unezra schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:40:
[...]
Heel simpel.
Als jij een fiets koopt voor een tientje die normaliter €400 is, weet je dat het waarschijnlijk niet klopt.
Als jij een Windows licentie koopt voor een tientje die normaliter €120 (Home) of €200+ is (Pro), weet je ook dat het waarschijnlijk niet klopt.
Ok, maar ik vind de vergelijking met een fiets (al dan niet van een junk) niet terecht. Een fiets of welk ander fysiek product heeft onderdelen en of grondstoffen die van eigenaar wisselen voor kostprijs+marge.
Bij een software licentie gaat het om gebruiksrecht wat je koopt.
In beide gevallen (fysiek product of gebruiksrecht) staat het de verkoper vrij om een product zonder marge te verkopen, zelfs het aanbieden van een product onder kostprijs mag gewoon.
En als jij een product aanschaft wat door de verkoper onder zijn kostprijs verkocht wordt, dan ben jij als consument niet fout.
In dit geval zijn er meerdere verkopers die een gebruiksrecht voor een bijzonder lage prijs verkopen. Ik weet niet wat de inkoopprijs is, en dat hoef ik ook niet te weten.
Het zou zomaar kunnen dat de inkoopprijs van een Windows 10 licentie in bulk maar € 5,- is (geen idee wat het werkelijk is).
Dan is de legitieme verkoper voor € 200,- niet fout, maar maakt hij wel heel veel marge.
De verkoper die het voor € 20,- verkoopt maakt dan veel minder marge, en wordt op dit forum als niet legitiem bestempelt.
Waar ik mee begon, is te zeggen dat ik het oprecht lastig vind om te beoordelen of ik als consument fout zit, als ik een licentie voor een heel lage prijs koop.
In het geval van Microsoft is er voor de activatie van een licentie contact met een server van Microsoft, waardoor ik vind dat ik mag verwachten dat alleen legitieme sleutels geaccepteerd worden.
Edit:
Is deze licentie legtiem?
https://www.megekko.nl/pr...-Windows-10-Pro-FQC-08940
Windows 10 Pro voor € 161,95 bijna € 100,- goedkoper dan Microsoft.
[
Voor 4% gewijzigd door
Diederik op 07-06-2019 16:06
]