellig suggereert dat het altijd verdacht is (net zoals dat ook een net iemand de eigen fiets kan verkopen op een NS station), maar het heeft haken en ogen. Zoals wat al was gezegd, dat bij niet opletten je koopt van een malafide partij (licentie gekregen door jatten van creditcards / fraude, etc of 1 licentie 2x verkopen, of bv een msdn of onderwijslicentie), of bijv waar de licentie ‘opgesplitst’ is (1 licentie voor 100 Pc’s, verkopen aan 100 mensen) en dat mag dan weer niet volgens UsedSoft.

[ Voor 38% gewijzigd door F_J_K op 15-05-2020 19:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Precies hetzelfde.

Ik was al verkocht bij dit antwoord :-P.

Pagina: 1