Dit topic is al oud, maar ik maak het zelf steeds vaker tegen het laatste jaar in mijn stad, dus ik ben gaan zoeken op internet wat het is, waardoor sommige auto's en motors van die enorme knallende geluiden en hier én in deze discussie op reddit (
https://www.reddit.com/r/...ars_explode_out_of/?tl=nl) vond ik het antwoord wat het is.
Ik heb autisme en de enorme heftige schrikreactie die het oplevert brengt enorm gevaar met zich mee, zowel direct als in de toekomst. Het is een enorme stoot stresshormonen die mijn lijf wordt ingepompt als er een auto langs rijdt die de motor zou laat knallen. Hartslag schiet omhoog, ik voel de spanning in mijn buik, mijn ademhaling gaat in overdrive. Voor de lange termijn is het zo, dat frequente stressreacties afbreuk doen aan de gezondheid, maar op korte termijn is het ook heel gevaarlijk:
Ik schiet in de 'bevries' stressreactie als er vlak naast mijn een auto rijdt die zo knalt, als ik door de stad fiets: ik ga vol in de remmen, de reactie is snel en automatisch, dus ik ben niet in staat eerst om te kijken wie er achter mij zit. Ik schiet vol in de rem, kom tot stilstand, stop mijn vingers in mijn oren en sluit mijn ogen en adem heel nadrukkelijk heel diep en heel lang uit om tot rust te komen. Dat kan zo wel minuten duren zonder dat ik aanspreekbaar ben. Toen ik mijn ogen opende gisteren, stond er een vrouw voor me die vroeg of alles goed ging. Ik heb het vaker meegemaakt dat iemand vol verbazing stond te kijken. "Ik moest ontprikkelen" zeg ik dan en dat snappen ze dan meestal wel. Ik heb haar bedankt voor haar zorg, maar gezegd dat ik niets nodig had, dan zelf rust nemen met ogen dicht en diep uitademen en dat ik daarom zo stond.
Maar het gevaar is, dat als ik zo volautomatisch rem (de primitieve reflexen nemen het over) het zomaar eens zou kunnen gebeuren dat een fietser achter mij tegen mij op knalt door de noodstop (hier meer over het automatische van zo'n bevries-reactie:
https://www.brainnetwork....tleg-stress-trauma-angst/). En dat maakt dat die 'pops and bangs' van die asociale autobezitters heel gevaarlijke situaties op kan leveren. En ik weet niet wat ik daartegen kan doen. Noch tegen die asocialen, dat die auto's van de weg worden gehaald (en het lijkt mij toch uiterst illegaal, zoveel lawaai?) noch tegen mijn eigen automatische bevries-reactie.
*edit: Relevante passage op die laatste pagina over de bevries-reactie: "We kennen allemaal de zogenoemde vecht-of-vluchtreactie (fight or flight), evenals de bevriezing (freeze). Volgens de polyvagaaltheorie kiezen we niet vrijwillig voor één van de twee reacties bij de dreiging van gevaar, maar wordt deze systematisch bepaald door ons zenuwstelsel. Kortom: het zenuwstelsel kiest wat er op een bepaald moment het best is om onze veiligheid te waarborgen." en "Het bewustzijn wordt uitgeschakeld in het onderste systeem, het lichaam spaart energie en het beschermt je tegen lichamelijke en psychische pijn. Het wordt gezien als een bewustzijnsverlagingsstrategie of overlevingsstrategie om te doen alsof je dood bent: het lichaam trapt volledig op de rem." Vol op de rem letterlijk dus, in deze situatie!
[
Voor 14% gewijzigd door
FairPCsPlease op 06-07-2025 07:34
]