Misschien moet de berijder eens op dieet. Scheelt meer kg en geen teringherrie.SniperGuy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:54:
[...]
10KG winst kan zomaar een simpele besparing van ruim 6% zijn,
Achja... Je kan jezelf maar ergens aan ergeren, geeft ook weer aan hoe goed we het hier hebben. Persoonlijk erger ik mijzelf aan honden, kinderen en links/groen volk. Maar gelukkig wordt niet alles verboden als iemand zich er aan ergert.
Je kan natuurlijk ook verhuizen. Ik hoor hier zelden dergelijke uitlaten welke dermate veel lawaai maken in de avond of nacht. Verkeerde buurt/stad gekozen? Je kan klagen bij de gemeente en/of wijkagent, mogelijk kunnen ze wat betekenen. En misschien pakken ze nog wel een crimineeltje zo. Bij de de auto's welke af fabriek ALS hebben lijkt mij handhaven wat lastig, sommige auto's zou nou eenmaal wat luider ontworpen.
Je kan natuurlijk ook verhuizen. Ik hoor hier zelden dergelijke uitlaten welke dermate veel lawaai maken in de avond of nacht. Verkeerde buurt/stad gekozen? Je kan klagen bij de gemeente en/of wijkagent, mogelijk kunnen ze wat betekenen. En misschien pakken ze nog wel een crimineeltje zo. Bij de de auto's welke af fabriek ALS hebben lijkt mij handhaven wat lastig, sommige auto's zou nou eenmaal wat luider ontworpen.
Verhuizen. tja. Ik woon in een dorpje op het platteland, en daar is het best wel rustig het hele jaar. Behalve als de zon schijnt. Dan komt het lycra-tuig door de straat, schreeuwend "links", want ze moeten altijd allemaal linksaf. En de motorrijders, die zich overigens een stuk beter gedragen dan wielrenners. De meeste rijden overigens rustig door de straat (30km zone). Maar je hebt er ook bij die je tot twee dorpen verder hoort. Die komen vanzelf een keer een boom tegen met hun gedrag. Want het is pas stoer als het teringherrie maakt en oerend hard gaat ofzo.TheBrut3 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:33:
Achja... Je kan jezelf maar ergens aan ergeren, geeft ook weer aan hoe goed we het hier hebben. Persoonlijk erger ik mijzelf aan honden, kinderen en links/groen volk. Maar gelukkig wordt niet alles verboden als iemand zich er aan ergert.
Vrienden van ons wonen in Putten in het bos. Heerlijk rustig. Totdat op zondagmorgen de tokkies met hun quads door het bos komen raggen. Wekelijks.
Er is in dit overvolle landje amper een rustig plekje te vinden lijkt het wel.
Zo. Papa heeft weer even geklaagd....
Het zijn die paar die het voor de rest verpesten. De meeste aftermarket-uitlaten maken niet zoveel herrie. Maar dan wordt de db-killer er nog uit gehaald, en katvervangers voor de katalysatoren toegepast. Of zelfs een directe downpipe.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Als het er een paar waren was het niet zo'n probleem, het lijkt tegenwoordig helaas wel een trend. Een extreem asociale trend. Net als tuinfeesten en ander onnodig geluidsoverlast.fonsoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:31:
Het zijn die paar die het voor de rest verpesten. De meeste aftermarket-uitlaten maken niet zoveel herrie. Maar dan wordt de db-killer er nog uit gehaald, en katvervangers voor de katalysatoren toegepast. Of zelfs een directe downpipe.
Doorgeslagen individualisme, niet meer en niet minder.
Rekening houden met anderen is passé , als IK maar gewoon tot 3u 's nachts de muziek in de tuin aan kan zetten en als IK maar kan genieten van mijn open uitlaatsysteem die IK even lekker opentrek midden in een woonwijk of die dijk die er vlak langs ligt. En als ik IK maar mijn wheelies kan oefenen vlak bij allemaal woningen. Je moet het me maar gewoon gunnen en zo niet dan ben JIJ het probleem.
Dat lijkt tegenwoordig de gedachtegang te zijn van nogal wat volk.

Of is het probleem; IK mag nergens last van hebben, dus niemand mag dingen doen die MIJ niet aanstaan?Metro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:51:
Als het er een paar waren was het niet zo'n probleem, het lijkt tegenwoordig helaas wel een trend. Een extreem asociale trend. Net als tuinfeesten en ander onnodig geluidsoverlast.
De waarheid zal in het midden liggen. Persoonlijk heb ik niet het idee dat er in de afgelopen jaren meer geluidsoverlast is ontstaan. Maar dat hoeven anderen uiteraard niet zo te ervaren.TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Of is het probleem; IK mag nergens last van hebben, dus niemand mag dingen doen die MIJ niet aanstaan?
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Zo te lezen ben je geen jurist. Dat is wel duidelijk. De jurisprudentie die ik plaatste zijn uitspraken door het gerechtshof. Dat houdt in dat iemand in hoger beroep (i.e. bezwaar) is gegaan. En zoals je kunt lezen is daar geen RDW aan te pas gekomen, want de rechter heeft geoordeeld dat dat in het geval van artikel 57 RVV1990 niet nodig is. Het gaat er in dat artikel ten slotte niet om of het voertuig aan de eisen voldoet, maar dat er sprake is van onnodig geluid. Dat onnodig geluid wordt geheel en alleen door een opsporingsambtenaar vastgesteld. Daar komt dus helemaal geen meting bij aan te pas, want dat is dus voor artikel 57 RVV1990 helemaal niet vereeist.deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:25:[...]
En dan ga je in bezwaar, moet er een meting plaatsvinden door de RDW en blijkt de uitlaat gewoon te voldoen. Want nogmaals, de cracks and pops zijn te kort en doorgaans te zacht om echt tot een probleem tijdens de keuring te komen. Het enige waarvoor je wel een boete kan krijgen, is opzettelijke geluidshinder, maar dat is niks anders dan bijv. opzettelijk zonder einddemper rond gaan rijden en in basis geen reden tot inbeslagname. Dat gebeurt alleen als er meer aanleidingen zijn (zoals twijfels bij de verlaging of andere constructiepunten).
Er is een reden waarom handhaving hierop vrijwel niet gedaan wordt, het is praktisch onmogelijk. Alleen als bij een vast toerental de vastgelegde norm overschreden wordt, kan er daadwerkelijk opgetreden worden. Maar voor je daarboven zit, zit je met alle correcties zo ver erboven dat de meeste brulpijpen ineens binnen de normen blijken te vallen. Daarnaast blijkt het een bijzonder lastige meting te zijn om juridisch goed uit te voeren, dus laten ze geluid vaak voor wat het is, en concentreren ze zich liever op feiten die makkelijker te bestraffen zijn, zoals gevaarlijk rijgedrag of snelheid (en wat een hogere prioriteit heeft).
Het enige wat je kan doen is, als je een aan weg woont waar regelmatig hinder is, hierover blijven klagen. Bij de politie, bij de wethouder, bij RWS, net waar de straat of weg onder valt.
Je verhaal over het moeilijk handhaven is onzin in dezen. Waarom? Omdat er voor artikel 57 RVV1990 dus helemaal geen metingen nodig zijn. Dat heb ik met jurisprudentie onderbouwd. Dat het lastig is om het onnodig geluid te beschrijven dat geef ik toe, maar wanneer je ziet dat mensen ervan schrikken of iemand die gaat erg hoog in zijn toeren tussen drempels in (al dan niet met pop & bangs), piepende banden, etc. kun je prima beschrijven en zijn voldoende feiten en omstandigheden.
Het wordt een ander verhaal als een voertuig gecontroleerd wordt op basis van de Regeling voertuigen, want dan moet er wel gemeten worden (wat de Politie overigens zelf kan en mag). Dat is waar jij het waarschijnlijk over hebt, maar dat is totaal irrelevant voor artikel 57 RVV1990.
Er is een verschil tussen dingen die je niet aanstaan en dingen waar je last van hebt.TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Of is het probleem; IK mag nergens last van hebben, dus niemand mag dingen doen die MIJ niet aanstaan?
Religieuze uitingen, kledingkeuzes, de kleur van je auto of kozijnen, gedachtengoed wat je niet aanstaat, al loop je naakt over straat, het zal de meeste mensen een worst wezen, je kan immers een andere kant op kijken en er geen last van hebben.
Geluidsoverlast is echter totaal iets anders, je kan het immers niet ontwijken, je kan niet je oren dichtdoen of een andere kant op kijken, het is er altijd.
Met een burka over straat? Moet je helemaal zelf weten. Gejengel uit de speakers van de moskee? Nee!
En nogmaals, zolang het een handvol mensen is is het tot daar aan toe maar als je van 10u 's ochtends tot 10u 's avonds de ramen en deuren dicht moet houden (letterlijk!) ondanks dat het bloedheet is omdat je elkaar anders niet meer kunt verstaan vanwege de constante herrie van motorrijders en sjonniepijpen onder auto's dan is het niet meer een kwestie van iemand iets gunnen maar gewoon extreme overlast.
Hetzelfde met tuinfeestjes. Als er 1 of 2 buren het een keer per jaar doen en op een normale tijd stoppen is het tot daar aan toe maar ik ben uit mijn vorige huis verhuisd omdat het bijna elk weekend wel raak was. En uiteraard stoppen ze niet om 12u maar bij voorkeur ergens om 3u 's nachts.
Dan was die weer jarig, dan had die weer een examenfeest etc. Dat gunnen houdt ook wel ergens op natuurlijk.
Het is niet alleen de overlast zelf maar ook de hoeveelheid dat een probleem is.
Bovendien is geluidsoverlast bewezen slecht voor je gezondheid en kan het zelfs dodelijk zijn.
Dat heeft dus weinig meer met gunnen te maken maar domweg met het welzijn van je medemens.
Vrijheid betekent dat je alles kan doen zonder dat je daarbij anderen kwaad doet, en met geluidsoverlast doe je wel degelijk mensen kwaad.
[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2020 12:09 ]
Zeg dat nu nog eens rond hand-in-hand van 2 mannen, 2 vrouwen, zoenende mensen, transgenders, jou zal het hoofdzakelijk een worst wezen, praat nu niet in het algemeen van 'de mensen'.Metro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Er is een verschil tussen dingen die je niet aanstaan en dingen waar je last van hebt.
Religieuze uitingen, kledingkeuzes, de kleur van je auto of kozijnen, gedachtengoed wat je niet aanstaat, al loop je naakt over straat, het zal de meeste mensen een worst wezen, je kan immers een andere kant op kijken en er geen last van hebben.
Geluidsoverlast is echter totaal iets anders, je kan het immers niet ontwijken, je kan niet je oren dichtdoen of een andere kant op kijken, het is er altijd.
Zelfs als die auto's en overige zaken zich prima aan de regels houden (qua tijd, db, eisen etc), zou het jou dus blijkbaar nog een probleem zijn als overlast, de muziek staat je niet aan, het praten is jouw ding niet, een sportieve uitlaat is 'tokkie'.
Mijn auto is 100% legitiem, origineel en alles, toch heb ik in de 10 jaar al diverse mensen aan de deur gehad met hun 'overlast', maar dezelfde hoeveelheid mensen hoe 'geweldig' dat ding klinkt. Hetzelfde geluid, verschilende meningen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik denk dat de meeste mensen dat inderdaad echt niet zal boeien nee.SinergyX schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:14:
[...]
Zeg dat nu nog eens rond hand-in-hand van 2 mannen, 2 vrouwen, zoenende mensen, transgenders, jou zal het hoofdzakelijk een worst wezen, praat nu niet in het algemeen van 'de mensen'.
Nogmaals, geluid is niet uit te schakelen, lees ook even de linkjes die ik erbij heb gezet over de fysieke implicaties voor andere mensen. Het wegwuiven als 'ze moeten niet zo zeuren' getuigt niet echt van veel empathie. Jouw "pleziertje" kan voor anderen letterlijk gezondheidsproblemen en zelfs een korter leven tot gevolg hebben. Dat gebeurt toch echt niet als je 2 mannen hand in hand ziet lopen.Zelfs als die auto's en overige zaken zich prima aan de regels houden (qua tijd, db, eisen etc), zou het jou dus blijkbaar nog een probleem zijn als overlast, de muziek staat je niet aan, het praten is jouw ding niet, een sportieve uitlaat is 'tokkie'.
Mijn auto is 100% legitiem, origineel en alles, toch heb ik in de 10 jaar al diverse mensen aan de deur gehad met hun 'overlast', maar dezelfde hoeveelheid mensen hoe 'geweldig' dat ding klinkt. Hetzelfde geluid, verschilende meningen.
En als jij al diverse mensen aan de deur hebt gehad over geluidsoverlast van je auto zou ik me toch eens achter de oren krabben over waarom ze dat doen.
En geloof me, als je dit soort dingen een uur lang hoort elke avond (en in het weekend ongeveer de hele dag door) wordt je niet vrolijk:
YouTube: Overlast motorrijder 2
YouTube: Overlast motorrijder 1
Overigens ruim 500 meter verder dit.
[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2020 12:30 ]
geluidsoverlast staat in elk geval genoemd als 1 van de dingen die tijdens de coronacrisis fors hoger is geworden:PB-powell schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:00:
[...]
De waarheid zal in het midden liggen. Persoonlijk heb ik niet het idee dat er in de afgelopen jaren meer geluidsoverlast is ontstaan. Maar dat hoeven anderen uiteraard niet zo te ervaren.
https://www.msn.com/nl-nl...is/ar-BB13X6YX?li=BBoPOOe
Dat kan ik prima de hele.. nee wacht, dit hoor ik de hele dag. Ik woon aan een provinciale weg, bussen, auto's, motoren, hele dag door. Als bonus nog hei werkzaamheden, grasmaaiers, paar jankende kinderen, berg vogels, paar vechtende katten, blaffende honden, compressor van de achterburen die continue aanspringt, de wind die tegen een deur staat te beuken.Metro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:23:
En geloof me, als je dit soort dingen een uur lang hoort elke avond (en in het weekend ongeveer de hele dag door) wordt je niet vrolijk:
Waar trek jij de grens? Die motor niet, maar die grasmaaiers? Doen hun werk. Jankende kinderen? Ach, kinderen. Muziek? Moet toevallig je ding zijn. Nee, ik sta volledig aan de andere kant van het spectrum.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat was al duidelijk.SinergyX schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Nee, ik sta volledig aan de andere kant van het spectrum.
Er is een levensgroot verschil tussen normale geluiden (ik woon onder een vliegroute, pal naast een metro en voor een busstation en in een flat en aan een doorgaande weg, geloof me, ik weet echt wel wat geluid is) en het vreselijk asociale gedrag van de motorrijders zoals in de filmpjes maar dat snap je neem ik aan ook wel.
[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2020 12:59 ]
Is uiteraard niet heel raar, men is meer thuis dus hoort ook meer van de omgeving.Metro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:43:
[...]
geluidsoverlast staat in elk geval genoemd als 1 van de dingen die tijdens de coronacrisis fors hoger is geworden:
https://www.msn.com/nl-nl...is/ar-BB13X6YX?li=BBoPOOe
Maar nogmaals, echte overlast moet altijd worden gemeld. Echter is er een grijs gebied tussen geluid horen en het ervaren als overlast.
Aangezien het zelfs de kranten heeft gehaald en er dijken zijn afgesloten kun je denk ik wel spreken van massale overlast:PB-powell schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:02:
[...]
Is uiteraard niet heel raar, men is meer thuis dus hoort ook meer van de omgeving.
Maar nogmaals, echte overlast moet altijd worden gemeld. Echter is er een grijs gebied tussen geluid horen en het ervaren als overlast.
Burgemeesters bespreken overlast motorrijders
Drukke dijken dicht voor wielrenners en motoren: 'Jammer, maar zelf naar gemaakt'
Ik woon aan de rand van een dorp vlakbij een kantorenpark/industrieterrein en uitvalswegen. Dit soort dingen hoor ik bijna dagelijks en sowieso elk weekend dat het ook maar enigszins redelijk weer is.Metro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:23:
Het is echt maar net wat je gewent bent want ik stoor me er totaal niet aan.
Nu ik er over nadenk is er best veel van dat soort achtergrond geluid in mijn omgeving maar valt het me nooit op. Een feestje bij de buren valt me dan weer wel op.
Croissant in hand, I was alone.
Anoniem: 1302638
Dat zou leuk zijn als er 1 persoon last had van 1 motor. Maar dat isnie.TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
[...]
1 motor zorgt voor > 1 personen overlast.
Maar als iemand bij zo'n overlast punt woont kan je jezelf ook afvragen of je zelf niet beter kan verhuizen? Als gezondheid je dan toch zo hoog zit...
Ik zit vandaag al de hele dag thuis te werken en heb, op het jankmonster van de buren en de vuilniswagen, nog geen 'geluidsoverlast' geconstateerd. Misschien was het er op de achtergrond wel, maar heb ik het niet door omdat ik er niet op let.
Ik zit vandaag al de hele dag thuis te werken en heb, op het jankmonster van de buren en de vuilniswagen, nog geen 'geluidsoverlast' geconstateerd. Misschien was het er op de achtergrond wel, maar heb ik het niet door omdat ik er niet op let.
Gaat om de algemene gedachte die je ook kan spiegelen.Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:23:
Dat zou leuk zijn als er 1 persoon last had van 1 motor. Maar dat isnie.
Toen ik hier 5 jaar geleden kwam wonen was het hier relatief rustig, prima te doen in elk geval. Elk jaar wordt de overlast van die motorrijders erger, en het zal nondeju toch niet zo zijn dat ik me door een paar achterlijke gladiolen mijn prachtige appartement uit laat jagen?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Was bij de Lekdijk onderzoek gedaan. Motoren bleken bij het onderzoek helemaal niet zoveel overlast te veroorzaken zoals werd aangegeven door de bewoners. Bleek dus eerder subjectief te zijn: https://www.motorrijdersa..._motoren_lekdijk_2014.pdfMetro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Aangezien het zelfs de kranten heeft gehaald en er dijken zijn afgesloten kun je denk ik wel spreken van massale overlast:
Drukke dijken dicht voor wielrenners en motoren: 'Jammer, maar zelf naar gemaakt'
Mooie is ook dat mensen die aan de dijk wonen daar ook regelmatig zelf met 80-100 voorbij komen razen in de auto maar zij wonen daar dus dan mag het.
haha dit, dat lees je vaak ook over klagende bewoners in 30km zones. De overtreders bleken in de meeste gevallen de bewoners zelf te zijn.. ach....spookz0r schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:51:
[...]
Was bij de Lekdijk onderzoek gedaan. Motoren bleken bij het onderzoek helemaal niet zoveel overlast te veroorzaken zoals werd aangegeven door de bewoners. Bleek dus eerder subjectief te zijn: https://www.motorrijdersa..._motoren_lekdijk_2014.pdf
Mooie is ook dat mensen die aan de dijk wonen daar ook regelmatig zelf met 80-100 voorbij komen razen in de auto maar zij wonen daar dus dan mag het.
Het zou fijn zijn als je het blijft noemen wat het zijnSeatRider schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:47:
Toen ik hier 5 jaar geleden kwam wonen was het hier relatief rustig, prima te doen in elk geval. Elk jaar wordt de overlast van die motorrijders erger, en het zal nondeju toch niet zo zijn dat ik me door een paar achterlijke gladiolen mijn prachtige appartement uit laat jagen?
en niet steeds blijft schrijven: motorrijders.een paar achterlijke gladiolen
Want je hebt het over 1% (of zo iets) van de totale motor rijdende groep Nederlanders??
Beetje jammer om door jou steeds te worden geassocieerd met dergelijke tokkies terwijl ik (en met mij het merendeel) gewoon braaf met mijn (hun) motor rond rijd.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Dit zijn artikelen die gaan over het feit dat motorrijders samenscholen wat tegen de coronamaatregelen ingaat maar weinig te maken heeft met overlast van geluidMetro2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Aangezien het zelfs de kranten heeft gehaald en er dijken zijn afgesloten kun je denk ik wel spreken van massale overlast:
Maar volgens mij is de conclusie dat we het beiden er overeen zijn dat overlast ten alle tijden gemeld moet worden, maar ook dat de definitie van overlast per persoon, per moment verschilt. En klagen op het forum hier helpt misschien in het wegnemen van een stukje frustratie, maar daar is TS niet mee geholpen.
Anoniem: 1302638
Ja maar dat is precies het punt he. Geluidsoverlast van motoren hoor ik de fans nooit over. Er is niemand die een topic opent met "jongens ik vind keiveel kutherrie maken met mijn motor echt supertof maar deze week ga ik met de bus want andere mensen vinden het irritant'.TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:41:
Maar als iemand bij zo'n overlast punt woont kan je jezelf ook afvragen of je zelf niet beter kan verhuizen? Als gezondheid je dan toch zo hoog zit...
[...]
Gaat om de algemene gedachte die je ook kan spiegelen.
Dat hoor je dus weer nooit.
Maar als iemand begint te zagen van "jongens wat een kutherrie" dan moet er ineens gespiegeld worden en houden ze allemaal geen rekening met de motorrijders.
Snap je dat dat een beetje raar is? Motorrijders die graag met knalpijpen rondrijden komen nooit eens langs van "lieve mensen dit Paasweekeinde blijven we allemaal thuis want er zijn mensen die het superkut vinden al die herrie".
Maar als mensen dan zeggen "blijf eens thuis met die kutherrie" dan is de hut te klein.
Ik heb het dan dus ook niet over jou. Geniet vooral van je mooie motor en het mooie weerBommes schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:08:
[...]
Het zou fijn zijn als je het blijft noemen wat het zijn
[...]
en niet steeds blijft schrijven: motorrijders.
Want je hebt het over 1% (of zo iets) van de totale motor rijdende groep Nederlanders??
Beetje jammer om door jou steeds te worden geassocieerd met dergelijke tokkies terwijl ik (en met mij het merendeel) gewoon braaf met mijn (hun) motor rond rijd.
Het probleem is dat dit land te dichtbevolkt is.TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Poah dikke Massey.
Nooit gedacht dat ik op tweakers een lotgenoot zou vinden.hardware-lover schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:21:
[...]
Wij hebben, als voorbeeld, in onze woonplaats (Veghel) een fijne straat, genaamd "Rembrandtlaan", doorgaande dubbelbaans weg onderbroken door kruisingen en stoplichten, max. snelheid 50km/h.
Je moet er voor de gein eens op de ventweg gaan staan die daar langs loopt, je gelooft je ogen en oren niet als je ziet wat daar aan snelheden en decibellen worden gehaald. Niet altijd samen, alleen hard rijden doen er ook genoeg. 50m van die weg ligt "ons" politiebureau in een dwarsstraat. Je zou denken dat ze dat toch ook op moet vallen, zo vlak bij je voordeur, maar nee hoor. Misschien is het bureau niet eens bezet, ik ben er al zolang niet meer geweest. Politiedichtheid lijkt hier ook niet erg hoog te zijn, ik zie ze zelden. De laatste tijd zag ik ze tijdens het wandelen wel eens door het park rijden (Corona), maar de laatste weken eigenlijk ook al niet meer.
We zijn hier allemaal heel lief denk ik, geen politie nodig
Ik woon in een straat welke aan de Rembrandtlaan grenst, de laatste tijd is het inderdaad behoorlijk raak met de overlast.
Het is een bepaalde groep jongeren welke voornamelijk in wat oudere BMW's of AMG's de straten onveilig maakt.
Het geluid is nog één ding, maar de snelheden die hier gereden worden is niet normaal.
Ik woon zelf op redelijke afstand van die laan, maar mijn zoon woont er aardig vlakbij (in een dwarsstraat van de Monseigneur Nolenslaan, parallel aan bovenstaande laan). Als je bij hem buiten in de tuin zit dan valt het extra op. Nu wandel ik dagelijks een paar keer per dag willekeurig door half Veghel heen en het beperkt zich natuurlijk niet tot die ene laan, geen enkele straat is er veilig voor, 30 of 50 km zone maakt dan verder niet uit.205Gutmann schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:50:
[...]
Nooit gedacht dat ik op tweakers een lotgenoot zou vinden.
Ik woon in een straat welke aan de Rembrandtlaan grenst, de laatste tijd is het inderdaad behoorlijk raak met de overlast.
Het is een bepaalde groep jongeren welke voornamelijk in wat oudere BMW's of AMG's de straten onveilig maakt.
Het geluid is nog één ding, maar de snelheden die hier gereden worden is niet normaal.
Testing, one, two ...
Nee, niet echt. Dit probleem is niet enkel aanwezig door de bevolkingsdichtheid. Onaangepast gedrag - gedrag waar men dus weinig rekening houdt met derden - is het probleem. In een landgebied met een hoge bevolkingsdichtheid heb je direct veel mensen die je bereikt met een luid voertuig, de impact is dan ook groter van één persoon en wellicht zitten in gebieden meerdere personen die meer geluid produceren dan wenselijk wordt geacht.pizzacabonara schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:46:
[...]
Het probleem is dat dit land te dichtbevolkt is.
Een paar jaar geduld, en het aantal autos op brandstof zal wel zakken, dan is het gedaan met die knallen.
Moet je wel kunnen tegen het lawaai van rijdende stofzuigers.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ook voor stofzuiger geluid van Tesla's is een mooie oplossing.Tommie12 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:39:
Een paar jaar geduld, en het aantal autos op brandstof zal wel zakken, dan is het gedaan met die knallen.
[YouTube: White Tesla s with the sound of Lamborghini and AMG.]
| live and give like no one else |
'paar'? Nee, maar er maar minimaal 10 van. Daarnaast, dan verplaatst 'last' zich gewoon naar de volgende bijgeluiden. Muziek van dat feestje, gebonk op de trap van de buren, zagen/timmeren van de overbuurman, gegil/geschreeuw van dat ander gezin.Tommie12 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:39:
Wat is veel? Als een voertuig een geluidsbereik heeft van zeg 100meter radius, hoeveel moeten er dan last hebben om dit 'veel' te maken? Of zijn 2 al genoeg, want 1 bron, meer dan 1 'last'? Maar het is opeens geen overlast, maar dus 'onaangepast gedrag', dus we moeten sociaal selectief worden wat 'acceptabel en aangepaste' overlast is en wat niet? Of enkel de scope wat 'sociaal' is? Jankende kinderen, blaffende honden, dat is sociaal goed neem ik aan, maar boren bij de buren, muziek van de overbuur, of anders een grasmaaier?Napo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Nee, niet echt. Dit probleem is niet enkel aanwezig door de bevolkingsdichtheid. Onaangepast gedrag - gedrag waar men dus weinig rekening houdt met derden - is het probleem. In een landgebied met een hoge bevolkingsdichtheid heb je direct veel mensen die je bereikt met een luid voertuig, de impact is dan ook groter van één persoon en wellicht zitten in gebieden meerdere personen die meer geluid produceren dan wenselijk wordt geacht.
Ik heb het in geenszins over de last die men er van ondervind, puur over het bereik die één voertuig heeft en dat een gebied met een hoge bevolkingsdichtheid er dus ook veel (niet gedefinieerd aantal) ontvangers van het geluid zijn, daar moet je je als geluidsproducent bewust van zijn en dus ook begrijpen dat je een potentiële impact hebt op veel (niet gedefinieerd aantal) mensen. Wat acceptabel is is een compleet losse vraag en mijn inziens wellicht minder gericht op het aantal maar meer op wat we als samenleving - wellicht afhankelijk van wijk/gebied - wenselijk vinden.SinergyX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:55:
[...]
Wat is veel? Als een voertuig een geluidsbereik heeft van zeg 100meter radius, hoeveel moeten er dan last hebben om dit 'veel' te maken? Of zijn 2 al genoeg, want 1 bron, meer dan 1 'last'?
Dat maak jij er van maar prima, als je dat zo ziet dan mis je het punt wellicht.Maar het is opeens geen overlast, maar dus 'onaangepast gedrag',
We zijn al selectief in wat acceptabel is en wat niet. Een huilend kind midden in de nacht waar de buurvrouw wakker van wordt? Dat accepteren we, is misschien niet leuk maar niemand die zal sommeren dat je een woning moet verlaten omdat een kind huilt. Een hond die een periode van maanden elke nacht blaft zal waarschijnlijk wel consequenties ondervinden van die situatie. Geluid geproduceerd door een voertuig terwijl dat niet nodig is kan daar ook prima onder vallen waarbij ook daar weer tijd en locatie van belang is. Op Zandvoort tijdens een evenement kan dat prima zijn, op dinsdagnacht weer niet en wellicht op zaterdagmiddag in het centrum van een stad ook niet.dus we moeten sociaal selectief worden wat 'acceptabel en aangepaste' overlast is en wat niet? Of enkel de scope wat 'sociaal' is? Jankende kinderen, blaffende honden, dat is sociaal goed neem ik aan, maar boren bij de buren, muziek van de overbuur, of anders een grasmaaier?
De makkelijkste oplossing voor jouw vraag is een harde bovengrens waarbij een auto nooit meer dan X decibel mag produceren maar handhaving zal altijd een uitdaging blijven waardoor het net zoals zo veel regels de sociale normen en waarden binnen een samenleving meer invloed hebben dan wat anders.
Hierbij vraag ik me toch af wat het doel is van het geluid dat geproduceerd wordt. Is dat voor je eigen beleving of om andere te "informeren". Indien het eerste kan het prima via de speakers IN de auto waardoor je dus wel de beleving kan hebben zonder andere het geluid op te dringen3x3 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Ook voor stofzuiger geluid van Tesla's is een mooie oplossing.
[YouTube: White Tesla s with the sound of Lamborghini and AMG.]
[ Voor 11% gewijzigd door Napo op 13-05-2020 13:25 ]
Die keiharde bovengrens is ook niet top hoor, stel dat deze op 96 db wordt ingezet voor een piek, dan mag dit dus ten alle tijden, ook als dit verder niet gewenst is. Mijn motor is fabrieksaf met een carbon uitlaat geleverd welke heel bescheiden is bij lage toeren maar doortrekt naar 96 db hoog in de toeren (10k+). Maar zelfs met lage toeren rijd ik toch niet met plezier om 22.00 uur de straat in.Napo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:23:
[...]
De makkelijkste oplossing voor jouw vraag is een harde bovengrens waarbij een auto nooit meer dan X decibel mag produceren maar handhaving zal altijd een uitdaging blijven waardoor het net zoals zo veel regels de sociale normen en waarden binnen een samenleving meer invloed hebben dan wat anders.
En tijdens het gasloslaten voor een verkeerslicht plopt hij ook nog licht ook. Op een dijkje is het heerlijk overdag maar 's nachts vroeg of laat schaam ik me er zelf voor als ik dan nog door de wijk moet.
[ Voor 11% gewijzigd door nldls op 13-05-2020 13:27 ]
Blijft het feit hoe triest het is om de auto anders voor te willen doen dan wat het is.
En V12 Ferrari klinkt en is ook heel anders dan een 4 cilinder golf etc....
Waarom moet je dan een V12 (of wat dan ook) na willen doen met het gevolg een snerpend, kuchend pruttelend lawaaierig geluid.
Toen ik een V6 had waar de uitlaat op een gegeven moment van kapot was wist ik niet hoe snel ik die moest vervangen.
Ik kan een mooie motor best waarderen, hell het mooiste geluid wat ik ooit gehoord heb van een motor van de Ferrari 412 T2 op Spa tijdens een GP.
De laatste echte F1 motoren voordat de Mieleklasse ingevoerd werd is ook gewoon geen lawaai te noemen maar echt te gaaf voor woorden.
Maar dit soort dingen hoort niet op de openbare weg maar op een circuit.
Die zielige open uitlaten, popcorn poppers van welke niet originele uitlaten dan ook mogen van mij verdwijnen.
En als een uitlaat het origineel al produceert dan gewoon netjes en rustig rijden ipv als een dollen maar toeren willen maken omdat je wat te compenseren hebt.
Het is jammer dat er altijd zijn die het verpesten voor diegene die het wel netjes doen.
Waarom moet je dan een V12 (of wat dan ook) na willen doen met het gevolg een snerpend, kuchend pruttelend lawaaierig geluid.
Toen ik een V6 had waar de uitlaat op een gegeven moment van kapot was wist ik niet hoe snel ik die moest vervangen.
Ik kan een mooie motor best waarderen, hell het mooiste geluid wat ik ooit gehoord heb van een motor van de Ferrari 412 T2 op Spa tijdens een GP.
De laatste echte F1 motoren voordat de Mieleklasse ingevoerd werd is ook gewoon geen lawaai te noemen maar echt te gaaf voor woorden.
Die zielige open uitlaten, popcorn poppers van welke niet originele uitlaten dan ook mogen van mij verdwijnen.
En als een uitlaat het origineel al produceert dan gewoon netjes en rustig rijden ipv als een dollen maar toeren willen maken omdat je wat te compenseren hebt.
Het is jammer dat er altijd zijn die het verpesten voor diegene die het wel netjes doen.
Omdat mensen graag de geluiden van een dure sportauto willen horen, maar het geld niet hebben voor zo'n auto zetten ze andere uitlaten op hun eigen auto. Dat zij dat mooi vinden maakt hun nog niet direct zielig. Het is ook gewoon een roep om aandacht waar men om vraagt, dat krijgen ze door (onder andere) veel geluid/herrie te maken. Maar aandacht vragen is aandacht krijgen, ook van de politie op den duur.Ad de Jong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:57:
Blijft het feit hoe triest het is om de auto anders voor te willen doen dan wat het is.
Laten we het op zijn Belgisch regelen anders? We heffen er belasting op 
stap 1 :Vanaf volgend jaar mag het niet meer boven de xx decibel gaan op nieuwe wagens.
Stap 2: Bij bestaande mag het nog, maar je betaalt jaarlijks een belasting per dB dat je teveel haalt. (ook piekmetingen)
Zo lossen we hier ook onze CO2 probleem op. ("oplossen")
Op termijn verdwijnen ze
, en weer een extra belasting in het leven geroepen
Wij wonen op 750m van een autosnelweg. Daar vangen we bij noorderwind vaag geluiden van op. Maar nu en dan de "VROAAR, ratel ratel, knal pop" steekt er met kop en schouders boven uit. Die dingen gaan zelfs boven sirenes uit. (want we horen die niet tot hier)
Alles heeft grenzen en we kunnen veel palaveren daarover. Maar sirenes hebben een wettelijke grens gekregen over hoe luid, waar, hoe laat en onder welke omstandigheden het kan.
ALLES wat daarbovenkomt is NIET OK. Daar is geen ruimte voor discussie. Auto aan de kant tot het in orde is, per direct.
Over de balans 'nutteloos-irritant' versus "maaktmewelcoolhe' ga ik me niet mengen. Maar grenzen mensen, ze zijn er.
stap 1 :Vanaf volgend jaar mag het niet meer boven de xx decibel gaan op nieuwe wagens.
Stap 2: Bij bestaande mag het nog, maar je betaalt jaarlijks een belasting per dB dat je teveel haalt. (ook piekmetingen)
Zo lossen we hier ook onze CO2 probleem op. ("oplossen")
Op termijn verdwijnen ze

Wij wonen op 750m van een autosnelweg. Daar vangen we bij noorderwind vaag geluiden van op. Maar nu en dan de "VROAAR, ratel ratel, knal pop" steekt er met kop en schouders boven uit. Die dingen gaan zelfs boven sirenes uit. (want we horen die niet tot hier)
Alles heeft grenzen en we kunnen veel palaveren daarover. Maar sirenes hebben een wettelijke grens gekregen over hoe luid, waar, hoe laat en onder welke omstandigheden het kan.
ALLES wat daarbovenkomt is NIET OK. Daar is geen ruimte voor discussie. Auto aan de kant tot het in orde is, per direct.
Over de balans 'nutteloos-irritant' versus "maaktmewelcoolhe' ga ik me niet mengen. Maar grenzen mensen, ze zijn er.
Je krijgt met de beste wil van de wereld niet het geluid van een dik blok nagebootst uit een klein blok.
Hoeveel uitlaten je er ook onder schroeft.
Net als vroeger die figuren die voor wilde doen om in een Golf GTI rond te rijden maar gewoon een dieseltje reden wat ze eruit hadden laten zien als een GTI.
Zolang ze stil stonden zou je je nog kunnen vergissen maar zodra ze ook maar de motor gingen starten (en moesten voor gloeien
) konden ze het uitlachen al niet meer waarderen.
Een gemiddelde Civic die ze standaard snot voor de ogen kon rijden terwijl in de Golf de stoel op slaapstand stond en ze nog net met 1 hand het stuur aan konden raken en de zwarte rook uit de pijp kwam waarbij je je afvroeg of die auto misschien niet op de puisteninhoud ipv op diesel reed.
Maar wel een GTI look en instelling.... leuk joh....

En natuurlijk de daarbij behorende instelling waarbij je denk over dezelfde kwaliteiten te beschikken als een gemiddeld coureur en dat ook kenbaar moet maken zodra de motor loopt.
Natuurlijk op de openbare weg omdat je weet dat je op een circuit nog meer uitgelachen wordt behalve als er een ricer meeting is.
Net als vroeger die figuren die voor wilde doen om in een Golf GTI rond te rijden maar gewoon een dieseltje reden wat ze eruit hadden laten zien als een GTI.
Zolang ze stil stonden zou je je nog kunnen vergissen maar zodra ze ook maar de motor gingen starten (en moesten voor gloeien
Een gemiddelde Civic die ze standaard snot voor de ogen kon rijden terwijl in de Golf de stoel op slaapstand stond en ze nog net met 1 hand het stuur aan konden raken en de zwarte rook uit de pijp kwam waarbij je je afvroeg of die auto misschien niet op de puisteninhoud ipv op diesel reed.
Maar wel een GTI look en instelling.... leuk joh....

En natuurlijk de daarbij behorende instelling waarbij je denk over dezelfde kwaliteiten te beschikken als een gemiddeld coureur en dat ook kenbaar moet maken zodra de motor loopt.
Natuurlijk op de openbare weg omdat je weet dat je op een circuit nog meer uitgelachen wordt behalve als er een ricer meeting is.
Ik kan best genieten van mooie techniek en zo, maar een stukje rijden 'om het rijden' vind ik maatschappelijk eigenlijk niet meer kunnen. Onnodige CO2- en NOX2-uitstoot, geluidsoverlast voor anderen, onveiligheid voor anderen. De herrie van een luide motorrijder bereikt duizenden mensen. Laatst bij het hardlopen veroorzaakt een Harley mij keihard oorpijn, wat is daar acceptabel aan? Zelfde heb ik met jetskien trouwens. Als je ergens heen moet en dat doe je graag op een mooie motor, prima verder.
Het beste idee is dus een extra buis te introduceren die voor de demper gemonteerd wordt op het uitlaatsysteem en het geluid door laat naar de cabine van de auto of de helm van de motorrijder (dat kan met een flexibele slang). Zo kan de bestuurder genieten van het "mooie" geluid en kan de rest zonder oordoppen in naar buiten.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Jij bent duidelijk de doelgroep niet van dit soort aanpassingen, dat is je goed recht. Maar zo denigrerend over mensen te doen die dit wel mooi vinden is ook weer zo wat.Ad de Jong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:55:
Je krijgt met de beste wil van de wereld niet het geluid van een dik blok nagebootst uit een klein blok.
Zolang ze stil stonden zou je je nog kunnen vergissen maar zodra ze ook maar de motor gingen starten (en moesten voor gloeien) konden ze het uitlachen al niet meer waarderen.
Maar wel een GTI look en instelling.... leuk joh....![]()
![]()
Die gasten snappen heus wel dat het niet in de buurt van het echte werk komt, maar als zij het verder mooi vinden en daar geld aan willen spenderen, wie zijn wij om daar iets van te vinden? En als het dan overlast veroorzaakt of gevaarlijke situaties dan is het inderdaad de politie en/of gemeente inschakelen.
Mijn buurman heeft een Honda Prelude met grotere uitlaat en maakt dus wat meer lawaai dan de Volvo van zijn vrouw, als hij dat mooi vind moet ie dat vooral doen. Hij maakt echt niet meer herrie dan de gemiddelde vrachtwagen die dagelijks voorbij komt bij ons (die nota bene licht claxonnerend wegrijdt).
Als je een liefhebber treft dan niets dan respect maar zodra ze menen te moeten showen wat hun kreng voor lawaai kan maken met zo'n instelling van je hebt het maar mooi te vinden dan kan je van mij ook niet verwachten dat ik dat mooi moet en zal vinden.
Gedraag je je en heb je het goed voor elkaar dan is dat meer dan gegund en kan ik er ook echt wel van genieten uit vrije wil.
Zelfs al is het mijn smaak niet dat maakt dan niet uit.
Het hoeft zeker niet in mijn straatje te passen qua stijl of wat dan ook. Maar gedraag je ook gewoon sociaal dan kan je veel meer respect terugverwachten.
Dat is volgens mij alles wat hier ook gevraagd wordt.
Gedraag je je en heb je het goed voor elkaar dan is dat meer dan gegund en kan ik er ook echt wel van genieten uit vrije wil.
Zelfs al is het mijn smaak niet dat maakt dan niet uit.
Het hoeft zeker niet in mijn straatje te passen qua stijl of wat dan ook. Maar gedraag je ook gewoon sociaal dan kan je veel meer respect terugverwachten.
Dat is volgens mij alles wat hier ook gevraagd wordt.
Ik hoop niet dat zoiets ook in Nederland word toegepast, heb een klep voor de uitlaat thuis liggen klaar voor montageNeuzelaar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:01:
Het heeft wat tijd nodig maar ik denk dat dit op een zeker ogenblik wel meer aandacht gaat krijgen van de politiek.
Voorbeeldje uit Parijs:
https://fhm.nl/flitsen-nu-ook-op-geluid/

Tja, een Audi RS3/4/5/6 etc klappen af fabriek al aardig hard. Dat is zo afgesteld.
Het komt van origine uit de rallysport. Bij het gas loslaten wordt er extra benzine in de uitlaat gespoten wat ontsteekt om de druk hoog te houden en dus om de turbo op volle toeren te laten houden. Het sloopt de turbo wel na 10-15k km, maar de vermogensafname is een stuk minder dan voorheen.
Ik denk dat de knallen die jij hoort nog niet eens de helft zijn van wat de echte anti-lag knallen zouden moeten zijn.
Het komt van origine uit de rallysport. Bij het gas loslaten wordt er extra benzine in de uitlaat gespoten wat ontsteekt om de druk hoog te houden en dus om de turbo op volle toeren te laten houden. Het sloopt de turbo wel na 10-15k km, maar de vermogensafname is een stuk minder dan voorheen.
Ik denk dat de knallen die jij hoort nog niet eens de helft zijn van wat de echte anti-lag knallen zouden moeten zijn.
Zucht...
Ik kan niet wachten tot de hele wijk volstaan met Tesla's en Livewire's (voor de 2 wieler fanaten)
Denk niet dat je dat met de huidige regels in Nederland er door krijgt. De ene auto moet al een bekeuring krijgen als deze 80 dB maakt (regel: dB op papier +2 is toegestaan) terwijl de andere typegoedkeuring heeft voor 90+ dB, dat is ongeveer 10x zo luid.BlckChta schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:34:
Ik hoop niet dat zoiets ook in Nederland word toegepast, heb een klep voor de uitlaat thuis liggen klaar voor montage
Klopt maar in de praktijk zal dit meevallen denk ik. Mocht er een politie-controle zijn dan is er een knopje waarmee ik de klep dicht zet en er vervolgens niks aan de hand is.TheBrut3 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:04:
[...]
Denk niet dat je dat met de huidige regels in Nederland er door krijgt. De ene auto moet al een bekeuring krijgen als deze 80 dB maakt (regel: dB op papier +2 is toegestaan) terwijl de andere typegoedkeuring heeft voor 90+ dB, dat is ongeveer 10x zo luid.
Zie het sowieso niet snel gebeuren, indien het wel gebeurd klinkt dit als de bestuurders die in het verleden met een radarverklikker rondreden of de bromfietsrijders met een snelheidsbegrenzer die aan en uit te zetten wasBlckChta schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Klopt maar in de praktijk zal dit meevallen denk ik. Mocht er een politie-controle zijn dan is er een knopje waarmee ik de klep dicht zet en er vervolgens niks aan de hand is.
Men gedraagt zich in het (gemotoriseerd) verkeer steeds asocialer, naar elkaar maar ook naar kwetsbare weggebruikers. Mensen lijken steeds minder geduld te hebben, of zich af te reageren op anderen, onder andere door flink gas te geven met bijkomende geluidsoverlast, al is dat nog niet het ergste aspect...
Gisteren bijvoorbeeld, terwijl ik aan het fietsen was, zag ik een automobilist die met nog honderd meter te gaan voor een rood stoplicht komt aanrijden om in de rij te gaan staan, luid toeterend gas bijgeven omdat een oudere mevrouw op haar fiets (wat langzamer) de weg oversteekt. Had mevrouw voorrang? Nee, maar ze was bijna aan de overkant en dan moet de automobilist toch nog gas bijgeven en met een hoop kabaal een vervelende en gevaarlijkere situatie creëren, om z'n gelijk te halen? Om iets te compenseren? Ik weet het niet. Alleen maar omdat iemand het waagt (wat langzamer) over te steken....
Dit gedrag zie ik continu, onnodig accelereren met de nodige geluidsoverlast omdat je je dreigt te moeten aanpassen aan een ander voor een paar seconden. Daarnaast het gebruik van de telefoon in de auto wat nog veel meer voorkomt dan op de fiets, kan ik je vertellen, want niemand die het ziet denken ze. Nou ze laten bijv. enorme gaten vallen wanneer stoplichten op groen gaan; het is makkelijk te herkennen, vanaf de fiets (zijkant) soms goed te zien, en ik ben zelf een aantal keer bijna aangereden op de fiets terwijl ik voorrang had, en niet nam, en dan moet je echt uitkijken of diegene niet naar zijn/haar schoot zit te staren want ze trekken gewoon op zonder te kijken... Enige wat helpt is hard roepen, en dan krijg je of een scheldwoord naar je kop geslingerd of een handje zo van "sorry", ja wat heb ik daar aan? Hou je verdomme gewoon aan de regels! Je bestuurd een metalen hok van meer dan duizend kilo, neem je verantwoording, gedraag je rond (kwetsbare) medeweggebruikers. Voor hetzelfde geld fiets je door denkende dat diegene je gezien heeft en lig je eronder, want met die kleine ruitjes van SUV's tegenwoordig (design, zucht) kun je nauwelijks meer oogcontact maken. En controle's ho maar, niet te doen ook vanuit een ((onopvallende) politie) auto op gelijke hoogte of lager.
Ik denk precies hetzelfde over andere soorten misdragingen, zoals te hard rijden gepaard met geluidsoverlast, bijna net zo erg in mijn ogen want je neemt risico's in het verkeer en met andermans leven, puur voor je eigen, naar mijn mening kansloze, behoefte aan "vermaak", in het gunstigste geval...
En dan vraagt men zich af waarom er steeds meer autobranden voorkomen, ik ben bang dat het langzaamaan niet alleen maar (meer) onschuldige willekeurige slachtoffers van pyromanen zijn.
Gisteren bijvoorbeeld, terwijl ik aan het fietsen was, zag ik een automobilist die met nog honderd meter te gaan voor een rood stoplicht komt aanrijden om in de rij te gaan staan, luid toeterend gas bijgeven omdat een oudere mevrouw op haar fiets (wat langzamer) de weg oversteekt. Had mevrouw voorrang? Nee, maar ze was bijna aan de overkant en dan moet de automobilist toch nog gas bijgeven en met een hoop kabaal een vervelende en gevaarlijkere situatie creëren, om z'n gelijk te halen? Om iets te compenseren? Ik weet het niet. Alleen maar omdat iemand het waagt (wat langzamer) over te steken....
Dit gedrag zie ik continu, onnodig accelereren met de nodige geluidsoverlast omdat je je dreigt te moeten aanpassen aan een ander voor een paar seconden. Daarnaast het gebruik van de telefoon in de auto wat nog veel meer voorkomt dan op de fiets, kan ik je vertellen, want niemand die het ziet denken ze. Nou ze laten bijv. enorme gaten vallen wanneer stoplichten op groen gaan; het is makkelijk te herkennen, vanaf de fiets (zijkant) soms goed te zien, en ik ben zelf een aantal keer bijna aangereden op de fiets terwijl ik voorrang had, en niet nam, en dan moet je echt uitkijken of diegene niet naar zijn/haar schoot zit te staren want ze trekken gewoon op zonder te kijken... Enige wat helpt is hard roepen, en dan krijg je of een scheldwoord naar je kop geslingerd of een handje zo van "sorry", ja wat heb ik daar aan? Hou je verdomme gewoon aan de regels! Je bestuurd een metalen hok van meer dan duizend kilo, neem je verantwoording, gedraag je rond (kwetsbare) medeweggebruikers. Voor hetzelfde geld fiets je door denkende dat diegene je gezien heeft en lig je eronder, want met die kleine ruitjes van SUV's tegenwoordig (design, zucht) kun je nauwelijks meer oogcontact maken. En controle's ho maar, niet te doen ook vanuit een ((onopvallende) politie) auto op gelijke hoogte of lager.
Ik denk precies hetzelfde over andere soorten misdragingen, zoals te hard rijden gepaard met geluidsoverlast, bijna net zo erg in mijn ogen want je neemt risico's in het verkeer en met andermans leven, puur voor je eigen, naar mijn mening kansloze, behoefte aan "vermaak", in het gunstigste geval...
En dan vraagt men zich af waarom er steeds meer autobranden voorkomen, ik ben bang dat het langzaamaan niet alleen maar (meer) onschuldige willekeurige slachtoffers van pyromanen zijn.
Herkenbaar. Vorige week fietste ik met mijn gezin. Onze middelste dochter trok wat langzamer op, terwijl er vanuit de verte een auto aankwam. Die vond het nodig en leuk om mijn dochter de stuipen op het lijf te jagen door eerst het gas vol in te trappen en daarna met gierende banden tot stilstand te komen. Een week ervoor zelfde geval. Staan te wachten bij de zebra. Auto stopt netjes, maar een motor vond het nodig de auto in te halen. Scheelde enkele centimeters.KleineJoop schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:37:
Men gedraagt zich in het (gemotoriseerd) verkeer steeds asocialer, naar elkaar maar ook naar kwetsbare weggebruikers. Mensen lijken steeds minder geduld te hebben, of zich af te reageren op anderen, onder andere door flink gas te geven met bijkomende geluidsoverlast, al is dat nog niet het ergste aspect...
Ik hoop dat de digitalisering snel zijn weg gaat vinden naar voertuigen. Zelf-rijdende auto’s, meer sensoren en camera’s. Dat is de enige oplossing.
http://www.xbmcfreak.nl/
Nee, maar een enkele kilometer te hard op een lege weg met trajectcontrole is meteen aftikken.Borromini schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:05:
Veel modellen hebben al een zwarte doos hoor die rijgedrag bijhoudt. Alleen mag een verzekeraar of rechter daar niks mee doen.
Een paar jaar geleden zijn er diverse boete-bedragen verhoogt voor het zogenaamde hufterig rijgedrag ik kan niet wachten tot er ook eens daadwerkelijk aan handhaving word gedaan.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Knopje altijd activeren. Wat maakt een VW Golf zo bijzonder dat die veel lawaai moet maken?BlckChta schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Klopt maar in de praktijk zal dit meevallen denk ik. Mocht er een politie-controle zijn dan is er een knopje waarmee ik de klep dicht zet en er vervolgens niks aan de hand is.
En dan de muziek zo hard zetten dat je het zelf niet meer hoort
Een Golf 5 GTI, die heeft van zichzelf al wel een mooi geluid maar met een klep krijg je net dat stukje meer gebrul. En als ik geen zin in dat gebrul heb druk ik het knopje in en gaat de klep weer dicht.LordSinclair schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:44:
[...]
Knopje altijd activeren. Wat maakt een VW Golf zo bijzonder dat die veel lawaai moet maken?![]()
En dan de muziek zo hard zetten dat je het zelf niet meer hoort
Een 4 cilinder zal nooit een mooi geluid maken, hoeveel herrie je er ook uit laat komen. Vanaf de 5 cilinder wordt het leuk, daaronder kun je toch niet ,,mooi of lekker'' noemen?
Ik heb zelf ook een 4 cilinder, en ik denk dat ik wel veilig kan zeggen dat het 1 van de luidste affabriek systemen heeft op een hedendaagse hot hatchback, 109db met de klep open.
Tijdens wat sportief rijden vind ik het heerlijk, gigantische knallen, maar door bebouwde kom zet ik de klep gewoon dicht en doe ik normaal. Helaas doet niet iedereen dat. Slaat nergens op om door de straten heen te gaan lopen janken en herrie te maken.
Doordat er tegenwoordig auto's affabriek geleverd worden met zulke systemen lijkt het mij geen beginnen aan om voor de politie te controleren op geluid. Als het immers zo geleverd en goedgekeurd is kun je er niet op bekeuren. Dan zou je per auto moeten kijken wat de originele dB levels zijn, volgens mij iets wat in Belgie wel gebeurd als ik het goed heb?
Ik heb zelf ook een 4 cilinder, en ik denk dat ik wel veilig kan zeggen dat het 1 van de luidste affabriek systemen heeft op een hedendaagse hot hatchback, 109db met de klep open.
Tijdens wat sportief rijden vind ik het heerlijk, gigantische knallen, maar door bebouwde kom zet ik de klep gewoon dicht en doe ik normaal. Helaas doet niet iedereen dat. Slaat nergens op om door de straten heen te gaan lopen janken en herrie te maken.
Doordat er tegenwoordig auto's affabriek geleverd worden met zulke systemen lijkt het mij geen beginnen aan om voor de politie te controleren op geluid. Als het immers zo geleverd en goedgekeurd is kun je er niet op bekeuren. Dan zou je per auto moeten kijken wat de originele dB levels zijn, volgens mij iets wat in Belgie wel gebeurd als ik het goed heb?
[ Voor 22% gewijzigd door Vissa66 op 14-05-2020 09:51 ]
M3P 24'
Die topics/ideeën zijn er echt wel, lees voor de grap dit topic maar eens door: https://www.motor-forum.n...ls-geluid-motoren.451426/Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:00:
[...]
Ja maar dat is precies het punt he. Geluidsoverlast van motoren hoor ik de fans nooit over. Er is niemand die een topic opent met "jongens ik vind keiveel kutherrie maken met mijn motor echt supertof maar deze week ga ik met de bus want andere mensen vinden het irritant'.
Dat hoor je dus weer nooit.
Maar als iemand begint te zagen van "jongens wat een kutherrie" dan moet er ineens gespiegeld worden en houden ze allemaal geen rekening met de motorrijders.
Snap je dat dat een beetje raar is? Motorrijders die graag met knalpijpen rondrijden komen nooit eens langs van "lieve mensen dit Paasweekeinde blijven we allemaal thuis want er zijn mensen die het superkut vinden al die herrie".
Maar als mensen dan zeggen "blijf eens thuis met die kutherrie" dan is de hut te klein.
De overgrote meerderheid rijd ook met een stille uitlaat en op een normaal toerental, maar waarschijnlijk vallen die minder op en wordt daardoor het beeld versterkt van motorrijders die met erg veel bombarie langskomen.
Ik rijd zelf ook liever met een open uitlaat systeem (want kippenvel als ie mooi klinkt), maar dat lijkt me niet aardig t.o.v. de omgeving waar ik rijd, dus heb ik alleen motoren met een standaard uitlaat systeem en heb ik bij de vriendin haar fiets er een db-killer in gestoken.
Alsof niemand er last van heeft als je dat buiten de bebouwde kom doet. Die herrie draagt serieus kilometers ver. Echt ongelooflijk dat je daar geen oor voor hebt. Ook niet fijn voor het vee, de vogels, etc. De behoefte aan zelfbevrediging is groter dan de mate van medeleving met anderen; blijkbaar moeten wij als samenleving daar maar mee 'dealen'.Vissa66 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
Tijdens wat sportief rijden vind ik het heerlijk, gigantische knallen, maar door bebouwde kom zet ik de klep gewoon dicht en doe ik normaal.
Goed om te lezen dat op een paar aso's na die aan victim blaming doen het merendeel van de motorrijders het er ook niet mee eens , en terecht want door die paar idioten worden straks alle mooie wegen en dijken afgesloten voor alle motorrijders.Bastard schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:11:
[...]
Die topics/ideeën zijn er echt wel, lees voor de grap dit topic maar eens door: https://www.motor-forum.n...ls-geluid-motoren.451426/
De overgrote meerderheid rijd ook met een stille uitlaat en op een normaal toerental, maar waarschijnlijk vallen die minder op en wordt daardoor het beeld versterkt van motorrijders die met erg veel bombarie langskomen.
Ik rijd zelf ook liever met een open uitlaat systeem (want kippenvel als ie mooi klinkt), maar dat lijkt me niet aardig t.o.v. de omgeving waar ik rijd, dus heb ik alleen motoren met een standaard uitlaat systeem en heb ik bij de vriendin haar fiets er een db-killer in gestoken.
desmond schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:17:
[...]
Alsof niemand er last van heeft als je dat buiten de bebouwde kom doet. Die herrie draagt serieus kilometers ver. Echt ongelooflijk dat je daar geen oor voor hebt. Ook niet fijn voor het vee, de vogels, etc. De behoefte aan zelfbevrediging is groter dan de mate van medeleving met anderen; blijkbaar moeten wij als samenleving daar maar mee 'dealen'.

M3P 24'
En wat doe je als een ander geen zin heeft in je gebrul?BlckChta schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:57:
[...]
Een Golf 5 GTI, die heeft van zichzelf al wel een mooi geluid maar met een klep krijg je net dat stukje meer gebrul. En als ik geen zin in dat gebrul heb druk ik het knopje in en gaat de klep weer dicht.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
En als anderen geen zin hebben in dat gebrul, mogen ze dat knopje dan ook gebruiken?BlckChta schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:57:
[...]
Een Golf 5 GTI, die heeft van zichzelf al wel een mooi geluid maar met een klep krijg je net dat stukje meer gebrul. En als ik geen zin in dat gebrul heb druk ik het knopje in en gaat de klep weer dicht.
Volgens mij mag je in België je auto niet (of nauwelijks) aanpassen.Vissa66 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
Dan zou je per auto moeten kijken wat de originele dB levels zijn, volgens mij iets wat in Belgie wel gebeurd als ik het goed heb?
Juist in N mode binnen de bebouwde kom. Als mensen je aan horen komen is het veiliger, zo horen de ouderen welke hun gehoorapparaat vergeten zijn het ook.Vissa66 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
maar door bebouwde kom zet ik de klep gewoon dicht en doe ik normaal.
Rotterdam heeft de afgelopen week vol ingezet op het bestrijden van deze vorm van overlast:
https://www.dehavenloods....meent-en-krijgt-massale-b
Inmiddels al 3x van deze acties geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 28-05-2020 08:16 ]
Ik wil hier verder geen oordeel over vellen over wat wel/niet overlastgevend is. Ik woon zelf op een boerderij langs een provinciale weg waar regelmatig te hard gereden wordt. Mij valt daarbij op dat de koeien er altijd voor kiezen om samen langs de slootkant van de provinciale weg te staan/liggen.desmond schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:17:
[...]
Alsof niemand er last van heeft als je dat buiten de bebouwde kom doet. Die herrie draagt serieus kilometers ver. Echt ongelooflijk dat je daar geen oor voor hebt. Ook niet fijn voor het vee, de vogels, etc. De behoefte aan zelfbevrediging is groter dan de mate van medeleving met anderen; blijkbaar moeten wij als samenleving daar maar mee 'dealen'.
Maar misschien zijn koeien 1 van de weinige diersoorten die kunnen genieten van al dat geloei.
En enigszins gerelateerd:SeatRider schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:15:
Rotterdam heeft de afgelopen week vol ingezet op het bestrijden van deze vorm van overlast:
https://nos.nl/artikel/23...p-bergwegen-in-tirol.html
Ik wilde deze net posten maar je was me voor 😄Napo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:53:
[...]
En enigszins gerelateerd:
Daar snappen ze het tenminste, moeten ze hier ook doen.
Alleen toestaan op circuits en meer niet.
Ook op circuits mag het niet. Daar gelden ook gewoon geluidsnormen. Circuits hebben maar een beperkt aantal dagen waarbij ze veel geluid mogen maken.Ad de Jong schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:25:
[...]
Ik wilde deze net posten maar je was me voor 😄
Daar snappen ze het tenminste, moeten ze hier ook doen.
Alleen toegestaan op circuits en meer niet.
Ik heb een HKS demper op mijn auto gehad. In het begin was het even leuk: tunneltje pakken en extra gas geven, maar op de snelweg is de lol er snel af. Er zit nu een Fujitsubo demper op. Deze geef ook een brom maar veel beschaafder. Ik kan nu weer fatsoenlijk snelweg kilometers maken.
Die motoren wordt ik af en toe wel gestoord van. Ze trekken vaak het gas open op een dijkje achter mijn huis. Dan produceren die krengen toch zeker wel 150+ db. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen regels voor gelden. Op een mooie zomerse dag is het net alsof je naast het circuit woont.
En ik heb echt helemaal niks met motoren. Dan liever het gejankt van een F1 motor.
Deze TRD Tundra heeft dan ook wel weer een lekkere brom:
Die motoren wordt ik af en toe wel gestoord van. Ze trekken vaak het gas open op een dijkje achter mijn huis. Dan produceren die krengen toch zeker wel 150+ db. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen regels voor gelden. Op een mooie zomerse dag is het net alsof je naast het circuit woont.
En ik heb echt helemaal niks met motoren. Dan liever het gejankt van een F1 motor.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Lijkt me in de basis een prima idee, maar ik zie 1 probleem.Napo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:53:
[...]
En enigszins gerelateerd:
Ze hebben een harde grens gesteld van 95dB terwijl er motoren zijn die af fabriek, volgens de typegoedkeuring, meer mogen maken.
Dus heel europa heeft afgesproken dat deze motor legaal is, maar je krijgt wel een boete.
Ben benieuwd of ze daarop niet teruggefloten gaan worden.
Zeggen dat je niet meer dan origineel mag maken is daarentegen prima alternatief.
Meten moet je toch al, het enige dat er bij komt is een database lookup of een blik op het typeplaatje.
Dus je neemt zelf wel een onnodig luide uitlaat, maar als een ander het doet...rimave schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:45:
Ik heb een HKS demper op mijn auto gehad. In het begin was het even leuk: tunneltje pakken en extra gas geven, maar op de snelweg is de lol er snel af. Er zit nu een Fujitsubo demper op. Deze geef ook een brom maar veel beschaafder. Ik kan nu weer fatsoenlijk snelweg kilometers maken.
[YouTube: Off-Road Desert Torture Test! // 2020 Toyota Tundra TRD Pro]
[ Voor 40% gewijzigd door timberleek op 30-05-2020 15:37 ]
En dan heb je het uitlaatgeluid binnen de norm, wordt je vanwege het inlaatgeluid van de baan gehaald. Ben er al een tijdje uit, weet niet of dat nog steeds lastig is.tlpeter schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:30:
[...]
Ook op circuits mag het niet. Daar gelden ook gewoon geluidsnormen. Circuits hebben maar een beperkt aantal dagen waarbij ze veel geluid mogen maken.
Ja, zo arrogant ben ik.timberleek schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:36:
[...]
Dus je neemt zelf wel een onnodig luide uitlaat, maar als een ander het doet...
Jij neemt aan dat mijn uitlaat veel herrie maakt, omdat het geen stock is.
Zie hier het verschil, weergegeven in een tabelletje:
OEM:
- Idling Sound: 58
- Noise Near exhaust (4500rpm): 85
- 3000rpm: 74
- 5000rpm: 87
- Response 4000rpm~6000rpm: 94
Fujitsubo:
- Idling Sound: 61
- Noise Near exhaust (4500rpm): 92
- 3000rpm: 79
- 5000rpm: 90
- Response 4000rpm~6000rpm: 99
Wel 5db meer.
Ik had trouwens ook al heel wat auto’s van gratis striping kunnen voorzien als ik een schroevendraaier had meegenomen tijdens het wandelen of fietsen. Sommige mensen weten echt niet meer hoe breed hun auto is of denken in een vrachtwagen te rijden. Hoe dicht ze soms bij je langs rijden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Rijden er bij jou op die dijk geen Boeing’s langs omdat je 150 db+ hoort..?rimave schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:45:
[YouTube: Off-Road Desert Torture Test! // 2020 Toyota Tundra TRD Pro]
[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 30-05-2020 17:59 ]
Leuk, maar dat is kracht, de ontvangst ervan gaat maar amper factor 1.2 relatief omhoog, plus de afname met afstand tov de standaard 1meter meting, ben ik benieuwd of jij die 3db met zijn uitlaat uberhaubt kan opmerken.Osiris schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:57:
[...]
Je begrijpt dat een verschil van 3 dB al een verdubbeling is van de geluidskracht?
-
[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:26 ]
Hoe kom je aan die factor 1,2, kun je me dat uitleggen? Meen me van natuurkunde te herinneren dat als de bron verdubbeld dat je dat als ontvanger ook zo ervaart.SinergyX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:07:
[...]
Leuk, maar dat is kracht, de ontvangst ervan gaat maar amper factor 1.2 relatief omhoog, plus de afname met afstand tov de standaard 1meter meting, ben ik benieuwd of jij die 3db met zijn uitlaat überhaupt kan opmerken.
Rond de 3000 rpm heb je het in dit geval al over een verviervoudiging van het geluidsniveau. Dat is een flinke toename.
Geen idee. Ik krijg geen klachten.R0y. schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:57:
[...]
Rijden er bij jou op die dijk geen Boeing’s langs omdat je 150 db+ hoort..?Daarnaast vind jij jouw brom beschaaft maar wat vindt de rest ervan?
http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htmJoris748 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Hoe kom je aan die factor 1,2, kun je me dat uitleggen? Meen me van natuurkunde te herinneren dat als de bron verdubbeld dat je dat als ontvanger ook zo ervaart.
Rond de 3000 rpm heb je het in dit geval al over een verviervoudiging van het geluidsniveau. Dat is een flinke toename.
Veel leesplezier
Mwahh, nog nooit motor gereden zeker? Mijn ZX6R bij 16000 toeren was toch dikke porno hoor, zelfs met de standaarduitlaat. Maar ook de originele E30 M3 of een simpele VW 1.8 16 klepper met resonantie tussen luchtinlaat en uitlaat klinken speciaal. Of zelfs een jaren 80 F1 turbo als straatauto’s en motoren niet genoeg voor je zijn. Genoeg heerlijke 4 cylinders!Vissa66 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
Een 4 cilinder zal nooit een mooi geluid maken, hoeveel herrie je er ook uit laat komen. Vanaf de 5 cilinder wordt het leuk, daaronder kun je toch niet ,,mooi of lekker'' noemen?
*snip, dit hoeft niet zo. Leuk voor een select gezelschap, maar de rest van de wereld moet je er niet mee lastig vallen.
[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2020 22:52 ]
Subarus en mitsu evos klinken toch anders best lekker. Mercedes a45 amg ook wel....Vissa66 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
Plus elke wankel motor klinkt pure porno als je hem in toeren trekt.....
Allemaal 4 cylinders of minders. Moto blokken klinken ook best wel leuk. Mijn oude nc30 ging ook wel luid en vet tegen 15k rpm
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
RC166 van Honda klinkt ook leuk
250cc 6-cilinder
Zullen we het bij het topic houden?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik kan mij ook wel vinden in het overlast van uitlaat geluid. Het lijkt tegenwoordig alsof het normaal is om overal een akrapovic uitlaat op te zetten. Ik zie tegenwoordig ontzettend veel jonge pubers met een scootertje van 20/25 km met zn uitlaat eronder. Maakt een tering herrie en komt geen meter vooruit.
VroegahRendiertje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:49:
Ik kan mij ook wel vinden in het overlast van uitlaat geluid. Het lijkt tegenwoordig alsof het normaal is om overal een akrapovic uitlaat op te zetten. Ik zie tegenwoordig ontzettend veel jonge pubers met een scootertje van 20/25 km met zn uitlaat eronder. Maakt een tering herrie en komt geen meter vooruit.
Tegenwoordig? Dat gaat rustig 30 jaar terug, tijd van proma en (dacht) davinci, tweetaks punch's, mijn dubbele uitlaat heb ik zelfs nog een boete van ergens liggen, 115db bij uitlaatpunt gemeten (bedenk niveau zonder uitlaat hard), dat is pas overlast. Het is het type geluid waar mensen veelal niet tegen kunnen, muziek in huis, regulier autoverkeer voor de deur, stofzuiger van de vrouw, alles op hetzelfde niveau als zo'n scooter, echter dat geluid is irritant, een overlast, de rest is meer 'bijgeluid'.Rendiertje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:49:
Volgens mij is uitlaatgeluid van alle tijden, de manier waarop verandert echter wel.
Een moderne, normale, auto is echt enorm veel stiller dan vroeger.
Vroeger had je gemiddeld grotere motoren met carburateurs en weinig demping in de motorruimte. En dan een simpel uitlaatje er onder. Dus zowel behoorlijk inlaat als uitlaatgeluid. En banden die veel herrie maken.
tegenwoordig zit er overal geluidsisolatie (ook in de motorruimte) en banden maken veel minder herrie. En turbo's en katalysators/roetfilters dempen ook enorm veel geluid. Inlaatgeluid is ook uit den boze en wordt gedempt door goed doordachte inlaattrajecten.
Als er nu een originele MK1/2 VW golf of kever voorbij rijdt, dan maakt zo'n ding echt best wel een herrie als je dat vergelijkt met een nieuwe golf. Sportieve einddempers vallen dus ook meer op tussen het hedendaagse verkeer.
Daar komt ook nog bij dat de isolatie van de cabine van een auto ook enorm is toegenomen, met oa dubbel glas en veel demping.
Wil je dus toch uitlaatgeluid horen in je auto, dan moet je uitlaatsysteem ook echt veel harder gaan klinken om binnen nog iets te horen.
Daarom dat veel fabrikanten ook motorgeluid via allerlei trucjes de cabine in pompen om toch nog beleving te creëren.
Verder is stoer doen en patser gedrag met dik klinkende uitlaten ook van alle tijden, want paraderen door binnensteden of langs boulevards met veel geluid gebeurt al sinds er auto's bestaan.
En buiten al die relativering ook een stukje mening:
Die 125cc motorscooters die door binnensteden razen met enorm kabaal die mogen ze wel echt in de pers duwen.....
Een moderne, normale, auto is echt enorm veel stiller dan vroeger.
Vroeger had je gemiddeld grotere motoren met carburateurs en weinig demping in de motorruimte. En dan een simpel uitlaatje er onder. Dus zowel behoorlijk inlaat als uitlaatgeluid. En banden die veel herrie maken.
tegenwoordig zit er overal geluidsisolatie (ook in de motorruimte) en banden maken veel minder herrie. En turbo's en katalysators/roetfilters dempen ook enorm veel geluid. Inlaatgeluid is ook uit den boze en wordt gedempt door goed doordachte inlaattrajecten.
Als er nu een originele MK1/2 VW golf of kever voorbij rijdt, dan maakt zo'n ding echt best wel een herrie als je dat vergelijkt met een nieuwe golf. Sportieve einddempers vallen dus ook meer op tussen het hedendaagse verkeer.
Daar komt ook nog bij dat de isolatie van de cabine van een auto ook enorm is toegenomen, met oa dubbel glas en veel demping.
Wil je dus toch uitlaatgeluid horen in je auto, dan moet je uitlaatsysteem ook echt veel harder gaan klinken om binnen nog iets te horen.
Daarom dat veel fabrikanten ook motorgeluid via allerlei trucjes de cabine in pompen om toch nog beleving te creëren.
Verder is stoer doen en patser gedrag met dik klinkende uitlaten ook van alle tijden, want paraderen door binnensteden of langs boulevards met veel geluid gebeurt al sinds er auto's bestaan.
En buiten al die relativering ook een stukje mening:
Die 125cc motorscooters die door binnensteden razen met enorm kabaal die mogen ze wel echt in de pers duwen.....
Ik heb wel de indruk dat er tegenwoordig minder auto's rondrijden met een sport uitlaat, in de hoogtij dagen van 'The fast and the furious' reed volgens mij zo'n beetje heel Nederland rond met Remus uitlaat en K&N openluchtfilter.
Voor al die zich ergeren aan de pops and bangs: is er goed nieuws vanuit Gent.
https://www.hln.be/gent/t...-knalpotterreur~ac379ac6/
Hopelijk volgen andere steden ook.
Nog een fijn weekend!
https://www.hln.be/gent/t...-knalpotterreur~ac379ac6/
Hopelijk volgen andere steden ook.
Nog een fijn weekend!
Rotterdam pakt het voorlopig als volgt aan: https://www.rotterdam.nl/nieuws/vroemvroem/
En o.a. Audi werkt er vrolijk aan mee. Blijkbaar zijn binnen de Europese regelgeving uitlaten met kleppen gewoon toegestaan mogelijk.
Een mooie opgave voor de EU. Geluid moet op een andere manier gemeten worden en terugvloeien in de Europese toelatingseisen. Bijvoorbeeld een combinatie van gemiddelde geluidsdruk en piekbelasting in een representatieve testcyclus (naar voorbeeld van WLTP).
Een mooie opgave voor de EU. Geluid moet op een andere manier gemeten worden en terugvloeien in de Europese toelatingseisen. Bijvoorbeeld een combinatie van gemiddelde geluidsdruk en piekbelasting in een representatieve testcyclus (naar voorbeeld van WLTP).
https://www.ad.nl/auto/au...erdam-enorm-van~aa437ae4/De gemeente ziet het met lede ogen aan. Een woordvoerder laat weten dat het Rijk hierover in gesprek zou moeten gaan met de autofabrikanten. ,,Hier ligt een opgave voor het Rijk om in gesprek te gaan met de fabrikanten, dit kan niet elke gemeente waar geluidsoverlast is afzonderlijk doen.’’
Het Rijk is ook nodig om snel te komen tot nieuwe regels die ‘handhaving’ mogelijk maakt. Het probleem is dat oude geluidsnormen zijn gebaseerd op gemiddelden, over lange perioden. De overlast bestaat nu vooral uit ‘piekgeluiden’. ,,Dit is met de huidige meetmethode echter moeilijk aan te tonen. De variabele kleppen in de uitlaat, die Audi nu standaard in een van hun auto’s zet, is voor ons aanleiding om dit nog meer onder de aandacht van het Rijk te brengen.’’
Een Nederlandse woordvoerder van Audi laat weten niet veel te kunnen zeggen, omdat dit met de fabrikant in Duitsland moet worden afgestemd. Wel meldt hij dat ‘de RS3 uiteraard op alle vlakken voldoet aan Europese regelgeving’. ,,Dus ook wat betreft het geluidsniveau.’’
Ook een inlaat kan behoorlijk geluid produceren.
Ik heb in het verleden een auto gehad met middenmoter met Jenvey multi throttle bodies, de uitlaat zelf maakt geen overdreven geluid. Ik ben één keer aangehouden waarbij ome agent een beetje verward stond te kijken, omdat hij niet zo goed wist wat hij er mee aan moest. Ik was toen onderweg naar een evenement en trok hem bij een oprit snelweg iets te lang door in de hoge toeren, wist ik veel dat hij twee auto's achter me zat. Ik produceerde te veel geluid, maar omdat het gesprek toen opeens de andere kant op ging, ben ik er vanaf gekomen met een waarschuwing.
Ik snap heel goed dat mensen zich er aan ergeren, zit je lekker in de tuin, heb je die pokke herrie.
Daarom is zo'n mechanische klep best een uitkomst, je zien inderdaad modernere sportauto's er standaard mee uitgevoerd zijn. Sportauto's "kunnen" meer geluid produceren, maar dat is met een reden. Als je een krachtige motor hebt, heb je een bepaalde flow en druk in je uitlaatsysteem nodig en dat gaat vaak gepaard met herrie. Daarom hebben ze dan die klep en die gaat dan open in "sport" of "race" modus, voor het circuit
.
Maar het blijft gewoon een feit dat de meeste plof en knal uitlaten van tokkiebakken afkomen
en die mogen ze van mij zeker wel aanpakken.
Laatst was er hier een motor rijder verongelukt, er waren genoeg aannames en die wezen allemaal uit naar achterlijk rijgedrag. Wat ik dan helemaal niet snap is dat er dan een paar dagen later een hele bende motor rijders hem gaan herdenken door zelf ook als debielen te rijden
je kon de motoren van honderden meters horen.
Ik heb in het verleden een auto gehad met middenmoter met Jenvey multi throttle bodies, de uitlaat zelf maakt geen overdreven geluid. Ik ben één keer aangehouden waarbij ome agent een beetje verward stond te kijken, omdat hij niet zo goed wist wat hij er mee aan moest. Ik was toen onderweg naar een evenement en trok hem bij een oprit snelweg iets te lang door in de hoge toeren, wist ik veel dat hij twee auto's achter me zat. Ik produceerde te veel geluid, maar omdat het gesprek toen opeens de andere kant op ging, ben ik er vanaf gekomen met een waarschuwing.
Ik snap heel goed dat mensen zich er aan ergeren, zit je lekker in de tuin, heb je die pokke herrie.
Daarom is zo'n mechanische klep best een uitkomst, je zien inderdaad modernere sportauto's er standaard mee uitgevoerd zijn. Sportauto's "kunnen" meer geluid produceren, maar dat is met een reden. Als je een krachtige motor hebt, heb je een bepaalde flow en druk in je uitlaatsysteem nodig en dat gaat vaak gepaard met herrie. Daarom hebben ze dan die klep en die gaat dan open in "sport" of "race" modus, voor het circuit
Maar het blijft gewoon een feit dat de meeste plof en knal uitlaten van tokkiebakken afkomen
Laatst was er hier een motor rijder verongelukt, er waren genoeg aannames en die wezen allemaal uit naar achterlijk rijgedrag. Wat ik dan helemaal niet snap is dat er dan een paar dagen later een hele bende motor rijders hem gaan herdenken door zelf ook als debielen te rijden
Volgens mij is het in Duitsland zo, dat als je je auto aanpast beyond fabrieksspecificaties, dat ie per direct buiten gebruik wordt gesteld (vergelijkbaar met WOK zoals we dat hier ook kennen). Dat gebeurt al bij te brede/non-standaard velgen.
-
[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 15-09-2021 08:16 ]
Ik kwam deze ook tegen, maar niet zo makkelijk deelbaar.
Lijkt mij een prima oplossing dat de gebruiker even zelf van het geluid mag genieten
welkom op tweakers! Mee-discussiëren? Ja graag! Een topic kicken met een frustratie-rant... nee, da's niet de bedoeling hier.
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 23:41 ]
Ik woon ook aan de Maasboulevard en weet precies wat je moet doorstaan. De verblindend hoge helderheid van LED koplampen en sirenes zorgen ook nog voor de hinderlijke portie ellende, ook 's nachts staan die sirenes luid aan terwijl er bijna niemand meer op de weg is om vier uur 's nachts. In deze buurt ben ik opgegroeid, ik weet zeker dat toen ik als kind naar bed moest en ik bleef nog 'stiekem' een uur lang naar buiten kijken dat de politie kwam patrouilleren. Ze kwamen regelmatig door de straatjes rijden en langs de rivierkant (in boten, bedoelde ik). De verkeerspolitie opereert denk ik niet meer in deze regio en de flitspalen zijn verwijderd waardoor de zondagsrijders vrij spel hebben. Ik zie en hoor veel zich niet aan de toegestane snelheid houden. Vooral 's nachts niet en in de weekeinden. En dan die herrie van die motoren, daar heb ik het nog niet eens over gehad. Ik hoor er op het moment van tikken één langsrazen. Zo lang het zonnig en droog is blijven ze uit de garage, voorlopig (ook al is het nu november).Beta schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:40:
Het is hier vooral 's avonds prijs. Veelal VW Golf, Mercedes en BMW's. De Lamborghini's die hier over de Maasboulevard scheuren zijn next level.
Groetjes van een bewoner langs een drukke doorgaande weg in Rotterdam.
[ Voor 9% gewijzigd door Jarwo op 13-11-2022 15:00 ]
Het is in dat geval vooral een juridisch verhaal. Je wilt geen klapper maken met alleen blauw, want dan was je geen voorrangsvoertuig. Alleen met sirenes (en natuurlijk de lampjes aan) ben je een voorrangsvoertuig. Er is overigens een nachtoptie, waarbij het geluid minder hard is dan overdag. Ik zou het risico in ieder geval niet willen lopen. Sirenes zijn mijn inziens wel echt geluiden die je in de stad voor lief moet nemen (die gaan ten slotte ook niet voor de lol aan...).Jarwo schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:45:
[...]
Ik woon ook aan de Maasboulevard en weet precies wat je moet doorstaan. De verblindend hoge helderheid van LED koplampen en sirenes zorgen ook nog voor de hinderlijke portie ellende, ook 's nachts staan die sirenes luid aan terwijl er bijna niemand meer op de weg is om vier uur 's nachts.
Knallende uitlaten is echt wel een ander verhaal...