Ergernis: knallende uitlaten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik word op het moment echt gillend gek van de hoeveelheid motoren die hier door de stad scheuren met knallende uitlaat. Eerst de motor even lekker hoog in de toeren jagen, dan gas los en dan maar genieten van de knallen uit de uitlaat.

Vorig jaar waren het voornamelijk motoren en quads, dit jaar zijn daar ook de auto's bij gekomen (veelal 10-15 jaar oude AMG-Mercedessen, maar ook een R8 en zelfs een Golf VII).

De politie is op de hoogte van het fenomeen en geeft ook aan met regelmaat te controleren, maar ja, dan gaan ze op 1 hoek staan, en nadat de eerste is aangehouden rijdt de rest voortaan het rondje rechtsom.

Primair wilde ik het even van me afschrijven, maar er is misschien ook wel discussiewaarde:

* Wat kan ik nog meer doen dan af en toe de wijkagent stalken?
* Hoe kan een moderne auto überhaupt dit geluid maken? Er zijn toch geluidsnormen waar alle modellen aan moeten voldoen? Knallende uitlaten vallen daar toch nooit onder? En als er al iets gemodificeerd is dan rijden al die auto's toch rond met een check-engine lichtje?

Edit: Dit idee dus:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
NIEUWE UITLAAT ONDER MIJN AUTO! *HARDE KNALLEN* (Mercedes A45 AMG)

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 10-05-2020 14:07 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-06 15:28

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 16:25
Dit fenomeen noem je "pops and bangs" . Veel fabrikanten (o.a. BMW M, Mercedes AMG, Mini) maar ook veel "chiptuners" doen dit door de ontsteking te timen op het moment dat de uitlaat klep in kop openstaat. Hierdoor vind de explosie niet volledig in de cilinder plaats maar ook gedeeltelijk erbuiten. Hoe langer je de normale explosie vertraagd hoe harder de knal wordt. Zeker in combinatie met grote diameter uitlaten kan dit enorme knallen teweegbrengen. Een voordeel hiervan is dat bij gas los de turbo op hoge toeren blijft draaien waardoor dit indien goed ingericht goed is voor de gas/druk response.

Op een iets warmer wordende motor kan het niet gek veel kwaad. Ik heb het 2 weken gehad op mijn Saab Cabrio maar was er snel op uitgekeken.

Ik snap je ergenis, maakt veel herrie, de ene nog harder als de andere maar zolang het de RDW decibel quota niet overschreden wordt en de politie het niet ziet als onnodig voertuig geluid maken kan je vrij weinig.

[ Voor 38% gewijzigd door mr.DJ95 op 10-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 07:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

mr.DJ95 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:04:

Ik snap je ergenis, maakt veel herrie, de ene nog harder als de andere maar zolang het de RDW decibel quota niet overschreden wordt en de politie het niet ziet als onnodig voertuig geluid maken kan je vrij weinig.
Die knallen zijn nauwelijks te meten door agenten als het er maar enkele zijn. Alleen meerdere knallen zijn goed te meten. De kans dat ze iemand er op kunnen betrappen is niet enorm.

Daarnaast hebben agenten tegenwoordig andere dingen te doen en heeft dit soort overlast geen prioriteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Luchtbakker schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Die knallen zijn nauwelijks te meten door agenten als het er maar enkele zijn. Alleen meerdere knallen zijn goed te meten. De kans dat ze iemand er op kunnen betrappen is niet enorm.

Daarnaast hebben agenten tegenwoordig andere dingen te doen en heeft dit soort overlast geen prioriteit.
Dat zou je denken, ware het niet dat die herrie niet ontstaat als ze netjes 50 rijden. Ik heb al een paar keer iemand bijna van de sokken gereden zien worden op een zebrapad.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 00:27

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Het klinkt eerder alsof je een asocialenprobleem hebt en niet zo zeer een herriemakende uitlaat probleem.

Mijn auto maakt fabrieksaf ook "pops en bangs". In de standaard "comfort" stand zijn ze kort en hoor je ze maar amper. In sportstand hoor je ze wel en ijlen ze best lang na. Dat laatste heb ik softwarematig al aangepast, zodat dat ijlen niet meer gebeurt.

Als ik in sportstand zelf schakel dan schakel ik, vooral in woonwijken pas laat terug waardoor je ook amper iets hoort.

Het probleem zit hem m.i. dan ook niet in de auto/uitlaat, maar bij het asociaal tokkievolk wat doorgaans in dit soort auto's rijdt :)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:48:
Mijn auto maakt fabrieksaf ook "pops en bangs".
Welke auto is dat en waarom laat een keuringsinstantie zulke krengen in vredesnaam toe op de openbare weg? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Osiris schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Welke auto is dat en waarom laat een keuringsinstantie zulke krengen in vredesnaam toe op de openbare weg? :?
BMW M235i. Men laat het toe, omdat het gewoon aan de normen voldoet.

EDIT: Het kan natuurlijk goed mogelijk zijn dat de auto's die TS meldt niet 100% standaard meer zijn en als gevolg daardoor een stuk meer geluid maken dan toegestaan is.

[ Voor 22% gewijzigd door wjjkoevoets op 10-05-2020 15:55 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SeatRider schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:33:
[...]
Dat zou je denken, ware het niet dat die herrie niet ontstaat als ze netjes 50 rijden. Ik heb al een paar keer iemand bijna van de sokken gereden zien worden op een zebrapad.
Precies, het is vaak i.c.m. asociaal rijgedrag, en binnen de bebouwde kom vanzelfsprekend, want knallen gaat pas nadat het gas is losgelaten. Dat laatste gaat nu eenmaal niet lekker op de snelweg.

Het "stikt" hier in onze omgeving van de knallers, en dit is werkelijk op komen zetten de laatste jaren. Gewoon niet handhaven, dan krijg je dit soort uitspattingen. Die knallen gaan echt wel ruim boven hetgeen is toegestaan, i.c.m. snelheden ver boven het toegestane. Maar ja, handhaving en controle....... ;w

Dat gezegd hebbende, je kunt er natuurlijk weinig meer aan doen dan er een topic over te openen en je ergernis even van je af te schrijven ;)

@wjjkoevoets, af fabriek stellen de knallen niet zo heel veel voor, is prima te hebben, het gaat vaak om aftermarket aanpassingen.

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 10-05-2020 16:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:52:
EDIT: Het kan natuurlijk goed mogelijk zijn dat de auto's die TS meldt niet 100% standaard meer zijn en als gevolg daardoor een stuk meer geluid maken dan toegestaan is.
Check even de video die ik net aan mijn OP heb toegevoegd voor een sfeerimpressie :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De opkomst van die zaken vooral in Nederland is niet gek. CO2 uitstoot wordt extreem belast.

De Nederlander moet dus kiezen voor wat kleinere motoren ivm de extreme taxatie. Om dan toch wat beleving terug te krijgen zetten mensen een dikke uitlaat met wat plofjes erin onder de auto.

Mijn overbuurman buurman heeft achter z'n viercilindertje ook een uitlaat die ik elke ochtend hoor rondom 06:00 hoor vertrekken. Ik heb er last van maar gun hem z'n plezier wel, want een echte zes cilinder is voor hem gewoon niet te betalen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

hardware-lover schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:53:
[...]
@wjjkoevoets, af fabriek stellen de knallen niet zo heel veel voor, is prima te hebben, het gaat vaak om aftermarket aanpassingen.
SeatRider schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Check even de video die ik net aan mijn OP heb toegevoegd voor een sfeerimpressie :+
Sorry, ik had het filmpje overgeslagen, maar ik begrijp dus dat het hier inderdaad gaat om (voornamelijk) aftermarket knallen. Ja, dat is inderdaad een ander verhaal en ik snap dat dat ook vervelend kan zijn.

Kan je niet beter met de wijkagent naar het snelheidsaspect kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@wjjkoevoets, wijkagent, wat is dat? ;)

De knallen gaan zo hard dat ze al op km's afstand hard te horen zijn, het "probleem" zit niet in de wijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

hardware-lover schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:09:
@wjjkoevoets, wijkagent, wat is dat? ;)

De knallen gaan zo hard dat ze op km's afstand hard te horen zijn, het "probleem" zit niet in de wijk.
Fair enough. Ik weet ook niet wat je hier dan aan kan doen. Verbieden heeft ook geen zin als er geen handhaving is en dit zou typisch weer een geval zijn van "kost teveel moeite".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:12:
[...]
Fair enough. Ik weet ook niet wat je hier dan aan kan doen. Verbieden heeft ook geen zin als er geen handhaving is en dit zou typisch weer een geval zijn van "kost teveel moeite".
Wij hebben, als voorbeeld, in onze woonplaats (Veghel) een fijne straat, genaamd "Rembrandtlaan", doorgaande dubbelbaans weg onderbroken door kruisingen en stoplichten, max. snelheid 50km/h.

Je moet er voor de gein eens op de ventweg gaan staan die daar langs loopt, je gelooft je ogen en oren niet als je ziet wat daar aan snelheden en decibellen worden gehaald. Niet altijd samen, alleen hard rijden doen er ook genoeg. 50m van die weg ligt "ons" politiebureau in een dwarsstraat. Je zou denken dat ze dat toch ook op moet vallen, zo vlak bij je voordeur, maar nee hoor. Misschien is het bureau niet eens bezet, ik ben er al zolang niet meer geweest. Politiedichtheid lijkt hier ook niet erg hoog te zijn, ik zie ze zelden. De laatste tijd zag ik ze tijdens het wandelen wel eens door het park rijden (Corona), maar de laatste weken eigenlijk ook al niet meer.
We zijn hier allemaal heel lief denk ik, geen politie nodig :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:52:
[...]

BMW M235i. Men laat het toe, omdat het gewoon aan de normen voldoet.

Mja, als ik zo een standaard uitlaat van een BMW M235i vergelijk met een gechiptunede versie met wat geknutsel aan de uitlaat, dan hoor ik inderdaad wel een flink verschil, waarbij de standaard popjes zijn en die laatste de bangs :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Je beschrijft hier volgens mij de twee voornaamste problemen in Nederland: gebrek aan handhaving en onjuiste inrichting van de weg.

Gemeentes hebben volgens mij nog altijd het idee dat als je ergens een 50-bord weg zet mensen dan ook braaf 50 gaan rijden.

Hier in de buurt ligt ook zo'n 50-weg met stoplichten, maar iedereen rijdt er standaard 80. Het is een overzichtelijke en vaak niet erg drukke weg. Als je wil dat mensen dan 50 gaan rijden dan moet je de weg anders inrichten, handhaven of allebei.

Iets voor deze weg lag wat voorheen een 80-weg was. De gemeente heeft daar sinds een aantal jaar, zonder verder iets te veranderen, een 60-bord neergezet. Raad eens hoeveel mensen daar braaf 60 rijden. Nou kan je zeggen de wet is de wet, maar ik geloof niet dat de gemeente op veel begrip kan rekenen van de inwoners hier.
Osiris schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Mja, als ik zo een standaard uitlaat van een BMW M235i vergelijk met een gechiptunede versie met wat geknutsel aan de uitlaat, dan hoor ik inderdaad wel een flink verschil, waarbij de standaard popjes zijn en die laatste de bangs :+
Dat dus :+ En dat laatste klinkt dus inderdaad nergens naar.

[ Voor 23% gewijzigd door wjjkoevoets op 10-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29
En na een tijdje een flitspaal aanvragen, omdat er structureel te hard wordt gereden. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

GioStyle schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:47:
En na een tijdje een flitspaal aanvragen, omdat er structureel te hard wordt gereden. :F
Met als gevolg dat het echte aso volk op de rem gaat en met hun niet-standaard uitlaat daarna weer vol optrekken 8)7 Cirkel, rond, glas, plas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• traxxion
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:33
Dit? >:)

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
780HP AUDI RS6 Elmerhaus | LED STEERING WHEEL & INSANE EXHAUST | POV Test Drive by AutoTopNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 17:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dat geknetter uit het filmpje (na zijn 'upgrade') is wel heel irritant ja; daarvoor met een heel beschaafd rommeltje vind ik wel lekker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:36:
Je beschrijft hier volgens mij de twee voornaamste problemen in Nederland: gebrek aan handhaving en onjuiste inrichting van de weg.
Gebrek aan handhaving is een probleem voor de aanpak van een ander probleem, namelijk onaangepast gedrag. Asocialen zullen altijd minder geven om de rest en zich voornamelijk focussen op hun eigen gewin. Niet per definitie fout en er zit een grens aan het moeten accepteren dat je bepaalde zaken dient te laten om een ander enigszins tegemoet te komen. Waar die grens ligt is voor iedereen verschillend.

Motoren. quads en/of auto's met luide uitlaten in woonwijken en binnensteden. Stoplichtsprintjes en het bijbehorende geluid zijn natuurlijk niet het gedrag wat gewenst wordt op die wegen. Handhaving gaat dat beperken maar idealiter is het gedrag afwezig.

3x3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:58:
De opkomst van die zaken vooral in Nederland is niet gek. CO2 uitstoot wordt extreem belast.

De Nederlander moet dus kiezen voor wat kleinere motoren ivm de extreme taxatie. Om dan toch wat beleving terug te krijgen zetten mensen een dikke uitlaat met wat plofjes erin onder de auto.
Dan heb je de pretentie dat men geen luide uitlaat zou hebben indien er een motor in lag met meer CO2 uitstoot. Het uiteindelijk geluid zal van invloed zijn maar uiteindelijk gaat de persoon met een luide auto dat waarschijnlijk doen ongeacht de kleine "schone" of grote "vervuilende" motor.
Mijn overbuurman buurman heeft achter z'n viercilindertje ook een uitlaat die ik elke ochtend hoor rondom 06:00 hoor vertrekken. Ik heb er last van maar gun hem z'n plezier wel, want een echte zes cilinder is voor hem gewoon niet te betalen.
Tokkies gonna tokkie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 21:08

WHiZZi

Museumdirecteurtje

https://www.metronieuws.n...ij-kleine-testikels-heeft

Aangezien mensen niet zo hard kunnen schreeuwen maar wel dingen maken die hard geluid geven.. tja..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 21:00
Kansloos.
Vroeger waren de "knallen" bij de auto's echt. Nu worden ze softwarematig bewust gecreëerd.
Net als herriepijpen op weg of crossmotoren. nutteloos. Soms levert het vermogen op maar vaak ook niet.
(vroeger met carburateurmotor ook wel gedaan, in een tunnel, ontsteking uit en dan flink gas geven, onverbrande benzine in de uitlaat, motor weer aan BAM, dat was wel mooi, maar toen was ik nog jong en gebeurde een enkele keer)

*Disclaimer: Doe zelf aan motorcross maar gewoon standaard uitlaat. Door meer herrie ga je echt niet harder. "beleving" is gelul. Een bocht goed nemen, een sprong elke keer wat verder is veel meer beleving dan een blafpijp.
En dan het argument van meer vermogen: De huidige motoren zijn al zo goed, dat de hobbyrijder al jarenlang de beperkende factor is, vermogen is dat echt niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 10-05-2020 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het is hier vooral 's avonds prijs. Veelal VW Golf, Mercedes en BMW's. De Lamborghini's die hier over de Maasboulevard scheuren zijn next level.
Op elk recht stukje vol het gas erop en dan voor het eind (drempel/stoplicht) het gas los.
Vreselijk irritant als je aan zo'n weg woont.

Drempel is geen oplossing: dan trekken ze nog veel vaker, korter op. En dus nog meer poppers.
Controle kan: maar dan moet je wel het materiaal en mensen hebben.

Het is te hopen dat deze trend snel voorbij is.
Net zoals het lachgas, zelfde doelgroep.

Vroeger hadden we zo'n Formule 1 evenement, dat hoeven ze voorlopig echt niet te doen!

Groetjes van een bewoner langs een drukke doorgaande weg in Rotterdam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 19:08

JdM

Humbled

Hier is handhavend maar op 1 manier tegen op te treden: de bedrijven die het erin programmeren beboeten en daarnaast het verboden maken om het aftermarket toe te passen, met inname van het kentekenbewijs als straf voor de voertuigeigenaar (en terug naar RDW voor een herkeuring).
Dan kunnen die Sjonnies alleen nog zelf aan de slag met programmeren op risico van inname kentekenbewijs.
Een echte sportwagen die standaard goed sportief klinkt kan door de dienders echt wel onderscheiden worden van een opgepimpte Golf, BMW of pauperBenz.
Ik irriteer me inderdaad ook gruwelijk aan die pleuresherrie, maar heb totaal geen hekel aan snelle auto's die ook wat sneller klinken, echter wat je de laatste tijd hoort is echt walgelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

"Ik hoop altijd dat ze zichzelf te pletter rijden." :X

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik hoop op een ploffende turbo, liefste zodat ik het kan zien en er hard om kan lachen :+
[Video: https://www.facebook.com/primedrift666/videos/223735375523199/?v=223735375523199]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

JdM schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:48:
Hier is handhavend maar op 1 manier tegen op te treden: de bedrijven die het erin programmeren beboeten en daarnaast het verboden maken om het aftermarket toe te passen, met inname van het kentekenbewijs als straf voor de voertuigeigenaar (en terug naar RDW voor een herkeuring).
Dan kunnen die Sjonnies alleen nog zelf aan de slag met programmeren op risico van inname kentekenbewijs.
Een echte sportwagen die standaard goed sportief klinkt kan door de dienders echt wel onderscheiden worden van een opgepimpte Golf, BMW of pauperBenz.
Ik irriteer me inderdaad ook gruwelijk aan die pleuresherrie, maar heb totaal geen hekel aan snelle auto's die ook wat sneller klinken, echter wat je de laatste tijd hoort is echt walgelijk.
Waarom vind je dat een sportwagen wel sportief mag klinken maar een golf niet? Geluid van een originele Ferrari is ook erg hard.

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dwarlorf schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:52:
"Ik hoop altijd dat ze zichzelf te pletter rijden." :X
Is dat een citaat van iemand anders (want aanhalingstekens) of wens je hen dat zelf toe?

Ik kan me het laatste wel voorstellen, hier in de buurt ook zo van die marginale types. En ondertussen rijden ze bijna in colonne. En nog een rondje, en nog één... Zitten ook veel driewielers bij die er echt niet uitzien alsof ze toegelaten zijn op de weg, maar eerder op de batmobiel lijken 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 10-05-2020 18:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

royhoi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:39:
[...]

Waarom vind je dat een sportwagen wel sportief mag klinken maar een golf niet? Geluid van een originele Ferrari is ook erg hard.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik een hekel heb aan die naderhand erbij geprogrammeerde pokkeherrie. Als jij een leuke Golf hebt met serieuze PK's dan mag ie best sportief klinken. Maar niet aankomen met 180PK (als de meeste van die pops en bangs frikandellen dat al halen) standaard en een open uitlaat met bijbehorend gebulder waar het hier in dit topic over gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door JdM op 10-05-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

@Napo een knalpot achter een viercilindertje is gewoon een surrogaat voor de beleving van een mooie 6 of 8 cilinder.

Pret die je niet uit de aandrijflijn kan halen, wordt gehaald uit het geluid in het uitlaatsysteem.

Ik had 'm liever met een nette V6 om elke dag een glimlach te krijgen als hij instapte. Loopt ook veel rustiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-06 18:06
SeatRider schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:59:
Primair wilde ik het even van me afschrijven, maar er is misschien ook wel discussiewaarde:
* Wat kan ik nog meer doen dan af en toe de wijkagent stalken?
* Hoe kan een moderne auto überhaupt dit geluid maken? Er zijn toch geluidsnormen waar alle modellen aan moeten voldoen? Knallende uitlaten vallen daar toch nooit onder? En als er al iets gemodificeerd is dan rijden al die auto's toch rond met een check-engine lichtje?
Jijzelf kunt er eigenlijk niet veel aan doen, maar er kan prima op gehandhaafd worden:
Artikel 57 RVV1990
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.

Sanctie: 390 euro
Sanctie voor “Als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets of snorfiets onnodig geluid veroorzaken.” Auto met goedgekeurde uitlaat en achterdemper. Bij artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau wordt overschreden. Meting niet nodig nu niet aan de orde is de vraag of geluidsoverlast maar of onnodig geluid is veroorzaakt.

ECLI:NL:GHLEE:2008:BG1628
en
Artikel 57 RVV 1990 is bedoeld om op te kunnen treden juist in die gevallen waarin een voertuig aan alle daaraan te stellen eisen voldoet maar daarmee onnodig geluid gemaakt wordt. Onder onnodig geluid moet worden verstaan dat geluid dat sterker is dan het geluid dat het rijden met een naar de eisen van de tijd normaal ingerichte auto onvermijdelijk veroorzaakt. Van onnodig geluid zal men eerst kunnen spreken, zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door auto's veroorzaakte geluid te boven gaat. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of er iemand is die overlast heeft ondervonden van het geluid en evenmin of een bepaald geluidniveau wordt overschreden. Het verrichten van een geluidmeting is daarom geen vereiste om tot de conclusie te kunnen komen dat is gehandeld in strijd met artikel 57 RVV 1990.

ECLI:NL:GHARL:2017:9721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Borromini schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Is dat een citaat van iemand anders (want aanhalingstekens) of wens je hen dat zelf toe?

Ik kan me het laatste wel voorstellen, hier in de buurt ook zo van die marginale types. En ondertussen rijden ze bijna in colonne. En nog een rondje, en nog één... Zitten ook veel driewielers bij die er echt niet uitzien alsof ze toegelaten zijn op de weg, maar eerder op de batmobiel lijken 8)7
Nouja, ik wens bijna niemand (vanwege stupiditeit) de dood toe, vandaar tussen " ". (maar als het wel gebeurt dan ben ik er niet rauwig om)

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 10-05-2020 19:06 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:26
Dwarlorf schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Nouja, ik wens bijna niemand (vanwege stupiditeit) de dood toe, vandaar tussen " ". (maar als het wel gebeurt dan ben ik er niet rauwig om)
Of je bent er niet rouwig om (als in; je rouwt er niet om) 🤔😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Volkan1984 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Of je bent er niet rouwig om (als in; je rouwt er niet om) 🤔😁
Dat bedoelde ik inderdaad maar ik ben er óók niet rauwig om. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als mijn auto dit zou doen zou ik naar de garage gaan, omdat ik zou denken dat er iets stuk was...

Maar mensen betalen hier dus geld voor? Ok...
Net zoals ik het ook mooi vind dat hij een startknop heeft, maar alsnog een losse mega-afstandsbediening voor zijn uitlaat... Dan denk ik doe het dan goed en verwerk die bediening voor die uitlaat in het dashboard zodat je 1 extra knopje hebt ipv een lelijke afstandsbediening...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:55
Asocialen hebben de tijd van hun leven momenteel. Heb het idee dat je los van misdrijven de meeste dingen wel kan doen aangezien handhaving op straat enorm te kort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Moet zeggen dat dit gedoog beleid ook voordelen heeft.
Dankzij herrie makende motoren en sportieve auto's kan ik prima door blijven rijden met een lekkende uitlaat die lang niet zoveel lawaai maakt als een moter.
Het scheelt mij wel weer de kosten van een nieuwe uitlaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51
Eh, nee, daar hoort geen 't' achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dwarlorf schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Ach, Darwin enzo... Heel veel paaltjes hier in de buurt, en ik schat dat één op tien wel scheefgereden of door de gemeente verwijderd is na beschadiging. Zelfde met hekken die bv. bushaltes van de weg scheiden etc.

Met dat soort types heb ik geen medelijden. En tussen die racers en die pubers die graag lawaai maken zit wel wat overlap.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
mark_vs schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Eh, nee, daar hoort geen 't' achter.
Offtopic, maar * moet je hier even lezen als /me, dus: "seatrider huivert" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 11-05-2020 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Flavius schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:57:
[...]
Jijzelf kunt er eigenlijk niet veel aan doen, maar er kan prima op gehandhaafd worden:

[...]

[...]
en

[...]
Het "probleem" is dat geluidsnorm een dB(A) meting is, of te wel een gewogen gemiddelde over tijd bij een specifiek toerental. Pops en bangs zijn wel luid, maar kort en vallen daardoor weg in het gemiddelde en treden bovendien niet op bij een constant toerental.

Ik vind het zelf ook een beetje paupertuning, maar is wel iets wat de laatste jaren sterk in opkomst is. Ik zie het in de BMW-wereld ook steeds meer gebeuren, aangezien het vrij makkelijk voor elkaar te krijgen is (ik heb ook alle software en kabels liggen om het te kunnen bereiken).
JdM schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:48:
Controle of het aangepast is, is in veel gevallen nauwelijks mogelijk. Je moet dan de ontstekingsmapping gaan vergelijken met de standaard map van die specifieke auto. En aangezien chiptuning zelf niet verboden is, kan je ook niet een dergelijk bijproduct verbieden. Zolang een auto voldoet aan de APK-normen, staan zowel de RDW als politie met lege handen.

Nuance is wel dat in het geval van motoren een verplichte APK wel wat verlichting zou kunnen brengen, maar dat is een aantal jaar geleden met een kul-redenatie afgeschoten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 21:27
APK is ook geen oplossing dat is een jaarlijkse moment opname. De diehards knallers halen de knalpijp er even af en daarna met hetzelfde gemakt er weer op om zonder problemen te knallen.

In het verleden werd dat ook veel gedaan met LPG installaties.

[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 11-05-2020 09:49 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Laat ik eens advocaat van de duivel spelen en chargeren voor iedereen die voorbij gaat aan het gedrag en volledig focust op de auto's/motoren/uitlaten.

Ik erger me elk weekend aan alle thuisklussers die weer helemaal los gaan met de schuurmachine, decoupeerzaag of boormachine en elke keer wel weer een nieuwe "klus" weten te vinden. Ik erger me - zeker de afgelopen weken - ook enorm aan alle gillende kinderen in de wijk die zomaar door papa en mama naar buiten worden geflikkerd, waardoor ik met thuiswerken m'n achterdeur maar gewoon dicht hou.

Daarentegen rij ik zelf motor en heb ik ook zo'n "knalpijp" erop zitten. Netjes E-keur trouwens en daarmee goedgekeurd voor de openbare weg, maar hij maakt best een bak herrie. Niet dat ik 's avonds expres veel geluid ga maken, maar het zou best kunnen dat mensen zich daaraan ergeren als ik hem eens flink doortrek.

Wat is precies het verschil tussen bovenstaande cases? Alle drie kun je zien als asociaal, maar ook als simpelweg "leven en laten leven, iedereen heeft een hobby". De thuisklusserts hier zullen ter verdediging vast zeggen dat een boormachine lang niet zoveel overlast geeft en dat ze nou eenmaal onderhoud moeten doen ("huur een aannemer die alles in één keer verbouwt"), de ouders hier zullen vast zeggen dat hun kinderen dat nooit doen en dat kinderen erbij horen in deze maatschappij ("ik wil geen kinderen en hoef ook geen overlast van andermans kroost"), en ik zeg dat het geluid van mijn motor ook best wel meevalt en dat ik nou eenmaal van A naar B moet ("pak dan lekker de auto en maak niet extra veel lawaai met je knalpijp").

Zonder gekheid: ik snap je probleem als er elke avond petjes voor de deur staan te ronken met hun tupperware bolides of vol gas langs racen, ontzettend irritant. Maar dat heeft niks met de auto's, motoren of uitlaten te maken, maar met (asociaal) gedrag. En daar doe je in het algemeen vrij weinig tegen, behalve blíjven klagen en bellen. Liefst met meerdere mensen uit een wijk.

Als ze altijd op dezelfde weg/parkeerplaats geluidsoverlast veroorzaken, dan kan de politie er natuurlijk gewoon wat aan doen door een samenscholingsverbod op die locatie te realiseren of vaker te controleren. Maar uiteindelijk hebben die ook een capaciteitstekort en dan komt het neer op de aloude harde waarheid (excuseer mijn cynisme): handhaven doen we in Nederland bij gebrek aan mensen alleen als het ook poen voor de staatskas oplevert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:33:

[...]

Controle of het aangepast is, is in veel gevallen nauwelijks mogelijk. Je moet dan de ontstekingsmapping gaan vergelijken met de standaard map van die specifieke auto. En aangezien chiptuning zelf niet verboden is, kan je ook niet een dergelijk bijproduct verbieden. Zolang een auto voldoet aan de APK-normen, staan zowel de RDW als politie met lege handen.

Nuance is wel dat in het geval van motoren een verplichte APK wel wat verlichting zou kunnen brengen, maar dat is een aantal jaar geleden met een kul-redenatie afgeschoten.
Ben het met je eens dat een chiptune moet kunnen, maar die pops en bangs tuning is er absoluut uit te filteren omdat de herrie waar het over gaat simpelweg te controleren is of het weg is bij een keuring.
Het is toch niet zo moeilijk om een kenteken in te nemen en vervolgens iemand op keuring te laten aantonen dat die pflpfplflpglflplfpllfplpflpflplppppppp niet meer voor komt? Als zo'n herkeuring je €500,- kost laat je het wel uit je hoofd, een gechipte auto met een mapping die gewoon bij de eigenschappen van die auto hoort, heeft en had in het verleden nooit zo'n spetterpoep tune en dat was ook niet nodig omdat het geen doel heeft voor straatgebruik.
De enige plek waar ik dit eerder hoorde was bij rally's waar dit wordt gedaan om de turbo op toeren te houden na gas los, verder nog nooit bij een enkele snelle auto dit gehoord (ook niet de ge(chip)tunede) en ik ga al best een paar jaar mee. Let wel, ik doel op dat gespetter hè, niet de occasional uitlaatplof bij een echt snelle auto.

Verder: ik denk ook alleen maar hardop, laat de hoge heren uit Den Haag dit verder maar oplossen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Simpel ze voldoen niet aan het aantal DB volgens de wet, als het op vaste tijdstippen zijn kan je handhaving inschakelen.

Maar sommige hebben kleppen in de uitlaat zitten en kunnen het geluid verminderen met een simpele knop wanneer politie in de buurt is, dus handhaving is lastig.

Ik ben vroeger ook quad rijder geweest maar dat knallende uitlaten heb ik nooit begrepen wat daar de fun van is, voertuig van mij was nog normaal en veroorzaakte geen overlast.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 10:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:48

steveman

Comfortabel ten onder

Te veel lawaai --> WOK. Rondrijden tijdens WOK -> inleveren.

Blijven er wellicht ook eens dijkweggetjes open...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
steveman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:30:

Moet je ze wel op heterdaad kunnen pakken door een onopvallende agent/politieauto er neer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Beta schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:40:
Het is hier vooral 's avonds prijs.

Hier ook vaak last van, ook in Rotterdam. Het is niet alleen irritant qua geluid, maar ook nog eens gevaarlijk, omdat het vaak gepaard gaat met een hoge snelheid. Het lijkt niet alsof het gehandhaafd wordt.

Ik fietste een keer achter zo'n auto aan. maakte enorm veel lawaai met optrekken, heel hard remmen, en weer opnieuw. Gemiddeld waren we even snel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Beta schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:40:

Mja niet om flauw te zijn maar dat wist je toen je er ging wonen, dat hoort erbij.
Ik begrijp dat je er zat van wordt daar niet van, dat is net zoiets als mensen opeens langs de snelweg gaan wonen en dan direct gaan klagen over geluidsoverlast en stank.

Vooral op een doorgaande weg valt de overlast toch niet helemaal weg te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:35

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Tsja als je het zelfs voor elkaar krijgt met een Peugeot 107 en dan lekker in de avond door Amsterdam rijden.

Bekijk op YouTube
ALLEEN IN AMSTERDAM MET DE 107 | POPS AND BANGS TUNNEL

Op een zomerse dag in Vlissingen aan de boulevard is het ook altijd prijs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Nemean schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:45:
Tsja als je het zelfs voor elkaar krijgt met een Peugeot 107 en dan lekker in de avond door Amsterdam rijden.
[YouTube: ALLEEN IN AMSTERDAM MET DE 107 | POPS AND BANGS TUNNEL]

Op een zomerse dag in Vlissingen aan de boulevard is het ook altijd prijs.
Dit is een perfect voorbeeld, op zo'n boodschappenwagen is toch makkelijk te handhaven? Ook zonder noodzaak aan mappingcontrole en weet ik wat allemaal?
Gewoon simpel: "Ik denk dat jouw auto niet meer aan de eisen voldoet zoals deze uit de fabriek kwam, omdat ik hoor dat ie half in zijn broek schijt" moet toch voldoende zijn voor de diender om alvast een WOKje te maken? Ik geloof wel dat die gasten met een te kleine piemel er dan wel mee ophouden toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Er stond een mooie column in de krant laatst waarom het is (en zo kan blijven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24sqdWF_en_QTn53aPcBoAJFvXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C6JoL5WDX9PLgEtQ1t0MP3e.jpg?f=fotoalbum_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 07:58
3x3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Tja de Renault Zoe hoor ik hier in de wijk ook meer geluid maken dan een normale, moderne personenauto :+ :o
Het is "the level of irritation" dat speelt, voor mij persoonlijk staat die Zoe erg hoog op de lijst...
LordSinclair schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:54:
Er stond een mooie column in de krant laatst waarom het is (en zo kan blijven)

[Afbeelding]
Wat een gelul in zo'n kort stukje tekst, er staat gewoon harde BS in!

[ Voor 30% gewijzigd door SniperGuy op 11-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:34
BigSmurf schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:23:
Laat ik eens advocaat van de duivel spelen en chargeren voor iedereen die voorbij gaat aan het gedrag en volledig focust op de auto's/motoren/uitlaten.

Ik erger me elk weekend aan alle thuisklussers die weer helemaal los gaan met de schuurmachine, decoupeerzaag of boormachine en elke keer wel weer een nieuwe "klus" weten te vinden. Ik erger me - zeker de afgelopen weken - ook enorm aan alle gillende kinderen in de wijk die zomaar door papa en mama naar buiten worden geflikkerd, waardoor ik met thuiswerken m'n achterdeur maar gewoon dicht hou.

Daarentegen rij ik zelf motor en heb ik ook zo'n "knalpijp" erop zitten. Netjes E-keur trouwens en daarmee goedgekeurd voor de openbare weg, maar hij maakt best een bak herrie. Niet dat ik 's avonds expres veel geluid ga maken, maar het zou best kunnen dat mensen zich daaraan ergeren als ik hem eens flink doortrek.
Leven en laten leven is inderdaad een grote factor, en mensen kunnen zich ergeren aan verschillende soorten geluiden. Mechanische ventilaties, schoenen op vloeren, vogeltjes. Bij de rijdende rechter hebben we het allemaal voorbij zien komen.

Die schuurmachines zijn tegen het prijspunt ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren. Ook bij kinderen proberen de ouders hopelijk de overlast te beperken. Op een motor of bij een auto heb je ook gewoon de mogelijkheid een uitlaat te monteren welke wel functioneert. Een voertuig mag naar mijn mening best geluid maken en leuk klinken, maar als je uitlaat drie blokken verder hard te horen is dan gaat het niet meer over een leuk geluid, maar ben je gewoon overlast aan het veroorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

JdM schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Ben het met je eens dat een chiptune moet kunnen, maar die pops en bangs tuning is er absoluut uit te filteren omdat de herrie waar het over gaat simpelweg te controleren is of het weg is bij een keuring.
Het is toch niet zo moeilijk om een kenteken in te nemen en vervolgens iemand op keuring te laten aantonen dat die pflpfplflpglflplfpllfplpflpflplppppppp niet meer voor komt? Als zo'n herkeuring je €500,- kost laat je het wel uit je hoofd, een gechipte auto met een mapping die gewoon bij de eigenschappen van die auto hoort, heeft en had in het verleden nooit zo'n spetterpoep tune en dat was ook niet nodig omdat het geen doel heeft voor straatgebruik.
De enige plek waar ik dit eerder hoorde was bij rally's waar dit wordt gedaan om de turbo op toeren te houden na gas los, verder nog nooit bij een enkele snelle auto dit gehoord (ook niet de ge(chip)tunede) en ik ga al best een paar jaar mee. Let wel, ik doel op dat gespetter hè, niet de occasional uitlaatplof bij een echt snelle auto.

Verder: ik denk ook alleen maar hardop, laat de hoge heren uit Den Haag dit verder maar oplossen hoor ;)
Maar je gaat er dan vanuit dat van iedere auto vastgelegd is of die dat geluid wel of niet hoort te maken. En dat is niet het geval. En er zijn heel wat sportauto's die door hun tuning standaard dit soort geluiden maken (pak een willekeurige Catherham, Lotus of andere puur sang sportauto) en waarbij het ook functioneel kan zijn.
En vrijwel iedere GTI, AMG of ///M heeft tegenwoordig af-fabriek een tuning die in iedere geval een minimale mate van plopjes geeft, deels om turbo-lag op te vangen van de huidige motoren (want dat was inderdaad het oorspronkelijke doel).

Ik pleit overigens niet voor dergelijke geluiden bij standaard auto's. Bij mijn normale kantoor rijden regelmatig Lambo's, AMG's en andere sportauto's langs die het affabriek doen, en af en toe is leuk, maar meerdere keren per dag is al snel bijzonder vervelend.

Maar simpel handhaven gaat niet lukken, er zijn andere zaken in de ECU-software die makkelijker te controleren zijn (uitprogrammeren van de EGR of katalysator bijv) die wettelijk niet toegestaan zijn, en dat is al niet goed controleerbaar.
Zou ik het in mijn ecu aanpassen (wat ik zonder echte problemen kan), dan kan ik het zelfs zo maken dat het bij een controle niet eens opgemerkt wordt. Bij de meeste ECU's kan je namelijk conditioneel programmeren en in mijn geval kan ik het bijv. koppelen aan het wel of niet ingeschakeld zijn van de airco (maar er zijn nog meer parameters mogelijk). Dat gaan ze bij een controle echt niet achterhalen als ze geen voorkennis hebben.
steveman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:30:

Maar dan moet je toch echt eerst vast kunnen stellen dat het teveel lawaai is. En dat ga je met die korte plopjes niet voor elkaar krijgen.

Bij mijn ouderlijk huis hebben we jaren een strijdt gevoerd over geluidshinder, niet van regulier verkeer, maar door een sneltram. Bij het langsrijden overschreed die alle geluidsnormen die in een woonwijk golden, maar omdat de geluidsbelasting maar enkele seconden was, bleef het gemiddelde wel ruim onder de norm en was er volgens de handhaving niks aan de hand. Dat iedere 10 minuten de ramen in de sponningen stonden te trillen, maakte daarbij niet uit.

@BigSmurf Hoewel je tot op zekere hoogte gelijk hebt, is klusgeluid zelden zo hard dat het normaal gespreksniveau overstemd. Dat is hooguit als je directe buren aan het breken zijn of in een gedeelde muur aan het boren zijn. Zit er één huis tussen, is het al afgezwakt tot achtergrondgeluid. Daarnaast wordt dat geluid niet geproduceerd omdat de persoon per sé dat geluid wil maken, maar is het een bijproduct.
Sportuitlaten worden alleen geplaatst vanwege het geluid, het argument van extra pk's is echt onzin namelijk. Op straat zijn die pk's echt niet nodig en op het circuit liggen uitlaatsystemen vaak volledig vast in een reglement en zijn die luide pijpen vaak niet eens toegestaan. En dat extra geluid is puur ter genot van 1 persoon, namelijk de bestuurder. Dan is het echt gewoon 100% asociaal om heel veel mensen te hinderen voor jouw individuele genot. Het is wat dat betreft geluid aan een geluidsinstallatie die extra hard staat. Ook dat wordt over het algemeen als asociaal beschouwd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
@BigSmurf. Naar mijn idee is de hoeveelheid overlast die veroorzaakt wordt wel scheef in dit vergelijk. Klussende buurman=overlast voor directe buren. Vervelend, maar relatief klein aantal getroffenen.

Teringherrie door auto's en motoren treft veel meer mensen, en vooral ook natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Pyramiden schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Leven en laten leven is inderdaad een grote factor, en mensen kunnen zich ergeren aan verschillende soorten geluiden. Mechanische ventilaties, schoenen op vloeren, vogeltjes. Bij de rijdende rechter hebben we het allemaal voorbij zien komen.

Die schuurmachines zijn tegen het prijspunt ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren. Ook bij kinderen proberen de ouders hopelijk de overlast te beperken. Op een motor of bij een auto heb je ook gewoon de mogelijkheid een uitlaat te monteren welke wel functioneert. Een voertuig mag naar mijn mening best geluid maken en leuk klinken, maar als je uitlaat drie blokken verder hard te horen is dan gaat het niet meer over een leuk geluid, maar ben je gewoon overlast aan het veroorzaken.
Maar wat jij dan als overlast vind klinken, vind de ander een mooi geluid. Mijn buurman heeft een Harley en maakt een prachtig geluid vind ik. Mijn vrouw absoluut niet, moet ie dan maar eerst 100 meter met de motor aan de hand lopen voor ie 'm start? En dat ding hoor je nou eenmaal van ver aankomen, maar ook daar geldt dat iedereen dat geluid anders ervaart. Hij rijdt verder normaal, start 'm voor de deur en rijd direct weg en bij aankomst gaat ie gelijk uit. Dus hij maakt sowieso niet meer geluid dan nodig.
En er zit wat @BigSmurf zegt een groot verschil tussen een uitlaat horen en structureel overlast. Dat laatste moet zeker aangepakt worden, maar die scheidslijn ligt voor iedereen anders. Dat maakt het, op de beperkte capaciteit na, erg lastig handhaven.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:01:

[...]

Sportuitlaten worden alleen geplaatst vanwege het geluid, het argument van extra pk's is echt onzin namelijk. Op straat zijn die pk's echt niet nodig en op het circuit liggen uitlaatsystemen vaak volledig vast in een reglement en zijn die luide pijpen vaak niet eens toegestaan. En dat extra geluid is puur ter genot van 1 persoon, namelijk de bestuurder.

[...]
Regelrechte onzin: er zijn meerdere redenen om een sportuitlaat te plaatsen en niet puur en alleen het extra geluid, oa:
  • Serieuze gewicht besparing
  • Betere materiaalkeuze en daardoor langere levensduur (titanium, carbon)
  • Betere motorloop
Op circuits worden vaak sportuitlaten toegepast om juist aan de regels te kunnen voldoen! (samen met nog een aantal aanpassingen)
Inlaatgeluid is echter vaak de boosdoener, niet de uitlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:34
PB-powell schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Maar wat jij dan als overlast vind klinken, vind de ander een mooi geluid. Mijn buurman heeft een Harley en maakt een prachtig geluid vind ik. Mijn vrouw absoluut niet, moet ie dan maar eerst 100 meter met de motor aan de hand lopen voor ie 'm start? En dat ding hoor je nou eenmaal van ver aankomen, maar ook daar geldt dat iedereen dat geluid anders ervaart. Hij rijdt verder normaal, start 'm voor de deur en rijd direct weg en bij aankomst gaat ie gelijk uit. Dus hij maakt sowieso niet meer geluid dan nodig.
En er zit wat @BigSmurf zegt een groot verschil tussen een uitlaat horen en structureel overlast. Dat laatste moet zeker aangepakt worden, maar die scheidslijn ligt voor iedereen anders. Dat maakt het, op de beperkte capaciteit na, erg lastig handhaven.
De aard van het geluid zegt naar mijn mening maar beperkt wat over een volume. Als die motor zoveel herrie maakt tijdens het starten dat je het door meerdere muren heen hoort is het gewoon overlast, omdat het dan niet meer gaat om zelf een ervaring van het geluid te hebben, maar je expliciet de keuze maakt dat anderen ook moeten meegenieten. Persoonlijk vind ik dat hij wel meer geluid maakt dan nodig, omdat ze er ook een demper op kunnen zetten die wel functioneert.

Als mijn buurman overigens zo'n motor zou hebben, maar er verder rustig mee doet zou ik er zelf niet zoveel moeite mee hebben.

@SniperGuy
Je kunt toch ook gewoon een uitlaat maken welke lichter en duurzamer is dan OEM waar wel een goede demper in zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 11-05-2020 11:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:55

TTLCrazy

Listen to Frankie

mr.DJ95 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:04:
Dit fenomeen noem je "pops and bangs".
[...]
Zo jammer dit, ts opent met een normaal Nederlandse term "knallende uitlaat" en dan moet iemand het weer een zinloze Engelse term geven. Wat is hier nou de toegevoegde waarde van ? Wat is er mis met de term "knallende uitlaat" ? Iedereen weet wat er mee wordt bedoeld tenslotte.

Ik heb best wel wat verstand van motortechniek en de term "pops and bangs" is mij nooit ter ore gekomen, knallende uitlaat wel en dat hoeft echt niet aan iemand worden uitgelegd.

ontopic: wat al eerder gezegd is, ts lijkt eerder een asocialen probleem te hebben. Politie wil wel handhaven maar mag niet door capaciteitsgebrek en/of andere belangrijkere bezigheden.

[ Voor 13% gewijzigd door TTLCrazy op 11-05-2020 11:14 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
[...]

Het "probleem" is dat geluidsnorm een dB(A) meting is, of te wel een gewogen gemiddelde over tijd bij een specifiek toerental. Pops en bangs zijn wel luid, maar kort en vallen daardoor weg in het gemiddelde en treden bovendien niet op bij een constant toerental.
Hue? Heb je mijn bericht wel goed gelezen? Het hele punt met artikel 57 RVV1990 is dat een meting helemaal niet nodig is! Naar oordeel van de opsporingsambtenaar kan er dus geschreven worden wanneer er onnodig geluid wordt waargenomen: denk aan iemand die onnodig hoog in zijn toeren optrekt (al dan niet met pop en bangs), of iemand die z'n motor hoog in z'n toeren jaagt voor een verkeerslicht, et cetera...
[...] Zolang een auto voldoet aan de APK-normen, staan zowel de RDW als politie met lege handen.
Dit is gewoon niet waar! En dat had je al in mijn eerdere bericht kunnen lezen:
[...] De betrokkene vraagt zich af hoe de verbalisant heeft kunnen vaststellen dat het juist de auto van de betrokkene is geweest die te veel geluid heeft gemaakt, nu er geen meting heeft plaatsgevonden en de verbalisant op zijn gehoor is afgegaan. De betrokkene stelt zich verder op het standpunt dat de onderhavige gedraging alleen kan worden vastgesteld door middel van een meting. De betrokkene heeft in dit verband gewezen op de opmerking van Koos Spee in het TV-programma Wegmisbruikers, dat geluidsoverlast (aantal decibel) altijd moet worden gemeten. Verder voert de betrokkene aan dat de auto een standaarduitlaat heeft met een Remus achterdemper. Beide zijn officieel EEG goedgekeurd.

3.3. De bij voormelde feitcode behorende bepaling uit het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is artikel 57. Deze bepaling luidt als volgt: "Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.".

3.4. Het hof stelt vast dat niet in geschil is dat de auto was voorzien van een goedgekeurde uitlaat met achterdemper.

3.5. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau – in meer of mindere mate – wordt overschreden.

[...]

ECLI:NL:GHLEE:2008:BG1628
toon volledige bericht

[ Voor 54% gewijzigd door Flavius op 11-05-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Pyramiden schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:11:
[...]

De aard van het geluid zegt naar mijn mening maar beperkt wat over een volume. Als die motor zoveel herrie maakt tijdens het starten dat je het door meerdere muren heen hoort is het gewoon overlast, omdat het dan niet meer gaat om zelf een ervaring van het geluid te hebben, maar je expliciet de keuze maakt dat anderen ook moeten meegenieten. Persoonlijk vind ik dat hij wel meer geluid maakt dan nodig, omdat ze er ook een demper op kunnen zetten die wel functioneert.

Als mijn buurman overigens zo'n motor zou hebben, maar er verder rustig mee doet zou ik er zelf niet zoveel moeite mee hebben.

@SniperGuy
Je kunt toch ook gewoon een uitlaat maken welke lichter en duurzamer is dan OEM waar wel een goede demper in zit?
Maar hier spreek je jezelf een klein beetje tegen, in eerste instantie zeg je dat zo'n ding horen al als overlast kan worden omschreven om daarna te zeggen dat als er normaal wordt omgegaan met zo'n motor je er geen last van zou hebben.
Dat is precies de kern van het probleem, wat de een ervaart als (mooi) geluid, ervaart de ander als overlast en herrie. En die ervaring verschilt per persoon, per dag, per moment.
Punt is ook dat dit soort motoren vaak al fabriek-af deze geluiden produceren wat dus ook goedgekeurd is. Daar ligt een deel van het probleem, enerzijds in wet- en regelgeving en anderzijds in het gedrag van personen. Beide zijn helaas niet zomaar aan te passen. Het beste wat TS kan doen is blijven melden en kijken of er buurtbewoners zijn die aansluiten bij zijn verhaal zodat de gemeente actie gaat ondernemen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 16-06 21:50
Flavius schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:20:
[...]
Hue? Heb je mijn bericht wel goed gelezen? Het hele punt met artikel 57 RVV1990 is dat een meting helemaal niet nodig is! Naar oordeel van de opsporingsambtenaar kan er dus geschreven worden wanneer er onnodig geluid wordt waargenomen: denk aan iemand die onnodig hoog in zijn toeren optrekt (al dan niet met pop en bangs), of iemand die z'n motor hoog in z'n toeren jaagt voor een verkeerslicht, et cetera...
in de toeren janken terwijl je stilstaat misschien.

Maar zover ik weet is er geen wet die mij verbied om mijn hele toerenbereik "normaal" te gebruiken.

Je loopt overigens wel risico op meer politie aandacht, want grote kans dat je ook hard rijdt en dergelijke.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
dcl! schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:01:
@BigSmurf. Naar mijn idee is de hoeveelheid overlast die veroorzaakt wordt wel scheef in dit vergelijk. Klussende buurman=overlast voor directe buren. Vervelend, maar relatief klein aantal getroffenen.

Teringherrie door auto's en motoren treft veel meer mensen, en vooral ook natuur.
Onze achtertuinen grenzen hier aan elkaar met een steeg ertussen. We hebben het over een rij van pak 'm beet 15 huizen aan elke kant. Als iemand in zijn tuin aan het slijpen is, of aan het schuren, dan kan ik echt niet normaal een gesprek voeren met de achterdeur open zonder constant afgeleid te raken. En het is constant aanwezig, waarbij ik soms de neiging krijg om mijn eigen boormachine te pakken en de achterbuurman van wat schroeven in z'n schedel te voorzien.

De motoren daarentegen maken een hoger piekgeluid op moment van voorbij rijden (als het in de straat is), maar het geluid ebt ook direct weer weg. Datzelfde geldt ook voor gillende kinderen voor m'n deur langs (wat veel vaker gebeurt dan dat er motoren langsracen), en ik vind de hoge tonen van een kind véél irritanter dan het zware geluid van een uitlaat.

En dan kom je dus precies op mijn punten: 1) het gaat om gedrag, en niet om hetgeen wordt gebruikt bij dat gedrag. Vraag is alleen of je het gedrag wettelijk kan aanpakken. En 2) ik kan me wel ergeren aan specifieke soorten van geluid, maar als ik dat niet wil, dan moet ik lekker in de polder op een boerderij gaan wonen met een paar hectare grond. Ga je in de stad wonen, dan horen omgevingsgeluiden er gewoon bij, tot op zekere hoogte. En die hoogte ervaart iedereen anders.

Dat neemt niet weg dat ik de onderliggende klacht van TS (geluidsoverlast door tokkies) niet serieus neem. Daarom ook "advocaat van de duivel, chargeren". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:34
Of gewoon tegen die gozers gaan zeggen dat je die knallen maar zwakjes vindt zo lang er geen dikke vlam mee naar buiten komt.

Ik durf hopen dat ze zoiets in België op de technische controle (onze APK) niet aanvaarden.
Ze zien die dingen toch zo zitten onderaan....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
BigSmurf schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:25:

De motoren daarentegen maken een hoger piekgeluid op moment van voorbij rijden (als het in de straat is), maar het geluid ebt ook direct weer weg. Datzelfde geldt ook voor gillende kinderen voor m'n deur langs (wat veel vaker gebeurt dan dat er motoren langsracen), en ik vind de hoge tonen van een kind véél irritanter dan het zware geluid van een uitlaat.
Dat wegebben valt ook tegen. Je hoort ze hier soms totdat ze 5~10 minuten later de woonwijk verlaten (na eerst 10 minuten standby te hebben gedraaid). En als het er 1 is is het inderdaad een moment geluid, maar op de provinciale weg achterlangs volgende de enkelingen elkaar vlot op bij mooi weer waardoor het ook een constant geluid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
timberleek schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:24:
[...]

in de toeren janken terwijl je stilstaat misschien.

Maar zover ik weet is er geen wet die mij verbied om mijn hele toerenbereik "normaal" te gebruiken.

Je loopt overigens wel risico op meer politie aandacht, want grote kans dat je ook hard rijdt en dergelijke.
Wel dus, want dat staat in artikel 57 RVV1990. Wanneer jij in een 30 of 50 zone van drempel naar drempel rijdt door hoog in z'n toeren te gaan knallen maak je onnodig (veel) geluid, omdat je prima lager in z'n toeren had kunnen zitten. Anders is wanneer jij de snelweg op probeert te komen en daar snelheid bij wilt maken en dus hoog in je toeren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SeatRider schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het filmpje erger dan de geluiden ;)

Stop making stupid people famous?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BigSmurf schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:25:
[...]
De motoren daarentegen maken een hoger piekgeluid op moment van voorbij rijden (als het in de straat is), maar het geluid ebt ook direct weer weg.
Als dat een paar uur aan een stuk idioten zijn die rondjes draaien, dan is er van wegebben niet veel sprake. Zeker als ze graag alles ook nog es opengooien aan het kruispunt, in de hoop dat het dan sneller groen wordt.
Datzelfde geldt ook voor gillende kinderen voor m'n deur langs (wat veel vaker gebeurt dan dat er motoren langsracen), en ik vind de hoge tonen van een kind véél irritanter dan het zware geluid van een uitlaat.
Een kind dat speelt is meestal geen kind dat expres kabaal maakt. Een idioot die zijn gas opendraait doet dat wel met de bedoeling herrie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

En laat dit topic alsjeblieft niet verzanden in een algemeen geluidsoverlast topic. Het gaat hier over het gesputter van auto's met pops en bangs of burbletune, al het andere heeft weliswaar een link ermee (en tweakers weten de links, hoe minimaal soms ook exact te benoemen) maar is niet ter discussie gesteld door TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SniperGuy
Pyramiden schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:11:
[...]

@SniperGuy
Jazeker! De bekendere duurdere merken (bv Akrapovic) maken die fabriek af! En EU regels stellen sinds een aantal jaren dat de DB killer (die dan vaak aanwezig is voor EU typegoedkeuring) niet verwijderd kan worden zonder schade! Vroeger was het een boutje en kon je de DB killer er simpel uit schroeven.
Dat is ook de reden dat deze merken vaak als origineel merkonderdeel verkocht wordt onder een OEM onderdeel nummer.
Dit zijn de absorbsiedempers die prima door de (type)keuring doorkomen en gewoon net zo stil (of stiller) zijn dan de standaard reflectiedempers.
Bij de goedkeuring is tevens gekeken naar de originele voorbochten/headers en de aanwezigheid van catalysator. Alles staat tot in detail in het goedkeuringsrapport beschreven.

In grote steden word de laatste jaren veel op geluid gecontroleerd, en ook bij een totaalcontrole (belastingdienst, RDW en politie) zal er naar de uitlaat gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Ik zie meer in een algeheel verbod op 50cc brommers/ scooter zonder elektrisch aandrijving dan nog meer verscherping van de eisen die gesteld worden aan uitlaat systemen van een auto.

Bekijk op YouTube
SCOOTER RIJDEN ZONDER UITLAAT | VOL GAS MET JOEY

Ik diesel, en de andere auto is een Hyundai.. Dus veel eer is er persoonlijk niet te halen met een ander uitlaatgeluid.

Maar zolang het binnen de wetgeving is die we samen met elkaar hebben afgesproken gun ik een ander wel een beetje beleving.

[ Voor 13% gewijzigd door 3x3 op 11-05-2020 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 21:55

Metro2002

Memento mori

wjjkoevoets schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Verbieden heeft ook weinig zin want het is al verboden. Er zijn gewoon geluidsnormen voor auto's en motorfietsen en wat TS bedoelt heb ik helaas ook in mijn omgeving, om gek van te worden.

Ik woon ook nog vlak naast een industrieterrein waar je sinds kort ook mooi rond kan rijden én aan een dijk en voor mijn huis een weg náár die dijk en industrieterrein. Als het een beetje mooi weer is vergaat horen en zien je. En tja als het een enkeling was kon je zeggen dat je iemand een lolletje moet gunnen maar als het om de paar minuten is , de héle godganse dag door dan ben je het wel spuugzat op een gegeven moment.
En de snelheden die die idioten rijden ligt ook nog eens fors te hoog.

Politie inlichten heeft weinig zin, die weten ervan maar doen eigenlijk niks. Gemeente inlichten en ze verwijzen je door naar de politie. Beide ben ik momenteel al aan het stalken maar zonder resultaat tot nu toe op een kleine toezegging voor drempels van de gemeente na.

Handhaven in dit land is echt compleet afwezig, zover is duidelijk maar wat mij betreft pakken ze dit soort idioterie net zo hard aan als snorfietsen die 1km/u te hard kunnen rijden: Kentekenbewijs innemen.
Alleen, om snorfietsjes aan te pakken kunnen ze wel met grote regelmaat 20+ agenten optrommelen maar om motorfietsen (dat zijn de ergste) of 'opgevoerde' auto's aan te pakken is er ineens niemand thuis.

Zeer frustrerend en het lijkt inderdaad momenteel wel een plaag. Echt óveral waar je komt hoor je ze en het geluid draagt echt kilometers ver weg.
3x3 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:52:
Ik zie meer in een algeheel verbod op 50cc brommers/ scooter zonder elektrisch aandrijving dan nog meer verscherping van de eisen die gesteld worden aan uitlaat systemen van een auto.

[YouTube: SCOOTER RIJDEN ZONDER UITLAAT | VOL GAS MET JOEY]

Ik diesel, en de andere auto is een Hyundai.. Dus veel eer is er persoonlijk niet te halen met een ander uitlaatgeluid.

Maar zolang het binnen de wetgeving is die we samen met elkaar hebben afgesproken gun ik een ander wel een beetje beleving.
Lol het geluid wat scooters produceren valt echt in het niet vergeleken bij wat sommige motorfietsen produceren. Niet normaal. Zelfs met ramen dicht en op enige afstand komt het soms gewoon voor dat je elkaar binnen niet eens meer kunt verstaan.

Het enige dat ik tegen scooters heb zijn de 2 takt versies. Die mogen ze echt per direct morgen allemaal uit het straatbeeld weghalen. Wat een milieudelict op wielen zijn dat. :r

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 11-05-2020 12:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

SniperGuy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Regelrechte onzin: er zijn meerdere redenen om een sportuitlaat te plaatsen en niet puur en alleen het extra geluid, oa:
  • Serieuze gewicht besparing
  • Betere materiaalkeuze en daardoor langere levensduur (titanium, carbon)
  • Betere motorloop
Op circuits worden vaak sportuitlaten toegepast om juist aan de regels te kunnen voldoen! (samen met nog een aantal aanpassingen)
Inlaatgeluid is echter vaak de boosdoener, niet de uitlaat.
Ok, even de knuppel erbij pakken.
Serieuze gewichtsbesparing? Waarom op een straatfiets (of auto)? Welke winst heeft die 10 kg (of wat het ook mag zijn)?
Materiaalkeuze, ok, kan ik inkomen, maar dat hoeft niet samen te gaan met meer geluid. Ook een titanium-uitlaat kan stil zijn.
Betere motorloop? Doorgaans loopt een niet-opgevoerde motor (auto of motorfiets) juist het beste (rustigst) met de fabrieksuitlaat. Dat is doorgaans niet gewoon een willekeurige pijp, maar samen met de inlaat en ECU-programmering zo gekozen dat de motor het beste presteert binnen de gestelde normen waaraan voldaan moet worden.

En cracks & pops komen uit de uitlaat, niet inlaat. Zouden ze daar vandaan komen, dan duurt het niet lang voor de motor in de soep loopt (backfires de inlaat in zijn dodelijk voor iedere motor).

Circuit-uitlaten zijn echter zelden de uitlaten die op straat worden toegepast, en zeker niet bij auto's. De bekende BMW-uitlaten van Eisenmann of Akrapovic zijn echt geen circuit-uitlaten en worden alleen vanwege het geluid gemonteerd.

En ik ken serieus niemand die een aftermarket sportuitlaat monteert die niet begint met "hij klinkt veel lekkerder" of dat minimaal als één van de "voordelen" noemt. Want uiteindelijk is voor een voertuig dat op de openbare weg komt, dat eigenlijk de enige reden om een andere uitlaat te monteren. De 10% extra motorvermogen (laat ik even heel optimistisch zijn) ga je op straat niet gebruiken en is voor meer dan 99% van de voertuigen ook echt niet nodig.

Punt is, we leven in een dicht bevolkt land waar je rekening met elkaar moet houden. En geluid is dan wel één van de grootste ergernissen.
Flavius schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:20:
[...]

[...]
Dit is gewoon niet waar! En dat had je al in mijn eerdere bericht kunnen lezen:

[...]
En dan ga je in bezwaar, moet er een meting plaatsvinden door de RDW en blijkt de uitlaat gewoon te voldoen. Want nogmaals, de cracks and pops zijn te kort en doorgaans te zacht om echt tot een probleem tijdens de keuring te komen. Het enige waarvoor je wel een boete kan krijgen, is opzettelijke geluidshinder, maar dat is niks anders dan bijv. opzettelijk zonder einddemper rond gaan rijden en in basis geen reden tot inbeslagname. Dat gebeurt alleen als er meer aanleidingen zijn (zoals twijfels bij de verlaging of andere constructiepunten).

Er is een reden waarom handhaving hierop vrijwel niet gedaan wordt, het is praktisch onmogelijk. Alleen als bij een vast toerental de vastgelegde norm overschreden wordt, kan er daadwerkelijk opgetreden worden. Maar voor je daarboven zit, zit je met alle correcties zo ver erboven dat de meeste brulpijpen ineens binnen de normen blijken te vallen. Daarnaast blijkt het een bijzonder lastige meting te zijn om juridisch goed uit te voeren, dus laten ze geluid vaak voor wat het is, en concentreren ze zich liever op feiten die makkelijker te bestraffen zijn, zoals gevaarlijk rijgedrag of snelheid (en wat een hogere prioriteit heeft).

Het enige wat je kan doen is, als je een aan weg woont waar regelmatig hinder is, hierover blijven klagen. Bij de politie, bij de wethouder, bij RWS, net waar de straat of weg onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Metro2002 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Verbieden heeft ook weinig zin want het is al verboden. Er zijn gewoon geluidsnormen voor auto's en motorfietsen en wat TS bedoelt heb ik helaas ook in mijn omgeving, om gek van te worden.

Ik woon ook nog vlak naast een industrieterrein waar je sinds kort ook mooi rond kan rijden én aan een dijk en voor mijn huis een weg náár die dijk en industrieterrein. Als het een beetje mooi weer is vergaat horen en zien je. En tja als het een enkeling was kon je zeggen dat je iemand een lolletje moet gunnen maar als het om de paar minuten is , de héle godganse dag door dan ben je het wel spuugzat op een gegeven moment.
En de snelheden die die idioten rijden ligt ook nog eens fors te hoog.

Politie inlichten heeft weinig zin, die weten ervan maar doen eigenlijk niks. Gemeente inlichten en ze verwijzen je door naar de politie. Beide ben ik momenteel al aan het stalken maar zonder resultaat tot nu toe op een kleine toezegging voor drempels van de gemeente na.

Handhaven in dit land is echt compleet afwezig, zover is duidelijk maar wat mij betreft pakken ze dit soort idioterie net zo hard aan als snorfietsen die 1km/u te hard kunnen rijden: Kentekenbewijs innemen.
Alleen, om snorfietsjes aan te pakken kunnen ze wel met grote regelmaat 20+ agenten optrommelen maar om motorfietsen (dat zijn de ergste) of 'opgevoerde' auto's aan te pakken is er ineens niemand thuis.

Zeer frustrerend en het lijkt inderdaad momenteel wel een plaag. Echt óveral waar je komt hoor je ze en het geluid draagt echt kilometers ver weg.

[...]

Lol het geluid wat scooters produceren valt echt in het niet vergeleken bij wat sommige motorfietsen produceren. Niet normaal. Zelfs met ramen dicht en op enige afstand komt het soms gewoon voor dat je elkaar binnen niet eens meer kunt verstaan.

Het enige dat ik tegen scooters heb zijn de 2 takt versies. Die mogen ze echt per direct morgen allemaal uit het straatbeeld weghalen. Wat een milieudelict op wielen zijn dat. :r
toon volledige bericht
Ja het is niet alleen het geluid van die scooters dat overlast geeft, maar vooral ook de uitlaatgassen die uit zo'n ding komen.

Tegen eerlijk handhaven van auto's met geluid dat boven de afsproken norm is heb ik niets.

Wat we misschien ook kunnen doen is een soort "geluidsflitspaal" maken.

Bekijk op YouTube
Car Exhaust Sound Level Detector for Ticket Edmonton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 16:25
TTLCrazy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Zo jammer dit, ts opent met een normaal Nederlandse term "knallende uitlaat" en dan moet iemand het weer een zinloze Engelse term geven. Wat is hier nou de toegevoegde waarde van ? Wat is er mis met de term "knallende uitlaat" ? Iedereen weet wat er mee wordt bedoeld tenslotte.
Ho-ho, het was informatief bedoeld. Pops&bangs noem je het in de "scene". Knallende uitlaat dekt inderdaad ook de lading.
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:25:

Serieuze gewichtsbesparing? Waarom op een straatfiets (of auto)? Welke winst heeft die 10 kg (of wat het ook mag zijn)?
Materiaalkeuze, ok, kan ik inkomen, maar dat hoeft niet samen te gaan met meer geluid. Ook een titanium-uitlaat kan stil zijn.
Betere motorloop? Doorgaans loopt een niet-opgevoerde motor (auto of motorfiets) juist het beste (rustigst) met de fabrieksuitlaat. Dat is doorgaans niet gewoon een willekeurige pijp, maar samen met de inlaat en ECU-programmering zo gekozen dat de motor het beste presteert binnen de gestelde normen waaraan voldaan moet worden.

En cracks & pops komen uit de uitlaat, niet inlaat. Zouden ze daar vandaan komen, dan duurt het niet lang voor de motor in de soep loopt (backfires de inlaat in zijn dodelijk voor iedere motor).

Circuit-uitlaten zijn echter zelden de uitlaten die op straat worden toegepast, en zeker niet bij auto's. De bekende BMW-uitlaten van Eisenmann of Akrapovic zijn echt geen circuit-uitlaten en worden alleen vanwege het geluid gemonteerd.

En ik ken serieus niemand die een aftermarket sportuitlaat monteert die niet begint met "hij klinkt veel lekkerder" of dat minimaal als één van de "voordelen" noemt. Want uiteindelijk is voor een voertuig dat op de openbare weg komt, dat eigenlijk de enige reden om een andere uitlaat te monteren. De 10% extra motorvermogen (laat ik even heel optimistisch zijn) ga je op straat niet gebruiken en is voor meer dan 99% van de voertuigen ook echt niet nodig.

Punt is, we leven in een dicht bevolkt land waar je rekening met elkaar moet houden. En geluid is dan wel één van de grootste ergernissen.
toon volledige bericht
Helemaal mee eens, nu moet ik wel zeggen dat veel turbo motoren wel beter worden van een grotere uitlaat vanaf de turbo. Helaas gaan de meeste mensen voor een cat-back wegens het prijsverschil, dit vermindert ook tegendruk maar je moet dan alsnog langs je niet optimale en wellicht geknepen downpipe.

Wat betreft geluid, mijn auto maakt echt een zwaar geluid. Ben 1 keer aangesproken door de buurman omdat hij last had van mijn geluid als ik mijn auto voor zijn huis parkeerde. Ik pas mij hier netjes op aan en parkeer mijn auto een aantal plekken verder en met de achterkant van de auto niet richting zijn huis.

Het is een beetje geven en een beetje nemen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:25:
[...]

10KG winst kan zomaar een simpele besparing van ruim 6% zijn, daar doen fabrikanten steed vaker een moord voor om een dergelijke besparing voor elkaar te krijgen. Ter vergelijking: een reservewiel is vanwege deze besapring vaan niet aanwezig, en dat is slechts 1-2%
Klopt, dat is die van mij ook :)
Vergeet niet dat de deze programmering voor de wijde wereld is geschreven met uiteenlopende omstandigheden en niet alleen voor NL.
Samen met een betere motorloop (icm met minder gewicht) kan het tevens een besparing opleveren van enkele km's per liter. Ik merk het in de verbruikscijfers duidelijk!
Winst-winst-winst!
En cracks & pops komen uit de uitlaat,
Klopt, maar inlaatgeluid zorgt voor een aanzienlijke bijdrage.
Echte hardcore circuit uitlaten is vermogen het belangrijkste, geluid krijg je daar gratis bij.
Overigens gelden voor professionele circuit races op het allerhoogste nivo ook gewoon geluidregels!
Hoi! hier is iemand die afwerking, gewicht- brandstof besparing belangrijker vind dan geluid :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:43
Dit dus. Scheelt mij een hoop typen, maar 100% eens met BigSmurf. Ik woon heerlijk, maar mijn huis staat aan een weg wat voor motorrijders blijkbaar een ideal binnenweggetje is. Ben ik er blij mee dat er super veel motorverkeer voorbij mijn huis komt in de zomer? Nee, maarja. Ik gun hun ook hun plezier. Ik denk dat mijn buren niet vrolijk worden van mijn wekelijkse autowas ritueel waarbij de hogedruk op al onze auto's wordt los gelaten, want die hogedruk reinigers maken ook gewoon een kabel. Net als een schuurmachine, net als grasmaaier..

[ Voor 42% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-05-2020 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

[..]

Wat is precies het verschil tussen bovenstaande cases?
Wat is nou precies je punt dan, behalve een soort "enlightend centrism" dat alle overlast kut is?

En hoe in hemelsnaam is dat "advocaat van de duivel"?

Ja schuren is kut. Ja lawaaimotoreren zijn kut. De grondoorzaak is de Mensch. Goed verhaal, slotje maar dan?

Veel geblaat en weinig wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Die brul vind ik wel lekker, maar dat knetteren vind ik zo armoedig klinken. Zou er ook gillend gek van worden als mijn auto dat zou doen!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 98% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
deepbass909 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:01:
Maar je gaat er dan vanuit dat van iedere auto vastgelegd is of die dat geluid wel of niet hoort te maken. En dat is niet het geval. En er zijn heel wat sportauto's die door hun tuning standaard dit soort geluiden maken (pak een willekeurige Catherham, Lotus of andere puur sang sportauto) en waarbij het ook functioneel kan zijn.
En vrijwel iedere GTI, AMG of ///M heeft tegenwoordig af-fabriek een tuning die in iedere geval een minimale mate van plopjes geeft, deels om turbo-lag op te vangen van de huidige motoren (want dat was inderdaad het oorspronkelijke doel).
Alleen doen die het niet als je niet volgas gaat. Als jij gewoon rustig accelereert, ploffen en knallen ze niet. Ik heb voor een bijbaantje met diverse Porsches en F-Types (en ander leuk speelgoed) mogen rijden. Bij het stoplicht wegplanken en bij 50 je gas los gooien zorgt voor geknetter en geroffel, bij het stoplicht rustig met 50 wegrijden zorgt ervoor dat mensen schrikken als je bij de snelweg heb wel open trekt, omdat ze niet verwacht hadden dat je met een sportwagen aan komt. Ik heb wel eens collega's verbaasd laten staan door met een Porsche een parkeergarage binnen te komen en te parkeren, zonder dat ze mij hoorden. Dat is gewoon een kwestie van hoe je met je gaspedaal om gaat.
Overigens geldt dat ook gewoon voor een Focus ST/RS, Mustang, 500 Abarth of willekeurige AMG.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-05-2020 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Pizza_Boom schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:04:
Bij het stoplicht wegplanken en bij 50 je gas los gooien zorgt voor geknetter en geroffel, bij het stoplicht rustig met 50 wegrijden zorgt ervoor dat mensen schrikken als je bij de snelweg heb wel open trekt, omdat ze niet verwacht hadden dat je met een sportwagen aan komt.
Ah een veel gehoord excuus, als we niet veel herrie maken schikken mensen van onze plotse aanwezigheid (of zou die plotse aanwezigheid een andere oorzaak hebben?).
Nee daar schik ik niet van, ik schik van de plotse herrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@Anoniem: 1302638 Top, lekker op de man spelen. :F

Mijn punt is dat dit hele topic verzandt in een "auto's en motoren die herrie maken zijn kut", terwijl het de TS er juist om ging wat je kan doen. Ik geef aan - als mogelijk één van de veroorzakers van die herrie - dat geluidsoverlast nou eenmaal overal voorkomt, zeker in een stad, en niet specifiek te wijten is aan uitlaten, maar aan aso-gedrag. En dat als je dat gedrag wil aanpakken, je bar weinig kan doen, behalve blijven bellen, klagen en liefst met heel de wijk.

En advocaat van de duivel, omdat ik me heel goed kan vinden in de ergernis van de TS, maar ook graag als motorrijder even de andere kant van de medaille wil aangeven. Misschien past een ander gezegde of spreekwoord beter, mea culpa. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
LordSinclair schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Ah een veel gehoord excuus, als we niet veel herrie maken schikken mensen van onze plotse aanwezigheid (of zou die plotse aanwezigheid een andere oorzaak hebben?).
Nee daar schik ik niet van, ik schik van de plotse herrie.
Nee, mensen schrikken ervan dat ik vanaf invoegstrook naar helemaal links ga en dat op het moment dat zij naar links willen, ik "opeens" al lang en breed naast ze zat terwijl ze dat niet verwacht hadden. Hetzelfde zie je tegenwoordig met Tesla's, die zijn ook zo achterlijk snel van 0 naar 100 en op de tussenacceleratie. Het is niet het schrikken van het geluid voor de meeste mensen, maar dat je opeens in een hoek zit waar ze je niet verwachten. Want ook met half-3/4e gas trap je mensen er lachend uit en als ik dan hem bij 140-150 op de cruise hing, maakte die niet zo veel herrie meer.

Als mensen een luid uitlaatgeluid horen, verwachten ze onbewust dat deze bij invoegen hard voorbij gaat komen en houden ze daar ergens rekening mee, zeker als ze daarbij dan ook nog een sportwagen ontwaren. Ik merk dat ik mijzelf daar ook schuldig aan maak. Als er een auto op de bumper komt zitten, ben ik bij een sportauto eerder geneigd in een klein gat te gaan dan bij een Aygo. Omdat ik verwacht dat die sportwagen een dot gas geeft en mij daarmee niet klem rijdt, maar de Aygo wel. Ga met diezelfde sportwagen 150 rijden na 7enen en je hebt nauwelijks last van voorgooiers. Doe het met die Aygo en je kan om de haverklap in de remmen.

[ Voor 25% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
@Pizza_Boom , bedankt voor het bevestigen van mijn punt dat het herrie maken het doel heeft andere te waarschuwen dat er onverwacht rijgedrag wordt vertoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
LordSinclair schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:00:
@Pizza_Boom , bedankt voor het bevestigen van mijn punt dat het herrie maken het doel heeft andere te waarschuwen dat er onverwacht rijgedrag wordt vertoond.
Dat zeg ik niet, dus insinueer ook niet dat ik zoiets zeg. Ik heb er nogal een hekel aan als mensen mij woorden in de mond leggen en als je alleen komt om te trollen, houdt dan op. Met een Tesla zie je exact hetzelfde en die maakt totaal geen geluid, anders dan wat wind en afrolgeluiden.

[ Voor 17% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-05-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 102% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Neuzelaar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:02:
Boeiend verhaal om te zeggen dat je ook ‘stil’ met een Porsche kan rijden. Denk niet dat je een Porsche koopt om dan heel voorzichtig overal weg te rijden. Verder ook helemaal niet terzake want er zijn wel heel wat luidere wagens dan die wagens die jij bedoelt.
En als je er nou beroepsmatig in rijdt ;) Dan is het ding niet van jou, dus heb je (al waren niet alle collega's het daar mee eens) ook niet echt iets om mee te lopen pochen. Met invoegen is het lekker, maar waarom zou ik van drempel naar drempel plankgas gaan om aandacht te trekken met een auto die niet van mij is?

Mijn verhaal begon met het punt dat je bij dat soort auto's alleen geplof en knal krijgt als je (bijna) volgas gaat. Om met het normale Nederlandse verkeer mee te komen, hoef je niet eens halfgas te rijden. En dat soort geluiden in een parkeergarage gaan veroorzaken vind ik al helemaal zinloos.

Overigens is zo'n ding niet alleen om voorzichtig te rijden. Het is een fijne reiswagen als je wat meer beleving zoekt. Ja, je staat iets vaker bij de pomp, maar het rijdt wel lekker verder. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
BigSmurf schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:40:
@Anoniem: 1302638 Top, lekker op de man spelen. :F

Mijn punt is dat dit hele topic verzandt in een "auto's en motoren die herrie maken zijn kut", terwijl het de TS er juist om ging wat je kan doen. Ik geef aan - als mogelijk één van de veroorzakers van die herrie - dat geluidsoverlast nou eenmaal overal voorkomt, zeker in een stad, en niet specifiek te wijten is aan uitlaten, maar aan aso-gedrag. En dat als je dat gedrag wil aanpakken, je bar weinig kan doen, behalve blijven bellen, klagen en liefst met heel de wijk.

En advocaat van de duivel, omdat ik me heel goed kan vinden in de ergernis van de TS, maar ook graag als motorrijder even de andere kant van de medaille wil aangeven. Misschien past een ander gezegde of spreekwoord beter, mea culpa. :)
En dan wil ik als andere kant van de medaille ook wel even aangeven dat ik (de loop van) een mooie motor best kan waarderen maar als jij (overdrachtelijk!) vervolgens bij mij voor de deur een paar minuten gaat staan revven, dan ben je gewoon doelbewust bezig met irriteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Een romige V8 mag van mij best met open pijp langs komen rijden mits het niet te hard is, maar het beschreven geknal uit de TS vind ik ook vreselijk. Dat doet soms zelfs pijn aan de oren en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SniperGuy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:54:
[...]

10KG winst kan zomaar een simpele besparing van ruim 6% zijn,
Misschien moet de berijder eens op dieet. Scheelt meer kg en geen teringherrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:28
Achja... Je kan jezelf maar ergens aan ergeren, geeft ook weer aan hoe goed we het hier hebben. Persoonlijk erger ik mijzelf aan honden, kinderen en links/groen volk. Maar gelukkig wordt niet alles verboden als iemand zich er aan ergert.

Je kan natuurlijk ook verhuizen. Ik hoor hier zelden dergelijke uitlaten welke dermate veel lawaai maken in de avond of nacht. Verkeerde buurt/stad gekozen? Je kan klagen bij de gemeente en/of wijkagent, mogelijk kunnen ze wat betekenen. En misschien pakken ze nog wel een crimineeltje zo. Bij de de auto's welke af fabriek ALS hebben lijkt mij handhaven wat lastig, sommige auto's zou nou eenmaal wat luider ontworpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 14:01
TheBrut3 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:33:
Achja... Je kan jezelf maar ergens aan ergeren, geeft ook weer aan hoe goed we het hier hebben. Persoonlijk erger ik mijzelf aan honden, kinderen en links/groen volk. Maar gelukkig wordt niet alles verboden als iemand zich er aan ergert.

Je kan natuurlijk ook verhuizen. Ik hoor hier zelden dergelijke uitlaten welke dermate veel lawaai maken in de avond of nacht. Verkeerde buurt/stad gekozen? Je kan klagen bij de gemeente en/of wijkagent, mogelijk kunnen ze wat betekenen. En misschien pakken ze nog wel een crimineeltje zo. Bij de de auto's welke af fabriek ALS hebben lijkt mij handhaven wat lastig, sommige auto's zou nou eenmaal wat luider ontworpen.
Verhuizen. tja. Ik woon in een dorpje op het platteland, en daar is het best wel rustig het hele jaar. Behalve als de zon schijnt. Dan komt het lycra-tuig door de straat, schreeuwend "links", want ze moeten altijd allemaal linksaf. En de motorrijders, die zich overigens een stuk beter gedragen dan wielrenners. De meeste rijden overigens rustig door de straat (30km zone). Maar je hebt er ook bij die je tot twee dorpen verder hoort. Die komen vanzelf een keer een boom tegen met hun gedrag. Want het is pas stoer als het teringherrie maakt en oerend hard gaat ofzo.
Vrienden van ons wonen in Putten in het bos. Heerlijk rustig. Totdat op zondagmorgen de tokkies met hun quads door het bos komen raggen. Wekelijks.
Er is in dit overvolle landje amper een rustig plekje te vinden lijkt het wel.

Zo. Papa heeft weer even geklaagd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 00:03
Het zijn die paar die het voor de rest verpesten. De meeste aftermarket-uitlaten maken niet zoveel herrie. Maar dan wordt de db-killer er nog uit gehaald, en katvervangers voor de katalysatoren toegepast. Of zelfs een directe downpipe.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1 2 Laatste